'Auto was puur vervoermiddel,
nu gaat het meer om beleving'
Elementen voor salontafel en
drijvers voor baggerindustrie
Vijf procent meer werklozen,
meeste in Stavenisse erbij
Zeven bazen
'Jobhoppen'
Gesprek over
hagelkanon
Brandweerlieden
mogen nakomen
Van Buuren trainer Tholense Boys
Donderdag 26 november 2009
Het is niet verwonderlijk dat Dick Bentschap Knook in
een Volkswagen rijdt. Hij werkte 44 jaar als automonteur
bij Volkswagen. Onlangs nam hij afscheid bij AutoKar in
Steenbergen, het bedrijf waar hij sinds april 2007 werkte
nadat het bedrijf in Bergen op Zoom was gesloten. Bent
schap Knook kijkt met plezier terug. Zeker op de laatste
'gemoedelijke'jaren in Steenbergen. De crisis heeft nog
geen directe gevolgen voor het onderhoud en de repara
tie van auto's maar zal zich later wel gaan manifesteren,
zegt hij.
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Monteur Dick Bentschap Knook uit Sint-Maartensdijk stopt na 44 jaar
Gejuich
Zuiniger
Innovatie
U2
Fantastisch
NPV genomineerd
Benoeming cliëntenraad
In Poortvliet geen enkele jongere zonder een baan
In oktober is de werkloosheid in Tholen met vijf procent
gestegen. Er zijn 462 inwoners op zoek naar een baan,
een toename van 22 ten opzichte van september. Verhou
dingsgewijs groeide de werkloosheid het sterkst in Sta
venisse, met zes erbij op een totaal van iets meer dan
twintig. In de cijfers van het UWV werkbedrijf valt ver
der op, dat in Poortvliet geen enkele jongere onder de 27
jaar als werkloos staat ingeschreven. Terwijl in heel de
gemeente juist deze categorie het meest is toegenomen.
Op kunststofdag Dragon Plastics leren bedrijven elkaar beter kennen
Industrieel ontwerpers kunnen meedoen aan de wedstrijd
voor de kunststofindustrie. Dragon Plastics uit Sint-
Maartensdijk gaf onlangs de aftrap op de Kunststofdag
2009 in de Gouden Leeuw in Scherpenisse. Het bedrijf
organiseerde de bijeenkomst samen met Syntens, het in
novatienetwerk van het midden- en kleinbedrijf. Bedrij
ven en ontwerpers kunnen er in contact komen en ideeën
uitwisselen. Mogelijk komen er ook opdrachten uit
voort. In het restaurantgedeelte presenteerden de bedrij
ven een aantal van hun producten.
Dick Bentschap Knook uit Sint-Maartensdijk ziet de veranderingen in de autobranche geleidelijk verlopen.
Bentschap Knook heeft in de 44 jaren zeven bazen gekend. ,,Er
waren nogai wat directiewisselingen. Om heel verschillende rede
nen. Als het heel goed ging, kwam er een nieuwe, als het slecht
ging kwam er ook een ander." Corné Stangen is de bedrijfsleider
die mee is gegaan van Bergen op Zoom naar Steenbergen. Op
de afscheidsdag van Dick kwam er een klant met een Kever uit
1973 die ooit bij Govers in Bergen op Zoom was gekocht en
waar Dick regelmatig aan heeft gesleuteld.
Aan 'jobhoppen' (vaak veranderen van werkgever) heeft Dick
nooit gedaan. Wel liet hij zich wel eens ontvallen dat hij wel eens
privéchauffeur zou willen zijn. Iemand wegbrengen en dan tij
dens het wachten een krantje lezen en een sigaretje roken, dat
leek me wel wat. Op zijn afscheidsdag kwam die droom uit. Zijn
vrouw Annemieke en de dochter van zijn baas verrasten hem met
een net pak aan en de sleutel van de Audi Q7. Hij mocht 's och
tends zijn baas thuis ophalen en naar Waalwijk brengen en 's mid
dags een andere leidinggevende naar Dinteloord en Ettten-Leur
vervoeren. Jk was totaal verrast. Geweldig."
Het was voor Dick, deze maand 62
jaar, geen uitgemaakte zaak dat hij
het autovak in zou gaan. „Mijn va
der en mijn broer waren timmer
man. Ik gooide de kont tegen de
krib en koos op de lagere technische
school in Sint-Maartensdijk voor
metaaltechnick. Ik wist niet wat ik
wilde worden maar hield wel van
techniek. Ik reed op een Sparta."
Na de lts ging hij naar Bergen op
Zoom om voor automonteur te le
ren. De opleiding duurde twee jaar.
„In 1965 was er een hausse in de
autoverkoop. Ik heb nooit hoeven
solliciteren. Toen we op school za
ten kregen we al rondleidingen bij
de autobedrijven. Met een groepje
van een man of zes gingen we op
excursie. Bij zo'n bezoek kreeg je
een flesje cola en een pakje sigaret
ten."
Dick had zijn werkgevers voor het
uitkiezen. Hij viel voor de Volkswa-
gengaragc aan de Wouwseweg in
Bergen op Zoom. „Dat was net een
nieuw bedrijf. Het was nog maar
twee jaar open en heel vooruitstre
vend. Ze hadden moderne appara
ten." Wat Dick ook aantrekkelijke
vond was, dat ze een bedrijfsschool
kenden. „Het was een afgeschermde
ruimte in de werkplaats. Ik kreeg er
een hartstikke luxe opleiding."'
Wat werk betreft viel Bentschap
Knook met de neus in de boter. Van
af de jaren zestig kochten steeds
meer mensen een auto. De Duitse
Volkswagen Kever was een betaal
bare wagen. Er waren toen nog
maar twee uitvoeringen, een stan
daardmodel en een luxe model. „Ze
werden toen gewoon telefonisch
verkocht en in een week afgeleverd.
Het enige wat de kopers doorgaven
was de kleur. Ze. kosten toen onge
veer 10.000 gulden. We moesten ze
afleveringsklaar maken." De Kevers
werden, voordat ze naar de klanten
gingen, netjes gepoetst. „We had
den ook al een autopoetser in dienst.
Die deed niks anders."
Voor de monteur zaten er ook min
der aangename kanten .aan het
klaarmaken van de Duitse wagens.
Zo moest de onderkant van de auto
bewerkt worden met een anti-roest-
middel. „Dat deden we met Teros-
on, een soort asfaltachtige substan-
Eind oktober zaten 247 mannen en
215 vrouwen zonder werk. Van de
462 werkloze Tholenaren zijn er 91
jonger dan 27 jaar. Een maand eer
der waren dat er nog 81De toena
me in deze groep komt op het conto
van de mannen, want hun aandeel
steeg van 41 naar 53 personen. In de
leeftijdsgroep 27 tot 45 jaar is het
aantal werklozen met maar drie toe
genomen, tot 149. De grootste
groep werklozen blijven de 45-plus-
sers, met 222 personen (een toena
me van negen). Ongeveer een kwart
daarvan, 54 mensen, is ouder dan
zestig.
In alle woonkernen groeide het aan
tal werklozen. Maar in de grootste
plaats, Tholen, bleef dat tot één be
perkt. In Stavenissc kwamen er zes
bij, in Sint-Maartensdijk vier en in
Sinl-Annaland drie. De overige dor
pen zagen het aantal met twee toe
nemen. De verdeling per woonkern
is als volgt: Tholen 138 (72 man
nen, 66 vrouwen), Sint-Maartens
dijk 109 (59 m, 50 v), Oud-Vos-
semeer 55 (31 m, 24 v), Sint-Anna-
land 42 (23 m, 19 v). Sint Philips-
land 33 (12 m, 21 v), Poortvliet 30
(15 m, 15 v), Scherpenisse 28 (17
m, 11 v) en Stavenisse 27 (18 m, 9
Paul van Buuren uil Roosendaal
volgt de 14 dagen geléden opge
stapte Jacco Theunisse op als trainer
van Tholense Boys. De overeen
komst geldt voorlopig tot aan het
eind van dit seizoen. De 50-jarige
Van Buuren was eerder trainer van
de club in de seizoenen 1997-1998
en 1998-1999. Het waren topjaren
voor de geelzwarten. Onder zijn lei
ding promoveerde Tholense Boys
toen van de derde naar de tweede
klasse. Van Buuren was al snel in
zicht toen Theunisse afhaakte, zegt
secretaris Piet van der Vlies. „Er
waren meer kandidaten, maar het is
belangrijk dat je iemand vindt die
de club een beetje kent. Hij was al
een tijdje weg bij ons, maar kwam
toch nog regelmatig kijken. In de
voorbereiding van dit seizoen heeft
hij ook twee wedstrijden van Tho
lense Boys bekeken. Hij is een trai
ner die het saamhorigheidsgevoel
kan stimuleren."
Van Buuren traint dit seizoen de
jeugd van Rood Wit in Sint-Wille-
brord. Als hoofdtrainer diende hij
Alliantie in Roosendaal. „Hij wilde
voorlopig pas op de plaats maken."
tie. De oudere monteurs zullen zich
dat nog wel herinneringen. Dat was
gewoon bagger. Later werd dat tek-
tileren." Volgens de Smurdiekenaar
was het roesten van auto's toen een
probleem. Nu niet meer of veel min
der. Afhankelijk van het merk, zegt
hij.
In de autobranche is inmiddels veel
veranderd. Toen werden de auto's
om de 5000 kilo voor een onder
houdsbeurt naar de garage gebracht.
Nu is dat 30.000 kilometer. „Of om
de twee jaar als je niet te veel rijdt.
Dat is steeds allemaal opgescho
ven."
Bentschap Knook zette tijdens het
vervullen van zijn militaire dienst
plicht het werk als monteur voort.
Hij repareerde en onderhield geen
auto's maar tanks: AMX, Franse
tanks. In het Duitse Seedorf waar in
die tijd 4000 man was gestatio
neerd. Op de kazerne zat ook Leen
Rijstenbil uit Oud-Vossemeer, her
innert Dick zich.
In 1971 verkaste hij naar de nieuwe
vestiging aan de Rooseveltlaan.
„Bij de opening was er groot
nieuws. De burgemeester zei dat
General Electric naar Bergen zou
komen. Nou, dat werd toen met ge
juich ontvangen. Ze reden er Audi,
dus' daar hadden wij ook wel iets
aan."
Het garagebedrijf kende vele vaste
klanten van giet- en kachclfabrieken
zoals De Holland, Beckers en Assel-
bergs. „Het personeel werd in die
tijd met busjes opgehaald. Die had
den we allemaal onderhoud. Tegen
woordig gaat ieder met eigen ver
voer naar zijn werk. En toen het
aardgas kwam, was het afgelopen
met de kachel fabrieken. Maar de
groei van de auto's bleef wel door
gaan."
Bentschap Knook heeft bijna altijd
voldoende werk gehad. Er zijn vol
gens hem maar een aantal korte pe
riodes geweest dat het wat slapper
was en er werktijdverkorting werd
ingevoerd. „Dat is nu ook het geval.
Een paar maanden lijkt het ook wat
slapeer, maar het slaat altijd weer
om. En zeker met de winter voor de
v).
De groep inwoners die langer dan
vijf jaar zonder werk zit, is licht ge
daald. Ze nam met twee af tot 49
mensen. Maximaal een jaar werk
loos zijn inmiddels 289 Tholenaren.
Deze groep is de afgelopen maand
met negentien gegroeid. Van de 289
zijn er 130 hooguit drie maanden
zonder baan.
Om de inzetbaarheid van mensen op
de arbeidsmarkt te vergroten, werkt
het kabinet momenteel aan een
voorstel voor een scholingsplicht
voor zowel werknemers als werkge
vers. Levenslang leren ligt in het
verschiet. Maar hoc? is het gesteld
met het opleidingsniveau van de
462 Thoolse werkzoekenden? Van
hen hebben er 194 een mbo-, havo-
of vwo-diploma, 146 een vmbo-di-
ploma en 36 een hbo- of bachelor
opleiding. Nog altijd 78 hebben al
leen de basisschool doorlopen.
Kijkend naar de beroepencategorie
waarvoor ze bij het UWV staan in
geschreven, is de verdeling van de
Thoolse werklozen als volgt: ele
mentair 113, lager 154, middelbaar
122, hoger 46 en wetenschappelijk
vijf. Van 22 werkzoekenden is dit
niet bekend.
In het weekend kwam het bestuur
van Tholense Boys tot een overeen
komst met Van Buuren. Dinsdag
avond werd bij de training de selec
tie ingelicht. Voor de meeste spelers
is Van Buuren een onbekende. Al
leen Jeroen Nieuwkoop en Carlo
Heijboer van de hoofdmacht kennen
de trainer nog uit het seizoen 1998-
1999.
Johan Schot die Theunisse ver
vangt, heeft zaterdag nog de leiding
bij de uitwedstrijd tegen Beek Voor
uit. Van Buuren zal bij deze wed
strijd aanwezig zijn. Vanaf volgende
week neemt hij het stokje over. Van
der Vlies sluit niet uit dat het be
stuur aan het eind van het seizoen
weer naar een andere trainer op
zoek gaat. „Van Buuren kan ook
nog aanbiedingen van andere clubs
krijgen."
Promotie fietsen. De provincie
heeft 25.000 euro beschikbaar ge
steld om Routebureau Zeeland uit
Domburg een promotieplan te la
ten maken voor fietsen aan zee;
2010 is het Zeeuwse jaar van de
fiets.
deur, komen er altijd mensen naar
de garage voor nieuwe ruitenwis
sers, banden of een nieuwe accu."
Dick verwacht dat de monteurs in
de werkplaats de gevolgen van de
economische recessie wat later zul
len merken. „Dat ijlt altijd wat na.
Ik verwacht dat het ip het voorjaar
pas te merken zal zijn. De verkoop
van nieuwe auto's stagneert. Er
worden minder kilometers gemaakt
en mensen stellen de onderhouds
beurten uit. Maar wat voor de auto
branche geldt, geldt ook voor ande
re branches. De bouw zit wat dat
betreft aan de voorkant. Die merkt
dat veel sneller."
In de ruim veertig jaar zijn er grote
veranderingen geweest in de auto-
Dragon Plastics toonde er onder
meer de C-vormige elementen
waarmee een salontafel kan wor
den gemaakt. Het idee is van een
Bergse ontwerper.
Aan de ontwerpwedstrijd voor de
ID-award 2010 (voor industrieel
design) kunnen studenten meedoen
en ontwerpers die vijf jaar zijn af
gestudeerd. Bij het ontwerpen voor
kunststof producten wordt voorna
melijk gebruik gemaakt van spuit-
gieten. zegt Martijn van der Graaf.
Het is een van de technieken in de
fabricage van kunststof producten.
Bij Dragon Plastics maken ze ge
bruik van rotatietechniek. „Bij de
sector. De elektronica is doorgebro
ken en er is volgens Bentschap
ze prijs is de opdracht om dit jaar
iets te ontwerpen dal gebruikt kan
worden voor de rotatictechniek in
combinatie met een andere tech
niek. Dat kan elk jaar wisselen."
Dragon Plastics wil met het instel
len van de prijs een platform bic
den aan ontwerpers. „Industrieel
ontwerpers zijn belangrijk voor on
ze toekomst. Ze werken bij bepaal
de bedrijven of in opdracht van be
drijven. Er wordt al veel in
kunststof gedaan, maar niet zoveel
in onze rotatictechniek."
Bij de rotatietechniek wordt ge
bruik gemaakt van matrijzen. Daar
in wordt een poeder gebracht die
Knook veel meer aandacht voor de
veiligheid van auto's en het milieu.
verwarmd wordt terwijl de matrijs
draaiende wordt gehouden. Op die
manier wordt van het smeltende en
vloeibare poeder in de holle ruimte
een wand gevormd. Al draaiende
vindt ook de afkoeling plaats. Op
de Kunststofdag maakte Van der
Graaf bekend dat de inlcvertcrmijn
is verlengd tot 20 december.
De jury bestaat uit de Zeeuwse ont
werper Jan Melis en een aantal ver
tegenwoordigers uit het bedrijfsle
ven. Het uitreiken van de prijs zal
in maart plaatsvinden op een toele-
veringsbeurs.
Volgens van der Graaft krijgt de
winnaar er 'eeuwige roem' mee en
zal de publiciteit rond de prijs hel
pen aan de naamsbekendheid van
de ontwerper en van de sector.
Bij de presentatie van de zes be
drijven blijkt hoe veelzijdig het
aantal producten is. Dat varieert
van stoelen, buizen, rookafvoer-
systemen tot gitaren. Op de tafel
van Dragon Plastic waren onder
meer de C-vormige elementen te
zien waarmee een salontafel kan
worden gemaakt. De ontwerper
komt uit Bergen op Zoom. Net als
directeur Cor van Gils die 28 jaar
„Dat heeft een enorme vlucht geno
men. Dankzij de elektronica zijn de
auto's zuiniger en veiliger gewor
den. Vroeger trapte je op het gaspe
daal en dan spoot er een berg benzi
ne uit. Tegenwoordig wordt er
precies de hoeveelheid benzine ge
geven die de motor op dat moment
maximaal nodig heeft."
De motoren zijn zuiniger gewor
den. Maar het voordeel op dit
gebied wordt volgens Bentschap
Knook een beetje teniet gedaan
doordat de auto's veel zwaarder
zijn geworden en dus meer brand
stof nodig hebben om vooruit te
geleden zelf begon met het verbe
teren van de rotatietechniek, ver
telde hij. Hij stond lang aan de ma
chines, maar laat dal nu aan
anderen over. „Maar als het om
technische zaken gaat, heb ik de
kennis in huis."
In 1999 is het Van Gils ook in Sio-
wakijë begonnen. „Een exacte ko
pie van het bedrijf in Sint-Maar
tensdijk." Het bedrijf loopt goed.
Dragon Plastics maakt onder meer
lampenkapjes, koffertjes voor piz
zakoeriers, glijbanen, maar ook
grote drijvers van 3 tot 3.5 meter
doorsnee voor de baggerindustrie.
Volgens Van Gils, de 'geestelijke
vader van de kunststofdag', is in
novatie van groot belang. „Steeds
proberen we nieuwe producten te
maken of productieprocessen te
verbeteren. Zo hebben de produc
tietijd van bierkoelers enorm kun
nen versnellen. We gaan ook vaak
bij de klant kijken en proberen
sneller en goedkoper te produce
ren." Sinds anderhalf jaar hebben
wc de productie verbeterd en wer
komen. „Dat heeft te maken met de
veiligheid. Er zitten acht tot tien
airbags in een auto. Er worden
kooiconstructies aangebracht. Als
je een motor van nu in een VW
Golf uil 1974 zet die 800 kilo
weegt, dan zou hij heel zuinig rij
den. Maar een Golf weegt nu meer
dan 1000 kilo. Een groot verschil.
Ook voor het comfort zijn ze
zwaarder geworden. Tegenwoordig
is alles bekleed."
De eerste Kever die Bentschap
Knook reed, was in 1961 gebouwd,
zijn tweede in 1959. Dick reed ook
nog in een Kever uit 1.967 en die
rijdt nog steeds rond. Dorpsgenoot
Rob van der Klugt - een fervent
autoliefhebber - bezit het type uit
dat bouwjaar. De Kever had vol
gens de Smurdiekenaar een goede
naam. „Ze werden gekocht omdat
ze het altijd deden. Betrouwbaar
heid is typisch voor Volkswagen.
Nu gaat het allemaal om beleving.
Alle merken brengen glossy auto
bladen uit. Vroeger was een auto
een vervoersmiddel, nu is het en
tertainment. Elk merk heeft voor
elke segment wel een auto. De con
currentie is groter geworden. Het
autobezit neemt ook niet zo veel
meer toe. Alle merken moeten in
eikaars vijver roeren. Daarom is
het belangrijk dat je je eigen klan
ten supertevreden houdt zodat ze
niet voor een ander merk kiezen."
Een ander groot verschil is dat au
to's veel meer op elkaar zijn gaan
lijken. „Tussen een Kever en een
Opel Kadett bestond indertijd een
wereld van verschil ook al waren ze
voor hetzelfde segment bestemd.
Nu zijn alle modellen bijna hetzelf
de. Dat komt omdat ze allemaal
door dezelfde windtunnels gaan. Ze
zijn aan dezelfde eisen gebonden.
Het is voor een merk tegenwoordig
lastig om zich te onderscheiden."
Bentschap Knook neemt afscheid
van het werk in een periode dat er
ook auto's op de markt komen die
op elektriciteit, biogas of samenge
perst aardgas rijden om de uitstoot
van C02 te verminderen. „Die ver
anderingen gaan geleidelijk. Als er
niet voldoende pompen voor zijn
ken we niet meer met producten op
voorraad." Van Gils noemde de
lean manufactering, de Engelse be
naming voor 'slanke productie'.
Daarbij wordt zo veel mogelijk
verspilling tegengegaan, en zaken
die geen toegevoegde waarde heb
ben, uitgebannen. Het leidt tot pro
ductieverhoging en tot het verlagen
van de kosten. Bij Dragon Plastis
werken ongeveer twintig werkne
mers. Van Gils die volgend jaar
zestig wordt, werkt aan zijn opvol-,
ging. Zijn zoon Rick van Gils uit
Halsteren doet nu de interne orga
nisatie. De Graaf is verkoopleider
en Elisca de Jonge, (beiden uit
Sint-Annaland), assisteert de lei
dinggevenden. Op de kunststofdag
waren vooral bedrijven uit de regio
uitgenodigd, zoals Plastica Ther-
moforming in Bergen op Zoom,
Europlex uit Roosendaal. Van ver
der kwamen Gebrema uit Nuenen
en de Haarlemse Modelmakerij en
Studio Jan Melis uit Rotterdam. Ti-
mo Osse van Plastica liet een knal
rode schaal zien van kunststof die
gebaseerd was op scherven van
aardewerk die zijn gevonden bij
opgravingen in Bergen op Zoom.
De binnenkant was glimmend ge
maakt, verwijzend naar het glazuur
van de schalen. De ontwerper was
er cum laudc voor geslaagd aan de
Design Academy in Eindhoven. Ze
worden verkocht in designwinkels
en musea.
Op de tafel van het Haarlemse be
drijf trok een matrijs voor een elek
trische gitaar de aandacht. Ronald
Philippo vertelde dat de gitaar be
stemd was voor een Amerikaanse
gitarist waarvan hij de naam niet
bekend mocht maakte. „Ik heb een
geheimhoudingsverklaring moeten
tekenen." De matrijs was op de
Technische Universiteit van Delft
ontwikkeld. Het bedrijf uit Vught
maakt onder meer hulpstukken
voor popgroepen. Ze kunnen er
hun drumstel mee op het podium
fixeren. U2 is een van de afnemers.
Europlex houdt zich onder meer
bezig met de productie van kunst
stof glas voor led-verlichting. De
vraag daarvoor neemt tot om de
uitstoot van C02 te verminderen.
Het bedrijf toonde een duikklok
van kunststof, naar het idee van een
jonge ontwerper.
dan worden er geen auto's gepro
duceerd. En als er niet voldoende
auto's worden gemaakt, komen er
ook geen pompen. Het is er ook
maar net na welke lobby er sterker
is. Biogas leek door te breken,
maar is nu weer minder in de be
langstelling. Maïs verbouwen om
een auto te .laten rijden, terwijl er
mensen omkomen van de honger.
Het is allemaal nog niet zo eenvou
dig, maar auto's zullen er blijven
rijden."
De naam van de garage in Bergen
op Zoom veranderde steeds. Eerst
was het Volkswagen dealer, Audi,
Warande, de Nieuwe Warande, Au
to Bergen op Zoom en tenslotte
Autokar in Steenbergen. De laatste
jaren voor de sluiting van de gara
ge aan de Rooseveltlaan waren on
rustig, zegt Dick. Dat had onder
meer te maken met de verdeling
van de markt voor de importeur. Er
werkten 15 man in Bergen. „Auto-
Kar in Steenbergen wist het dealer
schap eruit te slepen, maar de
werkplaats was daar volledig bezet.
Bergen zou dicht gaan. De ver
wachting was dat de klanten mee
zouden gaan naar Steenbergen. Ik
had toen al het plan om eerder te
stoppen. Dat had gekund in augus
tus 2008, maar de overgang naar
Steenbergen verliep soepel. Ik kon
gewoon mee. Er stond niks op pa
pier. Het ging gewoon op z'n
Steenbergs, heel gemoedelijk. We
zijn op vrijdag in Bergen gestopt,
in het weekend is het gereedschap
overgebracht en maandag zijn we
er met acht man uit in Steenbergen
aan de slag gegaan. De sfeer was er
fantastisch. Ik heb het er buitenge
woon naar mijn zin gehad. En ze
hebben er hondstrouwe klanten. Ik
ben nog even gebleven. Het bedrijf
waar je zo lang hebt gewerkt,
wordt toch ook een beetje van je
zelf. Je trekt je alles aan wat er in
het bedrijf gebeurt. Ik ben gezond
en kon nog tot mijn 62ste doorwer
ken. Mijn baas Jan Bruijnzeel, had
er geen probleem mee."
De Nederlandse Patiëntenvereni
ging (NPV) afdeling Zeeland heeft
de oorkonde 'genomineerd voor de
mantelzorgprijs 2009' ontvangen
van Mezzo, de landelijke vereni
ging voor mantelzorgers en vrijwil-
ligerszorg. De NPV heeft in sep
tember op drie plaatsen in Zeeland,
waaronder Tholen een verwenmid
dag voor mantelzorgers gehouden,
en daarmee had de organisatie een
nominatie in de wacht gesleept. Van
de elf genomineerden is de stichting
logeerhuis Twente als winnaar uit
de bus gekomen. Het logeerhuis
biedt opvang voor mantelzorgers en
verzorgenden.
Mevr. Coppoolse en dhr. Hartman
zijn door b. en w. voor een tweede
zittingsperiode herbenoemd in de
cliëntenraad van de gemeente Tho
len. Die cliëntenraad adviseert het
college over onderwerpen op het
gebied van sociale zaken. Er is nog
een vacature, want dhr. Berm wil
stoppen met zijn activiteiten voor de
cliëntenraad.
De fractie van de PvdA wil van b.
en w. weten of er al een afspraak is
gemaakt met omwonenden en eige
naar A. Alkema van het hagelkanon
in Sint-Maartensdijk om het ge
bruik en het nut van het apparaat te
bespreken. Dat onderhoud was voor
oktober gepland. Omwonenden
zouden de gelegenheid krijgen hun
ervaringen en eventuele bezwaren
toe te lichten. Op grond van deze
bespreking zou volgens de PvdA
een goed besluit genomen kunnen
worden over het afgeven van een
vergunning voor het anti-hagel-
kanon. Er is nu sprake van een
proef.
De provincie trekt gedurende zes
jaar 175.0CX) euro per jaar uit voor
het beheer van akkerranden. Voor
2010 komt er 76,9 ha bij, waarvan
72,9 ha verlenging. Daarmee stijgt
het totaal van 520 naar 523,9 ha ak
kerranden. De ZLTO zorgt voor een
collectief beheersplan.
B. en w. hebben een voorstel van de
Veiligheidsregio Zeeland over het
nakomen van brandweerlieden,
naast zich neergelegd. In het kader
van het dekkingsplan brandweer
Zeeland had de Veiligheidsregio be
paald, dat vrijwilligers niet meer op
eigen gelegenheid naar een uitruk
mogen als de brandweerauto al uit
de kazerne vertrokken is. De onder
deelscommissie, de vertegenwoor
diging van de vrijwilligers, had
daar bezwaar tegen gemaakt. Het
komt vaker, voor dat vrijwilligers
op hun werk zijn of in een andere
kern dan hun woonplaats en de ge
zamenlijke uitruk missen. Ze rijden
dan met hun eigen auto naar de
brand of het ongeluk. Soms zijn ze
hard nodig omdat het aantal vrij
willigers (overdag) heel beperkt is.
Dat kwam onlangs nog naar voren
in Tholen, waar geen van de vier
chauffeurs inzetbaar was. Sint-
Maartensdijk moest toen ingezet
worden. Volgens de Vciligheidsre-
gio zouden vrijwilligers die te laat
zijn, in de kazerne moeten wachten
of ze nodig zijn of niet. De onder
deelscommissie en de leiding van
de Thoolse brandweer vinden dat
ze wel met eigen vervoer moeten
kunnen nakomen, mits dit veilig en
verantwoord gebeurt. B. en w. heb
ben dat advies overgenomen en het
voorstel van de Veiligheidsregio
voor het zogenaamde nakomproto-
col naast zich neergelegd.-
Bij de tafel van Dragon Plastics toont Cor van Gils de elementen waarmee een salontafel kan worden samengesteld. Achter en naast hem
Martijn van der Graaf Rick van Gils en Elisca de Jonge.