Braderie Tholen in de startblokken Melis: 'Als je mee wilt tellen, dan moetje met de tijd mee' 'Mensen zien het Rode Kruis en zijn meteen vriendelijk' Door schoorsteen omhoog en van kerktoren omlaag Blusgroepen blijven intact Gemeente wijst subsidies af Balie gemeente scoort een acht Scheepswerf Van Duivendijk in Tholen werkt aan toekomst Stille krachten Willem de Ruyter uit Tholen helpt ouderen met boodschappen Donderdag 25 augustus 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Geen vuurwerk tijdens afsluiting braderie Ondernemersvereniging Tholen organiseert in samen werking met organisatiebureau Euromarkt/Sint Christof- fel vrijdag en zaterdag de jaarlijkse braderie in Tholen. Muziek en zang Kanonschoten Informatie waterplan buitengebied Tholen Vijfde generatie Begrip Zelf doen Boten bouwen en repareren. Daar weet Melis van Dui vendijk (71), van de gelijknamige scheepswerf uit Tho len alles van. Met bijna honderdveertig jaar ervaring is de werf een begrip in de pleziervaart. Het is hun speciali teit, al vijf generaties lang. „Als je mee wilt tellen, moet je met de tijd mee", zegt Melis. „Boten worden groter en groter." Om die reden herrijst eind september een fon kelnieuwe loods op de scheepswerf. „Kan ik u een arm geven?", vraagt Willem de Ruyter (67) terwijl hij een oudere dame uit de boodschappenbus van het Rode Kruis begeleidt. Iedere donderdag stopt de bus om half tien voor de deur van de Cl000 in Tholen. Voor veel ouderen hét moment om zelfstandig bood schappen te doen. Willem helpt sinds anderhalfjaar als vrijwilliger bij het Rode Kruis graag een handje. „Het is mooi werkje kunt iets voor een ander betekenen. En dat geeft voldoening." Initiatief Toekomst Ontwerp Balk In het centrum staan tijdens het tweedaagse evenement ongeveer honderdvijftig kramen. Verder zijn er tal van activiteiten voor jong en oud. Zwembad de Spetter trapt vrijdag ochtend af met dauwzwemmen. Om 13.00 uur begint de braderie, georga niseerd door lokale ondernemers en collega-ondernemers van buitenaf. Het parcours is gelijk aan dat van voorgaande jaren. Vrijdag zijn er de monstraties van fitnesscentrum Salus en een muziekoptreden van het Thoolse koor 'Oor ons us'De bra derie eindigt vrijdag om 21.00 uur. Zaterdag is het van negen tot negen braderie, met in de Molenvlietse- straat een speciale kinderbraderie. Deze duurt tot 13.00 uur. Vanaf die tijd organiseren de restauranthouders aan de Kaaij livemuziek van eigen bodem. Ook de Kameleonboot is dit jaar weer terug van weggeweest. Be zoekers kunnen 's middags een rond je meevaren. De braderie wordt 's avonds op de Markt afgesloten met livemuziek van coverband 'LEF'. Door bezuiniging wordt de braderie dit jaar niet afgesloten met vuur werk. 23 monumenten te bezoeken op open monumentendag Op de 24ste open monumentendag in Tholen, zaterdag 10 september, zijn 23 monumenten geopend voor het publiek. Nieuw daarbij zijn molens De Korenaar in Poortvliet en De Vier Winden in Sint-Anna- land en het voormalige stoomgemaal Oosterschelde in Poortvliet. In de Grote Kerk in Tholen informeren monumentenwachters over hun werk. Zoals een aantal jaren gebruikelijk zullen kanonschoten in Tho len de monumentendag aankondigen. Landelijk is de open monumenten dag aan het zilveren jubileum toe. Maar Tholen deed één keer niet mee: in 1992 toen de gemeente de organi satie van deze dag wegbezuinigde. Een jaar later is dat opgepakt door een comité vanuit Heemschut en in middels coördineert Stad en Lande van Tholen al weer voor de negende keer de organisatie in Tholen. Uitge zonderd in Sint Philipsland kan het publiek over twee weken in alle woonkernen een monument bezoe ken, tussen tien uur 's morgens en vijf uur 's middags. 'Nieuw gebruik - oud gebouw' is het landelijke thema van de monumen tendag. Het door eigenaar Kees Sla ger tot woning verbouwde, gerestau reerde stoomgemaal Oosterschelde aan de Schelphoekseweg bij Poort vliet past daar prima in. Bij het be houd was ooit ook Heemschut be trokken, en die combinatie met de geslaagde herbestemming was voor het landelijk bureau aanleiding om het stoomgemaal te belichten in de landelijke monumentenkrant. Slager wil, als de weersomstandigheden het toelaten, bezoekers op 10 september de gelegenheid bieden om door de schoorsteen van dit monument uit 1910 omhoog te klimmen. Verder vertelt hij over de restauratie ervan tijdens de officiële openingsbijeen komst van de monumentendag Tho len (voor genodigden) in het Holland Huis in Scherpenisse. Traditioneel zijn in Tholen veel mo lens (8) en kerken (8) te bezichtigen. Bij de molens zijn er twee nieuwe ten opzichte van voorgaande jaren. De restauratie van De Vier Winden in Sint-Annaland (uit 1847) werd be gin dit jaar afgerond. En verder kan in De Korenaar in Poortvliet (uit 1710) een kijkje worden genomen. Misschien is ook molen De Hoop in Sint Philipsland nog open, maar de molenaar is met vakantie. In zes woonkernen openen acht mo numentale kerken - zes protestantse en twee katholieke - de deuren. In meerdere daarvan zal het orgel be speeld worden. Het is immers ook. voor de tiende keer, nationale orgel dag. In Poortvliet -bijvoorbeeld kon den belangstellenden zich tevoren aanmelden om op het 205 jaar oude orgel te spelen. In de R.K. kerk in Tholen verzorgt het muzikaal en semble Ars Musica een optreden. En in de Grote Kerk in Tholen zingt vanaf half drie het gemengd koor Immanuël. In dit monument zijn mo numentenwachters aanwezig om te vertellen over hun werk: onderhoud aan monumenten. Ze laten ook zien hoe een visuele inspectie van de 49 meter hoge kerktoren gebeurt, aan touwen (abseilen). Dit gebeurt twee keer 's morgens en twee keer 's mid dags. Andere soorten gebouwen die te be zoeken zijn, zijn het voormalige stadhuis in Tholen en het ambachts herenhuis in Oud-Vossemeer, de boerderijen Huis Vermuyden en Den Roosentuyll in respectievelijk Tho len en Stavenisse, Huis Lichtenberg in Tholen en de slotrestanten in Sta venisse. In Sint-Annaland is streek museum De Meestoof, gevestigd in het voormalige gemeentehuis, de he le dag geopend. Met het afvuren van de twee kanonnen bij de Molen- vlietsestraat in Tholen wordt 's mor gens om tien uur het startsein gege ven voorde open monumentendag. Een overzicht van de opengestelde monumenten per woonkern: Tholen: voormalig stadhuis. Grote Kerk. R.K. kerk, molen De Hoop, molen De Verwachting, Huis Lich tenberg en Huis Vermuyden. Poortvliet: voormalig stoomgemaal Oosterschelde, molen De Korenaar en kerk Hersteld Hervormde Ge meente. Scherpenisse: Hervormde kerk en molen De Korenbloem. Sint-Maartensdijk: Maartenskerk en molen De Nijverheid. Stavenisse: Hervormde kerk, koren molen, slotrestanten (Bos) en boer derij Den Roosentuyll. Sint-Annaland: standerdmolen en molen De Vier Winden. Oud-Vossemeer: ambachtsheren huis, R.K. kerk en Hervormde kerk. Het beleidsplan 2012-2015 van de Veiligheidsregio Zeeland leidt niet tot bezuinigingen in de vorm van het samenvoegen van blusgroepen op Tholen. Ook hoeft er geen brandweerpersoneel van Tholen naar elders. „Er zijn geen specifieke gevolgen voor onze gemeente", zeggen b. en w. De gemeenteraad kan het be leidsplan nog beoordelen, evenals de derde en vierde begrotingswijzi ging 2011 en de jaarrekening met het jaarverslag 2010. De voortgang van het waterplan voor het Thoolse buitengebied wordt be sproken op een informatieavond die het waterschap Scheldestromen op donderdag 1 september organiseert in Meulvliet. De bijeenkomst begint om half acht. De gevolgen van de klimaatverandering én strengere Eu ropese regels op het gebied van de waterkwaliteit nopen het waterschap om met de waterhuishouding aan de slag te gaan. Ze doet dat per gebied. Landelijk zijn afspraken gemaakt waarbij met name de wateroverlast uit oppervlaktewater in 2015 aange pakt moet zijn. Het waterschap ana lyseert de watersystemen per gebied. Daarin neemt ze ook de gebiedsken- merken mee én de wensen van ver schillende partijen. Twee subsidieverzoeken hebben b. en w. van Tholen afgewezen. Stich ting ontmoetingscentrum Binnen Bereik had om een bijdrage ge vraagd, maar volgens het college past dit niet binnen het gemeentelijk beleid. De stichting is een Thools initiatief. Ervaringsdeskundigen wil len opvang bieden aan mensen met psychische problemen. Volgens b. en w. is de verslavingszorg en opvang van mensen met psychiatrische pro blemen al elders ondergebracht, bij voorbeeld bij het maatschappelijk werk. Ook het verzoek van de stich ting Mentorschap Westelijk Brabant kan niet op een bijdrage van de ge meente Tholen rekenen. Volgens b. en w. past de aanvraag niet binnen het gemeentelijk beleid. Wie aan de balie van het gemeente huis moet zijn, zit goed. De dienst verlening is door gebruikers in het verleden - hoewel ze soms korter of langer moesten wachten - namelijk voorzien van het cijfer 8. Het lande lijk gemiddelde van de Nederlandse gemeenten is 7.8. Ook met de tele fonische dienstverlening scoort Tholen volgens een klanttevreden- heidsonderzoek beter dan gemid deld. Hiervoor was het cijfer 7,7 te genover 7,5 gemiddeld. Ook hier dus tevreden inwoners, hoewel ze soms moeten wachten omdat alle lijnen bezet zijn. Scheepswerf Van Duivendijk eind jaren een getijdehaven had. zeventig, toen Tholen nog jaren terug hebben we een hijskraan aangeschaft. De kraan mag veertig ton tillen. Daarmee tillen we ieder jacht zonder problemen uit het wa ter." Daarmee werd de boothelling overbodig. Zelf voert Melis alleen nog de ad ministratie uit. 's Middags is hij vaak te vinden in de voormalige woonkamer, die is omgedoopt tot kantine. Een huiselijke sfeer, die herinneringen van weleer naar bo ven haalt. „Mensen vinden het soms net een museumpje. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen." In de voormalige zoutkeet, want dat is het monument, gaat een moderne werkplaats schuil, met de nieuwste apparatuur. Zoon Dirk (45) is daar de 'baas'. Daarmee is hij de vijfde generatie Van Duivendijk en tege lijkertijd de laatste. „Dirk heeft al leen maar dochters", zegt Melis. „Daarmee sterft de mannelijke tak uit" Wel bestaan er nog twee scheepswerven die de naam Van Duivendijk dragen. „Eén in Brui- nisse en één in de Waalhaven van Rotterdam." De werf in Krimpen aan den IJssel is enkele jaren terug gesloten, doordat er geen opvolger was. Diep in zijn hart hoopt Melis op een zesde generatie Van Duiven dijk. „We behoren immers tot een van de oudste familiebedrijven van Tholen." Met bijna honderdveertig jaar ken nis en ervaring in de scheepsbouw, is de werf een begrip in Tholen en ver daarbuiten. „Oorspronkelijk komen 'we' van Schouwen", zegt Melis, doelend op zijn voorvade ren. „Dan spreek ik over begin 1600." Sinds 1872 is de voormalige zoutkeet, waar de scheepswerf ge vestigd is, in het bezit van Van Duivendijk. „Mijn overgrootvader, Dirk, kon het gebouw in 1880 voor weinig geld kopen. En dat was het begin van vijf generaties." Het be gon met het bouwen en repareren van houten schepen. Later werd dat staal en tegenwoordig is de scheepswerf het adres voor alle ty pen boten. Wel blijft Van Duiven dijk gespecialiseerd in houtbewer king. Zelf begon Melis halverwege de jaren vijftig in het bedrijf. „Ik was net zestien. Tja, zo ging dat vroeger. Je kwam gewoon bij je va der werken.Als kleine jongen struinde ik al rond op de werf. Het vak is me met de paplepel ingego ten." In de afgelopen vijftig jaar heeft Melis veel meegemaakt. „De komst van de Oesterdam was de grootste verandering. Ineens was Tholen geen getijdehaven meer. Daar heb ik wel aan moeten wennen. Toch bracht het ook veel voordelen met zich mee. Het water staat sindsdien immers altijd op een gelijk niveau." Er is ooit sprake van geweest om de haven af te sluiten. Daar was Melis fel tegen. „Een open haven, dat is onze boterham." De komst van nieuwbouwwijk Waterfront was voor de scheepswerf een schot in de roos. „Veel eigenaren hebben een boot. Daar vloeit automatisch werk uit voort.". ligheid en saamhorigheid, dat is waar het om draait." Voordat de boodschappenbus terug rijdt om de mensen naar huis te brengen, heeft Willem koffie gere geld. Bij de uitgang van de super markt staan stoelen klaar waar de dames en heren even kunnen uit puffen. Sommigen vinden dat niet nodig. Die blijven liever staan. In het hoekje, vlakbij de uitgang zit Jo Gijzen (86) uit Scherpenisse. „Voor mij is het iedere week een uitje", zegt ze. „Bovendien is het een uit komst, want in Scherpenisse heb je alleen een kleine dorpswinkel. Daar kan ik geen verse groenten en vlees kopen. En daar komt bij dat ik niet alle boodschappen mee kan rie men." Jo weet dat ze haar bood schappen ook telefonisch kan be stellen en laten afleveren. „Het is zo fijn dat ik nu zelf kan bepalen wat ik koop. En ik zou de gezellig heid missen." Jo gaat sinds de op richting van de boodschappenbus iedere week mee. „Je komt weer eens onder de mensen, dat doet me goed. Ik ben vrijwilligers zoals Willem ontzettend dankbaar voor hun inzet. Zonder hen is dit niet mogelijk. Ik hoop dat zij tegen de tijd dat ze zelf hulpbehoevend zijn, nog steeds van deze dienst gebruik kunnen maken." Willem waardeert de dankbaarheid, maar hij vindt het niet nodig. „Mensen helpen spreekt voor zich." Willem de Ruyter is overal geweest. Van de Pacific tot de Atlantische Oceaan, heel de wereld heeft hij ge zien. „Van 1963 tot 1996 heb ik op de grote vaart gezeten. Het is een mooi bestaan. Iedere dag een nieu we horizon. Niets is zo afwisselend als het leven van een zeeman. Wel is het een zwaar bestaan. Er gingen maanden voorbij dat ik mijn vrouw niet zag. Je moet er voor geboren zijn. En dat geldt ook voor vrijwilli gerswerk." Willem was in de begin jaren soms een jaar van huis. Later werd dat negen maanden tot een half jaar. „In die tijd had ik weinig tijd om sociale contacten te onder houden. Mijn sociale leven speelde zich op het vrachtschip af. En aan gezien ik graag met mensen omga, is vrijwilligerswerk een uitkomst." Naast vrijwilliger voor het Rode Kruis stort Willem zijn ziel en zalig heid in de moestuin achter zijn huis. Aardappelen, komkommers, toma ten, courgettes, druiven en zelfs zeekraal. Hij verbouwt het allemaal. „Er staat zoveel, dat krijg ik alleen niet op. Regelmatig geef ik wat weg. Ook ruilen we op het volks tuincomplex regelmatig groenten en fruit uit. Wat je zelf niet verbouwt, dat heeft een ander wel." Het bui tenleven trekt Willem enorm. „Niets is mooier dan met je handen in de klei werken. Tuinieren, dat zit in mijn bloed." Als boerenzoon zal Willem zijn afkomst niet verloo chenen. Melis Duivendijk bij de ingegraven balk van de voormalige boothelling. Op het bordje staat uitleg over het gebruik ervan. Eén voor één helpt de Thoolse vrij williger de dames en een enkele heer uit de bus. „Uitstappen gaat met de nieuwe bus een stuk makke lijker", zegt Willem. Het Rode Kruis heeft onlangs een nieuwe bus aangeschaft met automatisch uit- schuifbare treeplanken, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt. „Voorheen kregen we altijd vieze handen." De ouderen komen uit Scherpenisse en Tholen. „De bus vertrekt vanaf Sint-Maartensdijk naar Scherpenisse, daar halen we een aantal ouderen op." In totaal biedt de bus plaats aan zeven oude ren en één begeleider. Bij de Cl000 aangekomen stappen de ouderen uit Scherpenisse uit en maakt de bus nog een ronde door Tholen. Na het uitstappen vinden de ouderen zelf standig hun weg door de super markt. „Af en toe help ik met lezen van de houdbaarheidsdatum" zegt hij. Na een halfuur staan de eerste ouderen met een volle kar bood schappen aan de kassa. „Willem, Willem, kom eens helpen", roept een mevrouw terwijl ze haar spul len probeert in te pakken. „Na het betalen nemen wij alles uit han den", zegt Willem. „Van het inpak ken van de boodschappen, tot het uitpakken bij de mensen thuis. Ook houd ik altijd een oogje in het zeil tijdens het afrekenen. Ja, bij ons is de 'service' echt tot aan de deur." De boodschappenbus is een initia tief van het Rode Kruis in samen werking met het steunpunt vrijwil lige thuiszorg Tholen. „De eerste bus reed in mei 2003", zegt Laura Blok. secretaris van het Thoolse Rode Kruis. „Vanaf het begin was het een succes. Wel was het moei lijk om voldoende vrijwilligers te vinden. Ondanks dat de bezetting nu goed is, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe mensen. Want je hebt altijd handen te kort." Door de hulp van vrijwilligers kunnen ou deren die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen, weel een winkel bezoeken. „Het bood schappen doen is niet het feitelijke doel", legt Willem uit. „Natuurlijk hebben mensen boodschappen no dig, maar het is tegelijkertijd ook een middel om ouderen uit hun so ciale isolement te halen. Door alle daagse bezigheden, zoals bood schappen doen, krijgen ouderen weer aanspraak. Ze zijn even tus sen die vier muren weg. Neem nu meneer Verkamman uit Tholen, hij kwam door de boodschappenbus een oud-klasgenoot van de basis school tegen. Ze hadden elkaar ja ren niet gezien. Dat is toch gewel dig." De deelnemers van de boodschappenbus variëren in leef tijd van begin zeventig tot negentig jaar. „De oudste is mevrouw Ver- kerke (93) uit Dalemhof in Tho len", zegt Willem. „Vandaag is ze er niet bij." Voor veel ouderen is de boodschappenbus een uitkomst. Toch is de drempel voor sommigen hoog. Willem: „Mevrouw Steketee is daar een goed voorbeeld van. Haar hebben we letterlijk over de drempel moeten trekken. En nu kan en wil ze niet meer zonder. Gezel- De boodschappenbus brengt de ouderen iedere donderdag om half 10 naar de Cl000 supermarkt in Tholen. Ze zijn onmisbaar, maar in veel gevallen moeilijk aan te komen: vrijwilligers. De Europese Com missie heeft 2011 uitgeroepen tot het Euro pees jaar van het vrijwilligerswerk. Om mensen bewust te maken van de waar de van vrijwilligerswerk en om het aan te moedigen en te ondersteunen. De ene keer zijn ze duidelijk zichtbaar, soms of mis schien wel vaak, zijn ze op de achtergrond werkzaam. Als stille krachten. Allemaal hebben ze een verhaal. Wat doen ze, waar en waar om? Een serie over Thoolse vrijwilligers. De oude overkapping te laag, of de nieuwe boten te hoog. Het is maar net hoe je het bekijkt. Feit is wel dat het voor scheepswerf Van Dui vendijk uit Tholen vaak onmogelijk is om overdekt aan boten te wer ken. „Een jacht is tegenwoordig vijf tot zes meter hoog", zegt Melis. „Daar heb je een hoge loods voor nodig." Naast te laag, was de uit „w 1934 daterende overkapping ook versleten. Alles was van hout, dat gaat geen leven lang mee", vertelt hij. „Tijd voor vernieuwing." Eind september, net voor het wintersei zoen begint, herrijst er een twaalf bij achttien meter lange loods, die met een goothoogte van achtenhal- ve meter, ruimte biedt aan grote jachten. De bouw daarvan is inmid dels in volle gang. Ondanks de economische recessie gaat het de Thoolse scheepswerf voor de wind. Anders denk je niet aan uitbreiden", zegt Melis met een glimlach. „En daar moet i,k mijn opa dankbaar voor zijn. Hij kocht in 1880 de scheepswerf van een weduwvrouw." De aankoop was een goede basis voor een gezonde toekomst. „Bijna nergens in Neder land is een scheepswerf voor de pleziervaart eigendom", zegt hij. Was dat niet het geval, dan was de i» toekomst wellicht niet zo rooskleu rig- Het ontwerp van de nieuwbouw sljuit naadloos aan op de bestaande bebouwing. „Het moet één geheel vormen", zegt Van Duivendijk. „In het ontwerp hebben we daar reke ning mee gehouden." Naast meer ruimte, krijgt de loods ook een vlakke vloer. „Het oude gebouw was niet meer dan een overkapte boothelling", zegt hij. „De helling was vroeger nodig om boten uit het water te takelen. Daarvoor maakten we gebruik van een lier, waarbij de romp van de boot over een houten balk met zogenaamde keuzen gleed." Keuzen zijn halve manen waar de romp van de boot in rust. Die balk is bewaard geleven. „Eer lijk gezegd, zag ik er zelf weinig in", zegt Melis. „Een oud stuk hardhout, meer is het niet." Daar dacht Sjef van Linden uit Bergen op Zoom anders over. De Berge- naar, die in de zomermaanden bijna permanent op zijn boot verblijft, heeft de balk weten te behouden. Nu dient ze als afrastering van een terras. „Enkele bootgasten drinken hier in de zomermaanden vaak een potje bier", zegt Melis. Bij de balk staat nu een bordje met uitleg over het gebruik van de oude boothel ling. Ondanks dat Melis het stuk hout in eerste instantie niet als waardevol beschouwde, is hij erg te spreken over het eindresultaat. „Sjef heeft er iets moois van ge maakt. Dat waardeer ik. Op die ma nier blijft een stukje historie be waard." Tegenwoordig worden de boten niet meer via een boothelling uit het water gehaald. Melis: „Een aantal

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 13