Aquacultures in de schijnwerpers
Met nieuw tankschip Aswintha
wordt het vaargebied groter
Damwand en ontwikkelen
havengebied losgekoppeld
Thoolse kanten mutsen in
museum in Spanje te zien
Voor nieuwe projecten ligt 2,8 miljoen euro klaar
Watersport
vernieuwt
2 steigers
Provincie werkt aan fietspad
tussen Smurdiek en Stavenisse
Verteller Hakim Traïda speelt
dromendief in Oud-Vossemeer
Warme sanering in binnenvaart
Donderdag 12 november 2009
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Het gemeentebestuur stelt alles in het werk om vóór het
komende toeristenseizoen de damwand in de Sint-Anna-
landse (jacht)haven te vervangen. Er is een bedrijf in de
arm genomen dat momenteel de technische aspecten on
derzoekt om tóch weer een klassieke damwand te reali
seren. Het project wordt losgekoppeld van de andere
plannen voor het havengebied, zei wethouder Goossen in
de commissie bestuurszaken.
Thoolse kanten mutsen uit de collectie van streekmuse
um De Meestoof zijn momenteel te bewonderen in het
Spaanse Léon. Samen met de mantilla's uit het land zelf:
hoofdsluiers van zwarte kant die over een rechtstaande
kam worden gedragen. De Thoolse mutsen, gemaakt van
Beverse kant, zijn er heel goed ontvangen, zegt Marian
Muller-Roks. De Halsterse is docent kantklossen en
schreef enkele jaren geleden een boekje over kant op
Tholen.
Vier van de vijf projecten die subsidie ontvangen in het
kader van een vernieuwende aanpak bij aquacultures lo
pen binnen de gemeente Tholen. Wim van Nieuwenhuij
zen uit Sint Philipsland, Adrie Cornelisse uit Stavenisse
en Kees Kloet uit Sint-Maartensdijk werden tijdens de
Thoolse ondernemersavond in de schijnwerpers gezet.
Onder leiding van wethouder Goossens vertelden ze ovef
hun activiteiten.
Visserijfonds
Kantoor
Tholense Boys
Omleiding via Poortvliet en Sint-Annaland
Stefan Kuhn en Peter Boontjes exploiteren schepen vanuit Tholen
De nieuwe Aswintha, het binnenvaartschip van Stefan
Kuhn en Peter Boontjes uit Tholen, is al volop in de
vaart. Op 1 november nam het tankschip zijn eerste la
ding in bij Dow Chemical in Terneuzen voor een Duitse
fabriek in Marl-Huls aan een van de kanalên in West-
Duitsland. Het schip is met zijn afmetingen uitermate
geschikt voor het bevaren van de kanalen in dit deel van
Duitsland, een van de grootste industriegebieden in Eu
ropa.
Van de helling
11
Havenplateau Sint-Annaland vóór toeristenseizoen op orde
Twee zomers inmiddels is een flink
deel van het havenplateau in Sint-
Annaland met dranghekken afgeslo
ten omdat de damwand mogelijk in
stabiel is. Maatregelen werden tot
nu gekoppeld aan de plannen voor
woningbouw (woontorens) op het
plateau. Daardoor duurt het lang
voor er iets gebeurt. Nu er inmid
dels vijftien bezwaren zijn inge
diend tegen onder meer de woonto
rens, gaat het allemaal nog langer
duren. Het betekent in ieder geval
dat een explqitatieopzet voor het
ontwikkelen van het gebied op zich
laat wachten. De CU vroeg in de
commissie om deze voor 1 decem
ber aan de gemeenteraad te ver
strekken, maar wethouder Goossen
was duidelijk: „Die datum is niet
haalbaar." Overigens blijft het stre
ven om de verschillende bestem
mingsplannen in de eerste helft van
volgend jaar vastgesteld te hebben.
„Graag hebben we de damwand
voor het vaarseizoen 2010 gereed",
aldus de wethouder. Aan het defini
tieve ontwerp wordt gewerkt en de
financiële gevolgen op een rij gezet.
Daarna kan het bestek opgesteld
worden en het karwei aanbesteed
worden, geven burgemeester en
wethouders de stand van zaken
weer naar aanleiding van een vraag
van de VVD. De CU vroeg zich af
of de tijdsplanning hard is te maken.
En ABT trok deze openlijk in twij
fel. „Het heien voor de hoogbouw
in verband met de invloed op de sta
biliteit én de onzekerheid over hoe
hoog de woontorens worden, dat
zijn allemaal factoren die de plaat
sing van de damwand vertragen",
meende J.J.P.A. Boulogne. Hij
sprak van een onzekere situatie en
was benieuwd naar de volgorde van
de werkzaamheden. Goossen legde
daarop uit dat de projecten weer uit
elkaar worden getrokken en dat een
technisch onderzoek aan de gang is.
De insteek blijft om vóór I april ge
reed te zijn. Maar lukt dat niet, dan
wordt de damwand pas in de winter
aangepakt, na het tóeri stenseizoen.
RFT deed een .suggestie aan de
hand waardoor sneller gewerkt kan
worden, volgens M.J.. Klippcl de
enige mogelijkheid om de damwand
in Sint-Annaland ook daadwerkelijk
op de gewenste datum klaar te heb
ben. 'Design en construct' houdt in
dat een aannemer een werk besteks-
gereed maakt, in plaats van de op
drachtgever. Het bespaart, aldus
Klippcl, tijd en geld. „Zoiets als een
damwand is voor onze organisatie
geen dagelijkse kost, dat moet je
routiniers laten doen." Wal RFT be
treft wordt deze werkwijze niet al
leen voor Sint-Annaland, maar ook
voor de damwand in de haven van
Stavenisse gehanteerd.
Watersportvereniging Sint-Anna
land investeert in 2010 in vernieu
wingen van de jachthaven. Dal heb
ben de leden zaterdagmiddag
goedgekeurd. De steigers AB en IJ
zijn inmiddels gesloopt. Er zal wor
den gebaggerd en.er komen nieuwe,
verbeterde steigers met elektriciteit
en water bij iedere ligplaats. De le
den krijgen volgend jaar met een
elektronisch kaartsysteem toegang
tot de jachthaven. De vereniging
voert het werk allemaal zelf uit met
behulp van vele vrijwilligers en in
zet van bedrijven. Om alles te kun
nen betalen, gaat het liggeld vol
gend jaar wel met 3% omhoog. De
begroting omvat 450.000 euro.
Voorzitter Caroline van Doorn was
blij een kandidaat te hebben voor de
al langer bestaande vacature van se
cretaris. Op de volgende ledenverga
dering kan de benoeming plaatsvin
den. De evenementenkalender 2010
is weer goed gevuld met o.a. de opc-
ningstocht naar Goes, een voorjaars-
tocht naar de Engelse oostkust, de
schout- en schepenenrace op zater
dag 26 juni en Musica Nautica op za
terdag 10 juli. Dit naast de gebruike
lijke zeil-, vis- en jeugdwedstrijden.
Mee stoof leent collectie uit voor expositie in Léon
Marian Muller kende, mede door
haar contacten bij het schrijven van
'Tederheid voor draden', de mutsen
die in het Sint-Annalandse museum
bewaard worden. Dat leidde ertoe
dat ze drie jaar geleden uitgeleend
zijn voor een expositie in het Belgi
sche Temse. Daar is de kantschool
Artofil gevestigd, waar Muller les
sen volgde. Artofil onderhoudt con
tacten met een kantschool in Tor-
desillas, in het noordwesten van
Spanje. Vertegenwoordigers daar
van zagen de Thoolse mutsen in
Temse en waren er weg van. De
Halsterse vindt dat niet vreemd: „Ik
blijf erbij dat de Thoolse muts één
van de mooiste is die er zijn. Vooral
de prachtige bloemmotieven zijn
bijzonder." Ze zijn gemaakt van Be
verse, ook wel Rijsselse, kant met
Kieldrcëhts borduurwerk.
Tordesillas is de plaats waar in de
16de eeuw de Castiliaanse koningin
Johanna de Waanzinnige overleed
na jarenlang opgesloten te zijn ge
weest. Zij was het thema voor een
manifestatie met exposities op vier
plaatsen, een kantwedstrijd en een
kantcongres. Eén daarvan in het
Museo Etnografico in Léon, het vol
kenkundig museum dat nog maar
een jaar bestaat. In de fraai uitge
voerde en rijk geïllustreerde catalo
gus prijkt een foto van Cock Stout-
jesdijk* uit Tholen mét kanten muts
en bijbehorende sieraden. Het logo
van De Meestoof ontbreekt even
min. „Er waren twee ruimten in het
museum gevuld met de kanten mut
sen en de mantilla's", vertelt Mul
ler. Zij had ook prikkingen (patro
nen) en borduurtekeningen van de
familie Werkers (kanthandelarcn)
beschikbaar gesteld. En op zes
zwarte panelen waren detailfoto's te
zien van de hoofdsieraden van de
Thoolse dracht.
Uit Sint-Annaland zijn 22 mutsen,
twaalf mutsenbodems, drie stroken
en twee kanten kleedjes (van. mut
sen gemaakt) naar Léon gebracht.
„Ook enkele West-Brabanste mut
sen, maar puur om het verschil te la
ten zien." De tere borduurwerken
zijn - in zuurvrij papier en zuurvrije
dozen verpakt - met de auto naar
Spanje gebracht door mensen van
Artofil. „Zij brengen ze ook weer
terug." De belangstelling voor het
fijne borduurwerk was in Spanje
enorm, zegt Muller. „Er waren na
tuurlijk mensen uit België en Ne
derland. Maar ook uit Australië,
Duitsland en Zweden." Ook de pers
besteedde er veel aandacht aan. De
Halsterse vindt het fijn dat het Sint-
Annalandse museum op die manier
in de kijker komt. „Ik ben ook blij
dat het museum de mutsen beschik
baar heeft willen stellen voor deze
expositie. En het was leuk dat ik de
schakel mocht zijn."
Muller geeft in haar woonplaats lei
ding aan een kantklosgroep bij
heemkundekring Halchtcrth. Ook
had ze tot vorig jaar een groepje van
drie dames uit Sint-Maartensdijk
onder haar hoede. In januari gaat ze
in Temse als gastdocent voor Mc-
chelse kant aan de slag. De Thoolse
mutsen zijn nog tot 29 november in
Léon te zien, daarna staan ze tot be
gin januari in Tordesillas.
Een aantal Thoolse mutsen wordt in Léon getoond mét afbeelding
van de vrouwen die ze droegen.
Op de ondernemersavond leggen Kees Kloet, Wim van Nieuwenhuijzen en Adrie Cbrnelisse v.l.n.r. uit waar ze in de viskweek tegen aan
lopen.
Van Nieuwenhuijzen is van oor
sprong akkerbouwer, maar heeft als
neventak het project de mosselakker
opgezet voor extensieve algen- en
schelpdierenkweek in buitenvijvers.
Hij kan het hele jaar door het in fo
liebassins gekweekte mosselzaad
leveren aan hangculturesbedrijvcn.
Sinds eind 2007 is Van Nieuwen
huijzen bezig met het vijf jaar lo
pende project. „Ik ben er behoorlijk
optimistisch over", liet hij de vele
Thoolse ondernemers weten in het
gemeentehuis.
Adrie Cornelisse is voormalig mos
sel kweker en stapte over naar de zil-
te groente- en viskweek. De inten
sieve tarbotkwcck doet hij binnen,
de zeekraal- en lamsoorproductie
gebeurt builen aan de Keetenweg in
Stavenisse, vlak onder de zeedijk
langs de Oosterschclde. „We zitten
daar heel goed", vertelde Cornelis
se. Het zoute grondwater is kiemvrij
en dat is voor zijn bedrijf Grovisco
veel beter dan het Oosterscheldewa-
tcr. dat bij de kweek wel eens pro
blemen zou kunnen geven. Met een
bijdrage van de provincie kan hij
dichtbij de natuur voor duurzame
productie zorgen. Alleen zit in de
afzet een beetje de klad omdat Rus
land weggevallen is, maar er gaat nu
veel tarbot naar Schotland.
„Er zijn in deze sector nog vele
stappen te maken", bracht Kees
Kloet uit Sint-Maartensdijk naar vo
ren. Hij adviseert nu bedrijven die
met viskweek in recirculatie-syste
men bezig zijn. Kloet kent de sector
al 20 jaar en weet uit eigen ervaring
dat aquacultures iets is van vallen en
opstaan. Een initiatief met een tar-
botkwckcrij in Yerseke strandde,
maar hij geeft de moed niet op. „We
moeten meer lokaal gaan produce
ren", is de stelling van Kloet, meld
de dat er 50 miljoen euro omgaat in
deze voor velen onbekende branche.
Ook voor Rinus Geuze uit Stavenis
se, die pleitte voor een open dag bij
Grovisco, zodat de Stavenissenaars
dit bedrijf bij hun dorp beter zouden
leren kennen. Cornelisse zag een
grote open dag niet direct zitten,
maar 20 bezoekers in mei/juni bij de
productie van zeegroenten zijn wel
kom.
i
De provincie Zeeland stelt van 2010
tot en met 2013 een bedrag van 2,8
miljoen euro beschikbaar voor vis-
serijgerelateerde projecten. Een ad
vies van de in juni opgerichte lokale
visserijgroep Zeeland o.l.v. gedepu
teerde Poppelaars aan het ministerie
van LNV heeft hiervoor gezorgd.
Het bedrag is een combinatie van
Europees, nationaal en regionaal
geld. Om in aanmerking te komen
voor subsidie moet er sprake zijn
van vernieuwing, diversificatie en
samenwerking. Het ontwikkelen
van nieuwe productiemethoden en
afzetmarkten, de promotie van vis
serijproducten en de versterking van
de identiteit van vissersdorpen zijn
voorbeelden van initiatieven die in
aanmerking kunnen komen. De pro
vincie betaalt er 415.000 euro aan
mee. Projecten kunnen tot 31 janu
ari worden ingediend bij LNV. Men
kan gebruik maken van een pre
toets voordat het definitieve verzoek
wordt ingediend.
gesleept en van daaruit op een schip
naar Werkendam vervoerd voor de
afbouw bij firma De Waal Machine
fabriek. Boontjes en Kuhn volgden
de bouw in Tsjechië en Werkendam
op de voet. Boontjes: „In Werken
dam hebben Marcel Roodhart en
Frank Gallen van Euromariteam ons
door heel het proces begeleid. Ze
zijn als sinds 1997 onze vrienden.
We hebben er veel aan te danken."
De kapitein op de Aswintha is Ron-
ny Wolf die sinds een paar jaar in
Tholen woont. Hij is ook steeds bij
de albouw, die 4,5 maand heeft ge
duurd, betrokken geweest. „Hij
heelï er de laatste maanden ook zijn
steentje aan bij gedragen." Zowel
Boontjes en Kuhn hebben op de eer
ste reis van de Aswintha meegeva-
ren. Ze doen dat overigens regelma
tig ook al varen ze zelf niet meer
dagelijks. Peter: „We willen wel
weten wat er op de schepen gebeurt.
We kunnen ook alle twee insprin
gen. Als het nodig is, stap ik of Ste
fan op een van de schepen."
De Aswintha wordt bevracht door
een Duitse verlader in Hamburg.
Daar werken ze al sinds 1997 -mee
samen. De Aswintha zal vooral la
ding halen bij bedrijven langs de ka
nalen in hel Ruhrgcbied. „Ze zullen
dan de Rijn opvaren en hun lading
naar Keulen of naar Amsterdam
brengen."
De twee schippers werken al sinds
1997 samen. Ze hadden eerste ie
der een b.v., maar besloten om sa
men een onderneming te begin
nen: Emcrgo Shipping. Boontjes
exploiteerde de Sophia die in 1992
was gebouwd. Even scheidden de
wegen zich. Kuhn liet in 2002 As
wintha te water. Boontjes in 2003
de Sophia. Na een paar jaar zelf te
hebben gevaren, besloten ze om
samen verder te gaan. Sinds een
jaar of vier varen ze niet meer
zelf. Ruim een jafJir geleden ves
tigden ze zich aan de Energieweg,
in het pand van aannemer Paul
Deurloo.
Kuhn: „Wc hadden eerst een loodsje
verderop en werkten ieder van huis
uit. Dat werd op den duur onhandig.
Toen we Paul vroegen een tekening
te maken om er een kantoor boven
in te richten, wees hij ons op deze
ruimte. Het is een mooie plek met
veel ruimte. Naast het kantoor heb
ben we hier ook een loods met
voorraad en spullen voor reparaties.
Het is een mooi pand en goed be
reikbaar." Boontjes houdt zich voor
al met de boekhouding en de com
merciële zaken bezig, Kuhn met de
technische zaken en het personeels
beleid.
In de toekomst willen de onderne
mers ook de Sophia weer vervan
gen, maar om daar investeringen
voor te doen, zal eerst de econo
mie weer aan moeten trekken. De
Aswintha is alweer aan zijn twee
de reis bezig met een lading vanuit
Gelsenkirchen naar Keulen.
Aswintha Scheepvaart is sinds dit
seizoen hoofdsponsor van Tholen
se Boys. Stefan Kuhn: „De club
zat een beetje moeilijk nadat de
vorige sponsor was afgehaakt. Ik
ben zelf vaak op de Bent de vinden
omdat mijn twee kinderen. Aswin
en Samantha, er al vijf jaar voet
ballen."
De provincie is maandag gestart met de aanleg van een nieuw fietspad
naast de Provincialeweg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse. Geduren
de de werkzaamheden wordt het verkeer omgeleid via Poortvliet en Sint-
Annaland. De omleidingsroute staat met borden aangegeven. Fietsers wor
den via de Weelweg en de Hogeweg gestuurd. Het werk aan de Weelweg en
Oudelandseweg wordt als eerste aangepakt en dat duurt tot 24 december.
In januari en februari wordt het fiets
pad langs de hoofdrijbaan aangelegd
en wordt de hoofdrijbaan tussen de
Oudelandseweg en de bebouwde
kom van Sint-Maartensdijk uitge
voerd. De grond die vrijkomt uit de
nieuw te graven sloot langs het fiets
pad wordt verdeeld over de aangren
zende percelen en de grond die vrij
komt voor de aanleg van het fietspad
wordt benut voor de aanvulling in de
berm en talud.
Vooraf is er een inventarisatie ge
maakt door een architect, de heer F.
Sijnesael uit Wcstdorpe, van de status
van de gebouwen langs het tracé, die
mogelijk schade kunnen ondervinden
van de werkzaamheden. Hij kreeg
daarvoor 382,50 euro per bouwwerk.
met een maximum van 4599 euro ex
clusief BTW. Het gaat om 13 wonin
gen langs de Provincialeweg van
nummer 32 tot en met 66 en de wo
ning aan Oudelandseweg 4.
Het werk aan het fietspad is uitbe
steed aan BAM Wegen B.V. 'regio
Zuidwest uit Bergen op Zoom voor
een bedrag van 914.(KKJ euro. Andere
inschrijvers waren: wegenbouwmaat
schappij J. Heijmans B.V. te Roosen
daal voor 921.000 euro. Dura Ver
meer Infrastructuur B.V. Zuid-West
te Rotterdam voor 926.000 euro. aan
nemingsbedrijf AVK B.V. te Oude-
Tonge voor 936.000 euro, Ballast Ne-
dam Infra B.V. te Nicuwegcin voor
943.600 euro en KWS Infra B.V. te
Sas van Gent voor 949.000 euro.
De van oorsprong Algerijnse artiest Hakim Traïda, vooral bekend van
het televisieprogramma Sesamstraat, is zaterdag te zien in De Vossen-
kuil in Oud-Vossemeer. Daar treedt hij om drie uur op met zijn familie
voorstelling De dromendief.
In het verhaal steelt de dromendief
de dromen van kinderen, omdat
kinderen de mooiste dromen heb
ben en vooral veel dromen. De dro
mendief kan van heel ver dromen
speuren met zijn dromoscoop en
met zijn dromenzuiger zuigt hij de
dromen van de kinderen leeg. Hij
droomt die dromen zelf op om jong
te blijven, omdat hij een oude man
is die geen dromen meer heeft.
Op een dag steelt de dromendief de
dromen van de zoon van een uit
vinder. Als de uitvinder merkt dat
zijn kind geen dromen meer heeft,
probeert hij erachter te komen wie
dat heeft gedaan. Maar dal is geen
gemakkelijke klus. Hakim zorgt
voor avontuur met fantasie, muziek
en humor voor het hele gezin. Het
is ook een interactieve voorstel
ling: de verteller betrekt altijd de
kinderen en de erbij. Na afloop is
er gelegenheid een praatje te ma
ken met de grote kindervriend.
Kaarten zijn verkrijgbaar via Uit
op Tholen, www.stichtinguitoptho-
len.nl.
Vanuit hun kantoor aan de Energie
weg leiden Kuhn (45) en Boontjes
(49) hun bedrijf met twee schepen
die Tholen als thuishaven Tholen
hebben: Aswintha en Sophia.
Beide schepen varen dag en nacht:
365 dagen in een jaar, zegt Kuhn.
Ze hebben zo'n vijftien man perso
neel in dienst. De Aswintha is de
opvolger van de Aswintha die Kuhn
in 2002 bouwde. „We wilden ver
nieuwen. We willen een jonge vloot
hebben. De eerste is verkocht. Daar
staal nu een andere naam op. De
nieuwe heet ook weer Aswintha."
De naam is afgeleid van de namen
van de twee kinderen van Stefan en
Bianea Kuhn, namelijk Aswin en
Samantha.
Het nieuwe schip is in de vaart ge
komen in een periode van economi
sche recessie. Maar in de tankvaart
gaat het nog redelijk, zeggen de bei
de partners in de binnenvaart. Vol
gens Boontjes merkt vooral de con
tainervaart de krimp van de
economie. „Wc hebben op dit mo
ment te maken met de gelukkige
omstandigheid dal de waterstand
van de rivieren laag is zodat er min
der diep geladen kan worden. De
capaciteit wordt over meer schepen
verdeeld. Er is hetzelfde werk voor
meer schepen."
En volgens Kuhn is de nieuwbouw
van schepen nog steeds nodig. „Alle
schepen die met chemische- en pet
rochemische stoffen varen moeten
in 2017 dubbelwandig zijn uitge
voerd. Dan mogen bepaalde stoffen
niet meer door enkelwandige sche
pen worden vervoerd."
De Aswintha voldoet daar aan. Het
schip is voor de toekomst gebouwd.
Het schip is 110 meter lang, 11,40
breed, 3,52 meter hoog en kan 2520
ton lading vervoeren.
De Aswintha kan onder bruggen
door varen van 4,70 hoogte. In
schipperstermen wordt de hoogte
die het schip heeft om onder de
bruggen te kunnen varen aangeduid
met de kruiphoogte of kruiplijn. Bij
de Aswintha is dat 4,60 meter. Hij is
1,10 meter lager dan de eerste As
wintha en dat betekent dat hij beter
geschikt is voor de kanalen in West-
Duitsland. En daarmee wordf'hel
vaargebied uitgebreid, zegt Boon
tjes. De Aswintha vervoert 'alles
wat vloeibaar is, chemische en pe
trochemische stoffen, gasolie, ben
zine.' Alle laadtanks zijn er speciaal
voor gecoat.
Was de eerste Aswintha uitgerust
met een enkelvoudig leidingsys
teem. de nieuwe heeft een. dubbel
systeem van leidingen. Dat houdt in
dat -er tegelijkertijd chemische
vloeistoffen én mineralen kunnen
worden vervoerd. Kuhn: „Op die
manier hebben we ons meer gespe
cialiseerd en kunnen we op twee
markten tegelijk meedoen. We kun
nen twee partijen pakken die echt
helemaal van elkaar gescheiden
zijn."
Het casco van de Aswintha werd in
Tsjechië gebouwd, op scheepswerf
Barkmet, een voormalige steenfa
briek in Lovosice. Daar^ werd het
schip ook te watergclaten. Bianca
Kuhn doopte het schip. Boontjes:
„Het Was een spectaculair gëziëht
om het schip dwars van de helling
af te zien gaan." Het schip werd ver
volgens via de Elbe naar Hamburg
binnenvaart.
Een warme in plaats van een koude sanering. Daar werkt de Rabobank aan,
vertelde topman Piet Moerland op de Thoolse onderncmersavond. Hij had
de binnenvaart en de glastuinbouw genoemd als sectoren waarin sprake is
van een overcapaciteit. Dat zal zich ook in 2010 nog voortzetten en daarom
is er volgens Moerland een verdere afbouw nodig. Voor de binnenvaart
voert de Rabobank een sectorbeleid. vertelde Moerland, want 60% van de
binnenvaart bankiert bij de Rabo.
Rinus de Korte uit Tholen, oud-ondernemer en bestuurder in de binnen
vaart, had de problematiek aangekaart. „De binnenvaart staat er heel slecht
voor", hield De Korte voor aan Moerland. Die beaamde dat en zei dat er
een reductie van tussen de 50 en 70% zal moeten plaatsvinden. „Met le
vensvatbare bedrijven proberen we tot het uiterste door te gaan. Samen met
de overheid en de schippers voeren w;e nu een sectorbeleid om de overcapa
citeit aan te pakken. We zullen een periode van 2 tot 3 jaar moeten over
bruggen. De binnenvaart blijft immers nodig, want de wegen zitten verstopt.
Daarom dient er een warme sanering plaats te vinden. Op redelijk korte ter
mijn denken wc met een oplossing te kunnen komen", zei Piet Moerland op
de Thoolse ondernemersavond in het gemeentehuis.
Stefan Kuhn (links) en Peter Boontjes hebben sinds vorig jaar een kantoor aan de Energieweg in Tholen.