Kleine klas neemt als hechte groep afscheid van het vmbo lARDIi WWW.AHIKIUKENS.NI Julianaschool verrast zilveren juf Petra met helikopter vlucht Tweede Thools dictee volop in voorbereiding Boer levert kunststof verpakking gratis in Tweeling Ada en Korné Bout samen naar havo in Goes de voordeligste keukenspecialist! Te hard over Thoolse dammen KEUKENS Donderdag 7 juli 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Spiegel Cijfer voor Engels van leerlingen Calvijn college boven gemiddelde Op kamp 'Ik heb alle groepen wel gehad en ken daardoor alle kinderen Knutselwerkjes „In iedere groep heb ik mijn plezier. Ik zou niet kunnen kiezen", zegt Petra Kunst-Reijngoudt uit Sint Philips- land die 25 jaar in het onderwijs werkt. Al die jaren was ze, behoudens een kort uitstapje naar Nieuwerkerk, leer kracht aan de Kon. Julianaschool in haar woonplaats. Nooit is het bij haar opgekomen om ergens anders te sol liciteren. „Het is gewoon een heel leuke school, met fij ne collega's." Gisterenmorgen werd de zilveren juf ver rast met een rondvlucht in een helikopter. Kleuterleidster Niet kiezen Verlengstuk huiskamer In de kantine van het Calvijn college in Tholen heerst dinsdagavond een feestelijke stemming. 33 van de 34 leerlingen krijgen hun diploma. Een hoge score, maar ook een relatief kleine groep kandidaten die dit jaar exa men deed, relativeert directeur Peter Kunst het goede re sultaat. Hij had alle leerlingen al persoonlijk gefelici teerd. Aan een spannende periode was nu èen eind gekomen. Er begint nu weer een nieuwe fase voor de leerlingen in het vervolgonderwijs. Hergebruik van jerrycans bij Houweling Een nieuw vat uit oude vaten, v.l.n.r. Jan de Wilde en Jaap de Jager van de ZLTO, Johan Scheurwater van Houweling en wethouder Frank Hommel. De boeren van Tholen en Sint-Philipsland kunnen voortaan hun lege en omgespoelde jerrycans voor gewasbeschermingsmiddelen en vloeibare meststoffen inleveren bij Houweling in Tholen. Dat is gistermiddag in het gemeentehuis afgesproken tussen vertegenwoordigers van het be drijf, de ZLTO afdeling Tholen en Sint-Philipsland. De gemeente bracht beide partijen bij elkaar. Het bedrijf Houweling NCEO aan de Ambachtsweg brengt de onbescha digde exemplaren opnieuw op de markt. De beschadigde kunstslof bussen worden bij het bedrijf gerecy cled. Ze komen terecht in een auto bumper of in een nieuw vat. Johan Scheurwater van het bedrijf had als voorbeeld een volledig gerecycled vat bij zich. De akkerbouwers zijn blij dat ze deze kans krijgen. Vice- voorzitter Jan de Wilde van de ZL TO: „Op de milieustraat in Sint- Maartensdijk mochten we geen gespoelde verpakkingen meer bren gen. Dat was een tegenvaller." Het probleem werd in het bestuur be sproken en ook in het overleg met de gemeente, zegt wethouder Frank Hommel. „Wij wisten dat Houwe ling een proef deed en hebben beide partijen bij elkaar gebracht. Het is een manier van duurzaam onderne men waar iedereen zijn winst mee pakt." Volgens De Wilde is het heel plezierig dat ze bij Houweling te recht kunnen. Over wanneer en hoe worden de leden van de ZLTO bin nenkort geïnformeerd. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat de lege en omgespoelde jerrycans geen reststoffen meer bevatten. Het gaat in de meeste gévallen om jerrycans van 5, 10 of 20 liter, maar er zijn er ook van 200 liter. Op jaarbasis heeft een akkerbouwer met 100 hectare grond gemiddeld twee kuub aan kunststof bussen (afhankelijk van de gewassen). Volgens voorzitter Jaap de Jager van de ZLTO is dit een mooi voorbeeld van duurzaam on dernemen: „Wat anders als bedrijfs afval weggaat, blijft nu als grondstof voor nieuw materiaal." Voor Houweling is het een interes sante markt, zegt Mare Houweling. „Wij leveren nieuwe verpakkingen, maar krijgen ook steeds meer vraag om lege in te nemen. Daarom zijn we als bijzaak begonnen met recyclen." VERVOLG VAN PLATFORM 3. zorg en samenleving, (communi catiedeskundigen, tekstschrijvers, notulisten, fotografen, sociale me dia- en internetdeskundigen). „De kerken hebben een enorm net werk en dat moeten we hiervoor be nutten", zegt de SCS-directeur. „Het valt echter niet mee om de Thoolse kerken warm te krijgen. Er is drem pelvrees. Men ziet de problematiek nog niet zo. Als er meer zichtbaar is, komen er hopelijk meer over de brug." Tholen kwam bij de SCS uit Zwolle in beeld dankzij de beleidsmedewer ker sociale zaken die contacten had met de collega in Goes, die zich al had aangemeld voor oprichting van een platform. Net als op het Westerpoort slaagde op het Calvijn college in Tholen een tweeling: Ada en Korné Bout uit Tholen. Ada voor zorg en welzijn, Korné voor gemengd techniek. De 16-jarigen vonden het examen niet heel erg moeilijk, zeggen ze. Ze zaten alleen bij het vak wiskunde bij el kaar in de klas. Ze hebben besloten om naar de havo te gaan in Goes. De richting na tuur en gezondheid. Allebei willen ze de namelijk de paardenhouderij in. Ze hebben allebei een Halfinger. „Als je een bedrijf wilt zoals wij, dan is het goed als je havo hebt gedaan," zegt Ada. Ze komen straks in dezelfde klas. Korné: „We gingen een vakkenpakket kiezen en kwamen er allebei op uit." Zoals gebruikelijk krijgen de leer lingen naast hun diploma ook een Bijbel mee. Met de opdracht er elke dag in te lezen, maar ook om als leerling een 'goed geluid van de Heere' te laten horen. Zoals koning Salomon die, toen hij nog schaap herder was, de harp bespeelde, zei Kunst. De avond begint met het zingen van psalm 33, vers 1: Zingt vrolijk, heft de stem naar bóven. Voorzitter AJ. Vogel van het college van bestuur spreekt de leerlingen toe. Hij is op een kleine locatie, zegt hij. Het Cal vijn college heeft vestigingen in Krabbendijke, Goes en Middelburg met zo'n 3000 leerlingen. In de Thoolse vestiging telt iedereen, het is een plek 'waar de leerlingen er mogen zijn en nieuwe dingen uit mogen proberen'. Een locatie waar het college trots op is, zegt Vogel. Een school ook waar elke dag weer opnieuw geluisterd wordt naar de Bijbel. „Op alle vestigingen wordt gelezen volgens een Bijbelrooster. Het maakt niet uit op welke vesti ging je zit. Overal wordt naar het zelfde Woord geluisterd. Elke dag worden we er aan herinnerd dat het niet in onze eigen handen ligt." Hij haalt er het verhaal van Salomon bij (Kronieken 3:4-15) die naar Gibeon gaat om koning te worden en offers brengt aan de Heere. „Waarom? Om de Heere eer te geven. Als dankbaarheid dat God zijn leven tot hiertoe geleid heeft. En dan ver schijnt God hem in een droom met de vraag wat wil je»hebben, wqt be geer je. Salomon antwoordt dat hij behandeld wil worden zoals God zijn vader David bejegende. Salo mon vraagt wijsheid om te dienen. De Heere geeft hem waar hij om gevraagd heeft." Het is een spiegel die de leerlingen ook voor zich krijgen. „Als leerling wil je wel op iemand lijken. Kinde ren, maar ook leerkrachten die voor het eerst voor de klas staan, hebben een voorbeeld of een ideaal. Het is belangrijk om die vraag te stellen." Volgens Vogel kan het door gebed. „Maak me naar Uw beeld gelijk. Dan ontvang je de wijsheid om on derscheid te maken tussen goed en kwaad. Een luisterend hart maakt een rijk leven." Kunst blikte nog eens terug op de spannende weken voor de uitslag. Volgens de directeur denken leer lingen en ouders dat ze die al ken nen voordat het aan de leerlingen en ouders bekend wordt gemaakt. „Dat is niet zo. Het cijfer wordt be paald aan de hand van het school onderzoek en het centrale examen. De docent geeft punten, een docent van een andere school kijkt het na en dan wordt de uitkomst vastgezet. Soms wordt daar nog over onder handeld. Wij weten van niks. Totdat er een norm voor het cijfer komt. Dat is de bijtelling die wordt gege ven. Punten die er aan worden toe gevoegd. De norm kan namelijk enorm verschillen. Van 0 tot 2 pun- Connie Moerland (links) gaat haar diploma ondertekenen, Victoria Groeneveld heeft dat al gedaan en gaat een bijbel ophalen. Advertentie I.M. ten. Duits was heel moeilijk. Door heel Nederland was de score laag. Er kwamen twee punten bij." De dag van de definitieve uitslag bekeken de docenten op de compu ter de score van hun leerlingen zon der de bijtellingen. „We hadden toen 10 gezakten. Dat is meestal zo. Degene die het meest was gezakt was Dylan Kanhai, maar dankzij zijn goede vakkenpakket is hij toch geslaagd." En Ronald den Braber had één puntje nodig. Ook dat luk te. Het resultaat is dus dat bijna alle leerlingen slaagden. Degene die ge zakt is, heeft voor de vakantie drie studieboeken opgevraagd, vertelde decaan J. Geluk. Dianne Schot uit Scherpenisse en Katinka van der Sterren uit Poort vliet kijken terug op de schoolpe riode en bedanken de leerkrachten. Dianne vertelt hoe ze als brugpie pers hun ogen uitkeken. En dat ze vooral in de tweede klas nieuwe vrienden maakten. In de derde moesten de leraren hard knokken om de klas naar het vierde jaar te krijgen. In de vierde stonden ze met Engels op een grote achterstand omdat de leraar Engels wegviel. Meneer Baaij (al met pensioen) werd ingeschakeld. .Zonder de hulp van meneer Baaij was het nooit gelukt." Het cijfer voor Engels van 6,4 bleek zelfs boven het landelijk ge middelde uit te stijgen. Bart Polak heeft voor meneer Brou wer een cadeautje voor zijn kind meegebracht. Hij verhaalt over de leuke dingen die er zijn geweest. Zoals het kamp in de Ardennen waar ze kanoën, mountain biken, barbecueden. Polak probeerde het derde jaar in Krabbendijke, maar kwam na drie weken weer terug naar Tholen. Barts vader bedankte het onderwij zend personeel namens de ouders. Ook voor de goede opvang voor zijn zoon. „Dat is de verdienste van jullie allemaal. Daar ligt ook de kracht van deze school. Alles is één en zo ook naar buiten treden. Ga vooral zo door om de talenten van de leerlingen te benutten." Do cent C.H.P. Dickhout zorgt voor een vrolijke noot met zijn vierde- jaargesdicht over de leerlingen. Aan de hand van foto's worden al lerlei situaties op komische wijze belicht. De leerlingen herkennen ze. Ze zien zichzelf terug als brug pieper. maar ook op kamp. Soms verliefd, soms peinzend of boos. G.S. Both, lid van de raad van t- oezicht sloot de avond. Ook hij drukte de leerlingen op het hart te leven vanuit de Bijbel. Volgens hem zal dat niet makkelijk zijn om dat er ook veel leerlingen zijn die op het mbo terecht komen die niet op reformatorische grondslag is ge vestigd. van weerskanten nooit een pro bleem geweest. Ik vond het leuk om te zien dat mijn kinderen op school hetzelfde zijn als thuis. En dat zeggen zij ook van mij." Haar kinderen hebben haar ook altijd met 'mama' aangesproken op school. „Maar verder passen ze zich goed aan in de klas." Zoon Jan nam gisteren met groep 8 afscheid van de basisschool, dochters Roze marijn en Iris hebben nog enkele jaren te gaan. Juf Petra's man Peter werkte negen jaar als leerkracht aan de school en is nu voorzitter van het bestuur. Daarnaast is Peter Kunst vesti gingsdirecteur van het Calvijn col lege in Tholen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het onderwijs thuis een veelbesproken onderwerp is. Het gaat beiden ook erg aan het hart. „De school is gewoon een verlengstuk van onze huiskamer", zegt juf Petra. Na de lessen gaat ze eerst naar huis om met de kinderen wat te drinken, dan steekt ze de straat weer over om karweitjes te doen die liggen te wachten. „Ook als 's avonds de kinderen op bed liggen, ga ik nog wel naar school om zaken voor te bereiden." Haar man, met zelf een onderwijsachter- grond, begrijpt dat. „En dat is be langrijk." Wanneer de directeur omhoog zit omdat een leerkracht onverwacht uitvalt, doet hij nooit tevergeefs een beroep op juf Petra. Zij op haar beurt is te spreken over de manier waarop Van 't Hof met het personeel omgaat. En werken met kinderen is duidelijk haar lust en haar leven. „Ook toen ik jong was, was ik altijd met kleine kinde ren bezig." Verbouwingen, jubilea, juf Petra maakte het de afgelopen kwart eeuw allemaal mee op de Kon. Ju lianaschool. Ze is het lesgeven, mede dankzij de goede sfeer op school, nog lang niet beu. Maar er is in die jaren wel het nodige ver anderd. „Vroeger was het met de kleuters allemaal knutselwerkjes maken. Daar genoot ik zelf ook van. Maar tegenwoordig wordt in deze groepen ook geregeld ge toetst. En er is een hele administra tie bijgekomen." Het staat juf Pe tra behoorlijk tegen, erkent ze. „De kinderen leren hun vaardighe den heus vanzelf wel. is mijn erva ring." Ze stimuleert vooral het cre atieve in de kinderen, vertelt ze, en vindt die vakken ook zelf erg leuk. Een hele verandering is de komst van het digitale schoolbord. Juf Petra ziet er de voordelen van. „Heb 'je een les over vissen, en kieuwen, dan zoek je er een film pje bij. Voor de kinderen is dat heel mooi." Gisteren had juf Petra het afscheid van groep 8, met 's middags bow len en een barbecue, en aansluitend een officieel gedeelte. Vandaag valt ze nog in, maar dan is het vakantie. Zowel de Philipsdam als de Oes- terdam nodigden donderdag en vrijdag uit tot hard rijden voor twee automobilisten. Op de eerst genoemde dam werd vrijdagavond omstreeks kwart over elf een 30- jarige Tholenaar betrapt door agenten toen hij met een gecorri geerde snelheid van 166 kilometer per uur reed. De avond ervoor reed een 28-jarige Tholenaar om tien voor half tien met een gecorrigeer de snelheid van 159 kilometer per uur over de Oesterdam. Op beide wegen geldt een maximale snel heid van 100 kilometer per uur. Al lebei de mannen konden hun rijbe wijs inleveren. De kinderen Rozemarijn, Iris en Jan Kunst hadden bloemen voor hun jubilerende moeder, nadat ze samen met haar man Peter op de Trampul uit een helikopter was gestapt. De woning van juf Petra Kunst aan de Schoolstraat, tegenover de school, is al een aantal dagen ver sierd. Maar dat heeft niets met haar onderwijsjubileum te maken. Maandag waren zij en haar man Peter 25 jaar getrouwd. En vorige week vierde de juf ook al haar 44ste verjaardag. Volop mooie mo menten dus. Maar met name haar schooljubileum zit juf Petra niet lekker. „Als er op school iets te vieren is, zit ik zelf altijd in de commissie die het organiseert. Maar in dit geval weet ik helemaal niks!" vertelt ze de verslaggever. De verrassing was gisterenmorgen dan ook compleet. Want in plaats van dat de juf en haar man om half tien naar de school gingen, brach ten zoon Joost en dochter Jasmijn hen met de auto -naar Zierikzee. Daar stond een helikopter gereed voor een rondvlucht van een half uur, die eindigde op de Tramput in Sint Philipsland. Onder een stralend zonnetje stap ten de juf en haar man uit de heli, onder luid applaus van alle kinde ren en collega's van de Kon. Julia naschool, die langs het grasveld stonden. Ze zongen de jubilerende leerkracht ook toe. „Het was prachtig. Bedankt allemaal", zei juf Petra enthousiast. Haar ouders, schoonvader en opa zagen het spektakel aan vanaf een bankje. Van de Tramput liepen de kinderen terug naar school, waar ze met ver sierde bogen een erehaag vormden voor de juf. In de school deden de groepen de rest van de morgen pre sentaties en spelletjes. In 1986 slaagde juf Petra voor de opleiding kleuterleidster aan De Driestar in Gouda. „Ik behoorde tot de laatste lichting die meteen vanaf de mavo naar deze opleiding kon", vertelt de Sint Philipslandse. Ze solliciteerde aan de Kon. Julia naschool in het dorp, maar werd niet aangenomen. „Een paar weken later kwam directeur Chris van 't Hof me vragen, of ik tot het einde van het jaar wilde invallen in groep 3. Dat heb ik gedaan. Maar het be tekende lesmethodes doorworste len en je weg zien te vinden, want ik was er niet voor opgeleid." Na een half jaar als invalkracht in Nieuwerkerk te hebben gewerkt, in groep 1kwam ze terug naar de Kon. Julianaschool om er niet meer weg te gaan. „Ik kon in groep 8 aan de slag, dus dat was heel iets an ders." Verschillende jaren werkte de juf één dag in de week, en was daarnaast vervanger als collega's adv hadden. Ze was ook enkele ja ren uitsluitend invalkracht bij ziek te. De hele week lesgeven heeft juf Petra nooit gewild. Ze heeft, met zes kinderen, een druk gezin. „Maar toen er op een gegeven mo ment onverwachts een juf weg ging, en het maar niet lukte om een opvolger te vinden, ben ik vier da gen gaan werken. Dat kon omdat Roza, de vrouw van de directeur, aanbood op mijn dochter te passen. Ook in de jaren daarna heeft ze veelvuldig voor onze jongste kin deren gezorgd waardoor ik op school kon invallen als het nodig was." Alle groepen heeft ze in de afgelopen 25 jaar wel eens onder haar hoede gehad. „De laatste jaren had ik groep 3 als duobaan, en daarna groep 7. En sinds eind janu ari Derk-Jan Vorstelman is vertrok ken, doet juf Petra groep 8 samen met meester Chris. „Een grote groep van 27 kinderen." Ze werkt vanaf mei 3,5 dag in de week. Het wisselen bevalt juf Petra wel. „Ik zou niet kunnen kiezen voor een bepaalde groep. Ik vind het bij allemaal plezierig." Een voordeel vindt ze het, dat ze op deze manier alle kinderen kent. Daar staat te genover dat ze de band mist die je met een vaste groep hebt. „Maar zo'n groep geeft ook heel veel werk en verantwoording", vindt ze. De juf geniet van de kleuters, vindt het fijn dat in de groepen 1 tot en met 5 het ordeprobleem niet speelt. „Maar vanaf groep 6 vind ik het qua lesstof leuk. terwijl het daar weer lastiger is om het over zicht te houden. Maar van het con tact met die kinderen kan ik echt geniéten", aldus de Sint Philips landse. Ze heeft het werken op ei gen dorp nooit als een probleem er varen. ,Je kent de achtergronden van de kinderen en dat is alleen maar een voordeel." Haar eigen kinderen heeft juf Petra allemaal in de klas gehad. „Dat is Kandidaten voor dialectwedstrijd kunnen inschrijven Wie wordt de opvolger van Anita Goedegebuure als winnaar van het Groot dictee der Thoolse taal? Of zal de Vossemeerse erin slagen om de titel Thools Taaient te prolongeren? Het wordt duidelijk op woensdag avond 2 november, als in de Vossenkuil in Oud-Vossemeer de tweede editie van de Thoolse 'dialectwedstrijd' wordt gehouden. Het avondje ontspannen bezig zijn met dialect, ter promotie van de streektaal, heeft dit keer als thema Sint-Annaland. De tekst ligt er in middels in grote lijnen, en ook met de dialectuitdrukkingen voor het publieksspel is de jury in de slag. Er kunnen weer maximaal twintig dialectliefhebbers meedoen aan het dictee. Zij kunnen zich tot uiterlijk 1 september aanmelden via het contactformulier op www.thools- dictee.nl. In maximaal 150 woor- den (liefst in dialect) dienen kandi daten toe te lichten waarom de keus op hen zou moeten vallen. Op de website is ook de 'schriefwie- zer', een handleiding voor de Zeeuwse spelling, te vinden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 7