'Er is kunstgreep toegepast
bij grondkosten gemeentehuis'
Mooi stuk werk, maar mild rapport
'Ontluisterend' dat geen
verslagen van afspraken
nieuwbouw zijn gemaakt
Raadsleden in stuurgroep
in strijd met gemeentewet
'B. en w. wilden overschrijding zo laag mogelijk houden
Opgeblazen of
weggepoetst?
PvdA: geen nieuws; SGP: achteraf makkelijk praten
Donderdag 24 juli 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
ABT, CU en RFT noemen het 'ontluisterend' dat er van
de gesprekken rond de nieuwbouw van het gemeentehuis
geen verslagen zijn gemaakt. „Voor gemaakte afspraken
moet een beroep worden gedaan op het geheugen. Voor
zaken die niet meer te achterhalen waren, zijn aannames
gedaan hoe een en ander gelopen zou kunnen zijn. En
dat terwijl daarover in de overeenkomst van 7 april 2004
met bouwadviesbureau Complan uit Eindhoven duidelij
ke afspraken zijn gemaakt."
Adviesbureau Partners en Pröpper:
De vraag naar de verdeling van verantwoordelijkheden
bij de nieuwbouw van het gemeentehuis kan klip en
klaar worden beantwoord: deze is op een aantal punten
fundamenteel mis en bovendien in strijd met de gemeen
tewet. Zowel de raad zelf als het college van b. en w.
hebben hier onzorgvuldig gehandeld. Dat concludeert
adviesbureau Partners en Pröpper uit Vught, dat door
ABT, CU en RFT is aangetrokken voor onderzoek naar
de verantwoordelijkheid voor de btw-affaire bij het nieu
we gemeentehuis.
Het tekort op de nieuwbouw van het gemeentehuis in
Tholen is veel hoger dan de 1,3 miljoen euro omdat er
'een kunstgreep' toegepast is bij de berekening van de
grondkosten. Dat concluderen de oppositiepartijen ABT,
CU en RFT naar aanleiding van een eigen onderzoek
naar het tekort. „Het is voor ons duidelijk, dat niet de
werkelijke kosten van de grond ten behoeve van de bouw
voor het nieuwe gemeentehuis zijn ingebracht. Alleen
het doel, de overschrijding zo laag mogelijk te houden,
heeft tot deze kunstgreep geleid. Alleen al op het onder
deel grondkosten zou het gemeentehuis 5,5 miljoen euro
duurder worden"
Oneigenlijke taak
Griffier
Puur toeval
Vertrouwen zoek
Forse concessies
Andere uiterste
Onvolledig
Cruciale fout
Alsnog een
vergelijking met
Sint-Maartensdijk
Voor 1 november
Eigen onderzoek
van 2000 euro
Oppositie: „Naar aanleiding van de
overschrijding van het krediet voor de
nieuwbouw van het gemeentehuis hebben wij
stukken ingeziendie achteraf een geheel
ander licht op dit onderwerp laten schijnen
Boulogne: „Er gebeuren de laatste maanden
rare dingen in de gemeente Tholen: btw
gemeentehuis Tholenextra kosten vervuilde
grond gemeentehuis Sint-Maartensdijk, teveel
subsidie Maya project jachthaven Sint-
Annaland en btw Vossenkuil Oud-Vossemeer."
Van de Sande: „De stuurgroep is als het
hulpje van het college gezien, zonder de
controlerende rol van raadslid uit te oefenen;
ieder moet het tot het eigen fatsoen rekenen of
dit tekort bij de nieuwbouw van het
gemeentehuis consequenties moet hebben."
Klippel: „De bevolking wacht op een helder
antwoord van het college."
„De oppositie heeft een mooi stuk werk geleverd met het
rapport, dat ik met interesse heb gelezen. Maar echt
nieuws zat er niet in", zegt waarnemend-fractievoorzit
ter Henk Nieuwenhuis van de PvdA. Ook zijn SGP-col-
lega Peter Hoek waardeert' het onderzoek. „De opposi
tie heeft er tijd en energie in gestoken, maar of het tekort
bij de nieuwbouw van het gemeentehuis verwijt- en
laakbaar is, dat vraag ik me af."
De oppositiepartijen in de raad verenigd, v.l.n.r. Bram van de Sande en Jaap Hage (CU), Hans Boulogne en Leen van Doorn (ABT) en Rien
Klippel (RFT)
Om de raad in een onafhankelijke
rol te plaatsen en zodoende zijn
controletaak goed uit te oefenen,
verbiedt de wet dualisering dat
raadsleden het college van b. en w.
adviseren. Artikel 83 lid 2 van de
Gemeentewet luidt: de burgemees
ter en de wethouders zijn geen lid
van een door de raad ingestelde be
stuurscommissie. Leden van de raad
zijn geen lid van een door het colle
ge of de burgemeester ingestelde
bestuurscommissie. De stuurgroep,
waarin college- en raadsleden zit
ting hadden, speelde een belangrij
ke rol in het proces rond de nieuw
bouw. Immers, volgens b. en w.
adviseerde de stuurgroep het colle
ge .over alle zaken rond de nieuw
bouw.' CU-raadslid Van de Sande
vergelijkt de gemeenteraad in dit
verband met een soldaat die zijn
geweer heeft weggeven.
Volgens Partners en Pröpper is de
rol en de taak van de stuurgroep on
helder. Uit diverse stukken blijkt,
dat de stuurgroep een adviserende,
controlerende, sturende, beleidsbe
palende en besluitvormende rol had.
De rol van de raad in relatie tot die
van het college en die van de stuur
groep is ook onhelder. Het college
betrekt de raad vergaand in de de
tails van de uitvoering tot en met de
precieze wijze waarop de btw-com-
pensatie zou moeten worden bere
kend. Op basis van de stukken valt
af te leiden, dat de bemoeienis van
de stuurgroep in adviserende dan
wel besluitvormende zin, in de
plaats is gekomen van raadsbemoei-
enis. Zo kwam het aanvullend kre
diet van 280.000 euro voor het ge
meentehuis pas bij de jaarrekening
in de gemeenteraad. Verder is de ex
ploitatie van de nieuwe woonwijk
Stadszicht II door b. en w. vastge-
„Ik vond het een vrij mild rapport",
zegt Nieuwenhuis. „Schokkende
dingen staan er niet in. Daarom
weet ik niet wie er schuld heeft.
Ook met de zogenaamde kunstgreep
met de grondprijs is niets mis. Om
het gemeentehuis met het Wester-
poortcollege in verband te brengen,
dat vind ik appels met peren verge
lijken. En wat de grondprijs in
Stadszicht betreft, je koopt daar een
huis of niet en zo ja, dan heb je het
er voor over. Veel mensen zijn daar
komen wonen omdat het in Tholen
goedkoper was dan in Bergen op
Zoom. De rekenkamer heeft ook
geen bezwaar tegen de grondprijs
berekening gemaakt. De gemeente
kon niet opboksen tegen de project
ontwikkelaars en dat is al jaren be
kend, zodat de grondprijs niet
nieuw is. De oppositie haalt er nu
echter allerlei andere zaken bij",
meent de PvdA-woordvoerder.
Ook de SGP-fractievoorzitter vindt
dat 'er achteraf varianten worden
genoemd.' „De hele redenering van
de oppositie over de grondprijs vind
ik moeilijk te begrijpen. Dit zijn ty
pisch van die lastige vragen waar
voor je dieper in de zaak moet dui
ken. Het is een technische zaak, die
we evenwichtig en zorgvuldig moe
ten bekijken. We moeten het alle-
steld op basis van een unaniem ad
vies van de stuurgroep.
ABT, CU en RFT concluderen, dat
de raad zich via de stuurgroepcon-
structie ,veel te veel heeft laten
meenemen in de uitvoering.' „Dit
is een oneigenlijke taak voor de
raad; dat had nooit mogen gebeu
ren. De stuurgroep was niet door
de raad ingesteld en had geen enke
le status. Bovendien was het ge
volg van deze werkwijze met een
stuurgroep, dat er in de besloten
heid zaken werden gedaan. Daar
naast moet de raad er vanuit kun
nen gaan, dat de informatie van het
college de juiste informatie is. Het
is niet de taak van een raad om ge
presenteerde cijfers op juistheid te
controleren. Dat is en blijft een
verantwoordelijkheid van het col
lege en de ambtelijke organisatie.
En voor het functioneren van de
ambtelijke organisatie is het colle
ge verantwoordelijk. Met het oog
op de toekomst moet de raad hier
over heldere afspraken maken. Het
college is verantwoordelijk voor de
uitvoering!"
De oppositie wil voor 1 november
een bijeenkomst van raad en colle
ge waarin ingegaan wordt op het
samenspel tussen b. en w. en raad
en het functioneren van advies
commissies, stuurgroepen en werk
groepen, en de wijze waarop de
verantwoordelijkheden van beide
bestuursorganen tot hun recht ko
men. Tevens willen ABT, CU en
RFT een discussie in de raad en
met het college over de rol- en
taakverdeling tussen raad en colle
ge over de gewenste kwaliteit van
de informatievoorziening.
maal nog in onze fractie bespre
ken."
Volgens de oppositie verbiedt de ge
meentewet dat er raadsleden in een
stuurgroep zitten zoals voor de
nieuwbouw van het gemeentehuis.
„Achteraf bekeken, kun je dit con
cluderen", zegt Peter Hoek. „Het is
allemaal in de overgangstijd naar
het duale stelsel gebeurd en nu be
kijken de onderzoekers de zaak met
een duale bril. De griffier had dit
goed moeten bewaken." (In 2004
was Bram van de Sande dat, nu
fractievoorzitter van de CU-red).
De SGP-fractievoorzitter benadrukt
dat de stuurgroep wel een feit was.
„En die had een bepaalde status, of
het nu minder fraai was of niet,
maar met elkaar hebben we dat als
gemeenteraad zo gewild. Blijkbaar
is er toen door iedereen een andere
afweging gemaakt. Daarom moet je
dit hele onderzoek van de oppositie
relativeren gezien de tijd waarin de
zaak zich heeft afgespeeld."
Nieuwenhuis bekent de gemeente
wet op dit punt niet goed te kennen.
„Ik kan me er ook niet zo druk over
maken. Het instellen van de stuur
groep met daarin raadsleden is mis-
De oppositie neemt een ander
openbaar gebouw in Stadszicht als
voorbeeld, het Westerpoortcollege,
waarvoor de gemeente 8000 m2
grond heeft verkocht voor 136 eu
ro per m2. De marktconforme prij
zen voor Stadszicht II die b. en w.
onlangs in mei hebben berekend
voor uitbreiding van de woonwijk,
bedragen 275 euro voor vrijstaan
de woningbouw en 235 euro voor
rijenbouw, geschakeld dan wel
half vrijstaand. Met het Wester
poortcollege als richtprijs voor
grondkosten voor gebouwen met
een openbare functie, komen de
grondkosten voor het nieuwe ge
meentehuis op 2.040.000 euro, ex
clusief btw. In eerste instantie is
rekening gehouden met 1.328.706
euro, maar in het raadsvoorstel is
dat budget verlaagd naar 959.706
euro.
Door de grondkosten voor het ge
meentehuis laag te houden, is er
sprake van een winstderving op de
nieuwbouwwijk Stadszicht Tholen
van 3 tot 4 miljoen euro. De kosten
van het wetland/waterberging
(773.625 euro) zijn geheel ten las
te gebracht van het gemeentehuis,
terwijl dit een bredere functie
heeft.
Met de grond voor het Wester
poortcollege als richtprijs komen
de grondkosten voor het nieuwe
gemeentehuis op 2.040.000 euro,
exclusief btw. In eerste instantie is
rekening gehouden met 1.328.706
euro; later is dat in een raadsvoor
stel verlaagd naar 959.706 euro.
schien niet zo handig geweest, maar
ik was er niet bij. Ik wil er meer in
formatie over hebben van de direct
betrokkenen. Dat er nooit letterlijke
verslagen van de vergaderingen van
de stuurgroep zijn gemaakt, dat ge
beurt van meer gezamenlijke bij
eenkomsten niet."
De PvdA-woordvoerder vindt, dat
de oppositie alles nogal uitver
groot, ook de latere incidenten met
de btw voor de Vossenkuil en de te
veel geraamde subsidie voor de
jachthaven Sint-Annaland. „Het is
puur toeval dat dit allemaal tegelijk
komt. Wanneer je de verschillen
met het totaalproduct vergelijkt,
valt het nog wel mee met de tekor
ten. Je leert er in elk geval van. Als
het over 2 jaar nog eens zou gebeu
ren, bijvoorbeeld met het woon
zorgcentrum in Scherpenisse, dan
zou het erg pijnlijk zijn", zegt
Nieuwenhuis.
Voor Hoek is het .glashelder dat er
een rekenfout is gemaakt' met de
btw. „Er gaan 99 zaken goed en 2
of 3 fout. We moeten streven naar
perfectie en daarom moeten we het
interne controlesysteem steeds be
ter maken. Het btw-vraagstuk is
echter uiterst ingewikkeld, dat is
wel duidelijk geworden", aldus de
SGP-fractievoorzitter.
Wethouder F.J. Goossen wil geen
commentaar geven op het onder
zoek van de oppositie, al heeft hij
het wel gelezen. Ook op de ver
meende kunstgreep met de grond
prijs weigert hij een reactie. ..We
wachten het raadsvoorstel af waar
mee ABT, CU en RFT gaan ko
men", wil hij alleen kwijt.
RFT-raadslid M.J. Klippel herinnert
zich nog goed, dat hij op 28 septem
ber 2004 voor nieuwbouw in Tho
len koos omdat dat volgens de ex
ploitatieberekeningen goedkoper
was dan uitbreiding van het ge
meentehuis in Sint-Maartensdijk.
Maar als de grondprijs in Tholen
daarbij via een kunstgreep laag ge
houden is, komt dat besluit in een
ander daglicht te staan. „De optie
Tholen was per vierkante meter
voordeliger dan Sint-Maartensdijk.
Dat was beslissend voor mijn keuze
naar aanleiding van de petitie van de
inwoners tegen de nieuwbouw in
Tholen", aldus Klippel.
„We willen een rechtvaardige kos-
tentoedeling", zegt CU-raadslid
A.G. van de Sande. „Nu komen we
tussen de 1 en 3 miljoen euro te kort
op Stadszicht! Er is sprake van een
merkwaardige move."
ABT-fractievoorzitter J.J.P.A. Bou
logne vraagt zich af .waarom de
waarheid wordt verbloemd?' „Het
vertrouwen is zo zoek. Er moet eer
lijk gehandeld worden."
De 1,3 miljoen euro die in de begro
ting opgenomen was voor de grond
kosten van het gemeentehuis in
Tholen, is exclusief de kosten van
bouw- en woonrijp maken van de
1,5 ha grond. Op 25 maart 2004
meldde het college, dat van het ge
raamde bedrag voor aankoop van de
grond zelfs 367.581 euro aan
'winst' zou overblijven. „Dat is ech
ter niet voldoende om de 'winstder
ving' van de aan Stadszicht Tholen
b.v. over te dragen grond te com
penseren. De winstderving wordt
door het college berekend op 50 eu
ro per m2 of totaal 1.625.000 euro.
B. en w. gingen toen uit van een ge
middelde grondprijs van 170 euro
per m2, terwijl volgens marktcon
forme cijfers van mei 2008 de
grondprijs gemiddeld 70 euro per
m2 hoger ligt. Een extra winstder
ving dus van 2.275.000 euro."
De oppositie concludeert dat b. en
w. 'in andere bestemmingsplannen
toezeggingen hebben gedaan'. „Er
zijn kosten voor het gemeentehuis
gemaakt ten laste van andere be
stemmingsplannen. De gemeente
heeft 7 8 ha grond moeten kopen
en forse concessies gedaan ten aan
zien van Stadszicht II."
ABT, CU en RFT stellen, dat het in
Nederland algemeen gebruikelijk is
dat het gebied dat een relatie heeft
met het gemeentehuis, wordt geïn
tegreerd in het totale exploitatiege-
bied. Met de inbreng van 76.890 m2
terrein in en rond het gemeentehuis
in het exploitatiegebied Stadszicht
had een transparant, consistent en
fair proces plaatsgevonden dat recht
doet aan werkelijke kosten en op
brengsten. Een oppervlakkige re
kensom leert dat - uitgaande van
een gefixeerde gemiddelde grond
prijs voor bijzondere bebouwing
van 180 euro (grondprijs woning
bouw is 200 euro per m2) een in
breng had moeten plaatsvinden van
de werkelijke oppervlakte die in en
rond het gemeentehuis is gescha
pen. Daarbij kan discussie plaats
vinden over de vraag, of de volle
oppervlakte van 7,6 ha redelijk is.
Maar het andere uiterste van 15.000
m2 is naast de kunstgreep van de ei
gen beperkte exploitatie een tweede
gekunsteld voorbeeld om de kosten
voor het gemeentehuis te drukken,
althans dat niet transparant te ma
ken. Het totale gebied aanschou
wend en rekening houdend met de
functie van wateropvang voor de
woonwijk Stadszicht, zou minimaal
voor 50% moeten worden inge
bracht, dus 38.000 m2. Die opper
vlakte afgezet tegen een gemiddelde
grondprijs van 180 euro, betekent
een inbreng van 6,8 in plaats van 1,3
miljoen euro. Daarmee zou het ge
meentehuis alleen al op het onder
deel grondkosten ruim 5,5 miljoen
duurder worden. Overigens met de
toevoeging dat in die opzet ook een
aantal basiskosten als bijdragen
bouwrijp maken, kosten wetlands
rond het gemeentehuis vervallen.
Grofweg zal echter een verschil
blijven bestaan van een extra last
voor het gemeentehuis van 5 mil
joen euro.
De oppositie concludeert op basis
van eigen onderzoek, dat de grond
kosten niet op de juiste wijze zijn
berekend. „Er worden relaties ge
legd naar grondtransactie in andere
bestemmingsplannen. We hadden
als gemeente dezelfde positie moe
ten innemen als elke andere burger
of openbare instelling die grond no
dig heeft voor het realiseren van een
gebouw. Dat is niet gebeurd. De
grondkosten voor het gemeentehuis
liggen aanzienlijk hoger dan waar
mee rekening is gehouden. Boven
dien had het college de raad moeten
informeren over de verschillende
mogelijkheden van grondtoereke-
ning aan dit project. Juist vanwege
het raadsbrede standpunt dat het ge
meentehuis 'geen cent' meer mocht
kosten dan het beschikbaar gestelde
krediet, zijn we hierover onvolledig
geïnformeerd en op een verkeerde
wijze mee omgegaan."
ABT, CU en RFT willen voor 1 no
vember van het college een transpa
rante berekening van de kosten van
grondinbreng nieuwbouw gemeen
tehuis. Anderzijds ook een overzicht
van de kosten die zijn toegeschre
ven aan het gemeentehuis die
(deels) zijn gemaakt voor andere
en/of toekomstige bestemmings
plannen.
Volgens ABT-fractievoorzitter Bou
logne is er 'nooit gerapporteerd over
de voortgang van de werkzaamhe
den.' „Er is geen enkel voortgangs
overzicht naar de gemeenteraad ge
stuurd." De oppositie noemt het
verder opvallend, dat in een belang
rijk document als de overeenkomst
risicodragend projectbegeleiding van
7 april 2004 een bedrag van 933.555
euro voor het CWI onterecht wordt
opgevoerd. „Dit toont duidelijk het
gebrek aan interne controle bij zo'n
belangrijk onderwerp aan. Boven
dien kan dit gegeven bij een externe
partij snel tot een onjuiste conclusie
leiden. Op onze vraag waarom het
college geen andere dan de huisac
countant heeft gevraagd om de fei
ten, bescheiden en administratieve
verwerking nader te onderzoeken,
reageert het college dat ABT, CU en
RFT met deze vraag twijfel uitspre
ken, zonder deze te onderbouwen.
De onafhankelijkheid van Deloitte
accountant is voor b. en w. een gege
ven. Toch is het antwoord wel heel
erg kort door de bocht. Artikel 6 van
de door de raad vastgestelde contro
leverordening biedt daarvoor moge
lijkheden. En zeker met betrekking
tot dit onderwerp had aan onafhan
kelijkheid prioriteit gegeven moeten
worden." De oppositie merkt nog op,
dat er landelijk een aantal zaken is
geweest waarbij de onafhankelijk
heid van Deloitte toch in het geding
kwam. Ze vindt het verder opval
lend, dat tijdens heel de bouwperio
de van het gemeentehuis er aan de
raad geen enkel overzicht van bud
getbewaking is toegezonden."
Partners en Pröpper spreekt over ,een
cruciale rekenfout bij de bepaling
van de btw-compensatie. In het licht
van een aantal andere (vermeende)
omissies rond de financiële beheer
sing, is het van belang nader te on
derzoeken of de kredietoverschrij
ding rond het gemeentehuis slechts
Op 28 september 2004 koos
de gemeenteraad voor bouw
van het nieuwe gemeente
huis in Tholen omdat die
optie goedkoper was dan
een verbouwing en nieuw
bouw in Sint-Maartensdijk.
ABT, CU en RFT willen
controleren of dat besluit
destijds wel op basis van de
juiste gegevens is genomen.
Nadat alle rekeningen van
de nieuwbouw in Tholen
zijn ontvangen, wil de op
positie een eindoverzicht
van de totale kosten. Wan
neer een volledig inzicht in
de werkelijke exploitatie
kosten van het nieuwe ge
meentehuis is verkregen,
kan de gemeenteraad evalu
eren of het besluit van 2004
juist is geweest.
een incident is of dat er sprake is van
een patroon. Dit in verband met wel
licht een beperkt aantal andere inci
denten zoals ondoorzichtige goed
keuring van de raad van een
aanvullend krediet van 280.000 euro
en een terugbetaling van een deel
van de subsidie voor het Maya pro
ject (jachthaven Sint-Annaland). De
btw-kwestie bij de nieuwbouw van
de Vossenkuil in Oud-Vossemeer
heeft Partners en Pröpper nog niet
genoemd omdat dit na het samenstel
len van het rapport bekend werd.
ABT, CU en RFT concluderen, dat
een onafhankelijk onderzoek naar
het financiële aspect van het tekort
weinig zal toevoegen aan de beschik
bare informatie. „Er zijn fouten ge
maakt en dat wordt van de zijde van
het college toegegeven. Van belang is
na te gaan, of hier sprake is van een
incident of dat er een trend is te ont
dekken."
De oppositie wil van het college voor
1 november a.s. een concreet voor
stel aan de raad over de financiële
beheersing bij de gemeente Tholen.
Het proces- en projectmatig werken
komt hierbij aan de orde, inclusief
het goed organiseren van de juiste
ambtelijke inzet. Verder de controle
op het werk van externe adviseurs,
de technische haalbaarheid van een
kredietbewakingssysteem en de wij
ze van bestuurlijke verantwoorde
lijkheid. Daarin moet ook de vraag
beantwoord worden of hier sprake is
van een incident of een bepaalde
trend.
ABT, CU en RFT willen op één of
meer momenten een expliciete
(schriftelijk voorbereide) verant
woording van het college over de on
derzoeksuitkomsten, de maatregelen
die genomen zijn naar aanleiding
van de door het college zelf gefor
muleerde leerpunten en de ervarin
gen naar aanleiding van toepassing
van deze maatregelen.
ABT. CU en RFT halen niemand
minder dan PvdA-coryfee Ed van
Thijn van stal bij hun onderzoek
naar het tekort van het gemeente
huis. De oud-burgemeester van Am
sterdam en voormalig minister van
binnenlandse zaken schreef het
boek 'De sorry-democratie'. Het
woord sorry werd door b. en w. en
de coalitiepartijen in de raadsverga
dering van 3 april vaak gebruikt
voor de fout met de btw. Volgens
Van Thijn staat de inpérking van de
verantwoordelijkheid van bestuur
ders haaks op de democratische
controle op het functioneren van het
openbaar bestuur. „Oppositiepartij
en zullen van natuur geneigd zijn
elke affaire die een bewindspersoon
in diskrediet brengt, tot grote pro
porties op te blazen en de ruime in
terpretatie van de ministeriële ver
antwoordelijkheid centraal te
stellen. Omgekeerd hebben rege
ringspartijen de neiging om in een
netelige situatie het coalitiebelang
zwaarder te laten wegen dan de
strikte parlementaire controle. Gelet
op het grote belang van de legitimi
teit van het overheidshandelen,
moet het toch mogelijk zijn dat de
parlementaire controle - zeker on
der het dualisme - zichzelf boven
het rollenspel van regering en oppo
sitie uitwerkt. Het politiek primaat,
ambtelijke loyaliteit, volledige mi
nisteriële verantwoordelijkheid
(ook waar het gaat om ambtelijke
misslagen) moeten als norm in ere
worden hersteld. Hiervoor zijn een
goede inhoudelijke taakafbakening,
interactieve omgangsvormen en een
evenwichtige informatievoorziening
nodig. Voor falende bewindsleden
of hun ambtenaren gelden dan geen
excuses meer, aldus Ed van Thijn.
De drie oppositiepartijen hebben
zelf een onderzoek ingesteld naar
het tekort bij de nieuwbouw van het
gemeentehuis. De coalitiepartijen,
die samen een royale meerderheid
hebben in de gemeenteraad, vonden
dat niet nodig. ABT, CU en RFT
hebben de kosten van het onder
zoek - 2000 euro - zelf moeten be
talen. De drie fracties krijgen van
de gemeente een jaarlijkse vergoe
ding van ieder 1500 euro en daar
van hebben ze dit onderzoek ook
bekostigd. Overigens betreft die
2000 euro alleen de kosten van
Partners en Pröpper uit Vught,
waarbij de financiële overschrijding
en de verantwoordelijkheidsverde
ling is beoordeeld. De eigen uren
die Algemeen Belang Tholen, de
ChristenUnie en de Reformatori
sche Fractie Tholen erin hebben ge
stoken, zitten daar niet bij. De 5
raadsleden hebben o.a. het dossier
van 80 mappen in het gemeentehuis
moeten doorworstelen.
Het gemeentehuis duurder of niet, de boeren pootten dit voorjaar aardappelen op het land voor het gebouw.