Tholenaar klaar voor overwinning Nederlands kampioenschap rallycross 'Het is voor ons geen vakantie, maar we genieten er wel van' Jaar cel geëist tegen chauffeur ongeval Marcel Snoeijers: 'autosport is met de paplepel ingegeven Donderdag 21 juli 2011 Mensen wat vertellen en wat laten zien. Dat deden ze bei den al in het onderwijs en nu, na hun pensioen, doen ze het tijdens reizen. Piet (67) en Ria (65) Moerland uit Scherpenisse vormen een reisleidersechtpaar. Ze begelei den groepen kampeerders op trekvakanties die de familie Moerland zelf uitstippelt. Ze doen dat sinds vijf jaar. na dat ze reageerden op een oproep van de Nederlandse Christelijke Reis Vereniging, de NCRV. Die heeft overi gens niets met de gelijknamige omroep te maken. De reisvereniging bestond al twee jaar eerder, sinds 1922. Af en toe een tent Fanatiek Routeboek Spektakel Uitdokteren Te koud Veiligheid Eigenwijs Stemmen van lezers Drankgebruik Aanpassen Boot gemist Brullende motoren, gierende banden en de geur van ver brand rubber. Voor Marcel Snoeijers (44) uit Tholen is er niets mooier dan in zijn Renault Clio deelnemen aan de Super 1600-klasse in de rallycross. Snoeijers staat in het Nederlands Kampioenschap (NK) eerste met nog maar twee wedstrijden te gaan. In het weekend van 13 en 14 augustus is de slotfinale op het Eurocircuit in Valkens waard. Dan weten we of de Tholenaar met de titel naar huis gaat. Nieuwe specialisten _JLi6V6nsb6rg in ons ziekenhuis! "Ifziekenhuis www.lievensbergziekenhuis.nl EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Piet en Ria Moerland uit Scherpenisse vormen reisleidersechtpaar Botsing met motorfiets op Philipsdam 65 jaar geleden Afstandsmarsch met start en finish Scherpenisse „Je gaat weer lekker vakantie vie ren." Dat is een veelgehoorde op merking voor Piet en Ria Moerland als ze hun jaarlijkse groepsreis, die meestal vier tot zes weken duurt, gaan begeleiden. „Het is voor ons geen vakantie, maar we genieten wel", zegt Ria. Het echtpaar ziet de reizen, hoewel op vrijwillige basis, meer als werk. En dat het dat ook echt is, mag dui delijk worden uit dit verhaal. Ze zijn een heel jaar van tevoren al zoet met de voorbereidingen. Daarom vinden ze één reis per jaar begelei den ook wel genoeg. „Naast je huis, tuin. familie en onderhouden van sociale contacten." Piet zat tot 2005 in de directie van ROC Landstede in Harderwijk. Ria had daar ook haar werk in het on derwijs. „We hebben 35 jaar op de Veluwe gewoond", zeggen de gebo ren Tholenaren. Piet komt oorspron kelijk van Stavenisse en Ria van Scherpenisse. Toen ze stopten met werken, zijn ze terug naar Scherpe nisse verhuisd. Reizen, daar hielden ze al van. Elk jaar stond er wel een reis op het programma, met de cara van. Telkens een ander land. Het gezelschap tijdens de kampeer- trektochten reist ook voornamelijk met de caravan. „Ook wel wat cam pers en af en toe een tent", zegt Ria. Het christelijke aspect van de reis organisatie komt tot uiting in de sa menstelling van de deelnemers. „Het zijn mensen die zich min of meer met het christendom voelen verbonden. En zondag is geen reis dag. We bezoeken een kerkdienst of organiseren zelf een 'moment van bezinning'. We organiseren dan geen andere activiteiten, maar ie dereen is vrij om de zondag door te brengen zoals die het zelf wil", al dus Ria. Toen ze op internet de advertentie 'reisleiders gevraagd' zagen, sprak die hen meteen aan. Ze hebben di verse cursussen van de NCRV ge volgd, waarbij ze onder andere leer den conflicten op te lossen en hoe ze met moeilijke gasten om kunnen gaan. En hoe ze afspraken kunnen maken voor de reis zelf. ,Je gaat niet zomaar op de bonnefooi met Snoeijers weet dat de concurrentie hem op de hielen zit. „In een auto cross wedstrijd is het verschil tussen de nummer één en zes slechts enke le tienden van een seconde. Het veld ligt enorm dicht bij elkaar. Dat komt doordat de auto's technisch weinig van elkaar verschillen. In al le gevallen gaat het om compacte productieauto's. Denk aan de Volks wagen Polo, Ford Fiësta, Opel Cor- sa, Skoda Fabia, Mini Cooper. Peu geot 206 en Renault Clio. Al deze modellen hebben voorwielaandrij ving en maximaal 1600 cc motorin- houd. In de autocross noemen we dat de Superl600-klasse." De autosport is Marcel met de pap lepel ingegoten. Het begon al op jonge leeftijd met sleutelen aan brommers. ,Je kent dat wel. Aan passen, opvoeren en hopen dat oom agent je geen bekeuring geeft." Vanaf het moment dat Marcel zijn rijbewijs had, kwam de autosport in het vizier. Het begon met een sim pele Simca 1000 in de standaard klasse. „Dat wil zeggen dat de auto niet of nauwelijks mag worden aan gepast. Al snel vond ik daar geen uitdaging meer in. Het rijden is één, maar het sneller maken en aanpas sen van auto's, dat is waar het bij mij echt om draait." Heel wat snel ler en fanatieker ging het er in de A-klasse aan toe. „Dat was eind ja ren tachtig in een Renault 5 GT Turbo. De opvolger van de al om geprezen Renault 5 Turbo waarmee Renault wereldwijd succes boekte in de autosport. Ook Marcel be haalde meerdere overwinningen met zijn GT Turbo. Begin jaren ne gentig ontbrak het de Tholenaar aan tijd om deel te nemen aan wedstrij den. De autosport belandde op een laag pitje. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. In 1997 nam Marcel opnieuw plaats achter het stuur van een Fransoos: een Re nault Megané. „Een snelle auto, al leen liet de betrouwbaarheid soms een groep caravans weg", zegt Ria. Om te zien hoe het in de praktijk werkt, zijn ze eerst met een ervaren reisleider meegegaan. Verder zijn ze zelf aan de slag gegaan. Het streven van de NCRV is dat er een evenwichtige verdeling van rei zen over Europa is. Er is een com missie die bekijkt voor welk deel van Europa er behoefte is en daar van worden de reisleiders op de hoogte gebracht. Wie daar wat in ziet, kan zich aanmelden om de reis uit te voeren. De reisleiders zetten vervolgens de reis uit op papier, qua duur, route, excursies en prijs. Als de NCRV er wat in ziet, mag het reisleidersechtpaar de reis gaan voorreizen. Dat 'voorreizen' gebeurt altijd met zijn tweeën. Pief en Ria noteren tij dens de reis de leuke en minder leu ke aspecten en passen eventueel hun route aan. Ook maken ze foto's. Ze moeten ook kijken naar geschikte campings, het liefst exemplaren die het meest voldoen aan westerse maatstaven, busexcursies regelen en veerboten waar de hele groep op past. De reisleiders maken voor elke reis een routeboek dat zowel dient als handleiding voor zichzelf, als voor de mensen die meegaan. Het route boek is de specialiteit van Ria en er gaat misschien nog wel het meeste tijd inzitten. Elke reis heeft zijn ei gen boek. Er staat allereerst een lijst van de deelnemers in en de routes van dag tot dag met alle bijzonder heden. Maar daar laat Ria het niet bij zitten. Ze vult het boek aan met informatie over de landen die be zocht worden, woordenlijstjes, fo to's, tips voor reisgidsen en regels in het land, zoals maximum snel heid en hoeveel glazen alcohol je mag drinken zonder een boete te ris keren. Ria is trots op haar reisboeken. „Ik heb een keer een reisboek gezien van een commerciële organisatie voor een reis naar Afrika en vond dat ik daar best mijn eigen reisboek naast kan leggen. Dat is veel uitge breider. Overigens mag een reislei der, naast een aantal basisdingen, zelf invullen wat hij allemaal in zijn te wensen over. Wel ben ik met die zelfde auto kampioen geworden." In 2002 verruilde Marcel zijn Me gané voor een snelle Clio RS. „Daarmee werd ik tweede in het Belgisch kampioenschap en vijfde in het Europees kampioenschap." En ook dit jaar staat Marcel hoog genoteerd in het klassement. Afge lopen weekend ging hij met de overwinning naar huis tijdens de race op Eurocircuit Valkenswaard. Met de finale op 13 en 14 augustus in het vooruitzicht, zijn de ver wachtingen hoog gespannen. Voor al de uit Zuiddorpe afkomstige Pe ter van de Wege met zijn Toyota Yaris is een geduchte concurrent. Hoewel Marcel op het eerste ge zicht de rust zelve lijkt, gaat onder huids een fanatiek coureur schuil. Zodra hij plaatsneemt achter het stuur, ziet hij alleen nog maar de zwart-wit geblokte vlag met in zijn achteruitkijkspiegel de auto's die al stofhappend proberen in de buurt te blijven. „En stoffig, dat is het vaak", zegt Marcel. „Een rallycross circuit bestaat namelijk voor veertig procent uit onverhard terrein." Al driftend (zijwaarts glijden met de auto) gaan de wagens de hoek om. Een waar spektakel voor het pu bliek. Aangezien het deelnemers veld dicht bij elkaar zit, botsen de auto's geregeld tegen elkaar. „Het blijft meestal beperkt tot blikscha de. Wat betreft ongelukken is de sport vele malen veiliger dan bij voorbeeld een rally op de openbare weg." Voor Marcel ligt de uitdaging in de rallycross niet alleen op het circuit. „Iedere overwinning met de Clio is een overwinning voor mijn familie en vrienden." Al het onderhoud, aanpassingen aan de w ielophanging en motor voert Marcel samen met zijn broers en bevriende monteurs reisboek stopt." Als dat allemaal klaar is wordt hun reis in de publiciteit gebracht op een jaarlijkse reizenmarkt van de NCRV. „Naast de website is dat de dag waarop je je reis presenteert aan potentiële klanten." Een reis wordt steeds beter, als ze hem een paar keer gemaakt hebben, zegt Ria. De dingen die dan niet zo goed lopen, kunnen ze dan aanpas sen. Ze hebben nu twee keer een trekreis gemaakt naar de Baltische staten en Sint Petersburg. Daarbij heeft Ria al de route na de eerste keer aangepast. „De grote trekpleis ter van die reis is Sint Petersburg. Alles wat je daarna ziet, valt in het niets bij het grootse, protserige en misschien wel overdrevene van Sint Petersburg. Daarom hebben we het de laatste keer anders gedaan en zijn we eerst langs de hoogtepunten van de Baltische Staten gegaan, daarna naar Sint Petersburg en dan met de veerboot vanuit Letland terug naar Duitsland." Noorwegen is de volgende reis op hun wensenlijstje. Die gaan ze ko mendjaar voorbereiden. „We willen naar het fjordengebied in het zuid- uit. „Het technisch verbeteren en uitdokteren van nieuwe technieken is keer op keer een nieuwe uitda ging. En als die aanpassingen resul teren in een overwinning, is dat natuurlijk de kers op de taart." Sleu telen, dat doet Marcel in een loods. Voor het carrosserie werk. zoals uit deuken en spuiten, kan hij terecht bij Adrie Verburgh van het gelijkna mige autobedrijf in Tholen. En als het om aanpassingen van de motor gaat, doet hij een beroep op FMI Precision uit Bergen op Zoom. westen." Piet noemt het een natuur reis. „Het is een ontzettend mtxfi gebied met veel natuurschoon. Je gaat naar de Baltische Staten voor de cultuur. En als je niet van cultuur houdt, moetje niet naar Sint Peters burg gaan. Andersom, als je niet van natuur houdt, moet je niet naar- Noorwegen gaan. Overigens ook niet als je niet van vis houdt." Piet en Ria willen graag nog meer van de wereld zien, maar ze moeten er ook nog rekening mee houden of een reis wel gewild is. „We zijn zelf bijvoorbeeld al eens naar de Ba- rentszee geweest, maar we zijn bang dat daar te weinig belangstel ling voor is. Mensen roepen al gauw: dat is te koud." De groepen op de trektochten be staan steeds uit maximaal 16 equi pes (32 deelnemers) die elke dag naar een andere bestemming in het programma reizen. Met die grootte is het overzichtelijk en ook gezellig, vinden Piet en Ria. De deelnemers zijn heel vrij in de invulling van de reis. Er wordt bijvoorbeeld niet in colonne gereden. „Vaak vertrekken wij 's morgens vroeg om acht uur om alvast vooruit te rijden. Als er dan bijvoorbeeld een wegomleiding is, kunnen we via de sms doorgeven hoe mensen het beste kunnen rij- „FM1 heeft de motor aangepast zo dat deze nu maximaal 10.000 toeren kan draaien. Want we zijn nogal eens gestrand met een defecte motor doordat deze de hoge toerentallen niet kon verwerken." De Clio staat dit seizoen voor het laatst aan de start. Komend seizoen kruipt Marcel alweer achter het stuur van een nieuwe auto: een Me gané Coupé. „Daarvoor zijn we nu den", zegt Piet. Ze hebben ook een keer meegemaakt dat de route dwars door een stad liep, terwijl daar bijna alle straten waren opge broken. „Toen hebben we eerst de caravan naar de camping gebracht en zijn we teruggereden om borden neer te zetten voor bewegwijzering. „Dat was anders niet uit te leggen via de sms", lacht Piet. Ook hebben ze meegemaakt dat er geen gids voorhanden was voor een excursie die ze de volgende dag met de groep hadden. Dan reizen Piet en Ria vooruit om het ter plekke te re gelen. Handig daarbij is de grote ta lenkennis van Piet. „Ik kan me red den in het Lets, Russisch en Noors." Daarnaast kunnen ze allebei goed uit de voeten met Engels, Duits en Frans. De groep had de volgende dag ge woon een gids. „Het mooiste is nog dat ze daar niets van hebben ge merkt. De deelnemers weten van niets en dat is goed. Wij hebben na afloop een goed gevoel." Op de vraag of ze zelf met zo'n ge organiseerde reis van de NCRV mee zouden willen, is het antwoord reso luut nee. Ria: „Daarvoor zijn we al bezig met het construeren van een nieuwe voor- en achterwielophan ging. Van Renault krijgen we de carrosserie en motor. De rest bou wen we zelf, maar altijd op basis van de F1A richtlijnen. Dat is een internationale federatie die eisen opstelt voor de autosport. Denk bij voorbeeld aan veiligheidseisen." Rallycross is een dure hobby en af en toe in opspraak vanwege milieu- eisen. Marcel weet dat laatste ruim schoots te compenseren. Naast on dernemer in de vastgoedsector. veel te eigenwijs." Piet: „Als we met zijn tweeën zijn, kunnen we 's morgens beslissen waar we heen willen. Gaan we links of gaan we rechts? Als je met zo'n groepsreis meegaat, weet je voor de komende zes weken wat je gaat doenDat zou voor ons zelf niets zijn, maar de mensen die met onze reis meegaan, vinden dat blijkbaar wel fijn. Wel vinden we het heel leuk om zo'n reis te leiden." Met een auto en caravan reizen, is ook iets waar Piet en Ria de voor keur aan geven. „Je bent veel vrijer met een caravan. En je slaapt ge woon in je eigen bed." Het echtpaar Moerland ziet vaak wel hetzelfde patroon als bij hun gasten. ,Je hebt de hele dag gereisd en als je 's avonds op de camping komt, ben je moe en ontstaan er vaak kleine irri taties", vertelt Ria al glimlachend. Maar bang dat de reisleiders met ru zie uit elkaar gaan. hoeven de gas ten niet te zijn.J-let zijn altijd maar kleine dingetjes." Nee. de sfeer is overwegend gemoedelijk. En dat kan ook bijna niet anders, want ze doen op een reis niets tegen hun zin. „De grote mate van vrijheid spreekt ons aan. Het is nu onze eigen reis en dat is het niet als je een vast reis boek krijgt." heeft de Tholenaar onlangs een nieuw bedrijf opgericht: Eco Sa vings Holland. Snoeijers levert pro ducten om woningen C02-neutraal te maken. „Dat betekent dat wo ningeigenaren en bedrijven geheel onafhankelijk kunnen zijn van ener gieleveranciers. Want was is er nu mooier dan zelfvoorzienend zijn? Bovendien zijn de fossiele brand stoffen niet onuitputtelijk." Zowel in de autosport als zakelijk denkt Marcel altijd in oplossingen waar mee hij successen kan boeken. Het gebeurde rond twintig over ze ven in de ochtend van 13 oktober toen hij over de dam reed en de weg kwijt was geraakt. De toen 18-jarige chauffeur wilde op de onverlichte kruising linksaf slaan, in de richting van de Krammersluizen en de uit kijktoren. De beginnende chauffeur had wel een koplamp van de motor fiets gezien, maar dacht hij nog wel voorlangs kon. Zijn inschatting bleek fataal. De motorrijder kon de vrachtwagen niet meer ontwijken en botste tegen het achterwiel van de vrachtwagen. Het kostte het leven aan de 53 jarige inwoner uit Sint- Maartensdijk en zijn 51-jarige echt genote. De man was op slag dood. De vrouw werd van de motor ge slingerd en door een andere auto overreden door een werknemer van Delta Techniek die zo overstuur was dat hij door het ambulanceperso- Er is de laatste weken weer veel gewandeld, ook op Tholen, de ene na de andere avondvierdaagse werd georganiseerd en dat al vele jarenlang. Gelukkig worden er ook andere tochten georganiseerd, zo als de Zevendorpentocht, dit jaar voor de 23ste keer. Wie weet nog wanneer en waar het begon en wanneer de eerste avondvierdaagse werd gelopen op Tholen. Volgens mijn gegevens werd op 13 juli 1946 'door een paar wandelliefheb bers, dokter Helleman en de heer F. de Back een 25 kilometer lange 'Afstandsmarsch' georganiseerd, met start en finish op de Hoge Markt in Scherpenisse met de ver wachting hierna te kunnen komen tot het oprichten van een wandel sportvereniging. De start was om twee uur 's middags. Er was een mooie route uitgezet (en nog steeds te lopen): Hoge Markt, School straat, Stoofdijk. Krokkeweg. Kalf- damseweg, Noorddijk, linksom Kleine Dijk. Langeweg, Hoender- weg, Nieuwstraat, Ring, linksaf Bierensstraat, ZoetwaterwegAn- navosdijk, Oudelandsedijk en in café Havenzicht een half uur rust om wat te eten en te drinken. De tocht ging verder door de Voor straat. Stavenisseweg, Provinciale- weg naar Sint Maartensdijk waar een aantal deelnemers weer aan een rust toe waren. Een kleine neel moest worden opgevangen. De chauffeur van de vrachtwagen werd aangehouden, zijn rijbewijs ingeno men. De politie nam een blaastest' af, maar hij had geen alcohol ge dronken. De verdachte hield in de rechtbank vol dat hij niets verkeerds had gedaan en ook geen straf ver diende. Volgens zijn advocaat was er nau welijks enig onderzoek gedaan naar de gedragingen van de motorrijder en de verlichting van de motorfiets. Ook waren de slachtoffers niet on derzocht op mogelijk drankgebruik zoals de verdachte. De jongeman wordt dood door schuld ten laste gelegd. De advocaat wilde vrij spraak. Er was hoogstens sprake ge weest van een voorrangsfout. groep ging via de Markt, Kaai- straat. Molenstraat, Molendijk, Veerweg, Spuidam en Hoge Markt. De kopgroep was om half zeven 's avonds terug bij het begin en werd met gejuich verwelkomd en om ze ven uur was iedereen die gestart was ook weer terug. Een mooie tocht, mooi weer en tevreden wan delaars en tevreden organisatoren want er werd een datum afgespro ken voor een bijeenkomst van kan didaat verenigingsleden. Medio september 1946 is de Wan delsportvereniging Op Stap opge richt met leden uit Scherpenisse, Poortvliet en Sint-Maartensdijk. We trainden op woensdagavond en liepen dan 10 tot 15 km per avond en liepen nog een paar tochten in West-Brabant. ln 1947 werden we lid van de Ne derlandse Wandel Bond (N.W.B.). We moesten onze naam aanpassen omdat er al een Op Stap was. Onze naam werd 'Op Stap 46'. De eerste tocht in 1947 liepen we in Goes bij de Amateur. Ook liepen we de Avondvierdaagse in Bergen op Zoom' en besloten het jaar met de Sint Nicolaastocht op 30 november in Breda. Onze eerste Avondvier daagse organiseerden we in Scher penisse op 16, 17,18 en 19 juni 1948. Leen de Wilde De Blauwe Wereld 34 1398 EN Muiden Advertentie LM. Problemen oplossen, vooruit reizen, steeds iets regelen. Het zit bij Piet Moerland in zijn aard. „Elke dag heb je wel dingen die je even moet regelen." Hij staat nooit met zijn handen in het haar, „Nee, daar schiet je niets mee op. Je moet handelen." Tot nu toe heeft hij met die instelling elk probleem weten op te lossen, zegt hij. Zo hebben ze eens meegemaakt dat de laatste deelnemer in de groep niet meer met de boot meekon. „De klep ging voor zijn neus dicht. Dan sta je wel even te kijken. Maar daarna ben ik meteen naar de kapitein gegaan. We hebben zo een hotel voor de gast kunnen regelen en hij kon met de nachtboot mee." „Iedere zege is een overwinning voor mijn familie en vrienden", zegt de Thoolse autocoureur Marcel Snoeijers. Per 1 augustus 2011 vestigt zich: Mevrouw S. van den Berge-Boetzkes kinderarts Per 1 september 2011 vestigen zich: Mevrouw Dr. F.H. van Wijk gynaecoloog Mevrouw S. Konijn- den Hengst dermatoloog Piet en Ria Moerland begeleiden kampeertochien door Europa. Ze wonen dan zo'n zes weken lang in hun caravan. Eén jaar cel en vier jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Dat hoorde de 19-jarige vrachtwagenbestuurder uit Koudekerk aan de Rijn tegen zich eisen op de zitting van de rechtbank in Middelburg. De chauffeur wordt ervan verdacht een verkeersongeval te hebben veroorzaakt op de Philipsdam waarbij een echtpaar uit Sint-Maartensdijk om het le ven kwam. Het Bestuur van onderstaande wandelsport- vereeniging of afdeeling van den N.W.B. verklaart hierbij, dat de houder van dit wandelboekje op heeft deelgenomen aan een door haar ge- organiseerden wandeltocht en daarbij heeft afgelegd K.M. Wandelboekje van Leen de Wilde uit 1948 met foto, zicht op Scherpenisse Leen de Wilde uit Muiden was 13 jaar toen hij 65 jaar geleden aan de eerste Afstandsmarsch deelnam. Hij was ook de kleinste en liep op de laatste rij naast de langste deelnemer Willem Soomers uit Tholen. Op die manier had niemand last van het verschil in lengte van hun wandel pas ten opzichte van de groep. Hieronder zijn herinneringen:

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 3