Sint-Maartensdijk is thuishaven
van het kraanschip Kevin C.
ET
Mariflex
IJDTM
Wij feliciteren Rotterdam Barging Services B.V. van harte met het kraanschip Kevin C.
FORTIS
VROEGOP b.v.
Het kraanschip Kevin C is onder andere gerealiseerd door:
Ruud Cogels opereert wereldwijd maar vindt op Tholen rustpunt
10 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 5 maart 2009
Echt avontuur
Dubbele woning
Boze klanten
MOK
Pump Services B.V.
Forti* Laas* Nederland
I k OC ELaURGtU SCHtERShLMl^DI
Scheepswerf
L.J. Boer Sliedrecht B.V.
lfcCHNISCHfc HANDfclSONDfcRNfcMING
Engineering
Ruud en Monique Cogels hebben hun draai in Sint-Maartensdijk gevonden.
penaar met een boompje erop om de
grote schepen van pompen te kun
nen voorzien. Dat was niet zo een
voudig."
Cogels had wel een boot gezien
maar die leek hem te klein. „Ik
vroeg me af of het wel geschikt was
voor de grote kraan die ik er op wil
de hebben. Via een Engelse partner
kwam ik voor een tweede keer te
recht bij de ESB, de Elburger
Scheepsbemiddeling. Die had dit
kraanschip, maar het was te klein.
Hij was 18,5 bij 5 meter. Het was
niet stabiel genoeg. Bovendien wil
de ik extra dekruimte. Ik wilde een
varende vrachtwagen. Het is ver
breed en het is van extra ballast
voorzien. De kraan kan de boot niet
omtrekken. Hij is nu 18,5 bij 7,5
meter. Met een rol op het achterdek
en een lier van 12 ton. De dekruimte
is 75 vierkante meter. Het is echt
een multifunctioneel schip."
Het kende wel enige kinderziektes.
Cogels kan er nu wel om lachen
maar toen hij op er voor het eerst
mee aan het werk was vroor het en
bleek de verwarming het niet te
doen. „Het was ijskoud maar wel
een echt avontuur. Het werk ging
gewoon door. We moesten varen."
Cogels kan zelf de kraan bedienen.
Ook 's nachts als het nodig is. En
daarmee is hij vaak concurrenten
voor die daar geen personeel voor
hebben. De Kevin C. heeft met 1,20
meter een beperkte diepgang. Hij
zou er zo mee in de haven van Tho-
len kunnen liggen of even af kunnen
meren aan de punt bij de Zeester
aan Gorishoek. zegt hij. „Als ik een
keer tijd heb dan doe ik dat."
Mariflex telt 25 personeelsleden.
Twaalf man werken in de buiten
dienst. Thuis in zijn woning in de
Oudestraat kan hij via een directe
cameraverbinding op zijn computer
scherm zien wat er op en rond het
bedrijf gebeurt. Zijn mobiele tele
foon staat stand-by.
De Kevin C. is genoemd naar zijn
oudste zoon. „Het is een geintje. Ik
heb een Amerikaanse partner van
een bergingsbedrijf in Mexico die
ook een boot naar zijn zoon ge
noemd heeft. Zijn oudste zoon heet
ook Kevin. Ik wilde hem een beetje
plagen door dit schip ook zo te noe
men."
Het is niet via Kevin maar via zijn
zoon Shane (nu dertien) dat Cogels
in contact kwam met sv Smerdiek.
Shane begon bij de F-pupillen.
„Toen leerde ik er mensen kennen.
En dan hoor je dat er een tekort is
aan leiders. Ik vond het wel leuk om
te doen. Voetbal in relatie met het
werk. Het is ontspanning. Als ik bij
sv Smerdiek ben, concentreer ik me
alleen op het voetballen." Via Wim
Vroegop en Izak Hage heeft Cogels
de voetbalvereniging maar ook hel
dorp leren kennen. Toen de Spar
stopte als hoofdsponsor bleek Co
gels bereid de club financieel een
steuntje in de rug te geven.
Het was ook niet zo toevallig dat het
gezin naar Tholen kwam. Monique
Kuipers (44) komt al vanaf haar
twaalfde jaar naar het eiland. Haar
vader en moeder verbleven in de va
kanties aan de Meliasweg, in het ge
le houten huisje van de familie Van
der Weele. Toen ze Ruud had leren
kennen, kwamen ze samen naar het
platteland. Ruud: „Dat was ik niet
gewend. Ik leerde een Thoolse boe
renfamilie kennen. In de zomer
stond je tussen de bloeiende gewas
sen. Hier liepen koeien aan de dijk.
Ik kom zelf uit Maassluis. We zijn
later naar Rotterdam-Zuid verhuisd.
We woonden vier hoog. Op elke
verdieping had je een gezin. Als je
de trap afliep kwam je een schreeu
wende moeder tegen. Het was een
echte volksbuurt. Vlakbij het sta
dion van Feyenoord. Daarom ben ik
nog steeds een groot Feyenoord-
fan."
Na hun avontuur in Singapore zocht
het echtpaar een woonruimte. Ze
kwamen in Hellevoetsluis terecht.
„Een slaapstad. De huizen stonden
daar allemaal zo dicht op elkaar. We
zijn gaan zoeken. Moniques moeder
woonde toen op de Bloemenlaan,
hier in Sint-Maartensdijk. Zij zei
dat we eens hier moesten kijken."
Ze bezochten huizen in Stavenisse
maar vielen voor de dubbele wo
ning die Frans Lindhout aan de Ou
destraat te koop had staan. „Het was
snel beslist. Het was nog niet zo
lang geleden verbouwd en er zat een
serre aan. En Frans moeder woont
naast ons. Dat sociale leven vinden
wij belangrijk. Maar je zal er wel
wat voor moeten doen om er in te
rollen." Monique herkent het. „We
hebben een grotere mond. maar ik
heb het reuze naar mijn zin. Ik werk
al weer acht jaar als ziekenverzor
gende bij Allévo en race over heel
het eiland heen. De mensen zijn
heel aardig tegen me." Het huis
staat inmiddels weer te koop. In de
Muyepolder wordt een landhuis ge
bouwd op acht hectare grond. „Ik
wordt nu landeigenaar. Als het niet
goed gaat dan gaan we er wel aard
appelen verbouwen." Cogels laat
zich niet voor één gat vangen. Hij
heeft er wel vertrouwen in. „Ik ope
reer wereldwijd maar hier heb ik
een rustpunt." (Met dank aan Johan
de Witte van De Binnenvaartkrant).
„Ze versterken elkaar." Zo heeft ie
der zijn specialisme, benadrukt Co
gels. „Wij, Mariflex, investeren in
noodpompen, in mobiele installa
ties, filters en drijvers."
Twee jaar later werd de vestiging in
Houston een feit. MariFlex USA is
een volledige dochter die onder
meer pompen, slangen en product-
verwarmingsinstallaties levert. In
2007 werd Mariflex engineering op
gericht, de poot die nieuwe produc
ten ontwikkelt en vorig jaar werd
Rotterdam Barging Services (met
het kraanschip Kevin C.) toege
voegd. Dit jaar komt er een vesti
ging in Korea bij. In Singapore is
een nevenvestiging met een lokale
eigenaar die volgens Cogels borg
staat voor de kwaliteit en de dienst
verlening van Mariflex. Het gaat
niet alleen om scheepvaart maar
ook voor hulp bij problemen in in
dustriële- of petrochemische instal
laties aan wal.
Met het kraanschip kan Cogels nog
sneller inspelen op probleemsitu
aties en is hij niet langer afhankelijk
van andere firma's die zijn appara
ten naar schepen vervoeren en weer
ophalen. „In 2001 werden na de
aanslagen op het World Trade Cen
ter in New York de regels aange
scherpt. Er kwam een nieuwe code,
ISPS, de international ship and port
facility security code. We waren ge
wend om pompen via de wal of stei
ger aan de schepen te leveren. Van
het ene op het andere jaar werd dat
moeilijker. Er zijn bedrijven die
schepen provianderen. Voor hen
werd het door de regeltjes ook
moeilijker om meer vrachtjes mee
te nemen en ze op tijd af te leveren.
Dan kregen wij boze klanten aan de
lijn omdat de pomp die ze besteld
hadden, niet op tijd was geleverd.
Het kwam voor dat er schepen naar
buiten voeren terwijl onze pompen
er nog op stonden."
Het gebeurde zelfs dat een noodin-
stallatie pas in Riga in Letland van
boord van een schip kon worden ge
haald. Dat kostte tijd en geld. Dat
was ook het moment waarop Cogels
bedacht dat het afgelopen moest
zijn. In 2007 is hij op zoek gegaan
naar een schip zodat hij zelf het le
veren en ophalen van apparatuur in
de hand kon houden. „Ik wilde een
lichter kopen, een spits of een kem
Op het schip staat de naam Sint-Maartensdijk.
.4-
worden omdat het er tien graden
vriest. Het is net appelstroop. De
vaste pompen op het schip kunnen
dat niet aan. Ik heb nu op stel en
sprong apparatuur over laten bren
gen vanuit onze vestiging in Singa
pore,"
Het is tekenend voor de manier
waarop Mariflex opereert. Snel han
delen om bedrijven snel uit de brand
te helpen. De onderneming komt
voort uit Marflex Tanker Services
waar Cogels in 1986 begon in de
verhuur van pompen en toebehoren
voor vloeibare ladingen op schepen.
De zaken gingen zo voorspoedig dat
er ook vanuit Singapore kon worden
gewerkt. Ruud en Monique woon
den er drie jaar. „Marflex. mijn ou
de werkgever, maakt pompen die
vast worden opgesteld op de sche
pen. Hij besloot geen geld meer in
de verhuur en de reparatie te steken.
Dat heb ik in 2004 in goede harmo
nie losgeweekt uit het moederbe
drijf waar we volledig mee samen
werken. In de naam heb ik alleen de
i toegevoegd." Marflex en Mariflex
zijn als het ware broertje en zusje.
Het dient geen enkel commercieel belang. En klanten op Tholen heeft hij
evenmin. Toch heeft Ruud Cogels er voor gekozen Sint-Maartensdijk te
kiezen als thuishaven voor zijn kraanschip Kevin C. Het is een soort eer
betoon aan zijn woonplaats, zegt hij. „Sint-Maartensdijk is ook mijn
thuishaven. Dus moest het ook de thuishaven van het schip worden."
Het kraanschip is inmiddels volop actief in de haven van Vlaardingen en
Rotterdam. Het is uitgerust met een hydraulische kraan met een bereik
van 34 meter. Daarmee kan Cogels pompen, slangen en andere appara
tuur op schepen takelen en van schepen afhalen.
Cogels geniet ervan als hij ziet hoe
het kraanschip met de naam Sint-
Maartensdijk in de havens wordt in
gezet. Hij heeft iets met Smerdiek.
sinds hij er in 1999 samen met zijn
vrouw Monique en zijn vier kinde
ren Kevin. Nadia, Shane en Shawna
is komen wonen.
De 48-jarige ondernemer is inmid
dels hoofdsponsor van sv Smerdiek.
Voor de foto trekt hij niet voor niets
een blauw overhemd en een zwarte
broek aan. De kleuren van de club
waar hij geld en vrije tijd in stopt.
Samen met Jan van Haaften is hij
leider van het tweede en derde elf
tal. Als de nood aan de man komt.
mag hij ook graag nog een balletje
trappen. „Als een ridder in het har
nas."
Maar vaak is Cogels een drukbezet
man die met zijn bedrijf internatio
naal opereert vanuit zijn hoofdvesti
ging aan de Koningin Wilhelmina-
haven in Vlaardingen. Ruud is net
terug van een reis naar Korea, Sing
apore en Houston voor zijn bedrijf
Mariflex. De firma is wereldwijd ac
tief op het gebied van overslag van
vloeibare producten, het leeg- of
overpompen van tankschepen. Zijn
er ergens problemen met het laden
of lossen van bijvoorbeeld olie, dan
springt Mariflex in met pompen en
apparatuur die de klus wel kunnen
klaren. „We hebben nu net een kar
wei in Zuid-Korea met de melasse
uit suikerriet. De melasse kan door
het schip niet zelf gelost worden.
De melasse is te dik en te hard ge
HIRB
hing av
Morkimde Sluohroker^
HNIGK
Maritiem Br Industrieel
MARITIEME ÉN INDUSTRIËLE TECHNIEK