Tholenderwijs Opruimen vuurwerk Q-koorts Beste maatjes Goed Rioolgebruik Bezuinigingslijst van gemeente gaat uit van 10,5 banen minder vervolg Openbare bekendmakingen Woensdag 30 december 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 week 53 Woensdag 30 december 2009 Redactie benieuwd naar wat de inwoners er van vinden Subsidies ontzien Maatschappelijk werk Belasting hoger Bi jzondere bijstand Chemokar weg Klaar met vuurwerk afsteken? Ruim dan de rommel op. Laat geen vuurwerk op straat liggen. En helemaal geen vuurwerk wat niet is afgegaan. Veel kleine kinderen zoeken de volgende dag naar vuurwerkresten en proberen die opnieuw af te steken. De afdeling Gemeentebedrijf zet op nieuwjaarsmorgen 8 mensen in, om te controleren op vuurwerkresten die niet zijn afgegaan en een gevaar opleveren voor de jeugd die alsnog zal proberen deze af te steken. Daarnaast ruimen ze grote hoeveelheden op, waar mogelijk ook onafgestoken vuurwerk tus sen zit en grote pakketten die een gevaar kunnen opleyeren voor het verkeer of die zelfs een voetpad blokkeren. Na zo'n ochtend opruimwerk blijft er nog veel over waarvan we -verwachten dat degene die dit vuurwerk heeft afgestoken dit de andere dag zelf opruimt. Vuurwerkresten kunnen in de grijze container en als er vuurwerk bij is wat nog niet is afgegaan kunt u dit goed nat maken zodat er geen ontploffingsgevaar meer aanwezig is. rf&vSU.-— - u-V Q-koorts is een infectieziekte die van dieren kan overgaan op mensen. In Nederland zijn vooral besmette melkgeiten en melkschapen de bron van de ziekte bij mensen. Symptomen Meer dan de helft van de mensen met Q-koorts heeft geen klachten. De mensen die wel klachten hebben, hebben vaak een griepachtig ziektebeeld. Soms verloopt Q- koorts ernstig. Dan begint de ziekte in korte tijd met heftige hoofdpijn, hoge koorts en een longontsteking met droge hoest en pijn op de borst. Op de volgende sites vindt u meer informatie over de Q-koorts: http://www.ggdzeeland.nl/ http://www.qkoortsinnederland.nl/ http://www.rivm.nl/ http://www.levendehave.nl/ http://www.vwa.nl/ Hebt u vragen die op de genoemde websites niet beantwoord worden, dan kunt u tussen 08:30 en 22:00 uur contact opnemen met Het LNV-Loket op telefoonnummer 0800 - 22 333 22 (gratis). Meneer De Recht is sinds twee jaar weduwnaar. Door zijn beperkte gehoor en vermin derde coördinatie gaat hij zelden nog ergens naar toe. Gelukkig komt zijn hulp elke week, de wijkverpleegkundige komt dagelijks voor de medicijnen. Zij heeft ervoor gezorgd dat meneer De Recht in contact kwam met de Vrijwilligers Thuiszorg Tholen. En nu komt Birgit elke week bij hem op bezoek. Samen drinken ze koffie, gaan af en toe samen naar de winkel, toeren over het eiland en kletsen heel wat af! Voelt u zich ook somber en eenzaam? Neem dan contact op met de Vrijwilligers Thuiszorg Tholen en vraag om een Maatje! Bel naar 0166-668315 of e-mail mantelzorgvrijwilligers@tholen.nl Kennisgeving van mededeling intrekken beschikking artikel 8.25 Algemeen Bedrijven die nadelige gevolgen voor het milieu en/of overlast (hinder) veroorzaken heb ben meestal een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer. Het bevoegd gezag heeft de mogelijkheid een vergunning in te trekken, als gedurende drie jaar geen handelingen wor den verricht (lid 1 sub c) met gebruikmaking van de vergunning, of als de inrichting geheel of gedeeltelijk is verwoest (lid 1 sub d). De behandeling van deze procedure bestaat uit twee stappen: het schriftelijk ter kennis brengen van het voornemen tot intrekking aan de vergunninghouder en vervolgens het nemen van een besluit ten aan zien van het intrekken van de vergunning (beschikking). Onderwerp Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tholen hebben besloten de op 13 mei 2002 aan Viskwekerij Ingma B.V. verleende vergunning met kenmerk 6841/lllvmb voor een palingkwekerij aan de Pluimpotweg 25 te Sint-Maartensdijk krachtens artikel 8.25, lid 1, sub d van de Wet milieubeheer, ambtshalve in te trekken. Inzage De beschikking en de overige van belang zijnde stukken liggen met ingang van 31 december 2009 gedurende zes weken ter inzage in de centrale hal van het gemeentehuis, Hof van Tholen 2 te Tholen van 08.30 uur tot 17.00 uur (indien tussen 12.30 en 17.00 uur een toelichting wordt gewenst dient daarvoor een afspraak te worden gemaakt, tele foonnummer 0166-668541). Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt kunnen de stukken gedurende zes weken tevens tijdens de avondopenstelling in de cen trale hal van het gemeentehuis worden ingezien. Bezwaar Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden bezwaar maken tegen deze beschikking..Het maken van bezwaar dient te geschieden door het indienen van een bezwaarschrift bij ons college. Een bezwaarschrift kan worden ingediend gedurende een termijn van zes weken met ingang van de dag, na de dag waarop het besluit ter inzage is gelegd. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient in ieder geval het volgende te bevatten: - de naam en het adres van de indiener; - de dagtekening; - een omschrijving van de beschikking waartegen bezwaar wordt gemaakt; - de gronden van het bezwaar. De beschikking wordt van kracht met ingang van de dag na het einde van de bezwaarter mijn, tenzij vóór deze datum bezwaar is gemaakt en met toepassing van artikel 36 van de Wet op de Raad van State, juncto artikel; 8.81 van de Algemene wet bestuursrecht, een verzoek is gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening. De beschikking wordt niet van kracht voordat op dit verzoek is beslist. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Wij wijzen erop dat zowel voor het instellen van beroep als voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd zijn. Inlichtingen Voor informatie over de beschikking kunt u zich wenden tot mevrouw G.A. Kwekkeboom van de afdeling Vergunningen en Handhaving, telefoon: 0166-668541. 1 Op 9 november 2009 is de landelijke campagne Goed Rioolgebruik gestart! Door spots op televisie en radio van Postbus 51 wordt u bewust gemaakt van het feit dat het riool geen afvalbak is. De slogan: "Ik gooi geen troep in het riool" geeft op een positieve manier het goede gedrag aan. Het is vanzelfsprekend dat u geen frituur vet, chemicaliën, verf en medicijnen door toilet of gootsteen spoelt, maar dit weg gooit in de daarvoor bestemde afvalbak. Bij de campagne hoort ook foldermateriaal. De algemene folder "Ik gooi geen troep in het riool" wordt de komende tijd, samen met de Afvalkalender 2010, huis-aan- huis verspreid. Deze folder geeft u meer informatie over goed rioolgebruik. In een uitgebreide tabel staat wat wel en niet mag worden geloosd en waar het dan wel mag. Het aanpakken van het ruimteprobleem van de scholen in Tholen, in combinatie met de sportaccommodaties, levert bij uitstel tot 2018 een fikse besparing op voor de gemeente. CU en RFT lieten al weten, deze bezuinigingspost niet acceptabel te vinden. Tholen moet, net als alle gemeenten in het land, de komende jaren de hand op de knip houden. De economische recessie maakt dat de rijks overheid fors bezuinigt, en met de VNG is afgesproken dat de gemeen ten een deel daarvan voor hun rekening nemen. Tholen rekent op 2 tot 3,5 miljoen euro. Het gemeentebestuur hekeek de afgelopen maand waar dat geld vandaan gehaald kan worden. Dat resulteerde in een lijst waar de politiek de komende week volop over spreekt, en waarover de gemeenteraad op 25 februari een besluit neemt. Maar wat vinden de in woners ervan? Wat missen ze als bezuinigingspost? Of waarop zou de gemeente volgens hen juist niet moeten bezuinigen? Dat zou de redactie van de Eendrachtbode graag weten. Stuur of mail uw ideeën hierover naar: postbus 5,4697 ZG Sint-Annaland, of mening@eendrachtbode.nl. Niet duidelijk is hoeveel.geld de ge meenten de komende jaren minder krijgen via het gemeentefonds. Het kabinet houdt daarover de kaken nog op elkaar. Dat maakt het voor gemeenten lastig begroten. Tholen heeft om die reden drie scenario's opgesteld. In scenario 1 moet ze 2 miljoen bezuinigen, in scenario 2 is dat 2,5 miljoen en in scenario 3 zelfs 3,5 miljoen euro. De besparingen moeten in 2013 gerealiseerd zijn. In verband daarmee is begin novem ber al een vacaturestop afgekondigd. Voor sindsdien vertrokken ambtena ren trekt de gemeente geen opvol gers aan. In hel bezuinigingsvoorstel komen er namelijk minder ambtena ren: 10,5 banen minder in scenario 3, waarvan 5.87 banen in scenario I Daarnaast denkt men tienduizenden euro's te kunnen besparen door het herschikken van taken op bepaalde afdelingen, digitalisering, het ver lengen van de afschrijvingstermij nen van apparatuur, concentreren van avondvergaderingen en beper ken van lunchbesprekingen en offi ciële ontvangsten. En op secundaire arbeidsvoorwaarden verwacht men zelfs anderhalve ton te kunnen be sparen. Verder op schoonmaakkos ten van het gemeentehuis jaarlijks 20 mille, door uitbesteding aan de Betho én de vele ramen minder vaak te lappen. Aan pijnlijke keuzes valt niet te ont komen. Niettemin zijn er een aantal zaken die het gemeentebestuur graag in stand houdt. Allereerst wordt het subsidiebeleid (verenigin gen en instellingen) ontzien vanwe ge het belang van de maatschappe lijke samenhang. Ook uitgaven op het terrein van de sociale zekerheid blijven, gezien de huidige economi sche situatie, zoveel mogelijk ont zien. Zoals de jaarlijkse vrijwilli- gersavond, waarbij beteken zou moeten worden of die valt te combi neren met de interculturele dag. Ook de avondopenstelling van het gemeentehuis (loket publiekszaken) wil men ongemoeid laten, omdat daar erg veel gebruik van wordt ge maakt. In plaats daarvan wordt ge dacht aan 's morgens een half uur later open en 's middags publieksza ken een uur eerder sluiten, alsmede cén middag sluiten voor het pu bliek. Dat laatste kan gecombineerd worden met verplichte atv. Bedrijfs kleding voor de receptionistes vindt het gemeentebestuur belangrijk voor de herkenbaarheid. Onderwijs begeleiding voor de zwakkere leer lingen, het leerlingenvervoer (een wettelijke taak), maatschappelijke stages, de stimuleringspremic vrij willigerswerk en sociale activering, daar wil het gemeentebestuur niet aan tornen. Ook niet aan de diensten van Rewin/EIZ voor werving van bedrijven (54.000 euro) en het aan pakken van de binnenstad van Tho len (75.CXX) euro). De bijdrage voor het zeilevenement schoeit- en sche- pcnrace (4000 euro) zou meegeno men moeten worden in de discussie over het subsidiebeleid. Het uitvoe ren van verkeersmaatregelen moet in de ogen van het gemeentebestuur doorgang vinden. Datzelfde geldt voor educatie en voorlichting op dit terrein: verkeerslesscn en projecten op scholen, broem- en scootmobiel- cursus, alcoholbus en kantclsimula- tor en Veilig Verkeer. Zaken die wél afgeschaft kunnen worden, zijn er volgens het gemeen tebestuur legio. De kernbezoeken van de gemeenteraad bijvoorbeeld (besparing 4000 euro), de rekenka mercommissie (26 mille), de onder steuning aan raadsfracties (10,5 mil le) en de jaarlijkse reis van de gemeenteraad (4000 euro). De reis van burgemeester en wethouders is al geschrapt, net als het kerstpakket voor de - vijf - collegeleden (de 19 raadsleden kregen van b. en w. nog wel een kerstpakket). Ook het ver antwoordingsmoment. waar het ge meentebestuur tegenover de inwo ners verantwoording aflegt over het gevoerde beleid, kan vervallen (4000 euro). De laatste keer kwamen daar twee inwoners op af. Het op knappen van de brandweerauto van Stavcnisse. in plaats van een nieuwe aan te schaffen, bespaart 20 mille. Wanneer de uitrusting van de brand weerduikers niet wordt vervangen en geen aanhanger wordt aange schaft voor de oefeningen, scheelt dat ook nog eens acht mille. Op de Thoolsc bijdragen aan gemeen schappelijke regelingen denkt het gemeentebestuur een bedrag oplo pend van 26 tot 50 mille te kunnen besparen. Ten aanzien van internationale be trekkingen wordt voorgesteld om hel budget voor de stedenband met het Poolse llawa te halveren (levert 9250 euro op) en dat voor millcnni- umdoelcn te verlagen van 25 naar 20 mille. Het niet langer bekostigen van het schoolzwemmen zou 90.000 eu ro opleveren, halvering van het bud get voor de sportnota 28.8(H) euro en van het budget voor cultuur 31 mille (vanaf 2012). Ook aan het herinrich- ten van speeltuintjes kan minder be steed worden: 20 mille als het aan b. en w. ligt. Minder ambtelijke tijd steken in Smerdick Leeft! en de jon- gerenraad Tholen bespaart respec tievelijk 12 en 24 mille. En 20 mille kan gevonden worden door het ser vicebureau van de gemeente minder tijd te laten steken in activiteiten voor de vrijwilligers vacaturebank, de vrijwilligersavond. hel organise ren van cursussen, AED-project (hartschokapparatuur), Veilig Honk, Technika 10. de voorzieningencon- sulcnt en de interculturele dag. Deze laatste afschaffen, of combineren met de vrijwilligersavond, levert een besparing van tien mille op. Aan uit voering van de notitie minderheden beleid is de gemeente overigens nog helemaal niet toegekomen. Wat behoorlijk geld zou kunnen op leveren, een ton per jaar vanaf 2011, is het als gemeente in eigen beheer uitvoeren van taken op het gebied van het algemeen maatschappelijk werk. Tot genoemd jaar heeft Tho len een contract met de stichting SMWO. Tien mille kan gevonden worden door te besparen op het bud get van de vrijwillige thuiszorg. Door het aanpakken van de sportac commodaties en scholen aan de Zoekweg in Tholen uit te stellen tot 2018. houdt de gemeente in 2012 3,5 ton en het jaar daarna 875.000 euro in de knip. Maar daar staat te- Het gemeentebestuur sluit de mogelijkheid van belastingver hoging niet uit, maar dat speelt pas bij scenario 2. Het gaat dan om de onroerende zaakbelas ting die - naast de geplande an derhalf procent - met 2,8 pro cent zou moeten stijgen. Dat levert 75 mille extra op in 2011 en anderhalve ton in de jaren daarna. De lijkbezorgingsrech- len dekken nu 85 procent van de kosten. Zouden die in twee stappen verhoogd worden naar volledig kostendekkend, dan /.ijn de extra inkomsten 75 mil le. Daarnaast kan de kwijtschel dingsregeling aangepast wor den. door het percentage te ver lagen van 1(H) naar 80. De opbrengst voor de gemeente wordt op 15 mille geraamd. En in bepaalde gevallen een re kening sturen v(x>r de inzet van de brandweer, zou op jaarbasis tien mille kunnen opleveren. genover, dat er tijdelijke maatrege len nodig zijn om het groeiende aan tal leerlingen op te vangen. Dat vergt jaarlijks 40.(HH) euro én daar naast moet extra geld gestopt wor den in het onderhoudsfonds voor ge meentelijke gebouwen. Sociale voorzieningen wil het ge meentebestuur grotendeels pas in scenario 3 aanspreken. De uit stroompremie bij werkaanvaarding afschaffen, levert 7200 euro op. De langdurigheidstoeslag halveren, de hoogte daarvan is vrij, bespaart zo'n 23 mille. Op het budget voor bijzon dere bijstand, 621 mille exclusief de uitvoeringskosten, zou in hel uiterste geval bijna 286 mille bezuinigd kun nen worden. Daarbij wordt trouwens niet uitgesloten dat mensen finan cieel in de problemen komen. Het betreft bijvoorbeeld vergoedingen voor computers, internet, school- en reiskosten van schoolgaande kinde ren, en een bijdrage aan minima voor vakantie. Ook zou een drem pelbedrag van 60 euro per aanvraag ingevoerd kunnen worden. Wanneer de UWV-vcstiging in het gemeente huis niet in stand wordt gehouden, levert dat de gemeente in 2011 en 2012 zestig mille op. Maar Thoolse werklozen moeten dan naar Bergen op Zoom of Goes. Beëindigen van het contract met de sociale recher che zou 28 mille opleveren vanaf 2012. Op het gebied van de recreatie zou den de verhoging van de bijdrage aan de VVV en het maken van een brochure teruggedraaid kunnen woe den. wat 30 mille oplevert. En weg- bczuinigen van milieu-educatie be spaart 12 mille. Maar de raad is hier juist nadrukkelijk voorstander van. Het onderhoudsfonds voor de wegen kampt nu al met een jaarlijks tekort van 60.000 euro om het laagste kwa liteitsniveau te kunnen handhaven. Het terugdraaien van een jaarlijkse storting van 20 mille voor verkeers maatregelen maakt de druk alleen nog maar groter. Daar komt bij dat er voor uitvoering van de maatrege len uit het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan na 2012, een investering van 375.000 euro, nog geen geld is. Het drie jaar uitstellen van het op stellen van verkeerscirculatieplan nen levert volgend jaar eenmalig 20.(HH) euro op. Een zelfde bedrag, maar dan blijvend, wordt bespaard als onkruidbestrijding op straten en pleinen niet meer mechanisch of met de 'heet water methode' gebeurt, maar met chemische middelen vol gens een toegestane methode. Daar naast wordt gedacht aan overleg met vrijwilligers en middenstandsvereni- gingen over het onderhouden en wa ter geven van eenjarig plantgoed in bloembakken, om 13,5 mille te kun nen besparen. En het onderhoud aan groenstroken van derden te beëindi gen. wat dertig tot veertig jaar gele den door de gemeenteraad zo is ge regeld, levert een jaarlijksë besparing op van 40.000 euro. Wanneer de levensduur van de riole ring wordt verlengd van 60 naar 65 jaar, levert dat jaarlijks 50.(HH) euro op. Het rioolrecht kan dan vijf euro omlaag, de onroerende zaakbelas ting eenzelfde bedrag omhoog. Maar volgend jaar zal onderzoek naar het rioolstelsel duidelijk moe ten maken of deze maatregel haal baar is. Het stopzetten van de che mokar en beëindigen van het ophalen van grof vuil zouden elk tien mille kostenbesparing opleve ren. Inwoners kunnen dit afval zelf naar de milieustraat in Sint-Maar tensdijk brengen. Een voorstel is verder om na 2011 de post voor komgrens- en straatnaamborden te schrappen, wat 16 mille oplevert. In 2011 worden nog 'nostalgische' straatnaamborden geplaatst in de ou de woonkernen. Ook kan 60.000 eu ro als voordeel worden ingeboekt op de straatverlichting, dooreen gunsti ge sanering, een aanbestedingsvoor- deel en verlaging van het onder houdsbudget. Het is een hele lijst met maatregelen, waarmee de politieke partijen het op hoofdlijnen wel eens zijn. Of dat bij de inwoners ook het geval is, hoort onze redactie graag.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 11