'We zijn een volkskerk waar plaats is voor alle geledingen' Kim Kodde controleert gebitten van scholieren in Zuid-Afrika Krieltjes en aardbeien bij agrarische dag Onderhoud aan polderwegen Schade tarwe door ganzen Hervormde Gemeente in Sint-Philipsland bestaat 350jaar Donderdag 24 mei 2007 „Als de kinderen in de behandelstoel zaten, gaven ze geen kik. Dat was mooi om te zien. Alleen aan de trillen de handjes kon je merken dat ze bang waren." Mondhy giëniste Kim Kodde (22) werkte twee weken als vrijwil ligster in Zuid-Afrika. Vol indrukken kwam ze, een ervaring rijker, vorige week weer thuis in Sint-Annaland. EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De familie Weterings aan de Patrijzenweg in Oud-Vos- semeer mocht onlangs 95 dames in hun aardbeienkwe kerij verwelkomen. Het bezoek stond in het teken van de jaarlijkse agrarische dag van de Plattelandsvrouwen Tholen en Sint-Philipsland. 's Middags bezochten de le den het aardappelschilbedrijf van J. Slager in Sint-An naland. Truck Witte auto Rugzaktoeristen Sprookje Rooien Stroom en gas worden goedkoper Met een samenzangavond herdacht de Hervormde Ge meente in Sint-Philipsland zaterdag het 350-jarig be staan. De Gereformeerde kerk (zoals de kerk toen heet te) werd officieel opgericht op 8 mei 1657. Ze telde toen ruim twintig leden. Nu telt de gemeente 661 leden en behoort sinds drie jaar tot de Protestantse Kerk in Ne derland (PKN). Dominee L.W. den Boer is de 43ste pre dikant in de geschiedenis van de Hervormde Gemeente. Aangesproken Afgezet Nieuwe kerk Sint-Annalandse en vriendin werken twee weken in Elandsdoorn Plattelandsvrouwen bezoeken Thoolse ondernemers Na het afronden van haar opleiding in Nijmegen wilde Kim Kodde - ze heeft inmiddels een baan in Bergen op Zoom - graag vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Daarbij kwam Zuid-Afrika in beeld omdat de ouders van studiegenoot Wille- mijne Grobben (21) de arts Hugo Tempelman kennen die in dat land dertien jaar geleden met een project is begonnen. Het tweetal wilde er eigenlijk twee, drie maanden gaan werken. „Maar de organisatie vond twee weken genoeg", vertelt Kim. Samen met Willcmijne reisde ze eerst vijf weken door het land. „Ei genlijk hadden we liever eerst ge werkt. Maar dat ging niet omdat de school waar we aan de slag zouden gaan, vakantie had." De twee werkweken waren achteraf veel te kort, vindt Kim. Zij en Wil- lemijne verbleven in Groblersdal (provincie Mpumalanga, vroeger Transvaal), op twee uur rijden ten noordoosten van Pretoria. Ze woon den er in een studentenhuis dat Tempelman heeft gekocht en waar allemaal Nederlanders zaten. Voor zijn project komen namelijk gere geld studenten - vooral van de uni versiteit en de hogeschool in Utrecht - naar Zuid-Afrika. Dage lijks reden Kim en Willemijne met de auto naar de 'township' (woonoord voor de zwarte bevol king) Elandsdoorn, een rit van on geveer twintig minuten. In die plaats, met ongeveer 40.000 inwo ners, staat de kliniek van Tempel man. Daar begon de arts dertien jaar geleden mee. Maar ondertus sen is er een kraamkliniek bijgeko men, een laboratorium, postagent schap, sportvelden, drinkwater voorzieningen en twee bakkerijen. Ook is een vuilnisophaaldienst in het leven geroepen, is er een tuin- project waar vrouwen leren om groente te verbouwen en is een hiv/aids voorlichtingsteam actief. De leefomstandigheden van de be volking zijn door dit alles al een stuk verbeterd, ook al doordat het project werkgelegenheid verschaft aan een aantal inwoners. Veel finan ciële steun komt uit Nederland. Via de stichting Elandsdoorn Founda tion waarvan de tennissers Jacco Eltingh en Paul Haarhuis ambassa deurs zijn en onder meer zanger Herman van Veen deel uitmaakt van het comité van aanbeveling. „Bij Groblersdal zijn een aantal enorme farms te vinden, met soms wel tachtig werknemers die allemaal bij de boerderij wonen." In Elandsdoorn stond een truck waarin twee tandartsstoelen inge bouwd waren, gefinancierd door de Kiwanisclub Nijmegen. Samen met de chauffeur Jay en tandartsassis tente Dimakatsu reden Kim en Wil lemijne daarmee dagelijks naar een vijftien kilometer verderop gelegen school. „Iedereen onderweg kende die rode truck en zwaaide als we passeerden." Op de school werden de gebitten van de leerlingen - kin deren in de leeftijd van 6 tot 16 jaar - gescreend. Bij de meeste gebeur de dat voor het eerst. De mondhy giënistes stelden vast dat iedereen veel bruinzwarte vlekken op de tan den had. „Fluorose waarschijnlijk, een gevolg van teveel fluoride in het drinkwater", legt Kim uit. De ge bitten werden schoongemaakt. Zij en Willemijne behandelden ieder ongeveer dertig kinderen per dag. „Het viel op dat de tanden over het algemeen netjes op een rij stonden en dat er voldoende ruimte was voor de verstandskiezen." Boren en gaatjes vullen deden de twee ook volop. „Dat zat in onze opleiding. Trekken niet, dat hebben we dan ook maar één keer gedaan." In de truck waren alle benodigde instru menten en andere spullen aanwe zig. Het viel de Nederlandse mei den op dat de kinderen - als ze in de stoel zaten - geen kik gaven. „Dat ze soms tóch gespannen wa ren, kon je alleen zien aan hun tril lende handen." In de pauzes dromden de kinderen samen rond de truck en praatten er lustig op los. „Veelal Zulu, wat we niet verstonden." De kinderen wa ren duidelijk verwonderd over de blanke huidskleur van Kim en Wil lemijne, waarbij ze hen soms over de arm wreven om te zien of het echt was. De twee begonnen om half negen en waren om half twee klaar. „Geen probleem om ons te vermaken, bij het studentenhuis was een zwembad", zegt Kim. Dat er in die twee weken nog drie va kantiedagen vielen, daar baalt ze wel van. Want dan kon er niet op de school gewerkt worden en ze heb ben dan ook niet alle leerlingen kunnen screenen. „Eén dag hebben we in de kliniek gewerkt en daar volwassenen behandeld." Kim ver telt dat de drie artsen in de kliniek iedere dag maximaal honderd pa tiënten hielpen. „De mensen liggen buiten te wachten, soms gewoon dood te gaan. Dat grijpt je erg aan." De Sint-Annalandse is onder de in druk van het leed dat ze er zag. Maar tegelijkertijd ervoer ze de po sitieve instelling en de vriendelijk heid van de bevolking. Heel nadrukkelijk aanwezig in Elandsdoorn waren de waarschu wingen tegen aids. „Op borden langs de weg, op T-shirts die men sen dragen." In zuidelijk Afrika is deze ziekte een groot probleem, bo vendien zijn medicijnen onvoldoen de beschikbaar voor de arme bevol king. Grappig vond Kim het, om Neder landse plaatsnamen te zien: „Mid delburg bijvoorbeeld." En de tek sten in het Afrikaans vond ze erg veel gelijkenis vertonen met het Zeeuws. Zo zag ze ergens het woord 'oendermis', wat kippen mest betekent. Met een braai - een barbecue - namen de twee meiden begin mei afscheid van Elands doorn. Vanuit Johannesburg vlogen ze terug naar huis. Het Zuid-Afrikaanse avontuur be gon in maart, toen Kim en Wille mijne na vijftien uur vliegen in Kaapstad arriveerden. De autorit van het vliegveld naar de stad - „ons was gezegd naar een witte au to uit te kijken, maar er reden daar zowat alleen maar witte auto's" - maakte een onvergetelijke indruk op de Sint-Annalandse. „Een weg van vijf kilometer lang met aan de ene kant de armoedige townships en aan de andere kant luxe villa's. Echt twee verschillende werelden." Vóór hun werk in Elandsdoorn reis de het tweetal vijf weken lang voor al langs de kust. Ze beklommen de Tafelberg en zagen bij Kaap de Goede Hoop dolfijnen, zeehonden en pinguins zwemmen in de Atlan tische Oceaan. En bij een trip naar Stellenbosch ontmoette Kim zelfs haar oud-dorpsgenoot Kees Quist. „Het is een prachtig land. Langs de kust is alles groen, maar zodra je het binnenland inging was het droog en dor." Tevoren waren Kim en Willemijne gewaarschuwd om dat er heel veel criminaliteit is in Zuid-Afrika. Ze hebben daar niets van gemerkt. „Ja, in Johannesburg stonden ter beveiliging overal enor me hekken om de huizen en waren de vensters voorzien van tralies." De mondhygiënistes reisden als rugzaktoeristen met de zogenaamde Baz buss: een bus voor twintig per sonen met een bagagewagen erach ter. Deze bus rijdt dagelijks routes en dan kunnen mensen naar belie ven in- en uitstappen. Wat Kim op viel, was dat de mensen er aan de kant van de snelweg lopen en deze doodgemoedereerd oversteken. „Er liggen veel dode dieren langs de weg en die blijven ook gewoon lig gen." Mensen die gepropt in laad bakken onderweg zijn, de verschil len tussen rijk en arm, het zijn zaken die het tweetal opvielen. Ze verbleven onderweg langs de kust van de Indische Oceaan veelal in hostels. In plaatsen als Wilder ness, Knysna, Port Alfred, Gra- hamstown, Cintsa, Bulungula, Port Saint Johns en Durban. In East- Londen logeerden ze bij de ouders van een student die enkele jaren ge leden bij Willemijné thuis heeft ge woond. De twee vermaakten zich aan het strand, maakten een safari, verkenden de omgeving met quads. „In Bulungula logeerden we in zo'n ronde hut, zonder elektriciteit en stromend water. Dat was echt 'back to basics', om te douchen moesten we water verwarmen met paraffine. We zaten twintig meter van de zee." Kim genoot van de sociale kant van de reis; ze ontmoette onder meer Duitsers en Engelsen. „Je raakt in gesprek en hoewel je soms maar een dag bij elkaar bent, is het net of je el kaar al heel lang kent." Het eten on derweg bestond veel uit vlees en vis. „Het vreemdste gerecht dat ik heb gezien, waren de poten van een kip." Het was herfst in Zuid-Afrika en daardoor was het regelmatig be wolkt weer. Maar de temperatuur varieerde tussen de 23 en 30 gra den. 's Nachts koelde het wel be hoorlijk af. De Drakensberg en Le sotho stonden ook op het programma van de Nederlandse meiden. „Dat laatste was een we reld apart, net een sprookje. Je be grijpt niet dat mensen op die manier kunnen leven." Ze zagen er, bij mist en regen op dik 3000 meter hoogte, mannen met dekens om, bivakmut sen op en rubberlaarzen aan die vee hoedden. „Een toendra-achtige om geving. Die mensen wonen met zijn achten in ronde hutten. Het was heel apart om te zien." Zo'n drie duizend kilometer legden Kim en Willemijne af tussen Kaapstad en Johannesburg. „Eigenlijk had ik het toen wel zo'n beetje gehad. Maar eenmaal aan de slag in Elandshoorn kreeg ik er weer zin in." De Zuid-Afrikaanse wijn beviel zo goed, dat de meiden een voorraadje mee naar huis wilden nemen. „Maar dat kon niet. We maakten een tussenstop in Frankfurt en daar vandaan mochten, in verband met de veiligheid, geen vloeistoffen meegenomen worden." Ze heeft die zeven weken in Afrika ook weieens een simpel snoepje gemist, zegt ze. „De koekjes die ze er hadden, wa ren zó zoet. Dat was echt niet lek ker. En het eerste wat ik deed toen ik thuis kwam. was een haring eten", zegt de Sint-Annalandse Kim Kodde. De dames kwamen rond half tien in de brasserie van Woonboulevard Poortvliet bijeen om vervolgens in twee groepen af te reizen naar de Vossemeerse aardbeienteler. Hij teelt al vijftien jaar aardbeien en vestigde zich eind jaren negentig in de voormalige bloemenkas aan de Patrijzenweg. De aardbeien worden geteeld in bakken en worden in zes weken geoogst. Als eind mei de laatste aardbeien zijn geplukt, wordt de kas schoongemaakt. De 72.000 eenjarige planten maken plaats voor nieuwe, die in augustus worden ge leverd. Insecten spelen een belang rijke rol in de kwekerij, zo zorgen bijen en hommels voor de bestui ving. Eventuele schadelijke insecten worden bestreden door sluipwes pen. De teler legde de dames verder uit dat in oktober de aardbeienpluk weer start, om in januari weer van vooraf aan te beginnen. Na een lun ch in de brasserie van de Poortvliet- se woonboulevard, vertrok de groep naar het tweede bedrijf van de dag; het aardappelschilbedrijf aan de Oostweg in Sint-Annaland. In de kantine kregen de dames door De komende weken wordt onder houd gepleegd aan een aantal polder wegen. BAM Wegen doet dat in op dracht van het waterschap. Op Tholen en Sint-Philipsland komen de Het Zeeuwse nutsbedrijf Delta ver laagt per 1 juli de prijzen van gas en elektriciteit. Op 1 februari zijn de energieprijzen nog verhoogd. Maar nu blijkt de inkoop dermate veel la ger uit te vallen, dat de gasprijs met Om de schade aan tarwe en gras zaad van vogels tegen te gaan, heeft H. van de Zande aan de Boomdijk in Tholen bij de provin cie een ontheffing gevraagd van de Hora- en faunawet voor het do den van wilde eens, knobbel een promotiefilm een goed idee over het reilen en zeilen van het be drijf. Slager vertelde dat hij op 140 hectare aardappelen teelt op Tho len, Sint-Philipsland en West-Bra bant en twee vrachtwagens heeft om de aardappelen te vervoeren. Over drie weken begint men weer met het rooien, dit gebeurt met de bunkerrooier. De schilafdeling is drie dagen per week in productie, wat de agrariër wil uitbreiden naar zes dagen. De aardappelen worden in een bunker gestort, gewassen en daarna netjes geschild door een draaiplateau met mesjes. Aardap pelen voor verse friet gaan direct naar de afnemers, zoals restau rants, de verpakte aardappelen gaan naar de groothandel. Het aardappelsorteerbedrijf verhuist binnenkort van de oude loods naar de nieuwe uitbreiding. De oude loods gaat dienst doen als opslag voor werktuigen. In de kas achter het bedrijf gaat men het pootgoed voorkiemen. Het restafval van de schilafdeling wordt afgevoerd door een buis en buiten geperst tot vee voer en vloeibaar zetmeel. De da mes gingen na de excursie naar huis met een bakje aardbeien en een zak krieltjes. Heideweg, Sluispolderweg, Platte- weg, Schoondorpsedreef. Gouwe- weg, Mosselhoekseweg, Nieuwland- sekruisweg, Broeksedijk. Molenweg, Zuiddijk en Slaakweg aan de beurt. Als een weg meerdere dagen moet worden afgesloten, wordt een omlei ding aangegeven. Half juli moet het karwei geklaard zijn. 8% omlaag kan en die van elektrici teit met 3,5%. Op die manier wil Delta de klant mee laten profiteren van het behaalde voordeel. Een ge zin dat 18(X) m3 gas en 2500 kWh elektriciteit per jaar verbruikt, is re spectievelijk 64 en 9 euro goedko per uit, heeft Delta berekend. Er zijn ongeveer 200.000 huishou dens klant bij het nutsbedrijf. zwaan, canadese gans, smient, brandgans, kolgans, rotgans en grauwe gans. De provincie neemt het in behan deling en moet voor het verzoek advies vragen van het faunafonds. Van de Zande kan op korte termijn nog een antwoord verwachten. Het voorbereiden van het besluit neemt enkele weken in beslag, zo laat het hoofd landelijk gebied van de provincie de aanvrager weten. Dominee L. W. den Boer (rechts) en ouderling-kerkrentmeester P.C. Quist voor het kerkgebouw dat in 1668 in gebruik werd genomen. De gemeente is een stabiele factor in de Fluplandse samenleving, maar heeft ook roerige tijden meege maakt, blijkt uit de historie van de kerk. De aansluiting in 2004 bij de PKN heeft in de Hervormde Ge meente niet tot een scheiding geleid zoals in vele andere gemeenten in ons land wel is gebeurd. Maar de gemeente heeft zich wel met grote moeite, zorg en pijn onderworpen aan het besluit van de Generale Sy node om te fuseren. Den Boer: „Er zijn slechts enkele gemeenteleden die niet meer komen, al is elk ge meentelid er voor ons één te veel. Wanneer de gemeente na 1 mei 2004 echter in tweeën zou zijn ge splitst dan had, het er hier heel an ders uitgezien." In Sint-Annaland gebeurde dat wel en daar wordt hard gebouwd aan een nieuwe kerk van de Hersteld Hervormde Gemeente. Volgens ouderling-kerkrentmeester P.C. Quist valt de schade van de kerkfusie mee en is het mogelijk om binnen het grotere PKN-verband toch een eigen identiteit te behou den: „Het is een hele pluriforme kerk geworden. In de praktijk is de gemeente hetzelfde gebleven. We hebben alleen te maken met een an dere kerkorde. Het gaat er alleen om hoe je je daartoe verhoudt." Den Boer: „We houden ons exclu sief aan de Gereformeerde belijde nis." Den Boer is in september 2006 begonnen. Het is de eerste gemeente van de jonge dominee die samen met zijn vrouw en zoon Thomas zijn intrek nam in de pastorie. Velen gingen hem al voor. „We zijn het al goed gewend. Het is een fijne ge meente om te beginnen." Zijn naam staat nog niet op de imposante lijst met namen op het predikantenbord dat in 1999 is vernieuwd. Quist: „Het zijn speciale letters, maar zijn naam komt er op, hoor." De gemeente rekent zich tot het midden van de Gereformeerde Bond. Dat heeft tot gevolg gehad dat de uiterst linkse en de uiterst rechtse flank van de gemeente in de loop der jaren elders is gaan kerken. Het zijn er 72. Ze hebben onderdak gevonden in gemeenten in Steenber gen, Nieuw-Vossemeer, Oud-Vosse- meer en Sint-Maartensdijk. Het is een bekend verschijnsel. Het ge beurt bij vele kerken. Andersom is het ook zo dat de Hervormde Ge meente in Sint-Philipsland leden trekt uit andere plaatsen zoals Nieuw-Vossemeer, Steenbergen, Oud-Vossemeer en Poortvliet. Dat zijn er 17. De mobiliteit is sterk toegenomen, de verbindingen zijn verbeterd. Dat was vroeger anders toen Sint-Phi lipsland alleen over water te berei ken was. Het gebied werd voor een tweede maal bedijkt in 1645. Pas in 1884 wordt de Slaakdam aangelegd en is de vaste verbinding met Bra bant een feit. In 1900 wordt een rails aangelegd op deze dam en is er een verbinding per stoomtram naar Steenbergen en het veer Anna Jaco- bapolder-Zijpe. Pas in 1973 wordt Sint-Philipsland met Tholen ver bonden door middel van de Krab- benkreekdam maar wordt de Slaak dam doorgegraven in verband met de aanleg van het Schelde-Rijnka- naal. Het isolement waar de bewo ners in leefden in de eerste periode na de bedijking, is voorgoed ver dwenen toen er in 1988 ook een vaste verbinding kwam met Schou- wen-Duiveland via de Philipsdam. In de kerk aan de Kerkring kunnen ongeveer 215 mensen de dienst bij wonen. Van de 661 leden zijn er 337 man en 324 vrouw. De gemiddelde leeftijd is 39 jaar. Er zijn 262 belij dende leden, 318 doopleden en 81 overige leden. Het grootste aantal belijdende leden (63) is tussen de 41 en 50 jaar. In het beleidsplan staat omschreven waar de Hervormde Gemeente staat, wat de gemeente wil en hoe ze dat denkt te bereiken. Het is een lijvig plan. 'De gemeente is in haar be staan en in haar werk gebonden aan de Heilige Schrift als het eeuwige Woord van God en tegelijk aan de belijdenis van de vaderen. De Bijbel heeft het absolute gezag. De belij denis heeft een afgeleid gezag, na melijk afgeleid van de bijbel.' Vier keer per jaar wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Daar mogen de belijdende gemeenteleden aan deel nemen en eventueel gastleden die belijdenis van het geloof hebben ge daan. Volgens Quist bestaat er wat schroom onder de leden om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal. „Met de Heilige doop hebben de mensen geen moeite, maar het Avondmaal ervaren ze toch anders. Op de bezinningsavonden blijkt dat er veel vragen leven rondom het Avondmaal. We proberen dan een stukje verdieping te geven." Volgens Den Boer is het belangrijk er over te praten. „Sommige aarze lingen kunnen wel eens berusten op een verkeerde visie. Dat proberen we weg te nemen." Volgens de do minee zijn beide sacramenten gelijkwaardig. De kerkenraad wil voorkomen dat de Heilige Doop als een traditie wordt gezien en voorko men dat het traditie wordt om af te zien van deelname aan het Heilige Avondmaal. Vorig jaar werden er zeven leden gedoopt in de kerk. waarvan één volwassene. Quist is bezig het doopregister bij te houden. Het boek (een duplicaat) begint op 18 januari 1953 toen dominee De Lint een kindje Stols doopte. Sinds dien zijn er 524 personen gedoopt. Op 22 april dit jaar waren het er twee op één dag. Tot een aantal jaren geleden kwa men er ook regelmatig nieuwe leden bij van de Oud Gereformeerde Ge meente. De kerkenraad ziet ook jonge gezin nen met kinderen naar de kerk ko men. Den Boer: „Jongeren moeten zich wel aangesproken voelen, maar het Woord staat centraal. Dat probe ren we in hedendaagse, begrijpelij ke taal te verkondigen." De Hervormde Gemeente kent geen kindernevendienst. Wel een zon dagsschool. Quist: „Zondag in de kerk, dat is het centrale punt. We proberen iedereen erbij te betrek ken. Dat betekent dus geen aparte dienst voor ouderen of kinderen. Het is ook een volkskerk. Alle gele dingen kom je er tégen." De gemeente probeert ook nieuwe inwoners in het dorp te bezoeken. Uit de praktijk blijkt vaak dat bij een verhuizing mensen afhaken. Via de ledenadministratie wordt de ge- meente op de hoogte gesteld van de nieuwkomers. Ze krijgen een be zoekje van de zendings- en evange lisatiecommissie. De twee zaken zijn nu gecombineerd, legt Quist uit. „Vroeger was er alleen zending, louter gericht op het buitenland. Maar Nederland is ook een zen- dingsland geworden. De ontkerke lijking neemt toe." De nieuwe ingezetenen krijgen een boekje en een bloemetje. Daarnaast is er ook een aantal leden die als be zoekersgroepje bij alleenstaanden langsgaat. En een van de diakenen bezoekt mensen van boven de tach tig en ouder. Zo zijn er veel vrijwil ligers actief. Er is onder andere een vrouwenvereniging, een tuinploeg. jeugdclub, er zijn vier organisten, een kosterechtpaar. Quist schat dat wel ruim honderd vrijwilligers ac tief zijn. „Een kerk is een grote or ganisatie." Aandacht schenkt de kerk ook aan het diaconaat. Het maakt deel uit van de Bijbelse verkondiging in 'een maatschappij waar liefdeloos heid en onverschilligheid onder mensen eerder regel dan uitzonde ring is,' staat in het beleidsplan. Quist is ook een aantal jaren diaken geweest. Hij heeft vooral meege maakt dat mensen eenzaam zijn om dat ze bijna niemand meer zien. „Daar is een bezoekgroep uit ont staan. die weduwen en weduwnaren en langdurig zieken bezoekt. Dat werkt heel goed. Mensen vinden het fijn dat er iemand komt en de be zoekgroep vindt het leuk om te doen." Verder wijst hij op de veramerikani sering van de samenleving. „De so ciale verzekering wordt minder. Voor de oorlog werd vaak een be roep gedaan op de kerken. Ze waren er op aangewezen. Dat is weggeval len, maar nu dreigt het weer terug te komen. Hier op Sint-Philipsland valt het wel mee met de armoede. Maar soms weet je het ook niet." Het is wel een lastige materie. „Soms heb je het vermoeden dat mensen arm zijn, maar ze kunnen ook beledigd zijn als je het ter spra ke brengt. We willen eerst wachten op een hulpvraag." De jeugd van 15 en 16 jaar is een doelgroep die niet gemakkelijk aan de kerk is te binden. Laatst was er een groep jongeren thuis bij de do minee en zijn gezin uitgenodigd. Op zondagavond om 'ongedwongen koffie te drinken.' Den Boer: „Ook om de dominee en zijn vrouw beter te leren kennen. In de catechisatie zoeken we aansluiting bij de bele vingswereld van de jeugd. We be spreken praktische onderwerpen: discriminatie, muziek, roken. Wc steken in op deze tijd en laten ver volgens zien wat de Bijbel er van zegt." Den Boer geeft geen "diensten aan huis, maar dat gebeurde wel nadat de kerk pas was opgericht. De eer ste predikant was ds. Daniël Kete- laer die in 1657 werd bevestigd in Sint-Philipsland, maar een kerk was er toen nog niet. Kerkdiensten worden bij hem thuis gehouden. Pas bij de derde dominee, na Kete- laer en dominee Anthonie Caer- man wordt onder dominee Vincent Bolle het godshuis gebouwd. De kerk wordt in 1668 in gebruik ge nomen. In 1680 komt de kerk in zwaar weer als er geruchten zijn over de onrechtzinnigheid van do minee Pontiaen van Hattem. Na een langdurige procedure wordt hij afgezet. Ook in de negentiende eeuw maakt de kerk een roerige periode door als er in 1834 een oe fengezelschap actief is die bezwa ren heeft tegen het bijwonen van het Heilig Avondmaal. Een van hen is Adriaan Kunst. De invloed blijft beperkt totdat Pieter van Dij- ke als diaken van de Hervormde Gemeente ook het gezelschap gaat bezoeken.- Hij krijgt de roeping een eigen gemeente te stichten en laat op het erf achter zijn huis aan de Voorstraat een schuur bouwen waar hij 's zondags drie keer voor gaat. Burgemeester Dorst wijst hem er op dat het in strijd is met de wet. De gemeente van Van Dijke bloeit echter. Hij krijgt boetes maar weigert ze te betalen waar door hij in de gevangenis van Zier- ikzee terecht komt. Vijf maanden zit hij vast. Zijn vrouw betaalt de' boetes en keert terug naar Sint- Philipsland. Den Boer: „Deze situ atie is tekenend voor de situatie toen. Gelukkig is tegenwoordig de verhouding tussen de Oud Gere formeerde Gemeente en de Her vormde Gemeente goed te noe men." Kerkenraadsleden van Van Dijke's gemeente dienden een verzoek in om erkend te worden als Christelij ke Afgescheiden gemeente. Die wordt erkend op 10 oktober 1844. De Hervormde kerkenraad voert zestien leden af van de ledenlijst. Op 23 maart 1851 wordt Van Dijke door ds. Ledeboer officieel beves tigd als predikant van zijn gemeen te. In 1871 neemt zijn gemeente een nieuwe kerk aan de Achterweg in gebruik. Hij overlijdt in 1883 en wordt in 1904 opgevolgd door ds. Boone. Na diens vertrek in 1834 wil een aantal leden dat de gemeen te zich aansluit bij de Gereformeer de Gemeenten. De meerderheid is daar echter tegen. Een aantal leden treedt uit en op 2 mei wordt de Ge reformeerde Gemeente een feit. Café de Kroon in de Voorstraat wordt gekocht en verbouwd tot kerk. Op de herdenkingsavond werd vooruitgekeken en teruggeblikt. Het thema luidde: God is trouw! Ds. Harkema heeft gesproken over Gods trouw in het verleden. Den Boer over Gods trouw in de toe komst. Er stonden zeven gezangen op het programma. Na afloop was er koffie met taart in het jeugdgebouw. Twee weken gingen Kim Kodde (achteraan) en Willemijne Grobben in Zuid-Afrika met een speciale truck naar een school om er de gebitten van de kinderen te bekijken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2007 | | pagina 5