LABO BAL Monteurs 24 uur op de been om weg te komen uit Mumbai mvnm AbdijNieuws Mannenkoor wappert voor kas van Kaljouw Opening! Werkloosheid vooral in Sint-Maartensdijk lager Bert Busman in de race voor titel creatieve ondernemer AUTOSCHADE? Zwanger? 11 december Donderdag 4 december 2008 65e jaargang no. 3 Chauffeur komt om na val van viaduct Prijs paspoort en rijbewijs omlaag hema halsteren Dorpsstraat 70 tel. 0164-688064 www.hema.nl André Oostdijk en Ard-Jan van Gorsel bekomen van 'avontuur' in Azië Ze zouden voor een week weggaan, maar de elektromon- teurs André Oostdijk en Ard-Jan van Gorsel bleven bijna een maand van huis voor een klus voor de kust van India. Pas donderdagavond kwamen ze terug na 24 uur aaneen gewacht te hebben op het vliegtuig van Mumbai naar Amsterdam. De piloot bleek gegijzeld te zijn in een van de hotels die door islamitische terroristen was bezet. De terreuraanlagen kostten aan 180 mensen het leven, er raakten ongeveer 300 mensen gewond. In helikopter Sigaretten Minder inwoners langdurig zonder baan Krapte minder BusmariTeam genomineerd voor KvK-prijs Deze week 'Z «w m mÊ, w uitgebreid assortiment topmerk keukens ho* a voor autoschades bij alle merken complete schadeafhandeling bij uw verzekeringsmaatschappij Focwa eurogarantiebedrijf Voltstraat 2, Tholen, tel. 0166-607060 Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advertentie@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Website: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 16,55 per halfjaar, 29,75 per jaar, per post 52,90 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1 Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,30 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. De 57-jarige Jos Burgers uit Sint- Annaland is gisterenmorgen bij een ongeluk met zijn vrachtwagen om het leven gekomen. De chauffeur bij Partner Logistics te Bergen op Zoom reed rond half zes in de richting Rilland. Hij was leeg onderweg naar Lamb Wes- ton/Meijer in Kruiningen om te la den, zijn laatste rit van de dienst. Op de brug/viaduct over het Bath- se spuikanaal bij het Schelde- Rijnkanaal belandde de wagen door nog onbekende oorzaak te gen de vangrail, schoot daar door heen en kwam een aantal meters lager terecht op de Westelijke Spuikanaalweg. Door de val werd de wagen volledig vernield, delen ervan kwamen in het spuikanaal terecht. Burgers was vermoedelijk op slag dood. De politie verrichtte technisch on derzoek op de onheilsplek. Het verkeer op de A58 is enige tijd over één rijstrook geleid. Paspoort en rijbewijs worden vol gend jaar in Tholen enkele euro's goedkoper, en dat geldt ook voor een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (gba). De prijs van een identiteitskaart blijft, net als de legestarieven voor de burger lijke stand, onveranderd. Oorzaak is de kostenbesparing bij de afdeling publiekszaken door het efficiënter werken in het nieuwe gemeente huis. De prijs van een rijbewijs gaat met 4.60 euro omlaag naar 30,40 euro; een paspoort wordt 2,35 euro goed koper en gaat 46 euro kosten. Die prijs ligt 3,60 euro onder het wette lijke maximum tarief. Door de prijs van een identiteitskaart op 40,70 euro te houden, komt deze 1,06 eu ro onder het wettelijke maximum uit. Een uittreksel uit de gba wordt 1,10 euro goedkoper en gaat 6,70 euro kosten. De tariefsverlaging, die nog door de gemeenteraad goedgekeurd moet worden, slaat een gat van 18.000 euro in de gemeentebegroting. depfovinciaUkraamzorq.nl Regel tijdig uw kraamzorg! Voor informatie: Bel: 0113 - 22 40 40 of 'Kraamzorg E-mail: info@spkez.nl Andre Oostdijk (links) en Ard-Jan van Gorsel krijgen een bos bloemen bij thuiskomst van hun werkgever PIA na hun lange reis uit Mumbai. Ze zitten thuis nog te bekomen van het avontuur. Op de tafel bij André Oostdijk in Sint-Maartensdijk staat een grote bos bloemen van de direc tie van hun bedrijf PI A (Pro Indus trial Automation) uit Tholen. Ook bij Ard-Jan in Oud-Vossemeer staat er een bos bloemen in huis. Samen kijken de jonge werknemers van het Thoolse bedrijf nog eens terug op de enerverende tijd die ze achter de rug hebben. Ze waren illegaal in In dia, zaten een week te wachten in een hotel, voeren zes uur op een klein bootje over de Indische Oce aan en wachtten uren op een vlieg tuig in Mumbai dat op dat moment in de ban was van het aanslagen en de bezetting van twee grote hotels met veel buitenlanders. Niets wees er op dat ze in Mumbai terecht zouden komen toen ze op 2 november aankwamen in Singapore om daar de elektrische installatie aan te passen op een sleepboot voor olie platforms. Er zijn zeven sleepboten die onder Nederlandse vlag varen, van rederij Fairmount. De elektrische installaties op deze schepen moeten regelmatig worden vernieuwd of aan gepast. Om de 3,5 jaar moeten ze in het dok voor onderhoud en revisie. Volgens Ard-Jan zijn het bijna com plete fabrieken op het water. Ze los ten collega's af die er drie of vier we ken hadden gewerkt. André: „Het werk was niet af. Dat zouden wij doen, maar het schip, de Summit, moest uit het dok weg. Het contract liep af. Toen zijn we gaan varen naar India. Een week lang naar Kanikada, aan de oostkust van India." Het was ontzettend heet aan boord, vertelt Ard-Jan. „Alle motoren draaien. Dan is het wel 45 graden. Per dag drink je zes liter water." Toen ze in de buurt van de bestem ming kwamen, was het werk klaar, maar kon het schip niet afmeren in een haven omdat het niet ingeklaard was bij de douane. De boot moest voor anker gaan liggen in de inter nationale wateren. Met een helikop ter werden de twee monteurs opge haald om aan wal te worden gebracht, vanwaar ze naar een vliegveld zouden gaan voor de te rugreis naar Nederland. Het liep ge heel anders. „Met nog vier andere Nederlanders werden we opgehaald. Met een kraan in een mandje werden we in de helikopter gehesen. We vlogen ongeveer 25 minuten en werden aan land gezet." Dat op zich was al een bijzondere ervaring voor de jonge monteurs. Oostdijk is 25 jaar, Van Gorsel 23 jaar. In Kanikade landden ze op een klein vliegveldje en wer den ze opgehaald met een auto van de oliemaatschappij Essar en naar een hotel gebracht. „Maar omdat we geen visum hadden, konden we niet verder omdat de boot niet was ingeklaard. We konden geen ver gunning krijgen. In feite zaten we toen illegaal in India. Een visum moet in Nederland geregeld wor den. Het kon niet ter plekke worden geregeld. We wisten niet van te vo ren dat het zo in elkaar stak." Een periode van onzekerheid brak aan. Er werd geprobeerd om papieren te regelen. „Er waren contactpersonen en mensen van het agentschap die alles regelen. De ene dag leek het te kunnen, de andere dag kon het weer niet." Ten langen leste bleek dat het niet mogelijk was om in het land zelf de papieren te regelen. Er zat niets anders op dan terug te gaan naar het schip. André: „We werden opgehaald met een bootje van twaalf meter." Volgens Ard-Jan had den ze in Nederland geweigerd om met zo'n boot de zee op te gaan." André lacht: „Het was op het randje ja. We hebben zes uren op de oce aan gevaren. Ik ben er goed ziek van geweest. Ik heb me helemaal leeg gekotst. Er was een flinke golfslag. Golven van anderhalf tot twee me ter." Er was vier man personeel aan boord. Omdat ze pas om vier uur in de middag weggingen, voeren ze uren in het donker op zee, terwijl het bootje Sunrise (zonsopgang) heette. André ziet er nu wel de hu mor van in, maar was geradbraakt na aankomst. Ard-Jan: „Dat viel even tegen. Maar ja, je moet je aan passen aan de situatie. Kwaad wor den helpt niet. Het is allemaal zo onzeker. Er waren geen omwegen om weg te komen. Die bestonden er echt niet." Ook André probeerde zo rustig mogelijk te blijven, zegt hij. „De papieren moeten daar echt van de officiële instanties komen. Op af stand was het niet mogelijk het te regelen." Twee dagen zaten ze op de Summit. Toen voer het schip voor de kust van India om voor anker te gaan. zodat de douane aan boord kon komen om het vaartuig in te klaren, 's Nachts om twee uur was dat gebeurd. Nu konden de monteurs weer aan wal. Met hetzelfde bootje waarmee ze eerder die hachelijke tocht naar de Summit hadden gemaakt. Gelukkig duurde de tocht nu maar drie kwar tier en was het water 'niet zo wild,' zegt Oostdijk. In Kakinade werden hun tassen en koffers gecontroleerd. Dat ging niet van een leien dakje. Ard-Jan: „Van te voren moet je een bepakkingslijst invullen. ZIE VERDER PAGINA 3 In een jaar tijd is het aantal Tholenaren zonder baan met 67 gedaald; in oktober stonden 323 werklozen ingeschreven bij het centrum voor werk en inkomen (CWI), tegen 39(1 in oktober 20(17. Dat is een afname van zeventien procent. Met 28 werklozen minder heeft Sint-Maartensdijk het belangrijkste aandeel in de terugloop. Meer dan de helft van de Thoolse werklozen (182) is vrouw. Hoewel de afname van het aantal werklozen behoorlijk is, blijft Tho len iets achter bij het Zeeuwse cij fer, dat anderhalf procent hoger ligt. Er zijn 6656 Zeeuwen zonder een baan. Gingen in Sint-Maartensdijk de meeste werklozen aan de slag, in Scherpenisse en Oud-Vossemeer bleven de aantallen precies gelijk, respectievelijk 15 en 40. In Vosse- meer steeg de werkloosheid in de maand oktober met negen mensen. Het aantal werklozen per woonkern (met tussen haakjes het cijfer van een jaar geleden) is als volgt: Tho len 104 (118). Poortvliet 27 (36), Scherpenisse 15 (15), Sint-Maar tensdijk 71 (99), Stavenisse 12(15), Sint-Annaland 25 (31), Oud-Vosse meer 40 (40), Sint Philipsland/Anna Jacobapolder 29 (36). Van de inwo ners zonder een baan is ruim de helft (187 personen) ouder dan 45 jaar. Jonger dan 27 jaar zijn er 34, tussen 27 en 45 jaar zijn 102 werk lozen. Ook is meer dan de helft la ger opgeleid: 77 hebben een basis opleiding gevolgd en 101 een vmbo-opleiding. Daarnaast hebben 111 van de ingeschreven werklozen een mbo-, havo- of vwo-diploma en 27 een hbo- of bacheloropleiding. Het aantal Tholenaren dat een jaar of korter werkloos is, veranderde het af gelopen jaar nauwelijks; het steeg van 140 naar 144 personen. Er was wel een verschuiving. Met name de groep die drie tot zes maanden werkloos is, nam toe (van 30 naar 42). Daarente gen daalde het aantal inwoners dat langer dan twee jaar zonder werk zit flink: van 203 naar 143. Die ontwik keling deed zich ook landelijk voor. Deze groep maakt 44 procent uit van alle Thoolse werklozen, een jaar gele den was dat nog 52 procent. Bij het CWI staan 68 Tholenaren (een jaar geleden 86) ingeschreven die al vijf jaar of langer op zoek zijn naar werk. Het CWI in Tholen heeft 51 open staande vacatures. Daarvan zijn er 26 in Tholen zelf, terwijl in elk van de andere woonkernen er minder dan tien vacatures zijn. Vorig jaar waren er 65 openstaande vacatures: 27 in Tholen, 13 in Poortvliet, 11 in Sint-Maartensdijk en minder dan tien in de overige woonkernen. De krapte op de arbeidsmarkt is in de gemeente Tholen lager dan gemid deld in Zeeland, blijkt uit het Ar beidsmarkt Journaal Zuid van het CWI. In het Zeeuwse staat tegenover elke werkloze die zes maanden of korter staat ingeschreven, gemiddeld 1,3 vacature. Voor Tholen is dat 0,9. Beroepsgroepen waarvoor in onze provincie de markt krap is, zijn mid delbare beveiligingsberoepen, lagere weg- en waterbouwkundige beroe pen en middelbare metaalkundige beroepen. De markt is ruim voor la gere administratieve beroepen, mid delbare sociaal-maatschappelijke be roepen en middelbare admini stratieve beroepen (uitgezonderd au tomatisering). BusmariTeam uit Sint-Annaland is genomineerd voor de Zeeuwse prijs creatief ondernemerschap van de Kamer van Koophandel. De water sportboulevard moet het voor de Zeeuwse titel opnemen tegen nog twee andere bedrijven: Bakon Food Equipment uit Goes en transport- en containerbedrijf VVielemaker uit Middelburg. De zogeheten PCO-prijs wordt toegekend aan een ondernemer die erin geslaagd is door een in novatieve bedrijfsvoering een vooraanstaande positie in zijn bedrijfs sector te nemen. De uitreiking is op 12 januari in Middelburg. Directeur Bert Busman van Busmari Team heeft begin jaren negentig het initiatief genomen voor de realisering van een watersportboulevard in Sint- Annaland. Hij heeft in aansluiting op het bestaande haventerrein een nieu we kade gerealiseerd met zo'n 35 lig plaatsen voor jachtcharters en jacht- makelaardij. De KvK noemt de tra- vellift die 80 ton kan tillen beeldbepa lend. Er zijn inmiddels verschillende ondernemingen op de boulevard ge vestigd die diensten en producten le veren aan watersportliefhebbers. BusmariTeam verzorgt de inbouw van alle nautische apparatuur en voert ser vicewerkzaamheden en reparaties uit aan jachten van zowel polyester, alu minium als staal. Ook hoort een wa tersportwinkel bij de onderneming en is er een overdekte winterberging van ruim 5000 vierkante meter. Zusteron derneming Alumarine houdt zich be zig met nieuwbouw en reparatie van aluminiumjachten en patrouillevaar tuigen. Daarnaast maken jachtmake- laardij De Valk, jachtcharters Enjoy- sailing en Kooij jachtspuiterij deel uit van de bedrijven op de boulevard. De KvK noemt het concept water sportboulevard uniek voor Zeeland en vindt deze een belangrijke sti mulans vormen voor de uitbouw van de Thoolse plaats als water- sportcentrum. Busman ziet volgens de KvK nog voldoende groeimoge lijkheden voor de watersportboule- vard. Door de aanleg van het ont brekende stuk A4 in West-Brabant wordt de bereikbaarheid verbeterd. De directeur vindt Sint-Annaland geografisch gezien ideaal, zowel aan de weg als aan prachtig vaarwa ter. Hij is trots met wat er bereikt is en is blij dat hij met zijn bedrijf de liefde voor de watersport uitdraagt en de sector in deze regio kwalita tief goed op de kaart zet. Wim Deurloo van EHBO Tholen is vrijwilliger van het jaar Janna Slager verhuist naar woning in nieuwe Dalemhof Dennis Dorst uit Stavenisse heeft de mooiste vogel EN VERDER... Hans van Leeuwen controleert hondenuitlaters in Tholen Chris Koopman blijft hoofdingeland bij waterschap STIJL, DAT IS HET JUISTE WOORD OP DE JUISTE PLAATS Dit nummer bestaat uit 20 pagina's Bergen op Zoom, Zeelandhaven 7, T 0164 - 27 15 00, www.logus.nl L Hot laatste nieuws van de Provincie AbdijNieuws, de informatier ubriek van het provinciaal bestuur vindt u op www.zeeliirKl.nl/abdijnieuws. Geen Internet? Bel voor een afdruk van AbdljNieuwj naar het Informatiecentrum: 0118-631400, Piyvtncr* faftdrwf Abdij 6, Postbuj 6001,4330 LA Middelburg Advertentie I.M. Mannenkoor Door Eendracht Verbonden uit Sint-Annaland heeft zater dagmorgen de verenigingskas gespekt met een bijzondere activiteit. Het leggen van 8000 m2 folie in een enorm waterbassin bij de nieuwe kas van komkommerkweker Rino Kaljouw. „We hebben dit al vaker gedaan bij collega's, maar dan hadden we aan 35-40 mensen voldoende. Nu ging het over een bassin van 16.000 m3, waarin 8000 m2 folie van 4400 kilo gelegd moest worden. Daarvoor had ik ruim honderd mensen nodig en daarom heb ik een beroep gedaan op het mannenkoor, de tafeltennisvereniging en de zendingscommissie van de Gereformeerde Gemeente." Voorzién van laarzen slaan de ruim honderd vrijwilligers klaar. Professionals zoals alle collega-tuinders uit Sint-Annaland. maar voor de meesten is dit kar wei toch heel bijzonder. „We kunnen er mooi onze verenigingskas door spek ken", zegt DEV-voorzitter Jan van Dijke, die dertig leden kon aanmelden. Me dewerkers van Genap folieconstructeurs uit 's Heerenberg hebben de leiding van het immense karwei. Zij geven de vrijwilligers aanwijzingen, zoals het wapperen. Regelmatig moet met het zwarte folie gewapperd worden, voordat het weer een stukje verder getrokken kan worden in het enorme bassin. Eén van de koorleden is dan al naar huis, nadat hij in een zachte plek in de modder weg zakte. Het wordt pas echt lastig wanneer de folie over de kade heen getrokken moet worden. Eén van de vrijwilligers valt van de steile kade en blijft met klachten liggen, maar de gewaarschuwde medewerkers van de Thoolse ambu lance kunnen weinig ontdekken. Op eigen kracht kan de man later het terrein toch weer af. Na een uur kunnen de ruim honderd vrijwilligers aan de koffie. Rino Kaljouw kijkt tevreden terug. „Het is fantastisch dat het hele dorp zo mee gewerkt heeft. In deze natte periode was het nog even spannend of het bassin met de kades op tijd klaar was. maar het is gelukt. Voor het leggen van het folie moet je ook niet teveel wind hebben en daarmee hebben we het vandaag ook goed getroffen." Zie verder pagina 9. pe opgetrommelde koorleden, tuinders en tafeltennissers krijgen aanwijzingen van de man op de kade. -6

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 1