Rombouts Kunststoftechniek Tholen jubileert met technische hoogstandjes EE I Houte Provincie bevestigt dat gedeelte dij k bij Poortvliet nu niet deugt 'Doorvaart 23 meter is onaanvaardbaar' Wooneilanden en museum visserij in Thoolse haven De Kogge vreest voor schade bij hoge waterstand in haven SP'er Van Tilborg stelt vragen aan gedeputeerde staten Donderdag 19 mei 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Rombouts Kunststoftechniek werkte in de jachthaven van Tholen, maar ook in de Kaspische Zee. In Yerseke werden kunststof leidingen voor vers water naar de oes ter- en mosselbedrijven aangelegd, in Bangladesh vergde een opdracht wel anderhalf jaar. Of het nu 64 graden bo ven nul is in Bahrein of 22 graden onder nul in Noorwe gen, de 62 medewerkers van Rombouts draaien hun hand nergens voor om. Er is een hele grote diversiteit aan werkzaamheden. Zo werd voor een schip van aannemer Boskalis een anti-piratenleiding gemaakt. Morgen viert de Thoolse onderneming het 25-jarig jubileum. Kees Nuijten Nieuwe vindingen Boeien Thoolse onderneming met 62 medewerkers in Slabbecoornpolder Gele trui Bouwlocatie c interieur -• Het dagelijks bestuur van de provincie erkent dat op een deel van het buitentalud bij Poortvliet geen goede gras mat ligt. Als blijkt dat er meer niet deugt dan zullen g.s. het waterschap Scheldestromen aanspreken op haar ver antwoordelijkheid. Dat antwoorden ze op vragen van SP-statenlid Ronald van Tilborg uit Sint-Maartensdijk. Ramp Schuttevaer wil grote opening in keersluis Bergen Gewaarborgd 'Dam zorgt ook voor werkgelegenheid' Parallelweg Directeur Ceei Rombouts (52) laat zich dan graag verrassen, want zijn vrouw en zoor hebben het feestpro gramma samcigestcld dat in het be drijf aan de S.abbecoornwcg wordt gepresenteerd aan de medewerkers, hun gezinsleden en de klanten uit binnen- en hiitcnland. Niet dat hij graag in het middelpunt staat. „We zijn maar \eredelde loodgieters", zo relativcet Rombouts met een glimlach de betekenis van de bloei ende Thoolse onderneming. Hij ge niet echter jolop van de technische hoogstandjes die zijn bedrijf de af gelopen jacn heeft afgeleverd, zo als de volautomatische zelfrijdende lasmachine „Het is echt leuk werk om te doei. Ik heb er nog volop schik in. En het is 25 jaar ook één streep naai boven, al hebben we het wel eens moeilijk gehad, zoals in 2002 toer mijn broer Piet moest worden uitgekocht. Je vraagt je wel eens af, toe je met een lts-diploma - ik ben als loodgieter en verwar- mingsmoiteur van school gekomen - op dit riveau kunt komen. Door in het begir gewoon alles verkeerd te doen, dair leer je heel veel van. Nu maken ve fantastische producten, boven- tn ondergronds voor de pe- trochem sche en voedingsmiddelen industrie." In mei 1986 begon Cccs Rombouts met zijl broer Piet in een schuur in Welbeig bij Steenbergen onver wacht aan het ondernemerschap. „Ik wist altijd heel zeker dat ik niet voor mezelf wilde beginnen, maar het pakte anders uit. Het bedrijf in industriële kunststof leidingsyste men waar ik zeven jaar in loon dienst werkte, ging failliet. We werkten niet lang met z'n tweeën, want na veertien dagen hadden we onze eerste medewerker al en er volgden er snel nog vier. Koos Hel- lemons, één van die personeelsleden van het eerste uur, is onlangs met pensioen gegaan." Een grote opdracht voor het verster ken van leidingen zorgde al gauw voor ruimteproblemen. „Bij de ge meente Steenbergen kregen we te horen dat vergunningen voor nieu we huisvesting minimaal drie maan den vergden, maar zolang konden we niet wachten. Wc werden toen getipt door iemand uit Steenbergen dat er bij de gemeente Tholen een ambtenaar zat, die snel voor een op lossing kon zorgen. Op een vrijdag avond zat ik bij Kees Nuijten thuis in de Anjerstraat in Sint-Maartens dijk. Ik had al een loods van 1,5 jaar oud op het oog en bij de gemeente Tholen kon het heel snel. Er stond toen nog mais in de Slabbecoom- polder. Alleen Prince en de water zuivering waren er. Op ons perceel was er niets, maar Kees Nuijten rol de zelf de elektricitcits- en de tele foonkabels van de waterzuivering naar ons bedrijf, totdat een maand later een definitieve aansluitingen kwamen." Het was begin 1987 pionieren aan het eerste deel van de Slabbecoorn- weg, waar Rombouts toen zat en waar nu Oerlemans is gevestigd. In 1994 werd een veel groter pand aan de Slabbecoornwëg 78-80 in ge bruik genomen en in de loop der ja ren kwamen daar nog stukken grond en gebouwen rondom bij. Rom bouts heeft ook het pand met be drijfswoning van aannemer Ad de Korte inmiddels gekocht, zodat hij over een aan drie kanten ontsloten groot perceel kan beschikken. En dat is nodig om zich nog verder te kunnen ontplooiien. Zo wordt een loods waar de 18 bedrijfswagens onderdak vonden, nu vrijgemaakt om de opdrachten voor levering en installatie van industriële kunststof leidingsystemen en apparatenbouw nog beter te kunnen voorbereiden. Rombouts, dat in 2010 een omzet van 7,5 miljoen euro behaalde, heeft weinig last van de economische cri sis ondervonden. „Dat kwam mede door een vinding van ons in 2007, zoals we constant dingen oplossen die een ander niet kan. Daarom be steden we ook 10-12% van onze omzet aan de ontwikkeling van nieuwe produkten en dat geeft ons een voorsprong. Twee keer per jaar komen techneuten uit binnen- en buitenland in ons bedrijf bij elkaar en dan wisselen we kennis uit." Cees Rombouts is trots op de mil joenen besparingen die hij voor rijk- Oprichter en directeur Cees Rombouts (tweede van rechts) met een deel van zijn Thoolse medewerkers bij 'een middelmaatje'boei,.want in de Slabbecoornpolder maken ze nog veel grotere. waterstaat opleverde door levering van kunststof boeien met zonnep anelen in plaats van de ijzeren. „Die moesten elke 2,5 jaar uit het water om ze op de wal te stralen, te verven en van een nieuwe ketting te voor zien. Twee jaar hebben we aan de ontwikkeling van een kunststof boei gewerkt en nu is het hele walverhaal (inclusief alle personeelskosten van rijkswaterstaat) vervallen. Als je weet dat Nederland alleen al 7000 boeien in het water heeft en elders in de wereld zijn er ook nog!" Rom bouts won de Europese aanbeste ding van rijkswaterstaat samen met het Franse bedrijf Mobilis uit Aix en Provence en Herikon uit Almelo, die ook onderdelen maakt. „Vooral de kunststof voet is uniek in de we reld", zegt Rombouts. De komende vijf jaar gaat het om de produktie van 200 tot 500 boeien per jaar. Ni geria, dat er ook al 50 ontvangen heeft, bestelde er onlangs nog 150 bij. Werk genoeg dus in Tholen. „Het enige gebrek is gecertificeerde kunststofmonteurs, waarvoor nog steeds geen opleiding is, in tegen stelling tot de staallassers. Nu is de kunststoftechniek nog jong met 30 jaar. Als er ergens potentie in zit, dan wel hier", zegt Cees Rombouts stel lig- Zijn eigen technische dienst levert onder leiding van Jeroen van Hemert in een aparte ruimte kunststukjes af, samen met het Thoolse constructie bedrijf Jansen. In 2007 werd de But terfly ontwikkeld, een volledig zelf rijdende lasmachine tot 800 mm. „Wereldwijd was dat al een bijzon dere machine, maar in 2010 volgde de 1400 mm en op dit moment leve ren we een unieke prestatie met een 2000 mm machine, de derde in dc wereld. Met 2000 kilo is die veel lichter dan de standaard lasmachines die je kunt kopen. We steken er heel veel tijd en geld in, maar daar zijn wc niet uit weelde mee begonnen. In de praktijk liepen we er tegenaan dat we betere en sterkere lasmachines nodig hadden. En die hebben we nu voor onder meer de speciale kunst stof olie- en gasleidingen. Ik wilde voor de gele trui gaan en die hebben we nu ook!" Medewerkers van Rombouts legden midden in Den Haag persleidingen aan. „Het is daar kruip door, sluip door en collega's moesten er met ap paraten die vier keer zo groot en zes keer zo zwaar als de onze waren. Wij kunnen dat met onze hand gë- Gemeenteraad gekend in visie op haven uit masterplan Wooneilanden in de haven ter hoogte van de Gemaalweg in Tholen. Een woon- en kantoortoren aan de landtong op de plaats van de aanlegstei gers voor de binnenschepen. Een visserijmuseum en restaurant aan Contr'Escarpe, een wachthaven voor de binnenvaart buitendijks en meer ligplaatsen voor de pleziervaart. Dat zijn een aantal elementen uit de visie op de haven in Tholen uit het masterplan Tholen. Ze kwamen even langs in de werk- ateliers die zijn gehouden over het gebruik van het Volkerak/Zoom meer als waterberging. Theo van Werkhoven die al zes jaar in Tholen woont en er al veel lan ger een jacht heeft liggen was ver rast door de twee schetsen voor de toekomst van de haven in Tholen. Bij de een is er een brede open ver binding met het Schelde-Rijnka- naal (zoals nu het geval is), bij de andere is er alleen een beweegbare waterkering over aan het eind van de landtong. Plannen waar Van Werkhoven nog nooit van gehoord had, zei hij op de eerste bijeen komst op 4 maart in Bergen op Zoom, blijkt uit het verslag van Rijkswaterstaat. 'Is dit het oplaten van bal'onnetjes of is het al con creet er. serieus?' Hij wilde weten wat de status van de plannen is. Sectordirecteur Yvonne Gerritsma van de afdeling ruimtelijke ontwik keling antwoordde toen dat de ge meenteraad kennis had genomen van de plannen. Dat ze een uitwer king zijn van het masterplan voor Tholen en 'een vertaling van een mogelijk beeld voor de invulling van de haven van Tholen, een vi sie.' En dat de gemeenteraad er geen standpunt of besluit over heeft gencmen. Gerritsma lichtte verder toe dat er nog niet 'met par tijen' is gesproken. In beide schetsen zijn er bij de oude haven coupures aangebracht. Op een van de tekeningen is een land- hoofd te zien (nog voorbij de afslag Mosselhoetseweg) met een 'water- gerelateerde functie (paviljoen, bo ten- en karoverhuur. In de andere is een strand aangelegd waar ooit de schorren lagen en wat nu be groeid is net bomen en struiken. Daar is ook een strandpaviljoen bij opgenomen. Dc landtong is in deze visie doorgetrokken als eerste zee wering. Er net buiten ligt een wachthaven. Uit het verslag blijkt ook dat de ge meente is gevraagd om de vluchtha- ven over te nemen van rijkswater staat. Dat is ook de reden waarom er een visie is ontwikkeld op de haven, legde ambtenaar Roelf Wichertjes uit. Maar voor Marcel Hintzen van rijkswaterstaat was dat volstrekt nieuw. De vraag zou aan de wethou der zijn gesteld. Een keersluis be lemmert de ontwikkelingen van de haven aan de zuidkant, legde Wi chertjes uit. Maar volgens Jan van der Grift, deskundige ruimtelijke kwaliteit, hoeft dat niet zo, te zijn. De gemeente zou de keersluis kun nen gebruiken als bouwlocatie. Op de vraag of voor de gemeente de re creatiehaven van belang is en de overnachtingshaven (voor de bin nenvaart) niet, antwoordt Wichertjs bevestigend. De conclusie lijkt dan te worden getrokken dat niet het keermiddel maar de vluchthaven een belemmering vormt voor de ste delijke ontwikkeling. Volgens be leidsmedewerker Erik Lccmrcijze wordt de situatie verkeerd weerge geven. In de variant die gepresen teerd is, waarbij geen sprake is van waterberging, is geen beroepsvaart ingetekend, aldus het verslag. 'Dit komt doordat in het verleden door Rijkswaterstaat is gevraagd of de gemeente Tholen geïnteresseerd is in het overnemen van dc wachtha ven. De gemeente is er destijds van uit gegaan dat er dan ook geen be hoefte meer is aan een plek voor de beroepsvaart en er dus geen ruimte voor hoeft te worden gereserveerd.' Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Advertentie I.M. wmmrnmm -r^-gjer ~~i - - s - - - jff*. t -T--T'r- Momenteel wordt er gewerkt aan de dijk tussen de Schelphoek en de Pluimpot. maakte machines beter", aldus Cees Rombouts. „Wij leveren specialistisch en nauw keurig werk af", zegt de 46-jarige werkvoorbereider Jan Keur, die op het bedrijfsbureau werkt. Zijn broer Ron en zijn neef John werken ook bij de jubilerende onderneming. Bij na 40% van de medewerkers komt van het eiland Tholen en Sint Phi- lipsland, de rest uit West-Brabant. Bij pieken maakt Rombouts gebruik van zo'n 5 inhuurkrachten, onder wie twee Polen. De directeur van de jubilerende Thoolse onderneming ziet de toe komst zonnig in. Hij geniet als hij een deel van de 80.000 foto's van de vele projecten in binnen- en buiten land laat zien. „Het kan alle kanten op, want de markt voor kunststof technieken staat nog maar in de kin derschoenen." Verder wachten gedeputeerde staten van Zeeland de resultaten af dat het bureau Zeeweringen heeft ingesteld naar de sterkte' van de zeedijk. Van .Tilborg stelde tien schriftelijke vra gen over de situatie van de drie jaar geleden versterkte dijk tussen de Schelphoek en de Oesterdam. Bij proeven met een golfsimulator bleek dat er puin onder de grasmat werd gevonden. Van Tilborgs partijgenoot Kees Slager trok aan de bel. Er wer den vragen in de Eerste en Tweede Kamer gesteld, nu doet het statenlid het aan gedeputeerde staten. Veel nieuws leveren de antwoorden niet op. Ze verwijzen naar berichten over de kwestie in de media. Zo kan hel college niet bevestigen of er bij de werkzaamheden puin in de kleilaag is verwerkt. Noch dat het hele bui tentalud bezaaid ligt met stenen. Van Tilborg suggereert dat het puin van de oude bekleding niet is afgevoerd, maar deels in het buitentalud is ge stort. Van Tilborg verwijst in dit ge val ook naar een soortgelijke situatie in Bruinisse waar omwonenden ge klaagd hadden over het puin in het buitentalud. Op de vraag of het college kan be vestigen dat drie jaar na de uitvoe ring van de werkzaamheden er nog De koninklijke schippersvereniging Schuttevaer wil de overnachtings haven hij Tholen behouden en een grotere opening dan de voorgestelde 23 meter voor de doorvaart. Daar pleitte Giel Verkamman uit Sint Phi- lipsland maandagavond voor namens de Schuttevaer. Hij maakte ge bruik van het spreekrecht. Hij deed een dringend verzoek om de over nachtingshaven bij Tholen open te houden. steeds geen groene grasmat bij Strij- enham wil groeien, is het antwoord ja. Van Tilborg wil ook weten of g.s. lessen hebben getrokken uit dc Ramp van 1953, namelijk dat op een zeedijk een afdcklaag van minstens een halve meter goede klei moet lig gen zodat daarop een dichte grasmat kan worden wortelen die bestand is tegen een langdurige aanval van de golven. Die mening deelt het college met de SP, maar voegt er aan toe dat 'de mate waarin een grasmat be stand is tegen golfaanval afhankelijk is van meerdere factoren.' G.s heeft in een brief aan het water schap opheldering gevraagd en wil voor juni antwoord. Het voorstel van b. en w. om op dc kop van de haven een keersluis aan te leggen met een opening van 23 meter, voldoet volgens Verkamman niet. Die opening met minstens vier keer dc breedte van het grootste schip bedragen, legde hij uit. Die is 147 meter lang en 22,80 meter breed. Dat zou betekenen dat er een ope ning van 92 meter moet komen, be toogde hij. Verkamman somde een reeks nade len op van een keersluis met een gat van 23 meter. Bij calamiteiten is dc haven voor dc binnenvaart dan niet te gebruiken. Schepen die in koppel verband varen komen haaks in het Schcldc-Rijnkanaal te liggen als ze door de smalle opening moeten. Dat is volgens Verkamman gevaarlijk. Verder wees hij op de gevaarlijke si tuatie die zich voor zullen doen als de beroepsvaart en de recreatievaart door één opening moeten. Volgens Verkamman zal het ook veel tijd gaan vergen om aan te meren en bijvoorbeeld kinderen af te zetten. Hij wees er op dat er nu gemiddeld 10 tot 12 schepen per dag aanleggen om zich te houden aan het vaar- en rustschema. Verder merkte hij op dat het aanleggen van de schepen ook gunstig is voor de middenstand in Tholen. Een opening van 23 meter noemde hij onaanvaardbaar. „Als de keersluis bij hoog water sluit, dan moeten we toch een lig plaats hebben omdat in dat geval de sluizen ook niet gebruikt kunnen worden. Er zijn juist meer ligplaat sen nodig." Verkamman bepleitte een keersluis met een brede opening zodat de schepen er te allen tijde in en uit kunnen varen. Volgens Jaap Hage (CU) geeft Rijkswaterstaat een ope ning van 40 meter aan. Hij vroeg Verkamman of Schuttevaer daar ook mee uit de voeten kan. Volgens Ver kammen is het beter dan 23 meter. „Je komt er wel in, maar je hindert altijd de andere scheepvaart." Hij voorziet bovendien dat er in 2020 al een uitbreiding van de ligplaatsen nodig zal zijn. Ellen van der Wal (PvdA) wilde weten om hoeveel gro te schepen het gaat. Volgens Verkammen behoort 80 pro cent van de schepen tot 'de grootste categorie.' Voor de 25 schepen van de Thoolse schippers zijn dat er vier. En die kunnen bij een opening van 23 meter geen gebruik meer maken van de haven. Op de vraag van Jaap Hage (CU) of Bergen op Zoom een alternatief is, zei Verkammen dat de Bergse locatie niet aan een door- vaartroute ligt en niet als alternatief kan worden beschouwd. Levien Bout pleit namens vereniging voor keersluis Watersportvereniging De Kogge in Tholen pleit voor het aanbrengen van een waterkering in de haven van Tholen. Gebeurt dat niet dan zal er schade ontstaan aan de steigers en andere voorzieningen voor de 180 ligplaatsen van de vereniging. Dat betoogde Levien Bout maandag avond in de commissie ruimte. Hij noemde het nemen van een be sluit om al dan niet een keersluis aan te laten leggen een historisch mo ment in de Thoolse geschiedenis. Vooral voor Tholen-stad. „Een mo ment van groot belang voor alle ge bruikers van het havengebied." Bout vreest dat er schade zal ont staan als het water in de haven bij een hoge waterstand als het Volke rak/Zoommeer gebruikt wordt voor waterberging. „Infrastructuur ver band houdend met de ligplaatsen, zoals steigers, elektriciteit, waterlei ding en het clubhuis met toilet- en wasgelegenheid zijn dan uiterst kwetsbaar en zal zeker forse schade lot gevolg hebben. Nog afgezien van alle schepen die in voorkomende ge vallen geen veilige ligplaatsen meer zullen hebben." Voor De Kogge is het niet accepta bel als er geen waterkerende maatre gelen worden genomen. „De aanna me dat waterberging van de ver wachte omvang slechts één keer in de 1400 jaar plaats zou vinden, is voor ons geen reden om alles op zijn beloop te laten en maar af te wach ten wat ons overkomt. Waterberging kan, zeker gezien de klimatologi sche ontwikkelingen en zeespiegel rijzing'en grote rivierafvoer van wa ter, zo maar aan de orde zijn." Een dam dwars door de haven van Tholen is voor de Kogge de slechtste optie, zei Bout. „De haven verandert dan in een kommetje met water, ge vuld met plastic en staal omgeven door het Waterfront en een zich be lemmerende dijk met een smal door gangetje." Het zou ook de uitbrei ding van het aantal ligplaatsen onmogelijk maken. Het enig voor deel zou zijn dat het golfslagschot zou worden afgebroken. De andere varianten die de gemeen te bedacht, namelijk keermiddeleri aan de kop van de haven, zijn voor de vereniging wel aanvaardbaar. Het water wordt dan volgens Bout buiten de deur gehouden en voor de vereni ging verandert er niets ten opzichte van de huidige situatie. Het golfslag schot blijft in tact. De andere varian ten, een dam met een knik die de steigers van de beroepsvaart (voor een deel) bereikbaar maakt voor De Kogge 'de betere mogelijkheden tot waterkering.' Door de ligging van de waterkering is ook het ruimtelijk effect gewaar borgd, aldus Bout. Bovendien kan dan het schot weg worden gehaald en kan het aantal ligplaatsen worden uitgebreid. Onder meer voor de brui ne vloot, zei hij. En de vluchthaven voor de beroepsvaart blijft gehand haafd. VERVOLG VAN KEERSLUIS Het geld dat daarmee wordt be spaard, kan ingezet worden op an dere plekken waar 'het harder nodig is.' „Dc kans dat een dergelijke overstroming plaats vindt is zo klein dal we geen achterlijk groot bedrag aan de dam moeten besteden." ABT en SP vormen met vier zetels een minderheid. Een grote meerder heid van SGP, PvdA, VVD, CDA en CU zijn voor het nemen van maatre gelen. Gré Boelhouwers (VVD) toonde zich een uitgesproken voor stander van het aanleggen van een keersluis. Zij wees Van Tilborg van de SP er op dat de aanleg van de keersluis ook voor werkgelegenheid zorgt. "U doet net of er geld over de balk, of in dit geval over de dam wordt gesmeten." Een goed bestuurder laat zijn bur gers niet in de kou staan, zei ze. Dus ook niet de bewoners aan het Water front, dc watersportvereniging de Kogge en scheepswerf Van Duiven- dijk. Ze verwees in haar betoog naar overstromingen en natuurrampen die zich tussen 1998 en 2004 heb ben voorgedaan. Hoeveel doden er vielen en hoeveel schade er was. Volgens haar kunnen de verwach tingen over de kans op een overstro ming snel veranderen. In 2060 kan dit al leiden tot een verhoging tot maximaal 3 meter plus NAP, maar als de klimaatverandering sneller gaat wordt dit volgens haar al in 2035 bereikt. De liberale fractie is voor een dam met de grootste opening op de kop van dc haven zoals b. en w. voorstel len. Daarmee wordt ook het zicht op hei stadje niet aangetast en kan de vluchthaven (overnachtingshaven) voor dc beroepsvaart in tact blijven. Voor de SGP was het geen gemak kelijke keuze, zei Kraamer. Juist omdat er zo veel belangen in en rond de haven zijn. Hij was het eens met het voorstel van b. en w. voor een dam met een opening op de kop van de haven. Kraamer vroeg zich af of er ook gekeken is naar alterna tieve maatregelen zoals het aanbren gen van tijdelijke keringen op het havenplateau. Het CDA is ook voor stander van dc keersluis. Rob Duijm kon zich vinden in de toelichting van de VVD. Wel vroeg hij aan dacht voor de route over de Oester- dam. Die zou in geval van het vol laten lopen van het Zoommeer voor een deel onder water komen te staan. Ook Jaap Hage zei namens de CU voor een lastige keuze te staan. Een dam die 12 miljoen kost voor iets wat mogelijk één keer in de 1400 jaar voorkomt. „Maar van de gemeente wordt verwacht dat ze be woners van het Waterfront bescher men." Hij wees op het behoud van het cultuurhistorische karakter van Tholen, iets waar de heemkunde kring Tholen op heeft gewezen. Ook hij wilde weten of er keringen op de wal geplaatst kunnen worden bij hoog water, zoals dat in Kampen ook gebeurt. Volgens wethouder Kees van Dis is daar al naar gekeken. Het zou alleen op het havcnplateau kunnen, bij de woningen van het Waterfront niet, zei hij. En er blijft via de Oesterdam een route beschikbaar, namelijk de parallelweg aan de Oosterschelde- kant van de dam. De wethouder lichtte toe dat ook b. en w. het be langrijk vinden dat het aanblik van Tholen niet geschonden wordt. Hij wees er op dat alle projecten 2.3 miljard euro kosten. En dat het af kan wijken met 26 procent, naar bo ven of naar beneden. „Als we het aanblik op Tholen willen behouden en een maatregel voor de waterber ging aan willen brengen, is dat in derdaad duur, maar afgezet tegen de kosten van 2.3 miljard, valt het wel mee."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 7