.fl J *Bü vrienden kom ik wel (os* 'Geen binnenvetter, seen prater* 'Ik zeg meestal wat ik denk* f 1 I J gewoon doen' Aparte stageplek m '||j dacht eerst wat eng, later: toch maar Eersteklassers als ontwerpers jop ppwpwmmp Kies tussen: prater of binnenvettervrijgezel of vriend(in), school of hobby? Donderdag 28 mei 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De een heeft een vijver, de andere een graffiti muur, maar bijna allemaal ontwerpen ze een sportveldje en veel prullenbakken. Leerlingen uit de eerste klas van het Calvijn college en het Westerpoort college in Tholen presenteerden aan wethouder M.A.E. Velthuis hun maquettes voor een jongerenontmoetingsplaats (jop). Ittfl v wM Arno Rottier (14) uit Poortvliet: Lydia Kramer (15) uit Tholen: Dennis van Dijke (16) uit Tholen: OSNOVNA SKOLA KACUNI Wendy van Poortvliet van het Westerpoort college plaatst de maquette van haar school op de poef in de raadzaal van het gemeentehuis. De kleurige ontwerpen staan op de grote poef midden in de raad zaal. De leerlingen presenteren ze een voor een en lichten hun ideeën toe. Anderen mogen er commentaar op leveren. De leer lingen hebben ze samen gemaakt op een schoolmiddag in maart. Het samenwerken vloeit voort uit het antipestprogramma van de jongerenraad. Leerlingen van beide scholen leren elkaar op deze manier beter kennen en leren samen te werken. Bij de presenta tie waren acht leerlingen van het Calvijn college en vijf van het Westerpoort college aanwezig. De eersteklassers konden zelf aangeven wat ze belangrijk vinden aan een plek waar hangjonge ren samen komen. Er zijn er nu twee, eentje in Sint-Annaland en eentje in Sint-Philipsland. De gemeente wil er meer maken en heeft daarom de hulp ingeroepen van de jeugd die er mogelijk la ter zelf ook gebruik van gaat maken. Bij het ene ontwerp zit een trapveldje, bij het ander een basketbalveldje. Het een is afge schermd met een hek(je), het andere niet. De meeste jops heb ben een dak en of een muur waar jongeren onder of achter kun nen schuilen. Op een maquette is een wand die is bedoeld voor graffiti. Dat was nieuw voor de wethouder. Er was ook een ontwerp met een vijver. Gezellig en er is wat te zien, zei een van de ontwerpers, maar een ander was bang dat de vijver snel zal vervuilen. Er was ook een jop van een lamp voorzien die aan het dak hing. De wethouder vond het niet zo'n goed idee omdat een jop volgens haar hufterproof moet zijn. Vandalen moeten niet de kans krijgen de boel te slopen. Het aan leggen van een jop is heel duur, vertelde ze. Alleen al een skate- baantje kost 20.000 euro en een voetbalkooi 18.000 euro. Ze was blij met de maquettes, maar het duurt nog wel even voordat er weer een jongerenontmoetingsplaats wordt aangelegd omdat er voorlopig nog geen geld voor is. Eerst zijn de voorzieningen voor 12-jarigen en ouder aan de beurt. Op alle speelveldjes komt een bankje te staan. De uit Tholen afkomstige Annika Boxhoorn be gint na haar eindexamen eind juni op de popaca demie in Rotterdam aan haar solocarrière als popzangeres. De 22-jarige zangeres wil rijk en be roemd worden, zegt ze aan de tuintafel achter de ouderlijke woning aan de Stoofstraat in Tholen. Ze volgde vier jaar lang de studierichting popmuziek. Op 30 juni studeert ze af met een optreden op het poppodium Water front in de Maasstad. De popacademie maakt deel uit van de hogeschool voor de kunsten Codarts. Om toegelaten te worden moeten studenten auditie doen voor een commissie die bestaat uit docenten van het con servatorium. ,,Het is meteen de start van mijn solocarrière. Het is alle maal eigen werk wat ik breng. Ik schrijf alle liedjes zelf en ik heb er een band bijgezocht. De examinatoren willen zien hoe je jezelf op de markt gaat zetten." Annika heeft er alle vertrouwen in. Haar muziekgenre is pop en poprock. Met een knipoog naar Coldplay. Anouk en P.J. Harvey. Voor het eindexa men doet ze een aantal try outs. Het gaat tenslotte om een optreden van een uur op het eindexamen. Plus toegiften: Want daar rekent ze wel j op. Die toegiften moet ze nog schrijven, zegt ze. Ze doet daar I niet moeilijk over. Ze heeft er voor geleerd. Nu al geeft ze workshops tekstschrijven, coacht ze bandjes en geeft ze muziekles. Voor een extra zakcentje werkt ze in de ho reca. Ze woont in Rotter- dam. Het is goed werken in de Randstad." Het is haar droom de beste zangeres van Nederland te worden. ,,lk wilde altijd al van mijn hobby mijn beroep maken. Ik zal blij zijn als ik er echt van kan leven. Als ik veel geld verdien dan krijgt mijn vader een fiets", lacht ze. ^Annika Boxhoorn in de tuin dttitet de woning ooit de Stö&fstraat in Tholen. 1 Mis je iets op deze pagina of heb je an- 'dere tips? Laat het ons weten. Maak van de jongerenpagina jouw pagina en geef je ideeën door aan de redactie via 1 jongerenpagina@eendrachtbode.nl „Ik ben totaal geen prater. Als ik iets wil vertellen dan moet ik me wel eerst op mijn gemak voelen. Bij vrienden en klasgenoten kom ik wel los, maar als ik ergens bin nenstap zal ik nooit zelf aan een onderwerp beginnen. Wel als ze er vragen stellen. Een vriendin heb ik nog niet. Ik kan nu doen en laten wat ik wil. Als ik een vriendin zou hebben, dan zou ik meer met haar omgaan en meer rekening houden met din gen. Ik voetbal graag met vrienden. Niet bij een club maar wel op het voetbalveld of in de voetbalkooi. Ik maak meestel eerst mijn huis werk. Als er tijd over is, ga ik voet ballen. Ik zou geen beroep willen maken van mijn hobby, maar ik doe het wel graag. Na het Calvijn- college in Tholen ga ik naar het Hoornbeekcollege in Goes voor onderwijs-assistent. Daarna wil ik doorleren voor onderwijzer." „Ik ben meer een prater. Ik zeg meestal wat ik denk, maar het ligt er wel aan wat voor leeftijd de anderen hebben. Als ik met ouderen praat, pas ik me aan. Dan let ik meer op mijn taal. Dan probeer ik op een volwassen manier te praten. Ik krop geen gevoelens op. Er is altijd wel iemand met wie ik daarover kan praten. Ik ben nu nog vrijgezel, maar ik ben wel op zoek naar een vriendin. Ik heb al bijna een vriendin. Ze moet lief zijn en iemand die me makkelijk begrijpt. Een Nederlands meisje en het liefst in de buurt en niet te jong. Maar als het niks is, dan kap ik er ge woon mee. School is belangrijk. Ik zit op het Markiezaat college in Bergen op Zoom, maar het is leuker om te voetballen. Ik zit bij Tholense Boys, de B1. Twee keer in de week trainen, op zaterdag wedstrijd spelen. Ik heb genoeg tijd voor mijn huiswerk. Dat maak ik op school al af. Ik moet nog twee jaar naar school. Ik denk dat ik daarna ga werken. Van voetbal mijn beroep maken, zal niet gaan, zo goed ben ik niet." „Ik ben geen binnenvetter, maar ook niet echt een prater. Ik vertel het meest op plaatsen waar ik me thuis voel, op school en thuis, bij vrienden en vriendinnen. Als er iets is vertel ik dat meestal wel aan mijn vriendin nen. Ik ben niet op zoek naar een vriend. Later als ik wat ouder ben, wil ik wel verkering. Ik ben nog te jong. En le ren moet. Dat gaat voor. Het is be langrijker dan je hobby. In mijn vrije tijd ben ik het liefst buiten. Fietsen en spelen met mijn drie jongere broertjes en twee zusjes. Ik ga graag om met kinderen. Ik heb nog een broer maar die is ouder, daar speel ik niet mee. Omdat ik graag met kinderen omga, wil ik na het Calvijn college naar het Hoornbeek college in Goes om voor onderwijsassistente te leren. Ik hoop dan met wat oudere kinderen, van 6 en 7 jaar, om te kunnen gaan. Of ik daarna verder wil als onderwijzeres, weet ik nog niet." Frederique wordt voor paintball. ui De school in Bosnië. De gymzaal is versierd met muurschilderingenzoals de Olympische ringen, waar Frederique hier mee bezig is. Het werd stoffig door het verf afkrabben. Weet jij al waar je stage wil lopen? Frederique Schrijver. Weet jij al waar je stage wil lopen? Frederique Schrijver uit Tholen wist het ook nog niet toen zij aan haar opleiding begon. En tegen de tijd dat ze stage moest gaan lopen, waren er geen stageplaatsen meet: De school ging op zoek naar een alternatief en kwam op een bijzondere stageplaats uit: een school in Bosnië. De 18-jarige Frederique Schrijver doet de opleiding kinderopvang aan het ROC in Goes. Ze zit in het eerste jaar en daarbij hoort een aantal dagen sta ge om praktijkkennis op te doen. De school ontdekte Out of area, een orga nisatie die leerprojecten organiseert met onder andere scholen en jeugd honken in Bosnië. Een school in het dorpje Kacuni, vlakbij Sarajevo, kon wel een grondige renovatie gebruiken. En daarvoor zouden ze de hulp van de eerstejaars jeugdzorg en kinderopvang van het ROC goed gebruiken. Frederique zag het eerst helemaal niet zitten om naar zo'n vreemd land te gaan. „Ik dacht eerst wat eng. Zal ik wel of niet gaan. Later dacht ik, toch maar gewoon doen." Ze vond het wel een aparte kans. Voordat de 45 leerlingen op pad gingen, moesten ze geld verzamelen voor de reis (die kostte 400 euro) en voor de materia len die ze nodig hadden om de gymzaal van de school op te knappen. Frederique heeft brieven gestuurd naar familie en kennissen, waarin ze uitlegde wat ze ging doen. Daar naast heeft ze veel opgepast. ,,Jk heb bijna de hele reis daarvan kunnen betalen." Op het ROC hebben de leerlingen een sponsor actie gehouden met auto's wassen, oliebol len verkopen en een feest. „Daarmee heb ben we 2000 euro opgehaald." De leerlingen zijn in april voor zes dagen naar de Osnovna skola Kacuni geweest. Ze hebben twee groepen gevormd: de ene groep hield zich bezig met de kinderen, de andere stortte zich op het opknappen van de gymzaal. Frederique had de leiding over het renovatiewerk. „We hadden van te vo ren al planningen gemaakt over de bouw en de activiteiten. En bij aankomst gingen we meteen aan de slag." Dat was nog een te genvaller, want er was niet voldoende en niet het juiste gereedschap. „We hebben met hamers de verf van de muren afge- krabt, want we hadden geen verfkrabbers. De volgende dag zijn ze begonnen met ver ven. Ook dan stuiten ze op de armoede en de eenvoud in het gebied. „We hadden bij de verfwinkel de keuze uit drie kleuren: blauw, geel en rood. En we wilden appeltjes- groen. Toen zijn we zelf maar aan het men gen gegaan." Frederique en haar schoolge- noten hebben de gymzaal gepimpt met muurschilderingen en de lijnen op de vloer hebben ze opnieuw ingekleurd. De kinderen, tussen de zeven en elf jaar oud, hebben van de andere groep Oud-Hol landse spelletjes geleerd. Ook kregen ze stoepkrijt en scoobidootouwtjes cadeau. „Stoepkrijt kenden ze niet." Dat verbaasde Frederique enorm. Maar ook dat de kinde ren niet exact om half negen op school kwa men. „De kinderen komen naar school wan neer ze zelf willen. Ze hebben geen vaste tijd om te beginnen. Ze druppelen allemaal langzaam binnen." Een probleem was wel dat de kinderen geen Engels kenden. „We spraken met handen en voeten met elkaar.Frederique was ver baasd over het verschil met Nederland qua welvaart. „De meeste auto's zijn oud. Soms zag je een mooie BMW. Alles loopt daar achter. Zo zijn daar nu de Ninja turtles hele maal in, terwijl dat bij ons al tien jaar geleden was. En sommige kinderen lopen in hele ou derwetse kleren." Frederique vindt het een onvergetelijke er varing en wil graag terug. „De kinderen wa ren zo lief, ze gaven ons van alles zoals een sleutelhanger, terwijl ze bijna niets hebben." Naast het klussen hebben de Nederlandse leerlingen ook wat rondgekeken in de buurt. Daarbij hebben ze ook nog veel gebouwen met gaten gezien van de oorlog van veertien jaar geleden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 9