'Ik heb een poosje moeten wachten, maar nu heb ik er de centjes voor' Fusie kerken is logisch gevolg van al jarenlange samenwerking Annelijn Kunst viert Koninginnedag in India Peter Massar uit Tholen bouwt zijn droomauto aan huis Rock en dance bij werkhaven Donderdag 8 mei 2008 Zijn jongensdroom komt uit. Peter Massar (58) is al van kleins af autogek, maar tien jaar geleden zag hij voor het eerst zijn droomauto: een Westfield Seven. Hij ging spa ren, want zijn wens was niet goedkoop. Massar kocht de kitcar en is nu bezig om het voertuig in elkaar te zetten. In zijn eigen garage bij zijn huis in Tholen. EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Fitnesscentrum Modules Doormidden Kaal 3 Zelf sleutelen Praaturen Buffels sloegen van schrik op de vlucht Ook in India wordt Koninginnedag groots gevierd. Niet door de Indiërs maar door de Nederlanders die er verblij ven. Een daarvan is Annelijn Kunst uit Sint-Philipsland. Ze loopt er sinds februari stage voor het Hoornbeeck col lege. Koekhappen Katholieken TholenVossemeer, Halsteren en Lepelstraat in één parochie „De geloofsgemeenschappen zoals ze zijn, worden ge handhaafd. Ze blijven alles in de eigen kerkgebouwen organiseren", zegt vice-voorzitter Emmy Geluk van de H. Willibrordusparochie in Oud-Vossemeer. Ook pastor Han Akkermans benadrukt het behoud van het eigen ka rakter van elk van de vier Rooms-Katholieke parochies die per 1 juli gaan fuseren. Tholen, Oud-Vossemeer, Hal steren en Lepelstraat werken al een flink aantal jaren sa men. Vorige week ondertekenden de besturen, in het bij zijn van bisschop J.H.J. van den Hende van Breda, de intentieverklaring tot fusie. Vossemeer kleinste Hecht gemeenschapsgevoel Sociaal kapitaal „Ik bouw hem in de kleur van 2008", zegt Massar. Dat is wit. „Met verder alles in het zwart. De stoelen, het stuur, het hele interi eur", vertelt de Tholenaar vol en thousiasme. „Dat is het leuke van kitcars, je kunt ze maken zoals je ze zelf mooi vindt." Een kitcar is een auto die je als bouwpakket kunt aanschaffen. Ze zijn ook kant en klaar verkrijgbaar, maar daar ziet de Tholenaar de lol niet van in. Er zijn verschillende ca tegorieën. Massar zijn voorkeur gaat uit naar replica's van vroegere auto's. Dat is in dit geval de Lotus Seven, van het Nederlandse type Donkervoort. die bij de kitearlief- hebbers ook bekend is als de West- field Seven. Het is Massars tweede auto die hij zelf bouwt. In zijn tuin staat een ro de Lomax. Dat is een auto waarvoor een lelijke eend (2CV) als donor is gebruikt. De kosten om deze te ma ken, zijn aanzienlijk lager dan die van Massars droomauto. Hij heeft zijn Lomax destijds voor 6000 euro aangeschaft. De Lotus kost ruim vier keer zoveel. „Er zijn veel jon gens die hem willen hebben, maar die kunnen dat nog niet betalen. Ik heb ook een poosje moeten wach ten, maar nu heb ik er de centjes voor." Massar en zijn vrouw Betsy hebben 18 jaar een fitnesscentrum in Tholen gerund. Ze hebben Bobby's gym vier jaar geleden verkocht. De au toliefhebber verkoopt nu autolak- ken. Hij gaat ermee langs autoscha- debedrijven en op die manier is hij in contact gekomen met Besman den Braber in Scherpenisse. Samen met hem heeft hij vorig jaar zijn Lo tus opgehaald in Engeland. „Ik ben twee keer met Besman in Engeland wezen kijken in de fa briek. Ik wilde zien hoe de auto's in elkaar zitten." Het buizenframe is van een Ford Mondeo. De motor die hij in zijn auto bouwt, is ook van een Ford. „Die past er het beste in", aldus de Tholenaar. Hij haalt de extra onderdelen bij een autodemontagebedrijf. De kit be staat uit modules die je in 6 delen kunt aanschaffen. Ze kosten gemid deld ongeveer 3000 euro per stuk. „Je kunt alvast aan de slag, terwijl je spaart voor het volgende deel", legt Massar uit. Zo heb je de basis- kit met het chassis en de kunststof kappen. Zijn kennis heeft de autobouwer op gedaan in het verleden. Vroeger was hij schademonteur in Bergen op Zoom bij een Volkswagengarage. „Ik heb altijd al auto's veranderd en omgebouwd. Andere wielen en spoilers erop. Ik wilde ze altijd leu ker maken", zegt Massar. Zo heeft hij ooit een Kever uitgerust met een Mercedesneus en staat er een mint- turkoois-kleurige Opel Kadett in de showroom van garage Niemantsver- driet in Poortvliet. Die is omge bouwd tot pick-up. Hij staat er voor de show, want dat trekt publiek. „Thuis heb ik er geen plek meer voor." Massar heeft met deze auto de special car prijs gewonnen op een customshow in Etten-Leur. Die Kadett heeft hij overigens niet in zijn eentje omgebouwd, maar sa men met een vriend. Massar wil niet alleen met de eer gaan strijken. Ver kopen doet hij hem niet. Hij schudt resoluut van nee. Een volgend pro ject van de autoliefhebber was een Bonito. Dit was een replica van een Ferrari. Hij had er een Volkswagen Kever voor gevonden, maar toen Massar er eenmaal aan begon, werd hij ziek. „Ik had mijn hoofd gestoten en en kele dagen later zat het niet goed. Ik kon mijn evenwicht niet meer bewa ren." Het duurde een hele poos en de auto bleef staan. Betsy vertelt dat haar man er geen zin meer in had. De Kever verkocht hij aan een buur meisje dat ook graag auto's om bouwt. Toen hij weer beter was, zaagde hij de kunststof opbouw doormidden. .Tranen in hun ogen als de mensen die hier gek van zijn dat zien. Zo'n auto is nu veel geld waard", zegt hij met lichte spijt in zijn stem. De halve rode Bonito staat ter decoratie in de tuin van het echtpaar. De liefde voor de auto's is toch bij Massar in het bloed blijven zitten, want toen hij weer modellen van de kitcar bij Den Braber zag, ging het bij hem kriebelen. Al snel stond het onderstel van de Westfield in zijn garage. Hij wilde weer gaan bou wen. Het huis staat vol met schaalmodel len van allerlei exclusieve auto's. In de glazen tafel staat een gele Lam- bourghini, tussen de boeken in de kast prijkt een rode Lomax en er staat een Porsche achter de televisie. Aan de muur hangt een foto van Massar in vol ornaat. Hij rijdt in zijn Lomax, compleet aangekleed met een baret op zijn hoofd. Betsy vindt het allemaal okc. „Het is toch mooi dat hij zijn hobby thuis kan uitoefenen, gewoon in de gara- geT Zelf bouwt ze niet mee. „Daar heb ik helemaal geen verstand van." Ze maakt liever kaarten, naait graag en is veel in de tuin bezig. Maar als er een ritje wordt gemaakt, is ze er bij. Het echtpaar doet mee aan op tochten en ritten van de kitcarclub waar ze lid van zijn. „Laatst waren we in Amsterdam en toen stonden de mensen rijendik om ons te zien. Er waren Japanners die achter elkaar foto's klikten", vertel len ze trots. „En onderweg naar de show op de snelweg werden er zelfs foto's gemaakt. Mensen steken dan hun duim op dat ze de auto zo mooi vinden." Massar legt uit dat ze de auto altijd slepen achter hun 'gewone' perso nenauto, een Chrysler PT Cruiser. „Een evenement begint vaak om elf uur. Wij vertrekken dan al vroeg, soms al om zeven uur 's morgens. Als het dan een graad of vier is, is het niet zo prettig in zo'n open au to." De Lomax heeft geen dak. geen verwarming en geen ruitenwissers. „Bij een regenbui zorgen we altijd dat we zo snel mogelijk aan de kant gaan staan om te schuilen", lacht Massar. Ze kleden zich dan ook goed aan als ze in de auto gaan zit ten. „Van Westfield moeten de auto's zo kaal mogelijk zijn, want dan gaan ze sneller. Het liefst zouden ze je nog op een plank laten zitten als dat uit maakt in gewicht", zegt de Thole naar. Voor hem hoeft het allemaal niet meer zo snel. „We worden ook wat ouder." Hij wil wat meer com fort in zijn witte auto brengen. Of dat daadwerkelijk lukt? „Dat gaan we zien", lacht Betsy. In elk geval moeten er comfortabele stoelen in komen, vindt haar man. Daarnaast wil hij er een linnen kap opzetten, er komen wissers op de voorruit en hij installeert een ka chel. „Bij de Lomax rijden we al tien jaar zonder en dat vonden we nooit echt erg. Nu willen we een klein beetje luxe." Massar probeert zo veel mogelijk zelf te sleutelen. Maar hij krijgt ook hulp van zijn twee schoonzoons René van Velsen uit de Heense Mo len en Johan Niemantsverdriet uit Tholen. De eerste is technisch on derhoudsmonteur en heeft dus nutti ge kennis voor het auto bouwen en de ander zorgt voor het gereedschap zoals een pers en een takel voor de motor. „Zo'n motor weegt 130 kilo, dus die kun je er niet alleen inzet ten. Je moet daarvoor met twee man zijn." De autogek vindt de tijd die hij in het knutselen steekt wel meevallen. „Ik heb één keer in de week een vrije dag waarop ik aan de slag ga en soms een keer 's avonds. Anders is ie te snel klaar en dat is niet leuk", zegt Massar. „Bovendien heb ik al een auto waar ik mee kan rij den, dus er is geen haast bij." Hij vertelt dat hij in totaal onge veer 300 uur tijd kwijt is aan het he le project. „Waarvan, serieus, 200 praaturen. De garagedeur staat mee stal open als ik bezig ben. Buren en kennissen van de autoclub komen vaak een kijkje nemen. We houden samen koffiepauze met een borreltje en bij goed weer spelen we een pot je jeu de boules." Massar heeft er een speciale baan voor aangelegd achter in zijn tuin. Er is zelfs een traditie bij ontstaan. Elke twee we ken komen zes buurmannen een avondje jeu de boules spelen. „De vrouwen gaan dan altijd wat anders doen." Massar houdt wel van gezel ligheid. „De mannen vinden het heel bijzonder dat dat zomaar bij ons kan. We drinken er altijd een biertje mee met een hapje. Het is gewoon feest." Tussen het borrelen door werkt de hobbyist gewoon door aan zijn auto. Hij hoopt er in augustus mee klaar te zijn. Dan is er namelijk een show bij garage Niemantsverdriet. Daarna zal Massar in zijn auto te zien zijn tijdens de mooie >eizoenen. Annelijn Kunst uit Sint-Philipsland eet samen met de kinderen rijst met een oranje linzensaus. In februari is de 19-jarige Annelijn naar India gegaan om daar voor vijf maanden stage te lopen in een te huis voor kinderen met een licha melijke handicap. Dat doet ze sa men met Alice Jacobse uit Kruiningen. Het project is van de stichting De Ondergrondse Kerk en is in 2006 gestart door familie Gol- la. Jacomien Golla komt oorspron kelijk uit Nederland, ze is getrouwd met een Hanock die uit India komt en daar wonen ze nu met hun doch tertje Joëlyn. „Omdat we met een aantal Nederlanders bij elkaar zitten in India vonden we het leuk om ook hier Koninginnedag te vieren. De weken die vooraf gingen aan 30 april zijn we druk bezig geweest met voorbereidingen. We hebben heel vaak het Wilhelmus, oranje bo ven. rood wit en blauw zijn de kleu ren van de vlag en het Zeeuws volkslied gezongen met de kinde ren. Daarnaast hebben we natuurlijk de koningin laten zien op foto's en uitgelegd wat Koninginnedag pre cies is. Ook zijn er pakketjes deze kant op gekomen met onder andere: oranje bloemenslingers, kroontjes met oranje vlechten er aan, rood wit en blauwe ballonnen, slingers en vlaggetjes. We vonden het maar niets om Koninginnendag te vieren zonder oranje tompoezen dus is er ook een pakket gekomen waar de ingrediënten in zaten om zelf tom poezen te maken. Helaas waren de koeken kapot gegaan maar als alter natief hebben we kaakjes gebruikt. Met een beetje kleurstof door het glazuur hadden we prachtige oranje tompoezen." Nadat ze het huis versierd hadden en iedereen behangen was met oran je dingen werd een aubade gehou den. Het Wilhelmus en het Zeeuws volkslied vonden de kinderen erg moeilijk om mee te zingen maar Oranje boven werd uit volle borst meegezongen, vertelt Annelijn. „Na het zingen hebben we heerlijk gesmuld van de oranje tompoezen. Nadat iedereen zijn tompoes op had, zijn we in optocht de straat op gegaan. Uit het Nederlandse pakket hadden we een soort trompetten die een oorverdovende geluid maakten. Dat geluid werd ondersteund door tromgeroffel en het gezang van Nederlandse liedjes. De buffels die hier los lopen en net in een kudde voorbij kwamen, sloegen van schrik op de vlucht. Als er een riksja vol gepropt met mensen voorbij kwam, werd er heel raar naar ons gekeken en fietsers reden bijna de berm in omdat ze bijna achterstevoren op de fiets zaten om naar ons te kijken. Na de optocht waren we al wel aan eten toe." Ook het eten was in de sfeer van Koninginnedag gemaakt. Ze aten rijst met een oranje linzencurry (een soort saus gemaakt van linzen die je door je rijst kneedt). Dit werd zoals gewoonlijk met de rechter hand opgegeten, 's Middags hebben ze spelletjes gedaan. „Het koekhap pen mocht natuurlijk niet ontbreken op Koninginnedag. Bij het gebrek aan ontbijtkoek hebben we snoep gehapt met Neder'andse snoepjes die we aan rood, blauw en oranje touw gehangen hebben. Daarnaast hebben we nog een aantal andere Nederlandse spelletjes gedaan waar iedereen erg van genoten heeft." Niet alleen de familie Golla, Alice de kinderen en Annelijn vierden Koninginnedag. Maar ook de twee juffen, de moeder van Hanock en de bewaker met zijn vrouw en drie kin deren hebben enthousiast mee ge daan. zegt Annelijn. „Hier in India hebbei we geen last gehad van een regenachtige of kou de Koninginnedag maar er was meer sprake van een hele warm zweterige Koninginnedag. Ook hier in India heeft iedereen genoten van Koninginnedag." Annelijk houdt haar ervaringen en belevenissen bij op een weblog. het adres is www.annelijntjuh.web-log.nl De kerk van de H. Willibrordusparochie, die 925 leden telt, werd in 1841 gebouwd aan de Dorpsweg (in de volksmond: het Kerkwegje) in Oud-Vossemeer. te vertellen hebben", geeft me vrouw Geluk aan. Akkermans stelt dat een parochie een ingewikkelde organisatie is. „Binnen zo'n pa rochie bestaan veel sociale netwer ken. Emotie speelt een rol, de diepe re wortels. En de betrokkenheid van vrijwilligers. Ook komt er veel soci aal kapitaal vanuit de kerken." Pas toraal en financieel beleid, en de be stuurlijke structuren zijn allemaal ingevuld vanuit de vier parochies. Dit zal in de praktijk verfijnd moe ten worden, aldus de pastor. „Er is een hele weg afgelegd, maar nu be gint het werk pas. De samenvoeging moet nü gestalte gaan krijgen", meent Wiertz. Om de stichting van de nieuwe pa rochie zo goed mogelijk te 'verko pen', zal er in juni een speciaal ma gazine verschijnen met de nodige informatie en achtergronden. Tij dens een speciale eucharistieviering in Halsteren, op 21 juni, zal bis schop Van den Hende zijn Zegen aan de nieuwe parochie geven. Akker mans: „Voor die dienst wordt speci aal een regionaal koor gevormd, met Angelique Sauter uit Tholen als di rigent. Edu de Goffau uit Tholen zal het orgel bespelen." Nieuw-Vossemeer wordt twee achter eenvolgende weekeinden opgeluis terd door twee muziekfestivals. Borst- rock bijt op 16 mei de spits af met twee dagen hardrockmuziek aan de voormalige werkhaven aan het Schel- de-Rijnkanaal. De podia blijven staan voor het volgende evenement: de tweede editie van Bassrulers Outdoor. Dit dancefestival vindt op dezelfde lo catie plaats op 24 mei. Borstrock bestaat sinds 1990 en was een idee van twee vrienden, waarvan René Smout uit Oud-Vossemeer nog steeds in de organisatie zit. De artiesten van dit jaar zijn op vrij dag onder anderen Canvas en Bertus Staigerpaip. Double diamond voert het lijstje van een goed met artiesten gevulde zaterdag aan. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.borstrock.nl. Bassrulers wordt georganiseerd door J&E Entertainment, bestaande uit Tholenaar Jan de Viet (25) en Smer- diekenaar Erik Scherpenisse (26) Ze pakken deze tweede editie een stuk groter uit. vanwege het succes van de vorige keer. De 'early rave area' die vorig jaar zo wat uit zijn voegen barstie, is dit keer twee keer zo groot. Dit jaar komt naast early rave ook meer heden daags werk aan bod. Het festival start vroeger dan vorig jaar. om 13 uur. De exacte tijdsvolg orde van artiesten wordt ongeveer een week vooraf bekend gemaakt. De eindtijd van het festival is evenals vo rig jaar middernacht, een uurtje later dan de meeste grote festivals. De on line voorverkoop via het ticketsys teem Paylogic is inmiddels gestart op www.bassrulers.nl en kaarten zijn ook verkrijgbaar bij de Music Stores in de regio. De intentieverklaring is een volgen de stap in een proces dat al een tijd aan de gang is. Sinds 1976 delen de parochies van Tholen (O.L.V. He melvaart) en Oud-Vossemeer (H. Willibrordus) hun pastoor. Tien jaar later ontstond de regionale werk groep pastoraat De Eendracht, waarin beide Zeeuwse parochies sa menwerkten met die in Halsteren (H. Quirinus) en in Lepelstraat (H. Antonius van Padua). Er ontstond één pastoresteam voor deze regio, mede een gevolg van het afnemend aantal priesters in de Rooms-Katho- lieke Kerk. „Gezien dat priesterte kort wist je eigenlijk al heel lang dat op den duur grotere parochies ge vormd zouden gaan worden", meent vice-voorzitter Ria Rietber gen van de parochie in Tholen. Zes jaar geleden is de stuurgroep bestuurlijk overleg (SBO) in het le ven geroepen, bestaande uit de vier vice-voorzitters, de pastores, een onafhankelijk voorzitter en een on afhankelijk penningmeester. Het SBO moest de samenwerking in de regio bevorderen. „Er werd een noodzaak gevoeld voor verdere sa menwerking, daar is het mee begon nen", legt voorzitter Paul Wiertz van de stuurgroep uit. In 2004 slo ten de vier parochies een convenant waardoor het SBO meer zeggen schap kreeg. En eind 2006 werd een voorstel voor fusie geformuleerd. „Een maand voor het bisdom kwam met de beleidsnota In de duizend gezichten van uw volk, die gaat over de vorming van nieuwe verban den", aldus pastor Han Akkermans. Op grond van deze nota zou den de vier pa rochies van de regio Halsteren moeten gaan samenwerken met de regio Steenbergen. „Maar dat vin den we nu nog een stap te ver. De regio Steen bergen telt ze ven parochies Van de vier Rooms-Katholieke parochies die samen gaan, is Halsteren de oudste. Deze blijft na de refor matie gewoon voortbestaan, zij het geruime tijd met een schuilkerk in Lepelstraat. In Tholen is in 1795 weer een katholieke kerk gesticht, die voor het hele ei land dienst deed. Uitgezonderd dan Oud-Vossemeer, waarvan de katholieken kerkten in de in 1795 in Nieuw-Vossemeer gebouwde kerk. In 1841 kreeg het Thoolse dorp een eigen R.K. kerk, vanaf 1858 vielen ook Sint-Annaland en Sint-Philipsland onder deVosse- meerse parochie. Lepelstraat tenslotte is sinds 1830 een zelfstandige parochie. en die zijn qua samenwerking nog niet zo ver als wij." Bij het bekijken van samen werking richt het bisdom zich op vier aandachtspunten: pastoraat, personeel, gebouwen en financiën. De bisschop moet het fusieverzoek goedkeuren, maar zal tevoren een aantal mensen consulteren. De ver wachting is dat het verzoek wordt gehonoreerd. In afwachting daar van wil Akkermans geen medede lingen doen over de naam van de nieuwe parochie, noch over de voorgedragen vier kandidaten voor het nieuwe parochiebestuur. Voor de naam is een prijsvraag uitge schreven, waarbij de parochianen zich over vier namen konden uit spreken: De Jacobsbron, Het Nieu we Verbond, De Vier Evangelisten of Sint Christoffel. De vestigings plaats wordt Halsteren, een prakti sche oplossing omdat daar op dit moment al het regiosecretariaat is gevestigd. Van de vier fusiepart ners is Oud-Vossemeer de kleinste met 925 kerkleden, Tholen telt er 2200, Lepelstraat 1500 en Halste ren 8200. „Dat zijn niet de aantal len mensen die wekelijks naar de kerk komen, hoor", zegt mevrouw Rietbergen. In Tholen neemt ze een lichte toename waar van het kerkbezoek, ook van jongeren, vanuit de nieuwe woonwijken. Ook Oud-Vossemeer merkt vol gens mevrouw Geluk wel iets van de uitbreiding van het dorp. „Jon ge mensen zien we bij ons in de kerk vooral bij de gezinsvierin gen." In de Willibrordusparochie is nog niet zo lang geleden de mis op zaterdagavond afgeschaft, iets wat O.L.V. Hemelvaart al veel eer der deed in verband met het terug lopende kerkbezoek. „We hebben de mensen tevoren gevraagd wat ze er van vonden en er was begrip voor. Sommigen vonden dat het nog lang had geduurd voor deze maatregel werd genomen", legt mevrouw Geluk uit. De kosten speelden een rol, met name die van de verwarming van het gebouw voor een handjevol mensen. Er is nu nog één dienst, op zondagmor gen. „Dankzij de samenwerking is er iedere zondag in elk van de vier parochies een dienst", vult Akker mans aan. Hij is als priester tevens voorzitter van de kerkbesturen in de regio, het pastoraat vult hij in samen met pastoraal werker Eg- bert Bornhijm. Het afstoten van kerkgebouwen is momenteel niet aan de orde, verze keren alle betrokkenen. „Het kerk gebouw vervult een erg belangrijke functie in de geloofsgemeenschap pen", zegt Akkermans. Wiertz wijst op de emotionele kant ervan, omdat mensen er zijn gedoopt en ge trouwd, en familieleden vanuit de kerk hebben begraven. „Maar mét De in 1795 gestichte parochie O.L.V. Hemelvaart, met de uit 1900 daterende kerk aan de Markt in Tholen, heeft 2200 leden. een goed verhaal is het mogelijk om een kerk te sluiten. Dat heb ik ge zien in mijn woonplaats Bergen op Zoom." Akkermans stipt de ver schillen aan van de vier betrokken geloofsgemeenschappen, en waar aan niet wordt getornd. „In Oud- Vossemeer is een heel hecht ge meenschapsgevoel in de I parochie, wat mede voort- jkomt uit de aanwezigheid |Van een Rooms-Katholie- .ke basisschool en bijvoor beeld iets als het vieren van carnaval. In Tholen is het onderlinge contact ■veel meer beperkt tot de kerk." Ook in het onder- houden van contacten met 'andere kerkgenootschap pen blijft men vrij. Oud- Vossemeer kent al vele •tientallen jaren een volks- kerstzang samen met de Hervormde Gemeente en de Gere formeerde Kerk, terwijl deze drie sinds enkele jaren met Pinksteren een dienst in de open lucht organi seren. En in Tholen zijn er contac ten met de Hervormde Gemeente Immanuël, de Ichthuskerk en de Protestantenbond. De huidige parochies worden straks parochiekernen, met aan het hoofd commissies die de dagelijkse gang van zaken regelen. Zelfs een aantal fi nanciële zaken mogen ze zelf afwik kelen. „En ze blijven bijvoorbeeld ook ieder afzonderlijk dopen en trou wen registreren", zegt mevrouw Ge luk. De parochievergaderingen - waarin werkgroepen vertegenwoor digd zijn - worden samengevoegd tot één en de leden ervan worden door de bisschop benoemd. Dat laatste geldt ook voor het overkoepelende pa rochiebestuur. Daarvoor zijn vier kandidaten voorgedragen, maar de opzet is om dat aantal nog uit te brei den. „We streven weliswaar naar een vertegenwoordiging uit de vier huidi ge parochies, maar kwaliteit staat voorop", aldus Akkermans. In de loop van de jaren zijn in de regio al tal van zaken op elkaar afgestemd. Projecten, zoals eerste communie en vormsel, verlopen hetzelfde. „En re gionale vieringen kennen we ook al langer." Omdat het bisdom richtbe dragen hanteert, zijn tarieven veelal ook op elkaar afgestemd. „Daar is enkele jaren geleden al een principe besluit over genomen." De eigen dommen van de afzonderlijke pa rochies blijven voor elk van hen geoormerkt. Hoewel er voor de leden van de pa rochies weinig lijkt te veranderen, realiseren de betrokkenen zich dat het samenvoegen van vier zelfstan dige parochies tóch gevoelig kan liggen. „Mensen reageren soms met de opmerking dat we dan niks meer Peter Massar in zijn droomauto: een Westfield Seven. Hij bouwt hem zeifin zijn garage naast zijn huis in Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3