'Namen ben ik gauw kwijt maar prijzen heb ik goed in mijn hoofd' 'Het is een hoogtepunt voor een monteur als jouw coureur in de top tien eindigt' Buurtsparen Geloven is niet suf en oubollig Bloempotten Donderdag 28 augustus 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Na ruim 45 jaar stopt de familie Moerland met de ver koop van bloemen en planten, hengelsportspullen en die renbenodigdheden in de Voorstraat 26 in Sint-Annaland. De 71-jarige Coen Moerland vindt het welletjes. Opvol gers zijn er niet. Dochter Celena Pot-Moerland doet het wefk graag, maar vindt het runnen van de zaak een te grote opgave naast haar gezin. Verkoopster Pieternella Gunter ziet uit naar ander werk. Op 1 september gaat de winkel dicht. Bloemenhandel Moerland in Sint-Annaland sluit na 45 jaar de deuren Omgekeerde wereld Geen snipperdag Bakfiets Handtekeningen Sint-Maartensdijk Tweede pand Ochtendgymnastiek Impulsaankopen Geen rozengeur Stressbestendig Aanwijzing van kwetsbare natuur Hij heeft zijn droombaan gevonden. Arjan de Witte (37) uit Tholen is al van kleins af aan gek van motoren. Niet gek dus dat hij nu motorfietsmonteur is. Maar hij is geen gewone monteur, hij oefent zijn werk uit op het racecir- cuif. De Witte maakt namelijk deel uit van een motor raceteam. Tholenaar Arjan de Witte vindt zijn droombaan op het racecircuit ff v A*. ■i Moerland was de eerste en een tijdlang de enige deelne- l mer aan het buurtsparen van Castria Wonen. Hij heeft er l goede ervaringen mee. „De mensen komen hier bijna al 1 hun bonnen inleveren. Als ze dat doen, nemen ze ook nog eens wat anders mee. Ik verkoop er meer door. En als win- keiier kun je zelf bepalen waar je de bonnen bij uitgeeft. I Het is voor de klant toch aantrekkelijk. Ze leveren twee kaarten met bonnen in en nemen vier artikelen mee. Ik snap niet dat niet iedereen meedoet." Coen en Krees Moerland met hun dochter Celena en kleinzoon Thomas Pot en verkoopster Pieternella Gunter stoppen met de winkel in de Voorstraat in Sint-Annaland. Dat betekent ook dat de winkel straat in het dorp er minder fleurig uit zal zien. Nu staan de bloemen en planten voor de bloemenhandel op de stoep. Het pand ligt in de loop van de Ring naar het Havenplein. Het is een blikvanger. „Het zal best wel vreemd wezen," zegt Moerland. Toen hij 65 jaar werd. overwoog Moerland ook al om te stoppen, maar Steeds plakte hij er weer een jaartje aan vast. Ook omdat zijn do£fit£r Celena (30) het nog graag deed. Toen Moerland enkele jaren geleden in het ziekenhuis lag en zijn dochter de zaak alleen moest run nen, werd het voor haar wel duide lijk dat ze de winkel niet over wilde nemen. ..Dan komt echt alles op je af. Achter de schermen is nog zoveel meer tc doen, de administratie en de bestellingen. Ik was gewoon gewend alleen in de winkel te staan. Nu heb ik een kind, plus mijn eigen huis houden erbij. Dat vind ik genoeg." Moerland beaamt dat er heel veel uren zitten in het ondernemerschap. „De werktijd is van zeven uur 's ochtends tot negen uur 's avonds. Of tot je naar bed gaat. Ik geloof niet dat iemand een zaak kan drijven in acht uur per dag." Volgens de ondernemer is er veel veranderd sinds hij met een bakfiets in de ambulante handel begon. De concurrentie is toegenomen, maar ook de manier waarop klanten tegen bloemen en planten aankijken. „In onze branche ging het vroeger om een plant met een pot erbij, nu ko men de mensen om een pot met een plant erbij." Dat is volgens Moer- iand de omgekeerde wereld. „Daar is veel meer werk aan. Dat opplan- ten doen we allemaal zelf." Het is volgens Moerland wel moge lijk om standaard 'opgeplant spul' in te kopen. „Maar dan krijg je een eenheidsworst. En dat is ook niet wat wij en wat de mensen willen." Dat de tijden veranderen, is te zien aafr.de! vensterbanken in de woonka mer Van de Thoolse huishoudens. Moerland en zijn vrouw Krees (van Lucretia) Moerland-Hartog herinne ren zich nog goed dat de venster banken praktisch overal vol stonden met planten. „Dat zie je niet meer. r - Het team van ongeveer 15 personen hoort bij Hoegee motortechniek in Giessen, waar De Witte sinds 2003 op normale doordeweekse dagen werkt als monteur. Eigenaar Mare Hoegee is zo gek van motoren en races, dat hij in 2005 zijn eigen raceteam voor het wereldkampioen schap superbike in de klasse super spórt 600 oprichtte. Hij kreeg de no dige sponsors bij elkaar, en vormde een ploeg met daarin twee coureurs, vier monteurs, een kok en andere ondersteunende krachten. De cou reurs rijden op een GSX-R600, een type motor van Suzuki, het enige merk wat Hoegee verkoopt. De Witte ging een weekendje mee naar een race in Engeland. Daar werden ze er met zijn allen over eons-dat hij als monteur bij het team moe^t komen. „Zo ging het balletje remdrt" zegt hij. De Tholenaar is nu sinds twee seizoenen de vaste mon teur van de Belgische coureur Didier van Keijmeulen. Elke cou reur, de andere is Barry Veneman, heeft twee monteurs tot zijn be schikking. Het houdt in dat De Witte zo'n twee keer in de maand een halve week van huis is. Aan het begin van het seizoen, dat van maart tot november loopt, is hij wel drie weken weg. „De*eerste race is in Qatar, de week daarop vliegen we door naar Austra lië. Daarna vinden de races in Euro pa plaats." De Witte zorgt bij elke race voordat hij weggaat ervoor dat alles op de zaak goed geregeld is. Er blijven wel mensen thuis bij de winkel, zo als de verkoper. „De andere colle ga's van het team vertrekken meest al al op maandag met de vrachtwagen en gaan dan op woens dag alles klaarzetten in de pitbox. Dat neemt best wat tijd in beslag. Mijn baas en ik vliegen er op don derdag dan achteraan." Een race be gint meestal op vrijdag met kwalifi caties en vrije ritten en op zondag is de echte wedstrijd. Alle dagen is De Witte erbij. „Je kunt wel eens geen zin hebben, dat heeft iedereen soms, maar je moet altijd mee. Of je moet Nu staan er hooguit twee potten en daar zit lang niet altijd een plantje in. Steeds meer vrouwen zijn gaan werken. Ze hebben veel minder tijd om zich met planten bezig te hou den." Het accent is meer op de tuin komen te liggen. Maar op dat vlak is ook de concurrentie enorm toegenomen. Moerland komt uit Stavenisse. Daar begon hij naast zijn werk als haven arbeider in Rotterdam bloemen te verkopen. „Met een opgebouwde bakfiets. Het is uit hobby begonnen. Ik had altijd wel wat met plantjes. Later ben ik dat met een bestelbus gaan doen op andere plekken op het eiland. Het was een Volkswagenbus. Ik kon er veel planten en bloemaar- de mee vervoeren. Ik geloof dat ik me al heb laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel in 1962." Hij heeft in Stavenisse nog een poosje een 'onbewoonbaar verklaar de woning' tegenover de winkel van Letzer, als opslag gebruikt. Het was het huisje van bakker Tazelaar. Toen hij 45 jaar geleden met de Setal- landse Krees Hartog trouwde, ver huisde Moerland naar het dorp aan de Krabbenkreek. Hij bleef met de bestelbus rijden. „Dat ging goed. Ik heb het een jaar of vijftien gedaan." In de Voorstraat betrok het echtpaar het pand dat al een jaar leeg had ge staan en waar eerder de Spar in was gevestigd. „We hebben het eerst even als opslag gebruikt en waren alleen op zaterdag open. Vanaf april, vóór moederdag." Moederdag was heel belangrijk voor de zaak. „Dan verkochten we heel veel bloeiende planten, kleine begonia's en cloxinia 's (Kaaps vi ooltje) bijvoorbeeld. Ik kocht er een paar honderd in. Ze gingen als zoete broodjes over de toonbank. Als je er tegenwoordig tien kwijt raakt, dan mag je blij zijn. Toen ik met de bus rond ging, kon ik voor moederdag op iedere plek wel een halve dag staan. Ik kwam op heel het eiland Tholen en Flupland maar ook in West-Brabant. Ik kwam zelfs in Oosterland op Schouwen. Dan ging ik met de pont mee over het Zijpe. Dat zou nu niet meer kunnen. Het pontje vaart allang niet meer, maar t I echt ziek zijn. Ik kan niet even een snipperdag nemen voor een feestje." Ook de omgeving verkennen is er niet bij, het hele team blijft gedu rende de race op het circuit. „Alleen in Australië hebben we twee dagen om rond te kijken. Je mag daar niet gelijk op het circuit." De dagen tij dens de race zijn goed bezet. Elke dag staat het team om 7 uur op om samen te gaan ontbijten. De mannen slapen op het circuit in de vrachtwa gen of in een tent. Het eten wordt klaargemaakt door de eigen kok. Vrijdag begint om half 10 de eerste training van drie kwartier. Daarbij kijkt de coureur hoe de motor aan voelt en zijn de monteurs aanwezig om aanpassingen te doen. „De cou reur komt af en toe naar binnen ge reden voor afstellingen aan de mo tor." De Witte vertelt dat ze daarbij hulp krijgen van een veringspecia list die deel uitmaakt van het team. „Er zit telemetrie, zo heet dat, op de motor. De veringspecialist leest de vering van de motor uit. Wij stellen de vering af, zodat de coureur snel ler rond kan gaan." Of de vering meer of minder moet is afhankelijk van wat de grafiek van de vering- specialist laat zien. Tijdens deze zogenaamde vrije rit worden ook de banden uitgekozen. Daarbij wordt gekeken naar de juis te grip. „We laten de coureur een aantal rondjes rijden en kijken hoe lang de band het volhoudt." Ook wordt het benzineverbruik gemeten en bepaald hoeveel benzine er nodig is voor een race. Tussendoor is het hopen voor de monteurs dat de cou reur niet valt. Er zijn weliswaar twee motoren per coureur, zodat hij direct verder kan als hij valt, maar voor de monteurs betekent het extra werk. „Als we geen crashes hebben, zijn we meestal rond zes uur klaar met al het werk, maar anders wordt het laat. Nachtwerk proberen we te voorkomen. De andere monteurs helpen mee zodra zij met hun motor klaar zijn." De coureurs hebben overigens een ander leventje tijdens de racedagen. „Die moeten in prin cipe alleen rijden en voor de rest ook qua omzet zou het niet kunnen. Het is veel te duur als je de uren gaat rekenen." Moerland reed om de veertien da gen of drie weken zijn route. „Ik had mijn vaste klanten, maar voor de rest belde ik gewoon aan bij de mensen om te vragen of ze een bloemetje of plantje nodig hadden. Later gebruikte ik een megafoon. Mooie bloemen, riep ik dan als ik de straat ingereden kwam. Op de marktmanier." Als Moerland terug denkt aan die periode voelt hij de koude wind nog over zijn rug gaan. In gedach ten rijdt hij dan de nieuwbouw bin nen van Sint-Maartensdijk toen de Winston Churchillstraat, Albert Schweizerstraat en de President Rooseveltstraat er verrezen. „Dat was toen een koude hoek." In de beginperiode was er nog wei nig concurrentie. „In Tholen was Van den Berge en in Sint-Maar tensdijk had je toen nog Leen van Poortvliet." De bloemen en plan ten voor de huiskamer waren toen hoofdzaak. Nu is zeker zestig pro cent van de verkoop bestemd voor de tuin, zegt de ondernemer. „Als je in die tijd een vracht buitenplan- ten had, was die 's avonds weg. Nu handtekeningen uitdelen." Vrijdagsmiddags is er een kwalifi catietraining om de startpositie tij dens de wedstrijd te bepalen. Daar bij helpt De Witte zijn coureur op weg. „Ik zet de motor buiten en help de coureur als hij binnenkomt. Er zit geen standaard aan de motor, dus dat zet ik klaar." Daarna maken de monteurs de motor klaar voor de volgende dag. „De afstelling is nooit perfect. Het kan altijd beter", zegt De Witte. Daarmee doelt hij is het aanbod veel meer over het hele jaar verspreid. Het begint al in maart. Omdat het veel langer duurt, moet je veel meer op voor raad hebben, maar de omzet is minder." Vijfendertig jaar geleden kreeg hij de kans om het pand naast de win kel te verwerven. „Het was eigen lijk de tweede keer dat ik het kon kopen. Eerst was het pand nog van Wim Pleune die er een textielwinkel en naaiatelier in had." Krees: „Aan koop toen was een te grote stap." Moerland kocht het pand later van een zekere Buskes, die ook in textiel deed, net als diens voorganger Izak Vroegop. Moerland bleef nog wel af en toe met zijn bestelbus rijden om bijvoorbeeld chrysanten te verko pen. Met het nieuwe pand kon het assortiment worden uitgebreid. Er kwamen visspullen (molens en hen gels) en dierenbenodigdheden (rie men, manden, voederbakken) bij. „De hengelsport was erg in op komst. Ik ben ermee begonnen om dat de mensen er om vroegen." Het voorzag in een behoefte. Moerland ziet er nog steeds handel in. Hij kocht onlangs nog een partij molens en hengels is, ook al wist hij een maand geleden dat hij op 1 septem- hoofdzakelijk op de vering en de banden. „Het is zaak dat de motor zo snel mogelijk rond gaat, zodat de coureur zo ver mogelijk naar voren aan de start komt." Als al het sleutelwerk klaar is, krij gen de mannen rond 19 uur eten. „Dat is meestal zo'n twee uur zitten en kletsen, daarna douchen en nog wat drinken. Ook kijken we wat te levisie. Dat hebben we te danken aan de sponsor. Daarna is het bed tijd." ber dicht zou gaan. „Het was een aanbieding. Ik heb het allemaal in veertien dagen kunnen verkopen." Coen en Krees vertellen over hun zaak in de kamer achter de winkel. Regelmatig komt Pieternella binnen om te vragen wat ze voor bepaalde plantjes of artikelen moet vragen die uit de voorraad komen. Moer land bekijkt het even en noemt een bedrag. „Namen ben ik gauw kwijt, maar prijzen heb ik in mijn hoofd zitten." Moerland maakte ook nog een uit stapje naar Sint-Maartensdijk waar hij in de Kaaistraat een winkeltje opende. Het pandje naast de poort van de Gouden Leeuw nu schilder De Rijke). „Maar dat liep niet goed. Ik moest toen met personeel gaan werken. Er bleef niet veel over. Het ging geld kosten. Het was niet geregeld open en als dat niet het geval is, dan loopt een zaak niet."Na een jaar of vijf verkocht hij de zaak. Al eerder, in 1969/70 huurde Moerland in de smalstad een pandje in de Ds. de Bresstraat voor de opslag van planten en pootaarde. Hij betaalde er 3,5 gul den per week voor. Het pand stond op de nominatie om gesloopt te worden voor de uitbreiding van het Op zaterdag is er weer een kwalifi catieronde waarna de monteurs een nieuwe koppeling in de motor zet ten. „Zodat die er in de race niet uit kan branden. En we vullen de tank af met de benodigde hoeveelheid benzine. De juiste banden gaan erop en we stellen de remmen af. Elke dag worden de remblokken vervan gen door nieuwe." De volgende dag, op zondag, is er een warming up van 20 minuten rij den. „De laatste dingen die niet gemeentehuis. Krees (65) stond in de winkel als Coen op pad was. Toen hun dochter Celena 18 jaar was, is zij ook in de winkel mee gaan werken. Ze haalde er haar diploma's voor. Omdat het steeds drukker werd, kwam ook Pie ternella in dienst. De 23-jarige Setallandse werkt er nu ongeveer acht jaar in deeltijd. Ze kwam er voor een stage, maar is na het afronden van haar school ge bleven. Moerland is zeer te spreken over haar en zijn dochter. „De mei den doen hun eigen werk. Ze weten wat ze moeten doen." Samen met Celena rijdt Pieternella 's morgens de rekken met planten naar buiten. Ook de potten met bloemen worden op de stoep gezet. Celena: „Ik noem het maar ochtend gymnastiek. Toen ik nog een jong meisje was, ging het kistje voor kistje. Als de bloemen en planten buiten staan, weten de mensen ge lijk dat je open bent. Maar als het gaat regenen, dan baal je. Dan kun je alles weer naar binnen halen." Aan de andere kant geniet ze wel van het 'buitenspul'. „Vooral in het voor jaar. Dan ben je zelf ook meer buiten. Je hebt dan ook weer andere contac ten dan in de winkel. Ik vind dat al tijd best gezellig. De bloemen heb ben vrolijke kleuren. Je wordt er zelf ook vrolijk van." Rond moederdag is goed zijn, veranderen we dan nog." En dan begint de echte race. Het doel daarbij is, dat de coureurs bij de eerste tien eindigen. „Barry Ve nekamp rijdt regelmatig in de top tien." De Witte vertelt dat het echt om de prestatie als team gaat en dat er niet alleen naar één coureur wordt gekeken. Toch noemt hij het wel eens frustrerend als zijn cou reur, Didier, niet in de prijzen rijdt. Hij weet wel wat de oorzaak is. „We hebben nog niet zoveel ervaring. er veel vraag naar zomerbloeiers: pe tunia. fuchsia en geranium. Volgens Krees is de ligging van het pand ideaal. Coen beaamt dat: „Mensen doen hier ook impulsaan kopen. Dan doen ze niet als je ach teraf zit. Daar zit toch wel verschil in." Moerland heeft ook nog klom pen verkocht. Buiten op de stoep maakte dat de boel nog kleuriger. Maar die verdwenen uit het assorti ment omdat er van de grote maten te weinig van werden verkocht. Krees: „Maar we hebben een jaar of acht geleden nog wel veel kinderklomp jes verkocht." Bij Moerland werden ook bruids boeketten en grafstukken besteld en gemaakt. Het echtpaar Moerland heeft al een paar keer meegemaakt dat ze voor de volgende generatie bloemstukken hebben gemaakt. Maar het is maar een klein onder deel van de omzet. „We kunnen er niet voor naar Stavenisse of Sint- Maartensdijk gaan rijden. Dat is niet rendabel. Je kan als onderne mer wel roepen dat je overal gratis bezorgt, maar daar geloof ik niet in. Dat loont niet als je de uren rekent. Dan kun je ze beter niet verkopen." Tijdens de vakantie van het echtpaar bleef de laatste jaren de winkel ge woon open. Celena en Pieternella runden dan de tent. Voorheen ging het gezin wel eens een weekje weg. Ze slaagden er bijna altijd in om de verse bloemen van de hand te doen voordat ze op reis gingen. Coen: „Maar op de terugweg naar huis kochten we onderweg alweer snij bloemen. Dan konden we die de volgende dag gelijk verkopen." Zelf heeft hij geen speciale binding met de planten en bloemen. „Op den duur heb je geen voorkeuren meer en is het puur handel geworden." Hij denkt even diep na. „Ja, roosjes vind ik altijd wel mooi." Ze staan dan ook op tafel. Ze zijn overgeble ven van een partijtje. Zijn vrouw stelt zich tevreden met de restjes die overblijven. Naast de roosjes staat een begonia die bij Krees nog een laatste kans krijgt te bloeien. Moerland heeft het werk met plezier gedaan, zegt hij. Alleen de laatste ja ren stond het hem wel eens tegen. Dat kwam door de problemen met zijn gezondheid. Maar ook wel door dat de klanten steeds kritischer zijn geworden. „Het is niet gauw goed meer tegenwoordig. Vroeger was on ze zaak een unicum. Nu hebben ze veel meer keus." Krees herkent dat. „Zo gaat dat. Van: alles is goed tot niks is goed. Hoe beter de mensen het krijgen, hoe kritischer ze worden." Met het verdwijnen van de bloe- Didier draait nog niet zo lang mee en Barry rijdt al jaren op het circuit. Ook zijn wij het enige Suzukiteam in onze klasse. We moeten alles zelf uitzoeken en hebben geen team waarmee we kennis kunnen uitwis selen." Dat laatste hebben veel an dere teams voor, zoals bijvoorbeeld dat van Honda. Van dat merk doen er wel zes teams mee. Overigens heeft De Witte qua luxe niets te kla gen, want niet elk team heeft zo'n uitgebreide bemanning en materiaal als dat van hem. Hij beaamt dat: „Sommige coureurs eten bij een an der team mee." Het hoogtepunt van het seizoen, vindt De Witte de race in Assen. Zijn vrouw Jolanda en zoons Arné (10) en Jamo (8) komen dan altijd kijken. Het was ook op dat circuit dat het team een podiumplaats kreeg. „Drie jaar geleden wonnen we de derde plaats." Dat was met de Noorse coureur Kai Bprre Ander sen, die nu niet meer van het team deel uitmaakt. Zijn mooiste moment als teammonteur, vindt de Thole naar de race die twee maanden gele den in Duitsland werd gereden. „Didier werd toen zevende. Dat is echt een hoogtepunt voor ons als de twee monteurs." De Witte, in Sint-Annaland geboren en 14 jaar woonachtig in Tholen, werkt sinds zijn achttiende als mon teur. Hij begon destijds in een mo torzaak in Bergen op Zoom. Toen hij daar tien jaar had gewerkt, werd hij Suzuki-importeur in Heinen- oord. Via de monteurverkiezing van Suzuki, die elke twee jaar wordt ge houden. kwam hij in contact met Mare Hoegee, die daar jurylid was. Toen Hoegee met een eigen zaak begon, kwam De Witte bij hem wer ken. Chef monteur in een raceteam word je niet zomaar volgens De Witte. „Je moet stressbestendig zijn en verstand van zaken hebben." Ook is het van belang dat een racemonteur zich voor 200 procent op zijn werk stort. „Als er iets fout gaat, vergeef je jezelf dat nooit. Je kunt bijvoor beeld dingen vergeten vast te zetten. Het risico is dat de coureur valt." Er is veel geld nodig om te kunnen racen. Volgens de Tholenaar kost een seizoen wel 7 ton. Daarbij zitten de reiskosten en de aanschaf van nieuwe motoren inbegrepen. Elk seizoen wordt is er een nieuwe mo tor nodig. Dat aantal loopt op als er menhandel in de Voorstraat verliest Sint-Annaland een markante zaak. Krees vindt het wel jammer dat het niet wordt voortgezet. „We zijn met niks begonnen en hebben het in 45 jaar opgebouwd. Het zal best wen nen zijn." Ze herinnert zich dat er heel veel winkels in het dorp waren. Haar opoe had een snoepwinkeltje in de Tienhoven. Het dorp telde ooit zeven bakkers, zegt Coen. Krees: „Ik kan me nog herinneren dat er een vertegenwoordiger in textiel was, die op 32 plekken moest zijn. Hij moest dan ook bij al die mensen langs die thuis goed verkochten op een paar schappen in de gang." Om nu een zaak te beginnen, lijkt Coen moeilijk. „Dat is geen rozen geur en maneschijn. Sint-Annaland heeft een goed winkelbestand. Het heeft een streekfunctie. Maar voor een zaak als het onze is het dorp ei genlijk te klein. Met de nieuwbouw zijn ze tien jaar te laat begonnen. Om deze zaak rendabel te houden, zouden er duizend mensen meer moeten wonen. Op 1 september is het afgelopen. Maar op 3, 5 en 6 september wordt de winkel leeg ver kocht. Na deze drie dagen op heffingsuitverkoop is het gebeurd." De stichting Fast Forward Festival wil via evenementen voor alle leeftij den uitdragen dat geloven niet suf en oubollig is. Op zaterdag 13 septem ber organiseert ze een festival in de Stoelemat te Bergen op Zoom. Daar treedt onder meer de Thools/Dintel- oordse gospelgroep Vision op. En de bij de Christengemeente Tholen be trokken Joop Gottmers - ex-drugs- crimineel en - verslaafde - vertelt er over de verandering die het geloof in zijn leven teweegbracht. Initiatiefneemster Florence de Graaff vindt het belangrijk om het evangelie van Jezus Christus in de regio be kend te maken via evenementen met een christelijke signatuur. Waar men sen op een eigentijdse manier hun geloof kunnen beleven en van hun liefde voor God kunnen getuigen. In de Stoelemat is de zanger-componist Gerald Troost (bekend van onder meer de EO-jongerendag en het Fle- vo Festival) de bekendste naam. Hij noemt geloven op zijn website 'niet achterhaald of saai, maar avontuur lijk en van levensbelang'. Ook de Roosendaalse gospelband Selected levert een bijdrage. De avond begint om acht uur (de zaal is vanaf 7 uur open) en wordt geopend door CU/SGP-l'ractievoor- zitter in de Brabantse provinciale staten Hermen Vreugdenhil. Toe gangskaarten voor het Fast Forward Festival zijn in Tholen verkrijgbaar bij Hage textiel, Dalemsestraat 17. één vroegtijdig onbruikbaar raakt door bijvoorbeeld een val. Het team heeft overigens een doel voor ogen wat nog meer geld kost: meedoen in de wedstrijden van de superbikes. „Dat is ons streven voor volgend jaar. We zijn daarvoor druk op zoek naar sponsors. De superbi ke klasse is waar alles om draait. Er zijn dan twee races op een dag. Dit zijn de races die op televisie ko men." De Witte vertelt dat de mees te coureurs beginnen in de super sport 600 en dan doorstromen naar de superbikes. Overigens haalt De Witte binnenkort zelf het beeldscherm. „Ze zijn ko men filmen van RTL7. Ik ben geïn terviewd en moest nieuwe dingen demonstreren. Het wordt 7 septem ber uitgezonden." Als monteur van het raceteam kan De Witte nog wel een poosje mee. Maar dit werk blij ven doen tot aan zijn pensioen? Hij lacht: „Ik denk niet dat dat lukt." De oeverlanden in het Krammer- Volkerak ten noorden en oosten van Sint-Philipsland, en het Rammegors tussen Sint-Philipsland en Oud-Vos- semeer zijn door de provincie - met nog zeventien gebieden in Zeeland - aangewezen als zeer kwetsbare na tuur in het kader van de wet ammo niak en veehouderij. Rond de gebie den is een 250 meter brede beschermingszone van kracht. Voor het geheel gelden beperkingen ten aanzien van de vestiging en uitbrei ding van de veehouderij. Doel daar van is, de natuur te beschermen die gevoelig is voor de neerslag van am moniak (verzuring). In totaal is 6164 hectare aangewezen. Het zuidoostelijke deel van de Prins Hendrikpolder, een strook aan de oostkant van de Van Haaftenpolder en de aansluitende noordoostelijke punt van de Hollarepolder vallen in de zone. Vestiging van nieuwe vee houderijen is er voortaan uitgesloten, uitbreiding van bestaande mag alleen als de uitstoot van ammoniak niet toeneemt. Zeeland heeft - buiten de Natu- ra2000 gebieden - alleen gebieden aangewezen groter dan 50 hectare (Krammer-Volkerak is 578 ha, Ram megors 153 ha), met als gevolg dat vrijwel geen enkel veehouderijbe drijf er nadeel van ondervindt. Deze aanpak heeft de instemming van be langenorganisaties en gemeenten. Toen Coen 65 jaar werd, zou hij eigenlijk zijn gestopt, maar hij ging toch nog maar een poosje door. Hij kon het niet laten steeds weer nieuwe partijen bloempotten in de slaan. Zijn vrouw Krees en dochter Celena herinneren zich nóg dat hij toen een grote lading had ingekocht. Volgens Celgna stond de halve Voorstraat er mee vol. „Maar" lacht Coen, er is geen pot meer van over. Ze zijn allemaal ver kocht. Tot een paar manden terug heb ik er nog bij ge- kocht. Ook moderne potten." vv Arjan de Witte is motorfietsmonteur op het racecircuit. Thuis heeft hij een zelfde soort motor staan als dat ze in zijn team gebruiken, maar tijd om te rijden heeft hij bijna niet. Ook in zijn eigen garage sleutelt hij er lustig op los.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3