'In Iran kreeg ik een neus voor het illegaal verkrijgen van benzine' Tholenaar Theo Binkhorst rijdt in 105 dagen op de motor de wereld rond Bhutto Eigen meetlat Vrijdag 4 januari 2008 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Hij belandde bijna in de Iranese gevangenis, wurmde zich dagenlang door de overvolle straten van India en maakte een schuiver met zijn motor op een bergpas in Pakistan. Moe maar voldaan kijkt Theo Binkhorst - 105 dagen en 30.000 kilometer later - in zijn woning in Tho- len terug op een enerverende wereldreis op de motor. „Ik heb me uitstekend vermaakt. Ik zou zo weer gaan." Death Valley Outback Pok pok pok Koning Nepal Op de bon Niet stoppen Onderuit Treiteren Fire Ali Al jaren wilde de Tholenaar. die zijn verzekeringskantoor heeft ver kocht en nu alle tijd heeft, een we reldreis maken op zijn motor. Hij hakte een jaar geleden de knoop door. speurde internet af en stuitte al snel op een groep motorgekken die dezelfde droom had. Via een gespe cialiseerde reisorganisatie begon Theo samen met tien andere motor- fanaten begin vorig jaar aan de voorbereiding van de maandenlange trip. „Het was een reis rond de we reld, echt letterlijk. Daar komt heel wat bij kijken. We hebben heel wat bijeenkomsten gehad om alles door te spreken. Iemand met stukken kreeg bijvoorbeeld één dag de tijd om de motor te repareren. Lukte dat binnen de gestelde termijn niet, dan moest hij worden achtergelaten. An ders zou de rest teveel vertraging oplopen. Daarnaast moesten ook andere zaken geregeld worden. Ver zekeringen. inentingen en natuurlijk het overvliegen van de motoren", somt de 53-jarige avonturier op. 8 september vertrok het gezelschap - bestaande uit acht Nederlanders, twee Duitsers en één Tsjech - naar de New Yorkse luchthaven, Newark. De tien motoren werden in één con tainer naar dezelfde plaats gevlo gen, waaronder Theo's Yamaha FJR1300. „De motor is niet echt ge schikt voor dit soort reizen, de meesten rijden op terreinmotoren. Maar ik heb de reis rond de wereld er wel op gemaakt." Het duurde echter even voordat die rondreis kon beginnen. „Het was een hele heisa bij de douane om de motors te be machtigen. We hebben er uileinde lijk een week op moeten wachten." De motorclub reed van de oostkust van Amerika naar de westkust. Daarbij werd een kleine uitstap ge maakt naar het zuiden van Canada. De reizigers hadden een maand voor Amerika gepland en reden zo'n tienduizend kilometer. De groep trok aardig wat belangstel ling. „Mensen zagen de 'vreemde nummerborden' en werden dan nieuwsgierig." Bij Lake Superior, het grootste zoetwatermeer van de wereld, werden zij aangesproken door een Belg. „Dat was wel verras send. Hij vertelde dat hij helikopter piloot in dienst van een oliemaat schappij was. De Belg vervoerde onder andere de hotemetoten van het bedrijf en nodigde ons uit voor een rondvlucht over het gigantische meer. Dat was prachtig." Bij de toeristische attracties als Mount Rushmore, de Niagara-wa- tervallen en de Hooverdam haalt Theo ietwat onverschillig zijn schouders op. „Ach, het was wel leuk om te zien. Het klinkt mis schien vreemd, maar je went eraan. Ik heb niet zoveel met Amerika en ben bovendien nog al een cultuurbar baar. Het ging mij om de tocht zelf. Al was de natuur wel heel mooi." Aan Death Valley, aan het einde van het eerste reisdeel, houdt de Tholenaar andere herinnerin gen over. De weg bestaat daar uit een wasbordgrond met grote keien en los zand. „Het was net een der dewereldwegdek. Ik weet niet waar de Amerikanen hun geld aan uitge ven. maar het is niet aan infrastruc tuur. Het werd een tocht in zengen de hitte, boven de dertig graden. Er was aangegeven dat het een un sealed road (onverharde weg - red.) was, maar zoiets verwacht je niet. Het was continu heel erg goed op passen. je kon er absoluut niet hard rijden. De motor ging kapot of jij. Hier is ook een motorrijder over de kop gevlogen, de oudste deelnemer. We waren net twee, drie weken on derweg, maar hij moest wegens ver wondingen en een defecte motor af haken." Onderweg overnachtte de groep in hotels en motels. „We hebben tij dens héél de reis eigenlijk maar één keer gekampeerd. Dat was in Aus tralië, gewoon om die tent eens te gebruiken. En trouwens één keer op de binnenplaats van een politiesta tion in Pakistan. Daar heb ik dus bijna vier maanden lang een tent voor achterop gehad, voor twee nachten", zegt de Tholenaar met een glimlach. Aangekomen in Los An geles was het tijd om zijn Yamaha weer in te katten. Het voorwiel werd gedemonteerd, de schermen van de motor afgehaald. „Bij sommigen kon het stuur er ook af. Alles om zo'n klein mogelijk pakketje van de motor te maken. Dat scheelde aan zienlijk in de transportkosten. Tien centimeter hoger kostte namelijk zo'n 800 euro méér." Via een carnet de passage - een internationaal dou anedocument - konden de motoren vlotjes van het ene land naar het an dere land worden vervoerd. „Door dit grensdocument hoefden we geen invoerrechten te betalen. Wel heb ik een waarborgsom moeten depone ren. Dadelijk ga ik naar de douane in Moerdijk om te laten zien dat de motor weer terug is in Nederland, dan krijg ik die waarborg weer te rug." Theo nam het vliegtuig naar Austra lië en belandde in Sydney. „Daar hebben wij twee dagen op de moto ren gewacht. In de tussentijd natuur lijk in de stad rondgekeken." Toen de tweewielers weer in het bezit wa ren, ging de groep de outback (on bewoonde regio's) in. Ook hier maakten de reizigers een tocht van zo'n tienduizend kilometer. „We hebben een rondje gereden door Australië, maar niet heel het land doorkruist. Daarvoor is het gewoon veel te groot." Dat het land van de Aboriginals be kend staat om zijn wasbordwegen, ondervond Theo aan den lijve. „Je moet er op een bepaalde manier rij den, dat moet je even leren. Re laxed, maar alert rijden. Dat heb ik in Nederland proberen te oefenen, maar die wegen zijn toch heel an ders. Vooral niet te langzaam rijden, want dan merk je de hobbels het meest. Als je met een goede vaart over het wegdek rijdt, heb je het minst last van die onregelmatighe den." De wens om een kangoeroe te zien, werd al snel vervuld. „Die beesten zie je overal. Op een gege ven moment ben je blij als je ze niet ziet. Ze springen namelijk zó voor je wielen. Dat heb ik zelf ook mee gemaakt. Pok, pok. pok, je schrikt er gewoon van. Er liggen ook heel wat aangereden kangoeroes dood op en langs de weg." Het zijn voorna melijk slachtoffers van de meters lange, zware vrachtwagencombina ties die de wegen van Australië onveilig maken, vertelt Theo. „Als er zo'n vrachtwagen aan komt rij den, moetje écht van de weg af. Ze- De 53-jarige Theo Binkhorst reisde niet heel Australië door, maar reed een 'rondjevan tienduizend kilometer. „Het land is veel te groot om binnen een maand te doorkruisen." Slechts enkele weken nadat Theo Binkhorst Pakistan verliet, werd Benazir Bhutto in de stad Rawalpindi vermoord. De oppositieleidster genoot vooral veel aanzien van bewoners van het buitengebied, ver moedt de Tholenaar. „Mensen wilden graag in gesprek met ons over politiek. Ik heb het zoveel mogelijk afgehouden, dat was wel het vei ligst. Ik vertelde enkel dat Nederland Jan-Peter Balkenende heeft als minister-president. Maar de meningen over Musharraf en Bhutto wa ren duidelijk. De grote steden zijn pro-Musharraf. In het buitengebied kan men zijn bloed wel drinken." ker als je op een motor rijdt. Keien en andere troep op de weg schieten namelijk alle kanten uit wanneer zo'n gevaarte eroverheen rijdt." In Alice Springs, in Centraal-Austr- alië, was een rustpunt voor het ge zelschap ingepland. Zij bleken niet de enige Nederlandse bezoekers te zijn. Ook het Nederlandse team van de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse wedstrijd voor zon newagens, bevond zich op dat mo ment in Alice Springs. „We hebben nog een praatje met hen gemaakt. Ze stonden op dat moment net op de eerste plaats." Veel tijd om te keuvelen met de deelnemers van de Solar Challenge hadden de motorrijders echter niet, de Plenty Highway wachtte. „Een onverharde weg, maar dan héél slecht. Daar besloot ik om omheen te rijden, je rijdt anders heel de mo tor kapot. Alleen enkele terreinmo toren hebben die route gereden, an deren vonden de weg ook te slecht. Je houdt toch in het achterhoofd 'rustig aan, Azië komt ook nog'." In Australië kreeg de groep veel nieuwsgierige blikken toegeworpen van de inwoners. De vreemde num merborden leidden regelmatig tot korte gesprekken. „Je krijgt vlot contact. Al is dat met een groep toch wat minder dan wanneer je alleen reist. De contacten zijn maar kort, echt goed leer je de mensen niet kennen. De volgende dag ben je al weer weg. Je bent constant op reis." Terug in Sydney werden de voer tuigen weer in een container gezet en vervoerd naar het volgende con tinent: Azië. De groep nam af scheid van 'Oz' en stapte op het vliegtuig naar de hoofdstad van Nepal, Kathmandu. „Je weet met een dat je in een andere we reld bent", blikt Theo te rug. Oude Su zuki Alto's fun geren als taxi's, die zich net als automobilisten, brommers, voetgangers én koeien een weg wurmen door de drukke straten van de stad. „Daarnaast was de vuilop haaldienst in staking, het stonk er enorm. Het was een grote chaos en ik wist dat het alleen maar erger zou worden verder in Azië." Het viel Theo wel op hoe blij de men sen in Kathmandu leken. „Ik let al tijd op mensen en kijk of zij lekker in hun vel zitten. Deze mensen stralen echt, heel anders dan dat ik later in India zag. Die inwoners waren gewoon futloos, wezenloos. De mensen in Nepal zien er juist bijzonder blij uit, ondanks de ar moede. En er werd ook niet gebe deld." De Tholenaar liet in Nepal ook een wens in vervulling gaan. Een me dewerker van het hotel waar de groep verbleef, droomde er name lijk over om op een 'zware' motor te mogen zitten. „In India en Nepal komen motoren zwaarder dan 125cc niet voor, het zijn eerder brommers. Mijn Yamaha van 1300cc werd daar aanschouwd als een wereldwonder. Die jongen mocht best even op mijn motor zit ten, apetrots was hij. Ik heb er een foto van gemaakt en later naar het hotel gemaild." De Tholenaar bladert in zijn wo ning door de foto's van zijn reis. Bij een afbeelding van een klein paleisje, stopt hij even. „Dit is het huis van de koning. Tenminste, dat was het toen ik er was." De rege- kijkers en een opstopping op. Je moét daarom wel doorrijden." In Agra besloot de motorclub een bezoek te brengen aan de Taj Ma- hal. „We mochten er alleen niet in, het gebouw was namelijk geslo ten." Wat de reizigers wel bezich tigden, was de Ganges. „Een van de motorrijders heeft zelfs een duik litieagent. Hij vond dat wij niet netjes reden." In plaats van schuin achter elkaar te rijden, wilde de agent dat de motoren in een rechte rij hun weg vervolgden. Maar de Pakistaan beloofde het bonboekje opgeborgen te houden als de groep hem volgde naar het politiebureau voor een kopje thee. „We hebben er zonder kleerscheuren vanaf komt, kent zijn motor minder ge luk. „Het blok was gescheurd en lekte olie. Ik dacht dat het het ein de van mijn reis zou betekenen. Maar nog geen drie minuten later stopte er een pick-up met Pakistani die de helpende hand wilden bie den. Ik dacht dat het nooit zou luk: ken om die driehonderd kilo we gende motor op de auto te laden, maar dat ging verrassend snel en goed. Pakistani zijn erg behulp zaam en vriendelijk. Mensen die wat anders zeggen vertellen, op zijn zachtst gezegd, een grove leu gen", stelt Theo. De volgende dag vond hij in Quetta een aluminium- lasser die het blok voor hem wilde lassen. „Vier uur later kon ik weer op pad. En het had me slechts veertig euro gekost." De Tholenaar baande zich op de motor een weg door de drukke straten van India. ring besloot 24 december de heer sende monarchie.af te schaffen. De Nepalese hindoe-koning Gyanend- ra wordt vermoedelijk in april op gedragen om af te treden, waarna het land verder zal gaan als repu bliek. Het reisgezelschap wisselde het (toenmalig) koninkrijk van Nepal in voor de eveneens drukke straten van India. „Iedere dag was het avontuur. Af en toe waren de stra ten zó druk dat je eigenlijk niet meer verder kon. Er werd getoeterd en geduwd van alle kanten. Dat is het moment waarop je rustig moet blijven. Het is iets wat je meege maakt moet hebben, dat je onder deel uitmaakt van dat gekrioel." Theo was nog geen half uur in In dia of er reed een wagen tegen hem aan. De auto reed tegen de achter kant van zijn motor. Van de reisor ganisator had hij van tevoren het advies gekregen om bij een eventu ele aanrijding door te rijden naar een politiebureau. „Er werd ge waarschuwd: niet stoppen, want je wordt gelyncht door de menigte." Het advies nam hij maar ter harte en reed met lichte blikschade door. „Stoppen in een drukke straat met een motor die mensen nog nooit gezien hebben, dat levert sowieso genomen in het water. Dat heb ik maar niet gedaan. In dat water doen de inwoners namelijk alles. Hun was, zichzelf wassen, maar ook de as van de overledenen wordt er over uitgestrooid. Zwem men in dat water leek me niet zo'n gezond idee. Ik was trouwens de enige van de groep die zonder Del- hi-belly (buikloop) India heeft doorstaan." De motorrijders mochten ook en kele crematies bijwonen. „Die worden buiten, in het openbaar ge houden. Buitenstaanders mogen hierbij aanwezig zijn, al wordt wel duidelijk gemaakt dat je niet mag fotograferen. Dat is overigens op heel veel plaatsen zo, ook op heili ge plekken. En je kan dat maar be ter respecteren. Westerlingen heb ben vaak een arrogante houding van 'ik mag het thuis, dus ook hier'. Als je het toch in je hoofd haalt om een foto te maken, dan ben je héél snel je camera kwijt. Die wordt dan gewoon afgepakt. En terecht, je moet tradities/ge woonten van het land respecteren en je aan hun regels houden." Die les leerde Theo toen hij Paki stan inreed. „We waren goed 10 kilometer het land in, toen we werden aangehouden door een po- daar goed zitten babbelen. De po litieagent vertelde dat hij ons zon der politie-escorte niet verder wil de laten rijden, omdat wij een gebied ingingen waar niet zozeer de regering maar stamhoofden het voor het zeggen hadden, een tri- ble-area. Hij vond het te link, hoe wel de politie in die gebieden ook maar weinig invloed heeft bij zo'n stamhoofd." De reisgroep besloot, met enige tegenzin, het aanbod te accepteren en werd door de politie door het buitengebied geloodst. Op de weg naar Quetta gaat het mis met de 53-jarige Tholenaar. De temperatuur ligt rond het vries punt als de groep een bergpas op rijdt. „Het sneeuwde en hagelde en overal in de weg zaten gaten. Voor me lag een grote plas water en ont wijken kon niet meer. Ik gaf gas en ging plat onderuit." Hoewel Theo De trip door Iran was volgens de avonturier een 'apart verhaal'. „Het verliep vooral moeilijk door de verplichte escorte die we mee kregen." De Tholenaar ergerde zich steeds meer aan het trage tempo van de begeleiders. De politie stond echter op de begeleiding om eventuele Afghaanse drugssmokke laars die het voorzien hadden op toeristen af te weren. „Vlak voor onze komst was er namelijk een groep Japanners ontvoerd. Volgens mij worden zij nog steeds gegij zeld." Overal moesten de motorrij ders wachten op nieuwe escortes, wat het reisschema niet ten goede kwam. „Uiteindelijk kreeg ik een soldaat mee. Die kon enkel bij mij achterop als hij de bagagerol vast hield. Hoe kon hij ons bescher men? Ze hielden ons vooral op, ter wijl wij gewoon voor donker in Bam wilden zijn." Tijdens het wachten bij de politie posten vermaakten de groep zich echter prima met de agenten en de inwoners. „We hebben ook over politiek gesproken. Iraniërs leven extreem Westers, al keurt de rege ring dat af. Maar in hun eigen huis maken inwoners zelf de dienst uit. De hoofddoekjes gaan daar abso luut af." Theo kwam erachter dat de regering deze ontwikkeling pro beert tegen te houden. „Ze vertel den over een nieuwe wet voor win kels. Het is winkeliers verboden om meisjes met teveel make-up op binnen te laten. Doen ze dit wel, dan kan de zaak worden gesloten. Dit soort regels werkt volgens mij averechts, dat merk je vooral in studentensteden. De jongeren pro voceren, meisjes trekken een kleine boerka aan met een strakke spijker broek eronder en een heel klein hoofddoekje. Mensen willen ook openlijk over de kwesties praten. Het voelt aan als verzet wat er aan het ontstaan is. Het zou me niet verbazen als de situatie binnen een paar jaar escaleert." Ook het feit dat in het land - be kend als exporteur van aardgas en aardolie - benzine enkel op de bon verkrijgbaar is, irriteert de inwo ners. „Het veroorzaakte bovendien voor ons een probleem, want wij hadden helemaal geen mogelijk heid om benzine te krijgen. Daar kwamen we op een illegale manier aan. Je krijgt er wel een neus voor, meestal benaderden we taxi chauffeurs. Die verdienden meer door de benzine aan ons te verko pen, dan zelf de ritten te maken", glimlacht Theo. Uiteindelijk kostte de Iranese tocht van 2500 kilometer de Tholenaar slechts 96 euro aan benzine, eten en drinken. Maar het had hem heel wat meer kunnen kosten, geeft hij toe. „Ik heb er bijna een nachtje in de bak doorgebracht." Door de tra ge escortes besloot de politie na melijk ongevraagd dat de reizigers maar op het politiebureau in Zahe- dan moesten overnachten, Bam kon niet meer worden gehaald. „Maai er was ons beloofd dat we op tijd in Bam zouden aankomen. Ik was het beu, ze waren ons ook gewoon aan het treiteren door extra langzaam te rijden. En toen escaleerde het. Zij eisten dat we onze paspoorten bij hen inleverden en dat weigerde ik. Zij weigerden vervolgens om in het donker naar Bam te rijden. Het werd een machtstrijd, wij tegen de politie met geweren." Uiteindelijk werd een tolk, een Iranese kennis van de reisorganistor, ingeschakeld die telefonisch de groep met raad bijstond. „Het werd uiteindelijk duidelijk dat ik maar beter mijn ex cuses aan kon bieden en mijn pas poort af moest geven, al zit dat niet echt in mijn aard. Maar zij waren degenen met de geweren." Na het excuus bond ook de politie in en zorgde ervoor dat de motor rijders hun tocht naar Bam alsnog dezelfde dag konden vervolgen. „Zo'n 130 kilometer voor de stad ging de politie-escorte wéér ter gend langzaam rijden. Ik weet nog steeds niet precies waarom, maar ik heb gas gegeven en ben er voor bij gegaan. Ik heb nog naar hen ge zwaaid. Zij gebaarden terug, maar wat precies weet ik niet." Toen de rijders in december de grens met Turkije bereikten, begon het al aardig koud te worden. „Na Istanbul besloten we dan ook om zo snel mogelijk door te reizen, om de eventuele sneeuw voor te blij ven. Dat is een goede beslissing geweest, anders waren we nooit voor kerst thuis aan komen. Je kan nu eenmaal niet met de motor door een sneeuwstorm. We zijn daardoor twee keer moeten terugkeren van een bergpas en hebben onderdak moeten zoeken, het ging gewoon niet." Hij maakte van de extra overnach ting gebruik en bracht een bezoek aan de plaatselijke barbier. „Na drie maanden rijden, was dat wel nodig. De kapper werd Fire Ali ge noemd. Na het scheren, begreep ik waarom. Hij smeerde een goedje op mijn gezicht, dat voelde ik uren later nog nabranden. Maar het was een zeer aardige kerel, ik mocht zelfs de scheerbeurt niet betalen." De rest van de reis zag de gescho ren Tholenaar echt als terugreis: door Servië, Hongarije. Duitsland en Oostenrijk. „Eigenlijk was het één streep naar huis, maar ik heb me al met al uitstekend vermaakt. Ik had het voor geen goud willen missen." Pas een paar dagen thuis, denkt Theo Binkhorst alweer aan een nieuwe reis. Dit keer dichter bij huis. „In april wil ik met een vriend op de motor naar Grieken land. Maar dat moet ik natuurlijk nog wel even mijn vrouw Ineke overleggen. Afrika lijkt me ook mooi om doorheen te rijden. Op een motor heb je veel meer in de gaten wat er gebeurt en wat er leeft. Je kan makkelijker met de mensen praten, je zit niet achter glazen ruiten." „De Pakistaanse wegen waren wennen. Links rijden, grote vrachtwagens en diepe ravijnen zonder vangrails", blikt Theo terug. De wereldreis opende de ogen van de Tholenaar, vertelt hij. „Ik heb anders leren denken over de wereld. Neem nu kinderarbeid in arme landen. Wij vinden dat onacceptabel, maar als die kinderen niet mee werken is er ook geen geld om eten te kopen. Westerlingen leggen al les langs hun eigen meetlat, maar dat is fout. Sowieso klopt het beeld wat wij hebben van de landen meestal niet, dat is voor een groot deel te wijten aan de media. Neem nu Nederland als voorbeeld. Dat wordt in het buitenland toch ook heel anders neergezet dan Nederlanders zelf ervaren. Hetzelfde geldt voor landen als Pakistan en Nepal. Dat merkje goed wanneer je een tijd rondkijkt in die andere cultuur, als je er even onderdeel van kan uitmaken." De motoren werden voorde wereldreis zo klein mogelijk ingepakt voor het vliegtuig.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2008 | | pagina 5