Bijzondere Zeeuw Jordi Ligtendag
enige Tholenaar bij Karla Peijs
Luij sterburg stopt
met vogelwerkgroep
Chauffeurs en bijrijders hangen
op hun kop en remmen op slipbaan
Vrouw houdt buurt
2,5 uur in grote spanning
Klippel mocht vragen
paspoort gewoon stellen
Nieuwe rijden levert
besparing brandstof op
Donderdag 2008
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Woonboulevard Poortvliet oefent met bedrijfswagens voor verkeersveiligheid
Een 26-jarige vrouw heeft bewoners van de Huygens-
straat in Sint-Annaland maandagavond ruim 2,5 uur in
grote spanning gehouden. Zij was aan het eind van de
middag op de schoorsteen van de woning van haar ou
ders gaan zitten, waar ze in weer en wind ruim 2,5 uur
bleef zitten. Even na acht uur stapte ze stilzwijgend in de
bak van de ladderwagen van de Bergse brandweer.
Gesprekken
Melissa Scherpenisse en Jurgen Stroot te druk met turnen en winkel
Schijnwerpers
Burgemeester en wethouders erkennen dat raadslid M.J.
Klippel op grond van de Gemeentewet het recht heeft
om vragen te stellen over de kostprijs van een paspoort
en een identiteitskaart. Weigeren van de gevraagde infor
matie - waarvan volgens het college geen sprake was -
zou in strijd zijn met de wet. Dat antwoordt het gemeen
tebestuur op vragen die Klippel over deze affaire heeft
gesteld.
Ladderwagen in Huygensstraat Sint-Annaland
Fatale afloop
Te snel naar links
Chauffeurs Bouman Potter op les
Het aanpassen van de rijstijl is een belangrijke manier
om veiliger te rijden en om brandstof te besparen. Dat is
de les van het zogeheten nieuwe rijden. Vrijdag kregen
de 42 chauffeurs van Woonboulevard Poortvliet uitleg
over 'de rijstijl van de 21ste eeuw' in het logistiek cen
trum in Sint-Maartensdijk.
Bedotten
De psychiatrische patiënt was tegen
half zes op de schoorsteen van de
vrijstaande woning gaan zitten, zo'n
8 tot 9 meter van de begane grond. Ze
was in het bezit van een mes. Haar
vader probeerde haar tevergeefs naar
beneden te krijgen. ,Ik steek jullie al
lemaal neer', kregen haar vader, de
politie en de ambulance-medewer
kers te horen. Haar vader en ambu
lancechauffeur Bart Janssen klom
men op een ladder die tegen de
voorgevel was geplaatst, maar niets
hielp om het mes te laten vallen of
zelf naar beneden te komen. De
vrouw bleef zitten. Een dramatische
situatie voor haar ouders, de omwo
nenden en de hulpverleners.
De politie had de straten in de omge
ving met linten afgezet. De ladderwa
gen van de brandweer uit Bergen op
Zoom bleef bij de brandweerkazerne
aan de Veilingweg in Sint-Annaland
gereed staan. Het werd lang wachten
voor politie, ambulancedienst en
-brandweer.
Rond zeven uur leek het er even op
dat de vrouw op aandringen van haar
vader via de achterkant naar beneden
zou komen. Ze bleef echter zitten. In
middels was een professionele hulp
verlener gearriveerd, die door middel
van gesprekken met de vrouw de si
tuatie probeerde op te lossen. Jullie
zitten allemaal te liegen, jullie willen
me aanvallen', liet ze bij herhaling
horen.
Er leek geen einde aan de situatie te
komen en omwonenden vroegen
zich angstig af hoe dit moest aflopen.
Om acht uur reed echter plotseling
de ladderwagen van de Bergse
brandweer de Huygensstraat in. Voor
de woning werd een springkussen
gelegd en de ladder ging richting de
schoorsteen met in de bak twee man
nen. De vrouw stapte de bak in en
ongewoon rustig was de zaak onver
wacht teneinde. Er ging een zucht
van verlichting door de Huygens
straat. De vrouw werd in de woning
van haar ouders gebracht, waarna de
hulpdiensten konden inrukken van
deze toch wel zeer bijzondere op
dracht.
De Dag van respect werd onlangs
voor de tweede maal georganiseerd.
Commissaris van de koningin Karla
Peijs en de gedeputeerden Hame
link, Van Heukelom, Poppelaars en
Wiersma gaven gastlessen aan leer
lingen van groep 7 en 8 om een re
spectvolle houding voor elkaar en
de natuur teweeg te brengen.
Jordi Ligtendag (tweede van rechtsmet zijn roeimaat Darryl Kok en diens moeder, rechts Jordi's vader.
Op de ontvangst vrijdagmiddag van de commissaris van de koningin
Karla Peijs in Middelburg was maar één bijzondere Zeeuw uit Tholen:
Jordi Ligtendag uit Tholen. Hij werd vorig jaar samen met Darryl Kok
Nederlands kampioen roeien voor scholieren met een handicap. 'Dim
ster Melissa Scherpenisse uit Sint-Annaland en supermarktonderne
mer Jurgen Stroot uit Tholen ontbraken in het Prinsenlogement bij de
statenzaal in het Abdijcomplex. Ze hadden het te druk met turnen en
de winkel.
Jordi was met zijn vader gekomen
en genoot zichtbaar van de feestelij
ke bijeenkomst die een uur duurde.
Alle bijzondere Zeeuwen (er waren
er 109 uitgezocht) kregen een button
en een sticker op hun jas of trui. Jor
di droeg een rode stip en dat ver
wees naar de rode ballonnen boven
de tafel waar de sporters zich verza
melden. Elke sector (kunst, sport,
bedrijfsleven) had een eigen kleur in
de zaal. Jordi en zijn roeimaat waren
verrast door de uitnodiging. Jordi
was op de Sprienke, de mytylschool
in Goes, opgehaald door zijn vader
Johan Ligtendag, Darryl door zijn
moeder Esther Kok. Jordi: „Ik vind
het heel leuk."
Peijs hield een algemeen welkomst
woordje, vertelt zijn vader. „Daarna
is ze gaan circuleren door de zaal.
Ze heeft overal een praatje gehou
den. Ze was volop aanwezig. Het
leuke is de mix van alle sectoren."
Ook de belangstelling van de media
was hem opgevallen. In het loge
ment hing een ongedwongen sfeer.
Er waren hapjes en drankjes. En Pe
ijs liet zich met iedereen in de zaal
die dat wilde, fotograferen. Naast de
lange Jordi oogde ze maar klein van
stuk.
Na afloop werden de bijzondere
Zeeuwen uitgenodigd om de nieuw
jaarsbijeenkomst bij te wonen in de
Nieuwe kerk waar vanaf half vier al
dia's werden vertoond met de bij
zondere Zeeuwen van 2007. Voor
hen waren ook stoelen gereserveerd
in de kerk.
Voor de 12-jarige turnster Melissa
Scherpenisse die tijdens de regio
kampioenschappen voor zuidwest
Nederland de eerste plaats haalde bij
sprong, brug en balk was het bezoek
niet in te passen, zegt haar moeder
Miranda Scherpenisse. „Ze zat vrij
dag tot half drie op school in Breda.
Dat is eerst een uur rijden van hier
en dan moet je nog van Breda naar
Middelburg. Ze kon niet eerder weg
want ze mist al zoveel lessen op
school. Net voor de kerst heeft ze
ook al een week school moeten mis
sen omdat ze voor wedstrijden naar
Malta was" (ze was er bij de oude
ren ingedeeld en haalde er zilver op
het onderdeel vloer).
Melissa traint maar liefst dertig uur
per week en staat al om kwart voor
zes op om om half acht te kunnen
beginnen met turntrainen in Prinsen
beek. „Dan gaat ze om tien uur naar
school, het Prisma college, en mist
ze al twee weer. Na school traint ze
ook nog. Meestal is ze rond half tien
's avonds thuis. Ze moet ook haar
rust hebben. Het wordt te veel als we
dan ook nog naar zo'n ontvangst
zouden moeten. We vonden het wel
heel leuk dat er aandacht aan wordt
geschonken op die manier. We had
den ons ook opgegeven van tevoren.
Maar toen hebben we zitten rekenen
en het bleek dat er gewoon geen tijd
voor was." Melissa zit in de eerste
vwo-klas van de middelbare school,
de Graaf Engel bert (onderdeel van
het Prisma college) dat samenwerkt
met het Olympisch steunpunt Bra
bant en speciale sportklassen heeft
voor topsporters.
Ook voor ondernemer Jurgen Stroot
van Cl000 was het niet mogelijk
naar de Zeeuwse hoofdstad te rei
zen, zegt hij. „Het is te druk. De re
ceptie in Middelbrug op vrijdagmid
dag is een slechte keus, maar ik had
graag willen komen. Mijn manager
die het over had kunnen nemen, was
ook nog op vakantie. Ik kon gewoon
niet weg."
Stroot was gekozen als de beste su
permarktondernemer van Zeeland.
Een titel die hem veel publiciteit op
leverde. Nu had Stroot weer de kans
om in de schijnwerpers te staan. Die
kans had hij ook graag aangegrepen,
zegt hij. Wel of niet naar Peijs, de
winkel draait op volle toeren. „We
zijn op het ogenblik ook nog aan het
verbouwen. We hebben te weinig
ruimte. Uitbreiden kan niet maar we
zijn bezig om hogere stellingen te
maken." Ook na hun verkiezing
gaan de bijzondere Zeeuwen van
2007 gewoon door.
B. en w. zegt adequate reactie toe op vragen raadsleden
De kwestie speelde in december tij
dens een vergadering van de com
missie bestuurszaken. Maar wat
Klippel (RFT) als een weigering van
wethouder Heijboer opvatte, was
volgens burgemeester en wethouders
niet als zodanig bedoeld. Hoewel
ook in de beleving van de wethouder
van een pertinente weigering geen
sprake was, bood hij later die maand
tijdens de raadsvergadering zijn ver
ontschuldigingen aan. Klippel aan
vaardde die.
In hun antwoord wijzen b. en w. erop
dat het raadslid kort na de commis
sievergadering de gevraagde infor
matie heeft gekregen. Ze schrijven
erbij dat de gegevens tijdens de ver
gadering niet voorhanden waren.
Maar daar heeft Klippel, die vaker
vragen stelt, nooit een probleem van
gemaakt. Het later schriftelijk vers
trekken van de gevraagde gegevens
is in Tholen een geaccepteerd ge
bruik. Bij de verstrekte informatie is
gemeld dat ze was gebaseerd op de
bestaande werkwijze. Inmiddels kent
de gemeente, in het nieuwe gemeen
tehuis, een nieuwe organisatie. Wan
neer daar ervaring mee is opgedaan.
worden de kostprijzen van paspoort
en identiteitskaart opnieuw berekend
en aan de gemeenteraad meegedeeld,
zegt het gemeentebestuur toe.
Wat er is gebeurd, was volgens Klip
pel schadelijk voor de verstandhou
ding tussen raad en college, én voor
het imago van de gemeente. B. en w.
reageren daarop met de opmerking
dat ze een goede verstandhouding
tussen raad en college essentieel vin
den voor de kwaliteit van de samen
werking. En dat ze in het belang is
van de inwoners van Tholen. 'In het
kader van de actieve informatieplicht
voorzien wij de raad van alle rele
vantie informatie. Uiteraard kan het
voorkomen dat één of meer raadsle
den behoefte hebben aan aanvullen
de, of andere, informatie dan die
welke door het college is verstrekt.
Wij zullen daarop in voorkomende
gevallen zo adequaat mogelijk reage
ren', schrijven b. en w.
De angst van het RFT-raadslid dat
Heijboer in de toekomst mogelijk
opnieuw weigerachtig zal zijn, deelt
het college niet. Het gaat er vanuit
dat er sprake is geweest van een inci
dent.
Cees Luijsterburg uit Tholen stopt als voorzitter van de vogelwerkgroep
van de natuurvereniging Tholen. Ook als bestuurslid van de club neemt
hij afscheid. Dat gebeurt op de algemene ledenvergadering op 26 febru
ari in Meulvliet in Tholen. Luijsterburg is sinds 1993 lid van het bestuur
en vanaf 1998 voorzitter van de werkgroep.
De Tholenaar besteedde aandacht
aan vele soorten vogels. Maar vooral
aan de bescherming van vogels en
vooral de bedreigde soorten. Over
een langere periode werden onder
zijn leiding vogeltellingen verricht.
Maandelijks onder meer in de Scher-
penissepolder en het Schelderijska-
naal.
Ook wordt er onderzoek gedaan naar
broedresultaten. Ook het plaatsen van
nestkasten en onderhouden van nest
kasten hoort bij de activiteiten van de
vogelwerkgroep. Luijsterburg heeft
een grote groep vrijwilligers om zich
heen weten te scharen, schrijft voor
zitter Henk Melchers van de vereni
ging in het verenigingsblad Rubia
Tinctorum. Hij heeft zijn kennis en
inspiratie aan anderen overgedragen.
Als voorzitter van de vogelwerk
groep bezocht Luijsterburg ook bij
eenkomsten op provinciaal niveau.
Leonard Ketting stelt zich beschik
baar voor de functie van Luijsterburg.
Penningmeester Peter Bijl is herkies
baar. Dat geldt ook voor Flip van
Damme van de werkgroep land
schapsbeheer. De functie van voorzit
ter van de plantenwerkgroep is vaca
nt. Het bestuur roept leden op zich
daarvoor kandidaat te stellen. Op za
terdag 26 januari zijn er twee activi
teiten: een ganzenexcursie, vertrek
om half negen bij Meulvliet en het
knotten van bomen bij de familie
Poot aan de Randweg in Scherpenis
se, vanaf 9 uur.
Op het terrein van het logistiek centrum is en slipbaan aangelegd waar de chauffeurs op oefenen.
betrokken is."
De chauffeurs van Bouman Potter
zijn daar ook wel eens bij betrokken,
maar volgens Tenwolde ziet het
'schadebeeld' bij het bedrijf er 'netjes
uit.'
Vorig jaar vielen er in heel de provin
cie 19 doden in het verkeer (op Tho
len drie), 2006 was een dieptepunt
met 39 verkeersslachtoffers met fatale
afloop. In dat jaar was er ook een stij
ging van de ongevallen waar bestel
auto's bij betrokken waren. Van 14
naar 20 procent. Tenwolde vroeg
waar de ongevallen door worden ver
oorzaakt: het voertuig, de weg of de
mens? Een van de chauffeurs schert
ste dat het voor 100 procent aan de
weg ligt. Een ander zei dat 20 procent
voor rekening van de auto komt, maar
Tenwolde zei dat dit slechts twee pro
cent is. Dat in 3 procent van de onge
vallen de weg de oorzaak is en dat de
overige 95 procent de mens het onge
val veroorzaakt.
Tenwolde kon zich er ook wel iets bij
voorstellen: „Jullie hebben een strak
ke planning. Altijd haast. Op het eind
van de dag raak je vermoeid. Je wordt
minder geconcentreerd. De helft van
de enkelvoudige ongevallen - waar
slechts één voertuig bij betrokken is -
komt in de berm terecht. In de prak
tijk blijkt dat chauffeurs tegensturen
en op de andere weghelft terecht ko
men. Dan gaat het vaak fout.
Dat kan verbeterd worden. Daarom
deze praktijkdag. Het bedrijf heeft er
ook belang bij dat het personeel weer
veilig thuis komt zonder letsel. Een
andere reden om deze dag te houden
is het veilige rijden."
Tenwolde was blij dat er zoveel
chauffeurs meededen. „We bereiken
wel jongeren en ouderen maar de
doelgroep van 25 tot en met 59 jaar
bereiken we niet."
Volgens logistiek manager A. van 't
Hof van Bouman Potter is er door het
bedrijf behoorlijk geïnvesteerd in
nieuwe voertuigen. De onderneming
heeft twintig vrachtwagens en tien be
stelauto's. Die zijn allemaal elke dag
doordeweeks op de weg. „Bestuur
ders spelen een cruciale rol omdat ze
dagelijks op pad zijn. Ze zijn verant
woordelijk voor hun eigen veiligheid
en die van ande-en. Ze maken miljoe
nen kilometer' eer jaar en rijden wei
nig schade. Daarvoor de complimen
ten, maar we willen er nog betere
chauffeurs van maken. Door de glij
baan buiten, maar ook door aandacht
te schenken aan het nieuwe rijden.
Dat is ontspannend, veiliger en goed
om de kosten voor brandstof te druk
ken."
Het slippen was vooral voor de toe
schouwers spectaculair. Chauffeur
Eelco Verhage uit Scherpenisse vindt
het leuk om te doen. „Je merkt het ei
genlijk niet zo. Het heeft geregend en
de baan is glad, maar je mag maar
twintig kilometer per uur rijden. Dat
doen ze voor het behoud van de wa
gens." Daan Dorst uit Sint-Maartens
dijk geniet van het spektakel. „Gordel
om en goed in de stoel zitten, twee
handen aan het stuur en vol in de rem
men." Ze rijden aan een stuk door.
vaak met een bijrijder of iemand van
de pers die volop aanwezig is. Er
wordt op een groot plastic doek geoe
fend alsof heel het wegdek glad is,
maar er wordt ook met een helft van
de wagen over de baan gereden. De
andere helft ernaast (de berm) om te
voelen hoe de wagen reageert als er
geremd wordt.
Binnen gaat het heel wat rustiger
toe bij de rijsimulatoren. Chauffeurs
en bijrijders moeten op aanwijzin
gen op het scherm een bepaalde
route afleggen. „Het is een soort
computerspel," zegt de 24-jarige
Peter van Oeveren uit Sint-Maar
tensdijk. „Het valt best tegen. Het is
niet te vergelijken met hoe je in het
echt rijdt. Vooral het schakelen is
wennen. Het zijn handeltjes aan het
stuur. Ik ging te hard en daardoor te
snel naar links." Van Oeveren kwam
in een virtuele tuin terecht. Hij is nu
anderhalfjaar als bijrijder in dienst.
Eind deze maand begint hij aan de
chauffeursopleiding. Hij heeft er zin
in.
Het zijn allemaal oefeningen waar
van de chauffeurs wat van opsteken,
zegt de 21- jarige Walter van der
Plicht uit Oud-Vossemeer. „Het zijn
goede oefeningen, maar ik denk dat
de praktijk wel weer anders zal zijn.
Nu ben je er op berekend, maar in
de werkelijkheid is dat niet zo.
Maar het is zeker een leuke en leer
zame dag."
Wethouder C. van Dis kwam ook
een uurtje langs en reed met een van
de chauffeurs mee. Tussen de mid
dag werd er samen gegeten en aan
het eind van de dag deelde Ruud
van Weerd van EVO certificaten uit
aan de chauffeurs.
Centraal voor deze rijstijl is de vei
ligheid, zegt Henk Lammen van de
EVO. de overkoepelende organisa
tie van vervoerders. En alleen niet
de zuinigheid hoewel daar ook veel
winst te halen valt. „Maar als de ra
men beslagen zijn, zet dan de airco
aan en als je in moet voegen geef
dan gas. De nieuwe rijstijl zal dus
niet altijd zuiniger zijn. Wat wel be
langrijk is om veiliger te leren rij
den. Dat leidt automatisch tot een
ontspannen rijden. Dan wordt er
ook minder brandstof gebruikt."
Uit proeven met buschauffeurs die
gewend zijn in een strak schema te
rijden is gebleken dat met deze ma
nier van rijden (door minder hard te
remmen bij rotondes en minder snel
op te trekken na rotondes) er minder
brandstof wordt gebruikt en ook dat
er geen tijd verloren gaat.
Het aanpassen van de rijstijl leidt
automatisch tot het besparen op
brandstof. Van belang daarbij is ook
de juiste bandenspanning. Belang
rijk voor de stabiliteit en het stuur-
vermogen. 6,2 bar is een normale
spanning, vertelt Lammen voor de
moderne en sterke radiaalbanden.
Eerder gas terugnemen is het sleu
telwoord. „Het zelfrollend vermo
gen van de auto is economisch te
gebruiken." Volgens Lammen is het
beter dan hard op een rotonde aan te
rijden en op de rem te trappen waar
door het verkeer vaak stil komt te
staan. „Er naar toe rollen en dan lost
het verkeer zich vanzelf op."
Maar ook is het niet nodig gas te ge
ven als de wagen wordt gestart. Bij
moderne injectiemotoren is dat
overbodig. Ook als een wagen lan
ger dan een minuut stil staat, is het
raadzaam om de motor af te zetten.
Een ander punt is om de toerenteller
in de gaten te houden. Ook hier is
het advies om eerder naar de hogere
versnelling door te schakelen. In ie
der geval om zo snel mogelijk uit de
eerste versnelling te komen.
Ook het afstand houden en anticipe
ren kwamen aan de orde. Ver voor
uit en breed kijken is daarbij van be
lang.
Volgens Lammen is het mogelijk
om met deze manier van rijden ook
benzine te sparen. En dat is volgens
logistiek manager A. van 't Hof van
de Woonboulevard Poortvliet ook
voor het bedrijf aantrekkelijk. „We
willen kijken of dat meetbaar is en
of het geborgd kan worden." Het is
ook goed voor het milieu. Auto's
die veel benzine gebruiken krijgen
vanaf februari te maken met de zo
genoemde slurptax.
Lammen besprak ook de ongevallen.
Hij vroeg de chauffeurs wanneer de
meeste dodelijke slachtoffers vallen.
Bij regen, mist of droog weer. Het
blijkt dat de meeste ongevallen bij
droog weer plaatsvinden: 84 pro
cent. Bij regen komen 12 procent en
bij mist 1,8 procent. „We denken dat
het vaak bij mistig weer gebeurt,
maar dat krijgt vooral aandacht in de
media met een foto omdat er vaak
sprake is van een kettingbotsing. Dat
zit op het netvlies. Als er bij droog
weer slachtoffers vallen verspreid
over het land dan verschijnen er
kleine berichtjes."
Maar bij mist en sneeuw past de
weggebruiker zijn rijstijl aan. „Laat
je niet bedotten. Bij mooi weer is
het veel drukker, iedereen wil er op
uit, de natuur is mooi. Mensen zijn
eerder afgeleid."
Bij de ongevallen zijn komen fron
tale botsingen het minst voor, min
der dan 25 procent. Ongeveer 25
procent van de botsingen vindt
plaats aan de rechterkant van de au
to, 50 procent aan de linkerkant, de
plaats waar de bestuurder zit. ,De
mens kijkt naar het gevaar en rijdt
er op af," is de verklaring volgens
Lammen.
zo snel mogelijk de auto uit."
Ook chauffeur Jan Schout uit Rilland
heeft het nooit eerder meegemaakt.
„Het viel niet tegen. Ik was er snel
uit. Het is weer een ervaring rijker,
maar het is te hopen dat ik het niet
nodig heb. Het is toch wel raar dat je
ondersteboven hangt."
Uit cijfers van het ROVZ, het regio
naal overleg verkeersveiligheid Zee
land. blijkt dat in ongeveer 20 pro
cent van de gevallen een auto bij een
ongeval op zijn kop terecht komt.
Volgens beleidsmedewerker Klaas
Tenwolde van de ROVZ neemt het
aantal bestelauto's toe. De laatste tien
jaar is het aantal bestelwagens ge
groeid tot bijna een miljoen. Per dag
rijden er nissen de 100.000 en de
350.000 bestelauto's in heel Neder
land. In Zeeland iets meer dan 20.000
bestelauto's, vertelde hij in de kantine
van het bedrijf waar de chauffeurs
ontvangen werden met koffie en een
bolus. „Het aantal bestelauto's neemt
toe. Ook het aantal dat bij
Kees Vos stapt uit de kante/wagen nadat hij even op de kop heeft gehangen.
Een vreemde gewaarwording is het, zegt chauffeur Kees Vos uit Stavenis-
se als hij uit de kantelwagen is gestapt. Even hing hij op zijn kop in een
auto om te oefenen hoe hij zich uit de veiligheidsgordels kon bevrijden.
Niet alleen voor Vos was het een vreemde gewaarwording. De meeste
chauffeurs van Woonboulevard Poortvliet hadden dezelfde ervaring vrij
dag tijdens de praktijkdag bij het logistiek centrum in Sint-Maartensdijk.
42 chauffeurs deden mee aan de verschillende onderdelen om de ver
keersveiligheid van het bestelverkeer in Zeeland te verbeteren.
Er is een stukje theorie over het nieu
we rijden, een rijsimulator maar ook
een mobiele slipbaan. De chauffeurs
moeten op aanwijzen van een instruc
teur in de remmen en komen slippend
tot stilstand. Het is een spectaculair
onderdeel van de praktijkdag. Vooral
voor degenen die staan te kijken. De
chauffeur en zijn bijrijder merken er
minder van. Ze mogen tenslotte niet
harder dan twintig kilometer per uur
rijden.
Vos is zes jaar chauffeur, heeft wel
eens een frontale botsing meege
maakt, maar is nooit met een auto op
de kop terechtgekomen, vertelt hij.
De chauffeurs krijgen steeds een in
structie voordat de wagen mecha
nisch wordt gekanteld. „Die instruc
tie blijft je wel bij en daarom kun je
er ook snel uit komen. Je voelt wel
dat de gordel waar je met je gewicht
in hangt, stijf van de spanning staat.
Je moet je met je voeten op het dash
board in de stoel drukken, je kin op
de borst en met een arm tegen het dak
van de auto duwen om jezelf op te
kunnen vangen als de gordels los
schieten."
Volgens een van de vrijwilligers van
VVN bij de kantelwagen is het niet
raadzaam om een mes te gebruiken
om jezelf te bevrijden zoals een van
de chauffeurs suggereerde. „Daar
kun je moeilijk bij. Dat duurt te lang
voordat je dat hebt gevonden. Je wilt