Vijf nieuwe bedrijfswagens
voor duurzamere gemeente
zwarte trekpaarden het mooist'
'Ieder zijn smaak, maar ik vind
Keersluis Tholen mag
schepen niet hinderen
'Vang gevolgen voor
sociale werkplaats op'
Training tegen eenzaamheid
Familiedag bij Budelpack
Fluplandse jongeren slapen
nacht onder kartonnen doos
Spannende tasjes
te leen in bieb
Vrijdag 3 juni 2011
15
De meerderheid van de gemeenteraad is voor de aanleg
van een keersluis op de kop van de haven van Tholen met
een brede doorvaartopening. Hoe breed die kan worden, is
nog niet duidelijk. Volgens wethouder Kees van Dis kon
Rijkswaterstaat daar nog geen antwoord op geven. Schip
persvereniging Schuttevaer pleitte voor een opening van
90 meter, maar volgens Rijkswaterstaat is 47 meter vol
doende. Henk Nieuwenhuis (PvdA) noemt opmerkingen
van fractiegenoot Ellen van der Wal ongelukkig.
Speelmansplaten
Technocratisch
Omdat Budelpack dit jaar 40 jaar bestaat, worden er di
verse festiviteiten georganiseerd om daarbij stil te staan.
De eerste jubileumactiviteit was vorige week: een fami
liedag. Werknemers leidden daarbij hun eigen familie
rond in het bedrijf, waar alle werkzaamheden gewoon in
volle gang waren.
Maatwerk
Vijf Thoolse koren
in Middelburg
In gesprek
Onderbelicht
Renaults zijn minder milieubelastend en zuiniger
Hij heeft een groot rijbewijs en rijdt op een grote
vrachtwagen door Europa. Maar sinds kort heeft Marco
van Gorsel uit Stavenisse ook een koetsiersbewijs. Om
het dubbelspan van zwarte Belgische trekpaarden Tos-
ca en Jenta over de Thoolse wegen te leiden. Nodig
voor de verzekering, maar dat niet alleen, legt de 32-ja-
rige menner uit.
Serieuzer
Het open jeugdwerk van de Hervormde Gemeente Sint
Philipsland heeft vrijdagavond met zeven jongeren en
twee leidinggevenden buiten geslapen op een stuk kar
ton. Ze hielden een Nacht zonder dak, een actie van de
christelijke organisatie Tear (Tegen Armoede), die zich
inzet voor straatkinderen in onder meer Bolivia, Kenia
en Cambodja. De jongeren lieten zich door familie,
vrienden en bekenden sponsoren en hebben zo 1511,25
euro opgehaald voor Tear.
Kerkbrik
Motie van CU krijgt steun van bijna alle fracties
Tholen gaaf ui regionaal of provinciaal verband bekijken
of er maatregelen genomen kunnen worden om te voor
komen dat mensen door de bezuinigingen op de sociale
werkplaatsen tussen wal en schip vallen. Waar mogelijk
moeten ze passend werk worden aangeboden. Dat is de
uitkomst van het debat over het voorstel van b. en w.
over het onderhandelingsresultaat tussen de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk over een
bestuursakkoord.
Vrachtwagenchauffeur Marco van Gorsel uit Stavenisse nu ook koetsier
Nieuwenhuis: Opmerking over mensenlevens ongelukkig
De keersluis moet een deel van
Tholen beschermen tegen hoog wa
ter als het Volkerak-Zoommeer ge
bruikt wordt als waterberging. Dat
kan 1 keer in de 1400 jaar gebeuren.
De gemeente kan aangeven welke
voorkeur ze heeft. De meeste frac
ties stemden in met het voorstel van
b. en w.. Dat is variant D1een keer
sluis op de kop van de haven. Het is
wel de duurste oplossing, maar op
deze manier zijn de belangen van
alle betrokken partijen (bewoners
Waterfront, binnenvaart en recre
atievaart en het zicht op de oude
stad) volgens b. en w. het best ge
waarborgd.
Uit de toelichting van Van Dis bleek
dat lang nog niet alle vragen zijn
beantwoord. In de commissie ruim
te pleitte Giel Verkamman van
Schuttevaer voor een opening van
90 meter. Dat is 4 keer de breedte
van de schepen die op het Schelde-
Rijnkanaal varen, zei hij toen. Maar
volgens Rijkswaterstaat is dat hier
niet van toepassing. Deze factor
geldt voor havens aan stromende
wateren zoals de Rijn. Volgens
Rijkswaterstaat kan de breedte van
de doorgang variëren tussen 24 en
47 meter. Op andere vragen is nog
geen antwoord, lichtte Van Dis toe.
„Er is nog veel huiswerk te doen."
Een van de vragen was of de Oes-
terdam gebruikt zal worden als al
ternatieve route voor inwoners van
de Bevelanden als de waterberging
in Tholen samenvalt met een evacu
atie in de rest van Zeeland. Volgens
Rijkswaterstaat is dat een zaak voor
de veiligheidregio. De dienst zal na
gaan of het in het plan is opgeno
men. Han van 't Hof (ABT) wilde
weten of er ook is gekeken naar de
woningen die momenteel op het ter
rein van de Speelmansplaten wor
den gebouwd. „Als de weg langs de
Oesterdam onder water staat, dan
staan de huizen daar ook onder wa
ter." Volgens Van Dis is het onder
deel van een bestemmingsplan dat
ook door Rijkswaterstaat is goedge
keurd. Bovendien is er met de on
dernemer van de Speelmansplatén
overleg geweest. „Het is een be
wuste keuze van de ondernemer en
het valt onder de verantwoordelijk
heid van Rijkswaterstaat."
Zowel SP als ABT herhaalden dat ze
geen ostakels willen omdat het risi
co op wateroverlast gering is. Vol
gens Theo Vogelaar van de SP zal de
overlast 'een klein verdrietje' ver
oorzaken. Bewoners kunnen op tijd
worden gewaarschuwd en krijgen
schadevergoeding. Peter Kraamer
(SGP) was het daar niet mee eens.
Hij stelde dat de overheid de taak
heeft om een 'zo veilig mogelijke
oplossing te zoeken waarin alle be
langen worden behartigd.' Volgens
Kraamer staat de binnenvaart hier in
voorop." Hij pleitte net als Van 't
Hof voor een veilige doorgang voor
de beroepsvaart op het Schelde-
Rijnkanaal en een scheiding van be
roepsvaart en recreatievaart bij het
binnenvaren van de haven.
Henk Nieuwenhuis (PvdA) temper
de de uitlatingen die zijn collega El
len van der Wal-Vermeulen eerder
maakte in de commissie ruimte. Na
melijk dat er mensenlevens in ge
vaar zouden kunnen komen als er
geen keersluis wordt aangelegd.
Nieuwenhuis kon toen zelf het
woord niet voeren omdat hij de
commissie ruimte voor moest zitten
bij afwezigheid van Rien Klippel
(SGP). „Dat waren ongelukkige op
merkingen. Het gaat voornamelijk
om overlast. Het enige gevaar dat
mensen aan het Waterfront kunnen
lopen is als ze op dat moment in een
lift zitten. Er is zes jaar geleden al
met de bewoners van Waterfront
over gesproken."
Volgens Nieuwenhuis komt de dam
er alleen omdat Tholen 'een beetje
vergeten was omdat het aan het eind
van de waterberging ligt.' „Rijks
waterstraat is een technocratisch ge
leid ministerie. Pas in januari hoor
den we ervan. Maar ze is best in
staat om er een prachtige oplossing
voor te vinden."
Volgens Gré Boelhouwers is Schut
tevaer goed in staat de belangen
van de binnenvaart te behartigen.
„Maar wij zitten hier voor de stad
Tholen." Volgens haar kunnen
Schuttevaer en Rijkswaterstaat sa
men de zaak op lossen. Maar daar
was Van 't Hof het niet mee eens.
Hij vond dat alle belangen meege
nomen moesten worden. CDA en
CU waren het eens met het voor
stel, al was het voor Bram van de
Sande (CU) van belang om na te
gaan waar 'de gemeente zelf ver
antwoordelijk voor is.'
Een groep vrijwilligers van de vrij
willige thuiszorg van de gemeente
Tholen heeft vorige week een inten
sieve training gevolgd. Het thema
was Nabij zijn in eenzaamheid. Het
was een gemengde groep met vrij
willige telefonistes, mensen uit de
praktische thuiszorg en vrijwilligers
van het maatjesproject. In de och
tend werd de betekenis van een
zaamheid uitgeplozen, 's Middags
oefenden de cursisten om zo dicht
Zo konden vaders, moeders, part
ners en kinderen bijvoorbeeld zien
hoe een grote zak met tientallen li
ters saus verwerkt werd in portie
zakjes van een paar gram. En hoe
dezelfde zakjes keurig gesorteerd in
een doos verpakt werden. Het ver
nuft van de machines volgen: het
ene onderdeel vouwt, het ander
lijmt, weer een ander draait de ver
pakking, of weegt het, tot aan de
doos. De bezoekers werden ook ge
trakteerd op een hapje en een drank-
je-
Wim Snoep uit Sint-Maartensdijk,
sinds 12 jaar monteur bij Budel
pack, nam zijn ouders Jaap en Jo-
mogelijk bij de beleving van een
zaamheid van de ander te komen.
Hierbij werd een trainingacteur in
gezet. Regelmatig kloppen nieuwe
cliënten in verband met eenzaam-
heidsproblematiek aan bij de vrij
willige thuiszorg. Consulent Jac
queline Heijboer is op zoek naar
mensen die zich in willen zetten als
maatje voor eenzame mensen in de
thuissituatie. Voor informatie tel:
0166-668315
sien Snoep (ook uit de smalstad) en
zijn vriendin Miranda Wessels uit
Scherpenisse mee naar zijn werk
plek. Hij is verantwoordelijk voor
het opstellen van nieuwe of bestaan
de productielijnen, onderhoud aan
machines, reparatie en het oplossen
van storingen.
Wie de fabriek binnen wil, moet
zich onderwerpen aan de hygiëne-
maatregelen. Dat betekent ten eerste
teen lange broek aan en dichte
schoenen. En vervolgens een over
jas aan, een haarnetje op en indien
nodig een baardkapje op de kin.
Dan goed handen wassen met water
en zeep.
De auto's vervangen vijf oude be
drijfswagens. De gemeente doet dat
om de tien jaar, ongeacht het aantal
kilometers dat de motor heeft ge
draaid. Overigens is dat ook een be
zuinigingsmaatregel. want eerder
werden de auto's al om de acht jaar
vervangen. Jan Sneep van het ge
meentebedrijf zegt dat de wagens be
hoorlijk belast worden en dat ze
daarom na de genoemde periode
worden afgeschreven. „Ze zijn altijd
zwaar beladen en de deuren gaan
vaak open en dicht."
De gemeente is met de aanschaf van
de nieuwe auto's overgestapt op een
nieuw merk: van Citroën naar Re
nault. Autobedrijf Renault Koese uit
Sint-Annaland heeft ze mogen leve
ren en daarmee was het een Thools
feestje. Want ook de opbouw en de
belettering is door Thoolse bedrijven
verzorgd.
„Wij waren de enige die volledig aan
de eisen van de gemeente kon vol
doen", zegt verkoopleider Jan-Wil
lem Goderie. „Onze bedrijfswagens
lopen voorop met hun euro5-motor
en we hebben maatwerk kunnen le
veren, zoals de hoogte van de laad
vloer, zodat die voldoet aan de arbo-
eisen van de gemeente wat betreft
tilhoogte." Goderie is blij dat de ge
meente buiten het bestaande merk
heeft gekeken. „Er is puur gekeken
naar de behoefte die er was. We heb
ben de auto's ook kunnen aanpassen
naar de wensen van de gebruikers."
De nieuwe auto's zijn vanaf maan
dag in bedrijf te zien. Het zijn twee
gesloten bestelauto's, die gebruikt
worden voor de bovenwijkse teams
en voor onderhoud en reparatie aan
pompen en gemalen. De één rijdt
door heel de gemeente en de ander
voornamelijk in Tholen en Oud-Vos-
semeer. Verder zijn er drie chassisca-
bines, waarvan twee een open laad-
baak hebben en één voorzien is van
een huif. Die worden gebruikt voor
de plantsoenendiensten van de wijk
teams. Twee gaan er rijden in Scher
penisse, Sint-Maartensdijk en Stave-
nisse en de auto met huif is te zien in
Poortvliet, Sint-Annaland en Sint
Philipsland. (advertentie IM.)
Juni is de Maand van het Spannende
boek en deze keer is dat het histori
sche misdaadverhaal onder het mot
to Galg Rad, misdaadverhalen
door de eeuwen heen. BibliOoster-
schelde speelt daarop in met de gra
tis uitleen van spannende tasjes. Die
tasjes zijn gevuld met drie spannen
de romans. De lener weet vooraf niet
welke boeken daar inzitten. Ook zijn
enkele tasjes gevuld met een cadeau,
namelijk het boekje Stille getuigen.
Sporen van misdaad in 25 verhalen.
De actie is voor leden van de bieb en
daarbij geldt zolang de voorraad
strekt. Vanaf nu kunnen bezoekers
van de bieb ook gebruikmaken van
gratis draadloos internet. Alle vesti
gingen van de bibliotheek zijn voor
zien van wifi en dat betekent dat be
zoekers met hun eigen laptop,
mobiele telefoon of iPad kunnen in
ternetten in de bieb en gebruik kun
nen maken van Office 2010.
Vijf Thoolse koren doen zaterdag en
zondag mee aan het Vól koren festi
val in Middelburg. Daar komen in
totaal 49 koren bijeen voor diverse
optredens verdeeld over twee dagen.
Er zijn koren uit diverse genres en
ze zijn te horen op diverse locaties
in de binnenstad. Er hadden zich
ruim 120 koren aangemeld, waar
door de organisatie over moest gaan
tot loting. Zo zijn popkoor A58. met
diverse Tholenaren onder de gelede
ren en dameskoor Kir Royal uit
Sint-Annaland opgenomen in het
programma. En ook het Cultikoor
uit Tholen onder leiding van Anton
Nuijten en het BZB vocaal ensem
ble uit Tholen onder leiding van Sa-
rien Bout-Sakko. Ook het na de vie
ring van Vosmeer 600 opgerichte
popkoor Voix treedt op in Middel
burg. Dat staat onder leiding van de
Fluplandse dirigente Esther van der
Linden die ook nog een ander koor
op het festival onder haar hoede
heeft, namelijk Rockz. Het festival
begint om één uur en duurt beide
middagen tot half vijf. Middelburg
vol koren is een initiatief van de
kunst- cultuurroute Middelburg.
Dat betekent dat op zondag 5 juni
ook allerlei galerieën en ateliers hun
deuren voor het publiek openen. De
toegang tot het festival is gratis.
De fractie van de CU diende de mo
tie in. Alle fracties, behalve die van
het CDA. stemden in met de motie
nadat wethouder Jan Oudesluijs
hem minder absoluut had gemaakt.
In de tekst van de CU stond dat de
gemeente passend werk aan zou
moeten bieden, maar dat ging hem
te ver. Met de toevoeging -waar mo
gelijk -, was het voor b. en w. ac
ceptabel. De motie heeft overigens
geen invloed op de algemene leden
vergadering van de VNG over de
kwestie.
Wel het amendement dat dezelfde
CU indiende. Daarin wordt het Rijk
opgeroepen de gemeente de nadeli
ge financiële gevolgen van het nieu
we beleid volledig te compenseren.
Burgemeester Nuis, die de onder
handelingen voert, liet na een schor
sing weten dat b. en w. zich konden
vinden in het amendement. De
meeste fracties zijn het met b. en w.
eens om in te stemmen met het be
stuursakkoord zodat de er op de le
denvergadering van de VNG nog
onderhandel kan worden. PvdA en
SP hadden al laten weten daar niet
mee in te zullen stemmen. Dat ge
beurde nu ook niet. Jan Heshof (Pv
dA) vond dat de gemeente 'onver
antwoorde risico's' loopt als er
bezuinigd wordt op de sociale werk
voorziening. Hij begreep wel dat er
bezuinigd moet worden, maar niet
op deze manier. Volgens hem zal de
vraag naar zorg toenemen en de ge
meente voor extra kosten stellen. Er
maken ongeveer 100 inwoners ge
bruik van de wsw. Een deel daarvan
moet voortaan beschut werk in het
gangbare bedrijfsleven worden aan
geboden. Hij riep op om naar sa
menwerkingsverbanden te zoeken.
„Decentraliseren kost meer geld.
Laat een krachtig nee horen."
De SGP vreesde ook voor een ach
teruitgang voor deze categorie men
sen. Bert van Eenennaam wees op
de brieven die het Klaverblad Zee
land, de belangenvereniging werk
nemers sociale werkvoorziening en
Philadelphia aan de gemeente heb
ben gestuurd. „Het is onduidelijk
wat de gevolgen zullen zijn. Maar
als we niet tekenen, kunnen we ook
geen aanspraak maken op de voor
delen van het akkoord. We willen
wel mee blijven denken. Blijf in ge
sprek voor aanvullende financiering.
Neem onze zorg mee naar de VNG-
vergadering."
Theo Korevaar (SP) kon zich niet
vinden in het onderhandelingsresul
taat. „We worden gelokt met geld.
maar wie is er de dupe? De wajong,
de wsw, de mensen met een uitke
ring. Er zullen alleen maar meer
mensen komen met een uitkering."
De SP zou geld willen reserveren
om de kosten van de bijstand aan te
vullen.
De VVD liet bij monde van Jack
Werkman weten de zorg te delen
van de ingrepen in de sociale werk
voorziening. Maar vond ook dat de
VNG in gesprek moet blijven en
moet nagaan of er aanvullende fi
nanciering nodig is.
ABT had grote moeite met het voor
stel. Hij vond het bijvoorbeeld on
verteerbaar dat arbeidsgehandicap
ten te werk gesteld kunnen worden
terwijl ze minder dan het minimum
loon verdienen. „Het is ook de vraag
of de werknemers ze in dienst zullen
nemen. Beweeg het kabinet om be
trokken te blijven. En laat het bij
passen als het niet lukt."
Bram van de Sande zei dat de CU
'garanties' in wilde bouwen. Dat
was de reden voor het indienen van
het amendement en de motie. Gert-
Jan Boudeling (CDA) was de enige
die positief reageerde op het resul
taat. Volgens hem zit er ook een
prikkel in voor mensen 'die niet wil
len, maar wel kunnen werken.' Wel
gaf hij aan dat er een dilemma in zit.
Het positieve van het VN B-akkoord
tegenover het pijnpunt voor de wsw.
Volgens hem is het een kwestie van
het verschil delen.
Nuis zei dat iedereen het wel met el
kaar eens is over de aanpak van de
problemen aan de onderkant van de
arbeidsmarkt. Hij somde de bedra
gen op die naar de gemeenten gaan
om meer taken uit te voeren. „De
vraag is of het voor de wsw toerei
kend is. Maar we krijgen ook minder
regelgeving en meer beleidsruimte.
Dat blijft een beetje onderbelicht. De
discussie gaat er vooral over dat er
minder geld komt. Als u nu nee zegt,
kan ik niet meer deelnemen aan de
algemene vergadering waar moties
en resoluties worden ingediend. De
300.000 euro die er minder komt
voor de wsw is voor nieuwe geval
len. Voor mensen die niet beschut
kunnen werken, blijft de wajong be
staan. Ik hoop niet dat u denkt dat de
VNG maar een beetje aan zit te rom
melen." De motie die Roland van
Tilborg uit Sint-Maartensdijk na
mens de SP indiende in de provincia
le staten qm niet akkoord te gaan met
het onderhandelingsakkoord, werd
verworpen. Zeeland vindt de voorde
len groter dan de nadelen.
De familie Snoep wordt onderworpen aan hygiënemaatregelen hij
het betreden van de fabriek. V.l.n.r. Josien en Jaap, Miranda Wessels
en Wint.
Jan-Willem Goderie van Renault Koese overhandigt de sleutels aan wethouder Kees van Dis (rechts).
Links chauffeur Peter van de Ree.
De gemeente Tholen is weer een stapje verder in de uitvoering van haar
duurzame beleid. Wethouder Kees van Dis nam vrijdag bij het gemeen
tebedrijf in Sint-Maartensdijk vijf nieuwe bedrijfswagens in ontvangst.
Ze zijn voorzien van een zogeheten euroS-motor en voldoen daarmee
aan de nieuwste eisen (geldig tot 2016) met betrekking tot Cü2-uit-
stoot. Daarmee zijn ze minder milieubelastend, maar ook zuiniger in
gebruik.
,Je hebt het altijd wel nodig als je
aangespannen rijdt, maar je leert
hoe je moet inspannen en hoe je
moet uitspannen. Maar ook van al
les over het paard, over voeding,
over ziektes en de verkeersregels. Ik
vind het belangrijk want ik wil meer
gaan rijden voor bruiloften en par
tijen."
Onlangs reed hij voor het eerst met
een bruidspaar, Helleman-Melling
in Scherpenisse. Met de twee volle
zussen Tosca (8 jaar) en Jenta (6
jaar) van de Steenoven voor de
koets. Ze hebben dezelfde vader en
dezelfde moeder en komen uit Be-
rendrecht van de 71-jarige Belgi
sche fokker Alfons van den Boo
gaard die bij de bruiloft ook op de
bok zat.
„Het is een heel mooi span. Allebei
zwart. Ieder zijn eigen smaak, maar
ik vind zwart heel mooi. Een Bel
gisch of Zeeuwse trekpaard is een
fors dier. Ze hebben een grote maat,
met een schofthoogte van 1,68 me
ter.
Van Gorsels vader was boer. Hij had
een bedrijf aan de Kerkstraat en ge
bruikte luxe paarden waarmee hij
dressuur reed en hindernis sprong,
maar ook de akker ploegde. Zijn
broer Kees had ook een trekpaard.
Vera van 't Kerkzicht. Marco kocht
het dier van hem. Het dier is inmid
dels al 21 jaar oud en slijt haar da
gen in Halsteren waar ook de andere
paarden uit de stal van Van Gorsel
grazen. „Ze staan altijd buiten."
Volgend jaar komt er een dochter
van Tosca bij. ,Ze is nu een jaar,
maar op haar tweede is ze al be
leerd. Als de veulens een jaar oud
zijn. gaan ze mee in het span. Ze le
ren ploegen, zaaien en bomen sle
pen. Samen met hun moeder." Uit
eindelijk werkt Van Gorsel toe naar
een vierspan. Maar dat is nog toe
komstmuziek. Toch wordt zijn hob
by steeds serieuzer. Hij heeft er wel
tijd voor. De vrachtwagenchauffeur
is vijf dagen van huis en vijf dagen
thuis. „Ik rij samen met Martin
Dorst uit Sint-Annaland op een
vrachtwagen van AB Texel. In Ne-
derland maar ook naar België,
Luxemburg, Duitsland, Frankrijk,
en Polen. Hoofdzakelijk aardappels.
Die gaan overal naar toe. Maar we
brengen er ook weer hier mee naar
toe. Het kan zijn dat we een vracht
onder Parijs lossen en weer aardap
pelen voor hier inladen. Het is een
mooi beroep. Je komt overal. Maar
als ik vijf dagen thuis ben, dan is dit
heel leuk om te doen. Ik wil het ver
der uitbreiden."
Van Gorsel had naast Jenta Zwieta
lopen. Een sloom paard, zegt hij. De
Stavenissenaar zocht een vervanger.
Hij reisde er voor naar Dodl. net
over de grens met Zeeuws-Vlaande-
ren en vond er een blauwschimmel.
De Stavenissenaar twijfelde en de
koop ging niet door. „Via fokker
Leo van Nieuwenhuijzen van Broe
dershof uit Sint Philpsland ben ik in
Berendrecht terecht gekomen. De
paarden stonden helemaal achterin
de wei en kwamen naar mij toegelo
pen. tot aan de dam. Dat kan eigen
lijk niet mooier. Toen heb ik Tosca
gekocht. Die is nog feller dan Jen
ta."
Van Gorsel haalde eerst het koet-
sierbewijs voor enkelspan in Soe-
rendonk in het zuidoosten van
Noord-Brabant. In februari voor het
dubbelspan. Aan de andere kant van
Nederland. Op Terschelling. ,Jk
had les van een Belgische van 70
jaar. Ze werd gevraagd om een
week les te gaan geven op Terschel
ling bij een huifkarbedrijf dat toch
ten over het strand houdt. Toen heb
ik ook maar een week vrij genomen
en ben ik naar Terschelling ge
gaan."
Van Gorsel is nog niet uitgeleerd.
Hij wil ook nog voor hoefsmid le
ren. „Om mijn eigen paarden te
kunnen beslaan. Dan kan ik straks
van hoefsmid en menner misschien
wel mijn beroep maken. Maar dan
kan nog wel tien jaar duren."
Plannen genoeg. Zijn wagenpark
breidt hij verder uit. Hij heeft een
Jan Plezier, een huifkar waar 12 tot
14 mensen in kunnen. Een Holland
se kerkbrik die ongeveer 130 jaar
oud is. Met, oorspronkelijk, grote
glazen ramen aan de zijkanten.
Maar ook een jachtkoets uit 1908
die hij in Friesland kocht. „Ik was
bij een boer in Emmen aan het laden
en zat in een tijdschrift te bladeren
waar de koets in te koop stond. Hij
bleek in Tzum bij Franeker te staan.
Ik ben gaan kijken en heb hem ge
kocht. In ben er op een dag met een
oplegger, een ambulancekar, in drie
uur heen gereden, heb hem opgela
den en ben in 3,5 uur terug gere
den." Ze staan in de schuur aan de
Langeweg in Sint-Annaland.
Van Gorsel is nog lang niet klaar
want hij zou nog graag met een
vierspan willen rijden. Daarvoor is
een vierspantuig nodig. „Maar daar
moet ik nog voor sparen".
Zeven jongeren en twee leidinggevenden van het open jeugdwerk
van de Hervormde Gemeente Sint Philipsland hebben een nachtje in
een kartonnen doos doorgebracht.
scholing aan, zodat zij weer toe
komstperspectief hebben.
Het groepje van het jeugdwerk is na
de voorlichting begonnen met het
opbouwen van hun tijdelijke onder
komen in de tuin van de pastorie
aan de Kerkring: tenten van karton
en plastic. Na zonsondergang is een
kampvuurtje gemaakt, waar om
heen het groepje heeft zitten klet
sen. Uiteindelijk hebben ze hun
slaapplekken opgezocht.
Het prima weeF maakte veel goed.
Het blijft primitief om met een
slaapzak op een stuk karton te lig
gen. „Na een tijdje voel je dat een
matras toch wel lekker is", laat Jan
Voorwinden van het jeugdwerkteam
weten. „Op deze wijze hebben we
toch een beetje een indruk gekregen
van de wijze waarop straatkinderen
de nacht moeten doorbrengen."
Marco van Gorsel (rechts) gaf zaterdag de teugels uit handen tijdens de gezelligheidsrit op Tholen.
De avond startte in het jeugdge-
bouw van de gemeente met een
voorlichtingsfilm en presentatie van
Tear. Daarbij werd een indruk ge
geven van de situatie waarin straat
jongeren in Bolivia verkeren. Ze
zijn dakloos, leiden honger, gaan de
criminaliteit of de prostitutie in,
zijn drugsverslaafd en/of tiener
moeder. De meesten van deze jon
geren maken deel uit van een
straatbende, want alleen kunnen ze
niet overleven. Dit maakte behoor
lijk wat indruk op de Fluplandse
jongeren. Die konden zich dat bijna
niet voorstellen, omdat zij dit in
hun leven niet zo gauw zullen te
genkomen.
Tear steunt lokale organisaties zoals
Mosoj Yan. Die gaan de straat op
om met de jongeren in contact te
komen. Ze bieden hen onderdak en