LABO
BAL
Monteurs 24 uur op de been
om weg te komen uit Mumbai
mvnm
AbdijNieuws
Mannenkoor wappert
voor kas van Kaljouw
Opening!
Werkloosheid vooral in
Sint-Maartensdijk lager
Bert Busman in de race voor
titel creatieve ondernemer
AUTOSCHADE?
Zwanger?
11 december
Donderdag 4 december 2008
65e jaargang no. 3
Chauffeur komt om
na val van viaduct
Prijs paspoort en
rijbewijs omlaag
hema
halsteren
Dorpsstraat 70
tel. 0164-688064
www.hema.nl
André Oostdijk en Ard-Jan van Gorsel bekomen van 'avontuur' in Azië
Ze zouden voor een week weggaan, maar de elektromon-
teurs André Oostdijk en Ard-Jan van Gorsel bleven bijna
een maand van huis voor een klus voor de kust van India.
Pas donderdagavond kwamen ze terug na 24 uur aaneen
gewacht te hebben op het vliegtuig van Mumbai naar
Amsterdam. De piloot bleek gegijzeld te zijn in een van
de hotels die door islamitische terroristen was bezet. De
terreuraanlagen kostten aan 180 mensen het leven, er
raakten ongeveer 300 mensen gewond.
In helikopter
Sigaretten
Minder inwoners langdurig zonder baan
Krapte minder
BusmariTeam genomineerd voor KvK-prijs
Deze week
'Z «w m
mÊ, w
uitgebreid
assortiment
topmerk
keukens
ho* a
voor autoschades bij alle merken
complete schadeafhandeling bij uw
verzekeringsmaatschappij
Focwa eurogarantiebedrijf
Voltstraat 2, Tholen, tel. 0166-607060
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advertentie@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Website: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 16,55 per halfjaar, 29,75 per
jaar, per post 52,90 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,30 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De 57-jarige Jos Burgers uit Sint-
Annaland is gisterenmorgen bij
een ongeluk met zijn vrachtwagen
om het leven gekomen.
De chauffeur bij Partner Logistics
te Bergen op Zoom reed rond half
zes in de richting Rilland. Hij was
leeg onderweg naar Lamb Wes-
ton/Meijer in Kruiningen om te la
den, zijn laatste rit van de dienst.
Op de brug/viaduct over het Bath-
se spuikanaal bij het Schelde-
Rijnkanaal belandde de wagen
door nog onbekende oorzaak te
gen de vangrail, schoot daar door
heen en kwam een aantal meters
lager terecht op de Westelijke
Spuikanaalweg. Door de val werd
de wagen volledig vernield, delen
ervan kwamen in het spuikanaal
terecht. Burgers was vermoedelijk
op slag dood.
De politie verrichtte technisch on
derzoek op de onheilsplek. Het
verkeer op de A58 is enige tijd
over één rijstrook geleid.
Paspoort en rijbewijs worden vol
gend jaar in Tholen enkele euro's
goedkoper, en dat geldt ook voor
een uittreksel uit de gemeentelijke
basisadministratie (gba). De prijs
van een identiteitskaart blijft, net
als de legestarieven voor de burger
lijke stand, onveranderd. Oorzaak is
de kostenbesparing bij de afdeling
publiekszaken door het efficiënter
werken in het nieuwe gemeente
huis.
De prijs van een rijbewijs gaat met
4.60 euro omlaag naar 30,40 euro;
een paspoort wordt 2,35 euro goed
koper en gaat 46 euro kosten. Die
prijs ligt 3,60 euro onder het wette
lijke maximum tarief. Door de prijs
van een identiteitskaart op 40,70
euro te houden, komt deze 1,06 eu
ro onder het wettelijke maximum
uit. Een uittreksel uit de gba wordt
1,10 euro goedkoper en gaat 6,70
euro kosten.
De tariefsverlaging, die nog door de
gemeenteraad goedgekeurd moet
worden, slaat een gat van 18.000
euro in de gemeentebegroting.
depfovinciaUkraamzorq.nl
Regel tijdig uw kraamzorg!
Voor informatie:
Bel: 0113 - 22 40 40 of
'Kraamzorg E-mail: info@spkez.nl
Andre Oostdijk (links) en Ard-Jan van Gorsel krijgen een bos bloemen bij thuiskomst van hun werkgever PIA na hun lange reis uit Mumbai.
Ze zitten thuis nog te bekomen van
het avontuur. Op de tafel bij André
Oostdijk in Sint-Maartensdijk staat
een grote bos bloemen van de direc
tie van hun bedrijf PI A (Pro Indus
trial Automation) uit Tholen. Ook
bij Ard-Jan in Oud-Vossemeer staat
er een bos bloemen in huis. Samen
kijken de jonge werknemers van het
Thoolse bedrijf nog eens terug op
de enerverende tijd die ze achter de
rug hebben. Ze waren illegaal in In
dia, zaten een week te wachten in
een hotel, voeren zes uur op een
klein bootje over de Indische Oce
aan en wachtten uren op een vlieg
tuig in Mumbai dat op dat moment
in de ban was van het aanslagen en
de bezetting van twee grote hotels
met veel buitenlanders.
Niets wees er op dat ze in Mumbai
terecht zouden komen toen ze op 2
november aankwamen in Singapore
om daar de elektrische installatie aan
te passen op een sleepboot voor olie
platforms. Er zijn zeven sleepboten
die onder Nederlandse vlag varen,
van rederij Fairmount. De elektrische
installaties op deze schepen moeten
regelmatig worden vernieuwd of aan
gepast. Om de 3,5 jaar moeten ze in
het dok voor onderhoud en revisie.
Volgens Ard-Jan zijn het bijna com
plete fabrieken op het water. Ze los
ten collega's af die er drie of vier we
ken hadden gewerkt. André: „Het
werk was niet af. Dat zouden wij
doen, maar het schip, de Summit,
moest uit het dok weg. Het contract
liep af. Toen zijn we gaan varen naar
India. Een week lang naar Kanikada,
aan de oostkust van India."
Het was ontzettend heet aan boord,
vertelt Ard-Jan. „Alle motoren
draaien. Dan is het wel 45 graden.
Per dag drink je zes liter water."
Toen ze in de buurt van de bestem
ming kwamen, was het werk klaar,
maar kon het schip niet afmeren in
een haven omdat het niet ingeklaard
was bij de douane. De boot moest
voor anker gaan liggen in de inter
nationale wateren. Met een helikop
ter werden de twee monteurs opge
haald om aan wal te worden
gebracht, vanwaar ze naar een
vliegveld zouden gaan voor de te
rugreis naar Nederland. Het liep ge
heel anders.
„Met nog vier andere Nederlanders
werden we opgehaald. Met een
kraan in een mandje werden we in
de helikopter gehesen. We vlogen
ongeveer 25 minuten en werden aan
land gezet." Dat op zich was al een
bijzondere ervaring voor de jonge
monteurs. Oostdijk is 25 jaar, Van
Gorsel 23 jaar. In Kanikade landden
ze op een klein vliegveldje en wer
den ze opgehaald met een auto van
de oliemaatschappij Essar en naar
een hotel gebracht. „Maar omdat
we geen visum hadden, konden we
niet verder omdat de boot niet was
ingeklaard. We konden geen ver
gunning krijgen. In feite zaten we
toen illegaal in India. Een visum
moet in Nederland geregeld wor
den. Het kon niet ter plekke worden
geregeld. We wisten niet van te vo
ren dat het zo in elkaar stak." Een
periode van onzekerheid brak aan.
Er werd geprobeerd om papieren te
regelen. „Er waren contactpersonen
en mensen van het agentschap die
alles regelen. De ene dag leek het te
kunnen, de andere dag kon het weer
niet." Ten langen leste bleek dat het
niet mogelijk was om in het land
zelf de papieren te regelen. Er zat
niets anders op dan terug te gaan
naar het schip. André: „We werden
opgehaald met een bootje van
twaalf meter." Volgens Ard-Jan had
den ze in Nederland geweigerd om
met zo'n boot de zee op te gaan."
André lacht: „Het was op het randje
ja. We hebben zes uren op de oce
aan gevaren. Ik ben er goed ziek van
geweest. Ik heb me helemaal leeg
gekotst. Er was een flinke golfslag.
Golven van anderhalf tot twee me
ter." Er was vier man personeel aan
boord. Omdat ze pas om vier uur in
de middag weggingen, voeren ze
uren in het donker op zee, terwijl
het bootje Sunrise (zonsopgang)
heette. André ziet er nu wel de hu
mor van in, maar was geradbraakt
na aankomst. Ard-Jan: „Dat viel
even tegen. Maar ja, je moet je aan
passen aan de situatie. Kwaad wor
den helpt niet. Het is allemaal zo
onzeker. Er waren geen omwegen
om weg te komen. Die bestonden er
echt niet." Ook André probeerde zo
rustig mogelijk te blijven, zegt hij.
„De papieren moeten daar echt van
de officiële instanties komen. Op af
stand was het niet mogelijk het te
regelen."
Twee dagen zaten ze op de Summit.
Toen voer het schip voor de kust van
India om voor anker te gaan. zodat
de douane aan boord kon komen om
het vaartuig in te klaren, 's Nachts
om twee uur was dat gebeurd. Nu
konden de monteurs weer aan wal.
Met hetzelfde bootje waarmee ze
eerder die hachelijke tocht naar de
Summit hadden gemaakt. Gelukkig
duurde de tocht nu maar drie kwar
tier en was het water 'niet zo wild,'
zegt Oostdijk. In Kakinade werden
hun tassen en koffers gecontroleerd.
Dat ging niet van een leien dakje.
Ard-Jan: „Van te voren moet je een
bepakkingslijst invullen.
ZIE VERDER PAGINA 3
In een jaar tijd is het aantal Tholenaren zonder baan met 67 gedaald; in
oktober stonden 323 werklozen ingeschreven bij het centrum voor werk
en inkomen (CWI), tegen 39(1 in oktober 20(17. Dat is een afname van
zeventien procent. Met 28 werklozen minder heeft Sint-Maartensdijk
het belangrijkste aandeel in de terugloop. Meer dan de helft van de
Thoolse werklozen (182) is vrouw.
Hoewel de afname van het aantal
werklozen behoorlijk is, blijft Tho
len iets achter bij het Zeeuwse cij
fer, dat anderhalf procent hoger ligt.
Er zijn 6656 Zeeuwen zonder een
baan. Gingen in Sint-Maartensdijk
de meeste werklozen aan de slag, in
Scherpenisse en Oud-Vossemeer
bleven de aantallen precies gelijk,
respectievelijk 15 en 40. In Vosse-
meer steeg de werkloosheid in de
maand oktober met negen mensen.
Het aantal werklozen per woonkern
(met tussen haakjes het cijfer van
een jaar geleden) is als volgt: Tho
len 104 (118). Poortvliet 27 (36),
Scherpenisse 15 (15), Sint-Maar
tensdijk 71 (99), Stavenisse 12(15),
Sint-Annaland 25 (31), Oud-Vosse
meer 40 (40), Sint Philipsland/Anna
Jacobapolder 29 (36). Van de inwo
ners zonder een baan is ruim de
helft (187 personen) ouder dan 45
jaar. Jonger dan 27 jaar zijn er 34,
tussen 27 en 45 jaar zijn 102 werk
lozen. Ook is meer dan de helft la
ger opgeleid: 77 hebben een basis
opleiding gevolgd en 101 een
vmbo-opleiding. Daarnaast hebben
111 van de ingeschreven werklozen
een mbo-, havo- of vwo-diploma en
27 een hbo- of bacheloropleiding.
Het aantal Tholenaren dat een jaar of
korter werkloos is, veranderde het af
gelopen jaar nauwelijks; het steeg van
140 naar 144 personen. Er was wel
een verschuiving. Met name de groep
die drie tot zes maanden werkloos is,
nam toe (van 30 naar 42). Daarente
gen daalde het aantal inwoners dat
langer dan twee jaar zonder werk zit
flink: van 203 naar 143. Die ontwik
keling deed zich ook landelijk voor.
Deze groep maakt 44 procent uit van
alle Thoolse werklozen, een jaar gele
den was dat nog 52 procent. Bij het
CWI staan 68 Tholenaren (een jaar
geleden 86) ingeschreven die al vijf
jaar of langer op zoek zijn naar werk.
Het CWI in Tholen heeft 51 open
staande vacatures. Daarvan zijn er
26 in Tholen zelf, terwijl in elk van
de andere woonkernen er minder
dan tien vacatures zijn. Vorig jaar
waren er 65 openstaande vacatures:
27 in Tholen, 13 in Poortvliet, 11 in
Sint-Maartensdijk en minder dan
tien in de overige woonkernen.
De krapte op de arbeidsmarkt is in de
gemeente Tholen lager dan gemid
deld in Zeeland, blijkt uit het Ar
beidsmarkt Journaal Zuid van het
CWI. In het Zeeuwse staat tegenover
elke werkloze die zes maanden of
korter staat ingeschreven, gemiddeld
1,3 vacature. Voor Tholen is dat 0,9.
Beroepsgroepen waarvoor in onze
provincie de markt krap is, zijn mid
delbare beveiligingsberoepen, lagere
weg- en waterbouwkundige beroe
pen en middelbare metaalkundige
beroepen. De markt is ruim voor la
gere administratieve beroepen, mid
delbare sociaal-maatschappelijke be
roepen en middelbare admini
stratieve beroepen (uitgezonderd au
tomatisering).
BusmariTeam uit Sint-Annaland is genomineerd voor de Zeeuwse prijs
creatief ondernemerschap van de Kamer van Koophandel. De water
sportboulevard moet het voor de Zeeuwse titel opnemen tegen nog twee
andere bedrijven: Bakon Food Equipment uit Goes en transport- en
containerbedrijf VVielemaker uit Middelburg. De zogeheten PCO-prijs
wordt toegekend aan een ondernemer die erin geslaagd is door een in
novatieve bedrijfsvoering een vooraanstaande positie in zijn bedrijfs
sector te nemen. De uitreiking is op 12 januari in Middelburg.
Directeur Bert Busman van Busmari
Team heeft begin jaren negentig het
initiatief genomen voor de realisering
van een watersportboulevard in Sint-
Annaland. Hij heeft in aansluiting op
het bestaande haventerrein een nieu
we kade gerealiseerd met zo'n 35 lig
plaatsen voor jachtcharters en jacht-
makelaardij. De KvK noemt de tra-
vellift die 80 ton kan tillen beeldbepa
lend. Er zijn inmiddels verschillende
ondernemingen op de boulevard ge
vestigd die diensten en producten le
veren aan watersportliefhebbers.
BusmariTeam verzorgt de inbouw van
alle nautische apparatuur en voert ser
vicewerkzaamheden en reparaties uit
aan jachten van zowel polyester, alu
minium als staal. Ook hoort een wa
tersportwinkel bij de onderneming en
is er een overdekte winterberging van
ruim 5000 vierkante meter. Zusteron
derneming Alumarine houdt zich be
zig met nieuwbouw en reparatie van
aluminiumjachten en patrouillevaar
tuigen. Daarnaast maken jachtmake-
laardij De Valk, jachtcharters Enjoy-
sailing en Kooij jachtspuiterij deel uit
van de bedrijven op de boulevard.
De KvK noemt het concept water
sportboulevard uniek voor Zeeland
en vindt deze een belangrijke sti
mulans vormen voor de uitbouw
van de Thoolse plaats als water-
sportcentrum. Busman ziet volgens
de KvK nog voldoende groeimoge
lijkheden voor de watersportboule-
vard. Door de aanleg van het ont
brekende stuk A4 in West-Brabant
wordt de bereikbaarheid verbeterd.
De directeur vindt Sint-Annaland
geografisch gezien ideaal, zowel
aan de weg als aan prachtig vaarwa
ter. Hij is trots met wat er bereikt is
en is blij dat hij met zijn bedrijf de
liefde voor de watersport uitdraagt
en de sector in deze regio kwalita
tief goed op de kaart zet.
Wim Deurloo van
EHBO Tholen is
vrijwilliger van het jaar
Janna Slager
verhuist naar woning
in nieuwe Dalemhof
Dennis Dorst uit
Stavenisse heeft
de mooiste vogel
EN VERDER...
Hans van Leeuwen
controleert hondenuitlaters
in Tholen
Chris Koopman blijft
hoofdingeland bij waterschap
STIJL, DAT IS HET
JUISTE WOORD OP
DE JUISTE PLAATS
Dit nummer bestaat uit
20 pagina's
Bergen op Zoom, Zeelandhaven 7, T 0164 - 27 15 00, www.logus.nl
L
Hot laatste nieuws van de Provincie
AbdijNieuws, de informatier ubriek van het provinciaal
bestuur vindt u op www.zeeliirKl.nl/abdijnieuws.
Geen Internet? Bel voor een afdruk van AbdljNieuwj naar
het Informatiecentrum: 0118-631400,
Piyvtncr* faftdrwf
Abdij 6, Postbuj 6001,4330 LA Middelburg
Advertentie I.M.
Mannenkoor Door Eendracht Verbonden uit Sint-Annaland heeft zater
dagmorgen de verenigingskas gespekt met een bijzondere activiteit. Het
leggen van 8000 m2 folie in een enorm waterbassin bij de nieuwe kas van
komkommerkweker Rino Kaljouw. „We hebben dit al vaker gedaan bij
collega's, maar dan hadden we aan 35-40 mensen voldoende. Nu ging het
over een bassin van 16.000 m3, waarin 8000 m2 folie van 4400 kilo gelegd
moest worden. Daarvoor had ik ruim honderd mensen nodig en daarom
heb ik een beroep gedaan op het mannenkoor, de tafeltennisvereniging en
de zendingscommissie van de Gereformeerde Gemeente."
Voorzién van laarzen slaan de ruim honderd vrijwilligers klaar. Professionals
zoals alle collega-tuinders uit Sint-Annaland. maar voor de meesten is dit kar
wei toch heel bijzonder. „We kunnen er mooi onze verenigingskas door spek
ken", zegt DEV-voorzitter Jan van Dijke, die dertig leden kon aanmelden. Me
dewerkers van Genap folieconstructeurs uit 's Heerenberg hebben de leiding
van het immense karwei. Zij geven de vrijwilligers aanwijzingen, zoals het
wapperen. Regelmatig moet met het zwarte folie gewapperd worden, voordat
het weer een stukje verder getrokken kan worden in het enorme bassin. Eén van
de koorleden is dan al naar huis, nadat hij in een zachte plek in de modder weg
zakte. Het wordt pas echt lastig wanneer de folie over de kade heen getrokken
moet worden. Eén van de vrijwilligers valt van de steile kade en blijft met
klachten liggen, maar de gewaarschuwde medewerkers van de Thoolse ambu
lance kunnen weinig ontdekken. Op eigen kracht kan de man later het terrein
toch weer af. Na een uur kunnen de ruim honderd vrijwilligers aan de koffie.
Rino Kaljouw kijkt tevreden terug. „Het is fantastisch dat het hele dorp zo mee
gewerkt heeft. In deze natte periode was het nog even spannend of het bassin
met de kades op tijd klaar was. maar het is gelukt. Voor het leggen van het folie
moet je ook niet teveel wind hebben en daarmee hebben we het vandaag ook
goed getroffen."
Zie verder pagina 9. pe opgetrommelde koorleden, tuinders en tafeltennissers krijgen aanwijzingen van de man op de kade.
-6