Lijvig boek geschreven over ontstaan en ontwikkeling Ger. Gem. Tholen Woord en wederwoord Grote vraagtekens bij betrouwbaarheid Dia-avond over de Veluwe 06-53405194 Stemmen van lezers Tholen nog schoner!!! 'Naar rekest aan koning uit 1836 was bij archief nooit gevraagd' Misschien kan Niels v.d. Berge beter geschiedenis gaan studeren Boers Wegdekreiniging Donderdag 2 oktober 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Vier jaar is er aan gewerkt, en nu resten nog wat puntjes óp de i. Dan zit het werk van de redactiecommissie er op en ligt er een ruim 400 pagina's dik boek over de ge schiedenis van de Gereformeerde Gemeente Tholen. Maar de schrijvers Siem Baaij en Jan de Jonge hebben zich niet beperkt tot de ontwikkelingen in de periode 1906-2006. 'Wonderlijk verhoogd' beschrijft ook de pe riode vanaf de Afscheiding in 1834. „We hebben dit wil len vastleggen voor het nageslacht", zegt De Jonge. Betovergrootvaders Eenvoudig Worsteling Tegengeluid 2000 jaar verstrooid Permanente spanning Kindervoorstelling in bieb Tholen Het comité Woord en Daad Tholen organiseert op 24 ok tober een diaklankbeeldpresentatie over Veluwe door Rien Mouw. De avond wordt gehouden in de Meulvliet aan de Zoekweg te Tholen en begint om 19.30 uur. De organisatie verzoekt belangstellenden zich vooraf aan te melden. Dat kan tot 20 oktober via de website van het comité www.woordendaadtholen.nl of telefonisch: 662561. Twee jaar geleden herdacht de Ge reformeerde Gemeente het hon derdjarig bestaan. Dat was de aan leiding voor het boek. maar al gauw na het vormen van een redac tiecommissie in 2004 was duidelijk dat de publicatie nooit in het jubi leumjaar gereed kon zijn. Naast Baaij en De Jonge bestaat de groep uit de beide kerkenraadsleden Si mon Maljaars (voorzitter) en Rinus v.d. Berge, Rinus v.d. Dorpel en Hans van Voorst. Zij bereidden zich gedegen voor op hun taak. „Op de eerste vergadering kregen we ieder vijf tot tien boeken mee om ons in te lezen over de periode 1900-2000", zegt Jan de Jonge. Hij zou uiteindelijk samen met Siem Baaij - beiden zijn oud-docent - het boek gaan schrijven. In een eer dere fase was voor dat schrijfwerk én voor advies nog gesproken met oud-bibliothecaris Mastenbroek van de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten. De Jonge: „Na twee maanden waren er eigenlijk twee basisvragen die be antwoord moesten worden: welke periode gaan we beschrijven, en wie gaat die beschrijven." Aangezien de oorsprong van de "Gereformeerde Gemeenten in de Afscheiding ligt. werd dat het ver trekpunt voor het boek. De Jonge beschreef die voorgeschiedenis, tot 1906, in veertien hoofdstukken. Hij had een speciale reden om voor die periode te kiezen: „De eerste ouderlingen van de afge scheiden gemeente, W.J. Schot en Adr. Bergers, waren mijn betover grootvaders." Van Afscheiding tot Ledeboeriaanse gemeente, heet dit deel. Baaij nam de rest voor zijn rekening, de stichting en ontwik keling van de gemeente tot 2006. „Beide delen sluiten naadloos op elkaar aan. Het boek vormt een eenheid", zegt hij. Beide auteurs hadden wekelijks intensief con tact. De uren die ze in het boek hebben gestoken, zijn niet te tel len. Omdat het materiaal in het archief van de kerk niet toereikend was, is naar andere bronnen gezocht. In kerkelijke bladen zijn oproepen ge plaatst. literatuur is geraadpleegd en archieven doorzocht. De Jonge is, samen met Van den Dorpel, der tien keer naar het gemeentearchief geweest. „Belangrijke onderzoe kers die over de Afscheiding en la tere ontwikkeling schreven, hebben zich vrijwel uitsluitend op kerkelij ke bronnen gericht. Wij hebben verder gekeken. Uit het archief van burgemeester en wethouders van Tholen diepte archivaris Zuurdeeg een rekest uit 1836 aan koning Wil lem I op. Daar was nog nooit door iemand naar gevraagd." Van den Dorpel kon, dankzij zijn hobby ge nealogie, verbanden leggen tussen de eerste gezinnen die zich los maakten van de hervormde kerk. Uit particuliere bron kwam onder meer een kasboekje uit 1900 voor de dag. Dat was bij iemand in Poortvliet. En in Bruinisse werd de huurovereenkomst opgediept van twee pandjes in de Kruittoren, waarin de gemeente kerkte. „Die zijn door twee vrouwen gekocht, via een gemachtigde omdat ze zelf niet handelingsbevoegd waren. En zij verhuurden ze aan hun verloof den om er diensten te houden". vertelt Rinus v.d. Berge. Hij deed, onder meer in het kadaster, onder zoek naar de panden waarin de ge meente heeft gekerkt en naar de be woners daarvan. „Het is begonnen in een huurpandje in de Kerkstraat, waar nu de Gasthuiskapel staat. Een kamertje in een huis waarin drie gezinnen woonden", weel Baaij. De grondleggers van de Gerefor meerde Gemeente in Tholen zijn Jacob v.d. Velde, uit Poortvliet, en Leen Schot. Daarnaast waren Kees Schot en Marien Baaij mannen van het eerste uur. „Zo eenvoudig als begin twintigste eeuw het leven was, zo eenvoudig was de organ i- De redactiecommissie was vier jaar lang intensief bezig met de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeente Tholen. Achter de auteurs Siem Baaij (rechts) en Jan de Jonge staan v.l.n.r. Rinus v.d. Berge, Hans van Voorst, Rinus v.d. Dorpel en Simon Maljaars. Aan de wand van de consistoriekamer hangen de portretten van de predikanten die de gemeente hebben gediend. satie van de gemeente. En de ver slaglegging was navenant. Meer georganiseerd werd het pas toen in de jaren veertig de heer Geluk in de kerkenraad kwam", aldus Baaij. Kerkenraadsleden hebben voor de auteurs de kerkenraadsnotulen in tegraal doorgenomen en bijzonder heden genoteerd. „Soms moesten we naar hen terug voor nadere ge gevens." De Jonge kon voor de pe riode 1836-1851 niet terugvallen op kerkelijke notulen. „Ik moest veel reconstrueren. Had ik over een bepaalde zaak geen zekerheid, dan blijkt dat in het boek uit het woord gebruik." Maandelijks besprak de commissie de gereedgekomen tekstgedeelten. De schrijvers hebben dat als pret tig ervaren. De commissie kon, dankzij de verslaglegging van Van Voorst, steeds snel in de stukken terugkijken: zo werden geen zaken dubbel gedaan. Het boek ver schijnt onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. „Was men het met bepaalde formuleringen niet eens, dan kon daarover in alle openheid gesproken worden", zegt De Jonge. „Vaak kwam er nieuw werk uit. Of iets moest opnieuw bekeken worden", aldus Baaij. Aan de orde kwam bijvoorbeeld of de trek van Zeeuwen als landver huizers naar Michigan in 1847 ver meld moest worden. Daar bleken geen Tholenaren bij te zijn. Een ander onderwerp was, dat rond 1856 Bergen op Zoom onderdeel was van de afgescheiden gemeente in Tholen. Veel tijd besteedde de commissie aan de vraag wanneer de gemeente precies is ontstaan. Op 8 juni 1906 zijn de ambten ingesteld, maar pas in 1907 - het jaar dat de Gerefor meerde Gemeente als landelijk kerkverband werd gesticht - is ze bij de overheid als zodanig aange meld. „Daar komt nog bij dat in 1977 het 75-jarig bestaan is ge vierd", zegt Van den Berge. Uitein delijk is voor 1906 gekozen. De Jonge en Van den Dorpel inter viewden ook nog een aantal, voor namelijk oudere, gemeenteleden. Daaruit kwam bijvoorbeeld een beeld over het gemeenteleven van vroeger naar voren. De hele breedte en diepte van de gemeente wordt in het boek be licht. Het uitgebreide kerkelijk ver enigingsleven krijgt veel aandacht. En aan de bouw van de Rehoboth- kerk zijn ruim twee hoofdstukken gewijd. Ook zijn overzichten opge nomen van élle op predikanten uit gebrachte beroepen, en van alle ambtsdragers. Om lijn zien te krij gen in de massa verzamelde feiten, en daar een leesbaar geheel van te maken, is wat de auteurs bezig hield. „De indeling in hoofdstuk ken was een worsteling", aldus De Jonge. „Je zoekt naar perfectie." In het boek zijn 240 illustraties op genomen. Daaronder een behoorlijk aantal oude documenten. Een - door Daan Schot - handgeschreven preek van de eerste predikant ds. Makkenze staat, in de originele spelling, in het boek. De historische feiten zijn door Van den Berge nog een keer op juistheid gecontroleerd, terwijl Maljaars de grammatica en stijl bekeek. Ook Mastenbroek en neerlandicus drs. Van Maanen na men het manuscript kritisch door. De titel 'Wonderlijk verhoogd' is door De Jonge ingebracht. „Ze komt uit een brief die oefenaar Schothorst in 1910 schreef aan ouderling Van de Velde." De woorden zitten vol sym boliek. In de 19de eeuw kwam de le deboeriaanse gemeente nooit uit bo ven de vorm van een gezelschap. „Maar rond 1900 begint de zon op te komen. Uit de zwarte periode wordt het daarna steeds helderder. De com missie heeft getracht dit op de om slag van het boek in beeld te bren gen. Van 15 tot 20 leden is de gemeente mogen uitgroeien naar ruim 1100 nu", schetst Baaij. „Het is toch de trouw van God dat de ge meente tot op heden bestaat. Dat hebben we met dit boek willen aan geven. En door het te schrijven laat je de daden des Heeren uitkomen", aldus voorzitter Maljaars. De bedoeling is dat 'Wonderlijk verhoogd' in december verschijnt. Het was niet mijn bedoeling om in alle 'felheid de staat Israël te verde- digen'.(hoewel) maar vooral de ge schiedenis te laten spreken. In de Winkler Prins wordt duidelijk om schreven hoe het Israël en de Joden vergaan is, en dat mag niet uit het oog verloren, uitgewist of vervalst worden. - In het commentaar van Niels v.d. Berge wordt 25 september vooral gereageerd bezijden de genoemde geschiedkundige feiten, zoals dat in 4e politiek usance is. Discussiepun ten ontwijken, is een bekend feno meen om het uiteindelijke punt waar het om gaat, te laten vervagen of te omzeilen. - In het commentaar van Niels v.d. Berge wordt pas uitgegaan van be woning door de Arabieren (Palestij- nen waren er toen nog niet) na de verovering van het land door de mos- - limwereld. Maar de Joden hebben er na Abraham (ca. 2500 jaar v Chr.) gewoond en zijn voor het eerst vero verd en verbannen door Assyrië(722 voor Christus). Na diverse veroverin gen door Babylonië (586 v.Chr.), Mameluken, Osmanen.Turken.Ro- jneinen.Engelsen en ten laatste door moslims (na 625 na Chr.) werden de Joden over de hele wereld verstrooid, vervolgd en vermoord. Ze mochten niet meer terugkeren naar hun eigen land. (zij bleven vluchtelingen de eeuwen door) De zinsnede in het commentaar: 'het is inhumaan om mensen zestig jaar lang in een kamp te zetten zon der fatsoenlijke voorzieningen', is de uiteindelijke schuld van de Ara bische wereld, die dit zelf heeft op gezet en in stand houdt! Als we dat vergelijken met de ruim 2000 jaar die de Joden hebben door gemaakt in den vreemde, ook zon der enige bemoeienis van de wereld, verstrooid en verguisd, is dat niet inhumaan? Wat waren toen de basa le rechten van de Joden? Die wer den met voeten getreden. Waarom wil de wereld deze ge schiedenis toch altijd maar weer ontkennen? - Dan de uitspraak over de hond en Palestijnen. In het commentaar wordt dit afgezwakt naar drinkwa ter. dit heeft echter geen enkele le zer zo opgevat. Het was gewoon Nederlands en dus was het duidelij ke taal wat werd gezegd en geschre ven en m.i. precies zoals in de Ara bische wereld wordt geproclameerd. - 'Wie echter de kaart van Palestina door de tijd heen bekijkt, zal tot de zelfde conclusie komen, dat de Jo den kolonisten zijn', vindt Niels v.d. Berge. Op de scholen in de Arabi sche wereld wordt aardrijkskunde gegeven over het Midden-Oosten, zonder dat daarop de staat Israël voorkomt. De staat wordt door hen niet erkend. Er komt pas vrede als Israël van de kaart is geveegd.(Iran) Welke conclusie moet men daaraan verbinden? Om een duidelijk inzicht te krijgen in het conflict, zou het dienstig zijn om het boek van Dr. Hans Jansen te lezen met de titel ,Van Jodenhaat naar zelfmoordterrorisme.'Een ge documenteerd werk vanuit de Ara bische wereld bezien. - Israëliërs mogen in hun eigen land, toegewezen door de VN, geen huizen (nederzettingen) bouwen. Was het dan naar internationaal recht mogelijk om andermans stad en land en heiligdommen te ver woesten en er in het veroverde land allerlei bouwsels op te trekken? Moshe Dayan was na het heroveren van Jeruzalem zo tolerant, dat hij de moskeeën niet heeft verwoest! - In het commentaar komt nu wel naar voren dat ook een aantal zaken wel erkend worden, na mijn reactie, bijvoorbeeld: Palestijnse aanslagen zijn verschrikkelijk tegenover de Jo den. Controles zijn niet zonder re den verscherpt (tegen zelfmoorde naars). Checkpoints zijn noodzakelijk, al veroorzaken die vertraging. (Kunnen soldaten aan hun neus zien of het werkelijk on schuldige mensen zijn of zelfmoor denaars? Want die houden zich ook 'onschuldig'. De Harnas en Fatah-praktijken zijn niet goed te praten. Moeten de Is raëliërs dan beleefd vragen om een dialoog, als de raketten hen om de oren vliegen? Trouwens dialogen zijn al vele malen afgewezen door de Arabieren. 'Geweld is fout en moet met alle macht voorkomen worden', aldus de commentator. Dus ook de raket beschietingen en zelfmoordacties en haatcampagnes! - Een dialoog met de partijen lijkt mij een utopie, zeker als we het ma nifest van de PA lezen, want ook daarin wordt 'gestreden' tot alle jo den uit het land verjaagd en vernie tigd zijn. Zelfs besprekingen met de regering van Israël veroorzaakt soms een moordpartij. - De enkele mensen die dhr. Van den Berge gesproken heeft, zijn niet te vergelijken met de totale Arabische gemeenschap, want sommige Ara bieren wensten liever onder bestuur van Israël te vallen dan onder Ha rnas e.c., maar durven dit niet eens openlijk uit te spreken. Over vrij heid en humaan gesproken. Dat uit het eerste verslag duidelijk de Palestijnse zijde is gekozen, is buiten kijf. Maar dat is toegestaan, alleen er moet dan ook een tegenge luid worden gehoord, zodat hoorder en/of lezer beide zaken kan overwe gen en pas dan een mening mag vormen. Het gaat toch niet aan om altijd één zijdige berichtgeving te moeten aanhoren, die maar een gedeelte van de feiten weergeeft of waarbij ver keerde accenten werden gelegd? Nogmaals het gaat niet om vóór- of tegenstander van enige partij, maar het gaat mij om een totaal gebeuren in de geschiedenis van Israël, altijd gewoond hebbend in het Midden- Oosten. Die geschiedenis van 2000 jaar is door de commentator volle dig genegeerd. Joden zijn geduren de meer dan 2000 jaar vluchteling en verstrooid over de gehele aarde. Dus wie is nu het kind van de reke ning? Wie wordt er nog altijd mis kend? Wie is er nu inhumaan behan deld? Deze vragen doen terzake en niet allerlei bevindingen van de laat ste jaren, bij enkele Arabieren. Mijn vorige opschrift was: ,Wie de hele geschiedenis niet kent, heeft makkelijk praten', en daar blijf ik bij. De geschiedenis begint niet pas 630 na Chr., zoals de pers en wereld vaak doet voorkomen, maar vele eeuwen eerder. En dat wordt onder de tafel geschoven. Daarom krijgt de wereld ook een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld over het Mid den-Oosten conflict. C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk. Niels van den Berge bij een deel van de scheidingsmuur, waarmee Israël aanslagen van Palestijnse zelfmoordterroristen wil tegengaan. Een laatste reactie op het schrijven van dhr. Van den Berge in de E.B. van 25 september, waarbij ik enkele kanttekeningen bij zijn verhaal wil plaatsen. Hij voelt zich gegriefd door mijn opmerking over antisemi tisme. Op mijn beurt voel ik mij ge griefd over de aanhef van zijn artikel in de E.B van 4 september. Uitleg werd verder niet gegeven, die komt wat laat. roept bovendien vraagte kens op. Ook de redactie van de E.B. is hiermee over de schreef gegaan. JJhr. Van den Berge is naar ik aan neem geen rechtstreekse getuige ge weest van de incidenten waarover hij spreekt en waarvan kinderen slachtoffer zijn geworden Aan het optreden van Israëlische soldaten in zogenaamde vluchtelingenkampen moeten incidenten vooraf zijn ge gaan; zonder reden vallen soldaten deze kampen niet aan, nog afgezien van de beschuldiging dat er moed willig kinderen zouden zijn neerge schoten. Ik neem dan ook aan dat dhr Van den Berge niet bij de ge vechten aanwezig is geweest. De bronnen waaruit hij zijn informatie heeft verkregen, zijn voor mij reden om grote vraagtekens te plaatsen bij de betrouwbaarheid ervan. Ik heb in mijn eerste artikel van 18 september uitvoerig uiteengezet waarom Israël niet verantwoordelijk is voor de Palestijnse vluchtelingen. Dhr. Van den. Berge heeft het kenne lijk over het hoofd gezien en spreekt weer over het verdrijven van de Pa lestijnse bevolking uit de oorlogsge bieden 60 jaar geleden. Jammer, hiermee wordt de werkelijkheid ge weld aangedaan en de situatie aan gewend om Israël in diskrediet te brengen. Betreurenswaardig genoeg lukt dat vrij goed bij de oppervlakki ge - en meestal onwetende - lezer. Dhr. Van den Berge heeft het over internationale akkoorden. Wie de geschiedenis een beetje kent. weet dat alle concessies die Israël in het verre en nabije verleden heeft ge daan bij de tegenpartij nooit ver ge noeg gingen. Doorgaan en uitbreiding van het ne- derzettingenbeleid? Dat er ook ne derzettingen zijn opgeheven, ver meldt dhr. Van den Berge gemaks halve maar niet. Overigens beklaag ik de zogenaamde 'kolonisten' die wonen in 'vijandige' gebieden. Hun voorgangers zijn de werkers van het eerste uur en mede door hen kwam het land tot grote bloei. Wat is er met de vele miljoenen gebeurd, die in de Palestijnse gebieden zijn gestoken? Niemand schijnt het te weten. Ik blijf erbij dat de muur noodzake lijk is. Het moet ook voor Joden geen pretje zijn om je land op zo'n wijze te moeten beschermen tegen zelfmoordacties. Misschien moet dhr. Van den Berge ook eens gaan logeren (helpen) in Sederot (Israël) waar de Kassamraketten vallen en de mensen dagelijks in schuilkelders hun toevlucht moeten zoeken. Een groep van 22 jonge mensen uit Se derot vertoefde een week in gastge zinnen in Nederland. Het was voor hen een verademing om even uit de permanente spanning van het aller daagse leven weg te zijn. Hoewel dhr. Van den Berge geweld afwijst, is zijn artikel juist op dit punt wat eenzijdig, zeker waar het het optreden in de kampen betreft. Mede daarom heb ik geschreven over stemmingmakerij. Een politieke oplossing heer Van den Berge? Zolang Hamas in de Gazastrook en de Hezbollah in Li banon hun positie uitbuiten met be hulp van buurlanden en Iran en waartegen president Abbas en zijn partij niet zijn opgewassen, lijkt mij een vreedzame oplossing van het conflict nog erg ver weg, zo niet on mogelijk! Nel Slager-den Engelsman, Oud-Vossemeer BibliOosterschelde houdt in het kader van de kinderboekenweek de voorstelling Tim en de boot naar Timboektoe. De voorstelling is voor peuters en kleuters van twee tot vijf jaar en gaat over Tim, een jongen die in zijn badkuip naar Timboektoe vaart. Hij weet alleen niet waar dat ligt. Het stuk vindt op 9 oktober om 16 uur plaats in de bibliotheek aan de Abraham Beeckmanlaan in Tholen. Kaarten zijn ter plekke verkrijgbaar of Tijdens deze avond maakt Veluwe- kenner Ricn Mouw samen met be zoekers een tocht over de Veluwe door middel van twee overvloei- projectorcn. prachtige achtergrond muziek en natuurgeluiden. Hierbij is aandacht voor de natuur, jaarge tijden, zandverstuiving, dieren, landschappen, bronst van de edel herten en het leven van de Oud-Ve- luwenaren. Na het diaklankbeeld is er ruime ge legenheid tot het stellen van vragen, vooraf te reserveren (aan de balie of telefonisch) bij de bibliotheken in Tholen. Sint-Maartensdijk, Sinl-Annaland, Sint-Philipsland en Tholen. die door Rien Mouw worden beant woord. Verder zijn er op deze avond diverse stands aanwezig, zoals een boekentafel over de Veluwe, een verkooptafel met diverse geschenk artikelen en kaarten, een info-tafel van Woord Daad en ook kan op deze avond de jubileum cd (35 jaar W&D) worden gekocht of besteld. De netto opbrengst van deze avond is bestemd voor een project van Woord en Daad: Gezondheidszorg Bangladesh. Het bedrag wordt ver driedubbeld door het ICCO. Voor meer informatie over deze avond kan contact worden opgeno men met de secretaris van het co mité, de heer J.J. Westdorp. tel. 692657. Wie de opvattingen van Niels van den Berge uit Tholen over het Pa lestijnse vluchtelingenvraagstuk wil begrijpen (zie de Eendrachtbo- de van de afgelopen twee weken) dient de achtergrond van deze stu dent te kennen. Niels (24) studeert bos- en natuur beheer in Wageningen. Hij is ac tievoerder en bedrijft in Wagenin gen politiek voor Groen Links. Uit zijn website, www.nielsvanden- berge.nl blijkt dat hij overal ver stand van heeft en kritisch in het leven staat. Hij weet alles over dieren in gevangenschap (dieren tuinen), hij weet precies wat er mis is met het opwekken van ener gie in de wereld en hij maakte ook een alternatieve troonrede. De stichting waarvoor hij enkele we ken in een vluchtelingenkamp in Palestina doorbracht, is een instel ling die uitgaat van het humanisti sche gedachtegoed. Logisch dat onze Niels niet veel moet hebben van meningen die zijn gebaseerd op religieuze ach tergronden en nog minder van de in zijn woonplaats geldende prote stantse normen en waarden. Evenals zijn dorpsgenoten is Niels tegen geweld. Alleen vindt Niels dat geweld nooit iets oplost. Dat hoort bij Groen Links en bij het humanisme. Maar het blijft be krompen. Zonder geweld was Hit- Ier niet verdreven. Zonder geweld zat Saddam Hoessein nog op zijn plek. Zonder geweld (Alabama) was er op nog grotere schaal sla vernij dan nu nog steeds het geval is. Niels bekijkt een vluchtelingen kamp met politieke- en humanisti sche oogkleppen. Hij ziet slechts doodgeschoten kindertjes in De- heisa. Hij ziet niet de joden in So- bibor, Auschwitz. Treblinka, Maj- danek. Belzec en Chelmno en vergeet in zijn opvattingen de ho locaust te betrekken. Dat doen rechtsorthodoxe joden wel. Daar om willen die onder geen beding vredesonderhandelingen met Pale stina. Niels vergeet ook dat in het Mid den-Oosten in de Heilige Oorlog kinderen en vrouwen worden in gezet met explosieven om hun lijf jes en onder hun burka. En dat de meeste Arabische landen slechts één zegen kennen: de vernietiging van de staat Israel. Het geweld ge durende de zesdaagse oorlog (1967) voorkwam dat. En muren bouwen? Waar was Groen Links bij de bouw van de Berlijnse muur? Waar is Groen Links bij het hek om Mexico? Welke les trekt Niels uit de Jap penkampen. Welke uit het asiel zoekerscentrum op Schiphol? Misschien kan Niels beter ge schiedenis gaan studeren. Gelukkig zijn er nog zulke naïeve mensen als Niels. Jammer alleen dat hun pedanterie zoveel ruimte in de krant krijgt. Gerard van den Heuvel, Sint-Annaland. Boers Riooltechniek start ook een andere taak van dienstver lening. Naast het rioolreinigingswerk is Boers begonnen met WEGDEKREINIGING. Op het grote rioolreinigings combi voertuig is een speciale sproeibalk ontworpen. Deze balk, die dicht bij het wegdek is gemonteerd, levert een spuitstraal over de totale breedte van het wegdek. Let wel, op het wegdek wordt nog een waterdruk van 125 /140 Bar gegeven. De spuitbalk is zo geconstrueerd en geeft dermate veel water dat de los gespoten klei oprolt voor de spuitstraal en schuin van het wegdek wordt afgedreven de berm in. De speciaal ontworpen spuitbalk is op te delen in drie verschil lende spoorbreedtes en heeft een werkbreedte van 2,60 meter. Naast deze nieuwe ontwikkelingen is er binnen de onderneming onlangs een nieuwe bus besteld. Deze bus is ingericht voor riool reinigingswerk, camerainspectie e.d. Door dagelijks onderweg te zijn om rioolreinigings werk in geheel zuidwest Nederland uit te voeren kan het bedrijf snel inzetbaar zijn in een deel van Brabant en Zuidwest Nederland. Daarom is dit voertuig uitgerust met een oliebestrijdingsunit. Dit voertuig zal medio november geleverd worden, maar helaas pas nadat alle apparatuur is ingebouwd eind januari 2009 operationeel zijn. Naast de bestaande relaties van aannemers in de infra die lande lijk werkzaam zijn, en zowel Brabant als Zeeland als werkgebied hebben, zal ook getracht worden om wegbeheerders onze dien sten aan te bieden. Regen in de oost is funest Slik op de weg is pech, maakt het weer best. Wegdekreiniging voor Overheid, Wegbeheerders en Akkerbouwers Advertentie I.M V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5