Thoolse inbreng is groot in theaterstuk Zeeuwse Vrouwen A. Burgers en I. Lindhout blijven vakbond ook na zestig jaar trouw Verse mossels FNV Bouw zet trouwe vakbondsleden in het zonnetje Twee concerten in gemeentehuis Heemkundekring Tholen groeit Donderdag 19 maart 2009 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 De voorstelling Zeeuwse Vrouwen kent een grote Thool- se inbreng. Het muziektheater dat volgende week vrij dagavond in Meulvliet in Tholen is te zien, is gebaseerd op het boek Zeven Zeeuwse Vrouwen van Kees Slager uit Poortvliet. Een van de actrices die het idee bedacht en de andere actrices en de regisseur heeft gevraagd, is Gonny Gaakeer wier familie uit Stavenisse komt. En de liedjes die in het stuk worden gezongen, zijn gearran geerd door oud-Tholenaar Maurits Fondse. Bloembollen Schrijver Kees Slager, actrice Gonny Gaakeer en arrangeur Maurits Fondse Fragmenten Augurken Zeventien jubilarissen Slager wrijft zich vergenoegd in de handen met zoveel inbreng uit de streek. „De drie andere actrices ko men uit Zeeuws-Vlaanderen of heb ben er banden mee. Midden-Zee land, de Bevclanden en Walcheren, komen er nu helemaal niet aan te pas. Dat is mooi, want vanuit Wal cheren wordt toch altijd een beetje neergekeken op Tholen." Gonny Gaakeer stond al eerder op het eiland op de planken. Twee jaar geleden speelde ze Een Zeeuwse Meid over een Thoolse dienstbode in de grote stad. Het stuk werd op gevoerd in het Holland Huis in Scherpenisse. Voor het stuk dat in heel de provincie werd gespeeld, verbleef ze in Middelburg waar ze het boek Zeven Zeeuwse Vrouwen kocht. Nog voordat ze de verhalen gelezen had. wist ze het al. O ja, dit is heel mooi materiaal om voor toneel te bewerken. Zo kijk ik naar teksten. Het zijn echte, prachtige verhalen die zo verteld zijn. De spreektaal van de vrouwen maakt het heel goed speelbaar." In het boek uit 1995 tekende Slager levensverhalen op van vrouwen. Ze beslaan het grootste deel van de vo rige eeuw. Ze vertellen over hun jeugd, de crisisjaren, hoe ze de oor log meemaakten als jonge vrouw, hoe ze meehielpen aan de wederop bouw en hoe ze de welvaart en de nieuwe vrijheden beleefden aan het eind van de twintigste eeuw. On danks armoede en tegenslag blijven ze fier overeind al zijn hun levens wel getekend. Slager was wel verrast door het feit dat de verhalen bewerkt werden voor theater. Maar hij noemt het ook onbegrijpelijk waarom het niet eer der is gebeurd. „Het is wel de eerste keer dat dit met een van mijn boe ken gedaan wordt. Het vormt het uitgangspunt. Op basis van mijn boek over De Ramp heeft de VARA een documentaire gemaakt waar ik dan zelf in meespeel als deskundi ge-" Gaakeer was al vrij snel geboeid door het eerste verhaal over de land- arbeidster die in 1914 als Marie Deurloo in Sint-Maartensdijk in een knechtshuisje werd geboren, in het armenhuis in Poortvliet woonde en uiteindelijk op Noord-Beveland te rechtkomt en er trouwt met Gerard Eikenhout. Ze werkte zoals zoveel vrouwen in die tijd op het land. On danks het lage loon hield ze van het werk. Ook al was dat zwaar. Ze kon goed vlas trekken bijvoorbeeld, dat in feite mannenwerk was. Slager ontmoette haai" toen hij bezig was aan het boek over landarbeiders. Ze had een enorme behoefte om te ver tellen over haar leven, zegt hij. Gonny: „Dat fysieke van Marie trekt mij wel. Ik heb een jaar op de dansacademie gezeten en van jongs af aan veel gedanst. Dan trainden we zes, zeven uur per dag. Boven dien ben ik nogal een druk baasje. Ik zag in het verhaal een fysieke uit daging." Maar ook de armoede waar de land- arbeidster een groot deel van haar leven onder gebukt ging, maakte in druk op haar. „Het dwong haar steeds tot werken. Er waren nauwe lijks vrije dagen. Armoede is zo hef tig. Het was voordurend een gevecht om geld. Om te kunnen overleven." Het feit dat Marie van oorsprong Thoolse is, speelde ook mee. „Dat ligt het dichtst bij mij omdat ik hier zelf wortels heb. Mijn grootouders, overgrootouders en betovergrootou ders komen uit Stavenisse, Sint- Maartensdijk, Sint-Annaland en Sint-Philipsland." Ze toont een kwartierstaat, de stam boom van haar familie. En daaruit blijkt hoe Thools haar wortels zijn, ook al is ze zelf op 28 mei 1971 in Leeuwarden geboren. Haar grootou ders Leendert Hage en Pieternella Quist komen uit Stavenisse, ze ver trokken naar Rotterdam. Ze woon den in Rotterdam-Zuid en gingen regelmatig samen op de brommer naar Stavenisse, vertelt Gonny. Haar overgrootvader Gaakeer huw de een Friezin en ging in Friesland wonen. Daar werd haar grootvader Cornelis Gaakeer en haar vader Jo hannes Gaakeer geboren. De naam Gaakeer is er een vreemde eend in de Friese bijt gebleven. Gonny is enig kind. Ze voelt zich met wortels in beide provincies een Zeeuwse Friezin. Bijzonder is dat haar ouders, Johan nes Gaakeer en Tannie Hage, elkaar leerden kennen in Stavenisse. De ouders van haar moeder zijn Hage- Quist. Haar overgrootvader Bram Hage werd 'schoeve Bram' ge noemd. Haar overgrootmoeder Cor nelia Hage was in betrekking bij rij ke mensen, weet ze. „De familie Hage waren rijke boeren met een grote boerderij onderaan de dijk bij het Scheld. De bijnaam van mijn opa was Lin van 't Scheld." Ze zou den zo in de boeken van Slager kun nen figureren. Bladerend door de stamboom wordt ook duidelijk dat er van de families Quist en Hage, slachtoffers zijn ge vallen bij De Ramp. Een van hen is Cornelis Hage, geboren in 1903. Hij woonde aan het Scheld, stond op het punt te verhuizen maar ver dronk. Hij werd op 5 maart 1953 gevonden. „In de vakanties kwam ik vaak bij mijn tante aan de Kerkweg vlakbij de zeedijk. Ze deden in bloembollen en kweekten onder meer gladiolen. Ik speelde vaak in het oude verval len huisje dat onder aan de dijk stond en dat helemaal, tot twee jaar geleden, begroeid raakte met strui ken." Ze bewaart er goede herinne ringen aan. De ruïne zoals ze het huisje noemt, is er niet meer, ont dekt ze. De kale nog winterse polder en het uitzicht over de schorren is geble ven. De herinnering aan de akkers met de bloeiende gewassen in de zo mer ook. Ze heeft niet veel fantasie nodig om zich voor te stellen hoe Zeeland er uitzag toen Marie er vlas trok, zware schoven graan op een boerenwagen gooide of suikerpeeën rooide. Ze kent ook de klanken van het dialect via haar grootouders. Haar moeder spreekt af en toe Thools maar meer Rotterdams tegen haar. „Als kind is het gewoon. Toen ik actrice wilde worden en naar de toneelschool ging, werd het dialect er uit geramd. Ook mijn de Friese tongval. Ik ben me jaren niet bewust geweest van mijn Zeeuwse afkomst. Gonny Gaakeer en Kees Slager aan het eind van de Kerkweg aan het Scheld hij Stavenisse. Ik ben toch Zeeuwser dan ik dacht." Het kleeft aan Honny Hekêêr. De foto's van haar familie roepen emoties op. Ze was vaak bij haar grootouders, vertelt ze. „Ik ben het meest door mijn moeder opgevoed en door hen." Gonny heeft moeite haar tranen de bedwingen bij het zien van de foto van haar opa en oma. Ze zijn belangrijk geweest voor haar eigen geschiedenis. De verhalen van de Zeeuwse vrouwen gaan over dezelfde periode van haar eigen grootouders. „Ik besefte dat ik ze nog altijd miste." Gaakeer had in alle verhalen ook ge lezen dat de vrouwen vaak zongen. „Dat maakte het meteen ook the atraal. Monologen en liederen die el kaar afwisselen. In het eerste plan had ik zeven actrices in mijn hoofd in verschillende leeftijden. Ieder zou een leeftijdsfase spelen. Ik wilde er ook Zeeuwse actrices bij zoeken. Maar zeven was te veel. Ik heb er drie benaderd en die zegden toe mee te willen doen. Eind december 2007 was het beklonken. Dramaturg Alex Mallens kon er mee aan de slag." De andere vrouwen worden ge speeld door Angelique de Bruijne uit Sas van Gent. Ze speelte Greet. Astrid van Eek uit Oostburg speelt Jaantje (vorig jaar was Van Eek te zien in de boerenschuur van Van der Zwan in Poortvliet tijdens het Nazo merfestival). Julia de Graaff wier overgrootvader de Van Melle snoep- goedfabriek in Breskens heeft opge richt, speelt de rol van Johanna. Over dat zingen schrijft Slager: Thuis rond het orgel. Of bij de mondharmonica en in zangkoren, maar ook met hele groepen op het land en op het strand. Jaloersmaken- de beelden voor mensen uit het tele visietijdperk.' Op dit terrein houden de actrices zich niet aan het boek. Er worden in de voorstelling wel psalmen en een socialistisch strijd lied gezongen, maar ook het num mer Girls van Anouk en Staying ali ve van de Bee Gees, een discohit uit de jaren zeventig bijvoorbeeld. Sla ger wist even niet wat hij hoorde. Nog wrijft hij met zijn hand over zijn kin, maar Gaakeer kon hem wel overtuigen. Kees: „Het maakt het wel verteerbaar. Er wordt ook veel gelachen." De liedjes zijn bewust zo gekozen. Voor oud en jong, zegt Gonny, omdat het niet alleen over het verleden moest gaan en het ook jonge mensen aan kan spreken. Ze werden bewerkt door Maurits Fondse, een broer van Martin Fond se, beiden afkomstig uit Tholen. Gaakeer: „Ik ken Martin. Die heeft Maurits voorgesteld. De liedjes zijn net zo belangrijk als de tekst. We hebben steeds een dag per week al leen op het zingen geoefend. Dat was echt nodig omdat we soms drie- en vierstemmig zingen. We zingen a capella. Dat vergt veel concentratie maar Maurits was heel tevreden." Voor het overige wordt de tekst uit het boek aangehouden. Op een paar fragmenten na. Gonny verwerkte er een gedicht in en een tekst van haar opa Hage die bij de gemeente Rot terdam werkte en wiens familie aan het Scheld boerde. „Hij was een echte landman. Hij schreef alles op. Over de draagtijd van de dieren, wat hij aankocht, de begrafenis van mijn oma, wanneer de kinderen jarig wa ren, maar ook psalmen." Slager zag de eerste voorstelling in Goes en was onder de indruk. „Bij mij kwamen die teksten weer alle maal los. Die vertellen ze nu aan el kaar, de landarbeidster ontmoet een verpleegster. Dat kan niet in het boek. Ze reageren op elkaar, maar je ervaart het als vanzelfsprekend. Het geeft er iets extra's aan." De voorstelling kent geen moraal. Maar Gonny wil er wel iets mee zeggen. „We laten het publiek mee beleven hoe de tijd veranderd is. Dat de klassenverschillen veel min der scherp zijn geworden. We willen Zeeuwse Vrouwen als theater tonen. Niet iets uitdragen." Voor Kees geldt dat laatste wel: „Het is niet verkeerd om mensen wat historisch besef bij te brengen. Het gebeurt zelden dat het publiek in een theater geconfronteerd wordt met de werkelijkheid. Dit is geen verzonnen verhaal. Het is echt ge beurd." Wat ook echt is gebeurd, is dat Ma rie uit het boek anderhalf jaar gele den is begraven op de dag dat Slager benoemd werd tot Eerste Kamerlid van de SP en Gonny Gaakeer jarig was. Marie's kinderen en kleinkin deren hebben de voorstelling inmid dels bezocht en Gaakeer ontmoet. Het was een emotionele gebeurte nis, zegt ze. „Voor veel mensen is het een bron van herkenning. Ik heb na afloop samen met de kleinkinde ren staan huilen." Voor de actrices is het inspannend, maar het publiek moet ook bij de les blijven. Daarover zijn ze het wel eens. De bezoekers van de voorstel ling moeten opletten. Dat vinden ze niet erg. „Ze mogen best hun best doen." Maurits Fondse. Op de dag dat voorzitter Dick van Haasteren van FNV Bouw, op een manifestatie van de vak centrale in Den Haag, het kabi net opriep tot daden in verband met de economische crisis, zette de afdeling Tholen een aantal ju bilarissen in het zonnetje. A. Burgers (81) uit Sint-Annaland en 1. Eindhout (76) uit Sint- Maartensdijk zijn al zestig jaar vakbondslid. Ze peinzen er niet over om hun lid maatschap te beëindigen, hoewel ze al jaren van hun pensioen genie ten. Een voorbeeld van de solidari teit die met name oudere generaties nog hoog in het vaandel hebben staan. „Mijn vrouw is daar bijna nog stelliger in dan ikzelf", zegt Izak Lindhout. „Ik blijf rood", klinkt Arjaan Burgers zelfverze kerd. Toch hebben de twee de vak bond persoonlijk nooit nodig gehad omdat er een conflict was met een werkgever. Bij beiden waren het de ouders die maakten dat ze lid wer den van de bond. Burgers geeft aan dat zijn moeder heel fanatiek was. „Ze vond het lid maatschap belangrijk, voor het ge val er wat op mocht doen op het werk." De Sint-Annalander moet al langer vakbondslid zijn dan de zes decennia waarvoor hij wordt gehul digd. Want hij vertelt dat hij 16 of 17 was toen hij zich aanmeldde bij de plaatselijke landarbeidersbond. „Ik heb nog in het bestuur gezeten, dat was met de oude Stols als voor zitter", vertelt hij. Ook was Burgers bode van de landarbeidersbond, en later van de bouwbond NVV. „Elke maand, door weer en wind. ging ik alle leden langs. Bij sommigen moest je terugkomen omdat ze niet thuis waren, of omdat ze de contri butie niet konden betalen." De Sint-Annalander is tijdens zijn werkzame leven hooguit twee maanden werkloos geweest, zegt hij. „Ik ben een loper geweest, had nooit lang vast werk." Burgers werkte onder meer bij boer Daan de Rijke en de loonwerkers Iman Rijnberg en Johannes Fase. Bij Rijnberg overkwam hem een onge luk, waardoor zijn arm beschadigd werd. Maar hij kon blijven werken. Na de Ramp werkte Burgers aan de dijk bij Ouwerkerk. En tijdens de herverkaveling in de jaren vijftig stapte hij over naar aannemer Snepvangers, die wegen aanlegde in de Thoolse polders. „Ik was een uur op het werk en toen moest ik al bij de baas komen. Er stonden twintig draglines en het werd mijn taak om die af te doen en van olie te voorzien. Ook bracht ik de loon- zakken rond bij de mensen, daar kreeg ik een brommertje voor." Na het faillissement van Snepvangers werkte Burgers voor de Sint-Anna- landse aannemers Johannes Moer land en Johannes van Vossen, on der meer bij de aanleg van sportvelden in Rotterdam. Ook in de havens in de Maasstad werkte hij een poosje, om toen de overstap te maken naar de gemeente. „Daar ben ik aan de stadsverwarming ge komen. Ik ben ergens mee besmet geraakt, ziek geworden en op den De jubilarissen van FNV Bouw in de bloemen. Vooraan v.l.n.r. I. Lindhout, A. Burgers, J. Vroegop, mevrouw C. Tichem en C. den Braber. Daarachter v.l.n.r. P. Hommel, J. de Rijke, W. Bosters, H. de Vos, L. Oostdijk en F. Stols. duur afgekeurd", kijkt de Sint-An nalander terug. Ook Izak Lindhout uit Sint-Maar tensdijk begon in de landbouw. Vervolgens werkte hij een jaar of tien voor de Luyks-fabriek. „Over al op Tholen werden toen voor Luyks augurken geteeld. Die haal de ik met de vrachtwagen op bij de verzamelpunten en bracht ze naar de fabriek in Diemen." Eigenlijk was Lindhout graag internationaal chauffeur geworden, zegt hij, maar dat is er nooit van gekomen. Na en kele jaren in de bestrating werk zaam te zijn geweest, stapte hij over naar de fa. Hak pijpleidingen te Ridderkerk. Twintig jaar werkte Lindhout daar, alvorens gebruik te maken van de vut-regeling. „Ik heb mijn werk altijd met veel plezier gedaan", zegt hij. Omdat de districtsbestuurder het af laat weten, speldt afdelingsvoorzit ter Jack van Poortvliet vrijdag avond in De Wellevaete de onder scheidingen op. „Het is van twee jaar. 2008 en 2009. want vorig jaar waren er te weinig om een jubilaris- senavond te organiseren", licht hij toe. Van de zeventien jubilarissen zijn er elf aanwezig, en over elk van hen vertelt de voorzitter kort iets. Naast de bondsspeld krijgt ieder een attentie en een boeket. En na de huldiging genieten de aanwezigen van een warm en koud buffet. De afdeling telt bijna 400 leden. Behalve de twee zestigjarige bondsleden, jubileren de volgende Tholenaren bij FNV Bouw: 50 jaar lid: C. den Braber, Sint Philipsland; F. Stols, Sint-Anna land; mevr. C. Tichem, Scherpenis se, die het lidmaatschap van haar overleden man overnam. 40 jaar lid: H. de Vos, Stavenisse; L. Oostdijk, Oud-Vossemeer; J. Vroegop, H. Giljam en D. Bruijn- zeel, Sint-Annaland; J. de Rijke, Stavenisse; C. Bogers, Sint-Maar tensdijk. 25 jaar lid: P. Hommel, Tholen; W. Bosters en J. Gorissen, Oud Vossemeer; M. Lindhout en A. Stoutjesdijk. Sint-Maartensdijk. Maurits Fondse (38) uit Amsterdam woonde tot zijn achttiende jaar in Tholen. Zijn vader was directeur van de Regenboog. Het was vanzelf sprekend dat Maurits daar op school ging. Muziek was en is belangrijk in het gezin Fondse. Maurits zong 'tot hij de baard in de keel kreeg' in het kerkkoor dat onder leiding stond van zijn moeder en speelde in de kerk op het orgel. Zijn vader zong in het Smalstads Mannenkoor en zijn moeder in het Toonkunstkoor in Bergen op Zoom. Maurits bezocht de middelbare school Roncalli in Bergen op Zoom en richtte er een schoolband op en vertrok daarna naar Amsterdam om bedrijfskunde te studeren. Zijn broer Martin is componist en pianist. Maurits en Martin Fondse leven van de muziek. Maurits zou wel eens op Tholen op willen treden. Wat is jouw aandeel in Zeeuwse Vrouwen? Ik ben arrangeur en repetitor voor het stuk. Ik heb, samen met onze dramaturg Alex Mallems, regisseur Die van Duin en de vier actrices de liedjes geselecteerd, vervolgens ge arrangeerd naar 4 stemmen en ze in de maanden januari en februari tot aan de première op 5 maart in Goes, ingestudeerd. Heb jij ook nog liedjes kunnen aanbrengen? Ja, ik heb ook mee mogen kiezen. Waaronder Psalm 86, vers 4, want dat heeft een bijzondere historie in de familie Fondse Hoe vaak hebben jullie geoefend? Hoe ging dat en waar? In Amsterdam en in Middelburg. Ongeveer 1 keer per week. Aan het eind was dat 2 dagen per week. Ik heb toen overnacht in Middelburg en dat was erg leuk, lekker gegeten ook, verse mossels. Brandend zand wordt ook gezon gen. Dat lijkt niet zo heel moeilijk aan te leren, maar waren er liede ren waar jullie echt de tanden in moesten zetten? Ja, en dat zorgde ervoor dat ieder een scherp bleef tot aan de premiè re. Bovendien kan ik nogal perfec tionistisch zijn. De dames trouwens ook, dus we waren tot op het eind hard bezig met het zetten van de puntjes op de i. Er wordt a capella gezongen, hoe lastig is dat? Heel lastig, want je hebt geen in strument waar je je op kan richten. En dat betekent dat je erg goed naar elkaar moet luisteren. Maar we heb ben ook een trucje verzonnen waar door de actrices hun toon makkelij ker kunnen vinden, maar dat verklap ik niet. Kende je hen? Ik kende alleen Gonny Gaakeer. van Amsterdam. De anderen kende ik niet. maar het was erg leuk om met Zeeuwse actrices te werken. Ik had toch best een warm thuisgevoel tij dens de repetities. Kende je het boek van Kees Sla ger al of ben je het gaan lezen na dat je gevraagd bent en wat vind je van de verhalen? Ik kende het boek via mijn ouders, maar had het niet gelezen. Nu ik het gelezen heb, vind ik het een zeer in drukwekkend boek. De verhalen zijn aangrijpend en je krijgt diep respect voor de manier waarop deze vrouwen zich door het leven hebben gevochten. Je wordt er zeer beschei den van en je gaat meer je eigen rijkdom waarderen, zoals mijn ge weldige vriendin. Ken je verhalen uit je eigen fami lie bijvoorbeeld? Ik ken een aantal verhalen van de Ramp, dat mijn opa nog het huis in is gezwommen om enkele sieraden van mijn oma te redden. Verder her ken ik ook de rol van de kerk in de verhalen. Onze opa verbood het ons bijvoor beeld om op zondag te voetballen als we op bezoek waren. Je hebt het eindresultaat al gezien en gehoord. Gonny en Kees zeg gen dat door het zingen het stuk 'verteerbaar* is (geworden). De afwisseling tussen gesproken en gezongen tekst maakt het geschikt voor theater. Hoe kijk jij daar te genaan? Het stuk is aangrijpend en sommige verhalen raken je diep. De muziek zorgt er voor dat je even kunt uitbla zen en zorgt voor relativering. Maar dat betekent niet dat dat uitsluitend de rol van de muziek is. Ook som mige liederen bezorgen mij kippen vel en raken me emotioneel. Ik denk dat het door de zang een heel mooi uitgebalanceerde voorstelling is. Heb je er ook nog 'typische Fond se zaken' in kunnen verwerken? Of was het gewoon zaak dat de actrices goed samen of meerstem mig leerden zingen? Ik heb er hier en daar wat Fondse humor in kunnen krijgen, maar dat moeten de mensen er zelf maar uit halen de 27ste in Meulvliet. Kun je aangeven wat je zoal doet op dit moment? Ik ben zelf actief als singer songwri ter. Doe van alles eigenlijk. Ben do cent zang aan de Amsterdamse Theateracademie. Ik heb een eigen kleinkunstprogramma. Ik doe veel open podia, ben betrokken bij een aantal CD projecten, kortom van al les, ik kan leven van de muziek en dat is een groot voorrecht. Ooit al opgetreden op Tholen, met de schoolband van Roncalli of an derzins? Ja, veel tijdens mijn jaren op Ron calli. Ik was een van de initiatiefne mers voor het oprichten van de schoolband. Nooit echt een officieel optreden gehad op Tholen, ik denk dat Uit op Tholen mij maar eens moet uitnodigen, ik heb wel wat voor ze. Je broer Martin zit in de muziek, jij ook. Was het een logische stap na de studie voor bedrijfskundig econoom? Ik was 25 toen ik de keus maakte, best laat. Maar piano spelen, mu ziek in het algemeen, is zo n deel van wie ik ben. dat het eigenlijk onmogelijk was niet de muziek in te gaan. Hoe vind je het om op 27 maart in Meulvliet het stuk, waar jij een belangrijk deel aan heb bijgedra gen, opgevoerd te zien? Geweldig. Ben benieuwd hoe het op Tholen zal worden ontvangen Tot slot. Heb je behoefte om nog iets te benadrukken of ergens op te wijzen wat voor de lezers van belang is om te weten? Dat als het nog niet uitverkocht is, iedereen deze voorstelling moet zien. jong en oud. In Goes viel het me op dat de jonge ren erg enthousiast waren, dus ik hoop veel jonge gezichten te zien. Je ziet gewoon heel goed hoe je oma of overgrootoma vroeger leef den. Maximaal twee keer per jaar mogen er in de grote hal van het gemeentehuis in Tholen culturele uitvoeringen gegeven worden. De koninklijke fanfare Accelerando uit Sint-Annaland krijgt dit jaar de primeur. Het tweede evene ment is nog niet ingevuld. Alleen plaatselijke organisaties met passende cul turele voorstellingen komen in aanmerking. In 2010 zal in samenwerking met de stichting Uit op Tholen een concert worden verzorgd door de uit Tholen afkomstige musici Mellema en Fond sen. Het gebruik van de hal in het gemeentehuis door derden geldt voorlo pig voor twee jaar. De heemkundekring Stad en Lande van Tholen groeit flink. Vorig jaar steeg het aantal leden met 34. Dat brengt het ledental op 217. De cursus streekge schiedenis bleek vorig jaar een voltreffer, staat in het jaarverslag 2008. Het aantal aanmeldingen was dermate groot dat dit jaar opnieuw een lezingen reeks wordt gegeven. Ook deze reeks is al helemaal vol. De eerste ronde de den 33 belangstellenden mee. Dinsdag wordt in de Wellevaete in Sint-Annaland de algemene ledenverga dering gehouden. Bij de bestuursverkiezing zijn W. Blaas, C. Fase, H. Ge luk en C. de Koning aftredend en herkiesbaar. Na het huishoudelijk gedeelte houdt boswachter D. Fluijt van Staatsbosbeheer een lezing over de Scherpe- nissepolder. De vergadering begint om half acht. /«mand die mijn stijl tot zijn stijl maakt. Iemand die meedenkt en zich in mijn leuen uerdiept. Ik uoel me begrepen. En tdch is het mijn interieur, mijn stijl! www.interieur-paauwe.nl Zonnemaire ligt vlakbij Zierikzee; so autominuten uan Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 3