'Tot het gaat vriezen staat er wel een roos te bloeien in mijn tuin- Goedhart breidt weer uit met hal voor verwerken plaatmateriaal Taxibedrijf De Jonge stoot wvg-vervoer af Roemenen stelen voor ton buitenboordmotoren Piet Nuijten (61) uit Sint-Maartensdijk werkt 40 jaar bij bedrijf Luistercursus van J.S. Bach Donderdag 28 augustus 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Jacques Mees uit Tholen is penningmeester Nederlandse rozenvereniging Ze heten Rapsody in blue, Sympathie, Maria Mathilde, Ramona, Guirlande d' Amour, Red da Vinci, Frisia of In- grid Bergman. Maar er staan ook Willemientjes te bloei en in de tuin van Jacques Mees in Tholen. Het is maar een kleine greep uit de vele soorten rozen die de 63-jari- ge liefhebber in zijn tuin heeft staan. Mees is penning meester van de Nederlandse rozenvereniging, een lande lijke club met ongeveer 1000 leden. Samen met zijn vrouw Willy en een echtpaar uit Wemeldinge maakt hij rozenreizen door Europa en reizen door de geschiedenis. Moeilijk beroep Speelmansplaten Grote bloemen Kreekrug De 61-jarige Piet Nuijten uit Sint-Maartensdijk werkt veertig jaar bij Goedhart Cooling in Sint-Maartensdijk. Nuijten is het gezicht van de expeditie van het bedrijf. Was het voorheen laden en lossen van materialen en koe lers, nu gaat het alleen om het laden en het verpakken van producten die in de fabriek worden gemaakt. Nuijten heeft hart voor de zaak. Het maakt hem niet uit of hij een uurtje langer moet werken, zegt hij. De fabriek breidt weer uit. Er komt een loods van 1200 vierkante meter voor een machine die platen van gaten voorziet en op maat knipt. Brandweer Groot hart Vogelvreugd Celstraffen 21 maanden en twee jaar geëist Een bende criminelen uit Roemenië heeft dit voorjaar 25 buitenboordmotoren uit boten in de Zeeuwse havens en havens van Goedereede gestolen. In de haven van Stave nisse werd eind april benzine uit tanks van een kajuit zeilboot weggenomen. De brandstof was nodig voor de auto die de buitenboordmotoren in vijf ritten naar Roe menië bracht. Windmolens Poortvliet se onderneming afgeslankt verder Bij taxibedrijf De Jonge in Poortvliet staan flinke veran deringen op stapel. De onderneming krimpt flink in, door dat vanaf maandag het wvg-vervoer is afgestoten. Kees en Ina de Jonge blijven wel zelf het taxivervoer voor particulieren, het zittend ziekenvervoer en eventu eel schoolvervoer uitvoeren. Voorbijgangers kunnen er niet om heen. Ze zien de bloeiende rozen of ze ruiken ze. De tuin op de hoek van de Oranjerie en de Meander- laaiuijs een klein lustoord voor de fijnproever. Mtwr' heeft er negentig verschil lende1 soorten staan. Van het voor jaar aol diep in het najaar staan er wel rozen in bloei. Van zacht roze. tof felgeel, van wit tot donker paars. De kweker heeft op vier vel letjes. een overzicht gemaakt van de tuin met alle namen van de soorten. Het zijn er te veel om ze allemaal te kunnen onthouden. Na zijn pensionering drie jaar ge leden is hij lid geworden van het bestuur van de vereniging. Gezien zijn- werk als boekhouder bij Bruynzeel potloden in Bergen op Zoom, lag het voor de hand dat hij penningmeester zou worden en de ledenadministratie zou bijhouden. „Ik-heb altijd wel belangstelling voctf de koningin van de bloemen gehad, maar het is vijftien jaar ge leden pas echt ontwikkeld. Toen we*hier in 1990 kwamen wonen, was de tuin heel anders ingeplant. Drie, vier jaar later stonden er al steads meer rozen." Alles wat groeit en bloeit heeft zijn belangstelling, maar rozen springen er uit. „Het leuke ervan is dat de bloemen zo divers zijn. En oo^-dat er steeds weer nieuwe ro- zeh bij komen." Zo was de vereni ging uitgenodigd om in België de presentatie bij te wonen van een nieuwe roos. De veredelaar had er acht jaar over gedaan om een nieu we roos te kweken. „De veredelaar brengt stuifmeel van de ene roos op,de stamper van een andere in de höop dat er iets moois uitkomt. Dat kun je pas veel later zien. De- zei veredelaar is er in geslaagd om van een bekende en een onbekende roos een nieuwe te maken." Het gaat zo ver dat voor de nieuwe roos een geboortekaartje wordt verstuurd. In België krijgt de nieu we bloem zelf een peter (peetoom) en meter (peettante). De roos heet Midsummer snow, vertelt Mees. Een witte zomerbloeier. „Het heeft ook iets commercieels natuurlijk, want deze veredelaar is ook onder nemer. Maar België telt nu nog maar drie professionele verede laars. Het is een moeilijk beroep. Het vraagt ontzettend veel tijd. Het gebeurt zo vaak dat het niet lukt. Als het lukt, moet je ze ook nog eens zien te vermeerderen. Er wor den jaarlijks wel nieuwe rozen ge maakt, maar niet iedereen maakt er een spektakel van." Het vermeerderen doet Mees ook volop. Oculeren heet het in het jar gon van de kwekers: door een 'sla pend oog' (een klein puntje onder een zijtak) van de ene roos op de onderstam van een andere roos te zetten. Deze vorm van enten is een secuur werkje want het oog is maar heel klein. De vereniging kent niet zoals de tuinvereniging Groei en Bloei ver schillende afdelingen, maar is in het zuidelijke deel van Nederland wel het sterkst vertegenwoordigd, zegt Mees. Ook uit België zijn er ongeveer vijftig leden. De leden van de vereniging maken drie ex cursies per jaar. De reisjes voeren langs rozentuinen in binnen- en buitenland. Maar het echtpaar Mees stemt er ook hun vakanties op af. Samen met een bevriend echtpaar uit Wemeldinge wordt een vakantiebestemming gekozen waar een rosarium in de buurt ligt. Van Winschoten in het noorden tot Lottum in het zuiden waar om de twee jaar een rozenfestival wordt gehouden. Maar ook in België valt er op rozengebied veel te beleven. Mees zegt stomverbaasd te zijn over het rosarium in Sint-Pieters- Leeuw, in het Pajottenland in Vlaams-Brabant. „Het is een van de mooiste die we bezocht hebben door de presentatie, het onder houd, de kwaliteit en de diversiteit. De hele evolutie van de rozen is daar te zien. Alle basisbloemen uit de verschillende Europese landen zijn daar terug te vinden. Echt heel bijzonder." Mees vertelt er enthousiast over. Maar het zijn niet altijd rozentui nen die bezocht worden. Ook andersoortige tuinen waar ro zen slechts een onderdeel zijn, hebben de belangstelling van de rozenvereniging. Mees noemt de tuin van tuinarchitect en kweker Piet Oudolf in Hummelo. „Die on derscheidt zich van vele andere tuinen door veel grassen te verwer ken in zijn ontwerp." Oudolf gaat ook het ontwerp maken voor het terrein aan de Speelmansplaten aan de Oesterdam waar vakantie woningen komen. Ondernemer Mike Verweij van de Speelmans platen heeft voor de vakantiewo ningen ontwerper Piet Boon aan getrokken en voor de inrichten van de tuinen Piet Oudolf. Mees is en thousiast over de keuze van Ou dolf. „Hij timmert aardig aan de weg. Hij ontwierp bijvoorbeeld het park Ground Zero in New York. Hij maakt bijzondere ontwerpen. De man heeft inzichten die inter nationaal aanslaan. De man bete kent wat in Nederland, maar ook in de rest van de wereld." De tuinen van Oudolf op het recre atieterrein is nog toekomstmuziek. In Engeland wordt de geschiedenis van de tuinontwerpen belicht in De verloren tuinen van Heligan in Cornwall. Het is volgens Mees een educatief centrum waar geprobeerd is allerlei typen tuinen uit de ge schiedenis te reconstrueren. „Met planten en struiken die voorkwa men in de oorspronkelijke bezet ting. Op deze manier krijg je een inzicht in de historie maar ook erg veel waardering voor de hoveniers van toen." Engeland kent topkwe- kers zoals David Austin, er is in Engeland ook veel kennis over ro zen, zegt Mees. „De adel had er de ruimte om tuinen aan te leggen. Er zijn zulke mooie tuinen, maar het is niet interessant om er rozen aan te schaffen. Dat kun je beter in Ne derland doen, want daar zijn ze veel te duur." Toch bracht Mees er rozen mee uit Groot-Brittannië. Ze staan nog te bloeien in de tuin. Het zijn de rozen afkomstig van het buitenverblijf van Winston Chur chill in Kent. Mees is van 1945 en heeft de oorlog niet bewust meege maakt, vertelt hij. „Maar ik heb het als kind altijd wel heel spannend gevonden. Later heb ik ook de stranden bezocht in Normandië waar de geallieerden zijn geland. Churchill was een heel bijzonder figuur, een dominante persoonlijk heid. In zijn buitenverblijf kun je hem horen praten. Er was ook een perk met rozen. Met twee rozen Peace en Freedom. Ik was gelijk verkocht." Mees kocht de rozen en ze staan nu in zijn tuin. Als een eer betoon aan de staatsman met zijn onafscheidelijke sigaar. „Overal waar ik kom, koop ik rozen. Ik schaf rozen aan die iets afwijken in vorm van de bloem. Vandaar dat ik aan negentig soorten kom. Ze moe ten verschillen." Op een van de reizen naar Enge land, bestelde Mees rozen bij een kweker in Norfolk. „Ik zou per bank betalen, maar de kosten van het overmaken waren veel hoger dan de rozen zelf. Toen heb ik ge woon geld, 30 tot 40 pond in een enveloppe verstuurd. Een jaar later waren we op doorreis weer bij hem langs gegaan. Hij vertelde dat ik nog 1,5 pond van hem tegoed had. Dat was wel leuk om te horen." Natuurlijk speelt de geur ook een rol, zegt de liefhebber. „Ik vind grote bloemen mooi en ik probeer informatie te pakken te krijgen over de kweker. Elke roos heeft een code die verwijst naar de kwe ker." De top van de bloei ligt in juni. De In de tuin van Jacques Mees aan de Oranjerie in Tholen groeien 90 verschillende soorten rozen. zomerbloeiers die maar één keer per jaar bloeien. „Maar tot het gaat vriezen heb ik wel een roos in de tuin staan die bloeit. Ik kan genie ten van één bloemetje. Dan ben ik al gelukkig." Mees en zijn vrouw bezochten ook de oudste rozentuin in Europa, in het Duitse Sangerhausen. Het is het oudste rosarium in Europa en met 8300 variëteiten de grootste in de wereld, vertelt de penning meester. Ook hier komt de ge schiedenis weer om te hoek kij ken. „Sangerhausen ligt tegen het Harzgebergte. Dat was voor de hereniging Oost-Duitsland. Gre- gor Thomas, een van de grootste kenners van rozen heeft na de val van de Muur nog de hand weten te leggen op een deel van de collec tie om de bijzondere rozen te be houden." Voor Mees is het zien van de bloemen het aantrekke lijkst. De historische achtergron den interesseren hem wel, maar niet tot in de details. „Toch is het wel leuk om te weten dat bijvoor beeld pioenrozen al voorkomen op schilderijen uit de vijftiende en zestiende eeuw. Dat vind ik dan geweldig om te zien." In het Ro- zenbulletin, dat vier keer per jaar verschijnt, wordt de geschiedenis regelmatig belicht. Mees: „Rozen waren aan de hoven in Europa heel belangrijk. Het ene hof had een nog mooiere tuin dan de ande re. Het waren vaak de vrouwen die de hoveniers uitzochten. Ze maak ten er vaak een onderlinge strijd van wie de mooiste tuin kon ma ken." Dichter bij huis spreken de Zeeuw se Rozentuin in Kats Mees wel aan en de Bierkreek in IJzendijke. een biologische rozenkwekerij. „De eigenaar van de Bierkreek is een groot kenner en laaiend enthou siast. De ligging van de tuin op een oude kreekrug is bijzonder. De ro zen komen daar ook altijd wat later tot bloei dan gebruikelijk." De vereniging telt maar een hand jevol leden van Tholen. Mees denkt dat er wel meer mensen zijn die belangstelling voor de vereni ging hebben. Feit is dat het vooral wat ouderen zijn die behept zijn met de liefde voor de koningin van de bloemen. „De leden bestaan vooral uit de rijpere jeugd. Jonge mensen hebben andere bezigheden dan met planten en bloemen bezig te zijn." Vrijdag werd Nuijten in de kantine van de fabriek aan de Nijverheids- weg in het zonnetje gezet. Het was op verzoek van de jubilaris een in getogen bijeenkomst. Het was bo- ve^4ien enkele weken uitgesteld vanwege het overlijden van Nuij- teribêohtgenote op 17 juli. Nuijten kwam veertig jaar geleden van de gieterij Gietkroes in Bergen op Zoom naar Goedhart in Sint- Maartensdijk, vertelde algemeen directeur E. de Jonge die zelf 17 jaar bij Goedhart in dienst is. Nuij ten kwam op 5 augustus 1968 toen hef bedrijf nog maar vier jaar in Sint-Maartensdijk stond en er on geveer zestig mensen werkten. Nuijten zelf was na het afronden van de technische school in het be- drijTin Bergen opgeleid tot gieter en kwam bij Goedhart binnen om als bankwerker aan de slag te gaan. Hij zaagde staal en koper voor de koelers waar het bedrijf groot mee is geworden. Bij zijn sollicitatie vroeg Nuijten of ze er elk jaar reke ning mee wilden houden dat hij de ViëHjaagse van Nijmegen liep. Hij heeft $ijf keer de Vierdaagse gelo pen. De laatste was in 1970. In die periode liep hij ook lange afstan den. De langste afstand was 110 ki lometer in de omgeving van Tilburg. „Dap vertrokken we zaterdagmid dag' en kwamen de volgende zon dagmiddag weer aan." Nuijten begon bij Goedhart als za ger. maar ging ook meelopen in het magazijn waar de zaag werkzaam heden trouwens ook plaatsvonden. De koperzaag staat er nog steeds. Nuijten werd er verantwoordelijk voor het uitgeven en reserveren van materiaal, hoofdzakelijk platen en buizen. Hij herinnert zich nog goed dat hij de platen die op maat ge knipt werden, wel vijf tot zes keer in handen kreeg voordat ze hele maal op waren gebruikt. Na zeven jaar stapte Nuijten over naar de expeditie. De Jonge herinnerde er ook nog aan dat de jubilaris fanatiek lid was van de brandweer. En dat het ande re personeel Nuijten vele malen door de fabriek zag sprinten als hij werd opgepiept om uit te rukken met het korps uit Sint-Maartens dijk. De Jonge vertelde er een grappige anekdote over. „Er was brand op het dak. Piet had het ge blust en vervolgens werd hij weg geroepen voor een brand bij Goed hart. Iemand anders had namelijk alarm geslagen." Nuijten herinnert zich het voorval nog goed. „Ze wa ren bezig op het dak. Toen is er iets mis gegaan. Met een brandblusser heb ik toen de brand geblust, maar een ander had de brandweer ge beld. Toen ik in kazerne kwam, moesten we naar Goedhart waar ik net vandaan kwam. Het was niet nodig geweest, maar de blusgroep heeft de boel gecontroleerd en is weer weggegaan. Dat zijn leuke dingen." Nuijten moest bij de brandweer stoppen toen hij 55 jaar werd. De jubilaris herinnert die periode nog als een gezellige periode. „Ik kon altijd weg voor de brandweer. Toen was het nog niet zo druk als nu. Als ik terugkwam van de brand, dan ging ik verder met het laden van de vrachtwagen tot dat klaar was. Ik keek en kijk niet op een uur. Dat ging toen allemaal heel gemakkelijk. Nu wordt het wel wat strakker gehouden, maar ik vind het nog steeds leuk en probeer mijn werk zo goed mogelijk te doen." De Jonge roemde de enorme inzet Aan de zuidkant van de fabriek breidt Goedhart in Sint-Maartensdijk verder uit. Annemiek Vogels geeft vanaf 3 september een luistercursus over het Weihnachts Oratorium van J.S. Bach. In zes lessen op de woensdag avond wordt ingegaan op de betekenis van het kerstfeest en op de ver klaring die Bach hiervoor gegeven heeft. Bach schreef zijn Weihnachts Oratorium voor zes verschillende dagen op en rond Kerstmis, elk met een eigen karakter en onderwerp. Per lesbijeen- komst wordt een deel uit het Weihnachts Oratorium behandeld en beluis terd. Er is aandacht voor de theologische, muzikale en pastorale aspecten van dit werk. Ook wordt gekeken naar de huidige betekenis van deze bele ving van het kerstverhaal. Volgens Vogels is de cursus geschikt voor ieder een die van Bach houdt en is voorkennis niet nodig. Alle lessen vinden plaats in de Gasthuiskapel in Tholen en worden gehouden op de woensda gen tot en met 8 oktober van 19.30 tot 22 uur. Opgeven kan via a.vogels@kpnplanet.nl. voor het bedrijf. „Je hebt een groot hart voor de zaak. Het leidt er ook wel eens toe dat je uit je slof schiet als je vindt dat iets niet goed gaat. Dat komt omdat je een groot ver antwoordelijkheidsgevoel hebt. Niemand is hetzelfde." Maar ook buiten zijn werk was Nuijten erg betrokken bij Goedhart, ,,'s Avonds en in het weekend, deed je nog vaak een rondje. Zo heb je wel eens ontdekt dat er was ingebroken. Je hebt toen meteen de politie ge waarschuwd. Dit gaat dus verder dan alleen de zaken van het werk." De Jonge bedankte Nuijten voor zijn inzet. Hij was blij dat hij toch de kans had gekregen om Nuijten in het zonnetje te zetten. Op ver zoek van de jubilaris waren ook oud-directeuren H. Zevenhuizen en J. Matthijssen aanwezig om her inneringen op te halen. Zevenhui zen vertelde dat Goedhart een pe riode heeft gekend dat er 135 personeelsleden waren. Hel bedrijf was toen begonnen met het bouwen van melkkoetanks (in licentie voor een Amerikaans bedrijf)- „Dat werd vanuit het kantoor in Rotter dam aangestuurd. Er waren twee schoolverlaters die op de productie moesten doen. Het werd een deba cle. We zijn daar toen van afgestapt en overgegaan op het maken van koelers." Hij herinnerde zich nog dat Goedhart in de jaren zeventig de grootste koeler ooit heeft gele verd. In totaal was dit apparaat ruim zeven meter hoog. „Er is toen weken over gedaan om ze te ma ken. Dat gebeurde in drie delen. Met een grote kraan werden ze op de vrachtwagen gezet. Piet zat er bovenop." Ook Nuijten herinnert zich dat moment nog. Hij kent geen hoogtevrees. Vanaf de koeler kon hij over de fabriek heen kijken. Nuijten is een van de trouwste werknemers van Goedhart. Alleen Rien Smits en Koen Moerland, al lebei uit Stavenisse, werken er lan ger, namelijk 42 en 41 jaar. Nuijten kreeg een envelop met inhoud. Na mens het personeelsfonds felici teerde Smits de jubilaris met zijn jubileum. „Als je er voor staat, lijkt het een hele tijd. als je om kijkt, lijkt het heel snel voorbij." Hij hoopte dat Nuijten - voor wie het een moeilijke periode is - de dag als goede herinnering kan bewaren. Nuijten heeft vele veranderingen meegemaakt bij Goedhart. „Het was een familiebedrijf, nu is het een groot concern geworden. Maar ook daar blijven we voor werken. Ik zie het zo: ik werk voor een baas. Die baas probeert de produc ten aan de klanten te verkopen door zo'n goed mogelijk product af te leveren. We proberen hier steeds om daar verbetering in te brengen. Dat is en blijft de uitdaging. Ik blijf bij Goedhart. Ik probeer mijn werk zo goed mogelijk te doen. Het maakt me niet uit of ik een uurtje langer blijf of niet." Naast zijn werk heeft Nuijten nog een aantal hobby's. Hij kweekt tro pische vogels. Hij is lid van vogel vereniging Vogelvreugd en is be stuurslid (tweede secretaris) van de club geworden toen hij uit de brandweer is gegaan. „Eerder kon ik dat niet doen. Als je bij de brandweer zit en je wordt opgeroe pen terwijl je zit te vergaderen, dat werkt niet." Met de andere leden bereidt hij nu de braderie in Tholen voor. De vereniging staat er elk jaar met een bak met plastic eitjes. Daar kunnen bezoekers prijzen mee winnen. Voor de jaarlijkse ten toonstelling neemt Nuijten elk jaar een week vrij van zijn werk. Daarnaast is hij actief als jurylid van de Nederlandse gymnastiek- unie. Hij jureert alle categorieën voor recreanten op wedstrijden in de regio. Die vinden vooral plaats in de weekenden. De jubilaris heeft al vele verande ringen meegemaakt in de fabriek. Er is sinds 1968 toen hij er begon al veel bijgebouwd. Ook nu staat Goedhart weer voor een uitbrei ding. Aan de achterzijde (bij de ex peditie waar Nuijten werkt) verrijst een nieuw stuk van 1200 vierkante meter. De loods is nodig voor een nieuwe machine die platen ver werkt. De machine is in staat om met een uitgekiend rekenprogram ma te zoeken in het orderbestand om de platen zodanig te selecteren dat er zo min mogelijk afval over blijft. Deze week wordt er met het heien begonnen. Eind december of begin januari moet de loods gereed zijn. „Ik kreeg daarvoor 1500 euro", zei de 38-jarige chauffeur. Hij was een van de drie Roemenen, die woensdag voor de rechtbank in Middelburg te rechtstond. Tegen de man eiste offi cier van justitie W. Smeenk 21 maan den gevangenisstraf. De twee andere verdachten, 18 en 27 jaar. hoorden twee jaar cel tegen zich eisen. Hoewel de diefstallen in een relatief korte periode van zes weken, plaats hadden, vond de officier de (crimi nele) samenwerking tussen de Roe menen bewezen. De criminele orga nisatie gold als strafverzwarend. „Ieder had zijn rol", motiveerde ze haar eis. Volgens de officier zijn er nog ben deleden voortvluchtig. Bij de poli tie zijn aangiftes van dertig vermiste buitenboordmotoren binnengeko men. „Het is een lucratieve handel. De prijzen variëren van 1000 tot 21.000 euro." Uit een loods van Port Zélande in Ouddorp werd de duurste buitenboordmotor, 11.000 euro, weggenomen. De totale buit bedroeg circa een ton. Het trio werd in de nacht van 4 op 5 mei in de haven van Wolphaartsdijk, na een tip, door de politie op heter daad betrapt. De achttienjarige, die op de uitkijk stond, sprong in het water toen hij de politieauto zag. De 38-jarige man zat in de auto met een dubieus Italiaans kenteken. De 27- jarige Roemeen gaf zijn aandeel toe en werkte mee aan het onderzoek door samen met de politie de Zeeuwse havens af te rijden. Hij wist nog precies te vertellen waar ze de buitenboordmotoren hadden ge stolen. Maar ook aan de hand van het navigatiesysteem in de auto en veiligheidscamera's konden de de lictplaatsen opgespoord worden. De behulpzame Roemeen wist aan de hand van de windmolens te ver tellen dat ze in de haven van Stave nisse waren geweest. Behalve in de havens van Wolphaartsdijk, Oud dorp en Stavenisse hadden de die ven ook toegeslagen in Scharendij- ke, Yerseke, Kats en Stellendam. Wat hadden ze te verliezen? De jongste verdachte, die alles ontken de, had net een straf uitgezeten in Ierland. De oudste verdachte had al tijd met motoren gewerkt en kon wel wat geld gebruiken. De 27-jari- ge man probeerde in België via het spelen van testwedstrijden een be staan op te bouwen als profvoetbal ler. Dat mislukte door blessureleed, waarna hij in contact kwam met een 28-jarige Roemeen die in Antwer pen woont. Zijn landgenoot zou hem hebben gevraagd om mee te doen aan de klus. De Belgische Roemeen wordt door justitie een grotere rol toegedicht bij de buitenboordmotordiefstallen. Zijn zaak werd tot november aange houden, omdat de advocaat een aan vullend dossier miste. De verdedi ging van de drie Roemenen voerde verzachtende omstandigheden aan en bepleitte een lagere straf. Een aantal slachtoffers diende schade claims in. De rechtbank doet op 3 september uitspraak. Tien jaar lang verzorgde De Jonge op Tholen en Sint-Philipsland het wvg-vervoer, ook bekend als de te- letaxi. Mensen met een handicap die niet met het gewone openbaar vervoer kunnen reizen, maken er gebruik van. Ze krijgen, via het CIZ, een pas. Het vervoer wordt ge subsidieerd door de gemeente. Tot twee jaar geleden verzorgde de Poortvlietse ondernemer ook het cvv, het collectief vraagafhankelijk vervoer. Deze door de provincie be taalde vervoersvorm was de vervan ger van de bus. Het wegvallen ervan, betekende dat De Jonge niet langer de mogelijkheid had om ritten van cvv en wvg te combineren. De ver scheidenheid aan indicaties die de klanten konden aanvragen - bijvoor beeld alleen voorin zitten, of niet in een bus maar uitsluitend in een taxi - beperkte de mogelijkheid tot com bineren eveneens. „Dan gingen we bijvoorbeeld soms op dezelfde tijd met twee auto's naar Sint-Philips land omdat er een rolstoelklant ver voerd moest worden, maar ook een klant die per se niet een bus wilde", licht mevrouw De Jonge toe. Sep tember vorig jaar veranderde de prijsstelling voor de taxibedrijven: ze krijgen sindsdien uitsluitend de kilometers vergoed die worden gere den tussen het vertrekpunt bij de klant en diens eindbestemming. En dus niet de rit van het taxibedrijf naar de klant. „Daardoor moet er el ke rit geld bij", zegt Mirjam Govers, die de administratie van het taxibe drijf van haar ouders regelt. Om economische reden heeft het echtpaar De Jonge besloten, het wvg-vervoer te beëindigen. De veertien vijftien deeltijd- en week endchauffeurs krijgen ontslag. Van de zeven auto's en de taxibus blij ven er drie of vier over. „Enkele chauffeurs hebben zelf iets anders gezocht, de overigen gaan over naar Taxi Van Hoek uit Rilland, die het wvg-vervoer vanaf 1 september voor Connexxion gaat rijden", al dus Mirjam Govers. Zij zelf raakt haar baan kwijt, evenals een collega die twee dagen in de week de plan ning deed. Het taxibedrijf blijft in afgeslankte vorm bestaan. Kees en Ina de Jonge nemen het zelf voor hun rekening. Particuliere ritten en eventueel schoolvervoer rijden ze. En zittend ziekenvervoer. maar ook dat is de afgelopen jaren door de zorgverze keraars flink ingeperkt. „Onder be paalde voorwaarden mag er nog ge bruik van worden gemaakt door dialysepatiënten, mensen die bestra lingen ondergaan, mensen in een rolstoel en slechtzienden", legt Mir jam Govers uit. Korpschef. Commissaris Hans Vis sers is voorgedragen om te fungeren als interim korpschef bij politie Zeeland. Vissers is momenteel plaatsvervangend korpschef Rotter dam-Rijnmond.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 7