Provincie knapt drie kilometer fietspad op in Sint-Maartensdijk SP maakt zich klaar voor gemeenteraad AbdijNieuws Natuurvereniging Tholen tegen plan windmolenpark Lions club Tholen steunt buurtbus AJP met 800 euro Schip lek door Zwaar drijfijs Zwanger? Donderdag 15 januari 2009 65e jaargang no. 9 'Keuze voor Mol en De Jager eenzijdig' Chris Koopman naar viering Elfstedentocht Voorzitter ZLTO in Wellevaete Voor werk is 1,3 miljoen euro begroot, voor pad bij Scherpenisse een ton De provincie gaat drie kilometer tegelfietspad tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse opknappen. Volgens ge deputeerde Toine Poppelaars zijn de onderhandelingen over de aankoop van grond voor het verbreden en verleg gen van het pad bijna rond. De provincie hoopt na de zo mervakantie met het werk te kunnen beginnen. Niet al leen bij Sint-Maartensdijk wordt het fietspad verbeterd, ook bij Scherpenisse gaat de provincie aan de slag. Langeweg Afdeling in oprichting hoopt op PvdA-kiezers De SP wil volgend jaar meedoen aan de gemeenteraads verkiezingen in Tholen. Voorzitter Theo Korevaar van de werkgroep Tholen uit Scherpenisse zegt dat alles er op gericht is om mee te doen. Toch houdt hij nog een slag om de arm. Het gaat er namelijk om goede kandidaten te vinden voor het raadswerk en om als afdeling door het hoofdbestuur toegelaten te worden. Als de SP meedoet, dan denkt de partij vooral stemmers weg te halen bij de PvdA, maar gezien de namen in het bestuur zal ook ABT onder vuur komen te liggen. De natuurvereniging Tholen is tegen het plaatsen van windmolens bij Sint-Maartensdijk en Stavenisse. De ver eniging vindt dat er dan te veel bij elkaar komen te staan. Bovendien zijn de turbines zo groot dat ze het landschap verpesten. Dat schrijven de leden van de planologiewerk groep van de natuurvereniging aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. Donderdag 22 januari is er een inloopavond in de Stove in Stavenisse waar de vereniging Zeeuwind haar plannen toe komt lichten. Deze week De buurtbus van Anna Jacobapolder heeft van de Lions club Tholen een cheque ter waarde van 800 euro gekregen. Henk Nieuwenhuis van de Lions overhandigde de cheque aan voorzitter Ko Kruys van de buurtbusvereniging Stoffel. Van het geld kan het bestuur een gedeelte van het jaarlijkse eten tje voor de leden en hun partners bekostigen. =E voor autoschades bij alle merken complete schadeafhandeling bij uw verzekeringsmaatschappij Focwa eurogarantiebedrijf Voltstraat 2, Tholen, tel. 0166-607060 'yiiSE Müor, Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advertentie@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Website: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 16,90 per halfjaar, 30,50 per jaar, per post 54,50 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1 Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,30 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. Het binnenschip Wuta raakte maan dag lek door zwaar drijfijs hij de Krammersluizen. De schipper sloeg in de buurt van Stavenisse alarm. Dat was rond half een. De Wuta ge laden met 750 ton sojabonen, riep dringend om assistentie omdat het schip water maakte. Het schip was net in de Witte Tonne Vlije voor Sta venisse. De pompboot Coby M van bergingsbedrijf Van den Berge en het snelle hulpverleningsvaartuig Mistral vertrokken uit Stavenisse om hulp te verlenen. De lekkage bleek in de machinekamer te zijn. Er wer den twee grote gaten gevonden, ver onder de waterlijn, zodat het water met kracht binnenstroomde. De gaten werden provisorisch ge dicht door de bergers. Het schip voer vervolgens naar Wemeldinge waar duikers de gaten goed dicht maakten zodat het schip om vijf uur 's mid dags kon vertrekken naar de los plaats in België. De lekkage was ontstaan bij de Krammersluizen waar het schip in zwaar drijfijs had gevaren. De schipper ontdekte het pas later toen het wateralarm op het schip afging. In het algemeen bestuur van water schap Zeeuwse Eilanden heeft de VVD kritiek geuit op het 'sterk over eenkomend profiel' van twee leden van het dagelijks bestuur (db): Jacob Mol en Jaap de Jager zijn beiden agrariër, Thools en van CDA-huize. „Twee keer hetzelfde geeft het db in ieder geval geen extra dimensie. Kortom, eenzijdig en niet evenwich tig", zei J. Huisman. Mol uit Sint-Maartensdijk is donder dag in de eerste vergadering van het nieuwe bestuur herkozen met 24 stemmen (5 blanco), hij vertegen woordigt de christendemocraten. De Jager, uit Anna Jacobapolder, verte genwoordigt het ongebouwd (ZL- TO) en kreeg 18 stemmen 11 blan co). Van het vorige db keren Jaap Hoekman (SGP) en Willem Ginjaar (bedrijven) eveneens terug, Wilma Brouwer (PvdA) treedt aan als nieu weling. Verschillende fracties vonden twee db-leden vanuit de geborgde zetels (waarvoor geen verkiezingen zijn gehouden - red.) teveel van het goe de. Ze dienden er donderdag een motie over in, maar kregen geen meerderheid. Zie ook pagina 5. Chris Koopman uit Sint-Maartens dijk is uitgenodigd voor de viering van honderd jaar Elfstedentocht die vandaag (donderdag) in Leeuwar den wordt gehouden. Koopman is een van de 3000 genodigden. De vereniging De Friesche Elfsteden telt 30.000 leden. Onder de leden is geloot. Koopman is in zijn nopjes met de uitnodiging, maai- hij had liever geschaatst, zegt hij. Zaterdag reed hij de molentocht in Kinder dijk, een toertocht over 75 kilome ter Ook zijn plaatsgenoten Remy Potappel reed deze tocht. Eerder was Koopman te vinden op het ijs van de Alanderveen. Voorzitter Antoon Vermeer van de ZLTO komt naar Tholen. Hij is te gast op de algemene jaarvergade ring van de ZLTO-afdeling. De 59- jarige Vermeer is sinds 1996 voor zitter van de belangenorganisatie. Hij zit in de raad van commissaris sen van Eureka-Achmea en is onder meer vice-voorzitter van de raad van commissarissen van de Rabo bank. Hij houdt de inleiding voor de leden van de afdeling op woensdag 18 februari in de Wellevaete in Sint- Annaland. De avond begint om half acht. Gedeputeerde Toine Poppelaars (links) bezoekt samen met projectleider Marko Verkaart een van de betrokken eigenaren Leen van Doorn en Mimi Roelvink aan de Provincialeweg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse. Maandag kwam Poppelaars samen met projectleider Marko Verkaart bij Leen van Doorn op bezoek om de laatste details door te nemen. Een groot deel van de fietsverbin- ding tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse is al gerealiseerd in 2004. Een vrijliggend geasfalteerd pad waar door de fietsers niet lan ger meer over de rijbaan hoeven. Het ontbrekende stuk betreft het tegelpad vanaf de rotonde bij On der de Linden in de smalstad tot aan het laatste huis aan de Provin cialeweg, nummer 66. Een stuk van drie kilometer. Het fietspad is nu 1,80 meter breed maar wordt drie meter breed, zegt Verkaart. „Het voldoet niet aan de normver- keersveilig fietspad omdat het veel te smal is en te dicht op de rijbaan ligt. De tussenberm is nu ongeveer een meter, op bepaalde stukken is dat nog minder. Het wordt straks 4,5 meter. We proberen dat aan te houden, maar dat kan niet overal omdat er ook woningen langs de route staan. Langs het nieuwe aan te leggen fietspad komt dan ook nog een berm van anderhalve me ter en dan begint het talud van de sloot." Waar geen sloot terug aan gelegd kan worden, wordt een buis gelegd. Volgens Verkaart gaan alle tegels er uit en wordt het zoals overal elders van een laag asfalt voorzien. De provincie heeft met ongeveer twin tig grondeigenaren langs het pad onderhandeld over de aankoop van grond en de voorzieningen die er getroffen moeten worden om perce len goed en veilig bereikbaar te ma ken. Een deel van de gronden was al beschikbaar. Die zijn al geruild bij de ruilverkaveling Stavenisse (met administratief karakter) die in de ja ren negentig heeft plaatsgevonden. Van het blok Stavenisse maakte ook Sint-Maartensdijk deel uit. Het be treft vooral landbouwgrond (grote stukken), nu gaat het voornamelijk om kleine huiskavels. Voor een vei lige fietsverbinding is jarenlang ge ijverd door inwoners van Stavenis se. Die is tot stand gekomen, maar nu gaat het om het laatste stukje. Poppelaars: Het loopt al lang. Met de laatste eigenaren zijn we nu de onderhandelingen gestart. We wil len voortvarend te werk gaan, maar het mag niet zo zijn dat we anders omgaan met de laatste grondeige naar dan met de eerste. We willen het netjes afhandelen. Ik bespeur bij iedereen een positieve houding. Ie dereen is het er ook over eens dat er een goed fietspad moet komen. Dat staat niet ter discussie. Het zou heel anders praten zijn als men het fiets pad niet zag zitten." Volgens tellingen van de provincie maken er gemiddeld 200 fietsers ge bruik van het fietspad. In de zomer is dat aantal hoger dan in de winter, 's Zomers zijn dat er gemiddeld 250 per etmaal. Over de weg rijden 1750 voertuigen per etmaal: personen auto's, landbouwverkeer en vracht wagens. Als er bij nat weer een vrachtwagen passeert dan spat het water tot op het fietspad, zo smal is de tussenberm. Dat bleek maandag ook toen Poppelaars op het fietspad stond. Daar moet met het verleggen van het pad een eind aan komen. Volgens Van Doom komen er wel minder fietsers langs dan een aantal jaren geleden. Een verklaring heeft hij er niet voor. Mogelijk dat de ver huizing van de vmbo-school in Sint- Maartensdijk naar Tholen een rol speelt en meer leerlingen uit Stave nisse met de bus gaan. „Maar het kan ook zijn dat er gewoon minder kinderen zijn. En toerfietsers rijden op de weg, niet op het fietspad." Ook daar hoopt de provincie met het nieuwe brede pad een eind aan te kunnen maken. Poppelaars hoopt het werk in de zo mer aan te kunnen besteden. Er is 1,3 miljoen euro voor begroot. De werkzaamheden gaan naar ver wachting drie maanden duren. Ver kaart hoopt in oktober te kunnen starten zodat het rond de kerst ge reed kan zijn. De ondergrond wordt zo behandeld, dat het pad ook met een geasfalteerd kan worden. Bij het aanbesteden van het werk wordt on der meer gekeken hoe de aannemer voorkomt dat er (veel) verkeershin- der optreedt. Poppelaars: „Het is een van onderdelen waar we punten voor geven. De anderen zijn de prijs, de kwaliteit van het werk en de termijn waarbinnen het wordt uitgevoerd. Hoe meer punten, hoe meer kans." De provincie gaat het werk combi neren met de verbetering van het fietspad bij Scherpenisse. Daar is een ton mee gemoeid. Het gaat om het ontbrekende stukje fietspad van ongeveer 350 meter Langeweg, van af de T-splitsing met de Poortvliet- sedijk. De provincie paste daar eer der de aansluiting van het fietspad aan. Daar rijden fietsers nog op de route voor het landbouwverkeer naar de Scherpenissepolder. Volgens de provincie zal met het verbeteren van de fietspaden niet alleen de ver keersveiligheid voor de fietsers wor den verhoogd, maar ook de kwali teit van het fietsnelwerk waar vooral in de zomer veel toeristen gebruik van maken. Voor Van Doorn moet er nog wel het een en ander geregeld worden. Hij wil de eigen oprit behouden en niet delen met zijn buurman omdat hij dan bijvoorbeeld een windsingel verliest. ZIE VERDER PAGINA 7 Corrie van der Horst en Ferdinand Griesdoorn uit Sint-Maartensdijk waren actief bij ABT, de plaatselijke partij die nu twee zetels heeft in de Thoolse gemeenteraad. Beiden za ten in een adviescommissie. Opval lend is dat er in het 10-koppige bestuur vier leden uit Sint-Maar tensdijk zitten. Het bestuur kan ook beschikken over de creatieve geest van uitvinder Laurens Sneuijnk uit Sint-Philipsland. De werkgroep van de SP is sinds an derhalf jaar actief op Tholen en is vorige week voorgedragen om afde ling in oprichting te worden. „Dan duurt het nog een half jaar voordat we een afdeling kunnen worden. In die periode moeten er allerlei for mele zaken worden geregeld. We moeten verslagen inleveren over de voortgang, er moet een website ko men, we moeten geschikte kandida ten hebben voor de raad en we blij ven bezig om nieuwe leden te werven." Een afdeling moet op zijn minst 50 leden hebben, het zijn er nu 60 en volgens Korevaar groeit het aantal gestaag. De werkgroep is nu omgezet in een bestuur. Daarmee is weer een stapje gezet in de richting van een heuse afdeling. „Het loopt allemaal wel, maar het is.jreen abc-tje om een af deling te #.>rden." In het bestuur hebben tien personen zitting. Behal ve Korevaar die leraar is op de vm bo-school van het Mollerlyceum in Ossendrecht. zijn dat ook het Eerste Kamerlid Kees Slager uit Poortvliet, Corrie van der Horst, Dick van Riet, Roland van Tilborg en Ferdinand Griesdoorn uit Sint-Maartensdijk, Laurens Sneuijnk uit Sint-Philips land, Yolanda Harte, Jolanda Schot en Ronald Broeren uit Tholen en Maddie Paape uit Oud-Vossemeer. „Verder is er nog een groot aantal mensen die bereid is te helpen bij diverse activiteiten zoals het rond brengen van de SP-krant en het pos ten bij acties." Korevaar vermoedt dat deelnemen van de SP aan de gemeenteraads verkiezingen 'hier en daar wel eni ge opschudding en onrust teweeg zal brengen.' Hij doelt daarmee vooral op de PvdA, met zes zetels de grootste fractie in de gemeente raad. Bij de landelijke verkiezingen stapten veel sociaaldemocraten over naar de SP van Jan Marijnis- sen die ongemeen populair was als fractievoorzitter in de Tweede Ka mer. Na zijn terugtreden lijkt de SP wat aan populariteit te hebben in geboet. Korevaar: „Er haken men sen af omdat ze op de persoon van Marijnissen hebben gestemd, maar ik denk dat ons programma sterk genoeg is om mensen aan ons te binden. We hopen natuurlijk ook dat we stemmen van de PvdA los kunnen krijgen." ZIE VERDER PAGINA 5 Turbines bij Stavenisse en Sint-Maartensdijk te groot De werkgroep heeft contact gezocht ook een plan van Zeeuwind. maar in met het actiecomité in Stavenisse dat handtekeningen verzamelde te gen het vernieuwen van het park van drie naar vier molens aan de Piloot- weg. Ze trekken nu samen op. In middels heeft Zeeuwind een andere plek op het oog, namelijk in de buurt van de Poesdreef. Die molens zouden dan aan kunnen sluiten op de turbines die in de Noordpolder in Sint-Maartensdijk komen te staan. dit geval samen met onder meer ak kerbouwer G.J. Hoek. 'Als dat ook nog door zou gaan, zou er een su per-concentratie van tien windturbi nes ontstaan,' schrijven Henk Vinke- les Melchers en Gé Meijnen van de werkgroep. Dat zou volgens de werkgroep indruisen tegen de pro vinciale normen. ZIE VERDER PAGINA 12 Brabander Rob van Loon is bijzondere Zeeuw Anneloes Oudesiuijs bericht uit Burkina Faso Patrick Houke maakt sleutels voor kerktorens EN VERDER... Job Jansens uit Tholen veertig jaar organist Vier Tholenaren leggen eed af in bestuur waterschap El upland heeft met Infinity nieuwe rockband OM TE KUNNEN ANKEKEN MOET MEN ANKERGROND KUNNEN VINDEN Dit nummer bestaat uit 18 pagina's deprovincialekraamzorq.nl Regel tijdig uw kraamzorg! Voor informatie: Bel: 0113 - 22 40 40 of 'Kraamzorg E-mail: info@spkez.nl J Het laatste nieuws van de Provincie AbdijNieuws, de informatierubriek van het provinciaal bestuur vindt u op www.zeeland.nl/ubdijnieuws Geen Internet? Bel voor een afdruk van AbdijNieuws naar het informatiecentrum: 0118-631400. Abdij 6, Postbus 6001,4330 LA Middelburg Advertentie I.M. Nieuwenhuis legt uit dat hij tijdens het raadsbezoek aan Anna Jacobapolder (hij zit in de raad voor de PvdA) getroffen was door het verhaal dat de leden van de vereniging zelf hun jaarlijkse uitje moesten betalen. „Dat vond ik heel vreemd. Het zijn allemaal vrijwilligers die de busdienst onderhouden. Ik heb toen voor gesteld de buurtbusvereniging te steunen met de opbrengst van de verkoop van het openhaardhout dat we vorig jaar bij elkaar hebben gehakt en gezaagd. We ondersteunen graag lokale activiteiten." Kruys is zeer ingenomen met het gebaar van de Lions. „We zijn een kleine ver eniging. We hebben twintig leden en dat zijn allemaal chauffeurs. We houden elk jaar een etentje met de partners en spelen dan twee rondjes bingo. Dat beta len we uit de kas van de vereniging, maar dit is een mooie aanvulling." De buurtbus valt onder de vervoersmaatschappij Véolia (BBA) en is een vreem de eend in de Zeeuwse bijt waar Connexxion het busvervoer in handen heeft. De vereniging ontvangt geld van Véolia en van de provincie Noord-Brabant en krijgt ook geld van sponsors. „Daar betalen we het eten van. We gaan bijna al tijd hier in de buurt eten. Van het geld moeten we ook de kilometers vergoeden van de chauffeurs die niet uit Anna Jacobapolder komen." Stoffel (genoemd naar Stoffel de schilpad uit de Fabeltjeskrant) heeft vijf chauffeurs uit De Polder, zeven uit Sint-Philipsland, drie uit Sint-Annaland, twee uit Nieuw-Vossemeer en één uit Steenbergen. De Heen en Sint-Maartens dijk. Zie verder pagina 5. Henk Nieuwenhuis van de Lions (met hoed) overhandigt de cheque aan voorzitter Ko Kruys van de buurtbusvereniging Stoffel in Anna Jacobapolder, links chauffeur Lou Moerland, rechts achter voorzitter Piet Swarthoff van de Lions club.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2009 | | pagina 1