Verhaal over Joden op Tholen in vijfde jaarboek van heemkundekring 'Groot verschil tussen wat religie is en wat de mensen er van maken' Wandelen met een jerrycan Overleg over wegwerken van tekort van 1,3 miljoen Uitbannen extreme armoede Kunstenares ontmoet islamiet in Thoolse Gasthuiskapel Masten omver Donderdag 27 november 2008 EENDRACHÏBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Bij de ingebruikname van de herbouwde Middelburgse synagoge, dertien jaar geleden, kwam Nellie Nieuwen huis-Visser uit Tholen er achter dat haar betovergrootva der in Tholen is geboren. „In onze familie was dat niet bekend." Mozes Joseph Cohen staat genoemd in een ar tikel in het deze week verschenen jaarboek van de heem kundekring Stad en Lande van Tholen. Hulpsynagoge Scherpenisse Schuurslaper, Elfstedentocht, transportbedrijf en busongeluk beschreven Lange Schele Gerrit Joth bespreekt plannen komende jaar Thoolse jongeren die zich lopend met een jerrycan van dörp naar dorp verplaatsen net als in Afrika. Dat is een idee van de jongerenraad Tholen. Het project heet wan delen voor water en is bedoeld als sponsorloop voor Bur kina Faso. De Joth heeft dinsdag tijdens de openbare jongerenvergadering in Sint-Maartensdijk de agenda voor het komende jaar besproken, waar deze activiteit een onderdeel van is. Anneloes Oudesluijs naar Burkina Faso Lindhout stapt uit jongerenraad In atelier Simonskunst in de Dalemsestraat in Tholen gaf kunstkenner Nico Out zaterdag op een gedreven manier uit leg bij de tien werken die daar werden geëxposeerd onder het thema 'Geloven in.Het was een plezierige afsluiting van een interessante avond, waarbij kunstenares Ingrid van de Linde en de jonge islamiet Yazici Burak spraken over kunst, cultuur, religie, spiritualiteit en samenleving. Houvast r I I I I I I I I I I Flinke interesse streekgeschiedenis Heel formeel Veertig jaar geleden streek het echt- Nieuwenhuis als voorzitter Blaas paar Nieuwenhuis neer in Tholen en begon er een fysiotherapiepraktijk. Nellie en haar man Henk groeiden op in Rotterdam. „Mijn vader is in Middelburg geboren, maar zijn ou ders vertrokken in 1932 met hun ge zin naar Rotterdam", vertelt zij. Dat mevrouw Nieuwenhuis destijds bij de opening van de synagoge in Mid delburg was, heeft te maken met de Joodse achtergrond van haar vaders familie. „Ik raakte er in gesprek met een man die gegevens had uitge zocht over de familie Cohen, dat is dc achternaam van mijn oma." Tot haar verbazing hoorde de Thoolse, dat de opa van haar grootmoeder - Nathan Moses Cohen - in Tholen was geboren. Via toenmalig ge meentearchivaris Zuurdeeg kwam zet erachter dat diens vader slager was in de Bebouwdendam. „Het is het pand waar dierenwinkel Van Tienen heeft gezeten." Zo'n dertig jaar geleden was dit één van de drie panden waar Nieuwenhuis het oog op had laten vallen om met zijn praktijk naar toe te verhuizen. De keus viel toen op het voormalige notariskantoor op de Markt, onder aan de Stoofstraat. Néllie Nieuwenhuis kwam over haar Thoolse voorvader te spreken op de laatste bijeenkomst van de ciirsus streekgeschiedenis van de heemkundekring, waar ze hoorde dat in het jaarboek een verhaal is opgenomen over de Joden op Tho- leji. Voorzitter Wally Blaas ving dit op en was meteen geïnteresseerd. Hij kende het door Kees Bierens uit Lewedorp geschreven verhaal en wjst dat hel slagersgezin Cohen erin genoemd wordt. Mevrouw Nieu wenhuis deed de afgelopen jaren zelf nader onderzoek. In het Zeeuws Archief ging ze op zoek naar de woonadressen van haar grootouders in Middelburg. Op de Joodse be graafplaats in de Zeeuwse hoofd stad vond ze de graven van familie leden, onder meer haar o\jergrootouders. En in het Thoolse archief trof ze zowel de koopakte aan uit 1807 als de verkoopakte van twintig jaar later, van de slagerswin kel aan de Botermarkt. Het gezin Cohen vertrok in 1827 uit Tholen naar Brouwershaven. „Ik heb in middels een heleboel papieren bij elkaar verzameld." Zowel mevrouw vonden het heel toevallig dat dit op deze manier aan het licht komt. Als dank voor haar toelichting bood Blaas de Thoolse - haar man is lid van de heemkundekring - het eerste exemplaar aan van het jaarboek. Dat oud-onderwijzer Kees Bierens de Thoolse Joden optekende, blijkt eveneens een toevalligheid te zijn. De organisatie van de jaarlijkse ge nealogische dag van de NGV, de Nederlandse genealogische vereni ging, in Zierikzee elf jaar geleden was de aanleiding. „Aangezien er in Zierikzee lang een synagoge is ge weest, bood ik aan om voor het the manummer van het verenigingsblad Gens Nostra een artikel te schrijven over de Joden daar. Maar het was veel uitgebreider dan ik had ge dacht", vertelt Bierens die destijds voorzitter was van de Zeeuwse NGV-afdeling. Tijdens zijn onder zoek stuitte hij op contacten tussen Joden uit Zierikzee met Tholen. Dat sprak Bierens aan, want zijn ouders zijn in Tholen geboren (zijn vader op de boerderij Huis Vermuyden). Hij besloot de Joden op Tholen in kaart te brengen. „Ik dacht: dat kun nen er nooit zoveel zijn. Maar ook hier vergiste ik me." Bierens door zocht de bevolkingsadministratie van de zeven voormalige gemeen ten, maar keek ook naar de periode vóór de invoering van de burgerlijke stand. „Je moet een beetje aanvoe len in welke richting je moet zoe ken." Naast literatuur verdiepte de onder zoeker zich ook in de bewaard ge bleven archieven van de Joodse ge meenschap. Hij vond vanaf het derde kwart van de achttiende eeuw Joden in Oud-Vossemeer, Tholen, Scherpenisse, Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint-Annaland. Na men als Van Broek, Frank, Zendijk, Melgor en Morel passeren de revue in 'Joodse inwoners van het eiland Tholen en hun geschiedenis'. Het was Blaas opgevallen dat Joden veelal kooplieden waren, of slagers. Dat laatste had er alles mee te ma ken dat ze 'koosjer' vlees wilden eten, zei Nellie Nieuwenhuis. Uit Voorzitter Blaas van de heemkundekring overhandigt Nellie Nieuwenhuis het jaarboek, met een verhaal over Thoolse Joden waarin haar betovergrootvader wordt genoemd. het verhaal blijkt dat door Joden in de 19de eeuw banken van lening zijn gesticht in Sint-Maartensdijk. En dat er in Scherpenisse een hulp synagoge is geweest in de Kerk straat. De Thoolse Joden vielen on der het bestuur van de synagoge in Zierikzee. In Bierens' verhaal komen ook Jo den voor die slachtoffer zijn gewor den van de nazi's. Het valt op dat de auteur dat niet als zodanig benoemt. „Zo is mijn wijze van schrijven", zegt hij daarover. Het vijfde jaarboek van de Stad en Lande van Tholen kreeg als titel 'Van Joodse handel, schuurslapers, vervoer en schaatsen'. Naast het verhaal van Bierens over de Joden staan er nog vier bijdragen in. Ben van den Aarssen schreef - samen met Kees de Koning - over de deel name van de Thoolse belastingont vanger Noske (bouwer van Villa Gi- zelina) aan de eerste officiële Elfstedentocht, volgend jaar hon derdjaar geleden. En hij tekende uit de mond van Lea Rijstenbil en Ger rit Meerman herinneringen op aan Lange Schele Gerrit. Een schuursla per die tot in de jaren zestig als leur der op Tholen kwam en dan steevast op de boerderij van de familie Rijs tenbil in Scherpenisse overnachtte. Het onderkomen van de Cl000 su permarkt in Tholen kennen veel in woners onder de naam 'de hallen van Schot'. Het is genoemd naar het transportbedrijf D.C. Schot en zo nen, waarvoor het is gebouwd. Anja Hage zette, samen met Adri Schot, de ontwikkeling van deze onderne ming op papier. Hoe het uitgroeide van één naar 99 vrachtwagens, een vestiging kreeg in Gilze, een rouw- onderneming erbij kreeg die uitein delijk vier jaar geleden als laatste is verkocht. Ten slotte schrijft Kees de Koning over het ongeluk bij het Thoolse veer, eind 1925. Daarbij verdronken zeven vrouwen doordat een bus vanaf de steile veerdam achteruit reed het koude water van de Een dracht in. Er is naderhand een vers over dit drama geschreven dat te koop werd aangeboden. Dit verhaal eindigt met een korte beschrijving van de ontwikkeling van het open baar vervoer op Tholen. De leden van de heemkundekring krijgen het jaarboek gratis. Voor an dere belangstellenden is het te koop bij penningmeester Dieneke van Dijke. tel. 0166-652774. Ook een nieuw punt op de agenda is een verkeersveiligheidproject. De Joth heeft hiervoor enkele jaren ge leden een verzoek gekregen van de politie, maar er is nog niet eerder iets mee gedaan. Op enkele plaatsen ojJ het eiland ontstaan er onveilige verkeersituaties door de jeugd, zoals bij de rotondes in Poortvliet en daarom gaat de jeugdraad in samen werking met de politie voorlichting gaven. Er komt ook weer een dag voor het Calvijn- en het Westerpoortcollege in Tholen, een groot Thools jeugd- debat en nieuwe jeugdbeleidverkie- zingen. Eerder is het anti-pestpro- jeot van de raad op de twee scholen gehouden om meer begrip te kwe ken tussen de leerlingen. Joth gaat hiermee door, vanwege dc laatste reden. Dit staat op 5 maart gepland. Enkele jaren geleden heeft de jon gerenraad een debat gehouden met jongeren uit de gemeente Tholen over actuele zaken. Dat wil de Joth weer gaan doen onder de noemer groot Thools jeugddebat. Voorlopig staat 29 mei hiervoor op de agenda. Waarschijnlijk worden er vooraf gaand aan het debat zogenaamde minidebatten op de lagere scholen gehouden. Ook de jeugdbeleid ver kiezingen van 2006 krijgen een ver volg. Het is de bedoeling dat bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 jongeren apart op de lokale partijen kunnen stemmen voor wat betreft hun jeugdbeleid. Nog niet helemaal duidelijk is de invulling van het preventieproject van de jongerenraad. In een voor gaande versie heeft de Joth voor lichting aan jongeren gegeven over alcohol. Voor deze keer zijn onder werpen als drugsgebruik en het fenomeen loverboys als mogelijk heden genoemd. De eerstvolgende activiteit van de jongerenraad is de dag van de Zeeuwse jongerenraden op 13 de cember in het gemeentehuis in Tho len. Hierbij gaan de jongerenraden uit de verschillende gemeentes in Zeeland met elkaar in debat samen met andere jongeren uit de provin cie. Daarnaast staan nog wat ont spanningsbezigheden gepland. Anneloes Oudesluijs uit Sint-Maar tensdijk vertrekt in januari voor drie maanden naar Burkina Faso. Het 21- jarige jongerenraadslid gaat naar de hoofdstad Ouagadougou om daar vrijwilligerswerk te doen in een weeshuis. Ze is namens de Joth lid van de stichting Jongeren voor Jon geren, die geld inzamelt om een wa terput bij een school in Burkina Faso te plaatsen. Anneloes gaat zich niet bezighouden mef het project van de stichting. „Ik heb al sinds ik in groep vier van de lagere school zit, de droom om naar Afrika te gaan. Ik ga niet vanuit de Joth. Het is mijn eigen ding. Sinds de Joth bezig is met Burkina Faso had ik wel het idee van daar ga ik heen." Harmke Mulders die oorspronkelijk uit Tholen komt, regelt in Burkina Faso werkplekken voor vrijwilligers. Anneloes heeft contact met haar ge zocht voor haar tijdelijke verblijf in dat land. Na haar studie SPW is Anneloes als cliëntbegeleider aan de slag gegaan bij Lambertijnenhof in Bergen op Zoom, een woonvorm voor gehandi capten. „Ik wilde een jaar werken om te sparen voor mijn reis. Ik heb er speciaal vrij voor aangevraagd." De jongerenraad Tholen ziet in een jaar tijd haar zesde lid vertrekken. Angela Lindhout uit Sint-Maartens dijk stapt op zodra ze een kamer heeft gevonden in Breda waar ze studeert. De 20-jarige Lindhout zit in het eerste jaar van de studie soci aal-werk en volgt de richting cultu reel maatschappelijke vorming. Ze blijft aan als aspirant-lid van de Joth, totdat ze woonruimte heeft ge vonden. „Ik wil graag wat blijven doen in de jongerenraad, maar ik wil ook plaats maken voor nieuwe leden. Daarom doe ik een stapje te rug en word ik aspirant-lid." Lind hout noemt het heel erg jammer en een moeilijke keuze. Ze kwam in 2006 bij de jongerenraad na de jeugdbeleidsverkiezingen in maart. „De vader van Anneloes Oudesluijs (een ander Joth-lid) zit in de PvdA en ik ging met Anneloes mee om te kijken naar het groot Thools jeugd debat. De politieke kant van Joth leek ons allebei leuk en daarom zijn we lid geworden." Eerder gaven Femke van Hoorn en Michiel van de Velde ook al aan dat ze in verband met hun studie en werk niet lang meer zullen aanblij ven als jongerenraadslid. Voorlopig zijn ze nog actief in de raad. Joth is inmiddels op zoek naar nieuwe aan was en heeft hier onlangs een vaca ture voor geplaatst. Half december zijn de sollicitatierondes. Mogelijk zijn de vrijgekomen plaatsen snel gevuld, want de jongerenraad heeft op dit moment vijf aspirantleden. Na de ontmoeting in de Gasthuiskapel bekijkt het publiek de kunstwerken van het project 'Geloven in...?' in atelier Simonskunst. De creatie van Ingrid van de Linde hangt helemaal rechts. Expositie en gesprek waren onder deel van een Zeeuws project 'cultuur, wereldbeeld en religie' dat de stich ting Nieuw Zout opzette in het kader van het Jaar van het religieus erfgoed. Tien kunstenaars maakten, op basis van dialogen met tien Zeeuwen met uiteenlopende levensbeschouwelijke achtergronden, kunstwerken. Van de Linde, die in Goes woont, had een gesprek met Middelburger Burak. Die dialoog resulteerde in een opvallend kunstwerk: een masker van ijzerdraad achter een sluier van draden, met op de achtergrond een gedicht. Het was, net als alle werken op de expositie, gevat in een kast van 1,20 bij 1,20 meter en 20 cm diep. „Het gedicht dat ik schreef, vormt de achtergrond voor het beeld. Het mas ker is een harnas, biedt bescherming. Maar is ook transparant, net zoals Buraks geloof. Hij volgt het oude systeem, dat is strak. Ik heb daar een sluier van draden tegenover gezet, ook om uit het kader van de lijst te breken. De dwarrelende glanzende draden staan ook voor de trillingen van energie, waar ik zelf sterk in ge loof", lichtte de kunstenares toe. Ze verwerkte ook paardenhaar, voor haar een symbool van het leven. Toen hij het zag, had Burak best een tijd bij de tekst stilgestaan, zei hij. „Het kunstwerk was beter dan ik me tevoren had voorgesteld." Ruim twintig belangstellenden hoor den in de Gasthuiskapel het door Out geleide gesprek tussen het tweetal aan. Ingrid van de Linde is van huis uit gereformeerd, maar keerde zich al vroeg van de kerk af. Ze verdiepte zich later in de mythologie en maak te reizen naar het Midden-Oosten en het Verre Oosten. Sinds een jaar of acht is ze bezig met tai chi. „Vormen zijn voor mij tijdelijk, ze gaan voor bij. Ik ben op zoek naar iets dat on veranderlijk is." De kunstenares zei De expositie 'Geloven in...' doet alle Zeeuwse gemeenten aan. maar kwam heel onverwacht naar Tholen. In Kapelle bleef een besluit over de plek lang uit en daarom richtte Nico Out zijn blik op Tholen, legde hij de aanwezigen in de Gasthuiskapel uit. De gemeente slaagde er niet in om op korte termijn over een plaats te beslissen, en zo kwam Out terecht bij het atelier van Dini Simons. „De gemeente valt niets te verwijten, wet houder Velthuis wil zelfs graag dat we een keer terugkomen", wilde Out gezegd hebben. Naast de kunstwerken maakte een aantal masten met posters van ander half bij één meter onderdeel uit van het project. De vier meter hoge mas ten werden op het parkeerterrein van de Cl000 aan de Postweg geplaatst. De stormachtige wind blies er van donderdag op vrijdag vier omver, waarbij één auto lichte schade opliep. „Dat wordt geregeld", aldus Out. VYcicu ui wil auiv iiv-mc ovnauv. i' iuvu. -,izui «viv^v.u m.v»*... v^m«. p i mmmmmrnmmmmmmmmmmmmmm ,m mm mm mm mm mm mm J Liefde VOOf UlldCr L over haar spirituele overtuiging, haar kracht in zichzelf te vinden. „Ik ga erg op mijn intuïtie af. Maar ik vind ook dat wij mensen niet los staan van het geheel, we behoren hemel en aar de toe, zijn universeel." Volgens haar hoef je geen religie aan te hangen om bij je eigen kem uit te komen: het le ven is de leerschool. „Maar in een geloof vind je structuren, een hou vast", merkte een vrouw in het pu bliek op. „De islam zegt: denk met je hersenen en oordeel met je gewe ten", zei Yazici Burak. Burak is een overtuigd islamiet, die bijzonder in zijn religie is geïnteres seerd. „Voor mezelf vind ik het een verplichting om over de islam te ver- ABT: 'Ambulancedienst niet in private handen Gedeputeerde Van Heukelom praat vandaag met de college van zorg en welzijn en de portefeuillehouders volksgezondheid (onder meer wet houder Velthuis) over het wegwerken van een tekort van 1,3 miljoen eu ro bij de regionale amhulancevoorziening Zeeland (RAVZ). De gemeenten zijn aangeschreven om een oplossing te zoeken voor het probleem. Volgens de gemeente Tho len moeten alle gemeenten samen een standpunt bepalen, schrijven burgemeester en wethouder aan de fractie van ABT. ABT vroeg b. en w. of ze bereid zijn om met de Zeeuwse gemeenten in overleg te treden of een coördinerende rol te spelen om de schuld te saneren van de dienst. ABT vindt dat de schuld wegge werkt moet worden om de organisa tie in stand te houden. 'Het mag niet zo zijn dat door fouten van de vorige raad van bestuur de nieuwe opzet geen doorgang zou kunnen vinden." ABT vindt dat de politiek alles in het werk moet stellen om 'te voorkomen dat de ambulancedienst door finan ciële problemen gedwongen zou worden als private partij door te star ten'. ABT voert daar twee redenen voor aan: inzet en kwaliteit van het huidige personeel voortzetten, de dienstverlening mag niet in commer ciële handen komen. ABT vraagt b. en w. om snel actie te ondernemen. De gemeente is op 13 november op de hoogte gebracht van de financiële situatie van ambulancedienst. Daar bij wordt duidelijk dat de gemeenten, noch de provincie formeel gezien een rol hebben bij de bekostiging van de RAVZ. Dat is een zaal van de zorgverzekeraars. 'Het is aan de RAVZ zelf om binnen het door de zorgverzekeraars ter beschikking ge stelde budget een reële en gezonde bedrijfsvoering te realiseren." Vol gens b. en w. is de directie er in ge slaagd om voor 2009 een kostendek kende exploitatie op te zetten. Wel is er nog een negatief saldo van 1,3 miljoen euro dat weggewerkt moet worden. Daarover wordt overleg ge voerd met de zorgverzekeraars, pro vincie en gemeenten en is ook de ge meente Tholen om een bijdrage gevraagd. Volgens b. en w. moeten de Zeeuwse gemeenten gezamenlijk een standpunt bepalen in de kwestie. De deelnemers aan de cursus inlei ding op de streekgeschiedenis zijn enthousiast. „Verschillende hebben aangedrongen op een vervolg", zegt voorzitter Wally Blaas van heemkun dekring Stad en Lande van Tholen. De cursus bestond uit zeven lezingen over uiteenlopende onderwerpen. Zaterdagmiddag is ze afgesloten met een uitstapje naar de Grote Kerk en de Gasthuiskapel in Tholen. Henk Elenbaas gaf in De Wingerd eerst een inleiding, vervolgens leidde hij de deelnemers rond in beide kerkge bouwen. Blaas zei in een afsluitend woord dat de cursus écht een inleiding was, een eerste kennismaking. Een aanzet voor verder onderzoek of verdieping in bepaalde onder werpen. Hij zegde toe dat de mo gelijkheden voor vervolgcursus sen - door de heemkundekring of het gemeentearchief - bekeken worden. Blaas bedankte de deel nemers, en gemeentearchivaris Fred van den Kieboom voor zijn begeleiding. Voor de heemkundekring, die het initiatief nam, was de cursus een succes. Er waren 34 deelnemers, en vanaf eind januari wordt ze her haald voor wéér een dertigtal be langstellenden. •RVOLG VAN MILLENNIUM Tholen is een van de 89 gemeenten in Nederland die op zich genomen heeft om de acht millenniumdoelen van de Verenigde Naties te ondersteunen. Ze zijn gericht op het uitbannen van ex treme armoede, op het vergroten van kansen op onderwijs voor jongens en meisjes, op het verwerven van dezelf de rechten van mannen en vrouwen, op het verminderen van de kinder sterfte, op de afname van overlijden van vrouwen door zwangerschap, het stoppen van de verspreiding van aids en malaria, op het streven naar een duurzaam leefmilieu voor meer men sen en een eerlijke handel, schuldver lichting en hulp. De doelen moeten in 2015 zijn gehaald. Gemeenten kun nen lokale initiatieven ondersteunen. Er is elk jaar 25.000 euro voor gere serveerd. B. en w. hebben nu een deel van het geld verdeeld over vier pro jecten. Voor volgend jaar wordt 3500 euro ingezet voor projecten. Volgens inleider S. Maathuis van de vereniging Nederlandse gemeenten is Tholen al een eind op weg. Hij kwam vertellen hoe gemeenten het beleid vorm kunnen geven. Onder meer door geld voor bepaalde pro jecten vrij te maken. Volgens Maathuis kunnen projecten voor wa terpompen gekoppeld worden aan het verbeteren van sanitaire voorzie ningen. En kunnen Thoolse leerlin gen er een project van maken en dat koppelen aan een bezoek aan een waterbedrijf. Op die manier kunnen kinderen een vergelijking maken, zei hij. Want bewustwording is een van de doelen. Volgens Maathuis kan ie dereen er een rol in spelen. Jong en oud, raadsleden en niet raadsleden. Belangrijk is dat er burgers bij be trokken worden en dat ook de publi citeit wordt gezocht. De gemeente heeft een millenniumbord gekregen, een rood vierkant bord met een we reldbol dat nog ergens opgehangen gaat worden. Bij sommige gemeenten worden er werkgroepen ingesteld van raadsle den en burgers, anderen kiezen voor een 'ambassadeur' voor de projecten die de gemeente ondersteunt. Nuis wilde weten hoe de raad denkt over haar rol als ze zelf een werkgroep vormt. Dat zou betekenen dat ze zich zelf ook moeten controleren als het gaat over de resultaten. Maathuis keek op van deze discussie. Hij had dat nog in geen enkele andere ge meente meegemaakt, zei hij. „Daar waren de raadsleden vooral heel en thousiast." A.G. van de Sande (ABT) haalde de gemeentewet erbij die toelaat dat het raadsleden kunnen zijn. Leden van het college van burgemeester en wet houders met raadsleden in een groep zetten, noemde hij een ongelukkige combinatie. De CU heeft wel behoef te om het beleid samen met burgers te bepalen, maar wil wel helder hebben hoe dat dan moet. De CU wil dat bur gemeester en wethouder de taken gaan uitvoeren. Volgens Van de Sande moet het net zo gaan als op andere be leidsterreinen, zoals het milieubeleid: de raad geeft elk jaar aan wat er moet gebeuren, het college van burgemees ter en wethouders voeren het uit. Volgens H. Nieuwenhuis (PvdA) maakte Van de Sande het allemaal wel heel formeel. „Het moet meer uit het hart komen. Dit is een enthousiast verhaal. Het is typisch dat Tholen als enige gemeente er zo over spreekt. Moeten we eerst de moeilijkheden bekijken? Laten we aan de slag gaan." J.M. Aarnoudse (SGP) kon zich wel vinden in de woorden van Nieuwenhuis, maar zei het ook be langrijk te vinden wat de raad doet en wat b. en w. doen. Volgens M. Ligtendag (CDA) was het belangrijk dat de millenniumdoelen onder de bevolking gaan leven. Raadsleden en burgers kunnen er sa men wat van maken, zei ze. „Het moet geen politiek gedoe worden. We moeten vooral veel doen. Het liefst in een werkgroep met burgers." M.J. Klippel (RFT) pleitte voor het betrek ken van burgers bij het beleid. Hij zei voorstander te zijn van een informele werkgroep. Klippel deed de suggestie om een koppeling te maken tussen projecten voor water en voor land bouw. Van de Sande was tegen het instellen van een werkgroep, maar het via de bekende adviescommissie te laten verlopen. Als het dan nodig is kunnen organisaties of groepen burgers hun zegje komen doen. Dat is volgens hem een reële werkbare situatie. Ook P.W.J. Hoek (SGP) wild wel aan haken bij het thema water en land bouw en dat in samenspraak met de burgers. Hij kreeg steun van zijn libe rale collega G.J. Hoek. Volgens SGP- er Hoek is het de taak van burgemees ter en wethouders om contacten te leggen. Voor het beleid kan verant woording afgelegd worden via de programmarapportage. „Wij hoeven geen aparte sessies, geen zwaar opge tuigde commissie." Hoek van de VVD was het daarmee eens. Ook Ligtendag schaarde zich daar achter. L.J. van Doom (ABT) noemde het budget beperkt. Hij stelde al voor om het budget van 25 mille per jaar, te verhogen. op", zei iemand in het publiek. Dat riep reacties op als: utopie, kort door de bocht. „Neem Congo. Als iemand daar ziet hoe zijn kind wordt ver moord en zijn vrouw verkracht, hoe kan die dan zijn hart openen voor de ander?", reageerde een man. tellen. Maar ik vind het ook leuk om te doen." Dat in het Westen velen de islam niet goed begrijpen, ligt volgens Burak mede aan de islamieten zelf. Het gesprek ging over cycli in de tijd, de verschijnselen van tirannie, ter rorisme en armoede, de losgeslagen westerse maatschappij die leidt tot de pressiviteit, de machocultuur in som mige oosterse landen. Burak lichtte een aantal islamitische gebruiken en voorschriften toe. Zijn geloof propa geert vergevingsgezindheid nédat rechtvaardigheid is geschied, en staat moorden noch eerwraak toe. Out bracht het gesprek op ideologische oorlogsvoering en dictaturen. „Als we allemaal ons hart openen, los je het Moslims zijn volgens Burak voort durend bezig zichzelf, hun slechte ego, te verbeteren. „Je moet jezelf dagelijks de vraag stellen wat je voor goeds hebt gedaan." Van de Linde vond dat het niet aan mensen is om te oordelen wat goed is en wét kwaad. Beiden waren het er over eens dat een mens in zijn ontwikke ling nooit stil staat. Out merkte ten aanzien van religie op, dat ze heel sterk de erfenis is van geografisch bepaalde culturen en 'politieke spel letjes'. Volgens Burak is er een groot verschil tussen wat religie is en wat mensen er van maken. De oplossing zou volgens hem zijn om terug te ke ren naar de traditie, wat er is be doeld. „De liefde voor de ander je handelen laten bepalen", merkte ie mand uit het publiek op. Een opmerking van Burak over be snijdenis bij mannen waardoor hiv en het veroorzaken van baarmoeder halskanker voorkomen zouden wor den, leidde tot reacties in de zaal. M. van Tienen móest erop reageren: „Mijn dochter werkt als arts in Gam bia. Een islamitisch land, waar man nen besneden zijn én waar veel aids voorkomt." Volgens hem klopt de bewering van Burak niet en ze spra ken daar later samen verder over. Van Tienen poneerde verder de stel ling dat God verzonnen zou zijn door mensen: „Als wij niet bestonden, be stond er ook geen God of Allah." Out noemde die uitspraak 'erg funda menteel'. Van de Linde zei: zoals je denkt, zo is het. Voor haar is het na tuurlijke hetzelfde als het goddelijke. Burak weerlegde de uitspraak van de Tholenaar: „Als wij hem hebben verzonnen, waarom zijn we dan tóch op zoek? Het moet iets zijn in het in nerlijk."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5