Tholenderwijs
Opruimen vuurwerk
Q-koorts
Beste maatjes
Goed Rioolgebruik
Bezuinigingslijst van gemeente
gaat uit van 10,5 banen minder
vervolg
Openbare bekendmakingen
Woensdag 30 december 2009
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
week 53
Woensdag 30 december 2009
Redactie benieuwd naar wat de inwoners er van vinden
Subsidies ontzien
Maatschappelijk werk
Belasting hoger
Bi jzondere bijstand
Chemokar weg
Klaar met vuurwerk afsteken? Ruim dan de rommel op. Laat geen vuurwerk op straat liggen.
En helemaal geen vuurwerk wat niet is afgegaan. Veel kleine kinderen zoeken de volgende
dag naar vuurwerkresten en proberen die opnieuw af te steken. De afdeling Gemeentebedrijf
zet op nieuwjaarsmorgen 8 mensen in, om te controleren op vuurwerkresten die niet zijn
afgegaan en een gevaar opleveren voor de jeugd die alsnog zal proberen deze af te steken.
Daarnaast ruimen ze grote hoeveelheden op, waar mogelijk ook onafgestoken vuurwerk tus
sen zit en grote pakketten die een gevaar kunnen opleyeren voor het verkeer of die zelfs
een voetpad blokkeren.
Na zo'n ochtend opruimwerk blijft er nog veel over waarvan we -verwachten dat degene die
dit vuurwerk heeft afgestoken dit de andere dag zelf opruimt. Vuurwerkresten kunnen in de
grijze container en als er vuurwerk bij is wat nog niet is afgegaan kunt u dit goed nat
maken zodat er geen ontploffingsgevaar meer aanwezig is.
rf&vSU.-— - u-V
Q-koorts is een infectieziekte die van dieren kan overgaan op mensen. In Nederland
zijn vooral besmette melkgeiten en melkschapen de bron van de ziekte bij mensen.
Symptomen
Meer dan de helft van de mensen met Q-koorts heeft geen klachten. De mensen die
wel klachten hebben, hebben vaak een griepachtig ziektebeeld. Soms verloopt Q-
koorts ernstig. Dan begint de ziekte in korte tijd met heftige hoofdpijn, hoge koorts
en een longontsteking met droge hoest en pijn op de borst.
Op de volgende sites vindt u meer informatie over de Q-koorts:
http://www.ggdzeeland.nl/
http://www.qkoortsinnederland.nl/
http://www.rivm.nl/
http://www.levendehave.nl/
http://www.vwa.nl/
Hebt u vragen die op de genoemde websites niet beantwoord worden, dan kunt u
tussen 08:30 en 22:00 uur contact opnemen met Het LNV-Loket op telefoonnummer
0800 - 22 333 22 (gratis).
Meneer De Recht is sinds twee jaar weduwnaar. Door zijn beperkte gehoor en vermin
derde coördinatie gaat hij zelden nog ergens naar toe. Gelukkig komt zijn hulp elke
week, de wijkverpleegkundige komt dagelijks voor de medicijnen. Zij heeft ervoor
gezorgd dat meneer De Recht in contact kwam met de Vrijwilligers Thuiszorg Tholen.
En nu komt Birgit elke week bij hem op bezoek. Samen drinken ze koffie, gaan af en
toe samen naar de winkel, toeren over het eiland en kletsen heel wat af!
Voelt u zich ook somber en eenzaam?
Neem dan contact op met de Vrijwilligers Thuiszorg Tholen en vraag om een Maatje!
Bel naar 0166-668315 of e-mail mantelzorgvrijwilligers@tholen.nl
Kennisgeving van mededeling intrekken beschikking artikel 8.25
Algemeen
Bedrijven die nadelige gevolgen voor het milieu en/of overlast (hinder) veroorzaken heb
ben meestal een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer. Het bevoegd gezag heeft de
mogelijkheid een vergunning in te trekken, als gedurende drie jaar geen handelingen wor
den verricht (lid 1 sub c) met gebruikmaking van de vergunning, of als de inrichting
geheel of gedeeltelijk is verwoest (lid 1 sub d). De behandeling van deze procedure
bestaat uit twee stappen: het schriftelijk ter kennis brengen van het voornemen tot
intrekking aan de vergunninghouder en vervolgens het nemen van een besluit ten aan
zien van het intrekken van de vergunning (beschikking).
Onderwerp
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tholen hebben besloten de op 13 mei
2002 aan Viskwekerij Ingma B.V. verleende vergunning met kenmerk 6841/lllvmb voor
een palingkwekerij aan de Pluimpotweg 25 te Sint-Maartensdijk krachtens artikel 8.25,
lid 1, sub d van de Wet milieubeheer, ambtshalve in te trekken.
Inzage
De beschikking en de overige van belang zijnde stukken liggen met ingang van 31
december 2009 gedurende zes weken ter inzage in de centrale hal van het gemeentehuis,
Hof van Tholen 2 te Tholen van 08.30 uur tot 17.00 uur (indien tussen 12.30 en 17.00
uur een toelichting wordt gewenst dient daarvoor een afspraak te worden gemaakt, tele
foonnummer 0166-668541). Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt
kunnen de stukken gedurende zes weken tevens tijdens de avondopenstelling in de cen
trale hal van het gemeentehuis worden ingezien.
Bezwaar
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden bezwaar maken tegen
deze beschikking..Het maken van bezwaar dient te geschieden door het indienen van een
bezwaarschrift bij ons college. Een bezwaarschrift kan worden ingediend gedurende een
termijn van zes weken met ingang van de dag, na de dag waarop het besluit ter inzage is
gelegd.
Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient in ieder geval het volgende te
bevatten:
- de naam en het adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van de beschikking waartegen bezwaar wordt gemaakt;
- de gronden van het bezwaar.
De beschikking wordt van kracht met ingang van de dag na het einde van de bezwaarter
mijn, tenzij vóór deze datum bezwaar is gemaakt en met toepassing van artikel 36 van de
Wet op de Raad van State, juncto artikel; 8.81 van de Algemene wet bestuursrecht, een
verzoek is gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening. De beschikking wordt
niet van kracht voordat op dit verzoek is beslist.
Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,
2500 EA Den Haag. Wij wijzen erop dat zowel voor het instellen van beroep als voor het
indienen van een verzoek om voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd zijn.
Inlichtingen
Voor informatie over de beschikking kunt u zich wenden tot mevrouw G.A. Kwekkeboom
van de afdeling Vergunningen en Handhaving, telefoon: 0166-668541. 1
Op 9 november 2009 is de landelijke campagne Goed Rioolgebruik gestart! Door
spots op televisie en radio van Postbus 51 wordt u bewust gemaakt van het feit dat
het riool geen afvalbak is. De slogan: "Ik gooi geen troep in het riool" geeft op een
positieve manier het goede gedrag aan. Het is vanzelfsprekend dat u geen frituur
vet, chemicaliën, verf en medicijnen door toilet of gootsteen spoelt, maar dit weg
gooit in de daarvoor bestemde afvalbak.
Bij de campagne hoort ook foldermateriaal. De algemene folder "Ik gooi geen troep
in het riool" wordt de komende tijd, samen met de Afvalkalender 2010, huis-aan-
huis verspreid. Deze folder geeft u meer informatie over goed rioolgebruik. In een
uitgebreide tabel staat wat wel en niet mag worden geloosd en waar het dan wel
mag.
Het aanpakken van het ruimteprobleem van de scholen in Tholen, in combinatie met de
sportaccommodaties, levert bij uitstel tot 2018 een fikse besparing op voor de gemeente. CU en RFT
lieten al weten, deze bezuinigingspost niet acceptabel te vinden.
Tholen moet, net als alle gemeenten in het land, de komende jaren de
hand op de knip houden. De economische recessie maakt dat de rijks
overheid fors bezuinigt, en met de VNG is afgesproken dat de gemeen
ten een deel daarvan voor hun rekening nemen. Tholen rekent op 2 tot
3,5 miljoen euro. Het gemeentebestuur hekeek de afgelopen maand
waar dat geld vandaan gehaald kan worden. Dat resulteerde in een lijst
waar de politiek de komende week volop over spreekt, en waarover de
gemeenteraad op 25 februari een besluit neemt. Maar wat vinden de in
woners ervan? Wat missen ze als bezuinigingspost? Of waarop zou de
gemeente volgens hen juist niet moeten bezuinigen? Dat zou de redactie
van de Eendrachtbode graag weten. Stuur of mail uw ideeën hierover
naar: postbus 5,4697 ZG Sint-Annaland, of mening@eendrachtbode.nl.
Niet duidelijk is hoeveel.geld de ge
meenten de komende jaren minder
krijgen via het gemeentefonds. Het
kabinet houdt daarover de kaken
nog op elkaar. Dat maakt het voor
gemeenten lastig begroten. Tholen
heeft om die reden drie scenario's
opgesteld. In scenario 1 moet ze 2
miljoen bezuinigen, in scenario 2 is
dat 2,5 miljoen en in scenario 3 zelfs
3,5 miljoen euro. De besparingen
moeten in 2013 gerealiseerd zijn.
In verband daarmee is begin novem
ber al een vacaturestop afgekondigd.
Voor sindsdien vertrokken ambtena
ren trekt de gemeente geen opvol
gers aan. In hel bezuinigingsvoorstel
komen er namelijk minder ambtena
ren: 10,5 banen minder in scenario
3, waarvan 5.87 banen in scenario I
Daarnaast denkt men tienduizenden
euro's te kunnen besparen door het
herschikken van taken op bepaalde
afdelingen, digitalisering, het ver
lengen van de afschrijvingstermij
nen van apparatuur, concentreren
van avondvergaderingen en beper
ken van lunchbesprekingen en offi
ciële ontvangsten. En op secundaire
arbeidsvoorwaarden verwacht men
zelfs anderhalve ton te kunnen be
sparen. Verder op schoonmaakkos
ten van het gemeentehuis jaarlijks
20 mille, door uitbesteding aan de
Betho én de vele ramen minder vaak
te lappen.
Aan pijnlijke keuzes valt niet te ont
komen. Niettemin zijn er een aantal
zaken die het gemeentebestuur
graag in stand houdt. Allereerst
wordt het subsidiebeleid (verenigin
gen en instellingen) ontzien vanwe
ge het belang van de maatschappe
lijke samenhang. Ook uitgaven op
het terrein van de sociale zekerheid
blijven, gezien de huidige economi
sche situatie, zoveel mogelijk ont
zien. Zoals de jaarlijkse vrijwilli-
gersavond, waarbij beteken zou
moeten worden of die valt te combi
neren met de interculturele dag.
Ook de avondopenstelling van het
gemeentehuis (loket publiekszaken)
wil men ongemoeid laten, omdat
daar erg veel gebruik van wordt ge
maakt. In plaats daarvan wordt ge
dacht aan 's morgens een half uur
later open en 's middags publieksza
ken een uur eerder sluiten, alsmede
cén middag sluiten voor het pu
bliek. Dat laatste kan gecombineerd
worden met verplichte atv. Bedrijfs
kleding voor de receptionistes vindt
het gemeentebestuur belangrijk
voor de herkenbaarheid. Onderwijs
begeleiding voor de zwakkere leer
lingen, het leerlingenvervoer (een
wettelijke taak), maatschappelijke
stages, de stimuleringspremic vrij
willigerswerk en sociale activering,
daar wil het gemeentebestuur niet
aan tornen. Ook niet aan de diensten
van Rewin/EIZ voor werving van
bedrijven (54.000 euro) en het aan
pakken van de binnenstad van Tho
len (75.CXX) euro). De bijdrage voor
het zeilevenement schoeit- en sche-
pcnrace (4000 euro) zou meegeno
men moeten worden in de discussie
over het subsidiebeleid. Het uitvoe
ren van verkeersmaatregelen moet in
de ogen van het gemeentebestuur
doorgang vinden. Datzelfde geldt
voor educatie en voorlichting op dit
terrein: verkeerslesscn en projecten
op scholen, broem- en scootmobiel-
cursus, alcoholbus en kantclsimula-
tor en Veilig Verkeer.
Zaken die wél afgeschaft kunnen
worden, zijn er volgens het gemeen
tebestuur legio. De kernbezoeken
van de gemeenteraad bijvoorbeeld
(besparing 4000 euro), de rekenka
mercommissie (26 mille), de onder
steuning aan raadsfracties (10,5 mil
le) en de jaarlijkse reis van de
gemeenteraad (4000 euro). De reis
van burgemeester en wethouders is
al geschrapt, net als het kerstpakket
voor de - vijf - collegeleden (de 19
raadsleden kregen van b. en w. nog
wel een kerstpakket). Ook het ver
antwoordingsmoment. waar het ge
meentebestuur tegenover de inwo
ners verantwoording aflegt over het
gevoerde beleid, kan vervallen
(4000 euro). De laatste keer kwamen
daar twee inwoners op af. Het op
knappen van de brandweerauto van
Stavcnisse. in plaats van een nieuwe
aan te schaffen, bespaart 20 mille.
Wanneer de uitrusting van de brand
weerduikers niet wordt vervangen
en geen aanhanger wordt aange
schaft voor de oefeningen, scheelt
dat ook nog eens acht mille. Op de
Thoolsc bijdragen aan gemeen
schappelijke regelingen denkt het
gemeentebestuur een bedrag oplo
pend van 26 tot 50 mille te kunnen
besparen.
Ten aanzien van internationale be
trekkingen wordt voorgesteld om hel
budget voor de stedenband met het
Poolse llawa te halveren (levert
9250 euro op) en dat voor millcnni-
umdoelcn te verlagen van 25 naar 20
mille. Het niet langer bekostigen van
het schoolzwemmen zou 90.000 eu
ro opleveren, halvering van het bud
get voor de sportnota 28.8(H) euro en
van het budget voor cultuur 31 mille
(vanaf 2012). Ook aan het herinrich-
ten van speeltuintjes kan minder be
steed worden: 20 mille als het aan b.
en w. ligt. Minder ambtelijke tijd
steken in Smerdick Leeft! en de jon-
gerenraad Tholen bespaart respec
tievelijk 12 en 24 mille. En 20 mille
kan gevonden worden door het ser
vicebureau van de gemeente minder
tijd te laten steken in activiteiten
voor de vrijwilligers vacaturebank,
de vrijwilligersavond. hel organise
ren van cursussen, AED-project
(hartschokapparatuur), Veilig Honk,
Technika 10. de voorzieningencon-
sulcnt en de interculturele dag. Deze
laatste afschaffen, of combineren
met de vrijwilligersavond, levert een
besparing van tien mille op. Aan uit
voering van de notitie minderheden
beleid is de gemeente overigens nog
helemaal niet toegekomen.
Wat behoorlijk geld zou kunnen op
leveren, een ton per jaar vanaf 2011,
is het als gemeente in eigen beheer
uitvoeren van taken op het gebied
van het algemeen maatschappelijk
werk. Tot genoemd jaar heeft Tho
len een contract met de stichting
SMWO. Tien mille kan gevonden
worden door te besparen op het bud
get van de vrijwillige thuiszorg.
Door het aanpakken van de sportac
commodaties en scholen aan de
Zoekweg in Tholen uit te stellen tot
2018. houdt de gemeente in 2012
3,5 ton en het jaar daarna 875.000
euro in de knip. Maar daar staat te-
Het gemeentebestuur sluit de
mogelijkheid van belastingver
hoging niet uit, maar dat speelt
pas bij scenario 2. Het gaat dan
om de onroerende zaakbelas
ting die - naast de geplande an
derhalf procent - met 2,8 pro
cent zou moeten stijgen. Dat
levert 75 mille extra op in 2011
en anderhalve ton in de jaren
daarna. De lijkbezorgingsrech-
len dekken nu 85 procent van
de kosten. Zouden die in twee
stappen verhoogd worden naar
volledig kostendekkend, dan
/.ijn de extra inkomsten 75 mil
le.
Daarnaast kan de kwijtschel
dingsregeling aangepast wor
den. door het percentage te ver
lagen van 1(H) naar 80. De
opbrengst voor de gemeente
wordt op 15 mille geraamd.
En in bepaalde gevallen een re
kening sturen v(x>r de inzet van
de brandweer, zou op jaarbasis
tien mille kunnen opleveren.
genover, dat er tijdelijke maatrege
len nodig zijn om het groeiende aan
tal leerlingen op te vangen. Dat
vergt jaarlijks 40.(HH) euro én daar
naast moet extra geld gestopt wor
den in het onderhoudsfonds voor ge
meentelijke gebouwen.
Sociale voorzieningen wil het ge
meentebestuur grotendeels pas in
scenario 3 aanspreken. De uit
stroompremie bij werkaanvaarding
afschaffen, levert 7200 euro op. De
langdurigheidstoeslag halveren, de
hoogte daarvan is vrij, bespaart zo'n
23 mille. Op het budget voor bijzon
dere bijstand, 621 mille exclusief de
uitvoeringskosten, zou in hel uiterste
geval bijna 286 mille bezuinigd kun
nen worden. Daarbij wordt trouwens
niet uitgesloten dat mensen finan
cieel in de problemen komen. Het
betreft bijvoorbeeld vergoedingen
voor computers, internet, school- en
reiskosten van schoolgaande kinde
ren, en een bijdrage aan minima
voor vakantie. Ook zou een drem
pelbedrag van 60 euro per aanvraag
ingevoerd kunnen worden. Wanneer
de UWV-vcstiging in het gemeente
huis niet in stand wordt gehouden,
levert dat de gemeente in 2011 en
2012 zestig mille op. Maar Thoolse
werklozen moeten dan naar Bergen
op Zoom of Goes. Beëindigen van
het contract met de sociale recher
che zou 28 mille opleveren vanaf
2012.
Op het gebied van de recreatie zou
den de verhoging van de bijdrage
aan de VVV en het maken van een
brochure teruggedraaid kunnen woe
den. wat 30 mille oplevert. En weg-
bczuinigen van milieu-educatie be
spaart 12 mille. Maar de raad is hier
juist nadrukkelijk voorstander van.
Het onderhoudsfonds voor de wegen
kampt nu al met een jaarlijks tekort
van 60.000 euro om het laagste kwa
liteitsniveau te kunnen handhaven.
Het terugdraaien van een jaarlijkse
storting van 20 mille voor verkeers
maatregelen maakt de druk alleen
nog maar groter. Daar komt bij dat
er voor uitvoering van de maatrege
len uit het gemeentelijk verkeers- en
vervoerplan na 2012, een investering
van 375.000 euro, nog geen geld is.
Het drie jaar uitstellen van het op
stellen van verkeerscirculatieplan
nen levert volgend jaar eenmalig
20.(HH) euro op. Een zelfde bedrag,
maar dan blijvend, wordt bespaard
als onkruidbestrijding op straten en
pleinen niet meer mechanisch of met
de 'heet water methode' gebeurt,
maar met chemische middelen vol
gens een toegestane methode. Daar
naast wordt gedacht aan overleg met
vrijwilligers en middenstandsvereni-
gingen over het onderhouden en wa
ter geven van eenjarig plantgoed in
bloembakken, om 13,5 mille te kun
nen besparen. En het onderhoud aan
groenstroken van derden te beëindi
gen. wat dertig tot veertig jaar gele
den door de gemeenteraad zo is ge
regeld, levert een jaarlijksë
besparing op van 40.000 euro.
Wanneer de levensduur van de riole
ring wordt verlengd van 60 naar 65
jaar, levert dat jaarlijks 50.(HH) euro
op. Het rioolrecht kan dan vijf euro
omlaag, de onroerende zaakbelas
ting eenzelfde bedrag omhoog.
Maar volgend jaar zal onderzoek
naar het rioolstelsel duidelijk moe
ten maken of deze maatregel haal
baar is. Het stopzetten van de che
mokar en beëindigen van het
ophalen van grof vuil zouden elk
tien mille kostenbesparing opleve
ren. Inwoners kunnen dit afval zelf
naar de milieustraat in Sint-Maar
tensdijk brengen. Een voorstel is
verder om na 2011 de post voor
komgrens- en straatnaamborden te
schrappen, wat 16 mille oplevert. In
2011 worden nog 'nostalgische'
straatnaamborden geplaatst in de ou
de woonkernen. Ook kan 60.000 eu
ro als voordeel worden ingeboekt op
de straatverlichting, dooreen gunsti
ge sanering, een aanbestedingsvoor-
deel en verlaging van het onder
houdsbudget.
Het is een hele lijst met maatregelen,
waarmee de politieke partijen het op
hoofdlijnen wel eens zijn. Of dat bij
de inwoners ook het geval is, hoort
onze redactie graag.