Evelien stapt in het huwelijksbootje
Garagehouder Jan Wolse jubileert naast
geboren schippers Piet en Johan Faasse
Kettelerij gaat beeld
brede school maken
Nieuwe bedrijven
VAN Dimt
OVERBE
Weggevlogen tamme vogel
kan blaffen als een hond
Inhaalverbod
Tholenseweg
ud jaer uut, nieuw jaer in
Woensdag 30 december 2009
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
verzekeringen financiële diensten
hypotheken •pensioenen
Twee Fluplanders kwart eeuw en één zestig jaar lid van Schuttevaer
De vereniging voor binnenvaartschippers, Schuttevaer,
kan in Zeeland rekenen op een trouw ledenbestand. Tij
dens de jaarvergadering waarbij het tienjarig bestaan
van de afdeling Noord-Zeeland werd gevierd, zijn ook
een 60-jarig en twee 25-jarige leden gehuldigd. Het
zijn drie Sint-Philipslanders, namelijk de 86-jarige Piet
Faasse, zijn zoon Johan en garagehouder Jan Wolse.
Was drogen
Modernisering
Krammer één na
drukste sluis
Commissie kiest kunstenaar voor Sint,-Annaland
Jan Kettelerij uit Tholen gaat het kunstwerk voor de bre
de sehool in Sint-Annaland maken. Hij is door de ge
meentelijke adviescommissie beeldende kunst gekozen
uit vijf ontwerpers. Het wordt een beeld dat uit twee
beelden bestaat en dat volgens de commissie 'een con
crete relatie heeft met de directe omgeving'.
Vleeshal
230 parkeerboetes
in Tholen en in
Sint-Maartensdijk
Nieuwjaarsduik
aan Oesterdam
Sobere schapen
blijven in Tholen
Tholen
Oud-Vossemeer
Sint-Annaland
Stavenisse
Wigvormige staart
Leoni Jansen
zingt in Meulvliet
Tom Franken uit Oud-Vossemeer mist zijn raaf
Hij heeft al diverse telefoontjes gekregen, maar de raaf
van Tom Franken uit Oud-Vossemeer is nog niet terug
gevonden. De vogel vloog begin deze maand weg, toen
Tom hem aan het trainen was. „Het gras was nat en
daardoor viel ik. De vogel schrok daarvan en vloog weg
richting het industrieterreintje van Oud-Vossemeer. Ik
zag hem daar landen en ben er direct heen gelopen,
maar ik kon hem niet meer vinden."
De 27-jarige Adriaan Heuvelman
uit Werkendam verwisselde on
langs zijn binnenvaartschip even
voor het huwelijksbootje. Hij
trouwde die dag namelijk met zijn
Evelien Kempeneers uit Sint Phi
lipsland. De 20-jarige bruid is als
verkoopster werkzaam bij O'moda
Schoenen in Middelharnis. Het
bruidspaar bezocht ook het schip
van de bruidegom, de Helena Adri
aan, dat voor de gelegenheid lag af
gemeerd bij de Krammersluizen
bij Sint Philipsland.
Het stel gaf elkaar het jawoord in
het oude stadhuis in de Hoog
straat in Tholen. Daarna werd het
huwelijk kerkelijk bevestigd door
ds. A.P. van der Meer van de Oud
Gereformeerde Gemeente buiten
verband in Sint Philipsland. Als
het paar niet aan boord van het
schip is, verblijven ze in hun wo
ning in Sint Philipsland.
l-r1 h_ H
SNS«!T« B&SiSSi „bva
Hypotheek
idviient
Burgemeet 25 4693 CJ Poortvliet 7101661 612509 F: [0166) 612912
Postbus 47 4690 flfl Tholen f.info@overbeeke.nl I: ujujuj.overbeeke.nl
Jan Wolse, Piet en Johan Faasse zijn gisteren gehuldigd voor hun trouwe lidmaatschap van schippersvereniging Schuttevaer.
Voorzitter C. Smits vertelde op de
bijeenkomst die gisteren werd ge
houden op de rondvaartboot Frisia
van de familie -Hoogstadt uit Sint-
Annaland, dat het ledenaantal in het
afgelopen jaar is gegroeid van 68
naar 71 leden. Weliswaar een zeer
kleine toename, maar wel één die
tegen de landelijke tendens ingaat:
daar was een daling zichtbaar van
1748 naar 1652 leden.
Smits vertelde niet te weten wat de
oorzaak daarvan is. „Mogelijk zijn
het de economische omstandighe
den die hier invloed op hebben."
Want de sector verkeert in zwaar
weer. Door onder meer een rem op
de productie en het afbouwen van
voorraden is er een overschot aan
laadruimte ontstaan, waardoor de
binnenvaartschippers naast minder
lading een lager tarief voor hun
vracht krijgen. „Zit er genoeg vlees
op de botten - na enkele goede jaren
- om te wachten tot de conjunctuur
weer aantrekt en de vraag naar
scheepsruimte toeneemt?", vraagt
Smits zich in zijn toespraak af. Hij
is hoopvol gestemd.
„Ongetwijfeld zal de stijgende lijn
hervonden worden. Heel veel in
stanties geven dit aan. Het vervoers
aanbod in Duitsland (een belangrij
ke partner voor ons) vertoont sinds
afgelopen zomer een lichte stijging,
evenals de wereldeconomie. Alleen
door de achterblijvende consumen
tenbestedingen kan het wel eens,
langer gaan duren dan wenselijk,
voordat u als vervoerder iets gaat
merken van de verbeteringen."
Aan de investeringen en inzet van
de leden zal het volgens Smits niet
liggen. Hij noemt de heren P. Boon
tjes en S. Kuhn uit Tholen die hun
Aswinthavloot hebben vernieuwd
met een tanker van 110 bij 11,45
meter en 2520 ton, Marco van Oc-
veren uit Poortvliet die definitief
van start gaat met de duwcombina-
tie Sint Antonius en de familie
Lindhout uit Tholen die in januari
het nieuwe koppelverband Inge II
doopte.
De huldiging van Jan Wolse als 25-
jarig lid is opmerkelijk te noemen,
want hij heeft volgens Smits meer
met auto's dan met schepen. Wolse
is dan ook geen schipper. „Over het
waarom, de reden waarom u lid
bent, heb ik vooraf geen onderzoek
gedaan. Maar u hoorde bij de inven
taris van de afdeling Sint-Philips-
land bij de fusie, tien jaar geleden.
Niemand heeft er ooit wat van ge
zegd en u heeft het blijkbaar ook
naar de zin, gezien het 25-jarig lid
maatschap", aldus Smits.
Wolse vindt het zelf helemaal niet
vreemd. „Ik ben wel bezitter van
een kleine speedboot, dus ik ben
toch een beetje schipper." Maar dat
is niet de reden van zijn lidmaat
schap. „Het komt door de verbon
denheid van mijn familie met de
schippers. Toen de vereniging in
Flupland weinig leden had, ben ik
lid geworden om ze te steunen."
Juist vanwege zijn autobedrijf heeft
hij in het verleden regelmatig con
tact gehad met schippers. De bin
nenvaartschepen lagen vroeger aan
de andere kant van de dijk vlakbij
de garage. „Mijn moeder bracht
vaak haar was naar de schepen om
dat die daarop zo lekker kon drogen.
Mijn vader installeerde motoren op
de roeibootjes, die dan weer ge
bruikt werden als opduwers. Zelf
heb ik nog wel eens wat antivries
verkocht in de winter." Wolse is zo
genoemd B-lid, dat zijn de nict-
schippers. „Ik ben niet elke verga
dering aanwezig, want al dié
specifieke informatie over sluizen
en dergelijke interesseert me eigen
lijk niet. Ik ga voor de gezelligheid
en ik kijk of er veel afwezigen zijn.
Daarom ben ik er nu."
Dat Johan Faasse lid is, is wél van
zelfsprekend. Hij is opgegroeid in
een schippersfamilie. Zijn vader
Piet is direct van de lagere school,
op zijn twaalfde, bij zijn vader Ma
rien als matroos aan boord gegaan.
Oudste jubilaris Piet Faasse heeft
volgens voorzitter Smits volledig de
modernisering van binnenvaartsche
pen meegemaakt. Hij is geboren op
de Broedertrouw, een zeilschip.
Toen hij, samen met zijn vijf jaar
oudere broer Lauw, ook ging varen -
„Dat was geen keus, ik ging ge
woon mee" - was dat op de Lejo-
ma. Dat motorschip is in 1927 ge
bouwd in opdracht van zijn vader.
Broer Lauw trouwde en ging voor
zichzelf verder op een ander schip.
Piet bleef aan boord bij zijn vader.
Toen hij in 1949 lid werd van
Schuttevaer voeren ze veel steen,
zand en grint van de Waal, Maas en
Rijn naar Goes en omstreken. In
1957 is Marien Faasse aan de wal
gaan wonen en is Piet op de Lejoma
verder gegaan met personeel.
Piet trouwde in 1965 met Jopie van
Duuren en zij kwam ook meevaren.
In 1975 hebben ze een nieuw beun
schip laten bouwen, de Philipskerc-
ke. Daarop werd een kraan gezet
om zelf te kunnen lossen. Piet heeft
toen alle haventjes in Zeeland ge
zien om op vrachtauto's ophoog-
z.and te lossen en hij handelde ook
zelf in zand en grint, wat hij ver
kocht in Goes. Die eigen handel
eindigt in 1980. Dan gaat hij zand
varen naar België.
Johan korpt in 1984 in het bedrijf.
In vier jaar tijd verlengen ze het
schip twee keer en in 1990 nemen
Johan en zijn vrouw Digna het schip
over. Piet is dan 68, maar denkt er
nog niet over om met pensioen te
gaan. Hij is dan nog veel aan boord
te vinden, want hij kan niet goed
stoppen. Zelfs met de nieuwbouw
van het schip van zijn zoon in 2000,
een bcunschip van 2340 ton, is hij
nog iedere dag op de werf in Druten
Als de binnenvaart zich ont
wikkelt volgens de prognose
van 2008, dan is in 2020 de
Krammersluis in de Philips-
dam de op één na drukste sluis
in Zeeland. Dat zegt regiover
legen woordiger Jan de Vries
tijdens de jaarvergadering van
schippersvereniging Schtutte-
vaer, afdeling Noord-Zeeland.
De mogelijke gevolgen van de
economische crisis zijn in die
voorspelling niet meegeno
men. Er is gekeken naar de ca
paciteit van de sluis en het aan
bod van schepen (intensiteit)
bij de betreffende sluis. Daar
komt uit dat bij alle sluizen de
intensiteit groter is dan de ca
paciteit, en dat resulteert in
wachttijden. Bij de Krammer-
sluis kan die oplopen tot zo'n
honderd minuten. De Volke-
raksluis, die ook is bekeken bij
het onderzoek naar de ontwik
keling van vaarwegen in Zee
land, is de drukste sluis met
verwachte wachttijden van ze
ker drie uur. De Vries vertelt
dat het zout worden van het
Volkerak-Zoommecr een posi
tief effect heeft op de schuttij-
den. Maar de wachttijden wor
den ook beïnvloed door de op
de planning staande onder
houdswerken. Zo wordt er 'in
januari gestart met onderhoud
aan de Krammersluis.
te vinden om te helpen. Hij is dan
77 jaar oud. Als de nieuwe Philips-
kereke is voltooid, doet hij het wel
rustiger aan en sinds zijn 82ste is hij
niet meer aan boord te vinden.
Johan versterkt Schuttevaer als be
stuurslid en is dit voorjaar ook toe
getreden tot het regiobestuur. Smits
noemt hem één van de steunpilaren
van de vereniging als,het over de
Westerschelde gaat. De drie jubila
rissen zijn voorzien van een speldje
en Piet Faasse kreeg daarbij nog wat
extra's: een tinnen beeldje van een
zeilschip.
B. en w. hebben onlangs het advies
van de commissie overgenomen.
Kettelerij moet nu aan de slag, want
het beeld moet in april klaar zijn.
„Het bestaat uit twee hoge beelden
die grote gelijkenis vertonen met el
kaar. Ze komen op het plein te
staan. Los van elkaar, maar samen
vormen ze een geheel."
Het beeld wordt van roestvrij staal
gemaakt met kunststof kubussen. In
oranje en blauwe kleuren. Het wor
den volgens de 57-jarige kunstenaar
strakke vormen. „Oranje en blauw
zijn complementaire kleuren. Ze
versterken elkaar, nel zoals de scho
len, de openbare en de christelijke
school, dat doen. De kleuren passen
ook goed bij het dorp. Oranje past
mooi bij de kleuren van de gelige
stenen en blauw verwijst naar de
ligging van het dorp aan het water."
De beelden worden 3,25 meter en
bijna 4 meter hoog, maar volgens
Kettelerij niet zwaar of massief.
Kettelerij zit niet meer in de ge
meentelijk adviescommissie beel
dende kunst. Hij was in 2006 lid ge
worden. „Maar toen is al de
afspraak gemaakt dat ik er bijtijds
uil zou gaan als ik ooit eens mee
zou willen doen aan een opdracht
voor de gemeente. We wilden op
geen enkele manier dat er sprake
zou zijn van belangenverstrenge
ling."
Zijn plaats werd ingenomen door
een kunsthistoricus uit Willemstad.
„Toen er beslist zou gaan worden
dat er voor Sint-Annaland een beeld
moest komen, ben ik er uit gegaan.
Ik weet van de verdere besluitvor
ming niets. Dat is allemaal goed af
geschermd. Ik heb ook geen van de
andere ontwerpen of maquettes ge
zien."
Recent werk van Kettelerij is nog
tot en met 3 januari te zien in de
Vleeshal aan de Markt in Middel
burg. Onderdeel van de expositie
Blokken 2 van de leden van de
Zeeuwse Kunstkring.
De leerlingen van de Casembroot-
school en de School met de Bijbel
gaan eind januari over van de nood
gebouwen aan de F.M. Boogaard-
weg naar de Schoolstraat. De bibli
otheek gaal op 1 maart open. Na de
kerstvakantie neemt Kinderopvang
Toerdeloo al zijn intrek in het nieu
we onderkomen.
Tot en met november heeft de bij
zondere opsporingsambtenaar (boa)
van de gemeente Tholen 230 pro
cessen-verbaal uitgeschreven in
verband met parkeerovertredingen
in het centrum van Tholen en in
Sint-Maartensdijk. In 2005 is be
gonnen met parkeerregulering door
middel van het instellen van een
blauwe zone in het centrum van
Tholen. Dergelijke maatregelen
hebben alleen effect als er sprake is
van een adequate handhaving.
Daarvoor huurden b. en w. een zo
genaamde boa in, want de Zeeuwse
politie had geen tijd voor dit werk.
Door het instellen van een blauwe
zone in het centrum van Sint-Maar
tensdijk in 2007 werd de taak van
de boa uitgebreid. Vanaf dit jaar
wordt het nieuwe hondenbeleid fa
segewijs ingevoerd in de gehele ge
meente, zodat de boa er wéér werk
bij krijgt. B. en w. hebben besloten
de boa ook in 2010 in te schakelen.
Zilveren schaal. De provincie wil
25.000 euro subsidie geven aan het
koninklijk Zeeuwsch Genootschap
der Wetenschappen voor een aange
kochte bijzondere Zeeuwse zilveren
schaal.
Het is inmiddels traditie dat op
nieuwjaarsdag een frisse duik wordt
genomen in het water van de Ooster-
schelde. De warming up begint om
kwart voor elf 's morgens bij de
Bergsediepsluis en om twaalf uur
start de nieuwjaarsduik. Dagblad
BN/De Stem reikt een prijs uit voor
de origineelst verklede badgast en na
afloop is er warme erwtensoep.
Deelname is gratis. Er wordt geadvi
seerd om waterschoenen te dragen.
Herder Klaasjan van der Kolk uit
Heinkenszand mag zijn schapen
nog een jaar laten grazen bij het ge
meentehuis van Tholen. Zijn 19
Hebridians lopen op het wetland
rondom het gemeentehuis. De ma
nier van begrazen is anders dan bij
andere schapen en zorgt ervoor dat
diverse planten zich kunnen hand
haven tussen het gras. zoals het dui-
zendguldenkruid. Het van oor
sprong van de Hebriden, een
eilandengroep voor de kust van
Schotland, afkomstige ras, kan
goed gedijen in ruige gebieden, zo
als het terrein in Tholen.
Inschrijving in het Handelsregis
ter van nieuwe bedrijven op Tho
len en Sint-Philipsland in de
maand oktober 2009.
Avalon Tholen, Kruittorenstraat 15,
het geven van cursussen op het ge
bied van spiritualiteit, centrum voor
bewustwording, het geven van me
ditatiecursussen, eenmanszaak van
mevr. C.S. van Licrc-Riemens.
Marconi Oranje b.v., Slabhccoom-
weg 53, het verlenen van diensten
bij het aanleggen van kabel- en lei
dingsystemen, nevenvestiging van
Marconi Oranje b.v. te Rhoon.
Vereniging van eigenaren apparte
mentencomplex Erffprins, Achtererf
81, bestuurders mevr. G.H. Koe-
voets, P.M.J, van Beck en C.A.
Luijsterburg.
F.J. Bogert beheer b.v., Meander
laan 41, beheermaatschappij, direc
teur-grootaandeelhouder G.J. Bo
gert holding b.v.
F.J. Bogert holding b.v., Meander-
laan 41, holdingactiviteiten, direc
teur-grootaandeelhouder F.J. Bo
gert.
Wey holding b.v., Simon Lindhout-
straat I a-c, holding, bestuurder me
vr. W. van den Oevcr-Schoevers.
Bruj international b.v., Oude Werf
64, het uitoefenen van een handels
onderneming, alsmede het verlenen
van diensten en het geven van ad
viezen, bestuurder Ello beheer b.v.
Promoscan, Raadhuisstraat 7, advi
sering op het gebied van communi
catie, promotie en reclame, een
manszaak mevr. A.B.G. Snellens-
Roks.
Smits Solutions. Spastraat 2a, ont
wikkelen, produceren en verkoop
van o.a. machines ten behoeve van
de verpakkingsindustrie, vennoot
schap onder firma van A. Smits uit
Sint-Maartensdijk en Y. Smits uil
Sint-Annaland.
Het Wegje, Suzannawcg 32, prak
tijk voor voetrellexologie, eenmans
zaak mevr. E. de Vries-Doevendans.
Bouwkundig tekenbureau Quist,
Bierensstraat 12, vervaardigen
bouwtekeningen en verzorgen
bouwvergunningen, eenmanszaak
C.M.J. Quist.
Klusbedrijf Johan Aarnoudse. Bos
29. eenmanszaak.
Volgens Franken komt een tamme
raaf altijd terug naar zijn woon
plaats, dus hij vindt hel vreemd
dat zijn vogel nog niet terecht is.
Hij heeft al vaker een raaf als
huisdier gehad en hij weet dat de
ze vogels een partner voor het le
ven kiezen. Dat is bij tamme raven
meestal de eigenaar. Tom heeft de
vogel een jaar, hij heeft hem als
kuiken gekocht bij een kweker.
,,Ze staan in Nederland op de lijst
van beschermde dieren en zijn uit
gezet in de natuur, maar dat is
slechts deels geslaagd." Omdat ze
nog maar zo weinig voorkomen,
weten veel mensen niet goed hoe
een raaf eruitziet. Dat merkt Tom
aan de reacties die hij krijgt.
„Sommige mensen vragen of hij
een beetje bruinig is. Anderen ver
warren het dier met een kauw of
een kraai, maar hij is véél groter."
De vogel is volledig zwart en
heeft ongeveer de grootte van een
Leoni Jansen geeft op vrijdag 8 ja
nuari om kwart over acht 's avonds
een concert in Meulvliet in Tholen.
Haar programma heet Second Wind
en daarin zingt ze nummers waar
mee ze is opgegroeid, zoals van
Bob Dylan en Leonard Cohen. Het
zijn liedjes van lang geleden, maar
ze zijn telkens weer nieuw. Jansen
is ook op zoek gegaan naar onbe
kend en eigenzinnig repertoire uit
de Keltische folk.
Alle nummers vertellen een ver
haal. Ze horen bij hoe iemand is ge
worden en hoe het leven zich aan
mensen voltrekt. Op die manier zijn
de nummers van toen ook helemaal
van nu. Jansen is naast zangeres
ook bekend als presentatrice, zo
heeft ze van 1982 tot 1986 het
Jeugdjournaal en in 1991 het eigen
programma Jansen Co gepresen
teerd. Kaarten zijn verkrijgbaar via
de website www.stichtinguitoptho-
len.nl.
De gemeente Bergen op Zoom gaat
volgend jaar een inhaalverbod in
stellen op een deel van de Tholen
seweg. Het gaat om het gedeelte
vanaf de Noorderkreekweg tot aan
de Nieuw-Bijmoerseweg. Dat heb
ben b. en w. besloten. Volgens het
dagelijks bestuur van de buurge
meente heeft een aantal bewoners
van dit deel van de Tholenseweg
geklaagd over gevaarlijk verkeers
situaties bij het inhalen. Dat blijkt
uit de openbare besluitenlijst van
de gemeente.
Sinds 2002 is het een 60-kilomcter-
weg nadat er aan één zijde een
fietspad is aangelegd. Het comité
Tholenseweg veilig streed er jaren
lang voor. Tussen het pad en de rij
baan ligt een betonnen rand.
Zeegrasverplaatsing. Rijkswaterstaat
heeft bij de gemeente Tholen vergun
ning gevraagd voor verplaatsing van
zeegras in de Oosterschelde in 2010.
buizerd. Tc»m traint er ook net als
een roofvogel mee.
De raaf is geringd en heeft leren
riempjes aan zijn pootjes. Als hij
vliegt, is hij te herkennen aan zijn
staart. „Die is wigvormig bij een
raaf. Daarmee kun je hem onder
scheiden van een kraai, want daar
bij is de staart rond als hij hem
uitspreidt. Een jager ziet dat."
Omdat de raaf van Franken, die
overigens geen naam heeft, niet
met soortgenoten is opgegroeid,
maakt hij niet de geluiden die bij
zijn soort horen. „Hij neemt de
geluiden over van zijn omgeving.
Ik heb een hond gehad en daarom
kan hij ook grommen en blaffen
als een hond. Ook zegt hij hallo."
Franken heeft al een nieuwe raaf
besteld, maar hoopt dat hij zijn
verloren vogel terugvindt. Hij
hoopt dat iemand die de vogel
vindt deze niet zelf houdt. „Een
raaf voelt het gemis van zijn part
ner. Wennen aan een ander gaat
heel lang duren."
Ok dit jaer maeke m'n wêêr een rondje.
Tegen de wiesders van de klokke in.
In Thole, in Thole,
een nieuwe meulenaet
An de Vlasmart, de Vlasmart,
de Verwachting is klaer.
De wieken die droaie,
Van Gorsel maelt hezwind.
Die oahe boamen vange te vee wind.
In Vosmeer, in Vosmêêr,
Een multimiljonair.
In de Wel'oek, de Wel'oek,
Stieng in Quote, mar is 't wè waer?
root Pesööt is vee rieker, scheel hauw een paer ton.
De nieuwe prins carnaval êêt prins Bas Tion.
Setalland Setalland,
't aevenplateau.
Bie de koaie, de koaie,
drie weuntorens of zo.
't Durp krieg allure, 't is rekene of at wè kan.
Gedrochten', in de meule kriegt er ok een klap van.
Staevenisse, Staevenisse,
Zeeuwind geluwd.
An de Kerkstraete, de Poesdreef,
Turbines van de kaerte geduwd.
't Durp ei hewonne, 't gaf turbulentie,
olletiek miek een slag - schaeduw over groen' energie.
In Smurdiek, in Smurdiek,
'n êêle hrööte brand.
An de Nijverheid, de Nijverheid,
pinda's in een jasje pikant.
De roak stonk, de vlammen van varre te zien.
Mae 't onderhoed van Bon Giorno bleef clean.
In Scherpenisse, Scherpenisse,
pinautomaat weg.
In de Kerkstraet', de Kerkstraet',
is dat domme pech?
SP voerd'n actie in 't durp an de Rand.
Zocht 't oaherop: bie Setallander Pietje Moerland.
In Pooflie, in Pooflie,
de uutlêênpost dicht.
In 't Ouwe Raed'uus, 't Ouwe Raed'uus,
vo lezers een klap in 't hezicht.
De ruumte voldee nie: 't ivor oammae zotter.
:.ên lichtpuntje: d' ambulance kom bie Bouman-Potter.
In de Polder, de Polder,
Dae vaer.wêêr een boot
over Ziepe nae Bru.
Zat Erik a lank in z'n odd.
De Diana Afina stae noe op de kaart.
Even oud as de Titanic, zei Kees: een be
houden vaart.
In Flupland, in Flupland,
Strieë ze om het herstel.
Aan de koaie, de koaie,
de weegbruhhe, bèl bèl.
tied van de tarra, reliek van weleers,
e nieuwe beheerde wor Jan Kempeneers.
Arie de Viet.