Vijf nieuwe bedrijfswagens voor duurzamere gemeente zwarte trekpaarden het mooist' 'Ieder zijn smaak, maar ik vind Keersluis Tholen mag schepen niet hinderen 'Vang gevolgen voor sociale werkplaats op' Training tegen eenzaamheid Familiedag bij Budelpack Fluplandse jongeren slapen nacht onder kartonnen doos Spannende tasjes te leen in bieb Vrijdag 3 juni 2011 15 De meerderheid van de gemeenteraad is voor de aanleg van een keersluis op de kop van de haven van Tholen met een brede doorvaartopening. Hoe breed die kan worden, is nog niet duidelijk. Volgens wethouder Kees van Dis kon Rijkswaterstaat daar nog geen antwoord op geven. Schip persvereniging Schuttevaer pleitte voor een opening van 90 meter, maar volgens Rijkswaterstaat is 47 meter vol doende. Henk Nieuwenhuis (PvdA) noemt opmerkingen van fractiegenoot Ellen van der Wal ongelukkig. Speelmansplaten Technocratisch Omdat Budelpack dit jaar 40 jaar bestaat, worden er di verse festiviteiten georganiseerd om daarbij stil te staan. De eerste jubileumactiviteit was vorige week: een fami liedag. Werknemers leidden daarbij hun eigen familie rond in het bedrijf, waar alle werkzaamheden gewoon in volle gang waren. Maatwerk Vijf Thoolse koren in Middelburg In gesprek Onderbelicht Renaults zijn minder milieubelastend en zuiniger Hij heeft een groot rijbewijs en rijdt op een grote vrachtwagen door Europa. Maar sinds kort heeft Marco van Gorsel uit Stavenisse ook een koetsiersbewijs. Om het dubbelspan van zwarte Belgische trekpaarden Tos- ca en Jenta over de Thoolse wegen te leiden. Nodig voor de verzekering, maar dat niet alleen, legt de 32-ja- rige menner uit. Serieuzer Het open jeugdwerk van de Hervormde Gemeente Sint Philipsland heeft vrijdagavond met zeven jongeren en twee leidinggevenden buiten geslapen op een stuk kar ton. Ze hielden een Nacht zonder dak, een actie van de christelijke organisatie Tear (Tegen Armoede), die zich inzet voor straatkinderen in onder meer Bolivia, Kenia en Cambodja. De jongeren lieten zich door familie, vrienden en bekenden sponsoren en hebben zo 1511,25 euro opgehaald voor Tear. Kerkbrik Motie van CU krijgt steun van bijna alle fracties Tholen gaaf ui regionaal of provinciaal verband bekijken of er maatregelen genomen kunnen worden om te voor komen dat mensen door de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen tussen wal en schip vallen. Waar mogelijk moeten ze passend werk worden aangeboden. Dat is de uitkomst van het debat over het voorstel van b. en w. over het onderhandelingsresultaat tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk over een bestuursakkoord. Vrachtwagenchauffeur Marco van Gorsel uit Stavenisse nu ook koetsier Nieuwenhuis: Opmerking over mensenlevens ongelukkig De keersluis moet een deel van Tholen beschermen tegen hoog wa ter als het Volkerak-Zoommeer ge bruikt wordt als waterberging. Dat kan 1 keer in de 1400 jaar gebeuren. De gemeente kan aangeven welke voorkeur ze heeft. De meeste frac ties stemden in met het voorstel van b. en w.. Dat is variant D1een keer sluis op de kop van de haven. Het is wel de duurste oplossing, maar op deze manier zijn de belangen van alle betrokken partijen (bewoners Waterfront, binnenvaart en recre atievaart en het zicht op de oude stad) volgens b. en w. het best ge waarborgd. Uit de toelichting van Van Dis bleek dat lang nog niet alle vragen zijn beantwoord. In de commissie ruim te pleitte Giel Verkamman van Schuttevaer voor een opening van 90 meter. Dat is 4 keer de breedte van de schepen die op het Schelde- Rijnkanaal varen, zei hij toen. Maar volgens Rijkswaterstaat is dat hier niet van toepassing. Deze factor geldt voor havens aan stromende wateren zoals de Rijn. Volgens Rijkswaterstaat kan de breedte van de doorgang variëren tussen 24 en 47 meter. Op andere vragen is nog geen antwoord, lichtte Van Dis toe. „Er is nog veel huiswerk te doen." Een van de vragen was of de Oes- terdam gebruikt zal worden als al ternatieve route voor inwoners van de Bevelanden als de waterberging in Tholen samenvalt met een evacu atie in de rest van Zeeland. Volgens Rijkswaterstaat is dat een zaak voor de veiligheidregio. De dienst zal na gaan of het in het plan is opgeno men. Han van 't Hof (ABT) wilde weten of er ook is gekeken naar de woningen die momenteel op het ter rein van de Speelmansplaten wor den gebouwd. „Als de weg langs de Oesterdam onder water staat, dan staan de huizen daar ook onder wa ter." Volgens Van Dis is het onder deel van een bestemmingsplan dat ook door Rijkswaterstaat is goedge keurd. Bovendien is er met de on dernemer van de Speelmansplatén overleg geweest. „Het is een be wuste keuze van de ondernemer en het valt onder de verantwoordelijk heid van Rijkswaterstaat." Zowel SP als ABT herhaalden dat ze geen ostakels willen omdat het risi co op wateroverlast gering is. Vol gens Theo Vogelaar van de SP zal de overlast 'een klein verdrietje' ver oorzaken. Bewoners kunnen op tijd worden gewaarschuwd en krijgen schadevergoeding. Peter Kraamer (SGP) was het daar niet mee eens. Hij stelde dat de overheid de taak heeft om een 'zo veilig mogelijke oplossing te zoeken waarin alle be langen worden behartigd.' Volgens Kraamer staat de binnenvaart hier in voorop." Hij pleitte net als Van 't Hof voor een veilige doorgang voor de beroepsvaart op het Schelde- Rijnkanaal en een scheiding van be roepsvaart en recreatievaart bij het binnenvaren van de haven. Henk Nieuwenhuis (PvdA) temper de de uitlatingen die zijn collega El len van der Wal-Vermeulen eerder maakte in de commissie ruimte. Na melijk dat er mensenlevens in ge vaar zouden kunnen komen als er geen keersluis wordt aangelegd. Nieuwenhuis kon toen zelf het woord niet voeren omdat hij de commissie ruimte voor moest zitten bij afwezigheid van Rien Klippel (SGP). „Dat waren ongelukkige op merkingen. Het gaat voornamelijk om overlast. Het enige gevaar dat mensen aan het Waterfront kunnen lopen is als ze op dat moment in een lift zitten. Er is zes jaar geleden al met de bewoners van Waterfront over gesproken." Volgens Nieuwenhuis komt de dam er alleen omdat Tholen 'een beetje vergeten was omdat het aan het eind van de waterberging ligt.' „Rijks waterstraat is een technocratisch ge leid ministerie. Pas in januari hoor den we ervan. Maar ze is best in staat om er een prachtige oplossing voor te vinden." Volgens Gré Boelhouwers is Schut tevaer goed in staat de belangen van de binnenvaart te behartigen. „Maar wij zitten hier voor de stad Tholen." Volgens haar kunnen Schuttevaer en Rijkswaterstaat sa men de zaak op lossen. Maar daar was Van 't Hof het niet mee eens. Hij vond dat alle belangen meege nomen moesten worden. CDA en CU waren het eens met het voor stel, al was het voor Bram van de Sande (CU) van belang om na te gaan waar 'de gemeente zelf ver antwoordelijk voor is.' Een groep vrijwilligers van de vrij willige thuiszorg van de gemeente Tholen heeft vorige week een inten sieve training gevolgd. Het thema was Nabij zijn in eenzaamheid. Het was een gemengde groep met vrij willige telefonistes, mensen uit de praktische thuiszorg en vrijwilligers van het maatjesproject. In de och tend werd de betekenis van een zaamheid uitgeplozen, 's Middags oefenden de cursisten om zo dicht Zo konden vaders, moeders, part ners en kinderen bijvoorbeeld zien hoe een grote zak met tientallen li ters saus verwerkt werd in portie zakjes van een paar gram. En hoe dezelfde zakjes keurig gesorteerd in een doos verpakt werden. Het ver nuft van de machines volgen: het ene onderdeel vouwt, het ander lijmt, weer een ander draait de ver pakking, of weegt het, tot aan de doos. De bezoekers werden ook ge trakteerd op een hapje en een drank- je- Wim Snoep uit Sint-Maartensdijk, sinds 12 jaar monteur bij Budel pack, nam zijn ouders Jaap en Jo- mogelijk bij de beleving van een zaamheid van de ander te komen. Hierbij werd een trainingacteur in gezet. Regelmatig kloppen nieuwe cliënten in verband met eenzaam- heidsproblematiek aan bij de vrij willige thuiszorg. Consulent Jac queline Heijboer is op zoek naar mensen die zich in willen zetten als maatje voor eenzame mensen in de thuissituatie. Voor informatie tel: 0166-668315 sien Snoep (ook uit de smalstad) en zijn vriendin Miranda Wessels uit Scherpenisse mee naar zijn werk plek. Hij is verantwoordelijk voor het opstellen van nieuwe of bestaan de productielijnen, onderhoud aan machines, reparatie en het oplossen van storingen. Wie de fabriek binnen wil, moet zich onderwerpen aan de hygiëne- maatregelen. Dat betekent ten eerste teen lange broek aan en dichte schoenen. En vervolgens een over jas aan, een haarnetje op en indien nodig een baardkapje op de kin. Dan goed handen wassen met water en zeep. De auto's vervangen vijf oude be drijfswagens. De gemeente doet dat om de tien jaar, ongeacht het aantal kilometers dat de motor heeft ge draaid. Overigens is dat ook een be zuinigingsmaatregel. want eerder werden de auto's al om de acht jaar vervangen. Jan Sneep van het ge meentebedrijf zegt dat de wagens be hoorlijk belast worden en dat ze daarom na de genoemde periode worden afgeschreven. „Ze zijn altijd zwaar beladen en de deuren gaan vaak open en dicht." De gemeente is met de aanschaf van de nieuwe auto's overgestapt op een nieuw merk: van Citroën naar Re nault. Autobedrijf Renault Koese uit Sint-Annaland heeft ze mogen leve ren en daarmee was het een Thools feestje. Want ook de opbouw en de belettering is door Thoolse bedrijven verzorgd. „Wij waren de enige die volledig aan de eisen van de gemeente kon vol doen", zegt verkoopleider Jan-Wil lem Goderie. „Onze bedrijfswagens lopen voorop met hun euro5-motor en we hebben maatwerk kunnen le veren, zoals de hoogte van de laad vloer, zodat die voldoet aan de arbo- eisen van de gemeente wat betreft tilhoogte." Goderie is blij dat de ge meente buiten het bestaande merk heeft gekeken. „Er is puur gekeken naar de behoefte die er was. We heb ben de auto's ook kunnen aanpassen naar de wensen van de gebruikers." De nieuwe auto's zijn vanaf maan dag in bedrijf te zien. Het zijn twee gesloten bestelauto's, die gebruikt worden voor de bovenwijkse teams en voor onderhoud en reparatie aan pompen en gemalen. De één rijdt door heel de gemeente en de ander voornamelijk in Tholen en Oud-Vos- semeer. Verder zijn er drie chassisca- bines, waarvan twee een open laad- baak hebben en één voorzien is van een huif. Die worden gebruikt voor de plantsoenendiensten van de wijk teams. Twee gaan er rijden in Scher penisse, Sint-Maartensdijk en Stave- nisse en de auto met huif is te zien in Poortvliet, Sint-Annaland en Sint Philipsland. (advertentie IM.) Juni is de Maand van het Spannende boek en deze keer is dat het histori sche misdaadverhaal onder het mot to Galg Rad, misdaadverhalen door de eeuwen heen. BibliOoster- schelde speelt daarop in met de gra tis uitleen van spannende tasjes. Die tasjes zijn gevuld met drie spannen de romans. De lener weet vooraf niet welke boeken daar inzitten. Ook zijn enkele tasjes gevuld met een cadeau, namelijk het boekje Stille getuigen. Sporen van misdaad in 25 verhalen. De actie is voor leden van de bieb en daarbij geldt zolang de voorraad strekt. Vanaf nu kunnen bezoekers van de bieb ook gebruikmaken van gratis draadloos internet. Alle vesti gingen van de bibliotheek zijn voor zien van wifi en dat betekent dat be zoekers met hun eigen laptop, mobiele telefoon of iPad kunnen in ternetten in de bieb en gebruik kun nen maken van Office 2010. Vijf Thoolse koren doen zaterdag en zondag mee aan het Vól koren festi val in Middelburg. Daar komen in totaal 49 koren bijeen voor diverse optredens verdeeld over twee dagen. Er zijn koren uit diverse genres en ze zijn te horen op diverse locaties in de binnenstad. Er hadden zich ruim 120 koren aangemeld, waar door de organisatie over moest gaan tot loting. Zo zijn popkoor A58. met diverse Tholenaren onder de gelede ren en dameskoor Kir Royal uit Sint-Annaland opgenomen in het programma. En ook het Cultikoor uit Tholen onder leiding van Anton Nuijten en het BZB vocaal ensem ble uit Tholen onder leiding van Sa- rien Bout-Sakko. Ook het na de vie ring van Vosmeer 600 opgerichte popkoor Voix treedt op in Middel burg. Dat staat onder leiding van de Fluplandse dirigente Esther van der Linden die ook nog een ander koor op het festival onder haar hoede heeft, namelijk Rockz. Het festival begint om één uur en duurt beide middagen tot half vijf. Middelburg vol koren is een initiatief van de kunst- cultuurroute Middelburg. Dat betekent dat op zondag 5 juni ook allerlei galerieën en ateliers hun deuren voor het publiek openen. De toegang tot het festival is gratis. De fractie van de CU diende de mo tie in. Alle fracties, behalve die van het CDA. stemden in met de motie nadat wethouder Jan Oudesluijs hem minder absoluut had gemaakt. In de tekst van de CU stond dat de gemeente passend werk aan zou moeten bieden, maar dat ging hem te ver. Met de toevoeging -waar mo gelijk -, was het voor b. en w. ac ceptabel. De motie heeft overigens geen invloed op de algemene leden vergadering van de VNG over de kwestie. Wel het amendement dat dezelfde CU indiende. Daarin wordt het Rijk opgeroepen de gemeente de nadeli ge financiële gevolgen van het nieu we beleid volledig te compenseren. Burgemeester Nuis, die de onder handelingen voert, liet na een schor sing weten dat b. en w. zich konden vinden in het amendement. De meeste fracties zijn het met b. en w. eens om in te stemmen met het be stuursakkoord zodat de er op de le denvergadering van de VNG nog onderhandel kan worden. PvdA en SP hadden al laten weten daar niet mee in te zullen stemmen. Dat ge beurde nu ook niet. Jan Heshof (Pv dA) vond dat de gemeente 'onver antwoorde risico's' loopt als er bezuinigd wordt op de sociale werk voorziening. Hij begreep wel dat er bezuinigd moet worden, maar niet op deze manier. Volgens hem zal de vraag naar zorg toenemen en de ge meente voor extra kosten stellen. Er maken ongeveer 100 inwoners ge bruik van de wsw. Een deel daarvan moet voortaan beschut werk in het gangbare bedrijfsleven worden aan geboden. Hij riep op om naar sa menwerkingsverbanden te zoeken. „Decentraliseren kost meer geld. Laat een krachtig nee horen." De SGP vreesde ook voor een ach teruitgang voor deze categorie men sen. Bert van Eenennaam wees op de brieven die het Klaverblad Zee land, de belangenvereniging werk nemers sociale werkvoorziening en Philadelphia aan de gemeente heb ben gestuurd. „Het is onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn. Maar als we niet tekenen, kunnen we ook geen aanspraak maken op de voor delen van het akkoord. We willen wel mee blijven denken. Blijf in ge sprek voor aanvullende financiering. Neem onze zorg mee naar de VNG- vergadering." Theo Korevaar (SP) kon zich niet vinden in het onderhandelingsresul taat. „We worden gelokt met geld. maar wie is er de dupe? De wajong, de wsw, de mensen met een uitke ring. Er zullen alleen maar meer mensen komen met een uitkering." De SP zou geld willen reserveren om de kosten van de bijstand aan te vullen. De VVD liet bij monde van Jack Werkman weten de zorg te delen van de ingrepen in de sociale werk voorziening. Maar vond ook dat de VNG in gesprek moet blijven en moet nagaan of er aanvullende fi nanciering nodig is. ABT had grote moeite met het voor stel. Hij vond het bijvoorbeeld on verteerbaar dat arbeidsgehandicap ten te werk gesteld kunnen worden terwijl ze minder dan het minimum loon verdienen. „Het is ook de vraag of de werknemers ze in dienst zullen nemen. Beweeg het kabinet om be trokken te blijven. En laat het bij passen als het niet lukt." Bram van de Sande zei dat de CU 'garanties' in wilde bouwen. Dat was de reden voor het indienen van het amendement en de motie. Gert- Jan Boudeling (CDA) was de enige die positief reageerde op het resul taat. Volgens hem zit er ook een prikkel in voor mensen 'die niet wil len, maar wel kunnen werken.' Wel gaf hij aan dat er een dilemma in zit. Het positieve van het VN B-akkoord tegenover het pijnpunt voor de wsw. Volgens hem is het een kwestie van het verschil delen. Nuis zei dat iedereen het wel met el kaar eens is over de aanpak van de problemen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Hij somde de bedra gen op die naar de gemeenten gaan om meer taken uit te voeren. „De vraag is of het voor de wsw toerei kend is. Maar we krijgen ook minder regelgeving en meer beleidsruimte. Dat blijft een beetje onderbelicht. De discussie gaat er vooral over dat er minder geld komt. Als u nu nee zegt, kan ik niet meer deelnemen aan de algemene vergadering waar moties en resoluties worden ingediend. De 300.000 euro die er minder komt voor de wsw is voor nieuwe geval len. Voor mensen die niet beschut kunnen werken, blijft de wajong be staan. Ik hoop niet dat u denkt dat de VNG maar een beetje aan zit te rom melen." De motie die Roland van Tilborg uit Sint-Maartensdijk na mens de SP indiende in de provincia le staten qm niet akkoord te gaan met het onderhandelingsakkoord, werd verworpen. Zeeland vindt de voorde len groter dan de nadelen. De familie Snoep wordt onderworpen aan hygiënemaatregelen hij het betreden van de fabriek. V.l.n.r. Josien en Jaap, Miranda Wessels en Wint. Jan-Willem Goderie van Renault Koese overhandigt de sleutels aan wethouder Kees van Dis (rechts). Links chauffeur Peter van de Ree. De gemeente Tholen is weer een stapje verder in de uitvoering van haar duurzame beleid. Wethouder Kees van Dis nam vrijdag bij het gemeen tebedrijf in Sint-Maartensdijk vijf nieuwe bedrijfswagens in ontvangst. Ze zijn voorzien van een zogeheten euroS-motor en voldoen daarmee aan de nieuwste eisen (geldig tot 2016) met betrekking tot Cü2-uit- stoot. Daarmee zijn ze minder milieubelastend, maar ook zuiniger in gebruik. ,Je hebt het altijd wel nodig als je aangespannen rijdt, maar je leert hoe je moet inspannen en hoe je moet uitspannen. Maar ook van al les over het paard, over voeding, over ziektes en de verkeersregels. Ik vind het belangrijk want ik wil meer gaan rijden voor bruiloften en par tijen." Onlangs reed hij voor het eerst met een bruidspaar, Helleman-Melling in Scherpenisse. Met de twee volle zussen Tosca (8 jaar) en Jenta (6 jaar) van de Steenoven voor de koets. Ze hebben dezelfde vader en dezelfde moeder en komen uit Be- rendrecht van de 71-jarige Belgi sche fokker Alfons van den Boo gaard die bij de bruiloft ook op de bok zat. „Het is een heel mooi span. Allebei zwart. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind zwart heel mooi. Een Bel gisch of Zeeuwse trekpaard is een fors dier. Ze hebben een grote maat, met een schofthoogte van 1,68 me ter. Van Gorsels vader was boer. Hij had een bedrijf aan de Kerkstraat en ge bruikte luxe paarden waarmee hij dressuur reed en hindernis sprong, maar ook de akker ploegde. Zijn broer Kees had ook een trekpaard. Vera van 't Kerkzicht. Marco kocht het dier van hem. Het dier is inmid dels al 21 jaar oud en slijt haar da gen in Halsteren waar ook de andere paarden uit de stal van Van Gorsel grazen. „Ze staan altijd buiten." Volgend jaar komt er een dochter van Tosca bij. ,Ze is nu een jaar, maar op haar tweede is ze al be leerd. Als de veulens een jaar oud zijn. gaan ze mee in het span. Ze le ren ploegen, zaaien en bomen sle pen. Samen met hun moeder." Uit eindelijk werkt Van Gorsel toe naar een vierspan. Maar dat is nog toe komstmuziek. Toch wordt zijn hob by steeds serieuzer. Hij heeft er wel tijd voor. De vrachtwagenchauffeur is vijf dagen van huis en vijf dagen thuis. „Ik rij samen met Martin Dorst uit Sint-Annaland op een vrachtwagen van AB Texel. In Ne- derland maar ook naar België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, en Polen. Hoofdzakelijk aardappels. Die gaan overal naar toe. Maar we brengen er ook weer hier mee naar toe. Het kan zijn dat we een vracht onder Parijs lossen en weer aardap pelen voor hier inladen. Het is een mooi beroep. Je komt overal. Maar als ik vijf dagen thuis ben, dan is dit heel leuk om te doen. Ik wil het ver der uitbreiden." Van Gorsel had naast Jenta Zwieta lopen. Een sloom paard, zegt hij. De Stavenissenaar zocht een vervanger. Hij reisde er voor naar Dodl. net over de grens met Zeeuws-Vlaande- ren en vond er een blauwschimmel. De Stavenissenaar twijfelde en de koop ging niet door. „Via fokker Leo van Nieuwenhuijzen van Broe dershof uit Sint Philpsland ben ik in Berendrecht terecht gekomen. De paarden stonden helemaal achterin de wei en kwamen naar mij toegelo pen. tot aan de dam. Dat kan eigen lijk niet mooier. Toen heb ik Tosca gekocht. Die is nog feller dan Jen ta." Van Gorsel haalde eerst het koet- sierbewijs voor enkelspan in Soe- rendonk in het zuidoosten van Noord-Brabant. In februari voor het dubbelspan. Aan de andere kant van Nederland. Op Terschelling. ,Jk had les van een Belgische van 70 jaar. Ze werd gevraagd om een week les te gaan geven op Terschel ling bij een huifkarbedrijf dat toch ten over het strand houdt. Toen heb ik ook maar een week vrij genomen en ben ik naar Terschelling ge gaan." Van Gorsel is nog niet uitgeleerd. Hij wil ook nog voor hoefsmid le ren. „Om mijn eigen paarden te kunnen beslaan. Dan kan ik straks van hoefsmid en menner misschien wel mijn beroep maken. Maar dan kan nog wel tien jaar duren." Plannen genoeg. Zijn wagenpark breidt hij verder uit. Hij heeft een Jan Plezier, een huifkar waar 12 tot 14 mensen in kunnen. Een Holland se kerkbrik die ongeveer 130 jaar oud is. Met, oorspronkelijk, grote glazen ramen aan de zijkanten. Maar ook een jachtkoets uit 1908 die hij in Friesland kocht. „Ik was bij een boer in Emmen aan het laden en zat in een tijdschrift te bladeren waar de koets in te koop stond. Hij bleek in Tzum bij Franeker te staan. Ik ben gaan kijken en heb hem ge kocht. In ben er op een dag met een oplegger, een ambulancekar, in drie uur heen gereden, heb hem opgela den en ben in 3,5 uur terug gere den." Ze staan in de schuur aan de Langeweg in Sint-Annaland. Van Gorsel is nog lang niet klaar want hij zou nog graag met een vierspan willen rijden. Daarvoor is een vierspantuig nodig. „Maar daar moet ik nog voor sparen". Zeven jongeren en twee leidinggevenden van het open jeugdwerk van de Hervormde Gemeente Sint Philipsland hebben een nachtje in een kartonnen doos doorgebracht. scholing aan, zodat zij weer toe komstperspectief hebben. Het groepje van het jeugdwerk is na de voorlichting begonnen met het opbouwen van hun tijdelijke onder komen in de tuin van de pastorie aan de Kerkring: tenten van karton en plastic. Na zonsondergang is een kampvuurtje gemaakt, waar om heen het groepje heeft zitten klet sen. Uiteindelijk hebben ze hun slaapplekken opgezocht. Het prima weeF maakte veel goed. Het blijft primitief om met een slaapzak op een stuk karton te lig gen. „Na een tijdje voel je dat een matras toch wel lekker is", laat Jan Voorwinden van het jeugdwerkteam weten. „Op deze wijze hebben we toch een beetje een indruk gekregen van de wijze waarop straatkinderen de nacht moeten doorbrengen." Marco van Gorsel (rechts) gaf zaterdag de teugels uit handen tijdens de gezelligheidsrit op Tholen. De avond startte in het jeugdge- bouw van de gemeente met een voorlichtingsfilm en presentatie van Tear. Daarbij werd een indruk ge geven van de situatie waarin straat jongeren in Bolivia verkeren. Ze zijn dakloos, leiden honger, gaan de criminaliteit of de prostitutie in, zijn drugsverslaafd en/of tiener moeder. De meesten van deze jon geren maken deel uit van een straatbende, want alleen kunnen ze niet overleven. Dit maakte behoor lijk wat indruk op de Fluplandse jongeren. Die konden zich dat bijna niet voorstellen, omdat zij dit in hun leven niet zo gauw zullen te genkomen. Tear steunt lokale organisaties zoals Mosoj Yan. Die gaan de straat op om met de jongeren in contact te komen. Ze bieden hen onderdak en

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 15