Gemeente moet 57.000 euro terugbetalen aan belastingdienst Extra aandacht kinderen en drankmisbruik jeugd Vestiging buitendienst geopend Afspraken onderhoud reformatorisch deel Beding tegen speculeren bij doorverkopen huizen Van Dis biedt excuses aan voor fout bij overdracht Vossenkuil Donderdag 10 juli 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De gemeente moet 57.000 euro terugbetalen aan de be lastingdienst. Het betreft een heffing die bij de overdracht van de Vossenkuil aan Catria Wonen is berekend, maar over het hoofd is gezien. Wethouder C.L. van Dis bood er donderdag in de laatste vergadering van de gemeenteraad zijn excuses voor aan. De raad accepteerde het maar dat ging niet zonder slag of stoot. Niet alleen de drie opposi tiepartijen waren kritisch, ook de PvdA was dat. Dwangbuis 3 Tevreden Het jeugdbeleid van de gemeente Tholen moet nog ver der worden verbeterd. Dat vinden PvdA en CU. Ze dien den donderdag in de gemeenteraad een motie in omdat ze vinden dat de gemeente landelijk minder goed scoort als het om kinderen gaat. De VVD vindt dat voor de aan pak van drankmisbruik onder jongeren de gemeente te rade moet gaat bij Goeree-Overflakkee. Beide zaken worden ter hand genomen bij het uitwerken van het be leidsplan voor vier jaar van de wet maatschappelijke on dersteuning, de wmo. Tegen het licht Moties van CU en PvdA, en WD aangenomen tehbesPreken Kaas aan het beschimmelen op raadsvergadering zomerreces Raad akkoord beleid uitbreiden begraafplaats Lastig Eén starterslening toegekendzes kandidaten Niet duurder Zaterdag was er in de Vossenkuil zelf niets te merken van de perikelen over de overdracht. De wandelaars zaten aan de tafel om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Een dag voordat het voorstel over de overdracht werd besproken, ont vingen de raadsleden een memo van b. en w. over het tekort. Het ging om de zogeheten integratie heffing die gehanteerd wordt bij de overdracht van het gemeentelijke deel aan Castria Wonen. De ge meente zou 380.000 euro verschul digd zijn. Dat bedrag is echter voor 90 procent aftrekbaar. Omdat het gemeentelijk deel van het dorps huis niet direct bij de oplevering is overgedragen, maar bijna een jaar later, is 85 procent aftrekbaar. Dat betekent dat 15 procent van deze heffing ofwel 57.000 euro voor re kening van de gemeente komt. Ver volgens is verzuimd om dit in het raadsvoorstel van 19 juni (dat uit gesteld werd) op te nemen. Ook nu was dit niet in het voorstel opgeno men en dat was vooral voor de op positiepartijen aanleiding het colle ge van burgemeester en wethou ders het vuur aan de schenen te leg gen. M.J. Klippel (RFT) zei veel moeite te hebben om met het voorstel in te stemmen. Hij is het wel eens met de overdracht, maar had zich 'gewel dig' gestoord aan de memo van de dag ervoor waarin 'even werd aan gegeven dat er weer sprake is van een tegenvaller inzake de btw. Vol gens Klippel is het de derde keer in drie maanden dat b. en w. naar de raad moeten omdat er extra geld nodig is (btw bij de bouw gemeen tehuis, btw haven Sint-Annaland en de Vossenkuil.) Klippel noemde het BeTreurensWaardig. „U zult begrij pen dat ons vertrouwen in het colle ge op dit punt niet bepaald stijgt. En dan zeg ik het nog maar voor zichtig. Wat moet de bevolking hier nu weer van vinden? Klippel vond dat er beter gewacht kon worden. Hij vond het ook niet correct dat b. en w. het 'af doen met een memo'. B. en w. willen het tekort afdekken uit de financiële ruimte die ontstaat in het budget voor kapitaalslasten. Klippel wilde dat graag met cijfers onderbouwd zien. Klippel kwam met zijn toon zetting in aanvaring met F.P.A. Hommel (VVD). „U brengt nu al leen de negatieve kant naar voren. We betreuren het met zijn allen. Ik mis in uw betoog het meedenken. U komt niet met suggesties. Er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden." Maar volgens Klippel deugde de gang van zaken niet. „We hebben hier pas gisteren over gehoord. Vandaag moeten we er over beslissen." Maar Hommel vond dat Klippel niet inging op zijn reactie. „Terwijl u wel in staat bent kritische nega tieve vragen te stellen." Dat ze ne gatief zouden zijn, liet Klippel voor rekening van Hommel. A.G. van de Sande (CU) was het in grote lijnen eens met Klippel. Hij wees nog eens op de grillige voor geschiedenis van de overdracht. In mei werd het van de agenda afge voerd, op 25 juni kwam er een raadsvoorstel, op 2 juli een memo met aanvullende informatie. „Dit kan niet. We kunnen op basis van deze onvolledige voorstellen geen besluit nemen." Hij wilde weten wat de andere raadsleden ervan vonden. J.J.P.A. Boulogne (ABT) was het met hem eens. Hij wees er op dat een en ander naar boven is gekomen naar aanleiding van vra gen van ABT over de fiscale aspec ten van de transactie, de kosten voor de koper en wie btw verschul digd is. De CU wilde weten hoe een en ander is geregeld in het huurcontract. Boulogne begon te twijfelen aan de woorden van de burgemeester in diens nieuwjaars toespraak. Nuis hamerde op be stuurskracht. „Is dit dan de goede manier van werken? Is dit profes sioneel? De raad moet beslissen op stukken die goed zijn. Werkt dit vertrouwen in de hand? Moeten wij als raadsleden alles eerst na gaan rekenen?" Boulogne vond de tijd tussen het memo en het behandelen van het voorstel te kort. Hij had nauwelijks of geen tijd gehad om met zijn fractie te overleggen." Wethouder Van Dis diende Klippel op dezelfde voet van repliek. Hij vond dat de toon van de bijdrage van de RFT'er in Bijzonder Teleur stellende Woorden was gebracht. Maar hij stelde ook dat het college van b. en w. verantwoordelijk is. En dat er vanaf januari intensief overleg is geweest met de belas tingdienst, financiële specialisten en juristen en dat het allemaal een buitengewoon ingewikkelde mate rie is. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat de tegenvaller niet in het raadsvoorstel was opgeno men. „Dat had er in gemoeten." Hij wees ook nog eens op alle voordelen van de transactie. Voor de gebruikers en de gemeente. En het inzetten van 150.000 euro van de vereniging Van 't Hof-Quist voor een betere huivesting van mu ziekvereniging OVM. „We worden nu geconfronteerd met een tegen valler van 57.000 euro. Maar als we het afzetten tegenover alle posi tieve kanten van de transactie dan valt het in het niet." Van de Sande zei begrip te hebben voor het feit dat het zo'n ingewik kelde materie was. Maar dat dit dan ook de reden zou moeten zijn om met een 'voldragen voorstel' te ko men. Hij wees in dit verband ook naar de nota over risicomanage ment. De CU zou in het voorstel een risicoparagraaf willen opnemen. Van Dis herhaalde nog maar eens dat er veel tijd in de zaak is gesto ken. En dat alles tot 'drie cijfers achter de komma' is doorgerekend. „Alleen is dit punt over het hoofd gezien. Dat kan ik niet ontkennen. Maar als u vindt dat we 100 procent moeten presteren, dan vraagt u naar de perfectie van een robot in een autofabriek. We moeten het nastre ven, maar waar mensen werken, zullen altijd fouten worden ge maakt. Honderd procent eisen maakt werken onmogelijk. Dat zet mensen in een dwangbuis en het werkt falen in de hand. Als er een fout wordt gemaakt, dan moeten we dat toegeven en er lering uit zien te trekken. Maar zonder de garantie dat het nooit meer zal gebeuren. We hebben dit nooit eerder gedaan. Al les moest worden uitgezocht." Nadat bijna alles al was gezegd, in terrumpeerde Klippel. Hij vond dat hij onvoldoende antwoord had ge kregen. En had het over een Bijzon der Tekortschietend Weerwoord. Burgemeester Nuis vroeg of de raad er een besluit over wilde ne men. PvdA, SGP en VVD vonden van wel. In de tweede termijn ko zen de coalitiepartijen partij voor b. en w. H. Geluk (SGP) wees op de voordelen van de overdracht dat gericht is op het bevorderen van de leefbaarheid. De aanvullende infor matie deed volgens hem niets af aan het 'hart van het voorstel'. Ook hij noemde het jammer dat het zo was gelopen. „Dat had niet zo ge moeten. Het college maakt ruim hartig excuses. Ik had zelf ook nog nooit van integratieheffing ge hoord. Er is maar één iemand die geen fout maakt en dat is degene die niks doet. Perfectie is niet te bereiken." E. Bastianen (PvdA) zei blij te zijn met de kritische vragen die ABT had gesteld. Zij vond ook dat de naheffing in het voorstel thuishoor de. „We zijn het wel eens met ABT, CU en RFT maar met de uit leg van wethouder van Van Dis kunnen we leven. Het is lastig om vertrouwen te houden in wat je krijgt aangereikt. Moeten wij dat zelf gaan doen. Dat gaat te ver," Ze zei het verder eens te zijn met de reactie van SGP'er Geluk. Hommel noemde het teleurstellend dat de heffing aan de aandacht was ontsnapt. Maar ook hij stelde dat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen. „Het is het beste van drie werelden: gemeente, Castria Wonen en de gebruikers van de Vossenkuil." Volgens Hommel zou er voortaan een controlelijst ge bruikt moeten worden en er zouden btw-specialisten ingehuurd moeten worden om fouten te voorkomen. Van de Sande waardeerde de bij drage van de PvdA. Hij zei een ga rantie van de wethouder te willen hehhen dat er niet nog meer tegen vallers komen uit de overdracht. Van Dis zegde dat toe. Boulogne zei dat hij verheugd was over de benadering van Van Dis. „Het college geeft toe dat ze fout is geweest, maar we vinden het be langrijk dat de verkoop doorgaat. Het gaat ons meer om het vertrou wen dat we moeten kunnen hebben in de voorstellen." Ook Klippel zei blij te zijn dat Van Dis volmondig had gezegd der een fout is ge maakt. Hij had vooral moeite met de memo. De vergadering werd vijf minuten geschorst. De drie oppositiepartij en gingen akkoord met het voorstel maar legden een stemverklaring af. Klippel: „We zijn een sterk voor stander van de overdracht en er is toegegeven dat er fouten zijn ge maakt." Boulogne: „We zijn tevre den met het antwoord, maar we moeten we naar 100 procent water dichtheid streven." Van de Sande: „De wethouder heeft toegezegd dat dit het hele verhaal is en dat er niets meer bijkomt." Alle fracties benadrukten het be lang om over de voortgang op de hoogte te worden gehouden. Een amendement van RFT om het ad vies van de wmo-adviesraad te be trekken bij het beleidsplan, haalde het niet. Met het vaststellen van het beleidsplan komt een eind aan een lange voorbereiding. Het deed lan delijk nogal wat stof opwaaien om dat bleek dat de thuiszorg door de gemeenten anders werd georgani seerd (meer alpha-hulpen dan ge zinsverzorgenden). Voor de PvdA zijn veel doelstellingen in het be leid vrij algemeen geformuleerd, zei J. Heshof. Hij vond dat de raad de voortgang van het beleid moet bewaken. Dat kan aan de hand van de te formuleren actiepunten. Voor de jeugd wordt al veel gedaan, zei hij. „Maar landelijk gezien doen we het slechter dan in 2004." Hij ver wees naar de uitkomsten van onder zoeken (kinde ren in tel) van het Verweij- Jonkerinstituut. Het gemeente lijk jeugdbeleid zou volgens Hes hof aangepast moeten worden om tot een gunstiger score te komen. Zijn fractie wil ook dat de bijdrage van MEE-Zeeland groter moet wor den. Heshof vroeg zich verder af of het wel raadzaam in om vrijwilli gers als 'voorzieningenadviseurs' in te schakelen. M.J. Klippel (RFT) diende een amendement in om het advies van de wmo-adviesraad (waarin Thool- se instellingen zijn vertegenwoor digd) over te nemen, namelijk de doelstellingen concreter maken, ijkpunten in te stellen over uit te voeren beleid en vast te stellen wel ke doelstellingen zijn bereikt. De voortgang van het beleid zou in stappen te volgen moeten zijn, Ver der zou de informatie over alle be leidszaken voor de inwoners uitge breider moeten worden. Het advies kwam pas om 25 juni. RFT kreeg steun van ABT. Fractievoorzitter J.J.P.A. Boulogne betreurde het dat het advies laat was binnen geko men. „Anders had het eerder in het traject mee genomen kunnen wor- voering. En hoe kunnen we nagaan hoe we het doel bereikt hebben." Van de Sande wees er op dat er geïnvesteerd moet worden in nieuw beleid. Nu voert de gemeen te via de wmo de wet voorzienin gen gehandicapten uit en regelt huishoudelijke hulp. De overheve ling van de awbz (bijzondere ziek tekosten) staat ook voor de deur. Van de Sande stelde dat de be staande voorzieningen behouden moeten worden. H.W. van Eenennaam (SGP) ging in op de motie van de VVD. Hij wees er op dat er de SGP samen met RFT vorig jaar al een motie in diende om het drankmisbruik terug te dringen. En dat nu het voorge stelde matigingsbeleid een vervolg het beleid dat de gemeente voor staat. Volgens wethouder C.L. van Dis komen er actieplannen die elk jaar tegen het licht zullen worden ge houden. Van Dis lichtte verder toe dat het afstemmen met de advies raad enige problemen had gegeven omdat de agenda's niet op elkaar afgestemd konden worden. Hij zeg de toe dat de adviezen van de wmo- adviesraad 'meegenomen' worden. En de goede bedoelingen zullen volgens hem vertaald worden in uit voeringsplannen. De fracties kon den zich in de toezeggingen vinden. Van Dis vroeg een schorsing om de moties en het amen- O Na de schorsing zei hij het amendement De hapjes waren al om negen uur besteld, maar pas om veertien minuten over elf sloot burgemeester W. Nuis donderdagavond de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomervakantie. In politieke kringen wordt dan over een reces gesproken. De agenda telde vijftien punten, maar doordat er twee moties werden ingediend (door RFT en CDA) die niet bij de te behan delen onderwerpen thuishoorden, kwam er een punt bij. Van de zestien punten waren vijf bespreekstukken, door de moties kwa men er twee bij. In totaal waren er vier moties en één amende ment. Bij de mededelingen deed H. Nieuwenhuis (PvdA) verslag van de reis van de bestuurders naar de Poolse zustergemeente Ilawa. Hij kreeg daar ruim de tijd voor en zo kon Nieuwenhuis de toe hoorders even mee terugnemen in de roerige geschiedenis van het land. Er was ook een gemeenteraadsvergadering bezocht, vertelde hij. Jammer dat hij niet meldde hoe lang die daar in de regel duurt. De Thoolse duurde lang. De Vossenkuilkwestie nam veel tijd in beslag. Elke fractie voerde het woord over de tegen valler van 57000 euro. De wethouder ging door het stof door zijn excuses aan te bieden. Die werden aanvaard. De oppositie kreeg onverwacht bijval van de coalitiepartijen. Het zomerreces kon rustig beginnen na een roerig halfjaar waar de raad drie keer werd geconfronteerd met een financiële tegenvaller. Moties en amendementen moeten immer gewikt en gewogen worden. Er is steevast een schorsing voor nodig. Dit keer waren er drie. Steeds van vijf minuten. De rokers onder de raadsleden, PvdA'er Heshof en SGP'er H. Geluk, maakten er dankbaar gebruik van. Ze vonden elkaar gebroederlijk buiten het gebouw. Roken is niet gebonden aan ideologie of levensbeschouwing. Toen de klok elf uur wees, begon Nuis er op te wijzen dat het al laat was. En dat de kaas langzaam aan het beschimmelen was. Toen er om tien over elf nog steeds werd gedebatteerd over een motie van het CDA voor het inzetten van de bibliobus in Anna Ja- cobapolder), riep hij: Denk aan de kaas. Vier minuten later kon hij daadwerkelijk de vergadering sluiten. Hij wenste de raadsle den een 'periode van rust en refiexietoe. En zei te hopen dat ie dereen goed kan uitrusten. Wethouder F.J. Goossen spoedde zich naar huis, de anderen praatten nog wat na met een hapje en een drankje. Hoe groot de animo voor kaas is geweest, is niet bekend. den. A.G. van de Sande (CU) was onder de indruk van de goede be doelingen van het beleid, maar vroeg zich af of alles wel waar te maken is. Hij sloot zich aan bij de woorden van Heshof, maar vond ook dat het amendement van RFT aangenomen zou moeten worden. „Wij willen helderheid in de uit krijgt. Hij was aangenaam verrast door de motie van de liberalen om het Flakkees model te betrekken in de uitvoering van het beleid „Mis schien komt er wel een Thools mo del, het Flakkees met aanvullende maatregelen. We zijn blij dat de VVD meedenkt." Wel vroeg hij zich af wat de motie toevoegt aan van RFT overbodig te vinden: „Er komen nadere actie punten, er komt een periodieke eva luatie en de informatievoorziening wordt ter hand genomen. De moties wilden b. en w. wel overnemen, zei Van Dis. Klippel zei het amende ment te willen handhaven maar hij kreeg van de andere fracties geen steun. Als kerkgenootschappen een apart deel van een begraafplaats willen onderhouden voor hun overledenen, dan moet dat goed geregeld worden. De gemeente moet aangeven wat wel en niet kan. Over het onderhoud en ge bruik van een 'religieus cultureel bepaald grafveld' waar de refor matorische kerken voor voelen, moeten nader afspraken worden gemaakt, zei wethouder C.L. van Dis donderdagavond in de ge meenteraad. Het gaat om het vaststellen van be leid voor de inrichting van de uit breidingen van de begraafplaatsen. Niet om de bestaande. Het was een van de vele onderdelen waar de raad een uitspraak over kon doen. Alle fracties staan positief tegen over een apart deel van de begraaf plaats voor geloofsgemeenschap pen. Van Dis benadrukte dat het echter niet alleen om kerkgenoot schappen gaat, maar ook als andere gemeenschappen (islam of joodse) er naar zouden vragen. A.G. van de Sande (CU) wilde weten wie er ver antwoordelijk is voor de vrijwilli gers (gezien de arbowetgeving). En of er dan ook verschillende in tarie ven voor grafrechten toegepast worden. De fracties maakten ook opmerkin gen over de termijn van het verstrij ken van de grafrechten. Het is van belang dat nabestaanden er van op de Flip Hartog (midden) bekijkt samen met zijn collega 's de nieuwe ruimte in het gebouw aan de Ambachtsweg in Tholen. Een fantastisch onderkomen. Zo noemt wethouder C.L. van Dis het nieuwe gebouw in Tholen voor het materiaal en het perso neel van de gemeentelijke bui tendienst. Onlangs opende hij de dependance aan de Ambachts weg door met een trekker een lint door te rijden. Een deel van het personeel reed met hem mee in de wagen achter de trekker. Het gebouw werd door de ge meente gekocht voor 245.000 eu ro van SelektHuis bouwbedrijf Nieuwenhuis die nieuwbouw pleegde aan de Stevinweg. Het gebouw is ruim en biedt vol op ruimte aan het materiaal en het personeel dat nu 13 leden telt. „Door het wijkgericht wer ken en het inhuren van personeel van de Betho is dat flink uitge breid. Aan de Molenvlietsedijk begon het te knellen." Dertig jaar geleden telde de bui tendienst in Tholen vijf man. Ze werden ondergebracht aan de Molenvlietsedijk in een land- houwschuur. Na achttien jaar verhuisde ze naar een loods naast de schuur. Toen waren ze met zes man. Het aantal groeide tot 12 man waardoor het gebouw te klein werd. Het gebouw be schikt over een ruime kantine, een kantoorruimte en een op slagruimte. Het is drie keer gro ter dan de loods aan de Molen vlietsedijk. Vanuit de dependan ce worden door de medewerkers Tholen en Oud-Vossemeer be diend voor het onderhoud van openhaar groen, begraafplaatsen en straten. De loods aan de Mo lenvlietsedijk zal op termijn ver dwijnen. Volgens de wethouder maakt het deel uit van Stads- zicht II. hoogte worden gesteld. Tussentijds kunnen nabestaanden dan gevraagd grafrecht te kopen. Voor algemene graven geldt nu een 'grafrust' van 10 tot 15 jaar. De SGP pleit voor een termijn van 15 jaar, liet J.M. Aar- noudse weten. Hij had de indruk ge kregen dat de gemeente naar minder algemene graven streeft. De CU wil ook de termijn verlen gen. Van de Sande zei dat uit de en quête blijkt dat 90 procent van de 1682 Tholenaren die de vragenlijst invulden, voor een grafrust is van 30 jaar of zelfs langer. J.P. Bout (CDA) had het met zijn adviesgroep besproken. Die raadde aan om een termijn van 15 jaar te hanteren. Verder kon het CDA in stemmen met het beleid. Ook M.J. Klippel (RFT) was het eens met de uitgangspunten. Hij herhaalde wat hij in de commissie ruimte had ge zegd over de inzet van vrijwilligers bij het onderhoud van begraafplaat sen, namelijk dat dit gestimuleerd zou kunnen worden. In het buiten land gebeurt dat volgens hem veel vaker. Hij pleitte verder voor het soepel omgaan met de termijn van grafrust bij kindergraven. De huidi ge kostenverdeling mag volgens Klippel blijven bestaan. De PvdA wil de grafrust tot 10/15 jaar beperken. Op die manier hoopt de gemeente namelijk ook de kos ten laag te kunnen houden, zei E. van der Wal-Vermeulen. Betrokken zullen volgens haar ook duidelijk gemaakt moeten worden dat ze kunnen kiezen voor een eigen graf of een algemeen graf. Ook de soci aal-democraten staan positief te genover een apart gedeelte voor geloofsgemeenschappen, zoals de reformatorische. Maar dan zullen de tarieven wel hetzelfde moeten zijn als voor de algemene begraaf plaats. Van Dis begreep niet dat de SGP de indruk had dat de gemeente naar meer eigen graven streeft. Aamoudse zei dat af te leiden uit de extra voorlich ting die de gemeente er over wil gaan geven. De wethouder ontkende dat. „Dat is niet het vooropgesteld doel. Tot nu toe is er sprake van dat alge mene graven onaangeroerd blijven. Er ontstaat oneerlijkheid tussen men sen die kiezen voor een eigen graf en mensen die kiezen voor een alge meen graf en er van af zijn. Deze on gelijkheid, deze oneerlijkheid willen we voorkomen. We willen mensen zoveel mogelijk informeren om een keuze te kunnen maken. Als er uit wordt gegaan van een grafrust van vijftien jaar bij een algemeen graf, dan kan het grafveld na 15 jaar op nieuw worden gebruikt. Ga je men sen vragen een algemeen graf om te zetten naar een eigen graf, dan is dat lastig. Dan kunnen er drie of vier ei gen graven op een algemeen grafveld liggen en dat is niet raadzaam." Van Dis zegde toe soepel om te zul len gaan met kindergraven. De gemeente wil voorkomen dat de eigenaar/bewoner van een starters- woning die de grond voor een lagere prijs heeft gekocht, de woning na een jaar weer door verkoopt. In zo'n geval steekt de eigenaar de gelden in zijn zak die hij door de lagere prijs van de grond heeft bespaard. Door het opnemen van een anti-speculatiebeding bij grondverkopen voor starterswoningen, moet dit worden tegengegaan. De gemeente raad reageerde donderdag positief. Het opnemen van het beding geldt echter niet voor de woningen in Stavenisse. Daar is de grondprijs verlaagd van 165 euro per vierkan te meter naar 150 euro. Volgens b. en w. gaat het hier om een geringe verlaging. Voor andere woonker nen kan het verschil groter zijn. Dat geldt zeker voor Stadszicht II. In de commissie ruimte werden hierover vragen gesteld, b. en w. passen het voorstel daar nu voor aan. Daarbij wordt er van uit ge gaan dat de eigenaar bij eventuele terugbetaling over vijf jaar, het eer ste jaar 100 procent betaald, het tweede 80 procent, het derde 60 procent, het vierde 40 procent, het vijfde 20 procent en na het vijfde jaar niets meer. Dat geldt dan al leen voor de eerste eigenaar/bewo ner. Bij een volgende eigenaar/be woner is dan al afgerekend met de gemeente. Alle fracties konden zich vinden in de aanpassing. M.J. Klippel (RFT) noemde het sympathiek, maar vond dat het ook in het voorstel opgeno men had moeten worden (de memo over de aanpassing was van 1 juli. twee dagen voordat het voorstel in de raad werd besproken). J.P. Bout (CDA) meende te hebben begrepen dat er niet veel aanmeldingen zijn voor de starterslening van jongeren die een eigen huis willen kopen. Volgens wethouder K.A. Heijboer is de eerste aanvraag voor een derge lijke lening gehonoreerd en hebben zich al zes kandidaten aangemeld. A.G. van de Sande (CU) wilde we ten of er in de andere woonkernen ook woningen gebouwd worden die niet duurder zijn dan 150.000 euro en waarvoor een starterslening geldt. Volgens Heijboer zou dat wel kunnen, maar zullen de woningen, gezien de hogere grondprijs, dan kleiner gebouwd moeten worden. Bij het verstrekken van startersle- ningen worden geen beperkende bepalingen opgenomen worden voor de doorverkoop van huizen. De lening moet dan afgelost zijn, waarmee de transactie tussen de starter en de geldverstrekker ten einde is.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3