Uitnodiging voor nachtrust Millenniumgemeente met tunnelvisie De sorry-cultuur regeert Borden Schelde-Rijnweg Niet eerste misrekening Misser van regenten Te koop aangeboden Slordig met geld Onderste steen moet boven komen Veel te duur Hartzeer als definitie Molenstraters r I I Help inspecteur bij probleem hondepoep Doodsteek voor burgerparticipatie Bovenstaande tekst geeft weer waarin een zich in hoge mate van zelfoverschatting en zeg maar ge rust aanmatigend gemeentebestuur van Tholen op basis van het "heilige doel een nieuw gemeentehuis te moeten bouwen binnen een vastge steld budget" kan falen door ziende blind en horende doof door eigen geschapen kwaad gestraft te wor den. Vele artikelen en commentaren zijn er al geschreven over vooral de wij ze waarop een gemeentebestuur als dat van Tholen meent te moeten omgaan met bezwaren en weerstan den welke leven in de gemeenschap en die in zijn algemeenheid nu niet bepaald als openstaan voor zelfre flectie en relativiteitszin kunnen worden gekwalificeerd. Het aanhalen van voorbeelden zoals UMTS perikelen, gebruik vanuit re serves van gemeentebegrotingen, rampenplanbestrijding.varkensstal- len.damwand haven Sint Annaland, enz. blijkt, zeker in het geval nu weer van de amateuristische en be paald kinderlijke wijze van budge- topstelling en bewaking bij de nieuwbouw van het gemeentehuis die meer wegheeft van een FC Knudde dan van een professioneel bestuurlijk apparaat, relevant. Door mij onlangs nog in stemmen van lezers,op nog wat ludieke ma nier van in de samenleving opge maakte gesprekken weergegeven frustraties in dichtvorm, blijken veel van de dichtregels nu bewaarheid. Wijn is veranderd in water en deeg zo kneedbaar als was. Ook is het goed (een mens is nu eenmaal gauw vergeetachtig) nog eens even aan de hand van wat uitspraken van be stuurders te evalueren wat er nu door wie, waarin en waarover is ge zegd, bijvoorbeeld EB 10 januari 2008: Nuis meldt meevaller van bouw gemeentehuis". Onder het thema Bestuurskracht wordt door de heer Nuis even nog eens fijntjes aan de bevolking uitgelegd waarom er op basis van inhoudelijke argumen ten gekozen is voor een nieuw ge meentehuis binnen een vooraf door alle betrokkenen (dus medeverant woordelijk!) bestuur vastgesteld budget waar zoals eerder bij monde van alle bestuursvertegenwoordi- gers letterlijk is gezegd geen cent bij moet komen. In het zelfde artikel is ook sprake van dat ,de burger mag verwachten dat de waarheid wordt gesproken' en dit uit de mond van de eerste burger opgemaakt op basis van een blind vertrouwen in uitgezet beleid wat rammelt als een inmiddels letterlijk leeg koekblik .Eerlijk en ethisch gedrag van het gemeentebestuur wordt aangehaald en het afleggen van verantwoorde lijkheid op volstrekt doorzichtige wijze en dat alles volgens vooraf verkeerde) afgesproken regels is verlopen en dat bij de bouw van het gemeentehuis uiteraard met de late re financiële aanvulling van het ar chief in de gemeente - het budget niet is overschreden. Letterlijk vertaal ik hier als simpele buitenstaander dat het best zo zou kunnen zijn dat er om reden van een al eerder dreigend tekort op de eer ste begroting een aanvulling is ge komen, die men vanwege tot dan bekende uitgaven vrijelijk heeft kunnen aanpassen met als argument het archief, tot een voldoende hoog budget. Een niet zo verkeerde veronderstel ling gezien het kennelijk ontbreken van boekhoudkundig en daardoor zakelijk en onbetrouwbaar inzicht van het gemeentebestuur met ver wijzing ook nog maar eens naar een .deskundige" stuurgroep die in dit geval misschien beter als verstier- groep kan worden gekwantificeerd. Kenmerkend in deze onverkwikke lijke geschiedenis is dat de superla tieven in de speciale openingsuitga- ve die door betrokkenen over het nieuwe gemeentehuis worden ge meld en als zaligmakende zalf over de bevolking wordt uitgestrooid in een wel schrijnend contract staan met wat allemaal door dezelfde per sonen wordt gezegd in de EB van 3 april. Nu het fout is gegaan, weet men niet hoe snel men de bal moet terug spelen naar de ander. Ook het ad viesbureau ontkomt niet aan de kri tiek waarvan ik toch lees dat het niet het eerste gemeentehuis is wat zij onder haar beheer hebben gehad. Vreemd is het dan toch wel dat ook dit bureau kennelijk niet in staat is geweest de op een tunnelvisieachti- ge lijkende manier van werken te onderkennen. Een ding is mij als bewoner van de gemeente Tholen wel duidelijk, na melijk dat op basis van een vanuit de hoogste bestuursrang gedicteerd plan gedragen door alle daaronder liggende bestuursvormen en belang hebbenden een beeld is geschetst van deskundigheid en betrouwbaar heid waarvan blijkt dat dit aller minst juist is. Ook het aanhalen van het feit dat belastingverhogingen niet van toe passing zijn.klinkt als een holle fra se en helaas ook kan het uit te geven bedrag ten laste van de ontstane te korten niet meer aan andere meer noodzakelijker zaken worden be steed. Overigens vraag ik mij en met mij vele anderen nog wel af waar vanuit ineens zo'n groot bedrag zonder budgettaire consequenties kan wor den vrijgemaakt, maar dit zal voor een zich zo flexibel opstellend ge meentelijk apparaat geen probleem zijn. Vooralsnog dienen alle betrokkenen zich uitspraken en door haar geno men beslissingen te evalueren en zich af te vragen of zij gezien de schade toegebracht door haar gedra gingen aan de Thoolse samenleving dit nog wel kunnen verantwoorden omdat deze blaam toch steeds een smet zal blijven werpen op hun openbare functionaliteit. Aan een gemeentebestuur dat sprin gende van een hoog gebouw halver wege naar elkaar roept ,tot nu geen probleem' heeft de Thoolse bevol king in ieder geval niets. Leen Berrevoets, Tholen. Hoe het komt dat ondergetekende een uitnodiging ontving voor de officiële opening van het nieuwe gemeentehuis, mag Joost weten. Of het is uit rancune, of het moet zijn voor de gratis adviezen die gegeven werden tegen de nieuw bouw, die overigens in de wind werden geslagen. (Inclusief de ca. 9000 burgers die erop tegen wa ren). Dat die adviezen niet uit de lucht gegrepen waren, blijkt nu achteraf. In mijn gesprek met twee bewindslieden waarschuwde ik voor de beperkte gedachte dat er nimmer een bouw werd afgerond zonder meerwerk. Dit werd royaal van de hand gewezen. En wat blijkt nu? De fout wordt verscho ven naar een verkeerd startbudget i.v.m. de btw, wordt gesuggereerd. Trouwens, was dat niet van tevo ren te bezien? Als je weet een be paald bedrag schuldig te zijn aan de fiscus, kun je dat toch niet zomaar toeschuiven naar beste ding aan de bouw!? Ambtenaren, colleges, controleurs, Complan, zij zouden toch de vinger aan de pols houden! Mochten zich over schrijdingen voordoen, zouden op andere zaken bezuinigd worden. Het taakstellend bedrag zou nim mer overschreden worden, om welke oorzaak dan ook. Ondanks de strenge bewaking (aldus Van Belzen) is toch gebeurd wat door burgers werd voorzegd. Maar hal verwege stoppen met de uitvoe ring, was geen optie. Als we de Eendrachtbode van 3 april bekij ken, zitten de colleges met be drukte gezichten voor zich uit te staren van: hoe moet het nu? Dan hadden de burgers toch gelijk! Zo min dat aan de burgers kon wor den uitgelegd dat een nieuw ge meentehuis noodzakelijk was, zo min kan nu worden uitgelegd dat het taakstellend budget met zoveel is overschreden. En., vraag ik mij af, is dit het werkelijk overschre den bedrag? Gezien de totale uit voering van het prestigieuze plan, blijft het hier wellicht niet bij. Ook de opmerking dat de meer kosten geen gevolg zullen hebben voor de komende begrotingen en dat dit niet zal worden afgewen teld op de burgers, kan niet waar zijn, omdat van het meer te lenen geld zeker 5% rente zal moeten worden betaald en dus in de be groting zal moeten worden opge nomen. Immers de balans zal in evenwicht moeten zijn. d.w.z. dat de inkomsten de uitgaven moeten dekken. Het is een flauwe opmerking van wethouder Goossen om voor te re kenen dat de grond geen waarde verliest en dus niet behoeft te wor den afgeschreven. Is dat een eer lijke gang van zaken, of heet dat rijk rekenen? Begrijpelijk dat er slapeloze nachten aan verbonden zijn, want nu wordt duidelijk dat de diverse aangedragen argumen ten van de burgers tegen de nieuw bouw niet op drijfzand berustten en geen vergif- of stemmingmake rij zijn geweest. Nieuwbouw met alles er om heen blijkt niet goed koper te zijn dan eventuele uit breiding in Sint-Maartensdijk. Er wordt steeds gesproken over de 'bouw' van het gemeentehuis, maar met alleen het gebouw moet niet gerekend worden, want er was zoveel meer. En dat was in het budget begrepen. Deze mening werd duidelijk onderstreept in Meulvliet door de raadsleden Klippel. Van Belzen, Van der Lin de en. Bout. Daarvoor werd de verantwoorde lijkheid gelegd bij wethouder Goossen, die dit alles scherp in de gaten zou houden.. Of er argumen ten kunnen worden gevonden om te verklaren waarom dit allemaal kon gebeuren, zonder manipula ties, lijkt een moeilijke zaak. of bijna een onmogelijke. Vanwege het openbaar bestuur, waartoe ook de gemeenten zijn verplicht, lijkt een gespecificeerde nacalculatie een goede optie om de burgers eerlijk voor te lichten en slapeloze nachten om te zetten in nachtrust. Nu de nieuwbouw teneinde is en alle kosten bekend zijn, ook de geschatte(?) btw, kan de eindafrekening worden opge maakt. Een goede specificatie om vat het volgende 1. Voorbereidingen voor de nieuw bouw (destijds onterecht toegere kend aan de uitbreiding bestaande gebouwen) 2. Ambtenarenuren die zijn besteed aan deze voorberei dingen en begeleiding 3. Architec tenhonorarium met eventuele post toezicht. 4. Inhuren van adviesbu reaus 5. Totale aankoop van de grond t.b.v. de realisering. Niet al leen het toegerekende bedrag aan het gebouw. 6. Het in cultuur brengen van de omliggende grond.(vijvers, enz.) 7. De gehele bouw vanaf het heiwerk tot en met de afschildering van de gebouwen 8. Alle straatwerk rondom het ge bouw met parkeergelegenheden 9. De aanplant van alle groen, zoals bomen enz. 10. De aanleg van alle telefoon- en computerleidingen 11. Aanschaf van telefoons 12. Aanschaf van meubilair (bureaus, kasten en stoelen(met of zonder wapen) 13. Aanschaf computers 14. Verhuiskosten 15. Overige voorzieningen voor bereikbaar heid, zoals rotonde en toegangs weg. 16. BTW Immers werd bij alle inspreekbij- eenkomsten en reacties vanuit de burgers met de hand op het hart beloofd dat het budget voor de nieuwbouw 'all-in' betekende, dus alle hiervoor genoemde onderde len zouden tot het taakstellend budget behoren. Met belangstelling wordt uitge zien naar dit totale bedrag, dat mogelijk de nachtrust weer zal omzetten tot slapeloze nachten. Een onafhankelijk onderzoek on der regie van de gemeenteraad, is dat een juiste weg? C. Rijnberg, Rozenstraat 7, 4695 HK Sint-Maartensdijk. Het tekort van 1.3 miljoen euro (via meevallers bij de aanbesteding en grondkosten uitgekomen op bijna 7 ton) bij de nieuwbouw van het gemeentehuis in Tholen houdt de gemoederen zowel in de gemeenteraad als bij de inwoners van het eiland flink bezig. Via de fractie van de ChristenUnie nam ik kennis van een schrijven van de heer Rijnberg over het kosten plaatje van het nieuwe gemeente- huis.waarin mijn naam wordt ge noemd als een van degenen die destijds in Meulvliet luid en duide lijk hebben gezegd dat met het ge raamde bedrag een all-inn bedrag werd bedoeld. Dat klopt en die me ning ben ik nog steeds toegedaan. Sinds 1 april 2008 weet ik tot mijn stomme verbazing dat er een fikse overschrijding is. Voor die tijd was me vaag bekend dat het allemaal goed zat en er zelfs geld over was. Maar de kater kwam afgelopen week. Maar, heer Rijnberg, met stij gende verbazing en toenemende verontwaardiging heb ik als toe schouwer de betogen in de raads vergadering gevolgd. Ik heb me af gevraagd hoe ter wereld het mogelijk is, dat verschillende partij en dit zo afdoen. De sorry-cultuur regeerde. Eerst het feit, dat men naar de stuurgroep verwees. Ik heb diverse verslagen van die advies stuurgroep nog, maar op 6 maart 2006 - mijn laatste stuurgroepver gadering - was alles financieel in orde. Dat kon ook niet anders omdat de bouw nog niet was begonnen! Met verbazing hoorde ik afgelopen donderdag dat er sindsdien geen ge tallen meer zijn verstrekt! Overigens als de leden van de raad nota hadden genomen van de advie zen, wist men dat bijvoorbeeld over het aanwijzen van de locatie, enz. het advies van de stuurgroep door b. en w. al of niet werd overgenomen en door het college aan de raad ge presenteerd. Neem het stuk van 21 mei 2001 over de vaststelling van de voorkeurslocatie. Waarom heeft men niet de moeite genomen om dit even na te gaan Ik kan de stukken zo noemen! Dit niet om de verant woordelijkheid van de stuurgroep en dus ook van mijn persoon af te wentelen! En wat mij het meest steekt, is het feit, dat er beschuldi gingen worden geuit richting stuur groep en vervolgens elke vorm van onderzoek weigert! En dan het feit dat men om allerlei reden en uitvluchten de zaak afdoet met een excuus is toch niet accepta bel, omdat het hier om openbaar be stuur gaat. Dit is achterkamertjespolitiek in het kwadraat! Speciaal van enkele poli tieke partijen die ik altijd hoog in het vaandel had, valt deze vorm van besturen me bijzonder zwaar tegen. Ik had van een PvdA en het CDA echt een andere insteek verwacht! Niet om .koppen te doen vallen', maar wel eerlijk er voor uitkomen waar en hoe het heeft kunnen ge beuren én wie daarvoor verantwoor delijk is. Dit is mijns inziens ook een morele verplichting naar de vroegere leden van de stuurgroep. De opening van het nieuwe gemeentehuis heet ,De ontdekking van het Hof' maar ik vrees dat het Hof zijn geheimen met zo'n heersende cultuur niet zal prijsgeven en het lang zal duren voordat de mist optrekt! Ik zou dhr. Rijnberg graag antwoord willen geven, maar ik weet het niet en mag het ook niet weten. Als u niet slapen kunt, kan ik u aanbeve len het boek van Gerard van Wester- loo te lezen: .Niet spreken met de bestuurder!' P. van Belzen, ex-lid stuurgroep gemeentehuis. Het is nu eindelijk kleur bekennen En dat is toch wel - even wennen Een stadskantoor ver overschreden Maar wat is daarvan toch de reden Zullen dat alle kosten wezen Ik moet het ergste nu wel vrezen Maar voor zo een mooie boerenschuur Is dat toch helemaal niet duur? Er is gezegd steeds door het kader De kosten die zijn stukken lager En bij de opening was er over Al leek dat maar een beetje pover I ftl M MM MM HM MM MM MM MN Ondanks alle berekeningen en con troles van de geleerden is er een overschrijding van een slordige ze ven ton van het budget dat bestemd was voor de bouw van het gemeen tehuis. Dit verbaast me eigenlijk niet, want iedere bouw of verbou wing valt meestal duurder uit, ook al probeer je het zo precies mogelijk uit te rekenen. De Thoolse politiek is bedroefd en verdrietig en biedt duizendmaal ex cuses aan en terecht. Wat niet te recht is, is dat een extern onafhan kelijk bureau geen onderzoek mag instellen van de coalitiepartijen om nu eens de eindverantwoordelijke aan te wijzen. Collectief het boete kleed willen aantrekken, is de weg van de minste weerstand en houdt het college onterecht uit de wind. Immers, als iedereen schuld heeft, kan er niemand verantwoordelijk gesteld worden. O ja, we hebben het adviesbureau nog dat voor gaas ge trokken kan worden, dus probleem opgelost en geen crisisdreiging meer. Je zou anders maar eens door deze affaire je wethoudersjasje aan de kapstok moeten hangen, een on troostbare gedachte. Het gebrek aan ruggengraat en het nemen van verantwoording is niet alleen een feit in het Haagse, maar ook de lokale politiek. Voor mij en t I 1 Maar door een vreemde BTW Viel alles helemaal niet mee We zien wel waar het schip nu strandt Wie heeft het nu nog in de hand Want de burger is weer da's geheid Weer aardig om de tuin geleid College trek je dat eens aan Voor je met megaplannen verder gaan En wat de cloe is van het verhaal We wisten het eigenlijk allemaal 1 Het bouwen van zo'n grote schuur Dat is gebleken: veel te duur F. Zoeteweij, Tholen. I vele andere inwoners van dit eiland een echt ontroostbare gedachte. Om minister Rouvoet maar te citeren: ,Er staat ons maar één ding te doen en dat is werken aan vertrouwen'. Als de politiek hier niet in slaagt, en in mijn beleving zal dit een moeilij ke opgave zijn, is de basis en meer gelegd voor de partijen die luisteren naar 'trots' en 'vrijheid' dus ik ben vóór een onafhankelijk onderzoek waarbij de onderste steen boven moet komen. Deze blunder zou niet over de rug gen van de Tholenaars gedragen moeten worden, is er gezegd. Na tuurlijk zal er geen 'gemeentehuis belasting' of 'budgetoverschrijding- toeslag' ingevoerd gaan worden, want dan gaat iedereen uit zijn dak en is zelfs het nieuwe gemeentehuis te klein. Maar dat er een manier ge vonden gaat worden, linksom of rechtsom, om dit 'foutje' geheel dan wel gedeeltelijk gecompenseerd te zien, staat bij mij als een paal boven water. Ik mis n.l. het eerder ge noemde vertrouwen in de politiek. Komen we uiteindelijk toch nog op nummer één als 'duurste gemeente' van Zeeland. Martin van der Male, YVestpoort 63, Sint-Maartensdijk. Eindelijk is er aandacht voor dit al jaren slepende probleem. Ook ik heb ervaring, als hondebezitter. be lastingbetaler en bewoner langs een groenstrook c.q. poepstrook, c.q. speelplaats van kinderen. Een aantal jaar geleden was de overlast zo erg, dat we in het gemeentehuis hebben gezeten met een aantal buurtbewo ners. Dat resulteerde in een goed gesprek en de plaatsing van enkele afvalbakken. In het gesprek werd ons duidelijk dat in die tijd honden bezitters meer aan de gemeente be taalden dan ze ervoor terugkregen want het beleid was toen om geen beleid te voeren op dit onderwerp. Het onzinnige stuk van de gemeen- tevoorlichter van enkele maanden geleden ten spijt die beweerde dat wij meer aan plantsoenonderhoud moesten betalen. Nee, historisch is hondenbelasting ontstaan omdat er een bestuurslaag was die een hekel had aan honden en geld nodig had. Zo is deze belasting ontstaan. Hui dige ontwikkelingen hebben de ge meente wel eens aan het denken ge zet om deze inkomsten (voor algemene middelen) om te slaan naar alle inwoners. Dat hebben ze niet aangedurft. Hondenbezitters spekken alleen wat extra in de ge meentekas, tot nu toe. Eindelijk gaat een klein deel van dat geld gebruikt worden om eigenaren aan te kunnen pakken die voor deze overlast zorgen. Dit mogen van mij nog wel meer uren worden. De reden hiervan is dat, nadat bij ons de afvalbakken geplaatst zijn. de overlast niet veel minder is gewor den. We hebben mensen aangespro ken op hun gedrag en neemt u van mij aan dat je niet wil weten wat sommige reacties zijn. Dat bete kent, kinderschoenen onder de poep, mogelijk infectiegevaar en bijvoorbeeld op zomeravonden soms niet buiten kunnen eten. Ieder een kent ze wel, van die groen glim mende 'stront' vliegen op je eten. De gemeente stuurt de maaimachine wel extra rond, maar daarmee ver dwijnt het probleem niet, het vliegt alleen in het rond! Mijn vraag is kunnen de inwoners een handje meehelpen door bijvoor beeld naam adres, soort hond door te geven aan de inspecteur zo dat ze wat beter gevolgd kunnen worden. Uit ervaring weet ik dat aanspreken niet werkt, zelfs aanbie den van een zakje lokt afschuwelij ke reacties uit. De maatregelen die nu getroffen zijn en hopelijk verder uitgebreid worden, moeten voor hondenbezit ters zeker geen extra kosten opleve ren. Pas wanneer het de inkomsten uit deze belasting zou overschrij den, vind ik dat de meerkosten op hondenbezitters verhaald kunnen worden. Maar misschien is dat te gen die tijd niet nodig omdat het in gezette beleid van bekeuringen uit delen effect kan hebben. Ik hoop het van harte. N. Breker, Gareelmakersdreef 20, Tholen. Na mijn ingezonden brief in de Eendrachtbode over de onveilige si tuatie in de Molenstraat Oud-Vosse- meer. had ik me echt voorgenomen om daar verder niets meer aan toe te voegen. Ik was er niet op uit om pu bliciteit te halen en had me neerge legd bij het feit dat een totaaloplos sing voor een veilige Molenstraat, de rest van mijn leven waarschijn lijk geen prioriteit-stempel van ons gemeentebestuur zal krijgen. Maar mijn ingezonden schrijven heeft meer aandacht getrokken dan ik voor ogen had. PZC, BN/De Stem en tot twee keer toe Omroep Zeeland vroegen mij om nadere uit leg. BN/De Stem wilde me fotogra feren nabij pand 28. Dat heb ik be leefd, maar beslist geweigerd. Ook een reportage voor het nieuws van Omroep Zeeland zowel voor tv als radio, vond ik geen goed idee om aan mee te werken. Op sensatie ben ik nooit uit geweest, alleen de on veiligheid in onze straat heeft me bij sommigen het stempel actievoerder opgeleverd. Tot mijn verrassing en anders dan mijn informatie luidde, kwam de Molenstraat toch nog ter sprake in de commissie ruimte op 25 maart. Opnieuw een opdracht aan b. en w. om temnminste te proberen om de trottoirs op een aanvaardbare breed te te krijgen. Als ik het verslag uit de Eendrachtbode van vorige week goed interpreteer, was wethouder De handelingen rondom het beoog de windmolenpark Stavenisse getui gen van een verderfelijke regenten mentaliteit van het college van b. en w. en kadaverdiscipline van de co alitiepartijen. Dat bleek donderdag avond tijdens de raadsvergadering. Een minachting van de wens van de overgrote meerderheid van de be volking van Stavenisse, benevens een onzakelijke beoordeling van het kil aangedragen alternatief. Dit ge zien de zich wijzigende opvattingen over geschikte plaatsen voor het be nutten van windenergie, waarbij ge opteerd wordt voor de combinatie met industrieterreinen of windpar- ken 40 k 50 km de Noordzee op. Vanuit de opstelling van de bewo ners van stavenisse kan dit voorstel voor een alternatieve plaats binnen de zoeklocatie gezien worden als een realistische tegemoetkoming aan de vraag van Zeeuwind. Dus om een mogelijkheid om elkaar te Van Dis maar moeilijk te bewegen om eindelijk echt in beweging te komen.'Het zit niet zo zeer in de be woners en de gemeente maar tussen de bewoner van 28 en de overigen. Het hartzeer klinkt overal in mee", einde citaat. Daar sta je dan met al de moeite die je deed om ouderen, moeders met kinderwagens, fietsers en rolstoel rijders meer veiligheid te bezorgen. Ik was na het lezen van dat citaat even echt sprakeloos. De vertaling van het woord ,hartzeer'"is volgens mijn woordenboek van Koenen: harteleed, zielesmart of grievend leed. Als u meneer Van Dis de be doeling had om mijn hart met uw uitspraak zeer te doen. dan bent u daarin meer dan geslaagd. Maar alle bewoners op een hoop gooien en ze van zielesmart of grievend leed te genover de familie Van Maanen te betichten, is meer dan dubieus en verre van de waarheid. Het bewijst voor mij dat u echte moeite om iets aan onze situatie te verbeteren, tot nu toe nauwelijks heeft gedaan. Er is geen sprake van een hetze tegen die familie. We zouden alleen graag zien dat ze een stukje tuin prijs ga ven voor een veiligere straat. Daar blijf ik toch nog steeds moed op houden. C.W. de Leeuw, Molenstraat 46, 4698 BC Oud-Vossemeer. vinden is aanwezig! Het is dan ook zaak om in de fase waarin we ons nu bevinden, zonder dralen of uitvluchten aan de slag te gaan. Dit geldt voor alle betrokken partijen. Afwachten met actief wor den, zal ertoe kunnen leiden dat we weer in een situatie terecht komen zoals met de instroom van intensie ve varkenshouderijen is gebeurd. Daar hebben we nog steeds continu problemen mee. Zoals burgerparticipatie nu tege moet wordt getreden - en helaas is dit niet het enige voorbeeld, want het is meer regel dan uitzondering - maakt het noodzakelijk om vanuit de bevolking duidelijk te maken dat de huidige coalitiepartijen en niet mee weg kunnen komen. Burger participatie i een te groot goed en dient gerespecteerd te worden. Rest mij nog de waardering uit te spre ken richting de inwoners van Stave nisse voor getoonde inzet in eerste termijn. Leen van Doorn, Sint-Maartensdijk. ML. HM H MM jfflffl fjfr -if-'M Jammer genoeg krijgen de ingezonden stukken-schrijvers weer gelijk ge zien de tegenvaller van 7 ton, maar dat was te verwachten. Het is de eerste misrekening niet van b. en w. en hopelijk ook niet de laatste, want anders zullen ze niet oud worden. Als men zelf niet kan rekenen, is daar weinig aan te doen, maar neem dan iemand in dienst die het wel kan. Dat beetje geld kan er nog wel bij en dat heb je zo terugverdiend. J.J. van Houdt, Noordstraat, Scherpenisse. Slapeloze nachten, gigantische domper, een kater, een dieptrieste zaak. Zom aar een paar politieke kreten van onze regenten aan het Hof van Tholen. Als je leest over het tekort van 7 ton, dan denk je: zo wordt er dus omgegaan met het gemeenschapsgeld van onze eigen gemeente. Stuitend is het dan, dat nie mand van de politieke regenten de verantwoordelijkheid neemt, maar als zwarte piet bureau Complan noemt. Dat is zeker niet elegant, maar erg non chalant en het getuigt ook van weinig normen en waardenbesef. De politiek moet beseffen, dat de burgerij recht heeft om te weten hoe deze financiële blunder heeft kunnen ontstaan. Anders is het straks zo: vanaf 1 april 2008 te koop: royale locatie Hof van Tholen 2 te Tholen, vraagprijs 700.000 euro, exclusief btw, kosten koper. Te bevragen bij Makelaardij De Burgerij. W. Pleune, Weststraat 8, Sint-Annaland. Na de misser met de nieuwbouw van het gemeentehuis zou je kunnen con cluderen, dat we alles maar te koop aanbieden. Burgemeester en wethou ders en de gemeenteraad voor het schamele bedrag van 700.000 euro. Per soonlijke gegevens: sterk in het controleren van vakantietoeslagen, sterk in het aankopen van grond, grote strategen! Wie koopt deze ereburgers? H. Brinkman, Bloemenlaan, Sint-Maartensdijk. Geen 5 ton over, maar 7 ton tekort. Een budget is een begrote totaalsom van uitgaven die een doel moet realiseren. Op een aantal plaatsen worden dan ook posten voor onvoorziene uitgaven gecalculeerd. Een budget is dan ook geen bedrag dat moet worden opgemaakt. Het is het maximum besteedbare bedrag. Vijf ton positief resultaat is dan ook een compliment voor de uitvoe renden en degene die de projectbegroting heeft gemaakt. Zeven ton tekort schijnt nu echter alleen de schuld van degene die de begroting heeft ge maakt. Geruststellend wordt steeds gezegd: de burgers zullen er niets van merken. De belastingen gaan niet omhoog. Duidelijk nietwaar? De verantwoordelijken hebben ook niets gemerkt. Overigens is er bij totale projectkosten van 15,3 miljoen euro dus 1,2 miljoen (7.85%) onterecht be steed. Daarom zal 0.7 miljoen (4,58%) toch nog bij iemand anders moeten worden gehaald. Zunige Zeeuwen, waar hebben de door jullie gekozen be stuurders geleerd om slordig met andermans geld om te gaan? Dirk Teeuw, Scherpenisse. De bewoners van de Schelde-Rijnweg in Tholen hebben zelf borden gemaakt om automobilisten attent te maken op spelende kinderen. „We hebben bij de gemeente gesmeekt om borden van 30 km, maar die kregen we niet", vertelt Renate Dorresteijn. „Toen zijn we maar naar Melse gegaan en die stelde materialen beschikbaar om zelf bor den te maken. We hopen dat het helpt en dat automobilisten afleren om hard te rijden over de Schelde-Rijnweg." De borden komen er na het ongeluk met een 4-jarig jongetje, die door een automobilist werd aangereden toen het kind plotseling overstak vanachter een gepar keerde auto aan de kant van het Schelde-Rijnkanaal. De autobanden stonden op zijn T-shirt. De toestand van Gijs is stabiel. Hij is uit co ma, maar vermoedelijk moet er een beentje geamputeerd worden. De ouders verblijven in het Ronald McDonaldhuis in Rotterdam, zo dat ze hun zoontje in het Sophia kinderziekenhuis frequent kunnen bezoeken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5