thuis in Vamdrup, Denemarken Esther en Lennard voelen zich Coen Moulijn speelde twee keer op Tholen Taizé-aanhangers uit Oekraïne logeren bij Catho Laban Rust en vrijheid zijn voor ons heel erg belangrijk Thoolse christenen trouw en toegewijd met gebedsweek Donderdag 6 januari 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Linksbuiten vond levenspartner uit Smurdiek Met een gitaar, een poes en een wagen volgeladen reden ze weg. De noorderzon tegemoet. Drie jaar geleden is het nu. Inmiddels zijn Lennard Hage uit Sint-Annaland en Esther Kaptijn uit Tholen helemaal gesetteld in Vam- drup, een dorp op het vasteland van Denemarken. Met de feestdagen waren ze weer even terug op Tholen. samen met hun zoontje Nathan. Natuurlijk was het leuk om ou ders, vrienden en bekenden weer te zien. Maar toeh, hun thuis en hun geluk ligt daar, in Vamdrup. „Het leven is er niet zo gestrest." Energiemarkt Een glimp Socialer Benauwend Indrukwekkend Hervormde gemeente „Het eenheidsgevoel. Van mensen met verschillende ge loven en overal vandaan. Die met elkaar zingen en bid den. En uiteindelijk e'én God dienen." Zo verwoordt de 23-jarige Maria Krystenko uit Oekraïne de bijeenkomst van de Taizé-beweging in de Rotterdamse Ahoy. Samen met haar 19-jarige landgenote Daria Porozhnuk logeert ze bij Catho Laban aan de Ten Ankerweg in Tholen. Betere leefomstandigheden. Meer rust. En een prettige omgeving om kinderen op te laten groeien. Kort samengevat was dat de motivatie van Lennard (26) en Esther (24) toen ze drie winters geleden ver trokken. Een onbekende toekomst tegemoet. Geen werk in het voor uitzicht. Geen huisvesting. Alleen een droom. Ergens anders opnieuw beginnen. Het werd Vamdrup, iri de streek die Esther al goed kende vanwege vakanties in het verleden. Haar vader Ruud ging er lang gele den al vissen. En bleef er terug ko men. Met zijn gezin. Dat goeie ge voel van weleer wilde Esther terugvinden. Het is gelukt. Ze voe len zich thuis op liet Deense platte land. Niet dal het hen is komen aan waaien. zegt'■Lennard. „Je moet er wel je best voor doen." Zelf hebben ze hun emigratie nooit als een avontuur ervaren. „Het was geen sprong in het diepe. Wc waren er al vaak geweest. En je kunt altijd terug." Vol overtuiging zegden ze destijds hun baan op. Esther bij de bank, Lennard in de steigerbouw. Het stel woonde destijds in Sint Maartensdijk, waar de familie Kap tijn twee jaar lang bar The Cosy Corner uitbaatte. De horeca \Ats niet echt hun toekomst, vond Len nard. „Veel te hard werken. In een kroeg ben je bijna het etmaal rond bezig." In Denemarken hoopten ze op werk dat meer bij hen paste. Ze vertrokken met een toeristenvisum, voor drie maanden. En vonden on derdak in een vakantiehuisje. Van daaruit gingen ze de uitzendbureaus in de streek af. Natuurlijk was het eerst behelpen. „Telkens naar een internetcafé om te zien of er werk was." De entree op de arbeidsmarkt ging verrassend vlot. Esther kon aan de slag in een bedrijfskantine en Lennard kreeg een contract bij Sontex, een internationaal opere- De dinsdag op 73-jarige leeftijd overleden Coen Moulijn speelde twee keer op Tholen, maar vond hier ook zijn levenspartner nadat hij van zijn eerste vrouw was gescheiden. De linksbuiten van Feyenoord trouw- tde Adrie Paauwe uit Sint-Maartensdijk die hij ontmoette na een bene fietwedstrijd van Oud-Feyenoord tegen een ploeg van gasten van cam ping Ircnehoeve uit Stavenisse. Moulijn was in 1974 van de partij op een gekostumeerde voetbalwedstrijd van de camping en in juni 1975 als aanvaller van Oud-Feyenoord in een bcnclictwcdstrijd tegen camping Irc nehoeve op het veld van Smcrdick. De Rotterdammers wonnen met 3-4 in een spectaculaire wedstrijd met 1815 betalende liefhebbers langs de lijn. Moulijn scoorde niet, hoewel hij daar wel kansen voor kreeg. De op brengst was 7198 gulden voor geeste lijk gehandicapte kinderen van de ou dervereniging Philadelphia. De wed strijd werd gefloten door Frans Derks. grensrechters waren Toon Gaakeer uit Stavenisse en Kees Heijbocr uit Sint- Annaland. De oud-Ajaxied Sjaak Swart was de uilblinker in de ploeg van de Ircnehoeve. Hij loste gevaarlij ke schoten op het doel van Eddy Pie- lers Graafland van Oud-Feyenoord. Theo Fase van WHS vocht ook menig duel uit met de dribbelaar uit de Maasstad. Zijn actie werd vastgelegd door de verslaggever van de Een- drachtbode in de krant van 19 juni 1975. Fase tikte overigens een voor- zet van Moulijn in eigen doel. De Sint-Annalandcr zal dat moment nog helder v(x>r de geest staan. Het pu bliek genoot van de spectaculaire show. PvdA-burgemeester André van der Louw van Rotterdam verrichtte de aftrap van de wedstrijd in het 'rooie durp'en bracht 's avonds in de kantine van de camping hulde aan de eigenaar en organisator Hans Hoven jr. van de Ircnehoeve. De nummer elf van de Rotterdamse club trof zijn latere partner in de kan tine van de dezelfde camping in Sta venisse die zij beheerde, na afloop van de wedstrijd, zo gaat hel verhaal. Adrie is een dochter van een schip- persechtpaar en woonde als kind bij haar grootouders in de Bosstraat. Haar oma was een Polderman. Een aantal Smurdiekenaars die in de straat en in de buurt woonden, herin neren zich haar nog. Zoals Leny van den Hoek-de Korte (68). „Toen ik hoorde dat Coen Moulijn overleden was, dacht ik meteen aan Adrie. Ik heb nog gekeken of ik een glimp van haar zou zien op de televisie, maar ik heb niks gezien." Coen Moulijn (nummer elf) schudt op het velde van Smerdiek bij de aftrap de hand van zijn tegenstander. Tussen hen in grensrechter Toon Gaakeer, rechts scheidsrechter Frans Derks uit Breda. rende toeleverancier van de ener giemarkt. Al snel volgde een vast dienstverband. De enthousiaste ver halen over de kansen in Denemar ken bereikten het eiland Tholen. Het gevolg: Marco, de oudere broer van Lennard, verkaste ook. „Hij werkt bij hetzelfde bedrijf en woont een straal verderop." Spijt over hun besluit van destijds hebben Esther en Lennard nooit ge had. Gemiddeld komen ze twee keer per jaar terug voor familiebe zoek. Dit keer was het zelfs spon taan. „Met Kerst stonden we ineens op de stoep, onaangekondigd." Hun ouders komen ook geregeld naar Vamdrup. Vader Ruud. „Ik zou er best willen wonen. Ik zoek nog sponsors." Lennard, die in zijn Thoolse jaren aan de weg timmerde als muzikant, speelt nog steeds gi taar. Lid van een Deense band is hij niet géworden. „Ik piel een beetje voor mezelf." Ondertussen wordt Nathan tweetalig opgevoed, in zo wel het Nederlands als het Deens. „Dat gaat vanzelf." Rond Vamdrup wonen ook de nodige boeren met Nederlandse wortels. Van een va derlandse enclave is echter geen sprake. Ook bij broer Marco lopen ze de deur niet plat. „We zien el kaar elke dag op het werk, in de zelfde ploeg." Esther en Lennard hebben genoeg aan zichzelf. En aan Nathan. „We vinden het wel lekker om relatief anoniem te leven. Rust en vrijheid zijn voor ons heel erg belangrijk. Missen doen we Neder land absoluut niet. Achteraf gezien was het hier wel heel erg benau wend." Esther en Lennard wonen inmid dels al weer een flinke tijd in een huurappartement, midden in Vam drup. Ze geloven in de toekomst, Nathan is er het beste bewijs van. Esther heeft haar baan opgezegd, om zich volledig aan het moeder schap te wijden. Lennard werkt vier dagen in de weck, altijd in de avonddienst. „Voldoende om van te leven en met veel vrije lijd over dag." Zowel Esther als Lennard kunnen zich goed redden in het Deens. Aanpassingsproblemen heb ben ze eigenlijk niet gehad. „Ieder een is daar behulpzaam. De mensen zijn er een stuk socialer. Hier leven wc steeds meer langs elkaar heen. En het lijkt wel of Nederlanders steeds chagrijniger worden." Het jonge stel geeft hoog op over hoe de Deense samenleving is georgani seerd. „Hel belastingstelsel is veel overzichtelijker. Je betaalt één be drag en daar blijft het ook bij. Je krijgt niet naderhand een rekening voor dit of voor dat. En scholen zijn bijvoorbeeld gratis." Esther Kaptijn en Lennard Hage met de kleine Nathan op schoot op bezoek bij Esters vader Ruud Kaptijn in Tholen. VERVOLG VAN INBRAAK De vier vesligingslcidcrs moeten nog benoemd worden, dus ook voor Sint-Maartensdijk. Ko Droogendijk heeft wonen onder zijn hoede en dat is de grootste af deling binnen Stadlanden Willem Maas doet ontwikkeling en strate gie, Wim v.d. Bergh is de techni sche man met vastgoedbehecr en projecten, Peter Verhcijcn is hoofd bedrijfsdienslen, waaronder finan ciën en personeelszaken vallen. De laatste drie komen van Wonen West-Brabant, Droogendijk is de enige van Castria die in de staf komt. Voor de projecten blijft Marsaki uit Goes de partner van Stadlandcr, want Castria was daar aandeelhou der van en die aandelen zijn over genomen door de nieuwe woning stichting. Aan bouwprojecten is momenteel alleen de uitbreiding van Poortho- ve in Poortvliet onder handen. In het tweede kwartaal van 2011 be gint de bouw van een woonzorg complex in de wijk Stadszicht bij Mculvliet in Tholen. Daarna staat het woonzorgcentrum Scherpenisse op de rol. als de bezwarenprocedu re tenminste niet voor verdere ver traging zorgt. Daarna wordt geke ken of het woonzorgcentrum aan hel Havenplein in Sint-Annaland aan de beurt kan komen. Olga van der Weif-Reijngoudt verbindt het stel in de echt. VERVOLG VAN TROUWEN De ambtenaar hielp de nieuwko mers bij de inburgering, want ze vertelde dat de inwoners van hét dorp Polderkneu worden genoemd en dat zij zelf een Flupduumer is. Nadat het jawoord was uitgespro ken. liep het gezelschap naar de 4 V Gereformeerde kerk waar het hu welijk kerkelijk werd bevestigd door dominee Klap. Na deze plechtigheid werd weer koers ge zet naar Ons Dorpshuis voor het feest. Alles op loopafstand en dat is zelden vertoond. Zo werd het een bijzondere oudejaarsdag in Anna .lacobapolder. Nederlands en het Duits, maar vele Oekraïners spreken Russisch. Kon stantin komt oorspronkelijk uit het Russische Novosibirsk en vergaart met zijn vertalen nu studiepunten voor zijn maatschappelijke stage. Als hij er niet bij is, spreken ze ge brekkig Engels. Maria en Daria komen uit Donetsk in het oosten van het land. Ze heb ben drie dagen gereisd om in Rot terdam te komen. De jongeren hebben een druk programma. Elke dag begint de kerkdienst in de eve nementenhal om half negen en duurt tot 's avonds zeven uur, blijkt uit het ontmoetingboekje 'Pelgri mage van vertrouwen op aarde in Rotterdam.' Catho Laban kent de beweging. Ze is zelf drie keer in Taizé geweest, vertelt ze. In de tachtiger jaren. Een keer zelfs met haar vader, de oud-secretaris van de voormalige gemeente Tholen. „Ik ben een keer een week lang geweest, een stilte- week. Om samen met anderen lie deren in te studeren. Onder leiding van een enthousiaste broeder. Het lukte na een hele week om ons vierstemmig te laten zingen. Met en zonder muziek." De gemeenschap trekt vooral jon geren aan. Katholieken, protestan ten, maar volgens Laban ook rand- kerkelijken. „Er wordt hen niks opgelegd, ze voelen zich vrij." Zingen en bidden vormt de hoofd moot van de diensten. En er zijn workshops. Tijd om te winkelen is er nauwelijks, maar Maria en Da ria genieten met volle teugen. Ze ontmoeten er jongeren uit allerlei landen. Maria en Daria hadden van vrienden gehoord over zo'n jonge renontmoeting die een paar jaar geleden in Budapest werd gehou den. Die waren enthousiast. Zij be sloten hun voorbeeld te volgen. Mond-tot-mondrcclame blijkt goed te werken, want het aantal aanhan gers lijkt alleen maar toe te nemen. Daria vindt het vooral belangrijk om spirituele ervaring op te doen. Maar ze vindt het ook leuk om te kijken hoe andere mensen leven en wonen. Beiden zijn katholiek, maar Daria heeft Joodse wortels. Ze wilde in Bergen op Zoom naar de synagoge, maar die was geslo ten. Maria werkt in Donetsk op een distributiecentrum van kle ding, Daria studeert geschiedenis aan de universiteit in de hoofdstad Kiev. Catho Laban geniet mee van het internationale karakter van de jon gerenontmoeting. Indrukwekkend noemt- ze de bijeenkomsten met 25.000 mensen in de Ahoy. „On gelooflijk." Ze is zelf net terug van een reis naar Kenia en vond onder de bezoekers een Kcniaan die in Wagcningen voedselveiligheid stu deert. maar ook een Haïtiaanse die door de aardbeving alles verloren heeft en haar verhaal deed. „Ze was door een broeder uitgenodigd en is na lid van de Taizégemeen- schap geworden." Op oudjaarsdag eten Maria en Da ria bij Rinus Laban en zijn vrouw in Tholen. Op nieuwjaarsdag wordt het bezoek afgesloten met een viering in de gastkerken. Voor de Oekraïners is dat de Gertrudis- kerk in Bergen op Zoom. 'Er wordt hen niks opgelegd jongeren voelen zich vrij' Alle Thoolse christenen kunnen van 16 tot 22 januari terecht in de Oes- terschelp in Tholen voor de Week van Gebed. De gebedsweek is een ini- zJ tiatief van de Evangelische Alliantie (EA), een landelijk samenwer kingsverband van christenen, kerken en organisaties. Door heel Nederland zijn honderden plaatselijke gemeenten uit verschillende kerkverbanden actief bij de gebedsweek betrokken. Rondom het thema Trouw en Toegewijd komen christenen uit allerlei kerken in Nederland (en wereldwijd) samen voor bezinning en gebed voor elkaar, ons land en voor de nood in de wereld. Het thema is gebaseerd op de Bij beltekst uit Handelingen 2:42 en verwoordt kernachtig de houding die de christelijke gemeenschap nastreeft. 'Gebed is niet alleen een 'spirituele ervaring met God', het is ook eeti kwestie van toewijding en volharding', vindt zij. De gebedsweek in Tholen start op zaterdagavond 15 januari met een praiseavond die om acht uur be gint. De muziekgroep van de Christengemeente zorgt voor mu zikale begeleiding. Op zondag avond is er om half acht een ge bedsbijeenkomst. Maandag 17 tot en met zaterdag 22 januari is er el ke avond om zeven uur een bid stond, die ongeveer een uur duurt. Alle samenkomsten worden ge houden in het gebouw van de Christengemeente, Simon Lind- houtstraat la te Tholen. Iedereen, ongeacht zijn of haar geestelijke achtergrond, kan de bijeenkomsten bijwonen. De EA biedt ondersteunende ge- bcdsmaterialen die een handvat vormen om in deze week persoon lijk, in het gezin of als (gcbcds)groep met het thema aan de slag te gaan. Voor volwassenen, jongeren en kinderen zijn er ge- bedsfolders met per dag een korte overdenking en gebedspunten. Meer informatie bij A. Wisse, lel. 0166-672683. Vorig jaar werd ook een Weck van gebed gehouden in Tholen en daar komt nu dus een vervolg op. landschap, maar ook in de dorpen en steden. Maar ze komen in de eerste plaats voor de ontmoeting met. tiendui zenden jongeren die in de ban zijn van de oecumenische Gemeen schap Taizé. Ontstaan in 1940 in een klein gehucht in oost-Frankrijk onder leiding van de Zwitser se protestantse theoloog Roger Schutz, en uitgegroeid tot een in ternationale beweging. Momenteel leven er zo'n honderd broeders in het klooster in Taizé. Sinds het eind va?;de jaren vijftig bezoeken v steeds meer jongeren het klooster (protestant, katholiek en orthodox) om er samen met de broeders te bidden, te zingen, te discussiëren en te mediteren. Elk jaar tussen kerst en Nieuwjaar is er in een Eu ropese stad een jongerenontmoe ting. Na Rotterdam is dit jaar Ber lijn aan de beurt. Catho Laban kreeg een mailtje van Peter Moerland van de hervormde gemeente in Halsteren waar ook V zij lid van is. „De kerk was ge vraagd er honderd onder te bren gen. Het zijn er vijftig geworden. Ik heb plek voor twee. Er is naar gastadressen gezocht die op een uur rijden van Rotterdam liggen." In Bergen op Zoom zijn zeventien jongeren uit de Oekraïne onderge bracht, in Steenbergen zes. Konstantin Vastenhout uit Bergen is vrijdag meegekomen naar Tho len. De 16-jarige leerling aan het Juvenaat spreekt Russisch met de beide gasten. Het Russisch en hel aïns zijn verwant zoals het Catho Laban met de twee gasten uit de Oekraïne, Maria Krystenko (links) en Daria Porozhnuk, voor de rooms katholieke kerk in Tholen. Achter hen tolk Konstantin Vastenhout. Het is de eerste keer dat ze in Ne derland zijn. dus ook in Tholen. Ze kijken hun ogen uit. Zijn onder de indruk van de vriendelijke mensen die ze ontmoeten, van de schone straten en de kerstversieringen die sommigen aan hun huis aanbren gen. En van het vele groen in het

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 3