Oud-bakker geroepen om mensen
te voeden met het hemelse brood
Nordin Tihani: 'Ik hoop vanmiddag
al aan het feestmaal te beginnen'
God zendt Woord
via wonderlijke weg
Ger. Gem. Scherpenisse weer eigen predikant met ds. Bakker
Heerlijke secreten
Slager in Sint-Annaland slacht 1500 schapen voor offerfeest
Inloopavond
brede school
Geen oplossing
voor rietgroei
Donderdag 11 december 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Bakkers in de Bijbel
Besparing leges
Beschaamd en verbaasd
Nood is opgelegd
Scherpenisse heeft weer drie predikanten in het dorp.
Met vreugde en dankbaarheid werd dominee E. Bakker
welkom geheten in de Gereformeerde Gemeente. Het
kerkgenootschap aan de Schoolstraat is een groeiende
gemeente. In juni werd de vernieuwde kerkznakin ge
bruik genomen met 680 zitplaatsen. Na deze belangrijke
gebeurtenis is de overkomst van dominee Bakker uit Urk
opnieuw een belangrijk moment voor de gemeente.
Praktisch
Lichaam matroos
uit Urk gevonden
Succes voor
integratieproject
Muziekbond wil
extra geld provincie
Kerkgebouw en voorganger zijn bijzaak
In zijn intrededienst vestigde ds. E. Bakker de aandacht
op de kracht van Gods Woord. Hij deed dit naar aanlei
ding van Handelingen 16 vers 13, waar de vrouwen te
Filippi, zittend aan de rivier buiten de stad op de sabbat
het Woord kregen te horen. Het thema: Het Woord op de
sabbat werkte ds. Bakker uit in drie punten: een gezon
den, een gesproken en een krachtig Woord.
Niet aan de oever
van de Schelde
De nieuwe kerkzaal van de Gere
formeerde Gemeente te Scherpe-
nisse kwam voor de bevestiging
en intrededienst van ds. E. Bakker
goed van pas. Door de recente uit
breiding konden de feestelijke
diensten woensdagmiddag en
-avond in het eigen kerkgebouw
worden gehouden. Massaal was de
gemeentezang bij het zingen van
de Psalmen in de berijming van
Petrus Datheen. Iets wat ook in
druk maakte bij hervormd predi
kant M. van Kooten. „Er is altijd
gesproken over de kleine kerk in
de Schoolstraat en de grote her
vormde kerk aan het Kerkpad,
maar de grote kerk is klein gewor
den en nu is deze gemeente hier de
grote kerk." Ook namens de Vrije
Hervormde Gemeente van domi
nee J. van der Sleen heette ds. Van
Kooten zijn collega welkom in
Scherpenisse. Door de komst van
ds. Bakker naar Scherpenisse doet
zich de bijzondere situatie weer
voor, dat in de kleine dorpsge
meenschap van nog geen 1800 in
woners drie predikanten zijn ge
vestigd.
„God gaat door met Zijn werk,
waarbij Hij werkt op de puinhopen
en het gruis wat wij ervan hebben
gemaakt. De breuk die door de
kerk heenloopt, moeten wij bewe
nen", aldus Van Kooten, die ook in
ging op de naam en het oude be
roep van zijn nieuwe collega. „In
de Bijbel wordt over de bakker niet
goed gesproken. De bakker die wij
bij Jozef tegenkomen, moest wor
den opgehangen en in de profetie
van Hosea valt de bakker in slaap.
Maar u hoeft nu geen brood meer
te bakken. U heeft het alleen maar
uit te delen. Ik wens u veel honde
kens toe die mogen eten van de ta
fel des Heeren", aldus de hervorm
de predikant.
Dominee Schipper sprak namens
de classis en de particuliere synode
zuid van de Ger.Gem. Hij memo
reerde eveneens aan het vorige be
roep van dominee Bakker. „In
Veenendaal hebben wij elkaar 25
jaar geleden al ontmoet. Toen nam
u daar de bakkerszaak over van de
familie Leusink-v.d. Jagt, die hier
in Scherpenisse ook wel bekend is.
Jarenlang mocht u aards brood naar
de mensen brengen, maar nu mag u
hemels brood voorhouden en ge
ven. Jezus heeft gezegd: Ik ben het
brood des levens. Dat er hier in
Scherpenisse vele mensen honger
mogen hebben naar dit brood. Want
wie van dit brood eet, die zal in de
eeuwigheid leven", aldus dominee
Schipper, die ook mevr. Bakker een
goed verblijf in Scherpenisse toe
wenste. „Dat uw tocht langs plaat
sen als Veenendaal. Opheusden,
Urk en Scherpenisse mag eindigen
in het hemelse Kanaan."
Namens het gemeentebestuur was
wethouder K.A. Heijboer samen
met zijn vrouw als afgevaardigde
aanwezig. Hij verving burgemees
ter W. Nuis die wegens bestuurlijke
verplichtingen verhinderd was.
Heijboer noemde het een voorrecht
dat gemeenten over een eigen pre
dikant kunnen beschikken. Daarbij
verwees de wethouder naar een re
cente uitspraak van premier Bal
kenende over het belang van kerk
en geloof. „Het geloof mag gezien
worden als een hoeksteen van de
samenleving. Ook voor de jeugd is
het van belang om niet af te wijken
van de paden die voorgehouden
worden." De wethouder vertelde
hoe het gemeentebestuur na de
eerste uitbreiding van het kerkge
bouw verrast was door het verzoek
van het kerkbestuur van de Gere
formeerde Gemeente te Scherpe
nisse om de kerkzaal opnieuw uit
te breiden. Terugziende op het
project concludeerde de wethou
der dat alles snel was verlopen.
Hij wees de aanwezigen nog eens
op de financiële meevaller die de
kerk had. „Wij waren juist bezig
met een herziening van het be
stemmingsplan Kom Scherpenis
se, zodat de 2 leges niet betaald
hoefden te worden. Een aanzien-
Dominee E. Bakker (50) en zijn vrouw M.E. Bakker-Bos voor de pastorie aan de Langeweg in Scherpenisse. Het naambord in de vorm van
een Urker kotter verwijst naar hun vorige woonplaats.
lijk bedrag, dus u was goed af',
aldus wethouder Heijboer, die ook
mevr. Bakker welkom heette in de
burgerlijke gemeente. Heijboer
kenmerkte de inwoners van Scher
penisse als 'eenvoudig' en 'ge
moedelijk', waarbij hij er fijntjes
op wees dat hij een kenner is, om
dat zijn vrouw afkomstig is uit dit
dorp. Aan het slot van zijn toe
spraak gaf de wethouder de woor
den uit Jesaja 29 vers 19 aan de
gemeente mee: 'En de zachtmoe-
digen zullen vreugde op vreugde
Bij de intrededienst van ds. E. Bakker was de gemeentezang massaal. De Gereformeerde Ge
meente te Scherpenisse is één van de 32 gemeenten in Nederland waar nog de psalmberijming
van Petrus Datheen uit 1566 wordt gezongen. Door de oudheid van deze berijming zijn sommige
woorden niet meer direct verstaanbaar in onze tijd. Zo werd aan het begin van de dienst de laat
ste Psalmregel uit 147 vers 10 gezongen: Zijns Woords zeer heerlijke secreten. De betekenis van
het woord secreten blijkt bij navraag onder gebruikers van deze Psalmberijming niet altijd bekend
te zijn. Een zoektocht in de Dikke van Dale biedt ook geen uitkomst. Het vermeldt wel het woord
secreet, maar dan in de huidige betekenis: (scheldwoord), kreng. Andere bronnen wijzen op de
betekenis van: toilet of een afscheidingsproduct van een orgaan. Uiteindelijk blijkt het woord een
vertaling te zijn van het Franse woord 'secret' en heeft het de betekenis van een geheim/verbor
genheid.
Binnen de Gereformeerde Gemeente wordt de berijming van Petrus Datheen verder alleen nog
gezongen in Sint-Annaland, Kruiningen en Borssele. De berijming wordt ook gezongen in de Ge
reformeerde Gemeente in Nederland te Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk en in de Oud Gere
formeerde Gemeenten van Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint-Philipsland. De Oud Gerefor
meerde Gemeente buiten verband onder leiding van ds. Van der Meer zingt eveneens uit de
berijming van Datheen.
hebben in de Heere en de behoef-
tigen onder de mensen zullen zich
in het heilige Israels verheugen.'
Ouderling Rijstenbil sprak namens
de gemeente zijn dankbaarheid en
verwondering uit over de over
komst van dominee Bakker uit
Urk. „Wij moeten beschaamd en
verbaasd zijn over de goedheid van
de Heere God, die ons naast het
vernieuwde kerkgebouw nu ook
een eigen herder en leraar schenkt.
Verwonderd waren wij toen bleek
dat al voor het uitbrengen van het
beroep er een betrokkenheid was
bij deze gemeente. Het is onze be
de en wens dat deze band versterkt
mag worden en dat uw werk tot ze
gen mag zijn. Dat u hier mag bou
wen op het fundament van aposte
len en de profeten, waarvan Jezus
Christus de uiterste hoeksteen is.
De Heere zegene de bediening aan
deze plaats tot uitbreiding van Zijn
koninkrijk." Rijstenbil riep de ge
meente op om de nieuwe predikant
op te dragen in het gebed en liet de
gemeente ds. Bakker Psalm 89 vers
9 en 10 toezingen.
Dominee Bakker werd 's middags
tot predikant van de Gereformeer
de Gemeente te Scherpenisse be
vestigd door ds. C. de Jongste. De
Thoolse predikant viel in voor con
sulent dominee Gunst, die wegens
ziekte verhinderd was. Bij de be-
vestigingsdienst sprak dominee De
Jongste over 'Klacht en jubel in de
geestelijke akkerbouw te Sion', op
basis van Psalm 126:6. Hij was
ook de predikant die 's avonds ds.
Bakker voor het eerst naar de kan
sel bracht.
Voorafgaande aan zijn preek ver
telde de nieuwe predikant hoe zijn
weg naar Scherpenisse was geleid.
„Wie kan Gods wijs beleid door
gronden. Hij zendt Zijn knechten
tot wie Hij wil en wanneer Hij
wil", aldus Bakker, die in 2004 te
Urk in het ambt werd bevestigd.
Nu heeft de Heere mij een andere
weg aangewezen. En dat was voor
mij niet onverwacht. Nog voor het
beroep kwam, werd de nood van
deze gemeente mij opgelegd. Toen
ik op 17 augustus hier preekte,
hebben wij sterk gevoeld dat wij op
een kruispunt geplaatst zouden
worden. En 4 september om 22.15
uur stelde de scriba mij telefonisch
op de hoogte van het beroep. Er
volgde een worsteling van zes da
gen, maar de woorden van het
tweede vers van de berijming van
Psalm 25 lieten mij niet los. De
Heere wees mij de weg met de
woorden 'dit is de weg, wandel in
denzei ven'. Op maandag 22 sep
tember moest ik de beslissing gaan
meedelen, maar weer kwam de be
strijding. Toen bepaalde de Heere
mij bij de Macedonische man en
zijn roep: Kom over en help ons.
De Heere heeft het wonderlijk wel
gemaakt", aldus dominee Bakker.
Hij sprak zijn dank uit richting ker
kenraad en alle vrijwilligers die ge
holpen hebben bij de verhuizing.
Ook voor de dag van bevestiging
en intrede waren vele vrijwilligers
ingeschakeld om de vele gasten te
ontvangen. „Uw medeleven en be
hulpzaamheid in welke vorm dan
ook heeft ons zeer goed gedaan",
aldus de nieuwe predikant, die erop
wees dat de gemeente ten opzichte
van vele andere gemeenten slechts
kort vacant is geweest. Na het ver
trek van ds. A.A. Brugge naar Dor
drecht was de Gereformeerde Ge
meente 2,5 jaar vacant. „Vele
gemeenten zijn al vele jaren vacant
en ook zijn er diverse gemeenten
die nog nooit een eigen herder en
leraar hebben gehad", concludeer
de dominee Bakker, die de wens
uitsprak dat zijn eerste gemeente
Urk weer snel een eigen predikant
mag ontvangen.
Dominee Bakker woont samen met
zijn vrouw en twee kinderen
(zoons van 18 en 18 jaar) in de pas
torie aan de Langeweg te Scherpe
nisse.
De opkomst bij het slachthuis is groot, en dat betekent dat er weinig ille
gaal wordt geslacht volgens Mohammed Tihani (28) uit Tholen. Dat
noemt hij een goede zaak, want dan is er de zekerheid dat een dier ge
zond is. Hij is één van de vele islamieten die maandag bij slachterij Sla
ger in Sint-Annaland een schaap laat slachten voor het offerfeest. Mos
lims uit ondermeer Rotterdam, Roosendaal en de regio hadden bij
elkaar 1500 schapen besteld en 18 stieren. De Setallandse Slager had tot
en met gisteren de tijd om deze volgens islamitische wijze te slachten.
Het offerfeest of schapenfeest, is het van het dier geslepen worden. Het
belangrijkste feest van de islam. Het
duurt drie dagen en wordt gevierd
vanaf de 10e dag van de 12e maand
van de islamitische kalender. Het
heet het grote feest en volgt op het
suikerfeest, dat het kleine feest
wordt genoemd.
Het is het feest van het offer van Ibra-
hiem ofwel Abraham. In de Koran
staat het verhaal dat Allah vroeg aan
Ibrahiem om zijn zoon Ismaël te offe
ren om te laten zien dat hij trouw en
gelovig was. Toen Ibrahiem zijn zoon
met een mes wilde doodsteken, kwam
er een engel die zei dat een schaap de
plaats van Ismaël mocht innemen
Elke getrouwde moslimman koopt
volgens het gebruik een schaap, of
geit, koe, os, buffel of kameel om,
het liefst op de eerste dag van het
offerfeest te laten slachten. Vrijge
zelle mannen eten mee met de fa
milie, omdat ze nog geen gezin
hebben om het vlees mee te delen.
In Sint-Annaland dus alleen scha
pen en stieren. Het laatste dier
wordt alleen als offer gebruikt in
zeer grote families en door mensen
die het kunnen betalen. Een schaap
kost ongeveer 160 tot 200 euro,
maar een stier al gauw een paar dui
zend, volgens een klant uit Rotter
dam. Maar hij vertelt erbij dat hij
het niet precies weet, omdat iemand
anders voor hem onderhandeld
heeft. Slager Theo Slager beaamt
die schatting. „Dat is dan inclusief
slachten."
Het slachten gebeurt volgens traditie
meestal in het dorp waar de man ge
boren is, maar de mannen die deze
week naar Sint-Annaland kwamen,
deden dit vanwege praktische rede
nen. In Rotterdam zijn er volgens de
meesten bijna geen slachthuizen, en
daar is het op deze dagen nog druk
ker dan in Tholen.
In de familiekring wordt het goed
verzorgde dier door de oudste man
gedood met een vlijmscherp mes
om het dier niet te laten lijden. De
slager moet zorg dragen voor het
comfort van het dier. Het slachtmes
mag bijvoorbeeld niet zichtbaar
zijn voor het dier of in de nabijheid
slachten mag niet door andere die
ren gezien worden en het offerdier
wordt met de kop in de richting van
de Mekka geplaatst. Voordat een
dier geslacht wordt, spreekt de sl
achter de woorden 'Bismillah, Alla-
hoe Akbar' (in naam van Allah, Al
lah is groot) uit, waarmee hij zijn
dankbaarheid en respect uit voor
diegene die in het voedsel voorziet:
de Allerhoogste. In één beweging
worden de halsslagader, de lucht
pijp en de zenuwbanen naar de her
senen doorgesneden. Hierdoor ver
liest het dier het bewustzijn en stopt
het hart met kloppen.
Een deel van het vlees dient volgens
de geloofsregels te worden afgestaan
aan de armen, maar er zijn ook an
dere manieren. Tihani stuurt geld
naar arme mensen in Marokko, zo
dat zij ook een schaap kunnen kopen
om te offeren. Het hoeven volgens
hem niet per se arme mensen in Ma
rokko te zijn. „Als je goed kijkt, zijn
er hier ook nog arme mensen te vin
den."
Hij staat samen met zijn broer Nord-
in, die in Roosendaal woont, te
wachten tot zijn schaap gereed is.
Hij heeft in totaal drie schapen uit
gezocht bij een boer in de buurt. Eén
voor zijn gezin, één voor zijn ge
trouwde broer en één voor zijn ou
ders.
De mannen kunnen op afspraak bij
het slachthuis terecht, maar de mees
ten staan al van 's morgens vroeg
klaar om te wachten. „Ik heb een te
lefoontje gekregen dat mijn schaap
klaarstond", zegt Tihani. Even later
komt hij erachter dat hij te laat is:
zijn schaap is al geslacht en de boer
heeft het vlees al meegenomen. Hij
kan het schaap bij de boer ophalen.
Tihani is al zeven jaar getrouwd en
komt daarom al voor de zevende
keer bij het slachthuis. Hij doet zijn
beklag over de manier waarop het
geregeld is voor bezoekers. „Ze
hebben wel parkeerwachters gere
geld die zeggen waar je je auto moet
zetten, maar als je vraagt waar je
moet wachten, weten ze van niets.
Ze hadden wel wat betere instruc
ties mogen krijgen." Andere man
nen hadden graag een tentje gezien
waar ze wat konden drinken en
Islamieten lopen af en aan om hun ritueel geslachte schaap op te halen bij het slachthuis in Sint-Annaland.
schuilen voor de kou. Theo Slager
wuift die bezwaren in de wind. „Ze
hoeven helemaal niet te komen. Er
is een voorsnijder aanwezig. De an
deren kunnen het vlees bij de boer
afhalen. Maar het is feest en ze heb
ben niets te doen. Daarom komen ze
kijken, want ze zijn nieuwsgierig."
Hij vertelt dat hij de parkeerplek bij
de veiling heeft geregeld om het op
de drukke dagen leefbaar te houden
op het industrieterrein. „Maar de
meesten zijn te beroerd om een
stukje te lopen." Dat levert soms
wat verkeersopstopping op de
Bronsgeestweg, ondanks de tijdelijk
geplaatste dranghekken om de weg
af te sluiten.
Er mag dan wel geen extra voorzie
ning zijn geregeld door de slager, de
bezoekers zorgen wel goed voor el
kaar. „Heb jij geen zak? Wacht even,
dan ga ik even een vuilniszak voor je
halen", klinkt het hier en daar. Want
de karkassen gaan in hun geheel in
een grote plastic zak zo de koffer
bakken van de auto's in. Een ieder
staat met zijn tas klaar om het vlees
in ontvangst te nemen. De sfeer on
derling is goed. Dat kan ook bijna
niet anders, want het is feest.
Nordin Tihani kan niet wachten tot
de maaltijd begint. „Ik hoop van
middag om twee uur aan tafel te zit
ten. Het is een echt feestmaal.
Meestal beginnen we met het eten
van de lever en de maag. Dat is tra
ditie. Er wordt veel gebraden en ge
bakken tijdens dit feest. En daarna
eten we mamita. Het schaap wordt
in een hele grote pan bereid met
groenten, olijven, rozijntjes en niet
te vergeten kruiden. Maar iedereen
kan het op een andere manier klaar
maken, er is geen vast recept."
Keurmeester Anton van den Doel
van de keuring dierlijke sector
(KDS) kijkt of alle aangeleverde
dieren gezond zijn. „Ik keur ze le
vend, want anders worden ze niet
geslacht." Het gaat maandag goed.
Hij heeft 's morgens nog maar één
schaap afgekeurd. Waarop, wil hij
niet zeggen. „Het is normaal dat er
een aantal dieren wordt afgekeurd.
Daarom wordt er ook extra geslacht,
zodat alle bestellingen door kunnen
gaan."
En bestellingen, die zijn er volop.
Zo is Bilal, zijn achternaam wil hij
niet zeggen, uit Rotterdam voor het
tiende jaar aanwezig. De oud-voor
zitter van een grote moskee in Rot
terdam heeft op verzoek 150 scha
pen besteld. Hij helpt bij het
slachten. Hoe de eigenaar weet wel
ke schaap van hem is? „Alles gaat
op nummer van het oormerk."
De gemeente Tholen houdt woens
dag tussen half acht en negen uur
een inloopavond over het bouwpro
ject voor de brede school in Sint-
Annaland. Belangstellenden wor
den in de Wellevaete geïnformeerd
over het definitieve ontwerp, de
bouwactiviteiten en de inrichting
van de buitenruimte. De betrokken
partijen, RDBM architecten en ad
viseurs, Moeskops'bouwbedrijf en
de gemeente Tholen, zijn aanwezig
om toelichting te geven op het pro
ject. De bouwwerkzaamheden star
ten begin volgend jaar. Verwacht
wordt, dat in 2010 de Casembroot-
school. de School met de Bijbel, de
bibliotheek en kinderopvang Toer-
deloo onderdak krijgen in de brede
school.
Het lichaam van de vermiste ma
troos uit Urk is zondagmiddag om
drie uur gevonden bij de Kram
mersluizen. De 28-jarige binnen-
vaartmatroos Cees Romkes werd
sinds vorige week dinsdagochtend
vermist. Hij voer met het binnen
vaartschip Dijanne richting het
Volkerak, waar werd ontdekt dat
de matroos niet meer aan boord
was. Vermoedelijk was hij bij de
sluizen overboord geslagen.
De stichting opsporingsapparatuur
drenkelingen (SOAD) zocht zon
dag samen met enkele particulie
ren in de vaargeul en vond het li
chaam onder water.
Drie Tholenaren hebben een leerar-
beidscontract ontvangen van het
ROI Zuidwest Nederland voor de
opleiding monteur sterkstroom of
assistent installatiemonteur verwar
ming. Dit is een integratieproject
onder begeleiding van het Thoolse
bedrijf Edunamica in samenwerking
met het werkgeverservicepunt
(WSP) van het CWI, het opleidings
fonds technische installatie bedrij
ven (OT1B), zes installatiebedrijven
uit de regio Zeeland en West-Bra
bant en het Regionaal Opleidings-
bedrijf Installatietechniek (ROI). De
drie Thoolse kandidaten bleken
geïnteresseerd en geschikt te zijn
om mee te doen in het traject. In
drie maanden tijd hebben ze een ba
sisopleiding, gecombineerd met sta
ge gevolgd bij een installatie bedrijf
in Zuidwest Nederland. Van de aan
vankelijk zes kandidaten uit de re
gio hebben er vier een arbeidsover
eenkomst om hun opleiding bij het
ROC en het bedrijf af te ronden, één
kandidaat heeft nog een nieuwe sta
geplaats nodig om de opleiding af te
kunnen ronden. De enige dame in
het gezelschap heeft het project tus
sentijds verlaten om elders in de
techniek te gaan werken. De opge
dane ervaringen worden nu in kaart
gebracht om een volgend project op
te starten om nieuwe kandidaten op
te leiden en in te laten stromen in de
installatietechniek.
De KNFM afdeling Zeeland heeft in
de commissie welzijn van provinciale
staten haar teleurstelling uitgespro
ken over het voorgenomen provinci
aal kunstbeleid voor de jaren 2009-
2012. De instelling kreeg tot nu toe
jaarlijks 9100 euro subsidie en dat
wordt verhoogd naar 10.000 euro.
Volgens voorzitter C. de Vries veel te
weinig, want de apparaatskosten be
dragen al vijf mille. De KNFM had
23.500 euro gevraagd, en voor 2010
zelfs 28.000 euro. De Vries pleitte er
voor om. bovenop de oorspronkelijke
subsidie, in ieder geval de kosten van
jeugdcoaches (tien mille) en de oplei
ding van de assistent-dirigent (4500
euro) te subsidiëren. Hij onderstreep
te het belang van een goede begelei
ding van de 1400 jeugdleden van de
99 aangesloten muziekverenigingen.
Voor hen is deelname aan concoursen
en wedstrijden van groot belang voor
de ontwikkeling en verdieping van de
muzikale talenten. Zonder extra sub
sidie zal de KNFM, zei De Vries, een
groot aantal activiteiten moeten
schrappen 'waardoor het niveau en
de kwaliteit van de amateurmuziek in
Zeeland drastisch zal gaan dalen'. Hij
zei afbreuk, en mogelijk zelfs af
braak. te vrezen van het niveau van
de sectoren hafabra en druma in Zee
land.
De toenemende rietgroei in water
lopen is een jaarlijks terugkerend
onderwerp in de gebiedscommissie
van het waterschap. De boeren, die
het ongemak ervan ondervinden,
uitten voortdurend hun onvrede.
Maar er is geen oplossing voor het
probleem, zei dijkgraaf Gosselaar
onlangs in de commissie waterbe
heer. Dat is gebleken in een lande
lijk platform waar de rietproblema-
tiek - die in alle 26 waterschappen
speelt - wordt besproken. Om wat
te doen is de zomermaai - een extra
maaibeurt - ingevoerd, maar daar
mee kan niet iedereen tevreden
worden gesteld. Een toehoorder van
de commissievergadering gaf aan
over een nieuwe techniek te willen
praten, waarbij de wortels van het
riet kapot worden gemaakt en geen
chemische middelen worden ge
bruikt.
wen van Filippi moesten zitten aan de
oever van de rivier. Zij hadden geen
gebouw en eerst ook geen voorgan
ger. U hoeft als gemeente niet te zitten
aan de oever van de Schelde. U mag
zowel een kerkgebouw als een voor
ganger hebben. Maar verwacht het nu
niet van mij als predikant, want dan
komt u beschaamd uit. Vertrouw op
de kracht van het Woord in het besef
dat u maar één ziel hebt om te verlie
zen. Ziel verloren is al verloren en ziel
behouden is al behouden. Bidt of de
Heere de nood in uw leven wil laten
/ien en dat het Woord Zijn kracht
mag doen in uw leven. De Heilige
Geest gebruikt het Woord als een pijl
die het hart treft van een dode zon
daar. Dan wordt Adam afgesneden en
Christus ingelijfd. Zo werd in Filippi
het hart van Lydia geopend, zo wordt
nog steeds het hart van een onbekeer
de mens ingewonnen. Dat is meer dan
een verstandelijk instemmen met het
gesproken Woord. Door het Woord
gaat de Heere van zonden overtuigen,
zodat er een diep gevoel komt van de
schuld. Niet alleen smart om de zon
den, maar de schuld vanwege de zon
de zelf, want de zonde maakt schei
ding tussen God en de ziel van een
mens. Maar het wonder is dat God
door de prediking Zijn liefde gaat uit
storten in het hart, waardoor er honger
en dorst wordt gewekt naar Gods
Woord. De mens wordt meer en meer
ontdekt aan de diepte van zijn verlo
renheid. Je staat met lege handen voor
God. Maar het Woord wijst ook een
weg van verlossing aan. Een weg die
God uitgedacht heeft in Zijn Zoon de
Heere Jezus Christus, Die Zich liet af
zenden naar deze aarde. In die weg
van vernedering heeft Christus aan
Gods recht voldaan. Wij mensen lig
gen verloren onder de eis van Gods
Wet, maar Christus is gekomen opdat
Hij degenen die onder de wet zijn,
verlossen zou en opdat wij de aanne
ming tot kinderen verkrijgen. Zo
hoop ik pijlen te schieten die u mogen
treffen. Dat ik zo in uw midden mag
zijn als een rover der hel voor allen
die onbekeerd zijn. maar ook een
leidsman tot Christus", aldus ds. Bak
ker tijdens zijn intrede woensdag
avond in de Gereformeerde Gemeen-
te van Scherpenisse.
Dominee Bakker vertelde hoe hij
door Handelingen 16 de weg gewe
zen was naar de Gereformeerde Ge
meente te Scherpenisse. De roep
'Kom over en help ons', was voor
hem een bevestiging dat hij Urk
moest verlaten. „God gaat wonderlij
ke wegen met Zijn knechten", conclu
deerde de predikant, die in de preek
nader inging op de verkondiging en
de uitwerking van Gods Woord.
„Ook Paulus moest een wonderlijke
weg gaan op zijn tweede zendings
reis. Klein Azië lag in zijn planning,
maar de Heilige Geest verhindert hem
om het Woord daar te spreken. De
Heere bepaalt waar Zijn knechten het
Woord gaan brengen. De grote Zen
der Zelf heeft de apostel in een ge
zicht de weg gewezen. Door middel
van Zijn knecht brengt de Heere het
Woord naar Macedonië. Maar als
Paulus daar aankomt, staat niemand
hem op te wachten. Waarom niet?
Omdat er van nature geen honger is
naar het Woord. Hoe vaak stuit het
Woord niet op de hardheid van ons
hart? Maar het Woord moet gespro
ken worden. Ook al zou er maar één
in Macedonië of Scherpenisse be
keerd moeten worden. Wij hopen op
meer vrucht, maar wat zou het
zijn als de Heere voor die ene
zonden heeft naar r
Wordt u worstelend aan Gods gena-
detroon gevonden of u die ene mag
zijn?
Paulus en Silas worden geleid naar
een plaats waar op de sabbat een bij
eenkomst is. Tot een handvol vrou
wen aan de oever van de rivier wordt
Gods Woord gesproken. Zij mogen
zitten onder de verkondiging van
Gods Woord. Dat is een voorrecht dat
wij nooit genoeg kunnen waarderen.
Het is het middel waarvan God Zich
bediend."
„Zonder Gods Woord kunnen wij de
kerkdeur sluiten. Maar de Heere
vraagt van u om getrouw hier te zitten
onder Gods Woord. Met het gebed of
het Woord voor u ook een kracht
Gods tot zaligheid mag zijn. De vrou-