Euterpe eert jubilarissen op
jaarconcert nieuwe dirigent
'Ik geef iedereen voorrang,
want dan doe je niks fout'
Wachtgeldregeling is
niet meer van deze tijd
Zwerfafval van Postweg
naar de Zoekweg Tholen
SGP stelt eigen regels vast,
dat is pas democratisch!
Ruim 300 leerlingen doen verkeersexamen op de fiets
Donderdag 15 april 2010
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
Lies Joppe halve eeuw lid muziekfederatie, Jany Boogaard kwart eeuw
Op het jaarconcert van Euterpe in Haestinge werden za
terdag drie jubilarissen gehuldigd. De vierde jubilaris, de
82-jarige Lies Joppe uit Stavenisse, was afwezig. Voor
zitter Tom van Gurp van Euterpe speldde de onderschei
dingen van de KNFM, de koninklijke Nederlandse fede
ratie van muziekverenigingen, op. Het jaarconcert was
de eerste onder leiding van dirigent Léon Zwijgers.
Proppen
Talloze bandjes
De 11-jarige Demi van 't Hof uit groep zeven van de Ca-
sembrootschool in Sint-Annaland weet wel wat zij zal
doen op het verkeersexamen. „Ik geef iedereen voor
rang. Dan ben je beleefd en dan doe je niks fout." Ze
staat met nog eens 29 kinderen uit groep zeven aan de
start van het fietsexamen op het Havenplein. Deze week
doen ruim 300 leerlingen mee aan het examen van Veilig
Verkeer Nederland. De Casembroot beet het spits af.
Stemmen
van lezers
Bijna onmogelijk
Tegenstrijdig
raotf3*
Ook Job Cohen
ziet ervan af
Stemmen
van lezers
Beste Henk,
Vrijwillig aftreden
De 82-jarige Lies Joppe uil Stave
nisse is vijftig jaar lid van de
KNFM. Om gezondheidsredenen
moest hij vijf jaar gelden stoppen
met blazen. Joppe werd al lid in
mei 1945 toen in Sint-Maartens
dijk. waar hij geboren en getogen
is, de vereniging MVK (Met Ver
eende Krachten) werd opgericht.
„Ik speelde eerst op een pistonne
tje. later trombone en daarna bari
ton."
Maar ook dat instrument legde hij
opzij. „Ik ben euphonium gaan
spelen, een koperen blaasinstru
ment waarvan het klankgehalte
tussen de bariton en de tuba zit.
Zachter."
Joppe was echt een muzieklief
hebber. Hij werd namelijk ook lid
van het toenmalige OBK (Oefe
ning baart kunst) in Stavenisse
want Joppe had daar zijn meisje
Leisaja Moerland leren kennen.
„Als ik in Stavenisse was dan lag
mijn instrument al klaar. Dan ging
ik tussen de andere muziekkanten
zitten en dan moest mijn meisje
een uur wachten, maar ze was er
wel bij betrokken hoor." Hij
trouwde in 1947 met haar. „In die
tijd was Johannes Geluk bij beide
verenigingen dirigent. We speel
den dus vaak dezelfde nummers.
Toen het eind jaren veertig, begin
jaren vijftig slecht ging met MVK,
reed ik samen met Rien Wielaard
en schoolmeester Jansen uit Stave
nisse naar Smurdiek om er te gaan
spelen."
De versterking vanuit Stavenisse
mocht niet baten. MVK ging ter
ziele in 1957, maar in februari
1964 werd in cafe Meulstec een
oprichtingsvergadering belegd
met 'alle kopstukken'. „Tinus van
Damme, L.A.M. Elenbaas en Jo
hannes Joppe. Toen is Eutcrpc
ontstaan."
Joppe bleef betrokken en bleef
blazen. Hij genoot erg van de vele
concoursen die hij met Euterpe
bezocht. „Ik heb gespeeld in het
concert- en gehoorzaal in Middel
burg, twee keer een topconcours
in Arnhem, een keer in Alkmaar
en in Nuencn. Mooie dagen vond
ik dat." Eentje springt er uit. Een
optreden op het festival in Sint-
Philipsland op 22 juni in 1947. Ik
was daar met mijn meisje en ik
moest op 1 juli in dienst."
Maar Joppe is er ook een tijdje uit
geweest, vertelt hij. In 1964 was
hij namelijk ook betrokken bij de
oprichting van voetbalvereniging
Stavenisse, hij was actief in de
vakbond en zat in de gemeente
raad voor de PvdA. „Toen kreeg
ik zoveel om handen, naast mijn
werk in de haven van Rotterdam.
Ik ben er twaalf jaar uitgeweest,
maar als je alles bij elkaar optelt,
dan kom je wel aan de vijftig jaar
dat ik actief ben geweest, hoor."
Joppe heeft het altijd met plezier
gedaan, zegt hij. „Mooie dagen
meegemaakt. In februari 2005
hebben we samen met Gé Rein-
ders gespeeld en daarvoor hadden
we een uitvoering met de vrou
wenkoor uit Brouwershaven.
Prachtig. Het laatste nummer was
Never walk alone van Lee Towers.
Toen gingen de lichten uit. We
hadden allemaal een lampje ge
kregen, ik heb hem nog liggen.
Dat was zoiets moois. Dat vergeet
ik heel mijn leven niet."
Joppe had nog wel door willen
gaan, maar moest opgeven vanwe
ge zijn gezondheid. „Dat vond ik
erg jammer, maar nood breekt
wetten." Maar de mooiste herin
nering vindt Joppe nog altijd dat
Euterpe hem een serenade bracht
nadat hij twee jaar geleden, op
zijn 81ste verjaardag, in het ge
meentehuis een lintje had gekre
gen. „Van heel de huldiging vond
ik dal nog het mooiste. Ook emo
tioneel." Maandagmiddag speldde
Van Gurp hem het speldje thuis
op.
Jany Boogaard-van Lint (55) uit
Sint-Annaland is een kwart eeuw
lid van de KNFM. Ze speelde
Lies Joppe uit Stavenisse.
eerst 12,5 jaar bij Accelerando,
maar stapte in 1997 over naar Eu
terpe. Bij Euterpe speelt ze eupho
nium, maar ze begon op een 'bari
tonnetje.' Het was in 1985 niet
direct haar eerste keuze om bij de
muziekvereniging te gaan. „Het
was min of meer noodgedwongen.
Ik kon niet meer sporten. Ik deed
aan paardensport en volleybal,
maar dat ging niet meer. En als je
dan getrouwd bent met een man
die in de muziek ziet, dan wordt
het wat makkelijker. Maar ik dacht
dat het niks voor mij was. Inder
tijd was bij Accelerando Pierre
van Broekhoven dirigent. Ik heb
gezegd dat ik het best wilde pro
beren en dat hij me na een bepaal
de tijd eerlijk moest zeggen of het
wat was of niet. Ik ga niet voor zot
zitten, heb ik toen gezegd."
Het viel dus allemaal reuze mee.
Het enthousiasme in het gezin
Boogaard was zo groot dat alle
kinderen, Frans, Bram en Willem,
ook een blaasinstrument gingen
bespelen. Bram en Frans begon
nen bij Accelerando, maar het hele
gezin stapte in 1997 na verschil
van inzicht over naar Euterpe en
toen ging ook de jongste Willem
zijn partijtje meezingen. „Bram en
Frans kunnen vanwege studie niet
meer meedoen, maar we zijn toen
een tijdlang elke vrijdagavond met
zijn vijven naar Smurdiek gere
den. Met zijn vijven in één auto'
met alle blaasinstrumenten erbij.
Dat was wel eens proppen, zeker
toen de oudste jongens grote ke
rels werden. Willem was toen ze
ven jaar. Het was voor mij de
mooiste periode."
Voorzitter. Van Gurp zei dat de ju
bilaris ook actief is in het Rode
Kruis. Ze is penningmeester bij de
afdeling Tholen en Sint-Philips-
land. Het is volgens haar wel te
combineren, maar soms moet ze
een keus maken. Zo zal ze op Ko
ninginnedag niet op het Rode
De drie jubilarissen van Euterpe, v.l.n.r. Pascal Vermeulen, Jany Boogaard en Willem Boogaard.
Kruiscentrum in Middelburg zit
ten bij het bezoek van de konink
lijke familie, maar gewoon haar
partijtje meeblazen bij Euterpe als
ze voldoende hersteld is van de
operatie aan haar knie die ze
maandag onderging.
Haar zoon Willem Boogaard uit
Sint-Annaland is 12,5 jaar lid van
de KNFM. Volgens Van Gurp was er
geen ontkomen aan omdat zijn va
der, moeder en broers al actief wa
ren in de muziek. Wil Boogaard is
ook al vijftig jaar lid van de KNFM.
Maar hij speelt ook bij Excelsior in
Kloetinge en is daar secretaris van
de vereniging. Hij krijgt zijn speldje
later dit jaar in Kloetinge.
Pascal Vermeulen uit Sint-Maar
tensdijk was twaalf jaar toen hij in
1997 lid werd van de muziekver
eniging. „Niet zo verwonderlijk,
want je vader, je twee broers en je
zus waren ook al lid. Allemaal
slagwerkers." Volgens Van Gurp
speelt Vermeulen niet alleen in de
fanfare, maar ook daarbuiten. „In
talloze bandjes. Hij heeft dan ook
drie drumstellen."
Voor dirigent Léon Zwijgers was
het de eerste keer dat hij het jaar
concert van Euterpe leidde. Voor
de pauze speelde de samenspel-
groep en de slagwcrkgroep, na de
pauze de fanfare. Goozina Steke-
tee leidde de verschillende num
mers in. Een gevarieerd program
ma met onder meer Music for a
celebration, Retraite francaise van
H.C. van Lijnschoten met trom
pettist Erik Manneke als solist.
Keep me praising van A.R. Mac-
kereth en Birdland van Josef Za-
winulk in een arrangement van
Zwijgers.
Overal waar je komt, vind je zwerf
afval, zoals bij de Cl000 in Tholen.
Onze schooljeugd gaat daar regel
matig inkopen doen. Ze kopen er al
lemaal lekkere dingen en eten dat op
weg naar school op. Dan openbaart
zich al een probleem met lege zak
ken, blikjes en plastic dozen. Die
worden, zodra deze leeg zijn, weg
gegooid oftewel men laat deze ge
woon vallen waar men is.
Zo kun je het spoor vanaf de C1000
tot de school en vanaf de school naar
huis bijna helemaal volgen. Het ligt
er namelijk bezaaid met afval.
Het is natuurlijk niet goed dat dit ge
beurt, maar beste gemeente: waar
kun je je afval kwijt? Niet in die en
kele afvalbak die je tegenkomt. En
als er een is, zit deze mud vol. Nu de
Cl000 waarschijnlijk gaat verhuizen,
zal ook het afvalspoor veranderen. Ik
weet echt wel dat dit niet hoort en dat
de ouders de kinderen er over aan
zouden moeten spreken, maar hier
zou ook een taak voor de leerkrach
ten niet misstaan. Ze zouden in ieder
geval erover kunnen spreken in de
klas. En als de school zijn verant
woordelijkheid op zou pakken, zou
het niet misstaan als de daders onder
begeleiding van de school dit eens
zouden opruimen. Zij zijn tenslotte
ook de veroorzaker/vervuiler.
W. van Dijke, Tholen.
Op het Havenplein in Sint-Annaland staan de leerlingen bij Jan van Oudenaarde van VVN klaar om hun praktijkexamen te doen.
Ook al hebben ze op school al veel
geoefend in de theorie, nu ze met
de fiets aan de start staan, is het
toch spannend. Patrick Jansen (11)
heeft rugnummer 12 op zijn hesje.
Ook hij is wel een beetje zenuw
achtig, zegt hij. „Ik heb het twaalf
keer geleerd en ook al proef gere
den." Patrick ziet een beetje op te
gen het stuk over de Stoofweg.
„Dat is nogal een drukke weg.
Daar moetje goed uitkijken."
Dana Heijboer (I I) is ook zenuw
achtig zegt ze. „Vooral omdat ik
het dpisschien niet haal." Voorrang
geven vindt ze moeilijk."
Voordat ze op pad worden ge
stuurd, krijgen ze van voorzitter
Take Wijma van Veilig Verkeer
Nederland afdeling Tholen uitleg
over de route die tegen de caravan
van de vereniging is geplakt. Op
het laatst is de route aangepast om
dat de Langeweg is afgesloten van
wege werkzaamheden. Nu moeten
de kinderen van de Stoofweg over
de rotonde naar de Veilingweg
naar de Javadijk. Ook dat is een
druk punt. Een deel van de kinde
ren weten lang niet alle namen van
de straten op de route. Het helpt
als de juffrouw zegt welke leerlin
gen van de school er wonen of
welk bedrijf er staat. Bovendien
staan onderweg hulpouders, her
kenbaar aan hun hesjes, aan wie ze
de weg kunnen vragen als niet
meer weten welke kant ze op moe
ten.
Eén van de leerlingen vraagt aan
Wijma (oud-politieman) of ze sa
men mogen rijden. Nee, daar is
geen sprake van, antwoordt hij.
Sinds 1 november is hij verbonden
aan de afdeling. Hij doet het met
plezier, maar is ook streng. Van
drie leerlingen vraagt hij de fietsen
voor een laatste controle. „Alle
fietsen zijn drie weken geleden ge
keurd. Als er iets niet aan deugde,
konden ze dat nog herstellen, maar
als dat niet gebeurd is, dan mogen
ze niet meedoen. Daarin zijn we
onverbiddelijk. Het is een verant
woordelijkheid van de ouders." Al-
^c fietsen war^i echter in orde en
alle leerlingen konden dinsdag van
start bij Jan van Oudenaarde die
gewoonlijk de leerlingen met be
hulp van een stopwatch laat star
ten, maar nu zijn eigen horloge
moest gebruiken omdat de stop
watch kapot is.
Voor het examen hebben zich 351
leerlingen aangemeld. De scholen
in Stavenisse doen dit jaar alleen
theorie-examen, volgend jaar doen
ze wel mee aan het praktisch exa
men.
Na de Casembrootschool met 60
leerlingen, is het de beurt aan de
School met de Bijbel met 47 leer
lingen. Gisteren (woensdag) waren
de vier basisscholen in Tholen aan
de beurt; De Kraal, Ter Tolne, de
Eben Haczer en de Regenboog.
Vandaag (donderdag) de Eevliet en
de Jenaplanschool in Poortvliet en
Die Heenetrechtschool en de Sint
Anthonius in Oud-Vossemeer. Mor
gen de Rieburch en de School met
de Bijbel j,n Sint-Maartensdijk.
Omdat in Nederland het christelijk
geloof steeds meer naar de marge
wordt gestuurd, werd de SGP ge
confronteerd met hel zogenaamde
discriminatieverbod.
Linkse partijen proberen steeds va
ker om geloofsprincipes te blokke
ren of aan de kaak te stellen. Hoe
wel ik niet alles deel wat de SGP
Voorstaat, vind ik het niet terecht
om hen dan maar in een onmogelij
ke situatie te plaatsten. Anderen
willen dat zij de statuten en huis
houdelijke reglement maar moeten
wijzigen, zoals opposanten dat wen
sen.
Door de ongelukkige uitspraak van
de Hoge Raad over de SGP. die in
haar statuten heeft staan dat vrou
wen geen passief kiesrecht hebben,
heeft de profane wereld er alles op
gezet om dit vanwege 'discrimina
tie' uit de statuten te weren. Hoewel
dit woord in deze tijd vaak te-pas en
te-onpas wordt opgeworpen, zou het
inhouden dat alleen de regel van
'discriminatie' voor eeuwig en in al
le gevallen moet gelden, ongeacht
ieder die een keus moet maken in
voorkomende gevallen.
Bijvoorbeeld elke politieke partij
stelt zijn eigen programma op en
maakt daarin de beste keuze voor
het land. Een outsider heeft daarin
geen inspraak! Bij sollicitaties wor
den de kandidaten beoordeeld op al
lerlei eigenschappen en wordt er
uiteindelijk maar éét) kandidaat ge
kozen door de personeelschef. Zo
heeft elke burger van dit land de
mogelijkheid om te kiezen voor één
of andere levensbeschouwing. De
één kiest voor geloof in de evolutie,
de ander gelooft in het scheppings
verhaal. Hoe dan ook, in een goede
democratie heeft de meerderheid
ook respect voor de minderheid, al
is die dan nog zo verschillend.
Het kan niet zo zijn dat in een demo
cratie, waarin de meerderheid be
slist, die meerderheid gaat gebruiken
om een minderheid uit te sluiten en
daarmee geen rekening te houden.
Dan zouden we belanden in een
soort dictatuur waar 'de rest' wordt
gedirigeerd door de meerderheid.
Immers een meerderheid volgen, is
niet altijd zinnig. Te denken valt aan
1940-1945, waar is gebleken dal het
volgen van een meerderheid niet de
goede weg was.
Het is in deze tijd burgers vaak niet
meer toegestaan om te geloven in
een God die de wereld heeft gescha
pen en aan haar goede regels heeft
gegeven om in shalom met elkaar te
kunnen leven, hoewel onze orde
daar in principe op gebaseerd is.
Aan alle kanten worden gelovigen
het bijna onmogelijk gemaakt om
de bijbelse regels te handhaven op
straffe van 'discriminatie'.
In onze samenleving zijn er ver
schillende organisaties die worden
opgezet om bepaalde doelen te ver
wezenlijken. Elke organisatie heeft
zijn eigen regels, ingericht naar de
wensen van de leden die zij verte
genwoordigen.
Ook de politieke partijen maken re
gels waarvan zij vinden dat die zul
len gelden, hoewel die vaak lijn
recht tegenover een andere partij
staan. Moeten deze verschillen op
gevat worden als: in strijd met de
wet gelijke behandeling?
In ons land worden voor stichtin
gen/verenigingen altijd notariële ak
ten opgemaakt, die worden geregis
treerd en rechtsgeldigheid
verkrijgen. Ook hierin wordt door
het bestuur een keuze gemaakt om
één en ander in te kleden naar doel
en behoefte.
Is het in onze democratie (die min
derheden respecteert) geoorloofd
dat bij het opstellen van statuten en
huishoudelijk reglement van één- of
andere partij, invloed wordt uitge
oefend door een buitenstaander?
Bestaat dan het recht, met discrimi
natie in de hand, om andermans in
terne zaken te regelen, terwijl alle
leden van de betreffende organisatie
achter de statuten staan? In deze
lijkt het er sterk op dat 'discrimina
tie' zich gaat bemoeien met zaken
die niet op haar terrein liggen.
Alle politieke partijen stellen hun
eigen lijsten op voor deelname aan
de regering. De SGP bemoeit zich
niet met lijsten van andere partijen,
waar zij geen zeggenschap heeft. Is
het dan niet tegenstrijdig dat andere
partijen de SGP willen voorschrij
ven welke kandidaten op de lijst
moeten worden geplaatst? Mag de
SGP hier worden opgedrongen om
te handelen zoals opposanten voor
staan? Is dat niet met twee maten
meten? Wordt hiermee niet gesug
gereerd dat de SGP niet capabel is
om een lijst op te stellen overeen
komstig haar eigen principes, zoals
iedere politieke partij dat doet? Dit
staat immers in de notariële akte be
schreven en dit werd door alle leden
onderschreven! Kunnen anderen het
zich dan permitteren om gepasseer
de notariële aktes te niet te doen?
Wordt door deze handelswijze de
SGP niet gediscrimineerd?
Is het onderscheid maken lussen een
gelovige en een niet-gelovige, ook
al is die in de minderheid, dan ge
rechtvaardigd en wijst dat niet op
discriminatie? Als de eerste pro
beert zo goed mogelijk de geboden
en beloften van JHWH te volgen,
waarbij het innerlijk van een mens
een grote rol speelt, kan dit dan
door de tweede genegeerd worden?
Er wordt veel gesproken (i.v.m. de
Islam) dat er in Nederland gods
dienstvrijheid bestaat en mag dal
dan niet gelden voor een reeds eeu
wen bestaand christelijk geloof dat
de SGP aanhangt Worden hiermee
niet de Joods-Christelijk waarden
die eeuwen golden in West-Europa,
gediscrimineerd?
Het zou onze democratie sieren als
we elke partij hun eigen lijsten en
programma's lieten opstellen over
eenkomstig de eigen principes. Dan
pas kun je spreken over een demo
cratie.
C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk.
Een nieuw voorjaar met kokeluers meubelNIEUWS!
Afgebeeld Leolux Fayo Lobi nu vanaf €3550,-
www.interieur-paauwe.nl 75*
Zonnematte ligt vlakbij Zierikzee; 50 autominufen van Rotterdam, Roosendaal en Terneuien.
Advertentie I.M.
stoppen, gewoon moeten sollicite
ren naar een nieuwe baan. Zeker als
ze uit vrije wil stoppen.
Gelukkig zijn er ook bij de PvdA
politici die vinden dat de regeling
niet meer van deze tijd is. Jij weet
toch dat de Rotterdamse wethouder
Dominic Schrijer onlangs in het
tijdschrift Binnenlands Bestuur stel
de dal ex-wethouders zich verdien
stelijk zouden moeten maken voor
de gemeeryen waarvan ze wacht
geld krijgen: 'Je zou ze best kunnen
inzetten bijvoorbeeld bij het bestu
ren van een speeltuinvereniging of
sportvereniging,' schreef hij. Hoe
oordeel je over dat idee van je par
tijgenoot? Populistisch, neem ik
aan.
Op dezelfde dag dat je mij kapittel
de over mijn 'wachtgeldopmerking',
werd bekend dat PvdA-leider Job
Cohen afziet van zijn recht op
wachtgeld. Hij is immers vrijwillig
opgestapt als burgemeester.
En zo hoort het. Dat is het signaal
dat aan de bevolking wordt gegeven
door politici voor wie integriteit
meer is dan een mooi woord. En
niet het signaal dat ik in jouw brief
lees, namelijk: als iets kan volgens
de wet, dan moet je er als politicus
gebruik van maken, ook al kost het
de gemeenschap extra geld. Dus:
vier wethouders in Tholen in plaats
van drie en geen tegenprestatie van
wethouders die vrijwillig opstappen
en hun wachtgeld gaan opstrijken.
'Want wij hebben er recht op'.
Met zo'n instelling worden rechten
verbogen tot voorrechten. Dat vind
ik nou kwalijk voor de democratie.
Die instelling is wat PvdA en SP op
Tholen scheidt. Ik ben ook niet on
der de indruk van je oproep om
vooral te kijken naar wat ons bindt.
Je zult je herinneren dat ik op de
avond van de verkiezingsuitslag te
gen je heb gezegd: 'Laten we 'samen
een stevig sociaal oppositieblok
gaan vormen in de Thoolse raad.'
Maar nee, jullie moesten zo nodig
in het college.
En dan lees ik hoe jij meteen na de
installatie van de nieuwe raad
schriftelijke vragen stelt aan b. en w.
waarin je pleit voor gratis openbaar
vervoer voor 65-plussers. Je wist
dat dat een van onze speerpunten
was en dat het idee niet in jullie ver
kiezingsprogram stond. Het is ver
heugend dat jullie nu ook tot het in
zicht zijn gekomen dat wat op
Schouwen-Duiveland en in
Zeeuws-Vlaanderen wordt gedaan
voor de ouderen, ook in Tholen
moet kunnen. Maar als je serieus
meent dat we moeten kijken naar
wat ons bindt, had het dan niet voor
de hand gelegen om die vragen sa
men met de SP te stellen in plaats
van ons er vlug een stapje mee vóór
te willen zijn? Dan was je oproep
om te kijken naar wat ons bindt ge
loofwaardiger overgekomen.
Tot slot: wat betreft je oordeel over
de kwaliteit van mijn boeken en
mijn stuk in de Eendrachtbode, daar
ga ik niet over discussiëren. Ik gun
iedereen zijn eigen smaak.
Kees Slager, poortvliet.
Als je in een open brief in de Een
drachtbode wordt verweten dat je
populistisch bezig bent, dat je je ei
gen nest bevuilt én dat je de demo
cratie schade toebrengt, ontkom je
niet aan een reactie. Mensen zouden
anders gaan denken dat ik verplet
terd ben door de aangedragen argu
menten en nu stil in een hoekje mijn
zonden zit te overdenken. Dat is niet
zo. Vandaar mijn antwoord aan
Henk Nieuwcnhuis.
Ik herinner me nog goed dat ik je
voor het eerst zag. Het was op een
foto in de Eendrachtbode, waarin je
werd geïnterviewd over je komende
raadslidmaatschap. Die foto is me
bijgebleven. Je stond voor een boe
kenkast die de hele kamermuur be
sloeg. Ik zag het als een statement:
ik, Henk Nieuwenhuis, ken het ple
zier en de verrijking die het lezen
van boeken met zich meebrengt en
wil die boodschap graag uitdragen.
Ik was dan ook diep teleurgesteld
toen jij als raadslid verleden jaar ak
koord ging met het voorstel van je
partijgenote, wethouder Velthuis,
om in drie dorpen de bibliotheek
voorziening af te breken. Kennelijk
moest ik die foto anders interprete
ren. Was het dan toch het ordinaire
'kijk eens hoe erudiet ik ben'? Of
was je gezwicht voor de fractiedis
cipline om voor het onzalige plan
van Velthuis te stemmen? Ik hoop
het laatste. Maar ook in dat geval
vind ik dat iets waar jij je eerder
voor zou moeten schamen, dan mij
de les er over te lezen.
Want wat is er zo vreselijk aan mijn
idee dat Velthuis als tegenprestatie
voor haar wachtgeld boeken gaat
bezorgen bij oude mensen in de dor
pen waar nu geen bieb meer is? Jij
schrijft dat ik daarmee suggereer dat
het niet passend is om gebruik te
maken van de wachtgeldregeling en
dat vind jij populistisch, want daar
door worden politici als zakkenvul
lers gezien. En dat is schadelijk
voor de democratie.
Beste Henk, ik ontzeg niemand zijn
inkomen als hij/zij zonder werk
komt. Maar vind jij het verdedigbaar
dat een wethouder na een - vrijwil
lig! - aftreden, voor elk jaar dat
hij/zij heeft gewerkt een jaar wacht
geld krijgt (eerste jaar 80% daarna
70%) zonder sollicitatieplicht? In
feite krijgen ze voor elk gewerkt jaar
bijna twee jaar salaris. Uit de kas
van de gemeente. En waren ze lan
ger dan 10 jaar wethouder en zijn ze
ouder dan 50 jaar, dan krijgen ze het
tot hun pensioen. Vind je het echt
schadelijk voor de democratie als
dat aan de kaak wordt gesteld?
Ik weet het, die wachtgeldregeling
is wettelijk vastgelegd, maar ga mij
nou niet verwijten dat ik als senator
mijn eigen nest bevuil omdat ik deel
uitmaak van hetzelfde politieke be
stel. De SP is altijd tegen deze veel
ie riante regeling geweest. Wij vin
den dat politieke bestuurders die