Provincie knapt drie kilometer
fietspad op in Sint-Maartensdijk
SP maakt zich klaar
voor gemeenteraad
AbdijNieuws
Natuurvereniging Tholen
tegen plan windmolenpark
Lions club Tholen steunt
buurtbus AJP met 800 euro
Schip lek door
Zwaar drijfijs
Zwanger?
Donderdag 15 januari 2009
65e jaargang no. 9
'Keuze voor Mol en
De Jager eenzijdig'
Chris Koopman naar
viering Elfstedentocht
Voorzitter ZLTO
in Wellevaete
Voor werk is 1,3 miljoen euro begroot, voor pad bij Scherpenisse een ton
De provincie gaat drie kilometer tegelfietspad tussen
Sint-Maartensdijk en Stavenisse opknappen. Volgens ge
deputeerde Toine Poppelaars zijn de onderhandelingen
over de aankoop van grond voor het verbreden en verleg
gen van het pad bijna rond. De provincie hoopt na de zo
mervakantie met het werk te kunnen beginnen. Niet al
leen bij Sint-Maartensdijk wordt het fietspad verbeterd,
ook bij Scherpenisse gaat de provincie aan de slag.
Langeweg
Afdeling in oprichting hoopt op PvdA-kiezers
De SP wil volgend jaar meedoen aan de gemeenteraads
verkiezingen in Tholen. Voorzitter Theo Korevaar van de
werkgroep Tholen uit Scherpenisse zegt dat alles er op
gericht is om mee te doen. Toch houdt hij nog een slag
om de arm. Het gaat er namelijk om goede kandidaten te
vinden voor het raadswerk en om als afdeling door het
hoofdbestuur toegelaten te worden. Als de SP meedoet,
dan denkt de partij vooral stemmers weg te halen bij de
PvdA, maar gezien de namen in het bestuur zal ook ABT
onder vuur komen te liggen.
De natuurvereniging Tholen is tegen het plaatsen van
windmolens bij Sint-Maartensdijk en Stavenisse. De ver
eniging vindt dat er dan te veel bij elkaar komen te staan.
Bovendien zijn de turbines zo groot dat ze het landschap
verpesten. Dat schrijven de leden van de planologiewerk
groep van de natuurvereniging aan de fractievoorzitters
van de gemeenteraad en het college van burgemeester en
wethouders. Donderdag 22 januari is er een inloopavond
in de Stove in Stavenisse waar de vereniging Zeeuwind
haar plannen toe komt lichten.
Deze week
De buurtbus van Anna Jacobapolder heeft van de Lions club
Tholen een cheque ter waarde van 800 euro gekregen. Henk
Nieuwenhuis van de Lions overhandigde de cheque aan
voorzitter Ko Kruys van de buurtbusvereniging Stoffel. Van
het geld kan het bestuur een gedeelte van het jaarlijkse eten
tje voor de leden en hun partners bekostigen.
=E
voor autoschades bij alle merken
complete schadeafhandeling bij uw
verzekeringsmaatschappij
Focwa eurogarantiebedrijf
Voltstraat 2, Tholen, tel. 0166-607060
'yiiSE Müor,
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advertentie@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Website: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 16,90 per halfjaar, 30,50 per
jaar, per post 54,50 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,30 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Het binnenschip Wuta raakte maan
dag lek door zwaar drijfijs hij de
Krammersluizen. De schipper sloeg
in de buurt van Stavenisse alarm.
Dat was rond half een. De Wuta ge
laden met 750 ton sojabonen, riep
dringend om assistentie omdat het
schip water maakte. Het schip was
net in de Witte Tonne Vlije voor Sta
venisse. De pompboot Coby M van
bergingsbedrijf Van den Berge en
het snelle hulpverleningsvaartuig
Mistral vertrokken uit Stavenisse om
hulp te verlenen. De lekkage bleek
in de machinekamer te zijn. Er wer
den twee grote gaten gevonden, ver
onder de waterlijn, zodat het water
met kracht binnenstroomde.
De gaten werden provisorisch ge
dicht door de bergers. Het schip voer
vervolgens naar Wemeldinge waar
duikers de gaten goed dicht maakten
zodat het schip om vijf uur 's mid
dags kon vertrekken naar de los
plaats in België. De lekkage was
ontstaan bij de Krammersluizen
waar het schip in zwaar drijfijs had
gevaren. De schipper ontdekte het
pas later toen het wateralarm op het
schip afging.
In het algemeen bestuur van water
schap Zeeuwse Eilanden heeft de
VVD kritiek geuit op het 'sterk over
eenkomend profiel' van twee leden
van het dagelijks bestuur (db): Jacob
Mol en Jaap de Jager zijn beiden
agrariër, Thools en van CDA-huize.
„Twee keer hetzelfde geeft het db in
ieder geval geen extra dimensie.
Kortom, eenzijdig en niet evenwich
tig", zei J. Huisman.
Mol uit Sint-Maartensdijk is donder
dag in de eerste vergadering van het
nieuwe bestuur herkozen met 24
stemmen (5 blanco), hij vertegen
woordigt de christendemocraten. De
Jager, uit Anna Jacobapolder, verte
genwoordigt het ongebouwd (ZL-
TO) en kreeg 18 stemmen 11 blan
co). Van het vorige db keren Jaap
Hoekman (SGP) en Willem Ginjaar
(bedrijven) eveneens terug, Wilma
Brouwer (PvdA) treedt aan als nieu
weling.
Verschillende fracties vonden twee
db-leden vanuit de geborgde zetels
(waarvoor geen verkiezingen zijn
gehouden - red.) teveel van het goe
de. Ze dienden er donderdag een
motie over in, maar kregen geen
meerderheid. Zie ook pagina 5.
Chris Koopman uit Sint-Maartens
dijk is uitgenodigd voor de viering
van honderd jaar Elfstedentocht die
vandaag (donderdag) in Leeuwar
den wordt gehouden. Koopman is
een van de 3000 genodigden. De
vereniging De Friesche Elfsteden
telt 30.000 leden. Onder de leden is
geloot. Koopman is in zijn nopjes
met de uitnodiging, maai- hij had
liever geschaatst, zegt hij. Zaterdag
reed hij de molentocht in Kinder
dijk, een toertocht over 75 kilome
ter Ook zijn plaatsgenoten Remy
Potappel reed deze tocht. Eerder
was Koopman te vinden op het ijs
van de Alanderveen.
Voorzitter Antoon Vermeer van de
ZLTO komt naar Tholen. Hij is te
gast op de algemene jaarvergade
ring van de ZLTO-afdeling. De 59-
jarige Vermeer is sinds 1996 voor
zitter van de belangenorganisatie.
Hij zit in de raad van commissaris
sen van Eureka-Achmea en is onder
meer vice-voorzitter van de raad
van commissarissen van de Rabo
bank. Hij houdt de inleiding voor de
leden van de afdeling op woensdag
18 februari in de Wellevaete in Sint-
Annaland. De avond begint om half
acht.
Gedeputeerde Toine Poppelaars (links) bezoekt samen met projectleider Marko Verkaart een van de betrokken eigenaren Leen van Doorn en
Mimi Roelvink aan de Provincialeweg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse.
Maandag kwam Poppelaars samen
met projectleider Marko Verkaart
bij Leen van Doorn op bezoek om
de laatste details door te nemen.
Een groot deel van de fietsverbin-
ding tussen Sint-Maartensdijk en
Stavenisse is al gerealiseerd in
2004. Een vrijliggend geasfalteerd
pad waar door de fietsers niet lan
ger meer over de rijbaan hoeven.
Het ontbrekende stuk betreft het
tegelpad vanaf de rotonde bij On
der de Linden in de smalstad tot
aan het laatste huis aan de Provin
cialeweg, nummer 66. Een stuk
van drie kilometer. Het fietspad is
nu 1,80 meter breed maar wordt
drie meter breed, zegt Verkaart.
„Het voldoet niet aan de normver-
keersveilig fietspad omdat het veel
te smal is en te dicht op de rijbaan
ligt. De tussenberm is nu ongeveer
een meter, op bepaalde stukken is
dat nog minder. Het wordt straks
4,5 meter. We proberen dat aan te
houden, maar dat kan niet overal
omdat er ook woningen langs de
route staan. Langs het nieuwe aan
te leggen fietspad komt dan ook
nog een berm van anderhalve me
ter en dan begint het talud van de
sloot." Waar geen sloot terug aan
gelegd kan worden, wordt een buis
gelegd.
Volgens Verkaart gaan alle tegels er
uit en wordt het zoals overal elders
van een laag asfalt voorzien. De
provincie heeft met ongeveer twin
tig grondeigenaren langs het pad
onderhandeld over de aankoop van
grond en de voorzieningen die er
getroffen moeten worden om perce
len goed en veilig bereikbaar te ma
ken. Een deel van de gronden was al
beschikbaar. Die zijn al geruild bij
de ruilverkaveling Stavenisse (met
administratief karakter) die in de ja
ren negentig heeft plaatsgevonden.
Van het blok Stavenisse maakte ook
Sint-Maartensdijk deel uit. Het be
treft vooral landbouwgrond (grote
stukken), nu gaat het voornamelijk
om kleine huiskavels. Voor een vei
lige fietsverbinding is jarenlang ge
ijverd door inwoners van Stavenis
se. Die is tot stand gekomen, maar
nu gaat het om het laatste stukje.
Poppelaars: Het loopt al lang. Met
de laatste eigenaren zijn we nu de
onderhandelingen gestart. We wil
len voortvarend te werk gaan, maar
het mag niet zo zijn dat we anders
omgaan met de laatste grondeige
naar dan met de eerste. We willen
het netjes afhandelen. Ik bespeur bij
iedereen een positieve houding. Ie
dereen is het er ook over eens dat er
een goed fietspad moet komen. Dat
staat niet ter discussie. Het zou heel
anders praten zijn als men het fiets
pad niet zag zitten."
Volgens tellingen van de provincie
maken er gemiddeld 200 fietsers ge
bruik van het fietspad. In de zomer
is dat aantal hoger dan in de winter,
's Zomers zijn dat er gemiddeld 250
per etmaal. Over de weg rijden 1750
voertuigen per etmaal: personen
auto's, landbouwverkeer en vracht
wagens. Als er bij nat weer een
vrachtwagen passeert dan spat het
water tot op het fietspad, zo smal is
de tussenberm. Dat bleek maandag
ook toen Poppelaars op het fietspad
stond. Daar moet met het verleggen
van het pad een eind aan komen.
Volgens Van Doom komen er wel
minder fietsers langs dan een aantal
jaren geleden. Een verklaring heeft
hij er niet voor. Mogelijk dat de ver
huizing van de vmbo-school in Sint-
Maartensdijk naar Tholen een rol
speelt en meer leerlingen uit Stave
nisse met de bus gaan. „Maar het
kan ook zijn dat er gewoon minder
kinderen zijn. En toerfietsers rijden
op de weg, niet op het fietspad."
Ook daar hoopt de provincie met
het nieuwe brede pad een eind aan
te kunnen maken.
Poppelaars hoopt het werk in de zo
mer aan te kunnen besteden. Er is
1,3 miljoen euro voor begroot. De
werkzaamheden gaan naar ver
wachting drie maanden duren. Ver
kaart hoopt in oktober te kunnen
starten zodat het rond de kerst ge
reed kan zijn. De ondergrond wordt
zo behandeld, dat het pad ook met
een geasfalteerd kan worden. Bij het
aanbesteden van het werk wordt on
der meer gekeken hoe de aannemer
voorkomt dat er (veel) verkeershin-
der optreedt. Poppelaars: „Het is
een van onderdelen waar we punten
voor geven. De anderen zijn de
prijs, de kwaliteit van het werk en
de termijn waarbinnen het wordt
uitgevoerd. Hoe meer punten, hoe
meer kans."
De provincie gaat het werk combi
neren met de verbetering van het
fietspad bij Scherpenisse. Daar is
een ton mee gemoeid. Het gaat om
het ontbrekende stukje fietspad van
ongeveer 350 meter Langeweg, van
af de T-splitsing met de Poortvliet-
sedijk. De provincie paste daar eer
der de aansluiting van het fietspad
aan. Daar rijden fietsers nog op de
route voor het landbouwverkeer
naar de Scherpenissepolder. Volgens
de provincie zal met het verbeteren
van de fietspaden niet alleen de ver
keersveiligheid voor de fietsers wor
den verhoogd, maar ook de kwali
teit van het fietsnelwerk waar vooral
in de zomer veel toeristen gebruik
van maken.
Voor Van Doorn moet er nog wel
het een en ander geregeld worden.
Hij wil de eigen oprit behouden en
niet delen met zijn buurman omdat
hij dan bijvoorbeeld een windsingel
verliest.
ZIE VERDER PAGINA 7
Corrie van der Horst en Ferdinand
Griesdoorn uit Sint-Maartensdijk
waren actief bij ABT, de plaatselijke
partij die nu twee zetels heeft in de
Thoolse gemeenteraad. Beiden za
ten in een adviescommissie. Opval
lend is dat er in het 10-koppige
bestuur vier leden uit Sint-Maar
tensdijk zitten. Het bestuur kan ook
beschikken over de creatieve geest
van uitvinder Laurens Sneuijnk uit
Sint-Philipsland.
De werkgroep van de SP is sinds an
derhalf jaar actief op Tholen en is
vorige week voorgedragen om afde
ling in oprichting te worden. „Dan
duurt het nog een half jaar voordat
we een afdeling kunnen worden. In
die periode moeten er allerlei for
mele zaken worden geregeld. We
moeten verslagen inleveren over de
voortgang, er moet een website ko
men, we moeten geschikte kandida
ten hebben voor de raad en we blij
ven bezig om nieuwe leden te
werven." Een afdeling moet op zijn
minst 50 leden hebben, het zijn er
nu 60 en volgens Korevaar groeit
het aantal gestaag.
De werkgroep is nu omgezet in een
bestuur. Daarmee is weer een stapje
gezet in de richting van een heuse
afdeling. „Het loopt allemaal wel,
maar het is.jreen abc-tje om een af
deling te #.>rden." In het bestuur
hebben tien personen zitting. Behal
ve Korevaar die leraar is op de vm
bo-school van het Mollerlyceum in
Ossendrecht. zijn dat ook het Eerste
Kamerlid Kees Slager uit Poortvliet,
Corrie van der Horst, Dick van Riet,
Roland van Tilborg en Ferdinand
Griesdoorn uit Sint-Maartensdijk,
Laurens Sneuijnk uit Sint-Philips
land, Yolanda Harte, Jolanda Schot
en Ronald Broeren uit Tholen en
Maddie Paape uit Oud-Vossemeer.
„Verder is er nog een groot aantal
mensen die bereid is te helpen bij
diverse activiteiten zoals het rond
brengen van de SP-krant en het pos
ten bij acties."
Korevaar vermoedt dat deelnemen
van de SP aan de gemeenteraads
verkiezingen 'hier en daar wel eni
ge opschudding en onrust teweeg
zal brengen.' Hij doelt daarmee
vooral op de PvdA, met zes zetels
de grootste fractie in de gemeente
raad. Bij de landelijke verkiezingen
stapten veel sociaaldemocraten
over naar de SP van Jan Marijnis-
sen die ongemeen populair was als
fractievoorzitter in de Tweede Ka
mer. Na zijn terugtreden lijkt de SP
wat aan populariteit te hebben in
geboet. Korevaar: „Er haken men
sen af omdat ze op de persoon van
Marijnissen hebben gestemd, maar
ik denk dat ons programma sterk
genoeg is om mensen aan ons te
binden. We hopen natuurlijk ook
dat we stemmen van de PvdA los
kunnen krijgen."
ZIE VERDER PAGINA 5
Turbines bij Stavenisse en Sint-Maartensdijk te groot
De werkgroep heeft contact gezocht ook een plan van Zeeuwind. maar in
met het actiecomité in Stavenisse
dat handtekeningen verzamelde te
gen het vernieuwen van het park van
drie naar vier molens aan de Piloot-
weg. Ze trekken nu samen op. In
middels heeft Zeeuwind een andere
plek op het oog, namelijk in de
buurt van de Poesdreef. Die molens
zouden dan aan kunnen sluiten op
de turbines die in de Noordpolder in
Sint-Maartensdijk komen te staan.
dit geval samen met onder meer ak
kerbouwer G.J. Hoek. 'Als dat ook
nog door zou gaan, zou er een su
per-concentratie van tien windturbi
nes ontstaan,' schrijven Henk Vinke-
les Melchers en Gé Meijnen van de
werkgroep. Dat zou volgens de
werkgroep indruisen tegen de pro
vinciale normen.
ZIE VERDER PAGINA 12
Brabander Rob van Loon
is bijzondere Zeeuw
Anneloes Oudesiuijs
bericht uit Burkina Faso
Patrick Houke maakt
sleutels voor kerktorens
EN VERDER...
Job Jansens uit Tholen
veertig jaar organist
Vier Tholenaren leggen eed af
in bestuur waterschap
El upland heeft met Infinity
nieuwe rockband
OM TE KUNNEN
ANKEKEN MOET
MEN ANKERGROND
KUNNEN VINDEN
Dit nummer bestaat uit
18 pagina's
deprovincialekraamzorq.nl
Regel tijdig uw kraamzorg!
Voor informatie:
Bel: 0113 - 22 40 40 of
'Kraamzorg E-mail: info@spkez.nl
J
Het laatste nieuws van de Provincie
AbdijNieuws, de informatierubriek van het provinciaal
bestuur vindt u op www.zeeland.nl/ubdijnieuws
Geen Internet? Bel voor een afdruk van AbdijNieuws naar
het informatiecentrum: 0118-631400.
Abdij 6, Postbus 6001,4330 LA Middelburg
Advertentie I.M.
Nieuwenhuis legt uit dat hij tijdens het raadsbezoek aan Anna Jacobapolder (hij
zit in de raad voor de PvdA) getroffen was door het verhaal dat de leden van de
vereniging zelf hun jaarlijkse uitje moesten betalen. „Dat vond ik heel vreemd.
Het zijn allemaal vrijwilligers die de busdienst onderhouden. Ik heb toen voor
gesteld de buurtbusvereniging te steunen met de opbrengst van de verkoop van
het openhaardhout dat we vorig jaar bij elkaar hebben gehakt en gezaagd. We
ondersteunen graag lokale activiteiten."
Kruys is zeer ingenomen met het gebaar van de Lions. „We zijn een kleine ver
eniging. We hebben twintig leden en dat zijn allemaal chauffeurs. We houden
elk jaar een etentje met de partners en spelen dan twee rondjes bingo. Dat beta
len we uit de kas van de vereniging, maar dit is een mooie aanvulling."
De buurtbus valt onder de vervoersmaatschappij Véolia (BBA) en is een vreem
de eend in de Zeeuwse bijt waar Connexxion het busvervoer in handen heeft.
De vereniging ontvangt geld van Véolia en van de provincie Noord-Brabant en
krijgt ook geld van sponsors. „Daar betalen we het eten van. We gaan bijna al
tijd hier in de buurt eten. Van het geld moeten we ook de kilometers vergoeden
van de chauffeurs die niet uit Anna Jacobapolder komen."
Stoffel (genoemd naar Stoffel de schilpad uit de Fabeltjeskrant) heeft vijf
chauffeurs uit De Polder, zeven uit Sint-Philipsland, drie uit Sint-Annaland,
twee uit Nieuw-Vossemeer en één uit Steenbergen. De Heen en Sint-Maartens
dijk.
Zie verder pagina 5.
Henk Nieuwenhuis van de Lions (met hoed) overhandigt de cheque aan voorzitter Ko Kruys van de buurtbusvereniging Stoffel in
Anna Jacobapolder, links chauffeur Lou Moerland, rechts achter voorzitter Piet Swarthoff van de Lions club.