Rombouts Kunststoftechniek Tholen
jubileert met technische hoogstandjes
EE
I
Houte
Provincie bevestigt dat gedeelte
dij k bij Poortvliet nu niet deugt
'Doorvaart 23 meter
is onaanvaardbaar'
Wooneilanden en museum
visserij in Thoolse haven
De Kogge vreest voor schade
bij hoge waterstand in haven
SP'er Van Tilborg stelt vragen aan gedeputeerde staten
Donderdag 19 mei 2011
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Rombouts Kunststoftechniek werkte in de jachthaven
van Tholen, maar ook in de Kaspische Zee. In Yerseke
werden kunststof leidingen voor vers water naar de oes
ter- en mosselbedrijven aangelegd, in Bangladesh vergde
een opdracht wel anderhalf jaar. Of het nu 64 graden bo
ven nul is in Bahrein of 22 graden onder nul in Noorwe
gen, de 62 medewerkers van Rombouts draaien hun hand
nergens voor om. Er is een hele grote diversiteit aan
werkzaamheden. Zo werd voor een schip van aannemer
Boskalis een anti-piratenleiding gemaakt. Morgen viert
de Thoolse onderneming het 25-jarig jubileum.
Kees Nuijten
Nieuwe vindingen
Boeien
Thoolse onderneming met 62 medewerkers in Slabbecoornpolder
Gele trui
Bouwlocatie
c
interieur
-•
Het dagelijks bestuur van de provincie erkent dat op een
deel van het buitentalud bij Poortvliet geen goede gras
mat ligt. Als blijkt dat er meer niet deugt dan zullen g.s.
het waterschap Scheldestromen aanspreken op haar ver
antwoordelijkheid. Dat antwoorden ze op vragen van
SP-statenlid Ronald van Tilborg uit Sint-Maartensdijk.
Ramp
Schuttevaer wil grote opening in keersluis
Bergen
Gewaarborgd
'Dam zorgt ook voor werkgelegenheid'
Parallelweg
Directeur Ceei Rombouts (52) laat
zich dan graag verrassen, want zijn
vrouw en zoor hebben het feestpro
gramma samcigestcld dat in het be
drijf aan de S.abbecoornwcg wordt
gepresenteerd aan de medewerkers,
hun gezinsleden en de klanten uit
binnen- en hiitcnland. Niet dat hij
graag in het middelpunt staat. „We
zijn maar \eredelde loodgieters",
zo relativcet Rombouts met een
glimlach de betekenis van de bloei
ende Thoolse onderneming. Hij ge
niet echter jolop van de technische
hoogstandjes die zijn bedrijf de af
gelopen jacn heeft afgeleverd, zo
als de volautomatische zelfrijdende
lasmachine „Het is echt leuk werk
om te doei. Ik heb er nog volop
schik in. En het is 25 jaar ook één
streep naai boven, al hebben we het
wel eens moeilijk gehad, zoals in
2002 toer mijn broer Piet moest
worden uitgekocht. Je vraagt je wel
eens af, toe je met een lts-diploma
- ik ben als loodgieter en verwar-
mingsmoiteur van school gekomen
- op dit riveau kunt komen. Door in
het begir gewoon alles verkeerd te
doen, dair leer je heel veel van. Nu
maken ve fantastische producten,
boven- tn ondergronds voor de pe-
trochem sche en voedingsmiddelen
industrie."
In mei 1986 begon Cccs Rombouts
met zijl broer Piet in een schuur in
Welbeig bij Steenbergen onver
wacht aan het ondernemerschap.
„Ik wist altijd heel zeker dat ik niet
voor mezelf wilde beginnen, maar
het pakte anders uit. Het bedrijf in
industriële kunststof leidingsyste
men waar ik zeven jaar in loon
dienst werkte, ging failliet. We
werkten niet lang met z'n tweeën,
want na veertien dagen hadden we
onze eerste medewerker al en er
volgden er snel nog vier. Koos Hel-
lemons, één van die personeelsleden
van het eerste uur, is onlangs met
pensioen gegaan."
Een grote opdracht voor het verster
ken van leidingen zorgde al gauw
voor ruimteproblemen. „Bij de ge
meente Steenbergen kregen we te
horen dat vergunningen voor nieu
we huisvesting minimaal drie maan
den vergden, maar zolang konden
we niet wachten. Wc werden toen
getipt door iemand uit Steenbergen
dat er bij de gemeente Tholen een
ambtenaar zat, die snel voor een op
lossing kon zorgen. Op een vrijdag
avond zat ik bij Kees Nuijten thuis
in de Anjerstraat in Sint-Maartens
dijk. Ik had al een loods van 1,5 jaar
oud op het oog en bij de gemeente
Tholen kon het heel snel. Er stond
toen nog mais in de Slabbecoom-
polder. Alleen Prince en de water
zuivering waren er. Op ons perceel
was er niets, maar Kees Nuijten rol
de zelf de elektricitcits- en de tele
foonkabels van de waterzuivering
naar ons bedrijf, totdat een maand
later een definitieve aansluitingen
kwamen."
Het was begin 1987 pionieren aan
het eerste deel van de Slabbecoorn-
weg, waar Rombouts toen zat en
waar nu Oerlemans is gevestigd. In
1994 werd een veel groter pand aan
de Slabbecoornwëg 78-80 in ge
bruik genomen en in de loop der ja
ren kwamen daar nog stukken grond
en gebouwen rondom bij. Rom
bouts heeft ook het pand met be
drijfswoning van aannemer Ad de
Korte inmiddels gekocht, zodat hij
over een aan drie kanten ontsloten
groot perceel kan beschikken. En
dat is nodig om zich nog verder te
kunnen ontplooiien. Zo wordt een
loods waar de 18 bedrijfswagens
onderdak vonden, nu vrijgemaakt
om de opdrachten voor levering en
installatie van industriële kunststof
leidingsystemen en apparatenbouw
nog beter te kunnen voorbereiden.
Rombouts, dat in 2010 een omzet
van 7,5 miljoen euro behaalde, heeft
weinig last van de economische cri
sis ondervonden. „Dat kwam mede
door een vinding van ons in 2007,
zoals we constant dingen oplossen
die een ander niet kan. Daarom be
steden we ook 10-12% van onze
omzet aan de ontwikkeling van
nieuwe produkten en dat geeft ons
een voorsprong. Twee keer per jaar
komen techneuten uit binnen- en
buitenland in ons bedrijf bij elkaar
en dan wisselen we kennis uit."
Cees Rombouts is trots op de mil
joenen besparingen die hij voor rijk-
Oprichter en directeur Cees Rombouts (tweede van rechts) met een deel van zijn Thoolse medewerkers bij 'een middelmaatje'boei,.want in
de Slabbecoornpolder maken ze nog veel grotere.
waterstaat opleverde door levering
van kunststof boeien met zonnep
anelen in plaats van de ijzeren. „Die
moesten elke 2,5 jaar uit het water
om ze op de wal te stralen, te verven
en van een nieuwe ketting te voor
zien. Twee jaar hebben we aan de
ontwikkeling van een kunststof boei
gewerkt en nu is het hele walverhaal
(inclusief alle personeelskosten van
rijkswaterstaat) vervallen. Als je
weet dat Nederland alleen al 7000
boeien in het water heeft en elders in
de wereld zijn er ook nog!" Rom
bouts won de Europese aanbeste
ding van rijkswaterstaat samen met
het Franse bedrijf Mobilis uit Aix en
Provence en Herikon uit Almelo, die
ook onderdelen maakt. „Vooral de
kunststof voet is uniek in de we
reld", zegt Rombouts. De komende
vijf jaar gaat het om de produktie
van 200 tot 500 boeien per jaar. Ni
geria, dat er ook al 50 ontvangen
heeft, bestelde er onlangs nog 150
bij.
Werk genoeg dus in Tholen. „Het
enige gebrek is gecertificeerde
kunststofmonteurs, waarvoor nog
steeds geen opleiding is, in tegen
stelling tot de staallassers. Nu is de
kunststoftechniek nog jong met 30
jaar. Als er ergens potentie in zit, dan
wel hier", zegt Cees Rombouts stel
lig-
Zijn eigen technische dienst levert
onder leiding van Jeroen van Hemert
in een aparte ruimte kunststukjes af,
samen met het Thoolse constructie
bedrijf Jansen. In 2007 werd de But
terfly ontwikkeld, een volledig zelf
rijdende lasmachine tot 800 mm.
„Wereldwijd was dat al een bijzon
dere machine, maar in 2010 volgde
de 1400 mm en op dit moment leve
ren we een unieke prestatie met een
2000 mm machine, de derde in dc
wereld. Met 2000 kilo is die veel
lichter dan de standaard lasmachines
die je kunt kopen. We steken er heel
veel tijd en geld in, maar daar zijn
wc niet uit weelde mee begonnen. In
de praktijk liepen we er tegenaan dat
we betere en sterkere lasmachines
nodig hadden. En die hebben we nu
voor onder meer de speciale kunst
stof olie- en gasleidingen. Ik wilde
voor de gele trui gaan en die hebben
we nu ook!"
Medewerkers van Rombouts legden
midden in Den Haag persleidingen
aan. „Het is daar kruip door, sluip
door en collega's moesten er met ap
paraten die vier keer zo groot en zes
keer zo zwaar als de onze waren.
Wij kunnen dat met onze hand gë-
Gemeenteraad gekend in visie op haven uit masterplan
Wooneilanden in de haven ter hoogte van de Gemaalweg in Tholen. Een
woon- en kantoortoren aan de landtong op de plaats van de aanlegstei
gers voor de binnenschepen. Een visserijmuseum en restaurant aan
Contr'Escarpe, een wachthaven voor de binnenvaart buitendijks en
meer ligplaatsen voor de pleziervaart. Dat zijn een aantal elementen uit
de visie op de haven in Tholen uit het masterplan Tholen.
Ze kwamen even langs in de werk-
ateliers die zijn gehouden over het
gebruik van het Volkerak/Zoom
meer als waterberging.
Theo van Werkhoven die al zes jaar
in Tholen woont en er al veel lan
ger een jacht heeft liggen was ver
rast door de twee schetsen voor de
toekomst van de haven in Tholen.
Bij de een is er een brede open ver
binding met het Schelde-Rijnka-
naal (zoals nu het geval is), bij de
andere is er alleen een beweegbare
waterkering over aan het eind van
de landtong. Plannen waar Van
Werkhoven nog nooit van gehoord
had, zei hij op de eerste bijeen
komst op 4 maart in Bergen op
Zoom, blijkt uit het verslag van
Rijkswaterstaat. 'Is dit het oplaten
van bal'onnetjes of is het al con
creet er. serieus?' Hij wilde weten
wat de status van de plannen is.
Sectordirecteur Yvonne Gerritsma
van de afdeling ruimtelijke ontwik
keling antwoordde toen dat de ge
meenteraad kennis had genomen
van de plannen. Dat ze een uitwer
king zijn van het masterplan voor
Tholen en 'een vertaling van een
mogelijk beeld voor de invulling
van de haven van Tholen, een vi
sie.' En dat de gemeenteraad er
geen standpunt of besluit over
heeft gencmen. Gerritsma lichtte
verder toe dat er nog niet 'met par
tijen' is gesproken.
In beide schetsen zijn er bij de oude
haven coupures aangebracht. Op
een van de tekeningen is een land-
hoofd te zien (nog voorbij de afslag
Mosselhoetseweg) met een 'water-
gerelateerde functie (paviljoen, bo
ten- en karoverhuur. In de andere
is een strand aangelegd waar ooit
de schorren lagen en wat nu be
groeid is net bomen en struiken.
Daar is ook een strandpaviljoen bij
opgenomen. Dc landtong is in deze
visie doorgetrokken als eerste zee
wering. Er net buiten ligt een
wachthaven.
Uit het verslag blijkt ook dat de ge
meente is gevraagd om de vluchtha-
ven over te nemen van rijkswater
staat. Dat is ook de reden waarom er
een visie is ontwikkeld op de haven,
legde ambtenaar Roelf Wichertjes
uit. Maar voor Marcel Hintzen van
rijkswaterstaat was dat volstrekt
nieuw. De vraag zou aan de wethou
der zijn gesteld. Een keersluis be
lemmert de ontwikkelingen van de
haven aan de zuidkant, legde Wi
chertjes uit. Maar volgens Jan van
der Grift, deskundige ruimtelijke
kwaliteit, hoeft dat niet zo, te zijn.
De gemeente zou de keersluis kun
nen gebruiken als bouwlocatie. Op
de vraag of voor de gemeente de re
creatiehaven van belang is en de
overnachtingshaven (voor de bin
nenvaart) niet, antwoordt Wichertjs
bevestigend. De conclusie lijkt dan
te worden getrokken dat niet het
keermiddel maar de vluchthaven
een belemmering vormt voor de ste
delijke ontwikkeling. Volgens be
leidsmedewerker Erik Lccmrcijze
wordt de situatie verkeerd weerge
geven. In de variant die gepresen
teerd is, waarbij geen sprake is van
waterberging, is geen beroepsvaart
ingetekend, aldus het verslag. 'Dit
komt doordat in het verleden door
Rijkswaterstaat is gevraagd of de
gemeente Tholen geïnteresseerd is
in het overnemen van dc wachtha
ven. De gemeente is er destijds van
uit gegaan dat er dan ook geen be
hoefte meer is aan een plek voor de
beroepsvaart en er dus geen ruimte
voor hoeft te worden gereserveerd.'
Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33
www.vanhouteinterieur.nl
Advertentie I.M.
wmmrnmm
-r^-gjer ~~i
- - s - - -
jff*. t
-T--T'r-
Momenteel wordt er gewerkt aan de dijk tussen de Schelphoek en de Pluimpot.
maakte machines beter", aldus Cees
Rombouts.
„Wij leveren specialistisch en nauw
keurig werk af", zegt de 46-jarige
werkvoorbereider Jan Keur, die op
het bedrijfsbureau werkt. Zijn broer
Ron en zijn neef John werken ook
bij de jubilerende onderneming. Bij
na 40% van de medewerkers komt
van het eiland Tholen en Sint Phi-
lipsland, de rest uit West-Brabant.
Bij pieken maakt Rombouts gebruik
van zo'n 5 inhuurkrachten, onder
wie twee Polen.
De directeur van de jubilerende
Thoolse onderneming ziet de toe
komst zonnig in. Hij geniet als hij
een deel van de 80.000 foto's van de
vele projecten in binnen- en buiten
land laat zien. „Het kan alle kanten
op, want de markt voor kunststof
technieken staat nog maar in de kin
derschoenen."
Verder wachten gedeputeerde staten
van Zeeland de resultaten af dat het
bureau Zeeweringen heeft ingesteld
naar de sterkte' van de zeedijk. Van
.Tilborg stelde tien schriftelijke vra
gen over de situatie van de drie jaar
geleden versterkte dijk tussen de
Schelphoek en de Oesterdam. Bij
proeven met een golfsimulator bleek
dat er puin onder de grasmat werd
gevonden. Van Tilborgs partijgenoot
Kees Slager trok aan de bel. Er wer
den vragen in de Eerste en Tweede
Kamer gesteld, nu doet het statenlid
het aan gedeputeerde staten. Veel
nieuws leveren de antwoorden niet
op. Ze verwijzen naar berichten over
de kwestie in de media. Zo kan hel
college niet bevestigen of er bij de
werkzaamheden puin in de kleilaag
is verwerkt. Noch dat het hele bui
tentalud bezaaid ligt met stenen. Van
Tilborg suggereert dat het puin van
de oude bekleding niet is afgevoerd,
maar deels in het buitentalud is ge
stort. Van Tilborg verwijst in dit ge
val ook naar een soortgelijke situatie
in Bruinisse waar omwonenden ge
klaagd hadden over het puin in het
buitentalud.
Op de vraag of het college kan be
vestigen dat drie jaar na de uitvoe
ring van de werkzaamheden er nog
De koninklijke schippersvereniging Schuttevaer wil de overnachtings
haven hij Tholen behouden en een grotere opening dan de voorgestelde
23 meter voor de doorvaart. Daar pleitte Giel Verkamman uit Sint Phi-
lipsland maandagavond voor namens de Schuttevaer. Hij maakte ge
bruik van het spreekrecht. Hij deed een dringend verzoek om de over
nachtingshaven bij Tholen open te houden.
steeds geen groene grasmat bij Strij-
enham wil groeien, is het antwoord
ja. Van Tilborg wil ook weten of g.s.
lessen hebben getrokken uit dc
Ramp van 1953, namelijk dat op een
zeedijk een afdcklaag van minstens
een halve meter goede klei moet lig
gen zodat daarop een dichte grasmat
kan worden wortelen die bestand is
tegen een langdurige aanval van de
golven. Die mening deelt het college
met de SP, maar voegt er aan toe dat
'de mate waarin een grasmat be
stand is tegen golfaanval afhankelijk
is van meerdere factoren.'
G.s heeft in een brief aan het water
schap opheldering gevraagd en wil
voor juni antwoord.
Het voorstel van b. en w. om op dc
kop van de haven een keersluis aan
te leggen met een opening van 23
meter, voldoet volgens Verkamman
niet. Die opening met minstens vier
keer dc breedte van het grootste
schip bedragen, legde hij uit. Die is
147 meter lang en 22,80 meter breed.
Dat zou betekenen dat er een ope
ning van 92 meter moet komen, be
toogde hij.
Verkamman somde een reeks nade
len op van een keersluis met een gat
van 23 meter. Bij calamiteiten is dc
haven voor dc binnenvaart dan niet te
gebruiken. Schepen die in koppel
verband varen komen haaks in het
Schcldc-Rijnkanaal te liggen als ze
door de smalle opening moeten. Dat
is volgens Verkamman gevaarlijk.
Verder wees hij op de gevaarlijke si
tuatie die zich voor zullen doen als
de beroepsvaart en de recreatievaart
door één opening moeten.
Volgens Verkamman zal het ook veel
tijd gaan vergen om aan te meren en
bijvoorbeeld kinderen af te zetten.
Hij wees er op dat er nu gemiddeld
10 tot 12 schepen per dag aanleggen
om zich te houden aan het vaar- en
rustschema. Verder merkte hij op dat
het aanleggen van de schepen ook
gunstig is voor de middenstand in
Tholen. Een opening van 23 meter
noemde hij onaanvaardbaar.
„Als de keersluis bij hoog water
sluit, dan moeten we toch een lig
plaats hebben omdat in dat geval de
sluizen ook niet gebruikt kunnen
worden. Er zijn juist meer ligplaat
sen nodig."
Verkamman bepleitte een keersluis
met een brede opening zodat de
schepen er te allen tijde in en uit
kunnen varen. Volgens Jaap Hage
(CU) geeft Rijkswaterstaat een ope
ning van 40 meter aan. Hij vroeg
Verkamman of Schuttevaer daar ook
mee uit de voeten kan. Volgens Ver
kammen is het beter dan 23 meter.
„Je komt er wel in, maar je hindert
altijd de andere scheepvaart."
Hij voorziet bovendien dat er in 2020
al een uitbreiding van de ligplaatsen
nodig zal zijn. Ellen van der Wal
(PvdA) wilde weten om hoeveel gro
te schepen het gaat.
Volgens Verkammen behoort 80 pro
cent van de schepen tot 'de grootste
categorie.' Voor de 25 schepen van
de Thoolse schippers zijn dat er vier.
En die kunnen bij een opening van
23 meter geen gebruik meer maken
van de haven. Op de vraag van Jaap
Hage (CU) of Bergen op Zoom een
alternatief is, zei Verkammen dat de
Bergse locatie niet aan een door-
vaartroute ligt en niet als alternatief
kan worden beschouwd.
Levien Bout pleit namens vereniging voor keersluis
Watersportvereniging De Kogge in Tholen pleit voor het aanbrengen
van een waterkering in de haven van Tholen. Gebeurt dat niet dan zal
er schade ontstaan aan de steigers en andere voorzieningen voor de 180
ligplaatsen van de vereniging. Dat betoogde Levien Bout maandag
avond in de commissie ruimte.
Hij noemde het nemen van een be
sluit om al dan niet een keersluis aan
te laten leggen een historisch mo
ment in de Thoolse geschiedenis.
Vooral voor Tholen-stad. „Een mo
ment van groot belang voor alle ge
bruikers van het havengebied."
Bout vreest dat er schade zal ont
staan als het water in de haven bij
een hoge waterstand als het Volke
rak/Zoommeer gebruikt wordt voor
waterberging. „Infrastructuur ver
band houdend met de ligplaatsen,
zoals steigers, elektriciteit, waterlei
ding en het clubhuis met toilet- en
wasgelegenheid zijn dan uiterst
kwetsbaar en zal zeker forse schade
lot gevolg hebben. Nog afgezien van
alle schepen die in voorkomende ge
vallen geen veilige ligplaatsen meer
zullen hebben."
Voor De Kogge is het niet accepta
bel als er geen waterkerende maatre
gelen worden genomen. „De aanna
me dat waterberging van de ver
wachte omvang slechts één keer in
de 1400 jaar plaats zou vinden, is
voor ons geen reden om alles op zijn
beloop te laten en maar af te wach
ten wat ons overkomt. Waterberging
kan, zeker gezien de klimatologi
sche ontwikkelingen en zeespiegel
rijzing'en grote rivierafvoer van wa
ter, zo maar aan de orde zijn."
Een dam dwars door de haven van
Tholen is voor de Kogge de slechtste
optie, zei Bout. „De haven verandert
dan in een kommetje met water, ge
vuld met plastic en staal omgeven
door het Waterfront en een zich be
lemmerende dijk met een smal door
gangetje." Het zou ook de uitbrei
ding van het aantal ligplaatsen
onmogelijk maken. Het enig voor
deel zou zijn dat het golfslagschot
zou worden afgebroken.
De andere varianten die de gemeen
te bedacht, namelijk keermiddeleri
aan de kop van de haven, zijn voor
de vereniging wel aanvaardbaar. Het
water wordt dan volgens Bout buiten
de deur gehouden en voor de vereni
ging verandert er niets ten opzichte
van de huidige situatie. Het golfslag
schot blijft in tact. De andere varian
ten, een dam met een knik die de
steigers van de beroepsvaart (voor
een deel) bereikbaar maakt voor De
Kogge 'de betere mogelijkheden tot
waterkering.'
Door de ligging van de waterkering
is ook het ruimtelijk effect gewaar
borgd, aldus Bout. Bovendien kan
dan het schot weg worden gehaald
en kan het aantal ligplaatsen worden
uitgebreid. Onder meer voor de brui
ne vloot, zei hij. En de vluchthaven
voor de beroepsvaart blijft gehand
haafd.
VERVOLG VAN KEERSLUIS
Het geld dat daarmee wordt be
spaard, kan ingezet worden op an
dere plekken waar 'het harder nodig
is.' „Dc kans dat een dergelijke
overstroming plaats vindt is zo klein
dal we geen achterlijk groot bedrag
aan de dam moeten besteden."
ABT en SP vormen met vier zetels
een minderheid. Een grote meerder
heid van SGP, PvdA, VVD, CDA en
CU zijn voor het nemen van maatre
gelen. Gré Boelhouwers (VVD)
toonde zich een uitgesproken voor
stander van het aanleggen van een
keersluis. Zij wees Van Tilborg van
de SP er op dat de aanleg van de
keersluis ook voor werkgelegenheid
zorgt. "U doet net of er geld over de
balk, of in dit geval over de dam
wordt gesmeten."
Een goed bestuurder laat zijn bur
gers niet in de kou staan, zei ze. Dus
ook niet de bewoners aan het Water
front, dc watersportvereniging de
Kogge en scheepswerf Van Duiven-
dijk. Ze verwees in haar betoog naar
overstromingen en natuurrampen
die zich tussen 1998 en 2004 heb
ben voorgedaan. Hoeveel doden er
vielen en hoeveel schade er was.
Volgens haar kunnen de verwach
tingen over de kans op een overstro
ming snel veranderen. In 2060 kan
dit al leiden tot een verhoging tot
maximaal 3 meter plus NAP, maar
als de klimaatverandering sneller
gaat wordt dit volgens haar al in
2035 bereikt.
De liberale fractie is voor een dam
met de grootste opening op de kop
van dc haven zoals b. en w. voorstel
len. Daarmee wordt ook het zicht op
hei stadje niet aangetast en kan de
vluchthaven (overnachtingshaven)
voor dc beroepsvaart in tact blijven.
Voor de SGP was het geen gemak
kelijke keuze, zei Kraamer. Juist
omdat er zo veel belangen in en
rond de haven zijn. Hij was het eens
met het voorstel van b. en w. voor
een dam met een opening op de kop
van de haven. Kraamer vroeg zich
af of er ook gekeken is naar alterna
tieve maatregelen zoals het aanbren
gen van tijdelijke keringen op het
havenplateau. Het CDA is ook voor
stander van dc keersluis. Rob Duijm
kon zich vinden in de toelichting
van de VVD. Wel vroeg hij aan
dacht voor de route over de Oester-
dam. Die zou in geval van het vol
laten lopen van het Zoommeer voor
een deel onder water komen te
staan. Ook Jaap Hage zei namens de
CU voor een lastige keuze te staan.
Een dam die 12 miljoen kost voor
iets wat mogelijk één keer in de
1400 jaar voorkomt. „Maar van de
gemeente wordt verwacht dat ze be
woners van het Waterfront bescher
men." Hij wees op het behoud van
het cultuurhistorische karakter van
Tholen, iets waar de heemkunde
kring Tholen op heeft gewezen.
Ook hij wilde weten of er keringen
op de wal geplaatst kunnen worden
bij hoog water, zoals dat in Kampen
ook gebeurt.
Volgens wethouder Kees van Dis is
daar al naar gekeken. Het zou alleen
op het havcnplateau kunnen, bij de
woningen van het Waterfront niet,
zei hij. En er blijft via de Oesterdam
een route beschikbaar, namelijk de
parallelweg aan de Oosterschelde-
kant van de dam. De wethouder
lichtte toe dat ook b. en w. het be
langrijk vinden dat het aanblik van
Tholen niet geschonden wordt. Hij
wees er op dat alle projecten 2.3
miljard euro kosten. En dat het af
kan wijken met 26 procent, naar bo
ven of naar beneden. „Als we het
aanblik op Tholen willen behouden
en een maatregel voor de waterber
ging aan willen brengen, is dat in
derdaad duur, maar afgezet tegen de
kosten van 2.3 miljard, valt het wel
mee."