Gemeente moet 57.000 euro
terugbetalen aan belastingdienst
Extra aandacht kinderen en drankmisbruik jeugd
Vestiging buitendienst geopend
Afspraken onderhoud
reformatorisch deel
Beding tegen speculeren
bij doorverkopen huizen
Van Dis biedt excuses aan voor fout bij overdracht Vossenkuil
Donderdag 10 juli 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
De gemeente moet 57.000 euro terugbetalen aan de be
lastingdienst. Het betreft een heffing die bij de overdracht
van de Vossenkuil aan Catria Wonen is berekend, maar
over het hoofd is gezien. Wethouder C.L. van Dis bood er
donderdag in de laatste vergadering van de gemeenteraad
zijn excuses voor aan. De raad accepteerde het maar dat
ging niet zonder slag of stoot. Niet alleen de drie opposi
tiepartijen waren kritisch, ook de PvdA was dat.
Dwangbuis
3
Tevreden
Het jeugdbeleid van de gemeente Tholen moet nog ver
der worden verbeterd. Dat vinden PvdA en CU. Ze dien
den donderdag in de gemeenteraad een motie in omdat
ze vinden dat de gemeente landelijk minder goed scoort
als het om kinderen gaat. De VVD vindt dat voor de aan
pak van drankmisbruik onder jongeren de gemeente te
rade moet gaat bij Goeree-Overflakkee. Beide zaken
worden ter hand genomen bij het uitwerken van het be
leidsplan voor vier jaar van de wet maatschappelijke on
dersteuning, de wmo.
Tegen het licht
Moties van CU en PvdA,
en WD aangenomen tehbesPreken
Kaas aan het beschimmelen
op raadsvergadering zomerreces
Raad akkoord beleid uitbreiden begraafplaats
Lastig
Eén starterslening toegekendzes kandidaten
Niet duurder
Zaterdag was er in de Vossenkuil zelf niets te merken van de perikelen over de overdracht. De wandelaars zaten aan de tafel om na te praten
onder het genot van een hapje en een drankje.
Een dag voordat het voorstel over
de overdracht werd besproken, ont
vingen de raadsleden een memo
van b. en w. over het tekort. Het
ging om de zogeheten integratie
heffing die gehanteerd wordt bij de
overdracht van het gemeentelijke
deel aan Castria Wonen. De ge
meente zou 380.000 euro verschul
digd zijn. Dat bedrag is echter voor
90 procent aftrekbaar. Omdat het
gemeentelijk deel van het dorps
huis niet direct bij de oplevering is
overgedragen, maar bijna een jaar
later, is 85 procent aftrekbaar. Dat
betekent dat 15 procent van deze
heffing ofwel 57.000 euro voor re
kening van de gemeente komt. Ver
volgens is verzuimd om dit in het
raadsvoorstel van 19 juni (dat uit
gesteld werd) op te nemen. Ook nu
was dit niet in het voorstel opgeno
men en dat was vooral voor de op
positiepartijen aanleiding het colle
ge van burgemeester en wethou
ders het vuur aan de schenen te leg
gen.
M.J. Klippel (RFT) zei veel moeite
te hebben om met het voorstel in te
stemmen. Hij is het wel eens met de
overdracht, maar had zich 'gewel
dig' gestoord aan de memo van de
dag ervoor waarin 'even werd aan
gegeven dat er weer sprake is van
een tegenvaller inzake de btw. Vol
gens Klippel is het de derde keer in
drie maanden dat b. en w. naar de
raad moeten omdat er extra geld
nodig is (btw bij de bouw gemeen
tehuis, btw haven Sint-Annaland en
de Vossenkuil.) Klippel noemde het
BeTreurensWaardig. „U zult begrij
pen dat ons vertrouwen in het colle
ge op dit punt niet bepaald stijgt.
En dan zeg ik het nog maar voor
zichtig. Wat moet de bevolking hier
nu weer van vinden?
Klippel vond dat er beter gewacht
kon worden. Hij vond het ook niet
correct dat b. en w. het 'af doen
met een memo'. B. en w. willen het
tekort afdekken uit de financiële
ruimte die ontstaat in het budget
voor kapitaalslasten. Klippel wilde
dat graag met cijfers onderbouwd
zien. Klippel kwam met zijn toon
zetting in aanvaring met F.P.A.
Hommel (VVD). „U brengt nu al
leen de negatieve kant naar voren.
We betreuren het met zijn allen. Ik
mis in uw betoog het meedenken.
U komt niet met suggesties. Er zijn
ook andere wegen die naar Rome
leiden." Maar volgens Klippel
deugde de gang van zaken niet.
„We hebben hier pas gisteren over
gehoord. Vandaag moeten we er
over beslissen."
Maar Hommel vond dat Klippel
niet inging op zijn reactie. „Terwijl
u wel in staat bent kritische nega
tieve vragen te stellen." Dat ze ne
gatief zouden zijn, liet Klippel
voor rekening van Hommel.
A.G. van de Sande (CU) was het in
grote lijnen eens met Klippel. Hij
wees nog eens op de grillige voor
geschiedenis van de overdracht. In
mei werd het van de agenda afge
voerd, op 25 juni kwam er een
raadsvoorstel, op 2 juli een memo
met aanvullende informatie. „Dit
kan niet. We kunnen op basis van
deze onvolledige voorstellen geen
besluit nemen." Hij wilde weten
wat de andere raadsleden ervan
vonden. J.J.P.A. Boulogne (ABT)
was het met hem eens. Hij wees er
op dat een en ander naar boven is
gekomen naar aanleiding van vra
gen van ABT over de fiscale aspec
ten van de transactie, de kosten
voor de koper en wie btw verschul
digd is. De CU wilde weten hoe
een en ander is geregeld in het
huurcontract. Boulogne begon te
twijfelen aan de woorden van de
burgemeester in diens nieuwjaars
toespraak. Nuis hamerde op be
stuurskracht. „Is dit dan de goede
manier van werken? Is dit profes
sioneel? De raad moet beslissen op
stukken die goed zijn. Werkt dit
vertrouwen in de hand? Moeten wij
als raadsleden alles eerst na gaan
rekenen?"
Boulogne vond de tijd tussen het
memo en het behandelen van het
voorstel te kort. Hij had nauwelijks
of geen tijd gehad om met zijn
fractie te overleggen."
Wethouder Van Dis diende Klippel
op dezelfde voet van repliek. Hij
vond dat de toon van de bijdrage
van de RFT'er in Bijzonder Teleur
stellende Woorden was gebracht.
Maar hij stelde ook dat het college
van b. en w. verantwoordelijk is.
En dat er vanaf januari intensief
overleg is geweest met de belas
tingdienst, financiële specialisten
en juristen en dat het allemaal een
buitengewoon ingewikkelde mate
rie is. Hij verontschuldigde zich
voor het feit dat de tegenvaller niet
in het raadsvoorstel was opgeno
men. „Dat had er in gemoeten."
Hij wees ook nog eens op alle
voordelen van de transactie. Voor
de gebruikers en de gemeente. En
het inzetten van 150.000 euro van
de vereniging Van 't Hof-Quist
voor een betere huivesting van mu
ziekvereniging OVM. „We worden
nu geconfronteerd met een tegen
valler van 57.000 euro. Maar als
we het afzetten tegenover alle posi
tieve kanten van de transactie dan
valt het in het niet."
Van de Sande zei begrip te hebben
voor het feit dat het zo'n ingewik
kelde materie was. Maar dat dit dan
ook de reden zou moeten zijn om
met een 'voldragen voorstel' te ko
men. Hij wees in dit verband ook
naar de nota over risicomanage
ment. De CU zou in het voorstel een
risicoparagraaf willen opnemen.
Van Dis herhaalde nog maar eens
dat er veel tijd in de zaak is gesto
ken. En dat alles tot 'drie cijfers
achter de komma' is doorgerekend.
„Alleen is dit punt over het hoofd
gezien. Dat kan ik niet ontkennen.
Maar als u vindt dat we 100 procent
moeten presteren, dan vraagt u naar
de perfectie van een robot in een
autofabriek. We moeten het nastre
ven, maar waar mensen werken,
zullen altijd fouten worden ge
maakt. Honderd procent eisen
maakt werken onmogelijk. Dat zet
mensen in een dwangbuis en het
werkt falen in de hand. Als er een
fout wordt gemaakt, dan moeten we
dat toegeven en er lering uit zien te
trekken. Maar zonder de garantie
dat het nooit meer zal gebeuren. We
hebben dit nooit eerder gedaan. Al
les moest worden uitgezocht."
Nadat bijna alles al was gezegd, in
terrumpeerde Klippel. Hij vond dat
hij onvoldoende antwoord had ge
kregen. En had het over een Bijzon
der Tekortschietend Weerwoord.
Burgemeester Nuis vroeg of de
raad er een besluit over wilde ne
men. PvdA, SGP en VVD vonden
van wel. In de tweede termijn ko
zen de coalitiepartijen partij voor b.
en w. H. Geluk (SGP) wees op de
voordelen van de overdracht dat
gericht is op het bevorderen van de
leefbaarheid. De aanvullende infor
matie deed volgens hem niets af
aan het 'hart van het voorstel'. Ook
hij noemde het jammer dat het zo
was gelopen. „Dat had niet zo ge
moeten. Het college maakt ruim
hartig excuses. Ik had zelf ook nog
nooit van integratieheffing ge
hoord. Er is maar één iemand die
geen fout maakt en dat is degene
die niks doet. Perfectie is niet te
bereiken."
E. Bastianen (PvdA) zei blij te zijn
met de kritische vragen die ABT
had gesteld. Zij vond ook dat de
naheffing in het voorstel thuishoor
de. „We zijn het wel eens met
ABT, CU en RFT maar met de uit
leg van wethouder van Van Dis
kunnen we leven. Het is lastig om
vertrouwen te houden in wat je
krijgt aangereikt. Moeten wij dat
zelf gaan doen. Dat gaat te ver," Ze
zei het verder eens te zijn met de
reactie van SGP'er Geluk.
Hommel noemde het teleurstellend
dat de heffing aan de aandacht was
ontsnapt. Maar ook hij stelde dat
de voordelen veel groter zijn dan
de nadelen. „Het is het beste van
drie werelden: gemeente, Castria
Wonen en de gebruikers van de
Vossenkuil." Volgens Hommel zou
er voortaan een controlelijst ge
bruikt moeten worden en er zouden
btw-specialisten ingehuurd moeten
worden om fouten te voorkomen.
Van de Sande waardeerde de bij
drage van de PvdA. Hij zei een ga
rantie van de wethouder te willen
hehhen dat er niet nog meer tegen
vallers komen uit de overdracht.
Van Dis zegde dat toe.
Boulogne zei dat hij verheugd was
over de benadering van Van Dis.
„Het college geeft toe dat ze fout is
geweest, maar we vinden het be
langrijk dat de verkoop doorgaat.
Het gaat ons meer om het vertrou
wen dat we moeten kunnen hebben
in de voorstellen." Ook Klippel zei
blij te zijn dat Van Dis volmondig
had gezegd der een fout is ge
maakt. Hij had vooral moeite met
de memo.
De vergadering werd vijf minuten
geschorst. De drie oppositiepartij
en gingen akkoord met het voorstel
maar legden een stemverklaring af.
Klippel: „We zijn een sterk voor
stander van de overdracht en er is
toegegeven dat er fouten zijn ge
maakt." Boulogne: „We zijn tevre
den met het antwoord, maar we
moeten we naar 100 procent water
dichtheid streven." Van de Sande:
„De wethouder heeft toegezegd dat
dit het hele verhaal is en dat er
niets meer bijkomt."
Alle fracties benadrukten het be
lang om over de voortgang op de
hoogte te worden gehouden. Een
amendement van RFT om het ad
vies van de wmo-adviesraad te be
trekken bij het beleidsplan, haalde
het niet. Met het vaststellen van het
beleidsplan komt een eind aan een
lange voorbereiding. Het deed lan
delijk nogal wat stof opwaaien om
dat bleek dat de thuiszorg door de
gemeenten anders werd georgani
seerd (meer alpha-hulpen dan ge
zinsverzorgenden). Voor de PvdA
zijn veel doelstellingen in het be
leid vrij algemeen geformuleerd,
zei J. Heshof. Hij vond dat de raad
de voortgang van het beleid moet
bewaken. Dat kan aan de hand van
de te formuleren actiepunten. Voor
de jeugd wordt al veel gedaan, zei
hij. „Maar landelijk gezien doen we
het slechter dan in 2004." Hij ver
wees naar de uitkomsten van onder
zoeken (kinde
ren in tel) van
het Verweij-
Jonkerinstituut.
Het gemeente
lijk jeugdbeleid zou volgens Hes
hof aangepast moeten worden om
tot een gunstiger score te komen.
Zijn fractie wil ook dat de bijdrage
van MEE-Zeeland groter moet wor
den. Heshof vroeg zich verder af of
het wel raadzaam in om vrijwilli
gers als 'voorzieningenadviseurs' in
te schakelen.
M.J. Klippel (RFT) diende een
amendement in om het advies van
de wmo-adviesraad (waarin Thool-
se instellingen zijn vertegenwoor
digd) over te nemen, namelijk de
doelstellingen concreter maken,
ijkpunten in te stellen over uit te
voeren beleid en vast te stellen wel
ke doelstellingen zijn bereikt. De
voortgang van het beleid zou in
stappen te volgen moeten zijn, Ver
der zou de informatie over alle be
leidszaken voor de inwoners uitge
breider moeten worden. Het advies
kwam pas om 25 juni. RFT kreeg
steun van ABT. Fractievoorzitter
J.J.P.A. Boulogne betreurde het dat
het advies laat was binnen geko
men. „Anders had het eerder in het
traject mee genomen kunnen wor-
voering. En hoe kunnen we nagaan
hoe we het doel bereikt hebben."
Van de Sande wees er op dat er
geïnvesteerd moet worden in
nieuw beleid. Nu voert de gemeen
te via de wmo de wet voorzienin
gen gehandicapten uit en regelt
huishoudelijke hulp. De overheve
ling van de awbz (bijzondere ziek
tekosten) staat ook voor de deur.
Van de Sande stelde dat de be
staande voorzieningen behouden
moeten worden.
H.W. van Eenennaam (SGP) ging
in op de motie van de VVD. Hij
wees er op dat er de SGP samen
met RFT vorig jaar al een motie in
diende om het drankmisbruik terug
te dringen. En dat nu het voorge
stelde matigingsbeleid een vervolg
het beleid dat de gemeente voor
staat.
Volgens wethouder C.L. van Dis
komen er actieplannen die elk jaar
tegen het licht zullen worden ge
houden. Van Dis lichtte verder toe
dat het afstemmen met de advies
raad enige problemen had gegeven
omdat de agenda's niet op elkaar
afgestemd konden worden. Hij zeg
de toe dat de adviezen van de wmo-
adviesraad 'meegenomen' worden.
En de goede bedoelingen zullen
volgens hem vertaald worden in uit
voeringsplannen. De fracties kon
den zich in de toezeggingen vinden.
Van Dis vroeg een schorsing om de
moties en het amen-
O Na de schorsing zei
hij het amendement
De hapjes waren al om negen uur besteld, maar pas om veertien
minuten over elf sloot burgemeester W. Nuis donderdagavond de
laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomervakantie. In
politieke kringen wordt dan over een reces gesproken.
De agenda telde vijftien punten, maar doordat er twee moties
werden ingediend (door RFT en CDA) die niet bij de te behan
delen onderwerpen thuishoorden, kwam er een punt bij. Van de
zestien punten waren vijf bespreekstukken, door de moties kwa
men er twee bij. In totaal waren er vier moties en één amende
ment.
Bij de mededelingen deed H. Nieuwenhuis (PvdA) verslag van
de reis van de bestuurders naar de Poolse zustergemeente Ilawa.
Hij kreeg daar ruim de tijd voor en zo kon Nieuwenhuis de toe
hoorders even mee terugnemen in de roerige geschiedenis van
het land. Er was ook een gemeenteraadsvergadering bezocht,
vertelde hij. Jammer dat hij niet meldde hoe lang die daar in de
regel duurt. De Thoolse duurde lang. De Vossenkuilkwestie nam
veel tijd in beslag. Elke fractie voerde het woord over de tegen
valler van 57000 euro. De wethouder ging door het stof door
zijn excuses aan te bieden. Die werden aanvaard. De oppositie
kreeg onverwacht bijval van de coalitiepartijen. Het zomerreces
kon rustig beginnen na een roerig halfjaar waar de raad drie
keer werd geconfronteerd met een financiële tegenvaller.
Moties en amendementen moeten immer gewikt en gewogen
worden. Er is steevast een schorsing voor nodig. Dit keer waren
er drie. Steeds van vijf minuten. De rokers onder de raadsleden,
PvdA'er Heshof en SGP'er H. Geluk, maakten er dankbaar
gebruik van. Ze vonden elkaar gebroederlijk buiten het gebouw.
Roken is niet gebonden aan ideologie of levensbeschouwing.
Toen de klok elf uur wees, begon Nuis er op te wijzen dat het al
laat was. En dat de kaas langzaam aan het beschimmelen was.
Toen er om tien over elf nog steeds werd gedebatteerd over een
motie van het CDA voor het inzetten van de bibliobus in Anna Ja-
cobapolder), riep hij: Denk aan de kaas. Vier minuten later kon
hij daadwerkelijk de vergadering sluiten. Hij wenste de raadsle
den een 'periode van rust en refiexietoe. En zei te hopen dat ie
dereen goed kan uitrusten. Wethouder F.J. Goossen spoedde zich
naar huis, de anderen praatten nog wat na met een hapje en een
drankje. Hoe groot de animo voor kaas is geweest, is niet bekend.
den. A.G. van de Sande (CU) was
onder de indruk van de goede be
doelingen van het beleid, maar
vroeg zich af of alles wel waar te
maken is. Hij sloot zich aan bij de
woorden van Heshof, maar vond
ook dat het amendement van RFT
aangenomen zou moeten worden.
„Wij willen helderheid in de uit
krijgt. Hij was aangenaam verrast
door de motie van de liberalen om
het Flakkees model te betrekken in
de uitvoering van het beleid „Mis
schien komt er wel een Thools mo
del, het Flakkees met aanvullende
maatregelen. We zijn blij dat de
VVD meedenkt." Wel vroeg hij
zich af wat de motie toevoegt aan
van RFT overbodig te
vinden: „Er komen nadere actie
punten, er komt een periodieke eva
luatie en de informatievoorziening
wordt ter hand genomen. De moties
wilden b. en w. wel overnemen, zei
Van Dis. Klippel zei het amende
ment te willen handhaven maar hij
kreeg van de andere fracties geen
steun.
Als kerkgenootschappen een
apart deel van een begraafplaats
willen onderhouden voor hun
overledenen, dan moet dat goed
geregeld worden. De gemeente
moet aangeven wat wel en niet
kan. Over het onderhoud en ge
bruik van een 'religieus cultureel
bepaald grafveld' waar de refor
matorische kerken voor voelen,
moeten nader afspraken worden
gemaakt, zei wethouder C.L. van
Dis donderdagavond in de ge
meenteraad.
Het gaat om het vaststellen van be
leid voor de inrichting van de uit
breidingen van de begraafplaatsen.
Niet om de bestaande. Het was een
van de vele onderdelen waar de
raad een uitspraak over kon doen.
Alle fracties staan positief tegen
over een apart deel van de begraaf
plaats voor geloofsgemeenschap
pen. Van Dis benadrukte dat het
echter niet alleen om kerkgenoot
schappen gaat, maar ook als andere
gemeenschappen (islam of joodse)
er naar zouden vragen. A.G. van de
Sande (CU) wilde weten wie er ver
antwoordelijk is voor de vrijwilli
gers (gezien de arbowetgeving). En
of er dan ook verschillende in tarie
ven voor grafrechten toegepast
worden.
De fracties maakten ook opmerkin
gen over de termijn van het verstrij
ken van de grafrechten. Het is van
belang dat nabestaanden er van op de
Flip Hartog (midden) bekijkt samen met zijn collega 's de nieuwe ruimte in het gebouw aan de Ambachtsweg in Tholen.
Een fantastisch onderkomen. Zo
noemt wethouder C.L. van Dis
het nieuwe gebouw in Tholen
voor het materiaal en het perso
neel van de gemeentelijke bui
tendienst. Onlangs opende hij de
dependance aan de Ambachts
weg door met een trekker een
lint door te rijden. Een deel van
het personeel reed met hem mee
in de wagen achter de trekker.
Het gebouw werd door de ge
meente gekocht voor 245.000 eu
ro van SelektHuis bouwbedrijf
Nieuwenhuis die nieuwbouw
pleegde aan de Stevinweg.
Het gebouw is ruim en biedt vol
op ruimte aan het materiaal en
het personeel dat nu 13 leden
telt. „Door het wijkgericht wer
ken en het inhuren van personeel
van de Betho is dat flink uitge
breid. Aan de Molenvlietsedijk
begon het te knellen."
Dertig jaar geleden telde de bui
tendienst in Tholen vijf man. Ze
werden ondergebracht aan de
Molenvlietsedijk in een land-
houwschuur. Na achttien jaar
verhuisde ze naar een loods
naast de schuur. Toen waren ze
met zes man. Het aantal groeide
tot 12 man waardoor het gebouw
te klein werd. Het gebouw be
schikt over een ruime kantine,
een kantoorruimte en een op
slagruimte. Het is drie keer gro
ter dan de loods aan de Molen
vlietsedijk. Vanuit de dependan
ce worden door de medewerkers
Tholen en Oud-Vossemeer be
diend voor het onderhoud van
openhaar groen, begraafplaatsen
en straten. De loods aan de Mo
lenvlietsedijk zal op termijn ver
dwijnen. Volgens de wethouder
maakt het deel uit van Stads-
zicht II.
hoogte worden gesteld. Tussentijds
kunnen nabestaanden dan gevraagd
grafrecht te kopen. Voor algemene
graven geldt nu een 'grafrust' van 10
tot 15 jaar. De SGP pleit voor een
termijn van 15 jaar, liet J.M. Aar-
noudse weten. Hij had de indruk ge
kregen dat de gemeente naar minder
algemene graven streeft.
De CU wil ook de termijn verlen
gen. Van de Sande zei dat uit de en
quête blijkt dat 90 procent van de
1682 Tholenaren die de vragenlijst
invulden, voor een grafrust is van 30
jaar of zelfs langer.
J.P. Bout (CDA) had het met zijn
adviesgroep besproken. Die raadde
aan om een termijn van 15 jaar te
hanteren. Verder kon het CDA in
stemmen met het beleid. Ook M.J.
Klippel (RFT) was het eens met de
uitgangspunten. Hij herhaalde wat
hij in de commissie ruimte had ge
zegd over de inzet van vrijwilligers
bij het onderhoud van begraafplaat
sen, namelijk dat dit gestimuleerd
zou kunnen worden. In het buiten
land gebeurt dat volgens hem veel
vaker. Hij pleitte verder voor het
soepel omgaan met de termijn van
grafrust bij kindergraven. De huidi
ge kostenverdeling mag volgens
Klippel blijven bestaan.
De PvdA wil de grafrust tot 10/15
jaar beperken. Op die manier hoopt
de gemeente namelijk ook de kos
ten laag te kunnen houden, zei E.
van der Wal-Vermeulen. Betrokken
zullen volgens haar ook duidelijk
gemaakt moeten worden dat ze
kunnen kiezen voor een eigen graf
of een algemeen graf. Ook de soci
aal-democraten staan positief te
genover een apart gedeelte voor
geloofsgemeenschappen, zoals de
reformatorische. Maar dan zullen
de tarieven wel hetzelfde moeten
zijn als voor de algemene begraaf
plaats.
Van Dis begreep niet dat de SGP de
indruk had dat de gemeente naar meer
eigen graven streeft. Aamoudse zei
dat af te leiden uit de extra voorlich
ting die de gemeente er over wil gaan
geven. De wethouder ontkende dat.
„Dat is niet het vooropgesteld doel.
Tot nu toe is er sprake van dat alge
mene graven onaangeroerd blijven.
Er ontstaat oneerlijkheid tussen men
sen die kiezen voor een eigen graf en
mensen die kiezen voor een alge
meen graf en er van af zijn. Deze on
gelijkheid, deze oneerlijkheid willen
we voorkomen. We willen mensen
zoveel mogelijk informeren om een
keuze te kunnen maken. Als er uit
wordt gegaan van een grafrust van
vijftien jaar bij een algemeen graf,
dan kan het grafveld na 15 jaar op
nieuw worden gebruikt. Ga je men
sen vragen een algemeen graf om te
zetten naar een eigen graf, dan is dat
lastig. Dan kunnen er drie of vier ei
gen graven op een algemeen grafveld
liggen en dat is niet raadzaam."
Van Dis zegde toe soepel om te zul
len gaan met kindergraven.
De gemeente wil voorkomen dat de eigenaar/bewoner van een starters-
woning die de grond voor een lagere prijs heeft gekocht, de woning na
een jaar weer door verkoopt. In zo'n geval steekt de eigenaar de gelden
in zijn zak die hij door de lagere prijs van de grond heeft bespaard.
Door het opnemen van een anti-speculatiebeding bij grondverkopen
voor starterswoningen, moet dit worden tegengegaan. De gemeente
raad reageerde donderdag positief.
Het opnemen van het beding geldt
echter niet voor de woningen in
Stavenisse. Daar is de grondprijs
verlaagd van 165 euro per vierkan
te meter naar 150 euro. Volgens b.
en w. gaat het hier om een geringe
verlaging. Voor andere woonker
nen kan het verschil groter zijn.
Dat geldt zeker voor Stadszicht II.
In de commissie ruimte werden
hierover vragen gesteld, b. en w.
passen het voorstel daar nu voor
aan. Daarbij wordt er van uit ge
gaan dat de eigenaar bij eventuele
terugbetaling over vijf jaar, het eer
ste jaar 100 procent betaald, het
tweede 80 procent, het derde 60
procent, het vierde 40 procent, het
vijfde 20 procent en na het vijfde
jaar niets meer. Dat geldt dan al
leen voor de eerste eigenaar/bewo
ner. Bij een volgende eigenaar/be
woner is dan al afgerekend met de
gemeente.
Alle fracties konden zich vinden in
de aanpassing. M.J. Klippel (RFT)
noemde het sympathiek, maar vond
dat het ook in het voorstel opgeno
men had moeten worden (de memo
over de aanpassing was van 1 juli.
twee dagen voordat het voorstel in
de raad werd besproken). J.P. Bout
(CDA) meende te hebben begrepen
dat er niet veel aanmeldingen zijn
voor de starterslening van jongeren
die een eigen huis willen kopen.
Volgens wethouder K.A. Heijboer is
de eerste aanvraag voor een derge
lijke lening gehonoreerd en hebben
zich al zes kandidaten aangemeld.
A.G. van de Sande (CU) wilde we
ten of er in de andere woonkernen
ook woningen gebouwd worden die
niet duurder zijn dan 150.000 euro
en waarvoor een starterslening
geldt. Volgens Heijboer zou dat wel
kunnen, maar zullen de woningen,
gezien de hogere grondprijs, dan
kleiner gebouwd moeten worden.
Bij het verstrekken van startersle-
ningen worden geen beperkende
bepalingen opgenomen worden
voor de doorverkoop van huizen.
De lening moet dan afgelost zijn,
waarmee de transactie tussen de
starter en de geldverstrekker ten
einde is.