'Af en toe een ritje naar Engeland maken geeft ons een grote kick' 'Iedereen die belangstelling heeft voor auto's kan komen' Tholenaren gaan zonder afval naar milieustraat voor pakje gft-mest Gratis zakken compost bij ZRD in Sint-Maartensdijk Van Voorst Tholen groeit in zes jaar van 1 naar 22 vrachtauto 's MultiMedia producten van Bose Donderdag 17 april 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Beiden zijn ze helemaal gek van vrachtauto's. Niet zo vreemd dus dat ze er allebei eentje aanschaften voor zichzelf. Inmiddels hebben ze er 22 en binnenkort wordt de vloot uitgebreid naar 23 wagens. Elbert van Voorst en Lianne Waasdorp zijn in 2002 begonnen met hun trans portbedrijf Van Voorst International in Tholen. Toen had den ze nog maar één auto. Visverkoper Slikken Potgrond en bloemetjes Leon Hage en Mark Verstraete houden show op industrieterrein Sint-Maartensdijk Ze zijn enthousiast en verwachten veel deelnemers. Leon Hage uit Sint-Maartensdijk en Mark Verstraete uit Burg- Haamstede hebben al zo'n honderd aanmeldingen bin nen voor de 'streetshow' voor auto's die ze op zaterdag 26 april 's avonds op de Pluimpotweg van het industrie terrein in Sint-Maartensdijk houden. Buffet File Groene stroom „We zijn vanuit ons huis aan de Doelweg begonnen. Ons kantoor zat in de logeerkamer", blikt Waasdorp terug. De 34-jarige Sint-Maartens- dijkse was toen nog getrouwd met haar compagnon. Privé ging het niet meer tussen de twee en daarom zijn ze twee jaar geleden gescheiden na een huwelijk van 13 jaar. „We zijn goede vrienden. Samenwerken kun nen we beter dan samenwonen", legt de 38-jarige Van Voorst uit. Zelf hebben ze er vrede mee, in tegen stelling tot veel van hun vrienden. „Die snappen er niets van en heb ben er best moeite mee", vertelt Waasdorp. Dat het goed gaat tussen die twee op zakelijk gebied, bewijst de enorme groei die ze in zes jaar tijd met het bedrijf hebben meegemaakt. Van Voorst: „Toen ik begon met rijden, hadden wc genoeg opdrachten voor nog een wagen. Die kwam er voor Lianne, maar zij kreeg last van trombose, dus toen zochten we er een chauffeur bij. Zo kwamen we al gauw aan vier wagens en dat vond ik wel het maximum. Nu hebben we er 22 en zeg ik dat 25 het uiterste is, maar we zien het wel." De 23ste wa gen komt in juni, dus de marge naar het nieuwe gestelde maximum is krap. Vanuit huis werken ze ook niet meer. Ze zitten al een poos in een grote loods aan de Ambachtsweg op industrieterrein Welgelegen in Tho len. En die is te krap geworden, want eind mei verhuizen ze naar de overkant van de Oud-Vossemeerse- dijk. Ze betrekken dan een stuk loods van verwarmingsbedrijf Mag num aan de Slabbecoornweg die nog ruimte over had. Die ruimte hebben ze nodig voor de vrachtwagens met opleggers die soms in het weekend blijven staan. Over het algemeen zijn alle auto's altijd op pad en komt het nooit voor dat alle 22 wagens bij Van Voorst voor de deur staan. „Dat is eigenlijk onmogelijk en niet te plannen", meent Van Voorst. De liefde voor de vrachtauto is er bij de directeuren ingeslopen. Hij werkte als visverkoper bij Jo Schot in Tholen en pakte af en toe een ritje op de vrachtauto mee naar de visaf- slag. Het verlangen daarnaar werd steeds groter. Daarbij kwam dat zijn broer op Oud-Vossemeer een eigen transportbedrijf heeft. „Het virus sloeg over, maar mijn broer heeft het maar bij één auto gelaten", lacht Elbert van Voorst. Zij werkte tot 2005 bij de Rabobank in Sint-Maartensdijk en raakte zo wel via haar vader, die hob bychauffeur is, en haar ex-man in de ban van de zware voertuigen. Sa men gingen ze op voor hun vracht wagenrijbewijs dat ze in 1998 haal den. Drie jaar later ging Van Voorst bij Tony Hendrikse transport aan de slag waar hij de fijne kneepjes van het vak leerde. Hij leerde opdracht gevers kennen en legde de contacten om zelf iets te beginnen. Waasdorp: „Een droom kwam uit, toen we het voor elkaar hadden." Allebei zijn ze lyrisch van het be sturen van een vrachtauto, maar ze hebben er vrede mee dat ze dat nu bijna niet meer doen. Waasdorp was genoodzaakt om te stoppen met rij den vanwege een slijmbeursontste king in haar schouder. Vanaf dat moment ging ze alle zaken op kan toor regelen. Dat noemt ze haar vol gende stap in het bedrijf: „Ik heb even mijn ding gedaan. Nu doe ik af en toe nog een ritje naar Engeland en dat geeft mij mijn kick." Beiden vinden Engeland een geweldig land, onder meer vanwege het afwisselen de landschap. „Ik ben wel een beet je Anglofiel. Ook al rijd je er links en heb je er hele domme mensen. Je hebt in dat land heel veel verschil lende dingen", zegt Van Voorst. Van Voorst heeft twee maanden ge leden de vrachtwagen verruild voor een werkplek op kantoor. „Ik merk te dat ik daar harder nodig was. Er ligt veel werk en de telefoonaanna me is heel zwaar. Die rinkelt soms wel 24 uur per dag. Chauffeurs bel len met pech, opdrachtgevers en vertegenwoordigers, ze willen je al lemaal spreken", zegt Van Voorst. Die stap was voor Waasdorp wel even slikken: „Het kantoor was mijn domein. Ik had er best moeite mee dat Elbert naar kantoor kwam en dacht dat het niet goed ging ko men, maar dat valt mee. Ik had er vijfjaar lang alleen voor gestaan. Ik heb nu veel minder stress." Ze zijn het niet overal over eens. Neem het uiterlijk van een vracht auto. Voor Van Voorst mag hij zo kaal mogelijk zijn. Waasdorp houdt van 'bling-bling'. „Als een auto de straat in komt rijden, wil ik kippen vel krijgen omdat ik hem zo mooi vindt", zegt ze. Haar mede-direc teur: „Binnenin zie je al die lampen aan de buitenkant niet. Ik heb liever strakke auto's die functioneel zijn voor de chauffeur met een paar din gen extra zoals een koelkast en een magnetron." Toch hebben ze een middenweg kunnen vinden. Waas dorp heeft haar extra koplampen op de voorkant gekregen, er loopt een bandenspoor over de zijkant en ie dere wagen heeft zijn eigen tekst die de chauffeur zelf mag kiezen. Ach terop staat meestal een airbrushte- kening die per wagen verschilt. „Toen wij begonnen, hadden we een afbeelding van twee ineengeslagen handen", vertelt Waasdorp. Overigens heeft het transportbedrijf alleen trekkers. De opleggers ko men van de opdrachtgevers en daar zijn wel verschillende auto's voor aanwezig zoals voor het koelvries- transport of zeilopleggers. Er zijn allroundwagens, maar ook wagens die bijvoorbeeld alleen containers kunnen vervoeren. Ook het soort producten wat het be drijf vervoert is veranderd in de loop der jaren. Ze zijn begonnen met friettransport voor Lamb Wes ton in Bergen op Zoom en nu be voorraden ze supermarkten en transporteren ze naast etenswaren allerlei andere goederen. De auto's van het merk DAF hebben het grootste aandeel in de vloot. Van Voorst is zogezegd 'DAF-minded'. Zijn vrouwelijke partner is daaren tegen helemaal vol van Scania. Daar heeft Van Voorst slechte ervaringen mee: „De Scania's van 2001 waren alleen maar rommel. Ik heb wel eens een poos buiten mijn wagen gestaan omdat de afstandbediening het niet deed." Gek werd hij ervan. Desalniettemin krijgen ze deze week hun eerste nieuwe Scania bin nen. Van Voorst: „Dat is puur uit nood geboren en ik ben er schoor voetend mee akkoord gegaan. We konden niet wachten op de levertijd van DAF. Dat was anderhalf jaar." Er zaten al een paar gebruikte Sca nia's in het wagenpark. Verder heeft het transportbedrijf de beschikking over wagens van Volvo en M.A.N. De mannelijke helft van de directie heeft zijn mening over het voor hem omstreden merk onlangs bijgesteld. „Ik heb pas een week op een Scania gereden omdat er een chauffeur ziek was. Ik moet zeggen, het zijn geen verkeerde auto's." Waasdorp lacht en zegt dat ze die opmerking heeft vastgelegd op tape. De auto's worden afgeschreven als ze ongeveer vijf jaar oud zijn. Van Voorst zijn eerste auto had 950.000 kilometer gelopen in vijfeneenhalf jaar. Dan moet je hem wegdoen, zegt hij, want je kunt je niet ver oorloven dat hij met een vracht twee dagen de garage in gaat. Vorig jaar verkocht hij zijn eerste truck. Van Voorst: „Dat was best moeilijk, het was echt mijn auto. Ik had er het liefst potgrond ingegooid en er bloemetjes ingezet." Werk is er genoeg volgens de ver voerders. Wat chauffeurs betreft, is het een ander verhaal. Het gaat niet zozeer om het aantal bestuurders, het is volgens de twee moeilijk om een goede chauffeur te vinden. En dat is er één die zijn verantwoorde lijkheid kent en niet alleen aan zijn eigen boterham denkt. Ook moet hij zelfstandig zijn. „Hij moet niet bij elk kapot lampje de telefoon pakken", zegt van Voorst. „Want dat gebeurt hoor, dan bellen ze: wat moet ik doen? Wat denk je zelf, zeg ik dan", zegt hij. Omdat het bedrijf voornamelijk in Engeland opereert, hebben ze veel chauffeurs uit dat land in dienst. „Maar het is moei lijk om bij zulke chauffeurs de mo tivatie op te krikken. Ze staan op daggeld, dus het maakt niet uit hoe lang ze ergens stilstaan, hun geld krijgen ze toch wel", vertelt Waas dorp. „Dat is anders bij de wat ou dere chauffeurs van rond een jaar of 50. Die zijn nog de oude tijden ge wend van knokken voor elke cent", zegt ze. Dat is de reden dat ze voor namelijk chauffeurs van deze leef tijd in dienst heeft. Het is een inter nationaal bedrijf, ze leveren onder andere in Duitsland, Frankrijk, Bel gië en soms ook in Noorwegen. Ze hebben evenveel chauffeurs in dienst als dat ze auto's hebben. De lijnen met de werknemers zijn kort en daarom is het van belang dat er geen taalbarrière is. Elke chauffeur moet Engels kunnen spreken of in elk geval de taal begrijpen. Waas dorp: „Ik vraag meestal op de man af van hoe zit dat?" Op die manier drukt ze problemen vroeg de kop in. „Het is belangrijk dat mensen niet lang rondlopen met een geval van hé dit loopt niet lekker." De twee bazen doen veel extra's voor hun personeel. Als een paar buiten landse chauffeurs een weekend in Nederland overnachten, staat er in de kantine van het bedrijf op zon dagmorgen altijd ontbijt klaar. En als iemand een keer op vrijdag vroeg naar huis wil, zijn Van Voorst en Waasdorp niet te beroerd om zelf op de vrachtauto te stappen om de vracht te gaan lossen. „Daar krijg je waardering voor en het schept een band", menen de twee. „Maar we letten er altijd op dat het niet te persoonlijk wordt. Wij blij ven de baas." Zelf kan Van Voorst niet onder ie mand werken. „Daar ben ik te ei genwijs voor. Ik ben niet voor niets voor mezelf begonnen. Dat geldt ook voor mijn broer. Die is precies hetzelfde. We helpen elkaar wel, maar samenwerken doen we niet", zegt Van Voorst stellig. De vrachtautoliefhebbers hebben van hun hobby hun beroep gemaakt en dat is beslist geen '9 tot 5' baan. Waasdorp: „Je bent er de hele week mee bezig en je levert er veel voor in. Je contacten worden verwaar loosd en tijd voor andere hobby's is er niet." Ze heeft pas haar motor verkocht, omdat ze daar niet meer aan toekwam. Van Voorst houdt van het avontuurlijke, dat je niet weet wanneer je weer thuisbent. Dat trekt hem zo in het rijden op de vrachtauto: „lk zeg altijd, er is geen mooiere sport dan transport." Hi-Fi. LCD DVD Plasma Automatisering Antwerpsestraat 12-14-16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 237940 www. ver bur ghnl Iedereen kan er aan meedoen, zegt het duo. Van sportwagen tot roest bak. Van Ferrari tot Lada. Het maakt niet uit. Ze stellen geen eisen aan de auto. „Iedereen die belangstelling heeft voor auto's kan komen. Au toliefhebbers kunnen hun auto aan anderen laten zien en er over pra ten," zegt de 20-jarige Hage in het onderkomen van de autoclub street- showteam. Ze zijn echte fanaten. Leon had een Toyota Celica waar hij veel aan ge sleuteld had, maar moest het ding van de hand doen omdat de hobby te duur werd en hij er geen tijd meer voor had. Zijn interesse in auto's is echter onverminderd groot. Mark heeft een Nissan Primera en heeft er een sportauto van gemaakt, met aluminium platen op de vloer, groene neonverlichting en een ge luidsinstallatie. „Dat laatste heeft bijna iedereen," grinnikt hij. Op de show komt ook iemand met een Hummer. Naast deze dure Ame rikaanse bak is er echter ook plaats voor een Suzuki Alto, een auto die de mannen omschrijven als een boodschappenwagentje. „Er is res pect voor iedere auto," zegt Leon. En er hoeft helemaal niet aan ge sleuteld te zijn. In de meeste geval len zijn er wel onderdelen van de wagens vervangen. Een sportuitlaat, een spoiler en andere velgen bij voorbeeld. „Zeker de clubs uit Bel gië hebben uitgebouwde wagens." Hoewel ze onder de noemer Auto club streetshowteam opereren, is het nog niet officieel een club, zegt hij. „Er was wel een club, maar we wer ken allebei heel veel uren in de week. We hebben er nog geen tijd voor. Het geeft ook veel verplichtin gen. Als het wat rustige wordt, wil len we wel een officiële club begin nen," zegt de visverkoper. Ze doen het ook voor de gezelligheid. Ze hebben vergunning gekregen van de gemeente en mogen gebruik maken van 'het halve industrieterrein.' zegt Mark. Ze zijn alle ondernemers langs gegaan om te vragen of ze hun terrein mogen gebruiken om de au to's te parkeren voor de show. Er is volgens Leon en Mark plaats voor 400 tot 500 wagens. Voor de bezoekers die niet met hun auto komen showen is er een par keergelegenheid bij Rieber Son (de fabriek van de gebakken uitjes aan de Nijverheidsweg). Een deel van de Pluimpotweg. Het gaat dus enkel om het showen. Er mogen geen wedstrijdjes worden gereden, benadrukt het duo. En er mogen ook geen 'burn outs' gereden worden. Dat is met de wielen ronddraaien terwijl er niet wordt gereden en er enorme rookwolken ontstaan. Volgens Hage hebben zich al drie clubs gemeld: een club met 25 leden uit Goes, een club met 25 leden uit Rotterdam en eentje met 20 leden uit Puttershoek. „Maar we verwach ten ook clubs uit België." Op de site van Hage en Verstraete zijn in drie weken tijd al 1350 be zoekers geweest. Er is zijn ook veel strooibiljetten verspreid. Onder meer door Elisa Hengstmengel en Femmy Koek (de vriendin van Ha ge). Ook de broers Marcel en Jan Pieter Uyl uit Poortvliet zijn actief in het werven van deelnemers. Mar cel heeft zelfs de naam streetshow team op zijn zwarte Nissan 100 NX gespoten. Twee jaar geleden is er ook een 'streetshow' gehouden. Toen waren er zo'n 180 auto's. Maar was er ook een gezellig buffet. Voor de oude leden van de club en andere clubs houden ze nu weer een soort gelijk evenement. Ze hopen wel dat het dan goed weer is omdat het evenement in de open lucht plaats vindt. Maar mocht het slecht weer zijn, dan stellen ze het gewoon uit, zegt Hage. „Dan vragen we weer een vergunning aan en houden de show dan vier of zes weken later." Op de show is er ook te eten en te drinken. Om uit de kosten te ko men wordt entree geheven. Voor vijf euro kunnen deelnemers hun auto showen. Een bezoeker betaalt een euro. Er zijn tien vrijwilligers van het team die de zaak in de ga len houden. Het is een vrienden- ploeg, zegt Hage. En het leeft, want er zijn al 26 aanmeldingen van po tentiële leden als de club weer wordt opgericht, zegt Leon. „En daar zijn 11 dames bij. Dat is wel bijzonder. Het zijn dus niet alleen mannen die belangstelling heb ben." Hussein Burghout is speciaal ingehuurd om gratis compost uit te delen. Danny Dorst uit Sint-Maartensdijk neemt een zakje voor zichzelf en eentje voor een vriend mee. tot brandstofkorrels. Deze brand stofkorrels kunnen in energiecentra les worden benut voor de opwek king van groene stroom. Milieustraatbeheerder Kees van der Kleijn in Sint-Maartensdijk ver wachtte veel liefhebbers van de voorverpakte compost: „Gewoon lijk kunnen mensen hier de hele week losse compost opladen uit de compostbak hier op het terrein. Maar die bestaat negen van de tien keer alleen uit groenafval. De com post van Delta is van veel betere kwaliteit, want daar zit ook gft in." Van der Kleijn was niet bang dat hij aan het eind van de dag nog een vrachtje over zou hebben: „Het gaat wel op hoor. Om elf uur begonnen we al aan het derde pallet en we zijn om tien uur open gegaan. Over een half uur verwacht ik file." Maar die file, dat is normaal voor een zater dag op de milieustraat. Toch kon het nog wel eens drukker zijn dan nor maal. Barghout: „Sommige mensen hebben geen afval bij zich en ko men er speciaal voor." Danny Dorst uit Sint-Maartensdijk kwam wel met een karretje afval naar de milieustraat. Maar hij wilde ook graag een zakje compost opha len. Hij had het van horen zeggen vernomen en kon het goed gebrui ken: „Ik ben wat in de tuin aan het rommelen." scheiden en bewijzen dat dit daad werkelijk gescheiden wordt ver werkt. Want daar bestaat volgens het bedrijf nogal ongeloof over. Voor extra uitleg over de gescheiden afvalverwerking, kregen mensen een folder mee bij hun zak compost. Daarin staat wat Delta met het gft- afval doet. Jaarlijks verwerkt het be drijf 400 miljoen kilo gft- en groen afval tot 170 miljoen kilo compost. Compost is een gecertificeerd milieu vriendelijk product met toepassingen binnen en buiten, thuis of in de land en tuinbouw. Het is een natuurlijke bodemverbeteraar die de groei van gewassen stimuleert, de waterhuis houding in de bodem reguleert en de structuur van de grond verbetert, goed voor gras, planten en bomen. Het is goed voor het milieu omdat de compost die van gft-afval wordt gemaakt weer nuttig wordt herge bruikt. De toepassing van compost vermindert het gebruik van kunst mest. Ook is de C02 uitstoot bij het composteren van groenafval minder dan wanneer dit afval met ander af val verbrand wordt. Volgens Delta is het composteren van gft-afval goed koper dan het verbranden van afval en is het hiermee kostenbesparend. Uit de verwerking van het gft-afval, wordt ook groene stroom gehaald. Delta doet proeven om de houtdeel tjes die na afzeven van de compost in de zeef achterblijven te bewerken Je afval naar de milieustraat brengen en weer een ander zakje afval mee naar huis nemen. Dat gebeurde zaterdag tijdens de landelijke compostdag. Op alle milieustraten in Zeeland lagen namelijk zakjes compost van groente-, fruit- en tuinafval klaar voor bezoekers. En die kregen gretig aftrek. Hussein Barghout was speciaal in gehuurd door het uitzendbureau om de gratis compost uit te delen bij de gemeentelijke milieustraat in Sint- Maartensdijk. „Het is één zak per persoon, maar sommigen nemen er meer mee, want die komen ook voor een ander", vertelde hij. De zakjes werden aangeboden door de gemeente Tholen en Delta (afde ling milieu, compost en biomassa). Op pallets lagen 350 zakken com post van 30 liter opgestapeld bij de milieustraat in Sint-Maartensdijk. Delta wou met deze actie iets terug doen voor mensen die hun afval Advertentie I.M. Directeuren Elbert van Voorst en Lianne Waasdorp voor hun in korte tijd enom gegroeide transportbedrijf. Volgende maand verhuizen ze naar een ander pand. In de open bak Elisa Hengstmengel (links) en Femmy Koek, achter v.l.n.r. Marcel Uyl, Mark Verstraete en Leon Hage.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5