Van huiskamerwinkel naar zaak met meer dan vijftig merken 'Achteraf reageren is weinig zinvol' 'We weten ons afhankelijk van Gods zegen, niet van rollende euro' Quist Schoenmode al een kwart eeuw in Sint-Maartensdijk Donderdag 18 september 2008 EENDKAL.li I BODE, DE THOOLSE COURANT Quist Schoenmode in Sint-Maartensdijk bestaat 25 jaar. In de winkel in de Ds. de Bresstraat hangen kleurige slingers. Het is de enige schoenenzaak in de smalstad. Toen Ad Quist in 1983 in het dorp begon om voor zich zelf te beginnen, waren er nog twee verkooppunten. De tijden zijn veranderd. Quist heeft inmiddels - naast het moederbedrijf in Tholen - vestigingen in Bruinisse, Stap horst, Zwolle, Barendrecht Numansdorp, Kootwijker broek, Nunspeet en Opheusden. i Zwart verven i Kapper Niet opdringen Tegenslagen 7 J Arme kindertjes Volgens wethouder Van Dis komt het door de vergader cyclus van raad en commissies. Maar feit is dat meerdere leden van de commissie samenleving er grote moeite mee hadden dat van hen een reactie op de begroting 2009 van de GGD werd gevraagd terwijl die eind juni al door het GGD-bestuur was vastgesteld. Te meer omdat burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland al in mei een voorstel voor de raad hadden geformuleerd. Directeur Jos Schot van Profielnorm kiest voor nieuwbouw in Tholen Emoties Eenmanszaak Hoogmoed 'Cijfers enquête geven niet oorzaak' Huishoudelijke hulp lichter en goedkoper Ad Quist en zijn vrouw Mientje (links) met de verkoopsters Jacoba van de Burgt-Knulst, Nadika Aarnoudse (vooraan) en Heieen van de Breevaart rechts). Het jubileum wordt gevierd in een periode dat schoenen- en kledingza ken onder druk staan en naar andere wegen moeten zoeken om te overle ven. Quist: „Het dorp is eigenlijk te klein voor een schoenenwinkel, maar als ondernemer zie je overal mogelijkheden. Ik denk dat we met de schaalvergroting en de formule voor nieuw en outlet (restpartijen) een goed antwoord hebben gevon den." Hoe anders was het in 1983 toen Quist in de Kaaistraat het pandje kocht waar nu de shoarmazaak in is gevestigd. In de straat was toen ook een kledingzaak. Midi Mode, geves tigd. Smurdiekenaars konden voor schoenen nog terecht bij de speel goedzaak van Den Engelsman aan de Markt die ook schoenen verkocht en bij het 'schoenenvrouwtje', me vrouw Stoutjesdijk die aan huis schoeisel verkocht. „Dat is nu on voorstelbaar." In de Kaaistraat betrok Quist een klein pandje. „Het was passen en meten. Het was niet meer dan een kleine huiskamer. Er stonden zoveel mogelijk schoenen uitgestald. Daar boven, tot aan het plafond, stonden de schoenendozen. Toen oud-raads lid Jan de Bres in die tijd de winkel bezocht, keek hij bedenkelijk naar boven. Naar al die schoenendozen, die een beetje naar voren helden. Is het hier wel veilig?, vroeg hij zich af." Het was de tweede winkel van Quist op het eiland. De eerste staat in Tholen. Quist had eerst gewerkt op de Amrobank in Halsteren en daar na bij Huybregts Meubelen in de zelfde plaats. „Maar ik wilde wat anders. Tussen de Brabanders is het toch anders werken. Het ging krie- r i I I i i l In de loop der jaren heeft I Quist vele vaste klanten ge- I kregen. Er was zelfs een klant I die 25 keer dezelfde soort I schoenen kocht. Het was een I zwarte werkschoen waar een j licht randje aan zat. „De klant vroeg of we het randje zwart wilden verven. Dat was elke keer hetzelfde verzoek. Op den duur zeiden we het zelf als hij om de schoenen kwam: randje zwarte verven zeker?" I I beien. Ik solliciteerde naar de func tie van bedrijfsleider elders in het land, maar mijn vader dacht dat er wel mogelijkheden waren voor een nieuwe winkel in Sint-Maartens dijk." Quist kende de schoenenbranche van huis uit. Vanaf zijn twaalfde hielp hij al mee in de winkel, na schooltijd en op zaterdagen. „Ik wilde vroeger graag op zaterdag bij mijn vader werken. Het maakte me niet uit of ik er iets mee verdiende of niet. Ik vond het mooi omdat ik schoenen mooi vind." Om klanten te winnen voor de nieu we winkel in Sint-Maartensdijk was het hard werken geblazen, zegt hij. Om kosten te besparen werden de folders persoonlijk rondgebracht. Niet alleen in de smalstad, maar ook in Scherpenisse en Stavenisse. Zijn vrouw Mientje deed mee. „Het was niet zonder risico. Eén keer sprong er een hond dwars door de ruit van een voordeur toen ik een folder in de brievenbus stopte." Het liep goed af omdat de eigenaar de hond in be dwang hield. Quist kan er nu wel om lachen maar schrok er toen wel even van. Het rondbrengen van folders had wel succes, want de winkel kreeg steeds meer klanten. Na enige tijd sloten de andere verkooppunten in het dorp en werd er al snel een pandje gehuurd aan de overkant, voor de opslag van schoenen. Na twee jaar verhuisde Quist naar de Ds. de Bresstraat. In de voorma lige winkel van Sonke, was meer ruimte. „De Thoolse koopjeskrant had er ingezeten en Mart van Houte had er meubels staan. Daar kon ik het van huren en dat doe ik nog." Het was met 80 vierkante meter heel wat ruimer bemeten. Toen ook later zijn buurman, kapper Piet van Ast, vertrok naar de Kaaistraat werd ook deze ruimte bij de winkel ge trokken en ingericht als kinderafde ling. Dat leverde ook boven meer ruimte op. Daar staan zelfs nog de rekken die in de Kaaistraat naar vo ren helden. Inmiddels werd ook een aantal broers actief in de schoenenbran che: Johan Quist begon in Bruinisse en heeft nu een reparatiezaak in Middelburg, Jan Quist in Halsteren en Herman Quist in Numansdorp. Broer Erik nam de zaak in de Brug straat in Tholen over van Quist seni or. Voor al deze vestigingen deed de zaak in Sint-Maartensdijk dienst als centraal magazijn. „We zijn toen ook landelijk actief geworden door mee te doen aan de beurs Wegwijs in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Daar komt vooral de achterban van het Reformatorisch Dagblad naar toe. Gemiddeld komen er 80.000 bezoekers. Wij zijn de enige stand houder met schoenen. Het is wel een hele klus want we gaan er met 3000 tot 5000 schoenen naar toe. Je moet in een paar dagen tijd er een hele winkel inrichten. We rijden er heen met een vrachtwagen en op legger. Daar doen we voor de twaalfde keer aan mee. Dat levert naast vaste klanten ook andere con tacten op." Op deze beurs kreeg Quist kennis aan een collega winkelier in Zwolle. „We werden bijvoorbeeld ook over gehaald om een winkel te starten in een nieuwe winkelcentrum in 's Gravenpolder. De collega winkelier in Zwolle kreeg een auto-ongeluk en werd gedwongen te stoppen. En zo hebben we in 2000 Krisman schoenmode gekocht." Vanaf die tijd rijdt Quist iedere week de ruim twee uur durende rit naar het noorden. Het bleef echter niet alleen bij Zwolle. Quist begon ook met outletstores in Zwolle, Nunspeet, Kampen en Dalfsen. „Dat waren tijdelijke winkels. Er kwam veel protest tegen van winke liers uit de weide omgeving. Door in gesprek te gaan, hebben we nu een andere opzet: nieuw en outlet. Een outlet is beperkt tot de verkoop van de oude collectie. Leveranciers kunnen nu ook hun nieuwe collectie aanbieden. We hebben nu geen pro blemen meer. Verkopen via outlet is omstreden. Het zijn vliegende win kels. We hebben het geprobeerd, maar het is niet interessant. Er zit ook vaak nog een makelaar tussen die provisie wil." De formule is omgezet in perma nente winkels in Staphorst, Nun speet, Opheusden, en Bruinisse. Er worden oude voorraden uit de win kels van Quist verkocht (Sint-Maar tensdijk, Tholen, Numansdorp, Ba rendrecht, Zwolle en Kootwijker broek), maar ook partijen van fabri kanten. Quist staat al tien jaar niet meer in de winkel om schoenen te verkopen. „Op een gegeven moment wordt de organisatie te groot. In alle winkels samen werken 70 mensen. De auto matisering is ook een belangrijk on derdeel. We hebben op deze manier inzichten in de voorraden. Alle filia len zitten op een server op het hoofdkantoor in Sint-Maartensdijk, zodat ze allemaal kunnen zien wat waar nog in voorraad is." In alle fi lialen zijn bedrijfsleiders aangesteld. „Ik geef ze de vrijheid om zaken in te kopen. Het is heel belangrijk dat er betrokken personeel is." In het begin reisde Quist met de trein naar Zwolle en nam hij zijn laptop mee om onderweg te kunnen werken. „Maar als je dan echt iets mee wilt nemen, dan moet je toch met de auto. Ik probeer de files te vermijden. Ik ga 's ochtends later weg en kom dan ook 's avonds later terug. Zijn oudste dochter Lenie doet de personeelsadministratie voor alle vestigingen. Ze werkt vanuit Rijs- sen waar ze woont. Zijn 16-jarige zoon Jan Quist zit nog op school maar werkt in zijn vrije tijd ook mee in de winkel. „Maar ik wil het mijn kinderen niet opdringen. Ze moeten het echt zelf willen. Het vraagt na melijk veel inzet om eigen onderne mer te zijn." In winkel aan de Ds. de Bresstraat werken negen mensen. Jacoba van de Burgt-Knulst is al 22 jaar in dienst bij Quist. Ze was zeventien jaar toen ze begon. „Ik heb nog even in de Kaaistraat gewerkt. Er was een hele steile trap, weet ik nog wel." Ze heeft de zaak zien groeien tot de riante winkel die het nu is ge worden. De klanten komen uit het dorp, maar ook uit Scherpenisse, Stave nisse en Sint-Annaland. Ze weten de winkel aan de Ds. de Bresstraat goed te vinden, zegt Quist. Of de zaak niet beter aan de Markt kan staan? De ondernemer denkt van niet. „Natuurlijk trekt een verhui zing wel extra aandacht. Maar hier in Sint-Maartensdijk kun je niet spreken van een A- of B-locatie. Het is belangrijk dat je steeds met een actie komt. Dat zorgt voor omzet." Wat 25 geleden begon als een zaak op huiskamerformaat, is uitgegroeid tot een zaak van formaat. Een win kel met een omzet van 1000 paar schoenen is gegroeid tot een schoe- nengroep met een omzet van 100.000 paar schoenen per jaar. Er worden ruim vijftig merken aange boden. „Dat kan alleen als je het sa men doet. Als dorpszaak kun je daardoor een compleet assortiment aanbieden." Quist denkt dat het vertrek van het gemeentehuis naar Tholen wel in vloed zal hebben op de omzet in Sint- Maartensdijk. „We missen wel de aanloop. Ambtenaren kwamen naar hier voor schoenen, en bezoekers aan het gemeentehuis combineerden het met een bezoek aan de winkel. Het is nog iets te kort om te zeggen hoe groot de invloed is." De concurrentie in de regio is groot. In Bergen op Zoom alleen al zijn er in het nieuwe winkelgebied zes schoenenzaken bij gekomen,, zegt Quist. „Maar mensen kopen ook meer via internet. Voor schoenen is dat wel een stuk moeilij ker want die moet je passen. Wat je ziet is dat ze op internet zoeken en ze dan in de winkel naar een bepaalde maat komen vragen." Schoenen zijn net als kleren onder hevig aan mode. Op dit moment do mineren de laarzen in de schappen van de winkel. „Ze zijn weer hele maal terug," zegt de ondernemer. Als de economie terugloopt, heeft dat ook invloed op het bestedings patroon. „Als het minder wordt in de economie worden de rokken kor ter en worden en de hakken hoger. Dat is heel merkwaardig." De con- currentie in de branche houdt hem wel scherp. „En tegenslagen hoeven niet verkeerd te wezen. Het kan ook een prikkel zijn om naar oplossin gen te zoeken. Daar kun je een on dernemer aan herkennen." Terugkijkend herinnert Quist zich dat het pand een halve dag niet te betreden was. „Het slot van de voordeur was kapot. Dat konden we van buitenaf niet open krijgen. We moesten via de achterkant met een slijptol een deur open zagen om van binnenuit de voordeur open te krij gen. Het pand bleek erg goed bevei ligd. Het was een goede test en een heel spektakel. Er moest grof mate rieel ingezet worden. Klanten kon den niet naar binnen, maar wij ook niet." Quist moet er telkens aan denken als hij benaderd wordt door bedrijven die aan inbraakbeveili ging doen. De winkel viel ook een paar keer in de prijzen. Dat was toen het merk Clarks met kinderschoenen op de markt kwam. Het bedrijf schreef een wedstrijd uit voor de mooiste etalage. Verkoopster Jacoba maakte de etalage van kinderschoenen op met poppen en teksten. Het leverde de eerste prijs op: een etentje voor al het personeel. Ook in 1996 toen koningin Beatrix de smalstad bezocht, viel Quist in de prijzen. Hij schreef een marke- tingsplan. „Het ging er om hoe Clarks zich zou kunnen profileren in de winkel. Ik had het bezoek van de koninklijke familie er helemaal in betrokken. Ik zou prins Alexander uitnodigen en hem een paar schoe nen verkopen." Dat werd zeer ge waardeerd want Quist won er de eerste prijs van 7000 gulden mee. „Dat was natuurlijk best wel leuk." Aan de toekomst denkt Quist niet. „Ik doe wat mijn hand vindt om te doen. Ik heb geen vaste agenda. Ik bekijk per dag wat ik moet doen. Je speelt wel in op ontwikkelingen. Je moet wel de mentaliteit hebben om niet bij de pakken neer te gaan zit ten. Dan moetje er juist een schepje bovenop doen. Dat is wel iets dat je moet Ieren." Zelf heeft Quist zes paar schoenen. „Dat is niet veel en ze worden ook niet allemaal meer gedragen. Ik kan ze niet zomaar weggooien. Dat is het punt." Tijdens de braderie staat de winkel vol met schoenen en klanten. Op zoek naar koop- jes. „Er was een oud vrouwtje dat elke jaar zocht naar de I I schoenen met de hoogste kor- I I ting. Het geld dat ze daarmee I 1 won, was voor de arme kin- I I dertjes, zei ze. Ze keek niet I I naar het type schoenen, als ze I I maar goed zaten en als ze I I maar veel korting gaven." Directeur Jos Schot (midden) met hoofd productie Arie van der Vliet (links) en bedrijfsleider Julian van der Veer. Profielnorm draait op volle toeren. Het bedrijf voor verhoogde vloeren, systeemwanden en magazijninrichtingen zit in een gloednieuw gebouw aan de Slabbecoornweg in Tholen. Directeur Jos Schot is trots op het nieuwe pand en blij dat hij op Tholen zit. Terug naar zijn wortels want zijn voorvaderen komen uit Tholen. Het bedrijf hanteert een christelij ke bedrijfsvoering. Net als Tholen, had Schouwen een probleem met aanpassing van de bijdrage voor jeugdgezondheids zorg als gevolg van een wijziging in de rijksbijdrage (wat Tholen 15 mille extra kost), en de hoogte van de reserves. „Schouwen had de stukken toen al, dus dat zal ook in Tholen zo zijn geweest", zei M.J. Klippel (RFT). De wethouder zei in zijn reactie dat b. en w. wél al in ju ni richting de GGD hadden gere ageerd. „Dan had daarvan melding gemaakt kunnen worden bij de ons vorige week toegestuurde informa tie", vond P. van Belzen (CU). Hem leek achteraf reageren weinig zinvol. „Is het soms niet de bedoe ling dat de raad reageert? Zeg dat dan", merkte J.J.P.A. Boulogne (ABT) op. En H.W. van Eenen- naam (SGP) stelde dat zijn fractie al vaker vroeg om stukken tijdig aan de raad te sturen. De wethouder hield overeind dat de vergadercy clus de oorzaak is. „Inmiddels is af gesproken dat we in het Zeeuwse gaan bekijken om die beter op el kaar af te stemmen." Hij wees er VERVOLG VAN WOONPLAATS Voor de verdeling van het grondge bied van de gemeente in woonplaat sen zijn de grenzen van de voorma lige gemeenten (voor 1971) als uitgangspunt genomen. Een uitzon dering vormen de industrieterreinen Slabbecoornpolder en Welgelegen bij Tholen. Die liggen op het grond gebied van de voormalige gemeente Oud-Vossemeer, maar zijn een aan tal jaren geleden onder Tholen ge bracht. Dat blijft zo. Ten aanzien van Welgelegen vormt de Groene- weg in de Oud-Vossemeersepolder de scheidslijn. Mede op verzoek van de bewoner krijgt de varkensmeste- rij aan de Groeneweg Tholen in plaats van Oud-Vossemeer als woonplaats. Het gemeentebestuur had verder het fruitbedrijf van L.H. Manneke aan de Priestermeetpolder van Poortvliet naar Vossemeer wil len overhevelen. Het ligt namelijk in de West-Vrijberghepolder, onder deel van de voormalige gemeente Oud-Vossemeer. De heer Manneke heeft bezwaar gemaakt tegen de ook op, dat het GGD-bestuur het verzoek van Tholen en Schouwen naast zich heeft neergelegd om de begroting niet vast te stellen. „Een lichtpuntje is, dat beide kritiekpun ten in oktober door het bestuur worden besproken." Hoewel de jaarrekening 2007 van de GGD voor kennisgeving werd aangenomen, waren er in de com missie wél enkele opmerkingen. Dat betrof het toevoegen van het exploitatiesaldo van 522.379 euro aan de egalisatiereserve. Hoe groot mogen de reserves wel niet zijn, wilden CDA, ABT en SGP weten. „In het verleden werden overschot ten door gemeenschappelijke rege lingen ook wel terugbetaald aan de gemeenten", zei H. Geluk (SGP). Volgens Van Dis is een percentage van vijf ten aanzien van de omzet toegestaan. „Maar wat wordt er toe gerekend? Want alles bij elkaar be dragen de reserves zeven procent. De GGD zegt zelf dat de limiet al leen geldt voor de kerntaken, maar dat is net de vraag", aldus de wet houder. verandering. Hij krijgt zijn zin, om dat het betreffende adres op de grens ligt van beide woonplaatsen. CDA'er J.P. Bout concludeerde hieruit dat de emoties hoog oplaai en. Hij noemde ook de Slabbe coornpolder, wat volgens hem in Vossemeer als 'annexatie' gevoeld zou worden. Burgemeester Nuis vond dat de suggestie werd gewekt dat de gemeente alles op zijn kop gaat zetten. Hij noemde dat een fa beltje: „Er verandert helemaal niets." Volgens Nuis zijn er twee of drie woonadressen die zodanig lig gen dat ze eventueel van woonplaats zouden kunnen veranderen. „We hebben het aan elk daarvan voorge legd, en respecteren hun keuze." Zo blijft aan de Kadijk de woonplaats van wethouder Van Dis Tholen. „Mij maakt het niet zoveel uit. Ik heb het aan mijn buren overgelaten. Die wilden Tholen blijven en geen Poortvliet worden", legt hij uit. Commissielid A.G. van de Sande (CU) kon niet zoveel met de door andere fracties gemaakte opmerkin gen. „Het is belangrijker dat dlle kernen in de harten van de raadsle den zitten", merkte hij op. Profielnorm verhuisde van Ridder kerk naar het bedrijventerrein achter de dijk langs het Schelde-Rijnkanaal. Vanuit zijn kantoor kan Schot de Thoolse brug zien. Een belangrijke schakel om de producten en diensten van het bedrijf naar de klanten te brengen. „De aanleg van de A4 heeft mee gespeeld in het besluit om ons hier te vestigen. Tholen ligt niet cen traal voor Nederland, maar door de betere ontsluiting is het wel aantrek kelijker geworden." Schot wijst ook naar de goedkopere grond. De prijzen liggen hier lager dan rond Rotterdam, zegt hij. Boven dien kan het bedrijf hier groeien. De ondernemer richtte een aantal ja ren geleden zijn ogen op het zuiden, zegt hij. „We zijn toen al begonnen met het werven van personeel uit de ze streek. We konden in Ridderkerk wel een kavel kopen, maar dan was het ook meteen vol." Schot wilde weg uit de randstad. Om economi sche redenen en ruimtegebrek. Pro fielnorm heeft nu 1 hectare grond be schikbaar, waarvan 1700 vierkante meter is bebouwd. Er staat nu één hal, maar er is plaats voor een tweede. „Die kunnen we bouwen wanneer we willen. Het is wel de bedoeling dat we die op ter mijn gaan realiseren. Ook de machi nerie is gericht op groei. Alle investe ringen zijn er op gericht." Het hoofdproduct van Profielnorm is het leveren van tussenvloeren (ent resols). De componenten daarvoor worden gemaakt in de hal. Dat ge beurt van zogeheten koud gevormde systeemprofielen op een geautomati seerde productielijn. De grondstof daarvoor is een stalen rol. Op die ma nier kunnen er een 40-tal producten gemaakt worden. Ze worden gele verd aan bedrijven die extra vloerop pervlakte willen realiseren in hun be staande gebouwen. Het ontwerpen en het berekenen van de constructies worden op kantoor gedaan. Profiel norm heeft begeleidt het project en heeft ook een verkoopafdeling. In to taal werken er 23 mensen bij het be drijf. Er rijden vijf servicewagens door heel Nederland en een stukje van België. In het binnenland monteren werkne mers van het bedrijf zelf de stellages, voor het buitenland zijn bouwpakket ten. Schot spreekt dan vooral over Duitsland en Denemarken. „Het is nu nog geen tien procent van de omzet maar het is voor ons wel een groei markt. We leveren aan mensen die snel veel vierkante meters willen en geen nieuwbouw kunnen of willen plegen of uit kunnen breiden. Vooral in branches die snel groeien, wordt ons product toegepast." Profielnorm begeleidt ook bij het aanvragen van een bouwvergunning. „Er is voor een entresol of een ander stellage een lichte bouwvergunning nodig. We maken berekeningen voor het belasten. Zo'n berekening gaat mee naar de gemeente." Profielnorm leverde tussenvloeren aan Albert He- ijn en Smit Tak. maar ook Aviodome in Hoofddorp. Het bedrijf begon tien jaar geleden als eenmanszaak. Eerst van huis uit, later in een bedrijf in Ridderkerk, verhuisde naar Barendrecht en daarna terug naar Ridderkerk. „We zijn veel verhuisd, maar we hebben nu een mooi plekje. De kavel was al door de gemeente verkocht geweest aan een andere firma. Dat ging niet door. De gemeente nam het weer in eigendom. Andere gegadigden haakten af. Toen kwamen wij weer in het vizier. We hebben heel veel medewerking van de gemeente gehad." Het bedrijf maakte in een decennium een flinke groei door. In 2000 werd de naam Profielnorm ingevoerd, in 2003 ging Schot ook zelf de produc ten maken. Daarvoor besteedde hij dat uit. De reden om het zelf te doen heeft te maken met de concurrentie op deze markt, zegt hij. „We moeten het hebben van volume. En zorgen dat het in een keer goed is. We willen ook zo flexibel mogelijk kunnen zijn." De productie van de systeem profielen wordt verder geautomati seerd. Daarvoor wordt een lasrobot installatie in de hal geplaatst. „We moeten er heel veel voor doen om wat te verdienen. We zijn pro- ductspecialist van a tot z, we willen het zo snel en zo goedkoop mogelijk doen." Behalve het produceren van profie len, handelt het bedrijf ook in maga zijnstellingen en draagarmstellingen. Dat is een nieuw product. Schot is di recteur, zijn vrouw Heieen doet de administratie. „Dat is zo gegroeid omdat je de eerste jaren alles zelf doet. Daar heb ik heel veel steun aan. Het is fijn dat je zaken met elkaar kunt bespreken." Nu beschikt het be drijf over een heus managementteam. Julian van der Veer is bedrijfsleider en Arie van der Vliet is het hoofd van de productie. Het valt op dat het bedrijf in de personeelsadvertentie vraagt naar mensen met een christe lijke geloofsovertuiging. „We probe ren een christelijke werksfeer vast te houden. Bij het werven van mensen is het geen eis. De arbeidsmarkt is re latief krap maar we willen wel ons werk doen onder Gods zegen. Dat is een van onze kenmerken. Dat we ons afhankelijk weten van Gods zegen en niet van een rollende euro." Dat betekent onder meer dat er op zondag niet gewerkt wordt. „Dat moet ook door het personeel gedra gen worden. Dat moet innerlijk wor den gevoeld. Anders verdwijnt het omdat men de waarde niet erkent." Schot zegt een christelijke bedrijfs voering te hanteren. „Dat wil zeggen dat we rekening houden met eikaars sterke en zwakken kanten en daar goed mee om willen gaan. Het is niet alleen maar alles keihard zakelijk af wegen." Schot opgegroeid onder de rook van Rotterdam. Hij deed mts werktuigbouw, en hts economische bedrijfstechniek in de avonduren. Ook volgde hij een marketingsoplei- ding. Zijn voorouders komen uit Tho len. „Zoals zovele Zeeuwen vertrok ken ze naar de grote stad om in de scheepsbouw te werken. Maar ik kwam hier nog vaak, 5,5 jaar geleden zijn we hier komen wonen. We heb ben gemerkt dat er vrij veel mensen terugkomen uit de Randstad. Het is hier ook fijn wonen." Zaterdag was het bedrijf geopend voor genodigden. Een groot feest houden, ligt niet in de aard van Schot. „We willen het bescheiden houden." Een tweejaarlijkse enquête om de betrokkenheid van de inwoners bij en waardering over de gemeente te peilen, krijgt de steun van de com missie bestuurszaken. De resulta ten van het vorig jaar gehouden onderzoek zijn woensdag bespro ken, iets wat de meerderheid in ju ni niet nodig vond. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat de betrokkenheid bij de politiek is afgenomen. „Je wilt de oorzaken weten, dat geven de cijfers niet aan. Het waarom moet je, via een andere vraagstel ling, boven tafel krijgen", vond J.J.P.A. Boulogne (ABT). M.J. Klippel (RFT) stelde voor om te bekijken waar de verschillen met andere gemeenten zitten. J. Oude- sluijs (PvdA) vond dat je normen moet kunnen stellen, want 53 pro cent die geïnteresseerd is in poli tiek, vond hij niet eens zo slecht. Het aantal cliënten met een indica tie voor eenvoudige huishoudelijke hulp is in Tholen gestegen, waar door de kosten zijn gedaald. Dat bleek in de commissie samenle ving, waar de begroting van het sa menwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio aan de orde kwam. „De indicaties kunnen per dag veranderen. Is daarvoor vol doende marge in acht genomen?" wilde P. van Belzen (CU) weten. Wethouder Van Dis stelde hem ge rust, er is een buffer opgenomen voor een groei met vijf procent. M.J. Klippel (RFT) maakte zich zorgen dat de kostendaling te ma ken had met minder uren en indica ties, lagere salarissen of minder zorg. Volgens de wethouder is de soort indicatie de oorzaak. En waar Klippel zich afvroeg wie de kwali teit van de zorg bewaakt, zei hij dat er criteria zijn vastgesteld waaraan wordt getoetst. Mevrouw G. Boelhouwers-Stigter (VVD) was benieuwd of een cliënt indien nodig een zwaardere indica tie kan krijgen. „Via de huisarts is altijd een herindicatie aan te vra gen", aldus de wethouder. Ambtenaar W. v.d. Meer lichtte toe dat de staatssecretaris af wil van de alphahulp, omdat ze niet wil dat ie mand die zorg vraagt tevens werk gever is. Binnen het samenwer kingsverband wordt nu gezocht naar een constructie die een tussen vorm biedt. Gemeenten moeten volgens hem de door de staatsse cretaris opgelegde bezuiniging re aliseren. J.P.M. Heshof (PvdA) zei dat zorgverleners aan de vraag van de markt zullen moeten voldoen. „Ik ben benieuwd naar het overleg tussen gemeenten en zorgverleners. Volgens mij wilde de staatssecreta ris gedwongen ontslagen voorko men." „Niet iedereen is nu eenmaal in politiek geïnteresseerd", zei CDA'er J.P. Bout. Hij noemde het belangrijker om te peilen hoe de inwoners de dienstverlening van de gemeente ervaren. „De conclu sie is dat er werk aan de winkel is voor de raad. Bestuurlijke vernieu wing - en met het oog daarop is deze enquête ontwikkeld - moeten we serieus nemen." De burgemeester noemde het te recht opgemerkt dat de raad bij zichzelf te rade moet gaan wat de uitkomsten van de enquête betreft. En hij vond dat de representativiteit van het onderzoek - TNS/NIPO en quêteerde 160 inwoners via internet - niet ter discussie gesteld moet worden. „Dat er punten verbeterd moeten worden, is duidelijk." In het college van burgemeester en wet houders is erover gesproken of je een dergelijke enquête niet beter kunt toespitsen op een bepaald pro ject of op een woonkern.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 7