'Nog hooguit twee verkiezingen, dan is het gedaan met de waterschappen' Bij zout Zoommeer kunnen schepen sneller worden geschut Oude benamingen waterschap verdwijnen Staatsbosbeheer wil recht van overpad ?WSö U Koffiepot J Loskade Neelie Smit-Kroes Naar Iran Hoofdingeland en gezworene. Oude benamingen - ze komen al in de zestiende eeuw voor - die vanaf nu in de waterschapswereld niet meer gehoord worden. Zoals de term algemene vergadering wordt vervangen door alge meen bestuur, heten de bestuursleden voortaan leden van het algemeen bestuur en leden van het dagelijks bestuur. Op 8 januari wordt in Middelburg het nieuwe bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden geïnstalleerd. Fractievolgers Staatsbosbeheer wil een recht op overpad als het water schap Zeeuwse Eilanden het stukje openbare Geertruida- weg en het parkeerterrein bij het strandje verkoopt aan recreatieterrein De Pluimpot in Scherpenisse. Dat bleek uit de bespreking tussen Staatsbosbeheer, de provincie en het waterschap Zeeuwse Eilanden. Positief Subsidie onzeker voor oude Thoolse bedrijventerreinen Woensdag 31 december 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Na achttien jaar vindt hij het welletjes, mede gezien zijn drukke baan. Maar Piet Geuze uit Tholen móest ook stoppen als be stuurder van waterschap Brabantse Delta, omdat hij buiten het werkgebied van dat schap woont. En hij is blij dat hij de intrede van de politiek in het water schapsbestuur niet mee maakt. „Een drama, 't Is het einde van het water schap", voorspelt hij. Krenten Tholenaar Piet Geuze na achttien jaar uit bestuur Brabantse Delta Doelcorporatie Grote gemeenteraad Alcohol Vluchtwegen De opruiming is gestart! www.interieur-paauwe.nl VERVOLG VAN KOSTEN Daarna op een schip, de Nema uit Goes. „We voeren veel op Zeeland en kwam zo ook wel eens op Flupland. „Dat was interessant. Ik kwam in 1974 in het bestuur. G. Meijer stond op de lijst om gekozen te worden als voorzitter. Ik ben toen samen met Jo- han den Braber gekozen. Er is toen met een jong bestuur gestart." De voorzitter was een fervent bezoeker van de jaarlijkse landelijke congres sen van Schuttevaer. Hij zag kans om bij de opening van de nieuwe haven van Sint-Philipsland in 1978 het con gres in het dorp te organiseren. Kosten beschouwt dat ook als een van de hoogtepunten in zijn periode als bestuurder. Het was lang niet vanzelfsprekend dat het congres in zo'n klein dorp gehouden werd, zegt Kosten. Hij toont het boekje van de bijeenkomst in 1978 waarin de voor zitter van het hoofdbestuur van Schuttevaer zegt: 'Die mensen heb ben durf in zo een kleine gemeente. Om dat voor elkaar te krijgen is niet zo eenvoudig. We hebben toen direct een afgezant van het hoofdbestuur gestuurd en gevraagd te gaan kijken, maar het bleek waarachtig moge lijk.' Kosten zat samen met Meijer, burgemeester G. van den Berg, J. Reijngoudt en P.M. den Braber in de commissie die het congres waar on geveer 250 mensen op werden ver wacht, voor te bereiden. Maar een voudig was het niet geweest, zegt Kosten. „Dat kostte nogal veel geld. Het viel tegen om sponsors te vin den. Dat is uiteindelijk wel gelukt. Nu is dat het moeilijkste als je een congres wil organiseren." De geno digden waren bijna de hele dag te gast in het dorp en moesten ook de middagmaaltijd gebruiken. „Het was natuurlijk een kleine gemeente. De Wimpel was een betrekkelijk kleine locatie, maar om te eten heb ben we iedereen onder kunnen bren gen. Er zat een groep in de kleine zaal van de Wimpel, in het Veerhuis in Anna Jacobapolder, in de Drui ventros, in het verenigingsgebouw van de Oud-gereformeerde gemeen te en in het jeugdgebouw van de Hervormde kerk. Als je de mensen er nu nog over spreekt, zeggen ze al lemaal dat het eten goed was." Voor het diner week het gezelschap uit naar Steenbergen. Kosten laat ook de lijst zien met genodigden. Ze kwamen van Groningen tot Limburg naar Flupland. Topfiguren van Rijks waterstaat. De havenmeesters van Amsterdam en Rotterdam. Opval lend is de naam van de staatssecreta ris van verkeer en waterstaat Neelie Smit-Kroes. Nu Europees commis saris in Brussel. Ze staat er in het boekje op de foto met de toenmalige gemeentesecretaris Jannie de Kok van Sint-Philipsland. Een ander hoogtepunt noemt Kosten de ontmoeting met koningin Beatrix op een congres in Rotterdam. Zijn vrouw werd gebeld door iemand van het hoofdbestuur met de vraag of Fien bereid zou zijn om Hare Majesteit te spreken. „Ik heb toen gezegd dat ze maar ja moesten zeg gen tegen het hof. Ik wist het zeker dat hij dat wel wilde." Kosten bereidde zich er op voor. „Het was namelijk de tweede keer dat ik haar zou ontmoeten. Dat zou ik haar zeggen. De eerste keer was op het milieuschip Argus. Toen kwam ze aan boord op een werkbe zoek. Samen met Smit-Kroes. Het was toen ze geregeld dat ze op de kop van het Schelde-Rijnkanaal pa ling aangeboden kreeg. Er was daar zogenaamd net een visser bezig om fuiken te lichten. De man, ik meen een visser uit Tholen, zou een em mer paling aangeven. Die emmer is mee in de hut genomen, maar de pa lingen zijn er toen uitgesprongen. De koningin wist het nog heel goed dat ze toen op werkbezoek is ge weest. Het was erg leuk." Kosten voer toen op de Argus als stuurman. Na de Nema had hij zelf een schip gekocht, een spits. Luctor geheten. Ze voeren er een jaar of tien mee. Toen het zesde kind op komst was besloten ze aan wal te gaan en aan de Oostdijk te gaan wonen. De Luc tor werd verkocht aan een reder uit Iran. De spits werd op een zeeboot naar Abadan gevaren, aan de Perzi sche Golf, niet ver van de Irakese stad Basrah. Kosten ging op een sleepboot werken bij de aanleg van r-............-..... -.-.-. .I Vorig jaar stapte Kosten uit de feestcommissie De Koffiepot van Schuttevaer. Die werd in 1972 opgericht. Elk jaar na de jaarvergade- ring wordt er een feestavond gehouden. Kosten heeft de nota's nog bewaard uit het begin van de jaren zeventig. Zo betaalde De Koffiepot vijftien gulden aan Concordia voor de huur van de rad van avontuur. Er waren in 1973 maar liefst 63 personen die zich opgaven die 25 gulden vooruit betaalden en de rest als bekend werd wat de kosten waren. „De mensen gaven zich wel op maar als het op betalen aan kwam, moest je er nog al eens achteraan." 1T~ mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm* Dertig leden gaat het bestuur tellen, vijf minder dan voorheen. Van dat vorige bestuur keren veertien leden terug, maar nu als lid van een poli tieke fractie. 21 leden zijn gekozen, de overige ne gen benoemd zetels voor de ingezetenen, en die zijn na de verkiezingen verdeeld over acht partijen: SGP 4, CDA 4, PvdA 3, Water Natuurlijk 3, CU 2, VVD 2, Partij voor Zeeland 2 en Algemene Waterschapspar tij 1. Kende het door belangen- BeStUUÏ met elf frdCtieS waterschapsbe organisaties. stuur voorheen Vier komen er treedt 8 janUüh aan categorieën (in gezetenen, ge- van Tholen: Jaap de Jager, Chris Koopman, Jacob Mol en Ellen van der Wal. De aantallen bestuurszetels van de belangenorganisaties - de zogenaam de geborgde zetels - liggen vast, net zoals dat voorheen bij de categorieën het geval was: 4 voor de bedrijven (Kamer van Koophandel), 4 voor on gebouwd (ZLTO) en één voor de na tuur (Bosschap). Daarnaast zijn er 21 bouwd, onge bouwd, bedrijfsgebouwd), voortaan wordt er van fracties gesproken. Het bestuur telt elf fracties en die kiezen, na de installatie op donder dag 8 januari, uit hun midden een dagelijks bestuur. SGP. CDA. Pv dA, bedrijven en ongebouwd heb ben overeenstemming bereikt om samen een vijf leden tellend dage lijks bestuur te vormen. Twee Tho- lenaren zijn kandidaat: Mol voor het CDA en De Jager voor de grondge bruikers. Op de agenda voor de eerste verga dering staat verder het voorstel om de vier functionele en de vier ge- biedscommissies te handhaven. De voorzitters van de functionele com missies zullen worden gekozen, ver der kan elke fractie één lid voor elk van de commissies aanwijzen. In de gebiedscommissies zitten de be stuurders uit de betreffende gebie den. Het huidige dagelijks bestuur is er geen voorstander van om zoge naamde fractievolgers te benoemen. In de laatste vergadering van het ou de bestuur vroeg mevrouw M.J. Blom hier naar. Zij wordt een een mansfractie en loopt er dan tegen aan dat ze in vier commissies zitting moet nemen. Volgens het dagelijks bestuur doet het werken met fractievolgers af breuk aan het beginsel van demo cratisch gekozen bestuurders. Een oplossing wordt gevonden in het nd elkaar plannen van de bijeenkom sten. De provincie is de instantie die het sluijs uit Scherpenisse. Het perceel stukje Geertruidaweg kan onttrek ken aan het openbaar verkeer. Het waterschap en het recreatieterrein hadden al over eenstemming be reikt over de ver koop van het weggedeelte en de parkeerplaats. Staatsbosbeheer maakte daar bezwaar tegen. Zij is namelijk eigenaar van een aantal percelen onder de zeedijk. Een daarvan is verpacht aan P.P.C. Ver in het karreveld wordt rechtstreeks ontsloten door de weg en de par keerplaats. Bij het onttrekken van de weg aan het openbaar ver keer, is dat perceel gras land niet meer bereikbaar om te worden ge maaid. Er lopen nu paarden en scha pen. Ook deze dieren moeten aan- en afgevoerd kunnen blijven wor den. Ook de pachter moet er vrij Geertruidaweg en parkeerplaats toegang blijven houden. Zowel de provincie als het waterschap stelden voor om er het recht van overpad te vestigen ten gunste van Staatsbos beheer en de pachter. Bij de toe komstige herinrichting van het re creatieterrein zal daar rekening mee gehouden moeten worden. Een andere route naar de percelen is daar niet mogelijk, het fietspad is er te smal voor. Staatsbosbeheer staat positief tegenover het vestigen van het recht op overpad. De provincie zal contact zoeken met de eigenaar Knols van de Pluimpot om het verzoek te bespreken. Alle partijen moeten instemmen met het recht van overpad wil de provincie dit stuk van de Geertruidaweg ont trekken aan het openbaar verkeer. Het is nog niet bekend welke verou derde Thoolse bedrijventerreinen in aanmerking komen voor subsidie van het rijk. Zowel plan Noord Tho len als het havengebied Sint-Anna- land vallen in elk geval buiten de boot. Dat laten b. en w. weten in antwoord op schriftelijke vragen van CDA-raadslid J.P. Bout. Tot en met 2013 gaat het rijk sa men met provincies en gemeenten 6500 ha verouderde bedrijventer reinen opknappen, waarvoor Den Haag 400 miljoen euro beschik baar stelt. In maart 2009 beginnen er een aantal proefprojecten. Bout wil graag dat Tholen daar een graantje van meepikt, maar of er in Zeeland zo'n proef komt, is vol gens b. en w. onzeker. „Dat wordt kritisch onderzocht omdat zo'n proef veel tijd en geld kost. Het is ook voornamelijk gericht op het ontwikkelen van een systeem voor bijvoorbeeld verevening, grond- prijsbeleid en regionale afstem ming. Daarmee kan dan ervaring worden opgedaan." Volgens b. en w. moeten gemeenten en bedrijven een uitvoeringsstrate gie en een herstructureringspro gramma opstellen. Dat kan de basis worden voor de toekenning van rijksgelden. „De provincie is daar mee aan de slag en ook onze verou derde bedrijventerreinen zullen daarin opgenomen worden." Woonplaats dijkgraaf. Dijkgraaf W.A. Gosselaar van waterschap Zeeuwse Eilanden is met ingang van 1 januari herbenoemd. In ver band daarmee heeft het algemeen bestuur hem, opnieuw, ontheffing verleend om buiten het werkgebied van het waterschap te wonen. Gos selaar woont in Terneuzen. Geuze vertegenwoordigde de cate gorie bedrijfsgebouwd - de indus trie - in het West-Brabantse water schap dat in Breda zetelt. Hij is vestigingsdirecteur van Nuplex Res ins, het vroegere Akzo Nobel, in Bergen op Zoom. „Achttien jaar ge leden werden kandidaten gezocht voor het bestuur van, toen nog, het Hoogheemraadschap West-Brabant. Dc vertegenwoordigers van de in dustrie werden en worden door de Kamer van Koophandel benoemd", legt dc Tholenaar uit. „Mijn baas vroeg me of ik dat wilde doen." Piet Geuzes achtergrond speelde daarbij een rol, want hij werkte eerder vijf jaar bij het hoogheemraadschap van Schieland en het zuiveringsschap Hollandse eilanden en waarden. Hij zei ja. „Je hebt toch iets met de wa terschapswereld. En ik vond het leuk om te doen." De categorie bedrijfsgebouwd was met acht leden vertegenwoordigd in het 45-koppige bestuur van het hoogheemraadschap, dat zich uit strekt van Bergen op Zoom tot Waalwijk. „Je leert het gebied, met zijn problematiek, best kennen in zo'n periode", geeft Geuze aan. Waterkwaliteit en -zuivering, inves teringen en middelen waren de ter reinen waar hij zich op richtte. Zijn kijk daarop vanuit de industrie ver woordt hij helder. „Brabant en Zee land liggen aan het einde van een aantal Europese rivieren die enorm veel vervuiling aanvoeren. Je kunt wel allerhande maatregelen nemen om een optimale waterkwaliteit te bereiken, maar wat heeft het voor zin om roomser te zijn dan de paus? Wij hebben altijd aangedrongen op overleg met België en Frankrijk. Zeker in België is er op dit terrein veel gebeurd, dat zie je aan de wa terkwaliteit in de Westerschelde." Brabantse Delta heeft met die zee arm te maken, want het heeft een waterzuivering gebouwd bij Bath. Terugkijkend vindt Piet Geuze dat vanuit zijn categorie resultaat is ge boekt ten aanzien van de manier van werken bij het waterschap. „Toen ik aantrad, merkte ik dat er heel wei nig kostenbewustzijn was in de or ganisatie. En bij investeringen werd nauwelijks naar rendement geke- Piet Geuze is blij dat hij de politisering van het waterschap niet als bestuurder meemaakt. ken. Daar heeft de industrie enorm op gehamerd, ook in het dagelijks bestuur. Tot dan toe was het simpel weg: een investering is nodig, de kosten worden verrekend via de heffingen." Overschotten op de be groting verdwenen jaarlijks in egali satiereserves. „Wij wezen erop dat het geld van de belastingbetalers komt en dat overschotten bijvoor beeld gebruikt zouden moeten wor den om de tarieven minder te laten stijgen." Hij heeft ervaren dat de in breng van bedrijfsgebouwd in de al gemene vergadering gewaardeerd werd. „Ze hadden in de gaten dat het geen onzin was wat we naar vo ren brachten." Behalve in de algemene vergadering zat Geuze in de commissie beleid en investeringen, in de commissie de finitieve huisvesting, en was plaats vervanger voor de commissie bestuur en middelen. En er waren de fractie vergaderingen van bedrijfsgebouwd. Hele stapels papier werden geregeld in Tholen bezorgd. „Veel te veel om van a tot z te lezen. Ik keek ze door en haalde er de krenten uit. Daarmee was ik voldoende op de hoogte om in de algemene vergadering een zinnige bijdrage te kunnen leveren." Het bleef leuk en interessant werk, maar gaandeweg nam Geuzes baan steeds meer tijd in beslag. Hij is inmiddels ook verantwoordelijk voor de opera tionele aktiviteiten van het concern elders in Europa, in het Midden-Oos ten en in Afrika. „Dan komt een ver gadering van het waterschap niet al tijd gelegen." Zes jaar geleden zou de Tholenaar eigenlijk stoppen. Maar toen de fractievoorzitter van bedrijfsge bouwd bedankte omdat hij werd ge passeerd voor het dagelijks bestuur, kwam Geuze als eerste reserve weer terug. „Ik heb geen vergadering ge mist." Hij maakte in de afgelopen periode meerdere fusies mee (Bra bantse Delta is in 2004 gevormd - red.). „Vroeger had je in de kleine waterschappen veel betrokkenheid van bestuurders. En een bureaucra tische top kenden ze niet. Maar er zijn taken bijgekomen als waterzui vering en waterkwaliteitsbeheer. Vanwege de complexiteit van alle regelgeving is het begrijpelijk dat je de kennis gaat organiseren in grote re verbanden. Hoewel verdeeld over belangenca- tegorieën, werden de waterschaps bestuurders tot nu toe op persoonlij ke titel gekozen. De nieuwe waterschapswet heeft dat veranderd. Vorige maand waren er voor het eerst verkiezingen met kandidaten lijsten van (politieke) belangengroe pen. Piet Geuze vindt het maar niks. „De kracht en charme van een wa terschap is juist dat het een doelcor poratie is, dat je weet waaraan je werkt. Wat heeft het voor nut om daar de politiek bij te halen? PvdA droge voeten zijn immers niet an ders dan CDA droge voeten." De Tholenaar vindt de trits belang, betaling, zeggenschap die de water schappen hanteerden prima. „Kijk eens wat de industrie en de gewone burgers betalen. Straks zit het alge meen bestuur uren te vergaderen om dat geld te besteden aan bijvoor beeld natuurontwikkeling. Het is prima om zoiets bij een bepaald werk meteen mee te nemen, maar het is géén hoofdtaak van het water schap." Hij realiseert zich dat de wet- en regelgeving steeds com plexer is geworden, maar is bang dat straks plan na plan wordt ge maakt zonder dat ze tot uitvoering komen. Met politieke fracties wordt het wa terschap in de ogen van Geuze een soort grote gemeenteraad. Wat is nog het verschil ten opzichte van een provinciaal bestuur, stelt hij. „Deze ontwikkeling doet me zeer. Het is het einde van het waterschap. Nog één of twee keer verkiezingen en dan zijn de waterschappen ver dwenen. Gaan de taken naar de pro vincies." Mede door de verkleining van het bestuur van Brabantse Delta van 45 naar 30 leden nam een groot aantal bestuurders afscheid. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst in het Grap hic Design museum in Breda. Thole naar Piet Geuze kreeg er, net als alle andere vertrekkende collega's, een speciale penning van dijkgraaf Vos. P I I I I I I I mm mm mm mm mm mm mm mm i 2000 waarin gebieden aangewezen worden voor vogels. Ook in de Zeeuwse wateren. „Je mag straks blij wezen dat je nog van de Kram mer naar Wemeldinge mag varen. Niet normaal meer. Het is goed dat Schuttevaer tegengas geeft. Met het verscherpen van het toezicht op de Zeeuwse wateren is hij ook niet echt blij. Er komen twee snelle patrouil leboten bij de bestaande 'gele vloot' van Rijkswaterstaat. Ze halen een topsnelheid van 45 kilometer per uur. Ze gaan toezien op het soepel verloop van het scheepvaartverkeer. Twee worden er ingezet op de Wes terschelde. In 2010 komt er een der de die bedoeld is voor de Ooster- schelde en het Schelde-Rijnkanaal. Met andere maatregelen is Kosten het wel eens. Bijvoorbeeld het op trekken van de alcohollimiet op de vaarwegen naar 0,5 promille. Nu ligt dat op 0,8 promille. De strenge re norm geldt nu alleen voor de Westerschelde, maar staatssecretaris Huizinga wil het op alle vaarwegen invoeren. „Daar ben ik heel erg voor. Er kunnen veel te veel onge lukken gebeuren met alcohol." Kos ten wijst er op dat er ook al op toe gezien wordt. Elk jaar moeten "1 I I K Een laad- en loskade aan het Schelde-Rijnkanaal zou voor de regio Tholen en Sint-Philipsland een goede zaak zijn, zegt Kosten. Het idee werd onlangs weer geopperd tijdens het bezoek van de commissaris van de koningin Karla Peijs aan Goedhart in Sint-Maartensdijk. Voor zitter Paul Jas van het Ondernemers Overleg Tholen pleitte ervoor. Voor Rombouts kunststoffenfabriek (die boeien maakt voor Rijkswa terstaat) zou het een uitkomst zijn. „Je moet het zo aanleggen dat het doorgaande verkeer er geen last van heeft." mm mm mm mm mm mm mm mm mm mb mm mm èl schippers met hun urine naar het Deltaziekenhuis in Rotterdam om te controleren of er geen sporen van alcohol of drugs in te vinden zijn. „Dat is hoofdzakelijk bedoeld voor de tankvaart en de zeevaart. Ik weet dat als een maatschappij als Esso daarover niet is gerapporteerd, dan krijgen de schippers geen vracht en moeten zich alsnog laten testen." Wat de gevolgen zijn van de reces sie, de kredietcrises en de fusies van de banken, kan Kosten niet over zien. „Ik heb van horen zeggen dat de droge vaart (zand, grind, kolen) wat minder is. In de tank vaart van mijn zonen, is nog volop werk. Er zijn nog zat nieuwe schepen in be stelling in Rusland. China. Polen en Roemenië. Ik hoop dat de schipper er een goede boterham mee kan ver dienen. Als dat zo is, gaat het met iedereen goed. Schepen worden als maar groter, maar het zou goed zijn als er ook een nieuwe vloot van kleine schepen van 500 ton wordt gebouwd om de kleinere laad- en losplaatsen in Nederland te berei ken. Dat zijn de haarvaten van ons land. Nu zijn er schepen van 20.000 ton. Het zal lastig zijn want een ma troos die nu op een groot schip werkt, zal niet makkelijk teruggaan naar een klein schip. Bijna allemaal streven ze naar grotere schepen." de Krammersluizen. Negen jaar werkte hij voor Van Laar. „Ik was de eerste die met een bootje, de Stormvogel in de sluis voer en ook de laatste die met dat bootje door de dam voer voordat hij dicht ging. Nu zijn ze er over bezig om het Volke rak en het Zoommeer weer zout te maken. Voor ons is dat goed want het schutten kan dan veel sneller dan nu. Het zou een groot voordeel wezen." Het is een punt dat regel matig op de jaarvergaderingen van Schuttevaer ter sprake werd ge bracht. De lange schuttijd in de Krammersluizen is vele schippers een doorn in het oog. De afdeling pleit ook al jaren voor het maken van een afzetterrein voor auto's aan de Krammersluizen. Het is er nog niet, maar het blijft op de agenda, zegt Kosten. Leuke dingen die be reikt zijn door de afdeling? De na men op de bruggen over het Schel de-Rijnkanaal, zoals de Slaakbrug en de Thoolse brug." Kosten is ook nog twee jaar sluis wachter geweest op de Krammer sluizen, maar zijn hart lag meer op het water dan aan de kant. „Ik ging vaak naar schippers toe om een praatje te maken." Tijdens het voorzitterschap van Beurkens fuseerde de afdeling Sint- Philipsland met de afdeling Stave- nisse tot de afdeling Noord-Zee land. Kosten verwacht dat de afde ling op den duur wel zal samengaan met de andere Zeeuwse afdelingen en die van Goeree-Overflakkee. Zijn bestuursperiode werd om de vier jaar verlengd, maar een opvol ger is er nog niet. „Jonge schippers willen niet besturen. Het is ook las tig. Er zijn taken die een schipper doordeweeks niet kan vervullen. Wel op een vrije zaterdag. Veel con tacten met Rijkswaterstaat zijn juist door de week. Dat is de laatste ja ren alleen maar toegenomen. We komen dan bij elkaar in Goes, Mid delburg, op de Kreekraksluizen of de radarpost in Wemeldinge. In het overleg is heel wat verbeterd. Het zou jammer wezen als er geen op volger is om deze contacten te on derhouden." Kosten verwacht dat 'heel Zeeland op één hoop wordt gegooid' om de bestuurlijke krach ten van Schuttevaer te bundelen. Van de afdeling Noord-Zeeland zit Kosten het langst in het bestuur. Hij heeft nooit overwogen om te stoppen, zegt hij. De afdeling telt 27 varende leden die per jaar 260 euro contributie betalen, 24 B-leden die 50 euro betalen, tien donateurs die 12,50 euro betalen, één C-lid die een tientje afdraagt. De ont vangsten voor 2008 waren 8815,13 euro, de uitgaven 7968,73. Zodat de afdeling een batig saldo heeft van 846,40 euro. Kosten verwacht dat het moeilijker wordt voor de afdelingen om hun fi nanciën rond te krijgen. Er zijn ook regiobijeenkomsten met Flakkee, Midden-Zeeland, Schouwen en Ter- neuzen. „Daar gaan steeds 2 of 3 vertegenwoordigers van elke afde ling naar toe. Misschien kan dat hel pen om ze allemaal onder één dak te brengen." Als bestuurder zal Kosten dat niet meemaken. Hij blijft wel lid van Schuttevaer. En als het weer voor de keuze zou staan om te gaan varen op een binnenvaartschip, zou hij het weer doen, zegt hij. „Maar ik zou wel opzien tegen de regelge ving. Die trekt aan de mensen. En daar kan ik niet zo goed tegen. Ne derland loopt met de regelgeving voor de muziek uit. In de tankvaart moeten er nu op elk schip vluchtwe gen komen. Daar ben ik niet tegen, maar het is wel overdreven. Op een tankschip moet je ook al is het bui ten dertig graden, een overall en veiligheidschoenen aanhebben, een helm op en een grote bril. Het is al lemaal mooi en prachtig, maar ze overdrijven. Ze verzinnen er steeds weer wat bij." Hetzelfde geldt voor het uitrusten van nieuwe schepen met een dubbe le wand om het zinken na een aan varing te voorkomen. Aan beide kanten komt er 80 centimeter bij, maar ook aan de bodem van het schip. „Er is één keer wat gebeurd met een zeeschip bij Frankrijk, nu moeten alle binnenvaartschepen dubbelwandig worden. Het is een enorme kostenpost." Schippers moeten een vaartijdenboek bijhou den. Een tachograaf aan boord houdt het aantal uren bij dat er geva ren wordt. „Van de overheid mag je 18 uur werken, maar daarvan moet je zes uur rusten. Aan de tachograaf kunnen ze zien of je gerust hebt. Dat is een beperking. Stel je voor je hoort dat er slecht weer op komst is en je wil met een volle bak toch het IJsselmeer over voor het slechte weer op tijd binnen te zijn. Als je dan een controle krijgt, wordt je be keurd." De schipper moet het alle maal bijhouden. Een van zijn zonen overkwam het onlangs dat hij zijn vaartuigenboek nog moest bijwer ken (met één dag) toen hij de in spectie aan boord kreeg. Het kostte hem 270 euro. Ook de aandacht voor het milieu loopt volgens Kosten de spuigaten uit. Hij doelt onder meer op Natura In de haven van Sint-Philipsland liggen v.l.n.r. de Krabbenkreek, de Phiiipskercke, de Hollare en de Batavier naast elkaar. Vraag naar de voorwaarden in de winkel. Ontdek welke meubelen in de opruimingcollectie zitten op: 7u<d*eê l°' OU1 Zonnemaire ligt ulakbij Zierikzee; 50 autominuten uan Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3