Oud-bakker geroepen om mensen te voeden met het hemelse brood Nordin Tihani: 'Ik hoop vanmiddag al aan het feestmaal te beginnen' God zendt Woord via wonderlijke weg Ger. Gem. Scherpenisse weer eigen predikant met ds. Bakker Heerlijke secreten Slager in Sint-Annaland slacht 1500 schapen voor offerfeest Inloopavond brede school Geen oplossing voor rietgroei Donderdag 11 december 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Bakkers in de Bijbel Besparing leges Beschaamd en verbaasd Nood is opgelegd Scherpenisse heeft weer drie predikanten in het dorp. Met vreugde en dankbaarheid werd dominee E. Bakker welkom geheten in de Gereformeerde Gemeente. Het kerkgenootschap aan de Schoolstraat is een groeiende gemeente. In juni werd de vernieuwde kerkznakin ge bruik genomen met 680 zitplaatsen. Na deze belangrijke gebeurtenis is de overkomst van dominee Bakker uit Urk opnieuw een belangrijk moment voor de gemeente. Praktisch Lichaam matroos uit Urk gevonden Succes voor integratieproject Muziekbond wil extra geld provincie Kerkgebouw en voorganger zijn bijzaak In zijn intrededienst vestigde ds. E. Bakker de aandacht op de kracht van Gods Woord. Hij deed dit naar aanlei ding van Handelingen 16 vers 13, waar de vrouwen te Filippi, zittend aan de rivier buiten de stad op de sabbat het Woord kregen te horen. Het thema: Het Woord op de sabbat werkte ds. Bakker uit in drie punten: een gezon den, een gesproken en een krachtig Woord. Niet aan de oever van de Schelde De nieuwe kerkzaal van de Gere formeerde Gemeente te Scherpe- nisse kwam voor de bevestiging en intrededienst van ds. E. Bakker goed van pas. Door de recente uit breiding konden de feestelijke diensten woensdagmiddag en -avond in het eigen kerkgebouw worden gehouden. Massaal was de gemeentezang bij het zingen van de Psalmen in de berijming van Petrus Datheen. Iets wat ook in druk maakte bij hervormd predi kant M. van Kooten. „Er is altijd gesproken over de kleine kerk in de Schoolstraat en de grote her vormde kerk aan het Kerkpad, maar de grote kerk is klein gewor den en nu is deze gemeente hier de grote kerk." Ook namens de Vrije Hervormde Gemeente van domi nee J. van der Sleen heette ds. Van Kooten zijn collega welkom in Scherpenisse. Door de komst van ds. Bakker naar Scherpenisse doet zich de bijzondere situatie weer voor, dat in de kleine dorpsge meenschap van nog geen 1800 in woners drie predikanten zijn ge vestigd. „God gaat door met Zijn werk, waarbij Hij werkt op de puinhopen en het gruis wat wij ervan hebben gemaakt. De breuk die door de kerk heenloopt, moeten wij bewe nen", aldus Van Kooten, die ook in ging op de naam en het oude be roep van zijn nieuwe collega. „In de Bijbel wordt over de bakker niet goed gesproken. De bakker die wij bij Jozef tegenkomen, moest wor den opgehangen en in de profetie van Hosea valt de bakker in slaap. Maar u hoeft nu geen brood meer te bakken. U heeft het alleen maar uit te delen. Ik wens u veel honde kens toe die mogen eten van de ta fel des Heeren", aldus de hervorm de predikant. Dominee Schipper sprak namens de classis en de particuliere synode zuid van de Ger.Gem. Hij memo reerde eveneens aan het vorige be roep van dominee Bakker. „In Veenendaal hebben wij elkaar 25 jaar geleden al ontmoet. Toen nam u daar de bakkerszaak over van de familie Leusink-v.d. Jagt, die hier in Scherpenisse ook wel bekend is. Jarenlang mocht u aards brood naar de mensen brengen, maar nu mag u hemels brood voorhouden en ge ven. Jezus heeft gezegd: Ik ben het brood des levens. Dat er hier in Scherpenisse vele mensen honger mogen hebben naar dit brood. Want wie van dit brood eet, die zal in de eeuwigheid leven", aldus dominee Schipper, die ook mevr. Bakker een goed verblijf in Scherpenisse toe wenste. „Dat uw tocht langs plaat sen als Veenendaal. Opheusden, Urk en Scherpenisse mag eindigen in het hemelse Kanaan." Namens het gemeentebestuur was wethouder K.A. Heijboer samen met zijn vrouw als afgevaardigde aanwezig. Hij verving burgemees ter W. Nuis die wegens bestuurlijke verplichtingen verhinderd was. Heijboer noemde het een voorrecht dat gemeenten over een eigen pre dikant kunnen beschikken. Daarbij verwees de wethouder naar een re cente uitspraak van premier Bal kenende over het belang van kerk en geloof. „Het geloof mag gezien worden als een hoeksteen van de samenleving. Ook voor de jeugd is het van belang om niet af te wijken van de paden die voorgehouden worden." De wethouder vertelde hoe het gemeentebestuur na de eerste uitbreiding van het kerkge bouw verrast was door het verzoek van het kerkbestuur van de Gere formeerde Gemeente te Scherpe nisse om de kerkzaal opnieuw uit te breiden. Terugziende op het project concludeerde de wethou der dat alles snel was verlopen. Hij wees de aanwezigen nog eens op de financiële meevaller die de kerk had. „Wij waren juist bezig met een herziening van het be stemmingsplan Kom Scherpenis se, zodat de 2 leges niet betaald hoefden te worden. Een aanzien- Dominee E. Bakker (50) en zijn vrouw M.E. Bakker-Bos voor de pastorie aan de Langeweg in Scherpenisse. Het naambord in de vorm van een Urker kotter verwijst naar hun vorige woonplaats. lijk bedrag, dus u was goed af', aldus wethouder Heijboer, die ook mevr. Bakker welkom heette in de burgerlijke gemeente. Heijboer kenmerkte de inwoners van Scher penisse als 'eenvoudig' en 'ge moedelijk', waarbij hij er fijntjes op wees dat hij een kenner is, om dat zijn vrouw afkomstig is uit dit dorp. Aan het slot van zijn toe spraak gaf de wethouder de woor den uit Jesaja 29 vers 19 aan de gemeente mee: 'En de zachtmoe- digen zullen vreugde op vreugde Bij de intrededienst van ds. E. Bakker was de gemeentezang massaal. De Gereformeerde Ge meente te Scherpenisse is één van de 32 gemeenten in Nederland waar nog de psalmberijming van Petrus Datheen uit 1566 wordt gezongen. Door de oudheid van deze berijming zijn sommige woorden niet meer direct verstaanbaar in onze tijd. Zo werd aan het begin van de dienst de laat ste Psalmregel uit 147 vers 10 gezongen: Zijns Woords zeer heerlijke secreten. De betekenis van het woord secreten blijkt bij navraag onder gebruikers van deze Psalmberijming niet altijd bekend te zijn. Een zoektocht in de Dikke van Dale biedt ook geen uitkomst. Het vermeldt wel het woord secreet, maar dan in de huidige betekenis: (scheldwoord), kreng. Andere bronnen wijzen op de betekenis van: toilet of een afscheidingsproduct van een orgaan. Uiteindelijk blijkt het woord een vertaling te zijn van het Franse woord 'secret' en heeft het de betekenis van een geheim/verbor genheid. Binnen de Gereformeerde Gemeente wordt de berijming van Petrus Datheen verder alleen nog gezongen in Sint-Annaland, Kruiningen en Borssele. De berijming wordt ook gezongen in de Ge reformeerde Gemeente in Nederland te Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk en in de Oud Gere formeerde Gemeenten van Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint-Philipsland. De Oud Gerefor meerde Gemeente buiten verband onder leiding van ds. Van der Meer zingt eveneens uit de berijming van Datheen. hebben in de Heere en de behoef- tigen onder de mensen zullen zich in het heilige Israels verheugen.' Ouderling Rijstenbil sprak namens de gemeente zijn dankbaarheid en verwondering uit over de over komst van dominee Bakker uit Urk. „Wij moeten beschaamd en verbaasd zijn over de goedheid van de Heere God, die ons naast het vernieuwde kerkgebouw nu ook een eigen herder en leraar schenkt. Verwonderd waren wij toen bleek dat al voor het uitbrengen van het beroep er een betrokkenheid was bij deze gemeente. Het is onze be de en wens dat deze band versterkt mag worden en dat uw werk tot ze gen mag zijn. Dat u hier mag bou wen op het fundament van aposte len en de profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. De Heere zegene de bediening aan deze plaats tot uitbreiding van Zijn koninkrijk." Rijstenbil riep de ge meente op om de nieuwe predikant op te dragen in het gebed en liet de gemeente ds. Bakker Psalm 89 vers 9 en 10 toezingen. Dominee Bakker werd 's middags tot predikant van de Gereformeer de Gemeente te Scherpenisse be vestigd door ds. C. de Jongste. De Thoolse predikant viel in voor con sulent dominee Gunst, die wegens ziekte verhinderd was. Bij de be- vestigingsdienst sprak dominee De Jongste over 'Klacht en jubel in de geestelijke akkerbouw te Sion', op basis van Psalm 126:6. Hij was ook de predikant die 's avonds ds. Bakker voor het eerst naar de kan sel bracht. Voorafgaande aan zijn preek ver telde de nieuwe predikant hoe zijn weg naar Scherpenisse was geleid. „Wie kan Gods wijs beleid door gronden. Hij zendt Zijn knechten tot wie Hij wil en wanneer Hij wil", aldus Bakker, die in 2004 te Urk in het ambt werd bevestigd. Nu heeft de Heere mij een andere weg aangewezen. En dat was voor mij niet onverwacht. Nog voor het beroep kwam, werd de nood van deze gemeente mij opgelegd. Toen ik op 17 augustus hier preekte, hebben wij sterk gevoeld dat wij op een kruispunt geplaatst zouden worden. En 4 september om 22.15 uur stelde de scriba mij telefonisch op de hoogte van het beroep. Er volgde een worsteling van zes da gen, maar de woorden van het tweede vers van de berijming van Psalm 25 lieten mij niet los. De Heere wees mij de weg met de woorden 'dit is de weg, wandel in denzei ven'. Op maandag 22 sep tember moest ik de beslissing gaan meedelen, maar weer kwam de be strijding. Toen bepaalde de Heere mij bij de Macedonische man en zijn roep: Kom over en help ons. De Heere heeft het wonderlijk wel gemaakt", aldus dominee Bakker. Hij sprak zijn dank uit richting ker kenraad en alle vrijwilligers die ge holpen hebben bij de verhuizing. Ook voor de dag van bevestiging en intrede waren vele vrijwilligers ingeschakeld om de vele gasten te ontvangen. „Uw medeleven en be hulpzaamheid in welke vorm dan ook heeft ons zeer goed gedaan", aldus de nieuwe predikant, die erop wees dat de gemeente ten opzichte van vele andere gemeenten slechts kort vacant is geweest. Na het ver trek van ds. A.A. Brugge naar Dor drecht was de Gereformeerde Ge meente 2,5 jaar vacant. „Vele gemeenten zijn al vele jaren vacant en ook zijn er diverse gemeenten die nog nooit een eigen herder en leraar hebben gehad", concludeer de dominee Bakker, die de wens uitsprak dat zijn eerste gemeente Urk weer snel een eigen predikant mag ontvangen. Dominee Bakker woont samen met zijn vrouw en twee kinderen (zoons van 18 en 18 jaar) in de pas torie aan de Langeweg te Scherpe nisse. De opkomst bij het slachthuis is groot, en dat betekent dat er weinig ille gaal wordt geslacht volgens Mohammed Tihani (28) uit Tholen. Dat noemt hij een goede zaak, want dan is er de zekerheid dat een dier ge zond is. Hij is één van de vele islamieten die maandag bij slachterij Sla ger in Sint-Annaland een schaap laat slachten voor het offerfeest. Mos lims uit ondermeer Rotterdam, Roosendaal en de regio hadden bij elkaar 1500 schapen besteld en 18 stieren. De Setallandse Slager had tot en met gisteren de tijd om deze volgens islamitische wijze te slachten. Het offerfeest of schapenfeest, is het van het dier geslepen worden. Het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. Het heet het grote feest en volgt op het suikerfeest, dat het kleine feest wordt genoemd. Het is het feest van het offer van Ibra- hiem ofwel Abraham. In de Koran staat het verhaal dat Allah vroeg aan Ibrahiem om zijn zoon Ismaël te offe ren om te laten zien dat hij trouw en gelovig was. Toen Ibrahiem zijn zoon met een mes wilde doodsteken, kwam er een engel die zei dat een schaap de plaats van Ismaël mocht innemen Elke getrouwde moslimman koopt volgens het gebruik een schaap, of geit, koe, os, buffel of kameel om, het liefst op de eerste dag van het offerfeest te laten slachten. Vrijge zelle mannen eten mee met de fa milie, omdat ze nog geen gezin hebben om het vlees mee te delen. In Sint-Annaland dus alleen scha pen en stieren. Het laatste dier wordt alleen als offer gebruikt in zeer grote families en door mensen die het kunnen betalen. Een schaap kost ongeveer 160 tot 200 euro, maar een stier al gauw een paar dui zend, volgens een klant uit Rotter dam. Maar hij vertelt erbij dat hij het niet precies weet, omdat iemand anders voor hem onderhandeld heeft. Slager Theo Slager beaamt die schatting. „Dat is dan inclusief slachten." Het slachten gebeurt volgens traditie meestal in het dorp waar de man ge boren is, maar de mannen die deze week naar Sint-Annaland kwamen, deden dit vanwege praktische rede nen. In Rotterdam zijn er volgens de meesten bijna geen slachthuizen, en daar is het op deze dagen nog druk ker dan in Tholen. In de familiekring wordt het goed verzorgde dier door de oudste man gedood met een vlijmscherp mes om het dier niet te laten lijden. De slager moet zorg dragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid slachten mag niet door andere die ren gezien worden en het offerdier wordt met de kop in de richting van de Mekka geplaatst. Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de sl achter de woorden 'Bismillah, Alla- hoe Akbar' (in naam van Allah, Al lah is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste. In één beweging worden de halsslagader, de lucht pijp en de zenuwbanen naar de her senen doorgesneden. Hierdoor ver liest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen. Een deel van het vlees dient volgens de geloofsregels te worden afgestaan aan de armen, maar er zijn ook an dere manieren. Tihani stuurt geld naar arme mensen in Marokko, zo dat zij ook een schaap kunnen kopen om te offeren. Het hoeven volgens hem niet per se arme mensen in Ma rokko te zijn. „Als je goed kijkt, zijn er hier ook nog arme mensen te vin den." Hij staat samen met zijn broer Nord- in, die in Roosendaal woont, te wachten tot zijn schaap gereed is. Hij heeft in totaal drie schapen uit gezocht bij een boer in de buurt. Eén voor zijn gezin, één voor zijn ge trouwde broer en één voor zijn ou ders. De mannen kunnen op afspraak bij het slachthuis terecht, maar de mees ten staan al van 's morgens vroeg klaar om te wachten. „Ik heb een te lefoontje gekregen dat mijn schaap klaarstond", zegt Tihani. Even later komt hij erachter dat hij te laat is: zijn schaap is al geslacht en de boer heeft het vlees al meegenomen. Hij kan het schaap bij de boer ophalen. Tihani is al zeven jaar getrouwd en komt daarom al voor de zevende keer bij het slachthuis. Hij doet zijn beklag over de manier waarop het geregeld is voor bezoekers. „Ze hebben wel parkeerwachters gere geld die zeggen waar je je auto moet zetten, maar als je vraagt waar je moet wachten, weten ze van niets. Ze hadden wel wat betere instruc ties mogen krijgen." Andere man nen hadden graag een tentje gezien waar ze wat konden drinken en Islamieten lopen af en aan om hun ritueel geslachte schaap op te halen bij het slachthuis in Sint-Annaland. schuilen voor de kou. Theo Slager wuift die bezwaren in de wind. „Ze hoeven helemaal niet te komen. Er is een voorsnijder aanwezig. De an deren kunnen het vlees bij de boer afhalen. Maar het is feest en ze heb ben niets te doen. Daarom komen ze kijken, want ze zijn nieuwsgierig." Hij vertelt dat hij de parkeerplek bij de veiling heeft geregeld om het op de drukke dagen leefbaar te houden op het industrieterrein. „Maar de meesten zijn te beroerd om een stukje te lopen." Dat levert soms wat verkeersopstopping op de Bronsgeestweg, ondanks de tijdelijk geplaatste dranghekken om de weg af te sluiten. Er mag dan wel geen extra voorzie ning zijn geregeld door de slager, de bezoekers zorgen wel goed voor el kaar. „Heb jij geen zak? Wacht even, dan ga ik even een vuilniszak voor je halen", klinkt het hier en daar. Want de karkassen gaan in hun geheel in een grote plastic zak zo de koffer bakken van de auto's in. Een ieder staat met zijn tas klaar om het vlees in ontvangst te nemen. De sfeer on derling is goed. Dat kan ook bijna niet anders, want het is feest. Nordin Tihani kan niet wachten tot de maaltijd begint. „Ik hoop van middag om twee uur aan tafel te zit ten. Het is een echt feestmaal. Meestal beginnen we met het eten van de lever en de maag. Dat is tra ditie. Er wordt veel gebraden en ge bakken tijdens dit feest. En daarna eten we mamita. Het schaap wordt in een hele grote pan bereid met groenten, olijven, rozijntjes en niet te vergeten kruiden. Maar iedereen kan het op een andere manier klaar maken, er is geen vast recept." Keurmeester Anton van den Doel van de keuring dierlijke sector (KDS) kijkt of alle aangeleverde dieren gezond zijn. „Ik keur ze le vend, want anders worden ze niet geslacht." Het gaat maandag goed. Hij heeft 's morgens nog maar één schaap afgekeurd. Waarop, wil hij niet zeggen. „Het is normaal dat er een aantal dieren wordt afgekeurd. Daarom wordt er ook extra geslacht, zodat alle bestellingen door kunnen gaan." En bestellingen, die zijn er volop. Zo is Bilal, zijn achternaam wil hij niet zeggen, uit Rotterdam voor het tiende jaar aanwezig. De oud-voor zitter van een grote moskee in Rot terdam heeft op verzoek 150 scha pen besteld. Hij helpt bij het slachten. Hoe de eigenaar weet wel ke schaap van hem is? „Alles gaat op nummer van het oormerk." De gemeente Tholen houdt woens dag tussen half acht en negen uur een inloopavond over het bouwpro ject voor de brede school in Sint- Annaland. Belangstellenden wor den in de Wellevaete geïnformeerd over het definitieve ontwerp, de bouwactiviteiten en de inrichting van de buitenruimte. De betrokken partijen, RDBM architecten en ad viseurs, Moeskops'bouwbedrijf en de gemeente Tholen, zijn aanwezig om toelichting te geven op het pro ject. De bouwwerkzaamheden star ten begin volgend jaar. Verwacht wordt, dat in 2010 de Casembroot- school. de School met de Bijbel, de bibliotheek en kinderopvang Toer- deloo onderdak krijgen in de brede school. Het lichaam van de vermiste ma troos uit Urk is zondagmiddag om drie uur gevonden bij de Kram mersluizen. De 28-jarige binnen- vaartmatroos Cees Romkes werd sinds vorige week dinsdagochtend vermist. Hij voer met het binnen vaartschip Dijanne richting het Volkerak, waar werd ontdekt dat de matroos niet meer aan boord was. Vermoedelijk was hij bij de sluizen overboord geslagen. De stichting opsporingsapparatuur drenkelingen (SOAD) zocht zon dag samen met enkele particulie ren in de vaargeul en vond het li chaam onder water. Drie Tholenaren hebben een leerar- beidscontract ontvangen van het ROI Zuidwest Nederland voor de opleiding monteur sterkstroom of assistent installatiemonteur verwar ming. Dit is een integratieproject onder begeleiding van het Thoolse bedrijf Edunamica in samenwerking met het werkgeverservicepunt (WSP) van het CWI, het opleidings fonds technische installatie bedrij ven (OT1B), zes installatiebedrijven uit de regio Zeeland en West-Bra bant en het Regionaal Opleidings- bedrijf Installatietechniek (ROI). De drie Thoolse kandidaten bleken geïnteresseerd en geschikt te zijn om mee te doen in het traject. In drie maanden tijd hebben ze een ba sisopleiding, gecombineerd met sta ge gevolgd bij een installatie bedrijf in Zuidwest Nederland. Van de aan vankelijk zes kandidaten uit de re gio hebben er vier een arbeidsover eenkomst om hun opleiding bij het ROC en het bedrijf af te ronden, één kandidaat heeft nog een nieuwe sta geplaats nodig om de opleiding af te kunnen ronden. De enige dame in het gezelschap heeft het project tus sentijds verlaten om elders in de techniek te gaan werken. De opge dane ervaringen worden nu in kaart gebracht om een volgend project op te starten om nieuwe kandidaten op te leiden en in te laten stromen in de installatietechniek. De KNFM afdeling Zeeland heeft in de commissie welzijn van provinciale staten haar teleurstelling uitgespro ken over het voorgenomen provinci aal kunstbeleid voor de jaren 2009- 2012. De instelling kreeg tot nu toe jaarlijks 9100 euro subsidie en dat wordt verhoogd naar 10.000 euro. Volgens voorzitter C. de Vries veel te weinig, want de apparaatskosten be dragen al vijf mille. De KNFM had 23.500 euro gevraagd, en voor 2010 zelfs 28.000 euro. De Vries pleitte er voor om. bovenop de oorspronkelijke subsidie, in ieder geval de kosten van jeugdcoaches (tien mille) en de oplei ding van de assistent-dirigent (4500 euro) te subsidiëren. Hij onderstreep te het belang van een goede begelei ding van de 1400 jeugdleden van de 99 aangesloten muziekverenigingen. Voor hen is deelname aan concoursen en wedstrijden van groot belang voor de ontwikkeling en verdieping van de muzikale talenten. Zonder extra sub sidie zal de KNFM, zei De Vries, een groot aantal activiteiten moeten schrappen 'waardoor het niveau en de kwaliteit van de amateurmuziek in Zeeland drastisch zal gaan dalen'. Hij zei afbreuk, en mogelijk zelfs af braak. te vrezen van het niveau van de sectoren hafabra en druma in Zee land. De toenemende rietgroei in water lopen is een jaarlijks terugkerend onderwerp in de gebiedscommissie van het waterschap. De boeren, die het ongemak ervan ondervinden, uitten voortdurend hun onvrede. Maar er is geen oplossing voor het probleem, zei dijkgraaf Gosselaar onlangs in de commissie waterbe heer. Dat is gebleken in een lande lijk platform waar de rietproblema- tiek - die in alle 26 waterschappen speelt - wordt besproken. Om wat te doen is de zomermaai - een extra maaibeurt - ingevoerd, maar daar mee kan niet iedereen tevreden worden gesteld. Een toehoorder van de commissievergadering gaf aan over een nieuwe techniek te willen praten, waarbij de wortels van het riet kapot worden gemaakt en geen chemische middelen worden ge bruikt. wen van Filippi moesten zitten aan de oever van de rivier. Zij hadden geen gebouw en eerst ook geen voorgan ger. U hoeft als gemeente niet te zitten aan de oever van de Schelde. U mag zowel een kerkgebouw als een voor ganger hebben. Maar verwacht het nu niet van mij als predikant, want dan komt u beschaamd uit. Vertrouw op de kracht van het Woord in het besef dat u maar één ziel hebt om te verlie zen. Ziel verloren is al verloren en ziel behouden is al behouden. Bidt of de Heere de nood in uw leven wil laten /ien en dat het Woord Zijn kracht mag doen in uw leven. De Heilige Geest gebruikt het Woord als een pijl die het hart treft van een dode zon daar. Dan wordt Adam afgesneden en Christus ingelijfd. Zo werd in Filippi het hart van Lydia geopend, zo wordt nog steeds het hart van een onbekeer de mens ingewonnen. Dat is meer dan een verstandelijk instemmen met het gesproken Woord. Door het Woord gaat de Heere van zonden overtuigen, zodat er een diep gevoel komt van de schuld. Niet alleen smart om de zon den, maar de schuld vanwege de zon de zelf, want de zonde maakt schei ding tussen God en de ziel van een mens. Maar het wonder is dat God door de prediking Zijn liefde gaat uit storten in het hart, waardoor er honger en dorst wordt gewekt naar Gods Woord. De mens wordt meer en meer ontdekt aan de diepte van zijn verlo renheid. Je staat met lege handen voor God. Maar het Woord wijst ook een weg van verlossing aan. Een weg die God uitgedacht heeft in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus, Die Zich liet af zenden naar deze aarde. In die weg van vernedering heeft Christus aan Gods recht voldaan. Wij mensen lig gen verloren onder de eis van Gods Wet, maar Christus is gekomen opdat Hij degenen die onder de wet zijn, verlossen zou en opdat wij de aanne ming tot kinderen verkrijgen. Zo hoop ik pijlen te schieten die u mogen treffen. Dat ik zo in uw midden mag zijn als een rover der hel voor allen die onbekeerd zijn. maar ook een leidsman tot Christus", aldus ds. Bak ker tijdens zijn intrede woensdag avond in de Gereformeerde Gemeen- te van Scherpenisse. Dominee Bakker vertelde hoe hij door Handelingen 16 de weg gewe zen was naar de Gereformeerde Ge meente te Scherpenisse. De roep 'Kom over en help ons', was voor hem een bevestiging dat hij Urk moest verlaten. „God gaat wonderlij ke wegen met Zijn knechten", conclu deerde de predikant, die in de preek nader inging op de verkondiging en de uitwerking van Gods Woord. „Ook Paulus moest een wonderlijke weg gaan op zijn tweede zendings reis. Klein Azië lag in zijn planning, maar de Heilige Geest verhindert hem om het Woord daar te spreken. De Heere bepaalt waar Zijn knechten het Woord gaan brengen. De grote Zen der Zelf heeft de apostel in een ge zicht de weg gewezen. Door middel van Zijn knecht brengt de Heere het Woord naar Macedonië. Maar als Paulus daar aankomt, staat niemand hem op te wachten. Waarom niet? Omdat er van nature geen honger is naar het Woord. Hoe vaak stuit het Woord niet op de hardheid van ons hart? Maar het Woord moet gespro ken worden. Ook al zou er maar één in Macedonië of Scherpenisse be keerd moeten worden. Wij hopen op meer vrucht, maar wat zou het zijn als de Heere voor die ene zonden heeft naar r Wordt u worstelend aan Gods gena- detroon gevonden of u die ene mag zijn? Paulus en Silas worden geleid naar een plaats waar op de sabbat een bij eenkomst is. Tot een handvol vrou wen aan de oever van de rivier wordt Gods Woord gesproken. Zij mogen zitten onder de verkondiging van Gods Woord. Dat is een voorrecht dat wij nooit genoeg kunnen waarderen. Het is het middel waarvan God Zich bediend." „Zonder Gods Woord kunnen wij de kerkdeur sluiten. Maar de Heere vraagt van u om getrouw hier te zitten onder Gods Woord. Met het gebed of het Woord voor u ook een kracht Gods tot zaligheid mag zijn. De vrou-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5