'Tijdens de reis verdwijnen zorgen en zie je mensen gewoon ontspannen' Verzorgers raken nooit meer huissleutel kwijt Schutse bij top Nederlandse zorginstellingen Zorgcentrum De Schutse Oranjeverzameling krijgt plek met nieuwe kast Vrienden van de Schutse Petra Bolier en Lydia van Broekhoven organiseren bewonersvakanties „du is het beste systeem op de Primeur met sleutelsysteem voor bewoners Vroonhof Verzorgings- en verpleeghuiszorg Kleinschalig wonen Hospice Thuiszorg Huishoudelijke Hulp (Wmo) Welzijnsactiviteiten Zorgrestaurant Donderdag 27 oktober 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 21 Zij zou wel drie of vier keer op een jaar op vakantie willen. Ook naar het buitenland, waarom niet? Maar als je ouder wordt, merkt ook bewoonster Jo West dorp (87) van De Schutse in Sint- Annaland, gaat dat niet meer zo makkelijk. Om ouderen toch nog het plezier van op reis gaan te laten beleven, organiseren team leidster Lydia van Broekhoven en activiteitenbegeleidster Petra Bolier vakanties voor bewoners van de zorginstelling. Hun stre ven is om het jaar een reis te kun nen aanbieden. Vorige maand was er weer een: een midweek naar Dongen. Boottocht Bewoners van De Schutse in Sint-Annaland kunnen binnenkort ge nieten van de laatste aanwinsten voor de oranjeverzameling van het verzorgingstehuis. De stichting Vrienden van de Schutse heeft maan dag, tijdens de jaarlijkse donateursavond, op symbolische wijze een nieuwe vitrinekast overhandigd aan directeur Peter Kok. Kamergenoot markt", zegt hoofd facilitaire zaken Henk Aarnoudse van de Schutse. Bij de Sint-Annalandse zorginstelling zochten ze al langer een veilige oplossing om sleutels van bewoners van het woonzorg complex Vroonhof te bewaren. Het is De Schutse in Sint-Annaland gelukt om na het tweejaarlijkse re- ferentieonderzoek in de top 12 van zorginstellingen terecht te komen. Bij het onderzoek van branchevereniging Actiz zijn 120 zorginstellin gen onderzocht op drie onderwerpen: cliënttevredenheid, werkbele ving en bedrijfsvoering. Twee jaar geleden behoorde De Schutse nog tot de middengroep. „We zijn er best een beetje trots op dat we nu ook bij de koplopers zitten", zegt directeur Peter Kok. Aandacht loont F.M. Boogaardweg 10 4697 GM Sint Annaland Tel: 0166658600 Fax: 0166658699 E-mail: info@schutsestannaland.nl Web: www.schutsestannaland.nl Ze noemen het een hele operatie, want er gaat wel ruim een jaar voorbereiding aan vooraf. Deze keer waren alle bewoners uitgenodigd om mee op vakantie te gaan. Daar maakten in totaal 21 ouderen gebruik van. Ze werden begeleid door 15 medewerkers en vervoerd met zes bussen. Mevrouw Westdorp was ook van de partij, even als Wim Scherpenisse (77), die nog maar pas in De Schutse is komen wonen. Lydia en Petra hadden een verblijf in een groeps- accommodatie in Dongen geboekt. „Daar was al les gelijkvloers en hadden ze tilliften, aangepaste bedden, eigenlijk alles." Elke dag werd er gedi neerd in het bijbehorende restaurant en daarbij was veel variatie in het menu. De bewoners heb ben buiten gebarbecued, een keer pannenkoe ken gegeten, een warm en koud buffet en friet met saté genuttigd. De bewoners genoten van een wandeling door het sprookjesbos in de Efteling en ze zijn in at tracties zoals de Droomvlucht geweest. Ook stond er een boottochtje door de Biesbosch en een dagje winkelen in Oosterhout op het pro gramma. Lydia vertelt dat het de bewoners zicht baar goed heeft gedaan. „Je ziet ze hier in hun dagelijkse manier van doen. Op reis zie je hun zorgen verdwijnen en zie je ze gewoon ontspan nen." W De reis is bekostigd door de bewoners zelf en De Schutse heeft er financieel ook een deel aan bijgedragen. Petra vertelt dat het streven is dat iedereen mee kan. „Als bewoners zelf geen geld hebben, springt de familie wel eens bij. Er wordt altijd een oplossing gezocht om iedereen te la ten deelnemen", zegt Lydia. De vitrinekast, die in de loop van volgende week wordt geplaatst, is bedoeld voor de tentoonstel ling van de inmiddels verder uitgebreide verza meling van het Oranjehuis. Vorig jaar werd een privéverzameling geschonken aan het zorgcen trum. Sindsdien worden regelmatig spulletjes van het Oranjehuis aangeboden. De Vrienden van de Schutse is inmiddels al 18 jaar actief. Het initiatief voorde oprichting kwam destijds van directeur Jan Wesdorp. Door het onderbrengen van giften en bonussen bij een aparte stichting was het mogelijk om deze vol ledig te besteden aan de bewoners. Het bestuur was in die tijd erg enthousiast en besloot om actief geld bijeen te vergaren door het werven van donateurs. In de loop van de jaren is er door de vrienden al aardig wat aangeschaft: hydrocul tuur, wandversiering, legotafel, tuinmeubilair en een elektronische bingotafel. „En nog een hele boel meer", zegt Jacqueline Heijboer, bestuurslid van het eerste uur. Jan Wesdorp is sinds een paar jaar ook weer toegetreden. Verder bestaat het bestuur uit Joop de Korte uitTholen.Tanny Keur en de huidige voorzitter Tjid Heijboer. Jarenlang onderhielden de vrienden de Schut- sebus, door de bekostiging van verzekering, wegenbelasting en onderhoud. „Daar zijn we mee gestopt, heel ons budget ging er bijna aan op. Elk jaar krijgen de bewoners van de Schutse in elk geval een kerststaafje en de donateurs worden als dank voor hun steun een gezellig avondje aangeboden, met een spreker, iets lek kers bij de koffie en een drankje met een hapje tot besluit." De Vrienden van de Schutse willen een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van de bewo ners van het zorgcentrum. Dat kan alleen door de trouwe steun van de 190 donateurs. Wilt u ook een bijdrage leveren aan het welzijn van de bewoners van de Schutse? U bent al donateur voor 7,50 euro per jaar. Aanmelden kan bij Jac queline Heijboer famwheijboer@hetnet.nl. Ze troffen het enorm goed met het weer, want de zon scheen elke dag. „Toen we terugkwamen, hadden heel veel bewoners een kleurtje gekre gen en er waren er zelfs bij die een beetje rood waren van de zonnebrand", vertelt Petra. Wim Scherpenisse heeft enorm genoten. „Ik had zelfs een kamergenoot die ik amper kende." Dat was Schutsebewoner Arjan Burgers. Ze konden het samen prima vinden. Voor Scherpenisse was de vakantie leuker dan hij vooraf had gedacht. „Het is me echt meegevallen, het had niet beter gekund." Jo Westdorp vond alles leuk, maar het winkelen was toch wel het hoogtepunt. Ze kocht spontaan kettinkjes voor haar dochter en kleindochter en sloeg ook zichzelf niet over. „De mensen waren zo ontspannen tijdens het winkelen, dat sommi gen spontaan iedereen op een ijsje trakteerden." Familieleden kunnen op 17 november meege nieten van de reis. 's Avonds is er een bijeen komst waarin een film en foto's over de vakantie worden getoond. Ook zijn er portretfoto's die van de bewoners zijn gemaakt te bestellen. Lydia en Petra: „We hopen dat het personeel er ook weer bij is en we hebben het bestuur uitgenodigd." De volgende keer willen Petra en Lydia het niet meer zo groot aanpakken. Het bleek een hele klus te zijn om voor zo'n grote groep alles te orga niseren. „We hebben nu het hele huis gevraagd, maar proberen het de volgende keer meer afde- lingsgericht te doen om meer overzicht te heb ben." Een reis naar het buitenland zit er niet zo snel in. „We hebben gemerkt dat 2,5 uur reizen echt wel het maximum isDe leeftijd is hier best hoog en veel mensen krijgen last van reisziekte." cier van de kastjes geblokkeerd. We werken nu met A-sleutels en ik heb een B-sleutel hangen die geactiveerd kan worden als een A-sleutel zoek raakt." Het kastje is van gehard staal en om de deur be vestigd met een klem, waardoor het niet weg te nemen is. De zorginstelling heeft zestig kastjes besteld voor elke bewoner die er gebruik van wil maken. Volgens Aarnoudse is het een primeur in de gemeente Tholen. „We zijn de eerste die er gebruik van maakt. Ik zou niet weten waar in de omgeving ze dit ook hebben." Bewoners gaven een reservesleutel van hun huis in bewaring aan De Schutse en een aantal medewerkers had een moedersleutel om overal binnen te kunnen. „Maar daar willen we vanaf", zegt Aarnoudse. Met de invoering van een nieuw sleutelsysteem is dat gelukt. Bewoners van Vroonhof krijgen nu een kastje op hun voordeur bevestigd, waarin de sleutel van hun huis wordt bewaard. Verplegend personeel kan bij die sleutel komen via een speciale opener voor het kastje. Het voordeel is dat De Schutse nu geen sleutels meer heeft van alle woningen en dat er minder kans is dat de moedersleutel wordt verloren. Daarmee is de veiligheid van de bewo ners enorm vergroot. „Degene die de moeder sleutel in handen krijgt, kan overal in." Dat risico is met het nieuwe sleutelsysteem weggenomen. „Er is nu weliswaar ook een sleutel nodig om de kastjes te openen, maar als er een sleutel zoek is en die wordt niet binnen een bepaald aantal uur teruggevonden, dan wordt die door de leveran- Sari de Jonge maakt gebruik van het nieuwe sleutelsysteem, zodat een verzor ger altijd bij haar naar binnen kan, zonder dat die haar voordeursleutel kan kwijtraken. Kok denkt dat De Schutse met name qua finan ciële positie positief is veranderd. Het cijfer voor klanttevredenheid is namelijk al jaren hoog: voor somatiek is dat een 8,8 en voor psychoge- riatrie een 8,1Ook de werkbeleving van de me dewerkers is positief: een 7,5. In vergelijking met de andere zorginstellingen in de top 12 scoort De Schutste het hoogst wat betreft budgetratio: 42,7 procent van de bedrijfsopbrengsten zor gen voor een solide weerstandsvermogen. Dat betekent dat De Schutse financieel gezond is. „Het is bekend dat kleine organisaties het over het algemeen financieel beter doen", verklaart Kok. Gemiddeld is bij de koplopers de budge tratio 26,2 procent. Op alle andere punten zijn de verschillen tussen de koplopers heel klein, een tiende punten. De directeur vertelt dat De Schutse al het be haalde rendement probeert in te zetten voor de zorg. Daarom scoort de instelling in het onder zoek gemiddeld, in plaats van hoog, op het punt nettomarge. „Onze personeelsinzet is bovenge middeld. We geven onze bewoners eigenlijk ex tra zorg. En omdat wij veel vast personeel heb ben, zijn de kosten ook wat hoger. Maar aan de andere kant zorgt dat ook juist voor stabiliteit." Dat de cliënttevredenheid goed is, kan volgens Kok ook komen doordat De Schutse een extra bijdrage krijgt uit de AWBZ. „Vroeger kreeg je een bedrag per cliënt, maar de zorg per cliënt verschilt en wij merkten dat er een hogere zorg vraag was." De Schutse is daarna begonnen met het inzetten van zorgassistentes. De titel van het rapport is Aandacht loont. „Mis schien is dat wel het geheim. Wij geven onze bewoners heel veel aandacht. En wellicht speelt ook de protestants-christelijke identiteit een rol. De sfeer daarvan stellen de bewoners erg op prijs."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 21