Kleine klas neemt als hechte
groep afscheid van het vmbo
lARDIi
WWW.AHIKIUKENS.NI
Julianaschool verrast zilveren
juf Petra met helikopter vlucht
Tweede Thools dictee
volop in voorbereiding
Boer levert kunststof
verpakking gratis in
Tweeling Ada en Korné Bout
samen naar havo in Goes
de voordeligste keukenspecialist!
Te hard over Thoolse dammen
KEUKENS
Donderdag 7 juli 2011
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Spiegel
Cijfer voor Engels van leerlingen Calvijn college boven gemiddelde
Op kamp
'Ik heb alle groepen wel gehad en ken daardoor alle kinderen
Knutselwerkjes
„In iedere groep heb ik mijn plezier. Ik zou niet kunnen
kiezen", zegt Petra Kunst-Reijngoudt uit Sint Philips-
land die 25 jaar in het onderwijs werkt. Al die jaren was
ze, behoudens een kort uitstapje naar Nieuwerkerk, leer
kracht aan de Kon. Julianaschool in haar woonplaats.
Nooit is het bij haar opgekomen om ergens anders te sol
liciteren. „Het is gewoon een heel leuke school, met fij
ne collega's." Gisterenmorgen werd de zilveren juf ver
rast met een rondvlucht in een helikopter.
Kleuterleidster
Niet kiezen
Verlengstuk huiskamer
In de kantine van het Calvijn college in Tholen heerst
dinsdagavond een feestelijke stemming. 33 van de 34
leerlingen krijgen hun diploma. Een hoge score, maar
ook een relatief kleine groep kandidaten die dit jaar exa
men deed, relativeert directeur Peter Kunst het goede re
sultaat. Hij had alle leerlingen al persoonlijk gefelici
teerd. Aan een spannende periode was nu èen eind
gekomen. Er begint nu weer een nieuwe fase voor de
leerlingen in het vervolgonderwijs.
Hergebruik van jerrycans bij Houweling
Een nieuw vat uit oude vaten, v.l.n.r. Jan de Wilde en Jaap de Jager
van de ZLTO, Johan Scheurwater van Houweling en wethouder
Frank Hommel.
De boeren van Tholen en Sint-Philipsland kunnen voortaan hun lege en
omgespoelde jerrycans voor gewasbeschermingsmiddelen en vloeibare
meststoffen inleveren bij Houweling in Tholen. Dat is gistermiddag in
het gemeentehuis afgesproken tussen vertegenwoordigers van het be
drijf, de ZLTO afdeling Tholen en Sint-Philipsland. De gemeente
bracht beide partijen bij elkaar.
Het bedrijf Houweling NCEO aan de
Ambachtsweg brengt de onbescha
digde exemplaren opnieuw op de
markt. De beschadigde kunstslof
bussen worden bij het bedrijf gerecy
cled. Ze komen terecht in een auto
bumper of in een nieuw vat. Johan
Scheurwater van het bedrijf had als
voorbeeld een volledig gerecycled
vat bij zich. De akkerbouwers zijn
blij dat ze deze kans krijgen. Vice-
voorzitter Jan de Wilde van de ZL
TO: „Op de milieustraat in Sint-
Maartensdijk mochten we geen
gespoelde verpakkingen meer bren
gen. Dat was een tegenvaller."
Het probleem werd in het bestuur be
sproken en ook in het overleg met de
gemeente, zegt wethouder Frank
Hommel. „Wij wisten dat Houwe
ling een proef deed en hebben beide
partijen bij elkaar gebracht. Het is
een manier van duurzaam onderne
men waar iedereen zijn winst mee
pakt." Volgens De Wilde is het heel
plezierig dat ze bij Houweling te
recht kunnen. Over wanneer en hoe
worden de leden van de ZLTO bin
nenkort geïnformeerd. Een van de
belangrijkste voorwaarden is dat de
lege en omgespoelde jerrycans geen
reststoffen meer bevatten. Het gaat
in de meeste gévallen om jerrycans
van 5, 10 of 20 liter, maar er zijn er
ook van 200 liter. Op jaarbasis heeft
een akkerbouwer met 100 hectare
grond gemiddeld twee kuub aan
kunststof bussen (afhankelijk van de
gewassen). Volgens voorzitter Jaap
de Jager van de ZLTO is dit een
mooi voorbeeld van duurzaam on
dernemen: „Wat anders als bedrijfs
afval weggaat, blijft nu als grondstof
voor nieuw materiaal."
Voor Houweling is het een interes
sante markt, zegt Mare Houweling.
„Wij leveren nieuwe verpakkingen,
maar krijgen ook steeds meer vraag
om lege in te nemen. Daarom zijn we
als bijzaak begonnen met recyclen."
VERVOLG VAN PLATFORM
3. zorg en samenleving, (communi
catiedeskundigen, tekstschrijvers,
notulisten, fotografen, sociale me
dia- en internetdeskundigen).
„De kerken hebben een enorm net
werk en dat moeten we hiervoor be
nutten", zegt de SCS-directeur. „Het
valt echter niet mee om de Thoolse
kerken warm te krijgen. Er is drem
pelvrees. Men ziet de problematiek
nog niet zo. Als er meer zichtbaar is,
komen er hopelijk meer over de
brug."
Tholen kwam bij de SCS uit Zwolle
in beeld dankzij de beleidsmedewer
ker sociale zaken die contacten had
met de collega in Goes, die zich al
had aangemeld voor oprichting van
een platform.
Net als op het Westerpoort slaagde op het Calvijn college in Tholen een
tweeling: Ada en Korné Bout uit Tholen. Ada voor zorg en welzijn,
Korné voor gemengd techniek. De 16-jarigen vonden het examen niet
heel erg moeilijk, zeggen ze. Ze zaten alleen bij het vak wiskunde bij el
kaar in de klas.
Ze hebben besloten om naar de havo te gaan in Goes. De richting na
tuur en gezondheid. Allebei willen ze de namelijk de paardenhouderij
in. Ze hebben allebei een Halfinger. „Als je een bedrijf wilt zoals wij,
dan is het goed als je havo hebt gedaan," zegt Ada. Ze komen straks in
dezelfde klas. Korné: „We gingen een vakkenpakket kiezen en kwamen
er allebei op uit."
Zoals gebruikelijk krijgen de leer
lingen naast hun diploma ook een
Bijbel mee. Met de opdracht er elke
dag in te lezen, maar ook om als
leerling een 'goed geluid van de
Heere' te laten horen. Zoals koning
Salomon die, toen hij nog schaap
herder was, de harp bespeelde, zei
Kunst.
De avond begint met het zingen van
psalm 33, vers 1: Zingt vrolijk, heft
de stem naar bóven. Voorzitter AJ.
Vogel van het college van bestuur
spreekt de leerlingen toe. Hij is op
een kleine locatie, zegt hij. Het Cal
vijn college heeft vestigingen in
Krabbendijke, Goes en Middelburg
met zo'n 3000 leerlingen. In de
Thoolse vestiging telt iedereen, het
is een plek 'waar de leerlingen er
mogen zijn en nieuwe dingen uit
mogen proberen'. Een locatie waar
het college trots op is, zegt Vogel.
Een school ook waar elke dag weer
opnieuw geluisterd wordt naar de
Bijbel. „Op alle vestigingen wordt
gelezen volgens een Bijbelrooster.
Het maakt niet uit op welke vesti
ging je zit. Overal wordt naar het
zelfde Woord geluisterd. Elke dag
worden we er aan herinnerd dat het
niet in onze eigen handen ligt." Hij
haalt er het verhaal van Salomon bij
(Kronieken 3:4-15) die naar Gibeon
gaat om koning te worden en offers
brengt aan de Heere. „Waarom?
Om de Heere eer te geven. Als
dankbaarheid dat God zijn leven tot
hiertoe geleid heeft. En dan ver
schijnt God hem in een droom met
de vraag wat wil je»hebben, wqt be
geer je. Salomon antwoordt dat hij
behandeld wil worden zoals God
zijn vader David bejegende. Salo
mon vraagt wijsheid om te dienen.
De Heere geeft hem waar hij om
gevraagd heeft."
Het is een spiegel die de leerlingen
ook voor zich krijgen. „Als leerling
wil je wel op iemand lijken. Kinde
ren, maar ook leerkrachten die voor
het eerst voor de klas staan, hebben
een voorbeeld of een ideaal. Het is
belangrijk om die vraag te stellen."
Volgens Vogel kan het door gebed.
„Maak me naar Uw beeld gelijk.
Dan ontvang je de wijsheid om on
derscheid te maken tussen goed en
kwaad. Een luisterend hart maakt
een rijk leven."
Kunst blikte nog eens terug op de
spannende weken voor de uitslag.
Volgens de directeur denken leer
lingen en ouders dat ze die al ken
nen voordat het aan de leerlingen
en ouders bekend wordt gemaakt.
„Dat is niet zo. Het cijfer wordt be
paald aan de hand van het school
onderzoek en het centrale examen.
De docent geeft punten, een docent
van een andere school kijkt het na
en dan wordt de uitkomst vastgezet.
Soms wordt daar nog over onder
handeld. Wij weten van niks. Totdat
er een norm voor het cijfer komt.
Dat is de bijtelling die wordt gege
ven. Punten die er aan worden toe
gevoegd. De norm kan namelijk
enorm verschillen. Van 0 tot 2 pun-
Connie Moerland (links) gaat haar diploma ondertekenen, Victoria Groeneveld heeft dat al gedaan en gaat een bijbel ophalen.
Advertentie I.M.
ten. Duits was heel moeilijk. Door
heel Nederland was de score laag.
Er kwamen twee punten bij."
De dag van de definitieve uitslag
bekeken de docenten op de compu
ter de score van hun leerlingen zon
der de bijtellingen. „We hadden
toen 10 gezakten. Dat is meestal zo.
Degene die het meest was gezakt
was Dylan Kanhai, maar dankzij
zijn goede vakkenpakket is hij toch
geslaagd." En Ronald den Braber
had één puntje nodig. Ook dat luk
te. Het resultaat is dus dat bijna alle
leerlingen slaagden. Degene die ge
zakt is, heeft voor de vakantie drie
studieboeken opgevraagd, vertelde
decaan J. Geluk.
Dianne Schot uit Scherpenisse en
Katinka van der Sterren uit Poort
vliet kijken terug op de schoolpe
riode en bedanken de leerkrachten.
Dianne vertelt hoe ze als brugpie
pers hun ogen uitkeken. En dat ze
vooral in de tweede klas nieuwe
vrienden maakten. In de derde
moesten de leraren hard knokken
om de klas naar het vierde jaar te
krijgen. In de vierde stonden ze met
Engels op een grote achterstand
omdat de leraar Engels wegviel.
Meneer Baaij (al met pensioen)
werd ingeschakeld. .Zonder de
hulp van meneer Baaij was het
nooit gelukt."
Het cijfer voor Engels van 6,4
bleek zelfs boven het landelijk ge
middelde uit te stijgen.
Bart Polak heeft voor meneer Brou
wer een cadeautje voor zijn kind
meegebracht. Hij verhaalt over de
leuke dingen die er zijn geweest.
Zoals het kamp in de Ardennen
waar ze kanoën, mountain biken,
barbecueden. Polak probeerde het
derde jaar in Krabbendijke, maar
kwam na drie weken weer terug
naar Tholen.
Barts vader bedankte het onderwij
zend personeel namens de ouders.
Ook voor de goede opvang voor
zijn zoon. „Dat is de verdienste
van jullie allemaal. Daar ligt ook
de kracht van deze school. Alles is
één en zo ook naar buiten treden.
Ga vooral zo door om de talenten
van de leerlingen te benutten." Do
cent C.H.P. Dickhout zorgt voor
een vrolijke noot met zijn vierde-
jaargesdicht over de leerlingen.
Aan de hand van foto's worden al
lerlei situaties op komische wijze
belicht. De leerlingen herkennen
ze. Ze zien zichzelf terug als brug
pieper. maar ook op kamp. Soms
verliefd, soms peinzend of boos.
G.S. Both, lid van de raad van t-
oezicht sloot de avond. Ook hij
drukte de leerlingen op het hart te
leven vanuit de Bijbel. Volgens
hem zal dat niet makkelijk zijn om
dat er ook veel leerlingen zijn die
op het mbo terecht komen die niet
op reformatorische grondslag is ge
vestigd.
van weerskanten nooit een pro
bleem geweest. Ik vond het leuk
om te zien dat mijn kinderen op
school hetzelfde zijn als thuis. En
dat zeggen zij ook van mij." Haar
kinderen hebben haar ook altijd
met 'mama' aangesproken op
school. „Maar verder passen ze
zich goed aan in de klas." Zoon Jan
nam gisteren met groep 8 afscheid
van de basisschool, dochters Roze
marijn en Iris hebben nog enkele
jaren te gaan.
Juf Petra's man Peter werkte negen
jaar als leerkracht aan de school en
is nu voorzitter van het bestuur.
Daarnaast is Peter Kunst vesti
gingsdirecteur van het Calvijn col
lege in Tholen. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat het onderwijs
thuis een veelbesproken onderwerp
is. Het gaat beiden ook erg aan het
hart. „De school is gewoon een
verlengstuk van onze huiskamer",
zegt juf Petra. Na de lessen gaat ze
eerst naar huis om met de kinderen
wat te drinken, dan steekt ze de
straat weer over om karweitjes te
doen die liggen te wachten. „Ook
als 's avonds de kinderen op bed
liggen, ga ik nog wel naar school
om zaken voor te bereiden." Haar
man, met zelf een onderwijsachter-
grond, begrijpt dat. „En dat is be
langrijk." Wanneer de directeur
omhoog zit omdat een leerkracht
onverwacht uitvalt, doet hij nooit
tevergeefs een beroep op juf Petra.
Zij op haar beurt is te spreken over
de manier waarop Van 't Hof met
het personeel omgaat. En werken
met kinderen is duidelijk haar lust
en haar leven. „Ook toen ik jong
was, was ik altijd met kleine kinde
ren bezig."
Verbouwingen, jubilea, juf Petra
maakte het de afgelopen kwart
eeuw allemaal mee op de Kon. Ju
lianaschool. Ze is het lesgeven,
mede dankzij de goede sfeer op
school, nog lang niet beu. Maar er
is in die jaren wel het nodige ver
anderd. „Vroeger was het met de
kleuters allemaal knutselwerkjes
maken. Daar genoot ik zelf ook
van. Maar tegenwoordig wordt in
deze groepen ook geregeld ge
toetst. En er is een hele administra
tie bijgekomen." Het staat juf Pe
tra behoorlijk tegen, erkent ze.
„De kinderen leren hun vaardighe
den heus vanzelf wel. is mijn erva
ring." Ze stimuleert vooral het cre
atieve in de kinderen, vertelt ze, en
vindt die vakken ook zelf erg leuk.
Een hele verandering is de komst
van het digitale schoolbord. Juf
Petra ziet er de voordelen van.
„Heb 'je een les over vissen, en
kieuwen, dan zoek je er een film
pje bij. Voor de kinderen is dat
heel mooi."
Gisteren had juf Petra het afscheid
van groep 8, met 's middags bow
len en een barbecue, en aansluitend
een officieel gedeelte. Vandaag valt
ze nog in, maar dan is het vakantie.
Zowel de Philipsdam als de Oes-
terdam nodigden donderdag en
vrijdag uit tot hard rijden voor
twee automobilisten. Op de eerst
genoemde dam werd vrijdagavond
omstreeks kwart over elf een 30-
jarige Tholenaar betrapt door
agenten toen hij met een gecorri
geerde snelheid van 166 kilometer
per uur reed. De avond ervoor reed
een 28-jarige Tholenaar om tien
voor half tien met een gecorrigeer
de snelheid van 159 kilometer per
uur over de Oesterdam. Op beide
wegen geldt een maximale snel
heid van 100 kilometer per uur. Al
lebei de mannen konden hun rijbe
wijs inleveren.
De kinderen Rozemarijn, Iris en Jan Kunst hadden bloemen voor hun jubilerende moeder, nadat ze samen met haar man Peter op de
Trampul uit een helikopter was gestapt.
De woning van juf Petra Kunst aan
de Schoolstraat, tegenover de
school, is al een aantal dagen ver
sierd. Maar dat heeft niets met
haar onderwijsjubileum te maken.
Maandag waren zij en haar man
Peter 25 jaar getrouwd. En vorige
week vierde de juf ook al haar
44ste verjaardag. Volop mooie mo
menten dus. Maar met name haar
schooljubileum zit juf Petra niet
lekker. „Als er op school iets te
vieren is, zit ik zelf altijd in de
commissie die het organiseert.
Maar in dit geval weet ik helemaal
niks!" vertelt ze de verslaggever.
De verrassing was gisterenmorgen
dan ook compleet. Want in plaats
van dat de juf en haar man om half
tien naar de school gingen, brach
ten zoon Joost en dochter Jasmijn
hen met de auto -naar Zierikzee.
Daar stond een helikopter gereed
voor een rondvlucht van een half
uur, die eindigde op de Tramput in
Sint Philipsland.
Onder een stralend zonnetje stap
ten de juf en haar man uit de heli,
onder luid applaus van alle kinde
ren en collega's van de Kon. Julia
naschool, die langs het grasveld
stonden. Ze zongen de jubilerende
leerkracht ook toe. „Het was
prachtig. Bedankt allemaal", zei
juf Petra enthousiast. Haar ouders,
schoonvader en opa zagen het
spektakel aan vanaf een bankje.
Van de Tramput liepen de kinderen
terug naar school, waar ze met ver
sierde bogen een erehaag vormden
voor de juf. In de school deden de
groepen de rest van de morgen pre
sentaties en spelletjes.
In 1986 slaagde juf Petra voor de
opleiding kleuterleidster aan De
Driestar in Gouda. „Ik behoorde
tot de laatste lichting die meteen
vanaf de mavo naar deze opleiding
kon", vertelt de Sint Philipslandse.
Ze solliciteerde aan de Kon. Julia
naschool in het dorp, maar werd
niet aangenomen. „Een paar weken
later kwam directeur Chris van 't
Hof me vragen, of ik tot het einde
van het jaar wilde invallen in groep
3. Dat heb ik gedaan. Maar het be
tekende lesmethodes doorworste
len en je weg zien te vinden, want
ik was er niet voor opgeleid." Na
een half jaar als invalkracht in
Nieuwerkerk te hebben gewerkt, in
groep 1kwam ze terug naar de
Kon. Julianaschool om er niet meer
weg te gaan. „Ik kon in groep 8 aan
de slag, dus dat was heel iets an
ders." Verschillende jaren werkte
de juf één dag in de week, en was
daarnaast vervanger als collega's
adv hadden. Ze was ook enkele ja
ren uitsluitend invalkracht bij ziek
te.
De hele week lesgeven heeft juf
Petra nooit gewild. Ze heeft, met
zes kinderen, een druk gezin.
„Maar toen er op een gegeven mo
ment onverwachts een juf weg
ging, en het maar niet lukte om een
opvolger te vinden, ben ik vier da
gen gaan werken. Dat kon omdat
Roza, de vrouw van de directeur,
aanbood op mijn dochter te passen.
Ook in de jaren daarna heeft ze
veelvuldig voor onze jongste kin
deren gezorgd waardoor ik op
school kon invallen als het nodig
was." Alle groepen heeft ze in de
afgelopen 25 jaar wel eens onder
haar hoede gehad. „De laatste jaren
had ik groep 3 als duobaan, en
daarna groep 7. En sinds eind janu
ari Derk-Jan Vorstelman is vertrok
ken, doet juf Petra groep 8 samen
met meester Chris. „Een grote
groep van 27 kinderen." Ze werkt
vanaf mei 3,5 dag in de week.
Het wisselen bevalt juf Petra wel.
„Ik zou niet kunnen kiezen voor
een bepaalde groep. Ik vind het bij
allemaal plezierig." Een voordeel
vindt ze het, dat ze op deze manier
alle kinderen kent. Daar staat te
genover dat ze de band mist die je
met een vaste groep hebt. „Maar
zo'n groep geeft ook heel veel
werk en verantwoording", vindt
ze. De juf geniet van de kleuters,
vindt het fijn dat in de groepen 1
tot en met 5 het ordeprobleem niet
speelt. „Maar vanaf groep 6 vind ik
het qua lesstof leuk. terwijl het
daar weer lastiger is om het over
zicht te houden. Maar van het con
tact met die kinderen kan ik echt
geniéten", aldus de Sint Philips
landse. Ze heeft het werken op ei
gen dorp nooit als een probleem er
varen. ,Je kent de achtergronden
van de kinderen en dat is alleen
maar een voordeel."
Haar eigen kinderen heeft juf Petra
allemaal in de klas gehad. „Dat is
Kandidaten voor dialectwedstrijd kunnen inschrijven
Wie wordt de opvolger van Anita Goedegebuure als winnaar van het
Groot dictee der Thoolse taal? Of zal de Vossemeerse erin slagen om de
titel Thools Taaient te prolongeren? Het wordt duidelijk op woensdag
avond 2 november, als in de Vossenkuil in Oud-Vossemeer de
tweede editie van de Thoolse 'dialectwedstrijd' wordt gehouden.
Het avondje ontspannen bezig zijn
met dialect, ter promotie van de
streektaal, heeft dit keer als thema
Sint-Annaland. De tekst ligt er in
middels in grote lijnen, en ook
met de dialectuitdrukkingen voor
het publieksspel is de jury in de
slag.
Er kunnen weer maximaal twintig
dialectliefhebbers meedoen aan het
dictee. Zij kunnen zich tot uiterlijk
1 september aanmelden via het
contactformulier op www.thools-
dictee.nl. In maximaal 150 woor-
den (liefst in dialect) dienen kandi
daten toe te lichten waarom de
keus op hen zou moeten vallen. Op
de website is ook de 'schriefwie-
zer', een handleiding voor de
Zeeuwse spelling, te vinden.