^4, Firma Fase J uw loonwerk Voor al uw Thoolse landbouw belangrijke economische factor 'Ik denk dat de volgende stap een trekker zonder chauffeur wordt' Fa. Gebr. C. en LJ. Koopman VLAMINGS 20 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 17 juni 2010 Het adres voor vroege export-, frites- en tafelaardappelen www.bijlaardappelenbv.nl E, 0p maat- Bram Groenewegeweg 12, 4693 PW Poortvliet Tel. 0166-652473 06-46736229, Fax 0166-652643 Landbouwmechanisatie Klok in Poortvliet verandert niet, techniek wel Merkgebonden Sleutelen Precisielandbouw www.stouten-fourage.nl tel0111 -481592 Langeweg2a fax:0111-481779 4311 RB Bruinisse mob 06-53118303 Handel in Landbouwprodukten en Gewasbeschermingsmiddelen Voor al uw bestrijdingsmiddelenzaden en granen hartelijk aanbevolen Postbus 25 4695 ZG Sint-Maartensdijk Tel. 0166-663169 - 663197 - 662559 fax. 0166-663773 mob.tel. A.D. Koopman 06-53796466 mob.tel. M.L. Koopman 06-20011370 e-mail: a.d.koopman@hotmail.com lanqeweq 11a 4697 RE Sint Annaland (NL) tei 0031 (0)166-612350 fax0031 (0)166-613006 info@bijlaardappelenbv.nl AGRARISCH-, LOON EN G RON D V E R Z E T B E D R I J F Joost Klok (links) is eigenaar, maar Huib Groenewegen is als bedrijfsleider het gezicht van Dick Klok mechanisatie b.v. Elke boer heeft een tractor nodig. De tijd dat er nog paarden op het land werkten, of alleen mensen, is voorbij. Maar zelfs het trekkertje van toen, voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. „Een trekker zonder kap wordt niet meer verkocht. Ik denk dat ik in de laatste vijf jaar nog een tje verkocht hebt." Aan het woord is Joost Klok, eigenaar van Dick Klok mechanisatie b.v. in Poortvliet. Eén van de plekken, waar een Thoolse boer zijn tractor kan kopen. En verder alles voor het land. „Van een spa tot de grootste machines, we kunnen het allemaal leveren." Een landbouwmechanisatiebedrijf is eigenlijk de garage voor de agra riërs. ..Alleen is er het verschil dat mensen voor een auto naar de showroom gaan. Wij gaan naar de boer toe om machines te verkopen", zegt de 31-jarige Klok. Dat is vol gens hem sinds het ontstaan van zijn bedrijf niet veranderd. Net als de hoofdmoot van het bedrijf: het ver kopen en repareren van landbouw machines, tractoren, werktuigen en tuin- en parkmachines. Dick Klok uit Vierpolders, de vader van Joost, heeft in 1981 het land bouwmechanisatie- en loonbedrijf van Piet van Marion in Abbenbroek overgenomen. Hij werkte toen zelf als vertegenwoordiger in die bran che bij Van der Zee en Van Geest in Hellevoetsluis. Bij de overname van Van Marion kreeg hij het dealer- schap voor het trekkermerk David Brown erbij. Die trekkers zijn nu bijna alleen nog te zien als oldtimer bij*bijvoorbeeld_een trekkertrekeve- nement. Klok kocht in 1986 het bedrijf van zijn oude werkgever in Hellevoet- sluis en liet een nieuw pand in Heenvliet bouwen. Daar zit nu nog steeds de hoofdvestiging van het landbouwmechanisatiebedrijf. In 1994 kwam de locatie Poortvliet in zicht. De toenmalige eigenaar. K.C. Dekker ging met pensioen en had geen opvolging. Zo veranderde het bedrijf aan de Paasdijkweg van naam. Toen Dick Klok ondernemer werd. had hij vier man personeel. Nu be staat het hele concern uit 55 werk nemers. Daarvan behoren 40 tot de loonwerkerstak, gerund door de twee broers van Joost. Arjo en Kees die in 2002 hel loonbedrijf hebben overgenomen en afgesplitst van het mechanisaticbedrijf. Joost leidt sinds 2006 de vestigingen in Heen- vliet en in Poortvliet, die zich puur op landbouwmechanisatie richten, en heeft in totaal 15 mensen in dienst, waarvan vijf in Poortvliet. Huib Groenewegen die zijn carrière oorspronkelijk in Heenvliet is be gonnen. is bedrijfsleider bij Klok in Poortvliet. Hij woont in de bedrijfs woning naast het pand. Kees de Boer uit Poortvliet is vertegenwoor diger en er zijn drie monteurs: Rien Menheere uit Poortvliet, Pieter van der Schee uit Stavenisse en Gerard Mol uil Scherpenisse. „We zijn een servicegericht bedrijf en willen als een boer met een ka potte trekker staat, die snel weer kan draaien", legt Klok de werkwijze uit. „Als een trekker kapot is, gaat een servicewagen er naartoe of de trekker komt naar ons." Bij Klok komen dan ook volop trekkers bin nen voor reparaties en schade die hersteld moet worden. Hij vertelt dat ze snel en deskundig kunnen werken, doordat ze zoveel mogelijk van hun vaste merken le veren. Daardoor hebben ze hiervan de kennis, gereedschappen en on derdelen in huis. Elk landbouwme chanisatiebedrijf staat volgens hem voor één bepaald trekkermerk. Op Poortvict is dat Massey Ferguson, de trekkers die te herkennen zijn aan de rode kleur. „Maar ik lever ook andere merken hoor. Zo hebben we in Heenvliet nog een tweede trekkermerk en lever ik Kuhn werk tuigen." Die mcrkgcbondcnhcid heeft ook te maken met een andere ontwikke ling. „De techniek gaat dusdanig ver dat de klanten de machines niet meer zelf kunnen repareren. Tegen woordig is alles hightech. Vroeger repareerden ze met sleutels en nu met de laptop. Hier worden onze moryeurs dan ook regelmatig op bij gescnoold." Zelf is Joost begonnen als monteur in het bedrijf van zijn vader. Hij sleutelt nog steeds aan de machines, zij het wat minder nu hij ook eige naar is. Joost is één a twee dagen in Poortvliet en daarom is hij wat min der bekend bij de mensen op Tho- len. „Huib is het gezicht van Tho- len", zegt hij. Kees de Boer is degene die zo'n twee tot vier keer per jaar de boeren bezoekt om te proberen machines te verkopen. Volgens Klok vinden de boeren het niet vervelend als hij het erf op komt. „Ze zijn meestal wel in voor een praatje." Het is mogelijk, dat ze al in zee zijn gegaan met de concurrent. Maar elk bedrijf heeft zijn eigen vaste merken en heeft daar de kennis van in huis. Het is dus aan de klant waar zijn voorkeur naar uitgaat. De vertegenwoordiger probeert tel kens achter hel investeringsplan van de boer te komen en kijkt of het landbouwmechanisatiebedrijf daar ook wat in kan betekenen. En geeft hier dan advies in. „Een boer kan ervoor kiezen om zelf-een machine aan te schaffen om aardap pels te planten, of dit uit te besteden aan een loonwerker." Het landbouwmechanisatiebedrijf heeft niet alleen boeren als klant. „Ook overheidsinstellingen, zoals gemeenten en waterschappen." De gemeente Tholen en Bergen op Zoom behoren onder andere tot de klantenkring van Klok, evenals wa terschap Zeeuwse Eilanden. Daar naast levert hij machines aan hove- Pieter van der Schee uit Stavenisse is één van de drie monteurs. Er wordt nog wel gesleuteld aan de tractoren, maar vanwege de huidige techniek, komt er tegenwoordig ook een laptop bij aan te pas. niers en aannemers. Het werkgebied van het bedrijf in Poortvliet is Tho len. West-Brabant en een deel van Flakkee. Klok hanteert de regel dat de trekkers binnen een straal van 50 kilometer worden geleverd. Dat is namelijk aan te rijden met een voer tuig dat gemiddeld 40 kilometer per uur gaat. Maar de machines worden ook wel geladen en met een opleg ger gebracht. Overigens kunnen klanten, ook par ticulieren, bij Klok in de winkel te recht voor bijvoorbeeld een nieuw stel rubberlaarzen, erfgereedschap of miniaturen om cadeau te geven. Joost Klok doet er bescheiden over. „De winkel hebben we voor als mensen staan te wachten. Ze hebben dan ook wat te zien en kunnen even tueel wat meenemen." Hij zegt het om te benadrukken dat het in zijn bedrijf voornamelijk om de grote machines gaat. De machines zijn door de jaren heen in principe hetzelfde gebleven, ze zijn alleen groter geworden en voor zien van allerlei technische snuljes. De trekker zonder kap dateert vol gens Klok overigens van voor de ja ren '80. In die periode kwam de ca bine erop. De luxe kwam in de jaren '90 met het invoeren van airco in de tractoren. Halverwege die periode kwamen ook de luchtgeveerde stoe len en in 2000 werden trekkers uil- gerust met geveerde voorassen. In de laatste tien jaar is de continu va riabele transmissie erbij gekomen. „Dat is schakelen met een druk op de knop", legt Klok uit. Het nieuwtje van de laatste paar jaar is gps, rijden op de satelliet. Klok vertelt dat het wel al langer bestaat, maar dat het sinds vier jaar op de Nederlandse markt is. Bij dat sys teem hoort ook de term precisie landbouw. Dat heeft betrekking op de spuit- en ploegtechniek. „De sa telliet ziet waar de trekker al gespo ten en gereden heeft. Daar stopt de spuitmachine automatisch met spui ten. Automatische secticafsluiting heet dat. Het is beter voor de porte monnee van de boer, want die ge bruikt minder middelen en het is minder belastend voor het milieu." Met het gebruik van de gps kunnen boeren volgens Klok in principe al uit hun trekker stappen, omdat ze automatisch gestuurd kunnen wor den. maar het duurt volgens hem nog 25 jaar voor de trekkers echt automatisch rijden. Hij ziet het er wel van komen. „Ik denk dat de vol gende stap een trekker zonder chauffeur wordt." De landbouwmachines zijn steeds groter geworden en dat komt vol gens Klok vanwege schaalvergro ting. „De boeren worden professio neler. Vroeger had je bij wijze van spreken tien boeren met elk twintig hectare. Nu heb je er één met 200 hectare grond. Daarom wordt meer capaciteit van de trekkers gevraagd. De duurste kostenpost is personeel. Er wordt geprobeerd met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk te doen in zo'n kort mogelijke tijd." Daarom zijn de ploegen ook groter, ze in de loop der jaren van twee naar vijf scharen gegaan. Die professionaliteit wordt ook op een andere manier ontwikkeld. „Er komt een kentekenregistratie voor trekkers. Ze roepen er wel al tien jaar over, maar het is er nog niet. In België en Duitsland heb je het wel al." Klok vindt het een gezonde ontwikkeling. „Trekkers moeten dan gekeurd worden. Voor ons le vert dat natuurlijk wat op met APK- kcuringen, maar voor de boer zit er ook voordeel aan. Die krijgt een professionelere uitstraling, waar door het imago van "die rommelt maar wat aan' verdwijnt. De wegen raken ook voller en daar zul je op moeten inspringen. Twee kaarsjes als achterlicht is niet meer van deze tijd." Inkoop: Hooi Stro Kuilgras. Verkoop Hooi /Stro Houtvezel Vlasstrooisel Kuilgras Graszoden Transport van landbouw)machmes. Vervoer van stukgoed nationaal en internationaal.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 20