'De overheid moet last van ons krijgen' 'Klanten tonen begrip en medeleven' Ondernemers krijgen hulp van gemeente Donderdag 18 juni 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 't Rijks Mollerlyceum Mollercollege Zoevend geluid Wedstrijd Bluswater IJzeren staaf Lichtreclame Rode Kruis Calvijn college Tholen Schade Calvijn college Krabbendijke Westerpoort college Lobbyen Diversen Brief met medeleven aan gedupeerden Ondernemers die gedupeerd zijn door de verwoestende brand zaterdag van de bedrijfsloods in Sint-Maartens dijk, kunnen bij de gemeente terecht om de schade te melden. Er is een actiecentrum ingesteld, centrale regis tratie en afhandeling schade. De gemeente helpt ook mee om naar vervangende ruimte te zoeken. De 16-jarige Stephanie Barnes uit Sint-Annaland hing zowel de Schotse (haar ouders komen daar vandaan) als de Nederlandse vlag uit nadat ze gisteren aan het Westerpoortcollege in Tholen slaagde voor de kaderopleiding. Ze gaat naar het ROC in Goes om de opleiding voor tandartsassistente te volgen. Sint-Maartensdijk: Wilbert Jans sen, Sint-Maartensdijk. Scherpenisse: Remaico Bevelan der, Martijn Mol, Adriaan van Poortvliet. Poortvliet: André Bogert. Benja min den Engelsman. Sint-Philipsland: Dirk Buijs. BASISBER. HANDEL EN VER KOOP Tholen: Dirk Jan Hagen. Stavenisse: José Oosdijk. BASISBER. METAALTECHNIEK Tholen: Steven Everaers. BASISBER. ZORG EN WELZIJN Sint-Annaland: Mariëlle van Dij- ke. Scherpenisse: Hendriëtte Bolier, Miranda Elenbaas, Erik de Keijzer. KADERBER. BOUWTECHNIEK Stavenisse: Jaap Eerland. Scherpenisse: Andries Smit, Jaap Smit. KADERBER. HANDEL EN VER KOOP Tholen: Mario de Graaf. Oud-Vossemeer: Ton Boers. Sint-Maartensdijk: Arjan Schot. Scherpenisse: Tannette van den Berg. Poortvliet: Janita Elenbaas. KADERBER. INSTALEKTRO Tholen: Henk Aarnoudse. Stavenisse: Petqr Westdorp. Scherpenisse: Edwin Andriesse. KADERBER. METAALTECH NIEK Oud-Vossemeer: Izak Huijsman. Sint-Annaland: Mike Scherpenis se. Stavenisse: Wilfred van Haatten. KADERBER. ZORG EN WEL ZIJN Tholen: Mariëtte Bout, Cornelieke Geuze, Jorien Giljam, Ilona de Graaf, Bas van der Steldt, Marinda Versluis. Oud-Vossemeer: Vera Hendrikx. Sint-Annaland: Debora van Driel. Stavenisse: Willem Roozemond. Sint-Maartensdijk: Annemarie Ponse. Scherpenisse: Jaecoline Noom. Poortvliet: Annemarie den Boer. PRAKTIJKONDERWIJS Stavenisse: Leontine van Haaften. Stavenisse: Dave Groot. Scherpenisse: Arnold van der Slik- ke. KADERBER. ZORG EN WELZIJN Tholen: Jeamie de Kok, Juliette Moerland. Sint-Annaland: Stephanie Barnes, Bonnie Huibrechtse, Iris Kodde. Sint-Maartensdijk: Amber Bee- cham, Linda Teijsse. Scherpenisse: Marieke van Kooten. Poortvliet: Miriam Bevelander. Je roen Schot. GEMENGDE LEERWEG Tholen: Martijn Goedegebuure, Caroline Kwist, Laura Nagtegaal, Annemieke van Zetten. Sint-Annaland: Wilco Menheere, Daniëlle Oosdijk. Stavenisse: Remco Eerland, Mike Menheere, Quincy Moerland. Sint-Maartensdijk: Coen Diemei, Roy Guequièrre, Rhea Koopman. Scherpenisse: Mark van Gorsel. Aan de regionale scholengemeen schap 't Rijks in Bergen op Zoom zijn de volgende leerlingen ge slaagd voor het examen vmbo theo retische leerweg. Tholen: Daan Deurloo. Jennifer van Elten, Marijn de Hond, Daniëlle Kooijman, Yordi Oppeneer, Manon Verkamman. Oud-Vossemeer: Ahmed Azizi, Anne de Bruin, Annet Havermans. Sint-Annaland: Jhoney le Doux. Poortvliet: Jacintha Lindhout. Sint Philipsland: Sandra Verwijs. Aan het Mollerlyceum in Bergen op Zoom zijn de volgende Thoolse leerlingen geslaagd" voor het vmbo- examen. THEOR. LEERWEG Sint-Annaland: Natasha van Leer dam. Rens de Wilde. Sint-Maartensdijk: Nadia Cogels, Sharon Vermeulen. I RVOLG VAN BRAND Scherpenisse haastte zich naar zijn bedrijf waar hij door De Viet werd opgewacht. „Ik heb alle deuren opengemaakt. Samen met een brandweerman van Sint-Maartens dijk, maar je kon al niet meer naar binnen van de zwarte rook. Het brandde in de pindabakkerij. Ik had nog hoop dat het daar zou blijven maar een uur later ging de visloods in de hens." Scherpenisse betreurt het dat het leidingnet niet toerei kend is om voldoende bluswater te leveren. „Zo jammer. We hebben niks kunnen redden. Ik ben alles kwijt. Machines, koeling, diepvries, opslag van verpakkingsmateriaal, werkkleding, mijn hele administra tie. Ik had twee kluisjes met een beetje kasgeld en reservesleutels. Die heeft de politie me gebracht. Een paar gesmeulde munten, de sleutels als stokjes. Kun je nagaan hoe heet het is geweest." Scherpenisse was blij dat hij alles weer een beetje op de rails had. „Ik heb genoeg voor mijn kiezen ge had." De ondernemer raakte in 1995 door brandstichting zijn palingroke rij kwijt in Sint-Annaland. De scha de loopt volgens hem in de tonnen. Vanaf zondag is hij 'dag en nacht' bezig geweest om vervangende ruimte te vinden. Hij heeft tijdelijk onderdak in een loods aan de Kleine Dijk in Sint-Annaland. „Maar ik wil natuurlijk ook graag op Tholen blij ven. Ik ben tenslotte een Setallan- der." De leveranciers en klanten to nen begrip, zegt hij. Dat houd me op de been. Als het er zo naar uitziet ,kan ik deze week weer productie draaien." Scherpenisse stelt het aan bod van de gemeente om onderne mers bij te staan bij het zoeken naar andere bedrijfsruimte, op prijs. Ondernemer Cor Niemantsverdriet stond net op het punt om naar huis te gaan. De automonteur stond nog in zijn overall in de werkplaats. „Ik hoorde een zoevend geluid. Toen dacht ik dat de auto, die op de brug stond, een lekke band had. Die auto had buiten in de zon gestaan. Maar die bleek niet lek te zijn. Toen zag ik dat bij de panden naast mijn werkplaats, zwarte rook uit de deu ren kwam. Hoofdzakelijk bij de panden van visser Peter Scherpenis se. Ik heb toen meteen 112 gebeld en daarna mijn zoon Patrick. Later heb ik weer naar 112 gebeld want ik zag of hoorde maar niks. Bij de alarmcentrale vroegen ze nog hoe erg het was. Ik zeg nou het is nog geen uitslaande brand maar je moet niet vijf minuten wachten. Voordat de eerste hoogwerker kwam vlogen de vlammen al meters uit het dak." Niemantsverdriet belde ook Kees Polderman, de eigenaar van het pand. Cor reed vervolgens samen met an deren ongeveer 50 auto's uit de showroom. Ze werden naar het ter rein achter het gebouw van Van Houte Shopwand gereden. „Het grootste vermogen zit in de auto's. Die wilde ik snel weg hebben. Pas later zijn we de rest van de werk plaats gaan ontruimen. De brand weer zei dat het eerst niet nodig was omdat er een brandwerende muur staat tussen mijn bedrijf en de ruim te ernaast. Ze dachten dat het niet zover zou komen. We hebben nog tien minuten gewacht en toen heb ben we zoveel mogelijk spullen naar buiten gebracht. We kregen spontaan hulp van iedereen die in de buurt stond. Ik kende ze niet, maar ik wil ze allemaal ontzettend bedan ken. Iedereen pakte wat er maar stond. Tot de brandweer zei dat we moesten stoppen." Niemantsverdriet zag voor zijn ogen hoe het gebouw wegsmolt. „Meter na meter kruipt het vuur naar voren. Naast mijn werkplaats is een loods met houten pallets van Thopol van Kees Polderman die brandde als een fakkel. Als je dan ziet dat de hele voorgevel eruit vliegt, dan weet je dat het hele gebouw er aan gaat. Dit is iets wat de brandweer niet heeft kunnen voorzien en niet tegen, heeft kunnen houden." Van de schade heeft Niemantsver driet nog geen beeld. Het loopt wel in de tonnen, zegt hij. „De klanten tonen begrip en medeleven. Ik krijg veel e-mails en telefoontjes. Dat doet ons goed. We moeten gewoon weer verder. Er is geen weg terug." De ondernemer heeft dinsdagmiddag al een vervangende ruimte gevonden in het andere bedrijfsverzamelge bouw op het industrieterrein van Sint-Maartensdijk, Nijverheidsweg 12. „Dat was net leeg gekomen. Maar het duurt nog wel weken voordat ik daar echt kan beginnen. Er moet nog een wand uit, er moet krachtstroom en verlichting aangebracht worden. Het is een ruimte van 300 vierkante meter, met de ingang tegenover de gemeentewerkplaats. Tot die tijd kan ik gratis terecht bij taxibedrijf Van Haaften, de Thoolse taxi, aan de Nij verheidsweg 17." Niemantsverdriet begon bijna veer tien jaar geleden zijn autobedrijf Auto Work Shop aan de Pluimpot- weg 44/46. Hij huurde 100 meter, maar het bedrijf breidde van liever lee uit. Steeds met 100 vierkante meter. Voor de brand besloeg zijn bedrijf 600 vierkante meter. Hij runt het bedrijf samen met zijn vrouw Corrie en hun zoon Patrick. Onge veer acht jaar geleden kwam er een brandwerende muur. plus een bekle ding voor de staalconstructie. „Met deze hitte heeft het weinig effect ge had." De ondernemer wijst ook op de dakbedekking. „Het dakleer was niet gescheiden, het vuur kruipt vanzelf van het ene dak naar het volgende," zegt de ondernemer Hij wijst er op dat de rook dinsdag veel hinderlijker is als tijdens de brand op zaterdagavond. „Toen ging alles recht naar boven toe. Nu slaat het neer, het is een smerige stank," De Thoolse brandweer kon niet me teen over alle spuitgasten beschik ken. Toen het alarm ging, waren twee ploegen van ieder zes man, Tholen en Sint-Maartensdijk, in Vlissingen waar juist de prijsuitrei king plaatsvond van de gewestelijke brandweerwedstrijd. Sint-Maartens dijk werd vierde, Tholen zesde. De wagen van Tholen was daar ook aanwezig. De brandweerwagen van Sint-Maartensdijk was wel thuis en deed ook dienst voor Poortvliet, Tholen en Oud-Vossemeer, maar miste op dat moment Johan Dorst (bevelvoeder), Peter van de Ree (chauffeur/pompbediener), Jaco Diemei en Patrick Potter (aanvals- ploeg), beveiliger André Stolk en gewondenver/.orger Li/.anne Rie- dijk. Ook brandweercommandant Koos de Feijter was in Vlissingen. Henk Stoutjesdijk vormde met de andere vrijwilligers in Sint-Maar- Volgens het waterschap Zeeuwse Eilahden is er geen bluswater teruggelopen in het oppervlaktewater. Het meeste bluswater is in het ri ool terechtgekomen. Dat antwoord het waterschap op vragen van Chr. Koopman, lid van het algemeen bestuur. De brandweer heeft het wa ter diverse keren bemon sterd en gekeken naar moge lijke vervuiling. Dat was niet het geval. Ook hield het wa terschap vanaf zaterdag avond de rioolwaterzuive ringsinstallatie in de gaten. Volgens het schap zijn er geen noemenswaardige ge volgen waargenomen. tensdijk de parate ploeg. „We waren eerst opgepiept voor een alarm bij Nestaan aan de Slabbecoornweg in Tholen om even voor half zes en weer teruggekeerd naar de kazerne. We hebben niks gezien toen we over de Provincialeweg terug reden. Om 22 over zes kregen we de melding van middelbrand op het industrie terrein, dus rukte ook Sint-Anna land uit. Toen we hier aankwamen, hebben we meteen alles gealar meerd." De wedstrijdploegen in Vlissingen stonden te springen om naar Tholen te gaan, zegt André Stolk: „Maar toen we op de Oesterdam waren, moesten we wachten bij de Bergse- diepsluis omdat de brug open stond. Dat zul je dan net zien." Stoutjesdijk was blij dat de ploeg weer over alle spuitgasten kon be schikken. „We moesten met pers- Het korps van Sint-Maartens dijk behaalde zaterdag met 1276 punten de vierde plaats op de gewestelijke wedstrij den in Vlissingen. Tholen werd met 220 punten zesde. De ploegen moesten in actie komen bij een neergestort vliegtuig met een kettingbot sing tot gevolg. Het vliegtuig je brandde. Daarachter stond een grote tankwagen .met ge vaarlijke stoffen en een per sonenauto die tegen een bord was gereden. De inzit tende was bekneld tussen een ijzeren staaf van het bord. Het vliegtuigje werd ge blust met schuim. Met hulp van een ambulanceteam moest de gewonde worden bevrijd. Ouddorp werd eerste met 1368 punten. maskers werken. Het was heet. Toen ze kwamen konden ze meteen inge zet worden om met het waterkanon de loods van Piet Swarthoff (onder goeddistributie Semper Paratus) nat de houden." Volgens Nuis had dit geen invloed op de bestrijding van de brand. „De brandweer is altijd 100 procent pa raat. Er is een schema om korpsen op te roepen als er eentje naar een wedstrijd is. Er güan zes mensen mee, dan zijn er altijd nog 12 vrij willigers die opgepiept kunnen wor den. De eerste inzet was van Sint- Maartensdijk." Die had 's ochtends met de wagen als tweede een wed strijd gespeeld en was teruggekeerd naar de smalsta'd. Tholen was 's middag aan de beurt. De wagen stond in Middelburg. De ploeg van Sint-Maartensdijk was met perso nenauto's terug gekeerd naar Vliss ingen voor de prijsuitreiking. Het heeft geen gevolgen gehad voor de bestrijding. Sint-Maartensdijk. Sint- Annaland, Stavenisse en Sint-Phi lipsland vormde een peloton. Omdat Tholen er niet was, stond Krabben dijke in Sint-Annaland paraat. Zo centraal mogelijk." Directeur Piet Swarthoff van Sem per Paratus heeft hem geknepen. Zijn loods met dozen vol ondergoed liep gevaar. „Het huilen stond me nader dan het lachèn. We mochten vanzelfsprekend niet te dicht bijko men. Op een gegeven moment lik ten de vlammen het pand waarin wij werken de nok en dan zinkt de moed je echt in de schoenen. De mensen van de brandweer hebben voor wat ons bedrijf betreft hun ui terste best gedaan het ongeschonden uit de strijd te halen en dat is won der boven wonder gelukt." Aan de achterzijde van het pand zit ten onder de dakrand ramen. Een paar zijn er gesprongen, maar ze zit ten nog wel in de sponning. Het is volgens de directeur nog wel even afwachten of er geen schade is door rook. „Vooralsnog ziet het er niet negatief uit." Semper Paratus levert Bon Giorno dames- en heren onder goed aan grote warenhuizen. Het zit verpakt in plastic en dozen. Er zijn drie mensen in dienst. Ze namen de proef op de som en namen onder goed uit de loods mee naar huis om het aan de familie te laten ruiken. Die kon geen rooklucht bespeuren. Ook de twee andere bedrijven in het gebouw van Van Houte bleven ge spaard. Het gaat om installatiebe drijf Bevelander en groentehandel Snoei. Zij laten weten dankbaar te zijn voor de enorme inzet van de hulpverleners waardoor hun bedrij ven geen schade opliepen. Glasblazer U. Gyorgi uit Bergen op Zoom raakte al zijn spullen kwijt. Sinds vorig jaar huurt hij 200 vier kante meter bedrijfsruimte in het gebouw. Zijn bedrijf Illuminated Arts lichtreclame, maakt neonver lichting. Gyorgi was tot vijf uur 's middags nog in de loods. Toen hij thuis was, werd hij gebeld door Henk Schepens van Hejo Water sport. „Die had een rookwolk ge zien. Ik ben terug-gereden. Rond kwart voor zeven kwam ik er aan, maar ik werd niet doorgelaten. De vlammen waren toen nog niet eens in de buurt van mijn loods aan de achterkant." Gyorgi wist toch via een omweg het pand te bereiken. Hij kon niets meer redden. „Alles stond in lichterlaaie. Alles wat no dig is om glas te verwerken tot ne onverlichting. Ik ben een kwartier gebeleven en weer naar huis ge gaan. Ik kon er niks meer doen. Frustrerend was om te zien dat de brandweer problemen had met de aanvoer van water. Een heel verve lende zaak dat men niet goed is voorbereid op zo'n grote brand." Of de glasblazer doorgaat met zijn onderneming, is voor hem een groot vraagteken. „Het is lastig. Niemand is op dit moment bereikbaar. Ik heb dinsdag wel een brief gekregen van de gemeente dat ze paraat staat om ons te ondersteunen, maar ze kun nen dat ook niet op volle kracht. Erg beleefd." Nuis bestrijdt de opvatting dat er te weinig bluswater was. „Ik begrijp dat mensen zich afvragen: wat ge beurt hier. De emoties kan ik me goed voorstellen. Als je 112 belt, dan wil je ook snel dat de brand weer er is. Toen de officier van dienst arriveerde, waren er al explo sies gaande. Het is de vraag of dit überhaupt te bestrijden is. Ik geef de brandweer een groot compliment dat ze de situatie heeft weten te be perken. Het had veel erger kunnen zijn. Alleen maakt het minder in druk als er een straal watre op een ander gebouw staat dat niet brandt." Volgens De Feijter was een tien voud van het aanwezige water niet voldoende om de brand te blussen. „Ook zonder olie. Olie blus je niet met water. Er is op geen enkele ter rein een systeem van brandkranen dat groot genoeg is voor een brand als deze. Dat is onmogelijk. De op pervlakte van het gebouw speelt hierbij een grote rol." Op vier plek ken werd water gewonnen uit de brandkranen. „Het waterkanon dat Stavenisse heeft ingezet om het be drijf van Rinus Roon nat te houden, gebruikte twee keer zoveel water. Daardoor hadden Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland met drukverlies te maken. Toen is besloten om het wa terkanon te handhaven en één of twee slangen dicht te draaien. Er is toen weer opgeschaald. Er zijn dompelpompen in de vijver en de sloot gezet. Er zijn twee schuim- voertuigen uit Woensdrecht geko men. maar die zijn niet ingezet. Dan kun je maar één keer doen. En noten kun je beter niet verstoppen onder het schuim. Toen de sloot en de vij ver te weinig water gaf, is er een 3 kilometer lange slang naar de Pluimpot gelegd. Chauffeur Jan Hartog van het Rode Kruis maakte zich zorgen om de Ondernemers die op zoek zijn naar vervangende bedrijfsruimte kunnen contact opnemen met de bedrijfs- functionaris van de gemeente, H. Kieviet. Gedupeerde omwonenden op het bedrijventerrein kunnen con tact opnemen met Y. Gerritsma. De getroffen bedrijven kregen dins dag een brief van het college van burgemeester en wethouders waarin gevoelens van betrokkenheid en medeleven worden overgebracht aan eigenaren, familie en medewer kers. Ook is er een brief gestuurd naar alle bedrijven op het bedrijven terrein waarin om begrip wordt ge vraagd voor eventuele overlast. Ook krijgen Goedhart bv en straalbedrijf Geuze aan de Nijverheidsweg een bedankbrief voor de assistentie. Volgens de gemeente kan het water in plassen en sloten op het bedrij venterrein in Sint-Maartensdijk bruinig van kleur zijn. Dat heeft te maken met het feit dat het bluswater Aan de vestiging Tholen van het Calvijn college zijn vijftig leerlin gen geslaagd voor het vmbo-exa- men. Twee zijn er gezakt. GEMENGD ECONOMIE Tholen: Art Heijboer, Leonie Ge luk. Oud-Vossemeer: Wilmar Kole. Sint-Annaland: Job Moerland. Stavenisse: Eline den Braber. Sint-Maartensdijk: Ariëlla op den Brouw, Matthijs Joppe. Poortvliet: Marjolein Gonlag. Sint Philipsland: Jorian Geluk. GEMENGD ZORG EN WELZIJN Tholen: Irma Baaij, Afke Bout, An ne de Groen, Marinelle Heijboer, Marielle Maliepaard, Eline Troost. Oud-Vossemeer: Wendy Aarnoud se, Amina Kosten. Sint-Annaland: Jan-Willem de Boer, Linette van Iwaarden, Huib van der Klooster. Stavenisse: Andrea Dorst. Wilna Rode Kruisbus in het bedrijfsver zamelgebouw naast de loods die in de hens stond. Het Rode Kruis heeft een garage aan de Pluimpot- weg tegenover de gemeentewerk plaats. Een Hink stuk van de Erand verwijderd, maar Hartog maakte zich zorgen. „Ik kreeg van de brandweer te horen dat er geen ge vaar was en dat hij daar kon blijven staan. Maar later werd heel het ge bied afgezet en mocht ik niet meer naar de garage toe. Ik ben toen vanaf de Provincialeweg via het land achter Bouman Potter (het lo gistieke centrum - red.) naar de ga rage gegaan om de auto er toch uit te halen en hem op het terrein van de gemeentewerkplaats te zetten." Gistermiddag werd de wagen weer ingezet voor een uitje met bewo ners van Ten Anker, vanmorgen is de Rode Kruisbus weer actief als boodschappenbus voor ouderen in Tholen. in aanraking is geweest met de aan wezige olie in het pindaverwer kingsbedrijf. Het heeft geen gevol gen voor de volksgezondheid. Het rijksinstituut voor volksgezond heid en milieu (RIVM) heeft metin gen verricht naar de mogelijke aan wezigheid van kwik in het bedrijfsverzamelgebouw. Het ver moeden van het RIVM was echter dat er geen kwik in de lucht, bodem of in de vegetatie terecht is gekomen. Vanwege het feit dat er nog steeds rook vrijkomt bij de brand, door smeulende resten van de grondstof fen in het pindaverwerkende be drijf, adviseert de gemeente en de brandweer om ramen en deuren ge sloten te houden. Inwoners kunnen bij langdurige blootstelling klach ten krijgen als ze in de rook verblij ven. Langdurige blootstelling aan rook door brand, kan hoofdpijn, hoesten en misselijkheid veroorza ken. Dorst, Erika Klippel. Gerdine Oos dijk, Annewil Priem. Scherpenisse: Sarieke Kleppe, Li- sanne Rijstenbil, Mamix van der Slikke. Poortvliet: Youri van de Kasteele. GEMENGD TECHNIEK Tholen: Leon Aarnoudse, Coen Burger, Richard Pul, Jacco van Voorst. Oud-Vossemeer: Johan Huijsman. Sint-Maartensdijk: Lennard Koopman. Sint Philipsland: Evert Walpot. THEORETISCH ZORG EN WEL ZIJN Tholen: Jarco Hage, Martiene Hoftijzer, Elseline Zwaai. Stavenisse: Dinanda den Braber. Sint-Maartensdijk: Mandy Stok man. Sint Philipsland: Miranda Ligten- dag. THEORETISCH ECONOMIE Tholen: Jörgen Beens. VERVOLG VAN MOLENWEG Hij noemde aantallen van 5546, 6027, 2996 en 2479. Voor het door gaande stukje Onder de Molen be rekende hij de aantallen op 4725 in 2007, 6125 tien jaar daarna en 6662 na uitbreiding van Klaverveld. Ge meenteraadslid Hommel vulde aan dat door de woningbouwplannen rond de Sint-Annalandse haven het verkeer op deze doorgaande route ongetwijfeld ook verder zal groei en. Onder de Molen heeft te maken met doorgaand verkeer op de route Tho- len-Sint-Annaland, Tholen-Philips- dam en Tholen-Nieuw-Vossemeer. De Molenweg met verkeer richting Poortvliet én voor het bedrijventer rein Klaverveld. In de Molenstraat speelt de parkeerproblematiek. Een hoofdpijndossier noemde raadslid Hommel, zelf bewoner van die straat, dit laatste. Langs Onder de Molen en Molen weg passeert het nodige vracht- en busverkeer. En dat op bepaalde plaatsen op nauwelijks een meter van woningen. Dankzij het asfalte ren zijn Onder de Molen de trillin gen Hink verminderd. Maar in de Molenweg is dat niet het geval. Vol gens een bewoner zou de gemeente die straat niet willen asfalteren om dat er riolering in ligt. Hij verbaas de zich er dan ook over, dat de Stoofstraat in Poortvliet onlangs wél een asfaltlaag kreeg. Van de geënquêteerden gaf in de Molen weg 40 procent, en in de Molen straat en Onder de Molen 35 pro cent. aan dat ze schade aan hun woning hebben als gevolg van het verkeer. De bewoners vinden dat er vaker gecontroleerd zou moeten worden om de snelheid omlaag te brengen. Er geldt een maximum van 30 km/u. Het percentage overtreders dat de gemeente bij een controle vorig jaar zomer constateerde, geeft volgens Van Bijnen een vertekend beeld omdat daarin alle passerende fietsers zijn meegeteld. Hij kwam uit op 77 procent die harder reed dan toegestaan, en een gemiddelde snelheid van 39 km/u. Dat de ge meente de paaltjes op de verkeers remmers gaat vervangen door flexi bele exemplaren, vindt hij dan ook Stavenisse: Jelle Ponsteen, Guido Roozemond. Sint-Maartensdijk: Corianne Blaasse, Filip van Zetten. Dinteloord: Gerwin van der Welle. THEORETISCH TECHNIEK Tholen: Jaap Zwagemaker. Sint-Annaland: Daan Rijsdijk. Aan de vestigingen Kerkpolder en Appelstraat van het Calvijn college in Krabbendijke zijn de volgende Thoolse leerlingen geslaagd voor het vmbo-examen. BASISBER. BOUWTECHNIEK Tholen: Kees Bout. Gert-Jan de Hond. Sint-Annaland: Marius Besseling, Patrick IJzerman. Jan Moerland. Stavenisse: Erik de Rijke, Bart de Vos, Julian de Vos. niet acceptabel. De huidige exem plaren raken nogal eens beschadigd door vracht- en landbouwverkeer dat zich door de versmalde door gang probeert te wurmen. Heel veel bewoners zouden graag zien dat verkeer zwaarder dan drie. ton wordt geweerd uit de Molenweg en Onder de Molen. Ook naar geluidsoverlast is in de enquête gevraagd. Daar zou door overheden meer tegen gedaan moe ten worden, vinden de bewoners. Van Bijnen legde uit dat de belas ting op voorgevels een voorkeurs- grenswaarde kent van 48 decibel. Die mag tien decibel hoger uitval len. mits in de verblijfsruimten van woningen de 33 decibel niet wordt overschreden. De gemiddelde waarden liggen nu al overal boven de zestig decibel, had Van Bijnen achterhaald. Hij wees nog op het provinciaal omgevingsplan dat op provinciale wegen uiterlijk volgend jaar alle situaties met een belasting door verkeerslawaai van 63 decibel en meer aangepakt moeten zijn. Onder de Molen is echter sinds en kele jaren geen provinciale weg meer, maar overgedragen aan de gemeente. In de enquête wordt, naast het ver bieden van zwaar verkeer en hou den van snelheidscontroles, door veel bewoners gevraagd om meer Aan het Westerpoort college in Tho len slaagden de volgende leerlingen voor het vmbo-examen. BASISBER. TECHNIEK Tholen: Rafie Sagzai. Oud-Vossemeer: Denny Driehuijs. Sint-Annaland: Stephan Bolier. Sint-Maartensdijk: Glenn van Gorsel. Poortvliet: Armand Hage, Artjan Hage. BASISBER. ZORG EN WELZIJN Tholen:- Suzanne van Lent, Milou van der Reest, Jessica Speet. Sint-Annaland: Rudy Ridderhof (schoolverkl. S V). Stavenisse: Mylou Rijnberg. Sint-Maartensdijk: Janine Dorst. Poortvliet: Kirsten Heijboer (schoolverkl. S V). Sint Philipsland: Sharida Lampen. KADERBER. TECHNIEK Tholen: Stephano Beermann, Patri cio Jansen, John van 't Klooster, Jan Reuling, Jeffrey Rijnberg. en veiliger parkeerplaatsen. Van Bijnen denkt niet dat daar gemak kelijk ruimte voor te vinden zal zijn. „En een consequentie zal zijn dat je niet meer voor je deur kunt parkeren." Schade aan geparkeerde auto's hebben in de Molenweg 40, Onder de Molen 27 en in de Molen straat 50 procent bij herhaling. Vrij dagmorgen nog trof een bewoner van de Molenweg zijn auto aan met een beschadigde spiegel. „Schade 500 euro, die ik nergens kan verha len", zei hij. Een andere bewoon ster was op de fiets in de Molen straat aan haar hand geraakt door een passerende auto. Gevolg: enke le pijnlijke vingers. Hommel gaf aan.dat de enige struc turele oplossing van de verkeers problematiek een rondweg is. „Dan kom je bij de provincie terecht. Maar gedeputeerde Poppelaars heeft drie jaar geleden duidelijk ge maakt dat we de eerstkomende tien jaar niets hoeven te verwachten." De provincie richt de schijnwerper momenteel op Zeeuws-Vlaanderen, waar situaties urgenter worden in geschat. De VVD'er heeft bij zijn partijge noten in provinciale staten aandacht gevraagd voor dit knelpunt. „Het Aan het Mollercollege in Steenber gen zijn de volgende Thoolse leer lingen geslaagd voor het vmbo-exa men. BASISBER. LEERWEG Tholen: Soufian Zakriti. GEMENGDE LEERWEG Oud-Vossemeer: Edwin Dudok. KADERBER. LEERWEG Tholen: Jennifer Opree. Mirjam den Engelsman uit Sint- Annaland is aan de pabo de Drie star te Gouda geslaagd voor lerares basisschool. Zij is gelijk benoemd aan de School met de Bijbel in haar woonplaats - waar ze ook stage liep - als opvolger van juf Lam- mers. Ilona Pleune uit Sint-Annaland is aan het Kellebeekcollege te Roosen daal geslaagd voor IG verzorgende. Zij gaat aan de slag in woonzorg centrum Maartenshof te Sint-Maar tensdijk. probleem Oud-Vossemeer zal op de meerjarenplanning moeten ko men." Volgens hem zouden alle Thoolse politieke partijen daarvoor moeten lobbyen. Hij heeft ze daar over benaderd, maar nog geen reac ties gekregen. „De VVD gaat de rondweg in ieder geval opnemen in het verkiezingsprogramma." Hoewel uit de enquête blijkt dat veel bewoners liever actie onderne men dan praten, zoekt het buurtco- mité tóch het overleg met de ge meente, gaf Van Bijnen aan. En hij denkt aan vreedzame acties: indie nen van klachten en schadeclaims, en bijvoorbeeld het ophouden van het verkeer door onophoudelijk over de oversteekplaats heen en weer te lopen. „De overheid moet last van ons krijgen, zodat ze iets gaat dóen." De Vossemeerder is van plan om ook in te spreken bij de commissie ruimte. De enquête is verspreid onder de bewoners van Onder de Molen, Molenweg, Molenstraat (gedeelte tot M. Lindhoutstraat) en Klaver veld. Totaal honderd huizen. Twee derde tot driekwart vulde de vra genlijst in. Van hen is een derde tot de helft bereid om het comité te helpen bij het beter leefbaar krijgen van de buurt. Ook is een flink deel genegen om daaraan financieel bij te dragen. De bewoners van Onder de Molen en de Molenweg zijn bereid tot actie om het aanpakken van de verkeersoverlast door overheden te versnellen. 9

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 5