Nuis: heroverweging subsidie schout- en schepenenrace 'Korte lijnen en alles in eigen hand, meten en confectioneren doen we zelf' Tholen wil op boot Dirk van Duivendijk Watersporters besteden 112 euro per boot per dag I Haven blijft dicht, maar plein wordt wel fraaier Thoolse burgemeester: evenement van wezenlijk belang Zandhonger bedreigt de Oosterschelde Meer gordijnen en tapijt dan voorheen bij Van Houte interieur Tholen in bedrijf Donderdag 1 juli 2010 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Meer lokale en regionale bedrijven inschakelen Argwanend Meer lokaal Als het aan burgemeester Nuis ligt, wordt de afschaffing van de subsidie aan de schout- en schepenenrace her overwogen. „Dit evenement mag niet verloren gaan. Het is van wezenlijk belang voor de promotie van de water sport en de gemeente Tholen." Vanaf de dijk en het strandje in Sint-Annaland bewonderen zaterdag honder den toeschouwers de historische zeilschepen in de Krab- benkreek. Stoelen Deltafonds Waterkalender Vinyl Hulst voor de tweede keer winnaar Verbroedering 'Plan voor vaarroute in Pluimpot onhaalbaar' Uitkopen Vragenmarkt over middelbare school Burgemeester Nuis ontving een aandenken van de commissaris van de koningin en een brochure voor herbestemming van historische stadshavens. Dat de watersport van economische betekenis is, zullen vele winkels en andere bedrijven in Tholen, Sint-Annaland en Stavenisse wel kunnen bevestigen. Volgens de Steenbergse burgemeester Hoogendoorn zijn de bestedingen 112 euro per boot per dag. Drogist Maja Westdorp uit Sint-Annaland, die regelmatig watersporters in haar winkel krijgt (daar is ook het postkantoor gevestigd), maakte zaterdag zelf de schout- en schepenenrace mee. Ze was onder de indruk van het prach tige evenement en zei er de volgende keer graag weer bij te zijn. Burgemeester Hoogendoorn baseer de zich op een'onderzoek van het project Brabant aan Zee, waaraan 19 Brabantse gemeenten en de Zeeuwse gemeente Tholen mee doen. „We zijn verschrikkelijk trots dat Tholen meedoet, want zo'n ha ven hebben we ook nodig voor ons project. Als Brabant worstelen we namelijk met ons imago. Men denkt dat Brabant droog is, maar met 43 jachthavens en 7500 vaste ligplaat sen tellen we volop mee. Met 564 km hebben we in Brabant meer vaarroutes dan in Friesland." Vol gens Hoogendoorn wordt er aan een strategie gewerkt om West-Brabant tot een hoogwaardig watersportge bied te ontwikkelen. Willemstad is nu de meest bezochte Brabantse jachthaven, voor Drimmelen en Dinteloord. Ook voor de Zeeuwse economie is watersport als onderdeel van de vrije tijdsbesteding steeds belangrijker, zei gedeputeerde Wiersma. „Wat gebeurt er veel op dit gebied en er is ook ruimte voor. De watersport stoort zich niet aan geografische grenzen, onze prachtige Delta is een vaargebicd. In samenwerking met anderen maakt de provincie Zeeland een actieprogram ma om de ontwikkelingen in de Delta te ondersteunen. We hebben onderne mers nodig om die plannen te realise ren." Wiersma waarschuwde dat niet blind de ingediende plannen uitge voerd zullen worden. „Wc kijken steeds naar mogelijkheden waarbij de economie de ecologie kan versterken en omgekeerd. Ondernemers kijken vaak wat argwagend naar de ecplo- gicpoot, maar dat is niet terecht, want de watcrsportscctor is gebaat bij een mooie en aantrekkelijke omgeving." Architect Thijs Zeelenberg presen teerde zaterdag in Sint-Annaland plannen voor een duurzame jachtha ven van de toekomst, waarbij hij spe cifiek een blauw-groene archipel in het Grevelingcnmeer noemde. Ónder- deel van dit multidisciplinair project is ook een proef met bouwen op de zeewering. Al die investeringen in de watersport sector leveren ook extra banen op, zei Koos de Vos van de Economische Im puls Zeeland. Hij vond het wel een uitdaging om grote projecten met lo kale en regionale bedrijven uit te voe ren. „Daar zouden de gemeenten meer naar moeten kijken, want in Zeeland werken 10.000 mensen in de bouw en een deel van hen zit nu zon der werk. Als je bijvoorbeeld Duitsers inhuurt, dan worden er in Duitsland gordijnen en taarten gekocht door de werknemers van geld dat ze hier ver diend hebben. En 80.000 euro banen, scheppen weer 40.000 euro banen", zo hield De Vos de 125 gemeente- en provinciebestuurders in de hal van BusmariTcam in Sint-Annaland voor. Volgens de Brabantse gedeputeerde Lily Jacobs krijgt de samenwerking van de drie provincies meer en meer gestalte. „Dat is de basis voor een bloeiende toekomst, ook met projec ten als Brabant aan Zee. Dat is geen luchtfietserij, maar als steeds meer - ook internationale - watersporters on ze havens ontdekken, levert dat een wezenlijke bijdrage aan de lokale economie." Als we niets doen, zijn er over 25 jaar geen schorren, slikken en zand platen meer in de Oosterschelde Dat zei directeur Hans van der Togt van Rijkswaterstaat Zeeland zater dag in Sint-Annaland. In 2011 zal op bescheiden schaal aandacht wor den gegeven aan het feit, dat het in oktober 25 jaar geleden is dat ko ningin Beatrix de stormvloedkering in de Oosterschelde opende. Naast de zandhonger signaffccrdc- Van der Togt ruimteproblemen in de Oostescheldc, waar op 1000 ha mosselzaad moet komen. In 2012 moet de minister een be sluit nemen over het Völkerak- Zoommeer. Van der Togt pleitte er voor om te kijken naar de Delta als geheel. „Ingrijpen geeft weerstand, maar we moeten er niet aan denken hier ook ontpolderingstoestanden te krijgen." De discussie over zout of zoet kan namelijk veel reacties op roepen. „Het Volkerak-Zoommeer moet een goede waterkwaliteit krij gen, want schoon water biedt moge lijkheden", zei de directeur van rijkswaterstaat Zeeland in de hal van BusmariTeam tijdens het Zeeuws Palaver. Nuis was gastheer voor diverse ge meentebesturen uit Zeeland. Noord- Brabant en Zuid-Holland, gedepu teerden van deze drie provincies en vertegenwoordigers van de water- sportbranche en sponsors als nuts bedrijf Delta. In een van de hallen van BusmariTeam luisterden 125 gasten naar twaalf sprekers over di verse watersportonderwerpen, het zogenaamde Zeeuws Palaver. De vorige drie keren kon men daarvoor nog in clubhuis de Buutengaels van watersportvereniging Sint-Anna land terecht, maar de groeiende be langstelling voor het evenement noopte om uit te wijken naar een grotere ruimte. Na het Zeeuws Palaver liepen de deelnemers van BusmariTeam over het havcnplatcau, langs de drang hekken vanwege de zwakke dam- wand, over de steigers naar de Buut- engacts. Voor er geproefd werd van de Zeeuwse zilte zaligheden als zee baars en zeekraal en witte wijn uit Dreischor, verwelkomde burge meester Nuis de gasten. „Welkom in het zonnige Sint-Annaland", riep hij enthousiast tegen diverse colle ga's, wethouders en drie gedepu teerden uit drie verschillende pro vincies. Samenwerking van de drie zuidwestelijke provincies klonk hem als muziek in de oren en dat gebeurde allemaal in de gemeente Tholen. „En Sint-Annaland mag daarbij voor de vierde achtereenvol gende keer centraal staan." De burgemeester, die vergezeld werd door de nieuwe wethouder van recreatie Kees van Dis en gemeente secretaris Simon Nieuwkoop, met Tiun echtgenotes, stond voor de eer ste keer in financiële zin met lege handen. De gemeenteraad had in het kader van de bezuinigingen een streep gehaald door de subsidie, in tegenstelling tot de provincie Zee land. „Ik hoop er een volgende keer weer wat tegenover te kunnen stel len", zei Nuis. „De uitspraak van de Thoolse raad heb ik te respecteren, maar als je ziet wat dit evenement aan promotie teweeg brengt, dan moeten wc nog een keer over een bijdrage gaan praten." Overigens had hij begrip dat het onder druk van de bezuinigingen bij de over heid is gebeurd. Nuis complimen teerde het stichtingsbestuur. „De schout- en schepenenrace is een ge weldig initiatief, een netwerkbijeen komst die van wezenlijk belang is." Ook uitte Nuis zijn respect ten op zichte van de sponsors. De Thoolse burgemeester hoopte dat de drie be trokken provincies het watersport evenement blijven of voor het eerst ook financieel gaan steunen. Overi gens was de gemeente Tholen niet helemaal met lege handen gekomen. Er waren hand- en spandiensten ge leverd voor het Zeeuws Palaver, zo als dal voor meerdere evenementen op het eiland gebeurt. In dit geval zorgde de gemeente voor de stoelen in de hal van BusmariTeam. Voorzitter Tom van Gurp van de stichting schout- en schcpcncnracc bedankte de gemeente Tholen daar ook voor. Hij hoopte met de burge meester dat naast Zeeland in 201 I ook de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland het evenement fi nancieel zullen ondersteunen." Commissaris van de koningin Karla Peijs noemde gastheer Tholen 'een fantastische gemeente.' En gedepu teerde Marten Wiersma maakte dui delijk, dat de provincie Zeeland voortdurend op zoek is naar midde len om de watersportsector meer mogelijkheden te bieden. „Dat valt in deze tijd van bezuinigingen niet altijd mee, maar soms lukt het. Bij voorbeeld met Transcoast, het in vesteringsprogramma van 11 mil joen euro in kustgebieden en havens, waaronder die van Sint-An naland. De ervaringen uit dit project zullen wc veel breder gaan wegzet ten." Ten aanzien van de financiële steun merkte Wiersma nog op, dat in tijden van bezuinigingen het veld juist krachtig is. Nutsbedrijf Delta wil de watersport in elk geval blijven steunen, maakte algemeen directeur Peter Boerma zaterdagmorgen in Sint-Annaland duidelijk. Zijn bedrijf subsidieert hel project Deltaspetters, waarbij 1200 leerlingen uit groep 7 en 8 van 25 basisscholen in Zeeland leren zeilen, surfen en kanoën. Boerma pleitte ervoor om de Deltaweek (een zeilwedstrijd op de Oosterschelde) en de schout- en schepenenrace te integreren. „We willen bij onze sponsoring namelijk niet versplinte ren, maar juist doelgericht een bij drage leveren." De Delta-directeur wees ook op het Deltafonds, dat elk jaar een half miljoen euro in cul tuur- en sportprojecten steekt. Een apart bestuur o.l.v. oud-burgemees- tcr Kees van Liere (zaterdag ook in Sint-Annaland aanwezig) beoor deelt de verzoeken. Van elk eiland zit een vertegenwoordiger in het be stuur van het Deltafonds. Voor Tho len is dat Henk Brinkman uit Schcr- penisse. De Rabobanken in Zuidwest Neder land steunen de watersport ook, maakte directeur Jaap Wielaart uit Middelburg duidelijk. Zoektocht naar succes, heet het project waarbij 120.ondernemers denken over nieu we toeristische mogelijkheden. Een watcrkalcnder waarop alle activitei ten op het gebied van zwemmen, duiken, surfen en zeilen staan, gaat het licht zien. „Alle initiatieven moeten met elkaar in verbinding worden gebracht", zei Wielaart. Hij noemde daarbij o.a. de bietenrace die elk jaar de haven van Sint-Anna land aandoet en de 8 uren Ooster schelde, een zeilrace die na Bruinis- se voor het eerst ook in Sint-Annaland komt. De Raboban ken willen samen met Delta, de pro vincie en Kamer van Koophandel een speciale website ontwikkelen voor de waterkalendcr. De historische zeilschepen die zaterdag aan de vierde schout- en schepenenrace deelnamen, kwamen vlak langs het druk bezochte strandje van Sint-Annaland. Overal rijden ze, de zwart met rode auto's van Van Houte projectin richting uit Tholen. Niet alleen in Tholen en West-Brabant, maar ook in de rest van Zeeland en Zuid-Holland. De inrichters zijn op pad om hele bedrijfspanden te stofferen, maar eigenaren Erik en Mariët van Houte willen laten weten dat het ook bij de mensen thuis kan. Ze kunnen eerst iets naar hun smaak uitkiezen in de winkel aan de Energieweg op in dustrieterrein Welgelegen. „We zitten hier niet op een locatie waar veel mensen voorbijkomen, maar ze zullen verrast zijn over wat ze hier aan kunnen treffen." De winkel, met de naam Van Hou te interieur, zit op de hoek van het straatje met bcdrijfsunits. „Je zou het misschien niet zeggen als je buiten staat, maar als mensen bin nenstappen, komen ze in een com pleet uitgeruste showroom", zegt Erik. Ze zijn al een aantal jaar in het naastgelegen pand gevestigd met Van Houte projectinrichting. Er was daar geen ruimte om men sen te ontvangen, zo vol lag het met spullen. In de zomer van 2009 vertrok de buurman uit het naast gelegen pand en zag Van Houte kans om daar een showroom in te richten. Al in de tijd dat Van Houte nog meubels verkocht aan de Stevin- weg, was er ook keuze uit een as sortiment aan gordijnen, vloerbe dekkingen en andere vormen van stoffering. „Maar daar waren de meubels de hoofdmoot", legt Erik uit en namen die de meeste ruimte in beslag. Voor de stoffering was er wel ruimte, maar in een beperk tere vorm dan nu. „Het is net als in een supermarkt. Als je beperkte ruimte hebt, moet je alles in één vakje proppen. Nu hebben we meer ruimte om alles uit te stal len", legt Mariët uit. Nu hebben mensen een ruime keus aan verschillende materialen van diverse merken. „We hebben nu ook meer per merk." Van Houte le vert de complete stoffering van een woning, van vloer tot plafond, maar als mensen willen, kan er ook voor meubilair worden ge zorgd. Hel is nu alleen andersom. De meubels zijn een extra service. Er wordt nu een compleet interi eur aangeboden qua stoffering. De oude vertrouwde vloerbedek kingen en gordijnen zijn te vin den. maar Van Houte is ook met zijn lijd meegegaan, dus ook het nieuwste van het nieuwste is ver krijgbaar. Zo zijn er diverse soor ten shutters verkrijgbaar voor zon wering binnen en buitenshuis. „En we hebben de complete lijn van Luxaflex." In de showroom kunnen mensen .zien wat er is, kunnen ze eraan voelen en bekijken hoe het toege past wordt. Zo hangt er van elke soort vloerbedekking een staaltje aan de muur. Klanten kunnen het vastpakken, aaien en erin knijpen. Wat volgens Erik op dit moment veel wordt toegepast is vinyl met een houtlook. Het zijn strookjes die nel als parket gelegd worden en ook dezelfde uitstraling hebben. Zelf heeft hij de bovenverdieping van het pand ermee ingericht. Daar is de personeelsruimte omge bouwd tot een soort café compleet met bar. Niet alleen handig om mensen te ontvangen, maar ook om te kunnen laten zien wat er mo gelijk is aan inrichting, vindt Erik. Als mensen bijvoorbeeld gordij nen bestellen bij Van Houte, hoe ven ze niet bang te zijn voor lange levertijden of verkeerd doorgege ven maten. „Er kan hier bijna niets mis gaan, omdat de lijnen kort zijn. We doen alles in eigen beheer. We meten zelf en we con fectioneren zelf." In de winkel zorgt Marianne Beens uit Tholen voor de ontvangst van de klanten en voert de opdrachten uit in het naaiatelier. Mariët bespreekt de wensen van de klant qua hoeveel heid en stoffen. Erik is binnen- huisadviseur en kan helpen met het combineren van de diverse materialen bij de inrichting van 7*~ een woning. Van Houte heeft twee woninginrichters in dienst die al les bij de mensen thuis kunnen ko men installeren. „Mocht het er gens mis gaan, dan is een fout zo weer hersteld." In de winkel van Van Houte interieur is vrijwel alles te vinden voor het compleet stofferen van een woning. Marianne Beens, Mariët en Erik van Houte (v.l.n.r.) geven daarbij advies. (Advertentie i.m.) De Thoolse schipper Dirk van Duivendijk werd vijfde met het gemeentebestuur van Sluis. Karla Peijs bedankte hem voor zijn deelname. Links voorzitter Tom van Gurp van de stichting schout en schepenenrace. „Mogen we de volgende keer op jullie boot mee?" Burgemeester Nuis informeerde bij de Thoolse schipper Dirk van Duivendijk of het ge meentebestuur van Tholen in 2011 aan boord van de schokker Dronc- ke-oort aan de schout- en schepenenrace mee zou mogen doen. Dan ben je immers verzekerd van een goede klassering, want de gemeente Sluis die nu te gast was bij Van Duivendijk, eindigde als vijfde. „Tholen heeft zich teruggetrokken om beter te kunnen aanvallen", grapte commissaris van de koningin Karla Peijs bij de prijsuitreiking. De geringe wind speelde menige schip per parten op deze zonnige zater dagmiddag. Voor de jury was het dan ook heel bijzonder om de 18 deelnemers te beoordelen. „De een blinkt uit in achteruit zeilen en de ander komt wel vooruit. Ik ben blij dat ik niet in de jury zat." Het schip van de echtgenoot van de commissaris, de hoogaars Windroos van Rinus Platschorre met aan boord schipper Joop de Looff, zege vierde. De gemeente Hulst werd voor de tweede keer winnaar van de schout- en schepenenrace. „De vol gende keer moet je de wisselbokaal overigens niet meer per post terug sturen, anders moet die weer geres taureerd worden", zo gaf Karla Pe ijs bij de prijsuitreiking mee aan wethouder Adri Totte van Hulst. Woensdrecht en Middelharnis noem de ze 'twee zielepieten' want die hadden de motor aangezet waardoor ze zich bij voorbaat diskwalificeer den. Niettemin kregen ze nog een herinneringsschild mee. Diverse deelnemers bereikten de eindstreep niet, zoals Tholen, die zich op de hoogaars ARM 17 Vrouwe Adriana van schipper Peter Wceda terugtrok. „Met de Windroos vertrokken wc gewoon, hebben we twee ronden ge varen en wonnen we, ondanks onze enorme handicap", vertelde de schipper. Bij elk historisch zeilschip past de jury met o.a. de lengte en an dere kwalificaties een ingewikkelde berekening voor de handicaps toe. En met de zwakke wind daar nog bij werd het een lastige klus voor de ju ry, die veel meer tijd nodig had dan eerst gepland was. Alleen de eerste vier prijswinnaars hadden een hele ronde gevaren. Terneuzen met burgemeester Jan Lo- nink aan boord, haalde de eindstreep niet. „De wind zat niet mee, maar toch hebben we heel veel plezier ge had", zei Lonink. „Misschien dat je kinderen een zeilcursus kunnen ge ven", stelde de commissaris voor. Ze had bij iedere gemeente wel een speldeprik of kwinkslag, zodat de stemming bij deze vierde schout- en schepenenrace weer opperbest was. „Het water verbindt ons allemaal. Dit is een grote verbroedering van Zeeland, Zuid-Holland en Noord- Brabant", zei mevr. Peijs. Behalve het herinneeringsschildje kreeg iedere gemeente van Ria Ge luk een brochure mee voor herbe stemming van historische stadsha vens om die in ere te herstellen. Hulst won voor Bergen op Zoom en Roosendaal. Cromstrijen werd vier de, Sluis vijfde, Reimerswaal zes de, Noord-Beveland zevende en Steenbergen achtste. Euen-Leur en Veere lieten verstek gaan. Het open maken van de haven van Sint-Maartensdijk is een achterhaal de zaak. De Pluimpot gebruiken als vaarroute is onhaalbaar. Dat zei wethouder Kees van Dis maandagavond in de commissie ruimte op vra gen van Jaap Hage (CU). De leden gingen akkoord met het opknappen van de Haven. Daarvoor is 406.000 euro nodig én de inspraak van be woners en belangenorganisaties. Bij het bedenken van dc impuls voor Sint-Maartensdijk is ooit geopperd om de haven weer open te maken. Ook Arie Piet (raadslid voor dc CU in de jaren negentig) pleitte daar toen hartstochtelijk voor. Degenen die daar op hoopten, kunnen daar niet meer op rekenen, volgens Van Dis. De leden van de commissie reageer den positief op het plan om de Haven op te knappen. Maar vroegen Van Dis wel om te gaan praten met bewoners en de middenstand. Rob Duijm (CDA) zei dat zijn fractie hoogge spannen verwachtingen heeft.' Hij wenste de wethouder veel sterkte bij het uitwerken van het plan. Henk Nieuwenhuis (PvdA) dacht dat er met het bedrag van ruim vier ton de haven wel uitgegraven kon worden. Samen met Henk Geluk (SGP) vroeg hij aan dacht voor het gebouw dat op dc Ha ven staat. Haven 10. Daar is cafetaria Centrum, regio VVV Zuid-Beveland- Tholen en café de Buurvrouw in ge vestigd. Volgens Nieuwenhuis en Ge luk is het gebouw geen sieraad voor het dorp. „Moet dat platte gebouw niet worden weggehaald?," vroeg Nieuwenhuis zich af. Volgens Geluk zal het pand gaan detoneren als de di recte omgeving opgeknapt wordt. „Dat gaat lelijk staan." De SP reageerde bij monde van Ro nald van Tilborg enthousiast op het plan. Ook de SP wil dat er eerst met bewoners en andere belanghebbenden moet worden gesproken over de in vulling van het plan. zoals met bakker Cock Leijs die een terrasvergunning heeft gekregen. Anco Fase (VVD) noemde het een stap in de goede rich ting, na de herinrichting van de Markt. Hij wilde weten of het plan van de Hcidcmij - om de havens weer zichtbaar te maken - past in de herin richting. Het bevreemdde Han van 'l Hof (ABT) dat de haven niet meer kan worden uitgegraven. Het be vreemdde hem dat er nog niet was ge sproken met de Thoolse onderne mersfederatie, en de prbjcctont- wikkelaars Jeroen Knols van de Pluimpot en De Koning Wessels. Maar ook met de kermisexploitant. „Het wordt bijna onmogelijk om er een kermisattractie te houden." Voor Van 't Hof zag het plan er verder goed uit, zei hij. Volgens wethouder Van Dis gaat de gemeente met alle betrokkenen nog rond de tafel. Hij wees er op dat het slechts om een eerste schets gaat. En dat het gebouw, Haven 10. niet is op genomen in het plan. „We kijken hoe we er slim mee om kunnen gaan, maar meer kan ik er niet over zeggen. Een broedende kip moet je niet sto ren." Wat het project van de Heidcmij be treft zei Van Dis dat dit niet past in de herinrichting van dc Haven. Er is een kunstwerk (met de oude plattegrond van het dorp en de Pluimpot) bedacht. En dat komt niet op de Haven, maar er wel in de buurt, zei hij. Jaap Hage (CU) vroeg zich af wat er gebeurt als na de inspraakronde er een heel ander plan uitrolt. „Is daar dan voldoende krediet voor? Moet je juist niet eerst met de belanghebbenden praten in plaats van een plan presente ren?" Hage kreeg bijval van Van 't Hof. Maar volgens de wethouder is het plan juist een goede aanleiding om er over te gaan praten. „Het geld wat nu beschikbaar is, is het uitgangs punt. Als er meer geld nodig is, dan komen we daarvoor naar de gemeen teraad." Volgens Hage is dat niet on denkbaar als b. en w. ondernemers van Haven 10 uit wil kopen. „Dat kost euro's." Maar Van Dis benadrukte dat het pand niet weg moet. De fracties konden zich vinden in het plan. Al- reen CU maakte een voorbehoud. Ha ge zal in de gemeenteraad van vol gende week donderdag zijn standpunt bekend maken. Het jongerenwerk van de gemeente Tholen organiseert op 19 juli in de Wellevaete in Sint-Annaland een informatieavond voor ouders met kinderen in groep 8. Zij worden geïnformeerd over alles wat hen te wachten staat als hun kind naar de middelbare school staat. Alles draait om dc vraag 'Help! Ik ga naar de middelbare school, wat nu?' Zowel de leerlingen als de ou ders zijn uitgenodigd. Indigo geeft de volwassenen voorlichting, ter wijl de kinderen deelnemen aan een rollenspel van theater Helder. Daar in kunnen ze ervaren wie ze zijn en hoe weerbaar ze zijn. Er is keuze uit twee sessies van een uur, om ze ven uur of om acht uur. Daarnaast is er van zeven tot negen uur een doorlopende informatiemarkt waar bij wordt geprobeerd op alle vragen van ouders antwoord te geven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 15