„Er zijn hier veel ventjes geweest,
maar Kempeneers is altijd gebleven"
Jaap de Jager krijgt
zetel in waterschap
De Noord krijgt meer capaciteit, zodat
polders ook in toekomst droog blijven
Kleine verschillen van
invloed op taxatieprijs
Al vijf partijen geregistreerd
Donderdag 17 juli 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Garagehouder Jan Wolse uit Sint-Philipsland raakt er
niet over uitgepraat hoe blij hij is met zijn monteur Arjan
Kempeneers. „Hij is het type monteur dat je met een
lampje moet zoeken, maar hij is te bescheiden om zich
op te geven voor de verkiezing monteur van het jaar",
zegt hij. Kempeneers kwam al als kind bij Wolse een
handje meehelpen. Nu viert hij er zijn 25-jarig jubileum.
Het etentje met de familie is al achter de rug. Een groot
feest hoeft niet voor hem.
Vuile pakken
Lekke band
Monteur van garage Wolse in Flupland viert zijn 25-jarig jubileum
Taxi en fietsen
Betrokkenheid
Gezelligheid
Stemmen via internet is van de baan
Jaap de Jager uit Anna Jacobapolder krijgt namens de
landbouworganisatie ZLTO een geborgde zetel voor de
categorie ongebouwd. Hij is daarmee de eerste streekbe-
woner die zekerheid heeft over zijn lidmaatschap van de
algemene vergadering van waterschap Zeeuwse Eilan
den. De andere kandidaten moeten de verkiezingen van
13 tot en met 25 november maar afwachten.
Fusie
Waardebepaling huizen volgens richtlijnen
Woningen die exact hetzelfde zijn, worden exact hetzelf
de gewaardeerd voor de onroerendezaakbelasting. Maar
het komt nogal eens voor dat er kleine verschillen be
staan tussen woningen die ogenschijnlijk gelijk zijn, en
dan rollen verschillende waarden uit de bus. Dat ant
woorden burgemeester en wethouders op vragen van de
ABT-fractie over de taxatie van panden.
Waterschap Zeeuwse Eilanden vervangt pompen Smerdieks gemaal
Gemaal de Noord in Sint-Maartensdijk krijgt een ware
schoonheidsbehandeling. Veel onderdelen worden ver
nieuwd en het pand krijgt een opknapbeurt met een likje
verf. Waterschap Zeeuwse Eilanden is bezig met het ver
vangen van de pompen. Eén pomp is twee maanden ge
leden al vernieuwd. De andere twee zijn nu aan de beurt.
Droog
Kattenrug
Drie verkopen
..Ik kwam toen ik twaalf was na
schooltijd fietsen repareren. Het be
gon met de ketting van mijn eigen
fiets erop leggen", vertelt de 41-jari
ge Kempeneers. De Fluplander ging
voordat hij bij Wolse kwam. vaak
naar zijn buurman Bram Rooze-
mond. Die was smid. „Hij maakte
goten en deed veel laswerk. Ik ging
er altijd graag kijken, maar hij stopte
op een gegeven moment." Later ging
hij veel op pad met Hans Koldijk die
loodgieter en elektricien was. „Bij
hem mocht ik pijpen snijden en der
gelijke." Kempeneers leerde Jan
Wolse kennen via de brandweer. Hij
was als kind al helemaal gek van de
brandweer, maar mocht er nog niet
bij. Met Wolse reed hij mee op
de brandweerauto, waarvan eerstge
noemde de vaste chauffeur was. Zo
kwam hij bij de garage terecht.
„Zijn moeder klaagde dat hij meer
in de garage zat dan thuis. En ze zat
steeds met vuile ketelpakken. Ze
mopperde dat Arjan altijd erg vuil
thuis kwam", lacht Jan Wolse. Tij
dens het gesprek voor dit artikel ziet
het pak van Kempeneers er stralend
schoon uit. Hij grijnst: „Ik heb spe
ciaal een schone aangetrokken voor
de foto."
Kempeneers werkte op den duur el
ke avond en in het weekend bij de
garage. „We hadden destijds veel
pendelaars als klant. Dat waren
mensen die in de haven van Rotter
dam en op scheepswerven werkten.
Als hun auto kapot ging, kwamen ze
's avonds als ze thuiskwamen langs
om hem te laten repareren. Op zater
dag deden we altijd de grote repara
ties", vertelt Wolse.
De garagehouder en de monteur
trokken altijd veel met elkaar op. Ze
zagen elkaar bij de brandweer en
naast het werk gingen ze 's zater
dags met de speedboot van Jan va
ren. Ze kregen een goede band. „Ar
jan is een soort zoon voor mij", zegt
Wolse die zelf geen kinderen heeft.
Het meehelpen bij Wolse was voor
de jonge Kempeneers een waar ge
not: „Al op mijn dertiende reed ik in
een auto door het dorp." Dat levert
hem tegenwoordig een lastig dilem
ma op. Hij is vader van vier kinde
ren: Jan Lennard (17), Wendy (14),
Reindert (13) en Annelien (8). „Ik
moet nu tegen mijn zoons zeggen
dat ze nog geen auto mogen rijden."
Dat hij zo jong al auto reed, was ge
woon handig in die tijd volgens
Kempeneers. „En tegenwoordig heb
je veel meer te maken met aanspra
kelijkheid. Vroeger had het minder
consequenties als er iets gebeurde."
De SRV-wagens die toen nog veel
rondreden stonden vaak met een lek
ke band. Kempeneers reed er dan
naar toe. „Die wielen waren heel
groot, die deed ik in de kofferbak om
het wiel te gaan verwisselen." Men
sen keken wel vaak raar op als ze
zo'n jong ventje aan zagen komen
rijden, weet hij zich te herinneren.
Kempeneers ging na de lagere
school naar de LTS in Sint-Maar
tensdijk. Hij koos voor de richting
motorvoertuigen.. Daarna was hij
nog leerplichtig en ging naar de
streekschool in Bergen op Zoom
voor de opleiding tot eerste monteur.
Hij deed het praktijkgedeelte in de
garage van Wolse. Daarnaast moest
hij nog een dag in de week naar het
vormingsinstituut in Anna-Jacoba-
polder. „Meestal spijbelde ik, want
ik vond het maar niks. Je stond daar
soep te koken en deed allerlei din
gen die voor mij onzin waren."
Kempeneers vertelt dat hij hulp
kreeg bij het spijbelen van een oud
leerling van het vormingsinstituut,
Jaco Steijn. Die is nu begrafenison
dernemer, maar werkte toen bij fir
ma Van der Tas in de koeien.
„Hij had er ook gezeten en kwam
wel eens een kijkje nemen. Ik zei te
gen hem dat ik er geen zin in had."
Steijn ging daarop naar een tele
fooncel en belde naar het instituut.
„'Je spreekt met Jan Wolse', zei hij.
'De winkelwagen is kapot en Aijan
moet zo snel mogelijk komen.'"
Kempeneers vertelde dat hij dan de
klas werd uitgehaald met de bood
schap dat hij naar huis moest om de
SRV-wagen te gaan repareren. Wol
se zelf kan er wel om lachen.
Jan Wolse rechtsis zeer te spreken over zijn zilveren monteur Arjan Kempeneers, die voor hem goud waard is.
De garage is een multifunctioneel
bedrijf. Er is een pomp bij om te
tanken en tot vorig jaar deed de ga
rage ook dienst als taxibedrijf.
Voorheen was Wolse tevens dealer
van Batavusfietsen. „Vroeger ver
kochten we ook wasmachines en
verlichting", zegt Kempeneers.
„Maar dat was voor mijn tijd."
De fietsenzaak stopte in 1990, om
dat er toen meer grote fietsenzaken
op het eiland kwamen. „Nu komt
er nog wel eens iemand met een
fiets langs. Dat zijn vaak oudere
mensen die hun lekke band laten
repareren." Kempeneers reed ook
wel eens met de taxi. „Ik was dan
gewoon aan het werk en kleedde
me even om als ik iemand naar het
ziekenhuis moest brengen. Want
we deden meestal ritjes daar naar
toe, maar ik heb overal gezeten. In
Bergen op Zoom, Roosendaal en
voor bestralingen reed ik naar Rot
terdam."
Bij de garage sta je dicht bij de
klant, omdat het zo kleinschalig is.
„Bij een groot garagebedrijf ko
men klanten meestal alleen bij de
receptie en kennen ze de monteurs
niet. Ik word soms 's avonds thuis
opgebeld door klanten als ze een
probleem hebben of als de tankau
tomaat niet werkt." Kempeneers is
zeer betrokken bij het bedrijf. „Dat
komt misschien omdat het zo klein
is. Je neemt bepaalde problemen
toch mee naar huis. Bij een groot
bedrijf denk je eerder: het is vijf
uur en morgen weer een dag." Hij
vindt dat het zo zijn voor- en nade
len heeft.
Wolse: „Het is natuurlijk handig
dat hij zijn werk zo dicht bij huis
heeft. Zijn vrouw belde lang gele
den een keer op dat er een wesp in
huis zat. Of Arjan die even wilde
komen weghalen. Dat kan hier alle
maal gewoon even tussendoor."
Kempeneers vindt het prachtig dat
hij met allerlei klanten in aanra
king komt. „Er zijn klanten bij die
door dik en dun komen. Daar doe
je ook iets meer voor. Dat is mis
schien niet goed, maar toch."
Die betrokkenheid, daar merkt
Wolse heel veel van. „Arjan doet
eigenlijk alles, ook rekeningen
schrijven." Ook toen het plotseling
slecht ging met de gezondheid van
de garagehouder, dacht Kempe
neers overal plichtsgetrouw aan.
„We moeten voor de pomp elke
week de voorraad brandstof opge
ven. Toen ik er niet was, omdat
mijn moeder en twee neven in één
week tijd waren overleden, deed
Arjan dat automatisch. Ik stelde dat
erg op prijs."
Vlak voordat Kempeneers in 1989
ging trouwen met Wilma, brak hij
zijn pols. „Ik viel een paar dagen
voor mijn bruiloft van een stoel en
zat toen met mijn arm in het gips."
Op de bruidsfoto's heeft hij telkens
zijn gebroken arm weggestopt. Al
les ging gewoon door. Ook het
werk. „Ik heb toen drie of vier we
ken in het gips gezeten, maar ging
gewoon aan het werk. Met één
hand."
Alle mensen die bij Wolse werkten
en die er nu werken, vormen een
hecht team. Taxichauffeur Marien
Mol hielp vroeger ook wel eens
mee in de garage om een fiets te re
pareren. En omdat Wolse en Kem
peneers beiden bij de brandweer
zaten (Wolse stopte op zijn 55ste),
werd de zaak gesloten als er ergens
brand was. „Dat was een gezellige
tijd", zegt Wolse. „Niet veel werk
gevers vinden het goed dat hun
personeel bij de brandweer zit."
Hermen Geluk, sinds vijf jaar één
van de drie personeelsleden, zit
ook bij de brandweer.
Het werk bij de vrijwillige brand
weer. vergt veel van Arjan zijn
vrije tijd. „Het is eigenlijk mijn
enige hobby." Hij moet elke maan
dagavond oefenen. En daarnaast zit
hij in het gaspakkenteam. Dat is
een speciaal team voor gevaarlijke
stoffen. „Daar moet ik ook een
aantal keer per jaar voor oefenen.
Bij dat team kun je voor een hele
regio worden ingezet."
Wat Kempeneers zo trekt in de
brandweer is de kick. „Je weet
nooit wat er komt als de pieper
gaat." Toch is hij nuchter in het
verwerken van wat hij soms aan
treft. „Van dat incident met die dui
ker in het Zijpe konden enkele
mensen niet goed slapen. Iemand
van het korps sprak met zijn vrouw,
maar die wilde niet geloven dat
haar man was verdronken. Hij kon
er geen contact mee krijgen. Daar
blijf je dan mee lopen." Zelf heeft
hij geen last van de trauma's die
het brandweerwerk kunnen te
weegbrengen. „Ik heb er zelf geen
last van, maar je komt het steeds
meer tegen. Er wordt tegenwoordig
veel geëvalueerd en aandacht aan
besteed. Vroeger was je soft als je
daar iets over zei."
Waar de monteur zo van houdt in
het werken bij Wolse, is de gezellig
heid. Hij is ook APK-keurmeester
en daarom komt af en toe de steek-
proefcontroleur langs. Die zien de
meeste garages niet graag komen,
maar bij Wolse wordt hij hartelijk
ontvangen met een kopje koffie en
wordt er tijd gemaakt voor een
praatje. „De mensen komen hier
graag, zelfs de steekproefcontro-
leur", vertelt Kempeneers.
Er is ook een vast clubje mensen dat
van oudsher even een bezoekje
brengt aan de garage. „Er stond
vroeger een oliekachel en daar kwa
men bepaalde dorpsfiguren zich
even bij opwarmen als het koud was.
Eén van hen was Willem van der
Ree, die nu niet meer leeft. Wolse
vertelt: „Arjan had ooit zijn brom
mer gerepareerd, maar was vergeten
een deksel er terug op te zetten. Daar
bleef hij over praten. Elke keer als
Willem van der Ree kwam, begon
nen wij er zelf ook weer over bij wij
ze van grapje. Hij zei altijd: „Hoe is
het met Kemp?" Want iedereen
noemt Arjan altijd Kemp."
Tegenwoordig komt Kees van Dijke
iedere middag als hij terugkomt van
't Gors naar Wolse. „Arjan heeft een
diploma voor hem gemaakt." Wolse
toont een velletje papier dat in het
kantoortje tussen de certificaten van
Kempeneers en Geluk hangt. „Rem-
assistent en stuurschudder", staat
erop. Kempeneers zit er met een
brede grijns bij. „Als ik de wielen
heb gemonteerd, mag hij altijd even
helpen met het schudden aan het
stuur."
Wolse is de zestig gepasseerd, maar
over opvolging wordt eigenlijk niet
gesproken. „We hebben nog niet ge
sproken over een overname. De toe
komst is nog niet uitgestippeld",
zegt de garagehouder. Ook Kempe
neers heeft er nog niet over nage
dacht. „We spreken daar niet over."
De liefde voor het vak en de garage
ziet hij ook nog niet in zijn kinderen
terug. „Mijn oudste zoon zit in de
binnenvaart bij een neef van mijn
vrouw. Hij wil een eigen schip.
Wendy gaat naar de derde klas van
de Mavo op het Calvijn college in
Tholen, maar weet nog niet wat ze
wil. En de anderen zijn nog te jong
om daarover na te denken."
Kempeneers heeft er nooit aan ge
dacht om ergens anders te gaan wer
ken. „Zo'n grote garage is ook niks
voor Arjan. Daar hebben ze vaak de
radio hard aan en daar houdt hij niet
van", zegt Wolse. „Er zijn hier veel
ventjes geweest, maar Arjan is altijd
gebleven."
De landbouw krijgt 4 geborgde ze
tels. Op voordracht van een vertrou
wenscommissie zijn naast De Jager
naar voren geschoven: W. van Gor-
sel uit Rilland-Bath, G. Klompe uit
Dreischor en R. Remijnse uit Kam
perland.
M. Sinke uit Oosdijk had gehoopt om
ook zo'n ZLTO-zetel te bemachtigen,
maar hij viel erbuiten en is nu door de
SGP alsnog op de kandidatenlijst ge
zet. Hij staat vierde, maar deson
danks is Chris Koopman uit Sint-
Maartensdijk vijfde gebleven. De
definitieve SGP-lijst ziet er als volgt
uit: 1. J. Hoekman, 's Gravenpolder
2. PM. van den Dorpel, Tholen 3. W.
de Visser, Aagtekerke 4. M. Sinke,
Oostdijk 5. C. Koopman, St. Maar
tensdijk 6. A.J.J. Bil, Kerkwerve.
Voor het CDA is Jacob Mol uit Sint-
Maartensdijk de Zeeuwse lijsttrek
ker, bij de VVD staat Gabri Hoek
uit Sint-Maartensdijk op de lijst.
Andere politieke partijen zijn nog
bezig met de kandidaatstelling.
Het stemmen via internet is van de
baan. De komende waterschapsver
kiezingen moeten op grond van de
waterschapswet per brief plaatsvin
den, maar de wet biedt ook de gele
genheid om van internetstemmen
gebruik te maken. Voor het stem
men met internet is de toestemming
van de staatssecretaris vereist. De
staatssecretaris heeft laten weten dat
zij van oordeel is dat de voorziening
voor internet stemmen nu niet vol
doet aan daarvoor gestelde eisen.
Zij zal dan ook een negatief besluit
over het internet stemmen nemen.
Resteert het stemmen per brief.
De dagelijks besturen van de water
schappen Zeeuwse Eilanden en
Zeeuws-Vlaanderen hebben in on
derling overleg, vooruitlopend op het
fusieproces, afspraken gemaakt over
de werkgelegenheid, de zetel van het
nieuw te vormen waterschap en het
vervolgtraject. De afspraken zijn
vastgelegd in een principeovereen
komst. De beide algemene vergade
ringen zijn onlangs geraadpleegd
over de principovereenkomst.
Met betrekking tot de werkgelegen
heid is afgesproken dat die in
Zeeuws-Vlaanderen minstens wordt
behouden. Daarnaast is er een geza
menlijke intentie om te komen tot
een plus voor Zeeuws-Vlaanderen.
De beide waterschapsbesturen reali
seren zich dat de beoogde plus een
relatieve plus is, in verband met de
afspraak om na de fusie een finan
ciële en efficiencytaakstelling ter
hoogte van 4 miljoen euro te reali
seren. De tarieven in Zeeuws-
Vlaanderen zullen dalen, die in de
overige gebieden zullen in ieder ge
val niet stijgen.
De zetel van het nieuw te vormen
waterschap wordt gevestigd op twee
plaatsen: Middelburg en Terneuzen.
Er wordt geen onderscheid gemaakt
in termen van een hoofd- en een bij
kantoor. De algemene vergadering
zal wisselend vergaderen in Terneu
zen en Middelburg en de dijkgraaf
heeft zowel Terneuzen als Middel
burg als standplaats. De verdere
vormgeving en invulling van de or
ganisatie van het waterschap is aan
de waterschappen.
In de algemene vergaderingen van
beide waterschapen op 2 september
a.s. wordt besloten tot een gezamen
lijk verzoek aan gedeputeerde staten
om in te stemmen met de afspraken
die beide waterschappen hebben ge
maakt. Na besluitvorming over dit
gezamenlijk verzoek in gedeputeer
de staten kan het fusieproces wor
den opgestart.
Voor de waterschapsverkiezingen in
november zijn al vijf partijen geregi
streerd bij Zeeuwse Eilanden: VVD,
SGP, Partij voor Zeeland, Algemene
Waterschapspartij en de PvdA. Op
merkelijk genoeg is het CDA daar
nog niet bij, terwijl de kandidaten
lijst met aanvoerder Jacob Mol uit
Sint-Maartensdijk al vastgesteld is.
Mol verzekert dat ook het CDA er
nog aan komt, maar dat het partijbu
reau dat landelijk regelt. „De regis
tratie van belangengroeperingen kan
nog tot en met 4 augustus, dus we
hebben nog een aantal weken de tijd.
Ook de CU komt nog en misschien
nog landelijke groeperingen."
De registratie gebeurt door de voor
zitter van het stembureau. Aangezien
het dagelijks bestuur van Zeeuwse
Eilanden in de zomervakantie be
perkt bijeen komt, zullen de andere
deelnemende partijen aan de verkie
zingen eind deze maand geregis
treerd worden.
Projectleider van de waterschapsver
kiezingen is Peter Visch. Hij is ook
voorzitter van een van de landelijke
verkiezingswerkgroepen. „Het op
komstpercentage dat we gewend wa
ren. zullen we nooit meer halen",
zegt Visch. „Daarentegen kunnen we
nu wel meeliften met de landelijke
campagne."
Er sijpelt nog water onder de schotten door die ervoor moeten zorgen dat de pompen droog komen te liggen. Leen Andriesse van
Waterschap Zeeuwse Eilanden gooit daarom wat gruis in het water, zodat de gaatjes die er nu nog zijn, dicht komen te zitten.
Het gemaal bedient twee gema-
lingsgebieden. Er zijn twee pompen
voor de watergang van Stavenisse
en Sint-Annaland en één pomp voor
Sint-Maartendsijk. De laatste wordt
tegelijkertijd met de rechterpomp
van Stavenisse en Sint-Annaland
aangepakt.
„Het is de bedoeling dat het gemaal
meer capaciteit krijgt", vertelt pro
jectleider Francois Bommeljé. Dat
moet, vanwege de klimaatverande
ring. Het regent meer en de zeespie
gel stijgt. Volgens Bommeljé is in
de praktijk gebleken dat er meer
water afgevoerd moet worden. „In
1998 was er overal wateroverlast.
Toen zijn de landelijke normen voor
het verpompen omhoog gegaan."
Een gemaal moet met de huidige re
gelgeving meer water kunnen weg
pompen.
Een noodbemaling in de watergang
van Sint-Maartensdijk pompt het
water over in de naastgelegen wa
tergang van Sint-Annaland. Ook het
water uit de sloot naast het gemaal,
dat normaalgesproken onder het ge
maal door aan de Smerdiekse kant
uitkomt, wordt via een klein nood-
gemaal naar de Setallandse kant
overgebracht. Het water voor de te
vervangen pompingangen wordt te
gengehouden door middel van een
schot. Daarachter moet het droog
komen te liggen, zodat de werklie
den onder het gemaal kunnen ko
men.
De nieuwe pomp die er nu ligt aan
de kant van Stavenisse en Sint-An
naland, werkt momenteel op volle
kracht om het hele gebied van 4800
hectare op peil te houden. „Dat kan,
omdat deze pomp meer vermogen
heeft dan de oude", zegt de project
leider. De twee oude pompen van
Stavenisse en Sint-Annaland had
den samen een capaciteit van 260
kuub per minuut en die van Sint-
Maartensdijk 140. Dat wordt 175
kuub per minuut voor alledrie. De
pas geplaatste pomp heeft dat ver
mogen dus al.
Het gemaal dateert uit 1957. In de
tussenliggende tijd was de Smer
diekse waaier, een soort metalen
schroef in de pomp die het water
naar buiten slingert, al eens vervan
gen, weet Bommeljé. De waaier is
het onderdeel in de pomp dat meer
capaciteit moet gaan geven. Die
wordt dan ook vervangen. „De oude
waaiers zijn niet sterk genoeg om
harder te draaien", aldus de project
leider.
Voor de vermogensverandering
moet er nog meer gebeuren. De la
ger- en asconstructies moeten dik
ker en groter worden en ook de
elektrische bediening wordt ver
nieuwd. Het transformatorstation,
een kastje buiten het gemaal, levert
te weinig stroom voor de sterkere
pompen en daarom wordt het bin
nenkort vervangen door energiebe
drijf Delta.
Binnenin het gemaal, op de boven
verdieping, staan de bedieningskas-
tcn voor De Noord. Een deel ervan
is al vernieuwd, zodat de bediening
van het gemaal straks volautoma
tisch gebeurt vanuit de hoofdpost in
Middelburg.
Tholen heeft in totaal vijf zogeheten
uitslaande gemalen. Dat zijn de ge
malen die het water uit de polder
over de dijk pompen, zodat de pol
der droog blijft. Het zijn naast De
Noord, Loohoek bij Poortvliet, De
Eendracht bij Tholen, de Drie Grote
Polders en Van Haaften bij Oud-
Vössemeer en De Luyster bij Sint-
Philipsland. De Drie Grote Polders
heeft een paar jaar geleden al een
capaciteitsaanpassing gehad. Mo
menteel heeft het waterschap een
onderzoek lopen of De Eendracht
dient te worden aangepast. Of er
plannen zijn voor werkzaamheden
aan de andere gemalen, is nog niet
bekend volgens Bommeljé.
Naast de uitslaande gemalen be
staan er in de polders nog zoge
naamde tussengemalen die bijvoor
beeld voor de verbinding tussen
twee sloten zorgen, maar die zijn
beduidend kleiner. Bij de grote ge
malen wordt het overtollige water
uit de polder via een grote perslei
ding in de dijk naar de Oosterschel-
de geheveld. De persleiding maakt
een boog in de vorm van een katten
rug. „Anders zou het water teruglo
pen", legt Bommeljé uit. Een va
cuümsysteem zorgt ervoor dat de
lucht uit de leiding wordt gepompt,
zodat het water makkelijker door
stroomt. Daarvoor zit bovenop de
dijk een deksel waar de lucht weg
kan. De vacuümpompjes in het ge-
Naar aanleiding van opmerkingen van
inwoners over de voor hun woning
vastgestelde woz-waarde (wet onroe
rende zaken), wilde ABT meer inzicht
in de manier waarop deze waardering
tot stand komt. Want daar valt volgens
de fractie nauwelijks een constante
lijn in te ontdekken. Afwijkingen van
de voorgaande waardering schomme
len tussen plus 30.000 en min 25.000
mille. Waar eerder bezwaren zijn afge
wezen, is nu soms tóch sprake van een
aangepaste waarde, vergelijkbare wo
ningen worden verschillend gewaar
deerd, huizen uit verschillende woon
kernen worden met elkaar vergeleken
en soms is de aankoopprijs bepalend.
Het gemeentebestuur geeft in de be
antwoording aan, dat de waardebepa
ling gebeurt aan de hand van richtlij
nen die de Waarderingskamer heeft
opgesteld. Zo worden de Thoolse
verkoopcijfers van de afgelopen pe
riode geanalyseerd ter onderbouwing
van de taxaties, en de grondprijzen
bekeken. Dat levert kengetallen op
waarmee geselecteerde representatie
ve woningen gewaardeerd worden
(criteria zijn onder meer bouwjaar,
inhoud, bouwstijl, kenmerken zoals
isolatie). Vervolgens krijgen alle wo
ningen een prognosewaarde, die door
een taxateur gecontroleerd worden.
Indien nodig volgt een correctie, bij
voorbeeld als sprake is van achters
tallig onderhoud. Ook verbouwing
kan een afwijkende waarde opleve
ren. Bovendien is de onroerend goed-
markt aan veranderingen onderhevig,
aldus b. en w. ABT-fractievoorzitter
J.J.RA. Boulogne noemde dat laatste
in de commissie bestuurszaken een
absurde opmerking. „Hoe controleer
je achterstallig onderhoud? Rijdt er
een autootje rond? En kennelijk
maakt het bij twee dezelfde huizen
uit of er bomen in de tuin staan of
afrikaantjes!" Hij wil graag een beter
antwoord en wethouder Heijboer
stelde voor om concrete gevallen in
een persoonlijk gesprek nader te be
kijken.
Dat woningen uit verschillende woon
kernen met elkaar worden vergeleken,
is volgens b. en w. correct. Een taxatie
moet namelijk met drie daadwerkelij
ke verkopen onderbouwd worden en
dat lukt niet altijd binnen dezelfde
kern. Vraagprijzen worden bij de
waardebepaling niet gebruikt. Maar
wanneer een woning wordt verkocht
rond de waardepeildatum, dan zal de
woz-waarde de verkoopprijs benade
ren. Om te zorgen dat exact gelijke
woningen hetzelfde gewaardeerd wor
den, worden groepsindelingen ge
maakt (zogenaamde bouwstromen).
Vaak zijn er tóch kleine verschillen,
die van invloed zijn op de waardering:
verschillen in oppervlakte, een extra
berging of senre, de grootte van de ga
rage, achterstallig onderhoud.
ABT heeft gevraagd om te bekijken
of afdoeningstermijnen van bezwaar
schriften korter kunnen, of om anders
met een nieuwe aanslag te wachten
tot een definitieve uitspraak van de
rechter op een bezwaar bekend is. B.
en w. geven aan dat er al sprake is van
een kortere termijn. Er moet vanaf
2008 namelijk over een bezwaar
schrift beslist worden vóór het einde
van het jaar waarin het is ingediend,
terwijl voorheen een termijn van
twaalf maanden gold. Het gemeente
bestuur noemt het wenselijk om ob
jecten waartegen een procedure loopt
tóch in de normale herwaarderingscy
clus mee te nemen. Na een gerechte
lijke uitspraak volgt dan eventueel
een ambtshalve aanpassing. 'Overi
gens is het aantal beroepsprocedures
zeer beperkt', aldus b. en w.
maal zijn ook onder handen geno
men samen met een aantal onderde
len van de vacuümleiding in de dijk.
„De vacuümpompen zijn gerevi
seerd, zodat ze ook weer voor 15
jaar mee kunnen", zegt Bommeljé.
Hoe vaak het gemaal draait, is af
hankelijk van het gebied. Leen An
driesse die de poldergemalen be
dient. weet dat er gemalen in het
land zijn die de hele zomer stillig
gen. „Maar deze draait regelmatig",
zegt hij over De Noord. Gemalen
moeten er sowieso zijn, want het
water stijgt altijd door het niveau
verschil met het zeewater (dat peil
is hoger), en door regenwater. Het
peil in de Sint-Maartensdijkse pol
ders wordt 's zomers op min 2,10
NAP gehouden en dat aan de kant
van Stavenisse en Sint-Annaland op
min 1,35 NAP. „Dat heeft te maken
met de hoogteligging van de pol
ders", vertelt Andriesse.
De werkzaamheden aan gemaal
De Noord duren tot 1 september.
Het enige dat voorbijgangers zul
len zien van de vernieuwing van
de pompen is een nieuw krooshek
dat het vuil in de pomp tegen
houdt. Er is ook een nieuwe
krooshekreiniger geplaatst. Dat is
een grijper die continue het vuil
uit de krooshekken haalt. Het wa
terschap krijgt bij de opknapbeurt
van het gemaal hulp van drie be
drijven. Paree uit 's-Heerenhoek
zorgt voor de elektrische installa
tie, Bosman uit Piershil zorgt voor
het demonteren van de pompen en
Bosker uit Termunterzijl levert de
krooshekreiniger.