Stage van Anna Hage in Brazilië verandert haar kijk op de wereld Ik heb nog nooit één varken buiten gezien Gereformeerde Gemeente Scherpenisse kwam 150 jaar geleden tot openbaring Eis 250 euro boete botsing Broekseweg Liefhebbers toeren met Opel Manta over Tholen Thoolse studente: Tienermoeders met pook bewerkt Geschiedenis vastgelegd in boek 'Gods trouwe zorg 1861-2011 Donderdag 16 juni 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Handen uit de mouwen Abortus Lijmsnuiven Misbruikt Taboesfeer De Gereformeerde Gemeente Scherpenisse zocht in 1914 aansluiting bij het landelijke kerkverband. Maar al in 1861 werd in het dorp een ledeboeriaanse gemeente ge vormd. Dat kwam naar voren bij het onderzoek dat Hans Duvekot en Kees Kleppe deden voor de geschiedschrij ving van de gemeente. Anderhalve eeuw Gereformeerde Gemeente Scherpenisse is onlangs herdacht, en bij die gelegenheid is het boek 'Gods trouwe zorg 1861-2011' gepresenteerd waarin de historie is opgetekend. Kerkje van Kleppe Vijf predikanten Stormen Ook voorwaardelijke ontzegging rijbewijs Een 28-jarige vrouw uit Bruinisse veroorzaakte vorig jaar 5 juni op een drukke splitsing tussen Oud-Vosse- meer en Sint-Annaland een verkeersongeval. Het zicht zou door de zon belemmerd zijn geweest toen ze haar auto voorsorteerde op de onoverzichtelijke kruising Broekseweg-Krabbenkreekweg om linksaf te slaan. Toen ze dat.deed, kwam er een tegenligger aan, waarna een botsing onvermijdelijk was. Polsbreuk Clubleden overnachten op camping Stavenisse Project Tholen op één na MKB-vriendelijkst Na drie maanden stage lopen in de sloppenwijken van de Braziliaanse stad Belo Horizonte is de kijk op de wereld van Anna Hage (21) uit Tholen veranderd. Was het voordien heel normaal om in de ïhoolse su permarkt te kiezen uit acht soorten melk, nadien schrok ze dat er op de wereld veel ouders geen geld hebben om zelfs maar een beker melk aan hun kinderen te geven. Dat geldt met name voor de indruk die ze eerst van Brazilië had. Steden met fraaie villa's, mooie wit te zandstranden en stoere mannen surfend op wit gekuifde golven. „Dat viel zwaar tegen", vertelt Anna met haar blonde lange haren en haar blauwe ogen. „Om te beginnen, is de cultuur daar heel anders. Er heerst een knuffelcultuur. Als je elkaar ook als wildvreemde ontmoet, geef je el kaar een kus en een knuffel. Ik ben nog nooit door zoveel mannen ge kust en geknuffeld als daar. Blond haar en blauwe ogen. Dat trekt ken nelijk aan. Je kon niet rustig met je vriendin op een terrasje zitten of er kwamen mannen aan je tafeltje zit ten. Mijn ego werd daardoor in het begin best gestreeld. Maar na een paar dagen ben je er helemaal klaar mee. Ik ben ook in Roemenië ge weest. Daar heb ik in drie uur tijd meer mooie mannen gezien dan ge durende drie maanden in Brazilië. Nee. Ik heb geen vaste relatie." Ze ging dan ook niet voor de man nen, maar voor een onderzoek naar de situatie van tienermoeders in de sloppenwijken van Belo Horizonte. De onderzoeksresultaten worden verwerkt in een scriptie die binnen kort wordt aangeboden aan de chris telijke hbo in Ede. Daar studeerde ze vier jaar sociaal-pedagogische hulp verlening. Een studie die, wanneer ze met goed gevolg is doorlopen, recht geeft op een baan in de gehan dicaptenzorg, de zorg in gevangenis sen, de kinderzorg of bij de 24-uurs hulpverlening bij instellingen in de zorg. Aanvankelijk ging ze voor die studie naar de hbo in Breda. Maar de sfeer sprak haar daar niet aan. Op aange ven van haar vader bezocht ze een open dag van de christelijke hoge school in Ede en voelde zich daar ge lijk thuis.Je kunt daar ook je tas op de gang laten staan zonder dat die wordt weggehaald. Dat kon in Breda niet", geeft ze als voorbeeld. Christelijk onderwijs. Voor minder doet ze het niet. Het geloof loopt bij haar en haar familie als een rode draad door het leven. Christen zijn. Vooral in de praktijk. Niet ach en wee roepen en met de hand voor de mond ellendige situaties aanzien, maar die handen uit de mouwen ste ken en helpen. Voor haar waren daarvoor drie op ties. Brazilië en proberen zwanger schappen van kinderen van een jaar of dertien, veertien te voorkomen door het geven van voorlichting; Zuid-Afrika om de situatie van gede tineerde vrouwen te verbeteren of naar de Molukken. Zuid-Afrika en de Molukken vielen bij gebrek aan projecten af, zodat ze drie maanden geleden naar Brazilië reisde. Samen met studiegenoot Janine van der Veen uit Bameveld. Daar ging het duo meewerken aan een project om de leefomstandigheden van tiener moeders in kaart te brengen en op basis daarvan een werkmap te maken waarin staat welke mogelijkheden er zijn om, zonder het gebruik van voorbehoedsmiddelen, zwanger schappen van kindmoeders te voor komen. Want voor voorbehoedmid delen is geen geld en aborteren is doorgaans een illegale aangelegen heid die door kwakzalvers wordt uit gevoerd. De uitwerking van het on derwerp heeft haar aangegrepen. Ze maakte niet alleen kennis met de meest gruwelijke manieren van zwanger worden, maar ook met de verschrikkingen die het aborteren van de ongeboren vrucht met zich meebrengen. ,Je moet je voorstellen dat abortus illegaal is. Behalve als kan worden vastgesteld dat bij de bevalling het leven van de moeder in gevaar is, of dat ze is verkracht. Maar geld voor een bonafide arts is er niet. Dus zijn de kinderen aangewezen op andere methoden." En die andere methoden, ze vertelt het met afgrijzen, bestaan onder meer uit het bewerken van de ongeboren vrucht met een gloeiende pook. „Die wordt naar binnen ge bracht en verschroeid er vervolgens alles wat het instrument daar tegen komt." Van zo'n verhaal word je even stil. Zeker als ze vertelt dat er in Brazilië kinderen rondlopen van negen jaar die in verwachting zijn. Zwanger van vader, een oom, of een vriendje. „Veel meisjes leven op straat. Vaak gaat het om de tweede generatie straatkinderen. Hun moeders waren ook tieners toen ze zwanger raakten. Die hebben de geboorte van hun ei gen kind niet eens aangegeven. De cijfers die er zijn, zijn tien jaar oud. Daardoor krijg je geen recent beeld van de omvang van het probleem." Maar dat het een probleem is, dat werd haar gedurende de tot hoge emoties oplopende stage, wel duide lijk. Duizenden straatkinderen zijn er. Die hebben vaak niets anders om handen dan lijmsnuiven. Ze kunnen een halve dag gratis naar de openba re school, maar daarna naar huis en huiswerk maken, zoals dat in Neder land zou moeten gaan, is er niet bij. „Dat huiswerk zouden ze dan moe ten doen in een van die golfplaten hlitjes waar ze soms met tien mensen in twee kamertjes wonen. Oma, opa, vader, moeder en de kinderen, de he le familie woont bij elkaar. Soms is er voor die tien mensen maar 1 bed. En tussen die golfplaten huisjes, langs kleine paadjes, is het soms nog erger. Heel bizar. Geen stromend wa ter, beschutting door een paar platen tegen elkaar aan te zetten. Soms zon der dak. Bukken om binnen te ko men. Overal spullen waar je over heen moet stappen. Alles woont-, zit- of ligt op en tegen elkaar. Maak dan je huiswerk maar eens." En het moest in de ogen van de over heid zo'n mooie nieuwe stad wor den. Een paradijselijke stad met hoge Anna Hage kreeg tijdens drie maanden stage in de Braziliaanse sloppenwijken met tal van verschrikkingen te makenmaar kan terug in Tholen toch weer lachen. gebouwen en brede lanen. Op de te kentafel zag het .er allemaal prachtig uit. Maar voor de 4,5 miljoen inwo ners is er amper werk. En geen werk betekent geen inkomen. Daardoor zijn er slechts een paar mooie lanen, maar wel 300 sloppenwijken ont staan en dat aantal stijgt. Armoede is de oorzaak van drank- en drugsmis bruik. Armoede veroorzaakt verva ging van waarden en normen. Want hoe kom je aan geld om in het meest eenvoudige levensonderhoud te voorzien. Bijvoorbeeld een brood kopen. Anna Hage: Jonge meisjes bieden zichzelf vaak aan op straat. Daar krijgen ze geld voor. Zo kunnen ze in leven blijven. Maar als ze een kind krijgen, kunnen ze zich niet meer aanbieden. Dan proberen ze het kind te laten weghalen." En de verwekkers? „Die trekken zich nergens iets van aan. Die zijn zelf vaak nog jong." De stage van Anne verliep onder auspiciën van de internationale orga nisatie Youth with a mission. (YWAM). Een interkerkelijke zen dingsorganisatie voor jongeren met als doel, onder meer, anderen hel pen Gods stem te verstaan. En daar hoef je geen predikant voor te zijn, maakt de organisatie duidelijk.' Anna: „We hebben daar niet aan pu re evangelisatie gedaan. Wel heb ben we geprobeerd de kinderen en de ouderen die we ontmoetten, met God te laten kennismaken, maar niet zo zeer om de kinderen of hun ouders te bekeren." Tijdens haar werk kwam ze tot de conclusie dat niet iedere tiener ge holpen wilde worden. „Sommigen vonden hun leventje wel best zo. Le ven op straat. Doen wat ze willen. Geen verplichtingen. Sommigen, ook de jonge meisjes, sluiten zich bewust aan bij een club van stoere jongens. En de ouders? Ook daar hebben we contact mee gezocht. De opvoeding bleek heel complex. Kin deren leven niet voor niets op straat. Er zijn veel gebroken gezinnen. Vaak is vader aan de alcohol. Kinderen, ook de tienermeisjes, worden gesla gen. Soms worden ze door vader misbruikt. Dan hebben ze uiteinde lijk liever een vriendje. Die biedt soms betere bescherming dan de ou ders. Aangifte doen bij de politie heeft weinig zin. Er is nogal sprake van corruptie." Als de relatie met het vriendje een kindje oplevert, wordt dat soms ook in het grote gezin opgenomen. Moe der, oma en het meisje zelf zorgen dan voor het grootbrengen. "Maar lukt dat niet, dan moet het jonge moedertje de straat op. Dat klinkt hard. maar als je in een sloppenwijk bent geboren, weetje vaak niet beter of het hoort zo. Dan weet je ook niet watje mist", laat ze de keerzijde van de medaille zien. Je kunt niet heel de wereld verbete ren. Maar als alle rijke-mensen de helft van hun inkomen zouden weg geven aan de armen, dan zou de we reld er toch veel beter uitzien." Het zou een mooie aanbeveling in de scriptie zijn. De eerste paar dagen van haar stage in Belo Horizonte vroeg ze zich dan ook af wat de zin van haar werk ei genlijk was. Zo somber zag ze de leefomstandigheden voor de mensen in. Maar uiteindelijk ging ze voort varend aan de slag. Met enquêtefor mulieren om er door vraaggesprek ken via een Portugees sprekende tolk, achter te komen wat de oorzaak van de ellende was. „Aan de hand van die gegevens hebben we een werkmap opgesteld waarin de meest basale adviezen staan voor onder meer de ouders van de tienermoe ders." Dat betekent je kinderen niet 's avonds op straat laten spelen. Je kin deren goede voorlichting geven over wat er mis kan gaan en hoe je dat kunt voorkomen. „Om een groot deel van de voorlichting hangt daar een taboesfeer. Zoals een onderwerp als aids en hiv. Daar wordt amper over gesproken. Wij hebben gepro beerd uit te leggen hoe God aankijkt tegen seksualiteit." Het resultaat van de inspanningen ligt nu bij de organisatie. Zelf verde digt ze de inhoud van de scriptie op school. Nog onder de indruk van al les wat ze gezien, gehoord en beleefd heeft. „We waren 's avonds met het team op straat om te kijken of we er gens hulp konden bieden. Daar kwa men we in gesprek met een man die alles kwijt was. Geen huis. Geen ge zin. Geen werk. Geen geld. De team leden begonnen een gesprek met hem. Een van de teamleden heeft met de familie gebeld. Maar ze wij den hem niet terug, ik ben naast hem gaan zitten. Met mijn hand op zijn schouder. Na de gesprekken bedank te hij me. Dat ik hem aan durfde te raken. En al heb ik maar een op de honderd mensen dat gevoel kunnen geven, dan is mijn werk daar toch geslaagd." Zes jaar werkten Hans Duvekot en Kees Kleppe aan het boek over deze kerkelijke gemeente. De eerste schreef de tekst, de tweede verzorg de de illustraties en was betrokken bij de opmaak van de 285 pagina's tellende uitgave van de kerkenraad. „Ik heb het idee voor dit boek des tijds geopperd tegenover dominee Brugge. Die heeft het voorgelegd aan de kerkenraad. In april 2005 heb ben wij tweeën de opdracht aangeno men", vertelt Kleppe. Hij en Duve kot werkten eerder samen aan een jubileumboek voor de Groen van Prinstererschool in het dorp. Het tweetal is begonnen met het doornemen van de notulen van de kerkenraad, die echter pas vanaf 1946 bewaard zijn gebleven. „Wel is er nog een notulenboek van rond 1900. en een oud doopboek", zegt Duvekot, die zelf negentien jaar ou derling is geweest. Voor meer feiten materiaal raadpleegde hij de Kerke lijke Jaarboekjes en jaargangen van De Saambinder. Het archief van de Hervormde Gemeente leverde ook informatie op: „Dominee Van Kou ten vond verschillende zaken in de notulenboeken." Jaarverslagen van de burgerlijke gemeente - bewaard in het gemeentearchief - brachten eveneens gegevens aan het licht. „Daarin werd melding gemaakt van het bestaan van meerdere godsdien stige richtingen in Scherpenisse. En van een brand." In januari 1862 leg de een brand de landbouwschuur van C.M. Kleppe aan de Achterweg (nu Wilhelminastraat) in de as. In die schuur hielden de 'afgescheidenen' geregeld godsdienstige bijeenkom sten. De brand was aangestoken uit vijandschap, vond Duvekot in de ar chieven. Zelfs het notaatje van de sterke drank die na het blussen aan de brandweerlieden werd geschon ken - wat toen gebruikelijk was - is daar bewaard." Kleppe was de eerste ouderling van de afgescheiden gemeente in het dorp, J. van de Velde de eerste dia ken. Laatstgenoemde had een boer derijtje aan de Noordstraat, dat ook bekend stond als het Heilig huis der Bakkerianen. Mogelijk zijn Kleppe en Van de Velde door ds. Pieter van Dijke uit Sint Philipsland in het ambt bevestigd. „Uit de notulen van de Hervormde Gemeente blijkt dat onze gemeente in 1861 tot openbaring is gekomen", aldus Duvekot. Kleppe was vele jaren voorganger in de lede boeriaanse gemeente (later wel aan geduid als Oud Gereformeerde kerk), die in de volksmond dan ook 'het kerkje van Kleppe' werd genoemd. Ds. Ledeboer te Benthuizen brak in 1840 met de Nederlandse Hervormde Kerk en kreeg overal in het land na volging. In 1891 brak Scherpenisse met het ledeboeriaanse kerkverband en werd een vrije gemeente. Ze bleef dat, toen in 1907 de Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis (waarvan voorgangers wel in Scherpenisse preekten) en de Gereformeerde Ge meenten zich verenigden. De veronderstelling was lange tijd dat Scherpenisse in 1924/1925 een Gereformeerde Gemeente werd. Vol gens sommigen klopte dat niet, en Duvekot vond de bevestiging in cor respondentie in het Nationaal Ar chief. Op 27 juli 1914 is Scherpenis se als gemeente - van de Gerefor meerde Gemeente - bekend gemaakt bij de overheid, zoals dat wettelijk vereist was. Dat kerkverband had toen ds. G.H. Kersten als voorman. De schrijver haalde voor deze perio de en de jaren erna ook informatie uit de verslagen van classicale en sy nodale vergaderingen. Bovendien in terviewde hij, samen met Kees Klep pe, een flink aantal oudere gemeen teleden om uit hun herinnering feiten vast te leggen. De eerste eigen predikant kreeg de Gereformeerde Gemeente in 1945; ds. Ane Visser nam het beroep aan dat samen met Poortvliet was uitge bracht. Hij overleed al na drie jaar. En toen duurde het tot 1984 eer er weer een predikant kwam. Het hon derdste beroep had succes, kandidaat J. Beens nam het aan. Hij kwam in Hans Duvekot (links) en Kees Kleppe beschreven het wel en wee van de Gereformeerde Gemeente. het jaar dat de uit 1928 daterende kerkzaal aan de Sch(x)lstraat fors werd uitgebreid op de plek waar voorheen de school stond. Ds. Beens vertrok in 1996, de volgende predi kanten waren ds. E. Venema (1997- 1999) en ds. A.A. Brugge (2001- 2006). Sinds 2008 is ds. E. Bakker predikant in Scherpenisse. Van de vijf voorgangers is een grote foto in het boek opgenomen. Verenigingen, commissies en hulpgroepen krijgen eveneens aandacht. En de jongste uitbreiding van het kerkgebouw, in 2008, wordt uitvoerig in beeld ge bracht. Jk heb er wel 300 foto's van gemaakt. Iedere keer als er wat te zien was, stond ik er met mijn came ra", vertelt Kees Kleppe. Twintig beelden daarvan selecteerde hij voor het boek, dat ook verder rijk is geïl lustreerd. Duvekot nam van zoveel mogelijk, overleden, ambtsdragers een levens beschrijving op. „Die teksten liet ik de familie wel tevoren lezen." Over zichten van predikanten, ouderlin gen, diakenen, voorzangers, organis ten en kosters zijn toegevoegd. Evenals lijsten van uitgebrachte be roepen vanaf november 1926. huwe lijksdiensten vanaf 1975 en aantallen leden. Ook registers van plaats- en persoonsnamen, en overzichten van geraadpleegde bronnen en literatuur zijn in het boek opgenomen. Domi nee Bakker schreef een ten geleide. Het boek begint met hoofdstukken over het ontstaan van Scherpenisse en over het kerkelijk leven. Voor de omslag koos Kleppe foto's van de nieuwe en de oude kerk (bui tenkant en interieur), en van de psal men van Datheen. De achtergrond is een foto van Psalm 119 uit de Staten bijbel. De titel van het boek is door Hans Duvekot gekozen. „Er zijn ook weieens stormen over de Gerefor meerde Gemeente gegaan", licht hij toe. Jaren dat er maar één diaken was. En perioden zonder, of maar Stemmen van lezers De gemeente Tholen is van plan een milieuvergunning te verlenen aan een Brabantse boer voor het houden van 5600 vleesvarkens in een zogenaamde etagestal van 2 verdiepingen. Ook komt er een mestbassin. Ik vraag me af of inwoners van Tholen hierop zitten te wachten. Naast de stank, wat voor de meesten een doorslaggevend argument is, is de manier waarop deze dieren ge huisvest worden, beneden alle peil. Het varken leeft 6 maanden lang op een minimale ruimte (0,8 tot I vier kante meter) in een dichte stal. Als er brand of ziektes uitbreken, zijn al deze varkens de dupe. De dieren van deze boer zijn bestemd voor de export. Wanneer ze op transport gaan, kunnen ze voor het eerst - en tegelijk ook voor de laatste keer - de buitenlucht opsnuiven. Een varken is een zeer intelligent dier, sociaal en zindelijk. Door de manier waar op ze hier gehouden gaan worden, wordt hier volledig aan voorbij ge gaan. Ze horen naar buiten te kun nen. gras te eten, in de grond te wroeten, modderbaden of stofbaden te nemen, te spelen, enz Op Tholen wonen ruim 40.000 varkens, en ik heb er nog nooit één buiten gezien! Daarbij wordt in zulke megastallen veel antibiotica gebruikt. Dieren ra ken besmet met antibioticaresistente bacteriën en we weten allemaal wat er dan gebeurt Twee weken geleden was er een zeer goede documentaire van de VPRO over de bio industrie op te levisie: Vlees noch vis. Ik hoop dat veel mensen dit gezien hebben en hier iets mee doen. Alhoewel op het andere net Carolien Tensen was, en ja, daar hoef je minder bij na te den ken! Dominique du Fossé, lid werkgroep Zeeland Partij voor de Dieren, Scherpenisse. Dat had ze verklaard tegenover de politie, maar donderdag kwam ze op de zitting van de meervoudige strafkamer in Middelburg hierop te rug. „Ik keek weliswaar tegen de zon in, maar ik had een zonnebril op. Ik was niet opgejaagd, maar juist ontspannen", vertelde ze. Offi cier van justitie E. Bethlehem liet de zwaarste aanklacht, dat verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig en on oplettend zou hebben gereden, val len. De automobiliste was volgens de officier schuldig aan de verkeers overtreding, omdat ze had verzuimd voorrang te verlenen aan het tege moetkomende verkeer. „Het zicht werd door een vluchtheuvel ontno men. De overtreding is wel gebeurd. Daarvoor is voldoende bewijs." De officier eiste 250 euro boete en vier maanden voorwaardelijke rijontzeg ging- Bij de botsing liep een inzittende van de tegemoetkomende auto een polsbreuk op. De vrouw ondervindt nog steeds de naweeën van het on geval, want medisch onderzoek had uitgewezen dat ze haar pols nooit meer optimaal kan gebruiken. De verdachte had wel contact ge zocht met het slachtoffer, maar de bestuurder was daar niet van ge diend geweest. De Bruse reed aanvankelijk achter een tractor met aanhanger toen ze op de bewuste zaterdagmorgen rond tien uur de kruising naderde. De snelheid was laag en de auto was al rollend de kruising opgegaan. Een motorrijder die achter haar reed had de tegenligger wel gezien. Sinds die dag zei de vrouw onzekerder te zijn in het verkeer. Ze had ook regelma tig een herbeleving van het ongeluk gehad. Ze wees verder op het ge vaar van de kruising. „Een week la ter gebeurde er op dezelfde plaats weereen ongeluk." Raadsman R. Maat zei dat zijn cliënt zeer aangeslagen was ge weest door het ongeval en vond dat ze genoeg was gestraft. Hij was het eens met de officier, maar vroeg toch de boete voorwaardelijk op te leggen. De rechtbank doet 23 juni uitspraak. Zaterdag kunnen liefhebbers van de Opel Manta hun hart ophalen. Le den van de Opel Mantaclub Nederland, waaronder een aantal Tholena- ren, maken dan een rondrit over het eiland en bezoeken het streekmu seum de Meestoof in Sint-Annaland. één. ouderling. Evenals jaren zonder predikant." De samenstellers zijn tevreden met het resultaat. Een stuk geschiedenis van Scherpenisse is vastgelegd en ze hopen dat het boek gelezen wordt. „Maar bovenal dat het werk van de Heere doorgegeven wordt", zegt Hans Duvekot. De Gereformeerde Gemeente telde eind vorig jaar 354 leden en 331 doopleden. 'Gods trouwe zorg 1861-2011' is ge drukt in een oplage van 500 exem plaren. Aan de leden is, per gezin, een exemplaar uitgereikt. Belang stellenden kunnen het boek verkrij gen via diaken W. Heijboer, Hoge Markt 20 in Scherpenisse. De leden van de club overnachten het weekend op camping Stavenisse aan de Scheldseweg. Zaterdag van af tien uur is er tijd om te verzame len en koffie te drinken. De deelne mers komen uit heel Nederland en krijgen dan een bolus aangeboden. Om elf uur is het vertrek. Martien van de Velde coördineert het evene ment voor Zeeland. Hij is blij dat er nog plaats is voor de club. „Op steeds meer campings verdwijnen de open terreinen. Mijn vriendin komt van Stavenisse en wees me op deze camping. Hier kan de auto nog bij de tent of de caravan staan. Dat is heel belangrijk want de liefhebber heeft er veel in geïnvesteerd en wil zijn auto niet zomaar op een par keerterrein plaatsen." De Manta kwam op 25 september 1970 voor het eerst uit de fabriek en bleef tot 1988 in productie. De spor tieve wagen was een opvolger van de Opel Ascona en moest concurre ren met de Ford Capri. Er kwamen twee generaties op de weg. Eerst de Manta A en vanaf 1975 de Manta B. De eerste heeft vooral ronde vor men, de tweede hoekige. Ook de rij- eigenschappen verschillen. Van bei den is aan aantal modellen te zien als ze een rondrit maken. In totaal zijn er ruim 1 miljoen gemaakt. In verschillende series. „De Manta B rijdt comfortabeler. Als je in een Manta rijdt word je altijd bekeken. Het voordeel is ook nog dat we er zelf aan kunnen sleutelen. Heel veel is nog mechanisch." Het bezoek aan het streekmuseum is een verrassing. De leden weten niet van te voren waar ze naar toe gaan „We doen altijd iets wat helemaal niets met de auto te maken heeft. Ik heb het in de uitnodiging een beetje cryptisch omschreven." De rondrit zal zoveel mogelijk langs de zeedijken gaan, vertelt Van de Velde. Om hier en daar op de dijk even te pauzeren zodat er foto's ge maakt kunnen worden van de auto en zijn bestuurder met op de achter grond de Oosterschelde. Volgens Van de Velde zijn het niet alleen ou deren die een Manta bezitten. De laatste jaren blijken ook jongeren geïnteresseerd in dit model. .Ze maken er een project van. Maar er zijn ook mensen die er vroeger een tje hebben gehad en die hem begon nen te missen." Op Tholen zijn Sebastiaan van der Putten uit Sint-Maartensdijk en Arie Weijler uit Sint-Annaland Mantabe- zitters. Zeelend telt zo'n 25 leden, landelijk zijn er bijna 1000 leden. Van der Putten zal meedoen aan de toerrit, maar Weijlers auto is kapot. Hij gaat er 's avonds een kijkje ne men. Ook anderen belangstellenden mogen op de camping komen kij ken, zegt Van de Velde, bijvoor beeld zaterdagochtend tussen 10 en 11 uur. De gemeente Tholen is in Zeeland op de tweede plaats geëindigd en landelijk op de zestiende plaats in de verkiezing tot MKB-vriendelij- ke gemeente. Ondernemers hebben daarvoor de gemeente beoordeeld op tevredenheid, imago, lokale lasten, communicatie en beleid. Opmerkelijk is dat Tholen in de lijst met de dertien Zeeuwse ge meenten is gestegen van de negen de naar de tweede plaats. Goes staat bovenaan met het hoogste cijfer voor tevredenheid (7,3) en hoogste scores op de andere gebie den. Tholen scoort alleen hoger op het gebied van communicatie en beleid en staat daarbij op één. Voor tevredenheid haalt onze gemeente een 7,1. Met imago staat ze op de zesde plaats, en met lasten op de derde plek.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 3