Lijvig boek geschreven over ontstaan
en ontwikkeling Ger. Gem. Tholen
Woord en wederwoord
Grote vraagtekens bij betrouwbaarheid
Dia-avond over de Veluwe
06-53405194
Stemmen
van lezers
Tholen nog schoner!!!
'Naar rekest aan koning uit 1836 was bij archief nooit gevraagd'
Misschien kan Niels v.d. Berge
beter geschiedenis gaan studeren
Boers Wegdekreiniging
Donderdag 2 oktober 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Vier jaar is er aan gewerkt, en nu resten nog wat puntjes
óp de i. Dan zit het werk van de redactiecommissie er op
en ligt er een ruim 400 pagina's dik boek over de ge
schiedenis van de Gereformeerde Gemeente Tholen.
Maar de schrijvers Siem Baaij en Jan de Jonge hebben
zich niet beperkt tot de ontwikkelingen in de periode
1906-2006. 'Wonderlijk verhoogd' beschrijft ook de pe
riode vanaf de Afscheiding in 1834. „We hebben dit wil
len vastleggen voor het nageslacht", zegt De Jonge.
Betovergrootvaders
Eenvoudig
Worsteling
Tegengeluid
2000 jaar verstrooid
Permanente spanning
Kindervoorstelling
in bieb Tholen
Het comité Woord en Daad Tholen organiseert op 24 ok
tober een diaklankbeeldpresentatie over Veluwe door
Rien Mouw. De avond wordt gehouden in de Meulvliet
aan de Zoekweg te Tholen en begint om 19.30 uur. De
organisatie verzoekt belangstellenden zich vooraf aan te
melden. Dat kan tot 20 oktober via de website van het
comité www.woordendaadtholen.nl of telefonisch:
662561.
Twee jaar geleden herdacht de Ge
reformeerde Gemeente het hon
derdjarig bestaan. Dat was de aan
leiding voor het boek. maar al
gauw na het vormen van een redac
tiecommissie in 2004 was duidelijk
dat de publicatie nooit in het jubi
leumjaar gereed kon zijn. Naast
Baaij en De Jonge bestaat de groep
uit de beide kerkenraadsleden Si
mon Maljaars (voorzitter) en Rinus
v.d. Berge, Rinus v.d. Dorpel en
Hans van Voorst. Zij bereidden
zich gedegen voor op hun taak.
„Op de eerste vergadering kregen
we ieder vijf tot tien boeken mee
om ons in te lezen over de periode
1900-2000", zegt Jan de Jonge. Hij
zou uiteindelijk samen met Siem
Baaij - beiden zijn oud-docent -
het boek gaan schrijven. In een eer
dere fase was voor dat schrijfwerk
én voor advies nog gesproken met
oud-bibliothecaris Mastenbroek
van de theologische school van de
Gereformeerde Gemeenten. De
Jonge: „Na twee maanden waren er
eigenlijk twee basisvragen die be
antwoord moesten worden: welke
periode gaan we beschrijven, en
wie gaat die beschrijven."
Aangezien de oorsprong van de
"Gereformeerde Gemeenten in de
Afscheiding ligt. werd dat het ver
trekpunt voor het boek. De Jonge
beschreef die voorgeschiedenis, tot
1906, in veertien hoofdstukken.
Hij had een speciale reden om
voor die periode te kiezen: „De
eerste ouderlingen van de afge
scheiden gemeente, W.J. Schot en
Adr. Bergers, waren mijn betover
grootvaders." Van Afscheiding tot
Ledeboeriaanse gemeente, heet dit
deel. Baaij nam de rest voor zijn
rekening, de stichting en ontwik
keling van de gemeente tot 2006.
„Beide delen sluiten naadloos op
elkaar aan. Het boek vormt een
eenheid", zegt hij. Beide auteurs
hadden wekelijks intensief con
tact. De uren die ze in het boek
hebben gestoken, zijn niet te tel
len.
Omdat het materiaal in het archief
van de kerk niet toereikend was, is
naar andere bronnen gezocht. In
kerkelijke bladen zijn oproepen ge
plaatst. literatuur is geraadpleegd
en archieven doorzocht. De Jonge
is, samen met Van den Dorpel, der
tien keer naar het gemeentearchief
geweest. „Belangrijke onderzoe
kers die over de Afscheiding en la
tere ontwikkeling schreven, hebben
zich vrijwel uitsluitend op kerkelij
ke bronnen gericht. Wij hebben
verder gekeken. Uit het archief van
burgemeester en wethouders van
Tholen diepte archivaris Zuurdeeg
een rekest uit 1836 aan koning Wil
lem I op. Daar was nog nooit door
iemand naar gevraagd." Van den
Dorpel kon, dankzij zijn hobby ge
nealogie, verbanden leggen tussen
de eerste gezinnen die zich los
maakten van de hervormde kerk.
Uit particuliere bron kwam onder
meer een kasboekje uit 1900 voor
de dag. Dat was bij iemand in
Poortvliet. En in Bruinisse werd de
huurovereenkomst opgediept van
twee pandjes in de Kruittoren,
waarin de gemeente kerkte. „Die
zijn door twee vrouwen gekocht,
via een gemachtigde omdat ze zelf
niet handelingsbevoegd waren. En
zij verhuurden ze aan hun verloof
den om er diensten te houden".
vertelt Rinus v.d. Berge. Hij deed,
onder meer in het kadaster, onder
zoek naar de panden waarin de ge
meente heeft gekerkt en naar de be
woners daarvan. „Het is begonnen
in een huurpandje in de Kerkstraat,
waar nu de Gasthuiskapel staat.
Een kamertje in een huis waarin
drie gezinnen woonden", weel
Baaij.
De grondleggers van de Gerefor
meerde Gemeente in Tholen zijn
Jacob v.d. Velde, uit Poortvliet, en
Leen Schot. Daarnaast waren Kees
Schot en Marien Baaij mannen van
het eerste uur. „Zo eenvoudig als
begin twintigste eeuw het leven
was, zo eenvoudig was de organ i-
De redactiecommissie was vier jaar lang intensief bezig met de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeente Tholen. Achter de auteurs
Siem Baaij (rechts) en Jan de Jonge staan v.l.n.r. Rinus v.d. Berge, Hans van Voorst, Rinus v.d. Dorpel en Simon Maljaars. Aan de wand van
de consistoriekamer hangen de portretten van de predikanten die de gemeente hebben gediend.
satie van de gemeente. En de ver
slaglegging was navenant. Meer
georganiseerd werd het pas toen in
de jaren veertig de heer Geluk in de
kerkenraad kwam", aldus Baaij.
Kerkenraadsleden hebben voor de
auteurs de kerkenraadsnotulen in
tegraal doorgenomen en bijzonder
heden genoteerd. „Soms moesten
we naar hen terug voor nadere ge
gevens." De Jonge kon voor de pe
riode 1836-1851 niet terugvallen
op kerkelijke notulen. „Ik moest
veel reconstrueren. Had ik over een
bepaalde zaak geen zekerheid, dan
blijkt dat in het boek uit het woord
gebruik."
Maandelijks besprak de commissie
de gereedgekomen tekstgedeelten.
De schrijvers hebben dat als pret
tig ervaren. De commissie kon,
dankzij de verslaglegging van Van
Voorst, steeds snel in de stukken
terugkijken: zo werden geen zaken
dubbel gedaan. Het boek ver
schijnt onder verantwoordelijkheid
van de kerkenraad. „Was men het
met bepaalde formuleringen niet
eens, dan kon daarover in alle
openheid gesproken worden", zegt
De Jonge. „Vaak kwam er nieuw
werk uit. Of iets moest opnieuw
bekeken worden", aldus Baaij.
Aan de orde kwam bijvoorbeeld of
de trek van Zeeuwen als landver
huizers naar Michigan in 1847 ver
meld moest worden. Daar bleken
geen Tholenaren bij te zijn. Een
ander onderwerp was, dat rond
1856 Bergen op Zoom onderdeel
was van de afgescheiden gemeente
in Tholen.
Veel tijd besteedde de commissie
aan de vraag wanneer de gemeente
precies is ontstaan. Op 8 juni 1906
zijn de ambten ingesteld, maar pas
in 1907 - het jaar dat de Gerefor
meerde Gemeente als landelijk
kerkverband werd gesticht - is ze
bij de overheid als zodanig aange
meld. „Daar komt nog bij dat in
1977 het 75-jarig bestaan is ge
vierd", zegt Van den Berge. Uitein
delijk is voor 1906 gekozen. De
Jonge en Van den Dorpel inter
viewden ook nog een aantal, voor
namelijk oudere, gemeenteleden.
Daaruit kwam bijvoorbeeld een
beeld over het gemeenteleven van
vroeger naar voren.
De hele breedte en diepte van de
gemeente wordt in het boek be
licht. Het uitgebreide kerkelijk ver
enigingsleven krijgt veel aandacht.
En aan de bouw van de Rehoboth-
kerk zijn ruim twee hoofdstukken
gewijd. Ook zijn overzichten opge
nomen van élle op predikanten uit
gebrachte beroepen, en van alle
ambtsdragers. Om lijn zien te krij
gen in de massa verzamelde feiten,
en daar een leesbaar geheel van te
maken, is wat de auteurs bezig
hield. „De indeling in hoofdstuk
ken was een worsteling", aldus De
Jonge. „Je zoekt naar perfectie."
In het boek zijn 240 illustraties op
genomen. Daaronder een behoorlijk
aantal oude documenten. Een -
door Daan Schot - handgeschreven
preek van de eerste predikant ds.
Makkenze staat, in de originele
spelling, in het boek. De historische
feiten zijn door Van den Berge nog
een keer op juistheid gecontroleerd,
terwijl Maljaars de grammatica en
stijl bekeek. Ook Mastenbroek en
neerlandicus drs. Van Maanen na
men het manuscript kritisch door.
De titel 'Wonderlijk verhoogd' is
door De Jonge ingebracht. „Ze komt
uit een brief die oefenaar Schothorst
in 1910 schreef aan ouderling Van de
Velde." De woorden zitten vol sym
boliek. In de 19de eeuw kwam de le
deboeriaanse gemeente nooit uit bo
ven de vorm van een gezelschap.
„Maar rond 1900 begint de zon op te
komen. Uit de zwarte periode wordt
het daarna steeds helderder. De com
missie heeft getracht dit op de om
slag van het boek in beeld te bren
gen. Van 15 tot 20 leden is de
gemeente mogen uitgroeien naar
ruim 1100 nu", schetst Baaij. „Het is
toch de trouw van God dat de ge
meente tot op heden bestaat. Dat
hebben we met dit boek willen aan
geven. En door het te schrijven laat
je de daden des Heeren uitkomen",
aldus voorzitter Maljaars.
De bedoeling is dat 'Wonderlijk
verhoogd' in december verschijnt.
Het was niet mijn bedoeling om in
alle 'felheid de staat Israël te verde-
digen'.(hoewel) maar vooral de ge
schiedenis te laten spreken. In de
Winkler Prins wordt duidelijk om
schreven hoe het Israël en de Joden
vergaan is, en dat mag niet uit het
oog verloren, uitgewist of vervalst
worden.
- In het commentaar van Niels v.d.
Berge wordt 25 september vooral
gereageerd bezijden de genoemde
geschiedkundige feiten, zoals dat in
4e politiek usance is. Discussiepun
ten ontwijken, is een bekend feno
meen om het uiteindelijke punt
waar het om gaat, te laten vervagen
of te omzeilen.
- In het commentaar van Niels v.d.
Berge wordt pas uitgegaan van be
woning door de Arabieren (Palestij-
nen waren er toen nog niet) na de
verovering van het land door de mos-
- limwereld. Maar de Joden hebben er
na Abraham (ca. 2500 jaar v Chr.)
gewoond en zijn voor het eerst vero
verd en verbannen door Assyrië(722
voor Christus). Na diverse veroverin
gen door Babylonië (586 v.Chr.),
Mameluken, Osmanen.Turken.Ro-
jneinen.Engelsen en ten laatste door
moslims (na 625 na Chr.) werden de
Joden over de hele wereld verstrooid,
vervolgd en vermoord. Ze mochten
niet meer terugkeren naar hun eigen
land. (zij bleven vluchtelingen de
eeuwen door) De zinsnede in het
commentaar:
'het is inhumaan om mensen zestig
jaar lang in een kamp te zetten zon
der fatsoenlijke voorzieningen', is
de uiteindelijke schuld van de Ara
bische wereld, die dit zelf heeft op
gezet en in stand houdt!
Als we dat vergelijken met de ruim
2000 jaar die de Joden hebben door
gemaakt in den vreemde, ook zon
der enige bemoeienis van de wereld,
verstrooid en verguisd, is dat niet
inhumaan? Wat waren toen de basa
le rechten van de Joden? Die wer
den met voeten getreden.
Waarom wil de wereld deze ge
schiedenis toch altijd maar weer
ontkennen?
- Dan de uitspraak over de hond en
Palestijnen. In het commentaar
wordt dit afgezwakt naar drinkwa
ter. dit heeft echter geen enkele le
zer zo opgevat. Het was gewoon
Nederlands en dus was het duidelij
ke taal wat werd gezegd en geschre
ven en m.i. precies zoals in de Ara
bische wereld wordt geproclameerd.
- 'Wie echter de kaart van Palestina
door de tijd heen bekijkt, zal tot de
zelfde conclusie komen, dat de Jo
den kolonisten zijn', vindt Niels v.d.
Berge. Op de scholen in de Arabi
sche wereld wordt aardrijkskunde
gegeven over het Midden-Oosten,
zonder dat daarop de staat Israël
voorkomt. De staat wordt door hen
niet erkend. Er komt pas vrede als
Israël van de kaart is geveegd.(Iran)
Welke conclusie moet men daaraan
verbinden?
Om een duidelijk inzicht te krijgen
in het conflict, zou het dienstig zijn
om het boek van Dr. Hans Jansen te
lezen met de titel ,Van Jodenhaat
naar zelfmoordterrorisme.'Een ge
documenteerd werk vanuit de Ara
bische wereld bezien.
- Israëliërs mogen in hun eigen
land, toegewezen door de VN, geen
huizen (nederzettingen) bouwen.
Was het dan naar internationaal
recht mogelijk om andermans stad
en land en heiligdommen te ver
woesten en er in het veroverde land
allerlei bouwsels op te trekken?
Moshe Dayan was na het heroveren
van Jeruzalem zo tolerant, dat hij de
moskeeën niet heeft verwoest!
- In het commentaar komt nu wel
naar voren dat ook een aantal zaken
wel erkend worden, na mijn reactie,
bijvoorbeeld: Palestijnse aanslagen
zijn verschrikkelijk tegenover de Jo
den. Controles zijn niet zonder re
den verscherpt (tegen zelfmoorde
naars). Checkpoints zijn
noodzakelijk, al veroorzaken die
vertraging. (Kunnen soldaten aan
hun neus zien of het werkelijk on
schuldige mensen zijn of zelfmoor
denaars? Want die houden zich ook
'onschuldig'.
De Harnas en Fatah-praktijken zijn
niet goed te praten. Moeten de Is
raëliërs dan beleefd vragen om een
dialoog, als de raketten hen om de
oren vliegen? Trouwens dialogen
zijn al vele malen afgewezen door
de Arabieren.
'Geweld is fout en moet met alle
macht voorkomen worden', aldus
de commentator. Dus ook de raket
beschietingen en zelfmoordacties en
haatcampagnes!
- Een dialoog met de partijen lijkt
mij een utopie, zeker als we het ma
nifest van de PA lezen, want ook
daarin wordt 'gestreden' tot alle jo
den uit het land verjaagd en vernie
tigd zijn. Zelfs besprekingen met de
regering van Israël veroorzaakt
soms een moordpartij.
- De enkele mensen die dhr. Van den
Berge gesproken heeft, zijn niet te
vergelijken met de totale Arabische
gemeenschap, want sommige Ara
bieren wensten liever onder bestuur
van Israël te vallen dan onder Ha
rnas e.c., maar durven dit niet eens
openlijk uit te spreken. Over vrij
heid en humaan gesproken.
Dat uit het eerste verslag duidelijk
de Palestijnse zijde is gekozen, is
buiten kijf. Maar dat is toegestaan,
alleen er moet dan ook een tegenge
luid worden gehoord, zodat hoorder
en/of lezer beide zaken kan overwe
gen en pas dan een mening mag
vormen.
Het gaat toch niet aan om altijd één
zijdige berichtgeving te moeten
aanhoren, die maar een gedeelte van
de feiten weergeeft of waarbij ver
keerde accenten werden gelegd?
Nogmaals het gaat niet om vóór- of
tegenstander van enige partij, maar
het gaat mij om een totaal gebeuren
in de geschiedenis van Israël, altijd
gewoond hebbend in het Midden-
Oosten. Die geschiedenis van 2000
jaar is door de commentator volle
dig genegeerd. Joden zijn geduren
de meer dan 2000 jaar vluchteling
en verstrooid over de gehele aarde.
Dus wie is nu het kind van de reke
ning? Wie wordt er nog altijd mis
kend? Wie is er nu inhumaan behan
deld? Deze vragen doen terzake en
niet allerlei bevindingen van de laat
ste jaren, bij enkele Arabieren.
Mijn vorige opschrift was: ,Wie de
hele geschiedenis niet kent, heeft
makkelijk praten', en daar blijf ik
bij. De geschiedenis begint niet pas
630 na Chr., zoals de pers en wereld
vaak doet voorkomen, maar vele
eeuwen eerder. En dat wordt onder
de tafel geschoven. Daarom krijgt
de wereld ook een totaal verkeerd
beeld voorgespiegeld over het Mid
den-Oosten conflict.
C. Rijnberg,
Sint-Maartensdijk.
Niels van den Berge bij een deel van de scheidingsmuur, waarmee Israël aanslagen van Palestijnse zelfmoordterroristen wil tegengaan.
Een laatste reactie op het schrijven
van dhr. Van den Berge in de E.B.
van 25 september, waarbij ik enkele
kanttekeningen bij zijn verhaal wil
plaatsen. Hij voelt zich gegriefd
door mijn opmerking over antisemi
tisme. Op mijn beurt voel ik mij ge
griefd over de aanhef van zijn artikel
in de E.B van 4 september. Uitleg
werd verder niet gegeven, die komt
wat laat. roept bovendien vraagte
kens op. Ook de redactie van de E.B.
is hiermee over de schreef gegaan.
JJhr. Van den Berge is naar ik aan
neem geen rechtstreekse getuige ge
weest van de incidenten waarover
hij spreekt en waarvan kinderen
slachtoffer zijn geworden Aan het
optreden van Israëlische soldaten in
zogenaamde vluchtelingenkampen
moeten incidenten vooraf zijn ge
gaan; zonder reden vallen soldaten
deze kampen niet aan, nog afgezien
van de beschuldiging dat er moed
willig kinderen zouden zijn neerge
schoten. Ik neem dan ook aan dat
dhr Van den Berge niet bij de ge
vechten aanwezig is geweest. De
bronnen waaruit hij zijn informatie
heeft verkregen, zijn voor mij reden
om grote vraagtekens te plaatsen bij
de betrouwbaarheid ervan.
Ik heb in mijn eerste artikel van
18 september uitvoerig uiteengezet
waarom Israël niet verantwoordelijk
is voor de Palestijnse vluchtelingen.
Dhr. Van den. Berge heeft het kenne
lijk over het hoofd gezien en spreekt
weer over het verdrijven van de Pa
lestijnse bevolking uit de oorlogsge
bieden 60 jaar geleden. Jammer,
hiermee wordt de werkelijkheid ge
weld aangedaan en de situatie aan
gewend om Israël in diskrediet te
brengen. Betreurenswaardig genoeg
lukt dat vrij goed bij de oppervlakki
ge - en meestal onwetende - lezer.
Dhr. Van den Berge heeft het over
internationale akkoorden. Wie de
geschiedenis een beetje kent. weet
dat alle concessies die Israël in het
verre en nabije verleden heeft ge
daan bij de tegenpartij nooit ver ge
noeg gingen.
Doorgaan en uitbreiding van het ne-
derzettingenbeleid? Dat er ook ne
derzettingen zijn opgeheven, ver
meldt dhr. Van den Berge gemaks
halve maar niet. Overigens beklaag
ik de zogenaamde 'kolonisten' die
wonen in 'vijandige' gebieden. Hun
voorgangers zijn de werkers van het
eerste uur en mede door hen kwam
het land tot grote bloei. Wat is er met
de vele miljoenen gebeurd, die in de
Palestijnse gebieden zijn gestoken?
Niemand schijnt het te weten.
Ik blijf erbij dat de muur noodzake
lijk is. Het moet ook voor Joden
geen pretje zijn om je land op zo'n
wijze te moeten beschermen tegen
zelfmoordacties. Misschien moet
dhr. Van den Berge ook eens gaan
logeren (helpen) in Sederot (Israël)
waar de Kassamraketten vallen en
de mensen dagelijks in schuilkelders
hun toevlucht moeten zoeken. Een
groep van 22 jonge mensen uit Se
derot vertoefde een week in gastge
zinnen in Nederland. Het was voor
hen een verademing om even uit de
permanente spanning van het aller
daagse leven weg te zijn.
Hoewel dhr. Van den Berge geweld
afwijst, is zijn artikel juist op dit
punt wat eenzijdig, zeker waar het
het optreden in de kampen betreft.
Mede daarom heb ik geschreven
over stemmingmakerij.
Een politieke oplossing heer Van
den Berge? Zolang Hamas in de
Gazastrook en de Hezbollah in Li
banon hun positie uitbuiten met be
hulp van buurlanden en Iran en
waartegen president Abbas en zijn
partij niet zijn opgewassen, lijkt mij
een vreedzame oplossing van het
conflict nog erg ver weg, zo niet on
mogelijk!
Nel Slager-den Engelsman,
Oud-Vossemeer
BibliOosterschelde houdt in het
kader van de kinderboekenweek
de voorstelling Tim en de boot
naar Timboektoe. De voorstelling
is voor peuters en kleuters van
twee tot vijf jaar en gaat over Tim,
een jongen die in zijn badkuip naar
Timboektoe vaart. Hij weet alleen
niet waar dat ligt. Het stuk vindt
op 9 oktober om 16 uur plaats in
de bibliotheek aan de Abraham
Beeckmanlaan in Tholen. Kaarten
zijn ter plekke verkrijgbaar of
Tijdens deze avond maakt Veluwe-
kenner Ricn Mouw samen met be
zoekers een tocht over de Veluwe
door middel van twee overvloei-
projectorcn. prachtige achtergrond
muziek en natuurgeluiden. Hierbij
is aandacht voor de natuur, jaarge
tijden, zandverstuiving, dieren,
landschappen, bronst van de edel
herten en het leven van de Oud-Ve-
luwenaren.
Na het diaklankbeeld is er ruime ge
legenheid tot het stellen van vragen,
vooraf te reserveren (aan de balie
of telefonisch) bij de bibliotheken
in Tholen. Sint-Maartensdijk,
Sinl-Annaland, Sint-Philipsland en
Tholen.
die door Rien Mouw worden beant
woord. Verder zijn er op deze avond
diverse stands aanwezig, zoals een
boekentafel over de Veluwe, een
verkooptafel met diverse geschenk
artikelen en kaarten, een info-tafel
van Woord Daad en ook kan op
deze avond de jubileum cd (35 jaar
W&D) worden gekocht of besteld.
De netto opbrengst van deze avond
is bestemd voor een project van
Woord en Daad: Gezondheidszorg
Bangladesh. Het bedrag wordt ver
driedubbeld door het ICCO.
Voor meer informatie over deze
avond kan contact worden opgeno
men met de secretaris van het co
mité, de heer J.J. Westdorp. tel.
692657.
Wie de opvattingen van Niels van
den Berge uit Tholen over het Pa
lestijnse vluchtelingenvraagstuk
wil begrijpen (zie de Eendrachtbo-
de van de afgelopen twee weken)
dient de achtergrond van deze stu
dent te kennen.
Niels (24) studeert bos- en natuur
beheer in Wageningen. Hij is ac
tievoerder en bedrijft in Wagenin
gen politiek voor Groen Links. Uit
zijn website, www.nielsvanden-
berge.nl blijkt dat hij overal ver
stand van heeft en kritisch in het
leven staat. Hij weet alles over
dieren in gevangenschap (dieren
tuinen), hij weet precies wat er
mis is met het opwekken van ener
gie in de wereld en hij maakte ook
een alternatieve troonrede. De
stichting waarvoor hij enkele we
ken in een vluchtelingenkamp in
Palestina doorbracht, is een instel
ling die uitgaat van het humanisti
sche gedachtegoed.
Logisch dat onze Niels niet veel
moet hebben van meningen die
zijn gebaseerd op religieuze ach
tergronden en nog minder van de
in zijn woonplaats geldende prote
stantse normen en waarden.
Evenals zijn dorpsgenoten is Niels
tegen geweld. Alleen vindt Niels
dat geweld nooit iets oplost. Dat
hoort bij Groen Links en bij het
humanisme. Maar het blijft be
krompen. Zonder geweld was Hit-
Ier niet verdreven. Zonder geweld
zat Saddam Hoessein nog op zijn
plek. Zonder geweld (Alabama)
was er op nog grotere schaal sla
vernij dan nu nog steeds het geval
is.
Niels bekijkt een vluchtelingen
kamp met politieke- en humanisti
sche oogkleppen. Hij ziet slechts
doodgeschoten kindertjes in De-
heisa. Hij ziet niet de joden in So-
bibor, Auschwitz. Treblinka, Maj-
danek. Belzec en Chelmno en
vergeet in zijn opvattingen de ho
locaust te betrekken. Dat doen
rechtsorthodoxe joden wel. Daar
om willen die onder geen beding
vredesonderhandelingen met Pale
stina.
Niels vergeet ook dat in het Mid
den-Oosten in de Heilige Oorlog
kinderen en vrouwen worden in
gezet met explosieven om hun lijf
jes en onder hun burka. En dat de
meeste Arabische landen slechts
één zegen kennen: de vernietiging
van de staat Israel. Het geweld ge
durende de zesdaagse oorlog
(1967) voorkwam dat.
En muren bouwen? Waar was
Groen Links bij de bouw van de
Berlijnse muur? Waar is Groen
Links bij het hek om Mexico?
Welke les trekt Niels uit de Jap
penkampen. Welke uit het asiel
zoekerscentrum op Schiphol?
Misschien kan Niels beter ge
schiedenis gaan studeren.
Gelukkig zijn er nog zulke naïeve
mensen als Niels. Jammer alleen
dat hun pedanterie zoveel ruimte
in de krant krijgt.
Gerard van den Heuvel,
Sint-Annaland.
Boers Riooltechniek start ook een andere taak van dienstver
lening. Naast het rioolreinigingswerk is Boers begonnen met
WEGDEKREINIGING. Op het grote rioolreinigings combi
voertuig is een speciale sproeibalk ontworpen. Deze balk, die
dicht bij het wegdek is gemonteerd, levert een spuitstraal over
de totale breedte van het wegdek. Let wel, op het wegdek wordt
nog een waterdruk van 125 /140 Bar gegeven. De spuitbalk is zo
geconstrueerd en geeft dermate veel water dat de los gespoten
klei oprolt voor de spuitstraal en schuin van het wegdek wordt
afgedreven de berm in.
De speciaal ontworpen spuitbalk is op te delen in drie verschil
lende spoorbreedtes en heeft een werkbreedte van 2,60 meter.
Naast deze nieuwe ontwikkelingen is er binnen de onderneming
onlangs een nieuwe bus besteld. Deze bus is ingericht voor riool
reinigingswerk, camerainspectie e.d. Door dagelijks onderweg te
zijn om rioolreinigings werk in geheel zuidwest Nederland uit te
voeren kan het bedrijf snel inzetbaar zijn in een deel van Brabant
en Zuidwest Nederland.
Daarom is dit voertuig uitgerust met een oliebestrijdingsunit. Dit
voertuig zal medio november geleverd worden, maar helaas pas nadat
alle apparatuur is ingebouwd eind januari 2009 operationeel zijn.
Naast de bestaande relaties van aannemers in de infra die lande
lijk werkzaam zijn, en zowel Brabant als Zeeland als werkgebied
hebben, zal ook getracht worden om wegbeheerders onze dien
sten aan te bieden.
Regen in de oost is funest
Slik op de weg is pech,
maakt het weer best.
Wegdekreiniging voor Overheid,
Wegbeheerders en Akkerbouwers
Advertentie I.M
V