Uitnodiging voor nachtrust
Millenniumgemeente met tunnelvisie
De sorry-cultuur regeert
Borden Schelde-Rijnweg
Niet eerste misrekening
Misser van regenten
Te koop aangeboden
Slordig met geld
Onderste steen moet boven komen
Veel te duur
Hartzeer als definitie Molenstraters
r
I
I
Help inspecteur bij
probleem hondepoep
Doodsteek voor
burgerparticipatie
Bovenstaande tekst geeft weer
waarin een zich in hoge mate van
zelfoverschatting en zeg maar ge
rust aanmatigend gemeentebestuur
van Tholen op basis van het "heilige
doel een nieuw gemeentehuis te
moeten bouwen binnen een vastge
steld budget" kan falen door ziende
blind en horende doof door eigen
geschapen kwaad gestraft te wor
den.
Vele artikelen en commentaren zijn
er al geschreven over vooral de wij
ze waarop een gemeentebestuur als
dat van Tholen meent te moeten
omgaan met bezwaren en weerstan
den welke leven in de gemeenschap
en die in zijn algemeenheid nu niet
bepaald als openstaan voor zelfre
flectie en relativiteitszin kunnen
worden gekwalificeerd.
Het aanhalen van voorbeelden zoals
UMTS perikelen, gebruik vanuit re
serves van gemeentebegrotingen,
rampenplanbestrijding.varkensstal-
len.damwand haven Sint Annaland,
enz. blijkt, zeker in het geval nu
weer van de amateuristische en be
paald kinderlijke wijze van budge-
topstelling en bewaking bij de
nieuwbouw van het gemeentehuis
die meer wegheeft van een FC
Knudde dan van een professioneel
bestuurlijk apparaat, relevant.
Door mij onlangs nog in stemmen
van lezers,op nog wat ludieke ma
nier van in de samenleving opge
maakte gesprekken weergegeven
frustraties in dichtvorm, blijken veel
van de dichtregels nu bewaarheid.
Wijn is veranderd in water en deeg
zo kneedbaar als was. Ook is het
goed (een mens is nu eenmaal gauw
vergeetachtig) nog eens even aan
de hand van wat uitspraken van be
stuurders te evalueren wat er nu
door wie, waarin en waarover is ge
zegd, bijvoorbeeld EB 10 januari
2008: Nuis meldt meevaller van
bouw gemeentehuis". Onder het
thema Bestuurskracht wordt door de
heer Nuis even nog eens fijntjes aan
de bevolking uitgelegd waarom er
op basis van inhoudelijke argumen
ten gekozen is voor een nieuw ge
meentehuis binnen een vooraf door
alle betrokkenen (dus medeverant
woordelijk!) bestuur vastgesteld
budget waar zoals eerder bij monde
van alle bestuursvertegenwoordi-
gers letterlijk is gezegd geen cent
bij moet komen. In het zelfde artikel
is ook sprake van dat ,de burger
mag verwachten dat de waarheid
wordt gesproken' en dit uit de mond
van de eerste burger opgemaakt op
basis van een blind vertrouwen in
uitgezet beleid wat rammelt als een
inmiddels letterlijk leeg koekblik
.Eerlijk en ethisch gedrag van het
gemeentebestuur wordt aangehaald
en het afleggen van verantwoorde
lijkheid op volstrekt doorzichtige
wijze en dat alles volgens vooraf
verkeerde) afgesproken regels is
verlopen en dat bij de bouw van het
gemeentehuis uiteraard met de late
re financiële aanvulling van het ar
chief in de gemeente - het budget
niet is overschreden.
Letterlijk vertaal ik hier als simpele
buitenstaander dat het best zo zou
kunnen zijn dat er om reden van een
al eerder dreigend tekort op de eer
ste begroting een aanvulling is ge
komen, die men vanwege tot dan
bekende uitgaven vrijelijk heeft
kunnen aanpassen met als argument
het archief, tot een voldoende hoog
budget.
Een niet zo verkeerde veronderstel
ling gezien het kennelijk ontbreken
van boekhoudkundig en daardoor
zakelijk en onbetrouwbaar inzicht
van het gemeentebestuur met ver
wijzing ook nog maar eens naar een
.deskundige" stuurgroep die in dit
geval misschien beter als verstier-
groep kan worden gekwantificeerd.
Kenmerkend in deze onverkwikke
lijke geschiedenis is dat de superla
tieven in de speciale openingsuitga-
ve die door betrokkenen over het
nieuwe gemeentehuis worden ge
meld en als zaligmakende zalf over
de bevolking wordt uitgestrooid in
een wel schrijnend contract staan
met wat allemaal door dezelfde per
sonen wordt gezegd in de EB van 3
april.
Nu het fout is gegaan, weet men
niet hoe snel men de bal moet terug
spelen naar de ander. Ook het ad
viesbureau ontkomt niet aan de kri
tiek waarvan ik toch lees dat het niet
het eerste gemeentehuis is wat zij
onder haar beheer hebben gehad.
Vreemd is het dan toch wel dat ook
dit bureau kennelijk niet in staat is
geweest de op een tunnelvisieachti-
ge lijkende manier van werken te
onderkennen.
Een ding is mij als bewoner van de
gemeente Tholen wel duidelijk, na
melijk dat op basis van een vanuit
de hoogste bestuursrang gedicteerd
plan gedragen door alle daaronder
liggende bestuursvormen en belang
hebbenden een beeld is geschetst
van deskundigheid en betrouwbaar
heid waarvan blijkt dat dit aller
minst juist is.
Ook het aanhalen van het feit dat
belastingverhogingen niet van toe
passing zijn.klinkt als een holle fra
se en helaas ook kan het uit te geven
bedrag ten laste van de ontstane te
korten niet meer aan andere meer
noodzakelijker zaken worden be
steed.
Overigens vraag ik mij en met mij
vele anderen nog wel af waar vanuit
ineens zo'n groot bedrag zonder
budgettaire consequenties kan wor
den vrijgemaakt, maar dit zal voor
een zich zo flexibel opstellend ge
meentelijk apparaat geen probleem
zijn.
Vooralsnog dienen alle betrokkenen
zich uitspraken en door haar geno
men beslissingen te evalueren en
zich af te vragen of zij gezien de
schade toegebracht door haar gedra
gingen aan de Thoolse samenleving
dit nog wel kunnen verantwoorden
omdat deze blaam toch steeds een
smet zal blijven werpen op hun
openbare functionaliteit.
Aan een gemeentebestuur dat sprin
gende van een hoog gebouw halver
wege naar elkaar roept ,tot nu geen
probleem' heeft de Thoolse bevol
king in ieder geval niets.
Leen Berrevoets, Tholen.
Hoe het komt dat ondergetekende
een uitnodiging ontving voor de
officiële opening van het nieuwe
gemeentehuis, mag Joost weten.
Of het is uit rancune, of het moet
zijn voor de gratis adviezen die
gegeven werden tegen de nieuw
bouw, die overigens in de wind
werden geslagen. (Inclusief de ca.
9000 burgers die erop tegen wa
ren). Dat die adviezen niet uit de
lucht gegrepen waren, blijkt nu
achteraf. In mijn gesprek met twee
bewindslieden waarschuwde ik
voor de beperkte gedachte dat er
nimmer een bouw werd afgerond
zonder meerwerk. Dit werd royaal
van de hand gewezen. En wat
blijkt nu? De fout wordt verscho
ven naar een verkeerd startbudget
i.v.m. de btw, wordt gesuggereerd.
Trouwens, was dat niet van tevo
ren te bezien? Als je weet een be
paald bedrag schuldig te zijn aan
de fiscus, kun je dat toch niet
zomaar toeschuiven naar beste
ding aan de bouw!? Ambtenaren,
colleges, controleurs, Complan,
zij zouden toch de vinger aan de
pols houden! Mochten zich over
schrijdingen voordoen, zouden op
andere zaken bezuinigd worden.
Het taakstellend bedrag zou nim
mer overschreden worden, om
welke oorzaak dan ook. Ondanks
de strenge bewaking (aldus Van
Belzen) is toch gebeurd wat door
burgers werd voorzegd. Maar hal
verwege stoppen met de uitvoe
ring, was geen optie. Als we de
Eendrachtbode van 3 april bekij
ken, zitten de colleges met be
drukte gezichten voor zich uit te
staren van: hoe moet het nu? Dan
hadden de burgers toch gelijk! Zo
min dat aan de burgers kon wor
den uitgelegd dat een nieuw ge
meentehuis noodzakelijk was, zo
min kan nu worden uitgelegd dat
het taakstellend budget met zoveel
is overschreden. En., vraag ik mij
af, is dit het werkelijk overschre
den bedrag? Gezien de totale uit
voering van het prestigieuze plan,
blijft het hier wellicht niet bij.
Ook de opmerking dat de meer
kosten geen gevolg zullen hebben
voor de komende begrotingen en
dat dit niet zal worden afgewen
teld op de burgers, kan niet waar
zijn, omdat van het meer te lenen
geld zeker 5% rente zal moeten
worden betaald en dus in de be
groting zal moeten worden opge
nomen. Immers de balans zal in
evenwicht moeten zijn. d.w.z. dat
de inkomsten de uitgaven moeten
dekken.
Het is een flauwe opmerking van
wethouder Goossen om voor te re
kenen dat de grond geen waarde
verliest en dus niet behoeft te wor
den afgeschreven. Is dat een eer
lijke gang van zaken, of heet dat
rijk rekenen? Begrijpelijk dat er
slapeloze nachten aan verbonden
zijn, want nu wordt duidelijk dat
de diverse aangedragen argumen
ten van de burgers tegen de nieuw
bouw niet op drijfzand berustten
en geen vergif- of stemmingmake
rij zijn geweest. Nieuwbouw met
alles er om heen blijkt niet goed
koper te zijn dan eventuele uit
breiding in Sint-Maartensdijk. Er
wordt steeds gesproken over de
'bouw' van het gemeentehuis,
maar met alleen het gebouw moet
niet gerekend worden, want er was
zoveel meer. En dat was in het
budget begrepen. Deze mening
werd duidelijk onderstreept in
Meulvliet door de raadsleden
Klippel. Van Belzen, Van der Lin
de en. Bout.
Daarvoor werd de verantwoorde
lijkheid gelegd bij wethouder
Goossen, die dit alles scherp in de
gaten zou houden.. Of er argumen
ten kunnen worden gevonden om
te verklaren waarom dit allemaal
kon gebeuren, zonder manipula
ties, lijkt een moeilijke zaak. of
bijna een onmogelijke.
Vanwege het openbaar bestuur,
waartoe ook de gemeenten zijn
verplicht, lijkt een gespecificeerde
nacalculatie een goede optie om
de burgers eerlijk voor te lichten
en slapeloze nachten om te zetten
in nachtrust. Nu de nieuwbouw
teneinde is en alle kosten bekend
zijn, ook de geschatte(?) btw, kan
de eindafrekening worden opge
maakt. Een goede specificatie om
vat het volgende
1. Voorbereidingen voor de nieuw
bouw (destijds onterecht toegere
kend aan de uitbreiding bestaande
gebouwen) 2. Ambtenarenuren die
zijn besteed aan deze voorberei
dingen en begeleiding 3. Architec
tenhonorarium met eventuele post
toezicht. 4. Inhuren van adviesbu
reaus 5. Totale aankoop van de
grond t.b.v. de realisering. Niet al
leen het toegerekende bedrag aan
het gebouw. 6. Het in cultuur
brengen van de omliggende
grond.(vijvers, enz.) 7. De gehele
bouw vanaf het heiwerk tot en met
de afschildering van de gebouwen
8. Alle straatwerk rondom het ge
bouw met parkeergelegenheden 9.
De aanplant van alle groen, zoals
bomen enz. 10. De aanleg van alle
telefoon- en computerleidingen
11. Aanschaf van telefoons 12.
Aanschaf van meubilair (bureaus,
kasten en stoelen(met of zonder
wapen) 13. Aanschaf computers
14. Verhuiskosten 15. Overige
voorzieningen voor bereikbaar
heid, zoals rotonde en toegangs
weg. 16. BTW
Immers werd bij alle inspreekbij-
eenkomsten en reacties vanuit de
burgers met de hand op het hart
beloofd dat het budget voor de
nieuwbouw 'all-in' betekende, dus
alle hiervoor genoemde onderde
len zouden tot het taakstellend
budget behoren.
Met belangstelling wordt uitge
zien naar dit totale bedrag, dat
mogelijk de nachtrust weer zal
omzetten tot slapeloze nachten.
Een onafhankelijk onderzoek on
der regie van de gemeenteraad, is
dat een juiste weg?
C. Rijnberg,
Rozenstraat 7,
4695 HK Sint-Maartensdijk.
Het tekort van 1.3 miljoen euro (via meevallers bij de aanbesteding en grondkosten uitgekomen op bijna 7 ton) bij de nieuwbouw van het
gemeentehuis in Tholen houdt de gemoederen zowel in de gemeenteraad als bij de inwoners van het eiland flink bezig.
Via de fractie van de ChristenUnie
nam ik kennis van een schrijven van
de heer Rijnberg over het kosten
plaatje van het nieuwe gemeente-
huis.waarin mijn naam wordt ge
noemd als een van degenen die
destijds in Meulvliet luid en duide
lijk hebben gezegd dat met het ge
raamde bedrag een all-inn bedrag
werd bedoeld. Dat klopt en die me
ning ben ik nog steeds toegedaan.
Sinds 1 april 2008 weet ik tot mijn
stomme verbazing dat er een fikse
overschrijding is. Voor die tijd was
me vaag bekend dat het allemaal
goed zat en er zelfs geld over was.
Maar de kater kwam afgelopen
week. Maar, heer Rijnberg, met stij
gende verbazing en toenemende
verontwaardiging heb ik als toe
schouwer de betogen in de raads
vergadering gevolgd. Ik heb me af
gevraagd hoe ter wereld het
mogelijk is, dat verschillende partij
en dit zo afdoen. De sorry-cultuur
regeerde. Eerst het feit, dat men
naar de stuurgroep verwees. Ik heb
diverse verslagen van die advies
stuurgroep nog, maar op 6 maart
2006 - mijn laatste stuurgroepver
gadering - was alles financieel in
orde. Dat kon ook niet anders omdat
de bouw nog niet was begonnen!
Met verbazing hoorde ik afgelopen
donderdag dat er sindsdien geen ge
tallen meer zijn verstrekt!
Overigens als de leden van de raad
nota hadden genomen van de advie
zen, wist men dat bijvoorbeeld over
het aanwijzen van de locatie, enz.
het advies van de stuurgroep door b.
en w. al of niet werd overgenomen
en door het college aan de raad ge
presenteerd. Neem het stuk van 21
mei 2001 over de vaststelling van de
voorkeurslocatie. Waarom heeft
men niet de moeite genomen om dit
even na te gaan Ik kan de stukken
zo noemen! Dit niet om de verant
woordelijkheid van de stuurgroep
en dus ook van mijn persoon af te
wentelen! En wat mij het meest
steekt, is het feit, dat er beschuldi
gingen worden geuit richting stuur
groep en vervolgens elke vorm van
onderzoek weigert!
En dan het feit dat men om allerlei
reden en uitvluchten de zaak afdoet
met een excuus is toch niet accepta
bel, omdat het hier om openbaar be
stuur gaat.
Dit is achterkamertjespolitiek in het
kwadraat! Speciaal van enkele poli
tieke partijen die ik altijd hoog in
het vaandel had, valt deze vorm van
besturen me bijzonder zwaar tegen.
Ik had van een PvdA en het CDA
echt een andere insteek verwacht!
Niet om .koppen te doen vallen',
maar wel eerlijk er voor uitkomen
waar en hoe het heeft kunnen ge
beuren én wie daarvoor verantwoor
delijk is.
Dit is mijns inziens ook een morele
verplichting naar de vroegere leden
van de stuurgroep. De opening van
het nieuwe gemeentehuis heet ,De
ontdekking van het Hof' maar ik
vrees dat het Hof zijn geheimen met
zo'n heersende cultuur niet zal
prijsgeven en het lang zal duren
voordat de mist optrekt!
Ik zou dhr. Rijnberg graag antwoord
willen geven, maar ik weet het niet
en mag het ook niet weten. Als u
niet slapen kunt, kan ik u aanbeve
len het boek van Gerard van Wester-
loo te lezen: .Niet spreken met de
bestuurder!'
P. van Belzen, ex-lid stuurgroep
gemeentehuis.
Het is nu eindelijk kleur
bekennen
En dat is toch wel
- even wennen
Een stadskantoor ver
overschreden
Maar wat is daarvan
toch de reden
Zullen dat alle kosten wezen
Ik moet het ergste nu wel vrezen
Maar voor zo een
mooie boerenschuur
Is dat toch helemaal niet duur?
Er is gezegd steeds
door het kader
De kosten die zijn stukken lager
En bij de opening was er over
Al leek dat maar
een beetje pover
I
ftl M MM MM HM MM MM MM MN
Ondanks alle berekeningen en con
troles van de geleerden is er een
overschrijding van een slordige ze
ven ton van het budget dat bestemd
was voor de bouw van het gemeen
tehuis. Dit verbaast me eigenlijk
niet, want iedere bouw of verbou
wing valt meestal duurder uit, ook
al probeer je het zo precies mogelijk
uit te rekenen.
De Thoolse politiek is bedroefd en
verdrietig en biedt duizendmaal ex
cuses aan en terecht. Wat niet te
recht is, is dat een extern onafhan
kelijk bureau geen onderzoek mag
instellen van de coalitiepartijen om
nu eens de eindverantwoordelijke
aan te wijzen. Collectief het boete
kleed willen aantrekken, is de weg
van de minste weerstand en houdt
het college onterecht uit de wind.
Immers, als iedereen schuld heeft,
kan er niemand verantwoordelijk
gesteld worden. O ja, we hebben het
adviesbureau nog dat voor gaas ge
trokken kan worden, dus probleem
opgelost en geen crisisdreiging
meer. Je zou anders maar eens door
deze affaire je wethoudersjasje aan
de kapstok moeten hangen, een on
troostbare gedachte.
Het gebrek aan ruggengraat en het
nemen van verantwoording is niet
alleen een feit in het Haagse, maar
ook de lokale politiek. Voor mij en
t
I
1
Maar door een vreemde BTW
Viel alles helemaal niet mee
We zien wel waar
het schip nu strandt
Wie heeft het nu nog in de hand
Want de burger is
weer da's geheid
Weer aardig om de tuin geleid
College trek je dat eens aan
Voor je met megaplannen
verder gaan
En wat de cloe is
van het verhaal
We wisten het eigenlijk allemaal 1
Het bouwen van
zo'n grote schuur
Dat is gebleken: veel te duur
F. Zoeteweij, Tholen.
I
vele andere inwoners van dit eiland
een echt ontroostbare gedachte. Om
minister Rouvoet maar te citeren:
,Er staat ons maar één ding te doen
en dat is werken aan vertrouwen'.
Als de politiek hier niet in slaagt, en
in mijn beleving zal dit een moeilij
ke opgave zijn, is de basis en meer
gelegd voor de partijen die luisteren
naar 'trots' en 'vrijheid' dus ik ben
vóór een onafhankelijk onderzoek
waarbij de onderste steen boven
moet komen.
Deze blunder zou niet over de rug
gen van de Tholenaars gedragen
moeten worden, is er gezegd. Na
tuurlijk zal er geen 'gemeentehuis
belasting' of 'budgetoverschrijding-
toeslag' ingevoerd gaan worden,
want dan gaat iedereen uit zijn dak
en is zelfs het nieuwe gemeentehuis
te klein. Maar dat er een manier ge
vonden gaat worden, linksom of
rechtsom, om dit 'foutje' geheel dan
wel gedeeltelijk gecompenseerd te
zien, staat bij mij als een paal boven
water. Ik mis n.l. het eerder ge
noemde vertrouwen in de politiek.
Komen we uiteindelijk toch nog op
nummer één als 'duurste gemeente'
van Zeeland.
Martin van der Male,
YVestpoort 63,
Sint-Maartensdijk.
Eindelijk is er aandacht voor dit al
jaren slepende probleem. Ook ik
heb ervaring, als hondebezitter. be
lastingbetaler en bewoner langs een
groenstrook c.q. poepstrook, c.q.
speelplaats van kinderen. Een aantal
jaar geleden was de overlast zo erg,
dat we in het gemeentehuis hebben
gezeten met een aantal buurtbewo
ners. Dat resulteerde in een goed
gesprek en de plaatsing van enkele
afvalbakken. In het gesprek werd
ons duidelijk dat in die tijd honden
bezitters meer aan de gemeente be
taalden dan ze ervoor terugkregen
want het beleid was toen om geen
beleid te voeren op dit onderwerp.
Het onzinnige stuk van de gemeen-
tevoorlichter van enkele maanden
geleden ten spijt die beweerde dat
wij meer aan plantsoenonderhoud
moesten betalen. Nee, historisch is
hondenbelasting ontstaan omdat er
een bestuurslaag was die een hekel
had aan honden en geld nodig had.
Zo is deze belasting ontstaan. Hui
dige ontwikkelingen hebben de ge
meente wel eens aan het denken ge
zet om deze inkomsten (voor
algemene middelen) om te slaan
naar alle inwoners. Dat hebben ze
niet aangedurft. Hondenbezitters
spekken alleen wat extra in de ge
meentekas, tot nu toe.
Eindelijk gaat een klein deel van dat
geld gebruikt worden om eigenaren
aan te kunnen pakken die voor deze
overlast zorgen. Dit mogen van
mij nog wel meer uren worden. De
reden hiervan is dat, nadat bij ons
de afvalbakken geplaatst zijn. de
overlast niet veel minder is gewor
den. We hebben mensen aangespro
ken op hun gedrag en neemt u van
mij aan dat je niet wil weten wat
sommige reacties zijn. Dat bete
kent, kinderschoenen onder de
poep, mogelijk infectiegevaar en
bijvoorbeeld op zomeravonden
soms niet buiten kunnen eten. Ieder
een kent ze wel, van die groen glim
mende 'stront' vliegen op je eten.
De gemeente stuurt de maaimachine
wel extra rond, maar daarmee ver
dwijnt het probleem niet, het vliegt
alleen in het rond!
Mijn vraag is kunnen de inwoners
een handje meehelpen door bijvoor
beeld naam adres, soort hond
door te geven aan de inspecteur zo
dat ze wat beter gevolgd kunnen
worden. Uit ervaring weet ik dat
aanspreken niet werkt, zelfs aanbie
den van een zakje lokt afschuwelij
ke reacties uit.
De maatregelen die nu getroffen
zijn en hopelijk verder uitgebreid
worden, moeten voor hondenbezit
ters zeker geen extra kosten opleve
ren. Pas wanneer het de inkomsten
uit deze belasting zou overschrij
den, vind ik dat de meerkosten op
hondenbezitters verhaald kunnen
worden. Maar misschien is dat te
gen die tijd niet nodig omdat het in
gezette beleid van bekeuringen uit
delen effect kan hebben. Ik hoop
het van harte.
N. Breker,
Gareelmakersdreef 20, Tholen.
Na mijn ingezonden brief in de
Eendrachtbode over de onveilige si
tuatie in de Molenstraat Oud-Vosse-
meer. had ik me echt voorgenomen
om daar verder niets meer aan toe te
voegen. Ik was er niet op uit om pu
bliciteit te halen en had me neerge
legd bij het feit dat een totaaloplos
sing voor een veilige Molenstraat,
de rest van mijn leven waarschijn
lijk geen prioriteit-stempel van ons
gemeentebestuur zal krijgen.
Maar mijn ingezonden schrijven
heeft meer aandacht getrokken dan
ik voor ogen had. PZC, BN/De
Stem en tot twee keer toe Omroep
Zeeland vroegen mij om nadere uit
leg. BN/De Stem wilde me fotogra
feren nabij pand 28. Dat heb ik be
leefd, maar beslist geweigerd. Ook
een reportage voor het nieuws van
Omroep Zeeland zowel voor tv als
radio, vond ik geen goed idee om
aan mee te werken. Op sensatie ben
ik nooit uit geweest, alleen de on
veiligheid in onze straat heeft me bij
sommigen het stempel actievoerder
opgeleverd.
Tot mijn verrassing en anders dan
mijn informatie luidde, kwam de
Molenstraat toch nog ter sprake in
de commissie ruimte op 25 maart.
Opnieuw een opdracht aan b. en w.
om temnminste te proberen om de
trottoirs op een aanvaardbare breed
te te krijgen. Als ik het verslag uit
de Eendrachtbode van vorige week
goed interpreteer, was wethouder
De handelingen rondom het beoog
de windmolenpark Stavenisse getui
gen van een verderfelijke regenten
mentaliteit van het college van b. en
w. en kadaverdiscipline van de co
alitiepartijen. Dat bleek donderdag
avond tijdens de raadsvergadering.
Een minachting van de wens van de
overgrote meerderheid van de be
volking van Stavenisse, benevens
een onzakelijke beoordeling van het
kil aangedragen alternatief. Dit ge
zien de zich wijzigende opvattingen
over geschikte plaatsen voor het be
nutten van windenergie, waarbij ge
opteerd wordt voor de combinatie
met industrieterreinen of windpar-
ken 40 k 50 km de Noordzee op.
Vanuit de opstelling van de bewo
ners van stavenisse kan dit voorstel
voor een alternatieve plaats binnen
de zoeklocatie gezien worden als
een realistische tegemoetkoming
aan de vraag van Zeeuwind. Dus
om een mogelijkheid om elkaar te
Van Dis maar moeilijk te bewegen
om eindelijk echt in beweging te
komen.'Het zit niet zo zeer in de be
woners en de gemeente maar tussen
de bewoner van 28 en de overigen.
Het hartzeer klinkt overal in mee",
einde citaat.
Daar sta je dan met al de moeite die
je deed om ouderen, moeders met
kinderwagens, fietsers en rolstoel
rijders meer veiligheid te bezorgen.
Ik was na het lezen van dat citaat
even echt sprakeloos. De vertaling
van het woord ,hartzeer'"is volgens
mijn woordenboek van Koenen:
harteleed, zielesmart of grievend
leed. Als u meneer Van Dis de be
doeling had om mijn hart met uw
uitspraak zeer te doen. dan bent u
daarin meer dan geslaagd. Maar alle
bewoners op een hoop gooien en ze
van zielesmart of grievend leed te
genover de familie Van Maanen te
betichten, is meer dan dubieus en
verre van de waarheid. Het bewijst
voor mij dat u echte moeite om iets
aan onze situatie te verbeteren, tot
nu toe nauwelijks heeft gedaan. Er
is geen sprake van een hetze tegen
die familie. We zouden alleen graag
zien dat ze een stukje tuin prijs ga
ven voor een veiligere straat. Daar
blijf ik toch nog steeds moed op
houden.
C.W. de Leeuw,
Molenstraat 46,
4698 BC Oud-Vossemeer.
vinden is aanwezig!
Het is dan ook zaak om in de fase
waarin we ons nu bevinden, zonder
dralen of uitvluchten aan de slag te
gaan. Dit geldt voor alle betrokken
partijen. Afwachten met actief wor
den, zal ertoe kunnen leiden dat we
weer in een situatie terecht komen
zoals met de instroom van intensie
ve varkenshouderijen is gebeurd.
Daar hebben we nog steeds continu
problemen mee.
Zoals burgerparticipatie nu tege
moet wordt getreden - en helaas is
dit niet het enige voorbeeld, want
het is meer regel dan uitzondering -
maakt het noodzakelijk om vanuit
de bevolking duidelijk te maken dat
de huidige coalitiepartijen en niet
mee weg kunnen komen. Burger
participatie i een te groot goed en
dient gerespecteerd te worden. Rest
mij nog de waardering uit te spre
ken richting de inwoners van Stave
nisse voor getoonde inzet in eerste
termijn.
Leen van Doorn,
Sint-Maartensdijk.
ML. HM H MM jfflffl fjfr -if-'M
Jammer genoeg krijgen de ingezonden stukken-schrijvers weer gelijk ge
zien de tegenvaller van 7 ton, maar dat was te verwachten. Het is de eerste
misrekening niet van b. en w. en hopelijk ook niet de laatste, want anders
zullen ze niet oud worden. Als men zelf niet kan rekenen, is daar weinig aan
te doen, maar neem dan iemand in dienst die het wel kan. Dat beetje geld
kan er nog wel bij en dat heb je zo terugverdiend.
J.J. van Houdt, Noordstraat, Scherpenisse.
Slapeloze nachten, gigantische domper, een kater, een dieptrieste zaak. Zom
aar een paar politieke kreten van onze regenten aan het Hof van Tholen. Als
je leest over het tekort van 7 ton, dan denk je: zo wordt er dus omgegaan met
het gemeenschapsgeld van onze eigen gemeente. Stuitend is het dan, dat nie
mand van de politieke regenten de verantwoordelijkheid neemt, maar als
zwarte piet bureau Complan noemt. Dat is zeker niet elegant, maar erg non
chalant en het getuigt ook van weinig normen en waardenbesef. De politiek
moet beseffen, dat de burgerij recht heeft om te weten hoe deze financiële
blunder heeft kunnen ontstaan. Anders is het straks zo: vanaf 1 april 2008 te
koop: royale locatie Hof van Tholen 2 te Tholen, vraagprijs 700.000 euro,
exclusief btw, kosten koper. Te bevragen bij Makelaardij De Burgerij.
W. Pleune, Weststraat 8, Sint-Annaland.
Na de misser met de nieuwbouw van het gemeentehuis zou je kunnen con
cluderen, dat we alles maar te koop aanbieden. Burgemeester en wethou
ders en de gemeenteraad voor het schamele bedrag van 700.000 euro. Per
soonlijke gegevens: sterk in het controleren van vakantietoeslagen, sterk in
het aankopen van grond, grote strategen! Wie koopt deze ereburgers?
H. Brinkman, Bloemenlaan, Sint-Maartensdijk.
Geen 5 ton over, maar 7 ton tekort. Een budget is een begrote totaalsom van
uitgaven die een doel moet realiseren. Op een aantal plaatsen worden dan
ook posten voor onvoorziene uitgaven gecalculeerd. Een budget is dan ook
geen bedrag dat moet worden opgemaakt. Het is het maximum besteedbare
bedrag. Vijf ton positief resultaat is dan ook een compliment voor de uitvoe
renden en degene die de projectbegroting heeft gemaakt. Zeven ton tekort
schijnt nu echter alleen de schuld van degene die de begroting heeft ge
maakt. Geruststellend wordt steeds gezegd: de burgers zullen er niets van
merken. De belastingen gaan niet omhoog. Duidelijk nietwaar?
De verantwoordelijken hebben ook niets gemerkt. Overigens is er bij totale
projectkosten van 15,3 miljoen euro dus 1,2 miljoen (7.85%) onterecht be
steed. Daarom zal 0.7 miljoen (4,58%) toch nog bij iemand anders moeten
worden gehaald. Zunige Zeeuwen, waar hebben de door jullie gekozen be
stuurders geleerd om slordig met andermans geld om te gaan?
Dirk Teeuw, Scherpenisse.
De bewoners van de Schelde-Rijnweg in Tholen hebben zelf borden
gemaakt om automobilisten attent te maken op spelende kinderen.
„We hebben bij de gemeente gesmeekt om borden van 30 km, maar
die kregen we niet", vertelt Renate Dorresteijn. „Toen zijn we maar
naar Melse gegaan en die stelde materialen beschikbaar om zelf bor
den te maken. We hopen dat het helpt en dat automobilisten afleren
om hard te rijden over de Schelde-Rijnweg." De borden komen er na
het ongeluk met een 4-jarig jongetje, die door een automobilist werd
aangereden toen het kind plotseling overstak vanachter een gepar
keerde auto aan de kant van het Schelde-Rijnkanaal. De autobanden
stonden op zijn T-shirt. De toestand van Gijs is stabiel. Hij is uit co
ma, maar vermoedelijk moet er een beentje geamputeerd worden.
De ouders verblijven in het Ronald McDonaldhuis in Rotterdam, zo
dat ze hun zoontje in het Sophia kinderziekenhuis frequent kunnen
bezoeken.