Bijzondere Zeeuw Jordi Ligtendag enige Tholenaar bij Karla Peijs Luij sterburg stopt met vogelwerkgroep Chauffeurs en bijrijders hangen op hun kop en remmen op slipbaan Vrouw houdt buurt 2,5 uur in grote spanning Klippel mocht vragen paspoort gewoon stellen Nieuwe rijden levert besparing brandstof op Donderdag 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Woonboulevard Poortvliet oefent met bedrijfswagens voor verkeersveiligheid Een 26-jarige vrouw heeft bewoners van de Huygens- straat in Sint-Annaland maandagavond ruim 2,5 uur in grote spanning gehouden. Zij was aan het eind van de middag op de schoorsteen van de woning van haar ou ders gaan zitten, waar ze in weer en wind ruim 2,5 uur bleef zitten. Even na acht uur stapte ze stilzwijgend in de bak van de ladderwagen van de Bergse brandweer. Gesprekken Melissa Scherpenisse en Jurgen Stroot te druk met turnen en winkel Schijnwerpers Burgemeester en wethouders erkennen dat raadslid M.J. Klippel op grond van de Gemeentewet het recht heeft om vragen te stellen over de kostprijs van een paspoort en een identiteitskaart. Weigeren van de gevraagde infor matie - waarvan volgens het college geen sprake was - zou in strijd zijn met de wet. Dat antwoordt het gemeen tebestuur op vragen die Klippel over deze affaire heeft gesteld. Ladderwagen in Huygensstraat Sint-Annaland Fatale afloop Te snel naar links Chauffeurs Bouman Potter op les Het aanpassen van de rijstijl is een belangrijke manier om veiliger te rijden en om brandstof te besparen. Dat is de les van het zogeheten nieuwe rijden. Vrijdag kregen de 42 chauffeurs van Woonboulevard Poortvliet uitleg over 'de rijstijl van de 21ste eeuw' in het logistiek cen trum in Sint-Maartensdijk. Bedotten De psychiatrische patiënt was tegen half zes op de schoorsteen van de vrijstaande woning gaan zitten, zo'n 8 tot 9 meter van de begane grond. Ze was in het bezit van een mes. Haar vader probeerde haar tevergeefs naar beneden te krijgen. ,Ik steek jullie al lemaal neer', kregen haar vader, de politie en de ambulance-medewer kers te horen. Haar vader en ambu lancechauffeur Bart Janssen klom men op een ladder die tegen de voorgevel was geplaatst, maar niets hielp om het mes te laten vallen of zelf naar beneden te komen. De vrouw bleef zitten. Een dramatische situatie voor haar ouders, de omwo nenden en de hulpverleners. De politie had de straten in de omge ving met linten afgezet. De ladderwa gen van de brandweer uit Bergen op Zoom bleef bij de brandweerkazerne aan de Veilingweg in Sint-Annaland gereed staan. Het werd lang wachten voor politie, ambulancedienst en -brandweer. Rond zeven uur leek het er even op dat de vrouw op aandringen van haar vader via de achterkant naar beneden zou komen. Ze bleef echter zitten. In middels was een professionele hulp verlener gearriveerd, die door middel van gesprekken met de vrouw de si tuatie probeerde op te lossen. Jullie zitten allemaal te liegen, jullie willen me aanvallen', liet ze bij herhaling horen. Er leek geen einde aan de situatie te komen en omwonenden vroegen zich angstig af hoe dit moest aflopen. Om acht uur reed echter plotseling de ladderwagen van de Bergse brandweer de Huygensstraat in. Voor de woning werd een springkussen gelegd en de ladder ging richting de schoorsteen met in de bak twee man nen. De vrouw stapte de bak in en ongewoon rustig was de zaak onver wacht teneinde. Er ging een zucht van verlichting door de Huygens straat. De vrouw werd in de woning van haar ouders gebracht, waarna de hulpdiensten konden inrukken van deze toch wel zeer bijzondere op dracht. De Dag van respect werd onlangs voor de tweede maal georganiseerd. Commissaris van de koningin Karla Peijs en de gedeputeerden Hame link, Van Heukelom, Poppelaars en Wiersma gaven gastlessen aan leer lingen van groep 7 en 8 om een re spectvolle houding voor elkaar en de natuur teweeg te brengen. Jordi Ligtendag (tweede van rechtsmet zijn roeimaat Darryl Kok en diens moeder, rechts Jordi's vader. Op de ontvangst vrijdagmiddag van de commissaris van de koningin Karla Peijs in Middelburg was maar één bijzondere Zeeuw uit Tholen: Jordi Ligtendag uit Tholen. Hij werd vorig jaar samen met Darryl Kok Nederlands kampioen roeien voor scholieren met een handicap. 'Dim ster Melissa Scherpenisse uit Sint-Annaland en supermarktonderne mer Jurgen Stroot uit Tholen ontbraken in het Prinsenlogement bij de statenzaal in het Abdijcomplex. Ze hadden het te druk met turnen en de winkel. Jordi was met zijn vader gekomen en genoot zichtbaar van de feestelij ke bijeenkomst die een uur duurde. Alle bijzondere Zeeuwen (er waren er 109 uitgezocht) kregen een button en een sticker op hun jas of trui. Jor di droeg een rode stip en dat ver wees naar de rode ballonnen boven de tafel waar de sporters zich verza melden. Elke sector (kunst, sport, bedrijfsleven) had een eigen kleur in de zaal. Jordi en zijn roeimaat waren verrast door de uitnodiging. Jordi was op de Sprienke, de mytylschool in Goes, opgehaald door zijn vader Johan Ligtendag, Darryl door zijn moeder Esther Kok. Jordi: „Ik vind het heel leuk." Peijs hield een algemeen welkomst woordje, vertelt zijn vader. „Daarna is ze gaan circuleren door de zaal. Ze heeft overal een praatje gehou den. Ze was volop aanwezig. Het leuke is de mix van alle sectoren." Ook de belangstelling van de media was hem opgevallen. In het loge ment hing een ongedwongen sfeer. Er waren hapjes en drankjes. En Pe ijs liet zich met iedereen in de zaal die dat wilde, fotograferen. Naast de lange Jordi oogde ze maar klein van stuk. Na afloop werden de bijzondere Zeeuwen uitgenodigd om de nieuw jaarsbijeenkomst bij te wonen in de Nieuwe kerk waar vanaf half vier al dia's werden vertoond met de bij zondere Zeeuwen van 2007. Voor hen waren ook stoelen gereserveerd in de kerk. Voor de 12-jarige turnster Melissa Scherpenisse die tijdens de regio kampioenschappen voor zuidwest Nederland de eerste plaats haalde bij sprong, brug en balk was het bezoek niet in te passen, zegt haar moeder Miranda Scherpenisse. „Ze zat vrij dag tot half drie op school in Breda. Dat is eerst een uur rijden van hier en dan moet je nog van Breda naar Middelburg. Ze kon niet eerder weg want ze mist al zoveel lessen op school. Net voor de kerst heeft ze ook al een week school moeten mis sen omdat ze voor wedstrijden naar Malta was" (ze was er bij de oude ren ingedeeld en haalde er zilver op het onderdeel vloer). Melissa traint maar liefst dertig uur per week en staat al om kwart voor zes op om om half acht te kunnen beginnen met turntrainen in Prinsen beek. „Dan gaat ze om tien uur naar school, het Prisma college, en mist ze al twee weer. Na school traint ze ook nog. Meestal is ze rond half tien 's avonds thuis. Ze moet ook haar rust hebben. Het wordt te veel als we dan ook nog naar zo'n ontvangst zouden moeten. We vonden het wel heel leuk dat er aandacht aan wordt geschonken op die manier. We had den ons ook opgegeven van tevoren. Maar toen hebben we zitten rekenen en het bleek dat er gewoon geen tijd voor was." Melissa zit in de eerste vwo-klas van de middelbare school, de Graaf Engel bert (onderdeel van het Prisma college) dat samenwerkt met het Olympisch steunpunt Bra bant en speciale sportklassen heeft voor topsporters. Ook voor ondernemer Jurgen Stroot van Cl000 was het niet mogelijk naar de Zeeuwse hoofdstad te rei zen, zegt hij. „Het is te druk. De re ceptie in Middelbrug op vrijdagmid dag is een slechte keus, maar ik had graag willen komen. Mijn manager die het over had kunnen nemen, was ook nog op vakantie. Ik kon gewoon niet weg." Stroot was gekozen als de beste su permarktondernemer van Zeeland. Een titel die hem veel publiciteit op leverde. Nu had Stroot weer de kans om in de schijnwerpers te staan. Die kans had hij ook graag aangegrepen, zegt hij. Wel of niet naar Peijs, de winkel draait op volle toeren. „We zijn op het ogenblik ook nog aan het verbouwen. We hebben te weinig ruimte. Uitbreiden kan niet maar we zijn bezig om hogere stellingen te maken." Ook na hun verkiezing gaan de bijzondere Zeeuwen van 2007 gewoon door. B. en w. zegt adequate reactie toe op vragen raadsleden De kwestie speelde in december tij dens een vergadering van de com missie bestuurszaken. Maar wat Klippel (RFT) als een weigering van wethouder Heijboer opvatte, was volgens burgemeester en wethouders niet als zodanig bedoeld. Hoewel ook in de beleving van de wethouder van een pertinente weigering geen sprake was, bood hij later die maand tijdens de raadsvergadering zijn ver ontschuldigingen aan. Klippel aan vaardde die. In hun antwoord wijzen b. en w. erop dat het raadslid kort na de commis sievergadering de gevraagde infor matie heeft gekregen. Ze schrijven erbij dat de gegevens tijdens de ver gadering niet voorhanden waren. Maar daar heeft Klippel, die vaker vragen stelt, nooit een probleem van gemaakt. Het later schriftelijk vers trekken van de gevraagde gegevens is in Tholen een geaccepteerd ge bruik. Bij de verstrekte informatie is gemeld dat ze was gebaseerd op de bestaande werkwijze. Inmiddels kent de gemeente, in het nieuwe gemeen tehuis, een nieuwe organisatie. Wan neer daar ervaring mee is opgedaan. worden de kostprijzen van paspoort en identiteitskaart opnieuw berekend en aan de gemeenteraad meegedeeld, zegt het gemeentebestuur toe. Wat er is gebeurd, was volgens Klip pel schadelijk voor de verstandhou ding tussen raad en college, én voor het imago van de gemeente. B. en w. reageren daarop met de opmerking dat ze een goede verstandhouding tussen raad en college essentieel vin den voor de kwaliteit van de samen werking. En dat ze in het belang is van de inwoners van Tholen. 'In het kader van de actieve informatieplicht voorzien wij de raad van alle rele vantie informatie. Uiteraard kan het voorkomen dat één of meer raadsle den behoefte hebben aan aanvullen de, of andere, informatie dan die welke door het college is verstrekt. Wij zullen daarop in voorkomende gevallen zo adequaat mogelijk reage ren', schrijven b. en w. De angst van het RFT-raadslid dat Heijboer in de toekomst mogelijk opnieuw weigerachtig zal zijn, deelt het college niet. Het gaat er vanuit dat er sprake is geweest van een inci dent. Cees Luijsterburg uit Tholen stopt als voorzitter van de vogelwerkgroep van de natuurvereniging Tholen. Ook als bestuurslid van de club neemt hij afscheid. Dat gebeurt op de algemene ledenvergadering op 26 febru ari in Meulvliet in Tholen. Luijsterburg is sinds 1993 lid van het bestuur en vanaf 1998 voorzitter van de werkgroep. De Tholenaar besteedde aandacht aan vele soorten vogels. Maar vooral aan de bescherming van vogels en vooral de bedreigde soorten. Over een langere periode werden onder zijn leiding vogeltellingen verricht. Maandelijks onder meer in de Scher- penissepolder en het Schelderijska- naal. Ook wordt er onderzoek gedaan naar broedresultaten. Ook het plaatsen van nestkasten en onderhouden van nest kasten hoort bij de activiteiten van de vogelwerkgroep. Luijsterburg heeft een grote groep vrijwilligers om zich heen weten te scharen, schrijft voor zitter Henk Melchers van de vereni ging in het verenigingsblad Rubia Tinctorum. Hij heeft zijn kennis en inspiratie aan anderen overgedragen. Als voorzitter van de vogelwerk groep bezocht Luijsterburg ook bij eenkomsten op provinciaal niveau. Leonard Ketting stelt zich beschik baar voor de functie van Luijsterburg. Penningmeester Peter Bijl is herkies baar. Dat geldt ook voor Flip van Damme van de werkgroep land schapsbeheer. De functie van voorzit ter van de plantenwerkgroep is vaca nt. Het bestuur roept leden op zich daarvoor kandidaat te stellen. Op za terdag 26 januari zijn er twee activi teiten: een ganzenexcursie, vertrek om half negen bij Meulvliet en het knotten van bomen bij de familie Poot aan de Randweg in Scherpenis se, vanaf 9 uur. Op het terrein van het logistiek centrum is en slipbaan aangelegd waar de chauffeurs op oefenen. betrokken is." De chauffeurs van Bouman Potter zijn daar ook wel eens bij betrokken, maar volgens Tenwolde ziet het 'schadebeeld' bij het bedrijf er 'netjes uit.' Vorig jaar vielen er in heel de provin cie 19 doden in het verkeer (op Tho len drie), 2006 was een dieptepunt met 39 verkeersslachtoffers met fatale afloop. In dat jaar was er ook een stij ging van de ongevallen waar bestel auto's bij betrokken waren. Van 14 naar 20 procent. Tenwolde vroeg waar de ongevallen door worden ver oorzaakt: het voertuig, de weg of de mens? Een van de chauffeurs schert ste dat het voor 100 procent aan de weg ligt. Een ander zei dat 20 procent voor rekening van de auto komt, maar Tenwolde zei dat dit slechts twee pro cent is. Dat in 3 procent van de onge vallen de weg de oorzaak is en dat de overige 95 procent de mens het onge val veroorzaakt. Tenwolde kon zich er ook wel iets bij voorstellen: „Jullie hebben een strak ke planning. Altijd haast. Op het eind van de dag raak je vermoeid. Je wordt minder geconcentreerd. De helft van de enkelvoudige ongevallen - waar slechts één voertuig bij betrokken is - komt in de berm terecht. In de prak tijk blijkt dat chauffeurs tegensturen en op de andere weghelft terecht ko men. Dan gaat het vaak fout. Dat kan verbeterd worden. Daarom deze praktijkdag. Het bedrijf heeft er ook belang bij dat het personeel weer veilig thuis komt zonder letsel. Een andere reden om deze dag te houden is het veilige rijden." Tenwolde was blij dat er zoveel chauffeurs meededen. „We bereiken wel jongeren en ouderen maar de doelgroep van 25 tot en met 59 jaar bereiken we niet." Volgens logistiek manager A. van 't Hof van Bouman Potter is er door het bedrijf behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe voertuigen. De onderneming heeft twintig vrachtwagens en tien be stelauto's. Die zijn allemaal elke dag doordeweeks op de weg. „Bestuur ders spelen een cruciale rol omdat ze dagelijks op pad zijn. Ze zijn verant woordelijk voor hun eigen veiligheid en die van ande-en. Ze maken miljoe nen kilometer' eer jaar en rijden wei nig schade. Daarvoor de complimen ten, maar we willen er nog betere chauffeurs van maken. Door de glij baan buiten, maar ook door aandacht te schenken aan het nieuwe rijden. Dat is ontspannend, veiliger en goed om de kosten voor brandstof te druk ken." Het slippen was vooral voor de toe schouwers spectaculair. Chauffeur Eelco Verhage uit Scherpenisse vindt het leuk om te doen. „Je merkt het ei genlijk niet zo. Het heeft geregend en de baan is glad, maar je mag maar twintig kilometer per uur rijden. Dat doen ze voor het behoud van de wa gens." Daan Dorst uit Sint-Maartens dijk geniet van het spektakel. „Gordel om en goed in de stoel zitten, twee handen aan het stuur en vol in de rem men." Ze rijden aan een stuk door. vaak met een bijrijder of iemand van de pers die volop aanwezig is. Er wordt op een groot plastic doek geoe fend alsof heel het wegdek glad is, maar er wordt ook met een helft van de wagen over de baan gereden. De andere helft ernaast (de berm) om te voelen hoe de wagen reageert als er geremd wordt. Binnen gaat het heel wat rustiger toe bij de rijsimulatoren. Chauffeurs en bijrijders moeten op aanwijzin gen op het scherm een bepaalde route afleggen. „Het is een soort computerspel," zegt de 24-jarige Peter van Oeveren uit Sint-Maar tensdijk. „Het valt best tegen. Het is niet te vergelijken met hoe je in het echt rijdt. Vooral het schakelen is wennen. Het zijn handeltjes aan het stuur. Ik ging te hard en daardoor te snel naar links." Van Oeveren kwam in een virtuele tuin terecht. Hij is nu anderhalfjaar als bijrijder in dienst. Eind deze maand begint hij aan de chauffeursopleiding. Hij heeft er zin in. Het zijn allemaal oefeningen waar van de chauffeurs wat van opsteken, zegt de 21- jarige Walter van der Plicht uit Oud-Vossemeer. „Het zijn goede oefeningen, maar ik denk dat de praktijk wel weer anders zal zijn. Nu ben je er op berekend, maar in de werkelijkheid is dat niet zo. Maar het is zeker een leuke en leer zame dag." Wethouder C. van Dis kwam ook een uurtje langs en reed met een van de chauffeurs mee. Tussen de mid dag werd er samen gegeten en aan het eind van de dag deelde Ruud van Weerd van EVO certificaten uit aan de chauffeurs. Centraal voor deze rijstijl is de vei ligheid, zegt Henk Lammen van de EVO. de overkoepelende organisa tie van vervoerders. En alleen niet de zuinigheid hoewel daar ook veel winst te halen valt. „Maar als de ra men beslagen zijn, zet dan de airco aan en als je in moet voegen geef dan gas. De nieuwe rijstijl zal dus niet altijd zuiniger zijn. Wat wel be langrijk is om veiliger te leren rij den. Dat leidt automatisch tot een ontspannen rijden. Dan wordt er ook minder brandstof gebruikt." Uit proeven met buschauffeurs die gewend zijn in een strak schema te rijden is gebleken dat met deze ma nier van rijden (door minder hard te remmen bij rotondes en minder snel op te trekken na rotondes) er minder brandstof wordt gebruikt en ook dat er geen tijd verloren gaat. Het aanpassen van de rijstijl leidt automatisch tot het besparen op brandstof. Van belang daarbij is ook de juiste bandenspanning. Belang rijk voor de stabiliteit en het stuur- vermogen. 6,2 bar is een normale spanning, vertelt Lammen voor de moderne en sterke radiaalbanden. Eerder gas terugnemen is het sleu telwoord. „Het zelfrollend vermo gen van de auto is economisch te gebruiken." Volgens Lammen is het beter dan hard op een rotonde aan te rijden en op de rem te trappen waar door het verkeer vaak stil komt te staan. „Er naar toe rollen en dan lost het verkeer zich vanzelf op." Maar ook is het niet nodig gas te ge ven als de wagen wordt gestart. Bij moderne injectiemotoren is dat overbodig. Ook als een wagen lan ger dan een minuut stil staat, is het raadzaam om de motor af te zetten. Een ander punt is om de toerenteller in de gaten te houden. Ook hier is het advies om eerder naar de hogere versnelling door te schakelen. In ie der geval om zo snel mogelijk uit de eerste versnelling te komen. Ook het afstand houden en anticipe ren kwamen aan de orde. Ver voor uit en breed kijken is daarbij van be lang. Volgens Lammen is het mogelijk om met deze manier van rijden ook benzine te sparen. En dat is volgens logistiek manager A. van 't Hof van de Woonboulevard Poortvliet ook voor het bedrijf aantrekkelijk. „We willen kijken of dat meetbaar is en of het geborgd kan worden." Het is ook goed voor het milieu. Auto's die veel benzine gebruiken krijgen vanaf februari te maken met de zo genoemde slurptax. Lammen besprak ook de ongevallen. Hij vroeg de chauffeurs wanneer de meeste dodelijke slachtoffers vallen. Bij regen, mist of droog weer. Het blijkt dat de meeste ongevallen bij droog weer plaatsvinden: 84 pro cent. Bij regen komen 12 procent en bij mist 1,8 procent. „We denken dat het vaak bij mistig weer gebeurt, maar dat krijgt vooral aandacht in de media met een foto omdat er vaak sprake is van een kettingbotsing. Dat zit op het netvlies. Als er bij droog weer slachtoffers vallen verspreid over het land dan verschijnen er kleine berichtjes." Maar bij mist en sneeuw past de weggebruiker zijn rijstijl aan. „Laat je niet bedotten. Bij mooi weer is het veel drukker, iedereen wil er op uit, de natuur is mooi. Mensen zijn eerder afgeleid." Bij de ongevallen zijn komen fron tale botsingen het minst voor, min der dan 25 procent. Ongeveer 25 procent van de botsingen vindt plaats aan de rechterkant van de au to, 50 procent aan de linkerkant, de plaats waar de bestuurder zit. ,De mens kijkt naar het gevaar en rijdt er op af," is de verklaring volgens Lammen. zo snel mogelijk de auto uit." Ook chauffeur Jan Schout uit Rilland heeft het nooit eerder meegemaakt. „Het viel niet tegen. Ik was er snel uit. Het is weer een ervaring rijker, maar het is te hopen dat ik het niet nodig heb. Het is toch wel raar dat je ondersteboven hangt." Uit cijfers van het ROVZ, het regio naal overleg verkeersveiligheid Zee land. blijkt dat in ongeveer 20 pro cent van de gevallen een auto bij een ongeval op zijn kop terecht komt. Volgens beleidsmedewerker Klaas Tenwolde van de ROVZ neemt het aantal bestelauto's toe. De laatste tien jaar is het aantal bestelwagens ge groeid tot bijna een miljoen. Per dag rijden er nissen de 100.000 en de 350.000 bestelauto's in heel Neder land. In Zeeland iets meer dan 20.000 bestelauto's, vertelde hij in de kantine van het bedrijf waar de chauffeurs ontvangen werden met koffie en een bolus. „Het aantal bestelauto's neemt toe. Ook het aantal dat bij Kees Vos stapt uit de kante/wagen nadat hij even op de kop heeft gehangen. Een vreemde gewaarwording is het, zegt chauffeur Kees Vos uit Stavenis- se als hij uit de kantelwagen is gestapt. Even hing hij op zijn kop in een auto om te oefenen hoe hij zich uit de veiligheidsgordels kon bevrijden. Niet alleen voor Vos was het een vreemde gewaarwording. De meeste chauffeurs van Woonboulevard Poortvliet hadden dezelfde ervaring vrij dag tijdens de praktijkdag bij het logistiek centrum in Sint-Maartensdijk. 42 chauffeurs deden mee aan de verschillende onderdelen om de ver keersveiligheid van het bestelverkeer in Zeeland te verbeteren. Er is een stukje theorie over het nieu we rijden, een rijsimulator maar ook een mobiele slipbaan. De chauffeurs moeten op aanwijzen van een instruc teur in de remmen en komen slippend tot stilstand. Het is een spectaculair onderdeel van de praktijkdag. Vooral voor degenen die staan te kijken. De chauffeur en zijn bijrijder merken er minder van. Ze mogen tenslotte niet harder dan twintig kilometer per uur rijden. Vos is zes jaar chauffeur, heeft wel eens een frontale botsing meege maakt, maar is nooit met een auto op de kop terechtgekomen, vertelt hij. De chauffeurs krijgen steeds een in structie voordat de wagen mecha nisch wordt gekanteld. „Die instruc tie blijft je wel bij en daarom kun je er ook snel uit komen. Je voelt wel dat de gordel waar je met je gewicht in hangt, stijf van de spanning staat. Je moet je met je voeten op het dash board in de stoel drukken, je kin op de borst en met een arm tegen het dak van de auto duwen om jezelf op te kunnen vangen als de gordels los schieten." Volgens een van de vrijwilligers van VVN bij de kantelwagen is het niet raadzaam om een mes te gebruiken om jezelf te bevrijden zoals een van de chauffeurs suggereerde. „Daar kun je moeilijk bij. Dat duurt te lang voordat je dat hebt gevonden. Je wilt

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 11