Sint-Maartensdijk is thuishaven van het kraanschip Kevin C. ET Mariflex IJDTM Wij feliciteren Rotterdam Barging Services B.V. van harte met het kraanschip Kevin C. FORTIS VROEGOP b.v. Het kraanschip Kevin C is onder andere gerealiseerd door: Ruud Cogels opereert wereldwijd maar vindt op Tholen rustpunt 10 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 5 maart 2009 Echt avontuur Dubbele woning Boze klanten MOK Pump Services B.V. Forti* Laas* Nederland I k OC ELaURGtU SCHtERShLMl^DI Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. lfcCHNISCHfc HANDfclSONDfcRNfcMING Engineering Ruud en Monique Cogels hebben hun draai in Sint-Maartensdijk gevonden. penaar met een boompje erop om de grote schepen van pompen te kun nen voorzien. Dat was niet zo een voudig." Cogels had wel een boot gezien maar die leek hem te klein. „Ik vroeg me af of het wel geschikt was voor de grote kraan die ik er op wil de hebben. Via een Engelse partner kwam ik voor een tweede keer te recht bij de ESB, de Elburger Scheepsbemiddeling. Die had dit kraanschip, maar het was te klein. Hij was 18,5 bij 5 meter. Het was niet stabiel genoeg. Bovendien wil de ik extra dekruimte. Ik wilde een varende vrachtwagen. Het is ver breed en het is van extra ballast voorzien. De kraan kan de boot niet omtrekken. Hij is nu 18,5 bij 7,5 meter. Met een rol op het achterdek en een lier van 12 ton. De dekruimte is 75 vierkante meter. Het is echt een multifunctioneel schip." Het kende wel enige kinderziektes. Cogels kan er nu wel om lachen maar toen hij op er voor het eerst mee aan het werk was vroor het en bleek de verwarming het niet te doen. „Het was ijskoud maar wel een echt avontuur. Het werk ging gewoon door. We moesten varen." Cogels kan zelf de kraan bedienen. Ook 's nachts als het nodig is. En daarmee is hij vaak concurrenten voor die daar geen personeel voor hebben. De Kevin C. heeft met 1,20 meter een beperkte diepgang. Hij zou er zo mee in de haven van Tho- len kunnen liggen of even af kunnen meren aan de punt bij de Zeester aan Gorishoek. zegt hij. „Als ik een keer tijd heb dan doe ik dat." Mariflex telt 25 personeelsleden. Twaalf man werken in de buiten dienst. Thuis in zijn woning in de Oudestraat kan hij via een directe cameraverbinding op zijn computer scherm zien wat er op en rond het bedrijf gebeurt. Zijn mobiele tele foon staat stand-by. De Kevin C. is genoemd naar zijn oudste zoon. „Het is een geintje. Ik heb een Amerikaanse partner van een bergingsbedrijf in Mexico die ook een boot naar zijn zoon ge noemd heeft. Zijn oudste zoon heet ook Kevin. Ik wilde hem een beetje plagen door dit schip ook zo te noe men." Het is niet via Kevin maar via zijn zoon Shane (nu dertien) dat Cogels in contact kwam met sv Smerdiek. Shane begon bij de F-pupillen. „Toen leerde ik er mensen kennen. En dan hoor je dat er een tekort is aan leiders. Ik vond het wel leuk om te doen. Voetbal in relatie met het werk. Het is ontspanning. Als ik bij sv Smerdiek ben, concentreer ik me alleen op het voetballen." Via Wim Vroegop en Izak Hage heeft Cogels de voetbalvereniging maar ook hel dorp leren kennen. Toen de Spar stopte als hoofdsponsor bleek Co gels bereid de club financieel een steuntje in de rug te geven. Het was ook niet zo toevallig dat het gezin naar Tholen kwam. Monique Kuipers (44) komt al vanaf haar twaalfde jaar naar het eiland. Haar vader en moeder verbleven in de va kanties aan de Meliasweg, in het ge le houten huisje van de familie Van der Weele. Toen ze Ruud had leren kennen, kwamen ze samen naar het platteland. Ruud: „Dat was ik niet gewend. Ik leerde een Thoolse boe renfamilie kennen. In de zomer stond je tussen de bloeiende gewas sen. Hier liepen koeien aan de dijk. Ik kom zelf uit Maassluis. We zijn later naar Rotterdam-Zuid verhuisd. We woonden vier hoog. Op elke verdieping had je een gezin. Als je de trap afliep kwam je een schreeu wende moeder tegen. Het was een echte volksbuurt. Vlakbij het sta dion van Feyenoord. Daarom ben ik nog steeds een groot Feyenoord- fan." Na hun avontuur in Singapore zocht het echtpaar een woonruimte. Ze kwamen in Hellevoetsluis terecht. „Een slaapstad. De huizen stonden daar allemaal zo dicht op elkaar. We zijn gaan zoeken. Moniques moeder woonde toen op de Bloemenlaan, hier in Sint-Maartensdijk. Zij zei dat we eens hier moesten kijken." Ze bezochten huizen in Stavenisse maar vielen voor de dubbele wo ning die Frans Lindhout aan de Ou destraat te koop had staan. „Het was snel beslist. Het was nog niet zo lang geleden verbouwd en er zat een serre aan. En Frans moeder woont naast ons. Dat sociale leven vinden wij belangrijk. Maar je zal er wel wat voor moeten doen om er in te rollen." Monique herkent het. „We hebben een grotere mond. maar ik heb het reuze naar mijn zin. Ik werk al weer acht jaar als ziekenverzor gende bij Allévo en race over heel het eiland heen. De mensen zijn heel aardig tegen me." Het huis staat inmiddels weer te koop. In de Muyepolder wordt een landhuis ge bouwd op acht hectare grond. „Ik wordt nu landeigenaar. Als het niet goed gaat dan gaan we er wel aard appelen verbouwen." Cogels laat zich niet voor één gat vangen. Hij heeft er wel vertrouwen in. „Ik ope reer wereldwijd maar hier heb ik een rustpunt." (Met dank aan Johan de Witte van De Binnenvaartkrant). „Ze versterken elkaar." Zo heeft ie der zijn specialisme, benadrukt Co gels. „Wij, Mariflex, investeren in noodpompen, in mobiele installa ties, filters en drijvers." Twee jaar later werd de vestiging in Houston een feit. MariFlex USA is een volledige dochter die onder meer pompen, slangen en product- verwarmingsinstallaties levert. In 2007 werd Mariflex engineering op gericht, de poot die nieuwe produc ten ontwikkelt en vorig jaar werd Rotterdam Barging Services (met het kraanschip Kevin C.) toege voegd. Dit jaar komt er een vesti ging in Korea bij. In Singapore is een nevenvestiging met een lokale eigenaar die volgens Cogels borg staat voor de kwaliteit en de dienst verlening van Mariflex. Het gaat niet alleen om scheepvaart maar ook voor hulp bij problemen in in dustriële- of petrochemische instal laties aan wal. Met het kraanschip kan Cogels nog sneller inspelen op probleemsitu aties en is hij niet langer afhankelijk van andere firma's die zijn appara ten naar schepen vervoeren en weer ophalen. „In 2001 werden na de aanslagen op het World Trade Cen ter in New York de regels aange scherpt. Er kwam een nieuwe code, ISPS, de international ship and port facility security code. We waren ge wend om pompen via de wal of stei ger aan de schepen te leveren. Van het ene op het andere jaar werd dat moeilijker. Er zijn bedrijven die schepen provianderen. Voor hen werd het door de regeltjes ook moeilijker om meer vrachtjes mee te nemen en ze op tijd af te leveren. Dan kregen wij boze klanten aan de lijn omdat de pomp die ze besteld hadden, niet op tijd was geleverd. Het kwam voor dat er schepen naar buiten voeren terwijl onze pompen er nog op stonden." Het gebeurde zelfs dat een noodin- stallatie pas in Riga in Letland van boord van een schip kon worden ge haald. Dat kostte tijd en geld. Dat was ook het moment waarop Cogels bedacht dat het afgelopen moest zijn. In 2007 is hij op zoek gegaan naar een schip zodat hij zelf het le veren en ophalen van apparatuur in de hand kon houden. „Ik wilde een lichter kopen, een spits of een kem Op het schip staat de naam Sint-Maartensdijk. .4- worden omdat het er tien graden vriest. Het is net appelstroop. De vaste pompen op het schip kunnen dat niet aan. Ik heb nu op stel en sprong apparatuur over laten bren gen vanuit onze vestiging in Singa pore," Het is tekenend voor de manier waarop Mariflex opereert. Snel han delen om bedrijven snel uit de brand te helpen. De onderneming komt voort uit Marflex Tanker Services waar Cogels in 1986 begon in de verhuur van pompen en toebehoren voor vloeibare ladingen op schepen. De zaken gingen zo voorspoedig dat er ook vanuit Singapore kon worden gewerkt. Ruud en Monique woon den er drie jaar. „Marflex. mijn ou de werkgever, maakt pompen die vast worden opgesteld op de sche pen. Hij besloot geen geld meer in de verhuur en de reparatie te steken. Dat heb ik in 2004 in goede harmo nie losgeweekt uit het moederbe drijf waar we volledig mee samen werken. In de naam heb ik alleen de i toegevoegd." Marflex en Mariflex zijn als het ware broertje en zusje. Het dient geen enkel commercieel belang. En klanten op Tholen heeft hij evenmin. Toch heeft Ruud Cogels er voor gekozen Sint-Maartensdijk te kiezen als thuishaven voor zijn kraanschip Kevin C. Het is een soort eer betoon aan zijn woonplaats, zegt hij. „Sint-Maartensdijk is ook mijn thuishaven. Dus moest het ook de thuishaven van het schip worden." Het kraanschip is inmiddels volop actief in de haven van Vlaardingen en Rotterdam. Het is uitgerust met een hydraulische kraan met een bereik van 34 meter. Daarmee kan Cogels pompen, slangen en andere appara tuur op schepen takelen en van schepen afhalen. Cogels geniet ervan als hij ziet hoe het kraanschip met de naam Sint- Maartensdijk in de havens wordt in gezet. Hij heeft iets met Smerdiek. sinds hij er in 1999 samen met zijn vrouw Monique en zijn vier kinde ren Kevin. Nadia, Shane en Shawna is komen wonen. De 48-jarige ondernemer is inmid dels hoofdsponsor van sv Smerdiek. Voor de foto trekt hij niet voor niets een blauw overhemd en een zwarte broek aan. De kleuren van de club waar hij geld en vrije tijd in stopt. Samen met Jan van Haaften is hij leider van het tweede en derde elf tal. Als de nood aan de man komt. mag hij ook graag nog een balletje trappen. „Als een ridder in het har nas." Maar vaak is Cogels een drukbezet man die met zijn bedrijf internatio naal opereert vanuit zijn hoofdvesti ging aan de Koningin Wilhelmina- haven in Vlaardingen. Ruud is net terug van een reis naar Korea, Sing apore en Houston voor zijn bedrijf Mariflex. De firma is wereldwijd ac tief op het gebied van overslag van vloeibare producten, het leeg- of overpompen van tankschepen. Zijn er ergens problemen met het laden of lossen van bijvoorbeeld olie, dan springt Mariflex in met pompen en apparatuur die de klus wel kunnen klaren. „We hebben nu net een kar wei in Zuid-Korea met de melasse uit suikerriet. De melasse kan door het schip niet zelf gelost worden. De melasse is te dik en te hard ge HIRB hing av Morkimde Sluohroker^ HNIGK Maritiem Br Industrieel MARITIEME ÉN INDUSTRIËLE TECHNIEK

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 10