Gemeente 'te laat'
met aanbieden grond
Award Westerpoort voor GCS
met droevig liedje Waarom
OPRUIMING
Jos van Houdt: „Gek hé, nu ik ouder
word, trekt Tholen me veel meer aan"
Gemeente al maanden
bekend met fout subsidie
nu HALVE PRIJS OF MINDER*
ALLES EXTRA AFGEPRIJSD*
Betere info lading container
schepen Schelde-Rijnkanaal
Damesafdeling
De laatste stuks uit de
zomercollectie (ook hoeden)
Herenafdeling
den Engelsman C^van Driel
Donderdag 3 juli 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Klippel kritisch over sanering Molenweg
Het duurt te lang voordat er aan de Molenweg in
Scherpenisse kan worden gebouwd. Volgens M.J.
Klippel (RFT) is de gemeente 'weer te laat', liet hij
onlangs in de commissie ruimte weten. Volgens de ge
meente moet de vervuilde grond eerst gesaneerd wor
den voordat de grond officieel te koop wordt aangebo
den, maar volgens Klippel kan dat nu al. B. en w.
kunnen de grond aanbieden met de voorwaarde dat er
gesaneerd wordt en dat de grond in november bouw
rijp wordt opgeleverd.
Voor haven Sint-Annaland 109 mille extra
Burgemeester en wethouders wisten al in maart dat Tho-
len, door een fout, teveel Europese subsidie had gekre
gen voor voorzieningen in de haven van Sint-Annaland.
De gemeenteraad werd niet op de hoogte gesteld. Vol
staan werd met het opnemen van hogere kapitaallasten in
de kadernota 2009 die juist in de maak was. ABT-fractie-
voorzitter Boulogne bracht het balletje begin juni aan het
rollen door in de commissie bestuurszaken vragen te
stellen over die post in de kadernota.
Provincie
De groep GCS is winnaar geworden van de Westerpoort
award. Het publiek bestaande uit eerste en tweedeklas
sers van de vmbo-school in Tholen koos voor deze gele-
genheidsgroep tijdens de finale waar drie groepen een
optreden verzorgden. GCS kreeg een grote wisselbeker.
Het is de eerste trofee die voor het maken van een clip en
een lied op school is uitgereikt.
Decors
Tuinen
Probleemloos
Hij wilde altijd al weg van Tholen. Scherpenisse vond
hij maar een saai dorp. „Niets te beleven", vond Jos van
Houdt als jongen. De 47-jarige Scherpenissenaar vertrok
dan ook al op jonge leeftijd naar Canada. Hij was 19. Na
het uitoefenen van een aantal verschillende beroepen is
hij nu eigenaar van een reisbureau in Winnipeg voor
cruises en safari's. De Eendrachtbode sprak hem in zijn
geboortedorp, tijdens een bezoek aan zijn moeder Leny.
Aardappels
Vrachtauto's
Emigreren
Scherpenissenaar regelt cruises over de hele wereld vanuit Canada
Cadeau
Zwemmen of zinken
Vijf dagen na de commissievergade
ring kreeg niet alleen Boulogne,
maar heel de gemeenteraad ant
woord. Wethouder Goossen stuurde
namens b. en w. een memo rond
waarin werd uitgelegd wat er mis
was en hoe dat is gebeurd. Het
kwam er op neer dat Tholen onte
recht 109.560 euro heeft ontvangen
in het kader van het Maya2-project
(Marine and Yachting). Er zijn bij
het indienen van de nota's bedragen
inclusief btw vermeld, terwijl de
btw niet declarabel was. Ook de
huur die Tholen van de gerealiseer
de voorzieningen ontving vóór de
einddatum van het project, had ze
niet mogen declareren.
-De PvdA betreurde het bij monde
van J. Oudesluijs dat de raad deze
zaak niet eerder te horen kreeg. Ook
CU en RFT vonden het 'rijkelijk
laat' om dit pas via de kadernota te
vernemen. „En dan is het toevallig
dat je het daarin ziet staan", vulde
Boulogne aan. Goossen noemde het
weliswaar spijtig dat het zo laat op
het bureau lag, maar hij noemde de
kadernota de eerste gelegenheid om
het te melden. „Nee, er had een
brief aan de raad gestuurd kunnen
worden", onderbrak Boulogne hem.
„Ik was nog niet klaar, dat had ik in
mijn betoog willen zeggen", re
ageerde de wethouder.
Tholen, en andere Zeeuwse ge
meenten die hetzelfde is overko
men, stuurden hun subsidieaanvra
gen én de declaraties naar de
provincie. „Die bundelde alles,
stuurde het door naar het bureau in
Lille, kreeg daarvan de voorschot
ten en keerde die uit aan de gemeen
ten", schetste de wethouder de gang
van zaken. Hij wilde geen verant
woordelijkheid bij de provincie leg
gen, waar PvdA en met name CDA
naar vroegen. Onduidelijkheid in en
onbekendheid met de Europese sub
sidieregels zijn in de ogen van
Goossen de oorzaak. In de toekomst
zal er nog zorgvuldiger naar geke
ken moeten worden én nog meer in
formatie verzameld moeten worden,
zei hij. G.J. Hoek (VVD) sprak over
'het moeras van de Europese subsi
dies'. Hij vond het allemaal niet zo
erg, wat er gebeurd is. „De subsidie
is als voorschot uitbetaald, en dan
kan het weieens gebeuren dat je te
rug moet betalen
Wat de huurinkomsten betreft, die
had Tholen al meteen van de ge
bruikers gevraagd omdat er sprake
was van een fikse investering. Er is
60 mille aan huur ontvangen, waar
van nu 18 mille terugbetaald moet
worden.
RFT en ABT informeerden naar de
controle door een accountant, maar
die komt er bij een aanvraag niet
aan te pas. Wél naderhand. Maar in
dit geval was Senternovem - de in
stantie die voor de EU de controle
uitvoerde - tevens degene die de ac
countantscontrole deed. Verschil
lende commissieleden keken daar
vreemd van op. Boulogne vroeg
zich af of er meer projecten zijn
waarbij dit kan gebeuren, maar dat
kon Goossen niet zeggen: „Op
voorhand tegenslagen benoemen,
kan ik niet."
De groep GCS uit de derde klas wint de beker van het Westerpoort college.
VERVOLG VAN OUD GEM.HUIS
Van de dertig mille die dit jaar voor
kernenbeleid beschikbaar is, wordt
twintig mille overgeboekt naar de
post volksfeesten. Voor CU en RFT
was dat aanleiding, om de commis
sie te vragen in de toekomst een
keer te spreken over wat ooit de be
doeling was van dit potje, hoe daar
nu over wordt gedacht en op welke
manier de bevolking actief bij de
besteding van het bedrag betrokken
kan worden.
De programmarapportage per 1 mei
sluit met een voordelig saldo van
32.090 euro. Er is een bedrag van
445 mille aan meevallers, onder
meer 190.000 euro extra dividend
van Delta, tegen 410 mille aan ho
ger uitgevallen posten. Abonnemen
ten voor de secretarie vergden 55
mille meer dan begroot, de bijdrage
aan het waterschap voor onderhoud
aan buitenwegen 50 mille. Eenzelf
de bedrag kosten het uitstellen van
de verzelfstandiging van het open
baar onderwijs alsmede aanpassin
gen aan de regeling voor pensioen
voorziening wethouders.
De derdeklassers werkten er al
maanden aan voor het vak cultuur-
en kunstzinnige vorming (ckv). Ze
schreven zelf het nummer, maakten
opnamen voor een club, kozen er
muziek voor en traden zelf op. Voor
dat ze optraden werd eerst de clip
vertoond. De award is niet vrijblij
vend. De winnaars krijgen er extra
punten voor die meetellen voor het
programma toetsing en afsluiting,
vertelt docente Monique Schrooyen.
GCS moest het opnemen tegen
Hotshot, Zwaar Geschut en Sweet
Lies. De letters staan voor Cimber-
ley Opree uit Tholen, Geerté Werner
uit Bergen op Zoom en Stephano
Beerman uit Tholen. Op de clip en
op het podium treden ook dansers
op: Linda Thijssen, Amber Bee-
cham en Stephany Barnes. Rudy
Ridderhof schreef het droevige lied
Waarom. Over een meisje dat ver
kracht en vermoord wordt.
Het was een spannende ontknoping.
Ondanks dat er vaak gerepeteerd
was, verliep niet alles vlekkeloos.
Soms liet het geluid de zanger of
zangeres even in de steek waardoor
een 'artiest' de tekst niet precies in
het ritme meezong. Voor de meeste
leerlingen was het een hele prestatie
om in de schijnwerpers op de bühne
voor een zaal met kritische leeftijds
genoten te staan. Toen alle optre
dens waren afgerond, kreeg de do
cente het verzoek van klas 3 b om
Zwaar Geschut nog een keer te laten
optreden omdat het eerste optreden
niet goed was verlopen. Daar werd
in toegestemd, alleen weigerde een
van de zangers om weer op het po
dium te verschijnen. Het leidde net
als in de werkelijkheid tot enige
consternatie. Maar een andere jon
gen uit de klas was bereid hem te
vervangen ook al moest hij de tekst
van een papiertje voorlezen. Hij
kweet zich goed van zijn taak en
wist ook (een deel van) het publiek
zover te krijgen om mee te klappen.
Het tweede optreden verliep goed,
maar overtuigde de zaal niet die met
een blauwe kaart voor GCS kozen.
Tussen de optredens door deelde
Schrooyen bijzondere medailles uit.
Voor leerlingen die zich tijdens het
project hebben onderscheiden. Zo
kreeg Amber Beecham een medaille
omdat ze heel veel energie heeft ge
stoken in het dansje voor de clip van
GCS en tot het laatste toe er met
haar clubje voor oefende. Ze had
volgens de docente een metamorfo
se ondergaan omdat ze zelf voor een
ander muziekgenre houdt dan het
R&B-achtige Waarom. Zelf droeg
Schrooyen voor de gelegenheid een
pruik en een zwarte hoed.
Ricardo Pijpers kreeg er eentje omdat
hij de technische kant van de opna
men voor zijn rekening na. Hij was de
man van de knoppen maar ook van de
camera. Bij de presentatie maakt hij
foto's met zijn spiegelreflexcamera,
compleet met flitsapparaat.
Dave Groot tenslotte werd onder
scheiden voor het maken van de
cors. Ook dit werk is van essentieel
belang voor het opnemen van clips.
Na de ontknoping stroomde de zaal
in een mum van tijd leeg. De stern-
kaarten blauw, groen, rood en geel
lagen als kleurige herinneringen aan
het spektakel op de grond. De juf
sprak nog snel een aantal leerlingen
aan die haar wilde helpen met op
ruimen. De naam van GCS wordt in
de voet van de beker gegraveerd.
Maar volgens wethouder K.A. He-
ijboer hoeft het niet lang te duren.
Er zijn al contacten met Bouwbe
drijf Weggemans die een eerste
recht van koop heeft. Er moeten
zeven woningen komen aan de
Molenweg.
Klippel had er schriftelijke vragen
over gesteld. In september 2007
had de provincie het saneringsplan
al goedgekeurd, maar met de sane
ring is nog steeds niet begonnen.
Hij vroeg zich af wanneer dat nu
wel gaat plaatsvinden. En wees er
op dat de bewoners van de Mar
grietlaan inmiddels 2,5 jaar dage
lijks tegen een 'hoge rug grond'
aankijken. Het terrein wordt ge
bruikt voor opslag van grond. Ge
gadigden voor de te bouwen wo
ningen zijn volgens de RFT
ontevreden omdat ze zo lang moe
ten wachten.
B. en w. antwoorden dat er na de
goedkeuring door de provincie, di
verse offertes zijn gevraagd voor
het voorbereiden van de sanering.
Een stap in de goede richting. Dat
vindt burgemeester Nuis van de
intentieverklaring Kreekrak, waar
in de staatssecretaris van verkeer
en waterstaat, politie en bedrijfs
leven afspraken hebben gemaakt
met betrekking tot het vervoer van
gevaarlijke stoffen met container
schepen tussen Rotterdam en Ant
werpen. „Er zit beweging in wat
ik en de burgemeester van Steen
bergen een aantal jaren geleden
hebben opgestart, namelijk een
bewustwordingsproces ten aan
zien van het vervoer van gevaarlij
ke stoffen over het Schelde-Rijn
kanaal", zei de burgemeester in de
commissie bestuurszaken.
In het kader van de veiligheid is
het belangrijk, dat vooraf bekend
is welke gevaarlijke stoffen er aan
boord zijn van binnenvaartcontai-
de aanbesteding van de sanering
en de begeleiding hiervan. DHV
kreeg begin dit jaar de opdracht
voor de werkzaamheden en is be
gonnen met de voorbereiding. Dat
behelst onder meer het zoeken van
een oplossing voor de waterover
last. Dat moet in samenspraak met
bewoners gebeuren.
Ook moeten er bouwkundige op
namen worden gemaakt van de
panden en tuinen voordat de sane
ring plaatsvindt. Het opstellen van
een bestek heeft tot begin juni ge
duurd. Op grond hiervan vindt de
aanbesteding van de sanering in
augustus plaats en kan er in sep
tember worden begonnen. Het sa
neren gaat ongeveer een maand
duren. De bewoners van de Mar
grietlaan worden door de gemeen
te door middel van een brief op de
hoogte gebracht van de werk
zaamheden.
nerschepen. Afgesproken is, dat er
een digitaal meldsysteem komt.
Marktpartijen geven de informatie
door aan de vervoerders, die op
hun beurt de vaarwegbeheerder in
formeren alsmede een overheids-
database waar toezichthouders
voor de handhaving gebruik van
maken. Handhavers kunnen daar
door méér vanaf de wal controle
ren en dat betekent voor de
scheepvaart dan weer tijdwinst.
Wanneer het systeem operationeel
wordt, is nog niet bekend. Eerst
moet het systeem van het elektro
nisch melden van containers func
tioneren. Die wettelijke meld
plicht zit eraan te komen, eerst
voor de Rijnvaart en daarna naar
verwachting ook voor de scheep
vaartverbinding Amsterdam-Rot-
terdam-Antwerpen.
Houdt besloot toen om zelfstandig
verder te gaan. „Hoe beter je het doet
bij een franchise, hoe meer royalties
je moet betalen. Dat was ik beu." De
oud-Tholenaar roemt Canada om
haar soepele regelgeving voor onder
nemers. „Het wordt je makkelijk ge
maakt om een bedrijf te beginnen als
je maar hard wilt werken. Je hebt
verder niets nodig. Je hoeft niet per
se ervoor naar school en er zijn wei
nig regels. Je hoeft alleen een bouw
vergunning en een vergunning voor
je kantoor, een belastingnummer en
je moet je zaaknummer registreren.
Alles gaat vrij makkelijk. Voor de
makelaardij volgde ik thuis een cur
sus en drie weken later deed ik exa
men en toen was ik makelaar." Van
Houdt wijst erop dat het wel een
sprong in het diepe was: „Je krijgt
geen salaris, alleen commissie. Het is
zwemmen of zinken en dat was toen
ik mijn vrachtwagenrijbewijs ge
haald had precies hetzelfde."
Winnipeg ligt in het midden van Ca
nada op een uur vliegen van de kust.
Hoe krijg je mensen dan warm voor
een cruise? Van Houdt heeft er een
simpele verklaring voor. „We hebben
ontzettend koude winters die wel ze
ven maanden duren. De mensen wil
len graag weg." Van Houdt doet za
ken met cruisemaatschappijen over
de hele wereld, waaronder de eerder
genoemde Holland Amerika Lijn. Hij
biedt dan ook cruises aan naar legio
plaatsen. Zo is er een reis die begint
in Singapore en via Maleisië en ande
re landen eindigt in Dubai. De klan
ten komen ook van heinde en verre.
„Dat is de kracht van mond-op-
mondreclame", meent Van Houdt.
Naast cruises biedt Van Houdt ook
safaris aan. „Vandaar de naam
Amazing cruises and safaris." Het
laatste is hij erbij gaan doen, omdat
hij merkte dat daar ook veel vraag
naar was. Waarom mensen graag op
een cruise willen, komt volgens Van
Houdt omdat er veel voordelen aan
zitten. „Het is maar één keer je
koffers pakken. Bij een busvakantie
moet je steeds vroeg opstaan en
steeds weer je koffer pakken voor
een volgend hotel. En veel mensen
willen Europa zien, maar zijn bang
om een auto te huren en er zelf op
uit te trekken." De reisleider vertelt
dat alle excursies al bij de reis zijn
inbegrepen. „Cruises zijn pro
bleemloos, het eten op schepen is
geweldig, de service is goed en het
is ontzettend ontspannend." Ook zie
je bij een cruise veel meer plaatsen
in één reis, meent Van Houdt. „Op
een gewone landvakantie kun je
nooit zoveel landen in één reis
zien."
Je zou zeggen dat dit allemaal niet
opgaat voor een safari, maar volgens
Van Houdt zijn bepaalde safari's vol
gens het zelfde principe als een crui
se. Zoals een treinsafari in Afrika,
waarbij je 16 dagen op de trein zit.
Ondanks dat Van Houdt tegenwoor
dig onder de indruk is van de
schoonheid van het Thoolse land
schap en de rust die er heerst, is hij
niet van plan er ooit weer te komen
wonen. „Canada is mijn thuis. Ik
denk niet dat ik ooit nog terugkeer
naar Nederland. Ik vind het mooi om
er voor een vakantie te komen."
Standaard- en hoogzomerkorting, 10, 20 of 30% korting.
Voorstraat 15. 4697 EH Sint Annaland. tel en fax (0166) 65 24 90
woensdagmiddag gesloten vrijdagavond koopavond
Advertentie LM.
Van Houdt is in Nederland voor de
doop van het nieuwe cruiseschip Eu-
rodam door koningin Beatrix, die
vandaag in Rotterdam plaatsvindt.
Hij is uitgenodigd door de Holland
Amerika Lijn om deze ceremonie bij
te wonen. „Ik ben daarover zeer ver
eerd. Ik doe goede zaken met de Hol
land Amerika Lijn, maar het is bij
zonder dat ik hun gast mag zijn. Ze
hebben 1400 mensen uitgenodigd en
die komen van reisbureaus over de
hele wereld."
De oud-Tholenaar en zijn vrouw Na
talia gaan vaak, zo'n zes tot acht keer
op een jaar, mee op de reizen van
hun bedrijf Amazing cruises and sa
faris als reisleider. Vandaag vertrek
ken zij vanuit Amsterdam met een
groep klanten voor een reis op het
schip Prinsendam langs Engeland,
Schotland en Ierland.
Als Van Houdt in de buurt van Neder
land is, zoals nu, probeert hij altijd
een paar dagen bij zijn moeder langs
te gaan die nog in het huis woont
waar hij is opgegroeid. Dat is de wo
ning aan de Langeweg in Scherpenis
se die opa Van Houdt in het begin van
de 20e eeuw heeft gebouwd.. Tegen
woordig geniet Jos van de rust en de
pracht van het eiland Tholen. „Gek
hé, nu ik ouder word, trekt het eiland
me veel meer aan."
Jos - John voor de Canadezen, want
die zeggen anders 'Djoois' - is de
zoon van wijlen Koos van Houdt,
een aardappelhandelaar. De aardap
pels hebben Jos nooit geïnteresseerd,
tot spijt van zijn vader. „Die kon echt
tranen in zijn ogen krijgen als hij
naar een aardappel keek, zo mooi
vond hij die. Ik zag alleen maar een
doodgewone aardappel." De jonge
Van Houdt was meer geïnteresseerd
in de vrachtwagens die de aardappels
kwamen halen. Vanaf zijn achtste
ging Van Houdt al met het aardappel
transport mee. „Ze kwamen me
soms 's nachts om twee uur voor de
deur ophalen. Mijn moeder bakte
dan eieren en zo."
En zo ging het elke vakantie. Verre
reizen trokken Van Houdt. „Het was
nooit ver genoeg voor mij", zegt hij.
Van Houdt had een achterneef in
Scherpenisse die internationaal
chauffeur naar Duitsland was. Hij
leerde meer chauffeurs kennen ging
mee op transporten door heel Euro
pa. „Ik wist precies de afstanden. Als
ze het mij vroegen, dan vertelde ik
het ze."
Voor Koos van Houdt was het niet zo
leuk dat zijn zoon elke vakantie weg
was. „Andere kinderen hielpen hun
ouders altijd mee op het land." Ook
voor moeder Leny was het niet altijd
makkelijk. „Het viel niet mee dat hij
altijd weg was. En op zijn 19de ver
trok hij voorgoed", zegt ze.
Het plannen van reizen zat er al vroeg
in. „Mijn moeder had vliegangst en
mijn vader vond het prachtig om auto
te rijden, dus gingen we vaak met de
auto op vakantie. Op mijn veertiende
stippelde ik al de route uit vanuit
Scherpenisse naar Bergen in Noor
wegen en van daaruit met de ferry
weer terug", zegt Van Houdt met een
glimlach op zijn gezicht.
Later maakte hij er zijn werk van.
Naast zijn opleiding aan de Meao in
Roosendaal, was hij in dezelfde
plaats planner bij Heijnen transport.
Ook toen al ging hij elke vakantie
met de vrachtauto's mee. Soms was
hij niet op tijd terug voor school,
vanwege stakingen of andere vertra
ging. Zijn moeder moest dan naar de
school bellen, maar ze weigerde om
een smoes te verzinnen. Op een ge
geven moment was het zo bont dat
de vrachtwagenchauffeur waarmee
Van Houdt was meegereisd, niet te
rug naar Nederland keerde, maar
naar een ander land moest rijden
voor een nieuwe vracht. Zijn moeder
vond het wel welletjes en vroeg haar
zoon om snel naar huis te keren.
„Voor mijn part ga je liften", zei ze.
Dat deed hij en al liftend kwam hij
vanuit Parijs weer in Scherpenisse
aan, precies op tijd terug voor
school.
Tijdens de Meao vroeg een chauffeur
vlak voor de herfstvakantie aan Jos
of hij mee naar Griekenland wilde.
Het was al op donderdag vertrekken,
maar Van Houdt vond het een buiten
kans. Zijn moeder zei dat hij maar bij
de schoolleiding aan moest kloppen.
„Ik heb anderhalf uur met de direc
teur gesproken en hem uitgelegd hoe
belangrijk dit voor mij was. Hij gaf
uiteindelijk toestemming, op voor
waarde dat ik het tegen niemand zou
zeggen. Als directeur was hij er te
gen, maar als hij mijn vader was ge
weest had hij er begrip voor, zei hij.
Zelf was hij postzegelverzamelaar en
ik moest uit elk land een postzegel
voor hem mee terugbrengen."
Niet gek dus, dat Van Houdt vracht
wagenchauffeur werd. Niet in Neder
Jos van Houdt voorde woning aan de Langeweg in Scherpenisse, waar hij tot zijn 19de heeft gewoond.
land. maar in Canada. Voor dat land
viel hij als een blok toen hij het op
zijn 17de voor het eerst bezocht sa
men met zijn ouders en zijn jongste
zus Anita. Ze gingen hun oude buur
man Frans Groeneveld opzoeken in
Zuid-Ontario. „Ik was helemaal gek
van dat land. Later ben ik alleen weer
teruggegaan voor zes weken. Ik ben
toen met een vriend van Groeneveld
op de vrachtauto meegereisd door het
land." Toen wist Van Houdt al dat hij
wilde emigreren. „Ik moest eerst
mijn school afmaken."
In 1980 vertrok boer Daaf Rijstenbil
uit Scherpenisse om in Canada te be
ginnen. „Mijn moeder zei tegen mij
dat ik hem kon vragen of hij me wil
de sponsoren. Want je hebt daar ie
mand nodig die verantwoordelijk
voor je is als er iets mis gaat." Zo
emigreerde Jos op zijn 19de naar Ca
nada.
Van Houdt bleef zes weken bij Rijs
tenbil en daarna zes weken bij Groe
neveld. Een vriend van de laatste be
gon een verhuisbedrijf in Winnipeg
en vroeg Jos om bij hem te komen
werken. Dat deed hij, maar op een
gegeven moment waren er intern
problemen. Jos haalde zijn vrachtwa
genrijbewijs en werd chauffeur. Dat
deed hij een paar jaar tot hij een
meisje kreeg. „Die vond het niet zo
leuk dat ik zo vaak weg was. In Ca
nada reden vrachtwagenchauffeurs
zeven dagen, dag en nacht. Laden en
lossen doen de chauffeurs daar niet,
het is alleen omkoppelen van trailers
die al voor je klaarstaan."
Na twee jaar stapte Van Houdt van
de vrachtwagen af en werd na een
korte cursus makelaar in onroerend
goed. Hij trouwde op een geven mo
ment met de Filipijnse Natalia, die
toen nog verpleegster was. Beiden
hadden het erg druk en daarom wa
ren ze een keer aan een ontspannen
de vakantie toe. Ze maakten ze een
cruise. Dat beviel zo goed dat ze dat
vaker gingen doen. „We werden gek
van cruises."
Van Houdt werkte bij Remax makel
aardij en bezocht altijd als hij ergens
was een vestiging hiervan. Zo ook
tijdens een bezoek aan zijn schoon
zuster in Californië. Toevallig zat er
naast het kantoor een reisbureau ge
naamd 'Cruise Holidays'. „We wil
den mijn schoonzuster een cruise ca
deau doen, dus ging ik naar binnen
om informatie te vragen."
Van Houdt had zoveel vragen ge
steld, dat ze bij Cruise Holidays on
der de indruk van hem waren. Ze
belden hem op met de vraag of hij
een franchise van Cruise Holidays
wilde opzetten in Winnipeg. „Ik zat
negen jaar in de makelaardij en had
net mijn beste jaar. Het was een grote
stap om dat op te geven. Ik had een
grote klantenkring opgebouwd en
het was een moeilijke kwestie want
het kostte veel geld." Jos en zijn
vrouw durfden het in eerste instantie
niet aan, maar toen er een advertentie
in de krant kwam te staan van Cruise
Holidays met de boodschap dat je
een franchise kon kopen voor crui
ses, waren ze om. „We zeiden tegen
elkaar als we het nu niet doen, doet
iemand anders het. Deze kans krij
gen we misschien nooit meer."
Van Houdt sprong in het diepe en
startte een bedrijf met één extra man
personeel. Zijn vrouw, die inmiddels
ook de zorg voor hun twee kinderen
Jack (nu 20) en Vicki (nu 16) had,
kwam vijf jaar later ook bij het bu
reau werken. Van Houdt is blij dat hij
altijd klein is gebleven. Volgens hem
had hij qua bedrijf de gevolgen van
11 september 2001 anders niet kun
nen overleven. „Na die datum gingen
er duizenden reisbureau's in Canada
dicht, omdat veel mensen niet meer
op reis durfden."
Driejaar geleden hield het franchise-
contract met Cruise Holidays op. Van