Aquacultures in de schijnwerpers Met nieuw tankschip Aswintha wordt het vaargebied groter Damwand en ontwikkelen havengebied losgekoppeld Thoolse kanten mutsen in museum in Spanje te zien Voor nieuwe projecten ligt 2,8 miljoen euro klaar Watersport vernieuwt 2 steigers Provincie werkt aan fietspad tussen Smurdiek en Stavenisse Verteller Hakim Traïda speelt dromendief in Oud-Vossemeer Warme sanering in binnenvaart Donderdag 12 november 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Het gemeentebestuur stelt alles in het werk om vóór het komende toeristenseizoen de damwand in de Sint-Anna- landse (jacht)haven te vervangen. Er is een bedrijf in de arm genomen dat momenteel de technische aspecten on derzoekt om tóch weer een klassieke damwand te reali seren. Het project wordt losgekoppeld van de andere plannen voor het havengebied, zei wethouder Goossen in de commissie bestuurszaken. Thoolse kanten mutsen uit de collectie van streekmuse um De Meestoof zijn momenteel te bewonderen in het Spaanse Léon. Samen met de mantilla's uit het land zelf: hoofdsluiers van zwarte kant die over een rechtstaande kam worden gedragen. De Thoolse mutsen, gemaakt van Beverse kant, zijn er heel goed ontvangen, zegt Marian Muller-Roks. De Halsterse is docent kantklossen en schreef enkele jaren geleden een boekje over kant op Tholen. Vier van de vijf projecten die subsidie ontvangen in het kader van een vernieuwende aanpak bij aquacultures lo pen binnen de gemeente Tholen. Wim van Nieuwenhuij zen uit Sint Philipsland, Adrie Cornelisse uit Stavenisse en Kees Kloet uit Sint-Maartensdijk werden tijdens de Thoolse ondernemersavond in de schijnwerpers gezet. Onder leiding van wethouder Goossens vertelden ze ovef hun activiteiten. Visserijfonds Kantoor Tholense Boys Omleiding via Poortvliet en Sint-Annaland Stefan Kuhn en Peter Boontjes exploiteren schepen vanuit Tholen De nieuwe Aswintha, het binnenvaartschip van Stefan Kuhn en Peter Boontjes uit Tholen, is al volop in de vaart. Op 1 november nam het tankschip zijn eerste la ding in bij Dow Chemical in Terneuzen voor een Duitse fabriek in Marl-Huls aan een van de kanalên in West- Duitsland. Het schip is met zijn afmetingen uitermate geschikt voor het bevaren van de kanalen in dit deel van Duitsland, een van de grootste industriegebieden in Eu ropa. Van de helling 11 Havenplateau Sint-Annaland vóór toeristenseizoen op orde Twee zomers inmiddels is een flink deel van het havenplateau in Sint- Annaland met dranghekken afgeslo ten omdat de damwand mogelijk in stabiel is. Maatregelen werden tot nu gekoppeld aan de plannen voor woningbouw (woontorens) op het plateau. Daardoor duurt het lang voor er iets gebeurt. Nu er inmid dels vijftien bezwaren zijn inge diend tegen onder meer de woonto rens, gaat het allemaal nog langer duren. Het betekent in ieder geval dat een explqitatieopzet voor het ontwikkelen van het gebied op zich laat wachten. De CU vroeg in de commissie om deze voor 1 decem ber aan de gemeenteraad te ver strekken, maar wethouder Goossen was duidelijk: „Die datum is niet haalbaar." Overigens blijft het stre ven om de verschillende bestem mingsplannen in de eerste helft van volgend jaar vastgesteld te hebben. „Graag hebben we de damwand voor het vaarseizoen 2010 gereed", aldus de wethouder. Aan het defini tieve ontwerp wordt gewerkt en de financiële gevolgen op een rij gezet. Daarna kan het bestek opgesteld worden en het karwei aanbesteed worden, geven burgemeester en wethouders de stand van zaken weer naar aanleiding van een vraag van de VVD. De CU vroeg zich af of de tijdsplanning hard is te maken. En ABT trok deze openlijk in twij fel. „Het heien voor de hoogbouw in verband met de invloed op de sta biliteit én de onzekerheid over hoe hoog de woontorens worden, dat zijn allemaal factoren die de plaat sing van de damwand vertragen", meende J.J.P.A. Boulogne. Hij sprak van een onzekere situatie en was benieuwd naar de volgorde van de werkzaamheden. Goossen legde daarop uit dat de projecten weer uit elkaar worden getrokken en dat een technisch onderzoek aan de gang is. De insteek blijft om vóór I april ge reed te zijn. Maar lukt dat niet, dan wordt de damwand pas in de winter aangepakt, na het tóeri stenseizoen. RFT deed een .suggestie aan de hand waardoor sneller gewerkt kan worden, volgens M.J.. Klippcl de enige mogelijkheid om de damwand in Sint-Annaland ook daadwerkelijk op de gewenste datum klaar te heb ben. 'Design en construct' houdt in dat een aannemer een werk besteks- gereed maakt, in plaats van de op drachtgever. Het bespaart, aldus Klippcl, tijd en geld. „Zoiets als een damwand is voor onze organisatie geen dagelijkse kost, dat moet je routiniers laten doen." Wal RFT be treft wordt deze werkwijze niet al leen voor Sint-Annaland, maar ook voor de damwand in de haven van Stavenisse gehanteerd. Watersportvereniging Sint-Anna land investeert in 2010 in vernieu wingen van de jachthaven. Dal heb ben de leden zaterdagmiddag goedgekeurd. De steigers AB en IJ zijn inmiddels gesloopt. Er zal wor den gebaggerd en.er komen nieuwe, verbeterde steigers met elektriciteit en water bij iedere ligplaats. De le den krijgen volgend jaar met een elektronisch kaartsysteem toegang tot de jachthaven. De vereniging voert het werk allemaal zelf uit met behulp van vele vrijwilligers en in zet van bedrijven. Om alles te kun nen betalen, gaat het liggeld vol gend jaar wel met 3% omhoog. De begroting omvat 450.000 euro. Voorzitter Caroline van Doorn was blij een kandidaat te hebben voor de al langer bestaande vacature van se cretaris. Op de volgende ledenverga dering kan de benoeming plaatsvin den. De evenementenkalender 2010 is weer goed gevuld met o.a. de opc- ningstocht naar Goes, een voorjaars- tocht naar de Engelse oostkust, de schout- en schepenenrace op zater dag 26 juni en Musica Nautica op za terdag 10 juli. Dit naast de gebruike lijke zeil-, vis- en jeugdwedstrijden. Mee stoof leent collectie uit voor expositie in Léon Marian Muller kende, mede door haar contacten bij het schrijven van 'Tederheid voor draden', de mutsen die in het Sint-Annalandse museum bewaard worden. Dat leidde ertoe dat ze drie jaar geleden uitgeleend zijn voor een expositie in het Belgi sche Temse. Daar is de kantschool Artofil gevestigd, waar Muller les sen volgde. Artofil onderhoudt con tacten met een kantschool in Tor- desillas, in het noordwesten van Spanje. Vertegenwoordigers daar van zagen de Thoolse mutsen in Temse en waren er weg van. De Halsterse vindt dat niet vreemd: „Ik blijf erbij dat de Thoolse muts één van de mooiste is die er zijn. Vooral de prachtige bloemmotieven zijn bijzonder." Ze zijn gemaakt van Be verse, ook wel Rijsselse, kant met Kieldrcëhts borduurwerk. Tordesillas is de plaats waar in de 16de eeuw de Castiliaanse koningin Johanna de Waanzinnige overleed na jarenlang opgesloten te zijn ge weest. Zij was het thema voor een manifestatie met exposities op vier plaatsen, een kantwedstrijd en een kantcongres. Eén daarvan in het Museo Etnografico in Léon, het vol kenkundig museum dat nog maar een jaar bestaat. In de fraai uitge voerde en rijk geïllustreerde catalo gus prijkt een foto van Cock Stout- jesdijk* uit Tholen mét kanten muts en bijbehorende sieraden. Het logo van De Meestoof ontbreekt even min. „Er waren twee ruimten in het museum gevuld met de kanten mut sen en de mantilla's", vertelt Mul ler. Zij had ook prikkingen (patro nen) en borduurtekeningen van de familie Werkers (kanthandelarcn) beschikbaar gesteld. En op zes zwarte panelen waren detailfoto's te zien van de hoofdsieraden van de Thoolse dracht. Uit Sint-Annaland zijn 22 mutsen, twaalf mutsenbodems, drie stroken en twee kanten kleedjes (van. mut sen gemaakt) naar Léon gebracht. „Ook enkele West-Brabanste mut sen, maar puur om het verschil te la ten zien." De tere borduurwerken zijn - in zuurvrij papier en zuurvrije dozen verpakt - met de auto naar Spanje gebracht door mensen van Artofil. „Zij brengen ze ook weer terug." De belangstelling voor het fijne borduurwerk was in Spanje enorm, zegt Muller. „Er waren na tuurlijk mensen uit België en Ne derland. Maar ook uit Australië, Duitsland en Zweden." Ook de pers besteedde er veel aandacht aan. De Halsterse vindt het fijn dat het Sint- Annalandse museum op die manier in de kijker komt. „Ik ben ook blij dat het museum de mutsen beschik baar heeft willen stellen voor deze expositie. En het was leuk dat ik de schakel mocht zijn." Muller geeft in haar woonplaats lei ding aan een kantklosgroep bij heemkundekring Halchtcrth. Ook had ze tot vorig jaar een groepje van drie dames uit Sint-Maartensdijk onder haar hoede. In januari gaat ze in Temse als gastdocent voor Mc- chelse kant aan de slag. De Thoolse mutsen zijn nog tot 29 november in Léon te zien, daarna staan ze tot be gin januari in Tordesillas. Een aantal Thoolse mutsen wordt in Léon getoond mét afbeelding van de vrouwen die ze droegen. Op de ondernemersavond leggen Kees Kloet, Wim van Nieuwenhuijzen en Adrie Cbrnelisse v.l.n.r. uit waar ze in de viskweek tegen aan lopen. Van Nieuwenhuijzen is van oor sprong akkerbouwer, maar heeft als neventak het project de mosselakker opgezet voor extensieve algen- en schelpdierenkweek in buitenvijvers. Hij kan het hele jaar door het in fo liebassins gekweekte mosselzaad leveren aan hangculturesbedrijvcn. Sinds eind 2007 is Van Nieuwen huijzen bezig met het vijf jaar lo pende project. „Ik ben er behoorlijk optimistisch over", liet hij de vele Thoolse ondernemers weten in het gemeentehuis. Adrie Cornelisse is voormalig mos sel kweker en stapte over naar de zil- te groente- en viskweek. De inten sieve tarbotkwcck doet hij binnen, de zeekraal- en lamsoorproductie gebeurt builen aan de Keetenweg in Stavenisse, vlak onder de zeedijk langs de Oosterschclde. „We zitten daar heel goed", vertelde Cornelis se. Het zoute grondwater is kiemvrij en dat is voor zijn bedrijf Grovisco veel beter dan het Oosterscheldewa- tcr. dat bij de kweek wel eens pro blemen zou kunnen geven. Met een bijdrage van de provincie kan hij dichtbij de natuur voor duurzame productie zorgen. Alleen zit in de afzet een beetje de klad omdat Rus land weggevallen is, maar er gaat nu veel tarbot naar Schotland. „Er zijn in deze sector nog vele stappen te maken", bracht Kees Kloet uit Sint-Maartensdijk naar vo ren. Hij adviseert nu bedrijven die met viskweek in recirculatie-syste men bezig zijn. Kloet kent de sector al 20 jaar en weet uit eigen ervaring dat aquacultures iets is van vallen en opstaan. Een initiatief met een tar- botkwckcrij in Yerseke strandde, maar hij geeft de moed niet op. „We moeten meer lokaal gaan produce ren", is de stelling van Kloet, meld de dat er 50 miljoen euro omgaat in deze voor velen onbekende branche. Ook voor Rinus Geuze uit Stavenis se, die pleitte voor een open dag bij Grovisco, zodat de Stavenissenaars dit bedrijf bij hun dorp beter zouden leren kennen. Cornelisse zag een grote open dag niet direct zitten, maar 20 bezoekers in mei/juni bij de productie van zeegroenten zijn wel kom. i De provincie Zeeland stelt van 2010 tot en met 2013 een bedrag van 2,8 miljoen euro beschikbaar voor vis- serijgerelateerde projecten. Een ad vies van de in juni opgerichte lokale visserijgroep Zeeland o.l.v. gedepu teerde Poppelaars aan het ministerie van LNV heeft hiervoor gezorgd. Het bedrag is een combinatie van Europees, nationaal en regionaal geld. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet er sprake zijn van vernieuwing, diversificatie en samenwerking. Het ontwikkelen van nieuwe productiemethoden en afzetmarkten, de promotie van vis serijproducten en de versterking van de identiteit van vissersdorpen zijn voorbeelden van initiatieven die in aanmerking kunnen komen. De pro vincie betaalt er 415.000 euro aan mee. Projecten kunnen tot 31 janu ari worden ingediend bij LNV. Men kan gebruik maken van een pre toets voordat het definitieve verzoek wordt ingediend. gesleept en van daaruit op een schip naar Werkendam vervoerd voor de afbouw bij firma De Waal Machine fabriek. Boontjes en Kuhn volgden de bouw in Tsjechië en Werkendam op de voet. Boontjes: „In Werken dam hebben Marcel Roodhart en Frank Gallen van Euromariteam ons door heel het proces begeleid. Ze zijn als sinds 1997 onze vrienden. We hebben er veel aan te danken." De kapitein op de Aswintha is Ron- ny Wolf die sinds een paar jaar in Tholen woont. Hij is ook steeds bij de albouw, die 4,5 maand heeft ge duurd, betrokken geweest. „Hij heelï er de laatste maanden ook zijn steentje aan bij gedragen." Zowel Boontjes en Kuhn hebben op de eer ste reis van de Aswintha meegeva- ren. Ze doen dat overigens regelma tig ook al varen ze zelf niet meer dagelijks. Peter: „We willen wel weten wat er op de schepen gebeurt. We kunnen ook alle twee insprin gen. Als het nodig is, stap ik of Ste fan op een van de schepen." De Aswintha wordt bevracht door een Duitse verlader in Hamburg. Daar werken ze al sinds 1997 -mee samen. De Aswintha zal vooral la ding halen bij bedrijven langs de ka nalen in hel Ruhrgcbied. „Ze zullen dan de Rijn opvaren en hun lading naar Keulen of naar Amsterdam brengen." De twee schippers werken al sinds 1997 samen. Ze hadden eerste ie der een b.v., maar besloten om sa men een onderneming te begin nen: Emcrgo Shipping. Boontjes exploiteerde de Sophia die in 1992 was gebouwd. Even scheidden de wegen zich. Kuhn liet in 2002 As wintha te water. Boontjes in 2003 de Sophia. Na een paar jaar zelf te hebben gevaren, besloten ze om samen verder te gaan. Sinds een jaar of vier varen ze niet meer zelf. Ruim een jafJir geleden ves tigden ze zich aan de Energieweg, in het pand van aannemer Paul Deurloo. Kuhn: „Wc hadden eerst een loodsje verderop en werkten ieder van huis uit. Dat werd op den duur onhandig. Toen we Paul vroegen een tekening te maken om er een kantoor boven in te richten, wees hij ons op deze ruimte. Het is een mooie plek met veel ruimte. Naast het kantoor heb ben we hier ook een loods met voorraad en spullen voor reparaties. Het is een mooi pand en goed be reikbaar." Boontjes houdt zich voor al met de boekhouding en de com merciële zaken bezig, Kuhn met de technische zaken en het personeels beleid. In de toekomst willen de onderne mers ook de Sophia weer vervan gen, maar om daar investeringen voor te doen, zal eerst de econo mie weer aan moeten trekken. De Aswintha is alweer aan zijn twee de reis bezig met een lading vanuit Gelsenkirchen naar Keulen. Aswintha Scheepvaart is sinds dit seizoen hoofdsponsor van Tholen se Boys. Stefan Kuhn: „De club zat een beetje moeilijk nadat de vorige sponsor was afgehaakt. Ik ben zelf vaak op de Bent de vinden omdat mijn twee kinderen. Aswin en Samantha, er al vijf jaar voet ballen." De provincie is maandag gestart met de aanleg van een nieuw fietspad naast de Provincialeweg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse. Geduren de de werkzaamheden wordt het verkeer omgeleid via Poortvliet en Sint- Annaland. De omleidingsroute staat met borden aangegeven. Fietsers wor den via de Weelweg en de Hogeweg gestuurd. Het werk aan de Weelweg en Oudelandseweg wordt als eerste aangepakt en dat duurt tot 24 december. In januari en februari wordt het fiets pad langs de hoofdrijbaan aangelegd en wordt de hoofdrijbaan tussen de Oudelandseweg en de bebouwde kom van Sint-Maartensdijk uitge voerd. De grond die vrijkomt uit de nieuw te graven sloot langs het fiets pad wordt verdeeld over de aangren zende percelen en de grond die vrij komt voor de aanleg van het fietspad wordt benut voor de aanvulling in de berm en talud. Vooraf is er een inventarisatie ge maakt door een architect, de heer F. Sijnesael uit Wcstdorpe, van de status van de gebouwen langs het tracé, die mogelijk schade kunnen ondervinden van de werkzaamheden. Hij kreeg daarvoor 382,50 euro per bouwwerk. met een maximum van 4599 euro ex clusief BTW. Het gaat om 13 wonin gen langs de Provincialeweg van nummer 32 tot en met 66 en de wo ning aan Oudelandseweg 4. Het werk aan het fietspad is uitbe steed aan BAM Wegen B.V. 'regio Zuidwest uit Bergen op Zoom voor een bedrag van 914.(KKJ euro. Andere inschrijvers waren: wegenbouwmaat schappij J. Heijmans B.V. te Roosen daal voor 921.000 euro. Dura Ver meer Infrastructuur B.V. Zuid-West te Rotterdam voor 926.000 euro. aan nemingsbedrijf AVK B.V. te Oude- Tonge voor 936.000 euro, Ballast Ne- dam Infra B.V. te Nicuwegcin voor 943.600 euro en KWS Infra B.V. te Sas van Gent voor 949.000 euro. De van oorsprong Algerijnse artiest Hakim Traïda, vooral bekend van het televisieprogramma Sesamstraat, is zaterdag te zien in De Vossen- kuil in Oud-Vossemeer. Daar treedt hij om drie uur op met zijn familie voorstelling De dromendief. In het verhaal steelt de dromendief de dromen van kinderen, omdat kinderen de mooiste dromen heb ben en vooral veel dromen. De dro mendief kan van heel ver dromen speuren met zijn dromoscoop en met zijn dromenzuiger zuigt hij de dromen van de kinderen leeg. Hij droomt die dromen zelf op om jong te blijven, omdat hij een oude man is die geen dromen meer heeft. Op een dag steelt de dromendief de dromen van de zoon van een uit vinder. Als de uitvinder merkt dat zijn kind geen dromen meer heeft, probeert hij erachter te komen wie dat heeft gedaan. Maar dal is geen gemakkelijke klus. Hakim zorgt voor avontuur met fantasie, muziek en humor voor het hele gezin. Het is ook een interactieve voorstel ling: de verteller betrekt altijd de kinderen en de erbij. Na afloop is er gelegenheid een praatje te ma ken met de grote kindervriend. Kaarten zijn verkrijgbaar via Uit op Tholen, www.stichtinguitoptho- len.nl. Vanuit hun kantoor aan de Energie weg leiden Kuhn (45) en Boontjes (49) hun bedrijf met twee schepen die Tholen als thuishaven Tholen hebben: Aswintha en Sophia. Beide schepen varen dag en nacht: 365 dagen in een jaar, zegt Kuhn. Ze hebben zo'n vijftien man perso neel in dienst. De Aswintha is de opvolger van de Aswintha die Kuhn in 2002 bouwde. „We wilden ver nieuwen. We willen een jonge vloot hebben. De eerste is verkocht. Daar staal nu een andere naam op. De nieuwe heet ook weer Aswintha." De naam is afgeleid van de namen van de twee kinderen van Stefan en Bianea Kuhn, namelijk Aswin en Samantha. Het nieuwe schip is in de vaart ge komen in een periode van economi sche recessie. Maar in de tankvaart gaat het nog redelijk, zeggen de bei de partners in de binnenvaart. Vol gens Boontjes merkt vooral de con tainervaart de krimp van de economie. „Wc hebben op dit mo ment te maken met de gelukkige omstandigheid dal de waterstand van de rivieren laag is zodat er min der diep geladen kan worden. De capaciteit wordt over meer schepen verdeeld. Er is hetzelfde werk voor meer schepen." En volgens Kuhn is de nieuwbouw van schepen nog steeds nodig. „Alle schepen die met chemische- en pet rochemische stoffen varen moeten in 2017 dubbelwandig zijn uitge voerd. Dan mogen bepaalde stoffen niet meer door enkelwandige sche pen worden vervoerd." De Aswintha voldoet daar aan. Het schip is voor de toekomst gebouwd. Het schip is 110 meter lang, 11,40 breed, 3,52 meter hoog en kan 2520 ton lading vervoeren. De Aswintha kan onder bruggen door varen van 4,70 hoogte. In schipperstermen wordt de hoogte die het schip heeft om onder de bruggen te kunnen varen aangeduid met de kruiphoogte of kruiplijn. Bij de Aswintha is dat 4,60 meter. Hij is 1,10 meter lager dan de eerste As wintha en dat betekent dat hij beter geschikt is voor de kanalen in West- Duitsland. En daarmee wordf'hel vaargebied uitgebreid, zegt Boon tjes. De Aswintha vervoert 'alles wat vloeibaar is, chemische en pe trochemische stoffen, gasolie, ben zine.' Alle laadtanks zijn er speciaal voor gecoat. Was de eerste Aswintha uitgerust met een enkelvoudig leidingsys teem. de nieuwe heeft een. dubbel systeem van leidingen. Dat houdt in dat -er tegelijkertijd chemische vloeistoffen én mineralen kunnen worden vervoerd. Kuhn: „Op die manier hebben we ons meer gespe cialiseerd en kunnen we op twee markten tegelijk meedoen. We kun nen twee partijen pakken die echt helemaal van elkaar gescheiden zijn." Het casco van de Aswintha werd in Tsjechië gebouwd, op scheepswerf Barkmet, een voormalige steenfa briek in Lovosice. Daar^ werd het schip ook te watergclaten. Bianca Kuhn doopte het schip. Boontjes: „Het Was een spectaculair gëziëht om het schip dwars van de helling af te zien gaan." Het schip werd ver volgens via de Elbe naar Hamburg binnenvaart. Een warme in plaats van een koude sanering. Daar werkt de Rabobank aan, vertelde topman Piet Moerland op de Thoolse onderncmersavond. Hij had de binnenvaart en de glastuinbouw genoemd als sectoren waarin sprake is van een overcapaciteit. Dat zal zich ook in 2010 nog voortzetten en daarom is er volgens Moerland een verdere afbouw nodig. Voor de binnenvaart voert de Rabobank een sectorbeleid. vertelde Moerland, want 60% van de binnenvaart bankiert bij de Rabo. Rinus de Korte uit Tholen, oud-ondernemer en bestuurder in de binnen vaart, had de problematiek aangekaart. „De binnenvaart staat er heel slecht voor", hield De Korte voor aan Moerland. Die beaamde dat en zei dat er een reductie van tussen de 50 en 70% zal moeten plaatsvinden. „Met le vensvatbare bedrijven proberen we tot het uiterste door te gaan. Samen met de overheid en de schippers voeren w;e nu een sectorbeleid om de overcapa citeit aan te pakken. We zullen een periode van 2 tot 3 jaar moeten over bruggen. De binnenvaart blijft immers nodig, want de wegen zitten verstopt. Daarom dient er een warme sanering plaats te vinden. Op redelijk korte ter mijn denken wc met een oplossing te kunnen komen", zei Piet Moerland op de Thoolse ondernemersavond in het gemeentehuis. Stefan Kuhn (links) en Peter Boontjes hebben sinds vorig jaar een kantoor aan de Energieweg in Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 11