'Alles wat ze hebben meegemaakt komt bij feestdagen naar boven' Marjolein Kloet: zorgen om vergrijzing in Sint-Annaland en Stavenisse Theun Aarnoudse uit Tholen biedt luisterend oor aan gevangenen Nieuwe huisarts: Alles met mate, dan kan het maar weinig kwaad Woensdag 23 december 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Tijdens de bijeenkomst onlangs van het Nationaal Oude- renfonds kon prof. dr. Bob Smalhout het zo treffend zeg gen: 'Onder de ouderen heerst extreme eenzaamheid.' Theun Aarnoudse (45) uit Tholen kent nog een groep die daarmee te maken heeft: Gevangenen. Voorlichting Kerst Eigen schuld De kersverse huisarts in Sint-Annaland en Stavenisse, Marjolein Kloet (29) uit Sint Maartensdijk maakt zich zorgen om de gevolgen van de toenemende vergrijzing. Die gaat ook in haar praktijk gepaard met de daarbij be horende klachten, zoals ouderdomsdiabetes, bontontkal king en hoge bloeddruk. Uitgeloot Overgewicht Maculadegeneratie Medische missers Ze zijn niel veroordeeld vanwege zweetvoeten. Het gaat om dieven, moordenaars, verkrachters, incest- plegers. pedofielen. Ze hebben na hun daad en veroordeling niet meer dan een paar vierkante meter cel ruimte. Met tralies voor de ramen en constant een camera op hen gericht. Goed. Ze hebben een bed. Een toi let. Een douche. Soms een televisie en een kanarie in een kooitje. Maar de echte gekooide, is de celbewoner zelf. Soms voor vele, vele jaren. „En echt niet voor hel rijden door rood licht", erkent Theun Aarnoud se. Aarnoudse is vrijwilliger bij Ge- vangenenz.org Nederland. Een inter kerkelijke vrijwilligersorganisatie voor hulpverlening aan gevangenen en hun familie. „We kijkfcn niet naar de daad. maar naar de dader." Aarnoudse is één van de voorlich ters van Gevangenenzorg Neder land. Maar ook gaat hij, als het werk het toelaat (hij is manager bij Bok horst Installatie Groep in Ridder kerk) bij gevangenen op bezoek. Niet zomaar. Niet even een praatje en dan inpakken en wegwezen. Nee, zegt de organisatie, onze vrijwilli gers zijn gemotiveerd en getraind en worden ondersteund door professio-' nele maatschappelijk werkers. „Ik bied een luisterend oor. Op verzoek van de gevangene zelf. Of vari zijn familie. Helaas is het zo geregeld dat familie en vrienden het na ver loop van tijd laten afweten. En dan begint, juist in deze kerstperiode en die van Oud - en Nieuw, voor de ge vangene de eenzaamheid. Soms ben ik de eerste bezoeker in vier maanden. Dan begint toch dal kna gende gevoel van 'alleen zijn". Een zaamheid waardoor je als het ware kapot gaat. Dat niemand meer naar je toekomt. Geen post. Geen tele foon. Datje van anderen hoort datje vrouw en kinderen je niet meer wil len zien. Of je hebt geen vrienden meer. Dan vragen ze soms of wij eens willen komen praten. Ons vrijwilligerswerk is niet zo vrijblijvend als het lijkt. Van ieder bezoek maakt de vrijwilliger een rapportage en stuurt dit naar de maatschappelijk werker op kantoor van Gevangenenzorg. De maat schappelijk werker coacht de vrij williger en denkt mee hoe de gevan gene geholpen kan worden. Bij voorbeeld als de straf er op zit. Aarnoudse: „Want dan zit de straf die de rechter heeft gegeven er op. Dan staan ze buiten. Met hun blau we vuilniszakjc met bezittingen. En dan? Geen familie. Geen werk. Geen huis. Maar wel meer dan zes tien miljoen landgenoten die je ook nog eens een keer veroordelen." Voor die lieden is Aarnoudse mo menteel ook actief. Hij geeft voor lichting in buurthuizen, jeugdver enigingen en kerkelijke bijeen komsten. Op scholen. Bij verenigin gen in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland om de mensen bewust te maken dat de straf van de man of de vrouw er op zit. En dat wc eigen lijk niet het recht hebben om ie mand voor de tweede maal voor het zelfde feit te veroordelen. Al snel komen dan de voorbeelden uit het nieuws op tafel. De zwcmlc- raar. Of die pedofiel uit Eindhoven die door zijn burgemeester bij wijze van spreken besmeurd met pek en veren de stad wordt uitgejaagd. Aarnoudse, die dit werk doet vanuit zijn geloofsovertuiging, is er nog niet uit. 'Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen', weet hij als geen ander. „Ik heb mijn conclusie nog niet gereed", bekent hij. „Er is door het toestaan van het wonen door die pedofiel veel onrust in de wijk ontstaan. Maar hij heeft zijn straf uitgezeten. Aan de andere kant moet je de kat ook niet op het spek binden door hem in een kinderrijke omgeving te laten wonen. Toch zijn er genoeg andere mogelijkheden om ook die man weer in dc samenle ving op te nemen. De daden van de man veroordeel ik ten zeerste. Maar daarmee hoeft de dader nog niet te zijn afgeschreven. Ik ben er van overtuigd dat voor iedere gevangene herstel mogelijk is." Aarnoudse doet zijn vrijwilligers werk weliswaar met het woord van God in het achterhoofd, maar komt niet met dc bijbel in de hand bij een gevangene binnen. „Wc evangelise ren niet. Daar zijn in de gevangenis predikanten, pastoors en imams voor. Maar als een gevangene vraagt of we samen kunnen bidden, dan doen wc dat." Dat dc eenzaamheid heeft toegesla gen merkt Aarnoudse aan de reac ties in deze tijd van het jaar. „Kerst gedachte? Die hebben ze niet. Wat ze wel hebben is de gedachte dat ze niet meer meetellen. Datje er eigen lijk niet meer bent. Daar helpt geen kerstliedje, geen kaars en geen den nenboom tegen. Wat wij doen is op Bijbelse leest geschoeid. Daaruit blijkt hoe we in het leven staan," zegt Aarnoudse, getrouwd, twee kinderen en voormalig voorzitter van het bestuur van de reformatori sche basisschool Eben-Haëzer. De Bijbel geeft ook aan dat wc iets moeten doen in het algemeen be lang. Dat je talenten moet gebrui ken. Dat er meer is dan geld verdie nen. We leven in een indivi dualistische maatschappij. De meeste mensen in Nederland heb ben het goed. Achter de muren zit ten mensen die het veel en veel min der hebben. Ik ben geen hulp verlener. Geen maatschappelijk werker. Maar ik heb wel geleerd om te luisteren en die leerstof gebruik ik bij het bezoek aan gevangenen." Jaren geleden had Aarnoudso zijn eerste ervaring met gevangenen. Met kennissen ging hij op een Tweede Kerstdag naar de gevange nis in het Belgische Merkscm om daar te zingen. „Nee, ik kan niel zingen. Maar het ging niet om dc kunst, maar om een onderbreking van de dag voor de gevangenen." Deze periode is echt de moeilijkste tijd voor een gedetineerde. Alles wat ze hebben meegemaakt komt dan naar boven. Dan herinner je je de sfeer met kerstdiners thuis, óf de ge zelligheid met Oud en Nieuw. Dan is de eenzaamheid vaak gruwelijk." Aarnoudse weet wel dat een deel van de bevolking de gevangenis ziet als een hotel. „Ik weet dat het in an dere landen anders toegaat. Dat mensen zonder proces of veroorde ling maandenlang zitten opgesloten. Vaak met meerderen in een cel. Maar voor mij en de 400 andere vrijwilligers in dc Gevangenz.org, is het niet van belang wat ze gedaan hebben. Daarom gaan we bij ze op bezoek. Ook bezoeken wij familie leden van gevangenen om hen een luisterend oor te bieden. Want zij worden in vrijheid mee gestraft. Dat betekent allemaal niet dat er niet over de daad wordt gesproken en nagedacht. Maar. is de filosofie van Theun Aarnoudse uit Tholen bezoekt gevangenen vanuit zijn geloofsovertuiging, maar doet niet aan evangelisatie. Gevangenenzorg Nederland, die haar werk afstemt op een christelij ke levensovertuiging, dat. zo ver wijst de website www.gcvangencn- zorg.nl 'de barmhartigheid van God in Zijn Zoon Jezus Christus zich ook uitstrekt naar de medemens in dc gevangenis. Dc vrijwilliger be schouwt het werk als barmhartige gerechtigheid omdat rechtvaardige vergelding niel alleen straffend is, maar ook herstellend. Verwijzingen naar het leven en lijden van Jezus zijn dan ook legio. Ook die naar Pa sen, waar Jezus aan het kruis te elf der ure nog een moordenaar ver geeft. Aarnoudse vertelt het ook dc kinde ren op scholen. „Die vinden het al lemaal heel spannend. En vragen aan je of je zo'n bezoek niet eng vindt. Of ze willen weten of een ge vangene wel eens heeft geprobeerd me kwaad te doen." Met ouderen is het moeilijker om ze te overtuigen. Die zeggen vaak: „Ei gen schuld, dikke hult. De crimine len hebben genoeg kapot gemaakt. Ik probeer niettemin ook dan enige bewustwording te bewerkstelligen over de situatie van dc gedetineerde. Dc daad praat ik nooit goed. Maar ik geef wel aan welke situaties tot een daad kunnen hebben geleid. Wij die vrij rondlopen, zijn niet beter, maar gelukkig niet tot een misdaad gekomen." Het werk voor Gevangenenzorg Ne derland loopt niel altijd op rolletjes. Soms krijgen dc vrijwilligers teleur stellingen te verwerken. „Dan denk je soms dat je met al je inspannin gen op die schaarse vrije middag niets hebt bereikt. Dan voel je som ber. Gelukkig hebben we een aantal maatschappelijk medewerkers op kantoor waarmee we altijd de ge voerde gesprekken evalueren en le ren hoe er mee om te gaan. Dan wij zen ze je op de oorzaak van de reactie van gevangenen en geven ze je informatie op welke manier je door die negatieve spiraal kunt heen breken. Want zoals elk mens zijn ook wij resultaatgericht. En als je dan al een aantal malen bij iemand bent geweest en er verandert niets in zijn opvattingen of houding, dan denk je: „Heb ik daar mijn vrije tijd voor opgeofferd?" Maar toch blijft de Bijbelse missie: 'denk aan dc ge vangenen alsof je zelf ook gevangen bent. Daar doe ik het voor!" Ze wordt in haar opvattingen ge steund door diverse instellingen in dc ouderenzorg en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hel CBS heeft berekend dat er 2,4 miljoen mannen van 65 jaar en ouder op 1 ja nuari 2008 in Nederland woonden. Die hebben volgens de gezondheids- cijfers nog 11 gezonde levensjaren voor de boeg. (Tien jaar geleden wa ren dat er 9,7). Ook de vergrijzing zien we terug in Sint-Annaland. Hierdoor kan dc nieuwe huisarts, die per 1 juni van dit jaar officieel aan de huisartsenprak tijk is toegevoegd, rekenen op meer dan voldoende werk. Veel van deze ouderen wonen nog zelfstandig. Daarnaast woont een groot aantal van hen in het woonzorgcentrum Vroonhof en het zorgcentrum dc Schutse. Ouderenzorg is complex, waar veel facetten van de geneeskunde aan te pas komen. Na dc afronding van haar studie kon Marjolein Kloet dichtbij huis aan de slag. „Eigenlijk is mijn komst het re sultaat van een open sollicitatie. Mijn voorgangster in Sint-Annaland be gon een eigen praktijk in Dinteloord. waarna ik heb geschreven of ik voor dc opengevallen plek in aanmerking kon komen. En dat lukte." Kloet werkt nu maandag, dinsdag en donderdag in de Smisse en op vrij dag bij dokter Panis in Stavenisse. Hel werk bevalt haar prima. „Ik vind het prettig dichtbij mijn woonplaats te kunnen werken, terwijl ik toch voldoende afstand tussen werk en privé ervaar". Dokter Kloet studeerde medicijnen aan de Erasinus universiteit in Rot terdam. „Ik wilde eigenlijk al vroeg de zorgsector in, al op dc middelbare school ('t Rijks in Bergen op Zoom). Mijn oudere broer studeerde toen ge neeskunde en was eigenlijk mijn voorbeeld", vertelt ze in accentloos Nederlands. „Mijn ouders en groot ouders komen hier vandaan en spre ken allemaal Zeeuws. Ik spreek niet echt Thools dialgct, maar versta het prima". Helaas voor Kloet lootte ze in 1998 uit voor dc studie geneeskunde (nu merus fixus). „Dat was echt een te leurstelling. Ik had me 'het schom- pes' gestudeerd. Een jaar later werd ik door een wijziging in het toela tingssysteem direct toegelaten op ba sis van mijn eindcijfer op het VWO." Ze ging op kamers in Rotterdam- Noord (in de omgeving van de Berg weg). „Ik had toen al verkering met mijn huidige man, dus reisde ik veel heen en weer." Met haar 29 jaar behoort ze inmid dels tot de categorie jonge huisart sen. Vóór de start van de huisartsop leiding (3 jaar durende opleiding, welke zij ook volgde aan de Erasmus Universiteit) deed zij ervaring op als basisarts in het ziekenhuis op Wal cheren. „Daar werkte ik als arts-as sistent van de internisten. Je regelt van alles voor de mensen op zaal cn vangt mensen op die aankomen op de spoedeisende hulp. Achteraf ge zien een heel leuke tijd. Ik had daar best wat langer dan een jaar willen blijven." Kloet behoort tol het sportieve type. Zij speelt al vanaf dc oprichting bij dc dames van Smerdiek. Inmiddels speelt zij als laatste vrouw in het tweede dameselftal. „Ja, ik ben best fanatiek. Gemeen? Nee. Gemeen niet. Ik heb het geluk dat ik spelin zicht heb en daardoor vaak op de goede plek sta om dc bal te stoppen. Nee. Een harde bikkel ben ik niet." Naast voetbal doet de dokter, die zo op het eerste gezicht geen grammetje vet teveel aan het lijf heeft, aan ten nis. Dc verslaggever merkt op dat Kloet zelf een vrij gezond leven leidt. „Rook je?", stelt zij als wedervraag. Eén van de meest ongezonde versla vingen is kennelijk roken. Maar ook mccrokcrs krijgen een staartje van de nicotine- en teerdampen mee. De verslaggever van de Eendrachtbodc rookt niet, maar mag graag een bier tje drinken. Kloet: Alles met mate. Dan kan het maar weinig kwaad." In de westerse wereld zorgt naast ro ken en alcoholgebruik, overgewicht voor veel gezondheidsproblemen. Maar Kloet wil niet zover gaan dat die patiënten dan een deel van dc zorgkosten zelf moeten gaan betalen. „Ik weet dat daarover discussie gaande is. Eigen schuld, dikke bult. wordt er dan gezegd. Maar waar leg je dan de grens Mensen die aan ge vaarlijke sporten doen, moeten die dan extra risicopremie gaan betalen? Door de toenemende gezondheids consumptie en uitbreiding van be handelingsmogelijkheden worden de kosten in de gezondheidszorg hoger. Om deze in de hand te houden, wil minister Klink bijvoorbeeld dat art sen generieke medicijnen voorschrij ven (medicijnen waar geen patent meer op rust). Bij sommige mensen hebben deze medicijnen echter on voldoende effect cn zijn nieuwere (en vaak ook duurdere) middelen no dig. Kloet vindt dat in deze situaties deze middelen vergoed moeten blij ven worden. Onderzoek leidt tot nieuwe genees middelen voor bepaalde ziekten. Zo is er bijvoorbeeld een vrij nieuwe methode voor hel bestrijden van ma culadegeneratie (ouderdomsziekte, waarbij het gezichtsvermogen aange tast wordt). Hierbij wordt er een me dicijn in het oog geïnjecteerd. Deze injecties zijn erg duur cn moeten re gelmatig toegediend worden. De vraag is hoe dit soort ontwikkelingen in de toekomst gefinancierd worden. Er zijn argumenten voor en tegen te noemen. „Neem een ouder iemand die bijvoorbeeld graag'leest of televi sie kijkt en verder door slechte mobi liteit weinig meer kan. Achteruitgang van het gezichtsvermogen invalideert dan enorm. Een dergelijk medica ment zorgt voor een toename van kwaliteit van leven. Dit heeft een prijs en de vraag blijft hoc hoog deze mag zijn." Tv-programma's en kranten koppen vaak over medische missers. Ook in de wachtkamers is dit een uitgeme ten onderwerp. Reden voor een kri tisch gesprek. Angst voor missers kan leiden tot defensieve geneeskun de. Dit is in Amerika een belangrijk probleem. De Nederlandse Huisartsgenoot schap (NHG) heeft duidelijke richt lijnen voor diagnostiek, behandeling en verwijscriteria voor vele aandoe ningen. Hiervan maken huisartsen 'gebruik, maar ook andere facetten spelen mee in je afwegingen. Ver keerde beoordelingen wil je vanzelf sprekend zoveel mogelijk voorkó men. Kloet voelt zich in de Smisse en in Stavenisse thuis. Zij ervaart een uit stekende samenwerking met dokter A. van den Berge, dokter D. Panis cn de dokters- en apothekersassistenten. „We verdelen de patiënten. Nee. Ik heb niet de indruk dat patiënten die dokter Van den Berge of dokter Panis gewend zijn, niet bij mij op het spreekuur willen komen. Wel is mijn ervaring tot nu toe dat de aard van de klachten bepaalt door wie patiënten gezien willen worden. Mannen met bijvoorbeeld prostaatklachten, wor den liever door een mannelijke arts geholpen, terwijl vrouwen met speci fieke vrouwenklachten, liever bij een vrouwelijke dokter koeien." Dokter Marjolein Kloet (rechts) neemt de bloeddruk op van assistente Merice Anthonisse in de huisartsenpraktijk van A. van den Berge.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 21