Wieken molen in Stavenisse draaien op Tholen het meest Haven van Stavenisse heeft met 'Stavenisse klem tussen megaparken' sportvissers een eigen identiteit Uit vissen met D'n Opbriengst Platte petten en hoge hoeden helpen elkaar Mare Polderman beoogde opvolger van molenaar Gatze de Moed Nieuwe uitbreiding haven moet hoog op de lijst van gemeente Donderdag 5 juni 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Hoek over modem/achtergebleven dorp Is Stavenisse een slapend dorp of het modernste dorp van Tholen? Die vraag stelde voorzitter Rien Hoek van sportvissers- en watersportvereniging Stavenisse zich za terdag in de Stove in zijn welkomstwoord bij de opening van de vernieuwde haven. Hij prikkelde de genodigden met zijn vragen. Maritieme dag niet druk bezocht Met het doorknippen van een lint door wethouder F.J. Goossen is zaterdagochtend de vernieuwde haven van Stavenisse geopend. Dat deed Goossen vanaf de hengst TH49 van de stichting Behoud Hoogaars waarvan hij zelf bestuurslid is. De hengst ging daarna de Ooster schelde op en kwam terug met het grootzeil gehesen. Een fraai gezicht, maar toch behoren zeilschepen tot een minderheid in de haven van Stavenisse. De meeste boten zijn motorboten van sportvissers. Van groot tot klein. Koffiehut De molen van Stavenisse heeft vorig jaar het meest ge draaid. De wieken maakten 52.315 omwentelingen, wat goed is voor een subsidiebedrag van 100 euro. De grond- zeiler op de dijk bij de haven draait bijna elke zaterdag. Daar zorgen vrijwilliger molenaar Gatze de Moed en zijn beoogde opvolger Mare Polderman voor. Zetje geven Uitdaging De hengst TH49 vaart de haven van Stavenisse binnen. Links op de motorboot leest Kees Geluk krant. „Velen weten het niet. maar we heb ben hier de meest geavanceerde ap paratuur van ons eiland. We hebben hier al jarenlang windmolens, maar in de toekomst dreigen we inge klemd tussen en schuil te gaan on der twee megaparken. Ja, het wordt er haast donker van." Hoek verwees daarmee naar het windmolenpark De Grote Nol tus sen Stavenisse en Sint-Annaland en het plan voor drie of vier molens van de vereniging Zeeuwind waar veel protest tegen is van de inwo ners van Stavenisse. Hoek noemde ook de radaronder steuning voor scheepvaartbegelei ding van post Wemeldinge. En een belangrijk meetstation voor het be waken en het volgen van het gedrag van 'ons prachtig natuurmonument de Oosterschelde'. Waar de post Wemeldinge veelvuldig gebruik van maakt. „Stavenisse, een achterge- De maritieme dag in Stavenisse trok zaterdag wel belangstelling maar heel druk werd het niet. Dat was mede te wijten aan het frisse weer 's ochtends en aan het eind van de dag, zegt voorzitter Rien Hoek van de sportvissers- en watersportvereniging Stavenisse. „Het was niet bovenmatig druk. maar het heeft wel doorlopend gelopen. De standhouders waren ook tevreden. En dat gold ook voor de hore ca." Door de noordwestelijke wind was het fris in de haven, 's Och tends zaten de bezoekers met de jas aan op het terras. Of ze stonden te luisteren naar het Schorrekoor dat in een open wagen naast het praathuisje stond. De liedjes werden ingeleid door Gerard van de Heuvel. Pierre van Broekhoven leidde de zangers die vooral stoere zeemansliederen zongen. Even verderop stond Peter van der Sterren bij zijn rooktonnen voor paling, tong maar ook voor zandhaaitjes. Daar was veel belangstel ling voor. Bezoekers wilden graag foto's maken. Voor de kinderen was er een springkussen. Ook konden ze water spuiten op een gevel die op de kade was geplaatst. De haven verwelkomde ook de water- politie met de boot P82. Die kon niet heel lang blijven vanwege de waterstand. Stavenisse is immers een getijdehaven. bleven gebied? Modern? Vooruit strevend? Futuristisch? Wie het weet, mag het zeggen. Het is in ie der geval het dorp met een prachtige uitvalshaven dat het meest centraal gelegen is aan de Oosterschelde." Volgens Hoek is er jarenlang met jaloerse blikken gekeken naar de andere havens. „Dikwijls zeiden onze leden, waarom daar en waar om hier niet. Waarom kan er nooit iets op Stavenisse? Als je daar doorheen kijkt, is dat een emotione le reactie. Als terugblikken, is er hier in het ve .den voldoende ge beurd." Dat is ook het gezicht van de haven van Stavenisse, zei voorzitter Rien Hoek van de sportvissers en water sportvereniging Stavenisse (SWS) in de Stove voordat de hengst uitvoer. Die verschilt van de havens in Tholen, Sint-Annaland en Sint-Philipsland. „We zijn een andere haven met een andere identiteit. Daar is niets mis mee." Volgens Hoek is tweederde van de ligplaatsen van de sportvissers- en watersportvereniging sportvisser. De naam van de club zegt het al. „De an dere groep is toervaarder en er is een enkele verdwaalde zeiler. Dat kost wel veel energie om daar een eenheid van te maken, maar het is ook een enorme uitdaging. Het vereist ook een enorme vaardigheid bij het inrichten van de haven: iedere gebruiker heeft immers zijn eigen wensen." De totale kosten van de herinrichting met nieuwe steigers met 176 ligplaat sen en een passantenvoorziening van kunststof kostte 900.000 euro. „De vierkante meterprijs liegt er dan ook niet om, maar het is allemaal aange legd zonder ook maar één stuiver sub sidie." Hoek keek terug maar ook al weer vooruit, naar de volgende fase van de uitbreiding met nog eens 50 ligplaat sen voor visboten. Hoek drong er bij de wethouder op aan om de uitbrei ding hoog op het lijstje te zetten om ze zo snel mogelijk te realiseren. Hij wees er op dat vier weken gelden de wachtlijst was weggewerkt, maar dat er nu weer twaalf wachtenden waren. De grootste boot op de wachtlijst is zeven meter, terwijl er nog vijf boxen zijn van 12 tot 14 meter. Des te sneller is het volgens de voorzitter nodig dat er meer plaatsen komen. Bij de vernieuwing van de haven, heeft het weer de aannemers parten gespeeld. Ook vertraging bij het bag geren stuurde de planning volgens Hoek in de war. „Maar we hebben het gelukkig gered. Niet op eigen houtje maar met steun van onze zusterver enigingen, de watersportvereniging Sint-Annaland en de watersportver eniging De Kogge uit Tholen. Zij hebben bijgedragen aan onze huisves ting voor de afgelopen winter. Ook toen we de afgesproken tijd gingen overschrijden, hebben ze niet moeilijk gedaan. Er is steeds in goed overleg met de havenmeesters naar een oplos sing gezocht." Hoek bedankte de ver tegenwoordigers van beide verenigin gen daarvoor. Hij bedankte ook Goossen en wethouder C.L. van Dis die het werk overnam nadat Goossen een tijd was uitgeschakeld door een beenbreuk. Ook de ambtenaren van de gemeente bedankte hij, plus de aannemer Allflex Watersport uit Hal steren voor de 'eerste kunststof getij dehaven in Nederland.' Hoek noemde in zijn dankwoord ook de vrijwilligers die 'alle weersom standigheden trotserend, nagenoeg belangeloos hun tijd beschikbaar' stelden. Hij herinnerde aan Goede Vrijdag toen bij wind en regen nog tien beugels aan de palen aangebracht moesten worden. Het waterschap had de keersluis gesloten om de werk zaamheden (slaan van dam wand) mo gelijk te maken maar zette de sluis voor het weekend weer open. Toen was haast geboden en togen de vrij willigers naar de haven om dit klusje bij zeer slechte weersomstandigehden te klaren. De voorzitter zette vier 'stille mede werkers' in het zonnetje. „Die zijn er gewoon en hoef je niks te vragen. Door weer en wind sjouwden ze met koffie en grote koeken naar de haven. Om vervolgens een tijdlang toezicht te houden op de werkzaamheden in de koffiehut." Met die koffiehut werd het praathuisje bedoeld. Hoek had presentjes voor Jaap van Haatten, Jo Moerland, Linda Moerland en zijn ei gen vrouw Willy Hoek. D'n Opbriengst is een van de kleinste bootjes in de haven van Stavenisse. De eigenaar is de 15-jarige Johnny van Poortvliet. Zaterdag heeft hij zijn motorbootje voor de opening van de haven van Stavenisse versierd. Met de Zeeuwse vlag en de vlag van voetbalclub Ajax. D'n Opbriengst meet 4,20 meter bij 1,65 meter en ligt aan een van de nieuwe kunststofsteigers vlak bij de loswal. Van Poortvliet heeft voor de opening zelfs een speciaal vlaggetje laten ma ken. Met een hartje: I love Stavenisse. De naam van zijn bootje roept vragen op. Van Poortvliet: „Ik werkte in de keuken van het clubhuis de Buutengaets in Sint-Annaland. Van dat geld, dus van de opbrengst van het werk, heb ik vorig jaar februari het bootje ge kocht. In dialect is dat opbriengst." De Stavenissenaar hielp er eerst bij het afwas sen, maar mag nu ook al voorgerechten maken en friet bakken. Van zijn verdiende centen heeft hij ook al zijn bootje aan kunnen kleden, met dekzeilen en aluminium 'traanplaat' en vlaggen. Achter de boot hangt een motor van 15 pk. Johnny heeft de boot vooral om te gaan vissen. Hij vaart meestal richting Sint-Anna land. „Verder niet, anders ben ik te lang bezig met varen." De 16-jarige Polderman is al lang geïnteresseerd in molens. Hij is be zig met de cursus voor vrijwillig molenaar en probeert zoveel moge lijk 'draaiuren' te maken. Dat doet Polderman niet alleen in Stavenisse, maar ook op andere molens. Zo komt hij ook regelmatig op molen De Nijverheid in Sint-Maartensdijk, molen De Hoop in Tholen en op De Twee Vrienden in Nieuw-Borgvliet. Ik vond het als kind al heel leuk om te zien. Nu ben ik er niet meer uit te slaan." Toen hij een jaar of acht was, ging hij al meehelpen bij De Moed in de molen. Als veeg- hulpje, zegt hij lachend. Nu kan hij de molen op de wind zetten en de molen vangen (stilzetten). Ook het inspannen en uitspannen van de zei len heeft hij al onder de knie. Hij probeert elke zaterdag in een van de molens te werken. Het is voor de cursus verplicht om 50 uren op de 'eigen molen' te draaien en 150 uren op andere molens. „Maar het is niet zo dat de anderen elke zaterdag draaien. En ik kan ook niet zomaar elke keer naar Nieuw-Borgvliet." Polderman zit in Bergen op Zoom op school. Na het voltooien van zijn opleiding op Markiezaat college in Sint-Maartensdijk, volgt hij de op leiding SPBB, het samenwerkings verband praktijkopleidingen bouw. Polderman interesseert zich vooral in het technische aspect van de mo len. „Dat het allemaal werkt op de wind. En dat dit al ruim 200 jaar het geval is. Zo oud en toch nog wer kend." De jonge molenaar in spe. krijgt ook vaak bezoekers in de molen. Tot zijn taak behoort het ook om uitleg te geven over de molen. Via de cur sus wordt hij op de hoogte gebracht van alle onderdelen in de molen. „Het gebeurt nog steeds dat er be zoekers komen die vragen waar de motor zit om de wieken te laten draaien." De Stavenissenaar heeft geen last van hoogtevrees. Om op de maal zolder of bij de kap te komen, klimt hij rap tegen steile ladders omhoog. „Als je hoogtevrees hebt, dan heb je niks op een molen te zoeken, 'zegt hij. Zaterdag waren beide liefhebbers present tijdens de heropening van de haven. De wieken waren versierd met vlaggetjes en de nationale drie kleur wapperde in de wind die uit noordwestelijke richting kwam en nogal vlagerig was. Regelmatig vie len de wieken stil en moesten De Moed en Polderman de wieken een zetje geven. De provincie geeft draaipremies aan molenaren. De subsidie bedraagt 50 cent per 300 omwentelingen met een minimum van 100 euro en een maximum van 2000 euro. In totaal geeft de provincie over 2007 een draaipremie van 20.006 euro uit aan de Zeeuwse molenaars. Voor Tholen is dat 400 euro. Volgens Polderman draait de molen in Stavenisse bijna elke zaterdag, maar soms ook twee keer per week. De standerdmolen in Sint-Annaland draaide 29.221 keer om zijn as. De Nijverheid in Sint-Maartensdijk volgt op een derde plek met 22.079 asomwentelingen. En De Hoop in Tholen is de vierde molen die geld in het laatje bracht met 7148 om wentelingen. De andere molens hebben niet ge draaid in 2007: De Jager in Oud- Vossemeer en De Vier Winden in Sint-Annaland. De Korenaar in Poortvliet. De Korenbloem in Scherpenisse en De Hoop in Sint- Philipsland hebben niet gedraaid vanwege restauratiewerkzaamhe den. Mare Polderman leert onder meer in de molen van Stavenisse voor vrijwillig molenaar. Johnny van Poortvliet bij een van de kleinste bootjes in de haven van Stavenisse. De haven van Stavenisse is voor mannen met platte petten, de heren met de hoge hoeden liggen in Sint-Annaland. Dat is het beeld van de beide Thoolse havens. SVethouder G.J. Goossen haalde het zaterdag bij de opening nog eens aan. Maar volgens de wethouder hebben beiden hun hoofddeksel voor elkaar afgenomen tijdens de vernieuwing van de haven. Veel eigenaren weken tijdelijk uit met hun boot naar de haven van Tholen of Sint-Annaland. Met de nieuwe en grotere steigers is Stavenisse als watersportplaats op gestuwd in de vaart der volkeren. Het veranderen van de handelsha ven in een recreatiehaven was vol gens hem nodig. De haven werd steeds minder voor de handel ge bruikt, de inkomsten voor de ge meente liepen terug. De onder houdskosten stegen alleen maar. Op 3 juli 2003 stemde de gemeenteraad ermee in dat de haven volledig voor de recreatie zou benut worden. Het is ook een gevolg van het beleid om recreatie en toerisme te bevorderen. Er zijn ook plannen voor de uitbrei ding van de haven in Tholen, de aanleg van een grote buitenhaven bij Gorishoek en de uitbreiding bij de Bergsediepsluis. Maar die zijn minder concreet, zei Goossen. Hij kon alleen zeggen dat er aan ge werkt wordt. De wethouder noemde de vernieuw de haven een jachthaven van kwali teit en met uitstraling. „Een uniek product. Een fonkelnieuwe, fris ogende haven voorzien van alle mo derne faciliteiten die voldoet aan alle eisen: voldoende diepgang door bag- gerwerkzaamheden, onderhoudsvrije kunststofsteigers, moderne boxma- ten, voldoende elektracapaciteit, wa terleiding. verlichting, veiligheid in de vorm van blusmiddelen en beter beschermd tegen criminaliteit. Goossen was verguld met het door varen van het lint. Hij voelde zich net admiraal Michiel de Ruijter die de ketting over de Thames door voer. De wethouder mocht dat met een hengst doen, de TH 49 uit 1908. En dat deed hem denken aan de pe riode 1950-1960 toen hij als kind met de TH 19 van de familie Ver kamman in de vakanties meevoer voor het weervissen op ansjovis. „Er waren geen Deltawerken. Je voer van het Verdronken land van Zuid-Beveland en had geen besef van de hardheid van het bestaan van de vissersman. Het is allemaal ver leden tijd. alleen de schepen zijn er nog, of de restanten, de Alcyon, TH 49, Yer 36 en de TH 2 op de pas her opende werf van Meerman in Arne- muiden. Behalve voor de recreatie wordt de haven van Stavenisse ook nog ge bruikt als thuishaven van de sleep boot van de familie Van de Berge. Omdat de sleepboot een belangrijke functie vervult in het gebied is een ruime afmeerplek gemaakt aan de steiger bij de molen. De sportvissers- en watersportver eniging voert vanaf dit seizoen een aantal taken van de gemeente uit, zoals het verdelen van de ligplaat sen en het klein onderhoud. Daar mee wordt volgens dc wethouder 4,5 euro op het tarief bespaard. „Het tarief kwam daarmee op een acceptabel niveau, namelijk 32,70 euro per vierkante meter, inclusief btw." De wethouder bedankte de aanne mer, onderaannemers en de vrijwil ligers, de havencommissie, het wa terschap en zijn eigen mensen. Ook bedankte hij zijn collega Van Dis die hem verving tijdens zijn afwe zigheid. Voorzitter Rien Hoek van de vereniging ontving symbolisch een cheque van 150 euro van de wethouder. Namens de directie van Allflex Wa tersport uit Halsteren bedankte Iroy Rombouts de gemeente voor de keuze voor 'duurzaamheid' en feli citeerde hij de SWS met de kunst stofsteigers. Voor hem was het werk een uitdaging omdat het om een getijdehaven ging, 'die zelfs he lemaal droog kan vallen.' „En dan krijg je met onvoorziene situaties te maken." Door het slechte weer in maart, kon de afgesproken datum van oplevering niet worden gehaald. Rombouts noemde het een bijzon der project. Hij had met veel plezier aan de jachthaven gewerkt. Het is de eerste jachthaven in kunststof die we hebben aangelegd. Het is jam mer dat het afgelopen is." Hij wens te de SWS veel succes en zei dat hij ook graag de uitbreiding van de ha ven wilde uitvoeren. Peter van der Sterren rookt een zandhaai.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 7