Opgewaaide sneeuw verrast verkeer
Houte
Failliet Thools transportbedrijf
Van Voorst sleept veel mee
Ambtenaar Wendie trouwt broer
'Het is schoner, strakker afgewerkt
en we geven er tien jaar garantie op'
Vormelingen
Auto 's schuiven van gladde wegen en dijken berm en sloot in
Onjuiste publicaties op website veroorzaakten kettingreactie'
Strippenkaart
in voorjaar weg
Tholen
in bedrijf
Frans Bevelander uit Poortvliet maakt trappen weer als nieuw
De sneeuw heeft deze maand in Tholen niet eerder tot
zoveel ongelukken geleid als vrijdag. Toen kwamen bij
de politie elf meldingen binnen. Het gros betrof alleen
materiële schade. Bij het tietstunneltje in de Oude Zee
dijk bij Sint-Annaland raakten 's morgens al voor half
negen vier personenauto's van de weg.
Botsing
Strooizout
interieur
Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33
www.vanhouteinterieur.nl
Donderdag 30 december 2010
EENDRACHTBODE, DE
Het faillissement van Vo-Wa Transport b.v. uit Tholen in
oktober heeft ook de vennootschap onder firma Van
Voorst International en de firmanten Elbert van Voorst en
Lian Waasdorp meegesleept. Zowel dat laatste bedrijf als
de twee vennoten zijn deze maand door de Middelburgse
rechtbank failliet verklaard.
Van 1 naar 45 auto's
Investeerder
Zeer verbaasd
Velen de dupe
THOOLSE COURANT
Als je iets doet, moet je het goed doen ook", dat is het
motto van Frans Bevelander uit Poortvliet. Dat geldt ook
voor zijn werk. Met zijn bedrijf Trap Make-Over maakt
hij oude trappen weer als nieuw. En daarbij slaat hij geen
hoekje of gaatje over. „We nemen ook de zijkanten
mee." Hij heeft inmiddels ruime ervaring en gaat elke
uitdaging aan. Want hij heeft voor elke trap een oplos
sing. „Het is niet zo, dat ik ergens nog van wakker lig."
Piepen en kraken
Doekje erover
In cle Joanna Mariapolder bij Sint-Annaland raakten vier auto 's in de sloot door stuifsneeuw op de overigens schone weg.
Donderdag aan hel eind van de
middag zag je het al aankomen. De
straffe wind had op een paar plek
ken sneeuw vanuit de sloot op het
vrijwel schone wegdek van de
Broekseweg tussen Sint-Annaland
en Oud-Vossemccr geblazen. De
Zeeuwse weerman Jos Broeke had
er een mooi woord voor: drift-
sneeuw. Het zorgde 's nachts en de
volgende morgen in ieder geval
voor de nodige overlast, met centi
meters dikke sneeuwlagen over
lengtes oplopend tot meerdere tien
tallen meters. Automobilisten wer
den in het donker verrast door de
plotseling opduikende besneeuwde
- en daardoor gladde - stukken
weg. Op de Pierhoekseweg, in de
polder bij Sint-Maartensdijk,
kwam akkerbouwer Gabri Hoek
twee keer met zijn tractor in actie
om auto's los te trekken die zich in
de sneeuw hadden vastgereden.
Om half vier 's morgens schoof op
dc Postweg tussen Poortvliet en
Tholen fen auto van de weg en
bleef half boven het talud van een
sloot hangen. Tegen half acht be
landde op deze weg een auto in dc
sloot. Op de Bram Groenewegeweg
bij Poortvliet raakte rond kwart
over vier een auto beschadigd. En
op de Kleine Dijk bij Sint-Anna
land kwamen tegen zeven uur twee
auto's vast te zitten in dc berm.
Kort voor acht uur kreeg dc politic
een melding dat ter hoogte van het
fietstunneltje vier auto's van de
weg waren geraakt. Een daarvan
lag ondersteboven in dc sloot langs
de Joanna Mariapolder. en had een
schrikhek vernield. Een andere
hing aan de overkant van de we» in
de boskant van de Kleinedijk. Een
eindje verder richting Sint-Anna
land waren op twee plekken auto's
van de Oude Zeedijk gegleden.
Kennelijk waren alle inzittenden er
zonder kleerscheuren vanaf geko
men. Om tien over tien was er weer
een melding van een auto die op
zijn kop in de sloot naast deze dijk
was beland. En ook om twintig
over elf meldde zich iemand bij de
politie die - al om twintig voor ze
ven - met dc auto van de Oude
Zeedijk was gegleden en naast een
sloot tot stilstand was gekomen.
Op de Broekseweg deed zich. ter
hoogte van het bedrijf van de fami
lie Brooijmans, kort voor half ne
gen een aanrijding voor. Een Roe
meen die uit de richting van
Oud-Vossemeer kwam. raakte met
zijn auto in een slip en botste op
een tegenligger. De bestuurder van
die auto, een 29-jarige Sint-Anna-
lander, had letsel. Dc ambulance
rukte uit, maar uiteindelijk bleek
het mee te vallen. In de loop van de
dag kwamen op de Broekseweg
nog verschillende auto's in de berm
of in de sloot terecht. En op de af
slag met de Krabbenkreekweg ging
het 's avonds om twintig over zes
opnieuw mis.
Om kwart voor vijf 's middags
werd gemeld dat op de Stoofweg
bij Sint-Annaland een auto in dc
sloot terecht was gekomen. Verder
in dc richting Stavenisse, op de
Zoetwaterweg, belandde een in de
slip geraakte automobilist even
eens in de sloot.
Ook dinsdagmiddag deed zich nog
een ongeluk voor door de gladheid,
nadat er wat lichte regen was ge
vallen. Op Welgelegen bij Tholen
raakte een vrachtwagen van de weg,
en belandde in de berm.
Dc Zeeuwse wegbeheerders heb
ben door de aanhoudende vorst en
sneeuwval al flink ingeteerd op
hun voorraad strooizout. De ge
meente Tholen, die extra had inge
slagen, heeft nog voldoende. Dat
zal mede komen door het aange
paste strooibeleid. Voor de tweede
winter op rij zijn dc straten binnen
dc bebouwde kom in categorieën
verdeeld, waarbij in woonstralen
minder of niet wordt gestrooid.
Rijkswaterstaat, provincie en wa
terschap besloten om vanaf afgelo
pen maandag alleen nog de belang
rijkste wegen te strooien en zo
strooizout te besparen. Op Tholen
en Sint-Philipsland zijn dat dc Oes-
terdam en Reimerswaalseweg, de
provinciale weg van de Thoolsc
brug tot Stavenisse en van de brug
via Oud-Vossemeer tot Sint-Anna
land. de Krabbenkreekweg, dc Phi-
lipsdam en het stukje Rijksweg tus
sen het dorp en de brug over het
Schclde-Rijnkanaal. Andere we
gen, parallelwegen en fietspaden
die ook gestrooid zouden worden,
worden nu eventueel geveegd of
geschoven, of met andere middelen
dan zout gestrooid. Via een zoge
naamd zoutloket - waarbij ze bij
elkaar kunnen aankloppen - probe
ren wegbeheerders de beschikbare
hoeveelheid strooizout zo goed
mogelijk te verdelen. Inmiddels is
maandag dc dooi ingezet. Maar de
winter is natuurlijk nog lang niet
voorbij.
Advertentie I.M.
Curator mr. J.B. dc Meester noemt
het faillissement van de firma Van
Voorst International 'volkomen
zinloos'. „In maart waren de acti
viteiten van de firma al onderge
bracht in de b.v. (Vo-Wa Trans
port), dus in dc firma is helemaal
niets meer. Dc handelscrediteur die
het faillissement heelt aangevraagd
en overigens best een hoge vorde
ring had, heeft kennelijk niet goed
nagedacht. Het is nu een volkomen
papieren aangelegenheid. Dc bank
is bezig met dc verkoop van dc wo
ning en zelf probeer ik de debiteu
ren te innen", aldus dc curator.
In een reactie spreekt Lian Waas
dorp over een .zeer onverwacht
faillissement van Vo-Wa Trans
port.' „In juni 2002 is Van Voorst
International van start gegaan met
1 auto en in 2009 was het bedrijf
al uitgegroeid lol 45 auto's en 13
opdrachtgevers. Vanwege enkele
slecht of nict-bctalcndc opdracht
gevers hebben wij deze klanten in
2009 moeten afstoten en behoorlijk
wat kosten moeten maken om het
geld alsnog binnen te krijgen. Bij
enkele van onze opdrachtgevers is
de kredietcrisis hard aangekomen,
wat voor ons als charter ook verre
gaande gevolgen had. Banken ga
ven in 2009 niet thuis gezien de si
tuatie op dc markt. Toen dc zaak
onhoudbaar werd, hebben we op
advies van onze accountant en met
akkoord van de Rabobank en lease
maatschappij een nieuwe b.v. opge
start per 1 maart 2010. Al onze
klanten/personeelsleden en leve
ranciers zijn daarvan op de hoogte
gesteld en onze accountant heeft dc
leveranciers aangeschreven dat er
na het in kaart brengen van de fi
nanciële positie, een plan van aan
pak zou komen om de lopende vor
deringen in goed overleg te vol
doen. De activiteiten van Van Voor
st International zijn dus per 1 maart
2010 gestopt."
In de loop van 2010 liep e.e.a. ech
ter anders dan gepland. „Dc vraag
naar transport trok langzaam aan,
maar dc km-prijzen die in 2009
aanzienlijk waren gedaald, stag
neerden. Ook vond de Rabobank
dat bedrijven in de 'gevarensecto-
ren' beter naar een andere bank
konden gaan. Dat maakte overle
ven onmogelijk. Samen met onze
accountant gingen wij op zoek naar
een investeerder en na vele ge
sprekken was er uiteindelijk een
oplossing. Het stuur moest om en
ons bedrijf werd per 1 oktober op
gesplitst. Enerzijds zouden wij ons
samen met I van onze grootste op
drachtgevers gaan specialiseren in
het vervoer van koel/vries produk-
ten van en naar Engeland. Een klei
ner deel van de vloot zou verder
gaan met het vervoer van zee-con
tainers van en naar Duitsland.
Frankrijk en Zwitserland.
Door het inschakelen van dc inves
teerder zou hel volledige wagen
park worden vervangen en kon met
het bedrag aan liquiditeiten dat met
deze transactie gepaard ging, de
vordering aan de leveranciers wor
den voldaan.
Echter, begin oktober verscheen op
een transportsite op internet een ar
tikel over malafide doorstarters in
het transport. Ook onzx; naam stond
hierin en eindigde met de zin dat er
binnenkort wel een faillissement
zou volgen. Wij waren zeer ver
baasd, daar dc overgang naar dc
b.v. volledig begeleid was door ac
countant, advocaat, Rabobank en
leasemaatschappij. Als ook maar
iets ruikt naar malafide zaken,
branden deze partijen hun vingers
daar echt niet aan. Onze advocaat
heeft onmiddellijk actie onderno
men, maar de publicerende partij
verwees naar degene die deze uit
spraak had gedaan en vice versa.
Enkele dagen later verscheen weer
een 'artikel op internet, nu echter
met de mededeling dat het faillisse
ment was aangevraagd voor ons
bedrijf. Uit navraag bij dc recht
bank bleek echter dat deze aan
vraag niet gedaan was. Door dit be
richt is een kettingreactie ontstaan
met alle gevolgen van dien.
Met behulp van onze opdrachtgever
konden we die week gewoon door
werken, maar de problemen werk
ten sneller door dan de oplossingen.
Per 8 oktober was er geen moge
lijkheid om de activiteiten van Vo-
Wa Transport nog door te zetten.
Dc 42 werknemers zaten van de ene
op dc andere dag zonder werk. Op
26 oktober was dc faillissementszit-
ting en de rechter gaf aan, dat dit
een niet vaak voorkomende situatie
was. Wij hebben toen ook aangege
ven dat er nu geen andere mogelijk
heid was dan dc faillissementsaan
vraag door te zetten i.v.m. het
ontbreken van transportmiddelen
e.d. Onze advocaat adviseerde alle
schade bij dc veroorzaker neer te
leggen. Dc schadepost is groot.
Velen worden de dupe van de be
richtgeving op internet, welke er
voor heeft gezorgd dat zowel Vo-
Wa Transport als Van Voorst
International failliet zijn verklaard.
Wij zullen dan ook ons uiterste
best doen om met curator en advo
caat dc schade te claimen bij de
bron* van deze berichtgevingen. De
uitspraken zijn gedaan, zonder ook
maar 1 onderliggend stuk te raad
plegen. Wij vinden dat zeer kwalijk
en erg dom.
Diverse leveranciers waren eind
september op de hoogte gesteld
van het bereikte akkoord met in
vesteerder en opdrachtgever over
het voldoen van de vorderingen.
Het was dus zeer vervelend deze
mensen, met wie we vaak een per
soonlijke band hadden opgebouwd,
alsnog te moeten melden dat de
vorderingen niet meer betaald kon
den worden", aldus Lian Waas
dorp.
In het artikel over het faillissement
van Vo-Wa Transport werd destijds
vermeld dat de enig aandeelhouder
van R.D.H. Waasdop holding b.v. -
die niet failliet is verklaard - mevr.
R.D.H. Waasdop-van den Berge,
samen met Elbert van Voorst de di
rectie van Vo-Wa Transport vorm
de. Dat is niet juist. Niet moeder
Waasdorp, maar haar dochter Lian
vormde samen met Elbert van
Voorst de directie.
Zoals het er nu uitziet, wordt dc
strippenkaart in het voorjaar van
2011 afgeschaft. Tot die tijd kun
nen inwoners een gratis OV-chip-
kaart aanvragen bij dc provincie
Zeeland. Het is een persoonlijke
chipkaart en als mensen kiezen
voor eentje die automatisch op-
laacjt, krijgen ze de speciale
Zeeuwse editie. Normaal gespro
ken kost dc kaart, die te gebruiken
is "in tram, trein, bus, metro en
veerboot, 7,50 euro. Inmiddels
hebben ruim 35.000 Zeeuwen dc
gratis kaart aangevraagd.
Katholieke Tholenaren die willen
dat hun zoon of dochter volgend
jaar gevormd wordt, kunnen zich
daarvoor aanmelden via tel. 0164-
680381 van Ineke Rens van de Sint
Christoffelparochie, waartoe ook
Tholen en Oud-Vossemeer beho
ren. Bisschop Van den Hende dient
óp Tweede Pinksterdag het vormsel
toe en daarover werd onlangs een
informatieavond gehouden. Dege
nen die contact opnemen met Rens
krijgen een inschrijfformulier toe
gestuurd met daarbij de data waar
op de bijeenkomsten zijn voor de
Vormelingen en nog wat meer in
formatie.
Voor Wendie van de Merbel-Zwaal uit Tholen was het gisteren een bij
zondere dag. Ze sloot namelijk het huwelijk tussen haar broer Stephan
Zwaai en diens vriendin Marieke Dekkers. Wendie is medewerker pu-
bliekszaken bij de gemeente en tevens buitengewoon ambtenaar van
de burgerlijke stand. Die heeft Tholen er negen, maar het bruidpaar
kon vanzelfsprekend niet om Wendie heen. Stephan en Marieke, bei
den 27 jaar, wonen in Dinteloord. Daar werkt de bruidegom als plan
ner bij JMT International, terwijl de bruid intercedente (arbeidsbe
middelaar) is bij uitzendbureau Tempoteam in Bergen op Zoom. Het
stel trouwde in het oude stadhuis aan de Hoogstraat, waarna de kerke
lijke inzegening plaatsvond in de R.K. kerk in Huijbergen, de geboor
teplaats van de bruid. In een Engelse dubbeldekker reed het bruids
paar daarna met zijn gasten naar de Kiekenhoeve in Essen voor het
huwelijksfeest.
Wendie van de Merbel vond het best bijzonder om als ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk te voltrekken van haar broer Stephan
met Marieke Dekkers.
Frans Bevelander maakt een trap weer als nieuw zonder veel rotzooi in huis. (Advertentie I.M.)
Struikelen over rafelende vloerbe
dekking is voorbij als Frans een
trap heeft gerenoveerd. Hij werkt
met twee soorten materialen: HPL
(een soort laminaat) of massief hout
(Europees eiken). „Het is schoner,
strakker afgewerkt en we geven er
tien jaar garantie op", zegt Frans.
„Het is een eenmalige investering.
Je bent er gelijk voor 25 jaar van
af."
Het nlaakt niet uit of een trap lang.
rond. gekke hoeken heeft, of open
is. Het systeem kan op elke trap
worden toegepast, ook van beton.
De nieuwe delen worden over dc
bestaande trap heen gemonteerd.
HPL is een soort laminaat. Een tree
is 11 millimeter dik en heeft een
toplaag van een halve millimeter.
Ook als de treden ver zijn uitgesle
ten, kan Frans die vernieuwen door
ze eerst recht te maken met een alu
minium onderlaag waar later niets
meer van te zien is.
Frans kent inmiddels alle kneepjes
van het vak. Zo kan hij een trap la
ten ophouden met piepen en kra
ken. Het is hel geheim van de smid,
dat hij niet prijsgeeft. Maar klanten
kunnen erop vertrouwen, dat wat
hij zegt, daadwerkelijk ook gebeurt.
„Ik kom altijd zelf monteren, dus
wat afgesproken wordt, wordt ook
echt gedaan."
Er is keuze uit diverse kleuren en
combinaties bij een traprenovatie.
„In HPL heb je 15 kleuren en bij
hout is dat oneindig." Zo kan de
houtkleur écn op cén worden afge
stemd met bijvoorbeeld een be
staande houten vloer. Daarnaast is
een houten tree bijvoorbeeld te
combineren met een wit stootbord.
En is er zelfs HPL met een 'alumi-
niumlook'.
Het materiaal heeft een antislip laag
en monteren gebeurt vrijwel zonder
rotzooi. „Hak en breekwerk heb je
niet." Zagen doet hij bij zijn bus
met ingebouwde werkplaats. Frans
heeft het systeem voor de trap ma
ke-over een jaar of vijf geleden op
televisie gezien en was er toen zo
enthousiast over, dat hij er meer van
wilde weten. Hij bezocht de Duitse
fabrikant en volgde daar een oplei
ding om er alles over te leren. „Alle
spullen die ik gebruik, komen
rechtstreeks van de fabrikant van
daan. Het heeft dus Duitse kwali
teit."
Binnen een dag tot anderhalve dag
maakt Frans een trap weer als
nieuw. Hij is het enige bedrijf in
Zeeland dat gespecialiseerd is in
dergelijke Iraprenovaties. Dat bete
kent dat hij zich puur en alleen op
trappen richt en er daarom alles
vanaf weet. Wie zijn trap door
Frans laat aanpakken, heeft daar
volgens hem alleen maar profijt
van. „Het is ook makkelijker in on
derhoud: even een doekje erover en
klaar."
Wie liever zelf aan de slag gaat, kan
bij Trap Make-Over een doe-het-
zelfpakkct kopen. „Daarin zit het
zelfde kwalitcitsmateriaal waar ik
zelf mee werk." Een pakket is com
pleet met alle materialen zoals lijm,
kit en afwerklatten. Frans komt wel
zelf alles opmeten. „Inmeten doe ik
zelf, zodat altijd dc juiste hoeveel
heid materiaal wordt geleverd."