Alternatief plan voor
buiten- en binnenbad
Zout Glad Worden? nieuw bedrijf
voor bestrijding van de gladheid
Fietsen buitendijks
niet overal mogelijk
FNV Bouw wil meer arbeiders op
bouwplaats onder de cao brengen
'Eerste prioriteit is varen,
daarna wil ik verder kijken'
Jonge Thoolse ondernemers kopen ruim vijftig ton strooizout in
Tholen
in bedrijf
Tachtigjarige afdeling Tholen zag ledental sinds fitsie afiiemen
Donderdag 24 november 2011
Spreker CDA over
vrijwilligerswerk
Jacht vaart zonder
radar op mistige
Oosterschelde
De rode draad tijdens de
komende cao-onderhande
lingen zal het terugdringen
zijn van de onbegrensde
flexibilisering in de bouw.
Dat zei districtsbestuurder
Daan Withagen van FNV
Bouw vrijdag in Sint-An-
naland, waar de vakbonds
afdeling Tholen het tach
tigjarig bestaan vierde.
Onder de leden die in het
zonnetje werden gezet
voor een langdurig lid
maatschap was de 83-jari-
ge Coen Moerland uit Sta-
venisse. Hij is zestig jaar
lid en kreeg daarvoor de
gouden speld met briljant.
Thema-avond over zwembad Haestinge
Een alternatief plan voor een buiten- en binnenbad voor
Sint-Maartensdijk. Daar werken het comité 2MeterlO
en de dorpstafel Sint-Maartensdijk-Scherpenisse mo
menteel aan. Tijdens een themabijeenkomst op donder
dag 1 december willen ze dat in Haestinge presenteren
aan het gemeentebestuur, de gemeenteraad en vertegen
woordigers van verengingen en andere betrokken in
stanties. De Thoolse politiek buigt zich dit jaar nog
over de toekomst van de zwembaden in Sint-Maartens
dijk en Tholen.
Indrukwekkende naam
Visboer
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Jubilarissen
Vijftien jaar
sneeuwschuiven
'snë'éDwscfraro
warm
Het CDA Tholen heeft voor haar
ledenvergadering een spreker uit
genodigd die volgens de partij inte
ressant is voor zowel leden als
niet-leden. Daarom wordt alle be
langstellenden gelegenheid gebo
den te komen luisteren naar het
verhaal dat professor dr. Lucas
Meijs dinsdag in de Vossenkuil te
Oud-Vossemeer komt vertellen. De
vergadering begint om half acht en
een uur later is Meijs aan de beurt.
Hij is hoogleraar vrijwilligerswerk,
civil society en ondernemingen en
strategische filantropie aan de
Erasmus universiteit in Rotterdam.
Zijn thema is 'Op weg naar veer
kracht: meer vrijwillige energie'.
Het CDA heeft Meijs uitgenodigd
vanwege het Europees Jaar van het
Vrijwilligerswerk. De partij vindt
dat vrijwilligerswerk een belangrij
ke bijdrage levert aan de maat
schappij en dat promotie en on
dersteuning de volle aandacht
verdienen. Het CDA Tholen wil
graag een podium zijn om de so
ciale samenhang in de maatschap
pij te bevorderen.
Een Belgisch zeiljacht met daarop
drie opvarenden heeft zondagmid
dag op de Oosterschelde voor een
gevaarlijke situatie gezorgd, door in
de dichte mist te varen zonder radar.
Binnenvaartschepen hadden daar
last van en de binnenvaartschippers
waarschuwden elkaar via de mari
foon. De waterpolitie van de KLPD
hoorde dat ook en ging op onder
zoek uit. De agenten troffen het
zeiljacht aan in de vaargeul bij de
Witten Tonnen Vlije, voor Stavenis-
se. De schipper verklaarde dat hij
dacht voldoende te hebben aan een
kaart en een gps-systeem waarmee
hij kan zien waar hij vaart. Hij wist
niet dat het bij dichte mist verplicht
is op radar te varen. Ook had hij
^een radardiploma in bezit, wat op
zich logisch is voor een plezier-
vaartschipper, zegt woordvoerder
Ed Kraszewski van de KLPD. Wel
had hij een marifoon aan boord. De
binnenvaartschippers hadden het
jacht al diverse malen proberen op
te roepen, maar de marifoon van de
Belg stond op een andere frequen
tie. Normaal gesproken horen sche
pen die geen radar aan boord heb
ben bij dichte mist af te meren aan
de dichtstbijzijnde ligplaats. De wa
terpolitie heeft het jacht begeleid
naar de dichtstbijzijnde haven waar
proces-verbaal tegen de schipper is
opgemaakt.
Ook voor de FNV is flexibel werken
niet meer weg te denken. Maar de
bond worstelt met de ongewenste
gevolgen, zoals oneerlijke concur
rentie en het bieden van onvoldoen
de (werk)zekerheid. Flexibel wer
ken leidt ertoe dat op een
bouwplaats steeds minder personeel
onder de bouw-cao valt. Dat wil
FNV Bouw in ieder geval aanpak
ken, maakte Withagen duidelijk in
De Wellevaete. Hij voorspelde een
'heel warme winter' met betrekking
tot de onderhandelingen rond de
cao. „Als je de werkgeversvoorstel-
len leest, zou je denken dat jullie de
crisis hebben veroorzaakt. De reke
ning wordt vooral gelegd bij de vas
te krachten en de leerlingen."
Hel is geen gemakkelijke tijd in de
bouw. Zo krimpen grote bouwbe
drijven vestigingen in. De deeltijd-
ww zou momenteel weer welkom
zijn als instrument. .Jammer dat de
minister die regeling niet verlengd
heeft." Withagen had weinig goede
woorden over voor Goldewijk, dat
105 mensen wil ontslaan waarvan
28 in de vestiging in Steenbergen.
„Ik verdenk de hoofddirectie ervan
dat ze in deze lastige tijd vaste men
sen eruit wil werken, om uitzend
krachten en zzp'ers in hun plaats
aan te nemen." De districtsbestuur
der hekelde het 'flinterdunne' soci
aal plan dat Goldewijk op tafel heeft
gelegd, terwijl heel wat mensen er
al 25 tot 30 jaar werken. „Voorgan
ger Uijtdewiiligen stond in deze re
gio bekend als een erg sociaal
bouwbedrijf. Nu hebben we te ma
ken met een onderneming die een fi
nanciële basis heeft van heb ik jou
daar, maar die het nodig vindt om
een advocaat op de onderhandelin
gen met de bonden te zetten." De
vakbond ondersteunt de onderne
mingsraad in deze kwestie extra.
Ook met grensarbeiders houdt Wit
hagen zich bezig. Op het gebied van
hoe er met deze mensen wordt om
De discussie over de zwembaden
in de gemeente is al enige tijd actu
eel, schrijven het comité en de
dorpstafel in de toelichting bij de
uitnodiging. Vooral voor Sint-
Maartensdijk. 'Met de ontwikke
ling van het plan Geeftruidapolder
dreigt het openluchtbad te verdwij
nen en zijn de inwoners van Sint-
Maartensdijk (en de ruime omge
ving) uitsluitend aangewezen op
het nog nieuw te bouwen binnen
bad'. Dat komt in de uitbreiding
van Vakantiepark Pluimpot in
Scherpenisse. Het comité en de
dorpstafel schrijven dat vele inwo
ners tegen deze ontwikkeling zijn.
Dat heeft er onder meer toe geleid
dat beiden samen zijn gaan werken
om zich in te spannen voor een
buitenbad naast het te bouwen bin
nenbad. Maar alleen een afwijzend
standpunt innemen, 'hoe goed ook
beargumenteerd' is volgens hen
niet voldoende. Daarom wordt aan
een heus alternatief plan gewerkt.
Dat is bijna gereed. Er wordt nu
nog gekeken naar de uitvoering,
plaats, kosten en financiering.
Op donderdag I december willen
het comité 2Meterl0 en de dorpsta
fel er met een aantal deskundigen
een thema-bijeenkomst aan wijden.
Voor het mini-symposium wordt
het gemeentebestuur, de gemeente
raad, verenigingen en andere in
stanties die op de adressenlijst van
de dorpstafel staan, opgeroepen.
De kosten voor de bijeenkomst zijn
voor rekening van het comité. Ze
worden betaald uit de opbrengst
van de flesjes drinkwater die eind
september, begin oktober, zijn ver
kocht in Sint-Maartensdijk, Scher
penisse en Stavenisse.
Zaterdagmiddag overhandigde Na-
dia Morelli en Marit Stoutjesdijk in
het atrium van Maartenshof een
brief aan Sinterklaas om aandacht
te vragen voor het sluiten van het
zwembad. Drie leden, Corné van
Dijke. Mirjam Stoutjesdijk en haar
zoon Pepijn deden dat ook door het
zingen van drie aangepaste sinter
klaasliedjes tijdens de rondgang
van de goedheiligman en zijn ge
volg door het dorp. Op de wijze
van: Zie ginds komt de stoomboot,
klonk dat zo: 'Er is aan de Sport-
laan een prachtig zwembad/ het
schijnt wat verouderd maar 't is
voor ons zatOh lieve Sint Nico-
laas zo mag het niet zijn/ want
zwembad Haestinge dat is juist zo
fijn-'
En op de wijze van Sinterklaas
kapoentje: Sinterklaas kapoentje/
Leen ons een miljoentje/ Voor 't be
houd van 't buitenbad/ want daar
aan hebben we zat.' Ook de tekst
van Oh kom er eens kijkenwerd er
op aangepast: 'Oh. kom er eens
kijken/ wat er aan de Sport/aan
staat/ 't is ons eigen zwembad/ je
weet wel hoe dat gaat! vanaf de
startblok 't water in/ we zwemmen
uren naar ons zin/ en daarna luie
ren op het gras/ zoals 't al jaren
was.'
Het comité wilde er groter mee uit
pakken, maar kreeg daar geen gele
genheid voor. Het evenementenco
mité Smalstad die de intocht
voorbereidde, wilde geen 'politiek'
op het kinderfeest, zegt vice-voor-
zitter Piet Groffen.
VERVOLG VAN DIELEMAN
De boekhandel.die eerst in de Horig-
straat was gevestigd en later naar de
Dalemsestraat verhuisde, staat dan
ook geheel buiten het faillissement.
De boekhandel wordt geleid door
Leen Tichem, de drukkerij door zijn
broer Rens. Op I november 1999
nam Dieleman de in Scherpenisse
gevestigde drukkerij Limovi over.
De naam veranderde in Dieleman-
Limovi, maar enkele jaren geleden
werd het weer alleen drukkerij Die
leman. Werkten er in 2000 nog tien
mensen naast Tichem en zijn vrouw,
dit jaar was dat al gehalveerd tot vijf.
Ook deze reductie van het perso
neelsbestand - dit voorjaar werden
er nog drie medewerkers ontslagen
- bleek echter onvoldoende om het
tij te keren. Alle machines vallen on
der het faillissement, maar het pand
blijft erbuiten. Dat is eigendom van
D R Holding b:v.,de holdingmaat
schappij van Rens Tichem.
De afgelopen weken meldden diverse weervoorspellers dat ze opnieuw
een strenge winter verwachten. Drie jonge Thoolse ondernemers spelen
daar op in. Ze hebben Zout Glad Worden? opgericht, een bedrijf in
gladheidbestrijding. Met sneeuwschuivers en zoutstrooiers willen ze
bedrijven en instanties, maar ook particulieren en scholen, in de regio
van dienst zijn. Of het nu gaat om parkeerterreinen, laad- en losgedeel-
tes voor vrachtwagens of speelpleinen, er is veel mogelijk. Zout Glad
Worden? heeft ruim vijftig ton strooizout op voorraad.
Jaco van Dis van Van Dis Groen
projecten, Arthur Mennen van Me-
diterranova en Leon Geluk van Ge
luk Afbouw Montage werken
vaker samen bij opdrachten. Nu
hebben ze de handen ineen gesla
gen. „In de wintermaanden is het bij
ons over het algemeen wat rustiger.
We hopen zo meer werk te krijgen",
licht Mennen het initiatief toe om
samen Zout Glad Worden? op te
richten. Van Dis deed afgelopen
winter ervaring op met gladheidbe
strijding. „Het is een dankbaar
werk. Maar ik kreeg zo veel aanvra
gen, dat ik niet iedereen kon hel
pen."
Voor de nieuwe onderneming zijn
drie quads aangeschaft als sneeuw
schuiver. en drie zoutstrooiers. .Zo
is er meer capaciteit en kunnen we
de werkzaamheden splitsen", zegt
Mennen. Hij meent dat er niets zo
erg is voor ondernemers dan dat
hun klanten over een besneeuwd of
glad terrein naar binnen moeten
glibberen. „Een schoon terrein be
tekent een stuk veiligheid. Het is
bovendien een service naar de klant
en naar het eigen personeel." Van
Dis hield afgelopen winter onder
meer het terrein van de Cl000 in
Tholen sneeuwvrij en hoorde daar
over louter positieve berichten. De
opzet is eenvoudig, zegt hij. „We
sluiten met de klant een overeen
komst af op urenbasis en op basis
van de hoeveelheid zout. Zodra er
sneeuw ligt, komen we in actie. We
houden het terrein bij, zodat de
klant daar zelf geen omkijken meer
naar heeft. En we rijden 24 uren per
dag." Bij de overeenkomst hoort
een afspraak over wat er precies
bijgehouden moet worden en over
het gewenste tijdstip dat de zaak
schoon moet zijn. Het werkgebied
van Zout Glad Worden? omvat
naast de eilanden Tholen en Sint-
Philipsland de plaatsen Halsteren,
Lepelstraat, Bergen op Zoom en
Steenbergen.
De ondernemers hebben tevoren on
derzocht welk materieel voor hen
het geschiktst was. Ze kwamen uit
bij de quad, een vierwielig motor
voertuig. Drie van het type Yamaha
Grizzly 550 zijn er aangeschaft. Ge
luk: „De quad is wendbaarder en
sneller dan een tractor. En het is
goedkoper en daardoor aantrekkelij
ker voor de klant." De schuiver die
aan de voorzijde wordt bevestigd, is
volledig elektrisch. Deze kan behal
ve omhoog en omlaag ook naar
links en rechts worden gedraaid.
Zodoende kan de machine ook
smalle paden schuiven. Als leveran
cier kozen de drie bewust voor een
lokale ondernemer: landbouwme-
chanisatiebedrijf Den Engelsman in
Sint-Maartensdijk. „Daarmee kon
den we goede afspraken maken over
het onderhoud", zegt Geluk.
Ondernemers die zélf de gladheid
op hun terrein willen aanpakken,
kunnen ook terecht bij Zout Glad
Worden? want er is strooizout le
verbaar in zakken van 25 kilo. en
eventueel ook in big bags. Tegen
aantrekkelijke prijzen. Er is ruim
vijftig ton op voorraad (ter vergelij
king: de gemeente Tholen kan over
300 ton beschikken). Meer infor
matie over Zout Glad Worden? is te
vinden op de website www.sneeuw-
schuiven.com. (Advertentie LM.)
,,De beurs is verzonnen om indruk te kunnen maken met im
posante ontwerpen", zegt Eric Vermeij. Daar hoorde volgens
hem ook een indrukwekkende naam bij: Ultra Large Crude
Clippers. ,,Geen idee hoe ik erbij gekomen ben. Het schoot in
eens door mijn hoofd." Er zijn al Ultra Large Crude Carrier.
Hele grote olieschepen. ,,De afkorting daarvan is ULCC. Ik
dacht, dan kan die tweede C net zo goed de C van Clipper
zijn. Het klonk wel tof."
Advertentie I.M.
Stemmen
van lezers
In de Eendrachtbode van donder
dag 17 november stond op pagina
1: "Fietsen buitendijks rond heel
Tholen". Dit is de wens van de
fractie van het CDA. Enerzijds zo
veel mensen, zoveel wensen, en
anderzijds is dat gewoon een
slecht idee. Het buitendijks fietsen
is nog nooit mogelijk geweest.
Want er is daar slechts beperkt
verharding. Ook al komt er als ge
volg van de werkzaamheden van
dijkverzwaringen een breder ver
hard talud, dat betekent nog niet
dat dan overal kan worden gefietst.
De gemeente Tholen (vergeet Sint-
Philipsland niet) is grotendeels
omgeven door het Nationaal Park
Oosterschelde (=NPO). Daarvan
maken naast de Oosterschelde zelf
ook deel uit Mastgat. Keeten, Zij-
pe, Krabbenkreek, Krammer en
Slaak. Het NPO is een Natura-
2000-gebied en heeft niet alleen
nationale maar ook Europese be
scherming. Daar kan ook staatsse
cretaris Henk Bleker (CDA) niets
aan veranderen; ook niet via de
nieuwe Wet Natuur.
Het idee, uitgesproken door Gert-
Jan Boudeling (CDA) in de ge
meenteraad van Tholen, zal stuk
lopen op de keuzes die politiek in
zorgvuldige afwegingen in het
verleden zijn gemaakt. Ook buiten
dat strikt formele, waaraan weinig
tot niets meer te wijzigen is, zijn
er de inhoudelijke argumenten,
waarom dit zo in de wet is terecht
gekomen. Binnen heel Europa
(EU) en bij alle lidstaten is men
het erover eens dat de natuur sterk
achteruit is gegaan en dat de be
dreigingen toenemen. De leefge
bieden van planten, dieren en fun
gi (zwammen, paddenstoelen en
schimmels) worden steeds kleiner.
De bedreigingen door menselijke
activiteiten en menselijke aanwe
zigheid veroorzaken dat soorten
aan het uitsterven zijn. Een actie
tot behoud van de biodiversiteit is
noodzakelijk. Ingevolge de Euro
pese wetgeving is overeengeko
men om kwetsbare en voor de Eu
ropese soorten specifieke biotopen
in bescherming te nemen. De ver
plichtingen van de zo geheten Vo
gel- en Habitatrichtlijn zijn door
alle lidstaten in de eigen wetge
ving opgenomen.
Wat dit voor Tholen en Sint-Phi-
lipsland betekent, zal duidelijk
zijn. Vooral daar waar de schorren
en slikken buitendijks van enige
betekenis zijn moet de aanwezig
heid van menselijke activiteiten
worden vermeden. Wie wel eens
de nieuwe wandelpaden op Zuid-
Beveland heeft gezien (Sporen in
de Zak; Het Kiekendiefpad), zal
ontdekken dat ook daar niet overal
buitenom gekomen mag worden.
Voor de fietspaden is dat hetzelf
de. Natuur is kwetsbaarder dan
men zich wel eens bewust is. De
natuur kan men niet zo mooi hou
den als de mens niet bereid is om
wat afstand te bewaren. Ook dat is
niet nieuw. De Europese en de na
tionale wetgeving wil dat zo ook.
Niet voor niets loopt er geen wan
delpad dwars door en naar het
midden van de Scherpenissepol-
der, maar slechts langs de buiten
rand. Niet voor niets is het
Markiezaatgebied voor betreden
afgesloten, maar is er daarom juist
wel een vogelkijkhut en op De
Kraaijenberg een uitkijktoren. Al
lemaal niets nieuws.
Zo is het ook hier. Het waterschap
wil ook niet anders dan met dit ge
geven zeer zorgvuldig omgaan.
Het plaatst mooie informatiebor
den daar waar de nieuw gemaakte
gedeelten voor publiek gesloten
blijven. Zeker met de tijd blijkt
dat door steeds meer mensen deze
breed maatschappelijk (zeker na
tionaal en Europees) gedragen
keuzes met minder emoties wor
den gerespecteerd. In het begin is
dat voor sommigen moeilijk om
mee om te gaan. Het is vooral van
het grootste belang te weten dat er
toch wel prachtige ommetjes en
tochtjes te maken blijven. Laat de
gemeente Tholen liever een voor
beeld nemen aan de andere pro
vincieregio's waar het wandelnet
werk sterk in uitvoering is; een
knooppuntensysteem verwant aan
het fietsnetwerk, maar dan ook
over onverharde paden daar waar
dat (o.a. met medewerking van
particulieren) mogelijk is.
Tenslotte maak ik erop attent dat
er een Delta-overleg is met diver
se deskundigen uit heel Zeeland
waarbij de diverse activiteiten zijn
en worden geïnventariseerd. Ook
van daaruit zoekt en handhaaft
men een balans tussen wat burgers
willen en wat de natuur als be
scherming nodig heeft.
Henk Vinkeles Melchers,
Sint-Maartensdijk,
voorzitter planologiewerkgroep
Natuurvereniging Tholen.
VERVOLG VAN VERMEIJ
Ook vijf andere klasgenoten van
Eric stuurden hun ontwerp in en al
le zes werden ze genomineerd. „Bi
zar hé? Ik vind het wel een toevals
treffer. Ik denk dat het heeft
meegeholpen dat we hier goed wor
den voorbereid op duurzaam den
ken." Studiepunten levert het niet
op, ook niet na verzoeken van Eric.
Hij had dan ook niet gedacht dat hij
zou gaan winnen. „Tot de laatste
stemdag was het spannend. Het was
best een verrassing. Natuurlijk
hoop je te winnen, anders doe je
niet mee."
De maritiem officier in opleiding
gaat nu, na mogelijk nog wat inter
views, weer over tot de orde van de
dag. Begin volgend jaar is zijn laat
ste stage. Dan vaart hij bijna een
half jaar mee op een pijpenlegger,
een schip dat olie- of gasleidingen
aanlegt. „Ik ga onderzoek doen
naar super capaciters. Dat zijn su
per condensatoren. De motor van
zo'n schip moet 200 keer per dag
accelereren. Het is een stukje varen
en dan weer stilliggen. Het systeem
is dieselelektrisch uitgevoerd en el
ke keer als het schip weer gaat va
ren. zo'n 200 keer per dag, wordt er
een enorme loei aan het net gege
ven. Dat kan niet goed zijn voor de
dieselgeneratoren. Ik ga kijken wat
een supercapacitor, die er nog niet
staat, daartegen zou kunnen doen.
Het is een nieuwe techniek." Van
de zomer studeert Eric af. Wat hij
dan wil worden, weet hij nog niet.
„Mijn eerste prioriteit is varen,
daarna wil ik verder kijken. Ik wil
eerst ervaring op gaan doen op een
schip, want ik vind varen helemaal
tof. Dat heb ik bij mijn vorige stage
wel gemerkt." Of hij stuurman of
machinist wil worden, de keuze die
meestal gemaakt wordt in de loop
van een zeemanscarrière, weet Eric
ook nog niet. Evenals het antwoord
op de vraag waar de liefde voor het
varen vandaan komt. Zijn vader
Leen werkt bij de gemeente en zijn
moeder Martha noemt Eric een
'fulltime mantelzorger'. „De
dichtstbijzijnde link met het water
is, dat mijn opa visboer is geweest.
Meer maak ik er niet van."
Vier vakbondsjubilarissen in de bloemen. V.l.n.r. J. van Haaften, W. van OudenaardeC. Moerland en D. van Driel.
gegaan, is het volgens hem schan
dalig wat ons land presteert.
Withagen zei dat het er wat FNV
Bouw betreft om gaat dat ze in staat
is de belangen van de werknemers
te behartigen. Hij bezoekt bouw
plaatsen en merkt dat de mensen dat
prettig vinden. „De vakbond is een
van de weinige organisaties die in
de bouwkeet komt." De districtsbe-
stuurder onderstreepte dat de bond
veel heeft bereikt. „Maar dat kan al
leen dankzij de mensen. En daar
zijn leden voor nodig, die ook nog
eens serieus genomen moeten wor
den." Withagen gaf aan dat FNV
Bouw de grootste vakbond is in de
bouwnijverheid, en daardoor een
vuist kan maken. „Lid zijn maakt,
ook in 2011, het verschil!" Hij be
dankte de jubilarissen voor het feit
dat ze zo'n lange periode lid zijn
van de vakbond.
Bij de afdeling Tholen jubileren dit
jaar 24 leden. Daarvan waren er
vrijdag maar vier aanwezig. W. van
Oudenaarde uit Sint-Annaland en
D. van Driel uit Oud-Vossemeer. al
lebei timmerman, zijn 25 jaar lid. J.
van Haaften uit Stavenisse maakte
de veertig jaar vol, en zijn dorpsge
noot C. Moerland de zestig jaar. De
ze laatste kreeg daarvoor een gou
den speld met briljant uitgereikt.
Coen Moerland (83) heeft de vak
bond nooit nodig gehad, vertelt hij.
Van thuis uit was het vanzelfspre
kend dat hij lid werd toen hij ging
werken. Dat was op het moment dat
de Stavenissenaar in de bouw aan
de slag ging, na beëindiging van
zijn militaire dienst die hij deels in
Nederlands-Indië vervulde. „Ik heb
altijd werk gehad. Was ik een keer
ergens klaar, dan vond ik wel wat
anders om aan de kost te komen."
Moerland was metselaar, onder
meer bij Huurman in het restauratie
werk. Begin jaren tachtig, hij was
toen 54, is hij afgekeurd met ge
zondheidsproblemen. De vakbond
is Moerland altijd blijven steunen.
Daar is ook nu nog het nodige voor
te doen. want er is veel dat niet
klopt voor de werkman, aldus de ju
bilaris die er verder niet al te veel
over kwijt wil.
De opkomst van de leden bij de vie
ring van het zestiende lustrum ver
raste het bestuur aangenaam. Voor
zitter Jack van Poortvliet kon nog al
wat oud-bestuursleden verwelko
men, evenals oud-districtsbestuur-
der Lenting. Het was een gezellig
samenzijn met een drankje en een
hapje, enkele ronden bingo en het
optreden van een tonprater. Ook
waren wat boekjes en krantenknip
sels neergelegd die herinnerden aan
het verleden.
De huidige afdeling Tholen van
FNV Bouw is nog maar vijftien jaar
oud. Ze is in het najaar van 1996
ontstaan (als Hout- en Bouwbond
FNV) uit een fusie van de afdelin
gen Oud-Vossemeer, Sint-Anna-
land, Sint-Maartensdijk. Stavenisse
en Tholen. Een fusie die voort
kwam uit een besluit van de bonds
raad om geen afdelingen van min
der dan 250 leden meer toe te staan.
Door het samengaan ontstond een
afdeling met ruim 520 leden. Nu
zijn er dat nog iets meer dan 340,
een afname van ruim een derde. Bij
de samenvoeging waren er tien be
stuursleden, nu nog vijf. Voorzit
ter/secretaris Jack van Poortvliet,
penningmeester/klachtenman Jaap
Geuze en tweede secretaris Adrie
Dorst zijn van die tien nog steeds in
functie; John Petie en Wim Deurloo
completeren het huidige bestuur.
De afdeling hanteert 1931 als op
richtingsjaar. dat is het jaar dat de
voormalige NVV-afdelingen Sint-
Maartensdijk en Oud-Vossemeer
zijn ontstaan.
Jaco van Dis, Arthur Mennen en Leon Geluk v.l.n.rgaan de komende winter de gladheid te lijf. Ze hebben materieel en een flinke
hoeveelheid strooizout aangeschaft.
en droog?
Laat een vriend, collega, familielid of iemand anders
gratis kennismaken met het Zeeuwse openbaar vervoer
en ontvang een fraaie OV-chipkaarthouder.
Lees meer op www.degoedekantop.nl of scan de GR-code.
DE GOEDE KAMT 0P.NL