'Auto was puur vervoermiddel, nu gaat het meer om beleving' Elementen voor salontafel en drijvers voor baggerindustrie Vijf procent meer werklozen, meeste in Stavenisse erbij Zeven bazen 'Jobhoppen' Gesprek over hagelkanon Brandweerlieden mogen nakomen Van Buuren trainer Tholense Boys Donderdag 26 november 2009 Het is niet verwonderlijk dat Dick Bentschap Knook in een Volkswagen rijdt. Hij werkte 44 jaar als automonteur bij Volkswagen. Onlangs nam hij afscheid bij AutoKar in Steenbergen, het bedrijf waar hij sinds april 2007 werkte nadat het bedrijf in Bergen op Zoom was gesloten. Bent schap Knook kijkt met plezier terug. Zeker op de laatste 'gemoedelijke'jaren in Steenbergen. De crisis heeft nog geen directe gevolgen voor het onderhoud en de repara tie van auto's maar zal zich later wel gaan manifesteren, zegt hij. EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Monteur Dick Bentschap Knook uit Sint-Maartensdijk stopt na 44 jaar Gejuich Zuiniger Innovatie U2 Fantastisch NPV genomineerd Benoeming cliëntenraad In Poortvliet geen enkele jongere zonder een baan In oktober is de werkloosheid in Tholen met vijf procent gestegen. Er zijn 462 inwoners op zoek naar een baan, een toename van 22 ten opzichte van september. Verhou dingsgewijs groeide de werkloosheid het sterkst in Sta venisse, met zes erbij op een totaal van iets meer dan twintig. In de cijfers van het UWV werkbedrijf valt ver der op, dat in Poortvliet geen enkele jongere onder de 27 jaar als werkloos staat ingeschreven. Terwijl in heel de gemeente juist deze categorie het meest is toegenomen. Op kunststofdag Dragon Plastics leren bedrijven elkaar beter kennen Industrieel ontwerpers kunnen meedoen aan de wedstrijd voor de kunststofindustrie. Dragon Plastics uit Sint- Maartensdijk gaf onlangs de aftrap op de Kunststofdag 2009 in de Gouden Leeuw in Scherpenisse. Het bedrijf organiseerde de bijeenkomst samen met Syntens, het in novatienetwerk van het midden- en kleinbedrijf. Bedrij ven en ontwerpers kunnen er in contact komen en ideeën uitwisselen. Mogelijk komen er ook opdrachten uit voort. In het restaurantgedeelte presenteerden de bedrij ven een aantal van hun producten. Dick Bentschap Knook uit Sint-Maartensdijk ziet de veranderingen in de autobranche geleidelijk verlopen. Bentschap Knook heeft in de 44 jaren zeven bazen gekend. ,,Er waren nogai wat directiewisselingen. Om heel verschillende rede nen. Als het heel goed ging, kwam er een nieuwe, als het slecht ging kwam er ook een ander." Corné Stangen is de bedrijfsleider die mee is gegaan van Bergen op Zoom naar Steenbergen. Op de afscheidsdag van Dick kwam er een klant met een Kever uit 1973 die ooit bij Govers in Bergen op Zoom was gekocht en waar Dick regelmatig aan heeft gesleuteld. Aan 'jobhoppen' (vaak veranderen van werkgever) heeft Dick nooit gedaan. Wel liet hij zich wel eens ontvallen dat hij wel eens privéchauffeur zou willen zijn. Iemand wegbrengen en dan tij dens het wachten een krantje lezen en een sigaretje roken, dat leek me wel wat. Op zijn afscheidsdag kwam die droom uit. Zijn vrouw Annemieke en de dochter van zijn baas verrasten hem met een net pak aan en de sleutel van de Audi Q7. Hij mocht 's och tends zijn baas thuis ophalen en naar Waalwijk brengen en 's mid dags een andere leidinggevende naar Dinteloord en Ettten-Leur vervoeren. Jk was totaal verrast. Geweldig." Het was voor Dick, deze maand 62 jaar, geen uitgemaakte zaak dat hij het autovak in zou gaan. „Mijn va der en mijn broer waren timmer man. Ik gooide de kont tegen de krib en koos op de lagere technische school in Sint-Maartensdijk voor metaaltechnick. Ik wist niet wat ik wilde worden maar hield wel van techniek. Ik reed op een Sparta." Na de lts ging hij naar Bergen op Zoom om voor automonteur te le ren. De opleiding duurde twee jaar. „In 1965 was er een hausse in de autoverkoop. Ik heb nooit hoeven solliciteren. Toen we op school za ten kregen we al rondleidingen bij de autobedrijven. Met een groepje van een man of zes gingen we op excursie. Bij zo'n bezoek kreeg je een flesje cola en een pakje sigaret ten." Dick had zijn werkgevers voor het uitkiezen. Hij viel voor de Volkswa- gengaragc aan de Wouwseweg in Bergen op Zoom. „Dat was net een nieuw bedrijf. Het was nog maar twee jaar open en heel vooruitstre vend. Ze hadden moderne appara ten." Wat Dick ook aantrekkelijke vond was, dat ze een bedrijfsschool kenden. „Het was een afgeschermde ruimte in de werkplaats. Ik kreeg er een hartstikke luxe opleiding."' Wat werk betreft viel Bentschap Knook met de neus in de boter. Van af de jaren zestig kochten steeds meer mensen een auto. De Duitse Volkswagen Kever was een betaal bare wagen. Er waren toen nog maar twee uitvoeringen, een stan daardmodel en een luxe model. „Ze werden toen gewoon telefonisch verkocht en in een week afgeleverd. Het enige wat de kopers doorgaven was de kleur. Ze. kosten toen onge veer 10.000 gulden. We moesten ze afleveringsklaar maken." De Kevers werden, voordat ze naar de klanten gingen, netjes gepoetst. „We had den ook al een autopoetser in dienst. Die deed niks anders." Voor de monteur zaten er ook min der aangename kanten .aan het klaarmaken van de Duitse wagens. Zo moest de onderkant van de auto bewerkt worden met een anti-roest- middel. „Dat deden we met Teros- on, een soort asfaltachtige substan- Eind oktober zaten 247 mannen en 215 vrouwen zonder werk. Van de 462 werkloze Tholenaren zijn er 91 jonger dan 27 jaar. Een maand eer der waren dat er nog 81De toena me in deze groep komt op het conto van de mannen, want hun aandeel steeg van 41 naar 53 personen. In de leeftijdsgroep 27 tot 45 jaar is het aantal werklozen met maar drie toe genomen, tot 149. De grootste groep werklozen blijven de 45-plus- sers, met 222 personen (een toena me van negen). Ongeveer een kwart daarvan, 54 mensen, is ouder dan zestig. In alle woonkernen groeide het aan tal werklozen. Maar in de grootste plaats, Tholen, bleef dat tot één be perkt. In Stavenissc kwamen er zes bij, in Sint-Maartensdijk vier en in Sinl-Annaland drie. De overige dor pen zagen het aantal met twee toe nemen. De verdeling per woonkern is als volgt: Tholen 138 (72 man nen, 66 vrouwen), Sint-Maartens dijk 109 (59 m, 50 v), Oud-Vos- semeer 55 (31 m, 24 v), Sint-Anna- land 42 (23 m, 19 v). Sint Philips- land 33 (12 m, 21 v), Poortvliet 30 (15 m, 15 v), Scherpenisse 28 (17 m, 11 v) en Stavenisse 27 (18 m, 9 Paul van Buuren uil Roosendaal volgt de 14 dagen geléden opge stapte Jacco Theunisse op als trainer van Tholense Boys. De overeen komst geldt voorlopig tot aan het eind van dit seizoen. De 50-jarige Van Buuren was eerder trainer van de club in de seizoenen 1997-1998 en 1998-1999. Het waren topjaren voor de geelzwarten. Onder zijn lei ding promoveerde Tholense Boys toen van de derde naar de tweede klasse. Van Buuren was al snel in zicht toen Theunisse afhaakte, zegt secretaris Piet van der Vlies. „Er waren meer kandidaten, maar het is belangrijk dat je iemand vindt die de club een beetje kent. Hij was al een tijdje weg bij ons, maar kwam toch nog regelmatig kijken. In de voorbereiding van dit seizoen heeft hij ook twee wedstrijden van Tho lense Boys bekeken. Hij is een trai ner die het saamhorigheidsgevoel kan stimuleren." Van Buuren traint dit seizoen de jeugd van Rood Wit in Sint-Wille- brord. Als hoofdtrainer diende hij Alliantie in Roosendaal. „Hij wilde voorlopig pas op de plaats maken." tie. De oudere monteurs zullen zich dat nog wel herinneringen. Dat was gewoon bagger. Later werd dat tek- tileren." Volgens de Smurdiekenaar was het roesten van auto's toen een probleem. Nu niet meer of veel min der. Afhankelijk van het merk, zegt hij. In de autobranche is inmiddels veel veranderd. Toen werden de auto's om de 5000 kilo voor een onder houdsbeurt naar de garage gebracht. Nu is dat 30.000 kilometer. „Of om de twee jaar als je niet te veel rijdt. Dat is steeds allemaal opgescho ven." Bentschap Knook zette tijdens het vervullen van zijn militaire dienst plicht het werk als monteur voort. Hij repareerde en onderhield geen auto's maar tanks: AMX, Franse tanks. In het Duitse Seedorf waar in die tijd 4000 man was gestatio neerd. Op de kazerne zat ook Leen Rijstenbil uit Oud-Vossemeer, her innert Dick zich. In 1971 verkaste hij naar de nieuwe vestiging aan de Rooseveltlaan. „Bij de opening was er groot nieuws. De burgemeester zei dat General Electric naar Bergen zou komen. Nou, dat werd toen met ge juich ontvangen. Ze reden er Audi, dus' daar hadden wij ook wel iets aan." Het garagebedrijf kende vele vaste klanten van giet- en kachclfabrieken zoals De Holland, Beckers en Assel- bergs. „Het personeel werd in die tijd met busjes opgehaald. Die had den we allemaal onderhoud. Tegen woordig gaat ieder met eigen ver voer naar zijn werk. En toen het aardgas kwam, was het afgelopen met de kachel fabrieken. Maar de groei van de auto's bleef wel door gaan." Bentschap Knook heeft bijna altijd voldoende werk gehad. Er zijn vol gens hem maar een aantal korte pe riodes geweest dat het wat slapper was en er werktijdverkorting werd ingevoerd. „Dat is nu ook het geval. Een paar maanden lijkt het ook wat slapeer, maar het slaat altijd weer om. En zeker met de winter voor de v). De groep inwoners die langer dan vijf jaar zonder werk zit, is licht ge daald. Ze nam met twee af tot 49 mensen. Maximaal een jaar werk loos zijn inmiddels 289 Tholenaren. Deze groep is de afgelopen maand met negentien gegroeid. Van de 289 zijn er 130 hooguit drie maanden zonder baan. Om de inzetbaarheid van mensen op de arbeidsmarkt te vergroten, werkt het kabinet momenteel aan een voorstel voor een scholingsplicht voor zowel werknemers als werkge vers. Levenslang leren ligt in het verschiet. Maar hoc? is het gesteld met het opleidingsniveau van de 462 Thoolse werkzoekenden? Van hen hebben er 194 een mbo-, havo- of vwo-diploma, 146 een vmbo-di- ploma en 36 een hbo- of bachelor opleiding. Nog altijd 78 hebben al leen de basisschool doorlopen. Kijkend naar de beroepencategorie waarvoor ze bij het UWV staan in geschreven, is de verdeling van de Thoolse werklozen als volgt: ele mentair 113, lager 154, middelbaar 122, hoger 46 en wetenschappelijk vijf. Van 22 werkzoekenden is dit niet bekend. In het weekend kwam het bestuur van Tholense Boys tot een overeen komst met Van Buuren. Dinsdag avond werd bij de training de selec tie ingelicht. Voor de meeste spelers is Van Buuren een onbekende. Al leen Jeroen Nieuwkoop en Carlo Heijboer van de hoofdmacht kennen de trainer nog uit het seizoen 1998- 1999. Johan Schot die Theunisse ver vangt, heeft zaterdag nog de leiding bij de uitwedstrijd tegen Beek Voor uit. Van Buuren zal bij deze wed strijd aanwezig zijn. Vanaf volgende week neemt hij het stokje over. Van der Vlies sluit niet uit dat het be stuur aan het eind van het seizoen weer naar een andere trainer op zoek gaat. „Van Buuren kan ook nog aanbiedingen van andere clubs krijgen." Promotie fietsen. De provincie heeft 25.000 euro beschikbaar ge steld om Routebureau Zeeland uit Domburg een promotieplan te la ten maken voor fietsen aan zee; 2010 is het Zeeuwse jaar van de fiets. deur, komen er altijd mensen naar de garage voor nieuwe ruitenwis sers, banden of een nieuwe accu." Dick verwacht dat de monteurs in de werkplaats de gevolgen van de economische recessie wat later zul len merken. „Dat ijlt altijd wat na. Ik verwacht dat het ip het voorjaar pas te merken zal zijn. De verkoop van nieuwe auto's stagneert. Er worden minder kilometers gemaakt en mensen stellen de onderhouds beurten uit. Maar wat voor de auto branche geldt, geldt ook voor ande re branches. De bouw zit wat dat betreft aan de voorkant. Die merkt dat veel sneller." In de ruim veertig jaar zijn er grote veranderingen geweest in de auto- Dragon Plastics toonde er onder meer de C-vormige elementen waarmee een salontafel kan wor den gemaakt. Het idee is van een Bergse ontwerper. Aan de ontwerpwedstrijd voor de ID-award 2010 (voor industrieel design) kunnen studenten meedoen en ontwerpers die vijf jaar zijn af gestudeerd. Bij het ontwerpen voor kunststof producten wordt voorna melijk gebruik gemaakt van spuit- gieten. zegt Martijn van der Graaf. Het is een van de technieken in de fabricage van kunststof producten. Bij Dragon Plastics maken ze ge bruik van rotatietechniek. „Bij de sector. De elektronica is doorgebro ken en er is volgens Bentschap ze prijs is de opdracht om dit jaar iets te ontwerpen dal gebruikt kan worden voor de rotatictechniek in combinatie met een andere tech niek. Dat kan elk jaar wisselen." Dragon Plastics wil met het instel len van de prijs een platform bic den aan ontwerpers. „Industrieel ontwerpers zijn belangrijk voor on ze toekomst. Ze werken bij bepaal de bedrijven of in opdracht van be drijven. Er wordt al veel in kunststof gedaan, maar niet zoveel in onze rotatictechniek." Bij de rotatietechniek wordt ge bruik gemaakt van matrijzen. Daar in wordt een poeder gebracht die Knook veel meer aandacht voor de veiligheid van auto's en het milieu. verwarmd wordt terwijl de matrijs draaiende wordt gehouden. Op die manier wordt van het smeltende en vloeibare poeder in de holle ruimte een wand gevormd. Al draaiende vindt ook de afkoeling plaats. Op de Kunststofdag maakte Van der Graaf bekend dat de inlcvertcrmijn is verlengd tot 20 december. De jury bestaat uit de Zeeuwse ont werper Jan Melis en een aantal ver tegenwoordigers uit het bedrijfsle ven. Het uitreiken van de prijs zal in maart plaatsvinden op een toele- veringsbeurs. Volgens van der Graaft krijgt de winnaar er 'eeuwige roem' mee en zal de publiciteit rond de prijs hel pen aan de naamsbekendheid van de ontwerper en van de sector. Bij de presentatie van de zes be drijven blijkt hoe veelzijdig het aantal producten is. Dat varieert van stoelen, buizen, rookafvoer- systemen tot gitaren. Op de tafel van Dragon Plastic waren onder meer de C-vormige elementen te zien waarmee een salontafel kan worden gemaakt. De ontwerper komt uit Bergen op Zoom. Net als directeur Cor van Gils die 28 jaar „Dat heeft een enorme vlucht geno men. Dankzij de elektronica zijn de auto's zuiniger en veiliger gewor den. Vroeger trapte je op het gaspe daal en dan spoot er een berg benzi ne uit. Tegenwoordig wordt er precies de hoeveelheid benzine ge geven die de motor op dat moment maximaal nodig heeft." De motoren zijn zuiniger gewor den. Maar het voordeel op dit gebied wordt volgens Bentschap Knook een beetje teniet gedaan doordat de auto's veel zwaarder zijn geworden en dus meer brand stof nodig hebben om vooruit te geleden zelf begon met het verbe teren van de rotatietechniek, ver telde hij. Hij stond lang aan de ma chines, maar laat dal nu aan anderen over. „Maar als het om technische zaken gaat, heb ik de kennis in huis." In 1999 is het Van Gils ook in Sio- wakijë begonnen. „Een exacte ko pie van het bedrijf in Sint-Maar tensdijk." Het bedrijf loopt goed. Dragon Plastics maakt onder meer lampenkapjes, koffertjes voor piz zakoeriers, glijbanen, maar ook grote drijvers van 3 tot 3.5 meter doorsnee voor de baggerindustrie. Volgens Van Gils, de 'geestelijke vader van de kunststofdag', is in novatie van groot belang. „Steeds proberen we nieuwe producten te maken of productieprocessen te verbeteren. Zo hebben de produc tietijd van bierkoelers enorm kun nen versnellen. We gaan ook vaak bij de klant kijken en proberen sneller en goedkoper te produce ren." Sinds anderhalf jaar hebben wc de productie verbeterd en wer komen. „Dat heeft te maken met de veiligheid. Er zitten acht tot tien airbags in een auto. Er worden kooiconstructies aangebracht. Als je een motor van nu in een VW Golf uil 1974 zet die 800 kilo weegt, dan zou hij heel zuinig rij den. Maar een Golf weegt nu meer dan 1000 kilo. Een groot verschil. Ook voor het comfort zijn ze zwaarder geworden. Tegenwoordig is alles bekleed." De eerste Kever die Bentschap Knook reed, was in 1961 gebouwd, zijn tweede in 1959. Dick reed ook nog in een Kever uit 1.967 en die rijdt nog steeds rond. Dorpsgenoot Rob van der Klugt - een fervent autoliefhebber - bezit het type uit dat bouwjaar. De Kever had vol gens de Smurdiekenaar een goede naam. „Ze werden gekocht omdat ze het altijd deden. Betrouwbaar heid is typisch voor Volkswagen. Nu gaat het allemaal om beleving. Alle merken brengen glossy auto bladen uit. Vroeger was een auto een vervoersmiddel, nu is het en tertainment. Elk merk heeft voor elke segment wel een auto. De con currentie is groter geworden. Het autobezit neemt ook niet zo veel meer toe. Alle merken moeten in eikaars vijver roeren. Daarom is het belangrijk dat je je eigen klan ten supertevreden houdt zodat ze niet voor een ander merk kiezen." Een ander groot verschil is dat au to's veel meer op elkaar zijn gaan lijken. „Tussen een Kever en een Opel Kadett bestond indertijd een wereld van verschil ook al waren ze voor hetzelfde segment bestemd. Nu zijn alle modellen bijna hetzelf de. Dat komt omdat ze allemaal door dezelfde windtunnels gaan. Ze zijn aan dezelfde eisen gebonden. Het is voor een merk tegenwoordig lastig om zich te onderscheiden." Bentschap Knook neemt afscheid van het werk in een periode dat er ook auto's op de markt komen die op elektriciteit, biogas of samenge perst aardgas rijden om de uitstoot van C02 te verminderen. „Die ver anderingen gaan geleidelijk. Als er niet voldoende pompen voor zijn ken we niet meer met producten op voorraad." Van Gils noemde de lean manufactering, de Engelse be naming voor 'slanke productie'. Daarbij wordt zo veel mogelijk verspilling tegengegaan, en zaken die geen toegevoegde waarde heb ben, uitgebannen. Het leidt tot pro ductieverhoging en tot het verlagen van de kosten. Bij Dragon Plastis werken ongeveer twintig werkne mers. Van Gils die volgend jaar zestig wordt, werkt aan zijn opvol-, ging. Zijn zoon Rick van Gils uit Halsteren doet nu de interne orga nisatie. De Graaf is verkoopleider en Elisca de Jonge, (beiden uit Sint-Annaland), assisteert de lei dinggevenden. Op de kunststofdag waren vooral bedrijven uit de regio uitgenodigd, zoals Plastica Ther- moforming in Bergen op Zoom, Europlex uit Roosendaal. Van ver der kwamen Gebrema uit Nuenen en de Haarlemse Modelmakerij en Studio Jan Melis uit Rotterdam. Ti- mo Osse van Plastica liet een knal rode schaal zien van kunststof die gebaseerd was op scherven van aardewerk die zijn gevonden bij opgravingen in Bergen op Zoom. De binnenkant was glimmend ge maakt, verwijzend naar het glazuur van de schalen. De ontwerper was er cum laudc voor geslaagd aan de Design Academy in Eindhoven. Ze worden verkocht in designwinkels en musea. Op de tafel van het Haarlemse be drijf trok een matrijs voor een elek trische gitaar de aandacht. Ronald Philippo vertelde dat de gitaar be stemd was voor een Amerikaanse gitarist waarvan hij de naam niet bekend mocht maakte. „Ik heb een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen." De matrijs was op de Technische Universiteit van Delft ontwikkeld. Het bedrijf uit Vught maakt onder meer hulpstukken voor popgroepen. Ze kunnen er hun drumstel mee op het podium fixeren. U2 is een van de afnemers. Europlex houdt zich onder meer bezig met de productie van kunst stof glas voor led-verlichting. De vraag daarvoor neemt tot om de uitstoot van C02 te verminderen. Het bedrijf toonde een duikklok van kunststof, naar het idee van een jonge ontwerper. dan worden er geen auto's gepro duceerd. En als er niet voldoende auto's worden gemaakt, komen er ook geen pompen. Het is er ook maar net na welke lobby er sterker is. Biogas leek door te breken, maar is nu weer minder in de be langstelling. Maïs verbouwen om een auto te .laten rijden, terwijl er mensen omkomen van de honger. Het is allemaal nog niet zo eenvou dig, maar auto's zullen er blijven rijden." De naam van de garage in Bergen op Zoom veranderde steeds. Eerst was het Volkswagen dealer, Audi, Warande, de Nieuwe Warande, Au to Bergen op Zoom en tenslotte Autokar in Steenbergen. De laatste jaren voor de sluiting van de gara ge aan de Rooseveltlaan waren on rustig, zegt Dick. Dat had onder meer te maken met de verdeling van de markt voor de importeur. Er werkten 15 man in Bergen. „Auto- Kar in Steenbergen wist het dealer schap eruit te slepen, maar de werkplaats was daar volledig bezet. Bergen zou dicht gaan. De ver wachting was dat de klanten mee zouden gaan naar Steenbergen. Ik had toen al het plan om eerder te stoppen. Dat had gekund in augus tus 2008, maar de overgang naar Steenbergen verliep soepel. Ik kon gewoon mee. Er stond niks op pa pier. Het ging gewoon op z'n Steenbergs, heel gemoedelijk. We zijn op vrijdag in Bergen gestopt, in het weekend is het gereedschap overgebracht en maandag zijn we er met acht man uit in Steenbergen aan de slag gegaan. De sfeer was er fantastisch. Ik heb het er buitenge woon naar mijn zin gehad. En ze hebben er hondstrouwe klanten. Ik ben nog even gebleven. Het bedrijf waar je zo lang hebt gewerkt, wordt toch ook een beetje van je zelf. Je trekt je alles aan wat er in het bedrijf gebeurt. Ik ben gezond en kon nog tot mijn 62ste doorwer ken. Mijn baas Jan Bruijnzeel, had er geen probleem mee." De Nederlandse Patiëntenvereni ging (NPV) afdeling Zeeland heeft de oorkonde 'genomineerd voor de mantelzorgprijs 2009' ontvangen van Mezzo, de landelijke vereni ging voor mantelzorgers en vrijwil- ligerszorg. De NPV heeft in sep tember op drie plaatsen in Zeeland, waaronder Tholen een verwenmid dag voor mantelzorgers gehouden, en daarmee had de organisatie een nominatie in de wacht gesleept. Van de elf genomineerden is de stichting logeerhuis Twente als winnaar uit de bus gekomen. Het logeerhuis biedt opvang voor mantelzorgers en verzorgenden. Mevr. Coppoolse en dhr. Hartman zijn door b. en w. voor een tweede zittingsperiode herbenoemd in de cliëntenraad van de gemeente Tho len. Die cliëntenraad adviseert het college over onderwerpen op het gebied van sociale zaken. Er is nog een vacature, want dhr. Berm wil stoppen met zijn activiteiten voor de cliëntenraad. De fractie van de PvdA wil van b. en w. weten of er al een afspraak is gemaakt met omwonenden en eige naar A. Alkema van het hagelkanon in Sint-Maartensdijk om het ge bruik en het nut van het apparaat te bespreken. Dat onderhoud was voor oktober gepland. Omwonenden zouden de gelegenheid krijgen hun ervaringen en eventuele bezwaren toe te lichten. Op grond van deze bespreking zou volgens de PvdA een goed besluit genomen kunnen worden over het afgeven van een vergunning voor het anti-hagel- kanon. Er is nu sprake van een proef. De provincie trekt gedurende zes jaar 175.0CX) euro per jaar uit voor het beheer van akkerranden. Voor 2010 komt er 76,9 ha bij, waarvan 72,9 ha verlenging. Daarmee stijgt het totaal van 520 naar 523,9 ha ak kerranden. De ZLTO zorgt voor een collectief beheersplan. B. en w. hebben een voorstel van de Veiligheidsregio Zeeland over het nakomen van brandweerlieden, naast zich neergelegd. In het kader van het dekkingsplan brandweer Zeeland had de Veiligheidsregio be paald, dat vrijwilligers niet meer op eigen gelegenheid naar een uitruk mogen als de brandweerauto al uit de kazerne vertrokken is. De onder deelscommissie, de vertegenwoor diging van de vrijwilligers, had daar bezwaar tegen gemaakt. Het komt vaker, voor dat vrijwilligers op hun werk zijn of in een andere kern dan hun woonplaats en de ge zamenlijke uitruk missen. Ze rijden dan met hun eigen auto naar de brand of het ongeluk. Soms zijn ze hard nodig omdat het aantal vrij willigers (overdag) heel beperkt is. Dat kwam onlangs nog naar voren in Tholen, waar geen van de vier chauffeurs inzetbaar was. Sint- Maartensdijk moest toen ingezet worden. Volgens de Vciligheidsre- gio zouden vrijwilligers die te laat zijn, in de kazerne moeten wachten of ze nodig zijn of niet. De onder deelscommissie en de leiding van de Thoolse brandweer vinden dat ze wel met eigen vervoer moeten kunnen nakomen, mits dit veilig en verantwoord gebeurt. B. en w. heb ben dat advies overgenomen en het voorstel van de Veiligheidsregio voor het zogenaamde nakomproto- col naast zich neergelegd.- Bij de tafel van Dragon Plastics toont Cor van Gils de elementen waarmee een salontafel kan worden samengesteld. Achter en naast hem Martijn van der Graaf Rick van Gils en Elisca de Jonge.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 13