'De overheid moet last van ons krijgen'
'Klanten tonen begrip en medeleven'
Ondernemers krijgen
hulp van gemeente
Donderdag 18 juni 2009
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
't Rijks
Mollerlyceum
Mollercollege
Zoevend geluid
Wedstrijd
Bluswater
IJzeren staaf
Lichtreclame
Rode Kruis
Calvijn college Tholen
Schade
Calvijn college
Krabbendijke
Westerpoort college
Lobbyen
Diversen
Brief met medeleven aan gedupeerden
Ondernemers die gedupeerd zijn door de verwoestende
brand zaterdag van de bedrijfsloods in Sint-Maartens
dijk, kunnen bij de gemeente terecht om de schade te
melden. Er is een actiecentrum ingesteld, centrale regis
tratie en afhandeling schade. De gemeente helpt ook mee
om naar vervangende ruimte te zoeken.
De 16-jarige Stephanie Barnes uit Sint-Annaland hing zowel de Schotse (haar ouders komen daar
vandaan) als de Nederlandse vlag uit nadat ze gisteren aan het Westerpoortcollege in Tholen slaagde
voor de kaderopleiding. Ze gaat naar het ROC in Goes om de opleiding voor tandartsassistente te
volgen.
Sint-Maartensdijk: Wilbert Jans
sen, Sint-Maartensdijk.
Scherpenisse: Remaico Bevelan
der, Martijn Mol, Adriaan van
Poortvliet.
Poortvliet: André Bogert. Benja
min den Engelsman.
Sint-Philipsland: Dirk Buijs.
BASISBER. HANDEL EN VER
KOOP
Tholen: Dirk Jan Hagen.
Stavenisse: José Oosdijk.
BASISBER. METAALTECHNIEK
Tholen: Steven Everaers.
BASISBER. ZORG EN WELZIJN
Sint-Annaland: Mariëlle van Dij-
ke.
Scherpenisse: Hendriëtte Bolier,
Miranda Elenbaas, Erik de Keijzer.
KADERBER. BOUWTECHNIEK
Stavenisse: Jaap Eerland.
Scherpenisse: Andries Smit, Jaap
Smit.
KADERBER. HANDEL EN VER
KOOP
Tholen: Mario de Graaf.
Oud-Vossemeer: Ton Boers.
Sint-Maartensdijk: Arjan Schot.
Scherpenisse: Tannette van den
Berg.
Poortvliet: Janita Elenbaas.
KADERBER. INSTALEKTRO
Tholen: Henk Aarnoudse.
Stavenisse: Petqr Westdorp.
Scherpenisse: Edwin Andriesse.
KADERBER. METAALTECH
NIEK
Oud-Vossemeer: Izak Huijsman.
Sint-Annaland: Mike Scherpenis
se.
Stavenisse: Wilfred van Haatten.
KADERBER. ZORG EN WEL
ZIJN
Tholen: Mariëtte Bout, Cornelieke
Geuze, Jorien Giljam, Ilona de
Graaf, Bas van der Steldt, Marinda
Versluis.
Oud-Vossemeer: Vera Hendrikx.
Sint-Annaland: Debora van Driel.
Stavenisse: Willem Roozemond.
Sint-Maartensdijk: Annemarie
Ponse.
Scherpenisse: Jaecoline Noom.
Poortvliet: Annemarie den Boer.
PRAKTIJKONDERWIJS
Stavenisse: Leontine van Haaften.
Stavenisse:
Dave Groot.
Scherpenisse: Arnold van der Slik-
ke.
KADERBER. ZORG EN WELZIJN
Tholen: Jeamie de Kok, Juliette
Moerland.
Sint-Annaland: Stephanie Barnes,
Bonnie Huibrechtse, Iris Kodde.
Sint-Maartensdijk: Amber Bee-
cham, Linda Teijsse.
Scherpenisse: Marieke van Kooten.
Poortvliet: Miriam Bevelander. Je
roen Schot.
GEMENGDE LEERWEG
Tholen: Martijn Goedegebuure,
Caroline Kwist, Laura Nagtegaal,
Annemieke van Zetten.
Sint-Annaland: Wilco Menheere,
Daniëlle Oosdijk.
Stavenisse: Remco Eerland, Mike
Menheere, Quincy Moerland.
Sint-Maartensdijk: Coen Diemei,
Roy Guequièrre, Rhea Koopman.
Scherpenisse: Mark van Gorsel.
Aan de regionale scholengemeen
schap 't Rijks in Bergen op Zoom
zijn de volgende leerlingen ge
slaagd voor het examen vmbo theo
retische leerweg.
Tholen: Daan Deurloo. Jennifer
van Elten, Marijn de Hond, Daniëlle
Kooijman, Yordi Oppeneer, Manon
Verkamman.
Oud-Vossemeer: Ahmed Azizi,
Anne de Bruin, Annet Havermans.
Sint-Annaland: Jhoney le Doux.
Poortvliet: Jacintha Lindhout.
Sint Philipsland: Sandra Verwijs.
Aan het Mollerlyceum in Bergen op
Zoom zijn de volgende Thoolse
leerlingen geslaagd" voor het vmbo-
examen.
THEOR. LEERWEG
Sint-Annaland: Natasha van Leer
dam. Rens de Wilde.
Sint-Maartensdijk: Nadia Cogels,
Sharon Vermeulen.
I RVOLG VAN BRAND
Scherpenisse haastte zich naar zijn
bedrijf waar hij door De Viet werd
opgewacht. „Ik heb alle deuren
opengemaakt. Samen met een
brandweerman van Sint-Maartens
dijk, maar je kon al niet meer naar
binnen van de zwarte rook. Het
brandde in de pindabakkerij. Ik had
nog hoop dat het daar zou blijven
maar een uur later ging de visloods
in de hens." Scherpenisse betreurt
het dat het leidingnet niet toerei
kend is om voldoende bluswater te
leveren. „Zo jammer. We hebben
niks kunnen redden. Ik ben alles
kwijt. Machines, koeling, diepvries,
opslag van verpakkingsmateriaal,
werkkleding, mijn hele administra
tie. Ik had twee kluisjes met een
beetje kasgeld en reservesleutels.
Die heeft de politie me gebracht.
Een paar gesmeulde munten, de
sleutels als stokjes. Kun je nagaan
hoe heet het is geweest."
Scherpenisse was blij dat hij alles
weer een beetje op de rails had. „Ik
heb genoeg voor mijn kiezen ge
had." De ondernemer raakte in 1995
door brandstichting zijn palingroke
rij kwijt in Sint-Annaland. De scha
de loopt volgens hem in de tonnen.
Vanaf zondag is hij 'dag en nacht'
bezig geweest om vervangende
ruimte te vinden. Hij heeft tijdelijk
onderdak in een loods aan de Kleine
Dijk in Sint-Annaland. „Maar ik wil
natuurlijk ook graag op Tholen blij
ven. Ik ben tenslotte een Setallan-
der." De leveranciers en klanten to
nen begrip, zegt hij. Dat houd me op
de been. Als het er zo naar uitziet
,kan ik deze week weer productie
draaien." Scherpenisse stelt het aan
bod van de gemeente om onderne
mers bij te staan bij het zoeken naar
andere bedrijfsruimte, op prijs.
Ondernemer Cor Niemantsverdriet
stond net op het punt om naar huis
te gaan. De automonteur stond nog
in zijn overall in de werkplaats. „Ik
hoorde een zoevend geluid. Toen
dacht ik dat de auto, die op de brug
stond, een lekke band had. Die auto
had buiten in de zon gestaan. Maar
die bleek niet lek te zijn. Toen zag
ik dat bij de panden naast mijn
werkplaats, zwarte rook uit de deu
ren kwam. Hoofdzakelijk bij de
panden van visser Peter Scherpenis
se. Ik heb toen meteen 112 gebeld
en daarna mijn zoon Patrick. Later
heb ik weer naar 112 gebeld want ik
zag of hoorde maar niks. Bij de
alarmcentrale vroegen ze nog hoe
erg het was. Ik zeg nou het is nog
geen uitslaande brand maar je moet
niet vijf minuten wachten. Voordat
de eerste hoogwerker kwam vlogen
de vlammen al meters uit het dak."
Niemantsverdriet belde ook Kees
Polderman, de eigenaar van het
pand.
Cor reed vervolgens samen met an
deren ongeveer 50 auto's uit de
showroom. Ze werden naar het ter
rein achter het gebouw van Van
Houte Shopwand gereden. „Het
grootste vermogen zit in de auto's.
Die wilde ik snel weg hebben. Pas
later zijn we de rest van de werk
plaats gaan ontruimen. De brand
weer zei dat het eerst niet nodig was
omdat er een brandwerende muur
staat tussen mijn bedrijf en de ruim
te ernaast. Ze dachten dat het niet
zover zou komen. We hebben nog
tien minuten gewacht en toen heb
ben we zoveel mogelijk spullen
naar buiten gebracht. We kregen
spontaan hulp van iedereen die in de
buurt stond. Ik kende ze niet, maar
ik wil ze allemaal ontzettend bedan
ken. Iedereen pakte wat er maar
stond. Tot de brandweer zei dat we
moesten stoppen."
Niemantsverdriet zag voor zijn ogen
hoe het gebouw wegsmolt. „Meter
na meter kruipt het vuur naar voren.
Naast mijn werkplaats is een loods
met houten pallets van Thopol van
Kees Polderman die brandde als een
fakkel. Als je dan ziet dat de hele
voorgevel eruit vliegt, dan weet je
dat het hele gebouw er aan gaat. Dit
is iets wat de brandweer niet heeft
kunnen voorzien en niet tegen, heeft
kunnen houden."
Van de schade heeft Niemantsver
driet nog geen beeld. Het loopt wel
in de tonnen, zegt hij. „De klanten
tonen begrip en medeleven. Ik krijg
veel e-mails en telefoontjes. Dat
doet ons goed. We moeten gewoon
weer verder. Er is geen weg terug."
De ondernemer heeft dinsdagmiddag
al een vervangende ruimte gevonden
in het andere bedrijfsverzamelge
bouw op het industrieterrein van
Sint-Maartensdijk, Nijverheidsweg
12. „Dat was net leeg gekomen. Maar
het duurt nog wel weken voordat ik
daar echt kan beginnen. Er moet nog
een wand uit, er moet krachtstroom
en verlichting aangebracht worden.
Het is een ruimte van 300 vierkante
meter, met de ingang tegenover de
gemeentewerkplaats. Tot die tijd kan
ik gratis terecht bij taxibedrijf Van
Haaften, de Thoolse taxi, aan de Nij
verheidsweg 17."
Niemantsverdriet begon bijna veer
tien jaar geleden zijn autobedrijf
Auto Work Shop aan de Pluimpot-
weg 44/46. Hij huurde 100 meter,
maar het bedrijf breidde van liever
lee uit. Steeds met 100 vierkante
meter. Voor de brand besloeg zijn
bedrijf 600 vierkante meter. Hij runt
het bedrijf samen met zijn vrouw
Corrie en hun zoon Patrick. Onge
veer acht jaar geleden kwam er een
brandwerende muur. plus een bekle
ding voor de staalconstructie. „Met
deze hitte heeft het weinig effect ge
had." De ondernemer wijst ook op
de dakbedekking. „Het dakleer was
niet gescheiden, het vuur kruipt
vanzelf van het ene dak naar het
volgende," zegt de ondernemer Hij
wijst er op dat de rook dinsdag veel
hinderlijker is als tijdens de brand
op zaterdagavond. „Toen ging alles
recht naar boven toe. Nu slaat het
neer, het is een smerige stank,"
De Thoolse brandweer kon niet me
teen over alle spuitgasten beschik
ken. Toen het alarm ging, waren
twee ploegen van ieder zes man,
Tholen en Sint-Maartensdijk, in
Vlissingen waar juist de prijsuitrei
king plaatsvond van de gewestelijke
brandweerwedstrijd. Sint-Maartens
dijk werd vierde, Tholen zesde. De
wagen van Tholen was daar ook
aanwezig. De brandweerwagen van
Sint-Maartensdijk was wel thuis en
deed ook dienst voor Poortvliet,
Tholen en Oud-Vossemeer, maar
miste op dat moment Johan Dorst
(bevelvoeder), Peter van de Ree
(chauffeur/pompbediener), Jaco
Diemei en Patrick Potter (aanvals-
ploeg), beveiliger André Stolk en
gewondenver/.orger Li/.anne Rie-
dijk. Ook brandweercommandant
Koos de Feijter was in Vlissingen.
Henk Stoutjesdijk vormde met de
andere vrijwilligers in Sint-Maar-
Volgens het waterschap
Zeeuwse Eilahden is er geen
bluswater teruggelopen in
het oppervlaktewater. Het
meeste bluswater is in het ri
ool terechtgekomen. Dat
antwoord het waterschap op
vragen van Chr. Koopman, lid
van het algemeen bestuur.
De brandweer heeft het wa
ter diverse keren bemon
sterd en gekeken naar moge
lijke vervuiling. Dat was niet
het geval. Ook hield het wa
terschap vanaf zaterdag
avond de rioolwaterzuive
ringsinstallatie in de gaten.
Volgens het schap zijn er
geen noemenswaardige ge
volgen waargenomen.
tensdijk de parate ploeg. „We waren
eerst opgepiept voor een alarm bij
Nestaan aan de Slabbecoornweg in
Tholen om even voor half zes en
weer teruggekeerd naar de kazerne.
We hebben niks gezien toen we over
de Provincialeweg terug reden. Om
22 over zes kregen we de melding
van middelbrand op het industrie
terrein, dus rukte ook Sint-Anna
land uit. Toen we hier aankwamen,
hebben we meteen alles gealar
meerd."
De wedstrijdploegen in Vlissingen
stonden te springen om naar Tholen
te gaan, zegt André Stolk: „Maar
toen we op de Oesterdam waren,
moesten we wachten bij de Bergse-
diepsluis omdat de brug open stond.
Dat zul je dan net zien."
Stoutjesdijk was blij dat de ploeg
weer over alle spuitgasten kon be
schikken. „We moesten met pers-
Het korps van Sint-Maartens
dijk behaalde zaterdag met
1276 punten de vierde plaats
op de gewestelijke wedstrij
den in Vlissingen. Tholen
werd met 220 punten zesde.
De ploegen moesten in actie
komen bij een neergestort
vliegtuig met een kettingbot
sing tot gevolg. Het vliegtuig
je brandde. Daarachter stond
een grote tankwagen .met ge
vaarlijke stoffen en een per
sonenauto die tegen een
bord was gereden. De inzit
tende was bekneld tussen
een ijzeren staaf van het
bord. Het vliegtuigje werd ge
blust met schuim. Met hulp
van een ambulanceteam
moest de gewonde worden
bevrijd. Ouddorp werd eerste
met 1368 punten.
maskers werken. Het was heet. Toen
ze kwamen konden ze meteen inge
zet worden om met het waterkanon
de loods van Piet Swarthoff (onder
goeddistributie Semper Paratus) nat
de houden."
Volgens Nuis had dit geen invloed
op de bestrijding van de brand. „De
brandweer is altijd 100 procent pa
raat. Er is een schema om korpsen
op te roepen als er eentje naar een
wedstrijd is. Er güan zes mensen
mee, dan zijn er altijd nog 12 vrij
willigers die opgepiept kunnen wor
den. De eerste inzet was van Sint-
Maartensdijk." Die had 's ochtends
met de wagen als tweede een wed
strijd gespeeld en was teruggekeerd
naar de smalsta'd. Tholen was 's
middag aan de beurt. De wagen
stond in Middelburg. De ploeg van
Sint-Maartensdijk was met perso
nenauto's terug gekeerd naar Vliss
ingen voor de prijsuitreiking. Het
heeft geen gevolgen gehad voor de
bestrijding. Sint-Maartensdijk. Sint-
Annaland, Stavenisse en Sint-Phi
lipsland vormde een peloton. Omdat
Tholen er niet was, stond Krabben
dijke in Sint-Annaland paraat. Zo
centraal mogelijk."
Directeur Piet Swarthoff van Sem
per Paratus heeft hem geknepen.
Zijn loods met dozen vol ondergoed
liep gevaar. „Het huilen stond me
nader dan het lachèn. We mochten
vanzelfsprekend niet te dicht bijko
men. Op een gegeven moment lik
ten de vlammen het pand waarin wij
werken de nok en dan zinkt de
moed je echt in de schoenen. De
mensen van de brandweer hebben
voor wat ons bedrijf betreft hun ui
terste best gedaan het ongeschonden
uit de strijd te halen en dat is won
der boven wonder gelukt."
Aan de achterzijde van het pand zit
ten onder de dakrand ramen. Een
paar zijn er gesprongen, maar ze zit
ten nog wel in de sponning. Het is
volgens de directeur nog wel even
afwachten of er geen schade is door
rook. „Vooralsnog ziet het er niet
negatief uit." Semper Paratus levert
Bon Giorno dames- en heren onder
goed aan grote warenhuizen. Het zit
verpakt in plastic en dozen. Er zijn
drie mensen in dienst. Ze namen de
proef op de som en namen onder
goed uit de loods mee naar huis om
het aan de familie te laten ruiken.
Die kon geen rooklucht bespeuren.
Ook de twee andere bedrijven in het
gebouw van Van Houte bleven ge
spaard. Het gaat om installatiebe
drijf Bevelander en groentehandel
Snoei. Zij laten weten dankbaar te
zijn voor de enorme inzet van de
hulpverleners waardoor hun bedrij
ven geen schade opliepen.
Glasblazer U. Gyorgi uit Bergen op
Zoom raakte al zijn spullen kwijt.
Sinds vorig jaar huurt hij 200 vier
kante meter bedrijfsruimte in het
gebouw. Zijn bedrijf Illuminated
Arts lichtreclame, maakt neonver
lichting. Gyorgi was tot vijf uur 's
middags nog in de loods. Toen hij
thuis was, werd hij gebeld door
Henk Schepens van Hejo Water
sport. „Die had een rookwolk ge
zien. Ik ben terug-gereden. Rond
kwart voor zeven kwam ik er aan,
maar ik werd niet doorgelaten. De
vlammen waren toen nog niet eens
in de buurt van mijn loods aan de
achterkant." Gyorgi wist toch via
een omweg het pand te bereiken.
Hij kon niets meer redden. „Alles
stond in lichterlaaie. Alles wat no
dig is om glas te verwerken tot ne
onverlichting. Ik ben een kwartier
gebeleven en weer naar huis ge
gaan. Ik kon er niks meer doen.
Frustrerend was om te zien dat de
brandweer problemen had met de
aanvoer van water. Een heel verve
lende zaak dat men niet goed is
voorbereid op zo'n grote brand."
Of de glasblazer doorgaat met zijn
onderneming, is voor hem een groot
vraagteken. „Het is lastig. Niemand
is op dit moment bereikbaar. Ik heb
dinsdag wel een brief gekregen van
de gemeente dat ze paraat staat om
ons te ondersteunen, maar ze kun
nen dat ook niet op volle kracht. Erg
beleefd."
Nuis bestrijdt de opvatting dat er te
weinig bluswater was. „Ik begrijp
dat mensen zich afvragen: wat ge
beurt hier. De emoties kan ik me
goed voorstellen. Als je 112 belt,
dan wil je ook snel dat de brand
weer er is. Toen de officier van
dienst arriveerde, waren er al explo
sies gaande. Het is de vraag of dit
überhaupt te bestrijden is. Ik geef de
brandweer een groot compliment
dat ze de situatie heeft weten te be
perken. Het had veel erger kunnen
zijn. Alleen maakt het minder in
druk als er een straal watre op een
ander gebouw staat dat niet brandt."
Volgens De Feijter was een tien
voud van het aanwezige water niet
voldoende om de brand te blussen.
„Ook zonder olie. Olie blus je niet
met water. Er is op geen enkele ter
rein een systeem van brandkranen
dat groot genoeg is voor een brand
als deze. Dat is onmogelijk. De op
pervlakte van het gebouw speelt
hierbij een grote rol." Op vier plek
ken werd water gewonnen uit de
brandkranen. „Het waterkanon dat
Stavenisse heeft ingezet om het be
drijf van Rinus Roon nat te houden,
gebruikte twee keer zoveel water.
Daardoor hadden Sint-Maartensdijk
en Sint-Annaland met drukverlies te
maken. Toen is besloten om het wa
terkanon te handhaven en één of
twee slangen dicht te draaien. Er is
toen weer opgeschaald. Er zijn
dompelpompen in de vijver en de
sloot gezet. Er zijn twee schuim-
voertuigen uit Woensdrecht geko
men. maar die zijn niet ingezet. Dan
kun je maar één keer doen. En noten
kun je beter niet verstoppen onder
het schuim. Toen de sloot en de vij
ver te weinig water gaf, is er een 3
kilometer lange slang naar de
Pluimpot gelegd.
Chauffeur Jan Hartog van het Rode
Kruis maakte zich zorgen om de
Ondernemers die op zoek zijn naar
vervangende bedrijfsruimte kunnen
contact opnemen met de bedrijfs-
functionaris van de gemeente, H.
Kieviet. Gedupeerde omwonenden
op het bedrijventerrein kunnen con
tact opnemen met Y. Gerritsma.
De getroffen bedrijven kregen dins
dag een brief van het college van
burgemeester en wethouders waarin
gevoelens van betrokkenheid en
medeleven worden overgebracht
aan eigenaren, familie en medewer
kers. Ook is er een brief gestuurd
naar alle bedrijven op het bedrijven
terrein waarin om begrip wordt ge
vraagd voor eventuele overlast. Ook
krijgen Goedhart bv en straalbedrijf
Geuze aan de Nijverheidsweg een
bedankbrief voor de assistentie.
Volgens de gemeente kan het water
in plassen en sloten op het bedrij
venterrein in Sint-Maartensdijk
bruinig van kleur zijn. Dat heeft te
maken met het feit dat het bluswater
Aan de vestiging Tholen van het
Calvijn college zijn vijftig leerlin
gen geslaagd voor het vmbo-exa-
men. Twee zijn er gezakt.
GEMENGD ECONOMIE
Tholen: Art Heijboer, Leonie Ge
luk.
Oud-Vossemeer: Wilmar Kole.
Sint-Annaland: Job Moerland.
Stavenisse: Eline den Braber.
Sint-Maartensdijk: Ariëlla op den
Brouw, Matthijs Joppe.
Poortvliet: Marjolein Gonlag.
Sint Philipsland: Jorian Geluk.
GEMENGD ZORG EN WELZIJN
Tholen: Irma Baaij, Afke Bout, An
ne de Groen, Marinelle Heijboer,
Marielle Maliepaard, Eline Troost.
Oud-Vossemeer: Wendy Aarnoud
se, Amina Kosten.
Sint-Annaland: Jan-Willem de
Boer, Linette van Iwaarden, Huib
van der Klooster.
Stavenisse: Andrea Dorst. Wilna
Rode Kruisbus in het bedrijfsver
zamelgebouw naast de loods die in
de hens stond. Het Rode Kruis
heeft een garage aan de Pluimpot-
weg tegenover de gemeentewerk
plaats. Een Hink stuk van de Erand
verwijderd, maar Hartog maakte
zich zorgen. „Ik kreeg van de
brandweer te horen dat er geen ge
vaar was en dat hij daar kon blijven
staan. Maar later werd heel het ge
bied afgezet en mocht ik niet meer
naar de garage toe. Ik ben toen
vanaf de Provincialeweg via het
land achter Bouman Potter (het lo
gistieke centrum - red.) naar de ga
rage gegaan om de auto er toch uit
te halen en hem op het terrein van
de gemeentewerkplaats te zetten."
Gistermiddag werd de wagen weer
ingezet voor een uitje met bewo
ners van Ten Anker, vanmorgen is
de Rode Kruisbus weer actief als
boodschappenbus voor ouderen in
Tholen.
in aanraking is geweest met de aan
wezige olie in het pindaverwer
kingsbedrijf. Het heeft geen gevol
gen voor de volksgezondheid.
Het rijksinstituut voor volksgezond
heid en milieu (RIVM) heeft metin
gen verricht naar de mogelijke aan
wezigheid van kwik in het
bedrijfsverzamelgebouw. Het ver
moeden van het RIVM was echter
dat er geen kwik in de lucht, bodem
of in de vegetatie terecht is gekomen.
Vanwege het feit dat er nog steeds
rook vrijkomt bij de brand, door
smeulende resten van de grondstof
fen in het pindaverwerkende be
drijf, adviseert de gemeente en de
brandweer om ramen en deuren ge
sloten te houden. Inwoners kunnen
bij langdurige blootstelling klach
ten krijgen als ze in de rook verblij
ven. Langdurige blootstelling aan
rook door brand, kan hoofdpijn,
hoesten en misselijkheid veroorza
ken.
Dorst, Erika Klippel. Gerdine Oos
dijk, Annewil Priem.
Scherpenisse: Sarieke Kleppe, Li-
sanne Rijstenbil, Mamix van der
Slikke.
Poortvliet: Youri van de Kasteele.
GEMENGD TECHNIEK
Tholen: Leon Aarnoudse, Coen
Burger, Richard Pul, Jacco van
Voorst.
Oud-Vossemeer: Johan Huijsman.
Sint-Maartensdijk:
Lennard Koopman.
Sint Philipsland: Evert Walpot.
THEORETISCH ZORG EN WEL
ZIJN
Tholen: Jarco Hage, Martiene
Hoftijzer, Elseline Zwaai.
Stavenisse: Dinanda den Braber.
Sint-Maartensdijk: Mandy Stok
man.
Sint Philipsland: Miranda Ligten-
dag.
THEORETISCH ECONOMIE
Tholen: Jörgen Beens.
VERVOLG VAN MOLENWEG
Hij noemde aantallen van 5546,
6027, 2996 en 2479. Voor het door
gaande stukje Onder de Molen be
rekende hij de aantallen op 4725 in
2007, 6125 tien jaar daarna en 6662
na uitbreiding van Klaverveld. Ge
meenteraadslid Hommel vulde aan
dat door de woningbouwplannen
rond de Sint-Annalandse haven het
verkeer op deze doorgaande route
ongetwijfeld ook verder zal groei
en.
Onder de Molen heeft te maken met
doorgaand verkeer op de route Tho-
len-Sint-Annaland, Tholen-Philips-
dam en Tholen-Nieuw-Vossemeer.
De Molenweg met verkeer richting
Poortvliet én voor het bedrijventer
rein Klaverveld. In de Molenstraat
speelt de parkeerproblematiek. Een
hoofdpijndossier noemde raadslid
Hommel, zelf bewoner van die
straat, dit laatste.
Langs Onder de Molen en Molen
weg passeert het nodige vracht- en
busverkeer. En dat op bepaalde
plaatsen op nauwelijks een meter
van woningen. Dankzij het asfalte
ren zijn Onder de Molen de trillin
gen Hink verminderd. Maar in de
Molenweg is dat niet het geval. Vol
gens een bewoner zou de gemeente
die straat niet willen asfalteren om
dat er riolering in ligt. Hij verbaas
de zich er dan ook over, dat de
Stoofstraat in Poortvliet onlangs
wél een asfaltlaag kreeg. Van de
geënquêteerden gaf in de Molen
weg 40 procent, en in de Molen
straat en Onder de Molen 35 pro
cent. aan dat ze schade aan hun
woning hebben als gevolg van het
verkeer.
De bewoners vinden dat er vaker
gecontroleerd zou moeten worden
om de snelheid omlaag te brengen.
Er geldt een maximum van 30
km/u. Het percentage overtreders
dat de gemeente bij een controle
vorig jaar zomer constateerde, geeft
volgens Van Bijnen een vertekend
beeld omdat daarin alle passerende
fietsers zijn meegeteld. Hij kwam
uit op 77 procent die harder reed
dan toegestaan, en een gemiddelde
snelheid van 39 km/u. Dat de ge
meente de paaltjes op de verkeers
remmers gaat vervangen door flexi
bele exemplaren, vindt hij dan ook
Stavenisse: Jelle Ponsteen, Guido
Roozemond.
Sint-Maartensdijk: Corianne
Blaasse, Filip van Zetten.
Dinteloord: Gerwin van der Welle.
THEORETISCH TECHNIEK
Tholen: Jaap Zwagemaker.
Sint-Annaland: Daan Rijsdijk.
Aan de vestigingen Kerkpolder en
Appelstraat van het Calvijn college
in Krabbendijke zijn de volgende
Thoolse leerlingen geslaagd voor
het vmbo-examen.
BASISBER. BOUWTECHNIEK
Tholen: Kees Bout. Gert-Jan de
Hond.
Sint-Annaland: Marius Besseling,
Patrick IJzerman. Jan Moerland.
Stavenisse: Erik de Rijke, Bart de
Vos, Julian de Vos.
niet acceptabel. De huidige exem
plaren raken nogal eens beschadigd
door vracht- en landbouwverkeer
dat zich door de versmalde door
gang probeert te wurmen. Heel veel
bewoners zouden graag zien dat
verkeer zwaarder dan drie. ton
wordt geweerd uit de Molenweg en
Onder de Molen.
Ook naar geluidsoverlast is in de
enquête gevraagd. Daar zou door
overheden meer tegen gedaan moe
ten worden, vinden de bewoners.
Van Bijnen legde uit dat de belas
ting op voorgevels een voorkeurs-
grenswaarde kent van 48 decibel.
Die mag tien decibel hoger uitval
len. mits in de verblijfsruimten van
woningen de 33 decibel niet wordt
overschreden. De gemiddelde
waarden liggen nu al overal boven
de zestig decibel, had Van Bijnen
achterhaald. Hij wees nog op het
provinciaal omgevingsplan dat op
provinciale wegen uiterlijk volgend
jaar alle situaties met een belasting
door verkeerslawaai van 63 decibel
en meer aangepakt moeten zijn.
Onder de Molen is echter sinds en
kele jaren geen provinciale weg
meer, maar overgedragen aan de
gemeente.
In de enquête wordt, naast het ver
bieden van zwaar verkeer en hou
den van snelheidscontroles, door
veel bewoners gevraagd om meer
Aan het Westerpoort college in Tho
len slaagden de volgende leerlingen
voor het vmbo-examen.
BASISBER. TECHNIEK
Tholen: Rafie Sagzai.
Oud-Vossemeer: Denny Driehuijs.
Sint-Annaland: Stephan Bolier.
Sint-Maartensdijk: Glenn van
Gorsel.
Poortvliet: Armand Hage, Artjan
Hage.
BASISBER. ZORG EN WELZIJN
Tholen:- Suzanne van Lent, Milou
van der Reest, Jessica Speet.
Sint-Annaland: Rudy Ridderhof
(schoolverkl. S V).
Stavenisse: Mylou Rijnberg.
Sint-Maartensdijk: Janine Dorst.
Poortvliet: Kirsten Heijboer
(schoolverkl. S V).
Sint Philipsland: Sharida Lampen.
KADERBER. TECHNIEK
Tholen: Stephano Beermann, Patri
cio Jansen, John van 't Klooster, Jan
Reuling, Jeffrey Rijnberg.
en veiliger parkeerplaatsen. Van
Bijnen denkt niet dat daar gemak
kelijk ruimte voor te vinden zal
zijn. „En een consequentie zal zijn
dat je niet meer voor je deur kunt
parkeren." Schade aan geparkeerde
auto's hebben in de Molenweg 40,
Onder de Molen 27 en in de Molen
straat 50 procent bij herhaling. Vrij
dagmorgen nog trof een bewoner
van de Molenweg zijn auto aan met
een beschadigde spiegel. „Schade
500 euro, die ik nergens kan verha
len", zei hij. Een andere bewoon
ster was op de fiets in de Molen
straat aan haar hand geraakt door
een passerende auto. Gevolg: enke
le pijnlijke vingers.
Hommel gaf aan.dat de enige struc
turele oplossing van de verkeers
problematiek een rondweg is. „Dan
kom je bij de provincie terecht.
Maar gedeputeerde Poppelaars
heeft drie jaar geleden duidelijk ge
maakt dat we de eerstkomende tien
jaar niets hoeven te verwachten."
De provincie richt de schijnwerper
momenteel op Zeeuws-Vlaanderen,
waar situaties urgenter worden in
geschat.
De VVD'er heeft bij zijn partijge
noten in provinciale staten aandacht
gevraagd voor dit knelpunt. „Het
Aan het Mollercollege in Steenber
gen zijn de volgende Thoolse leer
lingen geslaagd voor het vmbo-exa
men.
BASISBER. LEERWEG
Tholen: Soufian Zakriti.
GEMENGDE LEERWEG
Oud-Vossemeer: Edwin Dudok.
KADERBER. LEERWEG
Tholen: Jennifer Opree.
Mirjam den Engelsman uit Sint-
Annaland is aan de pabo de Drie
star te Gouda geslaagd voor lerares
basisschool. Zij is gelijk benoemd
aan de School met de Bijbel in haar
woonplaats - waar ze ook stage
liep - als opvolger van juf Lam-
mers.
Ilona Pleune uit Sint-Annaland is
aan het Kellebeekcollege te Roosen
daal geslaagd voor IG verzorgende.
Zij gaat aan de slag in woonzorg
centrum Maartenshof te Sint-Maar
tensdijk.
probleem Oud-Vossemeer zal op de
meerjarenplanning moeten ko
men." Volgens hem zouden alle
Thoolse politieke partijen daarvoor
moeten lobbyen. Hij heeft ze daar
over benaderd, maar nog geen reac
ties gekregen. „De VVD gaat de
rondweg in ieder geval opnemen in
het verkiezingsprogramma."
Hoewel uit de enquête blijkt dat
veel bewoners liever actie onderne
men dan praten, zoekt het buurtco-
mité tóch het overleg met de ge
meente, gaf Van Bijnen aan. En hij
denkt aan vreedzame acties: indie
nen van klachten en schadeclaims,
en bijvoorbeeld het ophouden van
het verkeer door onophoudelijk
over de oversteekplaats heen en
weer te lopen. „De overheid moet
last van ons krijgen, zodat ze iets
gaat dóen." De Vossemeerder is van
plan om ook in te spreken bij de
commissie ruimte.
De enquête is verspreid onder de
bewoners van Onder de Molen,
Molenweg, Molenstraat (gedeelte
tot M. Lindhoutstraat) en Klaver
veld. Totaal honderd huizen. Twee
derde tot driekwart vulde de vra
genlijst in. Van hen is een derde tot
de helft bereid om het comité te
helpen bij het beter leefbaar krijgen
van de buurt. Ook is een flink deel
genegen om daaraan financieel bij
te dragen.
De bewoners van Onder de Molen en de Molenweg zijn bereid tot actie om het aanpakken van de
verkeersoverlast door overheden te versnellen.
9