„Er zijn hier veel ventjes geweest, maar Kempeneers is altijd gebleven" Jaap de Jager krijgt zetel in waterschap De Noord krijgt meer capaciteit, zodat polders ook in toekomst droog blijven Kleine verschillen van invloed op taxatieprijs Al vijf partijen geregistreerd Donderdag 17 juli 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Garagehouder Jan Wolse uit Sint-Philipsland raakt er niet over uitgepraat hoe blij hij is met zijn monteur Arjan Kempeneers. „Hij is het type monteur dat je met een lampje moet zoeken, maar hij is te bescheiden om zich op te geven voor de verkiezing monteur van het jaar", zegt hij. Kempeneers kwam al als kind bij Wolse een handje meehelpen. Nu viert hij er zijn 25-jarig jubileum. Het etentje met de familie is al achter de rug. Een groot feest hoeft niet voor hem. Vuile pakken Lekke band Monteur van garage Wolse in Flupland viert zijn 25-jarig jubileum Taxi en fietsen Betrokkenheid Gezelligheid Stemmen via internet is van de baan Jaap de Jager uit Anna Jacobapolder krijgt namens de landbouworganisatie ZLTO een geborgde zetel voor de categorie ongebouwd. Hij is daarmee de eerste streekbe- woner die zekerheid heeft over zijn lidmaatschap van de algemene vergadering van waterschap Zeeuwse Eilan den. De andere kandidaten moeten de verkiezingen van 13 tot en met 25 november maar afwachten. Fusie Waardebepaling huizen volgens richtlijnen Woningen die exact hetzelfde zijn, worden exact hetzelf de gewaardeerd voor de onroerendezaakbelasting. Maar het komt nogal eens voor dat er kleine verschillen be staan tussen woningen die ogenschijnlijk gelijk zijn, en dan rollen verschillende waarden uit de bus. Dat ant woorden burgemeester en wethouders op vragen van de ABT-fractie over de taxatie van panden. Waterschap Zeeuwse Eilanden vervangt pompen Smerdieks gemaal Gemaal de Noord in Sint-Maartensdijk krijgt een ware schoonheidsbehandeling. Veel onderdelen worden ver nieuwd en het pand krijgt een opknapbeurt met een likje verf. Waterschap Zeeuwse Eilanden is bezig met het ver vangen van de pompen. Eén pomp is twee maanden ge leden al vernieuwd. De andere twee zijn nu aan de beurt. Droog Kattenrug Drie verkopen ..Ik kwam toen ik twaalf was na schooltijd fietsen repareren. Het be gon met de ketting van mijn eigen fiets erop leggen", vertelt de 41-jari ge Kempeneers. De Fluplander ging voordat hij bij Wolse kwam. vaak naar zijn buurman Bram Rooze- mond. Die was smid. „Hij maakte goten en deed veel laswerk. Ik ging er altijd graag kijken, maar hij stopte op een gegeven moment." Later ging hij veel op pad met Hans Koldijk die loodgieter en elektricien was. „Bij hem mocht ik pijpen snijden en der gelijke." Kempeneers leerde Jan Wolse kennen via de brandweer. Hij was als kind al helemaal gek van de brandweer, maar mocht er nog niet bij. Met Wolse reed hij mee op de brandweerauto, waarvan eerstge noemde de vaste chauffeur was. Zo kwam hij bij de garage terecht. „Zijn moeder klaagde dat hij meer in de garage zat dan thuis. En ze zat steeds met vuile ketelpakken. Ze mopperde dat Arjan altijd erg vuil thuis kwam", lacht Jan Wolse. Tij dens het gesprek voor dit artikel ziet het pak van Kempeneers er stralend schoon uit. Hij grijnst: „Ik heb spe ciaal een schone aangetrokken voor de foto." Kempeneers werkte op den duur el ke avond en in het weekend bij de garage. „We hadden destijds veel pendelaars als klant. Dat waren mensen die in de haven van Rotter dam en op scheepswerven werkten. Als hun auto kapot ging, kwamen ze 's avonds als ze thuiskwamen langs om hem te laten repareren. Op zater dag deden we altijd de grote repara ties", vertelt Wolse. De garagehouder en de monteur trokken altijd veel met elkaar op. Ze zagen elkaar bij de brandweer en naast het werk gingen ze 's zater dags met de speedboot van Jan va ren. Ze kregen een goede band. „Ar jan is een soort zoon voor mij", zegt Wolse die zelf geen kinderen heeft. Het meehelpen bij Wolse was voor de jonge Kempeneers een waar ge not: „Al op mijn dertiende reed ik in een auto door het dorp." Dat levert hem tegenwoordig een lastig dilem ma op. Hij is vader van vier kinde ren: Jan Lennard (17), Wendy (14), Reindert (13) en Annelien (8). „Ik moet nu tegen mijn zoons zeggen dat ze nog geen auto mogen rijden." Dat hij zo jong al auto reed, was ge woon handig in die tijd volgens Kempeneers. „En tegenwoordig heb je veel meer te maken met aanspra kelijkheid. Vroeger had het minder consequenties als er iets gebeurde." De SRV-wagens die toen nog veel rondreden stonden vaak met een lek ke band. Kempeneers reed er dan naar toe. „Die wielen waren heel groot, die deed ik in de kofferbak om het wiel te gaan verwisselen." Men sen keken wel vaak raar op als ze zo'n jong ventje aan zagen komen rijden, weet hij zich te herinneren. Kempeneers ging na de lagere school naar de LTS in Sint-Maar tensdijk. Hij koos voor de richting motorvoertuigen.. Daarna was hij nog leerplichtig en ging naar de streekschool in Bergen op Zoom voor de opleiding tot eerste monteur. Hij deed het praktijkgedeelte in de garage van Wolse. Daarnaast moest hij nog een dag in de week naar het vormingsinstituut in Anna-Jacoba- polder. „Meestal spijbelde ik, want ik vond het maar niks. Je stond daar soep te koken en deed allerlei din gen die voor mij onzin waren." Kempeneers vertelt dat hij hulp kreeg bij het spijbelen van een oud leerling van het vormingsinstituut, Jaco Steijn. Die is nu begrafenison dernemer, maar werkte toen bij fir ma Van der Tas in de koeien. „Hij had er ook gezeten en kwam wel eens een kijkje nemen. Ik zei te gen hem dat ik er geen zin in had." Steijn ging daarop naar een tele fooncel en belde naar het instituut. „'Je spreekt met Jan Wolse', zei hij. 'De winkelwagen is kapot en Aijan moet zo snel mogelijk komen.'" Kempeneers vertelde dat hij dan de klas werd uitgehaald met de bood schap dat hij naar huis moest om de SRV-wagen te gaan repareren. Wol se zelf kan er wel om lachen. Jan Wolse rechtsis zeer te spreken over zijn zilveren monteur Arjan Kempeneers, die voor hem goud waard is. De garage is een multifunctioneel bedrijf. Er is een pomp bij om te tanken en tot vorig jaar deed de ga rage ook dienst als taxibedrijf. Voorheen was Wolse tevens dealer van Batavusfietsen. „Vroeger ver kochten we ook wasmachines en verlichting", zegt Kempeneers. „Maar dat was voor mijn tijd." De fietsenzaak stopte in 1990, om dat er toen meer grote fietsenzaken op het eiland kwamen. „Nu komt er nog wel eens iemand met een fiets langs. Dat zijn vaak oudere mensen die hun lekke band laten repareren." Kempeneers reed ook wel eens met de taxi. „Ik was dan gewoon aan het werk en kleedde me even om als ik iemand naar het ziekenhuis moest brengen. Want we deden meestal ritjes daar naar toe, maar ik heb overal gezeten. In Bergen op Zoom, Roosendaal en voor bestralingen reed ik naar Rot terdam." Bij de garage sta je dicht bij de klant, omdat het zo kleinschalig is. „Bij een groot garagebedrijf ko men klanten meestal alleen bij de receptie en kennen ze de monteurs niet. Ik word soms 's avonds thuis opgebeld door klanten als ze een probleem hebben of als de tankau tomaat niet werkt." Kempeneers is zeer betrokken bij het bedrijf. „Dat komt misschien omdat het zo klein is. Je neemt bepaalde problemen toch mee naar huis. Bij een groot bedrijf denk je eerder: het is vijf uur en morgen weer een dag." Hij vindt dat het zo zijn voor- en nade len heeft. Wolse: „Het is natuurlijk handig dat hij zijn werk zo dicht bij huis heeft. Zijn vrouw belde lang gele den een keer op dat er een wesp in huis zat. Of Arjan die even wilde komen weghalen. Dat kan hier alle maal gewoon even tussendoor." Kempeneers vindt het prachtig dat hij met allerlei klanten in aanra king komt. „Er zijn klanten bij die door dik en dun komen. Daar doe je ook iets meer voor. Dat is mis schien niet goed, maar toch." Die betrokkenheid, daar merkt Wolse heel veel van. „Arjan doet eigenlijk alles, ook rekeningen schrijven." Ook toen het plotseling slecht ging met de gezondheid van de garagehouder, dacht Kempe neers overal plichtsgetrouw aan. „We moeten voor de pomp elke week de voorraad brandstof opge ven. Toen ik er niet was, omdat mijn moeder en twee neven in één week tijd waren overleden, deed Arjan dat automatisch. Ik stelde dat erg op prijs." Vlak voordat Kempeneers in 1989 ging trouwen met Wilma, brak hij zijn pols. „Ik viel een paar dagen voor mijn bruiloft van een stoel en zat toen met mijn arm in het gips." Op de bruidsfoto's heeft hij telkens zijn gebroken arm weggestopt. Al les ging gewoon door. Ook het werk. „Ik heb toen drie of vier we ken in het gips gezeten, maar ging gewoon aan het werk. Met één hand." Alle mensen die bij Wolse werkten en die er nu werken, vormen een hecht team. Taxichauffeur Marien Mol hielp vroeger ook wel eens mee in de garage om een fiets te re pareren. En omdat Wolse en Kem peneers beiden bij de brandweer zaten (Wolse stopte op zijn 55ste), werd de zaak gesloten als er ergens brand was. „Dat was een gezellige tijd", zegt Wolse. „Niet veel werk gevers vinden het goed dat hun personeel bij de brandweer zit." Hermen Geluk, sinds vijf jaar één van de drie personeelsleden, zit ook bij de brandweer. Het werk bij de vrijwillige brand weer. vergt veel van Arjan zijn vrije tijd. „Het is eigenlijk mijn enige hobby." Hij moet elke maan dagavond oefenen. En daarnaast zit hij in het gaspakkenteam. Dat is een speciaal team voor gevaarlijke stoffen. „Daar moet ik ook een aantal keer per jaar voor oefenen. Bij dat team kun je voor een hele regio worden ingezet." Wat Kempeneers zo trekt in de brandweer is de kick. „Je weet nooit wat er komt als de pieper gaat." Toch is hij nuchter in het verwerken van wat hij soms aan treft. „Van dat incident met die dui ker in het Zijpe konden enkele mensen niet goed slapen. Iemand van het korps sprak met zijn vrouw, maar die wilde niet geloven dat haar man was verdronken. Hij kon er geen contact mee krijgen. Daar blijf je dan mee lopen." Zelf heeft hij geen last van de trauma's die het brandweerwerk kunnen te weegbrengen. „Ik heb er zelf geen last van, maar je komt het steeds meer tegen. Er wordt tegenwoordig veel geëvalueerd en aandacht aan besteed. Vroeger was je soft als je daar iets over zei." Waar de monteur zo van houdt in het werken bij Wolse, is de gezellig heid. Hij is ook APK-keurmeester en daarom komt af en toe de steek- proefcontroleur langs. Die zien de meeste garages niet graag komen, maar bij Wolse wordt hij hartelijk ontvangen met een kopje koffie en wordt er tijd gemaakt voor een praatje. „De mensen komen hier graag, zelfs de steekproefcontro- leur", vertelt Kempeneers. Er is ook een vast clubje mensen dat van oudsher even een bezoekje brengt aan de garage. „Er stond vroeger een oliekachel en daar kwa men bepaalde dorpsfiguren zich even bij opwarmen als het koud was. Eén van hen was Willem van der Ree, die nu niet meer leeft. Wolse vertelt: „Arjan had ooit zijn brom mer gerepareerd, maar was vergeten een deksel er terug op te zetten. Daar bleef hij over praten. Elke keer als Willem van der Ree kwam, begon nen wij er zelf ook weer over bij wij ze van grapje. Hij zei altijd: „Hoe is het met Kemp?" Want iedereen noemt Arjan altijd Kemp." Tegenwoordig komt Kees van Dijke iedere middag als hij terugkomt van 't Gors naar Wolse. „Arjan heeft een diploma voor hem gemaakt." Wolse toont een velletje papier dat in het kantoortje tussen de certificaten van Kempeneers en Geluk hangt. „Rem- assistent en stuurschudder", staat erop. Kempeneers zit er met een brede grijns bij. „Als ik de wielen heb gemonteerd, mag hij altijd even helpen met het schudden aan het stuur." Wolse is de zestig gepasseerd, maar over opvolging wordt eigenlijk niet gesproken. „We hebben nog niet ge sproken over een overname. De toe komst is nog niet uitgestippeld", zegt de garagehouder. Ook Kempe neers heeft er nog niet over nage dacht. „We spreken daar niet over." De liefde voor het vak en de garage ziet hij ook nog niet in zijn kinderen terug. „Mijn oudste zoon zit in de binnenvaart bij een neef van mijn vrouw. Hij wil een eigen schip. Wendy gaat naar de derde klas van de Mavo op het Calvijn college in Tholen, maar weet nog niet wat ze wil. En de anderen zijn nog te jong om daarover na te denken." Kempeneers heeft er nooit aan ge dacht om ergens anders te gaan wer ken. „Zo'n grote garage is ook niks voor Arjan. Daar hebben ze vaak de radio hard aan en daar houdt hij niet van", zegt Wolse. „Er zijn hier veel ventjes geweest, maar Arjan is altijd gebleven." De landbouw krijgt 4 geborgde ze tels. Op voordracht van een vertrou wenscommissie zijn naast De Jager naar voren geschoven: W. van Gor- sel uit Rilland-Bath, G. Klompe uit Dreischor en R. Remijnse uit Kam perland. M. Sinke uit Oosdijk had gehoopt om ook zo'n ZLTO-zetel te bemachtigen, maar hij viel erbuiten en is nu door de SGP alsnog op de kandidatenlijst ge zet. Hij staat vierde, maar deson danks is Chris Koopman uit Sint- Maartensdijk vijfde gebleven. De definitieve SGP-lijst ziet er als volgt uit: 1. J. Hoekman, 's Gravenpolder 2. PM. van den Dorpel, Tholen 3. W. de Visser, Aagtekerke 4. M. Sinke, Oostdijk 5. C. Koopman, St. Maar tensdijk 6. A.J.J. Bil, Kerkwerve. Voor het CDA is Jacob Mol uit Sint- Maartensdijk de Zeeuwse lijsttrek ker, bij de VVD staat Gabri Hoek uit Sint-Maartensdijk op de lijst. Andere politieke partijen zijn nog bezig met de kandidaatstelling. Het stemmen via internet is van de baan. De komende waterschapsver kiezingen moeten op grond van de waterschapswet per brief plaatsvin den, maar de wet biedt ook de gele genheid om van internetstemmen gebruik te maken. Voor het stem men met internet is de toestemming van de staatssecretaris vereist. De staatssecretaris heeft laten weten dat zij van oordeel is dat de voorziening voor internet stemmen nu niet vol doet aan daarvoor gestelde eisen. Zij zal dan ook een negatief besluit over het internet stemmen nemen. Resteert het stemmen per brief. De dagelijks besturen van de water schappen Zeeuwse Eilanden en Zeeuws-Vlaanderen hebben in on derling overleg, vooruitlopend op het fusieproces, afspraken gemaakt over de werkgelegenheid, de zetel van het nieuw te vormen waterschap en het vervolgtraject. De afspraken zijn vastgelegd in een principeovereen komst. De beide algemene vergade ringen zijn onlangs geraadpleegd over de principovereenkomst. Met betrekking tot de werkgelegen heid is afgesproken dat die in Zeeuws-Vlaanderen minstens wordt behouden. Daarnaast is er een geza menlijke intentie om te komen tot een plus voor Zeeuws-Vlaanderen. De beide waterschapsbesturen reali seren zich dat de beoogde plus een relatieve plus is, in verband met de afspraak om na de fusie een finan ciële en efficiencytaakstelling ter hoogte van 4 miljoen euro te reali seren. De tarieven in Zeeuws- Vlaanderen zullen dalen, die in de overige gebieden zullen in ieder ge val niet stijgen. De zetel van het nieuw te vormen waterschap wordt gevestigd op twee plaatsen: Middelburg en Terneuzen. Er wordt geen onderscheid gemaakt in termen van een hoofd- en een bij kantoor. De algemene vergadering zal wisselend vergaderen in Terneu zen en Middelburg en de dijkgraaf heeft zowel Terneuzen als Middel burg als standplaats. De verdere vormgeving en invulling van de or ganisatie van het waterschap is aan de waterschappen. In de algemene vergaderingen van beide waterschapen op 2 september a.s. wordt besloten tot een gezamen lijk verzoek aan gedeputeerde staten om in te stemmen met de afspraken die beide waterschappen hebben ge maakt. Na besluitvorming over dit gezamenlijk verzoek in gedeputeer de staten kan het fusieproces wor den opgestart. Voor de waterschapsverkiezingen in november zijn al vijf partijen geregi streerd bij Zeeuwse Eilanden: VVD, SGP, Partij voor Zeeland, Algemene Waterschapspartij en de PvdA. Op merkelijk genoeg is het CDA daar nog niet bij, terwijl de kandidaten lijst met aanvoerder Jacob Mol uit Sint-Maartensdijk al vastgesteld is. Mol verzekert dat ook het CDA er nog aan komt, maar dat het partijbu reau dat landelijk regelt. „De regis tratie van belangengroeperingen kan nog tot en met 4 augustus, dus we hebben nog een aantal weken de tijd. Ook de CU komt nog en misschien nog landelijke groeperingen." De registratie gebeurt door de voor zitter van het stembureau. Aangezien het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden in de zomervakantie be perkt bijeen komt, zullen de andere deelnemende partijen aan de verkie zingen eind deze maand geregis treerd worden. Projectleider van de waterschapsver kiezingen is Peter Visch. Hij is ook voorzitter van een van de landelijke verkiezingswerkgroepen. „Het op komstpercentage dat we gewend wa ren. zullen we nooit meer halen", zegt Visch. „Daarentegen kunnen we nu wel meeliften met de landelijke campagne." Er sijpelt nog water onder de schotten door die ervoor moeten zorgen dat de pompen droog komen te liggen. Leen Andriesse van Waterschap Zeeuwse Eilanden gooit daarom wat gruis in het water, zodat de gaatjes die er nu nog zijn, dicht komen te zitten. Het gemaal bedient twee gema- lingsgebieden. Er zijn twee pompen voor de watergang van Stavenisse en Sint-Annaland en één pomp voor Sint-Maartendsijk. De laatste wordt tegelijkertijd met de rechterpomp van Stavenisse en Sint-Annaland aangepakt. „Het is de bedoeling dat het gemaal meer capaciteit krijgt", vertelt pro jectleider Francois Bommeljé. Dat moet, vanwege de klimaatverande ring. Het regent meer en de zeespie gel stijgt. Volgens Bommeljé is in de praktijk gebleken dat er meer water afgevoerd moet worden. „In 1998 was er overal wateroverlast. Toen zijn de landelijke normen voor het verpompen omhoog gegaan." Een gemaal moet met de huidige re gelgeving meer water kunnen weg pompen. Een noodbemaling in de watergang van Sint-Maartensdijk pompt het water over in de naastgelegen wa tergang van Sint-Annaland. Ook het water uit de sloot naast het gemaal, dat normaalgesproken onder het ge maal door aan de Smerdiekse kant uitkomt, wordt via een klein nood- gemaal naar de Setallandse kant overgebracht. Het water voor de te vervangen pompingangen wordt te gengehouden door middel van een schot. Daarachter moet het droog komen te liggen, zodat de werklie den onder het gemaal kunnen ko men. De nieuwe pomp die er nu ligt aan de kant van Stavenisse en Sint-An naland, werkt momenteel op volle kracht om het hele gebied van 4800 hectare op peil te houden. „Dat kan, omdat deze pomp meer vermogen heeft dan de oude", zegt de project leider. De twee oude pompen van Stavenisse en Sint-Annaland had den samen een capaciteit van 260 kuub per minuut en die van Sint- Maartensdijk 140. Dat wordt 175 kuub per minuut voor alledrie. De pas geplaatste pomp heeft dat ver mogen dus al. Het gemaal dateert uit 1957. In de tussenliggende tijd was de Smer diekse waaier, een soort metalen schroef in de pomp die het water naar buiten slingert, al eens vervan gen, weet Bommeljé. De waaier is het onderdeel in de pomp dat meer capaciteit moet gaan geven. Die wordt dan ook vervangen. „De oude waaiers zijn niet sterk genoeg om harder te draaien", aldus de project leider. Voor de vermogensverandering moet er nog meer gebeuren. De la ger- en asconstructies moeten dik ker en groter worden en ook de elektrische bediening wordt ver nieuwd. Het transformatorstation, een kastje buiten het gemaal, levert te weinig stroom voor de sterkere pompen en daarom wordt het bin nenkort vervangen door energiebe drijf Delta. Binnenin het gemaal, op de boven verdieping, staan de bedieningskas- tcn voor De Noord. Een deel ervan is al vernieuwd, zodat de bediening van het gemaal straks volautoma tisch gebeurt vanuit de hoofdpost in Middelburg. Tholen heeft in totaal vijf zogeheten uitslaande gemalen. Dat zijn de ge malen die het water uit de polder over de dijk pompen, zodat de pol der droog blijft. Het zijn naast De Noord, Loohoek bij Poortvliet, De Eendracht bij Tholen, de Drie Grote Polders en Van Haaften bij Oud- Vössemeer en De Luyster bij Sint- Philipsland. De Drie Grote Polders heeft een paar jaar geleden al een capaciteitsaanpassing gehad. Mo menteel heeft het waterschap een onderzoek lopen of De Eendracht dient te worden aangepast. Of er plannen zijn voor werkzaamheden aan de andere gemalen, is nog niet bekend volgens Bommeljé. Naast de uitslaande gemalen be staan er in de polders nog zoge naamde tussengemalen die bijvoor beeld voor de verbinding tussen twee sloten zorgen, maar die zijn beduidend kleiner. Bij de grote ge malen wordt het overtollige water uit de polder via een grote perslei ding in de dijk naar de Oosterschel- de geheveld. De persleiding maakt een boog in de vorm van een katten rug. „Anders zou het water teruglo pen", legt Bommeljé uit. Een va cuümsysteem zorgt ervoor dat de lucht uit de leiding wordt gepompt, zodat het water makkelijker door stroomt. Daarvoor zit bovenop de dijk een deksel waar de lucht weg kan. De vacuümpompjes in het ge- Naar aanleiding van opmerkingen van inwoners over de voor hun woning vastgestelde woz-waarde (wet onroe rende zaken), wilde ABT meer inzicht in de manier waarop deze waardering tot stand komt. Want daar valt volgens de fractie nauwelijks een constante lijn in te ontdekken. Afwijkingen van de voorgaande waardering schomme len tussen plus 30.000 en min 25.000 mille. Waar eerder bezwaren zijn afge wezen, is nu soms tóch sprake van een aangepaste waarde, vergelijkbare wo ningen worden verschillend gewaar deerd, huizen uit verschillende woon kernen worden met elkaar vergeleken en soms is de aankoopprijs bepalend. Het gemeentebestuur geeft in de be antwoording aan, dat de waardebepa ling gebeurt aan de hand van richtlij nen die de Waarderingskamer heeft opgesteld. Zo worden de Thoolse verkoopcijfers van de afgelopen pe riode geanalyseerd ter onderbouwing van de taxaties, en de grondprijzen bekeken. Dat levert kengetallen op waarmee geselecteerde representatie ve woningen gewaardeerd worden (criteria zijn onder meer bouwjaar, inhoud, bouwstijl, kenmerken zoals isolatie). Vervolgens krijgen alle wo ningen een prognosewaarde, die door een taxateur gecontroleerd worden. Indien nodig volgt een correctie, bij voorbeeld als sprake is van achters tallig onderhoud. Ook verbouwing kan een afwijkende waarde opleve ren. Bovendien is de onroerend goed- markt aan veranderingen onderhevig, aldus b. en w. ABT-fractievoorzitter J.J.RA. Boulogne noemde dat laatste in de commissie bestuurszaken een absurde opmerking. „Hoe controleer je achterstallig onderhoud? Rijdt er een autootje rond? En kennelijk maakt het bij twee dezelfde huizen uit of er bomen in de tuin staan of afrikaantjes!" Hij wil graag een beter antwoord en wethouder Heijboer stelde voor om concrete gevallen in een persoonlijk gesprek nader te be kijken. Dat woningen uit verschillende woon kernen met elkaar worden vergeleken, is volgens b. en w. correct. Een taxatie moet namelijk met drie daadwerkelij ke verkopen onderbouwd worden en dat lukt niet altijd binnen dezelfde kern. Vraagprijzen worden bij de waardebepaling niet gebruikt. Maar wanneer een woning wordt verkocht rond de waardepeildatum, dan zal de woz-waarde de verkoopprijs benade ren. Om te zorgen dat exact gelijke woningen hetzelfde gewaardeerd wor den, worden groepsindelingen ge maakt (zogenaamde bouwstromen). Vaak zijn er tóch kleine verschillen, die van invloed zijn op de waardering: verschillen in oppervlakte, een extra berging of senre, de grootte van de ga rage, achterstallig onderhoud. ABT heeft gevraagd om te bekijken of afdoeningstermijnen van bezwaar schriften korter kunnen, of om anders met een nieuwe aanslag te wachten tot een definitieve uitspraak van de rechter op een bezwaar bekend is. B. en w. geven aan dat er al sprake is van een kortere termijn. Er moet vanaf 2008 namelijk over een bezwaar schrift beslist worden vóór het einde van het jaar waarin het is ingediend, terwijl voorheen een termijn van twaalf maanden gold. Het gemeente bestuur noemt het wenselijk om ob jecten waartegen een procedure loopt tóch in de normale herwaarderingscy clus mee te nemen. Na een gerechte lijke uitspraak volgt dan eventueel een ambtshalve aanpassing. 'Overi gens is het aantal beroepsprocedures zeer beperkt', aldus b. en w. maal zijn ook onder handen geno men samen met een aantal onderde len van de vacuümleiding in de dijk. „De vacuümpompen zijn gerevi seerd, zodat ze ook weer voor 15 jaar mee kunnen", zegt Bommeljé. Hoe vaak het gemaal draait, is af hankelijk van het gebied. Leen An driesse die de poldergemalen be dient. weet dat er gemalen in het land zijn die de hele zomer stillig gen. „Maar deze draait regelmatig", zegt hij over De Noord. Gemalen moeten er sowieso zijn, want het water stijgt altijd door het niveau verschil met het zeewater (dat peil is hoger), en door regenwater. Het peil in de Sint-Maartensdijkse pol ders wordt 's zomers op min 2,10 NAP gehouden en dat aan de kant van Stavenisse en Sint-Annaland op min 1,35 NAP. „Dat heeft te maken met de hoogteligging van de pol ders", vertelt Andriesse. De werkzaamheden aan gemaal De Noord duren tot 1 september. Het enige dat voorbijgangers zul len zien van de vernieuwing van de pompen is een nieuw krooshek dat het vuil in de pomp tegen houdt. Er is ook een nieuwe krooshekreiniger geplaatst. Dat is een grijper die continue het vuil uit de krooshekken haalt. Het wa terschap krijgt bij de opknapbeurt van het gemaal hulp van drie be drijven. Paree uit 's-Heerenhoek zorgt voor de elektrische installa tie, Bosman uit Piershil zorgt voor het demonteren van de pompen en Bosker uit Termunterzijl levert de krooshekreiniger.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3