'Je kan een leerling bijna alles afpakken, behalve zijn telefoon' Stel ontmoette elkaar toen het eiland nog onder water stond Ds. C. de Jongste uit Tholen overleden Vechten Staking Donderdag 10 juni 2010 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Toen hij zes jaar geleden werd aangesteld als directeur van het Westerpoort college in Sint-Maartensdijk was het de vraag hoe lang hij zou blijven. De toen 59-jarige Doninicus kon na een paar jaar wel weer eens weg we zen, maar dat zit niet in de aard van het beestje. Domini- cus pakte met voortvarendheid de nieuwbouw in Tholen aan. Hij kwam in de smalstad als bouwpastoor binnen in een school met 240 leerlingen en laat een bloeiende school met 330 jongens en meisjes in Tholen achter. Wim Dominicus neemt afscheid van Westerpoort college in Tholen Piet Polderman en Jans Polderman-van Zetten zestig jaar getrouwd Fusiegolf Bouwkundige Blijven sturen Gewend Ontvankelijker Nieuw jasje Predikant Gereformeerde Gemeente Wim Dominicus is trots op het open karakter van het schoolgebouw. De periode dat er problemen waren tussen de leerlingen van het Westerpoort en het Calvijn college is door de verhuizing naar Tholen nagenoeg verdwenen. Voorheen kwamen de leerlingen elkaar onderweg tegen. Dan kon er nog wel eens een leerlingen zijn poot uitsteken. Nu fietsen ze allemaal dezelfde richting op. En weten ze wie er wat heeft uitgespookt en zeggen ook wie er wat gedaan heeft. Het is niet typisch Thools, het is ook van alle tijden. Onlangs heb ik met directeur Peter Kunst van het Calvijn gespro ken. Het doet zich niet meer voor. maar we blijven doorgaan met •het anti-pestproject van de joth. helemaal werkt zoals het bedoeld is.„Hier hebben we drie lokalen het middelste is het computcrlokaal. Er is minder overzicht. De leerlin gen willen allemaal tegelijk achter de computer en dat is niet de bedoe ling. We moeten het blijven sturen en de leerling niet volledig vrij la ten." Maar volgens de directeur staat het concept nog als een huis. Het opvallende aan het gebouw is dat het open is. In de hal beneden, maar ook op de verdieping kijk je zo de lokalen in. „We wilden het zo open mogelijk. Voor de leerlingen, dat ze zich niet opgesloten voelen zitten. Anders verzetten ze zich daartegen. En om als school te laten zien watje aan het doen bent. Want daar zijn we trots op." Een mooi voorbeeld daarvan noemt Dominicus het restaurant waar één keer in de week mensen van buiten gerechten kunnen nuttigen die door de vierdejaar leerlingen bereid zijn. „Terwijl ze zitten te eten, kijken ze zo de school in. De drukte met al die leerlingen vinden ze prachtig." Het is ook in het restaurant waar Dominicus nog les geeft. Zijn hore- cahart bloeit dan weer even op. Hij leert de eindexamenkandidaten hoe ze een tafel moeten dekken en hoe ze gerechten op tafel moeten serve ren. Koken is, naast zeezei len, een van zijn hobby's. De verhouding met de leerlingen omschrijft hij als open. Vanwege zijn leeftijd heeft hij een natuurlijk overwicht. „Ze doen gewoon wat je ze zegt." Dominicus pakte de kansen die hij kreeg aan. Be nieuwd naar de mogelijkheden. De uitdagingen. „Ik ontsluit graag nieuwe wegen. Het is net als met varen. Het is altijd een reis naar het onbekende. Varen naar een onbe kende haven is best wel spannend." Wat er veranderd is? Dat kinderen mondiger zijn geworden, noemt hij een open deur. „Wat nu het leven anders maakt, is de elektronica. In ternet en mobiele telefonie. Je kan een kind bijna alles afpakken, maar niet zijn mobiele telefoon. Ze kun nen tot diep in de nacht sms' en. Dat maakt het leven heel anders dan vroeger, maar ik ben geen socioloog om te zeggen wat dat voor gevolgen heeft." Op school worden de mobieltjes wel eens in beslag genomen als ze Z/et irrVoete/i va/7 de AaSiSVor/yjisKj uja.3 ee/i toao/iidee Hij is trots op wat er is bereikt maar heeft ook wel zorgen om de toe komst. De jongeren hanteren lang zamerhand via sms een eigen taal, maar gebruiken ook woorden waar van ze de betekenis onvoldoende beseffen. Het was helemaal niet vanzelfspre kend dat de in Goes geboren en ge togen Dominicus het onderwijs in zou gaan. Hij wilde na de hbs de ho reca in, maar het lukte niet om op de hotelvakschool in Den Haag aange nomen te worden. „Ik had geen kruiwagen. Ik ben bij een gerenom meerde zaak in Goes aan de slag ge gaan, ben vertegenwoordiger in au tobanden geweest en heb een fruitteeltbedrijf in 's Gravenpolder gehad. Het was in de tijd van de sa nering van de fruitteelt. Er waren rooipremies en ik moest wat anders gaan doen. Mijn vrouw gaf les op een basisschool en was kostwinner. Ik heb gebeld naar het ministerie van onderwijs met de vraag welk vak ik het beste kon gaan doen om snel aan de slag te komen. Dat wa ren ze niet gewend. Engels zeiden ze. Ik heb het bedrijf verkocht en ben bij de LOI begonnen want daar mee was je het snelst bevoegd." Het avondonderwijs duurde drie jaar en dat vond Domonicus die de dertig al was gepasseerd, te lang. Hij kreeg via de LOI lessen voor een heel jaar. „Die moest ik zelf gaan halen in Leiden. Op den duur had ik drie correctoren, anders kon den ze het niet bijhouden. Na een dik halfjaar moest ik twee vertalin gen maken en later kreeg ik een mondeling examen. Ik zakte." Dominicus liet zich niet uit het veld slaan en kon daarna toch in ander- halfjaar zijn MO-A akte halen. Hij kon direct aan de slag op de Sint Gertrudis in Bergen op Zoom, een mhno-school met voornamelijk meisjes in de leeftijd van zestien tot achttien jaar. „Net de pubertijd zo'n beetje voorbij." Dominicus was toen 34 jaar, maar was nauwelijks in het vak didactiek onderwezen. „Ja, ik moest een ten tamen doen, maar ik had kritiek op het boek. Ik kreeg er een forse ruzie over met de examinator. Dat bleek Op 63-jarige leeftijd is zondag ochtend ds. C. de Jongste overle den. De predikant van de Gere formeerde Gemeente Tholen was al ruim een jaar ernstig ziek. Hij werd behandeld in ziekenhuizen in Belgie en Nederland. Zaterdag morgen om elf uur is de begrafe nis vanuit de Rehobothkerk, waarna om 13.00 uur de begrafe nis op de algemene begraafplaats aan de Prins Bernhardstraat in Tholen zal plaatsvinden. Ds. dc Jongste was een van de be kendste predikanten van het eiland. Naast zijn werk in de grote Ger. Gem. Tholen met ruim 1000 leden preekte hij in Poortvliet, Scherpe- nisse, Sint-Annaland en Sint Phi- lipsland of leidde hij er begrafenis sen en huwelijksdiensten. Hij maakte reizen naar Zuid-Afrika en Albanië, schreef veel in het kerk blad over allerlei onderwerpen en werkte ook aan verschillende boe ken mee. Ds. de Jongste liet zich ook buiten de kerk gelden, met na me ook op politiek terrein. Hij nam in december 2008 het initiatief om raadslid Rien Klippel uit Seherpe- nisse weer terug te krijgen bij de SGP. Klippel had na problemen bin nen de SGP zijn eigen Reformatori sche Fractie Tholen opgericht en daarmee had de predikant geen vre de. Binnen de reformatorische ge zindte moest er eenheid zijn en geen verdeeldheid, vond ds. De Jongste. Samen met ds. Van Kootcn uit Scherpenisse en ds. Joppe uit Sint- Maartensdijk slaagde hij ook inder daad in zijn lijmpoging. Weerstand riep dc Thoolse predi kant op door op politiek terrein nog verder te gaan met kritiek op een le rares van de Ebcn Haezerschool die op een verkiesbare plaats bij de CU stond en een voormalig SGP-raads lid dat naar de VVD overstapte. Ma- riska van Dcelen werd voor de CU met voorkeursstemmen gekozen - later zag ze er overigens van af ten gunste van het niet gekozen zittende raadslid Jaap Hage - en Jack Werk man kwam ook in de Thoolse raad. De verzoeningspoging binnen de SGP stond echter voorop. De instal latie van de nieuwe gemeenteraad met de beëdiging van SGP-raadslid Klippel woonde ds. Dc Jongste op 11 maart nog bij. Het was een van zijn laatste openbare optredens bui ten de kerk, want in de Rchoboth- zelf de schrijver te zijn, maar ik slaagde toch." Hij werd voor de klas gezet. Was de enige die Engels gaf en ontbeerde vakgenoten. Terugkijkend zegt hij dat hij net zo veel leerde als de leer lingen die hij les gaf. „Ik bouwde als snel een band op." Dominicus werd ook gevraagd om les te gaan geven op de Peter Canisius, een lh- no-school (nu de hotelschool) in Bergen die onder hetzelfde bestuur viel. Toen kwam de fusiegolf. Een lange reeks van samenvoegingen. Schaal vergroting die zijn weerga niet heeft gekend en waarin nu weer een ken tering lijkt te komen. Dominicus zat er midden in. ,De scholen moesten samenvallen met de indeling voor de arbeidsbureaus. West-Brabant was er zo eentje. Ik sprak er al snel over mee. Het had ook mijn interes se. Bovendien gingen er steeds meer lessen af. Het gaf wel een dubbel gevoel. Ik genoot van de lessen met leerlingen." Dominicus ging ook de p.r. verzorgen voor de nieuwe scho len die ontstonden. „Daarom was hel belangrijk om contact te houden met de leerlingen. Als je niet weet hoe het gaat, kun je het ook niet ver kopen". Maar de organisatie werd zo groot dat het op den duur niet meer de combineren viel. Van de p.r rolde Dominicus in de p.z., perso neelszaken. „Er lag een afdeling op zijn gat die ik vlot moest trekken. Problemen met motivatie en met au tomatisering. Dat is gelukt. Ik had eigenlijk geen verstand van perso- neelszalen, maar met gezond ver stand kom je een heel eind." Dominicus kwam steeds vaker in gebouwen terecht waar geen leerlin gen waren. Je hoorde de bel niet meer, je hoorde geen geroezemoes. Niks. Dat miste ik wel." Maar zijn ervaring als. docent bleef hem van pas komen. „Ik heb de medewerkers op de afdeling gezegd dat als ze in de pauze worden gebeld door de leerkrachten, ze hen altijd te woord moeten staan omdat ze op dat mo ment tijd hebben om te bellen. Wij kerk preekte hij daarna nog wel een keer per zondag. De laatste dienst waarin ds. De Jongste voorging, was de avonddienst van zondag 2 mei. Zijn preek ging over Johannes 17:9, 15 en 20. Aanvankelijk had hij 's morgens willen voorgaan, maar kort voor aanvang van de dienst werd hij onwel. Comelis de Jongste had een bouw technische opleiding aan de h.t.s. ge volgd. Als technisch hoofdambtenaar werkte hij mee aan de bouw van dui zenden woningen in Rotterdam. Niet alleen in achterstandswijken, maar ook in het historische stukje Dclfsha- ven, waar het vooral om restauratie ging. „Dat was leuk werk, maar op een gegeven moment ging de glans eraf. Het bouwen met hout en steen heb ik verwisseld voor het bouwen aan het koninkrijk Gods en dat blijft", zei De Jongste in november 1996 in deze krant. Hij had toen het beroep naar Tholen aangenomen. Op zijn 41ste ging hij theologie stu deren, naast zijn werk als stede- bouwkundige. De theologische school van de Ger. Gem. was in Rotterdam gevestigd. Op zijn 45ste werd Comelis de Jongste op 8 okto ber 1992 in de Ger. Gcm. Alblasser- dam tot predikant bevestigd. Hij bleef er tot 12 februari 1997, toen de intrede in de Gereformeerde Ge meente Tholen plaatsvond. Het kerkgebouw stond toen nog in de Hoogaarsstraat, maar vanwege de te krappe ruimte voor dc groeiende ge meente waren er toen al nieuw- bouwplannen aan de Postweg. Daarbij voelde de predikant zich ook in zijn element gezien zijn vroegere opleiding en werk. Hij volgde de nieuwbouw op de voet en later ook de sloop van de oude kerk aan de Hoogaarsstraat. Op 12 augustus 2009 was ds. De Jongste 12,5 jaar aan de Ger.Gcm. Tholen verbonden. Aan dit koperen jubileum had de predikant op sobere wijze aandacht willen schenken in een zondagse preek, maar zijn ge zondheid liet dat niet toe. Daags erna begonnen de 33 bestralingen bij het Zeeuws Radiotherapeutisch Instituut te Vlissingen. Hij bleef tijdelijk in de lege pastorie van de vacante Ger.Gem. Middelburg-Zuid, wat dc reisafstand beperkte. Acht maanden moest de predikant rust houden, maar konden wel op een ander moment een boterham eten." Toen Dominicus de vraag kreeg of hij naar Sint-Maartensdijk wilde om Marleen Spaapen op te volgen en te werken aan de nieuwbouw in Tholen, greep hij dat met beide handen aan. „Een gouden kans. De po litiek had het al afgekaart. Het be sluit stond vast. Ik kon er als bouw pastoor aan de slag." Niet dat Dominicus kennis heeft van bouw technische zaken. Nee het ging om het inhoudelijke. „Mijn rol was veel meer het vertalen van het nieu we onderwijsconcept naar het ge bouw. Het stond in Smurdiek in de steigers, maar er was nog niet nage dacht hoe dat in het nieuwe gebouw moest. Ik heb er wel aan moeten trekken, maar ik had een prima team. Ze hebben het fantastisch ge daan." Dc vernieuwing was noodzakelijk, zegt hij. „De invoering van de basis vorming was een waanidee. Ieder een moest in de eerste twee jaar de- dat viel niet mee voor de immer ac tieve Comelis de Jongste, die eerder in het universitair ziekenhuis van het Belgische Leuven was opgenomen. In het kerkblad beschreef hij regel matig ontmoetingen met mede-pa- tienten en ziekenhuis-personeel. Be gin 2009 had de Thoolse predikant nog een zendingsreis naar Albanië gemaakt. Van 12 tot en met 17 febru ari verbleef hij in Dclvinie waar de Gem.Gem. een gemeente had ge sticht. In het kerkblad schreef hij er uitvoerig over, want schrijven deed ds. De Jongste graag. Voor zijn komst naar Tholen had hij al twee boeken over de in 1907 gestichte Ger. Gem. geschreven: Klacht en Jubel. Hij werkte in 2000 ook mee aan .Wan neer ik voor U kniel', overzicht van de 207 Gereformeerde Gemeenten in zes werelddelen. Enkele weken gele den verscheen ,U zij al d'eer' waarin dc lecsdienstcn centraal stonden. Ds. De Jongste was mede gezien zijn lange werkzame periode op Tholen (veel predikanten blijven maar 4 jaar en hij ruim 13 jaar) prominent lid van het Overleg Overheid en Kerken (OOK). Daarin voerde het college van b. en w. overleg met de verschil lende predikanten van heel Tholen en Sint Philipsland en de predikant van de Ger. Gem. drukte daar ook zijn stempel op. Hij ijverde er ook voor om de straat waaraan de nieuwe Rehobothkerk in de nieuwbouwwijk Stadszicht verrees, dc naam Ds. G.H. Kerstenstraat te geven. Het gemeen tebestuur stemde daarmee in. De Ger.Gcm. Tholen treurt om een predikant die ruim dertien jaar met grote toewijding de gemeente dien de. Vanmiddag en vanavond is er in de Rehobothkerk gelegenheid tot condoleren. Zaterdag vindt de be grafenis plaats. zelfde vakken krijgen. Echt prak tisch gerichte leerlingen moesten Grieks en Latijn leren." Dal moest weer op de schop. „De politiek zei dat het onderwijs het zelf maar uit moest zoeken. Door het onder wijsveld is de ver nieuwing op poten gezet. Kazernes voor schoolkinde ren maken, was toen net achter de rug." Nieuw was dat er leerdomeinen en kennisplein kwamen. „Het idee is dat de vakken Nederlands, Engels en wiskunde in een groot lokaal - het kennisplein - zelfstandig de stof verwerken nadat ze instructies heb ben gehad. Ze krijgen een weektaak waarbinnen ze zelf hun tijd in kun nen delen. De computer speelt een belangrijke rol in het verwerken van de stof. Ze leren zelfstandig leren, plannen en samenwerken." De school in Sint-Maartensdijk was daar niet geschikt voor. De school in Tholen is er voor gemaakt, maar Dominicus erkent dat het nog niet Ze leerden elkaar in Tholen ken nen in de oorlog. Trouwden in 1950. Woonden in Rotterdam waar hun kinderen werden gebo ren, maar keerden weer terug naar het eiland toen Piet bij de rijksbelastingdienst in Bergen kwam te werken. Maandag hopen ze te gedenken dat ze 60 jaar ge trouwd zijn. Piet is 85 jaar, Jans 84 jaar. Ze hebben vier kinderen, tien kleinkinderen en zes achter kleinkinderen. Ze zijn nog redelijk gezond en ge nieten van hun oude dag op de der de etage van hun appartement aan de Meanderlaan in Tholen. Alles is er gelijkvloers en ze hebben aan twee kanten een balkon. Met uit zicht op de polder met het nieuwe gemeentehuis, en op de wijk en de oude stad. In hun directe omgeving is er in de loop der jaren veel veran derd, ook in het leven van het dia manten paar. Ze leerden elkaar kennen in 1944, toen de ouders van Polderman geë vacueerd waren in Tholen. De rest van het eiland was in opdracht van de Duitse bezetter onder water ge zet; Polderman zat zelf in Egmond aan Zee waar hij was ondergedoken om niet als dwangarbeider naar Duitsland gestuurd te worden, ver telt hij. „Mijn ouders waren geëva cueerd vanuit Sint-Maartensdijk en woonden bij mijn zuster, bij bakker Mol waar later de dierenwinkel van Van Tienen in heeft gezeten. Ik kwam af en toe naar Tholen. Ik ben half 1943 gaan onderduiken. We za ten in een oud zeemanshuis. Met meer jongens van Tholen, hoor. Die wilden ook niet naar Duitsland." Hoe ze elkaar dc eerste keer ont moetten, kunnen ze zich niet meer precies herinneren. Ze kwamen el kaar tegen op straat. „De jeugd liep toen vaak een rondje op zaterdag avond." Piet viel op Jans, maar Jans wilde eigenlijk nog geen verkering, zegt ze. „Ik voelde me te jong, maar hij bleef maar aandringen," lacht ze. Toen de aarde in Egmond te heet werd onder zijn voeten, kwam Piet terug naar Tholen waar hij op 30 oktober de bevrijding meemaakte. „Het was op den duur erg gevaarlijk in Egmond. Ik ben dwars door een mijnenveld gegaan. In de trein lie pen overal WA-mannen, met groene banden. Ik heb veel geluk gehad." Het stel trouwde op 15 juni 1950 in Tholen. Polderman werkte toen al bij de douane in Rotterdam. „Na de la gere school in Smurdiek ging ik met een werken. Mijn vader was dijkwer ker. Ik was steenzetter. Ik heb dat vijf jaar gedaan. Het was erg zwaar werk. We maakten zelf betonblokken. Die wogen negentig kilo." Piet wilde wat anders en ging studeren. Via schrifte lijke cursussen werkte hij zich uit de zware handarbeid op tot douanier van de rijksbelastingen in Rotter dam. Hij begon er op 27 december 1946 en zou het ruim veertig jaar volhouden. De eerste jaren lag Pol derman in Rotterdam in de kost bij zijn 20 jaar oudere broer. Toen die nog twee nakomelingen kreeg, moest Polderman verkassen. Hij zocht een kosthuis. Jans bezocht haar vriend twee keer in dc Maasstad, vertelt ze. Na hun trouwen verkast ze naar Rot terdam. Het echtpaar kwam te wonen aan de Paul Krugerstraat in de Afri- kaanderwijk. In een huis van een zuster van Piets collega. „Er heerste na de oorlog grote woningnood. Toen zij hertrouwde en verhuisde, moesten wij er ook uit. Het is dat ik een rijksbetrekking had, anders wa ren wc op straat gezet. Ze waren ver plicht ons een huis te geven." Polder man had toen het dwangbevel van de toenmalige burgemeester Oud al in zijn handen, maar de douanier kreeg steun van zijn twintig collega's die vierkant achter hem stonden en het er niet bij zouden laten zitten. „Het was een hele toestand. Uiteindelijk mochten we er blijven zitten." Het was een woning met drie kamers. In november 1957 verhuisden ze naar de Pleinweg, de drukke straat tussen Zuidplein en de Maastunnel. Op drie hoog kregen ze met twee etages veel meer ruiinte. Het echtpaar kreeg vier kinderen. Drie dochters en een zoon. Allemaal in Rotterdam geboren. Jans zorgde voor het huishouden en de kinderen. „Ik ben altijd huisvrouw geweest. Hobby's had ik niet. Wel heb ik veel gebreid en nu lees ik graag, maar toen had ik daar weinig tijd voor. We hadden een groot huis. Daar was veel werk aan. Ik was ook nogal gauw moe. Als kind heb ik dif terie gehad waardoor mijn hart is verslapt." In 1972 kwam het echtpaar terug naar Tholen. Polderman kreeg een post in Bergen op Zoom en werd er deurwaarder. Niet alleen voor Ber gen maar voor heel West-Brabant. „We begonnen met vier man, op de duur waren we met zeven." Inmid dels waren er al twee dochters ge trouwd, de jongste Joke kwam mèe, maar haar broer zat net-voor zijn eindexamen van de mavo en maakte de school in Rotterdam af. Jans wil de eigenlijk niet verhuizen. Ze was eenmaal gewend aan het wonen in de grote stad. „Mijn getrouwde zus ter woonde ook in Rotterdam. Ik vond het niet leuk. Ik had liever voor de kinderen in Rotterdam ge bleven. Maar ja. de mens z'n weg is uitgestippeld." Ze gingen in de Prinses Christinas- traat wonen. Naa^t Jo van Dijkc die nu weer naast hen komt wonen. Pol derman kreeg vanaf 1975 als deur waarder een 'bijbaantje' bij het wa in de klas worden gebruikt. „Dan houden we ze een week achter. Maar dan zijn de ouders in paniek. Ze zijn dan niet bereikbaar als er iets met hun kind gebeurt, zeggen ze. Dat is dc negatieve kant ervan." Het onderlinge contact heeft ook in vloed op het taalgebruik, zegt Do minicus. „Wat ze elkaar toevoegen is niet mals. Ze hebben niet in de gaten wat ze zeggen. Voor hen is het vaak een verrassing als wij ze er op wijzen wat de betekenis is van een bepaald woord. Het woord kanker, is geen scheldwoord meer, maar een versterking: iets is kankergoed. Het taalgebruik is ruwer geworden en dat is voor het Nederlands geen goede zaak." Voor dc docenten is de mondigheid van de leerlingen lastiger, denkt hij. „Ze vragen meer over wat er wordt gezegd. Maar ik vind wel dat je op een volwassener manier met ze kan praten. Ze zijn ook ontvankelijker voor je redeneringen." Dominicus heeft vooral contact met de leerlingen als er grote problemen zijn, zegt hij. „Dan kom je tot goede gesprekken om dingen op te lossen. Ze zijn niet onder de indruk van het gezag, maar komen zelfstandig tot verstandige besluiten. Maar of ze die uitvoeren, blijft dan nog de vraag." Er ontstaan ook wel eens ru zies tussen groepjes leerlingen. Meestal tussen meisjes, zegt de di recteur. „Het is net als een veen brand. Jongens lossen het sneller op door mekaar te slaan. Te gen de tijd dat wij er wat aan willen doen, zijn het vaak weer de beste vrienden." Maar de rol van de school reikt te genwoordig verder dan binnen de muren van het gebouw. De directeur zit ook wel eens bij ouders thuis als vredestichter. Om een huwelijk te redden. Om een ruzie tussen de bu ren te beslechten. Allemaal om te zorgen dat de schoolprestaties van de leerling er niet al te veel onder te lijden hebben. „Als er ouders op school komen omdat er een ernstig probleem is, dan zeg ik altijd dat we samen en probleem hebben. Zij, de ouders, worden niet beschuldigd. We probe ren allemaal aan dezelfde kant aan het touw te trekken. Het is ook mijn kind. Zo voel ik dat echt. Ik houd van de kinderen. Dat heb ik ook wel eens zo gezegd. Dat vinden ze dan terschap. Hij moest dwangbevelen bij ondernemers en klanten brengen als ze geen belasting betaalden. „Ik kwam overal aan de deur. Ze zagen me niet graag komen." Toen in 1998 het appartementen complex werd gebouwd aan de Me- andcrlaan, verhuisde het echtpaar wederom. Jans: „In de Christinas- traat was er altijd wel wat te zien, maar hier is het erg stil. Wel mooi want alles is gelijkvloers. Ik kook nog zelf, maar mijn dochter komt me helpen in de huishouding, want mijn hart is niet meer zo sterk. Als ik maar rustig aan doe, dan gaat het wel, maar ik ben wel erg doof. Ge lukkig zijn we er alle twee nog, wel gek dat ik dat zeg. Wat een oude vieze man, zie je ze dan denken." Dominicus kan er hartelijk om la chen. Hij zorgde wel vaker voor verras singen. Op de uitreiking van de di ploma's enkele jaren geleden riep hij ook de moeder van een leerlinge naar voren. Het meisje was tot twee keer toe bijna van school gegaan, maar dankzij de inspanningen van Dominicus en haar moeder, haalde ze alsnog de eindstreep. Dominicus kuste in de volle kantine spontaan de moeder. Dc verhuizing-van de school heeft voldaan aan de verwachtingen. Het leerlingenaantal is gestegen van 230 tot 330. Terwijl het aantal leer lingen op de scholen in West-Bra bant krimpt, blijft het aantal op het Westerpoort stabiel. Ook het vol gend schooljaar zijn er 330 leerlin gen. „Als wij gelijk blijven, doen we het niet verkeerd." Het zijn niet alleen maar kinderen van Tholen die de school bevolken. Volgens Dominicus komt ongeveer een vijf de uit Nieuw-Vossemeer en Halste ren. Dominicus heeft nog wel wensen: Hij zou graag tweetalig onderwijs ingevoerd zien op het vmbo: Neder lands en Engels (zijn oude vak). En hij zou graag terugwillen naar de oude vakschool, maar dan in een nieuw jasje. „Er is nu wel aandacht in de eerste jaren voor techniek en verzorging, maar dat is niet wat je vroeger op de technische school leerde. We zitten in een spagaat. Machines zijn zo ingewikkeld ge worden dat er veel vaardigheid voor nodig is. Naast taal en rekenen. Maar het gaat niet alleen om tech niek. Je moet ze ook leren om bur ger van Nederland te worden. Daar in moeten ze gecoacht worden. Met timmeren alleen ben je er niet. Het gaat om het evenwicht tussen prak tijk en burgerschap." De directeur wordt opgevolgd door Jack den Hollander, oud-leerling en afkomstig uit Oud-Vossemeer. Op woensdag 30 juni is er een af scheidsbijeenkomst in de school van drie uur tot half zes. Dominicus is er niet de man naar om achter de geraniums te gaan zit- ten. Hij gaat eerste met vakantie en - ziet wel wat er op het afkomt. „Ik I hou bewust dingen van me af, maar ik heb wel een nieuwe piano ge kocht en ga er weer in les nemen. En een beetje koken, natuurlijk. Thuis en in het kookclubje. Eten aan een mooi gedekte tafel. maar de mens sterft op zijn tijd." Beiden zijn lid van de Gereformeer de Gemeente. Piet rijdt nog wel eens auto en heeft een fiets met elektrische ondersteu ning. Jans fietst niet. „In Rotterdam kwam het er niet van. Toen ik in Tholen een fiets had gekocht heb ik het twee keer geprobeerd. Ik ben één keer gevallen. Toen gaf ik het op. Joke heeft hem versleten." Polderman wilde eigenlijk nog wel een keer verhuizen. Naar zijn ge boortedorp Sint-Maartensdijk. „Tien jaar geleden kwam ik er va ker. Dan kwam ik bekenden tegen, maar dat is nu niet meer. Er zijn er steeds minder over." Dominicus werd compleet verrast toen enkele jaren geleden leer lingen in de pauze het schoolplein afglipten om te staken. Het had te maken met het aantal uren dat de leerlingen op school moes ten verblijven. Aan de onderwijsnorm voldeed de school, maar de leerlingen zagen dat anders en trokken de wijk in waar hekjes en afvalcontainers het moesten ontgelden. „Het speelde hier helemaal niet, maar in de rest'van Nederland moest gestaakt worden. De leerlingen hebben allemaal strafwerk gekregen en de ouders een brief. 99 procent heeft het ingele verd. Van een heleboel ouders hebben we positieven reacties ge kregen. Dat is wel Thools." A/s het aarftaj /eet/no^e/i ^sJjjh A/ij/t, doe/i uje hef /nef Vet heet d Het echtpaar Polderman-van Zetten geniet op hun balkon van het uitzicht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 3