Mina Potappel wil net zolang doorgaan als Toon Bloppoel 'Tegen tijd dat nieuwbouw klaar is, lopen wij achter een rollator' Bezorgster in Stavenisse 25 jaar lang actief Dj-lessen voor Thoolse jeugd 'Het moet bij ambtenaren tussen de oren zitten' Zenden blijft leuke hobby Overlast voor omwonenden in Vossemeer Donderdag 29 december 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Ze zijn er geboren en getogen. Hebben het zeewater tot aan de brievenbus zien staan. En zijn één van de langst wonende bewoners van het Havenplein .in Sint-Anna- land. Van een nog open oude haven tot nieuwbouwwo ningen. Geen verandering is Hanna en Henny Theunisse (63) ontgaan. Sceptisch is de tweeling over de nieuw- bouwplannen in de Kleine Suzannapolder. „Tegen die tijd lopen wij achter een rollator." Wonderdokter Keuze zout of zoet nog niet gemaakt Risico opzoeken Stemmen van lezers „Ik hoop net zo lang door te gaan als schoenmaker Toon Bloppoel", lacht Mina Potappel-de Ruyter. De bezorg ster uit Stavenisse werd vrijdag in het zonnetje gezet omdat ze al 25 jaar elke donderdag de Eendrachtbode bij de lezers brengt. Een verrassing voor haar, want ze had er helemaal niet bij stil gestaan. „Ik ben destijds Kees Nooy opgevolgd", herinnert Mina Potappel zich nog. Stemmen van lezers Verhoging regiotaxi voorlopig van baan Tweeling Henny en Hanna Theunisse ziet Sint-Annaland veranderen Ramp Wegennet Eilandschippers Aan de Havenweg zijn laatste op- ruimwerkzaamheden van metaal constructiebedrijf Van Beek in vol le gang. Graafmachines rijden driftig heen en weer. De gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt. „Volgens mij moet het voor het eind van het jaar klaar zijn", zegt Henny. „Tot 's avonds laat waren ze bezig." De tweeling volgt het schouwspel vanuit de keuken. „Eerst bouwen ze alles vol, dan breken ze het weer af. Ze weten niet wat ze willen." De gemeente heeft grootse plannen met het Ha venplein, de Kleine Suzannapolder en het havenplateau in Sint-Anna- land. Daar moeten de komende tien jaar 280 nieuwbouwwoningen ver rijzen. Ook staat er een woonzorg centrum (wozoco) gepland. De twee zussen hebben weinig ver trouwen in de plannen. „De ge meente moet niet te hoog van de toren blazen. Een kasteel in Smur- diek, een boulevard in Setalland. Daar is toch allemaal geen geld voor", zegt Hanna. De komst van een woonzorgcentrum zien de da mes wel zitten. „Als we ooit uit ons huis moeten, willen we graag aan deze kant van het dorp blijven. Hopelijk laat het zorgcomplex niet zolang op zich wachten als in Scherpenisse." Ze volgen de plan nen op de voet. De tweeling koestert de goede ou de tijd. Een tijd waarin de beurt schippers nog aanmeerden in de getijdehaven. „Vroeger had het Havenplein echt veel meer uitstra ling", zegt Henny. „Het laden en lossen van de schepen gebeurde voor onze deur. Balancerend liepen de scheepsjongens over de smalle treeplanken. Een enkele keer viel er één in het water." Zo ook opa Theunisse. „Hij gleed op het gang boord uit en zo achterover op z'n kont op het slik." Hanna en Henny zijn opgegroeid als enige twee dochters uit een schippersfamilie. Vader Adriaan was beurtschipper op Zierikzee en later Rotterdam. Met zijn binnen vaartschip, de Johanna Wilhelmi- na, vervoerde hij aardappels, meel, kunstmest en granen. „En flesjes urine", zegt Henny. „Die gingen naar de wonderdokter in Rotter dam." Die onderzocht de urine en gaf aan de hand daarvan medicij nen. Af en toe gingen er enkele flesjes op transport. Adriaan Theu nisse vertrok iedere zondag, afhan kelijk van het getij in de ochtend of middag, met zijn schip naar Rotter dam. Ruim vijf uur duurde de reis. In de jaren veertig en vijftig trans porteerden heel wat Thoolse beurt schippers allerlei producten van en naar de havenstad. Door het be perkte wegennet was vervoeren over'land veel minder efficiënt. Toch vervoerde de schippersfami lie ook over land. „Eén keer in de week reden we naar Zierikzee", zegt Henny. „Dat was een onderne ming. Eerst over de weg van Sint- Annaland naar Oud-Vossemeer. Daar staken we met de pont over naar Nieuw-Vossemeer. Vervolgens reden we via de Brabantse polders naar Sint Philipsland om via Zijpe met het veer over te steken naar Bruinisse. Dan restten nog enkele kilometers tot Zierikzee." Tot 1987 Het Havenplein in Sint-Annaland in de jaren dertig van de vorige l eeuw. !n de verte komt de Johanna Wilhelmina de haven binnen varen. Zelf scratchen of een eigen mu- ziekmix maken. Jongeren tussen 12 en 23 jaar kunnen de basisstap pen tot het vak van discjockey ne men in twee lessen van dj Vindic- tiv. Die worden op 11 en 27 januari georganiseerd door het jeugd- en jongerenwerk van de gemeente Tholen. De eerste les wordt in ge meenschapscentrum Meulvliet in Tholen gegeven van zeven uur 's avonds tot negen uur. de tweede les duurt een half uurtje korter en wordt gegeven in de Wellevaete in Sint-Annaland. Deelname is gratis en inschrijven kan via een mail met naam en telefoonnummer naar jar@tholen.nl. De keuze voor een zoete of zoute invulling van het Krammer-Volke rak en het Zoommeer is nog niet gemaakt. Dat meldt Rijkswaters taat over de stand van zaken van het beheerplan Deltawateren. Er is daarom nog geen ontwerp-besluit genomen. Verwacht wordt, dat hierover in 2012 meer duidelijk heid komt. Rijkswaterstaat wil één beheerplan voor de Deltawateren maken, maar daarin zal een aparte status komen voor de mogelijke maatregelen voor Krammer-Volke rak en Zoommeer. Hier is medio 2012 nog geen definitief Natura 2000-aanwijzingsbesluit beschik baar. Voor het Haringvliet, Hol lands Diep en Grevelingen wordt dit wel tijdig verwacht. VERVOLG VAN GEMEENTE Organisatorisch is het belangrijk dat de bij de gemeente aanwezige kennis van de plaatselijke situatie, inclusief gevoeligheden of proble men uit het verleden, wordt gebun deld. Dc verschillende disciplines moeten tot een goede afstemming komen, alle relevante informatie centraal dient vastgelegd te wor den. Het proces moet vanuit een brede juridische invalshoek be waakt worden. Ten slotte moet de gemeente de taak- en rolverdeling tussen zichzelf en het stedenbouw kundig bureau sterker coördineren. De commissie bestuurszaken on derschreef de bevindingen en was benieuwd wat er gaat gebeuren. „Tussen de regels door wordt iets gezegd over de samenwerking tus sen en de cultuur op afdelingen bij de gemeente, waar winst gehaald kan worden", zei Jan Heshof (Pv dA). De SGP concludeerde bij monde van Bert van Eenennaam dat er heel wat leermomenten uit het onderzoek zijn gekomen. Theo Korevaar (SP) benadrukte het be lang van communicatie, en overleg vooraf. ABT'er Han van 't Hof vond dat er meer gedaan kan wor den met de inbreng van commissie leden. „Het vertrekpunt moet zijn: hoe voorkomen we dat inwoners schade hebben van een plan. Dan heb je een enorme slag gewon nen." Bram van de Sande (CU) had de indruk dat de gemeente bij het ontwikkelen van plannen de rand opzoekt van wat mogelijk is. „Wees als overheid objectief, maar neem dlle belangen mee. En heb de intentie om er samen uit te ko men." Wethouder Peter Hoek erkende dat de gemeente soms bewust het risi co opzoekt. Tegelijkertijd is het, zei hij, moeilijk om garanties te ge ven dat het nooit meer mis gaat. „Het blijft lastig, van situatie tot si tuatie is het verschillend." Hoek gaf toe dat het erop lijkt dat de niet-collegepartijen in sommige gevallen gelijk hadden met door hen geuite bedenkingen. „Maar het is genuanceerder." De wethouder wees erop dat ten aanzien van het woonzorgcomplex Scherpenis se bij de Raad van State de be stuurlijke lus zonder resultaat is toegepast. De Raad bood ten aan zien van Tholen Noord voor die constructie geen ruimte. Evenmin werden de aanvullende gegevens niet waarneembaar in de afweging meegenomen. „Ik zeg toe dat we in de toekomst de belangen van bewoners goed meewegen en in,dat kader luisteren naar inbreng uit de gemeenteraad. Als de belangen van burgers en ge meente daarmee beter gediend zijn." Hoek gaf aan dat de gemeen te gaat werken met een vast stra mien met betrekking tot het woon- en leefklimaat. De concernjurist gaat het proces bewaken. „Maar het begint met de eigen verant woordelijkheid van de afdeling, en het moet bij de betreffende mede werkers tussen de oren zitten." Graag wil ik reageren op het artikel over de radiozendamateurs in de E.B.van donderdag 22 december 2011Met genoegen heb ik het stuk doorgelezen en vele herinneringen kwamen boven. Gabri Hoek zegt: Sinds de ramp van 1953 is het ge lukkig niet meer nodig geweest om zendamateurs in te zetten voor een ramp in Nederland. Volgens wat ik heb gehoord van de oudere generatie, was het Jan de Graaf (zoon van A.J. de Graaf) uit Sint- Maartensdijk die enkele dagen na de ramp een buizenradiozender bouwde. Dit om met behulp van morsecode hulp in te roepen voor het eiland Tholen. Wel jammer dat er in de volgende alinea van het arti kel alle 27 Mc mensen onder één noemer worden geplaatst. Natuurlijk waren er mensen die allerlei onzin vertelden over de bak, maar vele an deren hadden leuke contacten met andere hobbyisten. En omdat er zoveel mensen waren die zo'n bakkie hadden, was het nogal eens zoeken naar een vrij ka naal (frequentie) om met elkaar te praten. Zo was kanaal 14 het op- roepkanaal. 19 het truckerkanaal, en 9 het noodkanaal. In Sint Maartensdijk waren er in de periode 1980-1985 zo'n 25 personen die dit als hobby hadden. Meestal kon je dit zien aan de grote antennes op of aan het huis. Veel mensen be leefden veel plezier aan deze hobby. Zelf was ik één van de jongsten in de smalstad (13-14 jaar oud) die een zend/ontvanger had. Ik denk ook aan mensen die om welke reden dan ook. niet konden werken, en op deze manier contacten konden leggen door de ether. Er was een groepje die elke dag tussen 10 en 11 uur met elkaar een praatje maakte, ledereen had een roepnaam die soms wat weg had van je eigen naam of hobby, maar zo was uitgekozen, dat je niet direct herkend werd. Enkele namen waren Pinokkio. Zonne bloem, Lady Neeltje, Jan de schaap herder, enz. Soms zocht je elkaar op, om zo nader kennis te maken, en te weten wie je voor je had tijdens het zenden/ontvangen. Wel moest er vanaf ongeveer 1985 een vergun ning worden aangevraagd om te kunnen zenden. Dit op 40 kanalen en max. 4 Watt. Frequentie tussen de 26.965-27.405 Mhz. én op Fm. Ook veel mensen op de camping hadden zo'n zender. Die gebruikten ze onder meer om tijdens het vissen op de Oosterschel- de, contact te houden met andere bootjes en het thuisfront. Niet te ver geten ook de truckers en sommige boeren die deze apparatuur in hun trekkers hadden. Zelf vond ik het mooiste om contact te zoeken met anderen die op grotere afstand woonden. Aangezien het over het water heel goed ging, kon je soms wel eens contact leggen met mensen die tegen de Belgische grens woon den. Bij bepaalde weersomstandig heden. kon je zelfs tot ver over de grenzen praten. Landen zoals Enge land, Oostenrijk. Italië, Frankrijk, Duitsland, enz. waren geen uitzon dering. Om dan post te kunnen ont vangen. kon je de adresgegevens in het Engels doorgeven d.m.v. het in ternationale spellingsalfabet. Al met al een leuke hobby voor degenen die zich hierin verdiepten. Met de intrede van de computer werd deze hobby alsmaar minder. Men gebruikte de p.c. in combinatie met de bak om te kunnen zenden. Packetradio noemen ze dit. Je hoor de dan alleen maar pieptonen op die kanalen. Tegenwoordig hoor je niets meer op de 27 MC. Verder met het artikel van Hoek die, zoals hij zelf aangeeft, professione ler bezig is met deze hobby. Inder daad. allemaal techneuten die zend amateurs. Ik ben wel benieuwd of er tegenwoordig ook nog eigenge maakte zenders zijn. Dit is toch wel het leukste, om te experimenteren met je eigen zender en antenne. Maar een meer modernere zender, zoals die van Hoek, heeft natuurlijk weer wel z'n gemakken. Het is en blijft een leuke hobby. En of je nu op de 27 Mc zat. of met een zend vergunning op de 2, 10 of 20 meter, iedereen had hier z'n schik in. Ook de vele luisteraars met een wereld ontvanger hebben genoten van de vele gesprekken en de uitzendingen vanuit en naar het buitenland. Het is te hopen dat deze mensen zo als Hoek nog veel kunnen oefenen, en dat dit redmiddel niet hoeft wor den gebruikt tijdens of na een ramp. Lené de Graaf, Sint-Maartensdijk. Betere zorg. Het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom wil haar ver- beterkoers doorzetten. Dat blijkt uit de beleidskoers 2011-2013 die het zie kenhuis onlangs heeft gepresenteerd. In het rapport worden 20 doelen om schreven die het ziekenhuis in 2013 wil hebben bereikt. Zo wil het lagere wachtlijsten en wachttijden dan gemiddeld, worden bij elke opname en ont slag met de patiënt zijn medicijnen gecontroleerd en kunnen patiënten zelf afspraken plannen. Ook is er dan bewaking en begeleiding van patiënten die thuisjtten gestart via beeldschermen. Ze weet alle adressen in Stavenisse op haar duimpje. Mina. die onlangs 65 jaar werd. komt graag buiten. „Samen met zwager Pim Potappel heb ik nog steeds de volkstuin aan de Oudelandscdijk. Potappels kun nen niet stil zitten. We zijn graag be zig." Het bezorgen van de Eendrachtbode op donderdagmorgen is daar al 25 jaar een onderdeel van. De uit Sint- Maartensdijk afkomstige Mina de Ruyter trouwde in 1966 in het ge meentehuis in dc Voorstraat met Ne- mi Potappel en kwam toen in Stave nisse wonen. De kinderen Martin. r Leo. Cor en Sarina werden er gebo ren. De laatste twee wonen nog in het dorp. Martin inmiddels in Sint- Maartensdijk en Leo in Steenbergen. Sarina assisteerde jarenlang bij de inning van abonnementen toen dat nog contant ging, maar inmiddels gebeurt dat allemaal via de bank. Tien jaar geleden overleed haar man. zodat de vier kinderen en ze ven kleinkinderen nog veel meer be tekenen voor Mina. „Er valt nogal eens een verjaardag te vieren. Ook bij de wederzijdse familie. En onze kinderen hebben gelukkig allemaal werk, dat is belangrijk." Hielp vroe ger zoon Martin hij de bezorging, te genwoordig steken de kleindochters in de vakantie samen met oma de 4 handen uit de mouwen. Krantenbe zorgers hebben het liefst een droge pad, maar dat is niet altijd het geval. Vorig jaar december lag er sneeuw. .Jk ben toen een paar keer onderuit gegaan met mijn fiets. Onder zulke omstandigheden moeten de lezers wat langer op hun krant wachten, evenals bij regen. Ik doe de bezor ging echter heel graag. Je bent bui ten en maakt nog eens een praatje. Ik ben nog goed gezond en hoop nog lang met de bezorging door te gaan", aldus Mina Potappel. Een- drachtbode-uitgever Wim Heijboer bedankte voor haar trouwe inzet en overhandigde de zilveren bezorgster een enveloppe en diverse lekkernij en aan de vooravond van Kerst. Potappels kunnen niet stil zitten zegt Mina Potappel, die 25 jaar de Eendrachtbode bezorgt in Stavenisse. Ik woon in de Secretaris Rijstenbil- straal in Oud-Vossemeer. Een leuke seniorenwoning in een rustige straat met een mooie tuin, voor en achter. Ideaal zou je zeggen. Was het maar zo. want als je buren hebt die de ra dio op de hardste stand zetten waar door het blok van vijf huizen staat te trillen, dan is het andere koek. Daarbij komt nog gegil en gekrijs en slaande deuren tot 's avonds laat. De politie heb ik al heel vaak ge beld. Die komt elke keer, maar zegt weinig te kunnen doen. Ga naar de woningstichting, adviseert de poli tie. Stadlander is bij mij thuis ge weest en zegt dat we maar moeten verhuizen. Wij vragen ons af. of je zoveel overlast aan omwonenden mag veroorzaken. Je mag kennelijk de radio op z'n hardst zetten en heel veel ander kabaal maken, als je de huur maar op tijd betaalt. Als je een wens mag doen voor 2012, dan wens je een situatie zoals in de Se cretaris Rijstenbilstraat niemand toe in de gemeente Tholen. Mevr. J.G. Moerland-van Zundert, Oud-Vossemeer. Een goede zaak, noemt SGP-raadslid de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep die de verhoging van de tarieven voor de regiotaxi naar de prullenbak verwees. De gemeente Tholen zou samen met de andere ge meenten rondom de Oosterschelde vanaf 1 januari een hoog tarief invoe ren voor inwoners met een inkomen van anderhalf keer het minimum loon. Van 18 cent naar 1.80 euro per kilometer. De Raad van Beroep, het hoogste rechtsorgaan voor sociale zekerheid heeft nu bepaald dat de ge meenten geen inkomensgrens mogen hanteren. Ze zullen zich nu moeten beraden op het te voeren beleid. Voor januari en februarie blijft het huidige systeem gelden. Alle gebruikers, dus ook Diny Verstrate uit Sint-Philips- land die vorige week in deze krant vertelde over de gevolgen van de verhoging, kunnen die maanden ge bruik maken vati deze voorziening tegen het lage tarief. Volgens Koop man is het een goede zaak dat het nu onderzocht wordt: „De kwetsbare medemens in onze samenleving moet al genoeg inleveren." In de ge meenteraadsvergadering drongen CU en SP aan op een lager tarief. Ze dienden een motie in. maar kregen daar geen steun voor. leum." In de jaren na de oorlog hadden veel weduwen een eigen onderneming. Vaak noodgedwon gen om brood op de plank te krij gen. „Twee huizen verder zat Van Vessem met kolen. Ook Keur was een kolenboer. Die zat in het pand waar nu café An de Sloove zit." waren de pontjes de enige verbin ding tussen Tholen en Schouwen- Duiveland. „Met de boot ging het veel sneller", zegt Henny. „Boven dien kon je niet altijd dezelfde weg terug. Bij hoge waterstanden werd het veer tussen Oud- en Nieuw- Vossemeer uit de vaart genomen. Dan moest je noodgedwongen om rijden via Lepelstraat, om vervol gens via de brug bij Tholen het ei land weer op te rijden. Dat zorgde voor veel oponthoud. De tweeling bewaart goede herin neringen aan het Havenplein voor 1960. Hoewel het met de gedempte haven een stuk veiliger is gewor den, hadden ze liever bootjes voor de deur gezien. Toch weten de da mes maar al te goed wat de aanlei ding voor het dempen van de haven was. Nooit vergeten ze de nacht van 31 januari op 1 februari 1953. De nacht van de Ramp. „Laat op de avond steeg het zeewater tot aan de brievenbus", vertelt Henny. „Langzaam sijpelde het water door de kieren naar binnen. Arie van Driel, de knecht van vader, had sa men met opa zandzakken gevuld en voor de deur gelegd. En voor de ramen vloedplanken gemonteerd. Toch kolkte het water over de te gels dpor het huis naar de dieper gelegen polder. Die nacht hebben we boven doorgebracht, zonder va der. Hij lag met de Johanna Wilhel- mina voor anker in de haven van Dordrecht. Vader was er nooit op dat soort momenten. Ook niet tij dens onze geboorte. Of dat toeval is, weet ik niet." De volgende och tend heerste een serene stilte in het dorp. Zand en modderde domineer den de straten. Geen mens zag je op straat. Later die dag kwamen de mensen op de been en werd de schade duidelijk. De vier woningen aan de Suzannaweg waren com pleet weggespoeld door de storm vloed. „Het is maar goed dat de be woners tijdig zijn geëvacueerd, an ders hadden ze het niet na kunnen vertellen", zegt Henny. Na de Ramp begon de wederop bouw van het dorp. Er werden cou pures geplaatst en plannen ontwik keld voor het dempen van de haven. Pas in I960 werden die plannen uitgevoerd. De zusters Theunisse weten nog goed hoe het straatbeeld er tot die tijd uit zag. „Het Havenplein was een vlak ter rein. afgebakend door meerpalen. Geen aparte weg, geen trottoirs. Dat is allemaal van later. Wel stond er een kraan voor het laden en los sen van de schepen." Aan het plein waren net als nu drie cafés. „In café Havenzicht stond mevrouw Boogaard achter de toog", zegt Hanna. Recht tegenover het café zat timmermanswinkel Van Dijke. daarnaast de weduwe Theunisse. Zij verkocht onder andere petro Beperkt de winkelstraat van Sint- Annaland zich tegenwoordig tot de Voorstraat en de Ring, in de jaren vijftig en zestig was ook de Molen dijk het domein van het winkelend publiek. Schoeisel kocht je bij Kaashoek. Daarnaast zaten bakker Polderman en vishandel De Graaf. Henny: „Kruidenier Den Engelsman ver kocht van alles en nog wat en Jilles van 't Hof beperkte zich enkel en alleen tot groente en fruit. Snoepjes haalden we bij Kaashoek en huis houdelijke artikelen bij Han Dek ker. Zo had iedere winkel zijn ei gen specifieke'producten. Tegen woordig haal je dat allemaal bij de supermarkt." Als dochters van een beurtschipper ging de tweeling hun vader bij thuiskomst vaak tegemoet. Niet met de boot, maar lopend. „In het verlengde van het Havenplein liep een zandpad. Dat voerde naar de Krabbenkreek. Vanaf daar kon je met helder weer de bootjes om de bocht zien komen. Vaak zagen we vader in de verte al aankomen." In 1959. net voor het dempen van de haven, kwam daar een eind aan. „Het wegennet verbeterde, waar door het vervoer over het water niet meer rendabel was", zegt Hen ny. „Vader verruilde de Johanna Wilhelmina voor transport over de weg. Hij kocht een vrachtwagen, een Chevrolet. Daarmee transpor teerde hij allerlei goederen, waar onder kunstmest. Dat heeft hij tot 1981 volgehouden." Met twee dochters had Adriaan Theunisse geen opvolger en zo kwam een eind aan de onderneming. De tweeling heeft het ouderlijk huis aan het Havenplein nooit ver laten. Getrouwd zijn ze niet en zo wel Hanna als Henny genieten in middels van hun prepensioen. Hanna heeft tot twee jaar terug met de zorgtaxi mensen van en naar het ziekenhuis vervoerd. Henny werkte jarenlang als apothekersassistente. „Eerst voor huisarts Noteboom, la ter voor Van de Berge. Als dochters uit een schippersfamilie blijft de zee trekken. „Als we gaan wande len, lopen we altijd even naar de haven, over dat wat ooit het zand pad was." De familie Theunisse was één van de vele eigen-handelschip- pers van Tholen. In tegenstelling tot de beurtschippers van en naar de grotere plaatsen zoals Middelburg, Zierikzee, en Ter- neuzen, kochten de eilandschippers landbouwproducten op en verkochten die in Rotterdam. De aardappelen werden op de kades verkocht. Het graan ging naar de beurs. Adriaan Theu nisse vertrok iedere zondag met zijn boot. Onderweg legde hij aan in de haven van Dordrecht. Daar werden goederen gela den en gelost. Maandag en dinsdag verbleef de bemanning in de Oude Haven aan de Spaanse Kade in Rotterdam. „Ieder had zijn eigen ligplaats", zegt Hanna. „Klanten kwamen daar in alle vroegte met karren getrokken door honden aardappelen en graan kopen." Als dochters uit een schippersfamilie wandelen Hanna (links) en Henny (rechts) Theunisse het liefst langs het water.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 3