Evelien stapt in het huwelijksbootje Garagehouder Jan Wolse jubileert naast geboren schippers Piet en Johan Faasse Kettelerij gaat beeld brede school maken Nieuwe bedrijven VAN Dimt OVERBE Weggevlogen tamme vogel kan blaffen als een hond Inhaalverbod Tholenseweg ud jaer uut, nieuw jaer in Woensdag 30 december 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 verzekeringen financiële diensten hypotheken •pensioenen Twee Fluplanders kwart eeuw en één zestig jaar lid van Schuttevaer De vereniging voor binnenvaartschippers, Schuttevaer, kan in Zeeland rekenen op een trouw ledenbestand. Tij dens de jaarvergadering waarbij het tienjarig bestaan van de afdeling Noord-Zeeland werd gevierd, zijn ook een 60-jarig en twee 25-jarige leden gehuldigd. Het zijn drie Sint-Philipslanders, namelijk de 86-jarige Piet Faasse, zijn zoon Johan en garagehouder Jan Wolse. Was drogen Modernisering Krammer één na drukste sluis Commissie kiest kunstenaar voor Sint,-Annaland Jan Kettelerij uit Tholen gaat het kunstwerk voor de bre de sehool in Sint-Annaland maken. Hij is door de ge meentelijke adviescommissie beeldende kunst gekozen uit vijf ontwerpers. Het wordt een beeld dat uit twee beelden bestaat en dat volgens de commissie 'een con crete relatie heeft met de directe omgeving'. Vleeshal 230 parkeerboetes in Tholen en in Sint-Maartensdijk Nieuwjaarsduik aan Oesterdam Sobere schapen blijven in Tholen Tholen Oud-Vossemeer Sint-Annaland Stavenisse Wigvormige staart Leoni Jansen zingt in Meulvliet Tom Franken uit Oud-Vossemeer mist zijn raaf Hij heeft al diverse telefoontjes gekregen, maar de raaf van Tom Franken uit Oud-Vossemeer is nog niet terug gevonden. De vogel vloog begin deze maand weg, toen Tom hem aan het trainen was. „Het gras was nat en daardoor viel ik. De vogel schrok daarvan en vloog weg richting het industrieterreintje van Oud-Vossemeer. Ik zag hem daar landen en ben er direct heen gelopen, maar ik kon hem niet meer vinden." De 27-jarige Adriaan Heuvelman uit Werkendam verwisselde on langs zijn binnenvaartschip even voor het huwelijksbootje. Hij trouwde die dag namelijk met zijn Evelien Kempeneers uit Sint Phi lipsland. De 20-jarige bruid is als verkoopster werkzaam bij O'moda Schoenen in Middelharnis. Het bruidspaar bezocht ook het schip van de bruidegom, de Helena Adri aan, dat voor de gelegenheid lag af gemeerd bij de Krammersluizen bij Sint Philipsland. Het stel gaf elkaar het jawoord in het oude stadhuis in de Hoog straat in Tholen. Daarna werd het huwelijk kerkelijk bevestigd door ds. A.P. van der Meer van de Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in Sint Philipsland. Als het paar niet aan boord van het schip is, verblijven ze in hun wo ning in Sint Philipsland. l-r1 h_ H SNS«!T« B&SiSSi „bva Hypotheek idviient Burgemeet 25 4693 CJ Poortvliet 7101661 612509 F: [0166) 612912 Postbus 47 4690 flfl Tholen f.info@overbeeke.nl I: ujujuj.overbeeke.nl Jan Wolse, Piet en Johan Faasse zijn gisteren gehuldigd voor hun trouwe lidmaatschap van schippersvereniging Schuttevaer. Voorzitter C. Smits vertelde op de bijeenkomst die gisteren werd ge houden op de rondvaartboot Frisia van de familie -Hoogstadt uit Sint- Annaland, dat het ledenaantal in het afgelopen jaar is gegroeid van 68 naar 71 leden. Weliswaar een zeer kleine toename, maar wel één die tegen de landelijke tendens ingaat: daar was een daling zichtbaar van 1748 naar 1652 leden. Smits vertelde niet te weten wat de oorzaak daarvan is. „Mogelijk zijn het de economische omstandighe den die hier invloed op hebben." Want de sector verkeert in zwaar weer. Door onder meer een rem op de productie en het afbouwen van voorraden is er een overschot aan laadruimte ontstaan, waardoor de binnenvaartschippers naast minder lading een lager tarief voor hun vracht krijgen. „Zit er genoeg vlees op de botten - na enkele goede jaren - om te wachten tot de conjunctuur weer aantrekt en de vraag naar scheepsruimte toeneemt?", vraagt Smits zich in zijn toespraak af. Hij is hoopvol gestemd. „Ongetwijfeld zal de stijgende lijn hervonden worden. Heel veel in stanties geven dit aan. Het vervoers aanbod in Duitsland (een belangrij ke partner voor ons) vertoont sinds afgelopen zomer een lichte stijging, evenals de wereldeconomie. Alleen door de achterblijvende consumen tenbestedingen kan het wel eens, langer gaan duren dan wenselijk, voordat u als vervoerder iets gaat merken van de verbeteringen." Aan de investeringen en inzet van de leden zal het volgens Smits niet liggen. Hij noemt de heren P. Boon tjes en S. Kuhn uit Tholen die hun Aswinthavloot hebben vernieuwd met een tanker van 110 bij 11,45 meter en 2520 ton, Marco van Oc- veren uit Poortvliet die definitief van start gaat met de duwcombina- tie Sint Antonius en de familie Lindhout uit Tholen die in januari het nieuwe koppelverband Inge II doopte. De huldiging van Jan Wolse als 25- jarig lid is opmerkelijk te noemen, want hij heeft volgens Smits meer met auto's dan met schepen. Wolse is dan ook geen schipper. „Over het waarom, de reden waarom u lid bent, heb ik vooraf geen onderzoek gedaan. Maar u hoorde bij de inven taris van de afdeling Sint-Philips- land bij de fusie, tien jaar geleden. Niemand heeft er ooit wat van ge zegd en u heeft het blijkbaar ook naar de zin, gezien het 25-jarig lid maatschap", aldus Smits. Wolse vindt het zelf helemaal niet vreemd. „Ik ben wel bezitter van een kleine speedboot, dus ik ben toch een beetje schipper." Maar dat is niet de reden van zijn lidmaat schap. „Het komt door de verbon denheid van mijn familie met de schippers. Toen de vereniging in Flupland weinig leden had, ben ik lid geworden om ze te steunen." Juist vanwege zijn autobedrijf heeft hij in het verleden regelmatig con tact gehad met schippers. De bin nenvaartschepen lagen vroeger aan de andere kant van de dijk vlakbij de garage. „Mijn moeder bracht vaak haar was naar de schepen om dat die daarop zo lekker kon drogen. Mijn vader installeerde motoren op de roeibootjes, die dan weer ge bruikt werden als opduwers. Zelf heb ik nog wel eens wat antivries verkocht in de winter." Wolse is zo genoemd B-lid, dat zijn de nict- schippers. „Ik ben niet elke verga dering aanwezig, want al dié specifieke informatie over sluizen en dergelijke interesseert me eigen lijk niet. Ik ga voor de gezelligheid en ik kijk of er veel afwezigen zijn. Daarom ben ik er nu." Dat Johan Faasse lid is, is wél van zelfsprekend. Hij is opgegroeid in een schippersfamilie. Zijn vader Piet is direct van de lagere school, op zijn twaalfde, bij zijn vader Ma rien als matroos aan boord gegaan. Oudste jubilaris Piet Faasse heeft volgens voorzitter Smits volledig de modernisering van binnenvaartsche pen meegemaakt. Hij is geboren op de Broedertrouw, een zeilschip. Toen hij, samen met zijn vijf jaar oudere broer Lauw, ook ging varen - „Dat was geen keus, ik ging ge woon mee" - was dat op de Lejo- ma. Dat motorschip is in 1927 ge bouwd in opdracht van zijn vader. Broer Lauw trouwde en ging voor zichzelf verder op een ander schip. Piet bleef aan boord bij zijn vader. Toen hij in 1949 lid werd van Schuttevaer voeren ze veel steen, zand en grint van de Waal, Maas en Rijn naar Goes en omstreken. In 1957 is Marien Faasse aan de wal gaan wonen en is Piet op de Lejoma verder gegaan met personeel. Piet trouwde in 1965 met Jopie van Duuren en zij kwam ook meevaren. In 1975 hebben ze een nieuw beun schip laten bouwen, de Philipskerc- ke. Daarop werd een kraan gezet om zelf te kunnen lossen. Piet heeft toen alle haventjes in Zeeland ge zien om op vrachtauto's ophoog- z.and te lossen en hij handelde ook zelf in zand en grint, wat hij ver kocht in Goes. Die eigen handel eindigt in 1980. Dan gaat hij zand varen naar België. Johan korpt in 1984 in het bedrijf. In vier jaar tijd verlengen ze het schip twee keer en in 1990 nemen Johan en zijn vrouw Digna het schip over. Piet is dan 68, maar denkt er nog niet over om met pensioen te gaan. Hij is dan nog veel aan boord te vinden, want hij kan niet goed stoppen. Zelfs met de nieuwbouw van het schip van zijn zoon in 2000, een bcunschip van 2340 ton, is hij nog iedere dag op de werf in Druten Als de binnenvaart zich ont wikkelt volgens de prognose van 2008, dan is in 2020 de Krammersluis in de Philips- dam de op één na drukste sluis in Zeeland. Dat zegt regiover legen woordiger Jan de Vries tijdens de jaarvergadering van schippersvereniging Schtutte- vaer, afdeling Noord-Zeeland. De mogelijke gevolgen van de economische crisis zijn in die voorspelling niet meegeno men. Er is gekeken naar de ca paciteit van de sluis en het aan bod van schepen (intensiteit) bij de betreffende sluis. Daar komt uit dat bij alle sluizen de intensiteit groter is dan de ca paciteit, en dat resulteert in wachttijden. Bij de Krammer- sluis kan die oplopen tot zo'n honderd minuten. De Volke- raksluis, die ook is bekeken bij het onderzoek naar de ontwik keling van vaarwegen in Zee land, is de drukste sluis met verwachte wachttijden van ze ker drie uur. De Vries vertelt dat het zout worden van het Volkerak-Zoommecr een posi tief effect heeft op de schuttij- den. Maar de wachttijden wor den ook beïnvloed door de op de planning staande onder houdswerken. Zo wordt er 'in januari gestart met onderhoud aan de Krammersluis. te vinden om te helpen. Hij is dan 77 jaar oud. Als de nieuwe Philips- kereke is voltooid, doet hij het wel rustiger aan en sinds zijn 82ste is hij niet meer aan boord te vinden. Johan versterkt Schuttevaer als be stuurslid en is dit voorjaar ook toe getreden tot het regiobestuur. Smits noemt hem één van de steunpilaren van de vereniging als,het over de Westerschelde gaat. De drie jubila rissen zijn voorzien van een speldje en Piet Faasse kreeg daarbij nog wat extra's: een tinnen beeldje van een zeilschip. B. en w. hebben onlangs het advies van de commissie overgenomen. Kettelerij moet nu aan de slag, want het beeld moet in april klaar zijn. „Het bestaat uit twee hoge beelden die grote gelijkenis vertonen met el kaar. Ze komen op het plein te staan. Los van elkaar, maar samen vormen ze een geheel." Het beeld wordt van roestvrij staal gemaakt met kunststof kubussen. In oranje en blauwe kleuren. Het wor den volgens de 57-jarige kunstenaar strakke vormen. „Oranje en blauw zijn complementaire kleuren. Ze versterken elkaar, nel zoals de scho len, de openbare en de christelijke school, dat doen. De kleuren passen ook goed bij het dorp. Oranje past mooi bij de kleuren van de gelige stenen en blauw verwijst naar de ligging van het dorp aan het water." De beelden worden 3,25 meter en bijna 4 meter hoog, maar volgens Kettelerij niet zwaar of massief. Kettelerij zit niet meer in de ge meentelijk adviescommissie beel dende kunst. Hij was in 2006 lid ge worden. „Maar toen is al de afspraak gemaakt dat ik er bijtijds uil zou gaan als ik ooit eens mee zou willen doen aan een opdracht voor de gemeente. We wilden op geen enkele manier dat er sprake zou zijn van belangenverstrenge ling." Zijn plaats werd ingenomen door een kunsthistoricus uit Willemstad. „Toen er beslist zou gaan worden dat er voor Sint-Annaland een beeld moest komen, ben ik er uit gegaan. Ik weet van de verdere besluitvor ming niets. Dat is allemaal goed af geschermd. Ik heb ook geen van de andere ontwerpen of maquettes ge zien." Recent werk van Kettelerij is nog tot en met 3 januari te zien in de Vleeshal aan de Markt in Middel burg. Onderdeel van de expositie Blokken 2 van de leden van de Zeeuwse Kunstkring. De leerlingen van de Casembroot- school en de School met de Bijbel gaan eind januari over van de nood gebouwen aan de F.M. Boogaard- weg naar de Schoolstraat. De bibli otheek gaal op 1 maart open. Na de kerstvakantie neemt Kinderopvang Toerdeloo al zijn intrek in het nieu we onderkomen. Tot en met november heeft de bij zondere opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente Tholen 230 pro cessen-verbaal uitgeschreven in verband met parkeerovertredingen in het centrum van Tholen en in Sint-Maartensdijk. In 2005 is be gonnen met parkeerregulering door middel van het instellen van een blauwe zone in het centrum van Tholen. Dergelijke maatregelen hebben alleen effect als er sprake is van een adequate handhaving. Daarvoor huurden b. en w. een zo genaamde boa in, want de Zeeuwse politie had geen tijd voor dit werk. Door het instellen van een blauwe zone in het centrum van Sint-Maar tensdijk in 2007 werd de taak van de boa uitgebreid. Vanaf dit jaar wordt het nieuwe hondenbeleid fa segewijs ingevoerd in de gehele ge meente, zodat de boa er wéér werk bij krijgt. B. en w. hebben besloten de boa ook in 2010 in te schakelen. Zilveren schaal. De provincie wil 25.000 euro subsidie geven aan het koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen voor een aange kochte bijzondere Zeeuwse zilveren schaal. Het is inmiddels traditie dat op nieuwjaarsdag een frisse duik wordt genomen in het water van de Ooster- schelde. De warming up begint om kwart voor elf 's morgens bij de Bergsediepsluis en om twaalf uur start de nieuwjaarsduik. Dagblad BN/De Stem reikt een prijs uit voor de origineelst verklede badgast en na afloop is er warme erwtensoep. Deelname is gratis. Er wordt geadvi seerd om waterschoenen te dragen. Herder Klaasjan van der Kolk uit Heinkenszand mag zijn schapen nog een jaar laten grazen bij het ge meentehuis van Tholen. Zijn 19 Hebridians lopen op het wetland rondom het gemeentehuis. De ma nier van begrazen is anders dan bij andere schapen en zorgt ervoor dat diverse planten zich kunnen hand haven tussen het gras. zoals het dui- zendguldenkruid. Het van oor sprong van de Hebriden, een eilandengroep voor de kust van Schotland, afkomstige ras, kan goed gedijen in ruige gebieden, zo als het terrein in Tholen. Inschrijving in het Handelsregis ter van nieuwe bedrijven op Tho len en Sint-Philipsland in de maand oktober 2009. Avalon Tholen, Kruittorenstraat 15, het geven van cursussen op het ge bied van spiritualiteit, centrum voor bewustwording, het geven van me ditatiecursussen, eenmanszaak van mevr. C.S. van Licrc-Riemens. Marconi Oranje b.v., Slabhccoom- weg 53, het verlenen van diensten bij het aanleggen van kabel- en lei dingsystemen, nevenvestiging van Marconi Oranje b.v. te Rhoon. Vereniging van eigenaren apparte mentencomplex Erffprins, Achtererf 81, bestuurders mevr. G.H. Koe- voets, P.M.J, van Beck en C.A. Luijsterburg. F.J. Bogert beheer b.v., Meander laan 41, beheermaatschappij, direc teur-grootaandeelhouder G.J. Bo gert holding b.v. F.J. Bogert holding b.v., Meander- laan 41, holdingactiviteiten, direc teur-grootaandeelhouder F.J. Bo gert. Wey holding b.v., Simon Lindhout- straat I a-c, holding, bestuurder me vr. W. van den Oevcr-Schoevers. Bruj international b.v., Oude Werf 64, het uitoefenen van een handels onderneming, alsmede het verlenen van diensten en het geven van ad viezen, bestuurder Ello beheer b.v. Promoscan, Raadhuisstraat 7, advi sering op het gebied van communi catie, promotie en reclame, een manszaak mevr. A.B.G. Snellens- Roks. Smits Solutions. Spastraat 2a, ont wikkelen, produceren en verkoop van o.a. machines ten behoeve van de verpakkingsindustrie, vennoot schap onder firma van A. Smits uit Sint-Maartensdijk en Y. Smits uil Sint-Annaland. Het Wegje, Suzannawcg 32, prak tijk voor voetrellexologie, eenmans zaak mevr. E. de Vries-Doevendans. Bouwkundig tekenbureau Quist, Bierensstraat 12, vervaardigen bouwtekeningen en verzorgen bouwvergunningen, eenmanszaak C.M.J. Quist. Klusbedrijf Johan Aarnoudse. Bos 29. eenmanszaak. Volgens Franken komt een tamme raaf altijd terug naar zijn woon plaats, dus hij vindt hel vreemd dat zijn vogel nog niet terecht is. Hij heeft al vaker een raaf als huisdier gehad en hij weet dat de ze vogels een partner voor het le ven kiezen. Dat is bij tamme raven meestal de eigenaar. Tom heeft de vogel een jaar, hij heeft hem als kuiken gekocht bij een kweker. ,,Ze staan in Nederland op de lijst van beschermde dieren en zijn uit gezet in de natuur, maar dat is slechts deels geslaagd." Omdat ze nog maar zo weinig voorkomen, weten veel mensen niet goed hoe een raaf eruitziet. Dat merkt Tom aan de reacties die hij krijgt. „Sommige mensen vragen of hij een beetje bruinig is. Anderen ver warren het dier met een kauw of een kraai, maar hij is véél groter." De vogel is volledig zwart en heeft ongeveer de grootte van een Leoni Jansen geeft op vrijdag 8 ja nuari om kwart over acht 's avonds een concert in Meulvliet in Tholen. Haar programma heet Second Wind en daarin zingt ze nummers waar mee ze is opgegroeid, zoals van Bob Dylan en Leonard Cohen. Het zijn liedjes van lang geleden, maar ze zijn telkens weer nieuw. Jansen is ook op zoek gegaan naar onbe kend en eigenzinnig repertoire uit de Keltische folk. Alle nummers vertellen een ver haal. Ze horen bij hoe iemand is ge worden en hoe het leven zich aan mensen voltrekt. Op die manier zijn de nummers van toen ook helemaal van nu. Jansen is naast zangeres ook bekend als presentatrice, zo heeft ze van 1982 tot 1986 het Jeugdjournaal en in 1991 het eigen programma Jansen Co gepresen teerd. Kaarten zijn verkrijgbaar via de website www.stichtinguitoptho- len.nl. De gemeente Bergen op Zoom gaat volgend jaar een inhaalverbod in stellen op een deel van de Tholen seweg. Het gaat om het gedeelte vanaf de Noorderkreekweg tot aan de Nieuw-Bijmoerseweg. Dat heb ben b. en w. besloten. Volgens het dagelijks bestuur van de buurge meente heeft een aantal bewoners van dit deel van de Tholenseweg geklaagd over gevaarlijk verkeers situaties bij het inhalen. Dat blijkt uit de openbare besluitenlijst van de gemeente. Sinds 2002 is het een 60-kilomcter- weg nadat er aan één zijde een fietspad is aangelegd. Het comité Tholenseweg veilig streed er jaren lang voor. Tussen het pad en de rij baan ligt een betonnen rand. Zeegrasverplaatsing. Rijkswaterstaat heeft bij de gemeente Tholen vergun ning gevraagd voor verplaatsing van zeegras in de Oosterschelde in 2010. buizerd. Tc»m traint er ook net als een roofvogel mee. De raaf is geringd en heeft leren riempjes aan zijn pootjes. Als hij vliegt, is hij te herkennen aan zijn staart. „Die is wigvormig bij een raaf. Daarmee kun je hem onder scheiden van een kraai, want daar bij is de staart rond als hij hem uitspreidt. Een jager ziet dat." Omdat de raaf van Franken, die overigens geen naam heeft, niet met soortgenoten is opgegroeid, maakt hij niet de geluiden die bij zijn soort horen. „Hij neemt de geluiden over van zijn omgeving. Ik heb een hond gehad en daarom kan hij ook grommen en blaffen als een hond. Ook zegt hij hallo." Franken heeft al een nieuwe raaf besteld, maar hoopt dat hij zijn verloren vogel terugvindt. Hij hoopt dat iemand die de vogel vindt deze niet zelf houdt. „Een raaf voelt het gemis van zijn part ner. Wennen aan een ander gaat heel lang duren." Ok dit jaer maeke m'n wêêr een rondje. Tegen de wiesders van de klokke in. In Thole, in Thole, een nieuwe meulenaet An de Vlasmart, de Vlasmart, de Verwachting is klaer. De wieken die droaie, Van Gorsel maelt hezwind. Die oahe boamen vange te vee wind. In Vosmeer, in Vosmêêr, Een multimiljonair. In de Wel'oek, de Wel'oek, Stieng in Quote, mar is 't wè waer? root Pesööt is vee rieker, scheel hauw een paer ton. De nieuwe prins carnaval êêt prins Bas Tion. Setalland Setalland, 't aevenplateau. Bie de koaie, de koaie, drie weuntorens of zo. 't Durp krieg allure, 't is rekene of at wè kan. Gedrochten', in de meule kriegt er ok een klap van. Staevenisse, Staevenisse, Zeeuwind geluwd. An de Kerkstraete, de Poesdreef, Turbines van de kaerte geduwd. 't Durp ei hewonne, 't gaf turbulentie, olletiek miek een slag - schaeduw over groen' energie. In Smurdiek, in Smurdiek, 'n êêle hrööte brand. An de Nijverheid, de Nijverheid, pinda's in een jasje pikant. De roak stonk, de vlammen van varre te zien. Mae 't onderhoed van Bon Giorno bleef clean. In Scherpenisse, Scherpenisse, pinautomaat weg. In de Kerkstraet', de Kerkstraet', is dat domme pech? SP voerd'n actie in 't durp an de Rand. Zocht 't oaherop: bie Setallander Pietje Moerland. In Pooflie, in Pooflie, de uutlêênpost dicht. In 't Ouwe Raed'uus, 't Ouwe Raed'uus, vo lezers een klap in 't hezicht. De ruumte voldee nie: 't ivor oammae zotter. :.ên lichtpuntje: d' ambulance kom bie Bouman-Potter. In de Polder, de Polder, Dae vaer.wêêr een boot over Ziepe nae Bru. Zat Erik a lank in z'n odd. De Diana Afina stae noe op de kaart. Even oud as de Titanic, zei Kees: een be houden vaart. In Flupland, in Flupland, Strieë ze om het herstel. Aan de koaie, de koaie, de weegbruhhe, bèl bèl. tied van de tarra, reliek van weleers, e nieuwe beheerde wor Jan Kempeneers. Arie de Viet.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 7