Nuis: heroverweging subsidie
schout- en schepenenrace
'Korte lijnen en alles in eigen hand,
meten en confectioneren doen we zelf'
Tholen wil op boot
Dirk van Duivendijk
Watersporters besteden
112 euro per boot per dag
I
Haven blijft dicht, maar
plein wordt wel fraaier
Thoolse burgemeester: evenement van wezenlijk belang
Zandhonger
bedreigt de
Oosterschelde
Meer gordijnen en tapijt dan voorheen bij Van Houte interieur
Tholen
in bedrijf
Donderdag 1 juli 2010
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Meer lokale en regionale bedrijven inschakelen
Argwanend
Meer lokaal
Als het aan burgemeester Nuis ligt, wordt de afschaffing
van de subsidie aan de schout- en schepenenrace her
overwogen. „Dit evenement mag niet verloren gaan. Het
is van wezenlijk belang voor de promotie van de water
sport en de gemeente Tholen." Vanaf de dijk en het
strandje in Sint-Annaland bewonderen zaterdag honder
den toeschouwers de historische zeilschepen in de Krab-
benkreek.
Stoelen
Deltafonds
Waterkalender
Vinyl
Hulst voor de tweede keer winnaar
Verbroedering
'Plan voor vaarroute in Pluimpot onhaalbaar'
Uitkopen
Vragenmarkt over
middelbare school
Burgemeester Nuis ontving een aandenken van de commissaris van
de koningin en een brochure voor herbestemming van historische
stadshavens.
Dat de watersport van economische betekenis is, zullen vele winkels en
andere bedrijven in Tholen, Sint-Annaland en Stavenisse wel kunnen
bevestigen. Volgens de Steenbergse burgemeester Hoogendoorn zijn de
bestedingen 112 euro per boot per dag. Drogist Maja Westdorp uit
Sint-Annaland, die regelmatig watersporters in haar winkel krijgt
(daar is ook het postkantoor gevestigd), maakte zaterdag zelf de
schout- en schepenenrace mee. Ze was onder de indruk van het prach
tige evenement en zei er de volgende keer graag weer bij te zijn.
Burgemeester Hoogendoorn baseer
de zich op een'onderzoek van het
project Brabant aan Zee, waaraan
19 Brabantse gemeenten en de
Zeeuwse gemeente Tholen mee
doen. „We zijn verschrikkelijk trots
dat Tholen meedoet, want zo'n ha
ven hebben we ook nodig voor ons
project. Als Brabant worstelen we
namelijk met ons imago. Men denkt
dat Brabant droog is, maar met 43
jachthavens en 7500 vaste ligplaat
sen tellen we volop mee. Met 564
km hebben we in Brabant meer
vaarroutes dan in Friesland." Vol
gens Hoogendoorn wordt er aan een
strategie gewerkt om West-Brabant
tot een hoogwaardig watersportge
bied te ontwikkelen. Willemstad is
nu de meest bezochte Brabantse
jachthaven, voor Drimmelen en
Dinteloord.
Ook voor de Zeeuwse economie is
watersport als onderdeel van de vrije
tijdsbesteding steeds belangrijker, zei
gedeputeerde Wiersma. „Wat gebeurt
er veel op dit gebied en er is ook
ruimte voor. De watersport stoort zich
niet aan geografische grenzen, onze
prachtige Delta is een vaargebicd. In
samenwerking met anderen maakt de
provincie Zeeland een actieprogram
ma om de ontwikkelingen in de Delta
te ondersteunen. We hebben onderne
mers nodig om die plannen te realise
ren." Wiersma waarschuwde dat niet
blind de ingediende plannen uitge
voerd zullen worden. „Wc kijken
steeds naar mogelijkheden waarbij de
economie de ecologie kan versterken
en omgekeerd. Ondernemers kijken
vaak wat argwagend naar de ecplo-
gicpoot, maar dat is niet terecht, want
de watcrsportscctor is gebaat bij een
mooie en aantrekkelijke omgeving."
Architect Thijs Zeelenberg presen
teerde zaterdag in Sint-Annaland
plannen voor een duurzame jachtha
ven van de toekomst, waarbij hij spe
cifiek een blauw-groene archipel in
het Grevelingcnmeer noemde. Ónder-
deel van dit multidisciplinair project
is ook een proef met bouwen op de
zeewering.
Al die investeringen in de watersport
sector leveren ook extra banen op, zei
Koos de Vos van de Economische Im
puls Zeeland. Hij vond het wel een
uitdaging om grote projecten met lo
kale en regionale bedrijven uit te voe
ren. „Daar zouden de gemeenten
meer naar moeten kijken, want in
Zeeland werken 10.000 mensen in de
bouw en een deel van hen zit nu zon
der werk. Als je bijvoorbeeld Duitsers
inhuurt, dan worden er in Duitsland
gordijnen en taarten gekocht door de
werknemers van geld dat ze hier ver
diend hebben. En 80.000 euro banen,
scheppen weer 40.000 euro banen",
zo hield De Vos de 125 gemeente- en
provinciebestuurders in de hal van
BusmariTcam in Sint-Annaland voor.
Volgens de Brabantse gedeputeerde
Lily Jacobs krijgt de samenwerking
van de drie provincies meer en meer
gestalte. „Dat is de basis voor een
bloeiende toekomst, ook met projec
ten als Brabant aan Zee. Dat is geen
luchtfietserij, maar als steeds meer -
ook internationale - watersporters on
ze havens ontdekken, levert dat een
wezenlijke bijdrage aan de lokale
economie."
Als we niets doen, zijn er over 25
jaar geen schorren, slikken en zand
platen meer in de Oosterschelde
Dat zei directeur Hans van der Togt
van Rijkswaterstaat Zeeland zater
dag in Sint-Annaland. In 2011 zal
op bescheiden schaal aandacht wor
den gegeven aan het feit, dat het in
oktober 25 jaar geleden is dat ko
ningin Beatrix de stormvloedkering
in de Oosterschelde opende.
Naast de zandhonger signaffccrdc-
Van der Togt ruimteproblemen in de
Oostescheldc, waar op 1000 ha
mosselzaad moet komen.
In 2012 moet de minister een be
sluit nemen over het Völkerak-
Zoommeer. Van der Togt pleitte er
voor om te kijken naar de Delta als
geheel. „Ingrijpen geeft weerstand,
maar we moeten er niet aan denken
hier ook ontpolderingstoestanden te
krijgen." De discussie over zout of
zoet kan namelijk veel reacties op
roepen. „Het Volkerak-Zoommeer
moet een goede waterkwaliteit krij
gen, want schoon water biedt moge
lijkheden", zei de directeur van
rijkswaterstaat Zeeland in de hal
van BusmariTeam tijdens het
Zeeuws Palaver.
Nuis was gastheer voor diverse ge
meentebesturen uit Zeeland. Noord-
Brabant en Zuid-Holland, gedepu
teerden van deze drie provincies en
vertegenwoordigers van de water-
sportbranche en sponsors als nuts
bedrijf Delta. In een van de hallen
van BusmariTeam luisterden 125
gasten naar twaalf sprekers over di
verse watersportonderwerpen, het
zogenaamde Zeeuws Palaver. De
vorige drie keren kon men daarvoor
nog in clubhuis de Buutengaels van
watersportvereniging Sint-Anna
land terecht, maar de groeiende be
langstelling voor het evenement
noopte om uit te wijken naar een
grotere ruimte.
Na het Zeeuws Palaver liepen de
deelnemers van BusmariTeam over
het havcnplatcau, langs de drang
hekken vanwege de zwakke dam-
wand, over de steigers naar de Buut-
engacts. Voor er geproefd werd van
de Zeeuwse zilte zaligheden als zee
baars en zeekraal en witte wijn uit
Dreischor, verwelkomde burge
meester Nuis de gasten. „Welkom
in het zonnige Sint-Annaland", riep
hij enthousiast tegen diverse colle
ga's, wethouders en drie gedepu
teerden uit drie verschillende pro
vincies. Samenwerking van de drie
zuidwestelijke provincies klonk
hem als muziek in de oren en dat
gebeurde allemaal in de gemeente
Tholen. „En Sint-Annaland mag
daarbij voor de vierde achtereenvol
gende keer centraal staan."
De burgemeester, die vergezeld
werd door de nieuwe wethouder van
recreatie Kees van Dis en gemeente
secretaris Simon Nieuwkoop, met
Tiun echtgenotes, stond voor de eer
ste keer in financiële zin met lege
handen. De gemeenteraad had in het
kader van de bezuinigingen een
streep gehaald door de subsidie, in
tegenstelling tot de provincie Zee
land. „Ik hoop er een volgende keer
weer wat tegenover te kunnen stel
len", zei Nuis. „De uitspraak van de
Thoolse raad heb ik te respecteren,
maar als je ziet wat dit evenement
aan promotie teweeg brengt, dan
moeten wc nog een keer over een
bijdrage gaan praten." Overigens
had hij begrip dat het onder druk
van de bezuinigingen bij de over
heid is gebeurd. Nuis complimen
teerde het stichtingsbestuur. „De
schout- en schepenenrace is een ge
weldig initiatief, een netwerkbijeen
komst die van wezenlijk belang is."
Ook uitte Nuis zijn respect ten op
zichte van de sponsors. De Thoolse
burgemeester hoopte dat de drie be
trokken provincies het watersport
evenement blijven of voor het eerst
ook financieel gaan steunen. Overi
gens was de gemeente Tholen niet
helemaal met lege handen gekomen.
Er waren hand- en spandiensten ge
leverd voor het Zeeuws Palaver, zo
als dal voor meerdere evenementen
op het eiland gebeurt. In dit geval
zorgde de gemeente voor de stoelen
in de hal van BusmariTeam.
Voorzitter Tom van Gurp van de
stichting schout- en schcpcncnracc
bedankte de gemeente Tholen daar
ook voor. Hij hoopte met de burge
meester dat naast Zeeland in 201 I
ook de provincies Noord-Brabant
en Zuid-Holland het evenement fi
nancieel zullen ondersteunen."
Commissaris van de koningin Karla
Peijs noemde gastheer Tholen 'een
fantastische gemeente.' En gedepu
teerde Marten Wiersma maakte dui
delijk, dat de provincie Zeeland
voortdurend op zoek is naar midde
len om de watersportsector meer
mogelijkheden te bieden. „Dat valt
in deze tijd van bezuinigingen niet
altijd mee, maar soms lukt het. Bij
voorbeeld met Transcoast, het in
vesteringsprogramma van 11 mil
joen euro in kustgebieden en
havens, waaronder die van Sint-An
naland. De ervaringen uit dit project
zullen wc veel breder gaan wegzet
ten." Ten aanzien van de financiële
steun merkte Wiersma nog op, dat
in tijden van bezuinigingen het veld
juist krachtig is.
Nutsbedrijf Delta wil de watersport
in elk geval blijven steunen, maakte
algemeen directeur Peter Boerma
zaterdagmorgen in Sint-Annaland
duidelijk. Zijn bedrijf subsidieert
hel project Deltaspetters, waarbij
1200 leerlingen uit groep 7 en 8 van
25 basisscholen in Zeeland leren
zeilen, surfen en kanoën. Boerma
pleitte ervoor om de Deltaweek (een
zeilwedstrijd op de Oosterschelde)
en de schout- en schepenenrace te
integreren. „We willen bij onze
sponsoring namelijk niet versplinte
ren, maar juist doelgericht een bij
drage leveren." De Delta-directeur
wees ook op het Deltafonds, dat elk
jaar een half miljoen euro in cul
tuur- en sportprojecten steekt. Een
apart bestuur o.l.v. oud-burgemees-
tcr Kees van Liere (zaterdag ook in
Sint-Annaland aanwezig) beoor
deelt de verzoeken. Van elk eiland
zit een vertegenwoordiger in het be
stuur van het Deltafonds. Voor Tho
len is dat Henk Brinkman uit Schcr-
penisse.
De Rabobanken in Zuidwest Neder
land steunen de watersport ook,
maakte directeur Jaap Wielaart uit
Middelburg duidelijk. Zoektocht
naar succes, heet het project waarbij
120.ondernemers denken over nieu
we toeristische mogelijkheden. Een
watcrkalcnder waarop alle activitei
ten op het gebied van zwemmen,
duiken, surfen en zeilen staan, gaat
het licht zien. „Alle initiatieven
moeten met elkaar in verbinding
worden gebracht", zei Wielaart. Hij
noemde daarbij o.a. de bietenrace
die elk jaar de haven van Sint-Anna
land aandoet en de 8 uren Ooster
schelde, een zeilrace die na Bruinis-
se voor het eerst ook in
Sint-Annaland komt. De Raboban
ken willen samen met Delta, de pro
vincie en Kamer van Koophandel
een speciale website ontwikkelen
voor de waterkalendcr.
De historische zeilschepen die zaterdag aan de vierde schout- en schepenenrace deelnamen, kwamen
vlak langs het druk bezochte strandje van Sint-Annaland.
Overal rijden ze, de zwart met rode auto's van Van Houte projectin
richting uit Tholen. Niet alleen in Tholen en West-Brabant, maar ook in
de rest van Zeeland en Zuid-Holland. De inrichters zijn op pad om hele
bedrijfspanden te stofferen, maar eigenaren Erik en Mariët van Houte
willen laten weten dat het ook bij de mensen thuis kan. Ze kunnen eerst
iets naar hun smaak uitkiezen in de winkel aan de Energieweg op in
dustrieterrein Welgelegen. „We zitten hier niet op een locatie waar veel
mensen voorbijkomen, maar ze zullen verrast zijn over wat ze hier aan
kunnen treffen."
De winkel, met de naam Van Hou
te interieur, zit op de hoek van het
straatje met bcdrijfsunits. „Je zou
het misschien niet zeggen als je
buiten staat, maar als mensen bin
nenstappen, komen ze in een com
pleet uitgeruste showroom", zegt
Erik. Ze zijn al een aantal jaar in
het naastgelegen pand gevestigd
met Van Houte projectinrichting.
Er was daar geen ruimte om men
sen te ontvangen, zo vol lag het
met spullen. In de zomer van 2009
vertrok de buurman uit het naast
gelegen pand en zag Van Houte
kans om daar een showroom in te
richten.
Al in de tijd dat Van Houte nog
meubels verkocht aan de Stevin-
weg, was er ook keuze uit een as
sortiment aan gordijnen, vloerbe
dekkingen en andere vormen van
stoffering. „Maar daar waren de
meubels de hoofdmoot", legt Erik
uit en namen die de meeste ruimte
in beslag. Voor de stoffering was
er wel ruimte, maar in een beperk
tere vorm dan nu. „Het is net als
in een supermarkt. Als je beperkte
ruimte hebt, moet je alles in één
vakje proppen. Nu hebben we
meer ruimte om alles uit te stal
len", legt Mariët uit.
Nu hebben mensen een ruime keus
aan verschillende materialen van
diverse merken. „We hebben nu
ook meer per merk." Van Houte le
vert de complete stoffering van
een woning, van vloer tot plafond,
maar als mensen willen, kan er
ook voor meubilair worden ge
zorgd. Hel is nu alleen andersom.
De meubels zijn een extra service.
Er wordt nu een compleet interi
eur aangeboden qua stoffering.
De oude vertrouwde vloerbedek
kingen en gordijnen zijn te vin
den. maar Van Houte is ook met
zijn lijd meegegaan, dus ook het
nieuwste van het nieuwste is ver
krijgbaar. Zo zijn er diverse soor
ten shutters verkrijgbaar voor zon
wering binnen en buitenshuis. „En
we hebben de complete lijn van
Luxaflex."
In de showroom kunnen mensen
.zien wat er is, kunnen ze eraan
voelen en bekijken hoe het toege
past wordt. Zo hangt er van elke
soort vloerbedekking een staaltje
aan de muur. Klanten kunnen het
vastpakken, aaien en erin knijpen.
Wat volgens Erik op dit moment
veel wordt toegepast is vinyl met
een houtlook. Het zijn strookjes
die nel als parket gelegd worden
en ook dezelfde uitstraling hebben.
Zelf heeft hij de bovenverdieping
van het pand ermee ingericht. Daar
is de personeelsruimte omge
bouwd tot een soort café compleet
met bar. Niet alleen handig om
mensen te ontvangen, maar ook
om te kunnen laten zien wat er mo
gelijk is aan inrichting, vindt Erik.
Als mensen bijvoorbeeld gordij
nen bestellen bij Van Houte, hoe
ven ze niet bang te zijn voor lange
levertijden of verkeerd doorgege
ven maten. „Er kan hier bijna
niets mis gaan, omdat de lijnen
kort zijn. We doen alles in eigen
beheer. We meten zelf en we con
fectioneren zelf." In de winkel
zorgt Marianne Beens uit Tholen
voor de ontvangst van de klanten
en voert de opdrachten uit in het
naaiatelier. Mariët bespreekt de
wensen van de klant qua hoeveel
heid en stoffen. Erik is binnen-
huisadviseur en kan helpen met
het combineren van de diverse
materialen bij de inrichting van
7*~
een woning. Van Houte heeft twee
woninginrichters in dienst die al
les bij de mensen thuis kunnen ko
men installeren. „Mocht het er
gens mis gaan, dan is een fout zo
weer hersteld."
In de winkel van Van Houte interieur is vrijwel alles te vinden voor het compleet stofferen van een woning. Marianne Beens, Mariët en Erik
van Houte (v.l.n.r.) geven daarbij advies. (Advertentie i.m.)
De Thoolse schipper Dirk van Duivendijk werd vijfde met het
gemeentebestuur van Sluis. Karla Peijs bedankte hem voor zijn
deelname. Links voorzitter Tom van Gurp van de stichting schout
en schepenenrace.
„Mogen we de volgende keer op jullie boot mee?" Burgemeester Nuis
informeerde bij de Thoolse schipper Dirk van Duivendijk of het ge
meentebestuur van Tholen in 2011 aan boord van de schokker Dronc-
ke-oort aan de schout- en schepenenrace mee zou mogen doen. Dan ben
je immers verzekerd van een goede klassering, want de gemeente Sluis
die nu te gast was bij Van Duivendijk, eindigde als vijfde.
„Tholen heeft zich teruggetrokken
om beter te kunnen aanvallen",
grapte commissaris van de koningin
Karla Peijs bij de prijsuitreiking. De
geringe wind speelde menige schip
per parten op deze zonnige zater
dagmiddag. Voor de jury was het
dan ook heel bijzonder om de 18
deelnemers te beoordelen. „De een
blinkt uit in achteruit zeilen en de
ander komt wel vooruit. Ik ben blij
dat ik niet in de jury zat."
Het schip van de echtgenoot van de
commissaris, de hoogaars Windroos
van Rinus Platschorre met aan
boord schipper Joop de Looff, zege
vierde. De gemeente Hulst werd
voor de tweede keer winnaar van de
schout- en schepenenrace. „De vol
gende keer moet je de wisselbokaal
overigens niet meer per post terug
sturen, anders moet die weer geres
taureerd worden", zo gaf Karla Pe
ijs bij de prijsuitreiking mee aan
wethouder Adri Totte van Hulst.
Woensdrecht en Middelharnis noem
de ze 'twee zielepieten' want die
hadden de motor aangezet waardoor
ze zich bij voorbaat diskwalificeer
den. Niettemin kregen ze nog een
herinneringsschild mee. Diverse
deelnemers bereikten de eindstreep
niet, zoals Tholen, die zich op de
hoogaars ARM 17 Vrouwe Adriana
van schipper Peter Wceda terugtrok.
„Met de Windroos vertrokken wc
gewoon, hebben we twee ronden ge
varen en wonnen we, ondanks onze
enorme handicap", vertelde de
schipper. Bij elk historisch zeilschip
past de jury met o.a. de lengte en an
dere kwalificaties een ingewikkelde
berekening voor de handicaps toe.
En met de zwakke wind daar nog bij
werd het een lastige klus voor de ju
ry, die veel meer tijd nodig had dan
eerst gepland was. Alleen de eerste
vier prijswinnaars hadden een hele
ronde gevaren.
Terneuzen met burgemeester Jan Lo-
nink aan boord, haalde de eindstreep
niet. „De wind zat niet mee, maar
toch hebben we heel veel plezier ge
had", zei Lonink. „Misschien dat je
kinderen een zeilcursus kunnen ge
ven", stelde de commissaris voor. Ze
had bij iedere gemeente wel een
speldeprik of kwinkslag, zodat de
stemming bij deze vierde schout- en
schepenenrace weer opperbest was.
„Het water verbindt ons allemaal.
Dit is een grote verbroedering van
Zeeland, Zuid-Holland en Noord-
Brabant", zei mevr. Peijs.
Behalve het herinneeringsschildje
kreeg iedere gemeente van Ria Ge
luk een brochure mee voor herbe
stemming van historische stadsha
vens om die in ere te herstellen.
Hulst won voor Bergen op Zoom en
Roosendaal. Cromstrijen werd vier
de, Sluis vijfde, Reimerswaal zes
de, Noord-Beveland zevende en
Steenbergen achtste. Euen-Leur en
Veere lieten verstek gaan.
Het open maken van de haven van Sint-Maartensdijk is een achterhaal
de zaak. De Pluimpot gebruiken als vaarroute is onhaalbaar. Dat zei
wethouder Kees van Dis maandagavond in de commissie ruimte op vra
gen van Jaap Hage (CU). De leden gingen akkoord met het opknappen
van de Haven. Daarvoor is 406.000 euro nodig én de inspraak van be
woners en belangenorganisaties.
Bij het bedenken van dc impuls voor
Sint-Maartensdijk is ooit geopperd
om de haven weer open te maken.
Ook Arie Piet (raadslid voor dc CU in
de jaren negentig) pleitte daar toen
hartstochtelijk voor. Degenen die daar
op hoopten, kunnen daar niet meer op
rekenen, volgens Van Dis.
De leden van de commissie reageer
den positief op het plan om de Haven
op te knappen. Maar vroegen Van Dis
wel om te gaan praten met bewoners
en de middenstand. Rob Duijm
(CDA) zei dat zijn fractie hoogge
spannen verwachtingen heeft.' Hij
wenste de wethouder veel sterkte bij
het uitwerken van het plan. Henk
Nieuwenhuis (PvdA) dacht dat er met
het bedrag van ruim vier ton de haven
wel uitgegraven kon worden. Samen
met Henk Geluk (SGP) vroeg hij aan
dacht voor het gebouw dat op dc Ha
ven staat. Haven 10. Daar is cafetaria
Centrum, regio VVV Zuid-Beveland-
Tholen en café de Buurvrouw in ge
vestigd. Volgens Nieuwenhuis en Ge
luk is het gebouw geen sieraad voor
het dorp. „Moet dat platte gebouw
niet worden weggehaald?," vroeg
Nieuwenhuis zich af. Volgens Geluk
zal het pand gaan detoneren als de di
recte omgeving opgeknapt wordt.
„Dat gaat lelijk staan."
De SP reageerde bij monde van Ro
nald van Tilborg enthousiast op het
plan. Ook de SP wil dat er eerst met
bewoners en andere belanghebbenden
moet worden gesproken over de in
vulling van het plan. zoals met bakker
Cock Leijs die een terrasvergunning
heeft gekregen. Anco Fase (VVD)
noemde het een stap in de goede rich
ting, na de herinrichting van de
Markt. Hij wilde weten of het plan
van de Hcidcmij - om de havens weer
zichtbaar te maken - past in de herin
richting. Het bevreemdde Han van 'l
Hof (ABT) dat de haven niet meer
kan worden uitgegraven. Het be
vreemdde hem dat er nog niet was ge
sproken met de Thoolse onderne
mersfederatie, en de prbjcctont-
wikkelaars Jeroen Knols van de
Pluimpot en De Koning Wessels.
Maar ook met de kermisexploitant.
„Het wordt bijna onmogelijk om er
een kermisattractie te houden." Voor
Van 't Hof zag het plan er verder goed
uit, zei hij.
Volgens wethouder Van Dis gaat de
gemeente met alle betrokkenen nog
rond de tafel. Hij wees er op dat het
slechts om een eerste schets gaat. En
dat het gebouw, Haven 10. niet is op
genomen in het plan. „We kijken hoe
we er slim mee om kunnen gaan,
maar meer kan ik er niet over zeggen.
Een broedende kip moet je niet sto
ren."
Wat het project van de Heidcmij be
treft zei Van Dis dat dit niet past in de
herinrichting van dc Haven. Er is een
kunstwerk (met de oude plattegrond
van het dorp en de Pluimpot) bedacht.
En dat komt niet op de Haven, maar
er wel in de buurt, zei hij.
Jaap Hage (CU) vroeg zich af wat er
gebeurt als na de inspraakronde er een
heel ander plan uitrolt. „Is daar dan
voldoende krediet voor? Moet je juist
niet eerst met de belanghebbenden
praten in plaats van een plan presente
ren?" Hage kreeg bijval van Van 't
Hof. Maar volgens de wethouder is
het plan juist een goede aanleiding
om er over te gaan praten. „Het geld
wat nu beschikbaar is, is het uitgangs
punt. Als er meer geld nodig is, dan
komen we daarvoor naar de gemeen
teraad." Volgens Hage is dat niet on
denkbaar als b. en w. ondernemers
van Haven 10 uit wil kopen. „Dat kost
euro's." Maar Van Dis benadrukte dat
het pand niet weg moet. De fracties
konden zich vinden in het plan. Al-
reen CU maakte een voorbehoud. Ha
ge zal in de gemeenteraad van vol
gende week donderdag zijn standpunt
bekend maken.
Het jongerenwerk van de gemeente
Tholen organiseert op 19 juli in de
Wellevaete in Sint-Annaland een
informatieavond voor ouders met
kinderen in groep 8. Zij worden
geïnformeerd over alles wat hen te
wachten staat als hun kind naar de
middelbare school staat. Alles
draait om dc vraag 'Help! Ik ga
naar de middelbare school, wat
nu?' Zowel de leerlingen als de ou
ders zijn uitgenodigd. Indigo geeft
de volwassenen voorlichting, ter
wijl de kinderen deelnemen aan een
rollenspel van theater Helder. Daar
in kunnen ze ervaren wie ze zijn en
hoe weerbaar ze zijn. Er is keuze
uit twee sessies van een uur, om ze
ven uur of om acht uur. Daarnaast
is er van zeven tot negen uur een
doorlopende informatiemarkt waar
bij wordt geprobeerd op alle vragen
van ouders antwoord te geven.