Opgewaaide sneeuw verrast verkeer Houte Failliet Thools transportbedrijf Van Voorst sleept veel mee Ambtenaar Wendie trouwt broer 'Het is schoner, strakker afgewerkt en we geven er tien jaar garantie op' Vormelingen Auto 's schuiven van gladde wegen en dijken berm en sloot in Onjuiste publicaties op website veroorzaakten kettingreactie' Strippenkaart in voorjaar weg Tholen in bedrijf Frans Bevelander uit Poortvliet maakt trappen weer als nieuw De sneeuw heeft deze maand in Tholen niet eerder tot zoveel ongelukken geleid als vrijdag. Toen kwamen bij de politie elf meldingen binnen. Het gros betrof alleen materiële schade. Bij het tietstunneltje in de Oude Zee dijk bij Sint-Annaland raakten 's morgens al voor half negen vier personenauto's van de weg. Botsing Strooizout interieur Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Donderdag 30 december 2010 EENDRACHTBODE, DE Het faillissement van Vo-Wa Transport b.v. uit Tholen in oktober heeft ook de vennootschap onder firma Van Voorst International en de firmanten Elbert van Voorst en Lian Waasdorp meegesleept. Zowel dat laatste bedrijf als de twee vennoten zijn deze maand door de Middelburgse rechtbank failliet verklaard. Van 1 naar 45 auto's Investeerder Zeer verbaasd Velen de dupe THOOLSE COURANT Als je iets doet, moet je het goed doen ook", dat is het motto van Frans Bevelander uit Poortvliet. Dat geldt ook voor zijn werk. Met zijn bedrijf Trap Make-Over maakt hij oude trappen weer als nieuw. En daarbij slaat hij geen hoekje of gaatje over. „We nemen ook de zijkanten mee." Hij heeft inmiddels ruime ervaring en gaat elke uitdaging aan. Want hij heeft voor elke trap een oplos sing. „Het is niet zo, dat ik ergens nog van wakker lig." Piepen en kraken Doekje erover In cle Joanna Mariapolder bij Sint-Annaland raakten vier auto 's in de sloot door stuifsneeuw op de overigens schone weg. Donderdag aan hel eind van de middag zag je het al aankomen. De straffe wind had op een paar plek ken sneeuw vanuit de sloot op het vrijwel schone wegdek van de Broekseweg tussen Sint-Annaland en Oud-Vossemccr geblazen. De Zeeuwse weerman Jos Broeke had er een mooi woord voor: drift- sneeuw. Het zorgde 's nachts en de volgende morgen in ieder geval voor de nodige overlast, met centi meters dikke sneeuwlagen over lengtes oplopend tot meerdere tien tallen meters. Automobilisten wer den in het donker verrast door de plotseling opduikende besneeuwde - en daardoor gladde - stukken weg. Op de Pierhoekseweg, in de polder bij Sint-Maartensdijk, kwam akkerbouwer Gabri Hoek twee keer met zijn tractor in actie om auto's los te trekken die zich in de sneeuw hadden vastgereden. Om half vier 's morgens schoof op dc Postweg tussen Poortvliet en Tholen fen auto van de weg en bleef half boven het talud van een sloot hangen. Tegen half acht be landde op deze weg een auto in dc sloot. Op de Bram Groenewegeweg bij Poortvliet raakte rond kwart over vier een auto beschadigd. En op de Kleine Dijk bij Sint-Anna land kwamen tegen zeven uur twee auto's vast te zitten in dc berm. Kort voor acht uur kreeg dc politic een melding dat ter hoogte van het fietstunneltje vier auto's van de weg waren geraakt. Een daarvan lag ondersteboven in dc sloot langs de Joanna Mariapolder. en had een schrikhek vernield. Een andere hing aan de overkant van de we» in de boskant van de Kleinedijk. Een eindje verder richting Sint-Anna land waren op twee plekken auto's van de Oude Zeedijk gegleden. Kennelijk waren alle inzittenden er zonder kleerscheuren vanaf geko men. Om tien over tien was er weer een melding van een auto die op zijn kop in de sloot naast deze dijk was beland. En ook om twintig over elf meldde zich iemand bij de politie die - al om twintig voor ze ven - met dc auto van de Oude Zeedijk was gegleden en naast een sloot tot stilstand was gekomen. Op de Broekseweg deed zich. ter hoogte van het bedrijf van de fami lie Brooijmans, kort voor half ne gen een aanrijding voor. Een Roe meen die uit de richting van Oud-Vossemeer kwam. raakte met zijn auto in een slip en botste op een tegenligger. De bestuurder van die auto, een 29-jarige Sint-Anna- lander, had letsel. Dc ambulance rukte uit, maar uiteindelijk bleek het mee te vallen. In de loop van de dag kwamen op de Broekseweg nog verschillende auto's in de berm of in de sloot terecht. En op de af slag met de Krabbenkreekweg ging het 's avonds om twintig over zes opnieuw mis. Om kwart voor vijf 's middags werd gemeld dat op de Stoofweg bij Sint-Annaland een auto in dc sloot terecht was gekomen. Verder in dc richting Stavenisse, op de Zoetwaterweg, belandde een in de slip geraakte automobilist even eens in de sloot. Ook dinsdagmiddag deed zich nog een ongeluk voor door de gladheid, nadat er wat lichte regen was ge vallen. Op Welgelegen bij Tholen raakte een vrachtwagen van de weg, en belandde in de berm. Dc Zeeuwse wegbeheerders heb ben door de aanhoudende vorst en sneeuwval al flink ingeteerd op hun voorraad strooizout. De ge meente Tholen, die extra had inge slagen, heeft nog voldoende. Dat zal mede komen door het aange paste strooibeleid. Voor de tweede winter op rij zijn dc straten binnen dc bebouwde kom in categorieën verdeeld, waarbij in woonstralen minder of niet wordt gestrooid. Rijkswaterstaat, provincie en wa terschap besloten om vanaf afgelo pen maandag alleen nog de belang rijkste wegen te strooien en zo strooizout te besparen. Op Tholen en Sint-Philipsland zijn dat dc Oes- terdam en Reimerswaalseweg, de provinciale weg van de Thoolsc brug tot Stavenisse en van de brug via Oud-Vossemeer tot Sint-Anna land. de Krabbenkreekweg, dc Phi- lipsdam en het stukje Rijksweg tus sen het dorp en de brug over het Schclde-Rijnkanaal. Andere we gen, parallelwegen en fietspaden die ook gestrooid zouden worden, worden nu eventueel geveegd of geschoven, of met andere middelen dan zout gestrooid. Via een zoge naamd zoutloket - waarbij ze bij elkaar kunnen aankloppen - probe ren wegbeheerders de beschikbare hoeveelheid strooizout zo goed mogelijk te verdelen. Inmiddels is maandag dc dooi ingezet. Maar de winter is natuurlijk nog lang niet voorbij. Advertentie I.M. Curator mr. J.B. dc Meester noemt het faillissement van de firma Van Voorst International 'volkomen zinloos'. „In maart waren de acti viteiten van de firma al onderge bracht in de b.v. (Vo-Wa Trans port), dus in dc firma is helemaal niets meer. Dc handelscrediteur die het faillissement heelt aangevraagd en overigens best een hoge vorde ring had, heeft kennelijk niet goed nagedacht. Het is nu een volkomen papieren aangelegenheid. Dc bank is bezig met dc verkoop van dc wo ning en zelf probeer ik de debiteu ren te innen", aldus dc curator. In een reactie spreekt Lian Waas dorp over een .zeer onverwacht faillissement van Vo-Wa Trans port.' „In juni 2002 is Van Voorst International van start gegaan met 1 auto en in 2009 was het bedrijf al uitgegroeid lol 45 auto's en 13 opdrachtgevers. Vanwege enkele slecht of nict-bctalcndc opdracht gevers hebben wij deze klanten in 2009 moeten afstoten en behoorlijk wat kosten moeten maken om het geld alsnog binnen te krijgen. Bij enkele van onze opdrachtgevers is de kredietcrisis hard aangekomen, wat voor ons als charter ook verre gaande gevolgen had. Banken ga ven in 2009 niet thuis gezien de si tuatie op dc markt. Toen dc zaak onhoudbaar werd, hebben we op advies van onze accountant en met akkoord van de Rabobank en lease maatschappij een nieuwe b.v. opge start per 1 maart 2010. Al onze klanten/personeelsleden en leve ranciers zijn daarvan op de hoogte gesteld en onze accountant heeft dc leveranciers aangeschreven dat er na het in kaart brengen van de fi nanciële positie, een plan van aan pak zou komen om de lopende vor deringen in goed overleg te vol doen. De activiteiten van Van Voor st International zijn dus per 1 maart 2010 gestopt." In de loop van 2010 liep e.e.a. ech ter anders dan gepland. „Dc vraag naar transport trok langzaam aan, maar dc km-prijzen die in 2009 aanzienlijk waren gedaald, stag neerden. Ook vond de Rabobank dat bedrijven in de 'gevarensecto- ren' beter naar een andere bank konden gaan. Dat maakte overle ven onmogelijk. Samen met onze accountant gingen wij op zoek naar een investeerder en na vele ge sprekken was er uiteindelijk een oplossing. Het stuur moest om en ons bedrijf werd per 1 oktober op gesplitst. Enerzijds zouden wij ons samen met I van onze grootste op drachtgevers gaan specialiseren in het vervoer van koel/vries produk- ten van en naar Engeland. Een klei ner deel van de vloot zou verder gaan met het vervoer van zee-con tainers van en naar Duitsland. Frankrijk en Zwitserland. Door het inschakelen van dc inves teerder zou hel volledige wagen park worden vervangen en kon met het bedrag aan liquiditeiten dat met deze transactie gepaard ging, de vordering aan de leveranciers wor den voldaan. Echter, begin oktober verscheen op een transportsite op internet een ar tikel over malafide doorstarters in het transport. Ook onzx; naam stond hierin en eindigde met de zin dat er binnenkort wel een faillissement zou volgen. Wij waren zeer ver baasd, daar dc overgang naar dc b.v. volledig begeleid was door ac countant, advocaat, Rabobank en leasemaatschappij. Als ook maar iets ruikt naar malafide zaken, branden deze partijen hun vingers daar echt niet aan. Onze advocaat heeft onmiddellijk actie onderno men, maar de publicerende partij verwees naar degene die deze uit spraak had gedaan en vice versa. Enkele dagen later verscheen weer een 'artikel op internet, nu echter met de mededeling dat het faillisse ment was aangevraagd voor ons bedrijf. Uit navraag bij dc recht bank bleek echter dat deze aan vraag niet gedaan was. Door dit be richt is een kettingreactie ontstaan met alle gevolgen van dien. Met behulp van onze opdrachtgever konden we die week gewoon door werken, maar de problemen werk ten sneller door dan de oplossingen. Per 8 oktober was er geen moge lijkheid om de activiteiten van Vo- Wa Transport nog door te zetten. Dc 42 werknemers zaten van de ene op dc andere dag zonder werk. Op 26 oktober was dc faillissementszit- ting en de rechter gaf aan, dat dit een niet vaak voorkomende situatie was. Wij hebben toen ook aangege ven dat er nu geen andere mogelijk heid was dan dc faillissementsaan vraag door te zetten i.v.m. het ontbreken van transportmiddelen e.d. Onze advocaat adviseerde alle schade bij dc veroorzaker neer te leggen. Dc schadepost is groot. Velen worden de dupe van de be richtgeving op internet, welke er voor heeft gezorgd dat zowel Vo- Wa Transport als Van Voorst International failliet zijn verklaard. Wij zullen dan ook ons uiterste best doen om met curator en advo caat dc schade te claimen bij de bron* van deze berichtgevingen. De uitspraken zijn gedaan, zonder ook maar 1 onderliggend stuk te raad plegen. Wij vinden dat zeer kwalijk en erg dom. Diverse leveranciers waren eind september op de hoogte gesteld van het bereikte akkoord met in vesteerder en opdrachtgever over het voldoen van de vorderingen. Het was dus zeer vervelend deze mensen, met wie we vaak een per soonlijke band hadden opgebouwd, alsnog te moeten melden dat de vorderingen niet meer betaald kon den worden", aldus Lian Waas dorp. In het artikel over het faillissement van Vo-Wa Transport werd destijds vermeld dat de enig aandeelhouder van R.D.H. Waasdop holding b.v. - die niet failliet is verklaard - mevr. R.D.H. Waasdop-van den Berge, samen met Elbert van Voorst de di rectie van Vo-Wa Transport vorm de. Dat is niet juist. Niet moeder Waasdorp, maar haar dochter Lian vormde samen met Elbert van Voorst de directie. Zoals het er nu uitziet, wordt dc strippenkaart in het voorjaar van 2011 afgeschaft. Tot die tijd kun nen inwoners een gratis OV-chip- kaart aanvragen bij dc provincie Zeeland. Het is een persoonlijke chipkaart en als mensen kiezen voor eentje die automatisch op- laacjt, krijgen ze de speciale Zeeuwse editie. Normaal gespro ken kost dc kaart, die te gebruiken is "in tram, trein, bus, metro en veerboot, 7,50 euro. Inmiddels hebben ruim 35.000 Zeeuwen dc gratis kaart aangevraagd. Katholieke Tholenaren die willen dat hun zoon of dochter volgend jaar gevormd wordt, kunnen zich daarvoor aanmelden via tel. 0164- 680381 van Ineke Rens van de Sint Christoffelparochie, waartoe ook Tholen en Oud-Vossemeer beho ren. Bisschop Van den Hende dient óp Tweede Pinksterdag het vormsel toe en daarover werd onlangs een informatieavond gehouden. Dege nen die contact opnemen met Rens krijgen een inschrijfformulier toe gestuurd met daarbij de data waar op de bijeenkomsten zijn voor de Vormelingen en nog wat meer in formatie. Voor Wendie van de Merbel-Zwaal uit Tholen was het gisteren een bij zondere dag. Ze sloot namelijk het huwelijk tussen haar broer Stephan Zwaai en diens vriendin Marieke Dekkers. Wendie is medewerker pu- bliekszaken bij de gemeente en tevens buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Die heeft Tholen er negen, maar het bruidpaar kon vanzelfsprekend niet om Wendie heen. Stephan en Marieke, bei den 27 jaar, wonen in Dinteloord. Daar werkt de bruidegom als plan ner bij JMT International, terwijl de bruid intercedente (arbeidsbe middelaar) is bij uitzendbureau Tempoteam in Bergen op Zoom. Het stel trouwde in het oude stadhuis aan de Hoogstraat, waarna de kerke lijke inzegening plaatsvond in de R.K. kerk in Huijbergen, de geboor teplaats van de bruid. In een Engelse dubbeldekker reed het bruids paar daarna met zijn gasten naar de Kiekenhoeve in Essen voor het huwelijksfeest. Wendie van de Merbel vond het best bijzonder om als ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk te voltrekken van haar broer Stephan met Marieke Dekkers. Frans Bevelander maakt een trap weer als nieuw zonder veel rotzooi in huis. (Advertentie I.M.) Struikelen over rafelende vloerbe dekking is voorbij als Frans een trap heeft gerenoveerd. Hij werkt met twee soorten materialen: HPL (een soort laminaat) of massief hout (Europees eiken). „Het is schoner, strakker afgewerkt en we geven er tien jaar garantie op", zegt Frans. „Het is een eenmalige investering. Je bent er gelijk voor 25 jaar van af." Het nlaakt niet uit of een trap lang. rond. gekke hoeken heeft, of open is. Het systeem kan op elke trap worden toegepast, ook van beton. De nieuwe delen worden over dc bestaande trap heen gemonteerd. HPL is een soort laminaat. Een tree is 11 millimeter dik en heeft een toplaag van een halve millimeter. Ook als de treden ver zijn uitgesle ten, kan Frans die vernieuwen door ze eerst recht te maken met een alu minium onderlaag waar later niets meer van te zien is. Frans kent inmiddels alle kneepjes van het vak. Zo kan hij een trap la ten ophouden met piepen en kra ken. Het is hel geheim van de smid, dat hij niet prijsgeeft. Maar klanten kunnen erop vertrouwen, dat wat hij zegt, daadwerkelijk ook gebeurt. „Ik kom altijd zelf monteren, dus wat afgesproken wordt, wordt ook echt gedaan." Er is keuze uit diverse kleuren en combinaties bij een traprenovatie. „In HPL heb je 15 kleuren en bij hout is dat oneindig." Zo kan de houtkleur écn op cén worden afge stemd met bijvoorbeeld een be staande houten vloer. Daarnaast is een houten tree bijvoorbeeld te combineren met een wit stootbord. En is er zelfs HPL met een 'alumi- niumlook'. Het materiaal heeft een antislip laag en monteren gebeurt vrijwel zonder rotzooi. „Hak en breekwerk heb je niet." Zagen doet hij bij zijn bus met ingebouwde werkplaats. Frans heeft het systeem voor de trap ma ke-over een jaar of vijf geleden op televisie gezien en was er toen zo enthousiast over, dat hij er meer van wilde weten. Hij bezocht de Duitse fabrikant en volgde daar een oplei ding om er alles over te leren. „Alle spullen die ik gebruik, komen rechtstreeks van de fabrikant van daan. Het heeft dus Duitse kwali teit." Binnen een dag tot anderhalve dag maakt Frans een trap weer als nieuw. Hij is het enige bedrijf in Zeeland dat gespecialiseerd is in dergelijke Iraprenovaties. Dat bete kent dat hij zich puur en alleen op trappen richt en er daarom alles vanaf weet. Wie zijn trap door Frans laat aanpakken, heeft daar volgens hem alleen maar profijt van. „Het is ook makkelijker in on derhoud: even een doekje erover en klaar." Wie liever zelf aan de slag gaat, kan bij Trap Make-Over een doe-het- zelfpakkct kopen. „Daarin zit het zelfde kwalitcitsmateriaal waar ik zelf mee werk." Een pakket is com pleet met alle materialen zoals lijm, kit en afwerklatten. Frans komt wel zelf alles opmeten. „Inmeten doe ik zelf, zodat altijd dc juiste hoeveel heid materiaal wordt geleverd."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 11