'Nog hooguit twee verkiezingen, dan
is het gedaan met de waterschappen'
Bij zout Zoommeer kunnen
schepen sneller worden geschut
Oude benamingen waterschap verdwijnen
Staatsbosbeheer wil recht van overpad
?WSö
U Koffiepot J
Loskade
Neelie Smit-Kroes
Naar Iran
Hoofdingeland en gezworene. Oude benamingen - ze
komen al in de zestiende eeuw voor - die vanaf nu in de
waterschapswereld niet meer gehoord worden. Zoals de
term algemene vergadering wordt vervangen door alge
meen bestuur, heten de bestuursleden voortaan leden van
het algemeen bestuur en leden van het dagelijks bestuur.
Op 8 januari wordt in Middelburg het nieuwe bestuur
van waterschap Zeeuwse Eilanden geïnstalleerd.
Fractievolgers
Staatsbosbeheer wil een recht op overpad als het water
schap Zeeuwse Eilanden het stukje openbare Geertruida-
weg en het parkeerterrein bij het strandje verkoopt aan
recreatieterrein De Pluimpot in Scherpenisse. Dat bleek
uit de bespreking tussen Staatsbosbeheer, de provincie
en het waterschap Zeeuwse Eilanden.
Positief
Subsidie onzeker
voor oude Thoolse
bedrijventerreinen
Woensdag 31 december 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Na achttien jaar vindt hij
het welletjes, mede gezien
zijn drukke baan. Maar
Piet Geuze uit Tholen
móest ook stoppen als be
stuurder van waterschap
Brabantse Delta, omdat hij
buiten het werkgebied van
dat schap woont. En hij is
blij dat hij de intrede van
de politiek in het water
schapsbestuur niet mee
maakt. „Een drama, 't Is
het einde van het water
schap", voorspelt hij.
Krenten
Tholenaar Piet Geuze na achttien jaar uit bestuur Brabantse Delta
Doelcorporatie
Grote gemeenteraad
Alcohol
Vluchtwegen
De opruiming
is gestart!
www.interieur-paauwe.nl
VERVOLG VAN KOSTEN
Daarna op een schip, de Nema uit
Goes. „We voeren veel op Zeeland en
kwam zo ook wel eens op Flupland.
„Dat was interessant. Ik kwam in
1974 in het bestuur. G. Meijer stond
op de lijst om gekozen te worden als
voorzitter. Ik ben toen samen met Jo-
han den Braber gekozen. Er is toen
met een jong bestuur gestart." De
voorzitter was een fervent bezoeker
van de jaarlijkse landelijke congres
sen van Schuttevaer. Hij zag kans om
bij de opening van de nieuwe haven
van Sint-Philipsland in 1978 het con
gres in het dorp te organiseren.
Kosten beschouwt dat ook als een
van de hoogtepunten in zijn periode
als bestuurder. Het was lang niet
vanzelfsprekend dat het congres in
zo'n klein dorp gehouden werd, zegt
Kosten. Hij toont het boekje van de
bijeenkomst in 1978 waarin de voor
zitter van het hoofdbestuur van
Schuttevaer zegt: 'Die mensen heb
ben durf in zo een kleine gemeente.
Om dat voor elkaar te krijgen is niet
zo eenvoudig. We hebben toen direct
een afgezant van het hoofdbestuur
gestuurd en gevraagd te gaan kijken,
maar het bleek waarachtig moge
lijk.' Kosten zat samen met Meijer,
burgemeester G. van den Berg, J.
Reijngoudt en P.M. den Braber in de
commissie die het congres waar on
geveer 250 mensen op werden ver
wacht, voor te bereiden. Maar een
voudig was het niet geweest, zegt
Kosten. „Dat kostte nogal veel geld.
Het viel tegen om sponsors te vin
den. Dat is uiteindelijk wel gelukt.
Nu is dat het moeilijkste als je een
congres wil organiseren." De geno
digden waren bijna de hele dag te
gast in het dorp en moesten ook
de middagmaaltijd gebruiken. „Het
was natuurlijk een kleine gemeente.
De Wimpel was een betrekkelijk
kleine locatie, maar om te eten heb
ben we iedereen onder kunnen bren
gen. Er zat een groep in de kleine
zaal van de Wimpel, in het Veerhuis
in Anna Jacobapolder, in de Drui
ventros, in het verenigingsgebouw
van de Oud-gereformeerde gemeen
te en in het jeugdgebouw van de
Hervormde kerk. Als je de mensen
er nu nog over spreekt, zeggen ze al
lemaal dat het eten goed was." Voor
het diner week het gezelschap uit
naar Steenbergen. Kosten laat ook
de lijst zien met genodigden. Ze
kwamen van Groningen tot Limburg
naar Flupland. Topfiguren van Rijks
waterstaat. De havenmeesters van
Amsterdam en Rotterdam. Opval
lend is de naam van de staatssecreta
ris van verkeer en waterstaat Neelie
Smit-Kroes. Nu Europees commis
saris in Brussel. Ze staat er in het
boekje op de foto met de toenmalige
gemeentesecretaris Jannie de Kok
van Sint-Philipsland.
Een ander hoogtepunt noemt Kosten
de ontmoeting met koningin Beatrix
op een congres in Rotterdam. Zijn
vrouw werd gebeld door iemand
van het hoofdbestuur met de vraag
of Fien bereid zou zijn om Hare
Majesteit te spreken. „Ik heb toen
gezegd dat ze maar ja moesten zeg
gen tegen het hof. Ik wist het zeker
dat hij dat wel wilde."
Kosten bereidde zich er op voor.
„Het was namelijk de tweede keer
dat ik haar zou ontmoeten. Dat zou
ik haar zeggen. De eerste keer was
op het milieuschip Argus. Toen
kwam ze aan boord op een werkbe
zoek. Samen met Smit-Kroes. Het
was toen ze geregeld dat ze op de
kop van het Schelde-Rijnkanaal pa
ling aangeboden kreeg. Er was daar
zogenaamd net een visser bezig om
fuiken te lichten. De man, ik meen
een visser uit Tholen, zou een em
mer paling aangeven. Die emmer is
mee in de hut genomen, maar de pa
lingen zijn er toen uitgesprongen.
De koningin wist het nog heel goed
dat ze toen op werkbezoek is ge
weest. Het was erg leuk." Kosten
voer toen op de Argus als stuurman.
Na de Nema had hij zelf een schip
gekocht, een spits. Luctor geheten.
Ze voeren er een jaar of tien mee.
Toen het zesde kind op komst was
besloten ze aan wal te gaan en aan
de Oostdijk te gaan wonen. De Luc
tor werd verkocht aan een reder uit
Iran. De spits werd op een zeeboot
naar Abadan gevaren, aan de Perzi
sche Golf, niet ver van de Irakese
stad Basrah. Kosten ging op een
sleepboot werken bij de aanleg van
r-............-..... -.-.-. .I
Vorig jaar stapte Kosten uit de feestcommissie De Koffiepot van
Schuttevaer. Die werd in 1972 opgericht. Elk jaar na de jaarvergade-
ring wordt er een feestavond gehouden. Kosten heeft de nota's nog
bewaard uit het begin van de jaren zeventig. Zo betaalde De Koffiepot
vijftien gulden aan Concordia voor de huur van de rad van avontuur.
Er waren in 1973 maar liefst 63 personen die zich opgaven die 25
gulden vooruit betaalden en de rest als bekend werd wat de kosten
waren. „De mensen gaven zich wel op maar als het op betalen aan
kwam, moest je er nog al eens achteraan."
1T~ mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm*
Dertig leden gaat het bestuur tellen,
vijf minder dan voorheen. Van dat
vorige bestuur keren veertien leden
terug, maar nu als lid van een poli
tieke fractie. 21 leden zijn gekozen,
de overige ne
gen benoemd
zetels voor de ingezetenen, en die
zijn na de verkiezingen verdeeld over
acht partijen: SGP 4, CDA 4, PvdA
3, Water Natuurlijk 3, CU 2, VVD 2,
Partij voor Zeeland 2 en Algemene
Waterschapspar
tij 1. Kende het
door belangen- BeStUUÏ met elf frdCtieS waterschapsbe
organisaties. stuur voorheen
Vier komen er treedt 8 janUüh aan categorieën (in
gezetenen, ge-
van Tholen:
Jaap de Jager,
Chris Koopman, Jacob Mol en Ellen
van der Wal.
De aantallen bestuurszetels van de
belangenorganisaties - de zogenaam
de geborgde zetels - liggen vast, net
zoals dat voorheen bij de categorieën
het geval was: 4 voor de bedrijven
(Kamer van Koophandel), 4 voor on
gebouwd (ZLTO) en één voor de na
tuur (Bosschap). Daarnaast zijn er 21
bouwd, onge
bouwd, bedrijfsgebouwd), voortaan
wordt er van fracties gesproken.
Het bestuur telt elf fracties en die
kiezen, na de installatie op donder
dag 8 januari, uit hun midden een
dagelijks bestuur. SGP. CDA. Pv
dA, bedrijven en ongebouwd heb
ben overeenstemming bereikt om
samen een vijf leden tellend dage
lijks bestuur te vormen. Twee Tho-
lenaren zijn kandidaat: Mol voor het
CDA en De Jager voor de grondge
bruikers.
Op de agenda voor de eerste verga
dering staat verder het voorstel om
de vier functionele en de vier ge-
biedscommissies te handhaven. De
voorzitters van de functionele com
missies zullen worden gekozen, ver
der kan elke fractie één lid voor elk
van de commissies aanwijzen. In de
gebiedscommissies zitten de be
stuurders uit de betreffende gebie
den.
Het huidige dagelijks bestuur is er
geen voorstander van om zoge
naamde fractievolgers te benoemen.
In de laatste vergadering van het ou
de bestuur vroeg mevrouw M.J.
Blom hier naar. Zij wordt een een
mansfractie en loopt er dan tegen
aan dat ze in vier commissies zitting
moet nemen.
Volgens het dagelijks bestuur doet
het werken met fractievolgers af
breuk aan het beginsel van demo
cratisch gekozen bestuurders. Een
oplossing wordt gevonden in het nd
elkaar plannen van de bijeenkom
sten.
De provincie is de instantie die het sluijs uit Scherpenisse. Het perceel
stukje Geertruidaweg kan onttrek
ken aan het openbaar verkeer. Het
waterschap en het recreatieterrein
hadden al over
eenstemming be
reikt over de ver
koop van het
weggedeelte en
de parkeerplaats.
Staatsbosbeheer
maakte daar bezwaar tegen. Zij is
namelijk eigenaar van een aantal
percelen onder de zeedijk. Een
daarvan is verpacht aan P.P.C. Ver
in het karreveld wordt rechtstreeks
ontsloten door de weg en de par
keerplaats. Bij het onttrekken van
de weg aan het
openbaar ver
keer, is dat
perceel gras
land niet meer
bereikbaar om
te worden ge
maaid. Er lopen nu paarden en scha
pen. Ook deze dieren moeten aan-
en afgevoerd kunnen blijven wor
den. Ook de pachter moet er vrij
Geertruidaweg en
parkeerplaats
toegang blijven houden. Zowel de
provincie als het waterschap stelden
voor om er het recht van overpad te
vestigen ten gunste van Staatsbos
beheer en de pachter. Bij de toe
komstige herinrichting van het re
creatieterrein zal daar rekening mee
gehouden moeten worden.
Een andere route naar de percelen is
daar niet mogelijk, het fietspad is er
te smal voor. Staatsbosbeheer staat
positief tegenover het vestigen van
het recht op overpad.
De provincie zal contact zoeken met
de eigenaar Knols van de Pluimpot
om het verzoek te bespreken. Alle
partijen moeten instemmen met het
recht van overpad wil de provincie
dit stuk van de Geertruidaweg ont
trekken aan het openbaar verkeer.
Het is nog niet bekend welke verou
derde Thoolse bedrijventerreinen in
aanmerking komen voor subsidie
van het rijk. Zowel plan Noord Tho
len als het havengebied Sint-Anna-
land vallen in elk geval buiten de
boot. Dat laten b. en w. weten in
antwoord op schriftelijke vragen
van CDA-raadslid J.P. Bout.
Tot en met 2013 gaat het rijk sa
men met provincies en gemeenten
6500 ha verouderde bedrijventer
reinen opknappen, waarvoor Den
Haag 400 miljoen euro beschik
baar stelt. In maart 2009 beginnen
er een aantal proefprojecten. Bout
wil graag dat Tholen daar een
graantje van meepikt, maar of er in
Zeeland zo'n proef komt, is vol
gens b. en w. onzeker. „Dat wordt
kritisch onderzocht omdat zo'n
proef veel tijd en geld kost. Het is
ook voornamelijk gericht op het
ontwikkelen van een systeem voor
bijvoorbeeld verevening, grond-
prijsbeleid en regionale afstem
ming. Daarmee kan dan ervaring
worden opgedaan."
Volgens b. en w. moeten gemeenten
en bedrijven een uitvoeringsstrate
gie en een herstructureringspro
gramma opstellen. Dat kan de basis
worden voor de toekenning van
rijksgelden. „De provincie is daar
mee aan de slag en ook onze verou
derde bedrijventerreinen zullen
daarin opgenomen worden."
Woonplaats dijkgraaf. Dijkgraaf
W.A. Gosselaar van waterschap
Zeeuwse Eilanden is met ingang
van 1 januari herbenoemd. In ver
band daarmee heeft het algemeen
bestuur hem, opnieuw, ontheffing
verleend om buiten het werkgebied
van het waterschap te wonen. Gos
selaar woont in Terneuzen.
Geuze vertegenwoordigde de cate
gorie bedrijfsgebouwd - de indus
trie - in het West-Brabantse water
schap dat in Breda zetelt. Hij is
vestigingsdirecteur van Nuplex Res
ins, het vroegere Akzo Nobel, in
Bergen op Zoom. „Achttien jaar ge
leden werden kandidaten gezocht
voor het bestuur van, toen nog, het
Hoogheemraadschap West-Brabant.
Dc vertegenwoordigers van de in
dustrie werden en worden door de
Kamer van Koophandel benoemd",
legt dc Tholenaar uit. „Mijn baas
vroeg me of ik dat wilde doen." Piet
Geuzes achtergrond speelde daarbij
een rol, want hij werkte eerder vijf
jaar bij het hoogheemraadschap van
Schieland en het zuiveringsschap
Hollandse eilanden en waarden. Hij
zei ja. „Je hebt toch iets met de wa
terschapswereld. En ik vond het
leuk om te doen."
De categorie bedrijfsgebouwd was
met acht leden vertegenwoordigd in
het 45-koppige bestuur van het
hoogheemraadschap, dat zich uit
strekt van Bergen op Zoom tot
Waalwijk. „Je leert het gebied, met
zijn problematiek, best kennen in
zo'n periode", geeft Geuze aan.
Waterkwaliteit en -zuivering, inves
teringen en middelen waren de ter
reinen waar hij zich op richtte. Zijn
kijk daarop vanuit de industrie ver
woordt hij helder. „Brabant en Zee
land liggen aan het einde van een
aantal Europese rivieren die enorm
veel vervuiling aanvoeren. Je kunt
wel allerhande maatregelen nemen
om een optimale waterkwaliteit te
bereiken, maar wat heeft het voor
zin om roomser te zijn dan de paus?
Wij hebben altijd aangedrongen op
overleg met België en Frankrijk.
Zeker in België is er op dit terrein
veel gebeurd, dat zie je aan de wa
terkwaliteit in de Westerschelde."
Brabantse Delta heeft met die zee
arm te maken, want het heeft een
waterzuivering gebouwd bij Bath.
Terugkijkend vindt Piet Geuze dat
vanuit zijn categorie resultaat is ge
boekt ten aanzien van de manier van
werken bij het waterschap. „Toen ik
aantrad, merkte ik dat er heel wei
nig kostenbewustzijn was in de or
ganisatie. En bij investeringen werd
nauwelijks naar rendement geke-
Piet Geuze is blij dat hij de politisering van het waterschap niet als bestuurder meemaakt.
ken. Daar heeft de industrie enorm
op gehamerd, ook in het dagelijks
bestuur. Tot dan toe was het simpel
weg: een investering is nodig, de
kosten worden verrekend via de
heffingen." Overschotten op de be
groting verdwenen jaarlijks in egali
satiereserves. „Wij wezen erop dat
het geld van de belastingbetalers
komt en dat overschotten bijvoor
beeld gebruikt zouden moeten wor
den om de tarieven minder te laten
stijgen." Hij heeft ervaren dat de in
breng van bedrijfsgebouwd in de al
gemene vergadering gewaardeerd
werd. „Ze hadden in de gaten dat
het geen onzin was wat we naar vo
ren brachten."
Behalve in de algemene vergadering
zat Geuze in de commissie beleid en
investeringen, in de commissie de
finitieve huisvesting, en was plaats
vervanger voor de commissie bestuur
en middelen. En er waren de fractie
vergaderingen van bedrijfsgebouwd.
Hele stapels papier werden geregeld
in Tholen bezorgd. „Veel te veel om
van a tot z te lezen. Ik keek ze door
en haalde er de krenten uit. Daarmee
was ik voldoende op de hoogte om in
de algemene vergadering een zinnige
bijdrage te kunnen leveren." Het
bleef leuk en interessant werk, maar
gaandeweg nam Geuzes baan steeds
meer tijd in beslag. Hij is inmiddels
ook verantwoordelijk voor de opera
tionele aktiviteiten van het concern
elders in Europa, in het Midden-Oos
ten en in Afrika. „Dan komt een ver
gadering van het waterschap niet al
tijd gelegen."
Zes jaar geleden zou de Tholenaar
eigenlijk stoppen. Maar toen de
fractievoorzitter van bedrijfsge
bouwd bedankte omdat hij werd ge
passeerd voor het dagelijks bestuur,
kwam Geuze als eerste reserve weer
terug. „Ik heb geen vergadering ge
mist." Hij maakte in de afgelopen
periode meerdere fusies mee (Bra
bantse Delta is in 2004 gevormd -
red.). „Vroeger had je in de kleine
waterschappen veel betrokkenheid
van bestuurders. En een bureaucra
tische top kenden ze niet. Maar er
zijn taken bijgekomen als waterzui
vering en waterkwaliteitsbeheer.
Vanwege de complexiteit van alle
regelgeving is het begrijpelijk dat je
de kennis gaat organiseren in grote
re verbanden.
Hoewel verdeeld over belangenca-
tegorieën, werden de waterschaps
bestuurders tot nu toe op persoonlij
ke titel gekozen. De nieuwe
waterschapswet heeft dat veranderd.
Vorige maand waren er voor het
eerst verkiezingen met kandidaten
lijsten van (politieke) belangengroe
pen. Piet Geuze vindt het maar niks.
„De kracht en charme van een wa
terschap is juist dat het een doelcor
poratie is, dat je weet waaraan je
werkt. Wat heeft het voor nut om
daar de politiek bij te halen? PvdA
droge voeten zijn immers niet an
ders dan CDA droge voeten."
De Tholenaar vindt de trits belang,
betaling, zeggenschap die de water
schappen hanteerden prima. „Kijk
eens wat de industrie en de gewone
burgers betalen. Straks zit het alge
meen bestuur uren te vergaderen om
dat geld te besteden aan bijvoor
beeld natuurontwikkeling. Het is
prima om zoiets bij een bepaald
werk meteen mee te nemen, maar
het is géén hoofdtaak van het water
schap." Hij realiseert zich dat de
wet- en regelgeving steeds com
plexer is geworden, maar is bang
dat straks plan na plan wordt ge
maakt zonder dat ze tot uitvoering
komen.
Met politieke fracties wordt het wa
terschap in de ogen van Geuze een
soort grote gemeenteraad. Wat is
nog het verschil ten opzichte van
een provinciaal bestuur, stelt hij.
„Deze ontwikkeling doet me zeer.
Het is het einde van het waterschap.
Nog één of twee keer verkiezingen
en dan zijn de waterschappen ver
dwenen. Gaan de taken naar de pro
vincies."
Mede door de verkleining van het
bestuur van Brabantse Delta van 45
naar 30 leden nam een groot aantal
bestuurders afscheid. Dat gebeurde
tijdens een bijeenkomst in het Grap
hic Design museum in Breda. Thole
naar Piet Geuze kreeg er, net als alle
andere vertrekkende collega's, een
speciale penning van dijkgraaf Vos.
P
I
I
I
I
I
I
I
mm mm mm mm mm mm mm mm i
2000 waarin gebieden aangewezen
worden voor vogels. Ook in de
Zeeuwse wateren. „Je mag straks
blij wezen dat je nog van de Kram
mer naar Wemeldinge mag varen.
Niet normaal meer. Het is goed dat
Schuttevaer tegengas geeft. Met het
verscherpen van het toezicht op de
Zeeuwse wateren is hij ook niet echt
blij. Er komen twee snelle patrouil
leboten bij de bestaande 'gele vloot'
van Rijkswaterstaat. Ze halen een
topsnelheid van 45 kilometer per
uur. Ze gaan toezien op het soepel
verloop van het scheepvaartverkeer.
Twee worden er ingezet op de Wes
terschelde. In 2010 komt er een der
de die bedoeld is voor de Ooster-
schelde en het Schelde-Rijnkanaal.
Met andere maatregelen is Kosten
het wel eens. Bijvoorbeeld het op
trekken van de alcohollimiet op de
vaarwegen naar 0,5 promille. Nu
ligt dat op 0,8 promille. De strenge
re norm geldt nu alleen voor de
Westerschelde, maar staatssecretaris
Huizinga wil het op alle vaarwegen
invoeren. „Daar ben ik heel erg
voor. Er kunnen veel te veel onge
lukken gebeuren met alcohol." Kos
ten wijst er op dat er ook al op toe
gezien wordt. Elk jaar moeten
"1
I
I
K
Een laad- en loskade aan het Schelde-Rijnkanaal zou voor de regio
Tholen en Sint-Philipsland een goede zaak zijn, zegt Kosten. Het idee
werd onlangs weer geopperd tijdens het bezoek van de commissaris
van de koningin Karla Peijs aan Goedhart in Sint-Maartensdijk. Voor
zitter Paul Jas van het Ondernemers Overleg Tholen pleitte ervoor.
Voor Rombouts kunststoffenfabriek (die boeien maakt voor Rijkswa
terstaat) zou het een uitkomst zijn. „Je moet het zo aanleggen dat het
doorgaande verkeer er geen last van heeft."
mm mm mm mm mm mm mm mm mm mb mm mm èl
schippers met hun urine naar het
Deltaziekenhuis in Rotterdam om te
controleren of er geen sporen van
alcohol of drugs in te vinden zijn.
„Dat is hoofdzakelijk bedoeld voor
de tankvaart en de zeevaart. Ik weet
dat als een maatschappij als Esso
daarover niet is gerapporteerd, dan
krijgen de schippers geen vracht en
moeten zich alsnog laten testen."
Wat de gevolgen zijn van de reces
sie, de kredietcrises en de fusies van
de banken, kan Kosten niet over
zien. „Ik heb van horen zeggen dat
de droge vaart (zand, grind, kolen)
wat minder is. In de tank vaart van
mijn zonen, is nog volop werk. Er
zijn nog zat nieuwe schepen in be
stelling in Rusland. China. Polen en
Roemenië. Ik hoop dat de schipper
er een goede boterham mee kan ver
dienen. Als dat zo is, gaat het met
iedereen goed. Schepen worden als
maar groter, maar het zou goed zijn
als er ook een nieuwe vloot van
kleine schepen van 500 ton wordt
gebouwd om de kleinere laad- en
losplaatsen in Nederland te berei
ken. Dat zijn de haarvaten van ons
land. Nu zijn er schepen van 20.000
ton. Het zal lastig zijn want een ma
troos die nu op een groot schip
werkt, zal niet makkelijk teruggaan
naar een klein schip. Bijna allemaal
streven ze naar grotere schepen."
de Krammersluizen. Negen jaar
werkte hij voor Van Laar. „Ik was
de eerste die met een bootje, de
Stormvogel in de sluis voer en ook
de laatste die met dat bootje door de
dam voer voordat hij dicht ging. Nu
zijn ze er over bezig om het Volke
rak en het Zoommeer weer zout te
maken. Voor ons is dat goed want
het schutten kan dan veel sneller
dan nu. Het zou een groot voordeel
wezen." Het is een punt dat regel
matig op de jaarvergaderingen van
Schuttevaer ter sprake werd ge
bracht. De lange schuttijd in de
Krammersluizen is vele schippers
een doorn in het oog. De afdeling
pleit ook al jaren voor het maken
van een afzetterrein voor auto's aan
de Krammersluizen. Het is er nog
niet, maar het blijft op de agenda,
zegt Kosten. Leuke dingen die be
reikt zijn door de afdeling? De na
men op de bruggen over het Schel
de-Rijnkanaal, zoals de Slaakbrug
en de Thoolse brug."
Kosten is ook nog twee jaar sluis
wachter geweest op de Krammer
sluizen, maar zijn hart lag meer op
het water dan aan de kant. „Ik ging
vaak naar schippers toe om een
praatje te maken."
Tijdens het voorzitterschap van
Beurkens fuseerde de afdeling Sint-
Philipsland met de afdeling Stave-
nisse tot de afdeling Noord-Zee
land. Kosten verwacht dat de afde
ling op den duur wel zal samengaan
met de andere Zeeuwse afdelingen
en die van Goeree-Overflakkee.
Zijn bestuursperiode werd om de
vier jaar verlengd, maar een opvol
ger is er nog niet. „Jonge schippers
willen niet besturen. Het is ook las
tig. Er zijn taken die een schipper
doordeweeks niet kan vervullen.
Wel op een vrije zaterdag. Veel con
tacten met Rijkswaterstaat zijn juist
door de week. Dat is de laatste ja
ren alleen maar toegenomen. We
komen dan bij elkaar in Goes, Mid
delburg, op de Kreekraksluizen of
de radarpost in Wemeldinge. In het
overleg is heel wat verbeterd. Het
zou jammer wezen als er geen op
volger is om deze contacten te on
derhouden." Kosten verwacht dat
'heel Zeeland op één hoop wordt
gegooid' om de bestuurlijke krach
ten van Schuttevaer te bundelen.
Van de afdeling Noord-Zeeland zit
Kosten het langst in het bestuur.
Hij heeft nooit overwogen om te
stoppen, zegt hij. De afdeling telt
27 varende leden die per jaar 260
euro contributie betalen, 24 B-leden
die 50 euro betalen, tien donateurs
die 12,50 euro betalen, één C-lid
die een tientje afdraagt. De ont
vangsten voor 2008 waren 8815,13
euro, de uitgaven 7968,73. Zodat de
afdeling een batig saldo heeft van
846,40 euro.
Kosten verwacht dat het moeilijker
wordt voor de afdelingen om hun fi
nanciën rond te krijgen. Er zijn ook
regiobijeenkomsten met Flakkee,
Midden-Zeeland, Schouwen en Ter-
neuzen. „Daar gaan steeds 2 of 3
vertegenwoordigers van elke afde
ling naar toe. Misschien kan dat hel
pen om ze allemaal onder één dak te
brengen." Als bestuurder zal Kosten
dat niet meemaken. Hij blijft wel lid
van Schuttevaer. En als het weer
voor de keuze zou staan om te gaan
varen op een binnenvaartschip, zou
hij het weer doen, zegt hij. „Maar ik
zou wel opzien tegen de regelge
ving. Die trekt aan de mensen. En
daar kan ik niet zo goed tegen. Ne
derland loopt met de regelgeving
voor de muziek uit. In de tankvaart
moeten er nu op elk schip vluchtwe
gen komen. Daar ben ik niet tegen,
maar het is wel overdreven. Op een
tankschip moet je ook al is het bui
ten dertig graden, een overall en
veiligheidschoenen aanhebben, een
helm op en een grote bril. Het is al
lemaal mooi en prachtig, maar ze
overdrijven. Ze verzinnen er steeds
weer wat bij."
Hetzelfde geldt voor het uitrusten
van nieuwe schepen met een dubbe
le wand om het zinken na een aan
varing te voorkomen. Aan beide
kanten komt er 80 centimeter bij,
maar ook aan de bodem van het
schip. „Er is één keer wat gebeurd
met een zeeschip bij Frankrijk, nu
moeten alle binnenvaartschepen
dubbelwandig worden. Het is een
enorme kostenpost." Schippers
moeten een vaartijdenboek bijhou
den. Een tachograaf aan boord
houdt het aantal uren bij dat er geva
ren wordt. „Van de overheid mag je
18 uur werken, maar daarvan moet
je zes uur rusten. Aan de tachograaf
kunnen ze zien of je gerust hebt.
Dat is een beperking. Stel je voor je
hoort dat er slecht weer op komst is
en je wil met een volle bak toch het
IJsselmeer over voor het slechte
weer op tijd binnen te zijn. Als je
dan een controle krijgt, wordt je be
keurd." De schipper moet het alle
maal bijhouden. Een van zijn zonen
overkwam het onlangs dat hij zijn
vaartuigenboek nog moest bijwer
ken (met één dag) toen hij de in
spectie aan boord kreeg. Het kostte
hem 270 euro.
Ook de aandacht voor het milieu
loopt volgens Kosten de spuigaten
uit. Hij doelt onder meer op Natura
In de haven van Sint-Philipsland liggen v.l.n.r. de Krabbenkreek, de Phiiipskercke, de Hollare en de Batavier naast elkaar.
Vraag naar de
voorwaarden in de winkel.
Ontdek welke meubelen in de
opruimingcollectie zitten op:
7u<d*eê l°'
OU1
Zonnemaire ligt ulakbij Zierikzee; 50 autominuten uan Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen.
Advertentie I.M.