Tholen timmert aan de weg op de Dag van de duurzaamheid TT Assen brengt de jongen boven in tachtiger Teun Struijk uit Stavenisse Verburgh Stapeldagen 10% 401 201. 307o 20°/o ^0% Perceel Bartelmeetweg vervuild, maar niet ernstig Oud-garagehouder heeft een passie voor de motorsport Setallandse braderie is overvol Trekkertrek met nieuwe klasse Grote kortingen «ot5°% Verburgh Donderdag 6 augustus 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De gemeente doet mee aan de Dag van de duurzaam heid. Op 9 september (9-9-9) laat Tholen in het gemeen tehuis zien wat ze op dit terrein al doet en wat de ambi ties zijn. Ook komt er een spreker en zullen er presentaties zijn van een aantal duurzame initiatieven van derden. Tholen deed de afgelopen jaren met name van zieh spreken met cursussen voor duurzaam onder nemen. „We hebben op het gebied van duurzaamheid een naam hoog te houden", zegt wethouder Van Dis. Koplopers Stopcontact Watervlo Oud-inwoner Matthijs Kettelerij promoot met Urgenda de elektrische auto Zelf reed hij in zijn jonge jaren op motoren die de kno pen van je overall er binnen de kortste keren af lieten springen. Teun Struijk heeft iets met snelheid. Een voor liefde die de inmiddels 81-jarige garagehouder uit Stave- nisse vrijwel elke zomer naar Assen voerde. Zestig keer was hij toeschouwer bij de TT, het motorevenement bij uitstek. Vanwege die mijlpaal werd hij dit jaar in Drente uitgebreid in het zonnetje gezet. Een feestje dat ook nog eens samenviel met zijn verjaardag. Menige verjaardag vierde Struijk door de jaren heen op het circuit. Thuis blijven voor een verjaardag komt niet in zijn hoofd op, tenminste niet als die in hetzelfde weekeinde valt als de beroemdste motorrace van het land. „Het is altijd mijn lust en mijn leven geweest." Hoogtepunt Cabriolet Valentino Rossi Het perceel aan de Bartelmeetweg 5 in Poortvliet is ver ontreinigd, maar niet ernstig. Dat blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van de provincie is verricht. Bij graaf werkzaamheden zal wel rekening gehouden moeten wor den met verontreinigde grond. Als die vrijkomt, moet het worden afgevoerd naar een erkende verwerker, aldus ge deputeerde staten. Oude ambachten naast bungeetrampoline De braderie van Sint-Annaland heeft zaterdag met 117 standhouders een record. Ook is er een oude traditie in ere hersteld: muziekvereniging Accelerando sluit het evenement, dat van tien tot acht uur duurt, af met een op treden op de Ring. De laatste keer dat dat gebeurde is on geveer zes jaar geleden. De stichting Thoolse Dagen organiseert op 5 september de jaarlijkse trekkertrek, een krachtmetingwedstrijd tus sen tractoren. De wedstrijden zijn van twaalf tot zes uur op industrieterrein Klaverveld in Oud-Vossemeer. De or ganisatie verwacht ongeveer 170 deelnemers in verschil lende klassen, waarvan één nieuw op het programma is: de compact diesels. Kijk voor meer aanbiedingen op wmverburgh.nl I 5 De Dag van de duurzaamheid is een initiatief van de stichting Ur- genda. De Urgenda is een duur zaamheidsagenda voor ons land voor de komende vijftig jaar. opge steld door een groep wetenschap pers. Doel is om de processen te versnellen die moeten leiden tot een duurzamere samenleving. Een Nederland dat niet alleen ruimtelijk anders is ingericht, maar ook be stuurlijk en sociaal anders is geor ganiseerd. Allemaal nodig om de problemen het hoofd te bieden die op ons af komen door de bevol kingsgroei, de toename van wonin gen, auto's en vliegverkeer, de rij zende zeespiegel en de klimaat verandering. Om een visie te ontwikkelen - ons land zou een 'proeftuin' moeten worden - is een duurzaamheids platform gevormd van mensen met een visie over duurzaamheid, zoge naamde koplopers uit de samenle ving. Mensen uit het bedrijfsleven, uit de mediawereld, van niet-gou- vernementcle en intermediaire or ganisaties, en van overheden. Ur genda wil organisaties en ini tiatieven die met duurzaamheid te maken hebben, inventariseren en met elkaar verbinden. Daarnaast wil ze projecten opzetten, stimule ren en begeleiden. Eén van de medewerkers van Ur genda is Matthijs Kettelerij uit Til burg. De oud-Tholenaar kent de ac tiviteiten van Tholen op het gebied van duurzaamheid, én kent wethou der Van Dis. Zo was het contact snel gelegd, en dat leidde tot deel name van de gemeente aan de Dag van de duurzaamheid. „Overal in het land zijn er initiatieven. Urgen da wil dat zoveel mogelijk daarvan op deze dag - die eenmalig is en niet jaarlijks terugkomt - getoond wordt. Groot of klein, laat maar zien. Dat draagt eraan bij dat koplo pers elkaar kunnen vinden, dat ze van elkaar kunnen leren en moge lijk gaan samenwerken", zegt Ket telerij. Hij benadrukt dat - ook in Tholen - iedereen met een initiatief op het gebied van duurzaamheid kan aanhaken bij de Dag van de duurzaamheid. Deelnemers kunnen zich aanmelden op de website www.dagvandeduurzaamheid.nu. „Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn die een diner geeft met biologische producten, of een bedrijf of instel ling die overstapt op groene stroom." Ook wethouder Velthuis geeft aan dat derden nadrukkelijk worden uitgenodigd om mee te doen aan de Dag van de duurzaam heid. Bij de gemeente wordt het enthou siast opgepakt, zegt ambtenaar Kurt Kessel. Op verschillende afdelin gen worden idcecn uitgewerkt voor de presentatie op 9 september. Hij wil er nog niet al te veel over kwijt. Maar geeft als voorbeeld dat Delta is gevraagd na te denken over het realiseren van een oplaadpunt voor elektrische auto's. Voor de ingang van het gemeente huis stond donderdag zo'n elektri sche auto, de Think van Nporse makelij. Urgenda wil met haar pro ject elektrisch vervoer het gebruik van elektrische auto's stimuleren, en werkt daarbij samen met Elmo- net. Het kabinet heeft er eveneens een speerpunt van gemaakt en komt met fiscale voordelen (geen aan- schafbelasting bpm en geen wegen belasting). Voordeel van de elektri sche auto is dat de/e geen C02 en fijn stof uitstoot, en praktisch ge luidloos rijdt. En dat is winst voor het milieu. De Think, een stadsmodel met ruimte voor twee personen, is ge maakt van kunststof en is voor 95 procent recyclebaar. Het wagentje kan met een volle accu 180 kilome ter rijden, heeft een topsnelheid van 110 km/u en trekt bijzonder snel op. „Opladen duurt dertien uren, en kan gewoon thuis op het lichtnet", vertelt Matthijs Kettelerij. Hij laat zien dat op de plek waar bij een traditionele auto de benzinedop zit, de Think een stopcontact heeft. De aanschafprijs is 35.000 euro. het opladen van de accu kost twee euro aan stroom. Op dit moment rijden er dertig van deze auto's in ons land. Urgenda wil eind dit jaar de honderd bereikt hebben. De wethouders Velthuis en Van Dis reden donderdag met het wagentje samen een rondje door Tholen. Was duurzaam ondernemen met name gericht op het bedrijfsleven. Matthijs Kettelerij van stichting Urgencla laat de Thoolse wethouders kennis maken met een elektrische auto als opwarmertje voor de Dag van de duurzaamheid. meer en meer wordt het ook maat schappelijk verantwoord onderne men. Daarbij is er naast de econo mische effecten oog voor de gevolgen voor het (Iceljmilicu en voor de mensen. Op dat laatste wil Tholen zeker inzoomen, gal' Van Dis aan. Het gaat om de balans die je wil bereiken, waarbij je moet oppassen dat je door bepaalde ont wikkelingen geen claim legt op de toekomst, aldus Velthuis. Beide wethouders lichtten toe hoe er binnen de verschillende afdelin gen bij de gemeente aandacht is voor duurzaamheid. Bij werk en inkomen bijvoorbeeld door men sen te leren zélf het heft in handen te. nemen, uit te gaan van eigen kracht bij het vinden van werk. En ook door te zorgen dat jongeren een goede startpositie hebben voor de arbeidsmarkt. Ook de activitei ten in het kader van de millenni- umgemeente hebben met duur zaamheid te maken. De stedenband met Ilawa werd in dit verband ook genoemd. Van Dis: „De uitwisseling is gericht op zaken waar je elkaar kunt verster ken. Milieu is zo'n speerpunt." Tholen heeft in de Poolse stad al enkele keren onze wijze van afva linzameling toegelicht. En toen de Polen hier op bezoek waren, is zo wel de milieustraat in Sint-Maar tensdijk bekeken als de afvalver branding in Moerdijk. Velthuis: „Begin september komt een fikse delegatie uit Ilawa naar Tholen en dan staat de sociale kant centraal. We gaan bijvoorbeeld naar de Bet- ho." Voorbeelden waar de gemeente Tholen duurzaam bezig is, zijn er te over: de warmte-koudeopslag voor de klimaatbeheersing in het gemeentehuis, gebruik van milieu vriendelijk papier en kantoorarti kelen. de 100 procent inkoop van groene stroom, toenemend duur zaam inkopen. Dat laatstfe is overi gens niet vrijblijvend, maar dient 100 procent te zijn in 2015. Verder zijn er de cursussen voor duur zaam ondernemen, het project om de geuroverlast van varkensmeste- rijen te verminden (het eerste 'bio- bed' zal in september gebouwd worden bij Scherpenisse). natuur- en milieu-educatie op scholen (zo als de Watervlo, een boot waarin het ecosysteem van water te zien is), minder gebruik van bestrij dingsmiddelen. Ook in bestem mingsplannen worden duurzaam heidscriteria steeds gewoner. Zo is er bij de bouw van tien starterswo- ningen in Sint-Annaland nadruk kelijk aandacht voor het energie verbruik. De Dag van de duurzaamheid in het gemeentehuis duurt op 9 sep tember van half vier tot half acht. De gemeente nodigt er breed voor uit. Wie daarnaast belangstelling heeft om de manifestatie bij te wo nen, dient zich in verband met de beperkte ruimte tevoren aan te melden. Hij heeft in alle opzichten een be wogen leven geleid. Moeder vroeg overleden. Opgegroeid bij zijn grootouders. Met zijn oom Arjoan Goedegebuure bouwde hij een spe ciale band op. Hun gemeenschappe lijke interesse: de motor. De Ramp zorgde voor het nodige leed. Struijk verloor familie, vrienden, bekenden, en foto's van zijn eerste bezoeken aan de TT. In 1946 ging hij voor het eerst. Net in het bezit van een rijbe wijs. Op naar het noorden. „In die tijd was het nog een wereldreis. Een heleboel bruggen van nu waren er niet. De oorlog had zijn sporen na gelaten. En je had nog geen naviga tie." Eigenlijk weet Struijk niet anders of de motor was in zijn leven. De mo tor van zijn oom Arjoan moest wor den gerepareerd en van het een kwam het ander. Struijk werd leer ling-monteur bij garage Mol. iets verderop in de Kerkstraat. Het ge bouw is weggespoeld met de Ramp. De herinneringen zijn er nog wel. Hoe hij sleutelde en poetste aan het ding. Later kreeg Struijk zelf moto ren. BSA, Norton, alle merken heeft hij wel gehad. Zijn dierbaarste be zit: zijn laatste motor, een Harley, helemaal 'customized' zoals dat vandaag de dag heet. Enkele jaren na zijn huwelijk in 1956 stopte Struijk met de actieve motorsport. „Als er kinderen komen is het niks. Terwijl ik kon lezen en schrijven met die motor." Dierbare herinne ringen volgen. „In onze verkering- stijd gingen we elke zaterdagavond op de motor naar Bergen op Zoom, naar de bioscoop. Ook als het vijf of zes graden vroor. Een paar kranten onder je kleren en je reed. Ach, je bent jong en je wilt wat." Zijn eerste vakantie ging natuurlijk ook op de motor. Naar Amsterdam zou hij gaan, samen met zijn echtgenote. „Heel de tijd regen. Op een gegeven moment zijn we omgedraaid. Naar Limburg, nog altijd regen. We reden tot aan de Franse grens, voordat het zonnetje ging schijnen. Maar toen was het vrijdag en moesten we te rug." Bij gebrek aan een eigen motor werd de TT in Assen het jaarlijkse hoogtepunt. Na de Ramp werd Ar joan Vroegop zijn onafscheidelijke metgezel. Een vriend voor het le ven. Samen naar de TT, dat was het helemaal. Alle groten uit de sport hebben ze van nabij gezien: John Surtees, Giacomo Agostini, Phil Reed. Barry Sheene, Kenny Ro berts, het lijstje is eindeloos. Mooie tijden waren het. Ze aan schouwden de races vanachter de strobalen langs het circuit. Veel dichterbij kon je niet komen. Re gen was geen probleem. „We heb ben nog wel eens een keer samen geschuild in een opengeknipte plastic zak waar kunstmest in geze ten had. Je deed het er mee. je was erbij, je liet je niet afschrikken door een paar druppels." Teun, Arjoan en hun met de jaren wisselende metgezellen maakten er altijd een feestje van. De beroemde Nacht van Assen was voor hen vas te prik. Soms gebeurden er rare dingen, ook later toen zoon Ad er bij was. „We hebben het meege maakt dat 's nachts naast onze tent een hele auto was uitgebrand. Het blusschuim lag tegen ons zeil. Ik snap nog niet hoe we daar door heen hebben kunnen slapen." Ook de jaren dat de Nacht synoniem was voor relletjes heeft Struijk van nabij meegemaakt. „Ik weet hoe traangas ruikt. Hele straten braken die oproerkraaiers uit Amsterdam af. Die kwamen puur naar de TT om rotzooi te schoppen. Wat dat betreft is er veel veranderd. Tegen woordig kun je. als je wilt. je vrouw meenemen." Over de terugreis na het motorfeest heeft Struijk de nodige anekdotes gereed. Zeker vroeger met de ge brekkige infrastructuur was het chaos, „ledereen 'wilde natuurlijk altijd gelijk weg. De eerste twintig kilometer was het steeds een puin hoop. Lopen ging sneller." De au to's waar Struijk mee naar Assen reed. waren vaak tweedehands. „Toch heb ik nooit echte stukken gehad. Je nam altijd een stel bou gies mee, voor het geval de puntjes het lieten afweten." Nou ja. nu hij erover nadenkt waren er soms toch wel calamiteiten. „We waren een keer met een 2-cilindcr cabriolet. Tussen Dordrecht en Bergen op Teun Struijk voelt de adrenaline vrijkomen als hij in de buurt van een motor komt. Zoom vloog er ineens een bougie uit. Toen ging het ineens niet zo hard meer, maar we zijn thuis ge komen." Of die keer in Zurich, bij het begin van de Afsluitdijk. „We zouden over Holland teruggaan. Eerst nog even eten in een restau rant, voordat we de Afsluitdijk zouden nemen. Sleutels kwijt, ner gens meer te vinden. Pas na lang zoeken kwamen ze terecht. Toen bleek dat ik ze bij toiletbezock had verloren." Utrecht, nog zo'n ver haal. „Beetje slaapdronken, bocht gemist. Ineens staan we in een wei met bloemen, een soort park." In druk maakten ze met een oude Buick. „Alleen moest je wel drie keer voltanken, voordat je daarmee in Assen was." De TT brengt de jongen in Struijk boven. Het uitje naar Assen brak de routine van alledag. Struijk weet wat hard werken is. In 1963 nam hij de garage van baas Mol over. Lange dagen maakte hij. Tot elf uur doordeweeks werken was geen uit zondering. Op zaterdag stopte hij tegen zessen. „Onze eerste kinde ren heb ik nauwelijks zien opgroei en." Zoon Ad is sinds lange tijd ook besmet met het virus dat motor heet. Natuurlijk is Ad er ook altijd bij in Assen. Zelf heeft Struik drie keer verzaakt in al die jaren. Eén keer vanwege de naweeën van de Ramp, een andere keer omdat zijn echtgenote in het ziekenhuis lag en een derde keer vanwege slordig ge maakte afspraken. Uiteindelijk had Struijk die jaargang nog wel kun nen gaan, maar het lukte hem niet meer om zijn inmiddels overleden vriend Arjoan te bereiken. „En zonder hem wilde ik niet." De garage aan de Kerkstraat in Sta venisse is ondertussen officieel ge sloten. De zaken met de fiscus zijn afgewikkeld. Soms kruipt het bloed echter waar het niet gaan kan. Voor oude klanten doet Struijk nog wel eens een vriendendienst. En hij knapt er oldtimers op, nog zo'n uit de hand gelopen passie van de gara geman in hart en nieren. Eén motor staat er ook, een kapotte. Van een Duitse vriend die een boot jn Stave nisse heeft. Stil zitten is er voor Struijk niet bij. of het zou op een motor moeten zijn. „Diep in mijn hart droom ik er wel van. Maar dan riskeer ik ruzie met moeder de vrouw. En dat moet je na ruim tweeënvijftig jaar huwelijk niet wil len." De TT hoopt hij komend jaar weer wel te bezoeken, bij leven en welzijn. „Sinds een jaar of yjjf heb ben we een vast plekje op de hoofd tribune. Met de bus word je vlakbij de ingang afgezet. Meer dan een paar honderd meter hoef ik niet te lopen. Dat lukt dus -wel. hoewel mijn been niet meer zo goed wil." Bij de laatste aflevering werd Struijk vanwege zijn zestigste be zoek in het zonnetje gezet. Hij kreeg applaus, een herdenkingstegel en een VIP-kaart die toegang bood tot de stallen. De verhalen stapelen zich op. Hoe Jack Middelburg won in 1980 bij de 50e editie. Over Valenti no Rossi, zijn persoonlijke favoriet. „Een sympathieke gast. Altijd een grapje erbij, ook als hij verliest." Het is duidelijk: Teun Struijck heeft passie voor motorsport. In de nos talgisch aandoende garage, met overal merknamen van weleer, hoor je als het ware voortdurend het mo torgeronk. Uit allerlei laden duiken programmaboekjes op van de TT door de jaren heen, boeken over de geschiedenis van het evenement en ander uniek materiaal. „Het js ei genlijk mijn enige hobby. Om voet bal geef ik niks. Wat mij betreft mag een voetbal vierkant zijn. Nou ja, ik ben weer gaan biljarten. Word ik nog kampioen ook, van een club met ruim twintig leden. Maar in fei te draait het bij mij om de motor sport. Die adrenaline die in je vrij komt in de buurt van een motor, dat kun je met een pen niet beschrij ven." Provincie doet uitspraak over verontreiniging Eind 2006 is er al een verkennend bodemonderzoek gedaan. Op een aantal punten zijn boringen verricht, onder meer bij de opslag van olie. In een van de schuren is ter plekke van een olievlek bij de olieopslag de bovengrond tot veertig centimeter sterk verontreinigd met minerale olie. Op de plek waar voorheen een ondergrondse benzinetank lag, is het grondwater matig tot sterk ver ontreinigd met benzine. Begin 2008 is hier aanvullend onderzoek ge daan. De vraag was of er ter plaatse van de ondergrondse tanks sprake was van ernstige verontreiniging. Dat wordt uitgedrukt in waarden. Uit het nader onderzoek blijkt dat de omvang van de verontreiniging van het grondwater ongeveer 50 kubieke meter is. Dat ligt onder de waarde voor ernstige verontreiniging want dan moet de poriën van 100 kubieke meter bodemvolume verzadigd zijn. Voor het bepalen van de verontreini ging van de grond op de plaats van de ondergrondse tanks zijn boringen verricht. De waarden voor de grond met zowel een lichte als met een sterke benzinelucht worden over schreden. Het gaat om ongeveer 19 vierkante meter met een gemiddelde laagdikte van 11 meter. Als de ver ontreiniging stopt bij de muur van het gebouw is de oppervlakte van de verontreinigde boringen ongeveer 19 vierkante meter, maar is op basis van de zintuiglijke waarnemingen de gemiddelde laagdikte groter na melijk 1,2 meter. Eisen Volgens g.s. houdt dat in dal de er 23 kubieke meter is verontreinigd. Maar het kan pas ernstig verontrei nigd worden genoemd als er te min ste 25 kubieke meter is geconsta teerd. Op grond hiervan komen g.s. tot de conclusie dat der geen sprake is van ernstige verontreiniging. Wanneer de vervuiling is ontstaan, is niet duidelijk. Als dit na 1 januari 1987 is gebeurd, dan moet de ver ontreinigde grond worden gesa neerd. Ook als de bedrijfsactivitei ten worden beëindigd. Dan kan het bevoegd gezag, de gemeente, eisen stellen aan het saneren van de ver vuilde bodem. In de Voorstraat, Bierenstraat, op de Ring en het Havenplein vinden er tal van activiteiten plaats waar jong en oud zich geen minuut hoe ven te vervelen. Het ringsteken op de Ring is begint met voorrondes om elf en twee uur en de finale is om vier uur. Deelname is gratis. Verder' staat er een viervoudige bungeetrampoline, kan er op een pony worden gereden en staan er diverse stands. Ook de Voorstraat is overvol. Het Havenplein wordt om getoverd tot een groot terras met een kermis en vanaf drie uur live muziek. In en bij streekmuseum De Meestoof in de Bierehsstraat zijn er tal van activiteiten. Er zijn de jaarlijks terugkerende demonstra ties van oude ambachten zoals smid. wagenmaker en touwslager, maar er is ook een zeer bijzondere voorstelling van 't Waskot uit We- meldinge. Zij laten de hele dag zien hoe er vroeger werd gewassen. Daarnaast wordt gedemonstreerd hoe de bruine bonen werden uitge zocht. de koffie werd gemalen, de zeis werd gescherpt en het gereed schap werd geklopt. De jeugd kan zich vermaken met ouderwetse buitenspelen, zoals hoepelen,, steltlopen, zaklopen en meer. Hoe je op hoge stelten loopt, laat een heuse steltenloper zien. die een ballonnenclown en een groot knuffelbeest met zich meebrengt. Voor de liefhebbers van oldtimers is er een T-Ford uit 1930 te bewon deren. Verder bij De Meestoof zijn er kraampjes met bloemstukjes, ou derwets snoep en sieraden, is een kaarsenmaakster aanwezig evenals kunstschilder Peter Dekker en is er een stand met keramiek. De Heem kundekring en de familiestichting Van Dijke zijn aanwezig. Er gaat een curiosamarkt om tien uur van start en voor en achter het museum is er een terras. Om drie uur is er een muzikaal intermezzo met de formatie Toeval. Ze hebben het uiterlijk van een echte trekker, deze zelfbouw mini- trekkers, maar ze zijn een stuk kleiner. Door ze nog eens de nodi ge pk's te geven staat deze klasse garant voor plezier en spektakel. Er zijn twee tractorpullbanen waarop onder andere vrachtwa gens met iels meer pk's dan de standaardmodellen te zien zijn. Met de standaardtractoren zal zo veel mogelijk meters worden ge probeerd af te leggen. Ook is er een hotstock klasse. De ze tractoren zijn ooit standaard ge weest maar door vele uren sleute len en proberen gaan deze aan zienlijk harder en met Bink wat rook over de baan. De competitie is spannend en spectaculair. Een stap hoger da'n de hotstock is de pro stock klasse, dit zijn speciaal geprepareerde tractoren, met meer dan 1200 pk. Kinderen tot twaalf jaar hebben gratis entree. Ook staat er een springkussen op het terrein. De deelnemers de standaardklasse en de sportklasse worden verzocht zich vooraf in te schrijven, wat te vens goedkoper is. Dat kan op 14 augustus vanaf acht uur 's avonds bij café-restaurant Havenzicht in Sint-Annaland. 840, Lttwi, Bmi, Hiratj, JBL Hu*.. KHm. JVC, Otky., Mif,, Riji, Q.Wf.1 BiO, Lam, B.a, M.roft, JBL 0»kf», JVC t/m zaterdag 29 augustus Audio - TV - LCD - P'asmaDVD Electronica Antwerpsestraat 12-14-16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 237940 www.verburgh.nl nHi B(m, Mirati, QuVral, JBL JVC, Orty., PWlif., H»m». Kuda, B40, Law, PUj«, Ba., «.rul;, QWr.1, JBL Mft Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 5