Ook plannen Tholen gaan op lange baan Champagne, nootjes en rooksliert bij de Schelphoek in Poortvliet Autobedrijf maakt snelle groei door en begint met nieuwe tak Daniël in de Vossenkuil WinterDansGala BABBEL Schoorsteen Oosterscheldegemaal definitief dicht Donderdag 28 oktober 2010 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Alleen het toastje met kaviaar ontbrak nog. Voor de rest had Kees Slager er alles aan gedaan om van de laatste rookpluim uit de schoorsteen van gemaal Oosterschelde een feestje te maken. Van heinde en verre waren de gas ten gekomen om de laatste daad na honderd jaar mee te vieren. De hapjes waren lekker. De wijn had een heerlij ke afdronk en de champagne werd geserveerd in echte champagneglazen. Alleen van die laatste rookstoot was weinig te zien. Ramp Het is snel gegaan met het bedrijf van Ben de Rooy. Acht jaar geleden begonnen in de boerenschuur bij zijn ouders aan de Watervlietsedijk in Tholen is zijn autobedrijf aan de Industrieweg 4 en 8 in Sint-Philipsland uitgegroeid tot een onderneming met zes personeelsleden. Klanten kunnen nog sneller worden geholpen. De nieuwe werkplaats op nummer 8 is uitgerust met onder meer zes bruggen en twee spuitcabines. Plus een showroom en een terrein met 75 tweedehands auto's voor de verkoop, direct naast het be drijfsgebouw. Zaterdag wordt het pand feestelijk geopend. Appelkoelcel Hartelijk gefeliciteerd Ben de Rooy en medewerkers met het nieuwe bedrijfspand Maanden uitstel, in navolging impuls zuidkust Unieke middag Ben de Rooij opent modern pand aan Industrieweg in Sint Philipsland Ervaring Kansen Maar wat wil jc ook hij windkracht vijf en rookbommetjes uit Baarle Nassau. Want echt stoken kon niet en bij de Belgische leverancier kon Sla ger op het laatste moment niet te recht, vertelde Johanna Kruit. Zij had ter gelegenheid van het eeuwfeest een gedicht geschreven: Geen rook, geen kleur, geen schuim, Dat een herdenking nu belet. Ook regen krijgt vrijspel. Wat is zal zijn, wat was zal blijven. Ook dit Gemaal: het overleeft ons wel. Henk Bos, een zwager van gemaalei genaar Slager was er ook. Hij had een fraaie diaserie gemaakt over het gemaal en de reparaties er aan en in een huiskamerachtige sfeer konden daar de tientallen bezoekers kennis van nemen. We zagen dat er proble men waren met het dak. Dat het 'zin ken roevendak' werd teruggezet en dal er 'kuvclessen' waren geplaatst. „Weet iedereen wat kuvelessen zijn", vroeg Bos eigenlijk naar de bekende weg. In de kamer zaten mensen die 'van buiten' kwamen. „Kuvclessen zijn dakkapellen", lachte Bos om het gebrek aan kennis van het dialect bij zijn gasten. Zo zagen we het huis van de machi nist van het gemaal waar nu Slager zijn intrek heeft genomen en werk nemers van Harm Meijer uit Gronin gen, de enige onderneming in Neder land die volgens Bos nog schoorstenen van die omvang kan re pareren. Een gevaarlijk karweitje, want de mannen aan de top van de pijp waren niet gezekerd. Dat nam niet weg dat we vanaf die top konden genieten van het uitzicht richting de Oesterdam met de wind molens aan het einde. En van de Schelphoek richting Scherpenisse en in de richting van Yerseke van de Oosterschelde met de visbootjes. Vier jaar zijn ze bezig geweest met het opknappen, wist Bos. Die zater dag ook nog een verhaal hoorde over het neefje van Dies van 't Hof, die als eerste verantwoordelijk was voor het gemaal. Een anekdote over een zesjarig ventje dat aan de buitenkant via de ijzers langs de toren omhoog klom en er even later rhet gevaar voor eigen leven door zijn oom werd afgeplukt. Een deel van de belevenissen konden door de tientallen bezoekers van de laatste rookpluim op een tafel vol met foto's en oude paperassen wor den bewonderd. Zoals door Ina Ver burg, de dochter van de toenmalige dijkbaas. Ze heet intussen al een jaar of vijftig Ina de Ruiter en hoorde za terdag alom kreten van He, ik ken jou toch? Ina woonde 20 jaar op de Zeedijk B 76. Onder de rook van het stoomge maal. Pa moest er voor waken dat de dijk geen scheuren en gaten vertoon de, maar kon, toen de oorlog uitbrak, niet voorkomen dat er in zijn dijk een bunker werd gebouwd. En dat heb ben ze geweten, daar, in de polder rond Poortvliet. Want die bunker zorgde voor een zwakke plek in de 'dijk met als gevolg dat de dijk in 1953 doorbrak en de hele zaak daar achter onder water kwam te staan. Met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. „Het was net alsof er een gordijn van water over de dijk lag", weet Ina met een beroep op haar nog uitstekende geheugen. Als geen ander herinnert ze zich ook de familie van 't Hof. „De klein dochter van Dies van 't Hof was er zaterdag ook. Die werd geboren toen ik tien jaar was. We waren als buren op elkaar aangewezen. Want eigen lijk was het een beetje eenzame be doening. Die kleindochter was ei genlijk mijn speeltje, want mijn zussen zaten al lang op school." Ina de Ruiter waagde het zaterdag niet in de schoorsteen te klimmem. Daarvoor waaide het te hard en ging de top naar haar zin teveel heen en weer. Wel deed ze dat toen ze zestien jaar was. Vader was tevens kustlicht- wachter en op een bepaald moment werd er licht op de schoorsteen van het gemaal geplaatst. Op die manier werden schepen voor de haven van Strijcnham de weg gewezen. Tot de lamp kapot ging en pa ziek was. „Er moest en zou licht zijn", weet Ina nog. Dus zat er voor haar niets an- „Maar hoe mooi het er ook uitziet, wij blijven echt budgetvriendelijk werken. Zo zijn we begonnen en zo blijven we dat ook doen," zegt de 29- jarige ondernemer. De Rooy blijft met beide benen op de grond staan. Het nieuwe pand ziet er mooi uit, maar van overbodige franje is geen sprake. Dat strookt met de instelling van de ondernemer. Belangrijk is dat klanten snel en tegen lage kosten worden geholpen. Die formule han teerde De Rooy al toen hij in de au tobranche begon. De Rooy begon met één busje om auto's van klanten ter plekke te repa reren. Mobiel repareren bleek een succesformule. Het busje wat toen reed, is Autoschadeland.nl in Stol wijk geworden. Er werken vijf men sen. Elke woensdag gaat De Rooy er heen. Voor de rest van de week con centreert hij zich op het bedrijf in Sint-Philipsland. In feite zijn dat nu twee vestigingen aan de Industrieweg geworden. Want De Rooy zat al sinds 2006 aan de In dustrieweg. Op nummer vier. „Toen dit gebouw in de verkoop ging, heb ben we het gekocht. In twee maan den tijd hebben we dit nu kunnen re aliseren. Het was 1600 vierkante meter bedrijfsoppervlakte, het is nu 2600 vierkante meter omdat we er ook een stuk terrein van de gemeente bij hebben gekocht voor onze occa sions. Er staan 75 auto's op." Een be langrijke poot onder het bedrijf, vindt De Rooy. „Met de afzet van tweedehands auto's is het voor ons fijn om ook de nazorg en de service te verlenen." Het bedrij f richt zich op een regio die ongeveer begrensd wordt door Zie- rikzee, Woensdrecht, Goes, Numans- dorp en Roosendaal. „We doen alle complexe reparaties. Maar we blij ven de kosten laag houden." In feite is het repareren en de outlet van nummer 4 verhuisd naar num mer 8 waar het een veel ruimer jasje heeft gekregen. Dat heeft het echter ook mogelijk gemaakt dat De Rooy in het 'oude pand' een nieuwe poot onder het bedrijf kon starten. Een on derhoudsdienst voor de auto: APK, onderhoud en diagnose. Dat laatste klinkt medisch maar het heeft te ma ken met het doorlichten van de wa gens met speciale apparatuur. „Te genwoordig zitten er veel com putersystemen in een auto. We heb ben nu apparatuur waarmee we vrij snel een storing in zo'n systeem kun nen opsporen. Door gebruik te ma ken van de laatste technieken hoeven we niet alle onderdelen apart te be kijken." Volgens De Rooy zijn er ook steeds meer verzekeringsmaatschappijen die hun klanten doorverwijzen naar Sint-Philipsland voor kleinere repa raties. „Ze hebben vertrouwen in ons. Dat is heel mooi. Wij kunnen er goed een mouw aan passen. Het bedrijf groeide in het pand op nummer 4 uit zijn jasje. Zoals het ook uit zijn jasje groeide op de boer derij van zijn ouders waar hij Ben de Rooy Car Repair begon. „De appel koelcel was ingericht als garage. Er was twee man personeel aan de slag. Ik was veel op pad. Op een gegeven Uit op Tholen onthaalde vrijdag een klein doch select gezelschap op een heerlijk avondje pianovirtuositeit. Niemand minder dan de vermaarde Daniël Wayenberg nam het gehoor bij de hand en liet het niet alleen ge nieten van zijn fabelachtige muzikale techniek en temperament, maar doceerde vóór en na ieder programmaonderdeel over componist, diens tijdgenoten en over oorsprong en naamgeving van het opus. Op een luchtige, een soms welhaast onderkoelde wijze kruidde hij deze mini colleges met vleugjes humor. In de Appassionata van Ludwig van Beethoven, waarmee hel muzikale vuurwerk begon, kwam de luisteraar al meteen in aanraking met Daniels vingervlugge vaardigheden, maar ook met de expressie waarmee hij het Andante wist te vertolken. De roman tiek van de Impromptus van Chopin, waaronder de Fantasie-impromptu opus 66. sloot het voor de pauze deel af. Het tweede gedeelte van het concert stond, nog meer dan het eerste, in het licht van technische hoogstandjes. Volgens de inleider zélf was het de componisten Liszt en in mindere ma te Rachmaninoff te doen geweest om werken te componeren met een moei lijkheidsgraad, die vrijwel door nie mand dan henzelf konden worden uitgevoerd. Het was duidelijk, dat ze daarbij niet op Daniël hadden gere kend. Hij wist de duivelse sprongen over het klavier trefzeker te maken en daarbij de gevoeligheid van de wer ken te bewaren. Het was al, ongemerkt, tegen de klok van elf toen het concert werd afgeslo ten met de Fantasie Oriëntale van de Russische componist Balakirev. Dc naklanken van Sprookjes van Dui zend en één Nacht en Aladin verge zelden de toehoorders op hun weg naar huis. De kleine man, bescheiden en hoogst plezierig vertellend rond zijn met passie uitgevoerd programma liet een enthousiast gehoor achter, dal met bewondering een ruim tachtigjarige pianovirtuoos zag vertrekken richting Parijs, zijn woonplaats. Is dat ook niet de stad, waar men te hoop loopt vanwege verhoging van de pensioen leeftijd van 60 naar 62 jaar? Een besluit over de verplaatsing van de scholen en de sportaccommo daties aan de Zoekweg in Tholen wordt met nog eens drie tot vijf maan den uitgesteld. Het voorstel om een voorkeursvariant te kiezen, is vori ge week in de commissie bestuurszaken van de agenda gehaald, net als een maand geleden. Dat gebeurde op verzoek van de SGP, en de andere fracties stemden er stilzwijgend mee in. Fractievoor zitter Bert van Ecnennaam gaf aan dat de SGP betwijfelt of de geplande woningbouw voldoende zal opleve ren om de plannen betaalbaar te ma ken. Dit in het licht van de economi sche recessie. De financiële risico's voor de gemeente zouden te groot kunnen worden. Volgens Van Eenen- naam moet het Thoolse project in re latie worden gezien tot de plannen ten zuiden van Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. „We willen dit uitstel len tot het eerste kwartaal van vol gend jaar. En dan willen we graag een open discussie met dc gemeen teraad, en later met het college van burgemeester en wethouders", aldus de SGP-fractievoorzitter. Met het project scholen/sportaccom modaties in Tholen is een investe ring gemoeid van ruim 21,2 miljoen euro. Het tekort op de grondexploi tatie is geraamd op 2,7 miljoen euro. Dal geld moet nog worden gevon den, mogelijk dat dc gemeenteraad er donderdag bij de behandeling van de begroting 2011 over spreekt. Dameszanggroep Kir Royal uit Sint-Annaland is druk in de weer met de organisatie van het Winter DansGala. Het vervolg op hun suc cesvolle eerste gala in 2007 wordt georganiseerd in De Wellevacte op vrijdag 10 en zaterdag 11 decem ber a.s. Net als de eerste editie krijgt de zanggroep tijdens het eve nement medewerking van veel lo kale verenigingen. In de Winter DansGala BABBELS treedt er iedere week één voor het voetlicht. Deze week: Het Casembrootkoor! Wat Fleur, Elise, Iona, Teun, Myr- the, Roselie, Dion en Leonie be treft, kan het niet snel genoeg de cember zijn! Deze 'oudgedienden' van het Casembrootkoor zongen ook mee tijdens het WinterGala van 2007. En ook al waren ze toen nog maar 6, 7 of 8 jaar, ze hebben er erg leuke herinneringen aan. Vooral de meisjes denken terug aan die mooie jurken, de glitters en hoog opgestoken haar. Maar bo venal ook aan hun opkomst in de donkere zaal, ieder met een lichtje in de hand en zacht Kerstliedjes zingend. Het kinderkoor van De Casembrootschool is opgericht in januari 2002. Inmiddels is het niet meer weg te denken uit de Setal- landse samenleving én daarbuiten. Al tal van evenementen en gebeur tenissen zijn opgeluisterd door de stemmen van deze enthousiaste kinderen. En dat ze meer kunnen dan alleen Kerstliedjes zingen, zal niemand vreemd zijn. In de ruim 8 jaar dat het koor bestaat, heeft het een zeer uitgebreid repertoire op gebouwd. Van kinderliedjes tot musicalmuziek, in het Nederlands, Engels, Frans en zelfs Russisch... Ze zingen het allemaal! Vanaf het allereerste begin ligt de muzikale leiding bij juf Carla Westdorp. Sinds twee jaar deelt ze deze met juf Julie Diemei. In de loop der ja ren zijn verschillende optredens de revue gepasseerd. Juf Carla: „We hebben gezongen tijdens een schoolmusical, de Kinderboeken week, op Koninginnedag, op ver schillende Schorrefestivals, op het vorige WinterGala, tijdens dc ope ning van de nieuwe muziekzaal bij de Wellcvaetc en de heropening van de standerdmolcn aan de Mo lendijk. Ook tijdens de McgaMu- ziekMarathons van Accelerando in 2003 én 2009 leverde het Casem brootkoor een bijdrage." Momen teel werken de beide juffen samen met de kinderen aan een optreden tijdens de jaarlijkse vrijwilligers- avond van de gemeente Tholen, eind november in het gemeente huis. Een lange staat van dienst voor een betrekkelijk jonge club. Maar wat was nu hel leukst, het meest indrukwekkend? Daar zijn de beide dames het snel over eens: „De optredens waarbij we samen werken met andere muziekgroepen als Kir Royal, het Schorrekoor en Accelerando. Zelf zijn we een re delijk kleine club en onze begelei- dingsmuziek is meestal van een CD. Dan is het natuurlijk erg leuk wanneer je kunt samenwerken met anderen. Samen breng je dan een optreden dat alleen niet had ge kund! De kinderen en wij hebben dan ook ontzettend veel zin in het WinterDansGala van Kir Royal!" Advertentie I.M.) Ina de Ruiter-Verhurg geniet van de prenten van destijds. ders op dan tientallen meters met een nieuwe lamp naar boven te klaute ren, vogelnesten en grote spinnen trotserend, om schippers van een lichtgevend baken te voorzien. Gedurende de oorlogsjaren leefde het gezin Verburg elders op het ei land, maar keerde in 1945 terug in het toen volledig uitgewoonde huis. „Er was geen raam meer heel. Alles moest worden vernieuwd of opge knapt, herinnerde ze zich nog." Door het werk van haar man woonde ze daarna nog een tijdje in Rotter dam en verhuisde het echtpaar ver volgens naar Goes, waar een nieuwe werkgever wachtte. Enthousiast bekijken ze de foto's op de tafel uit dc goede oude tijd. Tot het tijd wordt om naar buiten te gaan en te kijken welke kleur rook er uit de schoorsteen komt. Kees Slager doet zijn uiterste best. Vanaf de dijk hebben de fotografen een goed uitzicht op de schoorsteen- punt, maar met de harde wind van zee is de rooksliert sneller vervlogen dan hij uit dc pijp komt. Dat mag de pret niet drukken en terug in de warme omgeving die Slager van het monumentale erfgoed heef ge maakt, wachten weer allerlei lekker nijen. Willy en Chris Koopman uit Sint-Maartensdijk genieten ervan. Met de zeer interessante diapresenta tie met uitleg van Henk Bos en de prachtige werkkamer/bibliotheek van Kees Slager. „Het was gewoon een heel gezellige middag. En als je ,de pupe' dan nog kan beklimmen, voelt hoe die door de wind heen en weer beweegt en nog echte rookwolkjes uit de schoorsteen ziel komen, dan be leef je echt een unieke middag", al dus Willy en Chris Koopman. Ben de Rooy tussen de auto 's in i moment stonden er twintig auto's op het erf en was het een komen en gaan van klanten. Het werd tijd dat wc daar vertrokken." Behalve dc liefde voor auto's, was de Tholenaar ook altijd geïnteresseerd in de handel. Als jonge jongen spoot hij een Vespabrommertje over en bood het te koop aan. Dc in- en ver koop is nu tot wasdom gekomen want er staan nu 75 auto's te koop aan de Industrieweg. In de showroom slaan een paar 'pronk stukken'. „Vaak zijn dat sportieve modellen, maar voor de rest hebben we veel gangbare merken en types, hoor." In dc showroom achter de glazen pui kunnen klanten ontvangen worden voor een verkoopgesprek. Daar is ook dc balie van de receptie. De pui van het pand is aangepast en heeft een strakke moderne uitstraling ge kregen. Er is een luifel aangebracht. Er is opnieuw bestraat en er zijn vlaggenmasten geplaatst. De ope ning is ook het moment om een nieuw logo en een nieuwe website te presenteren: Bcndcrooy.nl. Volgens dc ondernemer is de ge meente ook blij met de bloeiende zaak. En laatst kreeg* hij een klant uit nieuwe werkplaats. Zelf komt hij i Rotterdam. „Die was verbaasd over zo'n mooi bedrijf in deze hoek. Daarom proberen we het ook netjes te houden." Toen de Tholenaar van de middelba re school afkwam, werkte hij zes jaar als monteur bij Labo in Tholen om vervolgens de stap naar het zelf standig ondernemerschap te maken. Hij heeft nu bijna vijftien jaar erva ring in het vak, maar komt zelf niet meer aan het repareren van auto's toe. De Rooy is vooral in het kantoor boven de showroom actief om op drachten te verwerven en met klan ten te overleggen. Maarten Kolen is chef werkplaats schadeherstel en Pe ter Fase chef monteur van de auto service. Ook zijn vrouw werkt mee aan de onderneming. „Ze doet de administratie en draagt zorg voor een goede thuisbasis gezien de uren die ik hier aanwezig ben. Zij is een dochter van ondernemer Rcijngoudt, van het bedrijf Reijnlof hiernaast. Dus kent ze dc klappen van de zweep van het zelfstandig onderne men." Het nieuwe pand werd in twee maan- meer toe aan het repareren van den aangepast aan de eisen van het garagebedrijf. Er zijn twee spuitcabi nes in gebouwd. In de grootste kun nen twee auto's tegelijk onder han den worden genomen. „Het is energiezuiniger. We hebben nu een high tech spuilapparaal dat veel mi lieuvoordeel oplevert. De ruimtes zijn extra geïsoleerd en geluidsarm gemaakt. Het past allemaal in het duurzaam ondernemen. Dat is echt iets voor onze generatie. Prijsbewust bezig zijn. We gooien bijna niks meer weg. We gebruiken speciale handschoenen die wc kunnen herge bruiken." De andere spuitcabine wordt ook gebruikt om andere pro ducten te spuiten, van radiatoren, deuren, tot vleugels van een vlieg tuigje. Dc Rooy kreeg van minister presi dent Balkenende een aantal jaren ge leden in de Zeelandhallen in Goes een complimenten voor zijn repara tiemethode. „Als voorbeeld van duurzaam ondernemen. We vervan gen geen bumper maar maken hem heel met een kunststof las die we zelf ontwikkeld hebben. We zetten er niet zomaar een nieuwe aan. We kijken ook eerst of er een tweedehands be schikbaar is. Er stonden toen wel ito s. 2800 mensen in de zaal. Ik heb toen veel media-aandacht gekregen. Dat deed me wel goed." De economische crisis treft ook de autobranche. Vooral de verkoop van nieuwe auto's liep terug. Maar juist de autoschadeherstelbcdrijven profi teerden daarvan. „Het heeft ons veel kansen geboden. De consument kijkt heel bewust naar dc kosten. En een auto is voor de meeste mensen heel belangrijk. Die moet er spie en span uitzien, want dat kan iedereen zien. Dus ondanks de crisis willen mensen toch een mooie auto." Bij het bedrijf is een grote doorstro ming van auto's die in reparatie wor den genomen. „Er gaat veel om. Dat is ook van deze tijd. Het zijn lang niet allemaal grote reparaties, maar vele kleine. Dat is de kracht want van vele kwartjes maak je ook een euro." De Rooy heeft nog wel idealen. „Ja, een wasstraat en in de toekomst een tankstation. Als ik dat hier allemaal zou realiseren, daar zou ik trots op wezen. Hier in Sint Philipsland kun nen we wat ruimte betreft goed voor uit."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 9