Euterpe eert jubilarissen op jaarconcert nieuwe dirigent 'Ik geef iedereen voorrang, want dan doe je niks fout' Wachtgeldregeling is niet meer van deze tijd Zwerfafval van Postweg naar de Zoekweg Tholen SGP stelt eigen regels vast, dat is pas democratisch! Ruim 300 leerlingen doen verkeersexamen op de fiets Donderdag 15 april 2010 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Lies Joppe halve eeuw lid muziekfederatie, Jany Boogaard kwart eeuw Op het jaarconcert van Euterpe in Haestinge werden za terdag drie jubilarissen gehuldigd. De vierde jubilaris, de 82-jarige Lies Joppe uit Stavenisse, was afwezig. Voor zitter Tom van Gurp van Euterpe speldde de onderschei dingen van de KNFM, de koninklijke Nederlandse fede ratie van muziekverenigingen, op. Het jaarconcert was de eerste onder leiding van dirigent Léon Zwijgers. Proppen Talloze bandjes De 11-jarige Demi van 't Hof uit groep zeven van de Ca- sembrootschool in Sint-Annaland weet wel wat zij zal doen op het verkeersexamen. „Ik geef iedereen voor rang. Dan ben je beleefd en dan doe je niks fout." Ze staat met nog eens 29 kinderen uit groep zeven aan de start van het fietsexamen op het Havenplein. Deze week doen ruim 300 leerlingen mee aan het examen van Veilig Verkeer Nederland. De Casembroot beet het spits af. Stemmen van lezers Bijna onmogelijk Tegenstrijdig raotf3* Ook Job Cohen ziet ervan af Stemmen van lezers Beste Henk, Vrijwillig aftreden De 82-jarige Lies Joppe uil Stave nisse is vijftig jaar lid van de KNFM. Om gezondheidsredenen moest hij vijf jaar gelden stoppen met blazen. Joppe werd al lid in mei 1945 toen in Sint-Maartens dijk. waar hij geboren en getogen is, de vereniging MVK (Met Ver eende Krachten) werd opgericht. „Ik speelde eerst op een pistonne tje. later trombone en daarna bari ton." Maar ook dat instrument legde hij opzij. „Ik ben euphonium gaan spelen, een koperen blaasinstru ment waarvan het klankgehalte tussen de bariton en de tuba zit. Zachter." Joppe was echt een muzieklief hebber. Hij werd namelijk ook lid van het toenmalige OBK (Oefe ning baart kunst) in Stavenisse want Joppe had daar zijn meisje Leisaja Moerland leren kennen. „Als ik in Stavenisse was dan lag mijn instrument al klaar. Dan ging ik tussen de andere muziekkanten zitten en dan moest mijn meisje een uur wachten, maar ze was er wel bij betrokken hoor." Hij trouwde in 1947 met haar. „In die tijd was Johannes Geluk bij beide verenigingen dirigent. We speel den dus vaak dezelfde nummers. Toen het eind jaren veertig, begin jaren vijftig slecht ging met MVK, reed ik samen met Rien Wielaard en schoolmeester Jansen uit Stave nisse naar Smurdiek om er te gaan spelen." De versterking vanuit Stavenisse mocht niet baten. MVK ging ter ziele in 1957, maar in februari 1964 werd in cafe Meulstec een oprichtingsvergadering belegd met 'alle kopstukken'. „Tinus van Damme, L.A.M. Elenbaas en Jo hannes Joppe. Toen is Eutcrpc ontstaan." Joppe bleef betrokken en bleef blazen. Hij genoot erg van de vele concoursen die hij met Euterpe bezocht. „Ik heb gespeeld in het concert- en gehoorzaal in Middel burg, twee keer een topconcours in Arnhem, een keer in Alkmaar en in Nuencn. Mooie dagen vond ik dat." Eentje springt er uit. Een optreden op het festival in Sint- Philipsland op 22 juni in 1947. Ik was daar met mijn meisje en ik moest op 1 juli in dienst." Maar Joppe is er ook een tijdje uit geweest, vertelt hij. In 1964 was hij namelijk ook betrokken bij de oprichting van voetbalvereniging Stavenisse, hij was actief in de vakbond en zat in de gemeente raad voor de PvdA. „Toen kreeg ik zoveel om handen, naast mijn werk in de haven van Rotterdam. Ik ben er twaalf jaar uitgeweest, maar als je alles bij elkaar optelt, dan kom je wel aan de vijftig jaar dat ik actief ben geweest, hoor." Joppe heeft het altijd met plezier gedaan, zegt hij. „Mooie dagen meegemaakt. In februari 2005 hebben we samen met Gé Rein- ders gespeeld en daarvoor hadden we een uitvoering met de vrou wenkoor uit Brouwershaven. Prachtig. Het laatste nummer was Never walk alone van Lee Towers. Toen gingen de lichten uit. We hadden allemaal een lampje ge kregen, ik heb hem nog liggen. Dat was zoiets moois. Dat vergeet ik heel mijn leven niet." Joppe had nog wel door willen gaan, maar moest opgeven vanwe ge zijn gezondheid. „Dat vond ik erg jammer, maar nood breekt wetten." Maar de mooiste herin nering vindt Joppe nog altijd dat Euterpe hem een serenade bracht nadat hij twee jaar geleden, op zijn 81ste verjaardag, in het ge meentehuis een lintje had gekre gen. „Van heel de huldiging vond ik dal nog het mooiste. Ook emo tioneel." Maandagmiddag speldde Van Gurp hem het speldje thuis op. Jany Boogaard-van Lint (55) uit Sint-Annaland is een kwart eeuw lid van de KNFM. Ze speelde Lies Joppe uit Stavenisse. eerst 12,5 jaar bij Accelerando, maar stapte in 1997 over naar Eu terpe. Bij Euterpe speelt ze eupho nium, maar ze begon op een 'bari tonnetje.' Het was in 1985 niet direct haar eerste keuze om bij de muziekvereniging te gaan. „Het was min of meer noodgedwongen. Ik kon niet meer sporten. Ik deed aan paardensport en volleybal, maar dat ging niet meer. En als je dan getrouwd bent met een man die in de muziek ziet, dan wordt het wat makkelijker. Maar ik dacht dat het niks voor mij was. Inder tijd was bij Accelerando Pierre van Broekhoven dirigent. Ik heb gezegd dat ik het best wilde pro beren en dat hij me na een bepaal de tijd eerlijk moest zeggen of het wat was of niet. Ik ga niet voor zot zitten, heb ik toen gezegd." Het viel dus allemaal reuze mee. Het enthousiasme in het gezin Boogaard was zo groot dat alle kinderen, Frans, Bram en Willem, ook een blaasinstrument gingen bespelen. Bram en Frans begon nen bij Accelerando, maar het hele gezin stapte in 1997 na verschil van inzicht over naar Euterpe en toen ging ook de jongste Willem zijn partijtje meezingen. „Bram en Frans kunnen vanwege studie niet meer meedoen, maar we zijn toen een tijdlang elke vrijdagavond met zijn vijven naar Smurdiek gere den. Met zijn vijven in één auto' met alle blaasinstrumenten erbij. Dat was wel eens proppen, zeker toen de oudste jongens grote ke rels werden. Willem was toen ze ven jaar. Het was voor mij de mooiste periode." Voorzitter. Van Gurp zei dat de ju bilaris ook actief is in het Rode Kruis. Ze is penningmeester bij de afdeling Tholen en Sint-Philips- land. Het is volgens haar wel te combineren, maar soms moet ze een keus maken. Zo zal ze op Ko ninginnedag niet op het Rode De drie jubilarissen van Euterpe, v.l.n.r. Pascal Vermeulen, Jany Boogaard en Willem Boogaard. Kruiscentrum in Middelburg zit ten bij het bezoek van de konink lijke familie, maar gewoon haar partijtje meeblazen bij Euterpe als ze voldoende hersteld is van de operatie aan haar knie die ze maandag onderging. Haar zoon Willem Boogaard uit Sint-Annaland is 12,5 jaar lid van de KNFM. Volgens Van Gurp was er geen ontkomen aan omdat zijn va der, moeder en broers al actief wa ren in de muziek. Wil Boogaard is ook al vijftig jaar lid van de KNFM. Maar hij speelt ook bij Excelsior in Kloetinge en is daar secretaris van de vereniging. Hij krijgt zijn speldje later dit jaar in Kloetinge. Pascal Vermeulen uit Sint-Maar tensdijk was twaalf jaar toen hij in 1997 lid werd van de muziekver eniging. „Niet zo verwonderlijk, want je vader, je twee broers en je zus waren ook al lid. Allemaal slagwerkers." Volgens Van Gurp speelt Vermeulen niet alleen in de fanfare, maar ook daarbuiten. „In talloze bandjes. Hij heeft dan ook drie drumstellen." Voor dirigent Léon Zwijgers was het de eerste keer dat hij het jaar concert van Euterpe leidde. Voor de pauze speelde de samenspel- groep en de slagwcrkgroep, na de pauze de fanfare. Goozina Steke- tee leidde de verschillende num mers in. Een gevarieerd program ma met onder meer Music for a celebration, Retraite francaise van H.C. van Lijnschoten met trom pettist Erik Manneke als solist. Keep me praising van A.R. Mac- kereth en Birdland van Josef Za- winulk in een arrangement van Zwijgers. Overal waar je komt, vind je zwerf afval, zoals bij de Cl000 in Tholen. Onze schooljeugd gaat daar regel matig inkopen doen. Ze kopen er al lemaal lekkere dingen en eten dat op weg naar school op. Dan openbaart zich al een probleem met lege zak ken, blikjes en plastic dozen. Die worden, zodra deze leeg zijn, weg gegooid oftewel men laat deze ge woon vallen waar men is. Zo kun je het spoor vanaf de C1000 tot de school en vanaf de school naar huis bijna helemaal volgen. Het ligt er namelijk bezaaid met afval. Het is natuurlijk niet goed dat dit ge beurt, maar beste gemeente: waar kun je je afval kwijt? Niet in die en kele afvalbak die je tegenkomt. En als er een is, zit deze mud vol. Nu de Cl000 waarschijnlijk gaat verhuizen, zal ook het afvalspoor veranderen. Ik weet echt wel dat dit niet hoort en dat de ouders de kinderen er over aan zouden moeten spreken, maar hier zou ook een taak voor de leerkrach ten niet misstaan. Ze zouden in ieder geval erover kunnen spreken in de klas. En als de school zijn verant woordelijkheid op zou pakken, zou het niet misstaan als de daders onder begeleiding van de school dit eens zouden opruimen. Zij zijn tenslotte ook de veroorzaker/vervuiler. W. van Dijke, Tholen. Op het Havenplein in Sint-Annaland staan de leerlingen bij Jan van Oudenaarde van VVN klaar om hun praktijkexamen te doen. Ook al hebben ze op school al veel geoefend in de theorie, nu ze met de fiets aan de start staan, is het toch spannend. Patrick Jansen (11) heeft rugnummer 12 op zijn hesje. Ook hij is wel een beetje zenuw achtig, zegt hij. „Ik heb het twaalf keer geleerd en ook al proef gere den." Patrick ziet een beetje op te gen het stuk over de Stoofweg. „Dat is nogal een drukke weg. Daar moetje goed uitkijken." Dana Heijboer (I I) is ook zenuw achtig zegt ze. „Vooral omdat ik het dpisschien niet haal." Voorrang geven vindt ze moeilijk." Voordat ze op pad worden ge stuurd, krijgen ze van voorzitter Take Wijma van Veilig Verkeer Nederland afdeling Tholen uitleg over de route die tegen de caravan van de vereniging is geplakt. Op het laatst is de route aangepast om dat de Langeweg is afgesloten van wege werkzaamheden. Nu moeten de kinderen van de Stoofweg over de rotonde naar de Veilingweg naar de Javadijk. Ook dat is een druk punt. Een deel van de kinde ren weten lang niet alle namen van de straten op de route. Het helpt als de juffrouw zegt welke leerlin gen van de school er wonen of welk bedrijf er staat. Bovendien staan onderweg hulpouders, her kenbaar aan hun hesjes, aan wie ze de weg kunnen vragen als niet meer weten welke kant ze op moe ten. Eén van de leerlingen vraagt aan Wijma (oud-politieman) of ze sa men mogen rijden. Nee, daar is geen sprake van, antwoordt hij. Sinds 1 november is hij verbonden aan de afdeling. Hij doet het met plezier, maar is ook streng. Van drie leerlingen vraagt hij de fietsen voor een laatste controle. „Alle fietsen zijn drie weken geleden ge keurd. Als er iets niet aan deugde, konden ze dat nog herstellen, maar als dat niet gebeurd is, dan mogen ze niet meedoen. Daarin zijn we onverbiddelijk. Het is een verant woordelijkheid van de ouders." Al- ^c fietsen war^i echter in orde en alle leerlingen konden dinsdag van start bij Jan van Oudenaarde die gewoonlijk de leerlingen met be hulp van een stopwatch laat star ten, maar nu zijn eigen horloge moest gebruiken omdat de stop watch kapot is. Voor het examen hebben zich 351 leerlingen aangemeld. De scholen in Stavenisse doen dit jaar alleen theorie-examen, volgend jaar doen ze wel mee aan het praktisch exa men. Na de Casembrootschool met 60 leerlingen, is het de beurt aan de School met de Bijbel met 47 leer lingen. Gisteren (woensdag) waren de vier basisscholen in Tholen aan de beurt; De Kraal, Ter Tolne, de Eben Haczer en de Regenboog. Vandaag (donderdag) de Eevliet en de Jenaplanschool in Poortvliet en Die Heenetrechtschool en de Sint Anthonius in Oud-Vossemeer. Mor gen de Rieburch en de School met de Bijbel j,n Sint-Maartensdijk. Omdat in Nederland het christelijk geloof steeds meer naar de marge wordt gestuurd, werd de SGP ge confronteerd met hel zogenaamde discriminatieverbod. Linkse partijen proberen steeds va ker om geloofsprincipes te blokke ren of aan de kaak te stellen. Hoe wel ik niet alles deel wat de SGP Voorstaat, vind ik het niet terecht om hen dan maar in een onmogelij ke situatie te plaatsten. Anderen willen dat zij de statuten en huis houdelijke reglement maar moeten wijzigen, zoals opposanten dat wen sen. Door de ongelukkige uitspraak van de Hoge Raad over de SGP. die in haar statuten heeft staan dat vrou wen geen passief kiesrecht hebben, heeft de profane wereld er alles op gezet om dit vanwege 'discrimina tie' uit de statuten te weren. Hoewel dit woord in deze tijd vaak te-pas en te-onpas wordt opgeworpen, zou het inhouden dat alleen de regel van 'discriminatie' voor eeuwig en in al le gevallen moet gelden, ongeacht ieder die een keus moet maken in voorkomende gevallen. Bijvoorbeeld elke politieke partij stelt zijn eigen programma op en maakt daarin de beste keuze voor het land. Een outsider heeft daarin geen inspraak! Bij sollicitaties wor den de kandidaten beoordeeld op al lerlei eigenschappen en wordt er uiteindelijk maar éét) kandidaat ge kozen door de personeelschef. Zo heeft elke burger van dit land de mogelijkheid om te kiezen voor één of andere levensbeschouwing. De één kiest voor geloof in de evolutie, de ander gelooft in het scheppings verhaal. Hoe dan ook, in een goede democratie heeft de meerderheid ook respect voor de minderheid, al is die dan nog zo verschillend. Het kan niet zo zijn dat in een demo cratie, waarin de meerderheid be slist, die meerderheid gaat gebruiken om een minderheid uit te sluiten en daarmee geen rekening te houden. Dan zouden we belanden in een soort dictatuur waar 'de rest' wordt gedirigeerd door de meerderheid. Immers een meerderheid volgen, is niet altijd zinnig. Te denken valt aan 1940-1945, waar is gebleken dal het volgen van een meerderheid niet de goede weg was. Het is in deze tijd burgers vaak niet meer toegestaan om te geloven in een God die de wereld heeft gescha pen en aan haar goede regels heeft gegeven om in shalom met elkaar te kunnen leven, hoewel onze orde daar in principe op gebaseerd is. Aan alle kanten worden gelovigen het bijna onmogelijk gemaakt om de bijbelse regels te handhaven op straffe van 'discriminatie'. In onze samenleving zijn er ver schillende organisaties die worden opgezet om bepaalde doelen te ver wezenlijken. Elke organisatie heeft zijn eigen regels, ingericht naar de wensen van de leden die zij verte genwoordigen. Ook de politieke partijen maken re gels waarvan zij vinden dat die zul len gelden, hoewel die vaak lijn recht tegenover een andere partij staan. Moeten deze verschillen op gevat worden als: in strijd met de wet gelijke behandeling? In ons land worden voor stichtin gen/verenigingen altijd notariële ak ten opgemaakt, die worden geregis treerd en rechtsgeldigheid verkrijgen. Ook hierin wordt door het bestuur een keuze gemaakt om één en ander in te kleden naar doel en behoefte. Is het in onze democratie (die min derheden respecteert) geoorloofd dat bij het opstellen van statuten en huishoudelijk reglement van één- of andere partij, invloed wordt uitge oefend door een buitenstaander? Bestaat dan het recht, met discrimi natie in de hand, om andermans in terne zaken te regelen, terwijl alle leden van de betreffende organisatie achter de statuten staan? In deze lijkt het er sterk op dat 'discrimina tie' zich gaat bemoeien met zaken die niet op haar terrein liggen. Alle politieke partijen stellen hun eigen lijsten op voor deelname aan de regering. De SGP bemoeit zich niet met lijsten van andere partijen, waar zij geen zeggenschap heeft. Is het dan niet tegenstrijdig dat andere partijen de SGP willen voorschrij ven welke kandidaten op de lijst moeten worden geplaatst? Mag de SGP hier worden opgedrongen om te handelen zoals opposanten voor staan? Is dat niet met twee maten meten? Wordt hiermee niet gesug gereerd dat de SGP niet capabel is om een lijst op te stellen overeen komstig haar eigen principes, zoals iedere politieke partij dat doet? Dit staat immers in de notariële akte be schreven en dit werd door alle leden onderschreven! Kunnen anderen het zich dan permitteren om gepasseer de notariële aktes te niet te doen? Wordt door deze handelswijze de SGP niet gediscrimineerd? Is het onderscheid maken lussen een gelovige en een niet-gelovige, ook al is die in de minderheid, dan ge rechtvaardigd en wijst dat niet op discriminatie? Als de eerste pro beert zo goed mogelijk de geboden en beloften van JHWH te volgen, waarbij het innerlijk van een mens een grote rol speelt, kan dit dan door de tweede genegeerd worden? Er wordt veel gesproken (i.v.m. de Islam) dat er in Nederland gods dienstvrijheid bestaat en mag dal dan niet gelden voor een reeds eeu wen bestaand christelijk geloof dat de SGP aanhangt Worden hiermee niet de Joods-Christelijk waarden die eeuwen golden in West-Europa, gediscrimineerd? Het zou onze democratie sieren als we elke partij hun eigen lijsten en programma's lieten opstellen over eenkomstig de eigen principes. Dan pas kun je spreken over een demo cratie. C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk. Een nieuw voorjaar met kokeluers meubelNIEUWS! Afgebeeld Leolux Fayo Lobi nu vanaf €3550,- www.interieur-paauwe.nl 75* Zonnematte ligt vlakbij Zierikzee; 50 autominufen van Rotterdam, Roosendaal en Terneuien. Advertentie I.M. stoppen, gewoon moeten sollicite ren naar een nieuwe baan. Zeker als ze uit vrije wil stoppen. Gelukkig zijn er ook bij de PvdA politici die vinden dat de regeling niet meer van deze tijd is. Jij weet toch dat de Rotterdamse wethouder Dominic Schrijer onlangs in het tijdschrift Binnenlands Bestuur stel de dal ex-wethouders zich verdien stelijk zouden moeten maken voor de gemeeryen waarvan ze wacht geld krijgen: 'Je zou ze best kunnen inzetten bijvoorbeeld bij het bestu ren van een speeltuinvereniging of sportvereniging,' schreef hij. Hoe oordeel je over dat idee van je par tijgenoot? Populistisch, neem ik aan. Op dezelfde dag dat je mij kapittel de over mijn 'wachtgeldopmerking', werd bekend dat PvdA-leider Job Cohen afziet van zijn recht op wachtgeld. Hij is immers vrijwillig opgestapt als burgemeester. En zo hoort het. Dat is het signaal dat aan de bevolking wordt gegeven door politici voor wie integriteit meer is dan een mooi woord. En niet het signaal dat ik in jouw brief lees, namelijk: als iets kan volgens de wet, dan moet je er als politicus gebruik van maken, ook al kost het de gemeenschap extra geld. Dus: vier wethouders in Tholen in plaats van drie en geen tegenprestatie van wethouders die vrijwillig opstappen en hun wachtgeld gaan opstrijken. 'Want wij hebben er recht op'. Met zo'n instelling worden rechten verbogen tot voorrechten. Dat vind ik nou kwalijk voor de democratie. Die instelling is wat PvdA en SP op Tholen scheidt. Ik ben ook niet on der de indruk van je oproep om vooral te kijken naar wat ons bindt. Je zult je herinneren dat ik op de avond van de verkiezingsuitslag te gen je heb gezegd: 'Laten we 'samen een stevig sociaal oppositieblok gaan vormen in de Thoolse raad.' Maar nee, jullie moesten zo nodig in het college. En dan lees ik hoe jij meteen na de installatie van de nieuwe raad schriftelijke vragen stelt aan b. en w. waarin je pleit voor gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Je wist dat dat een van onze speerpunten was en dat het idee niet in jullie ver kiezingsprogram stond. Het is ver heugend dat jullie nu ook tot het in zicht zijn gekomen dat wat op Schouwen-Duiveland en in Zeeuws-Vlaanderen wordt gedaan voor de ouderen, ook in Tholen moet kunnen. Maar als je serieus meent dat we moeten kijken naar wat ons bindt, had het dan niet voor de hand gelegen om die vragen sa men met de SP te stellen in plaats van ons er vlug een stapje mee vóór te willen zijn? Dan was je oproep om te kijken naar wat ons bindt ge loofwaardiger overgekomen. Tot slot: wat betreft je oordeel over de kwaliteit van mijn boeken en mijn stuk in de Eendrachtbode, daar ga ik niet over discussiëren. Ik gun iedereen zijn eigen smaak. Kees Slager, poortvliet. Als je in een open brief in de Een drachtbode wordt verweten dat je populistisch bezig bent, dat je je ei gen nest bevuilt én dat je de demo cratie schade toebrengt, ontkom je niet aan een reactie. Mensen zouden anders gaan denken dat ik verplet terd ben door de aangedragen argu menten en nu stil in een hoekje mijn zonden zit te overdenken. Dat is niet zo. Vandaar mijn antwoord aan Henk Nieuwcnhuis. Ik herinner me nog goed dat ik je voor het eerst zag. Het was op een foto in de Eendrachtbode, waarin je werd geïnterviewd over je komende raadslidmaatschap. Die foto is me bijgebleven. Je stond voor een boe kenkast die de hele kamermuur be sloeg. Ik zag het als een statement: ik, Henk Nieuwenhuis, ken het ple zier en de verrijking die het lezen van boeken met zich meebrengt en wil die boodschap graag uitdragen. Ik was dan ook diep teleurgesteld toen jij als raadslid verleden jaar ak koord ging met het voorstel van je partijgenote, wethouder Velthuis, om in drie dorpen de bibliotheek voorziening af te breken. Kennelijk moest ik die foto anders interprete ren. Was het dan toch het ordinaire 'kijk eens hoe erudiet ik ben'? Of was je gezwicht voor de fractiedis cipline om voor het onzalige plan van Velthuis te stemmen? Ik hoop het laatste. Maar ook in dat geval vind ik dat iets waar jij je eerder voor zou moeten schamen, dan mij de les er over te lezen. Want wat is er zo vreselijk aan mijn idee dat Velthuis als tegenprestatie voor haar wachtgeld boeken gaat bezorgen bij oude mensen in de dor pen waar nu geen bieb meer is? Jij schrijft dat ik daarmee suggereer dat het niet passend is om gebruik te maken van de wachtgeldregeling en dat vind jij populistisch, want daar door worden politici als zakkenvul lers gezien. En dat is schadelijk voor de democratie. Beste Henk, ik ontzeg niemand zijn inkomen als hij/zij zonder werk komt. Maar vind jij het verdedigbaar dat een wethouder na een - vrijwil lig! - aftreden, voor elk jaar dat hij/zij heeft gewerkt een jaar wacht geld krijgt (eerste jaar 80% daarna 70%) zonder sollicitatieplicht? In feite krijgen ze voor elk gewerkt jaar bijna twee jaar salaris. Uit de kas van de gemeente. En waren ze lan ger dan 10 jaar wethouder en zijn ze ouder dan 50 jaar, dan krijgen ze het tot hun pensioen. Vind je het echt schadelijk voor de democratie als dat aan de kaak wordt gesteld? Ik weet het, die wachtgeldregeling is wettelijk vastgelegd, maar ga mij nou niet verwijten dat ik als senator mijn eigen nest bevuil omdat ik deel uitmaak van hetzelfde politieke be stel. De SP is altijd tegen deze veel ie riante regeling geweest. Wij vin den dat politieke bestuurders die

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2010 | | pagina 3