Koeien gered bij uitslaande brand aan Bobbeweelweg in Scherpenisse Gewijde broodjes op uubjesdag lekkernij met bijzondere betekenis I Braderie in Tholen gaat morgen van start met meer kramen l^.eligieus ^^fgoed Zelf uubjes bakken Donderdag 28 augustus 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Door snel ingrijpen zijn in de nacht van dinsdag op woensdag 22 jonge koeien van de dood gered bij een uit slaande brand in een stal bij Leo de Jong aan de Platte- weg in Scherpenisse. Door met een shovel grote gaten in de wanden te rijden, kon De Jong de dieren bevrijden. Bij de brand werd een deel van de schuur, de aan de Bobbeweelweg staat, vernield. Ook de 120 grote pakken met hooi en stro gingen verloren. Die brand werd bestre den door de blusgroepen van Sint-Maartensdijk en Sta- venisse en door het korps uit Bergen op Zoom die een waterkanon inzette vanaf een hoogwerker. In de sloot Kapotte kraan Melkveehouder rijdt met schovel gaten in wand om dieren te bevrijden Rooms-Katholiek gebruik bleef in Tholen en Oud-Vossemeer in stand mmumm m Nieuw leven Blasius Aangepaste automaat pasfoto's in onderzoek De braderie in Tholen is uitgebreider dan ooit. De orga nisatie heeft drie extra straten bij de markt betrokken die morgen om 13 uur begint. Naast de Markt, Stoofstraat, Hoogstraat, Kerkstraat, Eendrachtsweg en de Dalem- sestraat is nu ook de Bebouwdendam aan beide zijden van de Eendrachtsweg, de Bakstraat en de Brugstraat bij het evenement betrokken. Er staan ongeveer 150 kramen, waaronder een aantal nieuwe deelnemers. De braderie duurt morgen tot 21 uur en zaterdag begint de markt om 9 uur en eindigt om 20 uur, waarna er nog muziekoptredens zijn. Muziekvereniging Concordia geeft zaterdag een af sluitend concert op de Markt dat om 19 uur begint. Om 16 minuten over één werd de brandweer gealarmeerd. Tot elf uur 's ochtends zijn de Thoolse blusgroepen in touw geweest met nablussen. De brand werd door bu ren ontdekt. Buurman Jan Heijboer woont vlakbij de schuur aan de Bobbeweelweg. Die belde meteen het alarmnummer 112. Ook de fa milie Schipper aan de Molenweg rook onraad. Dick Schipper werd gewekt door zijn vrouw die een rooklucht waarnam. ,.Ik deed het raam open en rook het buiten, maar ik zag geen rook. Het was een mistige nacht." Schipper keek op internet of er niet ergens op de Oosterschelde wat loos was. Dat bleek niet het geval. „Ik ben toen in onze schuur gaan kijken die aan het huis vast is gebouwd. Toen ik de grote deur naar buiten opendeed zag ik de rook. Ik dacht eerst dat de woning van Heijboer in brand stond. „Ik ben gaan hollen en zag dat het de laatste schuur van De Jong was. Mijn zoon Dirk Jan heeft toen ook 112 gebeld. Ik ben bij De Jong aan gaan bellen en op de deur gaan kloppen." De Jong: „We hoorden enorme klappen. Dat kwam door het sprin gen van de golfplaten op het dak. Het leek wel vuurwerk. De beesten stonden op stal en konden geen kant op omdat het bij de uitgang brandde. Ik heb de shovel gepakt en heb gaten in de zijkanten gere den zodat we bij de beesten kon den. Ik heb korte metten gemaakt anders zouden de dieren door de rook stikken." De Jong heeft in to taal 120 stuks vee, groot en klein, waarvan zeventig melkkoeien. Hij reed een groot gat in de weste lijke wand van de schuur omdat daar de wat oudere dieren stonden die al geïnsemineerd zijn. „Die zijn het meest waard en kunnen volgend jaar melk gaan geven. We hebben ze uit de boxen gejaagd. Op zo'n moment besef je dat elke seconde telt." Ook aan de andere zijde reed De Jong een gat in de wand. Omdat de vonken van de brand ook op de stal belanden waar het melkvee staat, werden deze koeien door Schipper en Heijboer de wei in gejaagd. Samen met de buren Schipper en diens zoon, Heijboer, Rinus Poot en Kees Scheermeijer werden de kalveren naar buiten gedreven. Ook Leo's broer Simon de Jong die met zijn zoon uit Poortvliet was gekomen, hielp mee. Met hulp van de brandweer, werden de die ren naar buiten gejaagd. Dat viel niet mee omdat de dieren bij elkaar wilden blijven. Schipper: „We hebben ze bij de oren en aan de staart gepakt om ze er weg te krij gen." Vier van de 22 renden de polder in. Eentje stond in de sloot, een ander dier was verderop het land opge rend. Alle dieren werden terugge vonden. Officier van dienst A. Kunst van de brandweer: „Het eer ste bericht dat we kregen was dat de schuur aan de woning vast stond en dat de bewoners nog niet gezien waren. Dat was ook de re den dat er meteen een tweede voertuig is opgeroepen en de hoogwerker uit Bergen op Zoom." De schuur staat echter los op het erf. Toen de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen uit de schuur. Dat gebeurde aan de voorkant die open is. „De boer was zelf al bezig om de dieren te redden. Wij kon den met zuurstof naar binnen om mee te helpen. Het redden van le vens staat bovenaan. Omdat het een open constructie was en de lichtdoorlatende platen in het dak weg waren gesmolten, konden de hitte en de gevaarlijke stoffen snel naar boven weg. Dat was een geluk bij een ongeluk." De blusgroep uit Sint-Maartens dijk werd ingezet voor het redden van de dieren. De spuitgasten uit Stavenisse zorgden voor de aan voer van water. Kunst: „We heb ben twee hogedrukspuiten ingezet om de mannen te beschermen. Dus voor de eigen veiligheid." Met het waterkanon werd het vuur vanuit de hoogwerker bestreden. Na een uur waren de vlammen ge doofd. Daarna is er een kraan ge komen om het hooi en het stro uit de schuur te halen om het af te blussen. „Dat heeft een flink aan tal uren in beslag genomen. Het was de hele wintervoorraad." Omdat er ook asbest platen waren gesprongen zijn deskundigen op geroepen om na te gaan of er ge vaar bestond voor de volksgezond heid. Uit voorzorg werd het gebied afgezet. Omwonenden werd gead viseerd de ramen en deuren geslo ten te houden. „Maar dat deed ie dereen toch al." Leden van de brandweer inspecteerden vervol gens ook de schuur en de directe omgeving rond de schuur op res tanten asbest, maar vonden vol gens Kunst niets. De stichting Salvage heeft ook nog een bedrijf laten komen om naar as best te zoeken. Het bleek om een heel beperkte plek te gaan. Het spul is gisterenmiddag nog verwijderd. Hel hooi en het stro was nog nieuw. Volgens De Jong was het nog maar een maand geleden in de schuur gereden. Hij kijkt ervan op dat de oorzaak hooibroei zou zijn. Toen de brandweer de brandkraan in het Platteweg wilde gebruiken, bleek deze kapot te zijn. „Maar dat hebben we snel op kunnen lossen. Het heeft geen nadelige gevolgen gehad." De blusgroep van Stave nisse rolde nog eens 450 meter slang uit om water te winnen uit de Scarpe Ee Laan. „Er was ook nog open water op 300 meter afstand. Dat was de volgende stap geweest als het nodig was geweest." Kunst vermoedt dat broei de oor zaak van de brand is. „Gezien het beeld van de brand. De schuur was geblakerd, de verf was er af door de hitte die zich op heeft ge bouwd." Volgens De Jong hebben de koeien die geïnsemineerd zijn. geen schadelijke gevolgen opgelopen van de brand. Een deel van de dieren die bij De Jong uit de brandende stal gered konden worden. Op de achtergrond is de brandweer bezig met nablussen van hooi. 1 holen is rijk aan geschiedenis. In het jaar van liet religieus erfgoed is in het streekmuseum de Meestool in Sint-Aiuialand een speciale tentoon stelling te zien over het godsdienstige leven op Tholen en Sint-Philipsland. In een serie belic ht de Ecndrachtbodc voorwerpen en gebniiken van kerkge nootschappen. Van ooms-katholiek tot oud gereformeerd. '-t „Afkomstig uit een katholiek gezin weet ik niet anders dan dat wij op 3 november thuis een hubertusbroodje - een hubke - kregen. En ook alle dieren in huis", vertelt Fred Zwegers. De geboren Bredanaar was ruim 32 jaar bakker in Oud-Vossemeer, waar hij deze broodjes ook bakte. Uubjesdag werd die dag door de katholieken in het dorp genoemd. Een verhaal over enkele rooms-katholieke gebruiken. Pastoor Wiertz spreekt in de bakkerij van Gladdines in Tholen een gebed uit over de uubjes en zegent de broodjes met wijwater. Zwegers heeft het met zijn Brabant se achtergrond over een hubke, maar in hel Thoolse dialect werd altijd uubje gezegd. Het is een klein, vier- kant! zacht wit broodje - kleiner dan een kadetje - met een kruis op de bovenkant. Als kind kreeg uw ver slaggever ze besmeerd met boter, en met basterdsuiker erop. Een delica tesse. want in de jaren zestig waren kadetjes allerminst dagelijkse kost in een doorsnee gezin. Alleen op 'oagdaehen' (kerkelijke feestdagen) en bij een schoolreisje stonden ze op het menu. Het bijzondere van de uubjes was, dat ze door de pastoor waren gewijd. De traditie wil dat ze beschermen tegen hondsdolheid en razernij. „Dat ze gewijd werden vóór de bakker ze verkocht, werd ons ook verteld. Daardoor werkten we dat kleine broodje voorzichtig naar binnen", vertelt Zwegers. Hij heeft ze vanaf zijn vijftiende jaar zelf gebakken. In Tholen maakte bakker Gladdines de speciale broodjes. „We hadden er volop staan als de pastoor ze 's mor gens in de bakkerij kwam wijden, zo'n drieduizend", vertelt Piet Glad dines. Hij werkte eerder in Steenber gen en daar brachten acht bakkers hun ubkes naar de kerk om ze te la ten wijden. In Brabant noordelijk van Breda is het gebruik volgens hem niet bekend. „Maar in Zeeuws- Vlaanderen weer wel." In de grote bakkerij van zoon Ad aan de Ener gieweg worden jaarlijks tienduizen den hubertusbroodjes gebakken, die tot diep in Brabant afgeleverd wor den. In verband daarmee gebeurt het bakken niet op de kerkelijke feest dag zelf, maar al een dag eerder. Tot in de jaren veertig werden in Oud-Vossemeer de uubjes door de bakkers naar de kerk gebracht en vóór de vroegmis door de pastoor gezegend. Ook niet-katholieke bak kers in het dorp maakten en ver kochten toen de broodjes. Later ge beurde het wijden in de bakkerij. „Dan stonden om half acht zo'n 1500 hubkes netjes te wachten tot de pastoor met wijwatervat en kwast binnen kwam en ze, na een kort ge bed, zegende", herinnert Zwegers zich goed. Hij en zijn vrouw Dianne namen de bakkerij aan de Zilver straat in Oud-Vossemeer in oktober 1973 over. Meteen de volgende maand waren er de hubertusbrood jes. Zwegers: „Het gebruik was na genoeg verdwenen en is door ons in wezen nieuw leven ingeblazen. De eerste jaren zijn onze hupkes niet gewijd, hoewel we elke keer op nieuw de pastoor erover aanspra ken." De kinderen van het bakkers- Oud-bakker Fred Zwegers. gezin werden voor de wijding opge trommeld, om mee te bidden. „Was het wijden gebeurd, dan aten we steevast hubkes met de pastoor, met een bakje koffie erbij." Ook bij zijn collega, bakker Van Mierlo, kwam de pastoor de uubjes wijden. Het gebed dat werd uitgesproken, kent de oud-bakker nog: Vandaag treedt ons Sint Huib tegemoet De felle jager, die onverdroten 't hert nazit, dat achter rank van poten Hem immer voorblijft, ofschoon het bloedt. Des avonds, als hij terug wil keren Toornig en droef om zulke jacht Staat plotseling en onverwachts Voor hem het hert, mee 't kruis des Heren. Wij eten 't brood, Hubertus toegewijd Opdat wij niet door 't razend jagen Naar geld en goed ons zelve plagen. Maar zoeken de rust der eeuwigheid. Het hubertusbrood ontleent de naam aan Sint Hubertus, de patroonheilige van de jagers. Hubertus leefde in de tweede helft van de zevende en het eerste kwart van de achtste eeuw. Hij bekeerde zich tot het christen dom. werd bisschop van Maastricht en verplaatste die zetel naar Luik. Hij overleed in het jaar 727 en werd al in 743 heilig verklaard. Dat ge beurde op 3 november, wat sinds dien de feestdag is van deze heilige. De bekering van Hubertus gebeurde op Goede Vrijdag, toen hij tijdens een jachtpartij een hert wilde neer schieten en er op het moment dat hij aanlegde een kruis verscheen tussen het gewei van het dier. Daarbij kreeg hij een goddelijke boodschap. Over Hubertus is verder het verhaal over geleverd dat hij een man genezen zou hebben van hondsdolheid. Om die reden wordt hij tegen deze ziekte aangeroepen. En hier ligt ook de oorsprong van het - gewijde - hu bertusbrood. In zijn opstel 'Eten en drinken in de Nederlandsehe folklo re' schreef D.J. van der Ven om streeks 1939 dat de werking van de ze broodjes groot moet zijn wanneer ze op de nuchtere maag worden ge geten. Hij spreekt van 'offergebak'. Zelfs de Kelten zouden volgens hem al een soort brood hebben gekend als geneesmiddel tegen hondsdol heid. Het eigenlijke uubje is witbrood, zo als een kadetje of puntbroodje. Het wordt gemaakt van luxebrooddeeg. „Oorspronkelijk heeft het geen vul ling. Maar de vraag daar naar kwam wel, en dan bakten we die ook. Ubk es met krenten en rozijnen, of met anijs", aldus Fred Zwegers. Hij be nadrukt dat het kruis op de boven kant met een goed scherp mes ge maakt moet worden. „En hoe korter de ubkes in de oven stonden, hoe mooier dat kruis was." Het broodje, vooral een Brabantse traditie, wordt zeker ook commercieel uitgebuit. Daaraan deed de Vossemeerder nooit mee. „Ik bakte ze altijd op 3 november en geen dag eerder. Viel dat op een zondag, dan waren er dat jaar geen hubkes. Want op zondag werd er niet gebakken." Toen de bakker in Nieuw-Vossemeer ermee ophield, kwamen ook uit dat dorp mensen bij Zwegers hun hubertus broodjes kopen. En ook niet-katho- lieken kochten ze, waarbij Dianne Zwegers uitleg gaf over dit broodje. „Er was eens een mevrouw, die zei dat het écht gewijde broodjes waren. Want ze had ze in de kast gelegd en er kwam geen schimmel op!" Sinds het beëindigen van hun bedrijf zorgt zij dat er ieder jaar tóch uubjes zijn. „Ik prik voor het Huisartsenlabora torium en koop ze in het dorp waar ik die dag toevallig ben." In de rooms-katholieke kerk zijn er meer voorbeelden dat de voorspraak van heiligen wordt gebruikt om van kwalen gevrijwaard te blijven. Zoals de Blasiuszegen, ter voorkoming van met name keelaandoeningen. Het gebruik is dat een priester twee gewijde kaarsen, in Andreaskruis- vorm verbonden, brandend onder de kin van de gelovigen houdt. Daarbij sendoor het popkoor You name it op. Verschillende organisaties maken dankbaar gebruik van het evenement om ook de aandacht op hen te vesti gen. Zo is de Kringloopwinkel in de voormalige Timpa op beide dagen geopend. Onder andere stoelen, fau teuils en servies zijn op vrijdag van 13.30 tot 16.30 uur en op zaterdag van 9.30 tot 15.30 uur aan de Watt straat 1 te vinden. De Thoolse duik- en reddingsbrigade de Snotdolf staat samen met Duik centrum Nederland en de brandweer op de braderie. Er is een duiktank waarin bezoekers een proefduik kun nen maken. De brandweer geeft de monstraties en belangstellenden kun nen informatie krijgen over de Snotdolf. Promotionele activiteiten zijn er on der andere van dansschool Gladdines uit Steenbergen, de Christengemeen te Tholen en fitnesscentrum Halste ren. Stichting promotie Tholen begint tijdens de braderie met de voorver koop van de kaarten voor de haven feesten in 2009. Tijdens de braderie is het ook kermis en er is een kinderbraderie. Bij het laatste mogen kinderen vrij een plek je innemen om van hun oude spulle tjes af te komen. wordt een kort gebed gesproken: moge God u op voorspraak van de heilige Blasius bevrijden van keel ziekten en andere kwalen, in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Blasius was een christelijke martelaar uit de vierde eeuw, zijn kerkelijke feestdag is op 3 februari. In de pasfotoautomaat in het gemeen tehuis is een beugel gemonteerd. Daarmee hoopt het gemeentebestuur de toegankelijkheid voor minderva- liden iets te hebben verbeterd. Méér kan op dit moment niet, want geen enkele leverancier blijkt een automaat te hebben die voor mindervaliden toe gankelijk is. Onlangs vroeg gemeen teraadslid M.J. Klippel (RFT) hier na drukkelijk aandacht voor. Dat zo'n automaat niet leverbaar is, komt om dat er nogal wat ingesteld moet wor den voordat een foto gemaakt kan worden die aan alle eisen voldoet. Inmiddels heeft de leverancier de ge meente laten weten, druk bezig te zijn met het ontwikkelen van een au tomaat die wél volledig toegankelijk is voor mindervaliden. Begin vol gend jaar worden de eerste resultaten verwacht en dan zal duidelijk zijn of het lukt. De ontwikkeling is ter hand genomen omdat steeds meer instan ties hebben aangegeven aan zo'n au tomaat behoefte te hebben. Geen geld dialectfestival. De ge meente geeft geen subsidie aan de stichting Nederlandse streektalen en dialecten voor het landelijk dialect festival dat op zaterdag 27 decem ber in Westkapelle wordt gehouden. Het college van b. en w. doet het niet 'omdat er geen directe relatie bestaat tussen de activiteiten en de gemeente Tholen.' Ingrediënten (voor ongeveer 20 stuks): 500 gram patentbloem, 100 gram kleinbroodpoeder. 50 gram gist. 10 gram zout en 250 gram (2,5 deciliter) water. Gist en kleinbroodpoeder zijn bij een bakker verkrijg baar. Voor tien stuks de helft van de aangegeven hoeveelheden gebrui ken. Bereiding: Ingrediënten goed kneden tot een deeg, dit in een doek omwikkeld met plastic een half uur laten rijzen. Deeg daarna verdelen in twintig stukjes. Deze stukjes met de palm van de hand op een werk blad rond maken en meteen op een bakplaat zetten. Indien uw bak plaat geen opstaande randen heeft, is het gebruik van een cakeblik aan te bevelen (het zal duidelijk zijn dat dan meerdere cakeblikken nodig zijiy. Ongeveer 50 minuten laten rijzen onder een doek die is afgedekt met plastic. Daarna in acht tien minuten afbakken in een oven van 250 graden. Vergeet niet om kort voor dat het blik in de oven gaat, met een scherp mes een kruis op de broodjes te maken. De schepen in Het Keeten zagen gisteren wel een heel vreemd vaar tuig voorbij komen. De camper van de heer Maaskant uit Brabant rolde gistermorgen rond 11.30 uur van de dijk aan het einde van de Veerweg in Stavenisse. Het voertuig dreef tot wel 500 meter uit de kust weg over het water. Sleper Jan van de Berge kreeg er melding van_via een schip. De Stavenissenaar ging er met zijn Zodiac, een kleine en snelle motorbootje, op af. Van de Berge sleepte de camper naar de glooiing van de dijk. De sleepkabel aan de camper zette hij vast met een ijzeren pin bovenaan de dijk. Vlak voor de dijk is de camper gezonken, de achterkant stak gistermiddag nog boven het water uit. De eigenaar zat er terneergeslagen bij. Hij was zodanig in mineur, dat hij geen nadere toelichting wilde geven over het voorval. De berging begon halverwege de middag. De duikploeg van de brandweer Tholen en Goes en de blusgroep van Stavenisse zijn daar bij in actie gekomen. De auto van een bergingsbedrijf trok het voer tuig op het droge. Nieuw is de komst van standwerkers, autogordelsimulator stappen. Hierbij die hun producten op eigen wijze aan bieden. Naast de kramen is er een aanbod van diverse attracties, zoals een draaimolen, lijntjetrek (als je aan het juiste touwtje trekt, heb je prijs) en eendjes vissen. Een vuurspuwer laat op vrijdag zijn kunsten zien. Een heli kopter vertrekt beide dagen op gere gelde tijden vanaf de voormalige oes terputten voor een rondvlucht boven Tholen. Kinderen kunnen ponyrijden, er is een palingroker, er zijn oliebol len en droge worst te koop. Bezoekers kunnen een oud ambacht bewonde ren: het beschilderen van bordjes. Ook kunnen belangstellenden in de kan iemand oefenen hoe hij zijn auto gordel uit moet doen als de auto door een ongeluk op zijn kop ligt. Muziek is er op vrijdag om 19 uur van het koor Oor ons us en om 20 uur van André van Amstel op de Markt. Zaterdag is er de hele dag door tot 23 uur muziek vanaf een wagen op de Kaaij. Anita en Ed uit Tholen. Neder landstalige meezingers van zanger Danny, liedjes van Elvis Presley door Johnny Rivers en popcovers van Massive staan onder andere op het programma vanaf deze locatie. Op de Markt is er van 12 tot 17 uur een ka raoke on the road show en treedt tus-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5