'Postzegels zijn voor mij het speelgoed van vroeger' Een schildpad staat voor langzaam rijden, maar kinderen moeten ook oppassen Ongeval op Poortvlietsedijk bij afslag Reiziger buurtbus langer onderweg Filatelie Eerste postzegel Ben 't Hart uit Tholen verzamelt al zestig jaar 'de hele wereld' Postzegels afweken Donderdag 6 maart 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 De Nederlandse filatelistenbond bestaat 100 jaar. De Eendrachtbode ging op zoek naar verzamelaars op Tho len en kwam terecht bij Ben 't Hart. Deze Tholenaar ver zamelt sinds zijn zevende levensjaar postzegels van over heel de wereld. Zakgeld Dubbelvouwen Obsessie Appelvormig ding Vijf verkeersborden leerlingen Rieburch onthuld in Sint-Maartensdijk Kettelerij te zien in de Keukenhof Het verzamelen van postzegels heet filatelie. Liefhebbers die alle uitgiften van een land of historische postzegels verzamelen, be horen tot de traditionele filatelisten. Daarnaast zijn er verzame laars van thematische postzegels. Met behulp van zegels en an dere poststukken proberen thematische filatelisten een compleet verhaal te vertellen. De Nederlandse Bond van Filatelisten-Verenigingen omvat onge veer 260 verenigingen met bijna 34.000 leden. Volgens een on derzoek van TNT zijn er mogelijk een miljoen postzegelverzame laars in ons land. Een postzegel is volgens Van Dale een stukje papier dat men op brieven plakt, om daarmee de port van tevoren te betalen. De eerste postzegel ter wereld stamt uit 1840, toen werd in Engeland het eerste waardezegeltje met de afbeelding van koningin Victo ria op een brief geplakt. In Nederland verscheen de postzegel op 1 januari 1852. De Koninklijke Nederlandse munt drukte de exemplaren, die ongetand waren. Er waren drie tarieven - 5, 10 en 15 cent - met daarop het profiel van koning Willem III. Toendertijd was dat een duur stukje papier. Maar ook in de jaren vijftig waren mensen zuinig met het gebruik van postzegels. Een anekdote van die tijd is dat sommigen hun boodschap onder de postzegel schreven, omdat je boven de vijf regels op een ansicht kaart extra porto moest plakken. „Nou ja, toen ik begon, waren het alleen Nederlandse zegels", zegt de in de Rotterdam opgegroeide verza melaar. „Ik ging op regenachtige zomerdagen met de jongens uit de straat de kantoren langs. Vragen of ze postzegels hadden", zegt de in middels 67-jarige 't Hart. „De meeste jongens bleven binnen bij slecht weer, maar ik wilde graag de straat op. Iedereen die mee wilde, ging mee", zegt de goedlachse man. „Als het heel hard regende, gingen we in een tunnel staan en vroegen we voorbijgangers om postzegels én sigarenbandjes. Want die spaarden we toen ook, we moesten toch wét doen. Veel mensen bewaarden deze zaken in hun zakagenda." Bij goed weer voetbalden de jon gens op straat. „Dat was wat we de den in die tijd. Je had niet meer." 't Hart knikt ja op de vraag of post zegels het speelgoed uit die tijd - de jaren veertig, vijftig - waren. „Te genwoordig spelen kinderen op een Nintendo van 300 euro." Hij ziet dat als verklaring waarom er nu niet meer zoveel verzamelaars zijn als vroeger. „De piek is al geweest. Als je me vraagt of mijn postzegels wat waard zijn: vroeger kon ik er meer voor krijgen, want er waren gewoon meer mensen waar ik ze aan kwijt kon." Wat geld verdienen betreft: 't Hart heeft er spijt van dat hij zijn dubbele postzegels van net voor en na de oorlog in zijn jeugd heeft wegge daan. „Alles wat ik dubbel had, ver kocht ik op de postzegelmarkt die twee keer in de week was. Ik zag er het nut niet van in om iets dubbel te hebben en bovendien verdiende ik daar mijn zakgeld mee." Hij is van mening dat als hij die toen bewaard had, ze nu van grote waarde zouden zijn bij de club waarbij hij is aange sloten. Dat is postzegelvereniging Onder ling contact in Bergen op Zoom. Hij gaat daar één keer in de maand naar toe, als het ruilavond is op de club. De filatelist neemt dan zijn boeken met dubbele zegels mee. „Het kost vijf eurocent voor elke postzegel die ze eruit halen. Of ik ruil voor een postzegel die ik nog niet heb." Ge zelligheid heeft de postzegelgek hoog in het vaandel staan. „Die avonden op de club vind ik altijd erg plezierig. En mensen staan voor mij boven de postzegels", zegt hij na drukkelijk. Zijn verzameling verkopen, daar piekert 't Hart niet over. „Mensen weten dat ze dat niet hoeven te pro beren." Hij vind het zelf veel te leuk om ermee bezig te zijn. Of zijn col lectie veel waard is, weet hij niet: „Het is wat een gek ervoor geeft, maar ik denk niet dat je er rijk van wordt." Veel geld kost de hobby overigens niet. De verzamelaar is ongeveer 200 euro per jaar kwijt, waarvan het meeste aan nieuwe ca talogi opgaat. Hoe de Tholenaar andere landen is gaan verzamelen? „Nou ja, ik was met Nederland wel een eind klaar, want die postzegels werden te duur en dan ga je eens verder kijken." 't Hart richtte zich op de Nederlandse koloniën en breidde zijn collectie uit met onder meer West-Europa, Canada, Australië en Zuid-Afrika. „Met die laatste ben ik mee gestopt. want dat wordt te gek. Dat land drukt echt voor de verzamelaars, se ries van wel 1000 per jaar. En zegels zo groot, als je die op een brief plakt, kun je het adres er niet meer bij schrijven." Dat massale, daar houdt hij niet van. „Tja, anderen sparen op thema: kin deren, bloemen, theepotten. Je kunt het zo gek niet noemen, of iemand verzamelt het." Deze fervente lief hebber heeft meer interesse voor al les wat landen aan postzegels uitge ven. Hij is er zo'n tien uur in de week mee bezig, afhankelijk van het weer. „Het catalogiseren is het meeste werk: kijken wat je hebt en wat je niet hebt." Zijn vrouw Dien lacht hartelijk. Ze heeft geen last van haar mans verza melwoede. „Ik ben blij dat hij zich ergens mee kan bezighouden. Maar het is niks voor mij dat gepriegel. Je moet er zo voorzichtig mee zijn. Ik zou er één dubbelvouwen." Haar echtgenoot vult aan: „En dat mag natuurlijk niet, daar beschadig je ze mee." Zij gaat liever wandelen. Zo heeft ze al meermalen de Vierdaag se van Nijmegen gelopen. Ook af gelopen jaar liep ze drie keer 30 ki lometer. Haar alter ego: „En werken, dat doet ze graag." De verzamelaar heeft gedurende zijn hele leven postzegels gespaard. Ook al waren er perioden dat hij er eigenlijk geen tijd voor had. „Dan ging ik toch tussendoor even naar het postkantoor, om er een paar te kopen. Dat is natuurlijk minder leuk, maar ja, het is een verslaving. Je blijft op zoek naar nieuwe exem plaren." Want verandering, daar heeft 't Hart ervaring mee. Hij is van huis uit me taalbewerker en ging als jongen aan de slag bij een scheepswerf. Na zijn diensttijd kreeg hij verkering met de dochter van een marktkoopman. Hij dagen of maanden zoeken naar die ene postzegel. Dat is wel eens ver velend, maar ik wil hem graag heb ben." De verzameling van 't Hart bestaat inmiddels uit 120.000 ver schillende soorten: „Ik heb twee kasten vol van dat spul. Ik reken zo'n 2000 postzegels per land." Hij weet precies wat hij nog niet heeft. Zijn vrouw: „Ik snap niet dat ie ze allemaal uit elkaar houdt. Hij heeft echt een fotografisch geheugen." Haar echtgenoot verklaart: „Dat heb je met dingen waarvoor je je inte resseert. Zo houd ik ook van vo gels." Hij wendt zich tot zijn vrouw:„Als ik zeg dat is een merel, zeg jij dat is een kraai." Ze lachen er beiden om. De filatelist had graag gehad dat zijn vrouw ook plezier had in postzegels. In plat Rotter dams: „Dan ken ze ze afweken." Dien wuift die opmerking met een lach weg. 't Hart is blij als hij over zijn verza meling kan praten. Daarom is hij lid van Onderling contact. Verzame laars op Tholen kent hij, op een en kele handelaar na, niet zo veel. „Maar die zitten er wel hoor, ze zijn alleen geen lid van mijn club." Vol gens hem zou er makkelijk een ver eniging op Tholen kunnen worden opgericht. „Er zijn verzamelaars ge noeg. Ook jeugd", volgens 't Hart. Onderling contact heeft in totaal zo'n 115 leden, waarvan 26 jeugdle den. Hij vertelt dat er nog twee post zegelverenigingen in Bergen op Zoom zijn en elders in West-Bra bant zitten er nog meer. Noem een land en de Tholenaar heeft er een postzegel van. „Het is leuk om steeds aan een nieuw land te beginnen. Maar daar ga ik mee heeft toen twee jaar op de markt groenten en fruit verkocht. Daarna kreeg hij onderdak bij een drukkerij in Schiedam, „Je had in die tijd niet zo snel een huis". Hij werd typo graaf. In dat vak zette hij de losse letters voor de kaarten. 't Hart trouwde in 1967 met zijn eerste vrouw en kwam naar Goes, waar zij vandaan kwam. Hij ging aan de slag bij een machinefabriek als voorman, maar toen zijn vrouw te kennen gaf ook graag aan de slag te willen, begonnen ze samen een restaurant aan de Opril in Goes. „Dan waren we vaker thuis om de kinderen van school op te vangen." De liefde ging uit en 't Hart bleef al leen met de kinderen achter. De lan ge dagen die hij maakte in het res taurant, gingen niet samen met zijn taak als opvoeder. Daarom begon De eerste Nederlandse postzegels die 't Hart verzamelde. Op de bovenste rij prinsessenzegels uit 1946 met Irene, Margriet en Beatrix. Ben 't Hart bladert door één van zijn postzegelalbums. Zijn kleine kantoortje staat er vol mee: „Ik heb twee kasten met dat spul." k 1) 2) 3) 4) 5) 6) Filatelisten weken hun postzegels van ansichtkaarten of enveloppen, om ze in hun album te bewaren. De zogenaamde stickerzegels van i tegenwoordig, laten vaak wat hard- nekkiger los van het papier wat soms tot ergernis leidt bij filatelis ten. Hier volgt een aantal tips van www.postzegels-verzamelen.nl om postzegels af te weken. Knip de postzegels uit, laat een paar millimeter ruimte over rond de postzegels Vul een pannetje met lauw warm water Leg de postzegels (op hun rug) op het water, laat ze niet verdrinken! Voeg een aantal druppels zeep/vaatwasmiddel toe en roer een beetje Wanneer de postzegels los beginnen te komen, haal je ze voorzichtig uit het water en kan je ze zelf eraf halen Dep de postzegels voorzichtig af met keukenpapier Het is ook verstandig de postzegels een dagje onder dikke boeken te leggen, aangezien ze gaan buigen. hij als stratenmaker bij Jan Moer land in Sint-Annaland. Hij ging in Tholen wonen en ontmoette zijn huidige vrouw Dien, inmiddels al weer 20 jaar geleden. Al die jaren heeft de verzamelaar zijn albums met zich meegesleept. „Ik heb nog nooit een postzegel weggegooid. Exemplaren waar er veel van zijn, geef ik aan de zen ding." De Tholenaar noemt zijn hobby een ware obsessie: „Je kunt stoppen, want dat is niet te doen." 't Hart ergert zich aan landen die steeds van naam wisselen. „Kijk naar Zimbabwe, dat heette eerst Rhodesië, net als Zambia. Sommige landennamen die ik vroeger op school leerde, bestaan nu niet meer. Hoe kan ik dan een verzameling be ginnen? Ik heb steeds een nieuw al bum nodig", verzucht hij. Eén bijzondere postzegel heeft hij niet: „Ze hebben allemaal wat." Het liefst heeft 't Hart zegels met mooie plaatjes, die wat zeggen, geen ab-stracte illustraties. Hij wijst er één aan met een boerinne tje: „Kijk die zegt tenminste wat. Dat doet me denken aan vroeger." Waar hij echt een hekel aan heeft, zijn postzegels met aparte vormen. „Dan maken ze ineens een appel vormig ding of iets ronds. Dat is toch geen postzegel! Een postzegel is bedoeld om te frankeren", be sluit de hobbyist. Want een postze gel moet gebruikt zijn: „Dan heeft hij zijn nut bewezen en kan hij worden opgeborgen in de verzame ling." 'Bedenk wat u spaart met minder vaart' prijkt in grote letters op een schildpad. En in een roze hartvorm staat 'Rij met je hart' geschreven. Automobilisten in Sint-Maartensdijk worden vanaf vandaag met deze slogans tot rustiger autorijden gemaand. Ze prijken op twee van de vijf verkeersborden die zijn ontworpen door leerlingen van basisschool De Rieburch,. De borden krijgen vanmiddag een plekje op de Haven in Sint-Maartensdijk. De Haven-Keethil is samen met de Westpoort een verkeersknelpunt in Sint-Maartensdijk. Er ontstaan vaak onveilige situaties door te hard rijden. Het Evenementencomité Smalstad heeft vorig jaar tijdens de straatspeel dag een oproep gedaan om kinderen een verkeersbord te laten ontwerpen. Het resultaat was 67 ontwerpen van leerlingen uit groep 5 tot en met 8 van De Rieburch. De gemeente was en thousiast over de actie en besloot om van vijf tekeningen een echt verkeers bord te laten plaatsen met als doel vei lige deelname aan het verkeer te sti muleren. Waarom juist deze ontwerpen zijn uit gekozen. hebben de kinderen wel een antwoord op. „Door de kleur en de aparte vormen. Dat valt op", roepen Julian Stoutjesdijk. Demi Overbeeke, Sanne de Viet, Remedios Gatica y Gutierrez. Giulia Priem en Pascal van Dijk eensgezind. De 11-jarige Demi haalde haar inspiratie uit een bezoek aan haar oma. Die woont in een bos waar bordjes staan met afbeeldingen van schildpadden. Die wijzen de be zoekers erop, dat ze langzaam moeten lopen om de overstekende dieren te beschermen. De Sint-Maartensdijkse sliep er een nachtje over en 's mor gens wist ze hoe haar verkeersbord eruit zou zien. Een schildpad moest erop, want die staat voor langzaam. En als automobilisten langzaam rij den, besparen ze van alles. Demi somt op: „Mensenlevens, benzine, stress na een auto-ongeluk en dieren." De an dere ontwerpers vullen de besparin gen aan. „Bloed", roept Sanne de Viet. De kinderen kunnen nog even doorgaan, maar ze besluiten: „Kapot te auto's en v<x>ral geld. Er wordt geld bespaard met rustiger autorijden." Niet alleen automobilisten worden aangesproken, maar ook kinderen. Want die kunnen ook bijdragen aan veiliger verkeersdeelname. Julian Stoutjesdijk van 10 heeft daarom een bord gemaakt voor kinderen waarop staat: „Pas op, auto's!" Zelf hebben de leerlingen ervaring met bijna-ongelukken. Demi: „Ik kwam een keer op mijn fiets aan en toen reed voor mijn neus een auto ge woon door over de haaientanden. Ik kon nog net op tijd remmen." De zes winnaars - Sanne de Viet en Giulia Priem hebben samen een ont werp gemaakt - zijn verrast dat hun tekeningen zijn uitgekozen. Pascal van Dijk: „Ik had het niet verwacht Ik dacht "ik doe wel mee' en ik was in vijf minuten klaar." Alle ontwerpen zijn tot en met 15 maart te zien in de bibliotheek van Maartenshof. Sinds begin dit jaar is het mis met de aansluiting tussen de buurtbus van Anna Jacobapolder en de lijn dienst van Connexion. Van laatst genoemde zijn de ritten tien minu ten vervroegd. De chauffeurs van de buurtbus moesten dat op 6 janu ari vernemen via de gewijzigde bordjes bij de haltes. Er is over de wijziging aan de bel getrokken - de buurtbus valt onder de paraplu van Veolia en mag haar rijtijden niet op eigen houtje veranderen - maar tot nog toe bleef een reactie uit. De CDA-gemeenteraadsfractie heeft de kwestie onder de aandacht gebracht van het gemeentebestuur. Ze wijst erop, dat er voor de reizi gers lange wachttijden ontstaan omdat ze eerder van huis moeten en later thuis zijn. Het CDA vraagt burgemeester en wethouders om hier aandacht aan te schenken, zo dat de buurtbus weer efficiënt inge zet kan worden en de vrijwilligers hun werk weer met plezier kunnen doen. Bij een ongeval op de Poortvlietsedijk tussen twee personenauto's is za terdagmiddag een 27-jarige vrouw uit Sint-Maartensdijk licht gewond geraakt. Dat gebeurde nadat ze werd aangereden door een 81-jarige au tomobilist uit Scherpenisse. Het ongeval gebeurde rond kwart voor vier bij de afslag naar de Noordhoekweg. De vrouw reed in de richting van Poortvliet en moest wachten voor een bestelauto die linksaf de Noordhoekweg in wilde slaan. De bestuurder uit Scherpenisse die achter haar reed zag dat niet en reed tegen de wagen. Die raakte licht beschadigd. De bestuurster had last van haar nek. De an dere inzittende liep geen letsel op. De auto van de bestuurder uit Scher penisse raakte aan de voorzijde zwaar beschadigd, maar de inzittenden kwamen met de schrik vrij. Omdat de vrouw last had van haar nek, besloot het ambulancepersoneel haar naar het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom te vervoeren voor onderzoek. Brandweerman Gijs Vermaas uit Sint-Maartensdijk die terug kwam van zijn werk, verleende assistentie. Hij hield het hoofd van de vrouw vast om haar nek te kunnen stabiliseren. Ze werd op een brancard gelegd en in de ambulance naar Bergen vervoerd. Na onderzoek in het ziekenhuis kon ze meteen weer naar huis. Het verkeer ondervond weinig overlast van het ongeval omdat het op één rijbaan plaats had gevonden. Schapenhouder M. van der Jagt van de Poortvlietsedijk regelde het verkeer totdat de po litie klaar was met het afhandelen van het ongeval. Ook H. Lindhout van de Noorhoekseweg hielp mee. Hij veegde de rommel van het wegdek. Van deze vijf tekeningen is een verkeersbord gemaakt. De ontwerpers zijn van links naar rechts: Julian Stoutjesdijk, Demi Overbeeke, Sanne de Viet, Remedios Gatica y Gutierrez, Giulia Priem en Pascal van Dijk. mei. Beeldend kunstenaar Jan Kettele rij uit Tholen exposeert met zijn nieuwste kunstwerk in de Keuken hof in Lisse. Zijn installatie Con struction along the seaside, een in genieuze buizenconstructie, is daar te zien van 22 maart tot 22 De auto van de bestuurder uit Scherpenisse raakte zwaar beschadigd. Politieman Moerland neemt de gegevens op.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 3